-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Soft power narodu polskiego

Trwa w sieci dyskusja o czołgach, wojnie nuklearnej i grach strategicznych, na których to tematach wożą się dziennikarze zwani geostrategami. Choć gołym okiem widać, że jakby ich na początku lat osiemdziesiątych wysłać na miasto z poleceniem – kup 10 rolek papieru toaletowego – żaden by nie wrócił. Bo nie wymyśliłby strategii pozwalającej zrealizować takie zadanie. Co innego jednak konkret i praktyka, a co innego kokieteria i teoria. Ja, wyznam, nie mam pojęcia o czołgach, ani broni nuklearnej, ani o tym, jak rozstawić dywizję w polu. Pracuję jednak w branży rozrywkowej, rozumianej swoiście, ale jednak mającej taki charakter. Możemy więc spokojnie porozmawiać tu o innym rodzaju strategii czyli o tym, co wspomniani wyżej osobnicy nazywają soft power. Czy coś takiego w Polsce w ogóle istnieje? W teorii tak. Czy przynosi zyski? Nie, przynosi same straty w wymiarze strategicznym. Być może przynosi jakieś zyski w wymiarze taktycznym, osobom, które projekty soft power realizują, ale w wymiarze ideologicznym żadnych korzyści z tego nie ma. I być nie może. W jakich kategoriach mówi się zwykle o soft power? Myślę, że propagandy i wychowania. Wczoraj zauważyłem na iksie dyskusję w języku angielskim, prowadzoną przez ludzi, którzy odkryli film Hoffmana „Potop”. Wszyscy byli zachwyceni, a ekscytowali się jedynie sceną wkroczenia Szwedów do Wielkopolski. Potrafili także porównać „Potop”  z późniejszym „Ogniem i mieczem” i wskazać niedociągnięcia i ubóstwo tego ostatniego filmu. Dyskusja jednak potoczyła się w kierunku możliwości jakie miało komunistyczne państwo w porównaniu z tym, jakie były w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Hoffman kręcił ostatnią część Trylogii. No i rzecz jasna możliwości, jakie daje współczesna technologia, a które w żaden sposób nie mogą zastąpić aktorów i statystów. Przynajmniej na razie. Ja zaś pomyślałem, że filmy kręcone w latach siedemdziesiątych, za Gierka były ostatnią emanacją soft power narodu polskiego. Potem była już tylko nędza, kokietowanie ludzi z estrady i degradowanie ich coraz głupszymi obrazami. Tak więc mieliśmy małe, trwające niecałą dekadę okienko, by – w nieszczerej intencji – zaprezentować się widzom za granicą, jako grupa posiadająca historię i tradycję. Z dna, na które upadliśmy w latach osiemdziesiątych nie podnieśliśmy się do tej pory. Żadnych propagandowych misji dla dobrze pojętej korzyści nas wszystkich państwo nie realizuje. Przeciwnie wszyscy jesteśmy narażani na znacznie gorsze, bo unijne, a nie lokalne szykany administracji. Przypominam, że wobec rabunkowej gospodarki jaką w Polsce prowadzili komuniści w imieniu ZSRR można się było jakoś określić. Bo nie było UE, a zachód kojarzył się nam z wolnością i dostatkiem. No i z USA głównie. Dziś to, co widzimy obok siebie nie jest żadną alternatywą – siermięga z granatem w łapie z jednej strony i siermięga z dekretem w łapie z drugiej strony. W dodatku ta druga ma za plecami dwóch napakowanych Arabów. My zaś w trzydzieści lat po odzyskaniu wolności zastanawiamy się dlaczego w Polsce nie ma bunkrów przeciwatomowych dla ludności.

Ktoś powie, że to przez Tuska, który – słyszę to od dwóch lat – niebawem zakończy swoje rządy. No, ale wszyscy pamiętamy czym była soft power za PiS. Cała strategia składała się z występów pana Świrskiego i realizacji jego pomysłów, wyraźmy się oględnie – bardzo słabych. Dziś zaś, cała prawica uprawia soflt power w wymiarze konfrontacyjnym, a głównym wrogiem narodu jest Tusk. Wszystkim się to bardzo podoba, bo ludzie ci z niewiadomych powodów wierzą, że rządy Tuska zaraz się kończą. I nie rozumieją, że ich retoryka się, mówiąc delikatnie, wymydla. Im dłużej Tusk rządzi tym jest ona coraz bardziej rozwodniona, a kaseta z której puszczane są te pełne oburzenia komunikaty kręci się coraz wolniej. Czy oni tego nie widzą? Widzą, ale są za głupi, żeby to w jakikolwiek sposób zmienić. Poza tym tkwią w hierarchii, która powstała w ostatniej dekadzie, a trzyma się na kilku fałszywych założeniach, głównym zaś jest właśnie negacja i próba degradowania przeciwnika. No, ale to oni właśnie zostali zdegradowani przez ruch ośmiu gwiazd i nie mogą się z tego upadku podnieść. Poza tym tak zwani nasi nie funkcjonują bez fizycznej obecności swoich rzeczywistych i domniemanych wrogów. Czyli – ujmując rzecz jednym zdaniem -tworzą z tamtymi jedną bandę. Tyle, że trochę skłóconą. I w perspektywie dłuższej będą się musieli z nimi dogadać, bez względu na to, jak bardzo nienawidzą Tuska.

A co z wychowawczą rolą soft power? Tę pełnią opowieści o męczennikach. Codziennie przypada jakaś rocznica śmierci bądź narodzin bohatera czy bohaterki zamordowanych w okrutny sposób przez Niemców czy Rosjan. I to jest jedyny format soft power jaki znamy. Kolega onyx celnie to podsumował ostatnio stwierdzając, że jak sprawy dalej się będą toczyć w tym kierunku to pan Bartosiak będzie opowiadał niebawem o tym, jak jego pradziad odnalazł w lesie niedźwiedzia Wojtka kiedy udał się tam za potrzebą.

Widzimy więc, że teoretyczna, rozwodniona, w istotnych, sprawczych wymiarach nie istniejąca soft power dzieli się na dwa nurty pod względem przeznaczenia. Ten pierwszy jest po to, by stymulować środowiska, które mają – po Tusku – przejąć władzę. A tej mogą wcale nie przejąć. Ten drugi zaś jest dla takich jak my, żebyśmy wiedzieli w którym momencie rzucić się z kanistrem benzyny na ostrzeliwujący się zajadle bunkier wroga. Ktoś, kto to aranżuje, a na pewno jest ktoś taki, uważa że ma misję i dobrze ją wypełnia.

Czy to oznacza, że naród, którego władza nie wyprodukowała poważnych założeń dla soft power i ich nie realizuje konsekwentnie skazany jest na ciągłe kręcenie się w kółko i obrywanie batem po dupie? Myślę, że tak. Sądzę również, że intuicyjnie niektórzy ludzie, dawniej i dziś, próbują ten stan zmienić, ale nie jest to proste. Trzeba bowiem wyznaczyć kierunek i obszar innych działań. I on jest w sumie wyznaczony, a na pewno był – chodzi o pisma historyków, którzy w czasie okupacji i zaborów wierzyli, że popularyzacja dziejów narodu ma znaczenie. I są tacy, którzy wierzą w to do dziś. Jak już jednak zauważyłem wczoraj, kiedy te ich starania ściśnięte zostałyby pod prasą, w ręku mielibyśmy tylko kupkę trocin. Bez możliwości przekonania kogokolwiek o ich śladowej choćby wartości. Bo państwo nasze przez trzydzieści lat nie wychowało sobie odbiorców takich treści. Przekaz jaki otrzymywaliśmy od tegoż państwa był albo głupkowaty, albo chorobliwie uproszczony, „żeby każdy zrozumiał”. Istotnym zaś odbiorą takich formatów był wróg. Dzięki nim mógł się on dowiedzieć, nie wprost rzecz jasna, ale bardzo dyskretnie, czy kolejne pokolenie – poddane obróbce soft power przez wychowawców rodzimego chowu – gotowe jest na śmierć męczeńską, czy na oddanie dorobku wcześniejszych pokoleń za pół darmo lub wręcz za darmo. Co zostanie potem określone jako polityczny realizm. I w tym balansie, nie ratowani przez nikogo, porzuceni przez wodzów, pozostajemy do dziś.

Ktoś się pewnie zastanawia dlaczego jak tak smutno piszę? Czynię to, albowiem wydałem Pamiętniki Juliana Ursyna Niemcewicza z czasów Księstwa Warszawskiego, czyli z tego momentu dziejowego, kiedy złudzenia narodowe miały jeszcze jakieś podstawy polityczne. I nikt nie liczył, że zostaną one unieważnione tak prędko.

Okładkę projektował oczywiście Hubert Czajkowski.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/juliana-ursyna-niemcewicza-pamietniki-z-lat-1807-1809/

 

Żeby Wam się lepiej czytało puszczę tu jeszcze piosenkę człowieka, który sam jeden załatwiał cały, wewnętrzny sektor soft power, adresowanej do Polaków w kraju i na emigracji. Niestety był za dobry i nie nadaje się, w przeciwieństwie do takiego Martyniuka i jego zielonych oczu, na tło dla patriotycznych polityków.

https://www.youtube.com/watch?v=G2QiddS2TMs&list=RDG2QiddS2TMs&start_radio=1



tagi: wojna  propaganda  historia  naród  tradycja  soft power  siła  przetrwanie 

gabriel-maciejewski
16 października 2025 09:02
89     2073    11 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 30 zł 50 zł

Komentarze:

Henry @gabriel-maciejewski
16 października 2025 09:14

  Soft power - hasztag #WszyscyKłamią ;-) 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Henry 16 października 2025 09:14
16 października 2025 09:18

Dobre, nie wpadłem na to

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
16 października 2025 09:47

Kaczmarski to był geniusz. Ten kawałek jest fantastyczny, a przypomniał mi się niedawno, kiedy czytałem o budowie pierwszej kolei (Warszawsko Wiedeńskiej).  Budowę nadzorował właśnie jeden z byłych szwoleżerów - Tomasz Łubieński. Historia jego i całego klanu Łubieńskich to jest Soprano i Sukcesja w jednym.  No ale po co to komu jak  my mamy Wojtka...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 16 października 2025 09:47
16 października 2025 09:53

Potrzebny jest jakiś człowiek od epiki, żeby takiego Łubieńskiego i jego rodzinę opisać, a za chwilę zrobić Ci ekranizację Lalki, w które zobaczysz polski antysemityzm i pederastę Ochockiego

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski 16 października 2025 09:53
16 października 2025 10:15

No i z pewnością będzie kilka scen z burdelu, co by to był za XIX wiek bez "przybytku". Im się soft power myli z soft porno. Całe szczęście nie zobaczę tego syfu bo polskich filmów od dawna nie oglądam. Ale dzieciom szkolnym z pewnością nie oszczędzi się tej męki. Ktoś musi nabić widownię. No i skutecznie zniechęcić do dobrej książki. Całą sytuację w jakiej jesteśmy można skomentować innym utworem Kaczmarskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=GzxeaC896mU&list=RDG2QiddS2TMs&index=6

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
16 października 2025 10:16

W latach 90-tych zostaliśmy zaatakowani tolerancją, której nam brak. Od tej pory cały soft power koncentruje się na murach obrony przed tym pomówieniem. Tak, jak Pan pisał niejednokrotnie: dyskusja poszła boczną alejką (wroga narracja) i na niej trwa bijatyka. Nie potrafimy się z niej wyzwolić, cały czas, w kółko i w kółko, udowadniamy swoją tolerancyjność i fajność.

Niechętnie muszę przyznać, że ten atak to był strzał w dziesiątkę. Być może dlatego, że wcześniej z naszej tolerancji byliśmy bardzo dumni, bo w szkołach uczono, że onegdaj byliśmy multikulturowym, uroczym narodem, a w domach, że Polacy za granicą są znani z gościnności. Nie wiem, kto wpadł na to, żeby właśnie od tej strony nas podejść, ale powinien dostać jakiś medal w swoim ponurym gronie. 

W dodatku ów atak przebrany jest za dyskusje i nikt nigdy (prócz kolegi Valsera) nie wie, kiedy zacząć kłaść po mordzie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 16 października 2025 10:15
16 października 2025 10:18

Kiedyś sądziłem, że katastrofy przywodzą ludzi do opamiętania, ale dziś myślę, że jednak nie. Wszystkie świry wybierają raczej zagładę niż opamiętanie. Nie cofną się

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Czarny 16 października 2025 10:16
16 października 2025 10:24

Trzeba przejść na inne boisko po prostu

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
16 października 2025 10:25

Jedyny soft power tworzy się tu na SN. Ci eksperci to wrodzy agenci, opłacani przez naszych wrogów..

No bo kto z trochę myślacych ludzi by robil z siebie idiote i nieustannie tak chrzanił? Z tym.papierrm toaletowym to jest o wiele za dobry przyklad, a nie zadna złosliwosc. Bo ci durnie nawet nie zdaja sobie sprawy, ze w wojsku najważniejsza jest logistyka i zaopatrzenie we wszystkie niezbędne rzecxy. Jak to szwankuje, to najlepsze uzbrojenie swiata nie pomoże.

Ja bym chetnie posluchal opowiadan jak organizowano to zaopatrzenie i logistyke w czasach chocby tylko najbardxiej znamych wojen w historii. Tego nikt nigdy nie opisal i nikt o tym nie mowi. Opisuja ruchy wojsk, ich rozstawienie na mapie i takie tam drugirzedne rzecxy. A nikt nie opisał sposobu organizacji zaopatrzenia, tak jakby zolnierze to byly takie roslinki żywiące sie za pomoca aparatów szparkowych.

Chore łby. Bo czy oni nigdy w zyciu nie robili zadnych zakupow do domu? Nigdy nie gotowali jedzenia? Nigdy nie urzadzali mieszania? Nigdy nie sprzatali, remontowali?

 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski 16 października 2025 10:18
16 października 2025 10:26

Nie jestem ekspertem, ale odniosłem wrażenie,że cały Stary Testament właśnie o tym właśnie jest :-/ Przynajmniej ja tak go czytam. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 16 października 2025 10:18
16 października 2025 10:28

I jeszcze beda gadac, ze to była kara boska za grzechy lub ze w tem sposob spelnia sie proroctwo, ze "przez cierpienia do gwiazd" i takie tam gówna

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 16 października 2025 10:25
16 października 2025 10:50

To są drobiazgi przeszkadzające w budowaniu wizerunku

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 16 października 2025 10:28
16 października 2025 10:51

Ja już nie mogę czytać o tych zgilotynowanych w niemieckich więzieniach kobietach i dzieciach, które w ostatnich chwilach życia dawały świadectwo patriotyzmu. Puszczają to ludzie, dla których najważniejszym problemem jest - gdzie pojechać na wakacje. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 października 2025 10:48
16 października 2025 10:53

Ciekawy, ale nie mogę go dooglądać do końca, z wiekiem robię się coraz wrażliwszy

zaloguj się by móc komentować


Paris @Czarny 16 października 2025 10:16
16 października 2025 11:46

Tak,...

...  ta  deta  ,,tolerancja,,  to  dopiero  jest  ZAKALA  naszego  zycia  !!!

 

A  ostatnie  zdanie  KAPITALNE...  i  warte  nasladowania.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
16 października 2025 14:32

Przypomnial mi sie pewien przyklad z ostatnich lat...
...ale to robota Szwedow:

SABATON - 40:1 (Official Lyric Video)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 16 października 2025 14:32
16 października 2025 14:41

Niech pan da spokój z tym sbatonem

zaloguj się by móc komentować


zkr @gabriel-maciejewski
16 października 2025 14:50

Ale tak na powaznie to co powstalo przez ostatnie 30 lat to nedza (mowie o tzw. duzych produkcjach, bo na przyklad u nas lokalnie ekipa zrobila niezly film o mordzie w Szpegawsku... tylko jak takie niszowe produkcje promowac za granica?)

Dla mnie szokiem byl film "1920 Bitwa warszawska".
Totalnie zaprzepaszczona szansa a znany rezyser.
Film jest tak slaby, ze wrecz czlowiek sie zastanawia czy komus nie zalezalo aby zdyskredytowac/zbagatelizowac znaczenie tego wydarzenia.

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @gabriel-maciejewski
16 października 2025 15:32

Trudno się nie zgodzić, że państwo od dawna nie ma strategii soft power i że to, co udaje politykę wizerunkową, jest często anty soft power. Ale to nie znaczy, że soft power w Polsce nie istnieje. Ono po prostu oderwało się od państwa, tworzą je dziś obywatele:naukowcy, przedsiębiorcy, sportowcy, kibice, turyści, podcasterzy, blogerzy, muzycy, artyści etc. Kiedy państwo jest chore, obywatele przejmują jego funkcje , także  tę.

I dobrze. Bo czasem jedna książka, jeden podcast czy jeden obraz więcej robią dla Polski niż setki konferencji. 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
16 października 2025 15:43

Nie istnieje niestety coś takiego jak soft power u nas.

"Potop" to już historia antyczna, zresztą jedna jaskółka wiosny nie czyni, jak to powiadają.

"Ogniem i mieczem" to żałosny gniot pod każdym względem, reżyserii, scenariusza, scenografii, obsady aktorskiej.

 

Zamiast kreowania soft power ludzie w Polsce nadstawiają ucha czy nie usłyszą o "polskich akcentach" i czy świat nie powie coś o Polsce.

Wajdzie dali Oskara za "całokształt", a ten stary idota jeżdził z ta statuetką po rynku krakowskim dorożką.

Jak naczelnik wioski u Papuasów, który obdarowany szklanymi paciorkami przez gubernatora, okazuje je współplemieńcom.

 

Tacy Japończycy wsadzili sobie korki do uszu i mają w dupie "akcenty".

Od 60 lat majstrują Toyotę Corollę, najlepiej sprzedający się na świecie samochód, ponad 50 milionów sprzedanych egzemplarzy, wóz nie do zdarcia.

O Koreańczykach i  ich produktach już nawet nie chce mi się pisać, wystarczy wspomnieć Samsunga  i elektronikę.

 

U nas media donoszą triumfalnie że podarowaliśmy Tomowi Hanksowi Fiata 126p, i sobie nim jeżdzi słynny amerykański aktor i reżyser.

Albo że Tomasz Kot "prawie" dostał rolę w filmie o Jamesie Bondzie.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @Szczodrocha33 16 października 2025 15:43
16 października 2025 15:53

> Wajdzie dali Oskara za "całokształt",

To zobowiazuje:

3 maja 2010 r. Andrzej Wajda zapala znicz na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich w Warszawie. 9 maja będzie w Moskwie na obchodach 65. rocznicy zakończenia II wojny światowej

Polskie światełko dla Rosjan

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 16 października 2025 14:50
16 października 2025 16:07

To jest wynik wyobcowania twórców i całkowitej ich pogardy dla widza. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Drzazga 16 października 2025 15:32
16 października 2025 16:07

No tak, ale tamci opanowali dystrybucję. Jutro coś o tym napiszę. Bez dystrubucji ta nasza soft power nie ma znaczenia

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 16 października 2025 15:43
16 października 2025 16:09

Albo, że w Polsce urodziło sie 19 noblistów, ale niestety pracowali poza Polską ( ci nobliści to także Niemcy z Prus)  i że trzeba odwrócić ten trend. To są projekcje idiotów nie rozumiejących co się dzieje

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @zkr 16 października 2025 15:53
16 października 2025 16:16

Stary kretyn, oportunista i wazeliniarz.

Właził w dupę każdej kolejnej władzy, tylko niuchał skąd wiatr dmucha i jaki.

Najpierw "Pokolenie" i "Lotna", potem moralny niepokój za Gierka, wreszcie człowiek ulepiony z żelaza, potem jeszcze z nadziei.

A w końcu po Smoleńsku ogłosił wojnę i poleciał świeczki palić krasnoarmiejcom.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 16 października 2025 16:09
16 października 2025 16:20

"Albo, że w Polsce urodziło sie 19 noblistów, ale niestety pracowali poza Polską ( ci nobliści to także Niemcy z Prus)  i że trzeba odwrócić ten trend. To są projekcje idiotów nie rozumiejących co się dzieje"

 

Ja bym się bardzo ucieszył gdyby jakiś polski naukowiec dostał Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki, chemii, czy powiedzmy medycyny.

Ale kandydatów brak niestety.

Smażenie jajek na masce samochodu Rożkowi nagrody nie załatwi.

A Nobel w literaturze to marchewka tylko i wyłącznie polityczna.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 16 października 2025 16:07
16 października 2025 16:22

"To jest wynik wyobcowania twórców i całkowitej ich pogardy dla widza"

 

I dlatego ja mam w dupie twórców i ich dzieł nie oglądam.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 16 października 2025 16:09
16 października 2025 18:36

A,co powiesz na przemówienie prezydenta Nawrockiego w Lodzi do młodzieży, - "potrzebujemy ludzi zuchwałych...." i dalej cos o marzeniach i genie młodosci. Jak to nie jest werbunek kolejnych męczenników, to co to jest? Kto Nawrockiemu pisze te przemówienia? Cenckiewicz?

 

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 16 października 2025 18:36
16 października 2025 18:49

Obawiam się, że tak. Rzeczywiście potrzebujemy ludzi zuchwałych, ale nie na taką modłę, jak do tej pory. Zuchwałość popłaca - to powinno być hasło, ale ono się za bardzo kojarzy z kradzieżą zuchwałą

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
16 października 2025 19:00

Generalnie polska soft power została od góry przykryta "pedagogiką wstydu" - bardzo jadowicie wymyśloną i zaplanowaną. 

No ale - /mam z relacji znajomych/ w necie są filmy różnych Rosjan, Ukraińców /nawet/ czy tam Angoli i Amerykanów, że Polska jest cudownym krajem. I te filmy mają mnóstwo odsłon. To się samo dzieje. Oni Polskę porównują z ichnim bardakiem w wielu dziedzinach. Owszem, z naszej strony to wszstko prawie są "inicjatywy oddolne" - po prostu Polacy tacy są, a gdy państwo szwankuje - to widać wyraźnie. 

Natomiast od góry jesteśmy tłuczeni wszelkimi grzechami, z antysemityzmem na czele. Cui bono???  

zaloguj się by móc komentować

zkr @zkr 16 października 2025 18:47
16 października 2025 19:04

Nie zapominajmy o naukowcach, ktorzy nie mieli szans na Nobla ale byli uznani w swiecie:

Wezmy Tarskiego

Alfred Tarski - Wikipedia

"Tarski's student, Robert Lawson Vaught, has ranked Tarski as one of the four greatest logicians of all time — along with AristotleGottlob Frege, and Kurt Gödel.[7][35][36]"

albo Banacha.
Kiedys grillowalem na uczelni z dwoma doktorantami z Niemiec (fizycy). Gdy im powiedzialem, ze Banach to polski matematyk to byli mocno zdziwieni.
A powiem od siebie - nie wierze, ze istnieje w swiecie absolwent matematyki czy fizyki, ktory by tego nazwiska nie znal.
Dlaczego na swicie nie kojarza go z Polska?
I dlaczego nie powstal o nim film?
Dlaczego nie promuje sie lwowskiej szkoly matematycznej???

OK, jeszcze Ulam (tez z tej "ekipy").
Lektura obowiazkowa:
Przygody matematyka [wyd. filmowe] - Stanisław Ulam - Księgarnia znak.com.pl

Wezmy inzynierow. Jeden z pierwszych przykladow jakie mi sie nasuwaja:
Tadeusz Sendzimir – Wikipedia, wolna encyklopedia

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 16 października 2025 18:49
16 października 2025 19:19

No właśnie. Do jakiej zuchwałości będą namawiani młodzi? Aby była to dobra zuchwałość, to poeinien prezydent i caly rząd uczyć tego, o czym ru piszemy na SN. Ale tak nie bedzie, wiec wg mnie to jest promocja z6chwałosci ludzi naiwnych i głupich. I to dobrze nie wróży. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 16 października 2025 18:36
16 października 2025 19:20

Dodam jeszcze, że od czasów salonu24 byłem ja i nie tylko ja tak zuchwały, jak tylko można. Okazało się jednak, że nie o taki rodzaj zuchwałości chodzi

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 16 października 2025 18:47
16 października 2025 19:20

Bo nasi nie liczą Singera

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 16 października 2025 19:19
16 października 2025 19:20

I zasłaniających własnym ciałem godniejszych i bardziej zasłużonych

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 16 października 2025 19:00
16 października 2025 19:21

Antysemityzm już się zdezaktualizował. To w zasadzie jest dziś lans

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 16 października 2025 19:04
16 października 2025 19:21

Wiemy to, powtarzanie tego nie ma sensu. Potrzebne są inne formaty, bardziej zuchwałe

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @KOSSOBOR 16 października 2025 19:00
16 października 2025 19:25

No to każdy widzi, ze w Polsce się żyje dobrze, spokojnie. Ale oni nie robią soft powera. Bo u nas tylu malkontentów, ze nawet gdyby ich od filmy miały miliard odsłon i milatd lajków, to i maszuch malkontentow madal byloby źle i strasznie

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:20
16 października 2025 19:30

No sam wodzisz, ze twoja zichwałśc jest "niewychowacza" i wiecej Coryllusów w Polsce nie moze byc pod zadnym pozorem. Na taka zuchwałiśc nałożona jest anatema. Wiec tak jak mówisz - szukaja ochroniarzy.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:21
16 października 2025 19:40

> Wiemy to, powtarzanie tego nie ma sensu. Potrzebne są inne formaty, bardziej zuchwałe

OK, my wiemy. Ale uwazam, ze trzeba. Mlodsi tego nie znaja.

Amerykanie robili filmy na przyklad o Projekcie Manhattan. Czy my nie mozemy zrobic filmu o szkole lwowskiej? Tam jest wiele watkow, na kilka filmow.

Pytanie - wydawal Pan wspomnienia ziemian. Ciekawi mnie czy ktos sprawdzal ile wspomnien polskich matematykow gdzies tam czeka w czelusciach archiwow cyfrowych?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 16 października 2025 19:40
16 października 2025 19:46

Uniwersytet w Kielcach wydał całą książkę o matematykach, sprzedawałem ją z 10 lat temu. Gdzieś to przepadło bez wieści, autorką chyba też nikt się nie zainteresował

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @zkr 16 października 2025 19:04
16 października 2025 19:52

Tarski, Ulam i Banach nie mogliby dostać Nobla, bo fundator z powodów osobistych wykluczył matematyków. Ale faktycznie wybitni. Tyle że z dwoma pierwszymi niektórzy moga mieć problem. No bo Tarski nie zawsze nazywał się Tarski... Tylko jeden Banach - góral z dziada pradziada.

Był w latach 70. zeszłego stulecia amerykanski serial "Banacek" o detektywie polskiego pochodzenia, sypiącym absurdalnymi i oczywiście zmyślonymi polskimi przysłowiami. Kiedy ktoś błędnie wymawiał jego nazwisko "Banasek", on z dumą poprawiał: "Nie, Banaczek". Z akcentem na pierwszej sylabie. Otóż ten detektyw miał ojca - wybitnego polskiego matematyka, którego czasem radził się w śledztwach. Niewątpliwie scenarzysta inspirował się postacią Stefana B.

Logika jest poniekąd gałęzią matematyki i świat bardzo docenił polski wkład w tę dziedzinę. Chodzi o szeroko znaną (w wąskich kręgach osób zainteresowanych matematyką i programowaniem) Reverse Polish Notation, nazwaną tak na cześć Jana Łukasiewicza.

Ja do listy Polaków, co na Nobla zasłużyli i go dostali, dorzucam Tadeusza Reichsteina rodem z Włocławka. Zgoda - nie ze wszystkim on Polak i nie miał polskiego obywatelstwa, ale imię o czymś świadczy. Rodzice zresztą o polskie obywatelstwo wystąpili, kiedy pojawiła się taka możliwość, a on ponoć zawsze podkreślał swoje związki z krajem urodzenia. 

Nawiasem mówiąc, Maria Curie też nigdy nie miała polskiego obywatelstwa, a na drugie jej było Salomea. Jak matce Słowackiego, jednak niektórzy to interpretują jak interpretują. No i pośmiertnie przyznała sie do żydowskości w wywiadzie prasowym. ;) Fikcyjnym oczywiście, ale czy naprawdę między rzeczywistością i fikcją granica jest sztywna i nieprzekraczalna?

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:46
16 października 2025 19:54

> sprzedawałem ją z 10 lat temu.

Na coryllus.pl znajde wpis o niej?

zaloguj się by móc komentować


zkr @jan-niezbendny 16 października 2025 19:52
16 października 2025 19:58

> Tarski, Ulam i Banach nie mogliby dostać Nobla, bo fundator z powodów osobistych wykluczył matematyków.

Prosze Pana... ja Pana prosze... :)))

zaloguj się by móc komentować

MZ @gabriel-maciejewski 16 października 2025 10:51
16 października 2025 20:17

"Ja już nie mogę czytać o tych zgilotynowanych w niemieckich więzieniach kobietach i dzieciach, które w ostatnich chwilach życia dawały świadectwo patriotyzmu."

Podobnie jak mordowani przez Stalina towarzysze walk,przed egzekucją,wołali niech żyje Stalin.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:57
16 października 2025 20:20

OK. Ale dzieki za info, bede weszyl :)

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
16 października 2025 20:21

Tak czytam ale doprawdy wolę grać w golfa,  chociaż jeszcze nie zacząłem, chociaż pól golfowych tutaj w Angli, to multum jest, ale zamierzam :-)

_______

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
16 października 2025 20:37

Pracuję jednak w branży rozrywkowej, rozumianej swoiście, ale jednak mającej taki charakter. Możemy więc spokojnie porozmawiać tu o innym rodzaju strategii czyli o tym, co wspomniani wyżej osobnicy nazywają soft power.

Ciekawie się obnazyles,  co robisz. Ulżyło mi :-)

__________

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:20
16 października 2025 21:02

I  dzisiaj  bedzie  tak  samo,...

...  bo  ,,wadzunia,,  jest  tak  tepa  i  prymitywna,  ze  az  glowa  boli  !!!

 

No,  i  potrzeba  tych  ,,mlodyH  i  zOHfalyH,,  -  najpierw  wykorzystac,  a  potem  OKRASC.  Panu  sie  udaje,  jako  jednemu  z  nielicznych  odnosic  sukcesy,  ale  tylko  dlateg,  ze  jest  Pan  NIEZWYKLE  utalentowany,  a  do  tego  jeszcze  PONAD  MIARE  pracowity.

A  ,,wadzunia  nasza  i  nasze  JelYty,,  to  DARMOZJADY,  PASOZYTY,  ZLODZIEJE  i  OSZUSCI  tylko  sa.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @zkr 16 października 2025 20:20
16 października 2025 21:02

Tu wpis, a tu książka (egzemplarz antykwaryczny).

Z tą soft power budowaną na noblistach i innych wybitnych jednostkach to bym nie przesadzał. Korea Południowa ma, uważam, dość solidną soft power, a Nagrody Nobla tylko dwie. I to pokojową i literacką, czyli takie jakieś... Nawet nie umiałbym przytoczyć nazwisk.

zaloguj się by móc komentować

zkr @jan-niezbendny 16 października 2025 19:52
16 października 2025 21:10

A w temacie naukowcow, ktorzy mogliby dostac Nobla to jest wiele ciekawych artykulow:

Polscy fizycy, których znać wypada – Fizyka made in Poland

Polscy naukowcy, którzy byli blisko Nobla | Nauka w Polsce

8 Polaków, którzy nie dostali Nobla. A powinni! | CiekawostkiHistoryczne.pl


Taka uwaga - nie chodzi mi o uzalanie sie, ze nie dostali ale o to, ze mielismy naprawde wielu ale to wielu wybitnych naukowcow. Ale niestety malo kto o tym teraz pamieta.
Dodac do tego 30 lat "palowania" pedagogika obciachu i mamy efekty...
Tylko jak to teraz odwrocic?

P.S. Dzieki za przypomnienie prof. Reichsteina.

zaloguj się by móc komentować

zkr @jan-niezbendny 16 października 2025 21:02
16 października 2025 21:11

> Tu wpis, a tu książka (egzemplarz antykwaryczny).

Dzieki!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 16 października 2025 20:37
16 października 2025 21:19

Przychodzisz tu na terapię prawie codziennie. Od wielu lat. Stale powracasz ze swoimi obsesjami, a ja to toleruję, choć wszystkich irytujesz. Wszystko przez to, że jesteś tu już długo. I co po tylu latach kierujesz do mnie komunikat - obnażyłeś się? Wydaje ci sie, że gdzie jesteś? U siebie, na polu golfowym? W poczekalni u psychologa? 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:20
16 października 2025 21:19

Igor Janke ma swój kanal na YouTube, jak przypadkowo zauważyłem. Zaprosił do rozmowy Rafała Ziemkiewicza ostatnio. I wiesz, ja zaczynałem na rp.pl, czyli Rzeczpospolitą online, wtedy redaktorrm naczelnym byl Lisicki, a w redakcji  cala ekipa niezależnych dziennikarzy.  Minęło 15 lat i jesteśmy w czarnej dupie, albo zaczyna się to samo. Nie widac? Ile można?

_________

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 16 października 2025 21:19
16 października 2025 21:22

Nie przychodzę pogadać. Nie dajesz takich możliwości, nie widzisz? To zobacz.

_________

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @cbrengland 16 października 2025 21:22
16 października 2025 21:32

Ojciecdyrektor chciał ostatnio zabijać Grzegorza Brauna, a ty nic? Przepraszam bardzo, że pojadę klasykiem. Są jakies granice, czy nie?

________

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 16 października 2025 19:04
16 października 2025 21:38

Moja przyjaciółka, Anna Czerwińska-Rydel, pisze ksiażki dla dzieci o wielkich ludziach. Więc proszę bardzo:

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4933599/gen-i-juz-opowiesc-o-stefanie-banachu

Ona już coś około sześćdziesięciu książek napisała! 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 16 października 2025 21:19
16 października 2025 21:44

Gadasz bez przerwy. Tyle, że większości tu obecnych treść twoich komunikatów nie interesuje. Nie wiem gdzie ty jesteś, ale ja raczej jestem w innym miejscu. 

zaloguj się by móc komentować


zkr @KOSSOBOR 16 października 2025 21:38
16 października 2025 21:48

> Ona już coś około sześćdziesięciu książek napisała! 

Nie wiedzialem, ze taka seria istnieje.
Kapitalna sprawa! Dziekuje za informacje!

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 16 października 2025 21:44
16 października 2025 21:49

Zobacz, ze Polacy za granicą nie komentują u ciebie zupełnie,  poza mną. Jesteś zamknięty w swoim świecie. Polacy w Polsce, zdaje się też. Houston, mamy problem ;-)

________

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 16 października 2025 19:21
16 października 2025 21:53

Tak, antysemityzm to już taka mniejsza pałeczka. Ale weź pod uwagę, że kilkudziesięcioletnie wmawianie nam, , że jesteśmy  "odrażający, brudni, źli" nie pozostaje bez śladu. To przemoc psychologiczna w czystej postaci. I - skądinąd - mniej więcej 10 milionów Polaków tak postrzega pozostałych współobywateli. Czyli nas. My, tutaj, oczywiście mamy to w d., ale pośród słabszych jednostek z pewnością taka skaza pozostaje, wraz z poczuciem bezradności. 

Generalnie - znakomita pożywka dla ojkofobii. A za tym idzie bezsilność ogólna. 

Ani film, ani teatr, ani sztuki plastyczne nie pomagają w tworzeniu soft power'u. Wręcz przeciwnie - są młotem do tłamszenia i poniewierania. 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 16 października 2025 21:45
16 października 2025 21:53

Tak ale to jest nie do przyjęcia I tyle. Ten dyrektor chce zabic mnie, nie widzisz? To zobacz. Ja jestem  za Grzegorzem Braunem.  I nie tylko ja. I co?

__________

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
16 października 2025 21:56

Żil Wern był widzącym przyszłość.

...

korzyści osobiste płyną z konsumpcji grantów,

...

 

Dzieci Kapitana Granta.

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
16 października 2025 21:57

Studiowałem u śp. prof. Michała Życzkowskiego okres prlu praktycznie eliminował wsparcie Państwa dla geniuszy. I cała zafundowana nam ideologia do dziś funkcjonuje pośrednio lub bezpośrednio. Soft power jako pojęcie to ta mięka moc przejaw siły wobec kogo ma być skierowana? Może twardość w zasadach? Komu i co ma to udowadniać? Sława, rozgłos jako atrybuty wielkości? Docenienie skuteczności w rywalizacji każdego typu to chyba o to chodzi.

zaloguj się by móc komentować



qwerty @cbrengland 16 października 2025 21:59
16 października 2025 22:01

Mam na takich braunów płyn do czyszczenia z bełkotu i bredni.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
16 października 2025 22:01

To byl świetny ruch Grzegorza Brauna

__________

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @qwerty 16 października 2025 22:01
16 października 2025 22:09

Cienki jestes jednak

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 16 października 2025 21:48
16 października 2025 22:18

To wręcz jest sprawa narodowa. Dla polskich dzieci - o wielkich ludziach. Anna ma też mnóstwo spotkań z dziećmi i wybitny talent pedagogiczny. Wiem, bo jeździłam z Nią wiele lat po Polsce. /Widząc piękną, polską prowincję, pobudowaną, zasobną, czyściutką, z mnóstwem firm i firemek etc., mówiłam: będzie wojna  albo coś, przecież nie mogą nam pozwolic na takie eldorado.../

Do każdej biografii robi szczegółową kwerendę, a potem musi subtelnie omijać wątki albo "z momentami skandalizującymi", albo jakieś straszne, nie dla dzieci. Np. w przypadku genialnego Wieniawskiego nie mogła napisać o końcówce jego życia - dokazywał w burdelach i marnie skończył. 

Mam w bibliotece całą masę Jej książek i czekam, aż moja wnusia zacznie sama czytać. Oczywiście, jak jej już przejdą różowe jednorożce ;) - bo w takiej fazie jeszcze jest.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 16 października 2025 21:49
16 października 2025 22:20

Niech nie komentują. Co mnie to obchodzi. Nie kolportuj tu swoich urojeń 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 16 października 2025 21:53
16 października 2025 22:21

No tak, ale tego się nie da wyleczyć na miękko

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 16 października 2025 21:53
16 października 2025 22:22

Dyrektor nikogo nie chce zabić. Opamiętaj się. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @zkr 16 października 2025 19:40
16 października 2025 22:28

Jak wysoki promille w ogóle skojarzy, o co chodzi?

zaloguj się by móc komentować

zkr @stanislaw-orda 16 października 2025 22:28
16 października 2025 22:35

> Jak wysoki promille w ogóle skojarzy, o co chodzi?

To jest praca na lata. Bedzie ciezko ale trzeba probowac.
Przyjaciolka Pani @KOSSOBOR dla przykladu juz zaczela ja (komentarz wyzej).

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @cbrengland 16 października 2025 22:09
16 października 2025 22:35

Daj spokój Krzysztofie i wyśpij się,bo chyba dzisiaj nawaliłeś się w pubie.To się zdarza,jak i mi w młodości.Wtedy robi się głupstwa,lub pisze się byle pisać. Odwiedź wreszcie Polskę,popatrz na złotą polską jesień w górach i parkach i odpuść sobie tego Mr Brauna.Nie warto...łudzić się co do niego nadzieją na lepsze. Przepraszam,ale to klakier i dla kasy i rozgłosu zrobi jeszcze więcej głupot.Wielu pokładało w nim  nadzieję,ale dobra dykcja to nie wszystko...

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 16 października 2025 22:20
16 października 2025 22:37

Moment, przeciez komentuja! :)
Zaraz tu dla przykladu Valser wjedzie :D

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 16 października 2025 22:22
16 października 2025 22:45

"Dyrektor nikogo nie chce zabić. Opamiętaj się."

 

Nie można się opamiętać kiedy jest się na drodze do Wylatowa.

Ewentualnie domowych sposobów popróbować:

czosnek z gorącym mlekiem i miodem, nogi wymoczyć w gorącej wodzie.

 

Z drogi do Wylatowa można zawrócić, no chyba że jest się już w samym Wylatowie.

A mam wrażenie że nasz inżynier już się tam zbliża.

Poseł Braun, Frankensztajn i inni.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 16 października 2025 22:45
16 października 2025 22:59

Zaś tam zbliża.

Od dawna kursuje tam regularnie w te i wewte.

zaloguj się by móc komentować


KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 16 października 2025 22:21
17 października 2025 12:35

Oczywiście, że na miękko to nie pójdzie. Trzeba przejąć instytucje, po prostu. Zauważ, że pierwsze co zrobili po 15 października 2023 roku, to rozpierdzieli Zachętę i media. Potem dopiero ruszyli na ustrój prawny. 

Grzeczni i kulturalni to już byliśmy. Ale skończyło się.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 16 października 2025 22:35
17 października 2025 12:38

Anna to robi od wielu, wielu lat /wspaniale prowadzone pismo diecezjalne dla dzieci, coś 60 książek/. Na moje oko - należy Jej się już pomnik. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować