-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O upadku edukacji w Polsce i jej podniesieniu wśród Ukraińców

Jak to ostatnio powiedział arcybiskup Marek Jędraszewski, ministra kultury jest jak Hitler, chce żeby Polacy potrafili dodawać i odejmować, a poza tym mają być głąbami. Niestety nic się z tym fantem nie da zrobić, bo nawet jeśli do władzy wrócą „nasi”, niewiele się zmieni. Istotną zmianą w procesie edukacji Polaków będzie dopiero właściwe wynagradzanie nauczycieli za ich ciężką pracę i właściwa ocena wyników tej pracy. Nie zaś upiorne ewaluacje prowadzone przez ludzi, którzy z praktyką dydaktyczną nie mieli nigdy do czynienia, ale muszą się wypowiedzieć na każdy temat. Nauczyciel bowiem ma dostarczyć światu całemu serii pretekstów do istnienia swoich kontrolerów i to jest jego główne zadanie.

I to się nie zmieni za „naszych”, wiemy to na pewno, bowiem przez osiem lat rządów PiS nie udało się usunąć ze stołka Broniarza.

Są ludzie, którzy z upodobaniem oglądają sondy uliczne, gdzie młodzi ludzie z mikrofonami przepytują przechodniów z różnych dziedzin wiedzy. Ja tego nie oglądam nigdy, nie mogę znieść tej żenady i nachalności. Ludzi jednak to bawi. Jeśli dodamy do tego popularność patostreamów, programy nadawane przez zboczeńców, a także wywiady z, pardon, kurwami, puszczane u Wojewódzkiego, to będziemy mieli pełny obraz spatologizowania polskiego społeczeństwa. Dołóżmy do tego jeszcze sędziów i lekarzy gotowych do różnych poświęceń na rzecz polityków wybranych opcji.

No, ale pozostańmy przy sondach ulicznych. Są to festiwale zgłupienia o niesłychanym natężeniu. Jednocześnie, widząc ten obłęd, Polacy przekonani są o tym, że stanowią pewien wyjątek wśród narodów, albowiem mają szczególną wiedzę dotyczącą historii, a także wielkie osiągnięcia w różnych dziedzinach. Jak te dwie sprzeczności się godzą w niektórych głowach nie mam pojęcia. Jedyne co mi przychodzi do głowy to koncepcja taka, że z tych porównań, postaci, ambicji i aspiracji, stworzono specjalną dziedzinę, której znajomość obowiązuje każdego, kto uważa się za Polaka. I tak, panie dziejski, nie może się nazywać Polakiem ktoś, kto nie kojarzy księdza Kordeckiego. A ja jestem pewien, że na pytanie sondy ulicznej -z  czym kojarzy ci się ksiądz Kordecki – większość indagowanych odpowie – z pedofilią.

Nie inaczej będzie ze znajomością polskich kompozytorów. Któż to bowiem by dziś pamiętał – kim była Grażyna Bacewicz? No właśnie, a prawdziwy Polak powinien to wiedzieć.

No, a co z naukowcami? Prawdziwy Polak od razu kojarzy kim był Tadeusz Zieliński, wybitny filolog klasyczny. Nieprawdziwy nigdy tego nie zgadnie

Na pytanie – jaki deser jest narodowym deserem Polaków – badany w sondzie ulicznej natychmiast odpowie, że galaretka z bitą śmietaną.

Jeśli zaś zagaimy takiego, o to jakich zna Polaków związanych z Grodnem, on z wielką pewnością siebie odpowie, że chodzi o króla Stefana Batorego i Elizę Orzeszkową.

Pewnie myślicie, że zwariowałem, albo upiłem się wczoraj i jeszcze mi nie przeszło. Otóż nie, ja właśnie przeglądam sobie pytania, jakie przygotowano na egzamin dla Ukraińców starających się o kartę Polaka, stały pobyt i podobne rzeczy. Dlaczego to robię? Ponieważ mała Ania, lat trzynaście, którą się opiekujemy, będzie musiała, jako Polka – rodzina ze strony mamy to Polacy – taki egzamin zdać. Będzie go również musiał zdać Sasza, jej prawny opiekun, wykwalifikowany elektronik zajmujący się dziś montażem potężnych szaf z bezpiecznikami. O ile o Anię jestem spokojny, bo ona przynajmniej wie, co to takiego Smok Wawelski, o tyle o Saszę się niepokoję. Flagę rozpozna, hymnu się nauczy, ale kim był Tadeusz Zieliński na pewno nie zgadnie, ani też nie będzie wiedział z czym ma mu się kojarzyć ksiądz Kordecki. Nauczyłem go kto jest wyobrażony na banknotach, mam nadzieję że zapamiętał, ale pewności nie mam. Chłop lata do roboty, a tu jeszcze zaczęliśmy od nowa nasze nagrania. O nauce nie ma mowy. No, ale nie ma też o niej mowy w polskich szkołach, gdzie dzieciom nie zadaje się prac domowych, ani też nie wkłada im się do głowy wiadomości o Grażynie Bacewicz. Ktoś tam kojarzy kim był Chopin, a ktoś inny wie coś o Mickiewiczu. Jeśli jednak zapytać im kim był Władysław Bartoszewski dzieci polskie nie odpowiedzą. No, a w zestawie pytań dla Ukraińców wymieniony jest on wśród najwybitniejszych polskich naukowców – Mikołaja Kopernika, Marii Curie – Skłodowskiej, no i Tadeusza Zielińskiego, wybitnego filologa klasycznego. Dla polskich dzieci Władysław Bartoszewski to jakiś nołnejm. Nie mają one także pojęcia, że galaretka z bitą śmietaną to narodowy polski deser. Ja też o tym nie wiedziałem, ale już wiem, wszystko dzięki kwestionariuszowi dla Ukraińców.

W tym kwestionariuszu znajdują się także wszystkie niemal niuanse dotyczące polityki polskiej po wojnie. Żaden polski elektronik nie będzie wiedział, jak te kwestie omówić, a elektronik ukraiński musi się z tym zmierzyć, bo inaczej jego dziecko, z matki Polki urodzone, nie dostanie karty Polaka.

Poproście kogoś, żeby Wam opowiedział legendę o Piaście kołodzieju, która jest w tym zestawie pytań opisana ze wszystkimi szczegółami, podobnie jak legenda o Kraku i Wandzie, a także kilka innych.

Osobny akapit poświęcony jest testamentowi Krzywoustego, którego nikt, kto kończy polską szkołę nie pamięta, ponieważ nie wchodzą mu do głowy nazwy historycznych ziem, które książę rozdysponował pomiędzy swoich synów. Najlepsze zaś jest to, że w kwestii – jakie są regiony w Polsce – kwestionariusz dla Ukraińców wypowiada się tak: Czechy, Słowacja, Niemcy, Ukraina, Litwa, Rosja. O tym czym są: Wielkopolska, Małopolska, Śląsk, Pomorze, Warmia i Mazury, Podkarpacie, nie ma tam słowa.

Nie ma mowy, żeby jakikolwiek, wykształcony technicznie obcokrajowiec, nie mówię już tylko o Ukraińcach odpowiedział poprawnie na pytanie – co to są Kujawy i gdzie leżą? Większość badanych w czasie sond ulicznych Polaków nie wiedziałaby co odpowiedzieć na takie pytanie. W zadaniach dla Ukraińców zaś mamy opisaną ze szczegółami kwestie rozbicia dzielnicowego, którą przebywający tu ludzie z technicznych wykształceniem powinni znać.

Zapytajcie pierwszego z brzegu studenta wychodzącego z bramy uniwersytetu – kto wygrał bitwę pod Płowcami i kiedy się ona odbyła? Ciekawe co powie.

Jeśli się takiemu pokaże flagi querr i trans on je, rzecz oczywista, rozpozna od razu, bez większych problemów. W tym czasie, przebywający w Polsce Ukraińcy muszą nauczyć się legend, w tym także tej opowiadającej o cudownym ocaleniu Władysława Warneńczyka.

Niebawem jednak przybędą do nas inni uchodźcy, którzy nie tylko nie będą wiedzieć kim był Władysław Warneńczyk, albo gdzie leżą Kujawy, nie będą mieli oni zielonego pojęcia gdzie się w ogóle znaleźli. Ich wiedza ograniczać zaś będzie się do jednej tylko kwestii – wszystko nam się należy. A przekonywać ich będą do tego młodzi ludzie wykształceni w szkole minister Nowackiej i bez pudła rozpoznający flagi querr i trans.

Żeby dopełnić ten obraz krańcowego obłąkania dodam, że na portalu iks, gdzie koncentruje się życie towarzysko-patriotyczno-polityczne trwa nieustanny festiwal promocji polskości, polegający na przeklejaniu danych z wiki na profile różnych osób, które wzięły na siebie brzemię edukacji narodu i zapoznają ten naród z kontrowersyjnym życiorysem Staszka Supłatowicza.

No nic…nie wiem jak Wy, ale ja nie mam wyjścia, muszę pomagać moim podopiecznym, bo mam jednak nadzieję, że Ania dostanie tę kartę Polaka i będzie mogła tu spokojnie żyć. Sasza nie zamierza tu zostawać, on by wyjechał zaraz, nasiliło się to w nim, jak zobaczył omawiany tu zestaw pytań.

Tradycyjnie zwracam się do wszystkich ludzi dobrej woli, żeby wspomogli naszą zrzutkę

https://zrzutka.pl/438wfv?utm_medium=mail&utm_source=postmark&utm_campaign=payment_notification

Wczoraj przeglądałem nasz strony, archiwa i różne zasoby, albowiem przygotowuję się do wielkiej inwazji na iksa. Tylko tam bowiem mogę pozyskać nowych czytelników. Wielu bowiem odeszło, a wielu niczego nie kupuje, satysfakcjonując się lekturą codziennego, darmowego tekstu. Ja zaś muszę żyć.

Pamiętacie jeszcze taki portal i takie nagrania?

https://prawygornyrog.pl/tv/2020/05/oblakany-ksiaze-basn-jak-niedzwiedz-polskie-historie-tom-i/

Audiobooka już nie ma, chyba, może z jedna płyta została, ale książkę wznowiłem

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-polskie-historie-tom-1/  



tagi: wojna  polacy  edukacja  szkoła  ukraińcy  wiedza  karta polaka  pobyt czasowy i stały 

gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 10:12
75     1959    15 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 30 zł 50 zł

Komentarze:

Henry @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 10:25

Czego Polacy nie wiedzą to można się dowiedzieć z teleturnieju "Jeden z dziesięciu "  ;-)

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Henry 21 kwietnia 2026 10:25
21 kwietnia 2026 10:35

Przestałem to oglądać ze strachu

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 10:35
21 kwietnia 2026 10:59

Bo Kujawy to są tam gdzie kozy kują, a w Pacanowie gęsi i kaczki tańczą kujawiaka.

Sasza musi widzieć, że Zieliński to piłkarz i przysyłani do Polski pontonami przybywają aby rozwiązać problemy Polaków z nietolerancją.

A Pan Gospodarzu się po prostu czepia.

Szkoła przyszłości z edukacją AI - naszą przyszłością.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 11:01

A nie prościej zacząć od karty stałego pobytu? Nikt ze znajomych Ukraińców czy Białorusinów, którzy są Polakami i tu organizują sobie życie nie zdawał żadnego egzaminu...

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 11:06

W zestawie pytan dla Ukraincow powinno pojawic sie pytanie o najwybitniejszego polskiego naukowca XX wieku tworzacego w Polsce, a konkretnie we Lwowie, Stefana Banacha.

Nie ma, zaznaczam nie ma, matematyka czy fizyka na tym globie, ktory sie nie zetknal z tym nazwiskiem.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 11:12

Dosc  czesto  przypatruje  sie,...

...  tym  detym  ,,sAdziaZom,,  przy  okazji  sobotniego  handlu  !!!

 

Wyglada  to  rozpaczliwie  ZALOSNIE.  Ekipa  ,,telewYzyjna,,  -  ich  dwoje  albo  gora  troje,  jeden  z  kamera  drugi  ,,gadacz,,  z  mikrofonem,  z  reguly  mlodzi  zagubieni  ludzie,...  ten  z  kamera  troche  starszy  i  mocniej  zbudowany,  bo  przypuszczam,  ze  kamera  troche  wazy,  lustrujacy  okiem  do  kogo  by  tu  podejsc,  ewantualnie  ,,zaczepic  z  prosbO,,  o  rozmowe.  Z  reguly  sa  to  zdecydowanie  starsze  osoby,  ktore  tez  w  duzej  mierze  dobitnie  odmawiaja  rozmowy,  co  mnie,  na  swoj  sposob  cieszy,... 

...  ale  jeszcze  bardziej  by  mnie  cieszylo  CALKOWITE  ZLEKCEWAZENIE  przez  bioracych  ,,lOdzial  w  sAdzie,,  tych  mlodych  i  zmanipulowanych  MATOLOW  z  mikrofonami  w  reku.

Dla  mnie  -  to  oznacza  -  wyrazenie  swojej  godnosci  i  dezaprobate  dla  tej  nedzy  ,,telewYzyjnej,,  i  ich  jeszcze  bardziej  nedznych  i  tanich  staran  w  ,,badaniu  Zeczywistosci,  a  potem  iH  pSZeTstawianiu,,  w  sieci  tudziez  innych  ,,kurwizoraH,,. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @szarakomorka 21 kwietnia 2026 10:59
21 kwietnia 2026 11:12

Narasta we mnie wściekłość

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 11:13

To prosta kalka z ankiety na obywatelstwo USA. Tam trza znać wszystkich prezydentów i inne duperele.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 21 kwietnia 2026 11:06
21 kwietnia 2026 11:13

Nic pan nie rozumie. Najważniejszy po Koperniku jest Bartoszewski, a zaraz po nim filolog klasyczny Zieliński

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @atelin 21 kwietnia 2026 11:13
21 kwietnia 2026 11:14

To nic o prezydentach nie ma, poza Wałęsą

zaloguj się by móc komentować


Paris @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 11:12
21 kwietnia 2026 11:20

Nic  dziwnego,...

...  zdecydowana  wiekszosc  Polakow  jest  WSCIEKLA  na  te  cala  Nowacka  !!!

 

Mlodziez  tez  zdaje  sobie  sprawe  co  im  szykuje  ta  WYDRA  tuskowa,  a  odczuja  to  na  wlasnej  skorze  juz  niebawem.

W  niedziele  odbyl  sie  marsz  dla  zycia  w  Warszawie,...  bylo  MNOSTWO  ludzi,  wszyscy  -  jak  jeden  maz  -  byli  przeciw  obecnej  ,,edOkacji,,  Nowackiej  i  Tuska.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Paris 21 kwietnia 2026 11:20
21 kwietnia 2026 11:42

Nowacka i Tusk to szatniarze. Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi, bo wytyczne... "hotelówka" (NIBY) nie przeszła weryfikacji w 1990.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 11:12
21 kwietnia 2026 12:08

Ponoć w realu ta rozmowa nie jest straszna. Trwa 15 -20 minut,ale fakt, pytania durne.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 12:12

Może być, że tą metodą zrobią z tych naszych Ukraińców taką naprawdę lepsiejszą wersję Polaka, a stary model pośle się na szrot.

Swoją drogą - to można chyba ustalić kto te debilne pytania układa?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 12:08
21 kwietnia 2026 12:22

Dla faceta co grzebie w elektronice to jest rozmowa ślepych o kolorach

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 21 kwietnia 2026 12:12
21 kwietnia 2026 12:23

Nie można, jak ktoś nie odróżnia państw granicznych od regionów to musi się ukrywać. Pomylone są też herby województwo - Łódzkie ma herb Lubuski, a Lubuskie łódzki

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 12:23
21 kwietnia 2026 12:36

Założę się, że nie. Ta osoba z pewnością jest przepełniona dumą za swoje wybitne osiągnięcia i żyje pławiąc się w swojej zajebistości.

zaloguj się by móc komentować


jan-niezbendny @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 13:32

Jesli można spytać: skąd ten "podręcznik"? Z niejakim trudem znalazłem go na tej stronie (tu bezpośredni link do PDF). Jest tak, jak Pan napisał: pomylone herby województw, Bartoszewski i Zieliński (naprawdę wybitny, ale rzeczywiście raczej zbyt "szeroko znany  w wąskich kręgach" jak na postac, o której każdy Polak wiedzieć powinien) itd. itp.

Z tym, że to nie jest strona żadnego polskiego organu czy instytucji, tylko jakiś bliżej nieznany portal pod nazwą "Polski konsultant". A właściwie "Полсьский консультант", bo cała zawartość jest po rosyjsku. Kto za tym stoi? Ano, popatrzmy. Założyciel, który zapomniał przedstawic się nazwiskiem, konsultant Dmitrij Konstatnynowicz, konsultantka Julija Władimirowna (oboje podaja tylko imiona i otczestwo) oraz "żurnalist" - znów bezimienny, a na dodatek nawet bez zdjęcia. Zresztą zdjęcia pozostałych i tak są ze stocka. Adresu firmy brak, a cennik reklam w hrywnach. Więc chyba z Ukrainy.

Rzekome "materiały dydaktyczne" do egzaminu z wiedzy o Polsce są tłumaczone na polski automatycznie lub przez osobę władającą jezykiem polskim najwyżej średnio. "Jaka była nazwa Trzech Króli, i co przynieśli prezenty?", "Ile posiłków powinna być na Wigilijnym tabeli?" itd. Dajcie mi 10 minut a wygeneruję wam taki test z wiedzy o kulturze ludu Yoruba. Albo dowolnego innego. ;) 

@Matka-Scypiona prawdopodobnie ma rację: egzamin to rozmowa z konsulem. Na miejscu pana Saszy i panny Ani wcale bym się nie bał, ewentualnie poszukałbym bardziej wiarygodnego poradnika. 

A jesli chodzi o możliwe pułapki dla kandydatów na rodaków, to tu jest calkiem swieże opracowanie tematu

zaloguj się by móc komentować


orjan @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 11:13
21 kwietnia 2026 13:51

I w tym jest klucz.

Ja do filologii klasycznej mam dozgonną sympatię od czasu, gdy jeszcze jako licealista - przyznaje, że częściowo dla wiwatu - pobierałem naukę łaciny i klasycznej greki. W każdym razie na maturze oceny z tego mam. Najbardziej imponowały mi takie nieoficjalne sesje w katedrze filologii klasycznej (jakos inaczej się wtedy nazywała w Uniwersytecie Wrocławskim u prof. Łanowskiego.

Gdy więc wskazałeś wymaganie, aby taki - z całym szacunkiem - Sasza wiedział coś o - z należnym szacunkiem - filologu Zielińskim, to pomyślałem, że przecież ja sam nie wiem nic! Siegnąłem więc do nieocenionej wilipedii, ściśle przecież gdzieś tam cenzurowanej i oto wszystko staje sie jasne w sprawie wymagań egzaminacyjnych dla Saszy:

(cyt.)

Był mocno krytykowany za swoje proniemieckie nastawienie – stał na czele tzw. Międzynarodowej Unii Intelektualnej, która w 1934 roku witała przybywającego z wizytą do Warszawy Goebbelsa. Kiedy wybuchła II wojna światowa Zieliński, za zgodą władz niemieckich, został wywieziony przez swojego syna do Monachium. Zatrzymał się w Schondorf nad Ammersee u syna Feliksa, nauczyciela miejscowego gimnazjum. Zmarł w 1944 w Schondorf i został pochowany na miejscowym cmentarzu przy kościele św. Anny.  

Schylając głowę nad dorobkiem filologicznym filologa Zielińskiego, skoro przyznanie polskiego obywatelstwa wymaga wiadomości o nosicielach wzorcowych dla Polaków wzorców postaw obywatelskich, to właśnie mamy tego dowód jakimi to wzorcami taki - z całym szacunkiem - Sasza i inni aplikanci mają najpierw nasiąknąć.

Bartoszewski nieco inaczej, ale też pasuje.

 

zaloguj się by móc komentować

atelin @jan-niezbendny 21 kwietnia 2026 13:32
21 kwietnia 2026 14:03

opracowanie tematu. "

To jest bełkot rodem z wp.pl i onetu. Żaden, albo nawet "rzadyn" Ukrainiec nie chce zostać Polakiem. Dostali numery PESEL i to im wystarczy ze wszystkimi tego konsekwencjami.

zaloguj się by móc komentować

orjan @bolek 21 kwietnia 2026 13:42
21 kwietnia 2026 14:09

Jest jeszcze gorzej, bo jeśli jakieś tam formularzowe konstrukcje obce odnoszące się do nabywania polskiego obywatelstwa docierają tutaj do aplikantów polskiego obywatelstwa, to znaczy, iż ten obszar jest penetrowany przez niepolskie ośrodk jakiekolwiek one by nie były. Ja zatem nie przyjmuję wytłumaczenia, że to nic takiego, a tylko jakieś przypadkowe niedbalstwo. Obecnie rządzący nie wykazali się jak dotychczas żadnym dbalstwem o sprawy publiczne. Nie ma więc mowy o przypadku.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 11:13
21 kwietnia 2026 14:13

:)

Zmylil mnie Pan troche te Curie Sklodowska :)


"Tadeusz Zieliński był wszechstronnie wykształconym humanistą,"

Tadeusz Zieliński. Życie i twórczość. - Uniwersytet Warszawski

zaloguj się by móc komentować


cbrengland @Paris 21 kwietnia 2026 11:12
21 kwietnia 2026 14:29

Powiedz, gdzie zaczęliśmy być, w jakim świecie? I to nieważne już jest, czy to Polska, czy UK, czy jakiekolwiek inne miejsce w świecie. W każdym razie, mnie jest coraz trudniej się w nim znaleźć, jednak.

Na teraz, moje wspomnienia dawnego Londynu jednak nie  wystarczyły i zderzyłem się z tą rzeczywistością dzisiejszą tego miasta, jakbym "dostał w mordę" mocno. Chcę stąd jak najszybciej uciec. Jeszcze strajki w metrze. A jutro go potrzebuję wcześnie rano i muszę kombinować alternatywę. Rzygać się chce, to powiedzieć nic, po prostu.

Zobaczymy, jak w Polsce. Tam jadę. A mam wrażenie, jakbym jechał w jakąś "czarną dziurę", naprawdę. Trzymaj za mnie :-)

___________

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @atelin 21 kwietnia 2026 14:03
21 kwietnia 2026 14:32

E tam! Karta nie jest dla Ukraińców, tylko dla Polaków  bez polskiego obywatelstwa (w tym z obywatelstwem ukraińskim, oczywiście). Tylko w zeszłym roku wydano ich prawie 20 tysięcy - w wiekszości obywatelom Ukrainy i Białorusi.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @orjan 21 kwietnia 2026 13:51
21 kwietnia 2026 14:44

Właśnie sobie uświadomiłem, że to ten sam co napisał "Starożytność bajeczną". Niezłe histerie

zaloguj się by móc komentować


Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 15:30

"No, ale pozostańmy przy sondach ulicznych. Są to festiwale zgłupienia o niesłychanym natężeniu."

 

Pamiętam do dziś tekst z Gazety Wyborczej, była to chyba kolejna rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego.

Zapytano w w jakimś sondażu młodego człowieka, zaznaczyli pod koniec tekstu, że był to absolwent policealnego studium zawodowego, w którym roku

było Powstanie Warszawskie.

Odpowiedż padła natychmiast:

"W 1982 roku. A zaraz potem były obrady Okrągłego Stołu".

 

 

Każdego kto mi zarzuci że żartuję lub zmyślam, pozywam natychmiast na ubitą ziemię.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Szczodrocha33 21 kwietnia 2026 15:30
21 kwietnia 2026 17:19

Wierzę. W nowym Jorku na pytanie o wymienienie 5 krajów w Afryce, padły takie nazwy jak: Madagaskar, Madagaskar 2, Zamunda ( to z filmu Książę w Nowym Jorku), i Somalinda. Także ten tego...nie bez kozery Trump zaprosił nas do G20. Dogoniliśmy świat.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 17:19
21 kwietnia 2026 17:51

Jak leciałem do Afganistanu w bazie w Manas na pokładzie C5 witała nas młodziutka Amerykanka starjąca się dla wszystkich być bardzo miła.Przede mną na pokład samolotu wsiadał mój kolega i ona zapytała go: "skąd jesteś?". Mój kolega zatrzymał się wymownie spojrzał na swój mundur, który jak choinka był obwieszony różnymi indentyfikatorami jasno sugerującymi skąd jesteśmy, spojrzał na nią i zapytał "a Ty skąd?". Dziewczyna spojrzała na flagę na swoim ramieniu i kompletnie zgłupiała, potem wszyscy razem z nią wybuchli śmiechem...

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 17:19
21 kwietnia 2026 17:54

Tak jak pisałem parę dni temu. 

Jest wesoło, a będzie jeszcze weselej. 

Siedzą cale dnie na fejsie czy innym tik toku to i są rezultaty. 

 

Znalem tu w Stanach młodego chłopaka, jeszcze w latach 90tych,jak mieszkałem w Kolorado.

Przyjechał tu jako 16 latek, nawet technikum w Polsce nie skończył. 

Mówił że w tym liceum czyli high school miał zajęcia z garncarstwa.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Szczodrocha33 21 kwietnia 2026 15:30
21 kwietnia 2026 17:54

Chyba o to samo zapytali kiedyś jakiegoś durnia z PO. To chyba był Myrcha albo Szłapka - powiedział, że w 89.    

zaloguj się by móc komentować

Paris @atelin 21 kwietnia 2026 11:42
21 kwietnia 2026 18:03

Obydwoje...

...  to  poziom  DNA  SZAMBA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 18:52

Widać, że te pytania są walnięte na odwal się i nikt nad tym nie panuje.
Z tego co wiem od ludzi z Ukrainy z którymi gadałem to ta karta Polaka jest dawana po uważaniu, że albo dostaniesz albo nie. Jeden z nich był rozżalony, że już kilka razy składał podanie i cały czas odmowa, pomimo, że jego żona i dziecko już to mają, no i mówi, że jak Polska nie chce fachowców z Ukrainy to niech se bierze hindusów, a jego w Norwegii, Kanadzie, czy Niemczech z pocałowaniem ręki przyjmą.
To jest strasznie wkurzające, że mamy pod ręką ludzi którzy chcą się asymilować, a oni nie są przyjmowani, kiedy wpuszcza się tu chmary dzikich, którzy nawet nie myślą o asymilowaniu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 18:59

" Nauczyciel bowiem ma dostarczyć światu całemu serii pretekstów do istnienia swoich kontrolerów i to jest jego główne zadanie."

Z nauczycielami jest podobnie jak z lekarzami. Jest jakaś mniejsza część ludzi którzy chcą robić coś dobrego, ale w zawodzie przeważają ci którzy cele mają całkowicie inne i przytłaczają tę dobrą resztę która chciała by zmiany na lepsze.
Wśród nauczycieli niestety przeważają tacy, co im ta sytuacja w szkolnictwie nie przeszkadza, narzekali tylko na Czarnka zgodnie z poleceniami z rozdzielnika żeby j*bać PiS, ale teraz już pewnie są cali w skowronkach.

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 18:52
21 kwietnia 2026 18:59

> To jest strasznie wkurzające, że mamy pod ręką ludzi którzy chcą się asymilować

To jest strasznie wkurzajace, ze sa potomkowie zeslanych daleko na wschod, ktorzy po cichu marza o powrocie.
Ale nikogo to nie interesuje.
Tych co chca sie asymilowac to mozemy rozwazyc pozniej.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 19:01

" No, ale pozostańmy przy sondach ulicznych. Są to festiwale zgłupienia o niesłychanym natężeniu. "

 

Nie ma nawet o czym mówić, te wszystkie sondy uliczne są tak montowane, że zostawia się największych głąbów którzy nie wiedzą podstawowych rzeczy i przeplata się tylko ich odpowiedzi zwyklakami, po to żeby rozpętać burzę w komentarzach robioną głównie przez ludzi 40+, którzy załamują ręce "jaka ta młodzież teraz jest głupia", bo to podbija zasięgi.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @zkr 21 kwietnia 2026 18:59
21 kwietnia 2026 19:09

O tym już tu wielokrotnie pisaliśmy, że oni są po prostu traktowani jak obcokrajowcy i jak Polak z Kazachstanu chce dostać polskie obywatelstwo to jest traktowany jak tambylec, a żeby taki ktoś dostał obywatelstwo to musiałby się stać cud. Chyba, że zgłosi się do pracy przy rozwożeniu jedzenia na Uberze albo do zrywania truskawek to prawo stałego pobytu dostanie od ręki.
 

Tylko, że to jest temat już na inną dyskusję, a teraz gadamy o tym, że ludzi chcących się asymilować odprawia się z kwitkiem, tylko z tego powodu, że jak już się zasymilują to przestaną być bezmyślną siłą roboczą i będą się pewnie domagać poprawy warunków pracy, a przecież nie po to się ich tu ściąga, więc lepiej zaciągnąć 10 dzikich którzy co prawda będą gwałcić albo myć tyłek w zlewie, ale też nie będą narzekać, że pracują w warunkach urągających człowiekowi.

 

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 18:52
21 kwietnia 2026 19:20

"jego w Norwegii, Kanadzie, czy Niemczech z pocałowaniem ręki przyjmą."

Rozumiem, że na poważnie rozważa wyjazd w jednym z trzech wskazanych kierunków?

zaloguj się by móc komentować

barnaba @gabriel-maciejewski
21 kwietnia 2026 19:39

Ciekawe... To ja coś powiem z własnych obserwacji. Gdy w Stanach Zjednoczonych zdaje się egzamin na obywatelstwo, zadawane pytania dotyczą historii USA, budowy oraz funkcjonowania jej organów władzy - federalnej i stanowej, znajomości geografii Ameryki,  nazwisk osób zajmujących czołowe pozycje we władzach - zarówno  w kraju i zamieszkiwanym stanie i wreszcie... Nie, to wszystko. Egzamin odbywa się w języku angielskim i raczej stosuje się zasadę równania w dół, bo trudno wymagać tej samej wiedzy i jej zrozumienia od matoła i człowieka wykształconego, a więc stosowany wspólny mianownik wydaje się złotym środkiem. To samo dotyczy krótkiego testu z pisania w języku angielskim - proste zdania złożone ze słów stosowanych w codziennej mowie, by nie utrudniać egzaminowanym życia. I chyba o to chodzi. Nikt nie będzie pytał ze znajomości książek Dos Passosa, Jamesa Jonesa czy Scota Fitzgeralda, ewentualnie o znaczenie twórczości Ezry Pounda dla poezji amerykańskiej, a tym bardziej o zagadkę zbombardowania Pearl Harbor. Nie, bo nie, po prostu nie ma to sensu. Obcy, o ile bazuje na tych samych wartościach kulturowo-cywilizacyjnych, wcześniej czy później sam ,,wklei się" w amerykański spoełczeństwo, a o czym bardziej niż wiedza z historii czy literatury zdecyduje poziom oferowanego w Stanach życia, czyli byt, który wczesniej czy później przekona go, że warto czuć się Amnerykaninem. I warto o tę Amerykę walczyć.

W Polsce mamy inne wymagania wobec edukacji, a te wzięły się jeszcze z czasów zaborów, gdzie przekazywanie wiedzy o historii, literaturze czy w ogóle o polskiej kulturze oraz o polskich osiagnięciach, w tym wiedzy często przesadnie retuszowanej dla potrzeby serc i patriotycznych wzruszeń, służyło utrzymaniu polskiej tożsamości narodowej. Amerykanie nigdy nie mieli aż takich potrzeb, więc wystarczało, że oferowali obywatelom względną wolność, równość i takąż praworządność, a do tego pełną michę i pewną rodość życia, która przekonywała ich do obrony wypracowanych wartości, a tym samym poziomu uzyskanej egzystencji w skali makrospołecznej. Polacy zaś oferowali w patriotycznym jadłospisie honor, szablę i karabin z bagnetem oraz wyrzeczenia dla przyszłych pokoleń jako patriotyczna karmę w formie załaczników dla literatury i historii. W zamian, często za śmierć w rodzinie, kalectwo i powojenne urazy psychiczne, otrzymywali albo równający w dół bolszewizm, albo społeczeństwa okrutnych klasowych podziałów międzywojnia czy III RP. Podziałów jakim służy również wdrażany przez Tuska system edukacyjny, który stworzy elity kształcone za pieniądze własne oraz matołow kształconych z podatków. Przy czym ci drudzy z racji braku należytej wiedzy nigdy nie zagrożą pozycji elit. Chyba że siłowo. 

Wracając jednak do edukacji, to system amerykański nikogo nie zmusza do nauki. Uczniowie, w zależności od poziomu inteligencji, zainteresowań oraz chęci do nauki, dzieleni są w szkołach na grupy kształcone na różnym poziomie przekazywanej im wiedzy i w zależności od osiagnięć mogą być w ramach grup awansowani lub degradowani. Ostatecznie szkołę średnią ukończy i ten, który poznał matematykę na poziomie pozwalającm mu poruszać się w codziennym życiu, jak i ten, który opanował rchunek różniczkowy. Z tym że ich przyszlość, w tym ta edukacyjna, ale nie tylko, też została już ustalona i przypieczętowana. 

Oczywiśćie zdaję sobie sprawę, że poziom wiedzy reprezentowanej przez społeczeństwo, w tym i wiedzy przekazanej mu w ramach propolskiej polityki historycznej czy odpowiednio serwowanego pod tym samym kątem doboru lektur ma wpływa na patriotyczne wychowanie. Hm, no dobrze, ale co z bytem oferowanym przez Polskę? Czy to nie on bardziej determinowałby obywateli do obrony polskości, niż wiedza o Bacewicz i Kordeckim?  Przecież w okresie wojny polsko-bolszewickiej wielu chłopów witało oddziały Tuchaczewskiego, licząc na parcelację ziemi. Czyli na co? Na poprawę bytu właśnie.  A odwrócili się od komunistów i zaczęli ich zwalczać, gdy ogrom represji i nałożonych na nich ciężarów, zwalczanie Kościoła oraz pogłoski o wspólnocie żon, pogorszyły ich życie i naruszyły wyznawane wartości  poniżej poprzedniego poziomu, czyli z czasów wolnej już Polski. Zaczęli więc walkę obronie nędzy, która przynajmniej dawała żyć i wydawała się bardziej ,,atrakcyjna" od bolszewickiej rzeczywistości.  Wiedza lub niewiedza o Kordeckim, Bacewicz, Skłodowskiej czy zwycięstwach Batorego nie miały tu znaczenia. ,,Kordian i cham" jest tu chyba bardzo wymowna lekturą.

 

Pozdrawiam i dziekuję za umozliwienie mi dyskusji

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 19:09
21 kwietnia 2026 20:25

Znam 2 Polaków z Kazachstanu. Dostali polskie obywatelstwo bez cudu. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 18:52
21 kwietnia 2026 20:27

I dzicy od razu dostaną polskie paszporty,tak jak dostają w Niemczech 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @barnaba 21 kwietnia 2026 19:39
21 kwietnia 2026 20:33

Fajnie, tylko że jeśli rozmawiamy o staraniu sie o obywatelstwo polskie dyskusja robi sie kompletnie abstrakcyjna.

W polskim prawie nie występuje i nigdy nie wystepował wymóg zaliczenia egzaminu z historii, kultury czy systemu politycznego Polski w ramach procedury ubiegania sie o obywatelstwo. To tylko postulat, na razie w formie prezydenckiego projektu ustawy. Tu informacja z portalu Demagog, a tu aktualna ustawa, jesli ktoś chce sprawdzic (Art. 30, pkt. 2).

Jedynym wymaganiem odnoszącym się do wiedzy czy umiejetności aplikanta jest znajomość języka polskiego na poziomie B1 (średniozaawansowanym). Dla porównania, w przypadku jezyka angielskiego to jest poziom matury podstawowej. Czy to naprawdę przesadne żądanie, zeby polski obywatel rozumiał i mówił zrozumiale (niekoniecznie biegle) po polsku?

Karta Polaka to zupełnie inne podejście - nie dajemy obywatelstwa, ale chcemy ułatwić kontakty z krajem i ewentualną imigrację osobom mającym realny, osobisty związek z Polską i jej kulturą. No jakos to przeciez sprawdzić trzeba. I robi sie to poprzez rozmowę, do której nie trzeba mieć nawet 10% tej wiedzy (mniejsza o jej jakość), jaką zawiera ów absurdalny skrypt, prezentowany Ukraińcom przez Ukraińców na ich własna odpowiedzialność. 

Przypadkiem znam Rosjanina mieszkajacego od lat 50. w Rydze. Dzis już prawie 90-letni staruszek, były mistrz olimpijski, później trener. Pierwsze pokolenie sportowców niepodległej Łotwy w jego dyscyplinie to jego wychowankowie. Albo wychowankowie trenerów kształconych pod jego ręką. Pokazywał mi swój paszport łotewski, w którym jest napisane "Alien Citizen". Nie dał rady zdać egzaminu z języka, bo przez całe zawodowe zycie wystarczal mu rodzimy rosyjski, a on talentu do jezyków po prostu nie ma. Nawet angielskiego się nie nauczył. Nie ma łotewskiego obywatelstwa tylko status jakiegos "metojka" i chociaż mu żal, a mnie żal jego, to rozumiem sens tej dyskryminacji. Nie dało sie inaczej w kraju, w którym 30 lat temu jedna czwartą stanowili Rosjanie nie identyfikujacy się w żaden sposób z nową ojczyzną, nawet tylko poprzez opanowanie języka "tubylców".

W USA czy w Niemczech egzamin z wiedzy obywatelskiej istnieje. Miło, ze za oceanem jest choć praktyczny, ale niedawno podobny zdawal  w Niemczech moj znajomy (nie Polak akurat) i niektóre pytania dotyczyły jakichs epizodów z historii NRD. Aha, zadano mu równiez pytanie, czy popiera prawo Izraela (!) do istnienia.

Tak że naprawdę u nas podejście jest dość liberalne na tle innych krajów. A trzeba pamietać, że Polak nie moze zostać pozbawiony obywatelstwa lub stracić go z mocy prawa. Bo na Ukrainie samo posiadanie innego paszportu niz ukrainski automatycznie powoduje utrate tego drugiego. A u nas można mieć ich cały wachlarz.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @bolek 21 kwietnia 2026 19:20
21 kwietnia 2026 20:34

Tego akurat na tyle nie znałem, żeby to ustalić na 100%. Twierdził, że chciał osiedlić się w Polsce, ale skoro nie może tutaj dostać karty Polaka i ma być traktowany na takim samym poziomie jak jakiś pakistaniec to już woli któryś z tych krajów bo przynajmniej więcej zarobi.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 20:25
21 kwietnia 2026 20:40

To super, że są tacy, ale problem traktowania polonii z były krajów ZSRR jak obcokrajowców tak, że muszą się starać o specjalne wizy na pobyt i nie mają żadnych uproszczonych warunków dostania obywatelstwa jest już wałkowany od lat. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 20:27
21 kwietnia 2026 20:42

Polskich paszportów to może nie, ale te różne karty to już bez problemu pewnie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Matka-Scypiona 21 kwietnia 2026 11:01
21 kwietnia 2026 20:44

Dla ludzi którzy chcą się tu osiedlić na stałe karta stałego pobytu nie jest rozwiązaniem. Do samego wyjazdu zarobkowego jest OK, ale do czegoś więcej już nie.

 

 

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 19:01
21 kwietnia 2026 21:40

Tak, najłatwiej się nabijać z idiotów, to bezpieczne 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @barnaba 21 kwietnia 2026 19:39
21 kwietnia 2026 21:43

W Polsce jak widać jest inaczej niż w USA, choć - jak wskazał jan niezbędny - ten pakiet absurdów przygotowali jacyś państwo z Ukrainy. Nie wiadomo tylko skąd wzięli tę galaretkę owocwą z bitą śmietaną, bo występuje w kilku miejscach, jako typowo polski przysmak.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 21:43
21 kwietnia 2026 22:00

"W Polsce jak widać jest inaczej niż w USA, choć - jak wskazał jan niezbędny - ten pakiet absurdów przygotowali jacyś państwo z Ukrainy. Nie wiadomo tylko skąd wzięli tę galaretkę owocwą z bitą śmietaną, bo występuje w kilku miejscach, jako typowo polski przysmak."

 

To siewie.

A Siewiera nie uznaje typowo polskich przysmaków.

Woli takie bardziej wykwintne.

Więc pojechał na kopytka do Cambridge.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 18:52
21 kwietnia 2026 22:07

Może nie chciał uiścić umownego "wpisowego"  (w kopercie), a oszacowali go, że go powinno być stać, a zatem  ma psi obowiazek  wybulić.

zaloguj się by móc komentować

bolek @Kuldahrus 21 kwietnia 2026 20:34
21 kwietnia 2026 22:08

No tak, w tych trzech destynacjach dostanie ekwiwalent karty od ręki :/ Ja często słyszę narzekania, a to na służbę zdrowia, na różne świadczenia i zapowiedzi ruszenia dalej na zachód. Pytam kiedy ruszają dalej, skoro tutaj jest tak beznadziejnie i nie dostaję odpowiedzi.

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @jan-niezbendny 21 kwietnia 2026 13:32
21 kwietnia 2026 22:18

Brawo Janie,jestem pełna podziwu z opracowaniem skąd te instrukcje dla Ukraińców drukowane dla info.Jak to nie nalezy opierać się na tym co tam napiszą i wymyślą redaktorzy . "Egzamin dla Ukraińców starających się o kartę Polaka " w/g tych instrukcji z netu nie dziwota ,że Saszę i małą Anię przyprawia to o dreszczyk,jak to,to przebrnąć.

Prościej byłoby sięgnąć  Saszy na strony gov.pl o "karcie Polaka",bo z pewnością Ania i Sasza posiadają znajomość języka polskiego.Oprócz tego są w necie polskim bardzo proste instrukcje jak złożyć i gdzie taki wniosek.Krok po kroczku ,sprawdzone i bez tam takich historycznych zawiłości.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 21 kwietnia 2026 22:07
21 kwietnia 2026 22:33

Hmn... panie Stanisławie 'Kartę Polaka" wydaje tylko i wyłącznie polski rząd; czyli w wypadku Ukraińców :Konsul RP w Kijowie,Lwowie,a następnie Wojewoda ,czyli tam gdzie przebywa starający się o kartę Polaka.

A czy biorą "wpisowe" pod stołem...no to mam wątpliwości.Nigdy nie wiadomo na kogo się trafi. Takie coś od razu się sypie...Może jest to uzależnione od humoru,czy sympatii,spełniających pracę u wojewody urzędników,lub jakiś poleceń?.W to ,to uwierzę...

zaloguj się by móc komentować

barnaba @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 21:43
21 kwietnia 2026 22:48

Ta galeretka owocowa z bitą śmietaną wzięła się z niedopowiedzenia. Po prostu zapomniano zaznaczyć, że równie dobrze podawana jest w formie dodatku do bigosu, co schabowego z kapustą, ewentualnie do pierogów.

I kto wtedy galaretce owocowej z bitą śmietaną odmówi reprezentowania typowego przysmaku polskiej kuchni? 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 22:16
22 kwietnia 2026 05:56

"Czy one aby są halal?"

Pewnie są. 

 

A król Charles się ocknie dopiero jak mu turban na łeb założą i 

muezin zapieje melodię. 

 

Ale wtedy już będzie za późno. 

I Karol, jedną ręką trzymając się sztachety będzie wolał "niestety!"

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 22 kwietnia 2026 05:56
22 kwietnia 2026 06:41

Karol przejdzie na islam. Bo co mu za różnica.

zaloguj się by móc komentować


orjan @stanislaw-orda 22 kwietnia 2026 06:41
22 kwietnia 2026 15:59

Bez obawy! W połowie lat 70-tych ub. stulecia w dzisiejszej SGH w Warszawie uczestniczyłem w seminarium (najogólniej biorąc z finasów) u profesora Stanisława Rączkowskiego (vide: wiki). Pewnego dnia zeszło do dyskusji o GB jako chorym państwie Europy. Rzeczywiście, w tamtym czasie GB staczała się do dna, a może już na nim była. 

Profesor z uwagą, a milcząc, wysłuchał dyskusji seminarzystów, której końcowy wniosek polegał na przewidywniu samoskreślenia się GB z pozycji państw wpływowych w kierunku dalszej degrengolady. Dodam, że nazwisko Margaret Thatcher mało kto znał wtedy w GB, a co dopiero w Polsce. W końcu profesor przedstawił swoją diagnozę. Zbudował ją wokół oceny, że GB akurat jest państwem (także zbiorem narodów) absolutnie pozbawionym oporów, gdy przychodzi do wywalenia na śmietnik którejkolwiek ze spajających GB wartości lub któregokolwiek urządzenia społecznego. Bez jakichkolwiek sentymentów i bez litości. Na przykład, bez mrugnięcia okiem potnie na żyletki cała swoją dumną a ukochaną flotę, gdyby okazała się mniej wydajna, niż coś innego. Jak się opłaci, to "społecznym wysiłkiem" wymorduje się katolików, albo odwrotnie - też bez mrugnięcia okiem i bez wyrzutów sumienia opisując to w podręcznikach swojej historii jako powód do chwały. Krótko mówiąc, GB bez sentymentów pozbędzie się wszystkiego, co zacznie jej przeszkadzać. 

Przeszkadzać jej? To znaczy komu? Najlepiej zapytać @OjcaDyrektora.

Czy z tego wynika, iż powinni jakoś uważać panoszący się tam dzisiaj imigranci i miejscowe freaki posiadający własne kulturowe i społeczne wyobrażenia, jaka GB powinna być i dokąd zmierzać ? Tego ja nie wiem, ale ja bym uważał. Na wszelki wypadek. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 22 kwietnia 2026 15:59
22 kwietnia 2026 16:31

skoro "Paryż wart był mszy", to czy Londyn miałby nie być wart Koranu?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 21 kwietnia 2026 21:39
22 kwietnia 2026 18:51

Tak, to celowe działanie.

 

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @bolek 21 kwietnia 2026 22:08
22 kwietnia 2026 18:53

Tego akurat nie znałem na tyle żeby wiedzieć, czy tylko się "odgraża", czy rzeczywiście ma takie plany. No, ale znam parę przypadków, że rzeczywiście wyjechali do Kanady, czy Norwegii.

 

 

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 22 kwietnia 2026 16:31
22 kwietnia 2026 19:18

Twoja uwaga ciekawa, choć trochę nieadekwatna. Trafna 100% byłaby, gdyby muzułmanie chcieli ochrzcić się w zamian za Londyn. Według stanu bieżącego wątpię zresztą, aby "Londynowi" na tym zależało. Może kiedyś ... Lecz taki handełes jest i będzie nie-do-przyjęcia dla muzułmanów. Z kolei tolerancja jako taka jest dla nich do przyjęcia, lecz tylko na ich warunkach. Te będą eskalować, aż tzw. "city" tupnie nogą.

zaloguj się by móc komentować

bolek @Kuldahrus 22 kwietnia 2026 18:53
23 kwietnia 2026 16:48

Intuicja mi podpowiada, że od początku mieli taki plan, tzn docelowo dotrzeć do Kanady, czy Norwegii.

Ja znam jedną osobę, która nie mogąc znaleźć sensownej pracy, postanowiła wrócić na Ukrainę, ponieważ nie miała jak przedłużyc sobie legalnie pobytu.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @bolek 23 kwietnia 2026 16:48
23 kwietnia 2026 20:18

Moim zdaniem więkoszści z nich, czyli takim zwykłym wystarczy Polska. To bardziej ci bogaci lub z dobrze opłacanych i poszukiwanych zawodów Polskę traktują tylko jak przystanek.

 

 

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować