-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Symbolika płowego warkocza

Wśród memów jakie musimy oglądać każdego dnia, są i takie, które nie zostały wymyślone i sklejone przez miłośników nosaczy sundajskich, ale przynależą niejako do cech osobniczych naszego gatunku. Być może ktoś to zauważył już przede mną, ale do takich substancji należy długi, koniecznie płowy warkocz, opadający na plecy lub ramiona kobiety zatroskanej losem ojczyzny.

Co takiego symbolizuje płowy warkocz? To jasne, wszystkie możliwe przymioty kobiet, które ujawniają się niezależnie od wieku. Przede wszystkim zaś szlachetność, czyste intencje, szczerą troskę o sprawy rudymentarne, cnotę, obojętnie jak byśmy jej nie rozumieli i przywiązanie do wartości, no i miłość ojczyzny rzecz jasna. Nie będę tu wymieniał nazwisk i wskazywał na przykłady zastosowania płowego warkocza, ale jest on stosowany często, a jego ofiarami padają mężczyźni w różnym wieku. Są bowiem takie elementy kobiecego wyglądu, garderoby i tak zwanej mowy ciała, które potrafią wykoleić największego cwaniaka i szydercę. Czy należy do nich płowy warkocz? Dyskutowałbym, ale ktoś gdzieś w zakamarkach działów politycznej promocji doszedł do wniosku, że na terenie zamieszkałym przez ludy słowiańskie płowy warkocz kojarzył się będzie najlepiej. Płowy warkocz onieśmiela młodzieńców, którzy nie za często mają okazję oglądać koleżanki z takim atrybutem. Aha, płowy warkocz musi być koniecznie długi, krótki się nie liczy i nie ma znaczenia propagandowego, co najwyżej kokieteryjne. Starsi i bardziej doświadczeni mężczyźni, odwrotnie niż młodzieńcy, czują się płowym warkoczem zachęceni i ośmieleni. Ich uwaga skierowana jest jednak nie na sprawy świata tego kojarzące się z życiem towarzyskim, a ku sprawom wyższym i wzniosłym. Długi, płowy warkocz u kobiety jest jak muszka u mężczyzny, symbolizuje konserwatyzm poglądów, ale jest także atrybutem męskości bardzo pierwotnej. Wiemy o tym na pewno, albowiem informowali nas w tej kwestii, otwartym tekstem politycy różnych opcji. To samo jest z warkoczem, głębia podprogowej symboliki tego atrybutu zwala po prostu z nóg i jest często wykorzystywana bez żadnego umiaru. Nikt jednak póki co nie skrytykował płowego warkocza, albowiem należy on do rzędu fetyszy, których znaczenia, szczególnie tego zawoalowanego poddawać osądom nie wolno. Jest czymś w rodzaju świętości. Tak przynajmniej sądzą ci, co go umieścili w kontekstach politycznych.

W istocie długi, płowy warkocz już dawno przestał nieść ze sobą wszystkie opisane wyżej treści. Cały zaś wstęp, który umieściłem wyżej jest po prostu szyderstwem. Obnoszenie się z długim, płowym warkoczem prywatnie nie jest jednak niczym nagannym, to sympatyczny, tradycyjny atrybut kobiecej urody. Co innego kiedy warkocz staje się atrybutem walki politycznej i ma pomieścić w swoich splotach całe serie deklaracji definiującej nie tylko osobę, która go nosi, ale także całe środowisko, które panią z warkoczem wysuwa do pierwszego szeregu. Dając w ten sposób wszystkim do zrozumienia, jak szlachetne i piękne intencje kryją się z tyłu. To zwykle nie jest prawda, albowiem komunikacja polityczna jest jak sztuka walki prawdziwej, która znacznie różni się od tego co pokazują odziani w jedwabie, latający ponad dachami Chińczycy w filmach lansujących przewagi Chin w dawnych czasach. Komunikacja polityczna obywa się zwykle bez symboli, a jeśli już po nie sięga, oznacza to właśnie, że mamy do czynienia z próbą uwiarygodnienia czegoś mocno podejrzanego. Jeśli zaś ktoś miesza do polityki atrybuty kobiecej urody, często w przypadku, kiedy to warkocz jest jedynym elementem urodę podkreślającym (nie mogę się pozbyć tych swoich brutalnych nawyków), sam sobie wystawia świadectwo. Najgorsze oczywiście jest posługiwanie się warkoczem sztucznym, co łatwo rozpoznać i wskazać, ale nikt tego jeszcze nie uczynił, albowiem na naszym terenie nikt nie zajmuje się rozbrajaniem komunikacyjnych min, służących zaburzaniu percepcji i oszukiwaniu dużych grup nieświadomych niczego ludzi.

Spróbujmy rozróżnić teraz dwie sytuacje, w których występuje warkocz. Jedna z nich, kiedy to uczestnicząca w polityce kobieta sama posługuje się atrybutem takim, jak warkocz i jest on przy tym naturalny, druga kiedy ktoś jakieś pani, niespecjalnie zorientowanej w sprawach wagi państwowej każe przyczepić warkocz sztuczny i przemawiać do tłumu. Już ta pierwsza okoliczność jest podejrzana i powinna budzić najwyższą czujność. Wskazuje, że osoba, która w sposób wystudiowany i nacechowany emocjami spoza sfery politycznej usiłuje wpływać na otoczenie, nie cofnie się przed niczym i trzeba przygotować na konfrontację z nią jakieś nadzwyczajne środki. Tak było, na przykład, z Julią Tymoszenko. Tyle, że ona nieco się przeliczyła, albowiem w jej otoczeniu i na całej wielkiej Ukrainie płowe warkocze nie robiły na nikim specjalnego wrażenia, a ich kokieteryjna moc mogła poruszyć serce jakiegoś polityka w Niemczech może, albo we Francji. Na pewno nie w Kijowie. Jej kariera też, mimo dość błyskotliwego początku, szybko się zakończyła. O tamtej pory żadna kobieta polityk na Ukrainie nie stara się kokietować wyborców i kolegów, a także zagranicznych mediów warkoczem.

Typowo słowiański charakter tego dodatku powoduje, ze liczne organizacje, mające słabe bardzo, ale silnie roszczeniowe rozeznanie w komunikacji podprogowej starają się wykorzystać płowy warkocz do różnych demonstracji. Czy ktoś się jeszcze na to łapie? Fetyszyści na pewno, ale czy oni mają coś do powiedzenia w polityce? No nie wiem. Czy o ich zainteresowanie chodzi osobom używającym płowego warkocza w politycznej komunikacji? Też raczej należy w to wątpić. Celem w który wymierzony jest koniec płowego warkocza są raczej nieporadni towarzysko młodzieńcy i starsi panowie, którzy wspominają dawne czasy, kiedy to jeździli po sanatoriach i kurortach zawierając różne interesujące znajomości. Płowy warkocz może też być stosowany jako argument w dyskusji, tej samej rangi, co znana wszystkim fraza – a panu śmierdzi z gęby. Któż bowiem będzie się sprzeciwiał argumentom pięknych i dojrzałych kobiet, które zarzucają malowniczo na ramię długi płowy warkocz? Co z tego, że z cudzych włosów? Nikt tego sprawdzał nie będzie przecież. Taki ktoś na pewno jest bez serca, nie kocha ojczyzny i ma same złe zamiary, a do tego współpracuje z ciemnymi siłami, godzącymi w tradycyjne wartości.

Dlaczego ja się czepiłem tego warkocza? Moja żona nosiła przez pół życia taki właśnie warkocz, tyle, że ciemny. O co mi chodzi? Sam nie wiem. Może o to, żeby rozmawiać, a nie pokazywać cycki w publicznych miejscach?



tagi: polityka  komunikacja  płowy warkocz  sygnały podprogowe 

gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 08:35
25     2194    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

byczeq @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 09:00

Do fraka noszę muchę, ale warkocza nie. Witam o poranku i satysfakcjonującego dnia. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @byczeq 9 listopada 2021 09:00
9 listopada 2021 09:02

Nie mam fraka, a pan nie jest politykiem i nie dodaje do muchy certyfikujących jej podprogowe znaczenie komunikatów

zaloguj się by móc komentować

Alrus @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 09:08

Mój Boże, cóż za perfidna napaść na blond warkocz! ;-) 

Kojarzę tylko jedną osobę, gdzieś tam w tylnych szeregach obrazków z jutuba. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alrus 9 listopada 2021 09:08
9 listopada 2021 09:11

Mnie też to uderzyło. Tylne, nie tylne, intencja jest czytelna

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 09:18

Mnie niestety zawsze warkocz w polityce będzie się kojarzył z Renatą Beger. A ta Tymoszenko to rzeczywiście był właściwie tylko wizualny symbol. Mnie się zawsze wydawało jak ja widziałem w telewizorze, że widzę ją w tradycyjnym ukraińskim stroju ludowym. Ten warkocz potrafił porządnie oszukać mózg.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Marcin-K 9 listopada 2021 09:18
9 listopada 2021 09:19

Zapomniałem o pani Beger...ona jednakowoż nieco już przesadziła

zaloguj się by móc komentować

byczeq @gabriel-maciejewski 9 listopada 2021 09:02
9 listopada 2021 09:21

Oczywiście, choć z drugiej strony wszystko możę być instrumentem komunikatu. Zachowanie, opinia przedmiotu osoby komunikowanej też jest komunikatem. Truizm. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @byczeq 9 listopada 2021 09:21
9 listopada 2021 09:24

Dlatego staram się występować bez atrybutów. Bo to rozprasza uwagę

zaloguj się by móc komentować

Alrus @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 09:27

Tak, typowe przyciąganie uwagi poprzez ukazane wyżej głębie i skojarzenia. 

No, ale to kobieta i niewykluczone, że po prostu to jej stały sposób, dotyczący raczej sfery kobiecości. Znaczy, uważa, że jej z tym do twarzy. Aby dojść czy tak jest, trzeba by sprawdzić, jak się nosiła przed aktywnością publiczną. Jeśli tak samo, to mamy tylko do czynienia z kontynuacją kobiecej kokieterii, reszta jest drugorzędna. Z Timoszenko wiemy, że to był sztucznie zrobiony wizerunek pod politykę, tu mogę mieć jedynie przypuszczenie. 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alrus 9 listopada 2021 09:27
9 listopada 2021 09:35

Mam jednak same ponure skojarzenia

zaloguj się by móc komentować

Alrus @gabriel-maciejewski 9 listopada 2021 09:35
9 listopada 2021 09:51

To może być efekt "skrzywienia zawodowego". Krytycyzm się wyostrza i czasem... przeostrza. 

Kiedyś posłuchalem fragmentu jej wypowiedzi, nawet nie pamiętam o czym, musial być jakiś powód że nie wysłuchałem calości.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alrus 9 listopada 2021 09:51
9 listopada 2021 09:54

Myślę, że było całe mnóstwo powodów

zaloguj się by móc komentować

Alrus @gabriel-maciejewski 9 listopada 2021 09:54
9 listopada 2021 10:00

Fakt. To nigdy nie jest jeden powód. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Marcin-K 9 listopada 2021 09:18
9 listopada 2021 10:08

A  mnie...

...  tylko  z  Julka  z  Ukrainy  !!!

Pamietam,  jak  jeszcze  we  Francji  -  zaraz  po  Majdanie  -  puscili  w  telewizorze  francuskim  reportaz  o  Julce.  Bylam  zdziwiona  dlaczego  reportaz  byl  montowany  przez  jakas  angolska  tiwi,  ale  potem  wyjasnili,  ze  corunia  Julki  zyje  se  wygodnie  w  Ladku,...  no  i  w  tym  reportazu  bylo  pokazane,  ze  ten  warkocz  to  jest  PRZYPINANY,  a  Julka  byla  taka  zdolna,  ze  se  go  nawet  sama  przypinala  na  specjalne,  oficjalne  wyjscia.

Napisze,  ze  bylam  troche  zaskoczona  tym  moim  "odkryciem"  i  oczywiscie  zawiedziona,...  baaardzo  zawiedziona,  ze  to  SZTUCZNY  warkocz  !!!

A  z  pania  Beger  to  tylko  jej  "kurwiki  w  oczach"  mi  sie  kojarza...  no  i  jakis  owies.  Ogolnie  -  zenada,...  ale  trzyma  sie  "w  polYtyce"  tyyyle  lat  i  KORYTA  pilnuje,  zeby  nie  odplynelo.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 10:18

"Któż bowiem będzie się sprzeciwiał argumentom pięknych i dojrzałych kobiet, które zarzucają malowniczo na ramię długi płowy warkocz?"

Warkocze są doskonałą i praktyczną próbą ukrycia tłustych włosów.

zaloguj się by móc komentować

Brzoza @gabriel-maciejewski 9 listopada 2021 09:24
9 listopada 2021 10:28

Chyba sprzedawcy z największymi wynikami mają często jakąś pierdołkę koło twarzy. Duży pieg widoczny, zgrubienie na powiece, kolczyk, fragmencik zostawiony zarostu, pasek braku owłosienia na głowie, brwii, warkoczyk na brodzie, plamkę wyróżniającej się siwizny gdzieś, tatuaż na boku szyi się rozciągający i zaginający. Ważne, aby to się dynamicznie poruszało w rytm mimiki, dyndało, falowało. Zaczarowuję się wtedy łatwiej słuchacz i pozwala to lepiej zamaskować brak autentyczności w przekazie.

zaloguj się by móc komentować

Brzoza @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 13:20

Włosy są bardzo zmysłowe. Wspaniale wyglądają Kobiety z warkoczem i Dziewczynki z warkoczykami. Kobiety mają więcej połączeń o wiele w mózgu i lepszy kontakt mózgu z ciałem. Dlatego trajektoria ruchu stawów w kośćcu jest wspaniale gładka od mężczyzn. Ruszająca się Kobieta. Poezja. Dlatego w Kościele Kobiety powinny mieć zasłonięte włosy (to z Kościoła) i starać się mało ruszać (to ode mnie). Buziaczki dla wszystkich naszych Pań :-) - prócz oczywiście Kobiet polityków z warkoczami.

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 13:37

Dziękuję za dzisiejszy tekst. Bardzo dobry tekst moim zdaniem i wcale nie mniej istotny od ostatnich dobrych tekstów moim zdaniem i bardzo istotnych.

Poza tym niewiele mam do powiedzenia, jednak wewnętrzna siła zmusiła mnie do napisania komentarza. Dlaczego mnie zmusiła - nie wiem. Być może chodzi o to, że moja córka przez całe swoje życie, odkąd urosły jej włosy nosi długi, coraz dłuższy warkocz, biały jak Len ( nie mylić z Miłoszem).  No i jest to zapewne komunikat. Komunikat jednak, jak pisał znany w Chinach polski pisarz w "Filozofi Przypadku" w momencie swojego zaistnienia odrywa się od swojego twórcy i leci w siną dal tam, gdzie siedzą czylenicy, widzowie i recenzenci. Twórca komunikatu od tego momentu ma nad nim władzę jedynie reprezentacyjną, podobnie jak Pan Prezydent albo Mikołaj w reklamach  coca-coli.

Ok, chciałem po prostu powiedzieć, że mimo świadomości wykonywanej na mnie manipulacji nie jestem w stanie pozbawić się uczucia ciepła i piękna, gdy myślę o płowym warkoczu. I nawet nie wiem, czy to jest pocieszające, czy wręcz przeciwnie.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @atelin 9 listopada 2021 10:18
9 listopada 2021 15:47

"Któż bowiem będzie się sprzeciwiał argumentom pięknych i dojrzałych kobiet, które zarzucają malowniczo na ramię długi płowy warkocz?"

Dojrzali faceci po przejsciach, którzy na sztuczne gesty czy pozy nacechowane seksapilem reagują najwyzej z pogardą i odrzuceniem.

 

zaloguj się by móc komentować


Brzoza @byczeq 9 listopada 2021 16:04
9 listopada 2021 19:15

Ja też denominacją, ale żeby od razu pogardą¿

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 23:42

A ja tam z innej strony:

 

"Czułość" Norwida

 

Czułość bywa - jak pełny wojen krzyk;

I jak szemrzących źródeł prąd,

I jako wtór pogrzebny...

 

*

I jak plecionka długa z włosów blond,

Na której wdowiec nosić zwykł

Zegarek srebrny - - -

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
9 listopada 2021 23:50

O Katarzynie Piekarskiej zapomnieliśmy. To posłanka lewicy. Gdy była młoda - nosiła długi, blond warkocz i wyglądała ładnie, a także kokieteryjnie i "po polsku" /polityka/. Gdy posunęła się w leciech i wadze oraz osiadła w fotelu poselskim na sicher - rozpuściła kudeł. Zdumiewające, jak ci ludzie ze świeczników politycznych nie wiedzą, co wypada nosić na głowie paniom w wieku balzakowskim... To jest "warstwa społeczna" przy władzy. Postrewolucyjna.

zaloguj się by móc komentować


Alex @gabriel-maciejewski
10 listopada 2021 18:51

Jeszcze owłosienie górne u Anny Grodzkiej i symboliczna substancja na wielce czcigodnej głowie pisarki zaangażowanej Olgi Nawoi Tokarczuk. Może to nie warkocze, ale cechy symboliczne na pewno ;)

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować