-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Racja stanu, albo czy wyważamy otwarte drzwi?

Żeby zwiększyć ilość wysyłek, zamówiłem trochę książek z rynku. Obniżek już nie będzie, albowiem totalne obniżki prowadzą do katastrofy. Wśród zamówionych pozycji jest dzieło włoskiego Jezuity, Giovanniego Botero. Napisał on także, pierwszą, znaną książkę o geografii krajów świata, w tym Polski, która została tam ponoć ujęta w ramy statystyczne. Nie wiem, bo nie miałem tego w ręku. Nikt też pewnie ze znanych mi osób nie widział tej pracy realnie. To co mamy w sklepie, ma inny charakter i nosi tytuł O racji stanu. Autor bowiem, jako pierwszy sformułował pojęcie racji stanu i na kartach tej księgi podsuwa nam różne uzasadnienia, przekonując, iż nie ma polityki bez racji stanu. Uwaga – pojęcie to, jakże ważne, bez którego nie potrafimy funkcjonować sformułował jezuita żyjący na przełomie stuleci XVI i XVII. Wcale nie Armand de Richelieu, jak się wydaje niektórym. Francuzi to jedynie przejęli i zaczęli pojęcia racji stanu używać z bardzo dobrym dla siebie skutkiem. Ciekawe w jakich okolicznościach się to stało i jak wyglądało zebranie egzekutywy, na której pokazano kardynałowi po raz pierwszy dzieło księdza Botero. Skrzywił się wtedy czy uśmiechnął? Co powiedział? Nie wiemy. Dla nas istotne jest, że racja stanu to pojęcie z zakresu jezuickiej myśli politycznej. O czym chyba żaden popularyzator historii jeszcze się nigdy nie zająknął. Książkę Giovanniego Botero wydała Księgarnia akademicka z Krakowa, na polski przełożyła ją Bogumiła Bielańska, a ja postanowiłem dziś zaprezentować kilka jej fragmentów. Siadłem sobie bowiem wczoraj wieczorem i zacząłem ją otwierać na chybił trafił, tak jak to czyniłem kiedyś z książką Małyńskiego. Oto efekt.

 

Jest zatem rzeczą niewątpliwą, że w dawnych wiekach ludzie powoływali królów i oddawali kraj i władzę nad sobą innym powodowani własnymi odczuciami i wielkim szacunkiem (który nazywamy reputacją) , jakim ich darzyli ze względu na ich męstwo.

 

Bogactwo księcia zależy od zasobów ludzi prywatnych, a zasoby te dotyczą dóbr i realnej wymiany handlowej produktów ziemi, przemysłu, wpływów, dochodów, wydatków, transportu z miejsca na miejsce, w obrębie królestwa lub innych krajów. Lichwiarz nie tylko żadnej z owych rzeczy nie czyni, ale zyskując w sposób oszukańczy pieniądze, pozbawia innych możliwości handlowania. Mamy w Italii dwie republiki w pełnym rozkwicie: Wenecję i Genuę. Z owych dwóch Wenecja znacznie wyprzedza Genuę tak jako państwo, jak i ze względu na wielkość. Jeżeli będziemy szukać przyczyn tego stanu rzeczy, zobaczymy, że dzieje się tak dlatego, że Wenecjanie, prowadząc realny handel, wzbogacili się średnio jako osoby prywatne, ale znakomicie jako wspólnota. Genueńczycy zaś przeciwnie, poświęcając się w pełni wymianie handlowej, powiększyli nieskończenie swoje majątki jako osoby prywatne, ale skrajnie zubożyli dochody publiczne.

 

Jako przerywnik umieszczę tu od siebie taki komentarz – zamiast poświęcając się w pełni wymianie handlowej, lepiej byłoby chyba umieścić tu zwrot – spekulacjom finansowym. Poza tym, jasne jest, że model genueński zwyciężył dziś nie tylko w Italii, kraju pełnym bogatych ludzi, z wiecznymi kłopotami finansowymi, ale także na całym świecie. Idźmy dalej.

 

Nie wystarczy przeprowadzić wyboru i dołożyć wszelkiej staranności w wyłonieniu sędziów, należy zastosować wszystkie środki ostrożności, aby po objęciu stanowiska zachowali nieskazitelność,wielu bowiem z gołębi staje się krukami, z jagniąt zaś wilkami, i nic lepiej nie odkrywa wnętrza człowieka niż urząd, gdyż daje mu władzę w ręce i ten jest rzeczywiście człowiekiem dobrym, kto może czynić zło, a tego nie robi.

 

Należy starać się uczyć rozwagi na podstawie tego, co się widzi i słyszy. Drugi typ doświadczenia może być dwojakiego rodzaju, gdyż uczyć można się od żyjących i od zmarłych. Pierwsze z nich, chociaż nie jest bardzo rozciągnięte w czasie, może jednak obejmować wielką liczbę miejsc. Ambasadorowie i szpiedzy, kupcy, żołnierze raz inne podobne osoby, które dla przyjemności, z powodu negocjacji lub innej przypadkowe sprawy przebywały w różnych miejscach i znalazły się w rozmaitych okolicznościach, mogą nas poinformować o mnóstwie rzeczy niezbędnych lub pożytecznych dla pełnionej przez nas funkcji. Większe jednak pole do nauki dają nam zmarli, przez spisane przez nich historie, obejmują bowiem życie całego świata i wszystkich jego części. Prawdą jest, że historia to najpiękniejszy teatr, jaki można sobie wyobrazić, tam na koszt innych, człowiek uczy się tego, czego potrzebuje.

 

Pewne jest także to, że wielkie przedsięwzięcia doprowadzane są do pomyślnego zakończenia bardziej dzięki cierpliwości niż porywczości. W istocie porywczość stosuje przemoc, cierpliwość osiąga cel z czasem, dzięki sprzyjającym okazjom. Łatwiej jest osłabić, by pokonać, niż pokonać siłą za jednym razem.

 

Nie należy uznawać za dobre takich rad, które są oględne i zawiłe, w większości bowiem nie zostaną zwieńczone powodzeniem. W istocie, im bardziej są wymijające, tym bardziej ich wykonanie powinno być precyzyjne, co zwykle jest trudne, wielkie przedsięwzięcia bowiem wymagają do ich realizacji wielu środków, a w rezultacie zależą od wielu sytuacji nieprzewidzianych; podobnie rzecz ma się z zegarem, który im bardziej jest złożony i wymyślny, tym łatwiej się rozregulowuje i psuje, tak samo plany i przedsięwzięcia oparte na subtelnych zamysłach nie prowadzą do niczego.

 

Nie ma nic bardziej odrażającego w sprawowaniu rządów niż zmienianie rzeczy, którym czas nadał znaczenia.

 

Książę powinien się wystrzegać przedsięwzięć ponad swoje siły i nie wchodzić w układy oraz interesy, jeśli nie jest pewien, że z nich wyjdzie z honorem, w czym wielką roztropnością wykazują się Hiszpanie, którzy tylko wówczas pragną zwycięstwa, gdy są go pewni.

 

Niezmiernie ważne jest zachowanie spraw państwa w sekrecie, gdyż nie tylko czyni to księcia podobnym Bogu, ale sprawia, że ludzie nie znają myśli księcia i pozostają w zawieszeniu, oczekując na poznanie jego zamysłów.

 

Religia wywiera taki wpływ na sprawujących rządy, że bez niej wszystkie fundamenty się chwieją. W ten sposób wszyscy ci, lub prawie wszyscy, którzy chcieli ustanowić nowe imperia, wprowadzali nowe sekty lub odnawiali stare, jak o tym świadczą: Izmael król Persji i Muhamad asz szarif, król Maroka, Ludwik Kondeusz, Gaspard de Coligny, admirał Francji i Wilhelm z Nassau, którzy z powodu herezji wywołali skandale związane z wiarą i wprowadzili niepokoje w świecie chrześcijańskim.

 

Tu się na chwilę zatrzymajmy. Według Giovanniego Botero religia ma ścisły związek z polityką. I każdy reformatorskich lub quasi-reformatorski ruch religijny to po prostu dążenie do przejęcia władzy nad krajem. Pozdrawiam wielbicieli Adama Szustaka, zwanego z niejasnych przyczyn ojcem. Idźmy dalej.

 

Najgorszą cechą księcia, jaką można sobie wyobrazić, jest zajmowanie się gromadzeniem pieniędzy bez godnego celu.

 

W każdym razie konieczne jest, tak w czasie pokoju, jak i na użytek potrzeb czasu wojny, by książę miał zawsze do dyspozycji znaczną sumę pieniędzy w gotówce, ponieważ czekanie aż zbierze się pieniądze niezbędne, by odpowiedzieć na potrzeby, zwłaszcza związane z wojną, jest trudne i niebezpieczne.

 

Polacy rozszerzyli ogromnie swoje imperium i władzę, wybierając sobie na królów władców innych krajów, które włączali później do Korony Polskiej. W ten sposób ( nie wspominając o innych przykładach), wybrawszy na tron królewski wielkich książąt litewskich z rodu Jagiellonów, włączyli w końcu ową prowincję do swojego imperium.

 

Jasne jest, że ksiądz Botero sympatyzuje z Polakami, albowiem za jego czasów rozpoczęła się działalność misji jezuickich w Polsce i na Litwie. W stosunku jednak do realiów wykazuje trochę za dużo dobrych chęci. No, ale zmarł on w roku 1617, w jego czasach nic nie zapowiadało wielkich, dziejowych katastrof kolejnych dekad.

Na dziś wystarczy, życzę wszystkim miłej lektury.

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/giovanni-botero-o-racji-stanu/



tagi: polityka  polska  handel  jezuici  racja stanu  giovanni botero 

gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 08:14
49     2947    21 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Greenwatcher @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 08:41

Istotnie, miła o poranku. Ciekawe jaki zasięg miała ta praca w swoich czasach, a co do diagnozy Rzczpospolitej, to równie dobrze można z niej odczytać tutejsze słabości. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Greenwatcher 21 stycznia 2022 08:41
21 stycznia 2022 08:44

Myślę, że była utajniona, w przeciwieństwie do tej geografii. Tamtego jednak nikt nie opracował

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @gabriel-maciejewski 21 stycznia 2022 08:44
21 stycznia 2022 09:09

Szkoda, bo te cytaty wskazują na tęgi umysł. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Greenwatcher 21 stycznia 2022 09:09
21 stycznia 2022 09:14

Co zrobisz, nie ma budżetu, albowiem ten przeznaczony jest na gendery i ludową historię Polski

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 10:03

Ciekawa notka i książka!

Cytat:

...włączyli w końcu ową prowincję...

Na "szczęście" dzisiaj takie "numery" są "zabronione". :((

Do "racji stanu" ogólnie rzecz biorąc, potrzebni są "mężowie stanu", a jak czasami pisze Michalkiewicz, u nas są "mężykowie stanu", niestety. :(

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 10:21

Świetne motto życiowe - pragnij zwycięstwa, gdy jestes go pewien. 

A druga rzecz: aż chce sie zapytac jacy to ludzie wybierają władcę o "najlepszej reputacji"? 

Co do pieniedzy na wojne - Anglicy tzn. pardon - Holendrzy, założyli w 1694 r. Bank of England i się zaczęło budować Imperium. 

Ludzie mają byc bogaci a panstwo biedne, aby móc usprawiedliwic zaciaganie kredytów. Potem na obsĺuge tych kredytòw ściąga sie w poddtkach forsę od tych bogatych, a na samym końcu tych bogatych się gilotynuje. I wszyscy sa wtedy równi, nie ma niesprawiedliwości społecznej, rozwarstwienia społecznego i wykluczenia. Istny raj.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Greenwatcher 21 stycznia 2022 08:41
21 stycznia 2022 10:34

No, a ilu ludzi w Europie mogło wówczas (I połowa XVII wieku) samodzielnie przeczytać tego rodzaju książki. I ile podobnych książek wychodziło drukiem.

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 10:37

Botero nie jest wymieniony w Encyklopedii Wiedzy o Jezuitach.

A on wymienia w spisie treści swojej pracy, na str. 116: Vuelt ziele dobre na farbowanie sukien.

Poniżej już jako Welt. 


Czyli za pierwszym razem jakaś literówka.

Ale co ma Welt do Weid?

W etymologii Welt, niestety, mamy odnośnik do drugiego znaczenia Weide ale ani słowa o wajdzie — Waid —, ciągle ta wierzba :)

A powinno być przeniesienie nie do Weide tylko do Waid (Weit / Weid / Waid) i wszystko by się zgadzało. Bo to dawało siłę. 

Czy to możliwe żeby oni tego nie dostrzegali?

 

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 10:51

O racji stanu miało 2 wydania, dedykowane było arcybiskupowi Salzburga, Volfango Teodorico, czyli Wolf_Dietrich_von_Raitenau.

zaloguj się by móc komentować

betacool @OjciecDyrektor 21 stycznia 2022 10:21
21 stycznia 2022 10:53

Celne zastrzeżenie z tym bankiem. To jedna z najważniejszych dat barokowego requiem.

P.S. Prosze zerknąć na nawigatorskiego maila.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 21 stycznia 2022 10:37
21 stycznia 2022 10:53

Moim zdaniem możliwe. Pamiętaj, że uniwersytet był dla wybranych, a nie było tam przecież nauk przyrodniczych. Te wchodziły w zakres wiedzy tajemnej. Podobnie jak dziś zresztą. Ludzie zajmują sie wszystkim tylko nie tym, co ma realny wpływ na ich życie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 21 stycznia 2022 10:51
21 stycznia 2022 10:54

I pewnie poza te dwory nie wyszło

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski 21 stycznia 2022 10:54
21 stycznia 2022 11:01

Ten rys arcybiskupa lepiej przeczytać.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 11:07

Trzeba sobie westchnąć jakie to trafne< Ludzie mają byc bogaci a panstwo biedne, aby móc usprawiedliwic zaciaganie kredytów. > Tylko XXI wiek wektory obrócił;to z biednych świetnie ściąga się kredyty,a bogaci swoich majątków bronią do perfekcji ,jak niepodległości....ba! i mają śliczne pomysły jak te majątki  pomnożyć...

No i jakże to gospodarzowi nie dać plusa,że doprowadził do takiej dyskusji?...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BTWSelena 21 stycznia 2022 11:07
21 stycznia 2022 11:08

Przepraszam to miało być do @Ojca Dyrektora

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 21 stycznia 2022 11:01
21 stycznia 2022 11:10

Niezły, wziął sobie do serca ten motyw o osłabianiu przeciwnika, ale się przeliczył

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BTWSelena 21 stycznia 2022 11:07
21 stycznia 2022 11:11

Wszystko to czynię dla zysku i różnych innych krótkoterminowych korzyści

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @betacool 21 stycznia 2022 10:53
21 stycznia 2022 11:16

Ok. Zerknąłem. Proszę też zerknac, bo odpisalem coś interesujacego - mam nadzieje.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BTWSelena 21 stycznia 2022 11:07
21 stycznia 2022 11:20

Na razie bronia, bo jeszcze nie nadeszla pira uboju rytualnego. Ale nadejdzie i beda oni przedstawiani jako kaci, a ci co daja kredyty i pitem ściagaja forse beda przedstawiani jako wybawcy. 

To taki staly mechanizm rewolucyjny.  

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski 21 stycznia 2022 11:11
21 stycznia 2022 11:21

Przeprosiłam,że pomyliłam przyciski"odpowiedz",gdybym nie wierzyła po co pan to czyni,-to musiałabym teraz panu schlebiać ,a nie chcę tego czynić publicznie.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @BTWSelena 21 stycznia 2022 11:21
21 stycznia 2022 11:43

Tu jeszcze mam dla wszystkich poirytowanych, oburzonych itp. bierząca sytuacja światową i krajową - a propos racji stanu - link do odsłuchania i zastosowania w praktycznym działaniu, aby nie być ślepym narzedxiem w rekach rewolucjonistów...

https://m.youtube.com/watch?v=X-WM3n6TT1s

zaloguj się by móc komentować

Paris @BTWSelena 21 stycznia 2022 11:07
21 stycznia 2022 11:55

Tak,...

...  a  najlepiej  zeby  "nasze  panstwo"  NIEUSTAJACO  BYLO  "na  dorobku"...   DZISIAJ  na  dorobku  4  Zeszy,  superpanstwa  albo  jeszcze  innego  masonskiego  dziwolaga  czy  monstrum  !!!

zaloguj się by móc komentować

umami @umami 21 stycznia 2022 10:37
21 stycznia 2022 11:59

To jednak nie literówka, w oryginale jest Vuelt. Czyli w polskim przekładzie spisu treści zostawiono oryginał a w treści przetłumaczono na Welt.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @umami 21 stycznia 2022 11:42
21 stycznia 2022 12:10

masz Anglikow,

Though the phrase appears to have been invented by Francesco Guicciardini early in the sixteenth century, it was popularized by Giovanni Botero in a work with that title that first appeared in Italian in 1589.5 Botero himself claimed to ‘have been greatly astonished to find Reason of State a constant subject of discussion and to hear the opinions of Niccolo Machiavelli and Cornelius Tacitus frequently quoted.

 

There was no published English translation of this work of Botero at this date, though a MS translation does survive. On this, see George Mosse, The Holy Pretence (Oxford: Basil Blackwell, 1957), pp. 34-8. However, the fact that others of Botero’s works were translated at just this time gives an indication of his popularity; so do the frequent citations to him in books like Sir Robert Dallington, Aphorismes Civill and Militarie (London: Edward Blount, 1613).

 

od str. 265  https://archive.org/details/shakespeareanint0005unse/page/238/mode/2up?q=giovanni+botero++&view=theater

greetings

zaloguj się by móc komentować


smieciu @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 12:22

Miło że ktoś stanął w jakimś stopniu po stronie Wenecji :) Bo pomimo pewnych sugestii mam wrażenie że przede wszystkim jest postrzegana jako siedlisko podejrzanych ludzi i interesów.

Ciekawe jest także to republikańskie spojrzenie mimo obecności „Księcia”, Rzeczpospolita pojawia się więc też nijako naturalnie. Trochę wygląda jak odpowiedź na Machiavellego.

Odnośnie racji stanu i chyba też jej związku z religią ktoś tu też już wrzucał ciekawe historyczne odnośniki pod moimi tekstami w związku z anarchią. Nie mogę jednak zupełnie sobie przypomnieć co to było.

zaloguj się by móc komentować

umami @handlarz 21 stycznia 2022 12:10
21 stycznia 2022 12:28

Przetłumaczyłem sobie ten fragment:

Ale to oczywiście nie koniec opowieści. Choć Miarka za miarkę wydaje się być na początku ilustracją szczególnie brutalnego rozdziału Księcia Machiavellego, po pewnym czasie sztuka zbacza z tego kursu. Książę Vincentio, który zaczynał jako zwykły obserwator eksperymentu z pośrednimi rządami, wkrótce czuje się zmuszony do interwencji. Również i w tym przypadku postępuje zgodnie z linią wytyczoną przez Botero, który twierdził, że nie jest rzeczą rozsądną, by książę dawał jakiemukolwiek zastępcy nieograniczoną władzę; zastępcy powinni być zmuszeni do jak najściślejszego przestrzegania prawa pisanego, podczas gdy władca „powinien zarezerwować dla siebie ostateczny werdykt”. Rzeczywiście, „czynienie miłosierdzia jest w istocie urzędem księcia, ponieważ, jako że sędziowie są zobowiązani postępować zgodnie z prawem, tylko on może złagodzić jego rygor i złagodzić jego surowość sprawiedliwością”. Jednakże miłosierdzie nigdy nie może być udzielane ze szkodą dla sprawiedliwości i państwa17 . Przykazania Botero nie mogą stanowić żadnej wskazówki, gdy są ze sobą sprzeczne.

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

To ostatnie, podkreśliłem. Co racja, to racja ;)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu 21 stycznia 2022 12:22
21 stycznia 2022 12:37

Znalazłem. To był oczywiście niezawodny cedric.

Ks. prof. Piotr MAZURKIEWICZ: Racja stanu czy racje klanów?

Jest wzmiankowany i Botero i Machiavelli i św Tomasz z Akwinu i inni.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @smieciu 21 stycznia 2022 12:22
21 stycznia 2022 12:38

Sorry szanowny smieciu,lecz anarchia którą proponujesz -to ślepy zaułek. Bo takowa już istnieje,tylko jest ona doskonale manewrowana przez mocarstwa,którym interesy i takowa anarchia, jak na razie doskonale się powiodła.Kilometry dyskusji w necie i w info wpuszczane celowo ,przyprawia o ból głowy.Czy rozmowy tych NACZELNIKÓW i wodzów najważniejszych ---ponad głowami zainteresowanych inaczej się nazywa ,jak nie anarchią?....No może są inne nazwy ,ale co ja tam jedna kropka znam się na polityce...Obserwuję tylko.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @BTWSelena 21 stycznia 2022 12:38
21 stycznia 2022 12:53

Jest sporo racji w tym co Pani napisała. Ja dla odmiany często przytaczam nasze sądy i prawo, zwłaszcza kiedy qwerty się pojawi ;) On bez przerwy rzuca przykładami pokazującymi że tzw. prawo działa tylko do pewnego momentu. Gdy jednak elita, kasta naprawdę czegoś chce, albo nie chce (do czegoś dopuścić) to bez problemu wychodzi poza prawo. Czyli faktycznie mamy do czynienia z anarchią. W pewnym momencie prawa nie obowiązują.

Ale to ma swoje konsekwencje.

1. Musimy uznać że władza już działa na sposób anarchistyczny. To ważne. Gdyż ludzie bronią obecnego stanu rzeczy. Niby nie chcą anarchii ale po cichu, w rzeczywistości godzą się na układ rzeczy w któym ONI nie podlegają ograniczeniom i prawu natomiast my mamy podlegać. Co więcej jak się okazuje taki świat istnieje i działa. Słowem anarchistyczne sprawowanie władzy sprawdza się w praktyce. Wiecej! Należy chyba uznać że ten model organizacji władzy jest najskuteczniejszy! Gdyż wyparł inne. Jest też w jakimś stopniu urzeczywistnieniem myśli Machiavellego: najaskuteczniejsza władza musi potrafić wyjść poza wszelkie ograniczenia...

2. Skoro anarchia jest tak skuteczna to czemu ją odrzucać? Nie lepiej po prostu kosztować jej samemu?

zaloguj się by móc komentować

umami @smieciu 21 stycznia 2022 12:37
21 stycznia 2022 12:55

 „państwo bez sprawiedliwości podobne jest do bandy rozbójników” (a propos filozofii Machiavellego, Hobbesa, Webera).

No to cała wesoła Anglia, sankcjonująca piractwo jako rację stanu.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @umami 21 stycznia 2022 12:55
21 stycznia 2022 13:01

Dokładnie! Tak jak odpisałem wyżej BTWSelenie. Najskuteczniejsza forma. Piractwo.

Nagle zrozumiałem chyba skąd ta flaga i nazwa Skull and Bones - studenckiego stowarzyszenia dla dzieci elit. Ha że też wcześniej to do mnie nie dotarło.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @smieciu 21 stycznia 2022 12:22
21 stycznia 2022 13:05

Wenecja to przede wszystkim kraina ludzi dyskretnych. Rzeczywiście to republika obywateli, indywidualizm nie był ceniony. Ale to taki wybrany przez nich modus operandi, który dawał pewne możliwości manewru. Tak o tym napisał Zdzisław Morawski w w wydanej w 1898 r. pracy Z dziejów Wenecyi w XV w.

Wenecjanie są mniej więcej wszyscy do siebie podobni. I w polityce naśladują porządej ulubionej swojej mozaikowej sztuki tworząc z pojedynczych, silnie spojonych kamyczków jednolitą całość na tle "złota całego Chrześcijaństwa".  

Na zewnątrz nie występuje u nich nigdy nazwisko lub osoba, zawsze idealne pojęcie ogółu rzeczpospolitej, której ta tajemnicza bezimienność nadaje cechę jakiejś nadprzyrodzonej, fatalnej jakiejś mocy.

Tak jest przez całe dzieje... Dla moich zainteresowań XIV w. licznych zawirowań finansowych w tym czasie i bankructwa florenckich spółek wskazówką jest ten cytat ze Stratherna:

Trudno nie dostrzec, że za wenecką polityką manipulacji finansowych kryje się ręka przewodnia pionierskiego ekonomisty o pewnej błyskotliwości. To było coś więcej niż tylko teoretyczny pomysł: wymagało to ciągłego, skrytego i stopniowego dążenia do marginalnych korekt wymiany, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi i zaufania do samego systemu finansowego, który był podważany. Tożsamość tego finansowego geniusza pozostaje jednak na zawsze ukryta wśród anonimowości rad miejskich i wspierającej je hierarchii urzędników państwowych.

Tam są indywidualności mocno skryte w "republikańskiej" struktrze. 

W Wenecji trudno kogoś złapać za rękę.

Zwróć uwagę, że najbardziej znanym wenecjaninem jest chyba Marco Polo, który nawet nie był autorem swoich "wspomnień". Podykował swoje wspomnienia w genueńskim więzieniu zawodowemu pisarzowi, Rustichello da Pisa, który dodał mnóstwo od siebie (żeby pewnie coś ukryć albo odwrócić od czegoś uwagę? mnie on wygląda na jakiegoś podstawionego człowieka). Rustichello odsiadywał ponoć 14 rok (! - generalnie mówiąc w tamtych czasach ewenement, bo to więzień opłacał sobie pobyt) w genueńskim więzieniu, przedtem będąc towarzyszem króla angielskiego Edwarda I Długonogiego. Rustichello jako  pierwszy wprowadził motywy arturiańskie do Włoch. A sam Marco ponoć równie przypadkowo w tym więzieniu się znalazł. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @smieciu 21 stycznia 2022 12:53
21 stycznia 2022 13:14

Tak! --- @qwerty wie doskonale o czym pisze na temat prawa w Polsce i jak działa.Przypuszczam ,gdyby napisał dosadniej z drastycznymi przykładami--miały potężne kłopoty.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ahenobarbus 21 stycznia 2022 13:05
21 stycznia 2022 13:19

Ten opis jest o tyle fajny bo choć czuć tą myśl przewodnią to nie przybiera ona formy konkretnej postaci. Kluczowa jest właśnie idea, którą najwyraźniej rozumiała większość tych Wenecjan, którzy zajmowali stanowiska w strukturach władzy. To jest właśnie coś bez czego anarchia czy jakakolwiek wspólnota nie zaistnieje - zrozumienie.

Bardzo ciężko jest uszkodzić taką strukturę gdyż brakuje celu. Ludzie w takiej społeczeności są jak mur. Możesz co najwyżej wyjąć cegłę.
Teraz można sobie wyobrazić czego trzeba było użyć by jednak do Wenecjan się dobrać. Choć oczywiście można też się domyśleć że jakieś patolgie wewnętrzne Wenecja też wytworzyła. Samo oparcie się na potędze systemu finansowego było słabym punktem. Ale tak czy owak Wenecja jest fascynująca :)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @smieciu 21 stycznia 2022 13:19
21 stycznia 2022 13:33

Lepiej by Pan był szczery i napisal, że nie Wenecja a tajność/konspiracja jest fascynujaca. Na te fascynacje łapie sie bardzo wiele osób i chyba tylko dlatego świat się męczy. 

zaloguj się by móc komentować

handlarz @smieciu 21 stycznia 2022 12:53
21 stycznia 2022 13:34

1/na szybciora...

czyli anarchia to tyrania i Ty tego chcesz? //przeczytaj ze 3x co napisales i daj sobie siana z ta anarchia//

2/

 pytanie do cytacji z artykulu:

-kto nie jest zlodziejem w socjalizmie/komunizmie/post-panstwie?

 

Kończąc, chciałbym przywołać refleksję sformułowaną przez ojca Jacka Salija w odniesieniu do patriotyzmu. Zwraca on uwagę, że myślenie polityczne średniowiecza nie znało rozróżnienia na cnoty indywidualne i społeczne. Działo się tak dlatego, że w przekonaniu tak Arystotelesa, jak i św. Tomasza z Akwinu wszystkie cnoty są społeczne, gdyż ostatecznie podporządkowane są sprawiedliwości legalnej, której przedmiotem jest dobro wspólne. W tym kontekście stawia on pytanie, czy patriotą może być rozpustnik, złodziej, człowiek kłótliwy bądź niedotrzymujący obietnic. Udziela na nie negatywnej odpowiedzi, która opiera się na rozróżnieniu etyki i sztuki. „W etyce chodzi o to – pisze Salij – ażeby nasze działania były wewnętrznie dobre, natomiast w sztuce chodzi o dobro naszego wytworu” (Patriotyzm dzisiaj). Człowiek niemoralny może tworzyć wybitne dzieła sztuki, może także świetnie przysłużyć się ojczyźnie dzięki swoim talentom gospodarczym, organizacyjnym czy wojskowym. Patriotą jednak być nie może, gdyż patriotyzm, będąc cnotą, wymaga pewnego minimum moralnego. Jeśli zatem patriotyzm jest jakoś powiązany z podstawowymi interesami państwa, nie wolno zapominać o trosce o stan narodowej kultury i szlachetność obywateli, w tym również polityków.

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @OjciecDyrektor 21 stycznia 2022 13:33
21 stycznia 2022 13:55

Wenecja była tajnością oficjalną. I to jest w niej fajne.

Świat się męczy bo ludzie widzą Wenecję i im się wydaje że poznali na czym polega konspiracja. Dzięki czemu nie są w stanie dostrzec jej w innych miejscach.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @smieciu 21 stycznia 2022 13:55
21 stycznia 2022 14:06

zapamietaj raz na jutro,

„By odkryć, kto tobą rządzi, po prostu sprawdź, kogo nie wolno ci krytykować.”
– Wolter

 -daj przyklad krytykujacych czy to z lewej czy prawej strony i nie rozsmieszaj mnie nawet np.Carlsonem /FOX/

...    cos w ten desen, 

Każdy z nas na tej sali ma tyle lat, by widzieć, jak przed wojną - każdy z was wie, co się stało - jak siły finansowe w latach trzydziestych ruszyły do tych zacofanych krajów, do Indii w ramach Imperium, do Hong Kongu, do Japonii, do Chin, i wyzyskiwały te narody, by produkować tanie, nasiakniete potem towary, które zrujnowały wielkie gałęzie przemysłu Wielkiej Brytanii i Europy, które sprawiły, że Lancashire wypadło z interesu w handlu bawełną, Yorkshire wypadło z interesu w handlu wełną, a ci biedni kulisi byli wyzyskiwani za pensję kilku szylingów tygodniowo. W jakim celu? Aby City of London i Wall Street w Nowym Jorku mogły osiągać większe zyski! ... Czy to jest godne Wielkiej Brytanii? Czy taka ma być przyszłość Europy? ... Mówienie, że brytyjski rząd rządzi Wielką Brytanią, jest dziecinną bzdurą. To nie ma nic wspólnego ani z brytyjskim rządem, ani z brytyjskim narodem. Rządem światowym jest rząd finansowy; władza pieniądza i tylko pieniądza.

 

mial kiedys powiedziec  Sir Oswald Mosley

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

 

zaloguj się by móc komentować

tyszka @gabriel-maciejewski
21 stycznia 2022 15:34

Powiedzenie

„By odkryć, kto tobą rządzi, po prostu sprawdź, kogo nie wolno ci krytykować.”

w pewnych kregach jest przypisywane Wolterowi, ale wiki twierdzi, ze to Kevin Alfred Strom je sformulowal w 1993.   Strom wg. Wiki to neo-nazista, bialy rasicta, ktory neguje Holokaust.  Jego dzialalnosc ukrocono gdy poszedl siedziec w 2008 na 23 miesiace za pornografie dziecieca, ktora znaleziono na jego komputerze.

W tych samych kregach Sir Oswald Mosley cieszy sie duzo popularnoscia.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @tyszka 21 stycznia 2022 15:34
21 stycznia 2022 17:21

ale wiki twierdzi...

neo-nazista, bialy rasista,  homofob antyszczepionkowiec i antysemia,

 

Wiki, Telegram i ...Samson, tak ten Samson,

 

ale wiki twierdzi

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pawie%C5%82_Durow

Durow jest zadeklarowanym libertarianinem i wegetarianinem[10]. W 2012 opublikował manifest opisywany przez komentatorów jako anarchokapitalistyczny, w którym przedstawia swoje pomysły na zreformowanie Rosji[11]. W swoje dwudzieste siódme urodziny w 2011 roku podarował milion dolarów Fundacji Wikimedia[12], której założycielem jest Jimmy Wales, również libertarianin

 

 

Jimmy Wales

Larry Sanger

 

zaloguj się by móc komentować

handlarz @tyszka 21 stycznia 2022 15:34
21 stycznia 2022 18:08

bialy rasista, no pychotka,

Na początku lat czterdziestych Byrd zwerbował 150 osób w Zachodniej Wirginii do utworzenia oddziału KKK. Joel L. Baskin, wielki smok /grand dragon/regionu środkowoatlantyckiego, przybył, aby zorganizować kapitułę. Baskin był pod wrażeniem umiejętności Byrda i zachęcił go do zaangażowania się w politykę. Byrd został jednogłośnie nazwany „exalted cyclops ”, co oznaczało, że był najwyższym oficerem w lokalnym klanie.

In the early 1940s, Byrd recruited 150 people in West Virginia to form a chapter of the KKK. Joel L. Baskin, the grand dragon of the mid-Atlantic region, arrived to organize the chapter. Baskin was impressed with Byrd’s skills and encouraged him to get involved in politics. Byrd was unanimously named “exalted cyclops”, which meant that Byrd was the top officer in the local klan. 

Byrd siedzi, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan

image.png

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 21 stycznia 2022 18:08
21 stycznia 2022 18:11

Bauman, bialy co? 

czy Zydzi sa biali?

image.png

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @stanislaw-orda 21 stycznia 2022 10:34
21 stycznia 2022 19:14

Chodziło mi o wspomnianego de Richelieu. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Greenwatcher 21 stycznia 2022 19:14
21 stycznia 2022 19:32

Wówczas głównie przedstawiciele stanu duchownego byli  "pisaty i czytaty".

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 21 stycznia 2022 19:32
21 stycznia 2022 20:52

Richelieu nie byl osoba duchowną. W tamtych czasach kardynałem mógł zostac też świecki...np. bodajże brat Poniatowskiego króla byl świeckim kardynałem.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 21 stycznia 2022 20:52
21 stycznia 2022 22:14

A czy ja może nie napisałem : "głównie"?

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 21 stycznia 2022 12:53
21 stycznia 2022 23:39

>>>Skoro anarchia jest tak skuteczna to czemu ją odrzucać? Nie lepiej po prostu kosztować jej samemu?<<<

Jest, moim zdaniem, mały problem w "kosztowniu anarchii". Pojmowana tak, jak opisałeś w komentarzu daje profity Grupie Trzymającej Władzę.  Jeśli wszyscy mieliby kosztowć owoców anarchii,GTW straci swój przywilej. Członkom GTW bardzo się to nie spodoba. Czyż nie?

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować