-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Wesołe przygody rotmistrza Pileckiego w Ałszwicu

We Francji odgrzewają kotleta, czyli wypuszczają na rynek kolejną wersję słabej bardzo powieści Aleksandra Dumas „Trzej muszkieterowie”. Po latach stwierdzić mogę, że najciekawszą postacią, jaka tam się pojawiła, był kupiec bławatny Bonacieux, mąż Konstancji Bonacieux, kochanki d’Artagnana. Choć Dumas nie wyjaśnił gdzie Bonacieux zamawiał tkaniny do swojego sklepu, to samo jego pojawienie się nadawało odpowiedni rytm akcji. Trochę szydzę, ale myślę, że trzeba będzie do tematu błękitnych tkanin wrócić, a postać Bonacieux jest warta uwagi i głębszej analizy. Romans bowiem Gaskończyka z żoną paryskiego kupca bławatnego wskazuje wyraźnie, że pomiędzy właścicielami urzetowych upraw na południu, a odbiorcami barwnika na północy musiał istnieć ostry i nie dający się załagodzić konflikt. Nie przyjmuję oczywiście do wiadomości tłumaczeń, że kupiec bławatny to tylko handlarz jedwabiem, bez względu na jego kolor.

Nic z tego nie zobaczymy w nowym filmie. Różni się on bowiem od starszych wersji tym jedynie, że wszyscy są brudni, brzydcy i mają popsute zęby, co wskazuje na zamiłowanie reżysera do tak zwanego realizmu. Jak wiemy większość filmów dzisiaj robi się w taki sposób – realizm oznacza brud rozsmarowany na twarzach. Na YT są specjalne kanały, gdzie ludzie udowadniają, że w średniowieczu wszyscy byli usmarowani i żyli jak świnie, a do tego mieli pełno pasożytów w układzie pokarmowym. Nie sądzę, by to była prawda, a na pewno nie jest to cała prawda. Nie mogę też zrozumieć dlaczego w nowej wersji „Trzech muszkieterów” zrezygnowano z tych gustownych wdzianek z krzyżem na piersi, które widzieliśmy we wszystkich poprzednich wersjach. Tutaj bohaterowie latają w skórzanych kaftanach, Paryż jest śmietnikiem, wszędzie pełno błota, a słońce nigdy nie pokazuje się na niebie. Atmosfera jak w fińskim serialu kryminalnym z Netflixa. Zresztą sami zobaczcie, oto trailer.

https://twitter.com/bogdan607/status/1600100985522774016

Aha, byłbym zapomniał – Milady pali fajeczkę, a Aramis wygląda jak alfons. Nie pora teraz na omawianie dokonań scenografów tego obrazu. Chcę wskazać jedynie, że jest to najważniejszy popkulturowy oręż Francji. Nie ma innego, bardziej rozpoznawalnego formatu, powrót do niego zaś oznacza – tak sądzę – że coś się złego dzieje w słodkiej ojczyźnie Aleksandra Dumas i trzeba wezwać na pomoc jakichś prawdziwych asów.

Nie mogą być nimi bohaterowie filmu „Borsalino i spółka”, nie mogą  być nimi też bohaterowie żadnej wojny światowej, bo takowych Francja nie posiada. Okres ten bowiem nie obfitował w postawy, które nadawałbym się do propagowania w filmach kręconych z epickim rozmachem. Zostaje więc tylko literatura XIX wieku, która była jednym z najważniejszych produktów eksportowych II cesarstwa i III republiki. I co jest najbardziej w tym wszystkim interesujące – nikt dziś nie potrafi stworzyć tak nośnego formatu, jak ten, który wyszedł spod ręki Aleksandra Dumas. Choć może trzeba by było ująć to inaczej – państwo francuskie nie jest dziś w stanie zorganizować dystrybucji treści związanej z własną historią, która zainteresowałaby kogokolwiek. Wszystko co próbuje sprzedać jest jak ta scenografia z nowej wersji „Muszkieterów” – śmierdzi i wywołuje podejrzenia, że bohaterowie mają infekcje w żołądku. Nie ma dziś w Polsce nikogo chyba, kto interesowałby się czymkolwiek pochodzącym z Francji. I ten film niczego nie zmieni. Potrzebne bowiem są rzeczy nowe. Trzeba sobie powiedzieć wprost, że ponadczasowość dzieł literackich i filmowych to wyłącznie emanacja pychy mocarstw, które usiłowały podporządkować sobie świat w XIX i XX wieku.

Jak wiemy, Wielka Brytania, eksploatuje tylko jeden istotny format w popkulturze i jego to Bond. Jego czas jednak nadchodzi, a poznajemy to po głupkowatych przeróbkach postaci, a także po tym, że Bond nie może być już agentem królowej. Musi być agentem króla. To zaś wymusi na scenarzystach kolejne deformacje pierwotnego, jakże trwałego formatu.

Tymczasem w Polsce trwa nieustająca przymiarka do wyprodukowania eksportowego towaru filmowego, który uwiódłby rzesze widzów na całym świecie. Jasne jest, że nie można w tym celu skorzystać z formatów dziewiętnastowiecznych, albowiem polski Dumas to Sienkiewicz, który został wyeksploatowany przez komunistów i III RP, w formułach ciekawych i dobrze wyglądających nawet dziś, ale nie nadających się do wmontowania w obecną propagandę państwa. Jedynym kandydatem na super bohatera jest rotmistrz Pilecki. Jak wiemy jednak wiszą na nim kiście całe różnych indywiduów, które uważają, że sam fakt wymienienia jego nazwiska dodaje im splendoru. I to rokuje jak najgorzej dla rotmistrza. Próby, wielokrotne już, filmowania jego historii za każdym razem rozbijają się o budżet, który jest zbyt mały, albowiem -  z jakiegoś powodu – państwo nie chce dofinansować należycie takiej produkcji. To jest, przyznam, niezwykłe. Ja nie jestem za tym, by to akurat Pilecki był polskim samograjem w eksporcie formatów filmowych, ale lepszy jest już on niż ten cały Leski. W ogóle mam wątpliwości co do tego, czy format znany z „Trzech muszkieterów” nadaje się do historii o Pileckim, a w takich właśnie formułach ta historia jest realizowana. Mamy aresztowania, brutalne walki, ucieczki i pogonie, moralne i osobiste wybory, podstęp i zdradę. Czyli wszystko, co znamy z powieści Dumasa. Prowadzi nas to nieuchronnie, zaraz wyjaśnię dlaczego, do syntezy, którą zawarłem w tytule – wesołe przygody rotmistrza Pileckiego w Ałszwicu. Ludzie, którzy z Pileckiego żyją, po pierwsze nie mają talentu, po drugie spłacają duże ilości zobowiązań z tytułu dopuszczenia ich do eksploatacji formatu, po trzecie chcieliby oglądać swój sukces już. To wszystko powoduje, że każda próba sfilmowania Pileckiego kończy się w najlepszym razie fiaskiem. Zrezygnować z powyższej listy ograniczeń nie można, bo pierwszego, który mrugnie wyrzuci to daleko poza orbitę osób posiadających certyfikat na Pileckiego. Trwamy więc wszyscy w stuporze i udajemy, że nie widzimy tej całej żenady. I czekamy na jakiegoś Godota, który nam wyjaśni, co zrobić, żeby było jak w „Trzech muszkieterach”. Oby nigdy nie nadszedł, bo będzie gorzej niż w kinie francuskim. W to jednak, że może być gorzej nikt nie wierzy. Na razie jesteśmy na etapie zaklinania rzeczywistości, to znaczy udajemy, że wszystko jeszcze przed nami i nastąpi wielkie wskrzeszenie rotmistrza, które zadziwi cały, nie tylko filmowy świat. Nie nastąpi, bo temat został zmarnowany. Potrzebne są nam rzeczy nowe, te zaś urodzić się muszą w głowach pisarzy, nie filmowców, albowiem ci są tak zdegenerowani, że szkoda na nich czasu i uwagi. Poza tym pozbawieni są talentu. Na razie, wobec braku rzeczy nowych z zakresu beletrystyki, pocieszyć się możemy starą, dobrą prozą francuską z końca XIX wieku, tworzoną jak najbardziej w duchu Aleksandra Dumas.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/leon-cahun-niebieski-sztandar-powiesc-o-przygodach-chrzescijanina-muzulmanina-i-poganina-w-czasach-wypraw-krzyzowych/

Prócz tego mamy sprawdzone, a mimo wszystko zaskakujące formaty brytyjskie, które eksploatują treści do tej pory na polskim rynku nieznane

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/gabriel-ronay-anglik-tatarskiego-chana-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ojciec-dreadnoughta-admiral-john-fisher-1841-1920/

A prócz tego kilka znanych jedynie na naszym terenie formuł, dzięki którym możemy lepiej poznać historię

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/konstanty-skrzynski-wspomnienia-1891-1978/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-33/



tagi: polityka  propaganda  film  format  witold pilecki  james bond  trzej muszkieterowie 

gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 09:26
52     3027    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

IanThomas @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 09:34

Jedno mnie uderzyło w tej nowej ekranizacji: podkreślenie że cała intryga Richelieau miała na celu wywołanie kolejnej wojny religijnej przeciwko protestantom. Tak przynajmniej pobrzmiewa w zwiastunie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 8 grudnia 2022 09:34
8 grudnia 2022 09:40

Całe szczęście nie znam francuskiego. Co za nędza.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 09:45

A tak w ogóle to dziwię się, że nikt jeszcze nie wpadł na pomysł połaczenia Trzech Muszkieterów z Cyrano de Bergerac'iem. To zdaje się ta sama epoka, a teraz modne jest takie łączenie fikcyjnych światów. Co ciekawe matka Edmond Rostand - autora Cyrana  pochodziła z bogatej rodziny z Prowansji, która majątek zdobyła w branży chemicznej.

zaloguj się by móc komentować


Pioter @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 09:50

Skoro francuzi sięgają po jawnie antyangielskie filmy, to pewnie niedługo znowu zobaczymy jakąś przeróbkę Allo Allo.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 09:52

Ciekawym pomysłem na film o Pileckim byłoby gdyby pokazać  jego los w kontrapunkcie do losów Retingera. Wówczas można by w parę fajnych strun uderzyć.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 8 grudnia 2022 09:45
8 grudnia 2022 09:54

Od lat zastanawiam się dlaczego to zostało napisane. Mam na myśli Cyrano de Bergerac. Czy południe było w XIX wieku narażone na jakiejś ruchy odśrodkowe? Widocznie tak, a my czegoś nie wiemy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 8 grudnia 2022 09:50
8 grudnia 2022 09:56

No tak, Anna Austriaczka była postacią pozytywną, podobnie jak stary pedryl Buckigham

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 8 grudnia 2022 09:52
8 grudnia 2022 09:56

Chyba żartujesz. Nigdy nie wzniesiemy się wyżej poziomu Pana Samochodzika. Wiesz ile zawałów serca w ministerstwie kultury by się zdarzyło?

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 10:08

To ciekawy temat. Przed I WŚ region ten był jednym z historycznych bastionów radykalnego-socjalizmu. Tu wychodził La Dépêche du Midi, w którym publikowali Juarez i Clemenceau. Miał wyrażnie antykelrykalny wydżwięk, do tego stopnia że franucscy biskupi orzekli, że czytanie La Depeche to grzech. Edmond Rostand osiadł przed śmiercią gdzieś na pograniczu z Hiszpanią, w krainie Basków. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 8 grudnia 2022 10:08
8 grudnia 2022 10:11

Myślę, że wielu rzeczy nie da się już zrozumieć, bo cała przeszłość interpretowana jest przez współczesne formaty i dla zabawy widza, który nie zrozumiałby prawdy. Tak jest ze wszystkim niestety

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 10:13

Jak wiemy, Wielka Brytania, eksploatuje tylko jeden istotny format w popkulturze i jego to Bond.

No nie wiem, "Harry Potter" po 20 latach eksploatacji na każdym możliwym polu chyba też już się dorobił takiego statusu ..:)

W każdym razie Francja to faktycznie popkulturowa nędza, próbowali coś z Asteriksem zdziałać ale nie wyszło.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 10:17

Harry się zestarzał a Bond się nie starzeje, ale jest demontowany

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 10:20

Żaden z muszkieterów nie jest Murzynem, gejem ani kobietą. Świadczy to moim zdaniem o gorzkiego podziwu godnym uporze, z jakim Francuzi przeciwstawiają się dominacji Amerykanów w kinie. Jest to opór trochę udawany, ale zawsze mocno podkreślany.

Oprawa graficzna tego filmu to kolejna odsłona cyklu gier Assassinsc Creed (francuska produkcja), czyli dark light fantasy nowego wzoru :)

Osobiście uważam, że dark light fantasy, czyli styl, opisany powyżej przez gospodarza, to przyszłość (która już się staje) wszystkiego, co ma jakikolwiek związek z historią. I niestety nie chodzi tylko o to, że wszyscy są umorusani. Ten brud, to jedynie graficzne przedstawienie całego mroku i zła, siedzącego w człowieku. Otóż wszyscy jesteśmy brudni nawet, gdy walczymy ze złem. Uważam również, że w niedalekiej przyszłości ci, którzy walczą ze złem będą brudniejsi od tych złych (na razie są jedynie zaopatrzeni w gorsze bon noty).

Podsumowując - wpółczesna kinematografia europejska - jeśli spojrzeć na nią z pewnej perspektywy -  coraz bardziej przypomina peerelowską kinematografię polską.

zaloguj się by móc komentować


betacool @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 10:17
8 grudnia 2022 10:28

Cały format się zmieni. Król Karol zamiast królowej i czarna kobieta zamiast białego agenta. Żeby przypadkiem Karol szwarccharakterem nie został. Przybrał sobie takie reakcyjne imię.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @Czarny 8 grudnia 2022 10:20
8 grudnia 2022 10:30

Assassins Creed to produkcja kanadyjska.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Czarny 8 grudnia 2022 10:20
8 grudnia 2022 10:32

Byliśmy w PRL prekursorami po prostu. Inne produkcje francuskie są za to pełne murzynów, gejów i różnych poparańców, którzy ratują cywilizację przez nią samą

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @betacool 8 grudnia 2022 10:37
8 grudnia 2022 10:41

O wiele lepiej by było, gdyby Morawiecki pozostał przy eksploatowaniu formatu premiera rozumianego na sposób brytyjski. Z tego będą jeszcze jakieś hece. Zrobią film jak Pilecki przypadkowo spotyka matkę Kornela i namaszcza ją mimochodem na nosicielkę tradycji i polskości. Coś tak czuję. Wszystko to popieprzone, że zacytuję klasyka

zaloguj się by móc komentować

Czarny @IanThomas 8 grudnia 2022 10:30
8 grudnia 2022 10:43

Kurde, nie będę się kłócił, bo przecież nie jestem pewien. Ale firma, czyli Ubisoft, jest francuska... nawet sprawdziłem w Wiki...

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 10:32
8 grudnia 2022 10:46

Ja bym raczej powiedział, że byliśmy, jako państwo, przeznaczeni do pogodzenia się z klęską, która nastąpi. No i teraz to można powiedzieć o całej Europie (prócz Anglii oczywiście), ze szczególnym wskazaniem na Skandynawię. 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @Czarny 8 grudnia 2022 10:43
8 grudnia 2022 10:51

Ubisoft Montreal. Wszyscy twórcy to Kanadyjczycy. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 11:06

" Nie mogę też zrozumieć dlaczego w nowej wersji „Trzech muszkieterów” zrezygnowano z tych gustownych wdzianek z krzyżem na piersi, które widzieliśmy we wszystkich poprzednich wersjach."

Republikanów drażnią wszelkiego rodzaju symbole, analogie a nawet zbitki słowne, które maja zwiazek z chrześcijaństwem i czasami przedrewolucyjnymi.  W czasie wiadomej "Rewolucji" zmienili nawet nazwę starożytnego Grenoble na Grenville, bo człon "noble" w nazwie miasta kojarzył się ze "szlachetnie urodzonymi", a jak wiadomo ze szkolnych czytanek "Rewolucja Francuska" to wolność, równość oraz braterstwo.

Gdzie zatem tu może byc miejsce na krzyż. W kolejnej wersji muszkieterowie będą nosić czapki frygijskie i tęczowe kokardy. A może już noszą, bo filmu nie oglądałem.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 09:40
8 grudnia 2022 11:21

Rzeczywiscie...

...  NEDZA  NIEPRAWDOPODOBNA   !!!

Oni  mysla,  ze  ten  Vincent  przyniesie  im  kase,  a  to  taka  RAMOTA,  ze  szkoda  o  tym  pisac  i  gadac,...

...  bo  fakt  jest  faktem,  ze  we  Francji  dzieje  sie  coraz  fatalniej...  starajo  sie  zakryc  te  swoja  BEZSILE  i  NIEMOC,  ale  sa  one  tak  wielkie,  ze  tego  francuskiego  g*wna  nie  da  sie  zakryc...  ani  w  polityce  ani  w  filmie  ani  w  niczym  innym  !!!

To  wszystko  to  jest  DNO  i  6  METROW  MULU,...  a  dzisiejszy  wpis  jest  DOSKONALY  !!!   Dziekuje,

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 11:25

Widzę, że się nie czają, bo od razu w dwóch częściach robią ten film.

Te umorusane twarze, to jest problem większości historycznych filmów, twórcy nie potrafią inaczej pokazać braku dostępu do bieżącej wody, a mają silną pokusę żeby jakoś "urealnić" obraz.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @IanThomas 8 grudnia 2022 09:52
8 grudnia 2022 11:26

Oooo...

...  i  to  by  bylo  COS  !!!

Musimy  jeszcze  troszke  poczekac,  ale  pomysl  naprawde  przedni,

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @IanThomas 8 grudnia 2022 09:52
8 grudnia 2022 11:29

bardziej  w kontrapunkcie do Cyrankiewicza, którego w PRL  komuna "kreowała" ma bohatera Auschwitz w
miejsce Pileckiego, którego musieli "usunąc", bo był świadkiem prawdziwej obozowej roli Cyrankiewicza.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 11:34

Z filmem o Pileckim jest tak jak napisałeś, przede wszystkim nie ma pomysłu jak ten film zrobić.

Oczywiście żeby w ogóle taki film powstał trzeba wywalić jakieś conajmniej 60 mln dolarów(już widzę te nagłówki w antypolskich gazetach - "szpitale upadają, a rząd głupie filmy robi!") na ekpię którą ściągnie się z UK albo USA, żeby ogarnęła całą produkcję bo u nas nie ma takich ludzi, a jeśli są to są gdzieś zepchnięci na margines i pewnie nawet nie dopuszczono by ich do robienia filmu. Tylko nawet po tym nic by z tego nie wyszło bo żeby coś zrobić najpierw musi być wizja jak to ma wyglądać.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @betacool 8 grudnia 2022 10:37
8 grudnia 2022 11:35

Doskonale  o  tym  wiadomo...

...  jak  sie  ma  w  zyciu  3  baby...  i  jeszcze  na  koniec  jest  sie  ZWOLENNIKIEM  EUTANAZJI  albo  ,,glosuje  na  2  rece,,...

...  Romanowski  ,,ameryki  nie  odkryl,,  tym  swoim  NEDZNYM  GNIOTEM  !!!

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @IanThomas 8 grudnia 2022 10:51
8 grudnia 2022 11:42

Czarny ma rację. Ubisoft i Gameloft to francuskie firmy, tylko że Assasin's Creed jest akurat robiony przez kanadyjczyków.
Można się kłócić oczywiście, ale jednak jest to robione dla francuskiej marki mimo że wymyślone przez kanadyjczyków.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 8 grudnia 2022 11:34
8 grudnia 2022 11:52

Nikt nie wie jak powinno to wyglądać, bo przeszłość podobnie jak książki służy do tego, by uwiarygadniać różnych współczesnych aferałów. To się skończy całkowitym upadkiem i utratą wiarygodności na zawsze

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuldahrus 8 grudnia 2022 11:42
8 grudnia 2022 12:12

Kanadyjczycy z Quebeck to prawie Francuzi

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 12:55

Z działalnością Pileckiego jest tak samo jak z powstaniem warszawskim, które na świecie znane jest jako powstanie w gettcie... Nie można go na razie zaabsorbować i zmiksować tak aby na końcy wyszło to "tak jak należy" ...

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 11:52
8 grudnia 2022 13:45

Co  daj  Boze,  jak  najszybciej  !!!

zaloguj się by móc komentować


Paris @peter15k 8 grudnia 2022 12:55
8 grudnia 2022 13:51

Tak...

...  chociaz  we  Francji  juz  troche  ,,jarza,,  ze  w  Warszawie  byly  2  powstania,...  i  to  byly  2  rozne,...

...  ale  nadal  trzeba  im  TOLKOWAC  do  pustych  lbow  !!!

zaloguj się by móc komentować

Pioterrr @gabriel-maciejewski
8 grudnia 2022 15:18

1. Takie skórzane wdzianka były już serialu Muszkieterowie produkcji BBC z 2014 roku i wcześniej w Trzech Muszkieterach z 2011 roku.

2. Ciemne kolory to efekt techniki HDR. Jak się nie ma odpowiedniego sprzętu, to przy włączonym efekcie jest ciemno, a przy wyłączonym kolory są jasne, ale totalnie wyblakłe. Przy odpowiednim sprzęcie jest całkiem ładnie.

3. Podobne ciemne kolory w Paryżu był np. w filmie Vidocq. Sprzed 20 lat. Ale to był celowy zabieg.

4. Jak się nie podoba współczesny realizm, zawsze pozostaje niezawodna radziecka kinematografia i jego wersja z 1978 roku:

https://youtu.be/U0KKehyYty4

Uwaga, tego nie da się odzobaczyć.

5. W bazie imdb dominują anglosaskie produkcje o muszkieterach, więc nie wiem skąd pomysł, że to francuski towar exportowy. Francuzi mają Śniadego w renówce.

6. Pełna porcelana, bielsza niż ta u Schetyny, w ustach kowbojów z Dzikiego Zachodu to była modna w latach 60-tych ubiegłego wieku.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 11:52
8 grudnia 2022 16:26

Miejmy nadzieję, że ten film o Pileckim nie powstanie albo zrobią jakiś fabulryzowany dokument, rozdadzą jakieś nagrody i sprawa przycichnie.

 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @Kuldahrus 8 grudnia 2022 11:42
8 grudnia 2022 16:29

Nie ma o co się kłócić. Dystrybucja francuska, wykonanie kanadyjskie. 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @stanislaw-orda 8 grudnia 2022 12:12
8 grudnia 2022 16:35

Próbował to eksploatować de Gaulle. Skończyło się na Crise d'Octobre i stannem wojennym w Quebec.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @stanislaw-orda 8 grudnia 2022 12:12
8 grudnia 2022 16:58

Jacy "prawie"? Przecież Céline Marie Claudette Dion szlifowala angielski dopiero w wieku 20 lat, a wcześniej swą zaawansowaną już karierę "robiła" po francusku, nie tylko w Kanadzie/Quebec'-u, i przykładowo (z Wiki): "Również w 1990 podczas rozdania nagród Félix odmówiła przyjęcia statuetki za wygraną w kategorii najlepsza angielska artystka roku, tłumacząc, że „jest francuską, a nie angielską artystką”".

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zdzislaw 8 grudnia 2022 16:58
8 grudnia 2022 17:24

Pieknie  Pan  to  wyjasnil,...

...  a  teraz  zwa  ich  ,,frankofoni,,  -  ni  pies  ni  wydra  !!!

Quebec,  Montreal,  cala  ta  deta  Terra  Nova  -  to  Francja  cala  geba,

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 8 grudnia 2022 10:41
8 grudnia 2022 17:53

" Zrobią film jak Pilecki przypadkowo spotyka matkę Kornela i namaszcza ją mimochodem na nosicielkę tradycji i polskości."

 

A w filmie będzie jeszcze scena jak duch Pileckiego zjawia się u Kornela i daje mu misję stawiania snopków na polu Popiełuszków.

I podkreśla z naciskiem żeby nie zapomniał zabrać syna na tą misję.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Paris 8 grudnia 2022 17:24
8 grudnia 2022 18:25

Nie zapominajmy, że Francja w swoim czasie panowała w całej dolinie Missisipi, z "perłą w koronie" w postaci obecnej Luizjany, na całym obszarze Wielkich Jezior (jeszcze Henryk Sienkiewicz pokpiwał, jak to Amerykanie "popsowali" francuską nazwę Do Trois ... (bodajże) na Detroit. Niestety - dla Francji - przegrana wojna gdzieś w połowie XVIII wieku plus sprzedaż (wymuszona?) Luizjany, dały to co dały. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zdzislaw 8 grudnia 2022 16:58
8 grudnia 2022 19:50

jedna jaskółka wiosny, itd.

Miałem na uwadze większość  populacji w tej prowincji, a nie jakąś jedną komediantkę.

zaloguj się by móc komentować


Paris @Zdzislaw 8 grudnia 2022 18:25
8 grudnia 2022 20:22

Zeby  nie  zapomniec...

...  to   trzeba  wiedziec,  a  ja  obawiam  sie,  ze  co  najmniej  polowa  Polakow  nie  ma  pojecia  o  tej  historii,...  bo  i  niby  skad  maja  wiedziec,...  sama  bym  o  tym  nie  wiedziala,  gdyby  nie  moja  podroz  do  Francji  !!!

Dziekowac  Panu  Bogu,  ze  choc  tutaj  na  SN,  dzieki  takim  komentarzom  -  jak  dzisiaj  m.in.  Pana  -  mozna  sie  dowiedziec  wielu  PERELEK.

 

A  sentyment  i  nostalgia  sa  ciagle  we  Frankach,...  w  ubieglym  tygodniu  ,,slup  rotszylda,,  prezydEt  Macron  podczas  swojej  wizyty  w  USA  odwiedzil  wlasnie  frankofonow  w  Luizjanie.  Bardzo  kiepsko  mowili  po  francusku,  wlasciwie  to  nie  mozna  bylo  ich  zrozumiec,  narzekali  sobie  bardzo  na  biede  tam  panujaca,  a  wiekszosc  juz  sie  dawno  stamtad  wyprowadzila  do  innych  stanow.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 8 grudnia 2022 19:51
8 grudnia 2022 20:35

Tak, ma pan rację, powinno być "tę", przepraszam.

zaloguj się by móc komentować

m8 @IanThomas 8 grudnia 2022 10:30
9 grudnia 2022 09:47

Wydawca gry to francuska firma Ubisoft, ktora wziela swoj poczatek jako hurtownia towarow dla rolnictwa w Bretanii (Bracia Guillemot ). Ubisoft Montreal to kanadyjska filia tej firmy.

zaloguj się by móc komentować

Strikt @gabriel-maciejewski
11 grudnia 2022 09:30

Uwaga na temat Francji: wydaje mi się, że ostatnim udanym przykładem kulturalnej propagandy był film "Nietykalni", który stał się najbardziej kasowym filmem w języku innym niż angielski.

W literaturze Francja to Houllebeccq, ale raczej cieżko dopisywać mu propagandową rolę, bo stoi w sprzeczności ze wszystkimi wartościami Republiki.

Wydaje się, że jedyne, co Francja jeszcze potrafi sprzedać, to marki luksusowe związane z modą, elegancją itp.

Jeśli zaś chodzi o Anglię, to jej nawiększym formatem propagandowym jest rodzina królewska, czego przykładem jest serial na Netflixie o Meghan i Harrym. Nie bez znaczenia jest też najpopularniejsza na świecie liga piłkarska, w której akurat dziwnym trafem najdłużej mecze zaczynali klęczeniem.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować