-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Złe czasy. Fragment. Pożyczka amerykańska

Postanowiłem umieścić tu dziś fragment wspomnień Stanisława Karpińskiego, które od przedwczoraj są w naszym sklepie. Jest to bezcenny dokument epoki, ze względu na umiejscowienie autora w międzywojennej hierarchii urzędniczej. Oto przed Państwem dyrektor Banku Polskiego spółki akcyjnej vs urzędnicy odrodzonej ojczyzny.

 

 

3 kwietnia 1927.

Byłem wczoraj na śniadaniu u posła amerykańskiego Stetsona. Wyprawiał je dla ambasadora amerykańskiego w Berlinie, Shurmana, który na krótko zawitał do Warszawy. Przy czarnej kawie rozmawiałem z nim długo, po niemiecku. Pan Shurman wypytywał mnie szczegółowo o pożyczkę, jaką nasz rząd pragnie obecnie zaciągnąć w Ameryce. Otwarcie zaznaczyłem, że warunki bankierów amerykańskich wcale mi się nie podobają, gdyż nie chcą nic dać na potrzebne nam koleje, ani na potrzeby długoterminowego kredytu, natomiast pragną nas uszczęśliwić 70 mil. dol. nieomal wyłącznie na stabilizację naszej waluty. Powiadają, że dopiero jak to będzie zrobione, napłyną nowe pożyczki dla zaspokojenia potrzeb czysto gospodarczych. Nie ukrywałem przed ambasadorem mojej niewiary w obietnice przyszłości i wyraziłem się, że waluta biednej Polski wcale nie potrzebuje bogatego złotego pokrycia. Własnemi wysiłkami wygrzebaliśmy się [już] z największej biedy, gdyż budżet mamy już zrównoważony, a zatem walucie naszej największe niebezpieczeństwo – niedobór Skarbu – nie grozi. Nasze zapasy kruszcowo-walutowe wynoszą już przeszło 350 mil. zł. w złocie, co najzupełniej wystarczy, jeśli tylko pomożemy rozwinąć się przemysłowi i rolnictwu.

Banki amerykańskie tak daleko posuwają swoją troskę o naszą walutę, że z udzielanej pożyczki przeznaczają aż 75 mil. zł. na powiększenie kapitału zakładowego i zapasowego Banku Polskiego, co uważam za zupełnie zbyteczne.

Pan Shurman zgodził się ze mną, że dla kraju biednego pożyczka czysto stabilizacyjna jest za kosztownym zbytkiem.

– A jak się Pan zapatruje na plan reparacyjny w Niemczech?

– Przewiduję dalszą jego rewizję w krótkim czasie – odpowiedziałem.

– A to dlaczego?

– Nie sądzę, aby Niemcy chcieli w ogóle płacić.

Na tę moją uwagę pan ambasador kwaśno się uśmiechnął.

W końcu wypytywał się o stosunki rosyjskie i dziwił się, że przewiduję powrót cesarstwa.

– Czy według Pana i w Niemczech możliwą jest restauracja cesarstwa?

– To Panu ambasadorowi lepiej musi być wiadome.

10 kwietnia.

Fatalne warunki pożyczki amerykańskiej, przyjęte już przez delegatów Rządu (F. Młynarski i prof. Krzyżanowski), mają ulec poważnej zmianie na lepsze. Wdał się w tę sprawę Prezydent Mościcki.

[23 kwietnia.

Święta Wielkanocne żona spędziła na wsi u Hanki, oczekując narodzin wnuka, ja znowu byłem na wsi, w Kotkowie, u brata Jerzego. Było brzydko i zimno: palono w piecach, jak w grudniu. Wróciłem przeziębiony.

W rosyjskiej książce Kiełczewskiego: Poslje uragana – znajduję dość trafną charakterystykę Polaków:

„Mówią że Polacy to Francuzi północy. Główne podobieństwo między niemi w tem się przejawia, że każdy Francuz i każdy Polak rozmiłowany jest w sobie, że pierwszy zakochany jest miłością szczęśliwą i spokojną, drugi miłością wstrząsaną wątpliwościami i zazdrością. Obaj lubią mówić o swych zaletach, ale pierwszy czyni to z rozbrajającą dobrodusznością, która nie pozostawia w rozmówcy ani cienia wątpliwości, drugi z rozdrażnieniem, z góry obrażając się na możliwość niedowierzania lub ironji.”]

3 maja.

Zarówno przedwczorajsze święto robotnicze, jak i dzisiejsze narodowe przeszły bez nastroju świątecznego. Nic dziwnego, bo pierwsze przepojone jest nienawiścią, drugie zakłamaniem, święto narodowe powinno być obchodzone 11 listopada, gdyż ten dzień (kapitulacja Niemiec na froncie francuskim) dał nam niepodległość. [Ale cóż, kiedy ten dzień przywłaszczają sobie nasi legjoniści, którzy będąc w czasie wojny sojusznikami Niemców, nie mają do niego prawa.

Wciąż zimno i dżdżysto. Dobrego urodzaju już być nie może.]

11 maja.

Chociaż na rautach urzędowych staram się bywać jak najrzadziej, jednakże wczoraj musiałem pójść do kardynała Kakowskiego na przyjęcie, urządzane z powodu przybycia prymasa Anglji, kardynała Bourne’a. Jak zwykle, Piłsudski przybył dopiero po Prezydencie. Mnie już wówczas nie było. Trzeba przyznać naszemu duchowieństwu dużą umiejętność uprzejmości, dzięki której przyjęcie odbyło się w dobrym nastroju.

[15 maja.

Wciąż mamy zimna. Wczoraj kilkakrotnie padał śnieg z gradem. Palimy w piecach. Urodzaje będą słabe.]

25 maja.

Władysław Grabski wydał grubą książkę o swoich dwuletnich rządach w Polsce. Nie wątpiłem, że winę za spadek złotego zwali na Bank Polski, nie sądziłem jednak, aby sobie nie przypisał żadnej winy, aby nie przyznał się do żadnego ze swych licznych błędów. [Przecież niewątpliwie jest niepoślednim człowiekiem.] Niestety, upór i miłość własna przygłuszyły w nim widocznie [najprostsze] poczucie sprawiedliwości, gdyż na przestrzeni 370 stronic wszystkich oskarża z wyjątkiem siebie!

Ponieważ w stosunku do Banku Polskiego okazał się już zanadto nieścisły, przeto nie mogłem jego książki pozostawić bez odpowiedzi. W drukowanem Wyjaśnieniu, rozesłanem wczoraj do ważniejszych pism, banków i osób urzędowych niesłuszne twierdzenia Grabskiego zostały sprostowane, mylne zarzuty rzeczowo odparte.

31 maja.

[Staraniem 10-go pułku piechoty z Łowicza wzniesiono na Powązkach nagrobek w miejscu pochowania żołnierzy pułku, poległych w obronie praworządności, w maju ub. r. Napis brzmiał:

Pierwszym obowiązkiem żołnierza jest niezłomne dochowanie wierności, ślubowanej w przysiędze wojskowej. Tu spoczywają żołnierze i t. d.

Przed samem poświęceniem zjawili się na cmentarzu żandarmi wojskowi i zamazali kitem i farbą pierwszy ustęp napisu.

Wreszcie od wczoraj mamy ciepło.

Wielki i usprawiedliwiony w świecie entuzjazm: amerykanin Lindbergh przeleciał Atlantyk ze Stanów do Paryża, nigdzie po drodze nie lądując, w przeciągi 35 godzin!]

Mussolini, przy wnoszeniu do parlamentu włoskiego projektu radykalnej zmiany konstytucji, wygłosił znamienne przemówienie: dziś, dnia 26 maja, grzebiemy uroczyście kłamstwo powszechnego demokratycznego głosowania.

Oczywiście o tem nie wspomniał, że jednocześnie powstało obrzydliwsze kłamstwo, [jako czynnik konieczny rządów dyktatury] towarzyszące rządom partyjnej dyktatury.

7 czerwca.

19-letni rosjanin Kowerda zastrzelił na dworcu kolejowym posła sowieckiego Wojkowa, który podobno był jednym z morderców cara i jego rodziny. Poznałem go na zebraniu u Prezydenta. Robił istotnie wrażenie zakonspirowanego bandyty z romansów kryminalnych.

[Wizytowałem oddział Banku w Płocku. Miasto pięknie położone i korzystnie wyróżnia się od innych czystością.

Na Zielone Świątki jeździliśmy z żoną do Hanki, aby powitać wnuka, który przybył na świat 29 kwietnia.]

12 czerwca.

[Przeziębienie i zgryzoty bankowe osłabiły mnie do tego stopnia, że trzy dni nie opuszczałem łóżka.]

Fatalna pożyczka amerykańska, po półrocznych rozmowach zbliża się do końca. Warunki bardzo upokarzające i ciężkie. Przedwczoraj był u mnie minister Czechowicz z dyrektorem departamentu, Barańskim. Usiłowali wymóc na mnie całkowitą zgodę na wszystkie żądane przez zagranicznych finansistów zmiany statutu Banku Polskiego. Pomimo że byłem chory, nie ustąpiłem w zasadniczych punktach, skutkiem czego obydwaj panowie wyszli rozżaleni, utwierdzając mnie w przekonaniu, że przy rozstrzyganiu spraw państwowych rzadko kiedy decyduje rozsądek.

18 czerwca.

[Szczęśliwie, że Kowerda nie został skazany na śmierć, lecz tylko na bezterminowe więzienie.]

Układy w sprawie nieszczęsnej pożyczki zagranicznej, ciągnące się od pół roku w jak największej konspiracji, zbliżyły się wreszcie do tego punktu, kiedy trzeba było oficjalnie zakomunikować o wszystkiem Radzie Banku. Wczoraj właśnie odczytałem na posiedzeniu Rady t.zw. plan stabilizacyjny, podyktowany przez bankierów amerykańskich, a przez nasz rząd przyjęty. Plan poza dziedziną Skarbu, obejmuje najżywotniejsze interesy Banku, zmienia obieg pieniężny, narzuca Radzie zagranicznego doradcę, tymczasem Rada nie była nawet proszona o wyrażenie swej opinji, czyli że postawiono ją wobec faktu dokonanego; macie przyjąć do wiadomości i uchwalić podyktowane zmiany statutu, bo tego żąda Rząd. Zlekceważona Rada wcale się nie obraziła i wszystko załatwiła zgodnie z wolą Rządu. Jeden tylko Tadeusz Tomaszewski z godnością wystąpił przeciwko podobnemu załatwieniu sprawy, pozostali członkowie albo niesmacznie schlebiali rządowi, albo milczeli, nie chcąc mu się narazić. Nie dość na tem: w tych punktach, które ja starałem się poprawić, nie popierano mnie, wbrew oczywistemu interesowi Banku i Skarbu.

Takie postępowanie nie powinno być dla mnie niespodzianką, bo przecież nigdy nie obiecywałem sobie wiele z urojonej samodzielności i niezależności władz jakiejkolwiekbądź spółki akcyjnej w Polsce. Chociaż staraliśmy się ściągnąć do Rady Banku Polskiego czołowych przedstawicieli życia gospodarczego, jednak wszyscy oni są zależni od Skarbu w mniejszym lub większym stopniu i właściwie niczem się nie różnią od delegatów rządu.

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zle-czasy-pamietnik-stanislawa-karpinskiego-z-lat-1924-1943/



tagi: bank polski  amerykanie  kredyt  urzędnicy  złe czasy  stanisław karpiński 

gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 09:12
71     3390    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 09:42

Książka "wygląda" bardzo ciekawie, cytuję:

Fatalna pożyczka amerykańska...

Władysław Grabski wydał grubą książkę o swoich dwuletnich rządach w Polsce. ...na przestrzeni 370 stronic wszystkich oskarża z wyjątkiem siebie!

Pierwszym obowiązkiem żołnierza jest niezłomne dochowanie wierności, ślubowanej w przysiędze wojskowej. Tu spoczywają żołnierze i t. d.

Przed samem poświęceniem zjawili się na cmentarzu żandarmi wojskowi i zamazali kitem i farbą pierwszy ustęp napisu.

I tym sposobem czyli cytatami potwierdzam, że książka jest warta przeczytania.

zaloguj się by móc komentować

tadman @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 09:48

Okazuje się, że szlak już dawno przetarty.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 10:51

Ciekawe czy Adam Galiński kiedyś napisze wspomnienia i czy kiedykolwiek zostaną opublikowane? A chyba miałby sporo ciekawych wspomnień ze swojego życia (a np. kulisy przekazania Kurskiemu materiałów do filmu "Nocna zmiana"). Myślę że jednak Stanisław Karpiński był w o niebo lepszej sytuacji (wolny od skomplikowanych uzależnień środowiskowych) dlatego mógł sobie na wspomnienia pozwolić. Na pewno kupię tak jak już zapowiedziałem bo z fragmentów nie wynika by były emocjonalną pułapką.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 11:21

"3 maja.

Zarówno przedwczorajsze święto robotnicze, jak i dzisiejsze narodowe przeszły bez nastroju świątecznego. Nic dziwnego, bo pierwsze przepojone jest nienawiścią, drugie zakłamaniem, święto narodowe powinno być obchodzone 11 listopada, gdyż ten dzień (kapitulacja Niemiec na froncie francuskim) dał nam niepodległość. [Ale cóż, kiedy ten dzień przywłaszczają sobie nasi legjoniści, którzy będąc w czasie wojny sojusznikami Niemców, nie mają do niego prawa. (...)".

 Wówczas poważni ludzie mieli znacznie bardziej trzeźwy osąd realiów niż dzisiaj.

Może to dlatego, że dzisiaj mamy drastyczny deficyt osób publicznych, które mogłyby uchodzic za poważne.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 11:44

Trzeba będzie kupić te wspomnienia. 

"Takie postępowanie nie powinno być dla mnie niespodzianką, bo przecież nigdy nie obiecywałem sobie wiele z urojonej samodzielności i niezależności władz jakiejkolwiekbądź spółki akcyjnej w Polsce. Chociaż staraliśmy się ściągnąć do Rady Banku Polskiego czołowych przedstawicieli życia gospodarczego, jednak wszyscy oni są zależni od Skarbu w mniejszym lub większym stopniu i właściwie niczem się nie różnią od delegatów rządu."

Czy coś jeszcze trzeba dodawać?

To tak samo jak dziś w społkach skarbu państwa kontrolowanych przez zmieniające się ugrupowania. Stołki stołki stołki. Mierni ale wierni a nad wszystkim zagraniczni doradcy delegaci kredytodawców.

Kurtyna.

 

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @ThePazzo 27 lutego 2021 11:44
27 lutego 2021 11:46

Poprawka jest jednak uwolucja - juz nie doradcy tylko po prostu minister finansów z importu :)

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 27 lutego 2021 11:21
27 lutego 2021 12:05

Tylko czemu Karpiński pominął że Niemcy Legionistów w 1917 roku internowali. Tacy to byli wierni sojusznicy.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 27 lutego 2021 12:05
27 lutego 2021 12:35

A ktoż to  okazał  "wiernym sojusznikiem" i czyim?

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @grudeq 27 lutego 2021 12:05
27 lutego 2021 12:37

To było podobne internowanie jak późniejszego Redaktora wyborczej przez komunistów. 

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Alberyk 27 lutego 2021 12:37
27 lutego 2021 13:41

"To było podobne internowanie jak ..."

Internowanie to poważna sprawa. Takie więzienie ad hoc - i to bez wyroku. Co pan chciał, żeby ich wymordowali - wtedy byłby pan zadowolony i nie czepiał się?

W tym dążeni do demaksacji i oryginalności przeginacie w drugą stronę - co też jest fałszowaniem rzeczywistości. Może już w takim razie lepiej zostawić te zastałe fałszywe hagady - po co zastępować je nowymi?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Krzysiek 27 lutego 2021 13:41
27 lutego 2021 13:45

Swiadectwa z epoki nazywa pan fałszywymi hagadami? To ciekawe....

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Alberyk 27 lutego 2021 12:37
27 lutego 2021 14:34

Raczej jak pewnej  legendy "S", tudzież mędrca Europy.

A nawiasem, jaka Europa tacy i jej mędrcy.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 15:09

Po prostu straszne. I to wszystko się powtarza. Dzięki za wydanie książki. Historia okrutną i gorzką nauczycielką. Ale to jedyne lekarstwo na głupotę współczesną.

zaloguj się by móc komentować

onyx @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 15:23

Wszystkiego najlepszego. Zdrowia i sił.

zaloguj się by móc komentować

Paris @tadman 27 lutego 2021 09:48
27 lutego 2021 16:12

Dokladnie  tak  !!!

Fatalna  pozyczka  amerykanska  =  Zbrodnicze  fundusze  brukselskie  !!!   !!!   !!!

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 16:19

Urzędnicy wolnej ojczyzny w osobie cwaniaczka Młynarskiego i libertarianina Krzyżanowskiego,

którzy pojechali do USA przyklepać strategię napisaną przez amerykańską misję Kemmerera...

I nic się nie zmienia, tylko twarze. Po 90'tym też tak się to odbywało. Wolna ojczyzna...

http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przeglad_Historyczny/Przeglad_Historyczny-r1957-t48-n2/Przeglad_Historyczny-r1957-t48-n2-s270-284/Przeglad_Historyczny-r1957-t48-n2-s270-284.pdf

 

Niezła publikacja na urodziny :) Siły i zapału na następne! :)

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 16:35

Doskonaly  fragment,  Panie  Gabrielu,...

...  tych  2  "misiow"  Stetson'a  i  Shurman'a  to  znal  rowniez  Jalowiecki,  jeszcze  z  Gdanska,  z  akcji  aprowizacji  Polski  i  juz  wtedy  Amerykance  czy  Brytole,  te  pSZyjaciele,  probowali  mu  "zenic"  rozne  kanty  i  naciagac  na  kase,  np.  "irlandzkich  uchodzcow",  ktorych  Jalowiecki  splawil...

...  takze  ten  zlodziejski  "modus  operandi"  byl  znany  w  sFiecie  juz  ponad  100  lat  temu,  dzis  to  naprawde  juz  tylko  zalosna,  bolesna  i  cyniczna  powtorka  z  historii,  czyli  REKONSTRUKCJA  tego  co  bylo  !!!

 

Oczywiscie,  ze  kupuje  wspomnienia  Karpinskiego  i  jeszcze  kilku  innych,  a  zamowienie  wysle  poznym  wieczorem,...

...  a  wczoraj  skonczylam  czytac  "Na  skraju  imperium"...  doskonala  lektura  i  jestem  z  nich  i  z  SIEBIE  bardzo  zadowolona  !!!    

zaloguj się by móc komentować

Paris @ainolatak 27 lutego 2021 16:19
27 lutego 2021 16:40

I  po  '20  tez  sie  tak  odbywalo.  SUWERENNA  i  NIEPODLEGLA  ojczyzna  !!!

Smiechem  ich  pozabijac  tylko.

zaloguj się by móc komentować




grudeq @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 17:32

Dołączam się do życzeń. Najlepszego! Najlepszego!

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Alberyk 27 lutego 2021 12:37
27 lutego 2021 17:34

Jana Husa też aresztowali. Ale ten koniecznie chciał się dać spalić. Zatem sam fakt aresztowania (internowania) niczego nie dowodzi. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 27 lutego 2021 12:35
27 lutego 2021 17:36

Nie wiem. Mi chodzi o to, że Pan Karpiński raczej Piłsudskiego nie lubił i w związku z tym fakt internowania legionistów mu umknął. Ja zaś nie znajduje przyczyny dla których legioniści mieliby nie świętować 11 listopada... bo to przecież legioniści rozbrajali (z POW), a nie rozbrajano legionistów jako sojuszników Niemiec. 

 

zaloguj się by móc komentować



stanislaw-orda @grudeq 27 lutego 2021 17:36
27 lutego 2021 18:33

Co to znaczy rozbrajali?

Niemcy skapitulowały, więc "rozbrajanie" było jedynie rodzajem operacji technicznej. Żadne więc mecyje czy jakies zwycięstwo militarne. Raczej rzecz nie warta wspomnienia.

Karpińskiemu chodzi o to, że piłsudczykowie zawłaszczyli sobie całość zasług odnośnie  sprawstwa w odzyskaniu niepodległości, co oczywiście było (i jest) ewidentnym fałszem.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 18:45

Skoro urodziny to wszystkiego dobrego w rodzinie i w pracy zawodowej :)

Myślę że warto Stanisława Karpińskiego, który z Grabskim znał się raczej dobrze i występował w niejednym przedsięwzięciu (Wikipedia), osadzić w ogólniejszym kontekście polityczno-monetarnym początków polskiego złotego. Znalazłem na stronie NBP ciekawy zarys przygotowany przez "Mówią Wieki" pt. "Od marki do złotego" o reformie pieniężnej i powstaniu BP. Co ciekawe w tej spółce akcyjnej skarb państwa miał 1% a reszta była w innych rękach. Interesujące w tym PDF-ie jest powiązanie reformy walutowej w Polsce ze standardem złota i kryzysami walutowo-ekonomicznymi w świecie, a także zmiany w polskiej polityce II RP powiązane ze skutecznością reformowania Skarbu RP. Niejaki "Moskalini" był w stanie w krótkim czasie zwolnić 29 tysięcy urzędników państwowych. Dzisiaj sytuacja absolutnie nie do wyobrażenia. Moim zdaniem lektura bardzo interesująca tak jak i biografia Stanisława Karpińskiego zamieszczona w Wikipedii. Poniżej link do PDF-a (poniżej 3GB) ze strony NBP:

https://www.nbp.pl/edukacja/dodatki_edukacyjne/mowia_wieki/PPPW_13.pdf

zaloguj się by móc komentować

tomciob @stanislaw-orda 27 lutego 2021 18:33
27 lutego 2021 18:50

Więcej nawet garnizon niemiecki w Warszawie był pod pilną i troskliwą eskortą piłsudczyków opuszczając stolicę w pełnym uzbrojeniu, a piłsudczycy dbali o to aby niemieckim żołnierzom po drodze nic złego się nie przydarzyło.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 27 lutego 2021 18:33
27 lutego 2021 18:57

To tym bardziej mistrzostwo należy się Piłsudskiemu, za to, że z takiej "operacji technicznej" zrobił symbol odzyskania niepodległości. I jest to symbol, który także uznaje Pan Karpiński. Ciekawe co on robił 11 listopada. Może pracował w Biurze Rady Regencyjnej?

zaloguj się by móc komentować

grudeq @tomciob 27 lutego 2021 18:50
27 lutego 2021 18:59

Zastanawiał się Pan dlaczego? Bo mnie przekonuje to, że Niemcy zgodzili się rozbroić, a POlacy zagwarantowali spokój w ewakuacji OST frontu przez nasze ziemie. 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @grudeq 27 lutego 2021 18:59
27 lutego 2021 19:18

"Bo mnie przekonuje to, że Niemcy zgodzili się rozbroić,"  Wychodzą w pełnym uzbrojeniu, a pan mówi zgodzili się rozbroić. Jedno zdanie musi być fałszywe. Jeżeli zaś za prawdziwe uznamy twierdzenie @tomciob, to byłby ewenement na skalę światową. Nigdy się nie spotkałem z czym takim, żeby pokonany odszedł z bronią.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 19:22

Wszystkiego najlepszego!  

Zdrowia, cierpliwości, nieustającego natchnienia i pomyślnych wiatrów, w końcu jest Pan naczelnym Nawigatorem ;)

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 27 lutego 2021 18:57
27 lutego 2021 19:27

tak, oczywiście, Piłsudskiemu należy się wszystko, a nawet  jeszcze dużo więcej.  Po prostu no limit.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @olekfara 27 lutego 2021 19:18
27 lutego 2021 19:31

Nie musi. Rozbrajano pojedynczych maruderów. A zwarte oddziały wymaszerwały z bronią. Nie dały by się rozbroić bez walki. A gdyby doszło do niej, to nie wiadomo, kto byłby górą, tak więc to żadna łaska , ze ich eskortowano, aby np.  jacys narwani zapaleńcy nie sprowokowali większej awantury. Zapewne  takie właśnie  były uzgodnienia na szczeblach decyzyjnych.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 27 lutego 2021 19:27
27 lutego 2021 19:54

Piłsudskiemu, jak każdemu człowiekowi należy się uczciwość. Jeżeli coś zrobił, trzeba mu oddać. Jeżeli czegoś nie zrobił - nie wolnu mu tego przypisywać. Jeżeli coś zrobił źle, należy go zganić. 

Tyle i tylko tyle. 

Piłsudski przyjechał 11 listopada 1918 roku do Warszawy. A dzień ten został uznany za dzień odzyskania niepodległości. A czy to dobrze, czy źle... oceny są różne i dlatego lubię czytać różne oceny na SN. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @olekfara 27 lutego 2021 19:18
27 lutego 2021 19:59

Co znaczy, że odeszli z całą bronią? Magazyny z amunicją też ze sobą wywieźli? Ciężki sprzęt też ewakuowali? 

Czy słyszał Pan o czymś takim jak honor oficerski i żołnierski? Co mieliśmy Niemcom pozabierać broń białą i broń osobistą... bo im się nalżało za zabory? A Niemcy by się na to zgodzili.

Najważniejsze chyba jest to, że 11 nie było Rady Regencyjnej z nominacji Niemieckiej, ale Rząd Moraczewskiego z nominacji Piłsudskiego. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 27 lutego 2021 19:59
27 lutego 2021 20:47

A co w tym było tak ważnego, że było to "najważniejsze"?

zaloguj się by móc komentować

olekfara @grudeq 27 lutego 2021 19:59
27 lutego 2021 21:11

Szkoda, że Niemcy nie znali takiego pojęcia  jak honor.  Tak, powinniśmy im zabrać broń białą i i wypuścic ich w kalesonach, dla honoru w ogrzewanych wagonach. Mieliśmy ich uszanować, za ich rabunek, bezsensowne, niczym nie uzasadnione niszczenie wsi i miast, majątków?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @gabriel-maciejewski
27 lutego 2021 21:57

Niestety, czy jestem zły czy nie muszę troszkę się odnieść :)

I przypomnieć że pisałem tutaj że według mnie głównym powodem dojścia do Przewrotu Majowego była owa pożyczka i cała jej otoczka. Cały układ w jakim miała znaleść się Polska.

Sprawa tej pożyczki i innych podobnych ciągnęła się długo, od niemal początku zaistnienia II RP. Jednak mimo całego chaosu i kreciej roboty prowadzonej przez PPSowców i spółkę nie doszło do jej zaciągnięcia. Bank Polski dał radę powstać i osiągnąć jakąś stabilność zachowując swoją niezależność. Mimo że wydawało się że nasza sytuacja gospodarcza jest bardzo zła i tylko pożyczka przyniesie ratunek. Paradoksalnie przysłużył się temu ówczesny polityczny chaos sejmowy kiedy nikt nie chciał wziąć na siebie za to odpowiedzialności. Więc Bank był zdany na własne siły. W pewnym momencie wydawało się że nastąpi katastrofa kiedy Grabski podał do dymisji rząd próbując wytrworzyć wrażenie upadku. Bank Polski (Karpiński) miał do wyboru albo rzucić na rynek swój kapitał pozbywając się z czasem kontroli na złotym lub dopuścić do dewaluacji złotego. Wybrał to drugie co masa ludzi odebrała jako słabość Banku, niepanowanie nad sytuacją.

Ale. Już wtedy widać było że mimo tylu dziwnych kłód jakie rzucano raczkującej II RP pod nogi gospodarka się odbiła i nie jest źle. A Grabski albo spanikował albo tak jak napisałem chciał wywołać panikę i doprowadzić do problemów sztucznymi gierkami politycznymi. Podczas kiedy Europa i świat były wtedy w środku ryczących 20-tek - czyli wielkiego ożywienia gospodarczego i nie było siły by się nie załapać. Pieniądz krążył, wystarczyło tylko dać ludziom luzu. Był popyt, nasza gospodarka musiała ruszyć czy się komuś to podobało czy nie.

I wtedy okazałoby się że może naturalnie i sami wyjdziemy z tego bagna. Jako wyjątek. Jedyny kraj, który nie wziął wielkiej powojennej stabilizującej pożyczki.

Co miałoby swoje konsekwencje różnorakie. Np. polityczne. Chaotyczny system sejmowy miał szansę się obronić jeśli ludziom zaczęłoby się lepiej powodzić. A wtedy naturalną siłą rzeczy także straciłyby kluczowe wówczas lewicowe partie bazujące na negatywnych emocjach rewolucyjnych. Jednak było jeszcze coś. Od czego zaczyna się powyższy tekst:

– A jak się Pan zapatruje na plan reparacyjny w Niemczech?

Czyli Plan Dawesa. Przypominam, obrazek który mówi wszystko.

Alianci winni są kupę szmalu amerykańskim bankom ale jak mają oddać? Proste, dziękiu kasie z Niemiec. Ale skąd Niemcy mają wziąć kasę? Proste.... dzięki kasie z Ameryki. Czyli Amerykanie mają wybulić kasę po to by ta wróciła do Ameryki. Ok. Może nie takie proste. Bo na czym ma polegać sukces wyłożenia własnej kasy skoro to tamci mają ją oddać przecież?

Tylko że tamci nie mają na to szans. Chyba że...

Chyba że (my Amerykanie) zainwestujemy w Niemcy (także hitlerowskie) po to by niemieckie (sorki, już nie takie całkiem) przedsiębiorstwa wyprodukowały drogo różne zabawki by kupiły je biedaki takie jak Polacy...

Ale sorki, ktoś mógłby zapytać, dlaczego te biedaki mają kupować w Niemczech? Nie lepiej wykorzystując tani wewnętrzny rynek zacząć produkować u siebie i nie tylko nie kupować ale sprzedawać?  Tak, tak by należało chyba że ...

Te biedaki Polaki dostaną wielką pożyczkę stabilizującą, która sprawi że złotówka będzie droga i wartościowa i Polakom nie będzie się opłacało robić ale kupować! Bo skoro ich waluta jest taka wartościowa to niemiecki towar staje się tani no nie?

Karpiński nie widzi sensu pożyczki umacniającej naszą walutę, ja też nie.

Nie ukrywałem przed ambasadorem mojej niewiary w obietnice przyszłości i wyraziłem się, że waluta biednej Polski wcale nie potrzebuje bogatego złotego pokrycia. Własnemi wysiłkami wygrzebaliśmy się [już] z największej biedy, gdyż budżet mamy już zrównoważony, a zatem walucie naszej największe niebezpieczeństwo – niedobór Skarbu – nie grozi. Nasze zapasy kruszcowo-walutowe wynoszą już przeszło 350 mil. zł. w złocie, co najzupełniej wystarczy, jeśli tylko pomożemy rozwinąć się przemysłowi i rolnictwu.

Ten fragment mówi wszystko. Karpiński chce rozwinąć przemysł i rolnictwo. A Amerykanie naszą walutę, dzięki której będziemy kupować wytwory niemieckich (tak nie do końca) przedsiębiorstw. Dzięki czemu z czasem efektywnie nastąpi totalny drenaż naszych zasobów (bo skoro tylko kupujemy i spłacamy to jak inaczej?) i złoto popłynie do Niemiec a potem do Ameryki.

Polska była zbyt duża i ważna by Plan Dawesa mógł się bez niej obejść. A skoro nikt (na czele z Karpińskim) nie chciał wziąć tej pożyczki to trzeba było coś zrobić. Coś co wkręci nas w te tryby.

I tak Piłsudski dostał te swoje gwarancje na możliwość przeprowadzenia Zamachu. Wydobyto go z Sulejówka by znów mógł pomóc w wytworzeniu wielkiego gówna, które zniszczy Polskę. Piłsudski przeforsował tą upakarzającą i zbędną pożyczkę. Dostaliśmy amarykańskiego nadzorcę, który na miejscu przypilnuje całej operacji i Sanacja mogła rozpocząć swoje wampirze balangi na gospodarczym organizmie Polski.

Ot cała historia 20 lecia międzywojennego w pigułce :)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu 27 lutego 2021 21:57
27 lutego 2021 22:34

Warto zauważyć że podobne mechanizmy mamy także dzisiaj. Jakim sposobem z drogich Niemiec i generalnie północy Europy uczyniono fabrykę? Dlaczego biedaków, takich jak Polacy czy Hiszpanie stać na ich produkty. Opdowiedź jest prosta. Pożyczki i dotatacje. „Tani” pieniądz. Który łatwo jest wydawany w Niemczech. Po co tworzyć coś u nas skoro łatwiej i taniej kupić coś zagranicą?

Można zrobić bardzo podobny obrazek

Banki i ECB -> Polska i reszta biedaków -> Niemcy -> ? (podobno Niemcy gdyż żyje im się dobrze i nawet nie pamiętają że przegrali II WŚ a długi po pierwszej spłacili 10 la temu) Nie ważne, tak naprawdę i jedynie logicznie -> właściel ECB

Oczywiście wydaje się i jest niezbalansowane. Ale dzisiaj to bez znaczenia. Ludzie jedzą z ręki a o to chodzi. Może niedługo ręka przestanie podawać i ... też o to chodzi.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @olekfara 27 lutego 2021 21:11
27 lutego 2021 22:37

Tak, tak, tylko Polacy znają pojęcie honoru, a Niemcy są tak głupi jak na filmach wojennych. Już nawet kolega Orda powyżej napisał, że trudno było rozbroić całe dobrze zorganizowane oddziały niemieckie, bo one zwyczajnie rozbroić by się nie dały. 

Tu nie był problem uszanowania za rabunek, ale skutecznego odesłania Niemców do Niemiec i wyciągnięcia od nich jak największej ilości sprawnej broni. 

Domniemywam, że Karpiński chciał ich odesłać do Niemiec w kalesonach.. i dlatego to Piłsudski jest jednak bardziej popularny niż Karpiński. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 27 lutego 2021 20:47
27 lutego 2021 22:46

różni ludzie, różnym zdarzeniom, różne stopnie ważności przysługują. Ale właściwie to wszystko jest względne. Wszak życie jest tylko przechodnim półcieniem, nędznym aktorem, który wygrawszy swą rolę przez parę chwil na scenie w nicość przepada. Powieścią idioty: głosną, wrzaskliwą a nic nie znaczącą. 

zaloguj się by móc komentować

tadman @ThePazzo 27 lutego 2021 11:44
27 lutego 2021 22:56

Znajomy pracuje w elektrociepłowni, która została kupiona przez zagranicznego przedsiębiorcę. Wszyscy na niego narzekają, ale po prawdzie to zatrudnienie spadło o 30%, polepszyła się organizacja pracy i zarządzania. Znajomy twierdzi, że pomimo narzekania ludzie są zadowoleni, że teraz z powodu trafienia elektrociepłowni w prywatne ręce nie ma tego co w czasach gdy zakład był państwowy, a więc nie ma teraz promowania różnych zrzutów partyjnych na przechowanie, aż zwolni się jakaś intratna posada; na dodatek byli spoza branży i zamiast siedzieć cicho to starali się promować własne pomysły, ze szkodą dla elektrociepłowni.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @tadman 27 lutego 2021 22:56
28 lutego 2021 07:55

To chyba jasne, że prywatne będzie lepiej zarządzane niż państwowe. 

Przecież państwowe górnictwo jest nierentowne a prywatne jakimś cudem jest.

I to ta sama kopalnia. 

Z tego wniosek - Król właścicel kraju będzie lepiej rzadził niż partia ;)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
28 lutego 2021 07:55

Dziękuję raz jeszcze, zbiorczo, wszystkim za życzenia. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @grudeq 27 lutego 2021 19:54
28 lutego 2021 08:14

Nie znam innego kraju, oprócz Polski, który za datę odzyskania niepodległości NIE uznalby momentu ustnej proklamacji, jak w naszym przypadku był to 7 października 1918. Tylko nie zrobili tego socjaliści tylko Rada Regencyjna, zatem mamy 11 listopada... 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 27 lutego 2021 18:59
28 lutego 2021 11:29

A nad czym tu się zastanawiać. Legioniści Piłsudskiego walczyli po tej samej stronie frontu co armie niemiecka i austriacka, czyli tzw. państwa centralne, zatem to byli sojusznicy. A  po zakonczeniu działań wojennych stali się  byłymi sojusznikami. A takim nie robi się krzywdy.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Matka-Scypiona 28 lutego 2021 08:14
28 lutego 2021 20:52

We Francji Dniem Święta Narodowego jest data zburzenia Bastyli, a który to dzień nawet nie zdetronizował Ludwika XVI. Tak wiec dziwów na tym świecie jest dużo więcej niż się Panu wydaje. Ale rozumiem, że to kolejna wina - socjalistów, chociaż francuskich. W którym to przykazaniu Bóg zakazał bycia socjalistą? 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 28 lutego 2021 11:29
28 lutego 2021 20:54

W gruncie rzeczy to my wszyscy jesteśmy zdrajcami Salonu24, publikując tu na SN. 

Może mi Pan zatem przypomnieć, w jakich to bitwach po stronie państw centralnych walczyły Legiony w okresie 1917-1918? W jakich bitwach na froncie włoskim lub francuskim. A jeżeli nie walczyły, to dla jakiej przyczyny?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 28 lutego 2021 20:54
28 lutego 2021 21:59

a  pierwsza światówka to lata 1917-1918?

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @gabriel-maciejewski
1 marca 2021 06:36

Grabski negocjował pożyczkę z bankiem Dillon, Read & Co., w którym Clarence Dillon , którego ojciec Samuel Lapowski (Łapowski) był Żydem spod Łomży , który wyemigrował do USA i w 1878 ożenił się z Magdą Stenbock Szwedką.

O Clarensie Dillonie mówiło się,że miał wielu swoich ludzi poutykanych w administracji USA.W czasie I WW ważna figura w polityce prezydenta Wilsona od obligacji wojennych  Bernard Baruch  zaprosił Dillona na wiceszefa od obligacji wojennych. Sam był na Konferencji Pokojowej w Paryżu. Żył długo i nawet został "osobistym przyjacielem Winstona Churchilla" ciągle cierpiącego na braki w gotówce.

Polska nie miała szans i przed II wojną i w czasie wojny przy takich politykierach jak bracia Grabscy.

Np. Grabski wybrał się na Konferencję w SPA, gdzie bez pełnomocnictw samowolnie zgodził się na granicę na linii Curzona. Całe szczęście, że bolszewicy się nie zgodzili.

Co do zbędnej pożyczki , to:"...Pomimo wcześniejszych deklaracji, Grabski postanowił szukać funduszy u zagranicznych pożyczkodawców. Udało mu się uzyskać 12 mln dolarów z Włoch (marzec 1924, pod zastaw monopolu tytoniowego) oraz 6 mln dolarów od szwedzkiego koncernu należącego do Ivara Kreugera (pod zastaw monopolu zapałczanego). Grabski prowadził także negocjacje z amerykańskim Bank Dillon Read & Co. z Nowego Jorku. Ustalono, iż Polska zaciągnie pożyczkę w wysokości 50 mln dolarów. Rząd otrzymał pierwszą transzę – 35 mln dolarów, później jednak Amerykanie wycofali się z rozmów z gabinetem Grabskiego...".

O zapałkach i tytoniu już na SN pisały mądre Panie.

A  Stanisław Karpiński był "po prostu" profesjonalistą w dziedzinie bankowości i finansów i patriotą. To nie był i nie jest świat dla takich ludzi.

PS. Dużo zdrowia i dalszych świetnych pomysłów wydawniczych z okazji urodzin.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Clarence_Dillon

https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adys%C5%82aw_Grabski

zaloguj się by móc komentować


MarcinD @gabriel-maciejewski
1 marca 2021 12:17

Po tym fragmencie można podsumować pamiętniki w ten sposób: utrapienia praktyka z politykami. Nic się nie zmieniło poza tym, że teraz już chyba nie ma praktyków na wysokich stanowiskach w poważnych instytucjach w Polsce, szczególnie finansowych.

A Piłsudski to jak Wałęsa, więc i tu historia się dokładnie powtórzyła. Megaloman i szkodnik na tyle ograniczony i zapatrzony w siebie, że ktoś go pięknię wykorzystał za krótką szansę do puszenia się. Za co kraj zapłacił bardzo wysoką cenę.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @MarcinD 1 marca 2021 12:17
1 marca 2021 13:09

Nie nie... Piłsudski to jak Wałęsa i Tusk a Kaczyński Polskę zbawia - socjalizmem, etatyzmem oraz kredytem i do tego obcymi wojskami na naszym terytorium, których działania wyjęte są spod polskiego prawa - czyli są bezkarni ahh i zapomniałbym - płacimy za ich tu obecność.

To ja już nie wiem czy zbawca nie przebił działań Sanacji.

Kariera Pana Obajtka toż kontynuacja 100-letnich tradycji. 

A miało być tak pięknie. Praworządnie i Sprawiedliwie...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 1 marca 2021 13:09
1 marca 2021 13:40

Może i są bezkarni, ale póki co, tubylców ne rozstrzeliwują i nie bombardują.

A jakie masz zastrzeżenia  do kariery p. Obajtka?

Czy jeden p. Obajtek zrobił karierę w III RP i czy to aby na pewno najtrafniejszy jej przykład?

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 1 marca 2021 13:40
1 marca 2021 13:58

Kariera Obajtka to przykład na to, że się niewiele zmienia bez względu na to kto przy władzy. 

Jakie mam zastrzeżenia? Takie jak do kariery Misiewicza, Marcinkiewicza, Szydło, Tuska i wielu innych. Wystrugani durnie bez wykształcenia, którzy nigdy nie powinni się znaleść na poważnym dobrze opłacanym stanowisku.

Dlatego czas na to by zrozumieć, że to bez znaczenia kto rządzi w tym systemie - bo to system a nie partia jest do zmiany.

Skoro są bezkarni to jest to skandal. 

Tak jak skandalem są szczepionki bez odpowiedzialności producenta za ich działanie.

Oraz ich zakup. I brak informacji publicznej na ten temat.

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 1 marca 2021 13:58
1 marca 2021 17:03

Jakiego np. wykształcenia? I co ono miałoby oznaczać?

To jakis fetyszyzm. Ja poznałem ludzi po wyższych studiach, z tytułami naukowymi, którzy nie byli w stanie bez kalkulatora policzyć ile to jest 5 procent od 120. A chcieli pracować jako audytorzy. Zdradzę przy okazji, że mimo to zostali w takim charakterze zatrudnieni.

Poprzednicy p. Obajtka byli (chyba) lepiej  wykształceni, ale czy z tego faktu jesteś w stanie wyciągnąć  jakieś wnioski?

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ThePazzo 1 marca 2021 13:58
1 marca 2021 17:46

ojej, będziesz walczyć z systemem? 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ThePazzo 1 marca 2021 13:09
1 marca 2021 17:47

praworządnie - nie na tym polega a o sprawiedliwości to lepiej ciszej nad tą trumną w RP

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 28 lutego 2021 21:59
1 marca 2021 20:31

No ale nie zamyka się nam też w latach 1914-1917. Swoją drogą jak Pan wytłumaczy, że Legioniści, ci Sojusznicy Niemców, odmówili przysięgi na wierność Cesarzowi Niemiec i dal się internować? 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 1 marca 2021 20:31
2 marca 2021 01:38

Wynikało to z oceny, że stawka na Niemców jest niepopularna w społeczeństwie.

Nie było chętnych do takich Legionów (a dokładniej Legionu Zachodniego) :

https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/144898/edition/154134/content?ref=struct

str. 3

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 2 marca 2021 01:38
2 marca 2021 17:12

Dla uporządkowania, przypomnę, że wyszliśmy od zagadnienia, czy Legiony były sojusznicze względem Niemiec. Więc to za sojusznik, który dotrzymuje sojuszu pod warunkiem popularności w społeczeństwie?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 2 marca 2021 17:12
2 marca 2021 18:13

Wymień zatem te bitwy, w których podczas I wojny brali udział podwładni Piłsudskiego i podaj  z kim wojowali  w tych bitwach, no i  mozesz jeszcze doprecyzowac w ramach której armii.

Nikomu nie bronię uważać J. Piłsudskiego za "zbawcę Ojczyzny", ale oczekuję w tym względzie wzajemności, jeśli nie podzielam takiej oceny.

To tyle  i na tym kończę te przepychanki, bo stajuą  się już zupełnie  jałowe.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 2 marca 2021 18:13
2 marca 2021 18:22

Panie drogi,

Karpiński napisał, że w jego ocenie Legioniści nie zasługują na świętowanie 11 listopada, bo byli sojusznikami NIemiec

Pan napisał, że popiera tą ocenę. Nie napisał Pan, że popiera tą ocenę, ale Karpiński się myli, bo jednak Legioniści nie byli sojusznikami Niemiec w 1918 roku. 

Jakby Pan tak napisał, to bym nie miał nic do przyczypienia.

Ta przepychanka nie była dla mnie jałowa, ale postaram się więcej w takie przepychanki z Panem nie wchodzić. 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @qwerty 1 marca 2021 17:46
2 marca 2021 19:01

Nie chce walczyć z systemem choć rozumiem, że jest do zmiany.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 1 marca 2021 17:03
2 marca 2021 19:11

Uważam, że polityk powinien znać język obcy a nawet 3 jak dobry szpieg.

To tak na początek.

Dobrze też by było żeby znał prawo i historie a także ogarniał całki.

O sztuce negocjacji, szybkim czytaniu i zapamiętywaniu nawet nie wspomnę.

Skoro Premierem może zostać Marcinkiewicz nauczyciel fizyki z podstawówki to ja mowie VETO. 

Powinien mieć też plan/program, który prezentuje przed wysłaniem go na urząd np. prezydenta (lider partii powinien zawsze zostawać premierem) i jeśli po wyborach od swego planu dreastycznie odchodzi to traci mandat do pełnienia swej funkcji.

Obywatel pownien mieć możliwość prawną podać do sądu polityka, który realizuje inne od obiecanych w kampanii postulatów i odwołać go ze stanowiska. - np posłem głosuje niezgodznie z tym co zapowiadał w swojej kampanii.

Np. w kampanii postulują nie podniesiemy podatków - a po wyborach je podnoszą - tracą mandat do rządzenia krajem.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 2 marca 2021 19:11
2 marca 2021 19:31

To są wyłącznie  ogólniki i tzw. pobożne życzenia.

Po co tracisz czas na tego rodzaju komentarze?

Wszak  zapytałem o konkrety.

zaloguj się by móc komentować


ThePazzo @stanislaw-orda 2 marca 2021 19:31
3 marca 2021 07:46

Tak jak powiedziałem jeśli tak Pan Duda zostaje Prezydentem i nagle zaczyna sie uczyć jezyka angielskiego tzn. że nie nadaje sie do tej funkcji.

Jak mozna iść w politykę bez jezyków obcych?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 3 marca 2021 07:46
3 marca 2021 09:20

No, ale z drugiej strony, cóż  to jest za polityka. Bo czy ktoś z zewnątrz traktuje ją serio?

Ostatnim tak traktowanym był B. Geremek.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować