-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Pocieszne roty

Kraje słabe i nie gotowe do wojny, a mające zdecydowanych i dobrze uzbrojonych sąsiadów, muszą w jakiś sposób przygotować się do akcji obronnej, a pewnie i zaczepnej. Muszą to zrobić tak, żeby na gruncie prawnym i na gruncie obyczajów dyplomatycznych zachowane zostały wszelkie pozory, a jednocześnie, by potencjał obronny rósł. Jego wzrost nie gwarantuje sukcesu, albowiem prócz materiału ludzkiego istotna jest jeszcze technologia, organizacja armii i jej wyszkolenie, a także udział w walkach. Nie wystarczy zgromadzić ludzi i dać im broń. Posłużę się teraz dwoma przykładami, jednym historycznym, a jednym filmowym. Ten historyczny to oczywiście pocieszne roty Piotra I, z którymi tak naprawdę nie wiadomo jak było, albowiem Aleksy Tołstoj, który napisał biografię cara to znany, komunistyczny kłamca. Przyjmijmy jednak jego wersję. Oto młody car zabawia się ćwiczeniem niedoświadczonego rekruta i szkoli go pod dyskretnym nadzorem zagranicznych oficerów. Wrogowie cara szydzą zeń ile wlezie nie wiedząc, że w ten sposób pieczętują swój los. Pocieszne roty bowiem zamieniają się w pewnym momencie z dobrze zorganizowaną siłę zbrojną, która z trudem co prawda, ale jednak potrafi stawić czoło szwedzkim weteranom. Czy tak było? Zapewne car szkolił wojsko, zapewne było to wojsko gorsze od szwedzkiego, albowiem chłop rosyjski, czy to odziany w szary samodział, czy występujący w zielonym mundurze, jest tylko biednym mużykiem, który marzy o tym, by zbiec do swojej chałupy. Utrzymanie go w szeregu wymaga nadludzkich wysiłków. Jak to się udawało carowi, lepiej nie myśleć. Na pewno Piotr I dał początek nowej, całkiem innej niż poprzednia, tradycji organizacji wojska. Przypieczętował ją, rzecz jasna, krwią strzelców. Czy roty, które szkolił były naprawdę pocieszne? Tego się nie dowiemy pewnie nigdy. Zanim zaczęły odnosić sukcesy na polu bitwy, musiały ponosić olbrzymie straty, z którymi nikt się, rzecz oczywista, nie liczył.

Teraz przykład filmowy. W zapomnianym już dobrze obrazie „Chwała” przedstawiającym losy 51 pułku piechoty Unii, składającego się z wyzwolonych murzynów, widzimy scenę szkolenia strzelców. Jeden czarny chłopak, który do trzech nie potrafi zliczyć i nie odróżnia co to prawo, a co to lewo, kiedy dostaje do ręki karabin, trafia zeń przysłowiową muchę w przysłowiową du...ę. Wszyscy się cieszą i biją mu brawo, aż do momentu, kiedy na schisspaltzu pojawia się porucznik, który jest młodym, ale doświadczonym oficerem i jest rzecz jasna biały. On się nie cieszy z sukcesów podwładnego. On jest nimi poirytowany, on wrzeszczy i poniewiera tym biednym snajperem, a potem każe mu strzelać do celu, kiedy tamten jest już cały rozdygotany. I jeszcze – w czasie kiedy murzyn mierzy do tarczy – wali mu nad uchem z rewolweru. Wszystko po to, by rekrut zrozumiał, że wojna to nie zawody. Z pociesznej roty rekrutów bęcwałów, powstaje w końcu poważne wojsko, które zostaje posłane na najbardziej niebezpieczny odcinek i w całości wyrżnięte.

Ponieważ postanowiłem do końca sierpnia uporać się z trzecim tomem socjalizmu, spędzam wiele czasu na lekturze. Przypomnijmy więc może teraz jak to było z legionami polskimi. Oto NKN, organizacja, która nie nadążała za rozwojem wypadków, zajął się tworzeniem tej formacji. W tym czasie Piłsudski – może coś źle zrozumiałem, ale sprawy te, ponoć proste, wcale takie nie są – dogadał się z Maxem Ronge i jego podwładnym Józefem Rybakiem i zaczął organizować bojówkę, którą okazały się te same legiony. Nikt w całym Biurze Ewidencyjnym nie myślał o tym, by z tych odrzuconych przy poborze chłopaków pomieszanych z uciekinierami z Królestwa, montować jakąś armię. Więcej – sam Piłsudski obawiając się wzrostu znaczenia tej siły – domagał się jej podziału i przeforsował wysłanie jednej z brygad, tej dowodzonej przez Hallera, na daleki front ukraiński, w nadziei, że ona się tam wykrwawi. Stało się inaczej. Inaczej też stało się z korpusem Dowbora, który również miał się wykrwawić, ale Dowbor do tego nie dopuścił. Teraz pytanie – do kogo podobny był Józef Piłsudski, kiedy omawiał kwestię utworzenia bojówek zwanych legionami z Józefem Rybakiem, późniejszym generałem? Do tego porucznika z filmu czy do cara Piotra?

Jak wiemy legiony wkroczyły do Królestwa, ale nie trasą jaką im wyznaczono, czyli przez ludne i socjalistyczne w całości Zagłębie, gdzie miały zasilić się nowym rekrutem, ale wprost drogą na Kielce. Piłsudski bowiem obawiał się, że jego wpływy w Zagłębiu są zbyt mizerne, a rządzący tam komuniści z SDKPiL, nie pozwolą na żadne zaciągi. Wkroczenie do Kielc nie przyniosło żadnych skutków i legiony musiały się wycofać, okryte niesławą. Dziś moment ten świętujemy jako wielki sukces polskiego oręża. Zapomniałem zadać jeszcze jedno pytanie – po co szkoli się i mobilizuje pocieszne roty? Czy aby nie po to, by je wykrwawić w bezsensownych akcjach politycznych? Czy aby nie po to, by mieć pod ręką materiał do prowadzania rozpoznania bojem? Ja tego nie wiem, albowiem nie jestem żadnym specjalistą w dziedzinie wojskowości. Piszę o tym, albowiem wielkie wrażenie zrobił na mnie opis działań gen. Dowbora, który mając do wyboru rzeź albo kapitulację wybrał kapitulację. Piłsudski najpierw by uciekł z frontu, a potem zarządził rzeź. Zdalnie.

Brnę teraz przez stronice pewnego szczególnego, wojennego pamiętnika. Napisał go Jerzy Konrad Maciejewski, a wydał parę lat temu Ośrodek Karta. To jest w zasadzie dziennik z pola bitwy, ale chyba troszkę podrasowany. Nie można jednak oprzeć się wrażeniu, że zawiera sporo prawdy, a wydany został przez „Kartę” albowiem opisy zachowań dzielnych, polskich żołnierzy są tam dalekie od idealnych. Zanim przejdę do konkretów, powiem jeszcze tylko, że nie jestem w żaden sposób spokrewniony z Jerzym Konradem Maciejewskim.

Co mnie w tych zapiskach uderza? Kompletny brak wiary w sens działań wojennych. To znaczy uzasadnienie taktyczne różnych poczynań jest, ale nie ma żadnego zrozumienia po co Polska toczy tę wojnę. Można rzec – okay, żołnierze byli młodzi i zależało im tak naprawdę tylko na tym, by poznać jak najwięcej interesujących i nie sprawiających kłopotów dziewczyn. To nie jest żadne usprawiedliwienie. Być może to wina oficerów, być może to wina Piłsudskiego, ja nie będę tego rozstrzygał, ale fakt pozostaje faktem. Jest pewna gradacja demoralizacji w tym wojsku. Najgorsi są rekruci z Galicji. Kradną, biją się z innymi, rabują i gwałcą. Nie ma siły na to, żeby kogoś postawić pod ścianą za nadużycia, albowiem wszyscy walczą o wolną Polskę i są braćmi. Najlepsi są Hallerczycy oraz zaciągi z Wielkopolski. Ci jednak nie mają żadnych skrupułów i dyskusji z nimi nie ma. Kongresówka jest gdzieś pośrodku i zwykle zajmuje się hamletyzowaniem. Daje też wyraz swoim frustracjom dotyczącym traktowania wojska przez panie z Kół Polskich na kresach, które wyraźnie faworyzują oficerów. To jest niezwykłe moim zdaniem, ten sposób ujęcia kwestii. Szczególnie jeśli zestawimy go z zachowaniem żołnierzy wobec realnego zagrożenia. Raz posiana panika wschodzi jak owies przed Wielkanocą. Spieprzają wszyscy, szeregowcy, podoficerowie, oficerowie, po drodze rwąc naramienniki i zdzierając orzełki z czapek, żeby po dostaniu się do niewoli udawać prostych szeregowców, którzy znaleźli się na froncie przypadkiem albo z przymusu. Jak wobec takich postaw i wobec – nie ukrywanej przecież – polityki Piłsudskiego wobec Kresów miały się zachowywać kobiety i dziewczyny z dworów i pałaców na kresach? I jak miały się odnosić to tych, nie dość że młodych, to jeszcze w większości beznadziejnie prostackich dzieciaków?

Przyznam, że jestem zdumiony tymi opisami, szczególnie zaś opisami paniki w szeregach, a mówimy o szeregach 19 pułku Odsieczy Lwowa, czyli nie byle jakich. Czy ktoś wyobraża sobie niemieckiego żołnierza zrywającego naramienniki i defasonującego znaki na czapce? Każdy się chyba domyśla co by się z takim stało, gdyby ocalał i wrócił do koszar. Nie ma, jak wynika z opisu, Jerzego Konrada Maciejewskiego, w tej armii nikogo takiego, jak ten porucznik z filmu „Chwała”. Nikogo, kto próbowałby uzasadnić i wymusić czynem postawę żołnierza na polu bitwy. Przeciwnie, sporo miejsca poświęca Maciejewski opisom dyskusji, jakie szeregowi i podoficerowie wiodą z przełożonymi, a także jawnej bezsilności tych przełożonych. Wobec tego rodzi się pytanie – czy gdyby ta armia była ciut lepsza udałoby się zatrzymać czerwonych jeszcze na Ukrainie? Ja nie wiem, być może tak. Sukces jednak odnieśliśmy na przedpolach Warszawy dopiero i był to sukces problematyczny, to znaczy w szeregach wojska i polityków byli tacy, którym marzyły się negocjacje i podniesienie rąk w górę. Piłsudski akurat do nich nie należał, bo dla niego było jasne, że odwrotu nie ma.

Wczoraj była kolejna rocznica tego sukcesu, a w wiadomościach poświęcono wiele miejsca Obronie Terytorialnej. Pamiętam ile było dyskusji wokół powstania takich sił. Przed ich stworzeniem wielu blogerów, czynnych w salonie24 było przekonanych, że to odstraszy wrogów i żaden potencjalny najeźdźca nie zdecyduje się na atak, wiedząc, że po lasach są schowani tacy żołnierze. Minęły trzy lata od utworzenia formacji, wstępują do niej tak zwani zwykli ludzie, którzy wczoraj wypowiadali się do kamery. Byli jak ten murzyn, co spokojnie, bez nerwów strzelał do tarczy. Nie za bardzo też rozumieli, co poza taktycznymi wyjaśnieniami, jest podstawą działania tych sił, a o tym, że ktoś może zginąć, do tego w niewesołych okolicznościach, nie myślał nikt. Pora więc na kolejne pytanie – do czego tak naprawdę posłużą nasze pocieszne roty?

Nie wiem jak Wy, ale ja uważam, że należy tę formację utrzymać choćby ze względów wychowawczych. Dobrze by było jednak, by ludzie ci mieli świadomość jaka odpowiedzialność na nich spoczywa i jakie scenariusze wydarzeń mogą się rozegrać w związku z ich istnieniem. Może mój sposób oceny tych spraw jest głupi. Nie wiem. Może trzeba robić inaczej, to znaczy podnosić tak zwane morale, po to, by w końcu zostawić tych ludzi na śmierć lub wysłać na poniewierkę, a samemu się gdzieś zadekować. Taka garść przemyśleń po wczorajszej, długiej lekturze i obejrzeniu Wiadomości.

 

Zapraszam do księgarni www.basnjakniedzwiedz.pl do sklepu FOTO MAG i do księgarni Przy Agorze. Zapraszam też na stronę www.prawygornyrog.pl i ponawiam prośbę z poprzednich dni.

 

Tak się niestety składa, że dynamika rynku (a nie mówiłem, a nie mówiłem) w związku z okrągłymi rocznicami politycznych sukcesów Polski, jest tak słaba jak nigdy chyba do tej pory. Mamy wielkie plany dotyczące tłumaczeń, które od kilku lat są realizowane z budżetów, generowanych bieżącą sprzedażą. Niestety budżety te nijak nie pokryją dalszych, będących w trakcie realizacji projektów. Jeśli więc ktoś ma taki kaprys, żeby wspomóc mnie w tym dziele i nie będzie to dla niego kłopotem podaję numer konta. Ten sam co zwykle

 

47 1240 6348 1111 0010 5853 0024

i pay pal [email protected]

Jestem tą koniecznością trochę skrępowany, ale ponieważ widzę, że wielu mniej ode mnie dynamicznych autorów nie ma cienia zahamowań przed urządzeniem zbiórek na wszystko, od pisania książek, do produkowania filmów włącznie, staram się odrzucić skrupuły. Jak nic się nie zbierze trudno, jakoś sobie poradzę…

 



tagi: wojna  doktryna  wojsko  strategia  szkolenie  obrona terytorialna  taktyka 

gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 09:35
143     5294    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 10:28

We współczesnych konfliktach walczą w znacznej mierze najemnicy. Młodym ludziom, którzy u nas zgłaszają się do wojska wydaje się,  że jednak żadnej wojny nie będzie a bycie żołnierzem przynosi większe lub mniejsze profity. Gdyby jednak wojna wybuchla, starcie z zawodowymi najemnikami skończy się.rzezia. Nikt tym ludziom o tym nie mówi. Najemnik ma w czterech literach jakieś konwencje.   Dla niego liczy się zarobek a jeśli przy okazji można pozabijac kogo się chce bez ponoszenia konsekwencji i jeszcze sobie pogwałcić. .. Czy ktoś tym młodym żołnierzycom w trakcie szkoleń mówi o tym? A może są przekonane, że mundur je ocali? Kiedyś usłyszałam od byłego najemnika taki tekst: jeśli nie potrafisz poderznac gardła małemu dziecku, to nie p...ol o wojnie. Módlmy się o pokój nieustannie.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 10:30

"Spieprzają wszyscy, szeregowcy, podoficerowie, oficerowie, po drodze rwąc naramienniki i zdzierając orzełki z czapek, żeby po dostaniu się do niewoli udawać prostych szeregowców, którzy znaleźli się na froncie przypadkiem albo z przymusu."

Ojejku, jejku! A ja myślałem że przynajmniej wiarusy z legionów potrafiły się postawić. Pociesz mnie tylko, że halerczycy byli twardsi. No przecież, piszesz o tym w innym miejscu. I jeszcze była kawaleria kresowa. No właśnie a jak z nimi. Anders podobno był niezły kozak. Ale ciekawe jak było naprawdę. Nie przesądzam, rzecz jasana, niczego.

"... Nie ma, jak wynika z opisu, Jerzego Konrada Maciejewskiego, w tej armii nikogo takiego, jak ten porucznik z filmu „Chwała”. Nikogo, kto próbowałby uzasadnić i wymusić czynem postawę żołnierza na polu bitwy. Przeciwnie, sporo miejsca poświęca Maciejewski opisom dyskusji, jakie szeregowi i podoficerowie wiodą z przełożonymi, a także jawnej bezsilności tych przełożonych. Wobec tego rodzi się pytanie – czy gdyby ta armia była ciut lepsza udałoby się zatrzymać czerwonych jeszcze na Ukrainie?"

Załamka. Na nic Mickiewicze, Słowackie, Konrady i Kordiany. Z resztą te chłopaki o nich nie słyszeli, a gdyby nawet, to byłoby z nimi jeszcze gorzej. Wszak wszystkie te wieszcze oprócz Norwida, są papierowe, dmuchane. Dlatego Żeromski wraz z Kołłątajątkami w II niby-Rzpospolitej zostały skierowane na odcinek propagandowy w celu wzmożenia "morale". Trochę to poskutkowało. Ale w 1920 wobec wacianego heroizmu nawet "zaprawionych w bojach" (a raczej w rejteradach) legionistów, Maryjny Cud nad Wisłą był nieodzowny, by mogło dorosnąć i utwardzić się pokolenie NSZ i AK, razem ze św. Wojtyłłą i Kard. Wyszyńskim. 

 

zaloguj się by móc komentować

matthias @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 10:34

Gdyby tej obrony było z 2 miliony a nie 20 tyś. to można by coś myśleć o obronie albo funkcji wychowawczej. Jak na razie to wygląda "robić coś ale tak, żeby nic nie zrobić".

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 10:37

Propozycja program szkoleń dla wojsk obrony terytorialnej. Pierwszy dzień: trening kickboksu, czyli wpier...l. Drugi dzień: pogadanka o obozach sowieckich. Trzeci dzień: trening zapasy, czyli drugi wpier..l. Czwarty dzień: pogadanka o husarii p. Sikory i o Jezuitach Ks. Kneblewskiego. I tak naprzemiennie z treningami kondycyjnymi: tematy takie jak ziemiaństwo w ekonomii i na polu walki, herezja oświeceniowa, romantyczna, socjalistyczna, żeromska, endecka, katechizm Kościoła.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Matka-Scypiona 16 sierpnia 2019 10:28
16 sierpnia 2019 10:46

Nie ma pieniędzy. Nie ma Szwajcarów. To chyba w praktycznie każdym konflikcie z przeszłości walczyli w znacznej mierze najemnicy. Więc nic tutaj nowego się nie dzieje... a to że nie sa uzbrojeni w halabardy.. ot tylko znak czasów.

 Nie wiem czy każdy najemnik ma w d... konwencje. Przeciez to też dla niego jest jakieś zabezpieczenie, że jak mu się fortuna odwróci, to jakoś z tej imprezy może wyjść. Jaka jest podstawa faktyczna dla takiego wniosku?

Wydaje mi się, że jak najemnik będzie wiedział, że po drugiej stronie czekają na niego nie tylko regularne wojska, ale także uzbrojona "psychopatyczna" obrona cywilna, to za swoje usługi od agresora weźmie dwa razy więcej, albo dwa razy się zastanowi czy warto w ten interes wejść.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 11:05

Jedyna pociecha w tym, że kondycja ludzka w oddziałach krasnoarmiejsców była dużo gorszego sortu.

PS

Jedynym błyskiem "geniuszu" Piłsudskiego w Bitwie warszawskiej 1920 było to, ze nie forsował żadnego innego planu strategicznego od tego, który naszkicował gen. tadeusz Jordan Rozwadowski (herbu Trąby). Czyli  że Piłsudski nie zanegował jedynej możliwej wówczas opcji ofensywnej. Ergo,  miał na tyle zdrowego rozsądku, aby się nie wtrącac do czegoś na czym się nie wyznawał. A że potem skradł dla siebie  całość zasług, skoro ten  plan okazał się zwycięski? Nie on pierwszy i nie on ostatni.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Stalagmit 16 sierpnia 2019 10:32
16 sierpnia 2019 11:32

Nie tylko Mosiru. Długo nie było u nas wojny i wszyscy nowi liczą że nie będzie przez następne 100 lat. Oby tak było, ale nagromadzenie broni w skali swiatowej jest wysoce niepokojące a poza tym co niektórzy marza o przewektorowaniu szlaków handlowych albo odtworzeniu tych dawnych. Może być nieciekawie

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 11:05
16 sierpnia 2019 11:47

Czy gdyby plan Rozwadowskiego nie powiódł się w 1920 roku, to za jego niepowodzenie poleciałaby glowa Piłsudskiego czy Rozwadowskiego czy może obu? Jakie są zadania i odpowiedzialność Naczelnika Państwa a jaka Glownego Oficera Sztabowego? Czy Piłsudski oraz Rozwadowski ponosili odpowiedzialność polityczną?
zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 16 sierpnia 2019 11:47
16 sierpnia 2019 11:57

Piłsudski na wszelki wypadek złożył wczesniej na ręce Witosa (czyli na wypadek niepowodzenia)  dymisję ze swoich  funkcji państwowych. A to oznacza że gdyby plan zawiódł, odpowiedzialnością obciążony zostałby  gen. Rozwadowski.

zaloguj się by móc komentować

valser @Magazynier 16 sierpnia 2019 10:37
16 sierpnia 2019 12:01

Jest roznica w treningu kiedy robisz trening strzelecki do tarczy, a uczysz sie "likwidacji celow". To taki eufemizm, zeby nie miec problemow psychicznych i poczucia, ze kogos zabijasz. To oczywiscie sie msci okrutnie i wiekszosc weteranow amerykanskich po czasie odkrywa, ze jednak robota byla o zabijaniu wiec na klamstwie nie da sie zbudowac trwales strategii. O wychowaniu zolnierskim o. Bochenskiego. Tam jest tak wylozone, ze nikt nie bedzie mial oporow i wahan. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 11:57
16 sierpnia 2019 12:06

Nie dostrzegam takiego związku logicznego. Dymisja Piłsudskiego in blanco oznaczała że Piłsudski wziął odpowiedzialność za powodzenie i niepowodzenie tego planu. Nie wiem dlaczego przyjmuje Pan że dymisja Piłsudskiego z automatu pociąga dymisję Rozwadowskiego? A Rozwadowski napisał dymisję na wypadek niepowodzenia? Czy po prostu przyjął że plany zawodowych oficerów zawsze się udają, a ich niepowodzenie to skutek nieudolności wojskowych amatorów?

Poza tym nie odpowiedział Pan na inne moje pytania.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @matthias 16 sierpnia 2019 10:34
16 sierpnia 2019 12:07

Takich przedsięwzięc nie robi sie z piątku na poniedziałek.
I po co nam 2 miliony w WOT?
Całkowicie wystarczy, że będzie tylu przeszkolonych w rezerwie.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 12:17

Pan zajrzy na priv.

zaloguj się by móc komentować

matthias @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 12:07
16 sierpnia 2019 12:17

Po prostu widzę to inaczej

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @matthias 16 sierpnia 2019 10:34
16 sierpnia 2019 12:45

WOT są budowane tak na prawdę (fizycznie) od pocz. 2017 r. Obecne 20 tys. uważam za niezły wynik. Docelowo ok. 37 tys. Jest to jeden z komponentów Sił Zbrojnych RP (technicznie - piąty rodzaj). Zadaniem jest głównie zabezpieczanie tyłów. Np. gdyby jakieś odziały dywersantów krążyły po Grodzisku i chciały wysadzić most, albo robić inne problemy to oni powinni być na miejscu i ich neutralizować kilkoma gramami ołowiu. Również operacje typu czyszczenie (moping-up operations, czyli coś w rodzaju "przeczesywania"). Tzn. wojska operacyjne odzyskują jakiś teren, ale za nimi idą bataliony WOT, aby zabezpieczyć i wyczyścić z jakiś izolowanych punków oporu. Też ochrona szlaków zaopatrzeniowych (przeciwko dywersantom na tyłach).

Do walki frontowej są siły operacyjne (obecnie w PL ok. 110 tys.). To są ciężkie brygady, artyleria, lotnictwo, broń pancerna. Co to znaczy - wystarczyło być fizycznie na defiladzie w Katowicach i zobaczyć z bliska czołg PT92 czy Leo2 (50-60 ton stali, silniki 40 do 48 litrów, w warunkach bojowych zasysa do 800 litrów paliwa (sic!) na 100 km), armato-haubicę Dana lub AHS Krab (ta druga ze Stalowej Woli) ok. 52 tony (silnik wysokoprężny V8 turbodoładowany 1100 KM; armata kal. 155 mm, zasięg 40 km, karabin maszynowy kal. 12,7 mm, osiem wyrzutnie granatów dymnych), albo KTO [kołowy transporter opancerzony] Rosomak (22 tony, trakcja 8x8 [napęd na osiem osi]) itd.

Można tak ciągnąć dalej - nie ma potrzeby epatować, każdy przytomny zrozumie o co chodzi i do czego słuzy dywizja pancerna (250-300 argumentów na gąsienicach) a do czego lekka brygada WOT.

Jankesi mają gwardię narodową. Jak przez Nowy Orlean w 2007 przeszedł huragan Katrina (miasto wcześniej było ewakuowane), i zanim wrócili mieszkańcy i jakiś porządek, zaczęły grasować różne bandy, to przecież nie da się wysłać dywizji pancernej, aby je rozpędzić nie zrównując miasta z ziemią (Wojska operacyjne zajmują się całkowitą fizyczną likwidacją i niszczeniem wszystkiego [w tym ludzi] na dużym obszarze).

Na defiladzie były faktycznie tłumy (do 200 tys.), wzdłuż trasy prawie 3 km. Na piknik po defiladzie praktycznie nie można było się dostać do paru godzin (mimo, że był na sporym obszarze).

Ja to uważam generalnie za pozytywny sygnał - wiem, będzie narzekanie, że i tak Waldek walnie atomówką, że szykuje się rzeź, że to zabawa w wojsko, że należy najlepiej - no nie wiem, może zniknąć z tego miejsca nad Wisłą?

Rozumiem, że sukces ma być taki, że każdy ma mieć własność i może się rozwijać – to prawda. Ale to jest inny temat. Natomiast, gdy państwo osiągnie taki sukces, ale nie będzie uzbrojone, to po prostu ktoś przyjdzie z pistoletem i powie oddawaj. Są też inne metdy odbierania - ale ta wspomniana nie została wymazana z rejestru.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 16 sierpnia 2019 10:28
16 sierpnia 2019 12:51

Najlemnicy są przereklamowani moim zdaniem

zaloguj się by móc komentować





gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 11:05
16 sierpnia 2019 12:53

Ponoć rezydował razem z Rybakiem na poczcie w Irenie, czyli w Dęblinie po prostu

zaloguj się by móc komentować


Caine @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 12:55

Na wprowadzenie WOT jako komponentu wojsk nie podlegającego  Sztabowi Generalnemu rzekomo nalegali Amerykanie. Może na skutek doświadczeń z Donbasu, może w innych celach.

zaloguj się by móc komentować

Mister @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 13:05

Cytat: Nie wiem jak Wy, ale ja uważam, że należy tę formację utrzymać choćby ze względów wychowawczych. Dobrze by było jednak, by ludzie ci mieli świadomość jaka odpowiedzialność na nich spoczywa i jakie scenariusze wydarzeń mogą się rozegrać w związku z ich istnieniem...

Moim zdaniem ,wzgledy wychowawcze jak najbardziej sa potrzebme a szczegolnie w tym czasie kiedy przecietny obywatel nie ma szacunku tak do wladzy jak i prawa. Natomiast sama swiadomosc tego co moze sie wydarzyc jest tylko pewna czescia procesu. Tak naprawde to dopiero w prawdziwej sytuacji zagrozenia czlowiek moze sprawdzic swoja osobowosc. Doswiadczenie ze stanu wojennego mnie osobiscie uswiadomilo ze wielu takich przed stanem wojennym co wypowiadalo sie ze komunistow trzeba wieszac itp. w chwili zagrozenia dostawali rozwolnien i sikali w spodnie. Nie mam zamiaru tutaj kogos ponizac , chodzi mi tylko o to ze taka jest prawda co do ludzkiej osobowosci. Pamietam jak w Obozie Internowania w Nowy Lupkow w miesiecznice 13-go grudnia o 24:00 wywali zesmy krate w swietlicy i wyszlismy na plac obozowy/wiezienny gdzie stojac w szeregu odspiewalismy Hymn i inne piesni ( caly oboz byl otoczony milicja i wojskiem ) na ten apel oczywiscie nie wyszli wszyscy internowani , moim zdaniem z powodu odczucia strachu. Chodzi mi o to ze tak naprawde to ludzi z takiego WOT musi ktos segregowac jesli chodzi o psychike. Niestety ale takich osob jak Inka Siedzikowna  z dzisiejsza mentalnoscia Obyateli RP byloby bardzo bardzo malo.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Krzysiek 16 sierpnia 2019 12:45
16 sierpnia 2019 13:18

Otóż to. WOT jest do czego innego. W jakimś sensie zastępuje LWP z czasów poboru masowego, bo ewidentnie brakowało oddziałów tego typu w czasach pokoju. A w czasie, nie daj Boże, wojny, jak piszesz. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Caine 16 sierpnia 2019 12:55
16 sierpnia 2019 13:56

Ciekawe, nigdy się na tym nie zastanawiałem

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Mister 16 sierpnia 2019 13:05
16 sierpnia 2019 13:57

Zapewne, segregacja jest konieczna, myślę, że nie jest z tym chyba aż tak źle

zaloguj się by móc komentować

valser @Mister 16 sierpnia 2019 13:05
16 sierpnia 2019 14:07

Problem pojawia sie gdy zamiast wladzy masz mianowancow i uzurpatorow, a zamiast prawa idiotyczne przepisy. Okazywac temu szacunek to jest rodzaj degeneracji, ktora zawsze zle sie konczy. 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 sierpnia 2019 13:57
16 sierpnia 2019 14:09

Jak w sporcie. Musza dzialac metody naboru i selekcji. Nie kazdy sie nadaje do karate czy do hokeja i na beztalencie nie pomoga zadne metody. Na wszystko potrzeba czasu treningowego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 sierpnia 2019 14:09
16 sierpnia 2019 14:11

Do tego wojska chyba by takich jak ja nie wzięli, a więc może jakoś dadzą radę

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 14:18

Jedyny kraj w Europie, który oparł się sowietom w czasie II wojny światowej to Finlandia. Dzięki bardzo sprytnej polityce zagranicznej i zdecydowanej obronie Finowie zachowali niepodległość i ochronili swoje elity - coś czego nam się nie udało, a konsekwencje tego ponosimy do tej pory.

Jedną z głównych przyczyn tego sukcesu były oddziały Fińskiej Suojeluskunta (Biała Straż) - odpowiednik naszego WOT. Były to ochotnicze oddziały lekkiej piechoty, które po 1934 r. stały się częścią Fińskiej armii.

https://en.wikipedia.org/wiki/White_Guard_(Finland)

Jako przykład skuteczności tej formacji może posłużyć Simo Hayha, najskuteczniejszy snajper II wojny światowej - potwierdzonych 505 trafień.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4

https://www.youtube.com/watch?v=hfZuTLKDeXA

Sowieci tak się obawiali tej formacji, że wymusili jej rozwiązanie w traktacie pokojowym po II wojnie Światowej.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @matthias 16 sierpnia 2019 10:34
16 sierpnia 2019 14:21

Co do liczebności WOT, to są dwa kraje w Europie na których powinniśmy się wzorować : Szwajcaria i Finlandia. Jeżeli porównamy nasz kraj do Finlandii - populacja 5.503.000 siły zbrojne oprócz wojsko operacyjnych mają do dyspozycji 900 tys. przeszkolonych rezerwistów:

(https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/finland/11621512/Finland-tells-900000-reservists-their-roles-in-the-event-of-war.html).

Polska podobnie jak Finlandia obok operacyjnych sił zbrojnych powinna rozwijać powszechną obronę terytorialną. Jeżeli w Finlandii 16,4% obywateli to członkowie sił samoobrony to w Polsce mówimy o około 6,2 miliona ludzi.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @Kuchcik 16 sierpnia 2019 14:18
16 sierpnia 2019 14:43

"Sowieci tak się obawiali tej formacji, że wymusili jej rozwiązanie w traktacie pokojowym po II wojnie Światowej."

Paczpan, na te muchy to my armatami i karabinami nie dali rady, a to je wystarczyło papierem trzepnąć.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @dziad-kalwaryjski 16 sierpnia 2019 14:43
16 sierpnia 2019 15:12

Oddziały Fińskiej Suojeluskunta (Biała Straż), podobnie jak WOT, to nie wojska operacyjne. Służą do wspirania wojsk operacyjnych w czasie wojny pod względem logistycznym, wartowniczym, porzadkowym. W ten sposób znakomicie odciążają regularną armię. Sa tez źródłem dobrze przygotowanego rekruta - snajperzy, czy tez strzelcy wyborowi, zaczynają szkolić się jako młodzi chłopcy. 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 sierpnia 2019 14:11
16 sierpnia 2019 15:34

Wczoraj taka informacja. Transgendera Ellyota nie wzieli do szwajcarskiej armii i Ellyou sie skarzy, ze do tej pory nie mial problemow z dyskryminacja. Stanal do poboru, przeszedl wszystkie testy sprawnosciowe, ale jak sie dowiedzieli co mu jest to mu powiedzieli, ze takich w wojsku nie potrzeba. Zobacze co dalej bedzie z ta dyskryminacja, bo jak go wezma, to nastepny jestem ja - przechodze wszystkie sprawnosciowe testy i jestem dyskryminowany ze wzgledu na wiek. Swiat w niektorych miejscach zwariowal, ale szwajcarska armia zdaje sie byc zdrowa. 

https://www.20min.ch/schweiz/news/story/Transgender-Ellyot--21--darf-nicht-ins-Militaer-19658069

zaloguj się by móc komentować


Mister @valser 16 sierpnia 2019 14:07
16 sierpnia 2019 16:23

Moim zdaniem tacy mianowancy i uzurpatorzy egzystuja tylko z tego powodu ze Narod jako taki (wiekszosc) olewa wszystko co jest mozliwe . Ludzie - Narod wybiera przedstawicieli i wybrali miedzy innymi jak Miler lub Cimoszewicz , dlaczego , ano tak sobie mysle , dlatego aby innych szlak trafi ze zlosci . To jest wlasnie postawa i mentalnosc przecietnego obywatela RP. Byl moment kiedy takiego Nitrasa trzeba bylo okszyknac po tym jak kopal w torebce innej poslanki Poslem Zlodziejem i robic wszystko aby pozbawic go imunitetu poselskiego . Niestety zabraklo przyslowiowych jaj i tak jest w wielu przypadkach.

zaloguj się by móc komentować

valser @Mister 16 sierpnia 2019 16:23
16 sierpnia 2019 16:42

Za taki numer jak Nitras odwalil, to w Szwajcarii musisz sie zakopac sam dwa metry pod ziemie, albo emigrowac, bo nikt ci juz reki nie poda, nigdzie nie zatrudni i nie bedzie chcial miec z toba towarzysko do czynienia.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @Kuchcik 16 sierpnia 2019 15:12
16 sierpnia 2019 16:55

To, co piszesz to są loty na wysokości bielika i braci Grimm.

Centrum Szkolenia WOT w Toruniu powstaje po 2 latach WOTu (niezależne od szkoleń oper.)  Wiesz jakie cechy, kryteria organizacji szkoleń wskazali nam Amerykanie z gwardii narodowej?

1-atrakcyjność, 2-poczucie przynależności do organizacji o wysokim uznaniu, 3-odejście od tradycyjnego podziału na szkolonego i szkolącego...

Zamiast wyjazdów do Stanów, po takie rady taniej by wyszły szkolenia u paprockiego&brzozowskiego.

Poza tym WOT może być potrzebny :)

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @valser 16 sierpnia 2019 15:34
16 sierpnia 2019 16:58

Uważaj, bo jak cię wezmą to chyba tylko do pokoju razem z Ellyotem. 

zaloguj się by móc komentować

WP @rotmeister 16 sierpnia 2019 11:37
16 sierpnia 2019 17:03

" Po to je stworzono, by wspomagały siły główne. A nie po to, by walczyły na przesmyku suwalskim czy na białoruskim teatrze działąń wojennych z 1 Gwardyjską Armią Pancerną która nie przypadkiem stoi u wrót Bramy Smoleńskiej. "

Tak jest powszechnie deklarowane ale obawiam się że rzezywistość może być całkiem inna. Po pierwsze gen. Tomaszycki (były Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych za którego "kadencji" rozpoczęło się formowanie WOT) wprost powiedział, że zadaniem WOT jest przyjęcie pierwszego uderzenia, żeby pozwolić na pełną mobilizację wojsk operacyjnych (to było na jakiejś konferencji, zganił go za to Bartosiak, jest na YT). Po drugie, na to że ustawodawca idzie nawet dalej wskazuje  art. 98y ust. 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

Art.98y.1. Żołnierz OT może zostać przeniesiony, z urzędu lub na swój wniosek, do innej jednostki wojskowejWojsk Obrony Terytorialnej.

2.Przeniesienie żołnierza OT do innej jednostki wojskowej może nastąpić z urzędu, w szczególności:

1)ze względów szkoleniowych;

2)w celu uzupełnienia potrzeb etatowych innych jednostek wojskowych;

3)w razie rozformowania jednostki wojskowej;

4)w razie zmniejszenia stanu etatowego jednostki wojskowej.

Czyli żołnierz TSW (WOT) może zostać przeniesiony z urzędu (bez swojej zgody) do innej jednostki wojskowej (każdej, nie tylko WOT) w celu uzupełnienia potrzeb etatowych (bo np. nie osiągnęła odpowiedniego stanu ukompletowania, bądź przeciwnie stan ten się "zmniejszył" np. w wyniku prowadzonych działań).

Także to "zawsze na miejscu, zawsze blisko" może się okazać nie do końca prawdą.

zaloguj się by móc komentować

valser @dziad-kalwaryjski 16 sierpnia 2019 16:58
16 sierpnia 2019 17:08

To raczej Ellyot musialby uwazac, bo ja mam spore doswiadczenia w docieraniu kotow. Mysle, ze by mu sie odechcialo wojska jakby tak ze mna z tydzien pourzedowal.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 17:10

Przeczytaj jeszcze raz co napisałem.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Kuchcik 16 sierpnia 2019 17:10
16 sierpnia 2019 17:11

Przepraszam ale miało być do dziad-kalwaryjski.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @valser 16 sierpnia 2019 17:08
16 sierpnia 2019 17:16

I może to pomysł dla dowódców szwajcarskich - kwaterowanie Ellyotów w pokoiku razem  z Valserami, a po tygodniu Ellyoty wypisują się na własną prośbę. I armia ma z głowy. 

:) 

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @Kuchcik 16 sierpnia 2019 17:11
16 sierpnia 2019 17:44

OK, jasne. Przeczytaj co napisał WP. 

Sądzę, że przy podanej szybkości tworzenia i aktywności CS WOT, przy liczebności obecnej oficerów wojsk operacyjnych potrafisz obliczyć kiedy i jak będzie można uformować, zorganizować bazę szkoleń SZKOLENIOWCÓW i instruktorów dla 50 tys żołnierzy WOT. O liczbie 6 mln śmiech pisać.

Szwedzki hemvarnet to ładny złom. 900 tys rezerwy fińskiej to papierowy tygrys. Spa&Resort plus klimatyzowane siłownie. Obozy w lesie po stawieniu namiotów to szukanie gniazd z prądem, aby podłączyć... centralne odkurzacze, bo tam jest taka cywilizacja porządku że trzeba trawniki odkurzać. Nie malować, tylko odkurzać.

Ale oczywiście po odstrzeleniu 80% reszta to zmotywowani i realni żołnierze, fakt.

Poza tym WOT może być potrzebny, lepszy student w wocie niż w prekariacie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 sierpnia 2019 15:34
16 sierpnia 2019 18:05

Powinni cię przyjąć od razu na dowódcę dywizji czołgów

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 sierpnia 2019 18:05
16 sierpnia 2019 18:31

ja mam kwalifikacje co najwyzej na zwyklego trepa, powiedzmy - dowodce kompanii. Kompanii szturmowej, najlepszej w dywizji.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Matka-Scypiona 16 sierpnia 2019 10:28
16 sierpnia 2019 18:32

Mam podobne zdanie. Nie wyobrażam sobie użycia naszego WOTu do realnej walki. Przecież nowoczesna wojna to drony i satelity. Rozpozanie terenu co do pojedynczego ludzika. Precyzjna broń zabijająca bez potrzeby wchodzenia w fizyczny kontakt.

Dlatego ciekawią mnie rzeczywiste powody powołania tej formacji. Mi przychodzą do głowy trzy:

1. To ma być typowe mięso armatnie. Mniej lub bardziej zaanagżowani, sprawni, obiecujący młodzi ludzie zostaną łatwo i szybko skasowani, bez potrzeby przeprowadzania chamskich, brutalnych łapanek w warunkach okupacji.

2. Ktoś wie że wojna będzie się toczyć na karabiny kałasznikowa. Ogólnie za pomocą technologii znanych z II WŚ (w najlepszym wypadku), będzie czymś w stylu obecnych walk na Ukrainie. Teoria można powiedzieć absurdalna ale ... nie zdziwiłoby mnie to. Gdyby ktoś z dronów oglądał sobie i obstawiał zakłady: wygrają te czy tamte chłopaki z kałachami i dzidami?

3. Być może najbardziej prawdopodobny scenariusz. Oni nie mają walczyć z obcymi. Oni po prostu mają być dodatkowymi siłami policyjnymi zaganiającymi tubylczy lud w wyznaczone przez scenarzystów miejsca i pilnującymi porządku. Do tego mogą się nadawać znakomicie. Karabin w ręku, poczucie misji i po szkoleniu poczucie wyższości może im dać i ciekawe możliwości i też może motywację do wykonywania (zgaduję absurdalnych i samobójczych dla nas) rozkazów.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @smieciu 16 sierpnia 2019 18:32
16 sierpnia 2019 18:58

Nie wiemy, kto ich wykorzysta w przyszłości. Poradzą sobie z Niemcami, którzy nie chcą walczyć,  jeśli nie mają pachnącego papieru toaletowego,  ale co ze Specnazem?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @dziad-kalwaryjski 16 sierpnia 2019 17:44
16 sierpnia 2019 19:02

"900 tys rezerwy fińskiej to papierowy tygrys". Ten papierowy tygrys jako jedyny oparł się Sowieckiej nawale. ZSRR zaatakował Finlandię z 4-krotną przewagą w ludziach, 60-krotną przewagą w czołgach, i 30-krotną przewagą w samolotach.
Stracił więcej niż 4 sołdatów za każdego zabitego Fina, prawie 5 poszło do niewoli za każdego Fina wziętego do niewoli, stracił więcej niż 1/3 czołgów i pojazdów opancerzonych, stracił więcej niż 26 samolotów za każdy zestrzelony samolot fiński.

W Wietnamie też nie wygrały świetnie wyposażone i wyszkolone wojska USA, a chłopi w sandałach i słomianych kapeluszach, podobnie w Afganistanie.  

Jeżeli rozumieć WOT tak jak ty go opisujesz to oczywiście masz rację, ale jeżeli rozumieć go tak jak to jest w Finlandii i Szwajcarii to nie. Chodzi o powszechność posiadania broni w domu. Tam każdy kto tego chce i jest przeszkolony ma broń w domu !!! 

Koszt pozwolenia na broń w Polsce to ok. 4.000,oo zł (3000 zł na pozwolenie i 1000 zł na szafę pancerną lub sejf) plus ok. 11 miesięcy załatwiania. Dla ułatwienia dodam, że w Szwajcarii dostaje się karabin wojskowy przerobiony fabrycznie na półautomatyczny po 3 miesięcznym szkoleniu i wyrażeniu woli posiadania broni, w Finlandii wystarczy wypełnić wniosek on-line i w ciągu 2 tygodni ma się odpowiedź, a w USA w najbardziej restrykcyjnym stanie jeśli chodzi o broń - Illinois (Chicago) pozwolenie kosztuje USD 10,00 i odpowiedź ma się po 2 dniach.
Moim zdaniem biorąc pod uwagę powyższe i wskaźniki posiadania broni na 100 mieszkańców, to w Polsce blokuje się rozwój strzelectwa i posiadania broni przez praworządnych obywateli.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
16 sierpnia 2019 19:08

Bardzo wdzięcznie napisane na niewdzięczny temat i to taki na kilka doktoratów conajmniej. :)

Niezależnienie od tego kto i co myśli lepiej, że jest WOT. Przeszkolonych mogłoby byc więcej.

Pan Krzysztof pisał, że "mamy" ok. 110 tys., ale to jest razem z generałami czyli "kicha".

Jak wiemy i przeciwnik też o tym wie, że Polacy potrafią być nadzwyczajni w sytuacjach niezwyczajnych. 

Bardzo ważna w tych "zabawach", żeby nie wywoływać wilka z lasu, jest logistyka, za którą stoi, jak o niej często pisze CORYLLUS, kasa.

I na koniec przytoczę opinię zawodowego żołnierza , który powiedział, że nosi przy sobie cały czas w jednostce krótką broń i czasami się boi, że może sobie "zrobić krzywdę", bo właściwie nie mają ćwiczeń ze strzelania.

I na ostatni koniec powiem, że jest trochę w Polsce ćwiczeń natowskich, które powodują, że żołnierze mają co robić i tak szybko nie "zardzewieją".

Ogólnie mogłby być lepiej. :(

zaloguj się by móc komentować

Kuro-San @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:02
16 sierpnia 2019 19:08

karabin wojskowy przerobiony fabrycznie na półautomatyczny

 

Hmm, a co to za zwierz, ten "półautomatyczny"?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @dziad-kalwaryjski 16 sierpnia 2019 17:44
16 sierpnia 2019 19:09

I żeby nie było - nikt rozsądny nie postuluje tutaj budowy partyzantki, bo to nie ma sensu przy obecnej technologii. Chodzi o samoobrone przed tymi którzy przyjdą tutaj rabować i mordować. Obecnie jesteśmy jak te bezbronne owce - możemy tylko uciekać.

Poza tym jestem bardzo ciekawy jak się zmusi uzbrojonego, zdeterminowanego do obrony własnego domu faceta aby poszedł wlaczyć gdzieś np. na Ukrainę w imię niezbyt jano sprecyzownych interesów ? Nieuzbrojonego jest znacznie łatwiej zmusić, prawda ? 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:02
16 sierpnia 2019 19:12

Nie no nie ma co w ogóle porównywać z Finlandią. Tam nie walczył żaden WOT. Po drugie była zima. A po trzecie ogromne umocnienia zbudowane właśnie w tym celu. Wąski kawałek ziemi nie do przejścia. Tylko na północy gdzie nie było umocnień i walczono jedynie karabinami można powiedzieć że doszło do zwykłych walk i Finowie okazali się lepsi choć wcale nie było to oczywiste i przy odrobinie szczęścia, lepszego rozpoznania terenu czy zwykłej determinacji Ruskie mogły ich tam pokonać.

Suworow fajnie opisuje tą wojnę. On twierdzi że ta linia umocnień fińskich była zwyczajnie nie do przejścia. Nie do przejścia zimą, metodami armii Zachodu. Jednak Ruskie oczyściwszy swoimi ciałami pola minowe stworzyli korytarz którymi w końcu Armia Radziecka ruszyła i ... zwyciężyła. Tylko że zmienił się plan polityczny. Stali odstąpił od zajęcia Finlandii.

Ta historia raczej świetnie pokazuje że trzeba mieć dużo, dużo więcej niż WOT a i tak szanse na zwycięstwo są bardzo marne.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Magazynier 16 sierpnia 2019 10:37
16 sierpnia 2019 19:15

Widać, że Pan z serca to napisał i ja bym też tak chciał, ale to jest niewykonalne, bo tak wyszkolony żołnierz mógłby nie skierować swojego "bagneta" na przykład nie wtę stronę, w którą był szkolony. Po prostu był zbyt mądry i za dużo by myślał zamiast działać. Żołnierz ma słuchać rozkazów i je wykonywać, prawie bezmyślnie. :( - i nie zastanawiać czy są one słuszne. :(

Może nie tak intensywne, ale powinny być takie zajęcia dla młodzieży w gimnazjach/technikach  zamiast wiedzy o Polsce czy jak to się teraz nazywa. :))

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Kuro-San 16 sierpnia 2019 19:08
16 sierpnia 2019 19:16

Przepraszam to anglikanizm - półautomatyczny nie pokrywa się z angielskim semi-automatic weapon, oznaczającym broń samopowtarzalną

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:09
16 sierpnia 2019 19:19

samoobrona? a przed kim? przed komornikami/sędziami/urzędami skarbowymi/prokuratorami/...? żyjecie wszyscy iluzjami, tutaj żadnej wojny w dotychczaowych ujeciach nie potrzeba, zakładów Boscha [dawny Zelmer]  niech bronią Niemcy i ci jak im tam, ..; chcecie bronić kamienic? przecież już nie wasze!!! a może socjalizm jak niepodległość - wiecznie żywy? facet broniący domu przed komornikiem? z determinacji wyleczy go prokurator oraz sędzia w imieniu RP; popatrzcie najpierw dookoła a potem snujcie te rozważania o wojnach z kozikiem w ręku

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Magazynier 16 sierpnia 2019 10:37
16 sierpnia 2019 19:21

i tak naprzmian: decyzja/postanowienie/wyrok/.. aż do eksmisji pod most;- bronić, bronić - ale chyba już nie ma czego a i przed kim trudno zdefiniować, 

zaloguj się by móc komentować


grudeq @qwerty 16 sierpnia 2019 19:19
16 sierpnia 2019 19:24

" facet broniący domu przed komornikiem?"

Z czego mi wiadomo, to komornik nie zajmuje się zabieraniem cudzych domów, ale egzekwowaniem niespłaconych wierztelności (długów) - czy ten facet, którego dom został zajęty w toku egzekucji, nie miał żadnych długów i działania Komornika były bezprawne?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @smieciu 16 sierpnia 2019 19:12
16 sierpnia 2019 19:27

Nie rozumiemy się. Nie chodzi o to aby tworzyć jakąś partyzantkę czy konspirację, ale o to aby ludzie powszechnie mogli bronić swoich bliskich, siebie i majątku w domach. Przy powszechności takiego rozwiązania jest to bardzo skuteczne. Przy okazji dochodzi do dodatkowych korzyści.

Stalin odstąpił od zajęcia całej Finlandii bo mu się to po prostu nie opłacało - straty były zbyt duże, właśnie ze względu na poszechność i skuteczność Fińskiej obrony. Dzięki temu ochronili swoją niezależność i co ważniejsze elity. My z tymi co przyjechały na sowieckich czołgach bujamu się do tej pory.

Proszę tak bardzo nie ufać temu co piszą Ruskie, Suworow tu nie jest żadnym wyjątkiem. Dla nich zawsze ich interes jest najważniejszy i pora abyśmy się tego też nauczyli.  

Wart porównać sobie ile broni na 100 mieszkańców jest w Czechach (nie mówiąc o innych naszych sąsiadach) a ile w Polsce i jakie są  wyniki ekonomiczne Ceskiej Zbrojowki a jakie Radomia.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @qwerty 16 sierpnia 2019 19:19
16 sierpnia 2019 19:27

Cóż... głos rozsądku.

Każdy, na czele z PiSem i ich wyborcami marzącymi o jakiś WOTach i Fortach Trumpa nie ma pojęcia jakim gównem jest wojna, zwłaszcza współczesna. Problem w tym że zrozumienie tego może się okazać ostatnią czynnością życiową wielu ludzi.

Ruskie nie mają żadnych powodów do agresji na Polskę. Działania PiSu w takim układzie są potencjalnie zbrodnicze.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @smieciu 16 sierpnia 2019 19:27
16 sierpnia 2019 19:29

"Ruskie nie mają żadnych powodów do agresji na Polskę."

A świstak zawija w sreberka itd., itp. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @grudeq 16 sierpnia 2019 19:24
16 sierpnia 2019 19:33

kreowanie fikcyjnych wierzytelności [nazywasz to długami] to specjalizacja polskich  instytucji a egzekwowanie wraz w eksmisjami to swoisty przemysł pod nadzorem polskich sądów, dla sportu poczytaj II FSK 1881/12 to może poczujesz smak fikcyjnych długów skarbowych i ich egzekucji; a jak juz chcesz bronić tej 'Polski' to najpierw poczytaj IV KK 93/09 i poczytaj coć o kacetach i gułagu

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @smieciu 16 sierpnia 2019 19:27
16 sierpnia 2019 19:39

Przecież ty mówisz z PIS'em jednym głosem. Oni też potrzebują tylko posłusznego mięsa armatniego, a nie świadomych, samodzielnych i uzbrojonych obywateli.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 16 sierpnia 2019 19:19
16 sierpnia 2019 19:45

Przykro mi że nie masz kogo i czego bronić. Ja dzięki Bogu mam i mam gdzieś durne spekulacje.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:39
16 sierpnia 2019 20:10

Czy WOT coś zmieni? Przecież oni samodzielni i groźni we współczesnych realiach mogą być jedynie wobec innych, nieuzbrojonych Polaków...

Broń dla każdego... Ogólnie nie jestem fanem tego pomysłu. Ma on jednak jedną zaletę. Tej broni można użyć tak jak opisał qwerty. Ktoś może pójść zastrzelić prokuratora/sędziego czy członka rządu. Może by coś drgnęło po kilku takich zdarzeniach... Bo realnie nie wyobrażam sobie innej potrzeby posiadania broni. Jest w tym zresztą logika. Czemu rząd ma prawo za pomocą uzbrojonych wynajętych sił (policji) do dyscyplinowania obywateli a ci nie mają prawa do (przecież samodzielnego) dyscyplinowania aparatu władzy?

Zaleciało troszkę anarchizmem...

Ale przynajmniej jasne jest dlaczego powszechne posiadanie broni jest raczej wyjątkiem niż regułą w tzw cywilizowanym świecie. I dąży się wszędzie do pozbawienia obywateli tego prawa. Dlatego też chyba na tworzenie WOTu trzeba patrzyć z nieufnością: przecież rząd nie stworzy struktur, potencjalnie niebezpiecznych dla niego. WOT nie może więc ostatecznie być ani nadmiernie samodzielny ani zapewne zbyt dobrze wyszkolony. Za to wotowiec powinien wiedzieć skąd płynie do niego kasa: z rządu.

Czy WOT stanie się więc raczej nowym ORMO? Kto wie. Tak jak napisałem, w tym momencie, jeśli ma coś nastąpić, takie użycie tych ludzi wydaje się być najbardziej pasujace do obecnej formy tych struktur.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @qwerty 16 sierpnia 2019 19:33
16 sierpnia 2019 20:15

Szanowny Panie, przeczytałem oba wyroki wskazane przez Pana. Nic w nich nie ma o "kreowaniu fikcyjnych wierzytelności". Pierwszy dotyczy tego, że jak się wpisywało hipotekę kaucyjną , to wpisana kwota obejmowała także odsetki, a nie że wystarczyło napisać kwotę oraz dodać "plus odsetki" - z czym wpełni się zgadzam.. a tak pogardzane przez Pana sądownictwo nie przyznało racji administracji skarbowej tylko zgodziło się z wykładnią proobywatelską.

Drugi zaś wyrok dotyczy przygotowania do obrony, z tym wyrokiem zgadzam się o tyle, jak nikt nie podnosi argumentu, że sprawy w polskich sądach karnych są bardzo długie... no bo jak oskarżony sobie co pół roku wymienia obrońcę, to jest współwinny wydłużeniu czasu procesu... co oczywiście czasem jest korzystne zarówno dla oskarżonego, jak i dla Sądu, który umyje ręce od merytorycznego rozpoznania sprawy, stwierdzając że przedawniło się.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 16 sierpnia 2019 16:42
16 sierpnia 2019 20:26

O Owsiaku nie wspominając.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @grudeq 16 sierpnia 2019 20:15
16 sierpnia 2019 20:27

czytanie bez zrozumienia i bez znajomości prawa? utrzymywanie fikcyjnych wierzytelności i kierowanie ich do egzekucji [odmowa wykreślenia splaconej hipoteki przez US] i powództwo przeciwegzekucyjne 'to że dlug nie istnieje nic nie znaczy liczy sie wpis hipoteki] i dopiero kontratak [równoległy sądownictwem administracyjnym dał efekt juz na poziomie WSA;- problemy sadownictwa są złożone i naleąy mieć rozeznana patologię aby miec cos sensownego do powiedzenia;  nie przeczytałę swyorku karnego, bowiem po oskarżeniu o czerpanie korzyści w wys. 1 zł/m-c urok tkwił w braku obrońcy: 

IV KK 93/09 z dnia: 27.11.2009r.:

..”Analiza uzasadnienia zaskarżonego wyroku nie pozostawia wątpliwości co do tego, że  Sąd Okręgowy [w Krakowie] nie rozważył żadnego z zarzutów podniesionych apelacji. Ponadto do treści wniesionego środka odniósł się w tonie nie tylko ironicznym, ale ponadto w sposób mogący świadczyć o rozpoznaniu apelacji z naruszeniem zasady bezstronności.”

idź w swoją stronę i naucz się czytać i walcz, walcz z Putinem/... zapisz się do WOTu, i idź po flaszkę

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:45
16 sierpnia 2019 20:29

wyobraż sobie, że kilkadzisiąt osób wybroniłem od eksmisji/egzekucji/wyroków/... i bynajmniej nie za pomocąa WOTu, ba zdarzyło mi się od pierdla wyratować żołnierzy WP i to nie Putin ich chcial likwidować wraz z rodzinami

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:39
16 sierpnia 2019 20:30

ależ Waść uzbrojony, że heeeej

zaloguj się by móc komentować

qwerty @grudeq 16 sierpnia 2019 20:15
16 sierpnia 2019 20:37

pierwszy wyrok dot. pojęcia definicyjnego 'hipoteka kaucyjna' i niczego więcej, obecnie w modzie sa tzw. oscylatory komornicze [egzekucje na podtswie wypozyczanych i zaspokojonych tytułów wykonawczych] a ofiara nie ma szans wobec agresji z powodu zapadalności terminów skargowych oraz kasy, kasy, ...; kierowanie do egzekucji nieistniejących długow to jest agresja wobec obywateli RP [nawet kumpel Prezydenta RP się w tym specjalizuje] - idź i ich broń pokaż determinację

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @smieciu 16 sierpnia 2019 20:10
16 sierpnia 2019 20:41

Gdzie ja napisałem, że broń ma być dla każdego ? Broń powinna być dla każdego nie karanego, normalnego obywatela, który tego chce i zda egzamin z bezpiecznego posługiwania się nią. 

Broń powinna być rejestrowana a pozwolenie powinno być wydawane bezpłatnie w terminie max. 2 tygodni przez administrację państwową lub policję.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @qwerty 16 sierpnia 2019 20:27
16 sierpnia 2019 20:45

Niech się Pan wyhamuje trochę.

IV KK 93/09 akapit wyżej Sąd pisze tak:

"Przede wszystkim podkreślenia wymaga jednak fakt, że żadnych szans na zapoznanie się z dowodami zawartymi w tych aktach, nie miał ani oskarżony ani obrońca wyznaczony dla niego z urzędu. Nie ulega zatem wątpliwości, że zaskarżone orzeczenie Sądu odwoławczego wydane zostało zarówno z rażącym naruszeniem zasady przewidzianej w art. 410 KPK w zw. z art. 458 KPK, mogącym mieć istotny wpływ na jego treść jak i z rażącym naruszeniem prawa oskarżonego do rzetelnego procesu.

Konieczne jest podkreślenie, że w polskim systemie karnym, wyrażone w art. 6 KPK prawo oskarżonego do obrony (zarówno w sensie materialnym jak i formalnym), ma charakter podstawowej gwarancji procesowej, a ponadto jest zasadą rangi konstytucyjnej (por. art. 42 ust. 2 Konstytucji RP). "

Więc ironiczny ton Sądu Okręgowego, to był dodatek, bo już wcześniej znalazł podstawę do uchylenia wyroku.

Co do hipoteki i wierzytelności, to jest bardzo jedna istotna różnica między przedawnieniem wierzytelności cywilnoprawnej (nadal istnieje, nie wygasa, jedynie Sąd co do zasady nie może skierować jej do egzekucji), a wierzytelności publicznoprawnej (przedawnienie powoduje wygaśnięcie) i tu jest faktycznie dylemat czy przedawnienie wierzytelności publicznoprawnej powoduje wygaśnięcie także hipoteki, czy tylko stanowi podstawę do złożenia żądania o wykreślenie hipoteki. I to jest zagadnienie prawne, a nie pieprzenie o spisku prawników. Ale faktycznie, ja wracam do WOT, a pan niech dalej sprzedaje swoje kawałki.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 16 sierpnia 2019 20:29
16 sierpnia 2019 20:51

Tak to se możemy gadać do us..nej śmierci. Nie szkoda czasu ?

Gratuluję wyratowania żołnierzy RP, ale oboje wiemy że nie o to chodziło.

Jesteśmy samotną wyspą jeśli chodzi o posiadanie broni w Europie i na świecie - na 166 miejscu 2,5 sztuk broni na 100 mieszkańców

https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_civilian_guns_per_capita_by_country

Na Ukrainie jest ok. 6 mln sztuk broni z czego połowa jest nielegalna.

Ukraińcy zbroją się – w 2016 r. liczba legalnych posiadaczy broni palnej wzrosła o 9 proc. Według statystyk ukraińskiego MSW w 2016 r. 909 tys. Ukraińców posiadało legalnie broń palną i było ich aż o 83 tys. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość wśród nich stanowili właściciele długolufowej broni gwintowanej — od myśliwskich sztucerów do kałasznikowów i karabinów snajperskich. 

W wieku 21 lat mieszkaniec Ukrainy otrzymuje prawo do posiadania broni gładkolufowej, ukończonych 25 lat potrzeba na to by stać się posiadaczem karabinu gwintowanego. Żeby dostać od MSW zezwolenie na broń palną wystarczy minimum formalności – badanie lekarskie, zaświadczenie o niekaralności i ukończenie kursu strzeleckiego. W zasadzie nie zdarza się by po złożeniu kompletu dokumentów otrzymać odmowę.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 16 sierpnia 2019 20:30
16 sierpnia 2019 20:55

Niestety nie. Mogę tylko załadować rodzinę w samochody i zwiewać, jeśli zdążę. 

Samoobrona ma sens jeżeli wiem, że sąsiedzi też są uzbrojeni, tak samo wyszkoleni i zdetermionowani jak ja. W przeciwnym razie jest to głupota. W Polsce broń posiadają w domach niestety nieliczni - 2,5 sztuki na 100 obywateli.

https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_civilian_guns_per_capita_by_country

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @grudeq 16 sierpnia 2019 20:45
16 sierpnia 2019 20:56

Problem dot. nieistnienia długu i celowego nie wykreślenia hipoteki jako zabezpieczenia - polecam ciut ciut uwagi przy polemikach

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 16 sierpnia 2019 20:41
16 sierpnia 2019 20:56

A w Polsce sprawdzenie, czy ktoś jest normalny funkcjonuje przecież bez zarzutu, każdy to wie.

Broń w rękach obywateli to kolejny kult cargo. WOT to jednak całkiem sensowny pomysł, m.in. pozwalający na sensowne zaznajomienie większej ilości obywateli z bronią palną. Która służy do zabijania i do niczego innego, więc jej posiadanie w domu, w cywilizowanym kraju jest całkowicie zbędne. Chyba, że jest się przeszkolonym do zabijania członkiem odpowiedniej formacji zbrojonej, albo myśliwym.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 16 sierpnia 2019 20:51
16 sierpnia 2019 20:58

Ukraina nie jest cywilizowanym krajem.

zaloguj się by móc komentować

MZ @qwerty 16 sierpnia 2019 19:19
16 sierpnia 2019 20:59

W punkt...zamiast WOT winniśmy szkolić żandarmerię wojskową,której zabrakło w 39-tym w Zaleszczykach

dla takich gości jak Moscicki,Rydz-Śmigły,gen.Kasprzycki i inni.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Magazynier 16 sierpnia 2019 10:37
16 sierpnia 2019 21:04

Chłopie; oni odbębniają chyba dwa weekendy ćwiczeń w miesiącu, a może jeden i dostają za to 5 stów, tak że tego.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Grzeralts 16 sierpnia 2019 20:56
16 sierpnia 2019 21:05

"A w Polsce sprawdzenie, czy ktoś jest normalny funkcjonuje przecież bez zarzutu, każdy to wie."

A gdzie funkcjonuje bez zarzutu ?

Jakoś nie słyszałem aby Polacy wjeżdżali celowo w ludzi samochodami, strzelali do siebie z broni czaroprochowej itp. itd

"Broń w rękach obywateli to kolejny kult cargo. "  nie zgadzam się.

"WOT to jednak całkiem sensowny pomysł, m.in. pozwalający na sensowne zaznajomienie większej ilości obywateli z bronią palną." - zgoda.

"Która służy do zabijania i do niczego innego, więc jej posiadanie w domu, w cywilizowanym kraju jest całkowicie zbędne." - nonsens, tym bardziej że w następnym wpisie o Ukrainie sam Pan sobie zaprzecza. 

Poza tym co to jest cywilizowany kraj ? Dla mnie to abstrakcja. Amerykanie z całą pewnością mają się za cywilizowanych, podejrzewam że Rosjanie również.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Grzeralts 16 sierpnia 2019 20:58
16 sierpnia 2019 21:06

Ale jest naszym sąsiadem, a w Polsce też lekko licząc jest ich około 3 milionów.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @qwerty 16 sierpnia 2019 20:56
16 sierpnia 2019 21:27

Nie proszę Pana, wyrok jaki mi Pan zaproponował dotyczył  umorzenia postępowania egzekucyjnego... również ciuteńkę uwagi polecam przy przedstawieniu problemów.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 16 sierpnia 2019 21:05
16 sierpnia 2019 21:38

Zamiast realizowac poronione pomysly najprosciej przywrocic powszechna sluzbe wojskowa i nie wysylac chlopakow z Bogatyni do Suwalk, tylko zrobic stacjonarne szkolenia blisko domu z weekendowym pobytem w miejscu zamieszkania. Dojazd do max dwoch godzin.

A tak... ten pomysl jest glownie do tego, zeby przepuscic gotowke z budzetu i co najwyzej jakies polowiczne rezultaty osiagnac. To sa wszystko "nowatorskie" koncepcje smierdzace rewolucja.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @grudeq 16 sierpnia 2019 12:06
16 sierpnia 2019 22:25

Nie napisałem, że z automatu dymisja Piłsudskiego musiała pociagnąć dymisję Rozwadowskiego. Napisałem zaś , że w przypadku przegrania bitwy warszawskiej odpowiedzialnością  za porażkę obciążony zostałby  gen. Rozwadowski.

Reszty pytań po prostu nie rozumiem, traktuję je jako nadmiernie  abstrakcyjne i tym samym  niczego sensownego nie wnoszące do dyskusji.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 16 sierpnia 2019 15:34
16 sierpnia 2019 22:32

Póki co jeszcze nie każą wypłacać odszkodowań liliputom za odmowę grania w drużynie koszykarskiej. Ale zapewne do czasu.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:29
16 sierpnia 2019 22:38

 A możesz wymienić z jeden z tych powodów?

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 22:25
16 sierpnia 2019 22:41

To po co Piłsudski składał dymisję, skoro w razie niepowodzenia planu Rozwadowskiego zwaliłby winę na niego i sam powiedział, że teraz przygotuje lepszy plan ataku znad Warty i Noteci?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuchcik 16 sierpnia 2019 14:18
16 sierpnia 2019 22:46

Z tą Finlandią było troszkę inaczej, ale jak kto ciekaw, może zajrzeć do:

Mark Sołonin  "25 czerwca – głupota czy agresja?

wydanie polskie:   Rebis 2011

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @grudeq 16 sierpnia 2019 22:41
16 sierpnia 2019 22:52

Nie było żadnego planu "B".

Nie wiem po co składał dymisję, od dawna nie żyje, czyli nie odpowie na to.

Różni dopisują rozmaite  motywacje.

Np. Henryk Pająk w: "Ponura prawda o Piłsudskim";   Retro, Lublin 2005.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 22:52
16 sierpnia 2019 23:00

Nie odpowie na to ... ale niektórzy chcą aby odpowiedział "za to";

Ale nie zgodzę się z tym, że Pan nie wie dlaczego Piłsudski złożył dymisję. O 11:05 napisał Pan:

" Ergo,  miał na tyle zdrowego rozsądku, aby się nie wtrącac do czegoś na czym się nie wyznawał. A że potem skradł dla siebie  całość zasług, skoro ten  plan okazał się zwycięski? Nie on pierwszy i nie on ostatni."

Ja z tego wnioskuje, że Piłsudski napisał sobie dymisję, żeby skraść plan Rozwadowskiemu... no i właśnie mi to do kupy nie pasuje. Bo w końcu był Piłsudski wodzem naczelnym. To wódz naczelny powołał Rozwadowskiego do sztabu.  praca oficera sztabowego polega na tym, że tworzy plan, za który odpowiedzialnośc bierze Wódz Naczelny.  A u nas z Wodza naczelnego próbuje się zrobić oficera sztabowego.. i to mi się mało podoba...

Nie słyszałem aby Francuscy profesorowie mówili, że nie można mówić na Kodeks Cywilny 1806 roku Kodeks Napoleona.. bo przecież nie tworzył go Napoleon.. ale konkretni profesorowie Prawa...

Mi tam się bardzo podoba "Rok 1920" Piłsudskiego.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 22:38
16 sierpnia 2019 23:03

Ty tak naprawde czy tylko udajesz - z choinki sie urwałes czy jak ?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Kuchcik 16 sierpnia 2019 22:11
16 sierpnia 2019 23:04

Przepraszam, to było do Valsera.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @stanislaw-orda 16 sierpnia 2019 22:46
16 sierpnia 2019 23:08

Już napisałem do "smieciu" ale powtórzę:

Proszę tak bardzo nie ufać temu co piszą Ruskie, Suworow tu nie jest żadnym wyjątkiem. Dla nich zawsze ich interes jest najważniejszy i pora abyśmy się tego też nauczyli.  Dodam tylko że Sołonin też.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Kuchcik 16 sierpnia 2019 14:18
16 sierpnia 2019 23:46

Już widzę jednostki WOT konfrontacji ze specnazem, albo gwardyjskimi pułkami, przecież nawet nie mają broni p-panc. Lepiej by pobór przywrócili, i rozgonili bumar na cztery wiatry.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 16 sierpnia 2019 21:05
17 sierpnia 2019 08:50

Ukraina nie jest już cywilizowanym krajem, jest państwem upadłym. W takim kraju broń w domu ma sens, żeby bronić się np. przed sąsiadem i innymi mieszkańcami tego terytorium - ponieważ organy państwa zabezpieczające dobra prywatne obywateli nie działają, a wspólnota interesów nie istnieje.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 16 sierpnia 2019 19:29
17 sierpnia 2019 08:55

To są rzewne bzdury z tą agresją na Polskę. Po pierwsze, Polskę można zwinąć nie ruszając palcem w bucie. Nawet nie wspominając o bucie wojskowym.

Po drugie wojna światowa nie wchodzi obecnie w grę, bo zawaliłby się system finansowy misternie budowany od ostatniej wojny. A wszystkie mocarstwa są do niego mocno przywiązane, łącznie z Chinami, choć oni akurat najmniej. Co nie wyklucza lokalnych konfliktów, ale w takich wypadkach powszechne uzbrojenie obywateli jedynie przyspieszy ich masową anihilację. Nie ma powodu anihilować Polski, póki produkcja idzie, a PKB rośnie. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 16 sierpnia 2019 23:03
17 sierpnia 2019 09:16

 

Jedyna bron jaka miales w rekach to byl pistolet na kapiszony z odpustu, dlatego rozmowa z toba jest bezkonkluzyjna.  Ludzie tacy jak ty, wyrwani z kontekstu normalnosci, jedyne co maja do powiedzenia, ze " nie znam realiow", albo "urwalem sie z choinki". 

zaloguj się by móc komentować

valser @Grzeralts 17 sierpnia 2019 08:55
17 sierpnia 2019 09:24

Z tym wzrostem PKB to jest chyba najwiekszy problem. Baranowi welna odrosla i za chwile bedzie sie nadawal do strzyzenia. Ciezko bedzie wymyslec nowa wersje golenia w  stylu "kredyt we frankach" wic inne warianty beda rowniez brane pod uwage. Im wiecej masz, tym bardziej powinienes byc ostrozny i zabezpieczony na rozne sposoby. 

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Kuchcik 16 sierpnia 2019 23:08
17 sierpnia 2019 10:16

o Suworowie słowem nie wspomniałem

zaloguj się by móc komentować

MZ @Grzeralts 17 sierpnia 2019 08:55
17 sierpnia 2019 10:23

" Nie ma powodu anihilować Polski, póki produkcja idzie, a PKB rośnie". 

Zgadzam się całkowicie i dodam jeszcze,"a tania siła robocza z..a za marne grosze i kraj jest rabowany przez obce korporacje" .Po co wojna,przecież ją mamy w innej odsłonie.

zaloguj się by móc komentować


Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 09:16
17 sierpnia 2019 12:47

Cóż, ja byłbym bardzo ostrożny w ocenie tego co kto mał w rękach, a tym bardziej co ma w głowie. Tego typu wpisy bardzo źle świadczą zwłaszcza o tym drugim. 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Grzeralts 17 sierpnia 2019 08:55
17 sierpnia 2019 12:49

Gdzie ja napisałem, że WOT ma brac udział w wojnie ?  Proszę przeczytać jeszcze raz moje wpisy ze zrozumieniem. Ja piszę o samoobronie a Pan o pełnowymiarowym konflikcie zbrojnym To są dwie różne sprawy. 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @porfirogeneta 16 sierpnia 2019 23:46
17 sierpnia 2019 12:53

Gdzie ja napisałem że WOT ma walczyć ze specnazem czy gwardyjskimi pułkami. Czego nie rozumiesz w zdaniu: 

"Nie chodzi o to aby tworzyć jakąś partyzantkę czy konspirację, ale o to aby ludzie powszechnie mogli bronić swoich bliskich, siebie i majątku w domach. Przy powszechności takiego rozwiązania jest to bardzo skuteczne."

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Grzeralts 17 sierpnia 2019 08:55
17 sierpnia 2019 12:57

Wszyscy naokoło się zbroją, nasi sąsiedzi mają broń po domach, a my jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów na świecie. Najzabawniejsze, że 99% ludzi którzy również tutaj na tym blogu pretendują do miana tych którzy myślą, tak naprawdę sami sobie przeczą.  

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuchcik 16 sierpnia 2019 23:08
17 sierpnia 2019 13:15

Totalna rusofobia jest w mojej ocenie rodzajem zespołu maniakalnego, któy silnie odkształca  percepcję postrzegania zjawisk z tzw. realu.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @stanislaw-orda 17 sierpnia 2019 13:15
17 sierpnia 2019 13:50

Lubie Rosjan, mam kilku serdecznych znajomych. Oni tez mnie lubią i dlatego uważają, ze byłoby lepiej jak wócilibysmy pod ich opieke, cokolwiek przez to rozumieją. Ja natomiast będę ich jeszcze bardziej lubił kiedy Rosja wróci do własciwych rozmiarów, czyli ksiestwa Moskiewskiego. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 17 sierpnia 2019 12:57
17 sierpnia 2019 14:11

Bo my nie mamy najmniejszych szans na obronę w razie jakiegokolwiek najazdu. A im więcej będziemy posiadali broni tym więcej będzie ofiar po naszej stronie. Czy to tak trudno zrozumieć? 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Grzeralts 17 sierpnia 2019 14:11
17 sierpnia 2019 14:13

P.S. broń po domach jest nam kompletnie nieprzydatna, skuteczna policja i WOT, jak najbardziej. Ale nie do obrony w razie najazdu. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuchcik 17 sierpnia 2019 13:50
17 sierpnia 2019 14:51

Rusofobia nie dotyczy relacji osobistych.

zaloguj się by móc komentować


Kuchcik @Grzeralts 17 sierpnia 2019 14:11
17 sierpnia 2019 16:53

Parę lat temu byłem na Monte Cassino z wycieczką. Patrząc na te groby młodych chłopców w wieku 20-23 lat byłem autentycznie wściekły na taki ogrom bezsensownej śmierci. Dałem temu głośny wyraz. Była z nami nawiedzona wariatka, która stwierdziła że to dobrze bo tak trzeba i że dzieki tej ofierze Polska istnieje i ma się dobrze. Nie wiem, może jestem głupi ale moim zdaniem to że ci młodzi Polacy gineli w tak bezsensowny sposób, powoduje że od 300 lat jesteśmy okradani, mordowani i wykorzystywani na wszelki możliwe sposoby. Dla mnie argument że im więcej młodych Polaków ginie w głupi sposób tym lepiej dla Polski jest tak nielogiczny i absurdalny, tak że bardziej nie można.

Pańska argumentacja jest dla mnie równie logiczna jak tej wariatki z Monte Cassino - im bardziej będziemy rozbrojeni i bezbronni tym lepiej bo ci co przyjdą nas okradać i mordować będą to robić łagodnie i kulturalnie. Cóż, moim zdaniem nie.

Po raz nie wiadomo który uprzejmie wyjaśniam, że nie chodzi o to aby przeciętni Polacy walczyli na froncie, czy też ze specnazem etc. Natomiast dobrze by było gdyby posiadali broń do obrony miru domowego, a gdyby było to na skalę masową to miało by również swoją wagą militarną i każdy wojskowy planista musiałby wziąć to pod uwagę.    

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Kuchcik 17 sierpnia 2019 16:53
17 sierpnia 2019 17:29

II wś;- proces dowódców japońskich, pytanie: czy przewidywali inwazje na USA? odpowiedź: nie, ponieważ kraj o takim stopniu nasycenia społeczeństwa bronią nie jest właściwym celem; problem posiadania broni w RP jest doktrynalnie rozstrzygnięty: Polakom broni nie wolno posiadać, bo skutki wewnątrz krajowe mogłyby naruszyć obowiązujące realia;- obrona miru domowego skończyłaby się obywatelskimi egzekucjami komorników/adwokatów/sędziów/etc; broni nikt Polakom do domu nie da, nikt; natomiast polscy obywatele którzy zginęli w walce bezpośredniej przeciw Niemcom mieli świadomość, że w GG wylądowaliby na rampie w Auschwitz wraz z rodzinami/sąsiadami/... ; wizja, że lepiej trochę dłużej pożyć w kacecie/łagrze/.. niż w bezpośrednim starciu trochę bandytów zlikwidować jest obłędem cywilizacyjnym; pójście na śmierć/mękę za bliźniego nigdy nie jest czynem bezsensownym i to zapamiętaj

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Kuchcik 17 sierpnia 2019 12:57
17 sierpnia 2019 17:36

jestes geniuszem rozumowania, brawo; my też się zbroimy tylko w trochę inna broń niż sobie wyobrażasz

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Grzeralts 17 sierpnia 2019 14:13
17 sierpnia 2019 17:37

Państwo, Państwo jest nam potrzebne z wszelkimi atrybutami a nie ertatz jaki nas otacza

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 12:47
17 sierpnia 2019 18:02

Masz racje. Wpisy swiadcza. U ciebie jeden teks z drugim sie nie skleja. Najpierw piszesz, ze sie urwalem z choinki, co nie jest zbyt ostrozne, biorac pod uwage, ze mozesz nawet przez przypadek gdzies sie ze mna zderzyc i jak nie bedziesz mial kasku na glowie to ten crash test moze sie dla ciebie naprawde zle skonczyc.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 17 sierpnia 2019 17:29
17 sierpnia 2019 18:41

Powiedz to tym z Wołynia.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 18:02
17 sierpnia 2019 18:47

A gdzie ja napisałem, że urwałeś się z choinki ? Proszę uważnie przeczytaj moje wpisy. Albo lepiej ułatwię ci to - ten o choince napisałem do "stanislaw-orda", do ciebie był zupełnie inny tekst. Wystarczy podświetlić i zobaczysz jaki.   

Przepraszam za zamieszanie, ale czasami nie wiem dlaczego zamiast uwag do komentujących wyskakują mi komentarze do autora.

P.S. Oczekuję przeprosin (żarcik). 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 17 sierpnia 2019 17:36
17 sierpnia 2019 18:51

Dziękuję za uznanie. Niestety nie mogę zrewanżować się tym samym. Nie wyciągasz kompletnie wniosków z tego co się a tym blogu pisze. Ja wiem jedno że dzięki takim mądralom w obecnej sytuacji mogę jedynie wykazywać "charakter w nogach" - ja i moi bliscy. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 18:47
17 sierpnia 2019 18:56

nie dosc, ze bezczelny to jeszcze nieprzytomny i glupi. Ogarnij sie facet bo odstajesz we wszystkich kierunkach.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 17 sierpnia 2019 18:56
17 sierpnia 2019 20:06

Obłąkany oszołom co jeszcze w d.. np.od życia  porządnie nie dostał,  ot 'intelektulista nowego typu'  

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 18:56
17 sierpnia 2019 20:13

Słuchaj bucu, rozumiem że rambo przy tobie to pikuś, ale weź i przeczytaj uważnie może ci się uda.

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 20:13
17 sierpnia 2019 20:30

Twoj stary jest buc.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 18:56
17 sierpnia 2019 20:32

Mój komentarz "Przepraszam, to było do Valsera." odnosi się do komentarza z Kuchcik 16 sierpnia 2019 22:11, a nie 16 sierpnia 2019 23:03.

Dotarło, przytomny i mądry inaczej ?!

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 20:30
17 sierpnia 2019 20:35

Tylko na tyle cię stać. Postaraj się bardziej.

Tak nawiasem mówiąc, co to za facet, który wyżywa się na starszych i słabszych.

Może teraz spróbujesz jeszcze wyżyć się na dzieciach ?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @qwerty 17 sierpnia 2019 20:06
17 sierpnia 2019 20:36

Chcesz mydło, czy może wystarczy wazelina ?!

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 20:32
17 sierpnia 2019 20:48

O czym z toba rozmawiac, jak ty nie potrafisz ogarnac guzika z napisem "odpowiedz" i potem musisz odkrecac tematy, ktore sam pozakrecales?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 20:48
17 sierpnia 2019 21:43

Ja przynajmniej przeprosiłem za swoją pomyłkę, a nie obrażałem twojego starego. Stać cię na to samo ?

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 21:43
17 sierpnia 2019 22:12

Jesli nie zrobiles nic zlego, nie powinienes przepraszac.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Kuchcik 17 sierpnia 2019 12:53
17 sierpnia 2019 22:27

No to z kim będzie ten WOT walczył? Z Niemcami?

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 22:12
17 sierpnia 2019 22:46

Nie potrafisz odczytać na tym blogu do którego komentarza odnosi następny koment, mimo że wystarczy najechać kursorem na właściwą ikonkę z loginem, datą i czasem. Mimo to obrażasz mnie od nieprzytomnych i głupich, a co więcej obrażasz mojego "starego".

Dla mnie jesteś skończonym chamem i bucem. Normalny facet wiedziałby jak się zachować i byłoby po sprawie. Szkoda czasu na ciebie.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @porfirogeneta 17 sierpnia 2019 22:27
17 sierpnia 2019 22:47

Miejmy nadzieję że z nikim.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @valser 17 sierpnia 2019 22:12
17 sierpnia 2019 22:51

Sorki, cofam to - nie jesteś chamem i bucem. Jesteś po prostu starym, kłótliwym dziadem, który nie potrafi przyznać się do błędu.

zaloguj się by móc komentować

valser @Kuchcik 17 sierpnia 2019 22:51
17 sierpnia 2019 23:15

nie potrafisz kliknac na guzik i dlatego uprawiasz tutaj soft trolling?

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @qwerty 17 sierpnia 2019 17:37
18 sierpnia 2019 08:19

Ludzie bezradni wobec 500PLN tego nie zrozumieją. Oni sobie kupią rewolwer, wykopią ziemiankę, posadzą kartofle i będą bezpieczni.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuchcik 17 sierpnia 2019 16:53
18 sierpnia 2019 08:21

Nie rozumiesz. Szkoda czasu i atłasu na kitranie gnatów po domach. To nas kompletnie przed niczym nie jest w stanie uchronić. I Ukraińców też nie, ale oni muszą się bronić sami przed sobą.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować