-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Ryszard Lwie Serce przechodzi na islam

Pomyślałem, że napiszę dziś jakieś słowo o źródłach fascynacji islamem. Fascynacji, która dotykała nie byle kogo, ale władców. Chciałem też wspomnieć o pewnym mechanizmie, który dziś przedstawiany jest w świetle, sugerującym iż może on być objawem fascynacji Europy kulturą i religią muzułmańską.

Oto link, który dostałem wczoraj

 

https://twitter.com/andy_wilinski/status/1297095742759342081?s=19

 

Film, który jest na górze ilustruje nową, brytyjską doktrynę wojenną, która nie została najwyraźniej odczytana przez komentujących. Wyszydzono ją i zdeprecjonowano. Niesłusznie moim zdaniem. Film bowiem nie opowiada o tym, że sierżant czeka aż kapral muzułmanin się pomodli, przez co naraża cały pluton na niebezpieczeństwo. Ten film opowiada o tym, że porządek imperium jest ważniejszy niż porządek islamu. To sierżant bowiem wydaje polecenie, by krótkofalówka zamilkła, kiedy Achmet się modli.

Zwróćmy teraz uwagę, na pewną istotną kwestię. Nie ma czegoś takiego, jak fascynacja muzułmanów Europą. Oni są poza takimi emocjami w ogóle, no chyba, że chcą coś uzyskać od Europejczyków. Pojawiając się tutaj, czy to w charakterze uchodźców, fachowców, czy najeźdźców, zawsze są sobą i Europa nie ma dla nich żadnej oferty poza rzecz jasna opodatkowaniem się na ich rzecz. Oni nie przeżywają żadnych emocji związanych z kulturą, tradycją i religią, która w Europie dominowała od dawna, a dziś stanowi dla europejskiej polityki jedynie kłopotliwą dekorację. Traktują ją instrumentalnie. Jeśli zaś idzie o konwersje z islamu na jedno z wyznań chrześcijańskich, to są one raczej rzadkie, o ile w ogóle występują. Nie ma więc najmniejszego sensu szydzić z tego reklamowego spotu, pokazującego jaki porządek obowiązuje w armii Jej Królewskiej Mości. Taki sam jak dawniej – porządek imperialny.

Europa zaś przeżywała swoje fascynacje islamem, nie tylko w wymiarze indywidualnych wyborów, pojedynczych Europejczyków, ale także w wymiarze politycznym, kiedy to do Islamu zbliżali się niebezpiecznie europejscy władcy. Po co? Jaka tam była pokusa? Prosta – pokusa władzy absolutnej, połączenia religii z polityką, odrzucenia niepotrzebnych skrupułów i skupienia się na interesach, które można robić równie dobrze za pomocą podstępu, jak i wojny. Żeby doszło do trwałego połączenia europejskiej władzy z azjatycką religią, trzeba by spełnione były pewne warunki, które w przeszłości nie zostały spełnione nigdy. Pokusa jednak pozostała i powracała co jakiś czas w formułach bardzo atrakcyjnych. Co takiego musiałby zajść, żeby Ryszard Lwie Serce przeszedł na islam? Trzeba by było wymiksować się spod władzy papieża. To sprawa pierwsza. Islam musiałby otworzyć swoje wielkie rynki dla towarów produkowanych w systemie monopolowym przez rodzinę i zauszników króla, którzy zjawiliby się na tych rynkach jako inwestorzy. Wreszcie – o czym w ogóle się nie wspomina – islam musiałby zgodzić się na to, by kalifem został jeden z europejskich królów. Czy Ryszard Lwie Serce snuł takie plany? Z pewnością tego stwierdzić nie możemy, ale jego postępowanie wobec Saladyna wydaje się być dość zaskakujące, jeśli brać pod uwagę charakter misji, jakiej podjął się podczas III krucjaty. Dlaczego się nie udało? Władcy islamu mają też swoje ograniczenia i dość wspomnieć o tych całych assasynach czy mamelukach, żeby zrozumieć o co chodzi. Poza tym w tradycji islamu, choć wydaje się być ona politycznie bardziej spójna niż chrześcijańska, zmienia na przestrzeni wieków jej depozytariusz. Są to najpierw Arabowie, potem Turcy, przez jakiś czas mongolscy chanowie Złotej Ordy. Te sojusze z Mongołami są najciekawsze, albowiem świat chrześcijański również liczył na mongolskich i nestoriańskich jednocześnie władców Iranu. Zarówno Islam jak i Europa poszukiwały przeciwko sobie doktrynalnych sojuszników w wielkim stepie. Islam wybrał lepiej. Konsekwencje tego wyboru były, w czasach nowożytnych, dość znamienne. Oto kraje katolickie tworzyły zwarty front przeciwko Islamowi czy to mongolskiemu czy tureckiemu, mając na zapleczu irredentę krajów protestanckich lub tych, usiłujących podporządkować sobie Rzym, jawnie kokietujących przy tym islam. W imię racji stanu. Tak było z Francją, od czasów późnego Franciszka I. Nas jednak bardziej interesują czasy wcześniejsze. Fryderyk II Hohenstauf jawnie dąży do połączenia doktryny cesarskiej z doktryną ekspansji arabskiej. Papież musi wysyłać do sułtana św. Franciszka, żeby zorientował się czy możliwe jest prowadzenie misji chrześcijańskich w świecie arabskim. Nie było to możliwe. My zaś widzimy, że Niemcy i Anglia wcześniej, są gotowe na różne propozycje ze strony Arabów. W imię czego? W imię jeszcze większego wzmocnienia swojej władzy, ograniczenia praw poddanych, szczególnie tych posiadających ziemię i zniesienia – w imię nowego prawa i nowej jakości życia – wpływów Kościoła. Jednak poza powierzchownymi bardzo deklaracjami władców, o żadnym głębszym porozumieniu pomiędzy Europą a Islamem nie mogło być mowy. Obie tradycje były zbyt głębokie, zbyt się różniły, ich struktura była skomplikowana i różnorodna. Pogodzenie tego nie było możliwe.

Zanim przejdę do konkluzji wspomnę jeszcze tylko, jaki był stosunek Ludwika Świętego do Islamu. Król, co wiemy z określanej jako naiwna i prostoduszna, relacji Mateusza Parisa, miał zamiar nawrócić sułtana. Był chyba jedynym władcą, który nie przyjechał na wschód, by robić tam interesy i udrażniać szlaki handlowe prowadzące z Sycylii do Aleksandrii. Ludwik był autentycznie przejęty misją i przez do mało się dziś o nim wspomina. Poszukiwał także możliwości porozumienia się z młodym sułtanem Al’Muazzamem Turan Szachem, którego krótkie panowanie zakończyło się gwałtowną śmiercią. Powody tej śmierci są dalekie od spraw europejskich, tak się je przynajmniej tłumaczy - jako bunt oddziałów mameluckich w stolicy Egiptu, nie zgadzających się na umniejszenie wpływów. Ludwik, jak na to wskazują źródła był, podobnie jak Fryderyk II Hohenstauf, zainteresowany doktryną religijną Islamu, uważał jednak, że Mahomet to magik i oszust, a ludzie, studiujący Koran, tracą czas, albowiem zawiera on same bezeceństwa. Mimo otwartego wyrażania takich poglądów w niewoli, król nie spotkał się z żadnymi przykrościami ze strony swojego przeciwnika. Więcej, był przez niego potraktowany dobrze i przyjacielsko. No, ale skończyło się to dla sułtana źle. Łączę bowiem jego śmierć z obecnością króla Francji w Egipcie, albowiem sądzę, że nie można tego wątku lekkomyślnie odrzucić. Nie wiemy do jakich ustaleń doszło pomiędzy pojmanym królem, a sułtanem i jaki wpływ miały one na dworskie i wojskowe koterie.

Teraz popatrzmy raz jeszcze na ten krótki film reklamujący brytyjską armię. Czy dziś kultura i życie religijne Europy, są równie głębokie, złożone i pełne konsekwencji dla każdego chrześcijańskiego mieszkańca kontynentu, jak w średniowieczu? Czy dziś owa złożoność także uniemożliwia porozumienia z Islamem, który przeszedł podobne przeobrażenia i składa się w zasadzie z kilku prostych formuł, które trzeba powtarzać, by być dobrym muzułmaninem? Oczywiście, że nie. Otwartość naszego świata polega na skrajnym uproszczeniu relacji pomiędzy ludźmi. Tylko jedna rzecz pozostaje niezmienna – władza. Ma ona apetyty imperialne i występuje wobec wrogów, którymi są przede wszystkim ci, którzy próbują ją ograniczać. Czy ten modlący się w reklamówce żołnierze, ogranicza władzę sierżanta? Bo o królowej nawet nie wspomnę. A skąd. On ją jedynie uzupełnia o dodatkowe prerogatywy. Taki jest istotny wymiar otwartości na inność i innych, która jest dziś lansowana wszędzie. To likwidacja resztek europejskiej wolności i swobód jednostki. Bez islamu się tego przeprowadzić nie da.

Na koniec jeszcze jedna istotna kwestia stojąca na drodze pomiędzy połączeniem dwóch wielkich kultur. Są nią kobiety i ich rola w życiu i małżeństwie. No, ale to się wkrótce zmieni i wtedy dojdzie do naprawdę wielkiej fuzji.

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/swiety-ludwik-jacques-le-goff/

 



tagi: islam  europa  armia  imperium brytyjskie  ludwik święty  ryszard lwie serce 

gabriel-maciejewski
29 września 2020 09:31
65     3500    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

IanThomas @gabriel-maciejewski
29 września 2020 10:03

Przypomniałeś mi tą notką, że książę Karol zapowiedział kiedyś, że kiedy zostanie królem to wówczas w odróżnieniu od swojej matki, nie będzie nosił tytułu "obrońcy wiary", lecz "obrońcy wiar". To ogólny kierunek jakie imperium wybrało aby przetrwać. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 29 września 2020 10:03
29 września 2020 10:14

No właśnie...obrońca wiar to inaczej obrońca władzy. 

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @gabriel-maciejewski
29 września 2020 10:24

Wczoraj po raz któryś już minąłem młodego człowieka, który prawdopodobnie jest Polakiem, ale ze swoją bujną i ładnie przyciętą czarną brodą oraz odpowiednią fryzurą nie różnił się prawie niczym wyglądam od typowego muzułmanina z bliskiego wschodu.

I proszę jak to łatwo było zrobić, jedna głupia rzecz - broda - i już mamy duży krok naprzód do połączenia kultur. Oczywiście to my się zmieniamy. I my za to płacimy, wszak pielęgnacja brody to teraz całkiem spory i dobrze prosperujący rynek produktów i usług.

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @gabriel-maciejewski
29 września 2020 10:29

A co do kobiet, to jest chyba najbardziej przykre a zarazem skończy się największym płaczem - podstępem i oszustwem w przekazie sprawiono, że wiele z nich już same tego chce. Z mężczyzn zrobiono zniewieściałych chłopców, kobiety są prawie gotowe do przejęcia. Tak wygląda młode pokolenie już przynajmniej w części. Być może jedyny ratunek dla tych młodych ludzi to uciec na wieś i chodzić na wiejskie dyskoteki albo wesela w remizie.

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
29 września 2020 10:36

Jedyna pociecha, że ten muzułmanin w czasie akcji oberwie w plecy. Przypadkowo a może na rozkaz tego sierżanta.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @MarcinD 29 września 2020 10:29
29 września 2020 10:53

Szkopuł w tym, że to dla nich jak zagranica. 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
29 września 2020 10:56

Na filmie nie ma żadnej kobiety, ani też żołnierze nie trzymają się za ręce. Myślę, że nie jest to bez znaczenia.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 29 września 2020 10:56
29 września 2020 10:58

Moim zdaniem jest, bo to film o armii. Niebawem zrobią o cywilach

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 29 września 2020 10:36
29 września 2020 10:59

Nie oberwie. Nic pan nie rozumie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @MarcinD 29 września 2020 10:29
29 września 2020 10:59

Tak, oszukiwanie kobiet to zawód, czasem o tym przypominam, ale chyba za rzadko

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @MarcinD 29 września 2020 10:24
29 września 2020 10:59

Już od dawna nie ma fryzjerów są barberzy

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski 29 września 2020 10:58
29 września 2020 11:02

Może i tak. Geje i baby do maszyn, muzułmanie do karabinów.

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski 29 września 2020 10:59
29 września 2020 11:10

większość chłopców w brytyjskich siłach specjalnych to ex skinhedzi kibole itp. Oni chcą wrtócić i iść na mecz. facet może w tym przeszkodzić. Wiem, że niewiele rozumiem, ale proszę mi tego nie wypominać a raczej przekonać , bo na razie z tym słabo.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 29 września 2020 11:10
29 września 2020 11:11

Bo ja słaby w przekonywaniu jestem i nie mam na to czasu

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
29 września 2020 11:13

kokieteria nie na wiele się zda 

zaloguj się by móc komentować

Jakub @MarcinD 29 września 2020 10:29
29 września 2020 11:16

Przekaz przekazem ale młodzi mężczyźni np. w Polsce przez całe życie byli kształtowani przez kobiety. Panie przedszkolanki, Panie od polskiego, historii, biologii,  fizyki, matematyki. W moich szkołach, a były to szkoły publiczne, zawsze było tylko kilku mężczyzn, wliczając wfistów i konserwatora. Może w liceum to się trochę zmieniło ale nie wiele. To + klasy koedukacyjne to jest duża przyczyna zniewieściałości. 

zaloguj się by móc komentować

betacool @gabriel-maciejewski
29 września 2020 11:20

"Jednak poza powierzchownymi bardzo deklaracjami władców, o żadnym głębszym porozumieniu pomiędzy Europą a Islamem nie mogło być mowy. Obie tradycje były zbyt głębokie, zbyt się różniły, ich struktura była skomplikowana i różnorodna. Pogodzenie tego nie było możliwe".

Myślę, że Fryderyk miał i na to pomysł. Przy okazji tematu aktów erekcyjnych UJ  dogrzebałem się do tekstów, treści które dla XIX profesorów UJ-u były oczywiste, a o których my dziś nie mamy pojęcia.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uniwersytet_w_Neapolu

"Uniwersytet w Neapolu był jednym z pierwszych średniowiecznych uniwersytetów. Zorganizowano go w oryginalny sposób, odmienny od tzw. bolońskiego czy paryskiego modelu uniwersytetu.

Była to uczelnia zamknięta, o bardzo ostrych regułach. Uczniowie i profesorowie mieli zakaz opuszczania jej murów. Był to uniwersytet państwowy, niezależny od Kościoła".

Będę o tym jeszcze pisał, bo temat jest niezwykły, ale wytyczyłem sobie dość długą drogę dojścia - od Jana III przez Kołłątaja do Estreichera. Będzie się działo.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @betacool 29 września 2020 11:20
29 września 2020 11:27

Ja pierniczę...że też żadne eseje na temat średniowiecznych uniwersytetów nie powstają

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
29 września 2020 11:34

Jeśli wszystko co ważne jest w popkulturze, to muzułmanin w armii brytyjskiej pojawił się już 30 lat temu. A konkretnie  w serialowej bandzie Robin Hooda  Wtedy na moim podwórku każdy dzieciak chciał być Nazirem, bo machał dwoma mieczami i chociaż nic nie mówił wiadomo było że jest najlepszym wojownikiem "od zadań specjalnych" :)

Robin z Sherwood. Zobacz jak zmienili się aktorzy

zaloguj się by móc komentować

betacool @gabriel-maciejewski 29 września 2020 11:27
29 września 2020 11:37

Jest taki bardzo stary numer Rocznika Krakowskiego, w którym są kopie prawdziwych aktów erekcyjnych. On jest gdzieś dostępny w wersji elektronicznej. Zgadnij którą opcję paryską, czy neapolską chciał implementować Kazimierz Wielki?

Możesz też próbować zgadnąć, które z włoskich miast Kołłątaj uznał za godne zwiedzania.

Czuję, że to zbyt łatwe zagadki jak na ciebie.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
29 września 2020 11:57

Trudno jest mi polemizować z dobrym tekstem.

Fascynacja islamem wynika m. in. z fascynacji innością, może nawet z jakąś pokusą. Po bliższym przyjrzeniu może się okazać, że jest tzw. druga strona tego "medalu" a jest ona niepiękna, ale nie bardzo można o tym pisać. Zwolennicy islamu, szczególnie sami islamiści (nie zawsze) rozprawiają się, że tak napiszę, w sposób zdecydowany z różnymi odstępstwami posuwając się do "rzeźni" na niewiernych i dzieje się to przez wieki. Nie ma, często, czasu, miejsca, na dyskusję. Przejście na islam to jak nieraz słyszymy jest to "ekstremalne przeżycie", a często śmierć.

Niebagatelną rolę odgrywają też fakty powodujące odpowiednie "ustawienie" islamu w pozycji uprzywilejowanej. "W górnych warstwach" społeczeństwa może "uwieść" sposób rządzenia spotykany w islamie - ale to nie wszystko.  Skutki takich zmian są druzgocące, a czasem nieodwracalne.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
29 września 2020 11:59

"Co takiego musiałby zajść, żeby Ryszard Lwie Serce przeszedł na islam?"

Miecz nad karkiem?

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Zyszko 29 września 2020 11:34
29 września 2020 12:04

Tak, pamiętam to. Walczyli z templariuszami

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @atelin 29 września 2020 11:59
29 września 2020 12:05

No chyba nie, może raczej jakiś zorientowany probrytyjsko ephebos

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 29 września 2020 11:57
29 września 2020 12:06

A Krajski pisze, że ostatni stopień wtajemniczenia masońskiego to przejście na Islam

zaloguj się by móc komentować

betacool @Zyszko 29 września 2020 11:34
29 września 2020 14:05

Nie zapominajmy o dużym ekranie:

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @betacool 29 września 2020 14:05
29 września 2020 14:27

No tak, ale to już produkcja USA. Swoją drogą nie przypominam sobie innych amerykańskich filmów z wątkiem dobrego wojaka muslima. 

zaloguj się by móc komentować

betacool @Zyszko 29 września 2020 14:27
29 września 2020 14:32

To nie jest co prawda film amerykański. Kinematografia zupełnie inna i w połączeniu z łabułą lekko człowieka krztusi przy kawie.

"Bohaterem filmu jest młody człowiek, który służąc w armii, dostał się do niewoli afgańskiej. Spędził tam siedem lat. Teraz wraca do rodzinnej wioski, ale zupełnie odmieniony - stał się bowiem muzułmaninem. Otoczenie patrzy ze zdumieniem na jego dziwne zachowanie - nie pije, nie pali, nie podrywa i, co najgorsze, nie chce kraść".

https://www.filmweb.pl/film/Muzu%C5%82manin-1995-98029/descs

zaloguj się by móc komentować

betacool @Zyszko 29 września 2020 14:27
29 września 2020 14:35

O tu było całkiem ostro, a akcenty zostały rozłożone tak, że większość posiekanych chrześcijańskich rycerzy wcale się nie żałowało.

https://www.filmweb.pl/film/Kr%C3%B3lestwo+niebieskie-2005-108083

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @betacool 29 września 2020 11:20
29 września 2020 14:38

Taki uniwerek jest niczym szkoła dla janczarów. Zero kontaktu ze światem zewnętrznym sprawia, że mózgi studentów można przeorać na wszystkie strony. O scwelowaniu też nie wolno zapomnieć. Matko jedyna! 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Matka-Scypiona 29 września 2020 14:38
29 września 2020 14:42

Pewnie Tomasz z Akwinu obrazi się na mnie. 

zaloguj się by móc komentować

betacool @Matka-Scypiona 29 września 2020 14:38
29 września 2020 14:50

Nie wszyscy pamiętają jakie ciekawe eksperymenty naukowe przeprowadzał Fryderyk:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksperyment_deprywacyjny

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @gabriel-maciejewski 29 września 2020 10:59
29 września 2020 14:54

Pamiętam te historie o początkach socjalizmu/bolszewizmu w Europie i też Polsce. Agitatorach i tych młodych dobrze wykształconych i straszliwie znudzonych pięknych dziewczynach z dobrego domu. To musiał być łatwy cel. I od nich się chyba zaczęło. Swoją drogą ciekawe dlaczego okazały się podatne, co nie wyszło z ich formowaniem. Może człowiek jak ma dobrze i stabilnie, to zawsze po jakimś czasie będzie licho kusił? No i kobiety mają inną naturę, której wszystkie "słabe" punkty zostały wtedy odpowiednio wykorzystane. I do dzisiaj w nie uderzają ci, którzy je oszukują.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @betacool 29 września 2020 14:50
29 września 2020 14:55

Okazuje się, że poronione pomysły ludzie mieli od zawsze. Tego Fryderyka to chyba Dandyszki też wychowywały. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ikony58 29 września 2020 12:17
29 września 2020 14:58

Widziałem reportaż.

"Tu na razie jest sciernisko...". Gość jak nic miał Aspergera.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @betacool 29 września 2020 11:20
29 września 2020 14:58

Historia Europy - jak już to pisałem ostatnio, nas w niej nie ma, Europa dla Imperium, to obszar od Portugalii do Niemiec i na południe od nich, tak piszą o niej ich historycy i tak jest do dzisiaj - kończy się na Rewolucji Protestanckiej. Koniec. Po co więcej. I ak właśnie jest. Średniowiecze tylko jest kluczowe do zrozumienia obecnej sytuacji i tych wszystkich wojen po tej rewolucji. Potem to już tylko czyszczenie terenu jest.

Bolesne to ale prawdziwe.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 29 września 2020 11:27
29 września 2020 14:59

I nie tylko. Właśnie powyżej napisałem to

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @Jakub 29 września 2020 11:16
29 września 2020 15:01

Trochę tak, ale zauważ, że pokolenia lat 70 i 80 tych to jeszcze nie dotknęło. Może dlatego, że wtedy jeszcze ponad połowa chłopaków szła do technikum albo zawodówki - a tam było już znacznie więcej mężczyzn wśród kadry pedagogicznej. I oni mieli zwykle swoje obsesje, których my wtedy nienawidziliśmy, a teraz myślę o nich jak o kołach ratunkowych, które młodego chłopaka do potrzebnego pionu stawiały.

Teraz nagle w ciągu 5-10 lat na ulicy pojawiają się masowo chłopcy w obcisłych rurkach z Zary, bez skarpetek i w grubych niezasznurowanych trampkach. To wcale nie są homoseksualiści chcący podkreślić swoją kobiecą naturę. To są po prostu nowe wzorce zaprogramowane przez duże międzynarodowe organizacje dyktujące kroje ubrań i styl życia oparty na kulcie ciała - fizyczności. Tylko jakoś dziwnie ta fizyczność idzie w stronę osłabienia, choć niby tyle jest teraz siłowni - pardon klubów fitness.

zaloguj się by móc komentować

onyx @Zyszko 29 września 2020 14:27
29 września 2020 15:01

To nie ma znaczenia kto produkuje skoro licencja jest angielska. Oni mają kilkanaście stałych tematów, które reszta świata tłucze rok w rok na różne sposoby. I wszystko dotyczy poddanych Korony, której moc emanuje w tle. Nikt tam nie biega z mieczem czy karabinem dla sportu. Tu wersja Robina z 2018r. a już mamy kolejne przygody S. Holmesa tym razem z siostrą i nowego Bonda za chwilę i czwarty sezon "The Crown" w listopadzie. A to tylko przykłady z kilku minut poszukiwań w sieci. I tak w koło Macieju, zmieniają tylko narrację i akcenty z zależności od potrzeb etapu. I wszyscy się cieszą, oglądają i czekają na kolejne. To jest medialny walec imperialny.

https://www.filmweb.pl/film/Robin+Hood%3A+Pocz%C4%85tek-2018-739473/cast/actors

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @onyx 29 września 2020 15:01
29 września 2020 15:18

Ja to widzę trochę inaczej. Imperium owszem narzuca język ale Amerykanie mówią w nim inne rzeczy niż Angole.

Serial z lat 80 był wręcz satanistyczny - dobry leśny bożek opiekuńczy kontra zdeprawowany kościół, wolni wojownicy z lasu kontra chciwi templariusze , klasztor żeński w którym zakonnice przywołują lucyfera it itd.

Film z Costnerem ma zupełnie inny wydżwięk. Oczywiście można powiedzieć,że  wszystkie drogi w kulturze pop prowadzą w jedno miejsce ale można też zniuansować i wspomnieć że bardzo się od siebie różnią.

zaloguj się by móc komentować

onyx @cbrengland 29 września 2020 14:58
29 września 2020 15:20

Nas nie ma bo sami się z tej historii rugujemy w imię jakiejś niepojętej lepszej sprawy. Obecnie nasza historia zaczyna się od Bitwy Warszawskiej a co było wcześniej jest traktowane po łebkach i hasłowo na sztukę. Nie ma polemiki w sieci na tematy starsze. Tylko tutaj toczy się dyskusja. To jest obłęd w stanie czystym. Ludzie się za to jarają opowieściami pana Bartosiaka o manewrach w kosmosie. Astropolityka to się nazywa.

zaloguj się by móc komentować

betacool @Zyszko 29 września 2020 15:18
29 września 2020 15:21

To prawda ten serial to była niezła jazda. W sumie to chyba lepiej było ganiać po podwórku za Marusią z "Czterech pancernych".

zaloguj się by móc komentować

smieciu @betacool 29 września 2020 11:20
29 września 2020 15:36

Jednak poza Tomaszem z Akwinu i jednak drugorzędnym Giordano Bruno nie kojarzę zbytnio wymienionych na polskiej wiki absolwentów tego uniwersytetu.  Więc chyba ten model faktycznie się nie bardzo sprawdził. Chyba że są jacyś ciekawi nieznani absolwenci ;) Chociaż przydałoby się więcej informacji w jakim okresie funkcjonował w takim zamkniętym stylu.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @betacool 29 września 2020 15:21
29 września 2020 15:39

Serial był fajny jak dla dzieciaka którym się było. Była ta cała tajemnica, której się nie rozumiało. Mgły i ten średniowiecznt klimat. Wciągało. Nawet ostatnio myślałem o tym by sobie go przypomnieć a znajomy powiedział że ma to nagrane więc ... chyba muszę to zrobić. Ciekawe co zobaczyłbym dzisiaj.

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @betacool 29 września 2020 15:21
29 września 2020 15:42

Ale za to jaka muzyka. Robiła taki klimat, że się do dzisiaj wspomina te ferie zimowe z końca lat 80-tych, kiedy leciał chyba codziennie ok 17. Akurat tak jak się robiło ciemno i się wracało z długich zabaw na dworze, gdzie była prawdziwa zima. Miało to niezłą moc.

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
29 września 2020 16:20

Oprócz władzy istnieje gospodarka. Przy niesprawnej władzy, gospodarka upada i nikt nie jest zadowolony. Twardy mariaż władzy i islamu nie jest możliwy bez negatywnych skutów dla poziomu życia /Libia i Iran/. Od ok. 800 lat świat islamu jest mniej sprawny gospodarczo od chrześcijańskiej Europy, prawdopodobnie z powodu braku elastyczności w stosunku do nowych form i metod gospodarczych będących wynikiem postępu wszelkich technologii. Przyczyna jest w islamie. Jego reguły, a właściwie reguły władzy w tym systemie religijnym nie są dostosowane do relatywnie szybkich zmian. Islam nie wygenerował cystersów zakładających stawy, młyny i wiatraki, natomiast wygenerował stada mężczyzn wysiadujących na bazarach z koszykiem warzyw lub owoców. Nie słyszałem o wynalazkach technicznych z krajów islamu. Obecnie wygenerował istotną nadwyżkę młodych ludzi bez zajęcia, /w przedziale 15-25 ok. 20% populacji/, których bardziej sprawni i elastyczni władcy chcą przejąć, ale bez ich /tych przejmowanych/ sztywnego balastu religijnego i obyczajowego. Eksperyment trwa. Ponieważ władza w krajach islamu nie potrafi zagospodarować takiego kapitału ludzkiego i istniało zagrożenei buntu bezrobotnych, Europa się skusiła, bo potrzebuje, zwłaszcza zachodnia. Nie znam statystyk dynamiki ateizacji Arabów we Francji, a same ekscesy to nie całość zjawiska. Podobno w Niemczech wśród ostatniej fali imigrantów pracuje 30-40%, kilkanaście się uczy, a reszta pewnie się nudzi i relaksuje w miarę możliwości. Dla władzy, władzy gospodarczej i politycznej to dość duży koszt, tak sądzę. Jeśli program jest na pokolenia, to przy zerowych stopach procentowych i stopniowej ale trwałej ateizacji kolejnych pokoleń, może się powieźć i zapewnić władzy gospodarczej i politycznej relatywnie tanich pracowników i konsumentów. Ich religie, przesądy czy zabobony są przez władzę do opanowania, a obyczaje ulegną konwergencji. Koniunkturalne ukłony w mediach do ich obyczajów, są moim zdaniem maskaradą i zachętą, by aspirowali do wspaniałego, pełnego błyskotek świata. Ekscesy są tylko niezbędnym kosztem utrzymania elastycznej pochrześcijańskiej władzy w Europie, a ponoszonym raczej przez tych, którzy są dość dalego od władzy. Jakiejkolwiek władzy.

zaloguj się by móc komentować

MZ @MarcinD 29 września 2020 15:01
29 września 2020 16:34

"pokolenia lat 70 i 80 tych to jeszcze nie dotknęło." I powołań kapłańskich było więcej...

Ciekawy jestem co na ten temat ma do powiedzenia autor "Mędrców półksiężyca"

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Wrotycz1 29 września 2020 16:20
29 września 2020 16:36

Coś w tym jest. Podsumowując z jednej strony Muzułmanie najlepiej nadają się na Assasynów. A z drugiej... na idealny trybik społeczny w systemie prawniczym. Państwo i religia i prawo zespolone. Nauczane tylko schematy, wkuwanie regułek na pamięć. Twórcza interpretacja i samodzielna analiza zakazana. Dostajesz swoje miejsce w społeczeństwie, tego się trzymasz i jest ok. Słowem: człowiek przyszłości.

Zniewolona kobieta dostaje zniewolonego faceta. Ponieważ facet nie może się rozładować w żaden sposób (nie będąc wojakiem lub policjantem) zostają mu tylko te kobiety. Czyli... mamy przepis na domową patologię. No chyba że ... użyjemy twórczej myśli europejskiej i weźmiemy się za hodowlę pedałów, obojniaków, nie wiadomo czego. O, wtedy, zespoliwszy idee, otrzymujemy społeczeństwo doskonałe :)

zaloguj się by móc komentować

betacool @smieciu 29 września 2020 15:36
29 września 2020 16:57

Fryderyk II miał określone cele, kiedy zakładał uniwersytet w Neapolu: po pierwsze, aby wyszkolić administrację i wykwalifikowanych biurokratów a także przygotować prawników i sędziów, którzy pomogliby  w projektowaniu ustaw i wymierzać sprawiedliwość. Po drugie, chciał ułatwić rozwój kulturalny obiecujących młodych studentów i naukowców, unikając niepotrzebnych i kosztownych wyjazdów za granicę tworząc Uniwersytet Państwowy. 

Tu nie o głośne nazwiska chodziło, tylko o posłuszeństwo.

zaloguj się by móc komentować

onyx @Zyszko 29 września 2020 15:18
29 września 2020 16:58

No ale właśnie o to chodzi by wszyscy się pięknie różnili pod parasolem jednej wspólnej globalnej doktryny. O tym jest tekst Gospodarza i link do reklamy brytyjskiej armii. Dla cywilbandy jest ten cały pop rozkwitający milonem kwiatów jak to mówi jeden szaman mniejszy.

zaloguj się by móc komentować

betacool @MarcinD 29 września 2020 15:42
29 września 2020 16:59

Pamiętam. Zespół Clannad puszczany w Trójce. Nie dało się od tego uciec. 

zaloguj się by móc komentować

onyx @MarcinD 29 września 2020 15:42
29 września 2020 17:03

Bo to w tamtym czasie była duża produkcja na wysoki połysk. Muzykę nagrał irlandzki zespół Clannad. Nie było lipy wtedy i nie ma jej teraz kiedy mamy na netflixach obrazy o poziomie niemożliwym do uzyskania na krajowym rynku. Chcąc nie chcąc chłoniemy jak gąbki.

zaloguj się by móc komentować


onyx @smieciu 29 września 2020 15:36
29 września 2020 17:10

Za sprawą seriali znany jest w Polsce pisarz Roberto Saviano. Każdy fan serialowy zna "Gomorrę" a ostatnio kolejny projekt na podstawie jego książek pt. "Zero, zero, zero".

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Roberto_Saviano

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @gabriel-maciejewski
29 września 2020 18:00

W jednej wypowiedzi francuskiego badacza Pierre'a Hillarda usłyszałem o tym, że cesarz Fryderyk II kazał osiedlać muzułmanów na Sycylii i zbudować im meczet, czyli wprowadzał do polityki swojej elementy ekumaniackie w celu umocnienia się kosztem Kościoła katolickiego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @krzysztof-laskowski 29 września 2020 18:00
29 września 2020 18:11

Rekrutował spośród nich gwardię

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Wrotycz1 29 września 2020 16:20
29 września 2020 18:12

Ale kiedyś był bardziej sprawny

zaloguj się by móc komentować

Jazgarz @Wrotycz1 29 września 2020 16:20
29 września 2020 19:04

W skrócie

Bądźmy świadomi wyższości naszej cywilizacji nad kulturą islamu (…). Wierzę, że Zachód będzie nadal podbijał narody, jak podbił komunizm, choćby oznaczało to konfrontację z cywilizacją islamu, która utknęła w punkcie sprzed 1400 lat.

-Berlusconi

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @onyx 29 września 2020 15:01
29 września 2020 21:52

Robin Hoody przestałam oglądać po kapitalnym filmie "Robin Hood: faceci w rajtuzach". Chyba Mela Brooksa. Jak dla mnie - załatwił temat :)

zaloguj się by móc komentować

klon @onyx 29 września 2020 17:03
29 września 2020 23:03

"Chcąc nie chcąc chłoniemy jak gąbki." 

En masse  może i tak. Indywidualnie niekoniecznie.

Ja nie posiadam tv w żadnej formie za wyjątkiem vod.lub innej formy filmu "na żądanie".Mocno selekcjonuję treści  którymi mam być "indoktrynowany". :) 

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
29 września 2020 23:14

>>>Na koniec jeszcze jedna istotna kwestia stojąca na drodze pomiędzy połączeniem dwóch wielkich kultur.<<<

Łagodne określenie.

Może przesadzam, ale jak dla mnie, islam nie ma się łączyć. Islam spełnia rolę młota do rozkruszenia w kulturze chrześcijańskiej tych struktur, które nadal stawiają  opór marksizmowi. 

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
29 września 2020 23:15

>>>Na koniec jeszcze jedna istotna kwestia stojąca na drodze pomiędzy połączeniem dwóch wielkich kultur.<<<

Łagodne określenie.

Może przesadzam, ale jak dla mnie, islam nie ma się łączyć. Islam spełnia rolę młota do rozkruszenia w kulturze chrześcijańskiej tych struktur, które nadal stawiają  opór marksizmowi. 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
30 września 2020 12:49

W islamie facynujące jest jedynie to, że można legalnie i przy aprobacie kobiet mieć harem. Reszta to dyrdymały - a jeśli jakiś zdrowy chłop mówi, ze on haremu nie chce i nie potrzebuje bo kocha nad życie swoją Dorote czy tam Marysie i bedzie jej wierny, aż do śmierci to sam prosi się o to by zostać przez oblubienice zdradzonym i pomiatanym...

Islam umożliwia powrót do systemu z czasów Faraonów dlatego jest tak atrakcyjny dla władców.

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 29 września 2020 23:03
30 września 2020 13:21

Ach nie ma się TV, to tłumaczy wiarę w PiS :P

Naprawdę uważam że każdy pisowiec powinien codziennie oglądać Wiadomości TVP. Twarda rzeczywistość zrobiłaby swoję ;)

Sorki za ten wtręt ale mam wrażenie że to dość powszechne zjawisko. Stykanie się obrońcami tego ugrupowania, którzy nie oglądają tego spektaklu niesamowitej żenady i pretensjonalności używającego metod i stylu żywcem wyjętych z PRL. Dzięki temu odizolowali się od zjawiska, ktore najłatwiej sprowadza na ziemię :)

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować