-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Przeciw kulturze śmierci

Wiele się w Polszcze naszej dyskutowało swego czasu na temat kultury śmierci. Jan Paweł II ukuł to pojęcie i określił nim tych, którzy są przeciwko życiu, a zamieszkują obszar cywilizacji zachodniej. I przyzwyczailiśmy się do tej oceny, tak jak przyzwyczajamy się do wskazywania błędów i zła we własnym domu, zdejmując tym samym z siebie odpowiedzialność za jego obronę. Bo jest nie taki, jaki byśmy chcieli mieć. Niech wszyscy zwrócą uwagę na konstrukcję tego argumentu. Nie chodzi o to, by mówić o belce w oku swoim i drzazdze w oku brata, ale o czymś zgoła innym. O czymś, co chyba do tej pory nie występowało w skrótowym, metaforycznym opisie. Otóż krytyka tego co mamy w domu zawsze wiąże z odpowiedzialnością za zmianę stanu rzeczy. Jeśli ktoś pozostaje przy krytyce i nie weryfikuje jej dokładnie w czasie jakichś zajęć praktycznych bywa po prostu podpalaczem. Jan Paweł drugi wzywał nas do podjęcia odpowiedzialności za kształt relacji w naszym domu. I my dziś taką odpowiedzialność podjęliśmy. Przyjmujemy pod dach uciekinierów z innych domów, które zostały zburzone. I stanęliśmy po stronie życia. Nie wszyscy jednak. Bo są ludzie, którzy w relacjach domowych nie widzą ani ciepła, ani empatii, ani śmiechu z wzajemnych żartów. Widzą tam tylko sztywną hierarchię, na szczycie której chcą się utrzymać. Czynią to za pomocą czerstwych wiców, politykierstwa nie zweryfikowanego w praktyce, teorii, które nie przeszły żadnego ogniowego chrztu, a przede wszystkim nie widzą, że dom to relacje wobec bliźnich i wobec Boga. Oni niby tego Boga mają w sercu, ale ślepota, którą obserwujemy u nich za każdym razem, gdy patrzą na nas niby widzącym wzrokiem, a potem otwierają usta, ślepota pomieszana z tanim bardzo szyderstwem z cierpienia, wskazuje, że o obecności Boga w ich sercach i umysłach nie może być nawet mowy. Są to ludzie wprost oddający cześć diabłu, a czyniący to poprzez uwodzicielskie formuły pozorujące intelektualną i polityczną głębię. Mają one za zadanie uwieść jak najwięcej pogubionych ludzi i wskazać im, że miłosierdzie nie jest konieczne do tego by żyć i myśleć o zbawieniu. Że jest jakaś inna droga, którą można kroczyć śmielej, nie martwiąc się o to, widzimy belkę w oku swoim czy też nam ona nie przeszkadza.

Co to jest kultura śmierci? Jeśli wobec powagi zjawisk – ohydy spustoszenia, wszechobecnej śmierci, głodu i cierpienia niewinnych – przyjmujemy postawę stoika w wersji dla ubogich duchem, to jest to kultura śmierci. Jeśli zamiast wyciągnąć rękę odwracamy się i mówimy, że uciekający przed wojną mają wobec nas jakieś zobowiązania, albo stanowią dla nas zagrożenie, choć każdy dzień udowadnia, że jest inaczej, to reprezentujemy kulturę śmierci. Jeśli widzimy, że ktoś w dzień Zmartwychwstania Pańskiego pisze na rakietach zrzucanych ludziom na głowy – Chrystus Zmartwychwstał – i nie krzyczymy w niebogłosy o tej podłości, ale udajemy że jej nie widzimy, to jest to kultura śmierci. Jeśli próbujemy nawiązywać kontakt z ludźmi, którzy zachowują się jak diabły w bajkach dla małych dzieci i tłumaczą to racją stanu, to sami jesteśmy diabłami i długo trzeba będzie pokutować zanim zostanie nam to wybaczone. Wczoraj Piotrek wrzucił tu absolutnie demaskatorski i wstrząsający materiał o zorganizowanych w Nowosybirsku, w maju zeszłego roku, zawodach w kopaniu grobów. Nie wiem, jak Wy, ale ja mam już pełną i nie dającą się zakwestionować wiedzę na temat tak zwanych zwykłych Rosjan. W czasie oględzin wojskowej cerkwi z czapką Hitlera w środku można się było jeszcze łudzić, że to jedynie wierzch społeczeństwa, która zachowało jeszcze jakąś przyzwoitość. To samo było z tymi rakietami, na których był napis – Chrystus zmartwychwstał. Można było to uznać za wygłup sierżanta. Jeśli jednak, całkiem serio, organizuje się zawody w kopaniu grobów, a także ogłasza konkurs na najładniej udekorowaną mogiłę, to jest to kultura śmierci i nie ma potrzeby dodawać tu nic więcej. Choć może nie – z kronikarskiego obowiązku trzeba – jeden z komentatorów napisał, że w 2020, albo w 2021 w Rosji zmieniono przepisy dotyczące masowych pochówków. Zostały one uproszczone, obojętnie co by to nie znaczyło w języku urzędników, chodzi o to, by łatwiej i bez ceregieli kopać masowe groby. Od tego Bartosiak i inni mędrcy powinni zacząć demaskację planu Putina. Dlaczego nikt tego nie ogłosił w polskich i zachodnich mediach? To jest niepojęte. Mamy otwarte przygotowania do eksterminacji, które odbywają się w ogromnym kraju, gdzie nikogo nie dziwią zawody w kopaniu grobów, a w Polsce rozpoczyna się dyskusja o armii nowego wzoru i o cofnięciu się w razie ataku za linię Wisły. Jakie to szczęście, że Ukraińcy nie chcieli się nigdzie cofać. Praktyka bowiem kopania masowych grobów, wsparta odpowiednio zmodyfikowanymi przepisami, zostałaby zastosowana na wschodnich terenach Polski. Dziś niewielu ludzi wspomina o tych przepisach i niewielu ludzi chce w ogóle o tym słyszeć. Tymczasem dla ocen i wyborów jest to sprawa podstawowa. Nie można przejść obok tego obojętnie, choćby z tego powodu, że widzimy jak Rosjanie traktują własnych zabitych. Nie chowają ich w masowych mogiłach, nie czynią nad nimi znaku krzyża. Porzucają ich w polu na pastwę dzikich zwierząt i na łaskę przeciwnika, który zbiera po nich te kawałki i usiłuje grzebać w mogiłach, których nikt nie kopie na czas i nikt nie ocenia ich głębokości oraz ładnie wyprofilowanych brzegów. Po co i dla kogo w takim razie były te przepisy o masowych grobach? Po co w Nowosybirsku zorganizowano czempionat w kopaniu grobów? Być może wkrótce się dowiemy, kiedy okaże się jaki los spotkał żołnierzy z Mariupola i co się stało z milionem wywiezionych z Ukrainy ludzi, po których wszelki słuch zaginął.

Przypomniało mi się, że kiedyś poseł Braun, w mojej obecności rozważał kwestie, z jakimi borykać musi się armia w czasie wojny. Wymienił w zasadzie tylko jedną, a ja szczerze się zdziwiłem, że on akurat myśli o takich sprawach i, że próbuje takimi kwestiami imponować innym. Zastanawiał się mianowicie nad tym, jak wojsko mogłoby zutylizować dwadzieścia tysięcy trupów.

I to jest właśnie cywilizacja śmierci. Ani mi, ani Wam nic takiego nigdy nie przyszłoby do głowy.



tagi: wojna  ukraina  rosja  kultura  śmierć  masowe groby 

gabriel-maciejewski
20 maja 2022 07:35
37     3562    36 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 08:24

Zastanawiał się mianowicie nad tym, jak wojsko mogłoby zutylizować dwadzieścia tysięcy trupów.

Pracowałem w latach 1997-2010 w strukturach Obrony Cywilnej w małej gminie. Czymś takim nie miało się wogóle zajmować wojsko, a zadanie to było (jeszcze według sowieckich wzorców) przerzucone na gminy. Każda gmina miała przygotować plany i tereny na wypadek zniszczenia wojną, przy czym jako standart przyjmowano, że co najmniej 20% mieszkańców danego terenu polegnie. I za olewanie nakazów urzędu wojewódzkiego i ministerstw kilka razy stawałem do raportu. Pisma dlaczego nie chce mi się latały pomiędzy gminą, wojewodą, ministerstwami a nawet NIKiem, który w końcu przyznał rację nic nieznaczącącemu urzędnikowi z maleńkiej gminy - nie ma przepisów prawnych, które nakazywały by takie podejście do tematu.

Od 2004 zaczęło się coś zmieniać. Wprowadzono przepisy o zarządzaniu kryzysowym - których główną ideą jest ratowanie życia, a nie przygotowanie się na śmierć.

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 08:30

"Zastanawiał się mianowicie nad tym, jak wojsko mogłoby zutylizować dwadzieścia tysięcy trupów."

No po tym to nawet nie bardzo już jest co powiedzieć.

zaloguj się by móc komentować

Globalny @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 08:34

Czy po Katyniu wolno jeszcze wątpić? A nie, kłamstwo katyńskie wiecznie żywe. Więc to były tylko... niemieckie... zawody strzeleckie. W końcu... co za tóżnica.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 09:13

"Główny Sobór Sił Zbrojnych Rosji (gdzie w części muzealnej przechowywana jest czapka Hitlera i jego mundur) zrobił furorę w mediach jeszcze przed ukończeniem budowy - wszystko za sprawą misternej mozaiki, przedstawiającej twarze prezydenta Rosji Władimira Putina, przywódcy Związku Radzieckiego Józefa Stalina, dyrektora FSB Aleksandra Bortnikowa i innych osobistości świata polityki. Twarz Putina została jednak później usunięta z katedry, zgodnie z życzeniem prezydenta Rosji. Putin uznał swoją obecność na ikonie za przedwczesną ocenę swoich dokonań. Sama mozaika nie zostanie zniszczona, lecz będzie przechowywana w innym miejscu." (https://www.rbth.com/lifestyle/332333-cathedral-russian-armed-forces)

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 09:31

Ta kultura śmierci była eksportowana do nas też "przy okazji" Smoleńska. Znęcanie się nad zwłokami, przekładanie kończyn do trumien, demolowanie wraku, lista pewnie byłaby dłuższa. A potem to u nas wszystko rezonowało w postaci żartów o Zimnym Lechu, Kaczce po Smoleńsku i o polewach które miał młody Sztur. Znam wielu ludzi, na co dzień całkiem normalnych, które chętnie sobie żartowało na te tematy. Do dziś zresztą temat Smoleńska został wyłączony z katalogu zarzutów wobec Rosjan - oni byli źli w Czeczenii, Syrii, na Ukrainie, owszem, to już wykształceni z wielkich miast wiedzą, natomiast w Smoleńsku akurat ich zdaniem, zachowali się zgodnie ze wszystkimi europejskimi normami. Kto wie, czy jak Tusku by dłużej nie porządził pod czujnym okiem kanclerzyny to i u nas by nie zorganizował konkursu na kopanie nagrobków, być może nawet w 11 listopada pod patronatem czekoladowego Morzeła Komorowskiego.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 09:34

Bardzo dobry opis antycywilizacji beznadzei.

W jej forpoczcie idą wieczne marudy, które krytykują wszystko i wszystkich, a sami nie potrafią zawiązać sznurówek.  Potem świeccy prorocy od wiecznego końca świata, dalej stoicy, którym po brodzie cieknie piana no i wreszcie ultra-tradycjonaliści dla których Chrystus jest zbyt nowoczesny. Wszyscy aż tuptają z niecierpliwości, żeby wreszcie przyszła barbaria i zrobiła za nich porządek. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 10:05

"Po co w Nowosybirsku zorganizowano czempionat w kopaniu grobów?" Bo stamtąd nadciąga fala orków.

"Zastanawiał się mianowicie nad tym, jak wojsko mogłoby zutylizować dwadzieścia tysięcy trupów."

Wystarczy zostawić na wolnym powietrzu, do lata zgniją w czarnym błocie i spisze się protokół wybrakowania.

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 10:11

>> Jeśli ktoś pozostaje przy krytyce i nie weryfikuje jej dokładnie w czasie jakichś zajęć praktycznych bywa po prostu podpalaczem. <<

A jeśli krytyka polega na bezwstydnej bezczelności, to bywa po prostu platformersem. Jedno ogniwo ewolucji wyżej podpalacza.

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 10:13

A towarzysz Maciej Poręba ekscytuję się że Indie, Chiny i kraje afrykańskie nie nałożyły sankcji na Matuszkę Rosję. Jego kolega doktor Sendecki piszę przeproszenia do ambasadora Rosji , wszędzie widzi agentów syjonistycznych i waspów , cyrk na kołach.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 10:24

Z zachodu i ze wschodu idzie do nas "cywilizacja miłości" - jedni martwią sie naszą homofobią , drudzy faszyzmem. Na własnym podwórku też nie lepiej.

Ludzie tak żyją jakby nigdy nie słyszeli o dekalogu, bez poczucia winy, bez wtrzutów sumienia. Do życia potrzebne wi-fi i chipsy -  właśnie w tej kolejności.

Lepiej  tej obłudy i tego co nas otacza na codzień nie można opisać.

Daję +++++, chociaż to smutne.

Tak się zastanowić, to "weszliśmy na wyższy poziom rozwoju". Najpierw budowano obozy koncentracyjne i gułagi teraz mamy eutanazję i współzawodnictwo w kopaniu grobów.

Gdzie to nas zaprowadzi?

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Pioter 20 maja 2022 08:24
20 maja 2022 11:27

Nie rozumiałem wtedy jak ludzie mogą się takimi rzeczami interesować i nad tym w ogóle zastanawiać

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kskiba19 20 maja 2022 08:30
20 maja 2022 11:28

A Zalewski sławny reżyser tłumaczył mi kiedyś, że za cysternę ropy, to ludzie potrafią nawet zabić bliźniego swego. Oni się ekscytują takimi historiami, w czasie kiedy my organizujemy konferencje, targi i koncerty. I chcą za te rzeczy odbierać wynagrodzenie

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Magazynier 20 maja 2022 09:13
20 maja 2022 11:29

Zacny i skromny człowiek, a jaki przewidywalny

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Marcin-K 20 maja 2022 09:31
20 maja 2022 11:31

Zachwują się tak, bo dostają zgodę. Pamiętam jak rozmawiałem z trzema panami, którzy byli w Smoleńsku i zamknęli się w hotelowym pokoju, bo jakiś zasraniec coś im naopowiadał i pokazał kałasznikowa. Urzędnicy z kancelarii prezydenta. Ja pierniczę. Bez bata się nie obejdzie, a przemawiać te chamy mogą do nas wyłącznie z kolan

zaloguj się by móc komentować




gabriel-maciejewski @Mathias92 20 maja 2022 10:13
20 maja 2022 11:33

Tak, Indie i Chiny to są te kraje, gdzie oni nie przeżyliby nawet pół dnia..kretyni

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @szarakomorka 20 maja 2022 10:24
20 maja 2022 11:33

Ludzie żyją wcale nie tak najgorzej, niech pan nie przesadza

zaloguj się by móc komentować


Drzazga @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 11:39

Siostra jest nauczycielem w przedszkolu w Wiedniu. Tam nie ma żadnej dyskusji, nie chcą słyszeć, nie chcą widzieć - bo to zbyt straszne w XXI wieku i to wszystko przez Amerykanów. Nie chcą dodawać, że przez Polskę, bo są grzeczni.

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @gabriel-maciejewski 20 maja 2022 11:28
20 maja 2022 11:43

To jest problem, przywoływanie skrajności a potem wmawianie że "tak naprawdę" to wszyscy tacy jesteśmy , tylko jeszcze się nie okazało.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski 20 maja 2022 11:32
20 maja 2022 11:48

W pewnych cywilacjach/kulturach, lub ich braku o to chodzi. Tybetańczyków i Nepalczyków można usprawiedliwić, ale ruskich... Taka jest ich cerkiew podległa zawsze carowi i później KB. Rab od urodzenia.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Drzazga 20 maja 2022 11:39
20 maja 2022 13:02

O Austrii szkoda w ogóle gadać, wynajęliby się na strażników konclagrów, jak dawniej, gdyby tylko była okazja

zaloguj się by móc komentować


Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
20 maja 2022 13:35

Nie mogę zapomnieć sceny, która jakoś się moim zdaniem wiąże z tematem. Było takie spotanie na którym był Toyah i R. Ziemkiewicz. W pewnym momencie Toyah z łamiącym się głosem stwierdził, że nie może o sprawach poważnych Ziemkiewycz gada z przylepionym cynicznym uśmieszkiem. Oczywiście tak nie powiedział. Ja tak to zapamiętałem.

Ta postawa o której Pan pisze ja bym skwitował tak "to jest po prostu słabe".

zaloguj się by móc komentować


glicek @Drzazga 20 maja 2022 11:39
20 maja 2022 15:51

Tam nie ma żadnej dyskusji, nie chcą słyszeć, nie chcą widzieć - bo to zbyt straszne w XXI wieku i to wszystko przez Amerykanów.

Ale obchodzą hełołin? dzieciaczki przebierają się za wampirątka, upiory, trupki, czarownice, żeby sobie pojeść cukierków? tak tylko pytam...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Janusz-Tryk 20 maja 2022 13:35
20 maja 2022 16:10

Tak, te popisy oratorskie i demonstracja przenikliwości za pięć groszy już mnie po prostu wkur...ają

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @atelin 20 maja 2022 10:05
21 maja 2022 01:27

No chyba akurat nie z tym Braunem - jemu chodziło o straty polskie, o ile pamiętam, w wojnie nuklearnej. A u nas - "Wystarczy zostawić na wolnym powietrzu, do lata zgniją w czarnym błocie i spisze się protokół wybrakowania." - to tak nie zadziała. Mimo że LWP działało na ruskich papierach ideologicznych i cywilizacyjnych. 

O rzeczywistym stosunku LWP do Sowietów sporo mozna się dowiedzieć z opowieści ówczesnych żołnierzy, tyczących wspólnych manewrów. Polacy naprawdę i na poważnie lali Ruskich, choć to teoretycznie  tylko była zabawa militarna. Dowództow polskie najczęściej "o niczym nie wiedziało". W każdym razie nie wyciągano konsekwencji wobec żołnierzy. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 20 maja 2022 11:34
21 maja 2022 01:40

Studiowałam z Maćkiem Porębą, moim rówieśnikiem. Chyba na trzecim ? roku przeniósł się z UMK do Warszawy, gdzie mieszkał. Wyważony, inteligentny przystojny. To była zupełnie inna persona, niż ten tutaj Poręba, który urodził się w 1966 roku. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 20 maja 2022 13:02
21 maja 2022 01:49

Właśnie. O wyczynach Austriaków w czasie IIWW jakos dziwnie nie mawia się. A zasługi w konclagrach mieli. Kurt Waldheim też miał niezłą przeszłość.

"Na początku 1941 r. Kurt Waldheim został powołany do Wehrmachtu i wysłany na front wschodni. Jednak już pod koniec tego roku został ranny. Mimo iż w swojej autobiografii dyplomata stwierdził, że w tym też czasie zakończył służbę w Wehrmachcie i poświęcił się studiom w Wiedniu, członkom Międzynarodowej Komisji Historyków udało się ustalić, że już w 1942 r. mężczyzna wrócił na front. Jego służba w latach 1942-1945 stała się przedmiotem międzynarodowych badań i dociekań w latach 1985-1986. Wynika z nich, że Waldheim wchodził m.in. w skład sztabu niemieckiej Grupy Armii E, dowodzonej przez generała Alexandra Löhra, którego oddziały brutalnie zwalczały partyzantkę jugosłowiańską oraz uczestniczyły w wywózkach Żydów z Salonik do Auschwitz i innych obozów koncentracyjnych. Sam zaś Löhr został w 1947 r. stracony za zbrodnie wojenne."
Czytaj więcej: https://histmag.org/Od-nazisty-do-szefa-ONZ-Kontrowersyjna-kariera-Kurta-Waldheima-22602

https://histmag.org/Od-nazisty-do-szefa-ONZ-Kontrowersyjna-kariera-Kurta-Waldheima-22602

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 21 maja 2022 01:40
21 maja 2022 07:41

Oczywiście, że inna. Ten jest synem Bohdana Poręby

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 21 maja 2022 01:49
21 maja 2022 07:41

Na Austriaków bym uważał, tak samo jak na Węgrów

zaloguj się by móc komentować

m8 @glicek 20 maja 2022 15:51
22 maja 2022 00:38

wampirątka :-)) - Dobre. Obchodzom, obchodzom. Lige american footbolu tyz majo.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować