-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Udoskonalony ostracyzm

Zanim napiszę na czym polega udoskonalony ostracyzm, zajmę się zwykłym. Takim, który praktykowano w starożytnej Grecji. Jak w zasadzie wszystko co dotyczy tamtych czasów i kultury został on silnie zmitologizowany. I może – he, he – nie należy się temu dziwić, w końcu mówimy o Helladzie.

Już sam opis ostracyzmu budzi śmiech, a wątpliwości wokół niego powodują wręcz drgawki. Nie wiadomo kiedy zaczęto go stosować, ale ponoć pierwszy raz uczyniono to wobec Pizystratydów. Toczą się spory na ten temat, ale one nas dziś nie interesują. Ostracyzm był zapowiadany na pół roku przed wykonaniem. Chodziło o to, by obywatele Aten mieli czas na przemyślenie, kto z nich zagraża demokracji i może zechcieć zaprowadzić rządy tyrańskie. I takiego człowieka usuwano następnie z miasta. Herodot o ostracyzmie pisze tak, jakby to była najbardziej powszechna praktyka. Temistokles doprowadził do usunięcia z miasta Arystydesa oskarżając go o chęć zaprowadzenia tyranii. Po czym sam ją zaprowadził, za pomocą tego co dziś nazywamy soft power. I wszyscy się na to zgodzili. Przekazali nawet grzecznie swoje dywidendy z Laurionu, na budowę floty. Ostracyzm służył w istocie niejawnej oligarchii kryjącej się za demokracją do tego, by usuwać przeciwników politycznych podejrzewanych o kontakty z innym sponsorem. Kiedy go już zapowiedziano i minęło pół roku, obywatele przychodzili na agorę i wrzucali do urny skorupy z naczyń z zapisanym na nich nazwiskiem człowieka, którego chcieli usunąć z miasta. Potem archonci szli z tymi skorupami do specjalnie wyznaczonego miejsca na agorze, które było ogrodzone tak, by nikt nie widział, co się tam dzieje, a po pewnym czasie ogłaszali kto został wytypowany do wyrzucenia i musi opuścić miasto. Możemy chyba założyć, że przez te pół roku trwała jawna i utajniona kampania przeciwko osobom, które już wcześniej – w niejawnych naradach zostały wskazane jako kandydaci do ostracyzmu. Taki bowiem jest ten świat. Zważywszy na całą kulturę Greków opartą o okrutną i podstępną demonologię zwaną religią sprawa wydaje się jasna. Dziwi tylko jedno – że do tej pory nikt nie nakręcił o tym żadnej komedii. Można kpić z Jezusa, Monty Phyton może szydzić z historii średniowiecznej Anglii, ale o tym, jak Grecy kantowali w sądach skorupkowych nic powiedzieć nie można. A na pewno nie można powiedzieć nic śmiesznego, bo wtedy zakwestionujemy podstawy naszej cywilizacji i kultury. Czy można udoskonalić ostracyzm? Oczywiście i to się dzieje właśnie na naszych oczach. Mamy rozmaite procedury sądowe, które kończą się raz skazaniem, raz uniewinnieniem, zawsze jednak pięcioma albo nawet dziesięcioma minutami sławy. Każdy bandyta jest sławny. Podobnie było z tymi, których skazywano na ostracyzm. Myślę, że w zasadzie od razu zgłaszał się do nich perski bądź egipski ambasador i mówił – rozumiemy wasz problem towarzyszu Arystydesie i nie pochwalamy metod, które wobec was zastosowano. To czysta hipokryzja…

My co prawda bandytów sadzamy do ale dotyczy to tylko przestępców ciężkich. Nie takich, którzy jak Temistokles bawią się soft power. Tacy podlegają ostracyzmowi udoskonalonemu, czyli pokazywani są wszędzie jako zły przykład, a ci którzy chcieliby dawać przykład dobry, robią sobie na ich tle zdjęcia i próbują z nimi polemizować. Tamci mają w nosie polemiki, albowiem nie po to zostali przedstawicielami Kserksesa, żeby się kłócić z jakimiś nic nie znaczącymi ludzikami. Mają wygłaszać swoje kwestie i czekać co się z tego wykluje. Ilu ludzi uwierzy im, a ilu będzie patrzyło, jak tłuszcza się miota i usiłuje ugrać coś dla siebie, stając przy nich i wskazując ich palcem. Ktoś może powiedzieć, że to jest zaprzeczenie ostracyzmu, a nie ostracyzm udoskonalony. Proszę Państwa, sam ostracyzm praktyczny był zaprzeczeniem ostracyzmu wyobrażonego i opisanego, i nie trzeba być doktorem Bartosiakiem, żeby się tego domyślić. W Atenach jednak finał ostracyzmu musiał być taki, jak wskazywała praktyka – ten, którego wskazali archonci, po wyjściu zza ogrodzenia, musiał opuścić miasto. Nasz udoskonalony ostracyzm polega na tym, że ten, który jest zagrożeniem dla kraju sam siebie wskazuje, a reszta głosuje przeciwko niemu, próbując się jednocześnie wylansować na jego bezczelności i wynikającej stąd sławie. Czy ktoś widzi w tym jakieś zagrożenie dla demokracji? No skąd, przecież chodzi o to, by każdy mógł wyrazić swoje poglądy. Czy aby na pewno są to poglądy? Ja, przyznam, dostaję gęsiej skórki na sam dźwięk słowa „poglądy”. Codziennie można bowiem obserwować, jak ludzie świadomi, że działa udoskonalony ostracyzm, przyprawiają sobie nowe poglądy lub lekko zmieniają stare, po to, by być lepiej widoczni. Pół biedy jeśli służy im to do sprzedawania jakichś staroci, garnków czy książek. Jeśli jednak piastują ważne funkcje albo posłują do jednego z parlamentów, robi się dziwnie.

Wiemy oczywiście, że nie chodzi o żadne poglądy, ale o emocje, które tworzą pakiety formatów – jak w teatrze – musi być silny człowiek, pierwsza naiwna, Pierrot, Colombina i Arlekin. I do tych ról próbują dorosnąć aspirujący osobnicy czynni w sferze publicznej. Są oni świadomi działania udoskonalonego ostracyzmu, a  także owych sformatowanych pakietów emocji. Wybierają jeden lub dwa z nich i jadą na tym, tak długo jak się da. Pakiet aborcyjny już się nieco zużył i nie robi na nikim takiego wrażenia, jak kiedyś, bo ludzie łatwo się nudzą. Ale mamy inne. Od wczoraj, na przykład, twitter wyje i tupie albowiem lewica i kodziarze zbierają podpisy pod listem do rektora UW, w którym żądają usunięcia ze studiów Oskara Szafarowicza. Kim jest Oskar, wszyscy mniej więcej wiedzą. Jest to chłopiec studiujący prawo, który lansuje się za pomocą tych samych formatów, którymi dwadzieścia lat temu posługiwali się Michalkiewicz i Gadowski. Dosłownie. Oskar jest studentem, ale wygląda jak małoletni. Mówi z emfazą i opowiada o swoim patriotyzmie, prawości i innych cechach, które w połączeniu z jego wyglądem i młodym wiekiem powinny uwodzić starszych od niego ludzi. I on osiąga sukces tą postawą, albowiem cały prawicowy Internet mu kibicuje. Ja nie, albowiem widzę, że Oskar jest średnio autentyczny, a nawet przypuszczam, że jest wręcz wystudiowany. To mnie nie nastraja pozytywnie do niego, ale w związku z aferą jaka się toczy, stawia mnie po tej samej stronie co lewicę. Tak by to wynikało z zasad udoskonalonego ostracyzmu. Jeśli lewica poddaje ostracyzmowi Oskara i chce go wyrzucić ze studiów, co na pewno nie nastąpi, to należy ustawić się na jego tle i w ten sposób zwrócić na siebie uwagę. Każdy zaś kto tego nie czyni jest podejrzany, a ja tego właśnie nie czynię. Taki sam mechanizm działał w przypadku wszystkich skandalistów, których dziś widzimy w grupie popierającej inwazję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Złudzenia jednak dominują i ludzie popierający Oskara uważają, że on wydorośleje i będzie walczył o lepszą Polskę, prawą i sprawiedliwą. Oczywiście, tak samo jak Temistokles walczył o lepsze Ateny.

Słowo o tym, czego dotyczy ów list do rektora, którym straszą Oskara Szafarowicza. Otóż powiedział on coś na temat śmierci syna posłanki Filiks i to wystarczyło. Lewica bowiem i KO, usiłuje się teraz lansować na udoskonalonym ostracyzmie czyli chce napiętnować Oskara, a następnie ustawić się na jego tle i cyknąć sobie zbiorową fotkę. Sprawa nabiera tempa i jest bardzo rozwojowa. Jestem przekonany, że nikt Oskara ze studiów nie wyrzuci, ale demonstracje studenckie na pewno będą.

Wszystko to jest częścią całej kampanii udoskonalonego ostracyzmu, której na imię kampania wyborcza. I nie będzie takiej granicy, której opozycja nie przekroczy, żeby zyskać parę punktów w tej rozgrywce. Na razie wskazuje winnych śmierci syna posłanki Filiks i domaga się działań prokuratury w tej sprawie, wydając już wcześniej wyrok. Winni bowiem są: Oskar Szafarowicz, Rafał Ziemkiewicz, stary i młody Wildstein oraz cała telewizja polska, która się tą sprawą co prawda nie zajmuje, ale przecież mogłaby się zajmować. Przyglądając się tym wypadkom i planom, widzimy wyraźnie, że to my wszyscy możemy zostać skazani na ostracyzm, albowiem tamci nie żartują i naprawdę wierzą, że w ten sposób uda im się zdobyć poparcie w wyborach, a jeśli nie to, to na pewno zwrócą na siebie uwagę perskiego ambasadora.

Fronty wyborcze otwierane są, jak widać, daleko od spraw, które nas interesują. Udoskonalony ostracyzm zaś działa w ten sposób, że promuje wyłącznie stany, zachowania i postawy patologiczne bądź jakieś teatralizacje, w typie Oskara.

Ma on jednak jeszcze jeden aspekt, w starożytnych Atenach nieznany. Można poddać ostracyzmowi człowieka nieżyjącego. I dziś, na przykład, TVN wyemituje film o Janie Pawle II i pedofilach w Kościele, których on rzekomo krył. I wszyscy ci, którzy domagają się usunięcia Oskara ze studiów, będą się na tym filmie lansować. Będą się na nim lansować także ci, którzy są przez nich oskarżani o współudział w śmierci syna posłanki Filiks. Mają bowiem przymus wskazywania autorytetów, które lewica usiłuje zniszczyć, a także przymus wskazywania prawdziwych wartości. Czy to pomaga świętym, takim jak Jan Paweł II i wartościom? Mam wrażenie, że nie.

Czy ten festiwal może zostać powstrzymany? Jestem bardzo ciekaw, ale odpowiedzi nie umiem udzielić. Na razie widzimy tylko, że cały układ przyspiesza, a hamulce są wyłączone. Ja zaś czekam na dzisiejszy wieczór, albowiem TVP, oskarżana o współudział w śmierci syna posłanki Filiks wyemituje film o Jolancie Brzeskiej. Uważam, że to najważniejszy film dekady. Obstawiam to w ciemno, choć mam sporo wątpliwości już teraz zanim go obejrzałem. Nie promują tego filmu co prawda tak intensywnie jak obrazu pod tytułem „Filip”, ale dobrze, że go chociaż zrobili. Jestem ciekaw czy padnie w nim nazwisko Gronkiewicz-Walc i Rafał Trzaskowski. Bo tamci nie obawiają się, wskazywać rzekomych winnych śmierci niewinnego dziecka, co oczywiście odsuwa uwagę od prawdziwych sprawców  tej śmierci. Czy więc TVP jest w stanie skazać na ostracyzm ludzi, którzy zagrażali i dalej zagrażają demokracji? Tak, jak to było w Atenach, gdzie tworzyły się zręby naszego systemu politycznego? Czy może chce postąpić inaczej?  Podstawią pod te, znane przecież dobrze i kojarzone z Jolantą Brzeską nazwiska, inne jakieś i każą nam wierzyć, że oto mamy sprawiedliwość. W tym czasie na UW odbywać się będzie sabat czarownic, którego efektem będzie spalenie szmacianej kukły Oskara Szafarowicza? Nie wiem jak będzie. A Wy? Jak myślicie?



tagi: jan paweł ii  kampania  tvp  wybory  oligarchia  jolanta brzeska  ostracyzm  sąd kapturowy  władza tajna  oskar szafarowicz  mikołaj filiks 

gabriel-maciejewski
7 marca 2023 08:41
20     2669    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Paris @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 09:46

KAPITALNY  WPIS...

...  zwyczajnie  RE-WE-LA-CYJ-NY  !!!

Tak  projekt  ,,struganie  nowyH  lasotUF,,  nabiera  rozpedu,  ale  musze  przyznac,  ze  znaczna  czesc  ludzi  ma  juz  ,,swoje  zdanie,,  i  ciezko  je  bedzie  zmienic,...  takze  ,,wyZOcenie  Oskara  ze stOdJUF,,  wcale  mnie  nie  ,,pasjonuje,,  i  ,,pasjonowac,,  NIE  BEDZIE,  bo  to  jest  tak  deta  ,,ustaFka,,  ze  az  szczeki  bola  od  smiechu  !!!

Natomiast,  obejrze  ten  film  -  zrobie  wyjatek  -  bo  nt.  smierci  sp.  Jolanty  Brzeskiej  tez  mam  juz  opinie  wyrobiona,...  jesli  zobacze  w  nim  choc  jedna  migawke  z  udzialem  Jasia  Spiewaka  lub  jemu  podobnego  Patryka  Jakiego  -  to  wychodze  z  pokoju  mamy  i  przestaje  to  g*wno  kurwizyjno-propagandowe  ogladac  !!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 09:49

Zobaczymy, ja też obejrzę

zaloguj się by móc komentować

beczka @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 10:15

Jak mawiał klasyk chamstwu należy przeciwstawiać się siłom i godnosciom osobistom. No i tak pewnie będzie w twitterze i tvp.

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 10:57

Wielokroć pisano tu o przekroczeniu granic chamstwa, bezczelności przez tzw. opozycję. Wynika stąd, że po każdej przekroczonej granicy rysuje się następna, która też jest przekraczana, też wszyscy są zdziwieni, i też wierzą, że kolejnej już nie można przekroczyć. Po czym historia się powtarza. Domyślamy się zapewne, że wiele jeszcze granic przed nami i wiele przekroczeń będziemy obserwować, wciąż z tą samą miną zaskoczonego dziecka. Czy to coś zmienia? Raczej nie. Nie drwię jednak tutaj z naszej naiwności, tylko chwalę niewinność. Być może ona właśnie będzie naszą największą zasługą na tym świecie. I chyba właśnie o nią rozgrywa się główna walka. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 11:26

Może to nie będzie dokładnie na temat, ale w tagach jest słowo "wybory".

Z jednej strony wydaje się, że jest już "pozamiatane", bo U. van der pfizer powiedziała kto ma być premierem. Dlatego może "łune" uważają, że to ona musi coś zrobić, jesli tak ma się stać, że to jej problem. To było jednak jakiś czas temu. Nie wiem, nie słyszałem, jakiego premiera chciałby "nasz Joe"? Jeśli ma jakis plan, to też musi się wykazać. Tak, to trochę śmiesznie widzę, bo ani jedna ani druga strona nie robi nic udanego ani na poważnie. Może celują w pełnoletnich małolatów?

Jak chodzi o film, nie wiem dlaczego miałby być jakiś przełom, w porównaniu z poprzednimi gnioto-produkcjami. Można je też nazwać za długimi zajawkami, a filmu jak nie ma, tak nie ma.

 

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @beczka 7 marca 2023 10:15
7 marca 2023 11:41

Tak, wszyscy już podwijają rękawy

zaloguj się by móc komentować

Paris @Czarny 7 marca 2023 10:57
7 marca 2023 12:38

No,  niekoniecznie,  Panie  Czarny,...

...  bedziemy  te  wszystkie  dete  ,,pSZekroczenia,,  obserwowac  z  mina  zdziwionego  i  zaskoczonego  dziecka  !!!

Mozemy  -  ja  ntp.  -  obserwowac  te  dete  ,,pSZekroczenia,,  np.  z  pogarda,  z  politowaniem,  ze  zloscia,  z  wiekszymi  -  a  wraz  z  uplywem  czasu  i  zdobywanymi  wiedza  i  doswiadczeniem  -  lub  CORAZ  MNIEJSZYMI  emocjami,... 

...  a  nawet  -  zdarza  sie  -  ze  i  z  modlitwa,,...  zeby  Pan  Bog  mial  ich  -  tych  wszystkich  ,,tFUrcUF  pSZekroczen,,  -  w  opiece,  bo  nie  wiedza  co  czynia,...  bo  przeciez  wszyscy  WIEMY  DOSKONALE,  ze  one  nie  dzieja  sie  SAME  z  SIEBIE  i  bez  powodu  !!!

 

Co  do  ostatniej  walki,  to  moze  miec  Pan  racje,      

zaloguj się by móc komentować

Paris @beczka 7 marca 2023 10:15
7 marca 2023 12:45

Juz  to  widze,...

...  i  rosnie  mi  jak  kaktus  na  dloni  !!!

zaloguj się by móc komentować

Czarny @Paris 7 marca 2023 12:38
7 marca 2023 13:58

"Mozemy  -  ja  ntp.  -  obserwowac  te  dete  ,,pSZekroczenia,,  np.  z  pogarda,  z  politowaniem,  ze  zloscia,  z  wiekszymi  -  a  wraz  z  uplywem  czasu  i  zdobywanymi  wiedza  i  doswiadczeniem  -  lub  CORAZ  MNIEJSZYMI  emocjami,... "

Od pogardy powinniśmy się wstrzymać chyba, w miarę możliwości, choć to trudne. A coraz mniejsze emocje to krok w kierunku zdrady. Albo klęski. Ja nam wszystkim życzę, by ciągle drżeć, widząc niesprawiedliwość.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 16:59

Posłanka Filiks to żarliwa działaczka na rzecz LGBT, które na skutek rzeki pieniędzy skierowanej na promocję sodomii uznane zostało za normę. Oddała się bez reszty tęczowej idei zostawiając dzieci pod opieką tęczowego pedofila „terapeuty”. Pełną odpowiedzialność za takie tragedie ponoszą, ci którzy za pomocą różnych fundacji wlewają rzekę pieniędzy na promocję zła i jego relatywizację. Kampania wyborcza jest już brudna a dalej będzie jeszcze gorzej. Poziom agresji wzrasta bo opozycja, której jedynym programem jest „dajcie nam kasę na kampanię a potem zrobimy co będziecie chcieli” - może je przegrać. Wygląda także na to, że projekt Unia w obecnym kształcie dobiega końca tak .

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 17:04

"Oskar jest studentem, ale wygląda jak małoletni. Mówi z emfazą i opowiada o swoim patriotyzmie, prawości i innych cechach, które w połączeniu z jego wyglądem i młodym wiekiem powinny uwodzić starszych od niego ludzi."

Mnie nie uwodzi.

Patriotyczna retoryka towarzyszy nam odkąd PiS zaczął rządzić przy dyskretnej pomocy i asyście ze strony Amerykanów.

Jak uznają w pewnym momencie że trzeba przetasować karty i osadzić w Warszawie kogoś innego to PiS spłynie z prądem i nikt nie będzie pamiętał tego całego Oskara.

A czy jego kukłę spalą?

Bardzo możliwe.

W swoim czasie Jan Hartman spacerował po mieście w jakimś dziurawym worku i w łańcuchach.

W teatrzyku chętnie wszyscy się posługują rekwizytami.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
7 marca 2023 17:29

" Czy ten festiwal może zostać powstrzymany? Jestem bardzo ciekaw, ale odpowiedzi nie umiem udzielić. Na razie widzimy tylko, że cały układ przyspiesza, a hamulce są wyłączone."

Ja jestem dobrej myśli, że w końcu "przedobrzą".

Ten film o którym piszesz miał premierę już ponad rok temu, więc sama emisja w TVP nie jest jakoś mocno istotna. Bardziej istotna, dla odpowiedzi na postawione przez Ciebie na końcu tekstu pytania, będzie ta debata po filmie na TVP info.

https://youtu.be/D0qxq2xTHIo

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Czarny 7 marca 2023 13:58
7 marca 2023 17:37

Tak,...

...  wstrzymac  sie  od  pogardy  to  baaardzo  trudna  sprawa,  szczegolnie  kiedy  -  z  grubsza  sie  wie  -  kto  i  jak  tFoZy  i  ZEZWALA  na  owe  zlo.  Co  zas  tyczy  zmniejszajacych  sie  emocji  rozsadzi  to  Pan  Bog,...  dzisiaj,  teraz  swoje  emocje  musze  ,,brac  na  rozum,,  bo  zdrowie  zaczyna  szwankowac,...

...  a  za  zyczenie  dziekuje.

 

zaloguj się by móc komentować


Paris @peter15k 7 marca 2023 16:59
7 marca 2023 17:47

Pokazalam  dzisiaj...

...  te  poslanke  DEGENERATKE  i  PATOLOGIE  ,,w  akcji,,  mojej  84-letniej  mamie,  bo  wcale  tej  MALPY  ,,nie  kojarzyla,,  i  ogolnie  nie  wiedziala  ,,o  co  biega,,  w  tej  ,,afeZe  pSZeciFko  PiS`owi  !!!

Mama  byla  W  STUPORZE,

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Kuldahrus 7 marca 2023 17:29
7 marca 2023 19:33

P.S.

Nazwiska o których piszesz na 100% nie padną w filmie ze względów procesowych.

 

zaloguj się by móc komentować


Paris @Paris 7 marca 2023 09:46
7 marca 2023 23:09

Dotrzymalam  slowa...

...  i  darowalam  sobie  te  ,,debate,,  dla  idiotUF...  szkoda  czasu  !!!

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować