-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Rozważania o wartościach

Kiedyś był skecz pod takim tytułem, w którym pokazywali ludzi przebranych za pijaków i degeneratów, którzy nie radzą sobie  z życiem, ale mają wiele do powiedzenia na tematy filozoficzne. Miało to wywołać efekt komiczny, ale był żenujące. Dziś program ten nadają wszystkie stacje relacjonujące obrady Parlamentu Europejskiego i reagujące na wypowiedzi posłów tegoż parlamentu, krytykujące Polskę i rzekomy brak praworządności w naszym kraju. Tam także widać poprzebieranych w coś degeneratów, którzy usiłują zabierać głos w sprawach, które leżą daleko poza ich zasięgiem. Szczególnie dobrze widać to podobieństwo w politykach francuskich. Jeden z nich napisał, że Polska jest wroga wartościom, które reprezentują Szwecja i Finlandia. Nie wiadomo jak to nazwać, bo wyraz „odklejenie” nie oddaje całego bogactwa sytuacji, w jakiej znaleźli się zachodni politycy popierający Putina.

Wczoraj przez sieć przewaliła się dyskusja na temat KPO, które rzekomo jest odblokowane, ale jednak odblokowane nie jest. Ja myślę, będąc ostrożnym optymistą, że jednak jest. Wszyscy bowiem, nawet pani Ursula, a może ona przede wszystkim, zorientowali się, że niebawem będą wybory do PE, a to oznacza – wobec toczącej się wojny na Ukrainie – że pan Putin nie da już swoim europejskim poplecznikom zarobić. Nie dlatego, że nie ma pieniędzy, ale dlatego, że będą to te same pieniądze, które oni mu wcześniej wpłacili za gaz i ropę. Może on też domagać się ostrego poparcia swojego stanowiska, a to oznacza albo rozpad Unii, albo odsunięcie od władzy i to trwałe wszystkich tych, którzy z panem Putinem mieli cokolwiek wspólnego. Stąd nie za bardzo przejmowałbym się kamieniami milowymi i innymi ograniczeniami, które Unia postawiła na drodze Polski do środków z KPO. Tym mniej mnie to martwi, im bardziej niemieckie media wyją, że Polska próbuje oszukać Brukselę. To bardzo dobrze, do tej pory wszyscy nas oszukiwali.

Musimy pamiętać o tym, że w polityce nic nie dzieje się od razu, a to co nam wydaje się łatwe, może przeciągnąć się w czasie na lata. Myślę, że obecni decydenci europejscy, w tym sławny Klaus Schwab, którym straszy nas Wielomska, ze swoim mężem Wielomskim, to już przeszłość, choć jeszcze przez parę lat będziemy ich oglądać. Najważniejszą kwestią dla nas jest teraz utrzymanie PiS u władzy, albowiem wszystko co pochodzi spoza tej partii jest wrogie Polsce i kupione przez organizacje nam nieprzyjazne. Im mocniej ludzie ci zapewniają wszystkich o swoich dobrych zamiarach wobec kraju i narodu, tym gorzej dla nich. Nie mają bowiem nic poza tym, jakże fałszywym formatem, polegającym na ciągłym demonstrowaniu patriotyzmu, w wydaniu znanym starszym z nas z epoki Gomółki i Gierka. Ilość czynnych w sieci prawdziwych Polaków, dla których tylko Polska jest ważna, przekroczyła już zapewne całkowitą liczbą obywateli potrafiących pisać po polsku. Co dziwne znacznie przycichli prawdziwi katolicy, którzy pouczali tych nieprawdziwych, jak mają żyć.

Zarówno prawdziwych Europejczyków, jak i prawdziwych Polaków, także prawdziwych katolików łączy jedno – zgodnie występują w obronie wartości i tylko wartości ich interesują. Ponieważ należę do nielicznego na tej planecie plemienia ludzi praktycznych, dla których liczy się czyn, zadaję od razu pytanie – co takie idzie za tym rozważaniem o wartościach? Odpowiedź, w mojej ocenie, jest banalna – bezwład. Rozważania o wartościach służą temu, by nie podejmować żadnych działań. Być może jest to mechanizm działający głębiej, który jest istotą wszystkich organizacji deklarujących konserwatyzm. To znać oznaczać może, że organizacje te od samego początku swojego istnienia są po prostu agenturami miękkiego wpływu. Tylko tak bowiem można wytłumaczyć ich istnienie i niechęć do dynamicznych zmian, które wymuszają okoliczności.

Francuscy masoni wypisujący brednie na swoich profilach w mediach społecznościowych uważają, że w ten sposób wbiją klin pomiędzy kraje NATO, a Skandynawów, którzy dopiero chcą się do organizacji zapisać. Prawdziwi Polacy chcą wmówić wszystkim, że można rządzić Polską bez współpracy regionalnej, a jeśli już trzeba taką współpracę nawiązać, to koniecznie z Rosją, ta bowiem gwarantuje stabilizację. To zaś po prostu oznacza bezwład. I nie od biedy będzie teraz przypomnieć banalne przecież stwierdzenie – kto nie idzie naprzód ten się cofa. Ta prosta prawda nie dociera do osób myślących kategoriami wartości, których najwyraźniej zauważalną cechą jest to, że nie wyrażają się inaczej, jak przez gadanie. Czym są wartości prawdziwe? To są realizacje. Tylko one się liczą, tak jak w życiu człowieka liczy się tylko dzieło, nie zaś to co miał do powiedzenia przed mikrofonem na konferencjach prasowych. Czy ludzie, którzy prowadzą dziś rozważania o wartościach, biorąc sobie za tło wojnę na Ukrainie i przekonując Polaków do tego, że powinni związać się z Rosją, bądź myśleć tylko o sobie, zamierzają coś zrealizować? Nie. Podobnie jak wszyscy, którzy rządzili do tej pory nie mieli tego zamiaru, nie mieli żadnego programu realizacji dla Polski. Dziś zaś mówią i piszę, że ów brak programu to wartości właśnie. Smutne jest w ogóle to, że musimy pisać o takich rzeczach, ale ten przymus istnieje naprawdę, albowiem niechęć do działania jest siłą przemożną, która paraliżuje duże bardzo grupy. Wmówienie im, że nic nie robienie to służba Polsce, a w dodatku opowiedzenie się po stronie wartości, jest niezwykle proste. Tym bardziej, że wtedy akt wyborczy – wrzucenie kartki do urny – urasta do rangi symbolu i wyczynu. I staje się ważniejsze niż wszystkie dokonania i prace wykonywane w pocie czoła. Wokół mędrców rozważających kwestie wartości gromadzi się więc rzesza uczniów, którzy oczekują jednego – potwierdzenia, że ich lenistwo i niechęć do ryzyka jest świętością. Po nic więcej tam nie przychodzą. I nie mówcie mi, że tego nie zauważyliście.

Już za tydzień, w sobotę, odbędzie się kolejna Konferencja Latającego Uniwersytetu Leszczynowego. Jutro podam kolejność wykładów. W piątek o 18.00 zbieramy się – oczywiście chętni, bo przymusu nie ma – pod głównym wejściem pałacu, gdzie czekać na nas będzie prof. Piotr Tryjanowski, który poprowadzi spacer ornitologiczny po 50 hektarowym wąsowickim parku.



tagi: kościół  wojna  patriotyzm  polska  propaganda  ukraina  wartości  lenistwo 

gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 10:06
36     2961    16 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 10:27

"Najważniejszą kwestią dla nas jest teraz utrzymanie PiS u władzy, albowiem wszystko co pochodzi spoza tej partii jest wrogie Polsce."

"Rozważania o wartościach służą temu, by nie podejmować żadnych działań."

Jak mówił mój matematyk - w ramkę i nad łóżko :)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 10:38

Punktem wyjścia ku realizacji wartości jest staranie o doskonałość rzemiosła :). A więc Czyn. 

Opatrywanie czegokolwiek przymiotnikiem "prawdziwy" budzi uzasadnione podejrzenia co do nadawcy komunikatu :) 

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 11:14

"Tym bardziej, że wtedy akt wyborczy – wrzucenie kartki do urny – urasta do rangi symbolu i wyczynu." - I oto chodzi. Te przekonanie dobrze też koresponduje z tym, co Pan niedawno napisał: wszelka krytyka musi nieść z sobą próbę naprawy. Myślę, że wielu podświadomie to czuje, ale obecnie mają furtkę, ponieważ mogą wszystko krytykować, a gdy ich spytać, co robią, by to naprawić, mówią: Głosuję! Głosowanie jest więc czynnością i jednocześnie usprawiedliwieniem. I jednocześnie naszą chwałą. Dodatkowo nie-głosowanie może być również powodem do chwały, ponieważ wyraża nasz sprzeciw a także wiarę w wolność jednostki. W ten sposób wszystkie alternatywy są opanowane i, ja przynajmniej, nie potrafię przekonać nikogo, że zastąpienie działań rzeczywistych ich atrapami obdrapuje nas z tego, co mamy najlepszego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Czarny 3 czerwca 2022 11:14
3 czerwca 2022 12:01

Przekonywanie słowem nic nie pomoże, nawet przykład często nie działa. Trzeba robić swoje

zaloguj się by móc komentować



mniszysko @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 12:07

Jak powiedział w swoim wywiadzie z 2019 roku Arestowicz: " Najpierw wybierzmy Zełenskiego". O tym co robić dalej będziemy się martwić po wyborach.

Tak samo w Polsce teraz. Najpierw trzeba utrzymać koniecznie PiS przy władzy (w przyszłym roku wybory) i dać im większość i w Sejmie i w Senacie. O resztę będziemy martwić się później.

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 12:20

Czym są wartości prawdziwe? To są realizacje.

Nie wystarcza mi wyobraźni o tym co by się działo, wewnątrz i na zewnątrz Polski, gdybyśmy podjęli realizacje zgoła inne niż obecne w odniesieniu do napaści Rosji na Ukrainę. Skutek ostateczny byłby i tak dla nas zabójczy. Nie ma znaczenia z którego kierunku. Bogu dziękować, o czym wspominał Mniszysko, za to, że przyjęliśmy właśnie takie realizacje. UE, Niemcy i ta pokraczna Francja, będą wkrótce potrzebowały ofiary by usprawiedliwić swoje „realizacje” i brak wartości. Niemcy mają na razie swojego, niesprawnego politycznie, Olafa Scholza, a Francuzi ofiary szukają. Jedni i drudzy już wskazują, że byliby aktywniejsi w pomocy Ukrainie, ale przecież trzeba rozwagi z Rosją by dbać o interesy mniejszych krajów UE, jak np. Węgry.  I to pewny kandydat na ofiarę. Nie ma znaczenia z którego kierunku.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Greenwatcher 3 czerwca 2022 12:20
3 czerwca 2022 12:32

Tak, Węgrzy po raz kolejny dostaną po dupie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 3 czerwca 2022 12:07
3 czerwca 2022 12:32

Tak, to jest teraz najważniejsze

zaloguj się by móc komentować

Tenerka @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 13:21

Ciekawa sprawa z tymi wartościami europejskimi...

Niewiele osób potrafi wymienić, choćby ze trzy

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @mniszysko 3 czerwca 2022 12:07
3 czerwca 2022 13:30

Na Zełeńskiego to i ja chętnie w przyszłych wyborach zagłosuję. Obawiam się jednak, że partia "Prawdziwków" prawdziwych Polaków, Europejczyków i Katolików wystawi jakiegoś swojego nadszyszkownika Kilkujadka, który nie będzie bez szans....

zaloguj się by móc komentować

klon @Greenwatcher 3 czerwca 2022 12:20
3 czerwca 2022 13:39

Pewne realizacje już zakończone dają nam "możliwości manewrowe". :))) 

"(..) w ciągu roku dobowa stawka czarteru tankowca LNG wzrosła o 50 proc. Po raz pierwszy europejskie firmy już w maju rezerwowały metanowce do przewozu gazu w sezonie zimowym. O ogromnych oszczędnościach może mówić Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które podpisując przed kilkoma laty umowy na dostawy katarskiego gazu, zobowiązało tamtejszego producenta surowca do dostarczenie go do naszego terminala w Świnoujściu."

źródło

 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @mniszysko 3 czerwca 2022 12:07
3 czerwca 2022 14:08

I to też jest jedyna rzecz jaką w ogóle możemy zrobić. Na resztę nie mamy moim zdaniem wpływu.

zaloguj się by móc komentować

pike @Tenerka 3 czerwca 2022 13:21
3 czerwca 2022 14:09

Był taki co ponoć je znał i zalecał realizować...

To Spinelli Altiero. Zwany ojcem Unii Europejskiej

Na jego grobie podobno sa zawsze swieże kwiaty w kolorze żółtym i niebieskim.

Przynosi jej Merkel i reszta podobnej ferajny....

Umieścili motto jego poglądów na wejściu do Parlamentu Europejskiego.

 Według niego w Europie  nie powinno być ani narodów ani religii...

Czyli nie ma miejsca na przykład dla nas.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @pike 3 czerwca 2022 14:09
3 czerwca 2022 14:11

To jak w Oświęcimiu zupełnie, nie było narodów i religii. Byli tylko nadludzie i podludzie

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @klon 3 czerwca 2022 13:39
3 czerwca 2022 14:49

Dzięki. Przeczytać, zapamiętać i opowiadać gawiedzi. 

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 15:10

"W piątek o 18.00 zbieramy się – oczywiście chętni, bo przymusu nie ma – pod głównym wejściem pałacu, gdzie czekać na nas będzie prof. Piotr Tryjanowski, który poprowadzi spacer ornitologiczny po 50 hektarowym wąsowickim parku."

Szkła wyczyszczone! :)

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 17:47

" Tym bardziej, że wtedy akt wyborczy – wrzucenie kartki do urny – urasta do rangi symbolu i wyczynu. I staje się ważniejsze niż wszystkie dokonania i prace wykonywane w pocie czoła."

To jest paradoks wyborcy ultra-patriotyczno-konserwatywnej-prawicy™, taki wyborca Schrödingera. Z jednej strony "demokracja to jest chory system który trzeba zamienić na inny", a w ogóle to "nie ma co zmieniać świń przy korycie, tylko wywalić koryto" itp., ale jak przychodzą wybory to nagle wyborca ultra-patriotycznej™ partii myśli, że głosując na tę partię coś zmienia na lepsze, mimo że ultra-patriotyczna partia balansuje na granicy progu wyborczego. Bezdyskusyjny fakt, że jedyną partią(na ten czas) mogącą coś zmienić na lepsze jest PiS, a nie głosując na nich oddala możliwość zmiany jakoś nie zawsze do nich dociera. Oczywiście nie wszyscy zwolennicy ultra-patriotycznej-prawicy™ tak robią - duża część jest wierna swoim przekonaniom i w ogóle nie idzie na wybory.

 

zaloguj się by móc komentować

Vester @Kuldahrus 3 czerwca 2022 17:47
3 czerwca 2022 22:26

Myślę, że jeśli wojna jeszcze potrwa i nie wyskoczy po drodze kolejna epidemia, to Konfa nie wejdzie do sejmu - uwaliła temat Ukrainy koncertowo. I już się z tego nie podniesie, imho. 

zaloguj się by móc komentować

Vester @gabriel-maciejewski
3 czerwca 2022 22:42

Jeszcze mam taką refleksję, a nie widziałem, by ktokolwiek o tym mówił.

Otóż, do wybuchu wojny Bartosiaki i inne spece na świecie oceniały Rosję jako mocarza i języczek u wagi w przyszłym konflikcie USA-Chiny. Dlatego im nadskakiwano i w ogóle. Teraz okazało się, że ruska armia to skansen, i na poziomie technologii, i na poziomie systemu dowodzenia. Dostaliby w dziób zarówno od NATO [to na pewno], jak i od Chin [na bank, jeśli chińskie technologie choć trochę dogoniły amerykańskie, i raczej tak, bo nawet jeśli nie technologiami, to Chiny zaleją ich masą]. Zatem wojna z Ukrainą już na tym etapie zdejmuje oficjalnie Rosję z planszy wielkiej polityki na bardzo długo, bo maski opadły i król(ik) jest nagi. Teraz Rosja to już oficjalnie stacja benzynowa zarządzana mafijnie, nic więcej. Skutki tej demaskacji są kolosalne, a nikt o tym nie mówi. Przesadzam? Czy Rosję można jeszcze wykorzystać do jakichkolwiek szczytnych celów?

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 3 czerwca 2022 14:11
3 czerwca 2022 23:36

W 2017 roku miałam wystawę malarstwa w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Wejść tam można było tylko za specjalnymi przepustkami, a i tak człowiek był sprawdzany przez służby i miał prześwietlony bagaż /torebkę podręczną :)/. Bo, jak wiemy, "alle menschen werden bruder wo dein sanfter flugel weilt". No i w hallu tegoż Parlamentu witał nas wizerunek Spinellego: duże zdjęcie faceta - cała postać, naklejone na tekturę i wycięte po obrysie sylewtkii. I ta tektura tak sobie stała. Straszna nędza...

zaloguj się by móc komentować

pike @Vester 3 czerwca 2022 22:42
3 czerwca 2022 23:41

Nie tylko gaz i ropę tzw. Zachód brał i bierze od Rosji.

Dla przykładu można wymienić złom  który jest najlepszym materiałem dla hut.

Ponoć polskie huty otrzymywały aż 80% złomu z Białorusi i Rosji. Jakoś sobie teraz radzą,

ale straszą, że może zabraknąc lodówek, pralek itp.

USA kupuje od Rosji uran do swoich elektrowni atomowych i pewnie nie tylko.

Uzależniono się od różnych dostaw z Rosji o czym nie mówią.

To być może główna przyczyna miękkości tegoż Zachodu w tym i USA  wobec Rosji i

powolnych dostaw uzbrojenia na Ukrainę...

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @KOSSOBOR 3 czerwca 2022 23:36
3 czerwca 2022 23:44

Aha, Spinelli nył mocno powiększony na tym zdjęciu, wyciętym po sylwetce. Tak nadludź.

zaloguj się by móc komentować

Vester @pike 3 czerwca 2022 23:41
4 czerwca 2022 03:12

To wszystko prawda, ale Ruskie będą już tylko dostawcą surowców, jak wiele innych państw, które też są bogate w minerały, a nikt ich nie nazywa języczkiem u wagi. Ja bym nie bagatelizował odarcia Rosji z aury mocarstwa militarnego. Bez tego wielkiego blefu są już dla reszty świata jedynie krową do dojenia. OK, zarobią sporo, ale nie postawią za to nowoczesnej i dużej armii - są za bardzo zacofani, a rok 2022 to ostatni rok ich licznego rocznika poborowych. Od teraz będzie tylko gorzej. Pytanie klucz, czym będzie Rosja odarta z mitu mocarza? Czymś a'la Australia?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Vester 3 czerwca 2022 22:42
4 czerwca 2022 07:55

Można ja nawrócić. Ale wcześniej trzeba podzielić

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 3 czerwca 2022 23:36
4 czerwca 2022 07:58

Oni to wszystko traktują jak parawan dla biznesu i nawet nie specjalnie się kryją. Stąd ja sceptycnie podchodzę to różnych teoretycznych roztrząsań dotyczących Unii. To jest przede wszystkim rynek

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 3 czerwca 2022 17:47
4 czerwca 2022 08:00

Jak zaczyna brakować argumentow, rozsyła się takie oto ulotki

https://www.zycierodzina.pl/pomoc/2022.0531m.html

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Maryla-Sztajer 3 czerwca 2022 17:16
4 czerwca 2022 08:01

To jest przyczynek do rozważań o sojuszach egzotycznych

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2022 08:01
4 czerwca 2022 11:14

Katalończycy wprost mówili swego czasu, że Berlin jest daleko a Madryt blisko, dlatego lepiej podlegać pod Berlin. Hiszpania bez Katalonii i Kraju Basków to może się zwijać. To są dwie bardzo ważne regiony o dużym potencjale ekonomicznym.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2022 08:00
4 czerwca 2022 11:58

Ostatnio i ten argument im PiS wytrącił wprowadzając ustawę anty-aborcyjną.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Vester 3 czerwca 2022 22:26
4 czerwca 2022 12:02

To, czy oni wejdą do sejmu czy nie wejdą nie ma znaczenia, ale ile głosów odbiorą PiSowi w wyborach to już inna para kaloszy.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2022 12:04

Żałuję że mnie tam nie będzie, ale zaraz będę miał młyn młynów. Nadto:

"Rozważania o wartościach służą temu, by nie podejmować żadnych działań. Być może jest to mechanizm działający głębiej, który jest istotą wszystkich organizacji deklarujących konserwatyzm. To znać oznaczać może, że organizacje te od samego początku swojego istnienia są po prostu agenturami miękkiego wpływu. Tylko tak bowiem można wytłumaczyć ich istnienie i niechęć do dynamicznych zmian, które wymuszają okoliczności."

Niestety tischnerowska fenomenologia, czyli jej ZNPowska wersja, została skutecznie sprzedana nauczycielstwu, gadającym głowom i przyczyniła się do wytworzenia fatamorgany: wartość jest ważniejsza niż byt. Byt/realność to owszem wartość, ale niezbyt czysta. Najważniejsze jest ewangeliczne ubóstwo, o którym rozprawiał tow. Mazowiecki z tow. Kapustą w Zgorzelcu roku pamiętnego, klajstrując grubą krechę na niemiecki dług wobec Polski. Właściwie było to zaprzeczenie faktycznego ewangelicznego ubóstwa, które de facto jest właśnie bogate w Bogu, czyli posiada to co stworzył Bóg, mianowicie rzeczywiste byty. Było to ubóstwo heretyckie, czyli przeznaczone dla innych, mających wyrabiać normę przy warsztacie za miskę ryżu, nie dla głoszących je. 

Menele gadający o wartościach, nawet jeśli w modnych wdziankach, to niedouczone biedaki na cudzym garnuszku. 

Auf wiedersehen werte und ... Vinetou!

Au revoir valeurs et ... les Quatre Mousquetaires!

 

zaloguj się by móc komentować

Christianus @Vester 3 czerwca 2022 22:26
8 czerwca 2022 01:04

Byłoby super. Oby nikt ich nie ratował tak jak swego czasu spreparowano nowoczesną kropkę (ergo: skoro partia  która w dniu pojawienia się miała domalowane 11% poparcia,  cholera wie co domalują tym tutaj, żeby tylko byli dalej w obiegu).

zaloguj się by móc komentować

Christianus @Vester 4 czerwca 2022 03:12
8 czerwca 2022 01:17

Wydaje mi się, że silne kraje już od dawna wiedziały ile Kacapia jest warta. Każdy jednak robił dobrą minę do złej gry, wykorzystując ten blef do swoich interesów. Na pewno zasłonka opadła na tyle, że obecnie nie będą w stanie poważnie pogrozić nikomu (przynajmniej w Europie). A dojną krową już są po całości, wnioskując z (na SN zresztą zamieszczanych) "materiałów dodatkowych".

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować