-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Wielki inkwizytor Terlikowski

Mało jest w literaturze światowej fragmentów tak trywialnych, oszukanych i pretensjonalnych, jak sławny niegdyś, bo dziś już dobrze zapomniany, fragment Braci Karamazow znany jako Wielki inkwizytor. Jest to jeszcze w dodatku fragment kokieteryjny i nieszczery. Kiedyś służył on do podnoszenia samooceny ambitnym studentom polonistyki, a dziś wydaje się nie mieć zastosowania i mało kto go pamięta. Jest to jednak fragment istotny, albowiem emocjonalnych schemat operacyjny, jaki skreślił Dostojewski, wykorzystuje się często współcześnie, jeśli ktoś chce zamarkować głębię przeżyć i autentyczność swoich poczynań. I taki właśnie numer, odwalili ostatnio Dominikanie, wraz ze swoim ulubionym pupilem Tomaszem Terlikowskim.

Oto powołano specjalną komisję, mającą ocenić postępki jednego z braci, który dwadzieścia lat temu dopuszczał się przemocy i molestowania członków i członkiń wspólnoty duszpasterstwa akademickiego we Wrocławiu. Przeczytałem stosowną informację i uśmiechnąłem się pogodnie do samego siebie. Mianowanie Terlikowskiego wielkim inkwizytorem, to jest pomysł przedni i moralnie głęboki. Następnym będzie mianowanie go kimś w rodzaju zastępcy Pana Jezusa. I nie myślcie, że ktokolwiek się tam cofnie, albo, że któremuś zadrży ręka.

Terlikowski ma być przewodniczącym komisji, która owe niecne postępki będzie oceniać.

Oto link do informacji https://wpolityce.pl/kosciol/545238-dominikanie-powolali-komisje-na-jej-czele-terlikowski

A tu słowa samego wielkiego inkwizytora Terlikowskiego:

 

To była trudna decyzja. Rola publicysty jest bardzo wygodna. Wygodnie jest komentować, krytykować, wiedzieć lepiej. Czasem jednak stają przed nami wyzwania, które wymagają wyjścia ze swojej roli, ze strefy komfortu. Tak jest tym razem.

 

Można się rozpłakać ze wzruszenia i popaść w głęboką zadumę, ale można też zareagować tak, jak Alosza u Dostojewskiego i wszystko wyszydzić. Alosza co prawda uczynił to, w fałszywej intencji, a Dostojewski poprzez jego szyderstwo, chciał podkreślić wagę wizji, jakiej doświadczył Iwan, ale co nas to wszystko obchodzi. Pisma wielkoruskich autorów, kwitujemy ziewnięciem, mamy swoje sprawy na głowie. Nie wiem co Wam przypomina ten fragment, ale mi kojarzy się on jednoznacznie z zapowiedziami premier literackich Remigiusza Mroza. To jest dokładnie ten sam format. Pełen moralnych wątpliwości i świadom osobistych deficytów, skromny, ale odważny człowiek, porywa się na rzecz niemożliwą, która może całkowicie odmienić jego życie. Może też, postawić go w sytuacji, z której niemożliwe będzie wyjście z twarzą. A przecież pamiętać musimy, że ma on rodzinę, która kocha nad życie. Co będzie? Jak potoczą się jego losy? Czy podoła zadaniu? Odpowiedzi na te pytania, znajdziecie już niebawem w nowym pakiecie Netflixa.

Na czym polega w istocie rola Terlikowskiego w tej komisji? To proste. Na całkowitym wybieleniu tego, co dzieje się u Dominikanów, a jeszcze przy tym na wystruganiu grubej, dębowej pały, którą będzie się później prało innych duchownych. - Patrzcie – powiedzą Dominikanie – oczyściliśmy się, a nasze oczyszczenia przypieczętował swoim stemplem niezależny publicysta katolicki, wielki inkwizytor Terlikowski. Teraz kolej na was. On też was oczyści, musicie tylko stanąć przed nim w pokorze, zzuć sandały i posypać głowy popiołem.

Dlaczego ja tak okrutnie szydzę z tej historii? Otóż dlatego, że ona się rozłazi w rękach już przy pierwszej próbie opisu, takiego zwykłego, składającego się z podstawowych faktów. Dlatego właśnie nie opisuje się jej, ale czyni z tej afery pewien symbol, który dotyczy całego Kościoła. A to nieprawda, on dotyczy tylko dominikanów i ich metod. Mamy oto gościa, który dwadzieścia lat temu, czyli w czasach kiedy Terlikowski i Górny byli już znanymi katolickimi publicystami, współpracującymi z wydawanym przez Janusza Palikota tygodnikiem Ozon, zajmował się zaczepianiem pełnoletnich osób w ramach duszpasterstwa akademickiego. Nie wiadomo co dokładnie robił, ale było to tak straszne, że nie można nad tym przejść do porządku dziennego. To ciekawe, bo nikt póki co nie zawiadomił prokuratora o popełnieniu przestępstwa. No, a chyba od tego należałoby zacząć. Zamiast dochodzić sprawiedliwości i szukać zadośćuczynienia w istniejącym systemie prawnym, który obejmuje przecież także duchownych, dominikanie tworzą system zastępczy, a na jego czele stawiają Terlikowskiego. Gdzie jest prokurator, pytam?

Jeśli ktoś miał odwagę, by przed władzami zakonu oskarżyć tego zboczeńca i psychopatę, to dlaczego nie zawiadomił policji i prokuratury. Może to zrobić jeszcze dzisiaj. Rozumiem, że uczynił to z troski o Kościół. Bo niby z jakiego innego powodu.

Podkreślę, że zarzuty dotyczą zachowania nagannego wobec ludzi dorosłych, których z oskarżonym nie łączył żaden stosunek podległości. To byli wolni, pełnoletni członkowie wspólnoty. Mogli, w czasie kiedy on coś im proponował, wyjść z sali, albo wręcz prasnąć go w łeb. Nie zrobili tego. Do kogo mają teraz pretensję?

Kolejna kwestia – co tak naprawdę próbują ukryć dominikanie, wystawiając na odstrzał jednego ze swoich? Może metody jakimi przez lata posługiwali się w czasie swojej pracy z wiernymi? Ja nie znam tych metod, bo od dominikanów trzymam się z daleka, ale – tak się tylko zastanawiam – nie mają może one wiele wspólnego z duchem chrześcijańskiej miłości, ale z jakimś innym duchem?

I jeszcze jedno – stoczyliśmy tu kilka krwawych bitew o Szustaka. Pan ten opowiadał publicznie jak to chadzał na dziwki, będąc już w zakonie, jakie przeżywał dylematy w związku ze swoim temperamentem i nie dającym się ukoić zainteresowaniem płcią przeciwną. On to wszystko mówił i to zostało mu nie dość, że wybaczone, to jeszcze potraktowano to, także tu u nas, jako fantastyczne narzędzie ewangelizacji i zachęcania młodych ludzi do tego, by się nawracali. Pytam więc – Szustaka nie postawicie przed komisją? Może by się znalazła jakaś, która by go oskarżyła o molestowanie? Pewnie nie. Cóż ja tam mogę wiedzieć, biedny frajer, Szustak jest poza wszelkimi oskarżeniami o molestowanie, bo on takie rzeczy wciąga nosem. Nie dość, że żadna mu nie odmówiła, to jeszcze wszystkie były zadowolone jak nie wiem co. O cóż go więc oskarżać? Co innego tamten niedojda, który roił sobie w tym swoim pustym łebku, jakieś fantazje i miał, jak się zdaje, zamiar wpływać na psychikę osób, które przychodziły doń, by zapoznał ich ze Słowem Bożym.

Tak, w mojej ocenie, sprawa ta przedstawia się na gruncie realnym. I nie rozumiem dlaczego nie można ujawnić szczegółów, które doprowadziły do postawienia tego całego Pawła przed komisją. Skoro można pisać o pedofilii Gulbinowicza, pijaństwie Głódzia i obsesjach innych hierarchów. O co chodzi w tym przypadku? No o to, że dominikanom, pardon, ktoś podpalił dupę i oni usiłują to zgasić, a na głównego strażaka wyznaczyli Terlikowskiego.

I teraz mam prośbę, jeśli Tomasz Terlikowski, jak to ma w zwyczaju, zechce podkreślić głębie swojego miłosierdzia wobec atakujących go osób, w tym wobec mnie. Jeśli weźmie przykład z Wielkiego Inkwizytora opisanego przez Dostojewskiego i, niczym Jezus, zamknięty przez tegoż inkwizytora w celi, zechce mnie kiedyś, przy przypadkowym spotkaniu, pocałować w usta, albo w coś, to niech się lepiej dobrze zastanowi, zanim to zrobi.

Na koniec garść refleksji ogólnych. Wszyscy zastanawiają się nad przyczynami kryzysu w Kościele. Oświadczam iż żadnego kryzysu w Kościele nie ma. Kryzys jest wyłącznie poza Kościołem i Terlikowski jest na to żywym dowodem. Defensywa w jakiej znajduje się Kościół spowodowana jest jednym właściwie zaniedbaniem. Treści ewangeliczne głoszone są wyłącznie w przestrzeni kościołów. Treści zaś Kościołowi i duchowieństwu wrogie, są głoszone wszędzie. Cały plac jest oddany za bezdurno. I nie mówcie mi, że są przecież katolickie pisma. To nie są żadne pisma, ale formaty publicystyczne służące wrogiej propagandzie. Z tego jednego zaniedbania, wypływa konsekwencja następująca – degeneruje się forma przekazu. Nie dacie rady mili księża przeciwstawić się złu, plotąc trzy po trzy w czasie homilii, a do tego adresując swoje komunikaty do najstarszych babin, z największymi ubytkami słuchu. Tamci mają przewagę miażdżącą. I nie wołajcie teraz na pomoc Matki Bożej, bo jeszcze przyjdzie i co wtedy? Kolejnym etapem, będzie propozycja następująca – albo zamykacie fanatyków w świątyniach i nie pokazujecie ich światu, a fanatycy to wszyscy ci, co mają jakieś anse do Terlikowskiego, albo wpuszczacie do tych świątyń transwestytów, którzy też są dziećmi bożymi. A nie dość tego, to są znacznie lepsze dzieci boże niż wy. I dlatego właśnie będą mogli otrzymywać święcenia i udzielać sakramentów.

To taki trochę żart, a trochę nie. Ileż ja razy słyszałem żart o żabie gotowanej na wolnym ogniu. I nigdy nie zauważyłem, by ktoś się tym przejął naprawdę.



tagi: propaganda  molestowanie  terlikowski  dostojewski  komisja  dominikanie  ewangelizacja  wielki inkwizytor 

gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 09:40
76     5333    18 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

apokal @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 09:49

Jest Tridum- przestałbyś pan atakować ludzi!!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @apokal 1 kwietnia 2021 09:49
1 kwietnia 2021 09:50

Zygu, zygu marchewka, zbanowany frajerze....

zaloguj się by móc komentować

Ave @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 09:50
1 kwietnia 2021 09:59

Seneka zwracał uwagę, że życie większości ludzi jest zakłamane i obliczone na poklask uznania. Dostrzegał on w tym źródło troski i niepokoju, jeśli postępuje się z taką obłudą, że nikomu nie odsłania się szczerze prawdziwego oblicza. "Jakąż udrękę musi sprawiać wieczne czuwanie nad sobą i nieustanna obawa, żeby się nie dać przypadkiem zaskoczyć w innej roli, niż jaką z reguły odgrywamy! (...), jaką przyjemność i spokój mogą mieć ludzie, którzy swe życie wiecznie prowadzą pod maską?”

Biedny człecze, może czas na opamiętanie. Zagonisz się, po co ci te ciągłe ataki? :(

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Ave 1 kwietnia 2021 09:59
1 kwietnia 2021 10:00

Mówisz o Senece? Tym złodzieju grosza publicznego? Niesamowite. 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:07

Kiedyś na kazaniu ksiądz powiedział coś w stylu -  pierwsze tysiąclecie chrześcijaństwa kształtowali  mnisi, drugie kler, a trzecie musi należeć do świeckich. I nie było to ostrzeżenie tylko wskazanie drogi.

Nie powiem, przykro mi się zrobiło i jakoś głupio. Terlikowski z Hołownią mają zastąpić świętych, czy co? oni z pewnością by chcięli i co więcej uważają się za stworzonych do tego celu.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 1 kwietnia 2021 10:07
1 kwietnia 2021 10:09

Równie dobrze można powiedziedzieć, że pierwsze tysiącelcie chrześcijaństwa kształtowała cesarska flota operująca na Morzu Śródziemnym. Tego rodzaju myśli ją jak atraktory dodawane do ciasta na ryby. 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:11

Mnie się wydaje, że jeśli ktokolwiek kto albo został zwerbowany do funkcji dziennikarza świadomie, albo uczyniono mu to nieświadomie, zaczyna coś mówić o potrzebie walki z pedofilią w Kościele, to po prostu wysyła w świat określoną ofertę na swoje usługi, dziś pewnie wielu by to nazwało "inwestowaniem w siebie". Ta oferta jest skierowana do "tamtych" którzy mimo wielu widocznych kłopotów wciąż mają nieograniczone właściwie możliwości podłączania nawet najbardziej zdechłych karier do prądu. Poza wszystkimi innymi motywacjami, ta, ekhm, merkantylna też chyba jest dość istotna. Niewykluczone że taki prawicowo-katolicki publicysta czuje że czas mu przepływa między palcami, żona truje o mały domek na wsi na czas emerytury, dzieci chcą mieć nowe ajfony, a koledzy ze studiów mają piękne SUV-y i wakacjują z kochankami w Toskanii. Wtedy nagle taki prawicowy dziennikarzyna nagle zmienia front i stara się jakoś machać do "tamtych" - ej, tu jestem, gadam o pedofilii w Kościele, słyszycie? SOS! Już nie jestem z tymi fundamentalistami, jestem kato-nowoczesny, jestem bardzo zaradny, pracowity i szybko się uczę. Dajcie no jakąś robotę, a przynajmniej taki felieton na Onecie, jak ma Warzecha. Pewnie źródło jego motywacji może bić gdzie indziej, ale nie wykluczałbym tego, że on po prostu przestał panować nad swoją manią grandioza i doszło do ostatecznego zgłupienia albo i najprawdziwszego opętania.

Terlikowski robi te swoje zwroty i manewry wyjątkowo niezgrabnie i fałszywie, a do tego perfidnie i z wrodzoną sobie głupotą wypisaną na twarzy. On oczywiście żadnej kariery nigdzie nie zrobi, bo jest to człowiek absolutnie niezapamiętywalny, trudno przyswajalny przez wygląd klasowego skarżypyty, i niepotrzebny tamtym mediom, które mają już odchudzonego Sekielskiego z brodą i wytatuowaną łapą, który łazi z kamerą za hierarchami udając zatroskanego dziennikarza śledczego. Terlikowski mógłby tam zabłysnąć może, gdyby ogłosił że zmienia płeć. Ale chyba na to go nie stać dla kariery. Pojutrze nikt o Terlikowskim jako inkwizytorze nie będzie chyba już pamiętał.

Miejmy nadzieje tylko, że znajdzie się w Kościele dostateczna ilość mądrych ludzi, która jak najszybciej powykopuje tego typu ludzi daleko za mury, bo naprawdę ich zaskakująco stabilne od lat funkcjonowanie po tak zwanej "naszej" stronie zaczyna być już ultra-irytujące. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Marcin-K 1 kwietnia 2021 10:11
1 kwietnia 2021 10:16

Obawiam sie, że nie znajdzie się nikt

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 10:09
1 kwietnia 2021 10:19

Tak,  oczywiście, ale w tej materii nie spodziwam się poprawy.

Natomiast mnie się zrobiło głupio z tego powodu że ksiądz, któremu z racji święceń (a nie osobistych przymiotów) ufam w sprawach wiary sto razy bardziej niż komukolwiek ze świeckich oddaje to symbolicznie "za bezdurno" jakimś szemranym ewangelizatorom, nad którymi Kościół nie ma żadnej kontroli.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 1 kwietnia 2021 10:19
1 kwietnia 2021 10:20

I zdejmuje przy tym osobistą odpowiedzialność z siebie

zaloguj się by móc komentować

JarekBeskidy @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:29

Historia zdaje się zna przypadki papieży nie będących nawet kapłanami - wszystko jeszcze przed Terlikowskim, "ma nowe wyzwania", nie chce ale musi!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:30

W pierwszej chwili myślałem, że Autor notki troszeczkę przasadza.
Okazuje się jednak, że opisał curiozum do n-tej potęgi! świadczą o tym poniższe cytaty z linku notki.

Wrocławscy dominikanie przeprosili za nadużycia, które miały miejsce w ich duszpasterstwie
akademickim 20 lat temu.

Chyba tam był pelnoletnie osoby?

Czym będzie zajmować się komisja powołana przez dominikanów? O. Kozacki: "Ma opisać działalność przestępczą ojca Pawła M."

Kary są symboliczne. Chociaż dla samych zainteresowanych mogą być upokarzające”.

I jeszcze szczyt wobec którego Himalaje to "małe pagórki":
Powiedział to Ojciec (pięciorga dzieci) ni(e)jaki TT:

Wygodnie jest komentować, krytykować, wiedzieć lepiej.

I tak skromnie napisane, bo można było napisać, że ja wiem najlepiej.
Sprawy miały miejsce conajmniej 20 lat temu, ale teraz wystarczą 3 miesiące, żeby wszystko dokladnie i dogłębnie wyjaśnić?!

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @JarekBeskidy 1 kwietnia 2021 10:29
1 kwietnia 2021 10:32

Żeby sobie tylko cycków nie musiał przyprawiać, dla lepszego efektu

zaloguj się by móc komentować

JarekBeskidy @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:36

Ciekawe czy pan Redaktor zajmie się też sprawą o. Adama Wyszyńskiego?

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 10:16
1 kwietnia 2021 10:38

Napisałem to bez większej nadziei. Też myślę, że się nikt nie znajdzie. On nic nie ryzykuje - jak mu z tamtymi nie wyjdzie, zawsze będzie miał gdzie wrócić. Przecież żaden program religijny w telewizji, mam tu na myśli też niestety bardzo nudne i płaskie pasma katolickie w TVP w niedzielę rano, nie może obyć się bez tego samozwańczego apologety w okularach. A pewnie i często proboszczowie którzy organizują w parafiach "spotkania ze znanymi ludźmi" nie potrafią sie oprzeć magii "pana z telewizji" który gada o religii w telewizjach dłużej chyba niż istnieje sam Kościół. I on będzie działał przez następne millenium, na mechanice podebranej Ziemkiewiczowi. W salkach parafialnych będzie opowiadał o upadającej starej chrześcijańskiej Europie, a na twitterze, którego starsze panie z parafii nie używają, będzie opisywał swoje relacje seksualne z żoną. A po godzinach będzie inkwizytorem. 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Marcin-K 1 kwietnia 2021 10:38
1 kwietnia 2021 10:40

My zaś odwrócimy się od tego i zajmiemy swoimi sprawami, pieniędzmi, herezją, produkcją jedwabnych tkanin, bo cóż nam pozostanie...

zaloguj się by móc komentować

JOLANTA1 @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:42

 ,,Moim zdaniem prawdziwego duchownego rozpoznaje się po braku lęków i strachów."

To cytat z komentarza P.Betacola ,można tu podstawić Kościół,Zakon Dominikanów ,ale wtedy robi się smutno i straszno.

Co do merytorycznej dyskusji ,fakty i wnioskowanie prawidłowe.Cóż dodać.

Panie Gabrielu dla przeciwwagi proszę o słowo O.Antoniego.

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @JarekBeskidy 1 kwietnia 2021 10:36
1 kwietnia 2021 10:46

No i mamy jeszcze jednego inkwizytora - Stonogę. Może kiedyś dojdzie i do tego, że oni razem z Terlikowskim zorganizują polski oddział Ku-Klux-Klanu. Przynajmniej byłoby wesoło.

zaloguj się by móc komentować

JarekBeskidy @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 10:38
1 kwietnia 2021 10:46

Dzisiaj Wielki Czwartek i troche nie wypada ale to temat sprzed lat, który w zasadzie nigdzie nie zaistniał. O. Wyszyński, oskarżył w zasadzie wszystkich "medialnych" dominikanów z prowincjałami włącznie i ... jak zwykle cisza, jest uciekinierem, suspensa i do mamusi.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 10:58

" To taki trochę żart, a trochę nie."

Moim zdaniem, to nie żart. Nawet trochę.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Marcin-K 1 kwietnia 2021 10:46
1 kwietnia 2021 11:04

tak, to byłoby naprawdę zabawne

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @JarekBeskidy 1 kwietnia 2021 10:46
1 kwietnia 2021 11:05

Może coś szykuje po cichu i tamci sie dowiedzieli, dlatego powołali tę dętą komisję?

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @Krystian 1 kwietnia 2021 11:06
1 kwietnia 2021 11:09

W sensie, że browar jakiś go sponsorował?

zaloguj się by móc komentować

JarekBeskidy @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 11:05
1 kwietnia 2021 11:11

Nie sądze, fakt, że poszedł do Stonogi świadczy raczej o bezradności. Tutaj dosyć szczegółowo opisana jest cała sytuacja: https://jacekmiedlar.pl/2017/01/31/zniszczyc-wspolbrata-skandal-u-dominikanow-szokujacy-wywiad-z-o-adamem-wyszynskim-op/

zaloguj się by móc komentować

Krystian @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 11:09
1 kwietnia 2021 11:17

Browar Klasztorny.

 

Wywiad Miedlara z Wyszyńskim (2017) też niczego sobie:

"Zauważyłem, że wielu zakochanych w kaznodziejstwie kapłanów z mojej wspólnoty zakonnej przychodzi, by jedynie wysłuchać Słowa, nie wcielając Go w życie. I ja, i Ty jesteśmy tylko niedołężnym narzędziem w Jego ręku. Kiedy byłem w śpiączce farmakologicznej, usłyszałem Jego głos: „Adam, nie żyłeś tak, jak chciałeś. Wracaj”. Odpowiedziałem: „Sam nie wrócę, jeżeli już to wracamy Ty i ja”. W tym momencie powiodła się próba ekstubacji i otworzyłem oczy, uzyskując świadomość, że jednak nie jestem po tej drugiej stronie… Cóż nam pozostaje, Księże Jacku. Nie Ty pierwszy i nie ja. Ufam, że młodzi kapłani zabiorą również głos w tych sprawach."

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 11:32

Kiedyś, dawno temu, mieszkając w Krakowie, bardzo lubiłem chodzić do kościoła Dominikanów. Tam była późno wieczorna msza św. I koncerty organowe, dość częste.

I kazania. Wtedy, wydawaly mi się takie mądre. Dzisiaj wiem, jak bardzo to wszystko było "dziełem arcb.Grzegorza Rysia", wtedy będącego jeszcze w przedszkolu. I pan Gowin tam się "wychował". "Beczka", takie miejsce spotkań dla studentów to było przy tym kościele i klasztorze. A może nawet jeszcze jest. Pan Gowin się tam udzielał.

Miałem momenty w swoim życiu wtedy, że stałem już przed drzwiami tego klubu, by wejść i pogadać. Tam byla też taka poradnia, jak gdyby. Można było wywołać któregoś z ojcow i z nim porozmawiać.

Pan Gowin pewno rozmawiał często. Pan Terlikowski pewno też, w innym miejscu. Pan Hołownia nawet znalazł się w seminarium duchownym.

A ja jestem, gdzie jestem. I obserwuję diabelske harce szatanów w Polsce. Już "bez trzymanki". I to nawet  w świętych zakonach Kościoła Katolickiego. Gdzie jest jeden z drugim biskup? Każdy z nich ma władzę, by to ukrócić. 

I chodzę do biednego, jak mysz kościelna kościoła, gdzie mszę świętą odprawia ksiądz z Afryki i są obecni wierni w ilości małej. Jakże my wszyscy tam jesteśmy szczęśliwi.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Marcin-K 1 kwietnia 2021 10:11
1 kwietnia 2021 11:38

Genialny,  Panie  Marcinie,...

...  po  prostu  genialny  komentarz,  ale  czy  to  sie  stanie,  to  sie  dopiero  okaze  !!!

Ze  mnie  tez  jest  "Alosza"...  dorzuce  tylko  "format"  z  innej  beczki,  ale  tylko  pozornie  z  innej,  mianowicie  wczorajsze  wystapienie  pana  Kaczynskiego  na  "albinosie"  u  OSZUSTA  SMOLENSKIEGO...  naprawde  ZENUJACE  i  KOMPROMITUJACE,...

...  a  najbardziej  SAMEGO  pana  Kaczynskiego,...  co  za  UPADEK  !!!

zaloguj się by móc komentować

Draniu @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 11:45

Ta komisja będzie tak samo skuteczna jak komisja od weryfikacji SB .

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 12:52

Przeorem domninikanów we Wrocławiu kiedy działy się te cyrki był nie kto inny jak o. Maciej Zięba, członek Komisji Trójstronnej ((razem z Januszem Palikotem) spotkań Komisji Trójstronnej (tej od Rockefellera i innych "iluminatów":)).

Wrocławska historia jest o tyle ważna, że jak zauważył Gospodarz, tam z puntku widzenia prawa karnego ciężko kogoś złapać za rękę. Co najwyżej można by mieć jakąś refleksję nad kwestią sekciarstwa różnych duszpasterstw, ich feminizacji oraz problemu z poczuciem własnej wartości i ego ludzi w to zamieszanych.

Z resztą o. Paweł Maliński jakoś niepokojąco podobnie nazywa się co o. Mieczysław Maliński (miał ostatnio rekolekcje w Warszawie). I o ile jego kazania są ok (jak na dominikanów) to już filmiki na youtube są bardzo dziwne. Wielkopolanin, a tam w Poznaniu wszystko działa inaczej. Ani Krakówek ani Warszawka, nie mówiąc o Wrocławiu czy Gdańsku (polskie Palermo:)) nie są tak hermetyczne jak Poznań. Poznań to abp. Paetz, który by pewnie dopiero niedawno dostał symboliczną karę jak Głódź gdyby nie to że osobiście zmowę milczenia przełamała Wanda Półtawska i doniosła Janowi Pawłowi II co się tam za cyrk odprawia.

We Wrocławiu taką rolę głosu wołającego na pustyni odegrał o. Marcin Mogielski (za młodu molestowany przez księdza w Szczecinie) i to on sabotował zakopywanie pod dywan.

Wszystko to się składa w jedną układankę gdzie wszyscy trzymają siebie za rozporek. Za dużo katocelebrytyzmu na raz.


 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @koncereyra 1 kwietnia 2021 12:52
1 kwietnia 2021 12:55

PS o. Zięba zmarł w grudniu 2020, a informacje o skandalach obyczajowych we Wrocławiu zaczęły wyciekać w lutym 2021. To jest ustawka na poziomie wieszania się na leżąco w celi monitorowanej całą dobę:)

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 14:00

Dziękuję Panie Gabrielu za dzisiejszy wpis zwłaszcza, że mamy Triduum - dziwię się, że kogoś może to oburzać, przypuszczam, że to albo ignoranci lub winni przymykania oczu na opisane zjawiska. Taki poranny kubeł wody nastraja człowieka jak należy i skłania do rozwoju nie tylko intelektualnie ale i duchowo.

Wciąż u nas pokutuje to samo - odejście w idealizm i ucieczka od rzeczywistości, tego "tu i teraz" zamiast nazywać rzeczy po imieniu.

Pan T. o zachowaniu, sposobie wypowiedzi i niestety także wyglądzie kojarzy mi się ze szlamem zamulającym rzekę u jego źródła. Przepraszam bardzo ale dla mnie to (bardzo delikatnie mówiąc) dyżurny niedojda wzywany alarmowo aby skierować uwagę w inną stronę i uniemożliwić poznanie prawdy oraz naprawę sytuacji. Ilość kompromitacji, które są jego autorstwa jest prawie nieskończona, a najgorsze, jak tu już zauważono, nikt go nie powstrzyma bo jest potrzebny.

Ta metoda, tego zamulania jest wdrożona u nas we wszystkich dziedzinach i trzeba naprawdę zachowania wysokiej osobistej samodyscypliny myślenia i działania aby nie zostać w tym mule.  

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 14:07

Torquemada nie został żadnym antypapieżem. Czyżby na prawdę aż tak daleko zaszła demokratyzacja Dominikanów? 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Magazynier 1 kwietnia 2021 14:07
1 kwietnia 2021 14:15

Nie rozumiem, co chcesz powiedzieć

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @koncereyra 1 kwietnia 2021 12:52
1 kwietnia 2021 14:15

Mogę się tylko uśmiechnąć

zaloguj się by móc komentować


Berdychowski @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 14:26

Nie wierzę w "dobrego" Boga, nie ufam żadnej religii, nie jestem też ateistą ni agnostykiem, chociaż wiem - mam tego pełną świadomość, że istnieje Siła kontrolująca żywiznę zamieszkującą Ziemię a może także inne planety, jeżeli niebo nad naszymi głowami nie jest tylko majestatyczną złudą. Tego już nie wiem. A zdobycze współczesnej nauki można dziś miedzy bajki włożyć. Czyli ...... wierzyć lub nie wierzyć  ...

zaloguj się by móc komentować

Berdychowski @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 14:37

Samo się zalogowało ?/?/?  więc wypowiedziałem się obniżając parcie "intelektu".

Przepraszam

zaloguj się by móc komentować

dominik @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 15:47

"Na czym polega w istocie rola Terlikowskiego w tej komisji? To proste. Na całkowitym wybieleniu tego, co dzieje się u Dominikanów, a jeszcze przy tym na wystruganiu grubej, dębowej pały, którą będzie się później prało innych duchownych. - Patrzcie – powiedzą Dominikanie – oczyściliśmy się, a nasze oczyszczenia przypieczętował swoim stemplem niezależny publicysta katolicki, wielki inkwizytor Terlikowski. Teraz kolej na was. On też was oczyści, musicie tylko stanąć przed nim w pokorze, zzuć sandały i posypać głowy popiołem.

Dlaczego ja tak okrutnie szydzę z tej historii?"

Pan nie szydzi z historii, a tylko po raz setny z Pana Terlikowskiego!

Mamy Wielki Post, powinien pan się wyciszyć, tak jak wielu to zrobiło, a pan niestety.

Nie dziwie się, bo żeby się wyciszyć, trzeba chodzić do kościoła, słuchać Pisma Swiętego, które mówi:

"kochaj bliźniego swego jak siebie samego".

To, że panu w życiu wyszły tylko włosy, to nie oznacza, że powinien pisać pan takie brzydkie rzeczy. Dawać zły przykład maluczkim!!!

Proszę pamiętać, że młyny Pańskie mielą powoli....

Z Bogiem

zaloguj się by móc komentować


mniszysko @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 16:29

Nie wiem, czy to jest dobry temat na Wielki Czwartek... To już problem Coryllusa...

Ja mam tylko jedną uwagę do tej całej komisji z Terlikowskim. Po pierwsze, że jest to komisja zewnętrzna. Kościół przez długie wieki walczył z ingerencjami z zewnątrz. Raz wychodziło to lepiej raz gorzej. Przypominam, że jednym z głównych koronnych postulatów tzw. Oświecenia był zakaz kontaktowania się z Rzymem i ściągania z Rzymu stosownych wizytacji do rozwiązywania problemów, jakie dotytkały czy to diecezje czy to poszczególne prowincje zakonne.

Ja rozumiem, że u Dominikanów polskich jest zła sytuacja wewnętrzna. Żyjemy w świecie po grzechu pierworodnym i każdy z nas jest grzesznikiem. Jeśli więc prowincja nie radzi sobie z problemami, jakie ją trapią, to dlaczego nie ściąga wizytacji z Kurii Generalnej własnego zakonu? Natomiast jeśli są jakieś układy, które na to nie pozwalają lub nie gwarantują obiektywności, to istnieje instytucja wizytacji apostolskiej, która podlega bezpośrednio papieżowi.

Moje pytanie jest więc następujące. Dlaczego polscy dominikanie nie sięgnęli po te narzędzia, tylko od razu sięgnęli po narzędzie zewnętrzne, które jest obosieczne i z istoty nie gwarantuje obiektywności.

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @mniszysko 1 kwietnia 2021 16:29
1 kwietnia 2021 16:38

Nie śmiem z całą pewnością Ojcu odpowiedzieć, ale dla mnie to jest niesłychane, że zwrócono się na zewnątrz "do tych otchłani", więc moim nieudolnym zdaniem polscy dominikanie nie sięgnęli po wizytacje bo by to mogło rzeczywiście rozwiązać ten problem.

zaloguj się by móc komentować

Paris @mniszysko 1 kwietnia 2021 16:29
1 kwietnia 2021 16:45

Dokladnie  tak...

...  ta  cala  deta  "komisja"  ze  skompromitowanym  wielokrotnie  Terlikowskim  jest  SKANDALICZNA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Alberyk 1 kwietnia 2021 16:38
1 kwietnia 2021 16:48

Bo  to  jest  USTAWKA...

...  i  PULAPKA  na  Kosciol...  tak  jak  zaznaczyl  to  Pan  Gabriel  w  dzisiejszym  WYSMIENITYM  wpisie  !!!

zaloguj się by móc komentować

dominik @mniszysko 1 kwietnia 2021 16:29
1 kwietnia 2021 17:04

Dzięki za rzeczową ocenę sytuacji.

Bez ataków ad personam.

 

zaloguj się by móc komentować

dominik @Paris 1 kwietnia 2021 16:45
1 kwietnia 2021 17:06

Uspokój się kObieto!!!

Tobie jest potrzebny egzorcysta. Trzeba by cię okadzić, splunąć trzy razy przez lewe ramię, - i jak Rozalkę
wsadzić na kilka godzin do szabaśnika żebyś doszła na umyśle. Ale mimo tego, za pozytywny rezultat nie ręczę.,, :(

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Marcin-K 1 kwietnia 2021 10:11
1 kwietnia 2021 17:23

"Terlikowski robi te swoje zwroty i manewry wyjątkowo niezgrabnie i fałszywie, a do tego perfidnie i z wrodzoną sobie głupotą wypisaną na twarzy. On oczywiście żadnej kariery nigdzie nie zrobi, bo jest to człowiek absolutnie niezapamiętywalny, trudno przyswajalny przez wygląd klasowego skarżypyty, i niepotrzebny tamtym mediom, które mają już odchudzonego Sekielskiego z brodą i wytatuowaną łapą, który łazi z kamerą za hierarchami udając zatroskanego dziennikarza śledczego."

 

Terlikowski jakos dziwnie przypomina mi Ryszarda Czarneckiego.

Tomasz w publicystyce to taki Ryszard w polityce.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Berdychowski 1 kwietnia 2021 14:26
1 kwietnia 2021 17:32

Wiemy, alez wiemy, już wczesniej zdążyłeś się tym przechwalać.

Jakby było czym.

zaloguj się by móc komentować

Vesuvio @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 17:36

Ten człek ma swoje kolejne 5 minut w świetle reflektorów.

Potraktujcie ten film jako pokutę na Triduum Sanctum: https://www.youtube.com/watch?v=KF_GgL3tpWI

zaloguj się by móc komentować

dominik @Szczodrocha33 1 kwietnia 2021 17:23
1 kwietnia 2021 17:50

Proszę mi powiedzieć panie "amerykaniec", jak to może być, że coryllus na każdym kroku podkreśla, że na jego podwórku ON rządzi i

nikt nie powinien się w jego politykę wtrącać, a sam prawie dzień w dzień wsadza dzioba w nieswoje sprawy i dokonuje ocen ad personam.

Czy tam u was tysz tak jest? :)

Jak może oceniać postępowanie zakonników, kto mu dał do tego prawo? :(

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @dominik 1 kwietnia 2021 17:50
1 kwietnia 2021 19:30

Czy bierzesz jakieś leki?  Bo bezwzględnie powinieneś. Na głowę, rzecz jasna.

zaloguj się by móc komentować

tadman @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 19:37

Pisze Gospodarz o południowoamerykańskich wątkach u Radoryskiego, o Gombrowiczu, Czernyszewiczu i Argentynie i pojawia się komentator argentina, później publikowany jest tekst o TT i dominikanach, więc pojawia się dominik, czyli delikwent daje wyraźny znak, że obserwuje ten blog i dzisiejsza zwiększona aktywność każe domyśłać się, że chce zagościć tutaj na dłużej.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 19:40

Musi że trzeba zmienić Ćwirlikowskiego na Ćwirlimadę. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @dominik 1 kwietnia 2021 15:47
1 kwietnia 2021 19:41

Całe szczęście nie pan jest personalnym w tym młynie. A włosy mam, nawet całkiem gęste

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 1 kwietnia 2021 16:29
1 kwietnia 2021 19:43

Bo to mistrzowie reklamy i promocji. Nie bądź dziecinny. 

zaloguj się by móc komentować


Wrotycz1 @Szczodrocha33 1 kwietnia 2021 17:23
1 kwietnia 2021 20:04

Mam podobne wrażenie, są podobni w sposobie argumentacji, tyle że Terlikowki jest bardziej elokwentny. On chyba się nawet nie orientuje /Terlikowski/ w co go wciągają i dlaczego, nie mówiąc o tym, że po co. Z głęboką troską o Kościół będzie wywijał pałką, grzał temat, podtrzymywał kierunkowe zainteresowanie, bo słabnie itd. Całość będzie odsuwała zagrożenie i ciekawość od dużo bardziej, niż księża, umoczonych w nadużycia grup.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 20:31

Wlasnie...

...  wrocilam  z  mojego  kosciola  parafialnego...  bylo  sporo  ludzi  -  az  mnie  troche  zdziwko  chapnelo.  Wyjechalam  pol  godziny  wczesniej  przed  dzisiejsza  liturgia,  bo  balam  sie  zeby  nie  powtorzyla  sie  sytuacja  z  niedzieli  palmowej,  gdyz  bylam  20-ta  i  ostatnia  osoba,  ktora  byla  wpuszczona  do  kosciola  ze  wzgledu  na  "oboSZCZenia  swirusowe",...  ale  siostra  moja  juz  takiego  "szczescia"  nie  miala  i  musiala  stac  na  dworzu  przed  kosciolem,  cale  szczescie,  ze  sloneczko  akurat  zaczelo  swiecic,...

...  a  dzisiaj  -  NIESPODZIANKA  !!!   

Wyszedl  nasz  charyzmatyczny  i  rozpromieniony  proboszcz  i  ZAPRASZAL  wszystkich  parafian  do  kosciola...  powiedzial,  ze  przez  wszystkie  kolejne    dni  ZADNEGO  "limitu"  nie  bedzie  przestrzegal  i  nie  bedzie  narazal  ludzi  na  marzniecie...  jutro  tez  bedzie  wyjatkowa  liturgia  wielkopiatkowa  i  adoracja  krzyza  z  Panem  Jezusem  -  przez  uklekniecie  lub  gleboki  poklon  -  jak  kto  z  parafian  moze...  takze  zaprosil  na  nia  wszystkich  parafian,  ktorzy  chca  i  moga  przyjsc  jutro  do  kosciola  w  to  NAJWIEKSZE  SWIETO  ze  swiat...

...  acha,...  i  jeszcze  bedzie  przygotowany  GROB  PANSKI  !!!   

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski 1 kwietnia 2021 14:15
1 kwietnia 2021 20:43

Że nie znam przypadku kiedy inkwizytor zostaje papieżem, czy choćby antypapieżem. Inna sprawa że historii Kościoła dopiero się uczę. Dlatego zastanawiam się jak daleko idzie ta rewolucja u Dominikanów. Świeccy dopuszczeni do zarządzaniem zakonem.

A może raczej inna analogia. Opaci komandytoryjni, narzucani z zewnątrz, bodajże to się nazywa opat y. Cystersi w Wąchocku mieli takich opatów ale żaden z nich nie był świeckim. Oczywiście doili klasztor jak się dało. 

zaloguj się by móc komentować

MZ @JOLANTA1 1 kwietnia 2021 10:42
1 kwietnia 2021 20:51

,,Moim zdaniem prawdziwego duchownego rozpoznaje się po braku lęków i strachów."

Przed Niedzielą Palmową spytałem kościelnego czy bedą liczyć wiernych przed Mszą, tak,odpowiedział,proboszcz sie boi...Pojechałem 40 km do swjego rodzinnego miasta gdzie proboszcz sz nie  ma strachu...

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Magazynier 1 kwietnia 2021 20:43
1 kwietnia 2021 20:53

Ma być: 

Opaci komandytoryjni, narzucani z zewnątrz.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
1 kwietnia 2021 21:20

Nie, raczej to nie jest analogia do opatów komandatoryjnych. To jest "Imię róży" Eco, nieco zmodernizowane jak dekret kasacyjny 1819. Terlikowski jako Wilhelm z Baskreville. A trochę jak Kostka Potocki. Śledczy i syndyk, ale nie zakonnik. Nowe czasy, nowi komisarze.

Dobry temat dla Radoryskiego.

zaloguj się by móc komentować

malwina @mniszysko 1 kwietnia 2021 16:29
2 kwietnia 2021 11:35

pozwolę sobie wtrącić moje trzy grosze:

mnie, proszę Ojca, zawsze dziwiło, że np. taka komisja ds. cudów w Lourdes, koniecznie chce mieć wśród swoich członków lekarzy-ateistów. "dla obiektywności". tym samym przyznając, że lekarze-wierzący nie są obiektywni, ergo - nie są lekarzami.

może Dominikanie też chcą być "obiektywni". 

Kosciół unieważnia się sam. żadnych "innych szatanów" już nie potrzebuje.

 

zaloguj się by móc komentować

malwina @Paris 1 kwietnia 2021 20:31
2 kwietnia 2021 11:41

ALLELUJA i do przodu!

serdecznie pozdrawiam i proszę przakazać serdeczne pozdrowienia i obietnicę modlitwy waszemu proboszczowi!

zaloguj się by móc komentować

Paris @malwina 2 kwietnia 2021 11:41
2 kwietnia 2021 16:00

Bog  zaplac...  napewno  przekaze.

ALLELUJA  i  pod  prad  !!!

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @malwina 2 kwietnia 2021 11:35
2 kwietnia 2021 16:11

"Kościół unieważnia się sam." To jest niemożliwe. Albowiem ponieważ Kościół to swojej istocie sam Zabawca. To niewiara nosicieli sakramentu kapłaństwa unieważnia ale najwyżej świadectwo składane przez wierzących kapłanów i świeckich wobec świata. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2021 20:39

Pani  Malwino,...

...  a  dzisiaj  na  liturgii  wielkopiatkowej  byl  PELNIUSIENKI  parafian  moj  kosciol  -  szczegolnie  mlodych  i  dzieci  bylo  duzo, ale  znaczna  czesc  ludzi  pozostala  -  sama  z  siebie  -  przed  kosciolem,  tacy  ludzie  zdyscyplinowani...  widzialam  nawet  2  parafianki  z  wlasnymi,  skladanymi  krzeselkami.

Bardzo  piekny  jest  w  swojej  wymowie  Grob  Panski,  choc  niezwykle  skromny  i  prosty,  udekorowany  przepieknymi  zoltymi  i  czerwonymi  tulipanami,  do  tego  piekne  choralne  spiewy,...

...  a  na  jutro  zapowiedziala  sie  symboliczna  straz  do  Grobu  Panskiego  z  naszej  miejscowej  OSP...  to  juz  tradycja,  jak  co  roku...

...  jutro  rano  od  9-14-tej  swiecenie  pokarmow  wielkanocnych  przed  kosciolem,  a  o  18-tej  liturgia  wielkiej  soboty...  takze  jest  naprawde  pieknie,  duzo  lepiej  niz  sami  sie  spodziewalismy.

zaloguj się by móc komentować


JOLANTA1 @MZ 1 kwietnia 2021 20:51
3 kwietnia 2021 13:28

My też,tak sobie radzimy.Alleluja i do przodu ;).

Dzisiaj piękny i budujący widok w kościele,ksiądz samotnie modlący się przed grobem Pańskim,czekający na wiernych ze święconką.

Jest Duch.

Błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego dla Pana, Gospodarza i wszystkich komentujących

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @klon 3 kwietnia 2021 00:25
4 kwietnia 2021 17:56

Cytat z artykułu:

... w trakcie przesłuchań nowozelandzkiej Królewskiej Komisji Śledczej zajmującej się nadużyciami w Kościele katolickim, anglikańskim i Armii Zbawienia...

Nie sen tylko marzenie uczestnictwa w Królewskiej Komisji Śledczej.

zaloguj się by móc komentować

klon @Andrzej-z-Gdanska 4 kwietnia 2021 17:56
5 kwietnia 2021 10:24

Znaczy chciał być jak M. L. King - "I have a dream...",, a wyszedł zwykły popkulturowy Lenon - "Imagine" :D

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować