-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Wiecznie upadające Bizancjum

Pojawiła się tu ostatnio kwestia nader ciekawa. Chodzi o denar Bolesława Szczodrego, gdzie na awersie wyobrażona jest budowla z trzema kopułami. Na analogicznej monecie, pochodzącej z czasów jego brata Władysława Hermana widzimy podobną budowlę, ale bez kopuł, z kanciastymi daszkami na wieżach, która w dodatku, jak twierdzi prof. Kałkowski, w książce „Tysiąc lat monety polskiej” podpisana jest – Cracov. Oczywiście była jakaś dyskusja dotycząca tego, czy pojawienie się tych budowli na monetach – królewskiej i książęcej jest intencjonalne czy nie. W czasach kiedy Kałkowski pisał swoją, całkiem już przestarzałą książkę, dominował pogląd, że nie było w tym żadnej intencji. Nie wiem, jak jest dziś, ale myślę, że podobnie, albowiem to zdejmuje z badaczy obowiązek zastanawiania się nad ewentualną intencją. Koncepcja ta została wymyślona przez prof. Kiersnowskiego, którego prace określane są czasem wyrazem „fundamentalne”, ale ja sądzę, że one są po prostu głupkowate i pisane bez zrozumienia czym jest pieniądz. Pomijam już takie drobiazgi jak umiejętność konstruowania spójnych narracji, które dałby ludziom cień wyobrażenia o tym, jak wyglądała przeszłość, a także połączyły z numizmatyką, tworem przecież całkiem sztucznym i nie mającym sensu istotnego, inne bliskie obrotowi pieniądzem dziedziny życia. No, ale to są wymagania nie do spełnienia przez jakiegokolwiek badacza historii w Polsce. Weźmy więc coś innego. Kiersnowski twierdził, że obydwie budowle na monetach Szczodrego i Hermana są po prostu zwyczajnym, mechanicznym odwzorowaniem stempli menniczych saskich. Nie wskazał jednak – mogę się mylić – dobry profesor Kiersnowski na jakiej saskiej monecie widać budowę z trzeba kopułami. Ot tak rzucił sobie koncepcję i ona zaczęła obowiązywać w świecie numizmatycznym, a przy okazji zdjęła z innych badaczy wspomnianą wyżej odpowiedzialność. Wiadomo bowiem, że z tym biciem monety bywało różnie, śpieszyli się może i chcieli coś tam mieć na awersie, więc pożyczyli stempel od Sasów i sobie wystukali ile im tam trzeba było tych pieniążków.

Ten wstęp posłuży nam dziś do rozważań całkiem współczesnych, a mianowicie do zastanowienia się jak długo mogą upadać imperia. Wszyscy mędrcy z Instytutu Sobiesiaka, pardon, Instytutu Sobieskiego i pokrewnych instytucji, zgadzają się, że Moskwa to trzeci Rzym i dziedzictwo Bizancjum. Takie kwestie są oczywiste dla polskich politologów i należy je co jakiś czas przypomnieć z odpowiednią emfazą. Konsekwencji tego – w naszej tutaj ocenie – fałszywego konceptu nikt jednak nie omawia, bo za dużo by trzeba było czytać i na zbyt grząski grunt wchodzić. My tutaj ciągle błąkamy się po jakichś bagnach, niczym kolorowi uciekinierzy z Białorusi nie umiejący znaleźć drogi do Hajnówki, nam więc jest trochę łatwiej. Zastanówmy się jak długo upadało Bizancjum i czy schemat tego upadku ma coś wspólnego ze współczesną Rosją?. Realnie rzecz oceniając Bizancjum powinno zniknąć już po krucjacie roku 1204, powinno stać się częścią Zachodu, ale nic takiego nie nastąpiło. Dlaczego? Albowiem Zachód stanął wobec nowych wyzwań – pojawili się Mongołowie, których ściągnęła do Europy Wenecja, a ich imperium podzieliło się na dwie części – Złotą Ordę i Iran Hulagidów. Proszę mi wybaczyć stosowanie skrótów. Podział imperium był tożsamy z podziałem wpływów, jakie mieli w nim Wenecjanie i Genueńczycy. Ci drudzy wybrali lepiej, postawili na lepsze konie i twardszych zawodników, to znaczy na Złotą Ordę i współpracujący z nią Egipt, efektem tego była reaktywacja Bizancjum, a następnie atrofia imperium mongolskiego.  Na pewno, prócz Genueńczyków komuś jeszcze zależało na odbudowie Bizancjum. Ciekawe komu? Jeśli ktoś pamięta serię książek, napisaną przez Moryca Kessela, znanego jako Maurice Druon, ten z pewnością skojarzy, że protoplasta dynastii de Valois, brat Filipa IV, Karol, był tytularnym cesarzem Bizancjum i miał szczere plany wybrać się do Konstantynopola, by zasiąść na tamtejszym tronie. To zapewne nie wszystko, jeszcze kilka organizacji chciało, żeby cesarstwo trwało. Przyczyna tego jest oczywista i ma naturę doktrynalną, czyli prawną, o czym się w ogóle nie mówi. Władcy Bizancjum, dziedzice tradycji rzymskiej, mogli – na mocy prawa – uzurpować sobie władzę nad światem. W XIII i XIV wieku osiągnięcie takiej władzy, przy połączeniu doktryny, pieniądza, armii i intrygi politycznej, wydawało się jeszcze całkiem realne. Epoka nowożytna pokazała, że można ukraść doktrynę imperialną, przerobić ją na swój użytek, można także zmienić zasady prawa rządzącego życiem narodów, a o wszystkim i tak zdecyduje flota. Te sprawy w omawianym okresie nie były jeszcze brane pod uwagę, istotne było kto odziedziczy doktrynę cesarską i wejdzie z nią do globalnej polityki. Na straży tego, by nic takiego nie nastąpiło stali – na zmianę – Wenecjanie i Genueńczycy, którym najbardziej zależało na tym, by Bizancjum istniało, ale jako byt całkowicie słaby i od nich uzależniony. Czy dziś jest podobnie – czy są organizacje, którym zależy, żeby Rosja istniała jako byt słaby, ale całkowicie od nich uzależniony? Oczywiście, że są i zaraz tu ktoś wskaże na Niemcy. Tyle, że ta odpowiedź jest w mojej ocenie zbyt oczywista i trochę już nieaktualna. Na pewno są jeszcze inni, którzy pragnęliby, żeby Rosja trwała, ale by była słaba. Czym się kończy wzmocnienie Bizancjum dzisiaj wszyscy wiemy. Czym ono się kończyło w średniowieczu, wiemy tylko trochę, albowiem w publicystyce historycznej polityka cesarstwa wobec jego sojuszników, podobnie jak polityka Wenecji i usadowionej na północnym wybrzeżu Morza Czarnego Genui, nie istnieje. Jest jakimś marginesem błędu statystycznego, jakąś aberracją dla amatorów. To jest wprost dziedzictwo komuny, która przecież nie mogła dopuścić do tego, by ktoś skojarzył średniowieczne Bizancjum i jego wpływy w środkowej Europie z polityką ZSRR. No więc nikt niczego nie kojarzył, albowiem kopulasta budowla na awersie monety Bolesława Szczodrego była tylko odwzorowaniem monet saskich. Niemożliwe jest też zasugerowanie, że jakikolwiek władca piastowski miał bezpośrednie kontakty z cesarstwem i opierał na nim swoją politykę.

Jak tu wspomniano ostatnio, monety srebrne Szczodrego były w rzeczywistości monetami miedzianymi, albowiem zawartość srebra w nich ocenia się najpierw na 26 a potem na 11 procent. Historycy tacy jak Kiersnowski zapewne jakoś to wytłumaczyli, żeby im wszystko pasowało, ale my nie możemy podążać ich tropem. Jeśli Bizancjum w omawiamy okresie prowadziło jakąś wojnę, to potrzebowało na nią pieniędzy, jeśli elity Konstantynopola chciały uniezależnić się od wpływów Wenecji i Genui, to nie mogły liczyć na kredyt w tamtejszych bankach. Trzeba było szukać innych sposobów, a najlepszym z nich wydawało się okradanie elit zamieszkujących kraj, który oparł swoją politykę o dwór cesarski w Konstantynopolu, czyli na procederze znanym jako renovatio monetae. Nie wiem, co tam piszą historycy, którzy uśmiechają się zawsze wymawiając te słowa. Zdaje się sugerują, że zmniejszanie ilości srebra w pieniądzu, potrzebne było księciu, w celu zgromadzenia funduszy na dziwki i hamburgery, ale ja sądzę, że było znacznie gorzej. Książę albo król wykonywał zlecenia swojego patrona, w którego siłę uwierzył, a być może dostał jeszcze jakieś gwarancje. Czy to znaczy, że wyłączył się wtedy ze wspólnoty podległej papieżowi i współpracy z cesarzem z zachodu? Być może tak, a być może nie. Czy Węgry współpracując dziś jawnie z Bizancjum opuściły struktury Unii? Nie, albowiem jest to stara węgierska tradycja, z której nie zdajemy sobie sprawy – współpraca z Konstantynopolem i wysuwanie roszczeń wobec Zachodu. Węgrzy uważają do dziś, że mogą sami prowadzić politykę i ona będzie jeszcze w dodatku ich kreacją. To było niemożliwe już w XII wieku, kiedy państwo było potężne, ale pozbawione doktryny, a dziś to jest po prostu komedia.  Trzeba by zbadać dokładniej relacje węgiersko-niemieckie w średniowieczu, pełne gwałtownych wstrząsów, by należycie ocenić jak ważna dla jednego i drugiego kraju była współpraca z Bizancjum. Z Polski, która w opisie historycznym i politycznym zatrzymała się w czasach Kiersnowskiego, w ogóle tego nie widać. Więcej – sprawy te traktowane są jako całkiem nieistotne dla naszej historii.

Jak wiemy Bizancjum upadało niemal trzysta lat, a jego byt był podtrzymywany przez organizacje zainteresowane trwaniem doktryny cesarskiego uniwersalizmu. Kres temu położyli dopiero Turcy, którzy nie oglądając się na dylematy Europy, ogłosili się spadkobiercami Imperium Romanum. Na to w Europie zgody być nie mogło i stąd początek nowoczesnych, zachodnich doktryn politycznych. Jak długo będzie upadać Rosja, której doktryny nikt poważnie nie traktuje, nawet ci z Instytutu Sobiesiaka, pardon, Sobieskiego, bo ona służy im jedynie do zadawania szyku przed kamerą? Czy surowce mogą zastąpić uzasadnienie dla władzy uniwersalnej i jak zmieni się polityka Zachodu po upadku Moskwy? Bo po upadku Bizancjum zmieniła się poważnie. A najważniejszym skutkiem tej zmiany był sojusz turecko-francuski. Nie wiem czy dane nam będzie poznać odpowiedź na to pytanie i czy dane to będzie naszym dzieciom. No, ale uważam, że wyłożone tu kwestie są dla dalszego istnienia naszego państwa najważniejsze.



tagi: polska  doktryna  rosja  węgry  pieniądz  bizancjum  cesarstwo  surowce 

gabriel-maciejewski
27 września 2022 08:18
65     4530    18 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:07

Jeśli pojawi się odpowiednik Turków, którzy rozwalili Bizancjum, to wydarzenia potoczą się z szybkością japońskiego pociągu. Że na razie ich nie widać? To nic, że nie widać, ale nie oznacza to, że ich nie ma. Na południu Moskowii mieszka na przykład prawie 100 mln Dżygitow, którzy do kacapii miłością nie pałają, choć między sobą czasami biorą się za łby. Uważam, że zobaczymy rzeczy, o których nam się nie śniło. Scenariuszy są dziesiątki. Poza tym żeby kupować węglowodory to istnienie tej szatańskiej hydry, czyli Rosji nie jest potrzebne. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 27 września 2022 09:07
27 września 2022 09:10

Tak, surowce są słabszym uzasadnieniem niż doktryna

zaloguj się by móc komentować

atelin @Matka-Scypiona 27 września 2022 09:07
27 września 2022 09:25

Sądząc po exodusie, nawet Ruscy jej nie kochają.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:25

Zacznijmy od początku, czyli od tego co nazwya się numizmatyką. To nie jest żadna nauka, to tylko sposób budowania kolekcji - do tego bez jakiegokolwiek powiązania z ideologią, propagandą i polityką. Nawet jeśli ktoś próbuje zająć się zająć numizmatyką w sposób naukowy, to interesuje go wyłącznie skład użytych krószczów i nazwy poszczeólnych rodzajów pieniądza. Więc wogóle nie należy brać pod uwagę słów wybitnych numizmatyków, szczególnie, że za najwybitniejszego polskiego numizmatyka uchodzi Lelewel, który rysował wizerunki monet z powietrza. Późniejsi też nie byli lepsi.

Sprawa druga - renovatio moentae. Tłumaczy się nam, że była to jawna grabież książąt na biedniejszych wartwach, bowiem wymiana pieniądza na nowy wzór następowała czasem i trzy razy w roku. I wcale nie chodziło o zmniejszanie zawartości kruszcu w monecie (jak to dziś tłumaczą naukowcy) a o zmianę wizerunków na owych monetach - czyli o zmianę paradygmatów ówczesnej propagandy. A skoro tak szybko zmieniała się propaganda, to i sojusze też musiały się zmieniać bardzo szybko.

Spraw trzecia - upadek Moskowi. On trwa już wojny mandżurskiej. Na jakiś czas został powstrzymany (ZSRR), ale teraz postępuje dalej. I wygląda tak, jak upadek Bizancjum - po kawałeczku pojedyńcze części są odrywane. Jak długo to jeszcze portwa? Trudno powiedzieć, jednak w najbliższym czasie kilka kawałków znowu od Moskowi odpadnie (Białoruś, Czeczenia, Dagestan).

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:25

Starcia między Kirgistanem a Tadżykistanem, demonstracje w Teheranie, przygotowania Kazahstanu do odejścia od cyrylicy. To tylko niektóre zjawiska i procesy zachodzące na obszarze dawnych Sowietów. Upadek Konstantynopola trwał 300 lat. Federacja Rosyjska upadnie w trzy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:30

Genialny  wpis,...

...  a,  a  propos  sobiesiaka...

...  nie  bede  sie  nawet  silic  na  pisanie  tego  ZEROWISKA   dla  DARMOZJADOW  i  NIEROBOW  duza  litera.   TOTO  juz  dawno  powinno  byc  zlikwidowane,  bo  tylko  same  STRATY  i  SZKODY  z  tego  wynikaja...

...  te  MATOLY  tam  zerujace  tylko  nas  okradaja  i  kompromituja  !!!

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:49

Tak, czytając Twój tekst myślałam o tej turecko francuskiej przyjaźni. A w kwestii jakie imperia i kiedy zanurzają się, jest dziś opisana reakcja tzw rynków na ogłoszony nowy budżet GB. Każdy ma "swoje" imperium na którego upadek czeka 

zaloguj się by móc komentować


atelin @gabriel-maciejewski
27 września 2022 09:50

- Fajny fim wczoraj widziałem.

- Ale, Jędruś, momenty były?

- No pewnie..., nalepiej było, jak stał jakiś facet z miską i zbierał od każdego żołnierza grosik...

- Ale jaki to fim?

- Maniek, nie pamiętam..., jakiś czarno - biały o staroruskich armatnikach, bo widzisz, w tle leciała pieśń puszkarzy o ich ciężkim życiu...

- A, Jędruś to..., to ja widziałem..., oni później ciągnęli linami takie barki po Donie...

- Maniek, to były dwa różne filmy...

- No dobra. I co dalej?

- I oni wrzucali ten grosik do miski, a jak przeżyli bitwę, to ten grosik odbierali.

- Po co?

- Żeby ichniejszy sierżant wiedział, ilu zginęło.

- Jędruś, a jakie to były grosiki?

- Maniek, czy ty zwariowałeś? Jak można przyjrzeć się grosikom na starym ruskim filmie?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
27 września 2022 10:59

Skoro zgodzilibyśmy na to naciągane porównanie, że Rosja to coś w rodzaju współczesnego Biznacjum, to musielibyśmy ustalić co było herezją podtrzymującą Biznacjum. W przypadku Rosji to jest międzynarodowy bolszewizm. W takim razie, prawosławie bizantyńskie musiałoby być czymś w rodzaju ówczesnych herezji(katarskiej na przykład), tylko że prawosławie oprócz oddzielenia się od Rzymu nie różniło się doktrynalnie zbyt wiele(musielibyśmy uznać je za jakiś protoanglikanizm).

 

zaloguj się by móc komentować


mniszysko @Maryla-Sztajer 27 września 2022 09:50
27 września 2022 11:00

Nie znam się na rynkach finansowych. Ale przypomina mi się taki jeden casus z historii.

Co zrobiły Niderlandy, kiedy koszt walki z Francją zaczął przerastać ich możliwości? Połączyli i przenieśli swe aktywa za Kanał do Londynu. Skutkiem tego była chwalebna rewolucja.

Kto może przejąć bardzo mocne mimo wszystko aktywa Londynu i z kim Londyn gotów byłby się układać? Myślę, że odpowiedź jest jasna.

Ja to traktuję jako grę wstępną do budowania jeszcze ściślejszych więzi po obu stronach Antlantyku. Londyn chce się ratować ucieczką do przodu zawierając traktaty o wolnym handlu z Indiami czy innymi byłymi koloniami azjatyckimi byłego imperium.

Myślę, że w tej sytuacji będzie raczej skazany szukać ratunku za Wielką Wodą. O to pewnie chodzi w tej sytuacji.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @IanThomas 27 września 2022 09:25
27 września 2022 11:01

W trzy?

A cóż to za skrajny pesymizm.

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Matka-Scypiona 27 września 2022 09:07
27 września 2022 11:09

A może my rozwalamy zakontraktowane tajnie imperium niemiecko -rosyjskie z naciskiem na niemieckie. 

I jak drzewiej bywało futrujemy sprzętem, technologią, wsparciem propagandowym tym razem nie wujka Stalina Jo, tylko Wołodymira.

Czyli Turka już mamy z odkrytą jedną literą - U.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 27 września 2022 10:59
27 września 2022 11:11

Kruszcu - renovatio monetae dotyczy wyłącznie srebrnego pieniądza, do tego obsługującego rynek wewnętrzny poszczególnych księstw.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @mniszysko 27 września 2022 11:00
27 września 2022 11:12

Tam jest ciekawa uwaga, że "nikt" nie pożyczy GB pieniędzy na sfinansowanie tak dużego deficytu. To chyba oznacza, że ten kto pożyczy zażąda wysokiego oprocentowania? Stąd oficjalny komentarz Banku jest wymijający. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @IanThomas 27 września 2022 09:25
27 września 2022 11:15

Moskwa będzie upadać długo i będzie raczej rozszarpywana, ponieważ bardzo wielu graczy i to antagonistycznych jest zainteresowanych jej uwarunkowanym istnieniem.

Proszę zauważyć, że wojna na Ukrainie będzie powodować duże uzależnienie Moskwy od Chin. Moskwa stanie się coś w rodzaju muru chińskiego, który będzie z jednej strony chronić Państwo Środka, a z drugiej wysysać z Moskwy, to co będzie dla Pekinu konieczne. Na to Stany Zjednoczone absolutnie nie mogą sobie pozwolić.

USA potrzebuje Moskwy jako muru, który będzie izolował, zaciskał Chiny i stwarzał ryzyko drugiego frontu. Aby tak się stało trzeba zmienić wektor agresji Moskwy czyli odizolować ją od Europy i tutaj jest rola sojuszu silnych krajów Europy Środkowej.

Tak czy siak wojna na Ukrainie pozbawi Moskwę autonomii, którą cieszyła się przed wojną na Ukrainie i uczyni ją zakładnikiem wielu układów, na które będzie miała bardzo mały wpływ. Jednak nie jestem przekonany o zniknięciu Moskwy z map świata. To mało komu pasuje.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @mniszysko 27 września 2022 11:00
27 września 2022 11:18

Jeszcze taka ciekawostka najnowsza. Po śmierci Elżbiety znika jej podobizna z banknotów w Australii. I oni odmawiają umieszczenia podobizny Karola. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Maryla-Sztajer 27 września 2022 11:12
27 września 2022 11:21

No właśnie! Ja cały czas stawiam pytania, którzy to inwestorzy są niezadowoleni i chwieją rynkiem brytyjskim. Nie ma tego w analizie. 

Tak czy siak Waszyngton nie może sobie pozwolić na zatopienie takiego lotniskowca, ale myślę, że chętnie ustanowi tam swoje reguły. Ja ten kryzys w Wielkiej Brytanii traktuję jako ustalanie pozycji wyjściowych przed negocjacjami. Jankesi próbują może zmiękczyć Koronę?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Drzazga 27 września 2022 11:09
27 września 2022 11:25

Awantura na wschodniej Ukrainie była operacją zaaranżowaną przez CIA i inne specsłuzby anglosaskie,  a  zrealizowaną przy wydatnej  pomocy m. in. polskich służb.

Chodziło o stworzenie sytuacji, w której Niemcy znajda się pod taka presją „zdarzeń” jak  i opinii międzynarodowej,  ustawianej odpowiednią narracją propagandową ( Bucza,  itp. animacje), iż będą musieli, chcąc nie chcąc, zrezygnować  z „Nord-stream 2”. Chodziło zatem o taki rodzaj działań prowokacyjnych, które wymuszą zbrojną reakcję strony rosyjskiej w obronie cywilnych mieszkańców republik separatystycznych. Nasilające się ostrzały ze strony ukraińskiej, forsowne wzmacnianie siły garnizonów armii ukraińskiej dozbrajanych w tamtym  rejonie w ofensywne rodzaje broni z krajów NATO,  miało nie pozostawić Moskwie alternatywy. Ta operacja  była zaplanowane z wyprzedzeniem czasowym. Oto w drugim półroczu 2021 r. wszystkie samorządy w Polsce otrzymały polecenie przeprowadzenia inwentaryzacji tzw. pustostanów oraz wykazu innych miejsc  nadających się do ewentualnego wykorzystania na swoim terenie. Czyli juz wtedy szykowana była akcja zakładająca napływ „uchodźców” w  dużej skali.

Rzecz jasna, zapewne wywiad niemiecki (a z pewnością rosyjski) o tym wiedział, ale wiedzieć to jedno, a mieć możliwość  przeciwdziałania, to zupełnie coś innego.

Dlatego Niemcy, wskazując na  Polskę jako prowodyra destrukcji  ich interesów z Rosją,  mszczą się blokując dla Warszawy fundusze unijne.  Gdyż  w taki sposób mogą się odegrać.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Maryla-Sztajer 27 września 2022 11:18
27 września 2022 11:31

I tak była tylko na najmniejszym nominale (5$), gdzie ją przeniesiono z 1$ przy zastępowaniu banknotu monetą. Wystarczy, że ogłoszą zastąpienie 5$ monetą i królem Karolem nie muszą się przejmować. Proszę zauwazyć, że na szwajcarskiem monecie z zegarem świata nie widać Australii, natomiast przebijają się kontury Nowej Zelandii, więc jej odejście od Korony chyba zostało wcześniej uzgodnione.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter 27 września 2022 09:25
27 września 2022 11:32

...Lelewel, który rysował wizerunki monet z powietrza. Późniejsi też nie byli lepsi.

 

Znaczy co narysował to i dostał z mennicy skrytej, która pracowała dla antykwariuszy z epoki?  Jeżeli tak to by się pokrywało z przypuszczeniami innych dociekliwych w XX wieku, że bardzo wiele materiału numizmatycznego to fejki z XIX wieku. 

Bardzo stare złote monety bito np. z przetopionych złotych monet bizantyjskich, co wykazywały badania materiałowe złotych monet w drugiej połowie XX wieku. 

Kłpotliwe sprawy można wygrzebać w obowiązującej chronologii. Ustalona oś czasu przeszłego jest jedna.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 27 września 2022 09:49
27 września 2022 11:32

Dokladnie  tak,  Pani  Marylko,...

...  a  jak  z  Iranem  so  zapSZyjaznieni,  to  tylko  DYM  idzie,...  co  widac  juz  od  kilkunastu  dni  !!!

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @stanislaw-orda 27 września 2022 11:25
27 września 2022 11:34

Uważam, że prawdziwym celem, który ma ponieść największą porażkę są Niemcy, a bez osłabienia Rosji byłoby to bardzo trudne.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 27 września 2022 11:25
27 września 2022 11:35

twoje insynuacyjne w stylu "zaplanowana operacja CIA i polskich sluzb"...

to sa pierdolety, ktore nie wiadomo spasowac ze Smolenskiem 2010, bo wedlug tego rozumowania musialy go zaplanowac sluzby? 

A moze to tez czesc "awantury"? 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @saturn-9 27 września 2022 11:32
27 września 2022 11:37

Nie. Jeszcze ciekawiej. Opisywał i rysował coś, o czym ktoś mu powiedział, a czego nikt nigdy po Lelewelu nie potwierdził. Nawet w jedym egzemplarzu.

A fałszowanie starych monet rozpoczęło się wcześniej niż w XIX wieku. W renesansie już wymyślano antyczne rzymskie monety z okresu królów.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 27 września 2022 11:35
27 września 2022 11:49

Skąd bierze się twoje przeswiadczenie, że jesteś najmądrzejszy w gminie.

Zaraz po krowie sołtysa.

zaloguj się by móc komentować


valser @stanislaw-orda 27 września 2022 11:49
27 września 2022 11:54

Nie zauwazyles, ze ja twoich przymiotow nie komentuje, tylko twoje bulgoty. No, ale to jest tak powszechne w przyrodzie, ze mnie juz nie dziwi. 

To jest jasne, ze to co pisze pochodzi z  zupelnie innych zrodel niz twoje. 

 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @mniszysko 27 września 2022 11:21
27 września 2022 11:57

Dlatego Lizz nie spotkała się z Bidenem. USA wciąż blokują umowę o wolnym handlu z UK i używają (jak zwykle) Irlandii jako swoją dźwignię na Londyn. 

zaloguj się by móc komentować


IanThomas @mniszysko 27 września 2022 11:15
27 września 2022 12:00

Nie ma czasu na długie upadki. W 2030 r. lub okolicach będzie już "pozamiatane". Poza tym nie twierdzę, że Moskwy nie będzie. Twierdzę, że nie będzie w postaci znanej teraz jako FR. 

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @IanThomas 27 września 2022 12:00
27 września 2022 12:07

Właśnie, nie o wymazanie chodzi.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 27 września 2022 11:59
27 września 2022 12:09

wedlug ciebie to problem estetyczny...

nie wiem czemu Gabriel cie tu toleruje? Chyba tylko po starej znajomosci. 

No nic. Szczesc Boze. Brnij dalej. 

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
27 września 2022 12:10

"Instytutu Sobiesiaka" - dziękuję, ponury dzień rozświetlil sie natychmiast!

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @valser 27 września 2022 12:09
27 września 2022 12:22

sorry, wcinam się między wódkę i zakąskę ale zarejestrowałem taki koment:

...bylo dla mnie jasne, ze nie potrzeba zadnych komisji Anodiny, Millera czy Macierewicza, zeby miec pewnosc, ze oto widzimy brudna robote sluzb...

 

A na konflikt w Ukrainie można również spojrzeć od strony widowiskowej czyli Rache. ...

Dla uzupełnienia motywu dorzucę wywiad w tv z wpływowym przedsiębiorcą rosyjskim pochodzenia żydowskiego (za wiki) człowiekiem znającym kulisy kremlowskich kopanek Michaiłem Chodorkowskim dla niemieckiej publiczności z dnia 23.3.2022. Dwa cytaty: Putin  nie jest normalnym mężem stanu, Putin to gangster. etc. 

Jak wkrótce nie zdechnie [krepiert], to będziemy żyć źle. On musi zdechnąć. [niby starsza pani w sklepowej kolejce w małym miasteczku za Uralem wg Chodorkowskiego]

 

Wystawa Zemsta. Historia i Fantazja. jeszcze do obejrzenia we Frankfurcie n.M. [od piątku 18 marca do poniedziałku 3.10. b.r.] w muzeum właściwym odnośnie dziejowych szmerów. Adres? Tutaj: https://www.juedischesmuseum.de/besuch/detail/rache-geschichte-und-fantasie/

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 27 września 2022 11:59
27 września 2022 12:47

Chyba pan przesadza w tym wypadku. Hmn..z gustem może się nie dyskutuje,ale raczej kształtuje,ale chyba wychowanie i korzystanie z różnych źródeł powoduje kształt całości. No cóż ...jak mówi piosenka "tylko koni żal"....

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Pioter 27 września 2022 09:25
27 września 2022 13:15

Mufti Krymu wezwał  muzułmanów  by,jeśli zostaną powołani,poddawali się przy każdej sposobności a jeśli nie będzie okazji to wiedzą do kogo strzelać,on nie musi mówić...

zaloguj się by móc komentować

valser @saturn-9 27 września 2022 12:22
27 września 2022 13:35

Putin nie jest zadnym gangsterem, nie jest zadnym wcieleniem Hitlera. To jest liniowy kagiebowiec, bolszewik z krwi i kosci, ktory jak widzi zegarek u kogos na reku, to czuje sie sprowokowany do wymierzenia dziejowej sprawiedliwosci. 

A co do roboty sluzb w Smolensku i "monterki" na Ukrainie, to juz zostawiam p. Staszkowi, zeby sie wykazal jak to polaczyc. Smolensk od Kijowa nie jest daleko. 

Ale tak to juz jest, ze samym istnieniem mozna prowokowac innych mezow stanu. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @mniszysko 27 września 2022 11:21
27 września 2022 14:45

Mam wrażenie, że mocno huśta Koroną. Kanada czy Australia nie chcą już Korony. Nie pamiętam teraz, któryś malutki kraj - wysepka, ogłosił świeżo uwolnienie się od Korony. Zmarła właśnie pisarka głosząca że William będzie ostatnim królem, itd.. Znaki, znaki.. Masa publikacji w koło śmierci Diany, spięcia coraz mocniejsze w koło Harrego i Megan. Instytucja króla była mocnym spoiwem. Karol ma złą prasę. Najciekawsze, że Elżbieta przed śmiercią mimo niechęci do Camilli nakazała tytułować ją królową małżonką. Podniosła jej statut. A Camilla mocno tonuje wyskoki Karola. Spodziewano się że korona spocznie na głowie Williama. Ponieważ Elżbieta nie zdecydowała się na to, umocniła Camillę. 

Korona należy do sfery symbolicznej, spajała wiele krajów. Commonwealth. 

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Pioter 27 września 2022 11:31
27 września 2022 14:49

Australia ma liczną bardzo mniejszość chińską. Sprzedawali surowce, m.in. węgiel do Chin. Nie wiem jak to wygląda w tym momencie, bo były w ostatnich latach zawirowania w eksporcie na kierunku chińskim? 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 27 września 2022 11:32
27 września 2022 14:50

A, będzie może powrót dynastii? 

zaloguj się by móc komentować

Nova @Matka-Scypiona 27 września 2022 09:07
27 września 2022 15:12

Zgadzam się z Panią. Jak można było sklević państwo Turków i napuścić je na Bizancjum, to samo można zrobić dziś. Mianować jakiegoś watażkę prorokiem Muzułmańskim i cheja. Jest nosiciel dojtryny spajającej jakiś nowy byt polityczny. Do teho demografia  Muzułmanów i Rosjan zrobi resztę. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 27 września 2022 14:45
27 września 2022 15:51

To  byl  Barbados,  Pani  Marylko,...

...  bylo  to  dosc  mocno  dete  przez  telewizor  francuski,...  moze  dlatego,  ze  Rihana  z  brzuchem  pod  nos,  spiewala  hymn  ,,niezaleznego  i  niepodleglego,,  Barbadosu  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 27 września 2022 14:50
27 września 2022 15:53

Nie,...

...  instaluja  im  lepszy  wynalazek,  DEMONkracje  !!!

zaloguj się by móc komentować

emirobro @Drzazga 27 września 2022 11:34
27 września 2022 17:14

Tez sadze, ze oslabienie Niemcow i ich sojuszy z Rosja i Chinami jest jednym z glownych celow USA.  (Czy za tym stoi TRIK czy FIK; Mediolan czy Florencja mozna pytac pewnego blogera). 

Cele wobec Rosji zostaly wypowiedziane przez USA w czasie spotkania w Ramstein 26 kwietnia 2022:
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Ramstein_Air_Base_meeting

Nie wszysscy Amerykanie sie na te cele godza, e.g., prof John Mearsheimer i Jeffrey Sachs:

https://www.youtube.com/watch?v=wmOePNsNFw0
Jeffrey Sachs: U.S. Policy & "West's False Narrative" Stoking Tensions with Russia, China

Cele wobec Niemiec nie sa tak otwarcie wypowiadane, ale mozna je uslyszec np w filmikach Petera Zeiham-a na youtubie:
https://www.youtube.com/watch?v=rWwTQJtAsno
[Russia Is Finished] "Sanctions On Russia Are Killing Them"- Peter Zeihan

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
27 września 2022 17:56

Rosji zostalo max 90 lat istnienia...byc moze trochę krocrj. Dkad to wiem? Z analuzy pirządnegi atlasu geograficznego, zawierajacego dokładne mapy ....niepowiem jakie. I to nie jedt proroctwo. Tak bedzie. Jesli ktoś lubi jednak proroctwa, to pidam tylko jedno - Matki Bożej. W Fatimie zapowiedziała, że Rosja NAGLE upadnie. Nagle oznacza, że błyskawicznie i niespidziewanie, czyli nikt nie bedzie zdawal sobie sprawy w Rosji, że to już koniec. I z tych moich analiz map też to ładnie wynika....i Rosja upadnie (bo za dużo naobiecała dwóm antaganistom - i obaj się orzyczynia do tego ...jeden z zemsty, a drugi bo "murzyn zrobił swoje i może odejść". 

 

Szczegołów nie podam...bo to tajemnica..:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
27 września 2022 18:08

Dla ciekawskich przypomne tylko moja teze, wyrazona pare miesiecy temu, ze Rosja bedzie potrzebna dopóki miedzy gorami Tien-szan a Bosforem nie powstanie jakiś drugi ułus Hulagidów. Aby ten obszar scalic pod jedna wladza polityczna potrzebna bedzie jednak spora ilość ruchów kostką Rubika, ktore pozornie beda prowadzic do wiekszego chaosu, ale wynikiem końcowym bedzie ułozenie wszystkich scianek. 

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @OjciecDyrektor 27 września 2022 17:56
27 września 2022 18:44

No  - jak tajemnica, to szczegółów podawać nie można, jasne ...

 

Tylko co to za tejemnica, jak już wszyscy wiedzą, że za max 90 lat?

zaloguj się by móc komentować

MZ @OjciecDyrektor 27 września 2022 17:56
27 września 2022 18:45

Ja na Rosję,zawsze patrzę w świetle objawień M BOŻEJ  z Fatimy.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @zenekkw 27 września 2022 18:44
27 września 2022 19:53

Chodzi o sposób...jak się to dokona.. to jest tajemnicą

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @gabriel-maciejewski
27 września 2022 20:24

Dokładnie. I szczegółów broń Boże nie zdradzić .......

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zenekkw 27 września 2022 20:24
27 września 2022 21:04

Jedt takie rosyjskie powiedzenie "ciekawość zgubiła kota"...w sumie to faktycznie - niepotrzebnie pisałem o upadku Rosji...no cóż...dałem się sprowokowac przez Coryllusa. 

No ale pan możesz przynajmniej poanalizować kiedy i w jaki sposób dojdzie do scalenie tych wszystkich nienawidzących się państw miedzy Bosforem a górami Tien-szan. Do dzieła panie leniuszku.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter 27 września 2022 11:31
27 września 2022 21:22

No tak ale pozostają jeszcze chorągiewki i dalej australijska oraz n.p. nowozelandzka są podobne. Marynarki (te wojenne) też nazwę zaczynają od royal.

To ciekawe z tymi pieniędzmi. Jest z tym zajęcia, ale daje przeżyć. Chlebowe ?

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @gabriel-maciejewski
27 września 2022 21:33

Dobrze zobaczyć Gospodarza z powrotem ...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
27 września 2022 22:27

Myślę, że ojciec się myli...Chiny i Rosja są obecnie w tej samej grupie kapitałowej....w trj samej są też Stany Zjedn. i nikt nikogo nie musi izolować. Ojciec dał sobie wmówić przez geo-pseudospeców, że punkt ciężkości przeniósł się na Daleki Wschód i że sytuacja na zach. Pacyfiku jest kluczowa. Nieprawda. Tam jest ład i porządek i wszyscy będą tam się zachowywać zgodnie z instrukcjami. Nikt nikomu krzywdy nie zrobi. Kluczowe znaczenie dla świata ma cały obszar od zachidnich granuc Indii i gór Tien-szan aż po cieśniny czarnomorskie. Tylko on się teraz liczy. Tylko on jest teraz ważny...najważniejszy. Oba wrogie obozy - Mediolan i Florencja - rywalizują zacięcie o opanowanie całego tego obszaru. Wszystkie wojny od upadku ZSRR wybuchaly TYLKO na tym obszarze. Nigdzie indziej (Irak x2, Czeczenia, Afganistan, ISIS...również Ukraina należy do tego obszaru). 

I teraz jest taka kwestia: Florencja stawia na współprace, oferując lepsze warunki przy zachowaniu - rzecz jasna - hierarchii w grupie. Jej oferta jest tak samo atrakcyjna, jak ta skonsumowana u Wierzynka za czasów Kazimierza Wielkiego. 

Mediolan zaś ma gorszą oferte - czego jedt świadomy - i dąży do siłowego podporządkowania. Przy napotkaniu oporu po prostu niszczy. I niestety - jeśli wygra z Flirencją - cały ten wielki obszar zistanie zniszczony (czy wyniszczony). I nie będzie litości - bo nie ma znaczenia koszt odbudowy. Znaczenie ma tylko całkowita kontrola nad obszarem między Indiami a Europą.

I dlatego Anglia nie bedzie porozumiewać się z USA. To nie ten czas. Teraz jest czas wojny i to wojny otwartej o ten obszar. 

A co do tego "kryzysu" w Anglii to może kiedyś napisze ciekawy opis. Mogę tylko powiedzieć, że z jego oceną jest tak samo, jak z tym kryzysem kredytowym państw z południa Europy w 2011. Anglia nic nie musi robić. Wszystko jest tak jak być powinno. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 27 września 2022 22:27
27 września 2022 22:28

To wyżej to do ojca @mniszysko

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 27 września 2022 11:25
27 września 2022 22:33

Fundusze dla Polski blokuja USA. Niemcy są tylko woźnym. Ale myślę, że to nam wyjdzie na dobre, bo od teraz nasi pastuszkowie będą ostrożniejsi i żądać zapłaty z góry za udział w jakimś cyrku, a nie z dołu. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 27 września 2022 11:21
27 września 2022 22:42

Żaden z inwestorów nie jest niezadowolony. Oni po prostu się niecierpliwia, że nie zdążą kupić tanich akcji i wywalają obligacje za "pół darmo". Zresztą dzieje się to wszędzie...nie tylko w Anglii. U nas też. I w USA też..wszędzie. 

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 27 września 2022 19:52
27 września 2022 23:11

widze, ze wachanie kacapskich skarpetek wywolalo u ciebie jakies reakcje uczuleniowe. Powinienies odstawic narkotyki i zaczac robic  pompeczki. Zdrowie wroci, czego ci zycze.

zaloguj się by móc komentować


Barb @mniszysko 27 września 2022 11:15
27 września 2022 23:48

 "Jednak nie jestem przekonany o zniknięciu Moskwy z map świata. To mało komu pasuje."

Zdaje sie ze podobnie mysla NYC banksterzy , ktorzy wlasnie zawiesili sankcje wzgledem Rosji na jeden tydzien i w tym czasie zakupili rosyjskie bondy na sume wielu mld dol.  A co im dal w zamian za to Wladimir Wladimirowicz, ano dziure w NS I  i dalsze oslabianie gospodarki niemieckiej, czyli najwazniejszego partrnera handlowego and "know how" Chin. 

Russian bonds are back on the market for a week as sanctions are temporarily lifted - and investors have already put in bids for over $1 billion in debt | Business Insider India

 

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 27 września 2022 23:37
28 września 2022 06:53

Odebralo glos i trzeba bylo udostepnic barda, ktorego wladza ludowa cisnela od lat szescdziesiatych. Ty jestes przewidywalny jak Putin.

Nastepny rozdzial tej telenoweli jest taki, ze bedziesz nam tu chrzanil o tym jak NATO i Ameryka sprowokowaly kacapow do uzycia ladunkow jadrowych.

No nic, narkotyzuj sie dalej.

 

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować