-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Profesor Nowak poparł język śląski!!! Koniec świata pani Popiołkowa!!!

Dostałem po kolei kilka listów, których autorzy informowali mnie, że prof. Nowak podpisał się pod listem otwartym Twardocha do prezydenta Andrzeja Dudy. Postanowiłem więc zabrać głos w tej sprawie, choć nie waży on nic i nie ma znaczenia. A nie, przepraszam…mamy przecież 25 maja konferencję organizowaną przez Piotra Naimskiego i Antoniego Macierewicza, na której prof. Nowak wygłosi wykład i to ja tutaj, a nie Twardoch w otwartych listach, zachęcam ludzi do uczestnictwa w tej konferencji. Więc może nie wszystko stracone. Może jednak nasz głoś coś ważny i ludzie, którzy czytają ten blog zastanowią się nad kilkoma poruszanymi tu kwestiami. Może jeszcze podkreślę, że do udziału w tej konferencji, która nosi tytuł „Czyja będzie Polska…i jaka ona będzie?”, nie zachęca też nikt z artystów podpisanych pod tym całym otwartym listem. To jest dość znamienne. Oto wyborcy i sympatycy organizatorów poświęcają swój czas na promocję ich konferencji i wielu zapewne weźmie w niej udział, ale jednak ludzie świata kultury, którzy sami siebie tak określają, są dla tych organizatorów ważniejsi. A potem jest płacz, że naród czegoś nie zrozumiał, albo do czegoś nie dorósł. I koniecznie należy zorganizować nową konferencję pod tytułem „Polakiem jestem i mam obowiązki polskie”.

Po co prof. Nowak w ogóle spoglądał w stronę listu Twardocha? Tego nie sposób odgadnąć. Każdy bowiem, kto ma więcej doświadczenia niż posłanka Jachira rozumie po co, i dla jakich projektów, organizowane są rankingi pisarzy i tak zwany rynek literacki. Pisaliśmy o tym sto razy, a o Twardochu to chyba z dwieście. I można w tym miejscu używać wobec tej sytuacji zwrotów takich jak „gra pozorów”, ale to już dawno nie opisuje istoty zjawiska. Pisarzy kreują organizacje pragnące mieć wpływ na umysły i wytrych do serc ludzi z aspiracjami. Ludzie poddają się temu łatwo, albowiem łakną jakiejkolwiek komunikacji wykraczającej poza standardowe – Łumułeś się? Łumułem….Wskazanie im tych deficytów niczego nie zmieni, tak wielki głód one wywołują. I jak łatwo się domyślić, są dobrze rozpoznane. Mogą też służyć jako narzędzie terroru, czyli coś co służy to tresury zwanej czasem „pogłębianiem dyskusji”. Deficyty te służą też do moderowania życia intelektualnego i budują hierarchię ważności tematów, którymi żyje 40 milionowy naród. Teraz najważniejszym tematem jest rzekomy etnos śląski, którego prominentni przedstawiciele i najbardziej aktywni działacze, przyjechali do Katowic za Gierka, albo jeszcze później, a miejscem ich urodzenia były miasta takie jak Przemyśl, Radzyń Podlaski, Garwolin i Przeworsk. Normalnie można by o tym jako śulnsko bojka szrajbnąć…Tako wicie, z humorem…Nikt się jednak nie kwapi, bo cała rzecz ma wymiar polityczny, a nie kulturowy i naród śląski oraz jego język to sprawy tak poważne jak pogrzeb wojewody Ziętka – co najmniej. Żeby to wskazać potrzebny jest pisarz śląski i cała rzesza polskich artystów, którzy z zatroskanie pochylą się nad kwestią ubogacenia kulturowego kraju poprzez ten cały język śląski.

Jak wszyscy wiedzą Twardoch nie pisze po śląsku. Najprawdopodobniej nie potrafi. No, a poza tym dlaczego miałby to robić? Kto to będzie czytał? Miałem wiernych czytelników na Śląsku, którzy przychodzili do mnie, żeby w swojej rodzimej mowie oznajmić mi, że w całym swoim pracowitym, górniczym życiu przeczytali dwie jedynie książki – „Króla szczurów” i „Dzieci peerelu” – oczywiście po polsku. Myślę, że żaden Ślązak nie byłby w stanie czytać niczego po śląsku, co ma więcej słów niż przerobiony na gwarę śląską wiersz Tuwima o panu Hilarym i okularach.

Każdy bowiem rozumie, że kultura, żeby zyskać znaczenie musi uaktywnić się poprzez wysoką rangę ludzi jej służących, w różnych dziedzinach życia. Pokażcie mi teraz jakiegoś innego poza Twardochem pisarza śląskiego, który pisze po śląsku i sprzedaje swoje książki? Bo jeśli język śląski ma istnieć tylko po to, żeby państwo polskie dopłacało do jego istnienia i przekazywało duże sumy pisarzom, nie potrafiącym tego docenić, a nie piszącym w języku śląskim, to szkoda czasu na ten język i tę rzekomą literaturę. Jeśli język śląski ma istnieć tylko dlatego, że prof. Nowak i jacyś aktorzy podpisali się pod listem otwartym Twardocha, to szkoda w ogóle patrzeć w ich stronę.

Cała ta afera, jak wszystkie antypolskie afery zmierza do tego, by obarczyć Polaków kosztami demontażu ich własnego państwa. Innych sensów to nie ma. Obecność zaś Twardocha w życiu publicznym, to wynik stymulowania deficytów najpierw czytelników, a potem urzędników odpowiedzialnych za finansowanie kultury, a może też wynik jakichś wymuszeń. Fakt, że polscy profesorowie traktują go serio jest jeszcze bardziej zadziwiający niż to, że historia dworu króla Zygmunta III napisana została przez Austriaka po niemiecku.

Polacy są więźniami własnych deficytów. Ja to już tłumaczyłem wiele razy – ludzie, jeśli przychodzi do Was ktoś i mówi tak, że serce wam rośnie, bo wszystkie wasze szajby prezentuje on na wyciągniętej ku wam dłoni, a do tego nie ma tam żadnych zaskoczeń ( to moment najistotniejszy, poczucie, że wszystko przewidzieliśmy), to uciekajcie czym prędzej. To jest zawodowy hipnotyzer, posiadacz certyfikatów błazeńskich wystawionych w Kleeve. Polacy jednak cieszą się, bo ktoś taki zwykle rzeknie na początku kilka ciepłych słów o nich i to jest koniec. Tyle wystarczy. Sto razy tłumaczyłem, że książka Twardocha o wikarym Trzasce to pretensjonalne gówno, ale odpowiedź zawsze była taka sama – wiesz, ja jednak uważam, że nie można jej tak do końca deprecjonować, bowiem pewne poruszane tam problemy…

Ten sposób zawsze działa, albowiem jesteśmy uwięzieni w bańce komunikacyjnej stworzonej przez niemieckie uniwersytety. I dopóki z tej bańki nie wyjdziemy, każdy, najgłupszy nawet diabełek, zamieszkujący pień przydrożnej wierzby, będzie nami rządził.

Teraz słowo o tym rzekomym ubogacaniu kulturowym poprzez język śląski. Tak, jak nadmieniłem – nie ma literatury śląskiej. Jest literatura polska pisana przez rzekomych Ślązaków, którzy realizują swoje aspiracje w Polsce, na szkodę Polski, a nie w Niemczech na chwałę Śląska. To jedna kwestia. Druga – narody nie ubogacają się poprzez to, że wyodrębniają z siebie inne niż narodowy języki. Bo o to chyba chodzi, czy się mylę? Język śląski wyodrębnił się z języka polskiego? Czy może z czeskiego, jak czasem pisali w GW? Bo jeśli z czeskiego, może Twardoch powinien wystąpić o dotacje w Pradze? Nie jest to dobry pomysł? Na pewno język śląski nie ma nic wspólnego z niemieckim. To jest dla wszystkich jasne. Dla Ślązaków bez wykształcenia, którzy wyemigrowali do Niemiec za chlebem, język niemiecki i niemiecka kultura, to obszar hermetycznie zamknięty. Żyją oni w enklawach, tak samo, jak żyli na Śląsku. Pomiędzy nimi a nowym Heimatem istnieje tylko więź ekonomiczna, a nie kulturowa. Większość z nich z resztą w ogóle nie rozumie takiego problemu. No, ale my tutaj rozumiemy. I dziwimy się, że w Niemczech nie toczy się żadna dyskusja o śląskości, choć mieszka tam tylu Ślązaków. Nie ma też pisarzy piszących po śląsku, choć byli i są pisarze tworzący w języku łużyckim. To dziwne. Może dlatego, że Niemcy, jako naród, kultura i państwo są dla obcych hermetycznie zamknięte. Jedyne zaś co udostępniają to aspiracyjne drabiny, po których wspinać się mogą specjaliści z różnych akademii, poznający niemiecki język, niemiecką filozofię, niemiecką muzykę i niemiecką literaturę. Wszyscy ci ludzie czynią to w dobrej wierze, albo są opłaceni. Ich misja zaś polega na tym, by celowo i świadomie, bądź też mimowolnie, poprzez własne deficyty, wskazywać na wyższość, wyjątkowość i co najistotniejsze – hermetyczny, trudny, głęboki i ważny w skali globalnej – charakter niemieckiej kultury i niemieckiego ducha. Polska próbuje robić to samo bez zrozumienia, że wpada w pułapkę, albowiem w Polsce geniuszami ducha ogłasza się Twardochów i tych co podpisali się pod jego listem otwartym czyli ludzi, którzy nawet nie rozumieją, że składają podpis pod dokumentem skazującym język polski na regionalizację w ramach wspólnej Europy i zrównujący ten język z gwarą śląską. Dlaczego oni to czynią? Bo im się zdaje, że przyszłe pokolenia będą aspirować do ich dokonań i stawiać ich sobie za wzór. Tak, szczególnie Szyca, który też ten list podpisał. Szkoda, że nie ma tam Karolaka, bo byłoby jeszcze zabawniej.

Na koniec najważniejsze – silna tradycja to tradycja hermetyczna, to samo dotyczy kultury. I Żydzi są tu przykładem wystarczającym za wszystkie inne. Silna tradycja to taka, która tworzy własne hierarchie i ekspanduje poprzez narzucanie ich innym. Żadna kokieteryjna błazenada nigdy nie będzie tradycją i nigdy nie będzie kulturą, choćby nie wiem ile zaklęć o wielkości, ubogaceniu i różnorodności nad nią wypowiedzieć, choćby nie wiem ilu szamanów biło w bębny i zapewniało, że ta droga jest właściwa.

A teraz zapraszam wszystkich na konferencję z udziałem prof. Nowaka. Zapisywać można się tylko do 20 maja.



tagi: polska  kultura  debata  twardoch  aktorzy  prof. nowak  język śląski 

gabriel-maciejewski
17 maja 2024 08:35
95     3272    14 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

atelin @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 08:47

"Tak, szczególnie Szyca, który też ten list podpisał. Szkoda, że nie ma tam Karolaka, bo byłoby jeszcze zabawniej."

A jest Piotr Polk? Poważnie pytam.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @atelin 17 maja 2024 08:47
17 maja 2024 08:48

Nie wiem, bo widziałem tylko początek listy

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 08:56

Bardzo ciekawie/nieciekawie przedstawia się tytuł wykładu prof. A. Nowaka pt.: "Naród podzielony i partia zewnętrzna jako zagrożenie dla Niepodległości" czyli jak ja własną cegiełkę do tego podzielenia wniosłem!

Tytuły wykładów jakieś takie "słabe". :(

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 08:56
17 maja 2024 08:59

Andrzej, co ja Ci mam powiedzieć...?

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 08:48
17 maja 2024 09:02

Tak..., Tokarczuk, Rojek, Makłowicz...

To jest tragedia, że nie opublikowano całej listy popierających, która przecież powinna napawać Twardocha dumą.

Ciekawe kiedy Tokarczuk wystosuje taki list otwarty w sprawie uznania języka biegunów.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 09:11

Odpowiem bardzo przewrotnie.

Nie ma języka ślaskiego, ale nie ma też gwary śląskiej. Jest zespół dialektów śląskich - zazwyczaj nie stykających się ze sobą, opartych oddzielnie o morawski (nie czeski, bo to sztuczny XIX wieczny twór), niemiecki (żywy na Dolnym Śląsku do lat 40-tych XX wieku z pisarzem Hartmannem i jego napisanymi po śląsku "Tkaczami") oraz polski (który obecnie wykorzystywany jest politycznie do rozwalenia Rzeczypospolitej od środka). Dialety niemieckie i morawskie są już martwe. Dialety polskie powoli i nieodwracalnie umierają od czasów wprowadzenia nauki w szkołach górnośląskich po polsku (pomocniczy biskup wrocławski Bogdein w 1848 roku, jednocześnie główny inspektor szkolny rządu pruskiego w regencji opolskiej).

I są zapaleńcy, którzy próbują pisać po śląsku, ale nawet jeśli ktoś to kupuje, to wyłącznie żeby postawić na półce i chwalić się przed znajomymi. Nikt tego nie czyta z tego samego powodu, z którego wykształceni w Kaiserowskiej Rzeszy Górnoślązacy w latach 30-tych nie czytali polskich książek - nasze oczy przyzwyczajone są do innego układu liter i się po prostu męczą.

Nawet jeśli wpiszą język śląski do ustawy o mniejszościach to żadnego praktycznego wpływu to mieć nie będzie na życie ludzi na Śląsku. Tak samo jak żadnego wpływu nie ma fakt bycia od samego początku na tej liście języka kaszubskiego.

Ambicji politycznych żadnych śląskich działaczy ta sprawa i tak nie załatwi, a będzie tylko po jakimś czasie wykorzystywana tak samo jak język litewski w XIX wieku - czyli do budowania tożsamości narodowej w kontrze do tożsamości polskiej.

I niestety nie ma tu żadnego dobrego wyjścia z obecnej sytuacji:

https://jezyki.studentnews.pl/s/142/32167-Jezyki-obce-newsy/324116-Jezyk-slaski-wpisany-na-liste-Biblioteki-Kongresu-USA.htm?l=1340

https://pl.wikinews.org/wiki/2007-07-27:_J%C4%99zyk_%C5%9Bl%C4%85ski_ma_kod_ISO

Jakiekolwiek działania są spóźnione o dobre trzy dekady.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 08:59
17 maja 2024 09:13

Jak to, co?

Otuchy potrzebuję! :)

A najlepiej coś w podobie do notki o Grodzisku Mazowieckim, bo "zazdraszczam" okrutnie jak tam jest fajnie, a ja tam nigdy nie byłem! Na pocieszenie (swoje) napiszę, a może nawet notkę popełnię, jak u mnie jest fajnie - tam gdzie mieszkam. W okolicy (pod domem) mam trzy parki i wolny dostęp do Zatoki Gdańskiej!

Tak, że tego...

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Pioter 17 maja 2024 09:11
17 maja 2024 09:19

budowana jest trampolina dla nowych sił politycznych, dotychczasowe nie są sprawne tak jak planowano; później dojdą cele ściśle polityczne powiązane z rola samorządow w UE; mówimu i piszemu tutaj o Polsce; a wiekszośc obywateli RP ma to w d... i myślą, że to taka gra lub serial na Netfixie; albo, że są jakieś służby co Polske obronią tylko jeszcze nikt nie wie przed czym czy przed kim

zaloguj się by móc komentować

Pioter @qwerty 17 maja 2024 09:19
17 maja 2024 09:24

Pytanie tylko, czy UE tak długo pociągnie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 17 maja 2024 09:11
17 maja 2024 09:30

No, ale o tę kontrę właśnie chodzi

zaloguj się by móc komentować


Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 09:33

... bo paraliż postępowy najzacniejsze trafia głowy.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 09:30
17 maja 2024 09:33

Wiem, ale tego nikt poza nami nie widzi. Ludzie nie widzą schematów działania wykorzystywanych stale i bez większych zmian od tysiącleci.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 09:35

No właśnie czytając te wszystkie regionalne baśnie i legendy zastanawiałem się po co w PRL tak mocno eksponowano gwarę śląską. Wydano  setki zbiorów opowiadań, legend itp. Tego nie da się czytać, a jednak nakłady były i to duże. To samo z gwarą kaszubską. Natomiast nIgdy nie znalazłem nic dłuższego w gwarze mazurskiej, małoplskiej (nie licząc górali),łęczyckiej, kujawskiej, czy wielkopolskiej. Przecież władza ludowa powinna raczej zscalać niż dzielić. A jednak. Widać poszedł jakiś prikaz od ruskich bo od lat 40-tych  tak to wygląda . Może  to jakaś karta przetargowa w negocjach z Niemcami? W każdym razie tradycja żyje i  jak widać  ma się dobrze.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 17 maja 2024 09:35
17 maja 2024 09:39

Na pewno, łużyce po wojnie całe były sowiecką agenturą pilnującą Niemców

zaloguj się by móc komentować

JK @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 09:45

W latach osiemdziesiątych, będąc w Budapeszcie spotkałem małżeństwo Ślązaków. Byli to turyści z Niemiec. Zagadnęli do nas bo rozmawialismy po polsku i bardzo się ucieszyli, że rozmawiają z Polakami. Powiedzieli tak. W Polsce powojennej nazywali ich Hanysami w Niemczech Polokami a przecież oni są Ślązakami a jednak widać było, że cieszyli się z rozmowy z Polakami. Takie przynajmniej odniosłem wrażenie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 17 maja 2024 09:33
17 maja 2024 09:46

Ludzie nie mają nic do gadania, wyselekcjonowani agenci wpływu zabierają głos za nich i prezentują dodatkowo, w pakiecie, swoje deficyty

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 08:56
17 maja 2024 09:48

A zapytam jak w Gdańsku traktuję się kaszubski język? Dla mnie to relikt oświeceniowego hasła - czyja władza tego wiara.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 09:50

Zodyn z tych paciulokow co tyn aufruf szrajbyli nie godo po noszymu. Some gorole, chopie, co dupiom fleki.  

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 09:13
17 maja 2024 09:58

>Otuchy potrzebuję! :)

To niech kolega wsiada na rower i jedzie do Ptasiego Raju, zobaczy kolega nawigator jaka tam rekreacja. I jakie PTAKI napisy na barierkach wież widokowych "popisują". Można też autobusem dojechać i pospacerować. Polecam.

Choć rowerem to wycieczkę kolega może zrobić aż do mierzei wiślanej. No i popatrzyć na kormorany i foki na Mewiej Łasze.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 09:39
17 maja 2024 09:58

Zwłaszcza po osiedlaniu tam greckich emigrantów.

zaloguj się by móc komentować

Adriano @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 10:03

“Po kiego pierona Ślonzokom ktoś chce naciepać nauka jakiejś jednyj sztucznyj wymyślonej godki?”-poseł Roman Fritz .

Prof.Jan Miodek tyż o tym godo-“Nie ma ani jednej cechy strukturalnej, która różniłaby dialekt śląski od dialektu wielkopolskiego czy małopolskiego. Polszczyzna śląska to archaiczna forma regionalna mowy polskiej. Proszę ode mnie nie wymagać udowodnienia, że może śląszczyzna jest odrębnym językiem, nie żądać jej kodyfikacji, bo to jest nonsens".

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 10:10

Może warto pogadać z ChatGPT i posłuchać co ta cyfrowa mądrość ma o nich do powiedzenia?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zyszko 17 maja 2024 09:35
17 maja 2024 10:33

To jest stary sowiecki trik, opisany przez Józefa Mackiewicza. Otóż Sowieci wszedzie, gdzie podbili teren promowali język miejscoey, wydawali gazety, ksiązki, uczelnie wyższe z wykładowym językiem. Tak robili z białoruskim, ukraińskim i innymi językami. Służyło to zarowno kokieterii i karmieniu złydzeniami ludzi z lompleksami i deficytsmi, a także ulatwiało agitscję komunistyczną. Siwieci zauważyli, że ludzie łatwiej prxyjmą komunistyczną rzeczywistośc o ile opakuje się ją w narodowy sztafaż. Mackiewicz wykazał to fantastycxnie na przykładzie narodowców pokroju Bolesława Piaseckiego i jemu podobnych. Narodowcy chcą Polski i nieistotne jest dla nich jaka ta Polska - może być i komunistyczna, byleby była Polska.

Tak samo załatwili Ukraińców, twirząc UPA i nasycając ją taką ilościa swoich ludzi, że ci "nacjonaliści" robili wszystko czego pragnęli komuniści, choć jednocześnie retoryka antykomunistyczna w UPA była podbijana do maksymalnych poziomów.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter 17 maja 2024 10:37
17 maja 2024 10:45

To w ogóle były czasy "odrodzenia" języka czeskiego, wobec czego ten język śląski miał być pieteotnie skierowany przeciw Niemcom...i robili to Czesi...:). Pewnie liczyli na przyłączenie całego Śląska do Czechosłowacji. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 10:52

Nastąpiło gwałtowne „wzmożenie” w „sprawie śląskiej”,  co można oczywiście wiązać z projektami państwa europejskiego. Stąd ministerstwo przemysłu pojawiło się  nagle w Katowicach  ( szyld został wkręcony  w to samo miejsce co w PRL-u  Ministerstwo Górnictwa i Energetyki ).   Ta koncepcja oczywiście lansowana była przez „żymskie” środowiska Wyborczej ale z innego powodu  ( atomizacja społeczeństwa i regionalizacja ) pod przewodem …„kredytu”  a teraz wpisuje się w  koncepcję niemiecką, która z kolei jako Unia może być elementem pośrednim rządu światowego. Jakiż to problem dokonać aportu Unii Europejskiej wraz ze Śląskiem do tego globalnego projektu komunistycznego ? Dlatego USA  będące obecnie pod okupacją „banków” wspiera ten projekt i na wskroś „postempowy”, kosmopolityczny i genderowy Berlin.  Jednak Niemcy to już inne Niemcy, które kiedyś były podziwiane za poziom życia i ..Mercedesa którego skręcają Turcy a silniki można spotkać od Renault.   W Katowicach Mercedesów pełno a Aldiki są prawie na każdej ulicy.  Wydaje się że Śląsk najłatwiej będzie wyrwać no ale czy przypadkiem Wrocławia czy Poznania już nie ? Wejście RP do grona G20 musiało obudzić śpiące demony. Skundlony poziom naszych elit pokazuje, że za paciorki są w stanie sprzedać własną matkę no chyba że CPK przeważy jako projekt militarny… Dlaczego te elity takie są ?  Ponieważ starannie wycinano wszelkie "narodowe i katolickie odchylenia" poza jasełkami po przewodem grup rekonstrukcyjnych...

Budynek w stylu modernistycznym powstał w 1913 roku na potrzeby Dyrekcji Kopalń Księcia Pszczyńskiego . Historia zatoczyła koło…

 

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 17 maja 2024 10:45
17 maja 2024 10:53

Tak to wygląda i tyle właśnie może powiedzieć o tym ChatGPT, aż popytam o historię. Co ciekawę RAŚ obecnie ma finansowanie jedynie z / przez Polskę, przynajmniej tak twierdzi ChatGPT-4.

Czyli język śląski powstał między 1915 a 1920 ...

zaloguj się by móc komentować

Pointblack @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 08:48
17 maja 2024 10:53

Mnie to w ogóle nie dziwi, bo słyszałem na własne uszy, jak pan profesor powiedział, że ma wrażliwość lewicową. Wrażliwość lewicową jako historyk, dodajmy. Stoi po stronie socjalistycznej w całej naszej historii, po prostu. Taki był sens jego wypowiedzi, a oznajmił to pod koniec wielodcinkowej audycji „Historia żywa” w Polskim Radiu.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 11:08

Takie miałech klyty z ChatGPT o śląskich działaczach i organizacjach.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @OjciecDyrektor 17 maja 2024 10:33
17 maja 2024 11:28

No tak, ale w Polsce poza kulturą "narodową" komuniści mocno promowali język śląski i kaszubski pomijając inne dialekty / gwary (mimo deklarowanej "ludowości"). Co moim zdaniem  sugeruje, że Śląsk i Prusy  nie miały być od razu zintegrowane z resztą kraju ale pozostawiono je jako kartę przetargową w jakiś negocjacjach. "Są  wasze, ale nie do końca".

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 17 maja 2024 11:08
17 maja 2024 11:39

Śląska Ferajna - to mi przypomina czeską organizacje pod nazwą MAFIA, z której pochodzili wszyscy czescy prominenci.

Język śląski na 100% był wytworem Czechów i służyć miał aneksji całego Górnego Śląska, co jednak nie wyszło z powodu Korfantego. Zastanawism się czy Niemcy celowo nie sprowokowali tych powdtsń śląskich, aby ubiemożliwić Czechom zajęcie Śląsks? Bo dla Niemców Śląsk w rękach Czechów był bardziej niebezpieczną sytuacją, niż w rękach Polaków. Zresztą wiedzieli o konflikcie pomiędzy tymi nqrodami o Cieszyn i Zaolzie, więc ten konflikt był im na rękę i mogli go podsycać.

zaloguj się by móc komentować

Klasyk @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 11:40

Telewizja śląska TVS, puszcza serial "Bonanza" po śląsku. Ciekawe dlaczego nie emitują polskich seriali w tym języku?

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Zyszko 17 maja 2024 11:28
17 maja 2024 11:44

Myślę, że nie o to chodziło, ale o to, że Kaszubi i Ślązacy byli spolecznościami bardzo hermetycxnymi i zwyczajnie z tego powodu trudniej podatne na komunistyczną agitację. I stąd ta promocja. Zresztą promocja Żydów też temu służyła plus wyobcowanie, które było gwarancją, że nie będą czuli współczucia i solidarności z gnębionymi Polakami - to zdecydowało o ich promowaniu w aparacie komunistycxnym.l. a nie jakies szczególnevpro-żydowskie sympatie komunistów. Pojęcie "żydokomuna" to taki parawan steorzony przez samych komunistów, aby całą nienawiść za gnębienie przekierować na Żydów

zaloguj się by móc komentować

olekfara @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 12:17

Jak słyszę to pytanie „Czyja będzie Polska…i jaka ona będzie?”, to mnie ..., raz, że to oferta sprzedaży, dwa trzeba odpowiedzieć najpierw na pytanie, czyja ona jest. Może na odwrót, najpierw czyja jest, a tego nie usłyszymy i nie dowiemy się, a dwa to w związku przyczynowym z pierwszym oferta sprzedaży, do tego przez niczego nie rozumiejącego pośrednika. Kupcy chyba mocno wybrzydzają.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 08:56
17 maja 2024 12:23

,,Slabe,,  ???

 

To  jest  zwyczajne  ZAORANIE  SIE,...  a  zwlaszcza  po  tym  ,,poTpisie  profesUra,,  pod  listem  twardocha,  tego  MATOLA,  ZLODZIEJA  i  PASOZYTA.

zaloguj się by móc komentować

mikklatka @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 13:36

"Teraz najważniejszym tematem jest rzekomy etnos śląski, którego prominentni przedstawiciele i najbardziej aktywni działacze, przyjechali do Katowic za Gierka, albo jeszcze później, a miejscem ich urodzenia były miasta takie jak Przemyśl, Radzyń Podlaski, Garwolin i Przeworsk. "

Bardzo celne i prawdziwe spostrzeżenie.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @OjciecDyrektor 17 maja 2024 11:44
17 maja 2024 13:38

Dokładnie tak. Społeczności żydowskie były przez komunistów szykanowane i to widać w archiwaliach.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Pointblack 17 maja 2024 10:53
17 maja 2024 13:41

Wrażliwość lewicową niesie zapach dekretów i walki klas. Dziękujemy, dziękujemy. 'Ale to już było ..'

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Zyszko 17 maja 2024 11:28
17 maja 2024 14:01

Notabene, komunisci jednocześnie ostro zwalczali używanie gwar śląskich w szkołach. Osobiście pamiętam sceny, gdy nauczyciele naśmiewali się z kolegi- Ślązaka, a obecna nasza sąsiadka była w takich przypadkach bita. Do tej pory pamięta.

Obecnie niemal ci sami ludzie uznają gwarę śląską za język ...

PS. Obie książki o dawnej Polsce przejrzałem z zainteresowaniem, a fragmenty przeczytałem dorosłej córce. Oczywiście bardzo się to jej przyda do rozumienia tych ludzi i czasów 

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 15:13

 Człowiek, który był dla mnie autorytetem... Zadziawiające, że język bawarski, który słyszałem na własne uszy nie ma statusu odrębnego języka. Jestem zszokowany decyzją pana Nowaka. Teraz rozumiem jego występ w kanale zero.  

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @K-Bedryczko 17 maja 2024 15:13
17 maja 2024 15:15

Tak, dialekty niemieckie są po prostu dialektami...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mikklatka 17 maja 2024 13:36
17 maja 2024 15:16

Mój brat był takim Ślązakiem, a potem wyemigrował do Niemiec. Tyle, że on był zwykłym górnikiem, a nie jakimś działaczem

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @K-Bedryczko 17 maja 2024 15:13
17 maja 2024 15:30

No właśnie, inaczej brzmi niemiecki w Belinie, inaczej w Kolonii, inaczej w Monachium, nie mówiąc o Wiedniu.

Jakoś nikt nie robi problemu z tego, że jest plattdeutsch i hochdeutsch, nie mówiąc o całej masie lokalnych dialektów.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 17 maja 2024 09:48
17 maja 2024 15:49

Ja tak jednym zdaniem czy nawet dwoma nie potrafię odpowiedzieć. :(

Poza tym niewiele wiem i do tego podpieram się Wiki, która podaje, że Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie to starożytna organizacja:

Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie jest kontynuatorem Zrzeszenia Kaszubskiego istniejącego od 1956 roku oraz Zrzeszenia Kociewskiego, istniejącego od 1957 roku, a obecną nazwę nosi od roku 1964, kiedy doszło do połączenia obu tych organizacji. 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zrzeszenie_Kaszubsko-Pomorskie

Urodziłem się w Gdańsku, tak jak "nasz" premier Donald T. Ja Kaszubą/Kaszubem nie jestem, a on chyba po rodzinie tak.

Atoli śp. prezydent Adamowicz zadekretował, że Gdańsk jest stolicą Kaszub, ale to się nie przyjęło. :)

Chociaż:

http://kaszebsko.com/stolica-kaszub

Ogólnie rzecz biorąc język kaszubski jest trudny dla mnie i nie znam go. Onegdaj doszedłem pieszo do miejscowości, co się zowie "Czapla" po polsku. Czy ktoś wie jak to będzie po kaszubsku?

Po kaszubsku będzie: "Czapla". :)

I taka tablica miejscowości z dwiema nazwami po polsku i kaszubsku mię uderzyła na oczy. :)

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 17 maja 2024 09:58
17 maja 2024 16:03

Za młodu bywałem cżęsto, bo to ładne i interesujące miejsce, ale ostatnio rządzą tam kormorany, którym wszystko wolno i wygląda to jak po przejściu jakiejś... To są duże ptaki i robią dużo "dobrego", ale drzewa tego nie "rozumieją" i nie wytrzymują i stąd krajobraz robi się księżycowy, ale zgodny z naturą itp, itd.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 15:15
17 maja 2024 16:21

Mapka dialektów niemieckiego

I tak jest od Marcina Lutra, którego pomnik stoi w Bielsku Białej. Niby pan Marcin jako pierwszy biblię po niemiecku zredagował i wydał u swojego patrona. Bracia Grimm kolejny raz szlifowali i kodyfikowali jezyk niemiecki. 

Szwajcarzy, Austiacy czy Luksemburczycy się za Niemców nie uważają, chyba. I mówią odpowiednio po szwajcarsku, austriacku i luksembursku.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 17 maja 2024 16:21
17 maja 2024 16:27

A jak oni wybierają się na wojnę to po jakiemu mówią? Chyba, że mają taki żołnierski zestaw zrozumiały dla wszystkich - kilka słów i do ataku!

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 16:27
17 maja 2024 17:10

No jak to jak?!?

Rozkazy dostają w zalakowanych kopertach, zaszyfrowane enigmą i tylko Allan Turing może to rozczytać. I mają stały zestaw zwrotów, pomruków i chrząknieć: Sznele, sznele, ... Raus ..., Hende hoh ...

Jak im się znudzi gonić to budują takie "indiańskie wioski" i na wejści każdej wieszają napis: Abrajt maht fraj

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 17 maja 2024 17:10
17 maja 2024 17:19

Widzę, że kolega szkolony w niemczyźnie wojennej, aż strach się bać! :))

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @ewa-rembikowska 17 maja 2024 15:30
17 maja 2024 17:56

Wprowadzenie domniemanego języka śląskiego ma również pragmatyczny fundament. Może w przyszłości posłużyć do zakwestionowania integralności obecnego obszaru Polski na rzecz jak przypuszczam "autonomii Śląska".

Idąc tą drogą  można uznać podobny scenariusz dla  Sorbów/ Wenedów z terenów od południowej Brandenburgii do części Łużyc 

zaloguj się by móc komentować

nawigowAny26 @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 17:19
17 maja 2024 18:59

Teraz po zastrzyku imigracyjnym w ruchu to mogą być słyszalne akcenty lub dialekty afrykański-azjatyckie. Taki mzimu-dojcz.

zaloguj się by móc komentować

chlor @ewa-rembikowska 17 maja 2024 15:30
17 maja 2024 19:44

W Niemczech status "języka" mają poza niemieckim tylko fryzyjski i łużycki. Dla pewności, że więcej nie będzie umieścili to w konstytucji. Podobnie jedyne uznane mniejszości narodowe w Niemczech to Łużyczanie i Fryzyjczycy. Przynajmniej z 10 lat temu tak było.

 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 17 maja 2024 11:44
17 maja 2024 19:53

Ta hermetyczność Kaszubów. Byłem w zeszłym roku w Gdańsku na 50leciu ukończenia studiów ( nie moich, ja tylko z nimi zaczynałem, kończyłem nieco później i gdzie indziej). Ze zdziwieniem słuchałem wyznania kolegi, że jest Kaszubem (choç nazwisko już dawno powinno zastanowić). Mówił m.in. o zakazie małźeństw z nieKaszubami i konsekwencjach genetycznych, szczegól je w nielicznych slołecz ościąch.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 20:47

Z tego jak się prof. Nowak tłumaczył dlaczego podpisał, wynika że on nie rozumie w czym wziął udział.

Z tego co sami ślązacy piszą w internecie, którzy od pokoleń są ślązakami i w domu mówiło się u nich gwarą to dla nich jest to coś co im ubliża. Oni dobrze rozumieją to, że gorole chcą użyć ich gwary do nawalanki politycznej i dezintegracji Polski.

 

zaloguj się by móc komentować

stachu @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 15:49
17 maja 2024 22:07

Z dawnych czasów w Kuźnicy, "Wies Kuznieca, reboków naszech stoleca"

zaloguj się by móc komentować

zkr @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 15:49
17 maja 2024 22:23

> zadekretował, że Gdańsk jest stolicą Kaszub

to sa dla mnie j..., to znaczy kpiny
rozumiem, ze mozna sie sprzeczac czy to Koscierzyna czy Kartuzy sa stolica Kaszub ale Gdansk?

> a on chyba po rodzinie tak.

" Lider Koalicji Obywatelskiej pochodzi z kaszubskiej rodziny i o sobie także mówi dumnie: Kaszub. W domu jego dziadków ze strony ojca mówiono i po polsku, i po niemiecku. Matka Donalda Tuska, Ewa, która urodziła się w 1934 r., jako dziecko mówiła wyłączne po niemiecku. Jej matka, która zmarła w 1997 r., była Niemką, nazywała się Anna Gertrude Liebke i była córką Ottilii Johanny Krause oraz Alberta Franza Liebke."

link

A pani Anna pracowala w

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zoppoter_Zeitung

Polecam tez to :)

https://wybrzeze24.pl/component/jdownloads/finish/3-gazeta-gdaska/3023-gazeta-gdaska-694

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 22:37

Prof. Miodek: Udowadnianie, że śląszczyzna jest odrębnym językiem, to nonsens

" – Proszę ode mnie nie wymagać udowodnienia, że może śląszczyzna jest odrębnym językiem, nie żądać jej kodyfikacji, bo to jest nonsens. Naiwność połączona z fanatyzmem (...) Kapitałem dialektu śląskiego jest jego mozaikowość. Na ten dialekt śląski składa się kilkadziesiąt gwar. Próba kodyfikacji będzie zawsze z krzywdą dla którejś z tych gwar. Nie dajmy się zwariować – twierdzi językoznawca prof. Jan Miodek."

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
17 maja 2024 22:54

Bo najważniejsza jest rodzina.

 

Ta Popiołkowa to ta z wielorodzinnego domu ?

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować


KOSSOBOR @ArGut 17 maja 2024 09:48
17 maja 2024 23:50

Nikt w Gdańsku po kaszubsku nie rozmawia, oczywiście. 

Kaszubi to dość zamknięta społeczność - do tego stopnia, że genetycznie "kręcą się we właśnym gronie". Znajomi lekarze, którzy tu /na Kaszuby/ przybyli z Warszawy, mając przegląd zdrowotności/chorób Kaszubów ze względu na pracę w jednym ze szpitali, mówili mi, że pośród tej populacji istnieją choroby genetyczne, właściwe dla zamkniętych grup ludności. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
18 maja 2024 00:04

Dla mnie - język śląski - to jest ewidentne podejście pod wyłuskanie Śląska z Polski. I to przeniesione ministerstwo na dodatek... I nie jest to jakieś ministerstwo klimatu z idiotami na czele, a chodzi o ciężki przemysł.

"Wrażliwość lewicowa" /oksymoron!!!/ za Chiny nie kojarzy mi się z dobrem i interesem Polski, o czym /o dobru i interesach/ w wielu wykładach prawił prof. Nowak. Zdumiewające, że człowiek o tak wielkiej wiedzy historycznej i tak wysokiej kulturze uważa, że użycie pojęcia "wrażliwość lewicowa" nie jest kompromitujące /po latach komuny i PRLu chociażby/. 

My tu naszą wrażliwość opieramy na Dekalogu. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 18 maja 2024 00:04
18 maja 2024 00:56

Niech  go  kaczka  kopnie,...

...  tego  detego  ,,czlowieka  o  tak  wielkiej  wiedzy  historycznej  i  tak  wysokiej   kulturze,,  !!!

 

Zwykla,  DWULICOWCA,  SPRZEDAJNA  PRZECHRZTA  -  jakich  ,,na  peczki,,  u  PAD`a  i  w  ,,naszym  ZONdzie  -  od  ,,psowania  dziewek,,  na  Ukrainie...  i  ,,profesUr,,  jeszcze  chce  byc  ,,prezydEtem,,  Polakow  i  Polski,...

...  no,  smiechu  warte.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
18 maja 2024 05:06

Ale co tam profesor Nowak.

Ostatnio Rada Języka Polskiego ogłosiła rewolucję:

https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art40356561-rada-jezyka-polskiego-oglasza-rewolucje-nazwy-mieszkancow-miast-z-wielkiej-litery-sa-tez-inne-wazne-zmiany

Pierdolec kompletny.

Proszę mi wybaczyć język.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @nawigowAny26 17 maja 2024 18:59
18 maja 2024 05:09

"Teraz po zastrzyku imigracyjnym w ruchu to mogą być słyszalne akcenty lub dialekty afrykański-azjatyckie. Taki mzimu-dojcz."

Wszystko się zgadza.

Mzimu-dojcz jest okej.

To taki anglo-pidżin, dostosowany do krainy nadwiślańskich komanczów.

"Tobi be good to Massa, Tobi work hard...."

zaloguj się by móc komentować

Adriano @Szczodrocha33 18 maja 2024 05:06
18 maja 2024 06:27

Slabo.Nie nadążają (a może nie nadanżają:) ) za duchem czasu.W TV słyszymy przecież,że np. redaktor zaprosił dzisiaj do studia ministrini Zielińską ,która jest jego gościnią.

zaloguj się by móc komentować

mikklatka @gabriel-maciejewski 17 maja 2024 15:16
18 maja 2024 06:54

Normalne w tamtych i obecnych czasach. Sęk właśnie w tym, że często ci politycznie wzmożeni z wielką swadą zgrywają Ślązaków.

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 18 maja 2024 05:06
18 maja 2024 07:04

Pierdolec wedlug bralczykowych standardow pisze sie panie Szczodrocho z duzej litery.

Profesor Nowak natomiast strzeli sobie gola do wlasnej bramki. Abstahujac od idiotyzmu ewidentnego z "jezykiem slaskim", to zglajszachtowal sie z tym towarzystwem kompletnych tumanow, ignorantow i polanalfabetow.

zaloguj się by móc komentować


xMarek @gabriel-maciejewski
18 maja 2024 09:23

Jakiś czas temu stałem się posiadaczem książki Pana Profesora Nowaka: Powrót Imperium Zła. Zapowiada się ciekawa lektura. Dotąd słuchałem różnych wystąpień Pana Profesora, a książka wspomniana, to moje pierwsze praktycznie zetknięcie z "pisanym" Profesorem.

Jednak jest też mocne zdziwienie. Na wyklejce ksiązki jest informacja, że Pan Profesor jest wykładowcą w Natolinie, a Natolin to podmiot finansowany przez Sorosa, a tego Pan Profesor zdaje się krytykować.

Czy jeśli można uniknąc judaszowych srebrników, nie należąłoby tego uczynic?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @xMarek 18 maja 2024 09:23
18 maja 2024 09:32

To nie jest pytanie do mnie. Rozumiem jednak, że są chwile, które nazywamy momentami, kiedy nie można tego zrobić. 

zaloguj się by móc komentować

xMarek @gabriel-maciejewski 18 maja 2024 09:32
18 maja 2024 09:36

Dobrze rozumiem? Są chwile, kiedy nie mozna się wyrzec wzięcia judaszowych srebrników?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @xMarek 18 maja 2024 09:36
18 maja 2024 09:51

Nie należy tego rozumieć dosłownie. Może profesor znalazł się w jakiejś trudnej sytuacji, to chciałem powiedzieć

zaloguj się by móc komentować

xMarek @gabriel-maciejewski 18 maja 2024 09:51
18 maja 2024 09:59

Rozumiem. Też mi takie rozwiązanie chodzi po głowie. Widzę, że z dnia na dzień ten nasz świat bieżący jest coraz trudniejszy do czytania.

Korzystając zaś z wątku o Profesorze, raz jeszcze zareklamuje Powrót Imperium Zła. Można na YT znaleźć prezentację tej ksiazki w wykonaniu samego jej autora. To spojrzenie na ostatnie 100 lat historii Sowietów/Rosji. Od czasów Lenina do putinowskiej współczesności.

A czy Szanowni czytali/słuchali wystąpienia Pana Profesora, w którym otwarcie wzywał Prezesa do zejścia z planszy politycznej?

zaloguj się by móc komentować

Adriano @gabriel-maciejewski
18 maja 2024 10:39

Prof. Andrzej Nowak wzywa Jarosława Kaczyńskiego do ustąpienia i zmiany w PiS (tysol.pl)

I jak grochem o ścianę albo raczej spłynęło to po dworznach i Prezesie "jak  po kaczce".Prezes niczym marszałek Piłsudski za sanacji.1-Zawsze ma rację, 2-jeśli nie ma racji patrz punkt 1.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Adriano 18 maja 2024 10:39
18 maja 2024 12:37

Problem w tym, że gdy Kaczyński zejdzie z plsnszy, to powstanie czarna dziura, która zassa wszystkich patostreamerów i już nie będzie nikogo, kto by mógł straszyć Polaków, bo nikt inny nie wzbudza nawet 1% takich emocji, jakie wzbudza Kaczyński.

Stąd Kaczyńskiemu karzą być w polityce. A te nawoływania prof. Nowaka świadczą, że on nie rozumie co się dzieje. Stąd ja jego książek czytać nie będę, bo nic mi nie pomogą w zrozumieniu sytuacji.

zaloguj się by móc komentować

m8 @Andrzej-z-Gdanska 17 maja 2024 17:19
18 maja 2024 13:52

Każden był szkolony. Kilka komend, nazwy formacji wojskowych, stopnie wojskowe. 

zaloguj się by móc komentować

m8 @nawigowAny26 17 maja 2024 18:59
18 maja 2024 13:54

Mzimu deutsch rządzi w muzyce(rap) i w reklamach.

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @OjciecDyrektor 18 maja 2024 12:37
18 maja 2024 14:23

To tak jak z piłką nożną - 40 milionowy naród gdzie klubików piłkarskich jest "na pęczki", nie potrafi wystawić 2 klubów ekstraligowych grających na europejskim poziomie i reprezenrtacji w pierwszej 15 stce świata. to samo z Prezesem. Jak nie ma innych liderów - to jakieś kuriozum jest!!!! Morawiecki podobno został sam na 30 minut w unii z niemcami i po sam na sam podpisał wszystko co chcieli. To są jakieś popierdułki. Toto co ucekło do mińska o twarzy typowego ruskiego inżyniera z lekką domieszką kałmuka powinno być likwidowane na odległość dronem lub innym urządzeniem. Nie mam słów w cywilizowanym języku by opisac to całe "liderstwo-elitarstwo w Polsce".

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Adriano 18 maja 2024 06:27
18 maja 2024 14:58

"Slabo.Nie nadążają (a może nie nadanżają:) ) za duchem czasu."

 

Te nowe przepisy to rewolucja na miarę epoki.

Coś jak z lotniskiem Okęcie.

Kwaśniewski obudził się rano skacowany, nie wiedział co zrobić z tak pięknie zaczynającym się dniem, to wziął pojechał na lotnisko

i przemianował Okęcie na imieniem Szopina.

A ludzie po staremu gadają Okęcie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 18 maja 2024 07:04
18 maja 2024 15:19

Tak, faktycznie zapomniałem.

Pierdolec z wielkiej litery.

zaloguj się by móc komentować

xMarek @Adriano 18 maja 2024 10:39
18 maja 2024 18:05

To do mnie powinno być, nie do Pana Maciejewskiego :-)

Pan Kaczyński i dworzanie zaklinają rzeczywistość. To, co widać w perspektywie, to coś w stylu: miało byc tak pieknie, a wyszło jak zawsze.

zaloguj się by móc komentować

xMarek @OjciecDyrektor 18 maja 2024 12:37
18 maja 2024 18:10

Trudno mi powiedzieć, czy Pan prof. Nowak rozumie, czy tez nie, to co się dzieje na polskiej scenie politycznej. Wydaje mi się, że jako wschodoznawca raczej powinien rozumieć, ale to już jego rzecz. To, co Pan pisze, zdaje się prowadzić do takiej logiki: Tusk z Prezesem są dogadani. A straszenie sobą nawzajem nas, POlaków, obaj mają we krwi.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Adriano 18 maja 2024 10:39
18 maja 2024 18:41

Wielka naiwniacy że strony prof. Nowaka. Wielka i dlatego niebezpieczna.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
18 maja 2024 18:41

Miala być naiwność 

zaloguj się by móc komentować

Adriano @xMarek 18 maja 2024 18:05
18 maja 2024 19:09

Racja do Ciebie xMarku pisałem.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @KOSSOBOR 17 maja 2024 23:50
18 maja 2024 20:10

>Nikt w Gdańsku po kaszubsku nie rozmawia, oczywiście.

Kolega zkr dobrze to ujął. Ja w Gdańsku i Gdyni poznałem już śp. wujka żony i mamę żony brata mojej teściowej. Oni posługiwali się językiem kaszubski ale byli NAPŁYWOWI, w sensie IIWW. No i ciekawa rzecz w województwie pomorskim są Kluki, gdzie znajduje się skansen Słowińców ... Jakim jezykiem mówią/mówili Słowińcy?

A może nie warto odpowiadać na tak postawione pytanie, w opisie jak byk JEST, że całą tą etnograficzną  taksonomię "wystrugała" NIEMIECKA AKADEMIA pewnie dla potrzeb Tysiąćletniej Rzeszy.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @xMarek 18 maja 2024 18:10
18 maja 2024 20:28

Tak proszę księdza. Juz od dłuzszego czasu głoszę tezę, że nasze życie polityczne i walki to wrestling i nic więcej. Trudno się z tym pogodzic, bo człowiek pragnie miec nadzieję, ale tu niestety nie ma nadziei - są złudzenia.

zaloguj się by móc komentować

xMarek @OjciecDyrektor 18 maja 2024 20:28
18 maja 2024 20:46

Wiele wskazuje na ten wrestling. Nie wiem, może ja jakiś nienormalny jestem, ale zasadniczo nie pałam za kolegowaniem się z osobami, które są anty mnie nastawione, które wyznają zasady zupełnie nic nie mające wspólnego z Dekalogiem. Jak zaś widzę, oraz słyszę, kto z kim z powszedniego frontu wojny polsko-polskiej koleżeńskie wódki pije, do zdjęć celebryckich pozuje, to witki opadają.

Od miesięcy wraca mi myśl o tym, dlaczego my budujemy takie sojusze, jakie budujemy? Przewidywalne, wyrachowane, ze szkodą oczywiście dla nas? Czytam aktualnie Lakę, Prusa. I odnoszę wrażenie, że my, Polacy, to jak ten Wokulski jesteśmy. Opętani Belą Łęcką...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @xMarek 18 maja 2024 20:46
18 maja 2024 21:10

Tak jest..to nieuleczalna choroba. Wokulski miał jeszcze szczęście, ze nauczył sie angielskiego i zrozumiał, że Łęcka robi go w trąbę. A nasi ridacy już biczego się nie chcą uczyć i są skazani na ogolenie przez Łęckie. 

Zrezztą na blogu Piotera napisałem wczoraj czy przedwczoraj, że szykowana jest ogólnoeuropejska wymiana elit i oni wszyscy zostaną wymienieni, po owczesnym wytrzepaniu z majątku. I widać, jak tu Pan Bóg się nad namu lituje, bo być może dzięki temu paru chociaż ludzi otrzeźwieje. Już to dawno zauważyl, że z nami Pan Bóg obchodzi się w ten sposób, że aplikuje nam "miłosierne okrucieństwo". Wiem, że to brzmi jak oksymoron, ale tak jest.  Zresztą nie tylko z nami tak postępuje - z Niemcani czy Francuzami podobnie. Więc myślę sobie, że najlepiej wyłączyć się z życia politycznego i zająć sie praktycznymi rzeczami. Chocby starać się zmienić tylko to, co od nas zależy i nic więcej. Bo staranie się o rzeczy, które od nas nie zależą (wybór rządzacych krajem to iluzja) ZAWSZE doprowadzą do rozczarowania i rozgoryczenia, widocznego zresztą w konentarzach na SN. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

xMarek @OjciecDyrektor 18 maja 2024 21:10
18 maja 2024 21:23

"Miłosierne okrucieństwo" to jest kapitalne okreżślenie! Myśle, że śmiało tak mozna okreslać czyściec. Zwłąszcza, że wspólczesna teologia dopuszcza doświadczanie go tu, na ziemi. Świetnie to wyrażono w Zielonej Mili.

Byłbym rad za podesłanie bliższych może koordyanatów na Pański wpis na blogu Pana Pjotera.

Co zaś do samego Pańskiego komentarza, to pełna zgoda.

zaloguj się by móc komentować


xMarek @OjciecDyrektor 18 maja 2024 21:26
19 maja 2024 15:17

Bardzo dziękuję. BTW: odkąd trafiłem na Szkołę a na niej na blog Pana Pjotera, odkryłem z wielką fascynacją, że najlepsza opowieść świata dokonuje się za pomocą opisywania jej pieniądzem, jego emisją. Choć nie powinno mnie to dziwić, wszak w Biblii jest i szlachetny wdowi grosz oraz ohydne judaszowe srebrniki...

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 18 maja 2024 21:10
19 maja 2024 15:33

Voila,...

...  i  pozostaje  tylko  przyklasnac  Pana  refleksjom  !!!

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować