-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Pogadanka o książce "Dzieje chrześcijaństwa na Litwie"

https://prawygornyrog.pl/tv/2019/04/gabriel-maciejewski-o-ksiazce-dzieje-chrzescijanstwa-na-litwie/



tagi: chrześcijaństwo  litwa 

gabriel-maciejewski
25 kwietnia 2019 14:20
14     1592    4 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 20 zł 30 zł

Komentarze:

krzysztof-laskowski @gabriel-maciejewski
25 kwietnia 2019 15:38

Mam następujące podejrzenie: chrzest Litwy w trzynastym wieku nie powiódł się, bo święty cesarz rzymski nie dał zgody, podobnie jak nie dał zgody na chrzest Giedymina. Dał zgodę na ekspansję Polski i chrystianizację Litwy w zamian za Śląsk. A contrario: wdrożony z całą mocą w osiemnastym wieku program odpiłowywania Kresów od Polski, na który to program święty cesarz rzymski też dał zgodę, wiązał się z przecięciem związków kościelnych. A to musieli uczynić hierarchowie w Watykanie, którzy działali w porozumieniu między innymi z przywódcami z naszej ulubionej wyspy i z politykami francuskimi. Niektórzy księża w dziewiętnastym wieku na terenach okupowanej Rzeczypospolitej zaczęli śpiewać z klucza panslawistycznego prorosyjskiego. Analogiczny proces musiał dotyczyć Litwinów i Ukraińców.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @krzysztof-laskowski 25 kwietnia 2019 15:38
25 kwietnia 2019 15:50

Chrystianizacja Litwy to nie tylko ryt rzymski katolicyzmu.

Rzym był tylko jednym z graczy, wcale nie najsilniejszyuch.

Mam pytanie: moze orientujesz sie ilu wladców Polski przedrozbiorowej było katolikami (z urodzenia).

A ilu ich było w Wielkim Ksiestwie Litewskim?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @stanislaw-orda 25 kwietnia 2019 15:50
25 kwietnia 2019 17:14

Papież jest zawsze zawodnikiem numer 1, a święty cesarz rzymski zawsze zawodnikiem numer 2. Kościół modli się, wymieniając odpowiednie imię, w liturgii wielkopiątkowej za arcychrześcijańskiego cesarza, a w liturgii wielkosobotniej za najpobożniejszego cesarza. Program chrystianizacji Europy Wschodniej i zawarcia unii z Moskwą wprowadzany jest odgórnie, nie oddolnie.

Nominalnymi katolikami rzymskimi byli wszyscy władcy polscy od Mieszka I i litewscy od Jagiełły.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @krzysztof-laskowski 25 kwietnia 2019 17:14
25 kwietnia 2019 17:21

Mylisz się co do katolicyzmu władców polskich.

Grubo.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @stanislaw-orda 25 kwietnia 2019 17:21
25 kwietnia 2019 17:34

Kto ważnie przyjął chrzest święty, ma na wieczność wypalone na duszy odpowiednie znamię. Ale fakt ten nie oznacza, że dany człowiek postępuje tak, jak katolikowi przystało.

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @stanislaw-orda 25 kwietnia 2019 17:21
25 kwietnia 2019 19:11

Pan Orda odpowiedział:

"Mylisz się co do katolicyzmu władców polskich. Grubo."

na tekst Pan Laskowskiego:

"Nominalnymi katolikami rzymskimi byli wszyscy władcy polscy od Mieszka I i litewscy od Jagiełły."

Pozwoliłem sobie podkreślić to, co być może nie zostało zauważone.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @krzysztof-laskowski 25 kwietnia 2019 15:38
25 kwietnia 2019 23:24

Trochę mnie ciekawi ten chrzest Litwy stąd moje pytanie: skąd wiadomo (źródła), że Gedymin starał się o chrzest i że papież tego chrztu mu odmówił?

Pozdrawiam

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @tomciob 25 kwietnia 2019 23:24
25 kwietnia 2019 23:42

No i może jeszcze trochę historii symboliki litewskiej. Są dwa główne. Pogoń gdzie rycerz z tarczą z krzyżami ma pochodzenie jagellońskie (krzyże na tarczy zaczerpnięte z Węgier) i Słupy Gedymina związane już z Witoldem, cytuję:

Pierwszy raz w historii słupy Giedymina pojawiły się w 1397 roku na pieczęci majestatycznej wielkiego księcia Witolda. Jan Długosz opisuje ten symbol w ramach wydarzeń bitwy pod Grunwaldem, ale nie podaje jego nazwy: "Prócz tego było w wojsku litewskim czterdzieści chorągwi wielkiego księcia litewskiego Aleksandra Witolda, pod którymi stawili się jedynie żołnierze litewscy, ruscy, żmudzcy i tatarscy. Miały one jednak mniej liczne szeregi i mniejszą ilość broni niż oddziały polskie. Nie dorównywały również Polakom, gdy chodziło o konie. Godła zaś tych chorągwi były niemal wszystkie jednakowe. Prawie każda bowiem miała w herbie na czerwonym polu zbrojnego męża siedzącego na białym, niekiedy na czarnym albo rudym lub pstrokatym koniu i potrząsającego ręką z mieczem. Tylko dziesięć z nich miało inne godło i różniło się od pozostałych trzydziestu. Były na nich na czerwonym polu wymalowane znaki, którymi Witold zazwyczaj oznaczał konie, a miał ich całe mnóstwo. Znaki te, bo nie sposób ich opisać malowano w ten sposób |_|_|". Po śmierci Witolda słupów Giedymina zaczął używać jego brat Zygmunt Kiejstutowicz, który w 1432 roku został wielkim księciem litewskim. Początkowo symbol ten używany był tylko jako godło Kiejstutowiczów i nie miał nic wspólnego z Gedyminem. Od XVI wieku, gdy Jagiellonowie również zaczęli go używać, został symbolicznym godłem wszystkich Giedyminowiczów. W średniowieczu przedstawiany głównie w kolorze złotym lub żółtym na czerwonym tle, a od XVI wieku w kolorze białym lub srebrnym. Dopiero w XIX wieku znak ten nazwany został "słupami Giedymina". Autorem określenia był Teodor Narbutt, który przypuszczał, że to właśnie Giedymin zaczął używać tego symbolu.

Słupy Giedymina znalazły się w powszechnym użyciu na początku XX wieku, gdy litewski ruch narodowy zyskiwał na sile i popularności. Po utworzeniu Republiki Litewskiej w 1918 roku symbol używany był przez armię litewską, lotnictwo, instytucje państwowe i różne organizacje. W tym czasie znalazł się również na Orderze Wielkiego Księcia Giedymina ustanowionym w 1928 roku i na Medalu Orderu Wielkiego Księcia Giedymina ustanowionym w 1930 roku."

Podobna symbolika pojawia się na pierwszych monetach litewskich (niestety po angielsku)

http://www.pinigumuziejus.lt/en/the-first-lithuanian-coins/

O ile bowiem poszukujemy twardych faktów zwiazanych z identyfikacją władcy z chrześcijaństwem myślę, że monety i ich symbolika są dość miarodajnym źródłem informacji. Z informacji przekazywanych przez pierwsze litewskie monety wynika, że chrześciaństwo podążało jednak z kierunku Polski - Pogoń z tarczą z krzyżem, a tzw. Słupy Giedymina zaliczyłbym do wizerunków pogańskich. Tak czy siak wydaje się, że książka warta jest przeczytania zważszy jeszcze na osobę autora publikacji.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomciob 25 kwietnia 2019 23:42
26 kwietnia 2019 01:27

Słupy Gedymina to zapewne mongolska tamga (pieczęć rodowa).

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Krzysiek 25 kwietnia 2019 19:11
26 kwietnia 2019 01:28

nie pytałem o chwilowo nominalnych, ktorym się chrzest jednak nie przyjął.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @stanislaw-orda 26 kwietnia 2019 01:27
26 kwietnia 2019 12:45

ź

przejrzałem trochę tamg. Odwróconej do góry nie znalazłem. Trochę podobny jest tryzub ale podobne są również przedstawienia wież lub ich baszt w trzykrotnej (mnogiej) ilości. Na stronie sejmu litewskiego nie ma wiele więcej na ten temat. W każdym razie pieczęć heraldyczna (koronna?) księcia Witolda (1404) ma na tarczy rycerza Słupy Gedymina

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/AGAD_Pieczec_konna_Witolda%2C_wielkiego_ksiecia_litewskiego.png/761px-AGAD_Pieczec_konna_Witolda%2C_wielkiego_ksiecia_litewskiego.png

ź

zaloguj się by móc komentować

tomciob @tomciob 26 kwietnia 2019 12:45
26 kwietnia 2019 12:46

A może to totem jakiś?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomciob 26 kwietnia 2019 12:46
26 kwietnia 2019 12:56

tamga to także totem, Mongłowie rozprzestrzenili tę symbolikę poprzez swoją ekspansję terytorialną na wiele ludów.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
26 kwietnia 2019 18:57

Tylko, że oprócz funkcji sakralnej tanga miała zdecydowanie więcej zastosowań. Prawo własności, indywidualny podpis głowy klanu/rodu, oznaczenie rangi w klanie/rodzie/państwie, herb (namiastka) i wreszcie oznaczenie tożsamości. Jaką miarę w tym spełniała funkcja sakralna trudno dzisiaj jednoznacznie i precyzyjnie ocenić.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować