-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Po co komu las?

Będę się starał dziś udowodnić, że las jest niepotrzebny nikomu, a najmniej samym leśnikom. W zasadzie jeśli ktoś potrzebuje lasu, to są to jedynie grzybiarze, ale i oni by się bez niego obeszli, bo wiele grzybów rośnie po prostu po krzakach.

Kiedy byłem w szkole średniej, a jak większość pamięta, było to technikum leśne, musiałem zapamiętać taką oto definicję lasu: las jest to zbiorowisko roślinne o budowę warstwowej, w którym zwarcie rosnące drzewa wraz z innymi organizmami wzajemnie się warunkują i tworzą jednolitą całość. Czy ta definicja obowiązuje, albo kiedykolwiek obowiązywała? Realnie nie. Myślę, że jest to definicja ze sfery pobożnych życzeń, a także z takiego momentu dziejowego, kiedy las utracił swoje istotne znaczenie i stał się wyłącznie problemem, z którym nie wiadomo co zrobić.

Jak wobec tego powinna brzmieć istotna definicja lasu, która oddawałaby jego funkcję najważniejszą? Prosto – las jest to zaplecze odnawialnego materiału służącego do budowy floty. Jeśli kogoś to nie satysfakcjonuje może jeszcze dodać do floty branżę budowlaną oraz huty. Wszystko to jednak jest wtórne wobec najważniejszej potrzeby jaką zaspokajał las – z drewna budowano okręty. I póki je budowano, wszystko było w porządku. Od dawna już jednak nie buduje się drewnianych kadłubów statków i okrętów, a las jest potrzebny wyłącznie branży budowlanej i meblarskiej. Widzimy jednak, że są kraje, gdzie lasu jest mało, bądź nie ma go wcale, a budowlanka kwitnie w najlepsze. Na przykład w Wielkiej Brytanii czy Danii.

Poświęćmy jeszcze chwilę samej definicji. Po cóż ona w ogóle jest? To także proste – jest jedną z kilku definicji, które znajdują się u początku nauki o lesie, czyli zespołu uzasadnień, łatwo dających się wykluczyć i unieważnić, które warunkują istnienie lasu i ludzi, którzy lasem zarządzają.

Nie ma chyba, choć mogę się mylić, księgi, która zatytułowana jest „Dzieje lasu”. Szkoda, bo na przykład „Dzieje klimatu” są napisane i wydane w języku francuskim. Na dzieje lasu się nie natknąłem, a szkoda. Jeśli ktoś coś o nich wie, proszę o sygnał.

My zaś brnijmy dalej. Najdawniejsze pisane po polsku, pamiętnikarskie opisy lasu i gospodarki leśnej, jeśli pominąć Jana Kochanowskiego i jego utwór „Satyr czyli dziki mąż”, pochodzą z XIX wieku. I w zasadzie wszystkie dotyczą dewastacji lasu. Oto w latyfundiach, które są parcelowane w wyniku zmian w skali regionu lub wręcz globu dochodzi do dewastacji wielkich obszarów leśnych, z których niektóre pamiętają Władysława Jagiełłę. O tak zwanej gospodarce leśnej nikt nie myśli. Czy to znaczy, że jej nie było? Była, ale całkowicie podporządkowana gospodarczej funkcji lasu. Ona była także wtedy, kiedy dewastowano lasy z przeznaczeniem na budowę floty. Tyle, że nikt się nią za bardzo nie przejmował, albowiem wycięty las trzeba było odnowić i o niego dbać. I nikt z tego nie robił żadnej filozofii, a o tym czy las będzie czy nie decydował właściciel. Moment dziejowy, o którym tu piszę to czas, w którym dokonuje się nieodwracalna zmiana w lasach. Oto wielcy właściciele, przez cały XIX i kawałek XX wieku starają się ocalić las będący ich własnością. Las ten jest obiektem zainteresowania innych grup, nie myślących bynajmniej o jego definiowaniu i jakichś systematykach, które można by w lesie uprawiać, dla czystej satysfakcji jedynie. Grupy te myślą wyłącznie o tym, by las wyrąbać, natychmiast go sprzedać i z pozyskanymi pieniędzmi udać się do Monte Carlo lub Nowego Jorku. Przodują w tych zamysłach oczywiście kupcy żydowscy i konsorcja przez nich tworzone. Oni nie tylko wykupują za bezcen lasy latyfundystów, ale także zastawiają pułapki na tych, którzy nie rozumieją lasu inaczej, jak tylko poprzez konteksty kulturowe i własność. Myślę, że o tym by definiować las, tak jak to napisałem na początku, nikt jeszcze w XIX wieku nawet nie myślał.

W XX wieku na czoło organizacji zainteresowanych wyrąbywaniem lasów w Polsce wysuwa się inna organizacja, które detronizuje konsorcja żydowskie. Jest to armia niemiecka. Współcześni leśnicy już trochę zapomnieli jak wyglądała gospodarka leśna w Polsce w czasie pierwszej i drugiej okupacji niemieckiej. Warto by było moim zdaniem, by sobie te wiadomości odświeżyli w ramach powtórzenia wiedzy z przedmiotu użytkowanie lasu.

Panuje bowiem powszechne złudzenie, że wszystko płynie, jak powiedział Heraklit z Efezu i rzeczy nigdy nie pozostają takimi jakimi są. Przypomnę, że ten Heraklit, jak zachorował na puchlinę wodną, kazał zakopać się w gnojówce, bo mu się zdawało, że ta woda zeń wyjdzie. No i umarł leżąc w tych oparach siarkowodoru. Nie należy się więc za bardzo przywiązywać do jego definicji. Podobnie jak nie należy przywiązywać się do definicji lasu z podręcznika hodowli lasu. W życiu i działalności człowieka są pewne stałe, które możemy nazwać tradycjami. Niemiecka tradycja gospodarowania w polskich lasach polega na ich dewastacji. I ten cel się nie zmienia, a przekształceniu ulegają jedynie metody. Nie inaczej będzie i tym razem.

Do czego służyła i służy nadal tak zwana nauka o lesie? Do uzasadnienia dokonanej w początkach XX wieku zmiany w strukturze własności lasu. To znaczy własność prywatna lasu stała się fikcją w wyniku rewolucji, a pozostawiona w lesie administracja, której początek dali latyfundyści, musiała na zlecenie państwa, które lasy przejęło, jakoś uzasadnić swoje istnienie. I nie zdegradować się przy tym do roli psiarczyków. Polegało to na rozbudowywaniu w nieskończoność praktycznego poradnika leśnika, obowiązującego w latyfundiach, a nawet w lasach państwowych przed wojną. Tak stworzono naukę o lesie, a moim zdaniem jej funkcja ma wyłącznie charakter kulturowy. To znaczy ma umotywować istnienie i podnieść znaczenie i aspiracje administracji lasów. Jest jednak pułapką.

Wszyscy wiemy, co czym była własność państwowa w systemie gospodarki nakazowo rozdzielczej. To było permanentne złodziejstwo. W tym złodziejstwie uczestniczyli wszyscy ludzie administrujący lasami przez całą komunę. Las bowiem nie był traktowany jako zbiorowisko roślinne o budowie warstwowej, ale jako zaplecze surowca dla odbudowującego się kraju. Oczywiście, było wielu leśników, którzy wierzyli w to, że nauka o lesie to rodzaj nowej nobilitacji, który stawia ich na równi z dawnymi latyfundystami. Przekonanie to przybierało różne formy, bardziej lub mniej poważne. W każdym razie uporczywe trzymanie się go, wyrobiło leśnikom markę, która dawała im pewien rodzaj gwarancji społecznych. To znaczy mało kto nie lubi leśników. Prace jednak na tym, by ich znienawidzono trwają w najlepsze. Najciekawsze jest to, że leśnicy nie mogą się cofnąć. To znaczy nie mogą redefiniować swojej funkcji ani samego lasu. Stoją na gruncie nauki, która przekształciła się – z udziałem wielu leśników – w jakiegoś potwora. W rewolucję, pożerającą własne dzieci. Las nie jest zbiorowiskiem roślinnym o budowie warstwowej, albowiem takie ujęcie kwestii odejmuje obszarom leśnym wszystkie konteksty kulturowe i cywilizacyjne. Stawia cały problem na gruncie biologii, która dziś zamieniła się w ekologię, czyli naukę rewolucyjną. Ekologowie zaś pożrą już za chwilę leśników, ku radości wielu z nich. Definiując się bowiem w sposób tu opisany, leśnicy sami składają się na ofiarę różnym, wymyślonym przez ekologów, pogańskim bóstwom.

Poruszymy tu jeszcze jedną kwestię, bardzo praktyczną, a od definicji leśnych odległą. Chodzi o pieniądze. Co jakiś czas media donoszą o jakichś horrendach będących udziałem leśników. Kiedy się temu przyglądamy bliżej, wybuchamy szczerym śmiechem, bo te niby przekręty, których dopuszczają się leśnicy, są w istocie komiczne, jeśli porównać je z aferą łapówkarską w PE czy nawet jakimiś mniejszymi wybrykami. Jednak to one są wskazywane i to nimi oburzają się różne kuce i wariatki, uważające, że las to zbiorowisko roślinne o budowie warstwowej. Ktoś tam sobie kupił dom za 11 tysięcy na jakimś zadupiu, a w rzeczywistości dom ten wart był 150 tysięcy… też mi coś. Albo ostatnio – nadleśniczy w Szczecinku zrobił w budynku nad jeziorem apartament z sauną, a gazownia opisała to tak, jakby już sprowadził tam cztery dziewczyny z Bali i urządził orgię z udziałem wyróżniających się w pracy leśniczych i podleśniczych. O czym to świadczy? O tym, przede wszystkim, że pozycja leśników przeszkadza postępowym mediom. A także o tym, że wielu leśników uważa iż media te są ich sprzymierzeńcami na drodze ku jeszcze lepszemu jutru, w którym zatriumfuje prawdziwie naukowa gospodarka leśna. Jest jeszcze jedna kwestia – opisane tu sprawy wskazują, że w lasach państwowych istnieje siatka oddanych sprawie mediów donosicieli, którzy z każdą bzdurą lecą do razu do gazet, bo im się wydaje, że w ten sposób robią coś dobrego. Tymczasem kręcą powróz na własną szyję, są idiotami nie rozumiejącymi co się wokół nich dzieje. Pewnie nawet im nie płacą za te donosy, ale oni – pożyteczni idioci – oddają się tej pasji w najlepsze.

Przypomnijmy więc raz jeszcze czym był las przez tysiące lat – był magazynem odnawialnego materiału służącego do budowy floty. Ktoś powie, że to spowodowało rabunkową gospodarkę w lesie i ogołocenie wielkich obszarów z drzew. To prawda. Ale właśnie ta okoliczność wpłynęła w decydujący sposób na wzrost znaczenia ludzi, zajmujących się lasem w krajach, które były położone daleko od mórz. Kłopot zaczął się wtedy, kiedy ludzie ci zaczęli opisywać i definiować sami siebie. A dziś, zajmują się wyłącznie tym. Tyle, że nie definiują się już wobec lasu, rozumianego tak, jak napisałem na początku, ale definiują się wobec mediów, które przejęły rolę faktycznego gospodarza obszarów leśnych, posługując się w terenie ekologami, jako swoimi administratorami.

Dziś las nie jest już zapleczem dla budowy floty. Czym więc jest? Kartą przetargową w rozgrywkach politycznych, które nieuchronnie zmierzają do całkowitej dewastacji tego lasu. Tyle, że nie zostanie to dokonane przez armię niemiecką. Choć Niemcy będą mieli w tym decydujący udział. Dewastacji lasu dokonają sami leśnicy, w nadziei, że będą go mogli potem odnawiać i dalej pielęgnować, przy akceptacji mediów. To jest poważna aberracja i wielkie złudzenie. No, ale wszystko płynie, jak powiedział Heraklit z Efezu, człowiek zaś, który pracuje w lesie, jak mało kto zdaje sobie sprawę, że on sam jest tylko epizodem w życiu otaczających go drzew. Nie przejmuje się więc aż tak bardzo tym, co przyniesie przyszłość. My jednak wierzymy, że on się przejmuje. Bo tylko nam: grzybiarzom, rowerzystom, spacerowiczom, fotografom przyrody i ptakolubom amatorom, potrzebny jest dziś las naprawdę. Ufamy więc, jak głupki, że leśnicy go ocalą dla przyszłych pokoleń.



tagi: żydzi  niemcy  gospodarka  media  misja  złodzieje  zarządzanie  flota  las  leśnicy  dewastacja 

gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 09:21
67     3518    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

aszymanik @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 09:39

Możemy pokusić się o jeszcze jedną definicję lasu w Polsce: Las jest to ok. 40% terytorium kraju porośnięte drzewami jak dotąd pozostające pod kontrolą państwa, które zarządza tym obszarem poprzez tzw. admistrację leśną.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 24 lutego 2023 09:39
24 lutego 2023 09:42

Świetna definicja. Można ją rozbudować - poprzez deprawację wspomnianej administracji obszar ten może być łatwo przejęty przez inne państwo i w jego inetresie systemowo zdewastowany. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 09:43

Na półce mam na szybko 3 książki opowiadające o dziejach lasów tarnogórsko-lublinieckich

Józef Tyrol: Dawno temu w lesie. Między Małą Panwią, Liswartą i Stobrawą. Nakło Śląskie 2021

Józef Tyrol: Życie nadrzeczne. Mała Panew, Liswarta, Brynica. Przewodnik historyczno - przyrodniczy. Nakło Śląskie 2018

Edward Goszyk: Śląskie łowy . Tarnowskie Góry 2014

Może to niezupełnie to, o co Tobie chodziło, ale coś się znajdzie

 

zaloguj się by móc komentować


aszymanik @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 09:42
24 lutego 2023 09:51

Dodałbym jeszcze zdewastowany i przejęty.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:01

"Definiując się bowiem w sposób tu opisany, leśnicy sami składają się na ofiarę różnym, wymyślonym przez ekologów, pogańskim bóstwom."

"Bo tylko nam: grzybiarzom, rowerzystom, spacerowiczom, fotografom przyrody i ptakolubom amatorom, potrzebny jest dziś las naprawdę. "

Zastanawiam sie jak to jest - piszą jakim to bezcennym dziedzictwem jest las , uczą w szkołach tej ekologii, przywiązują sie do drzew, a  żeby wejść do lasu trzeba najpierw przejść przez kilkadziesiąt metrow śmietnika, w który zamienieniają się obrzeża lasu.

Pełno wokół nauki o tej ekologi a nie potrafią nauczyć dzieci, że nie wyrzuca się papierka od cukierka gdzie popadnie  tylko gdy nie ma kosza na śmieci chowa sie go do kieszeni.

Szczególnie to widzę mieszkając na obrzeżu wsi pod lasem. A jest to wieś z pretensjami, bo większość młodych wyjeżdża do Warszawy po naukę, do pracy i przyjeżdża do rodziny na wieś na sobotę czy niedzielę.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @szarakomorka 24 lutego 2023 10:01
24 lutego 2023 10:07

Wiem, że pisze Pan o czym innym, ale gdy jest coś o lesie  to zaraz staje mni przed oczami obraz  o którym napisałem.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:09

> Ekologowie zaś pożrą już za chwilę leśników, ku radości wielu z nich.

Niektorzy lesnicy przechodza chyba na ich strone:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Peter_Wohlleben

Pare lat temu reklamowano jego ksiazke "Sekretne życie drzew "

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:27

O lasach wokol Gdanska:

Nasza recenzja: Historia lasów gdańskich Krzyszfota Jażdżewskiego

" Krzysztof Jażdżewski, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, przygotował opracowanie na temat lasów. Historia nadleśnictw oraz gospodarki morskiej dotychczas nie była traktowana z należytą uwagą. Najnowsza monografia zmienia podejście do materii. Oprócz opracowania dokumentów, źródeł kartograficznych, książka zawiera również szeroko opisany kontekst gospodarki leśnej - gdański handel drewnem. "

zaloguj się by móc komentować


peter15k @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:38

Jak się wytnie las to powstaje pustynia i odpływają wody gruntowe.   Pustynia Błędowska służyła jako miejsce ćwiczeń  piechoty legionowej a także Niemcom jako poligon w czasie II w światowej. Jak widać na "cięciu" można nie tylko kręcić pieniądze ale filmy ( taniej wyjdzie - też pieniądze ) bo tam kręcono  Faraona i W pustyni i puszczy... Pod lasami jest też  czasem coś co można "wytopić"... Tylko z Błędowskiej na szczęście można szybko uciec na drugą stronę gdzie jest jeszcze las...

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:42

No nieźle, tzn. że gdybyśmy poszli drogą którą rozpocząłeś - czyli umieszczaniem filozofii i mitologii we właściwych kontekstach, to w mitologii Tolkiena jest dużo więcej istotnego przekazu niż moglibyśmy się spodziewać. Niestety została sprowadzona wyłącznie do roli czystej baśni i mitu.
Elfy broniące lasów powoli opuszczają Śródziemie, a Saruman przechodząc na stronę zła dewastuje las przy pomocy orków aby napędzać przemysł wojenny, Drzewiec przywódca Entów(pasterzy drzew) mówi, że Saruman był kiedyś rozsądny, ale jego umysł zamienił się w stal i maszynowe trybiki.

Przecież tu jest wprost pokazane to o czym napisałeś, podejście eksploatacyjne kończy się całkowitą dewastacją lasu.

 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:46

Już kiedyś polecałem, ale to ciekawa książka:

https://czec.pl/pl/p/Abyscie-w-puszczach-naszych-szkod-zadnych-nie-czynili%E2%80%A6-Gospodarka-lesna-w-wojewodztwie-pomorskim-w-latach-1565-1772/1685
 

W skrócie autor pisze że Prusy po przejęciu i nacjonalizacji lasów  mocno "podkręciły śrubę" w kwestii ochrony lasów. Drewno stało się tak drogie, że ludzie musieli przestawić się na inny budulec i źródło opału, masowo przestali kupować. Wtedy produkcja "przestała być opłacalna" i lasy jako generujące ogromne straty za tanioszkę sprzedano prywaciarzom, którzy natychmiast wycięli ogromne połacie lasu w pień (im się już opłacało). I nastąpiło wylesienie regionu na niespotykaną w historii skalę.

Potem znów od połowy XIX wiku państwo zaczęło wykupywać od prywaciarzy.

"Polityka leśna państwa pruskiego na obecnych ziemiach polskich w latach 1772−1914"

Podczas gdy opinia publiczna od razu reaguje, gdy Polak sprzeda grunt Niemcowi lub komisji kolonizacyjnej, to wobec dobrowolnej sprzedaży w ręce fiskusa leśnego nie podnosi się żaden protest i nikomu się nie śni, piętnować kurczyciela ziem mianem sprzedawczyka. A przecież ta ziemia, nabyta przez fiskusa, tak samo dla nas stracona, jak gdyby przeszła w ręce komisji kolonizacyjnej, a ten leśniczy jest skutkiem wojskowej swej zależności od władzy przełożonej, nie mniej gorliwym i konsekwentnym rozsadnikiem niemczyzny”

Ciekawe na jakim etapie tego cyklu  jesteśmy...

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 24 lutego 2023 10:42
24 lutego 2023 10:47

Trochę inaczej. Podjeście eksploatacyjne skończyłoby się tak, ale w krajach nieuprzemysłowionych wymyślono kulturę i cywilizację lasu. Ona jest głównym wrogiem, albowiem las to wszak natura, to jest pewna odmiana w eksploatacyjnym podejściu, bo usuwa ona najpierw tych, którzy chcieliby w lesie prowadzić gospodarkę, albo ich kupuje. Na to miejsce wchodzi naturalna gospodarka, czyli powolna dewastacja, która w pewnym momencie przyspieszy. Las trzeba będzie usunąć albo przejąć

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 24 lutego 2023 10:46
24 lutego 2023 10:50

Na etapie zniemczania, czyli europeizowania leśniczego. Ci starsi mają wszystko w nosie, a ci młodsi chcą być takimi leśnikami i pisarzami, jak ten co napisał "Sekretne życie drzew"

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 10:52

Obydwie definicjie świetne, już podałem je dalej. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 10:47
24 lutego 2023 10:55

Oczywiście, i w mitologii Tolkiena tak to jest przedstawione, elfy i entowie zajmowali się eksploatacją lasu, ale w sposób cywilizowany, dzięki temu Zielona Puszcza się rozwija, tak samo las Fangorn należący do Sarumana dopóki nie przeszedł na stronę zła. W momencie kiedy elfy ustępują siłą zła w Śródziemiu Zielona Puszcza, zamienia się powoli w złowrogą, "zarośniętą" i nieprzyjazną dla zwierząt i ludzi Mroczną Puszczę, z kolei Saruman po przejściu na stronę zła dewastuje Fangorn zamiast się nim opiekować.

 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 10:50
24 lutego 2023 11:01

A, to pewnie dlatego u NIenackiego ten facet z "Wielkiego lasu" nosił staropolskie imię Horst :-)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 24 lutego 2023 11:01
24 lutego 2023 11:05

Nie pamiętam, ale bardzo możliwe

zaloguj się by móc komentować

chlor @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 11:08

Jest bardzo ciekawa książka norweskiego autora na temat użytkowania lasu i drewna pt: "Porąb i spal".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @chlor 24 lutego 2023 11:08
24 lutego 2023 11:11

Szkoda, że nie ma nic o eksploatacji lasów w starożytności z przeznaczeniem na fenicką flotę 

zaloguj się by móc komentować

atelin @szarakomorka 24 lutego 2023 10:01
24 lutego 2023 11:38

Dobrze, że nie wyrzucają słoików.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 11:50

Bardzo ciekawe ujęcie tematu.

Dodam, co nie jest tajemnicą, że las i ziemia, na której rośnie to początek wywłaszczania Polaków z "Polski". Mówił o tym w wywiadzie Jacek Saryusz-Wolski. Najgorsze jest to, że mało kto to widzi i właściwie, mówiąc krótko, jest już "pozamiatane". Nie dość tego pewnie odbędzie się to powoli i po cichu, żeby mało kto to zauważył i zrozumiał.

zaloguj się by móc komentować

kr @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 12:02

Moje pierwsze skojarzenie, jeśli chodzi o lasy, to to, że są one podstawowym źródłem tlenu. Ale to też chyba nieprawda. Bo, jak piszą internety "Naukowcy szacują, że 50–80% produkcji tlenu na Ziemi pochodzi z oceanu. Większość tej produkcji pochodzi z oceanicznego planktonu - dryfujących roślin, glonów i niektórych bakterii - które mogą fotosyntezować, czyli przekształcać światło słoneczne w energię."

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 24 lutego 2023 11:50
24 lutego 2023 12:07

Leśnicy staną po stronie Niemca, tak jak za Wilhelma II. I będą tak stać, dopóki Niemce nie zdecydują, że trzeba się ich pozbyć

zaloguj się by móc komentować


ArGut @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 12:07
24 lutego 2023 12:26

I to jest mega przykra sytuacja. I nie zmieni tego nawet białoczerwony sztandar, który powiewa na wielu budynkach gospodarczych nadleśnictw.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Andrzej-z-Gdanska 24 lutego 2023 11:50
24 lutego 2023 12:30

Szwedzi i Finowie wiedzą, że te unijne pomysły leśne nie są wymierzone w nich, tylko w takie kraje jak Polska, więc u nich nic się nie zmieni, czy to zostanie uchwalone czy nie. Nikt ich nie będzie "ciągał do Sztrasburka".

Zaś Polska podpisze wszystko co jej każą tak jak robi dotąd, i pilnie wdroży.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 12:07
24 lutego 2023 13:05

Strasznie to pesymistycznie brzmi, szczególnie, że Pan zna to środowisko. Ja mogę mieć tylko nadzieję, że sporo jednak wśród nich takich co zdroworozsądkowo nie będzie podcinać gałęzi na której sami siedzą.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 24 lutego 2023 11:50
24 lutego 2023 13:21

Szkoda,  ze...

...  sie  teraz  dopiero  obudzil  i  przejrzal  na  oczy,...  podobnie  jak  Ardanowski,  doktUr  Kuzmiuk  i  wielu  im  podobnych  tepych  PASOZYTOW,  z  mOnistrem  Szymanskim,  Wojciechowskim  czy  Piotrowskim  schowanymi  i  przyczjonymi  jak  szczury  w  kanalach  !!!

Tyyyle  lat  TOTO  siedzialo  i  w  fotele  pierdzialo  o  tych  ,,wartosciach,,  i  innych  glupotach  i  OKRADALO  caly  narod,...

...  teraz  odkrywajo,  MATOLY  i  NIEROBY  SKONCZONE,  ze  ,,krUl  jest  nagi,,  i  zra  sie  nawzajem,  bo  ,,winnego,,  nie  mogo  znalezc  i  go  ukarac,  ZLODZIEJE  jedne...  ba,  nawet  wiecej  ONY  nie  wiedzo  nawet,  kto-zacz  im  zrobil  takie  kuku,  BIDULKI  jedne  !!! 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ArGut 24 lutego 2023 12:26
24 lutego 2023 13:24

Coz...

...  ryba  psuje  sie  od  glowy  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @chlor 24 lutego 2023 12:30
24 lutego 2023 13:26

Zeby  PINIENDZE  z  kapelo  otSZymac...

...  i  ROZKRASC  pomiedzy  soba  !!!

zaloguj się by móc komentować


Maginiu @atelin 24 lutego 2023 11:38
24 lutego 2023 14:28

Wyrzucają. Wyrzucają wszystko. Las w Polsce to jedno wielkie śmietnisko.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Maginiu 24 lutego 2023 14:28
24 lutego 2023 14:55

Sytuacja pogorszyła się znacznie w wyniku absurdów segregowania śmieci. Niektórych odpadów nie można odstawić już nigdzie. W Anglii są całodobowe punkty odbierające śmieci wg kategorii, oraz "wszelkie inne".

 

zaloguj się by móc komentować

olo @szarakomorka 24 lutego 2023 10:01
24 lutego 2023 16:12

to podobnie jak z parkingami przy centrach handlowych, choc tam koszy zazwyczaj nie brakuje, to tez gdzie popadnie

zaloguj się by móc komentować

olo @Maginiu 24 lutego 2023 14:28
24 lutego 2023 16:15

im glebiej w las tym mniejsze

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Andrzej-z-Gdanska 24 lutego 2023 11:50
24 lutego 2023 16:41

Jak to Biden powiedział mamy 5 lat, w czasie których zadecydują si3 przyszłe losy świata. W innym rozdaniu jest nam gotowane miejsce, anglosaskim. Także i lasy raczej do Niemca nie trafią, ale do końca pokerowa twarz obowiązuje.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @chlor 24 lutego 2023 14:55
24 lutego 2023 17:05

To akurat nieprawda, jeszcze NIGDY od czasu jak weszła segregacja nie miałem sytuacji żeby ktoś mi grzebał w śmieciach i sprawdzał, czy wyrzucałem tak jak instrukcja nakazuje, więc nawet jak jest jakiś odpad który ciężko sklasyfikować do konkretnego rodzaju to wyrzuca się do tzw. zmieszanych(czarnego worka) i jest po sprawie.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Kuldahrus 24 lutego 2023 17:05
24 lutego 2023 17:12

Płyty pilśniowe też? (ekoport nie bierze). A puszki z resztką farby?, itd.

 

 

zaloguj się by móc komentować

bezczas @Kuldahrus 24 lutego 2023 17:05
24 lutego 2023 17:57

U mnie akurat, tzn. na dużym osiedlu w Warszawie grzebali. Miasto Warszawa podniosło w efekcie opłatę. 

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 19:11

"Nie było nas, był las..." 

I ta definicja, moim skromnym zdaniem, wiąże na osi czasu ludzki aspekt przemijania.

Oczywiście, patrząc wytrawnym okiem bushkraftu i szkół przeżycia, czeka nas jeszcze wiele wyzwań.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 19:22

Zamiast "aspekt" powinno być "wątek". (To efekt socjalistycznego kształcenia.)

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @zkr 24 lutego 2023 10:09
24 lutego 2023 21:34

Książka "Sekretne życie drzew" - to typowy wykwit groźnej ideologii zwanej transhumanizmem. Autor pompowany był przez wszystkie lewackie media.

zaloguj się by móc komentować

m8 @gabriel-maciejewski 24 lutego 2023 10:36
24 lutego 2023 21:51

Chcialem napisac szczwany lis , ale to sie chyba zawiera.

zaloguj się by móc komentować

m8 @gabriel-maciejewski
24 lutego 2023 22:03

A prpos niemieckiej okupacji i lasu - ciekawe jak wygladal wplyw niemieckiej okupacji Puszczy Bialowieskiej podczas I wojny swiatowej na licznosc poglowia zubra... Bo jak skonczyla sie wojna to tego poglowia juz nie bylo.

Ale czego oczekiwac od tej kulturalnej nacji, jesli potrafili wozic pociagami czarnoziem z Ukrainy...

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @Kuldahrus 24 lutego 2023 17:05
24 lutego 2023 23:20

Absurdy z segregowaniemsmieci są jak najbardziej i coraz to większe.  Np. u nas tzw. gabaryty można oddać do punktu odbioru tylko osobiście, jeden dzień w tygodniu, a w tym dniu tylko od godz. 13 do 15, ale też nie ma tam wtedy nikogo i trzeba dzwonić z komórki i prosić o łaskawe  przyjęcie odpadów. I dlatego te gabaryty ląduja w lesie, i to głęboko, daleko. Sedesy, kanapy, fotele, szafy, beczki, telewizory, opony, fragmenty muru, płyty, itd., itd.  Na poboczch dróg biegnących przez lasy leży jeden  nieprzerwany ciąg puszek po piwie i opakowań po napojach. Niepotrzebna elektronika i sprzęt elektryczny jest odbierany - a jakże, wg harmonogramu -  raz w ciągu roku...

Pzekornie można odpowiedzieć na tytuł notki Coryllusa "Po co komu las?" - no właśnie jako bardzo wygodne wysypisko śmieci...

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @Maginiu 24 lutego 2023 23:20
24 lutego 2023 23:30

Można powiedzieć, że prostacka wiocha oczyszcza się dzięki lasowi wywalając do niego śmiecie, a inteligenckie miasto także się tam oczyszcza, biorąc "leśne kąpiele".  https://www.national-geographic.pl/artykul/kapiele-lesne

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Perseidy 24 lutego 2023 21:34
25 lutego 2023 00:28

Wszystkie księgarnie w Polsce ten tytuł i inne takie bestsellery sprzedawały. Większość już nie istnieje, bo Polacy szajsu nie kupowali. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Maginiu 24 lutego 2023 23:20
25 lutego 2023 11:02

Panowie, ja pisałem o śmieciach podlegających sortowaniu, a nie odpadach innego rodzaju, a akurat ze śmieciami nie ma problemu jak ktoś nie wyrzuca wszystkiego na opak.
Odpady innego rodzaju niż zwykłe śmieci to jest już inna bajka, ale sortowanie nie ma tu nic do rzeczy, bo jak nie było sortowania to śmieciarze co prawda dawali się uprosić żeby zabrać stare okna albo klozet, ale starej kanapy albo gruzu nigdy by nie wzięli.
Nie wiem panowie(oprócz @bezczasu) gdzie wy mieszkacie, ale na Dolnym Śląsku są normalnie PSZOKi i tam odbierają wszystko, a jak ktoś chce żeby mu odebrali z domu takie rzeczy to są firmy, które za odpowiednią opłatą zabiorą bo to dla nich dobry biznes(no, ale jak ktoś wywozi takie rzeczy do lasu to znaczy, że ma transport żeby wywieźć je też do PSZOK i nie musi płacić firmie odpadowej za odbiór). Pomimo, że od dwóch lat nie zabierają już oleju silnikowego, to jak kolega zadzwonił do firmy odpadowej co ma z nim zrobić jak nie odbierają na PSZOKu, to pani mu ładnie wytłumaczyła.
Więc jak ktoś bardzo chce pozbyć się odpadów innych niż sortowalne to spokojnie się ich pozbędzie bez konieczności wyrzucania do lasu, skończmy panowie już to trollowanie.

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 24 lutego 2023 10:09
25 lutego 2023 19:12

Miałam tę książkę w rękach. Modna była. Po przeczytaniu kilku stron nie wierzyłam, że można takie pierdoły wypisywać, wydawać i robić im tzw. prasę. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 24 lutego 2023 10:27
25 lutego 2023 19:17

A nam zakazano jazdy konnej po oliwskich lasach, gdyż konie "robią kupy" w lesie. Że też nikt nie pomyślał o dobrostanie żuczków gnojarzy... :)))

To było najwyraźniej połączenie podlizujących się ekologistom leśników. Żenujące.

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 25 lutego 2023 19:17
25 lutego 2023 20:27

Da  Bog,  ze...

...  byc  moze  te  lasy...  i  drobne  rolnictwo  -  ostatnie  nasze  srebra  rodowe  -  ocaleja  !!!

Dzisiaj  byla  w  Toruniu  u  Ojca  Rydzyka  naprawde  SUPER  FAJNA  i  bardzo  ciekawa  konferencja  poswiecona  rolnictwu,  lesnictwu  i  innym  tematom  np.  ,,lepszym  zmianom,,  w  farmacji... 

...  i  NIE  BYLO  na  niej  ani  jednego  ZONdowego  ZLOBA,  tj.  politycznego,  zaprzedanego  MATOLA  !!!

 

Naprawde  budujaca  sprawa,

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Paris 25 lutego 2023 20:27
25 lutego 2023 20:33

Ziemia, woda, lasy, rolnictwo to są kwestie najważniejsze dla życia narodu. Jestem zbudowana tą toruńską inicjatywą! 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Paris 25 lutego 2023 20:27
25 lutego 2023 20:37

Nie było rządzących, bo przecież oni podpisywali w Brukseli te zdradzieckie łajdactwa. Chyłkiem, milczkiem, od tyłu. 

Wojna wiele kryje...

zaloguj się by móc komentować

olo @Kuldahrus 25 lutego 2023 11:02
25 lutego 2023 21:07

drogi lesne raczej sa monitorowane, co innego gminne dojazdowe na pola, no i raczej po wsiach pszok`ow nie ma, znaczy  blizej jest do tzw? lasu

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 25 lutego 2023 20:37
25 lutego 2023 22:31

I  caly  czas  podpisuja,...

...  i  przeglosowuja  te  swoje  SCIERWO,  tj.  te  wszystkie  ,,dyrektywy,,  te  WARCHOLY  SEJMOWE...  i  nagrody  tylko  sobie  przyznaja,...  jak  np.  ta  cala  Witkowa,  70.000  zeta  przyznala  ,,swoim,,  3  pracownikom  !!!

A  Kukiz  -  ten  PACHOL  i  PRZESMIEWCA  katolickiej  piesni  -  to  nawet  piosenke  o  walczacych  Ukrach  ,,nagral  i  spiewa,,  w  kurwizorze...

...  taka  sie  ,,patriotyczna  menda,,  z  niego  zrobila  !!!

 

Owszem,  wojna  duzo  kryje,  ale  jeszcze  wiecej  obnaza,...  a  konferencja  naprawde  sie  udala.  

zaloguj się by móc komentować

zkr @KOSSOBOR 25 lutego 2023 19:12
26 lutego 2023 15:24

> Po przeczytaniu kilku stron nie wierzyłam, że można takie pierdoły wypisywać, wydawać i robić im tzw. prasę.

Nie czytalem jej. Ale podobno poruszyl tam ciekawy temat komunikacji czy tez przesylania sygnalow miedzy drzewami.

A tu mamy przykladowa publikacje z The Plant Cell :

Aboveground plant-to-plant electrical signaling mediates network acquired acclimation

Jak widac, nie jest to sci-fi

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @KOSSOBOR 25 lutego 2023 19:17
26 lutego 2023 15:29

> A nam zakazano jazdy konnej po oliwskich lasach

Nie wierze...

Gdansk chyba przebija inne "postepowe" miasta w Polsce
Coraz gorzej sie tam czuje, stezenie lemingozy powoli zagraza zdrowiu ;)

> gdyż konie "robią kupy" w lesie

Czekam az zaczna ganiac mlodziez do sprzatania po dzikach, sarnach i innych mieszkancach Lasow Oliwskich ;)

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Paris 25 lutego 2023 22:31
26 lutego 2023 21:52

Wierzę w polskiego rolnika/chłopa. A ta wiara oparta jest o najoczywistszą oczywistość: WŁASNOŚĆ PRYWATNĄ ZIEMI. 

I tu jest ta różnica co do lasów i leśników, którzy - jak wieszczy Gabriel - mogą zgodzić sie na wszelkie zakusy co do lasów. /No i w efekcie tego, na zakusy co do dóbr leżących pod lasami./ 

Własność prywatna jest teraz najważniejszą sprawą dla tych wszystkich Klausów Schwabów & co.. To znaczy - anihilacja tej własnośći. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @zkr 26 lutego 2023 15:29
26 lutego 2023 21:59

Z idiotami mam sporadyczny kontakt podczas spacerów z moimi charcicami. Ani moich psów, ani mnie ci ludzie nie interesują, ale za to poczuwają sie /ci ludzie/ do ataków i uwag. Ale to mniejsza. Najbardziej idioci doskwierali podczas covida - ale pewnie to był problem w całej Polsce. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 26 lutego 2023 21:52
26 lutego 2023 22:19

Tak...

...  to  jest  zasadnicza  roznica  miedzy  rolnikiem,  a  lesnikiem...  ,,lesnik,,  rzeczywiscie  moze  podniesc  lape  na  te  ,,panstwowa  wlasnosc,,  !!!

I  jak  widzimy  ,,modus  operandi,,  jest  juz  dobrze  opracowany  i  wdrazany  i  wiadomo  tez  kto-zacz  te  lape  podniesie  na  lasy  polskie,..  a  ,,nasz  ZONT,,  ktory  -  zapiera  sie  jak  zaba  blota  -  JEST  PIERWSZY  W  KOLEJCE  DO  TEJ  GRABIEZY...

...  zreszta  juz  maja  to  ZLODZIEJSTWO  doskonale  przecwiczone  w  gornictwie,  rolnictwie,  handlu  tudziez  w  innych  domenach  zycia  gospodarczego  calego  naszego  narodu,...  jedna  reka  ,,sie  daje,,  -  oczywiscie,  ze  nieswoje  -  a  druga  kradnie  na  potege  i  bez  umiaru  !!!

 

Tylko  prosi  sie  o  przywrocenie  KARY  SMIERCI,...  bo  to  ,,rzniecie  glupa,,  przez  ,,nasz  ZONT,,  robi  sie  zwyczajnie  nudne,  

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @KOSSOBOR 26 lutego 2023 21:52
26 lutego 2023 22:24

Chłopi/rolnicy też posiadają lasy prywatne.

 

Tylko do innego urzędu aspirują, to jest jak zwykle.

 

Taki tam helicopter view.

:)

 

P.S.

filmy przyrodnicze jak i inne zyskały na dronach.

 

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Paris 26 lutego 2023 22:19
26 lutego 2023 22:33

Pani Paris, to nie jest takie tam zwykłe złodziejstwo. Ta polityka jest motywowana lokajską podległością wobec silniejszych i przedziwną nienawiścią do polskiego narodu. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @MarekBielany 26 lutego 2023 22:24
26 lutego 2023 22:34

Latał nad Panem kiedys dron? Od tego można ocipieć. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @KOSSOBOR 26 lutego 2023 22:34
26 lutego 2023 22:38

Jak stałem pod czerwonym światłem.

:)

Nie próbują nawet umilać jak telefon.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 26 lutego 2023 22:33
27 lutego 2023 17:27

Naturalnie,  ze  to  nie  jest...

...  ,,jakies  tam  i  takie  sobie  zwykle  zlodziejstwo,,  !!!

To  jest  przygotowanie  narodu...  i  ,,panstwa,,  na  calkowita  ZGUBE  i  NIEWOLNICTWO...  i  te  wszystkie  ,,zatroskane  misie  od  PELO  do  PiS`u,,   doskonale  to  wiedza  i  maja  tego  CALKOWITA  SWIADOMOSC...

...  dlatego  tak  ,,oHoczo  i  jednoglosnie,,   te  wszystkie  WARCHOLY  SEJMOWE  -  bez  wzgledu  na  pSZynaleRZnos  partyjno  -  pSZeglosowywaly  te  wszystkie  dete  ZABOJCZE  dla  calego  narodu  polskiego  ,,dErektywy  Lunijne,,  !!!

Teraz  tylko  ,,do  wyborUF,,  bedziemy  ogladac  MEGA  KURIOZUM  w  wykonaniu  CALEJ  ,,naszej  wadzuni,,  i  bedziemy  swiadkami  jak  ,,nasze  wadzunie,,  beda  PRAC  BRUDY  miedzy  soba,...  a  przeplacona  PRESStytucja  bedzie  nam  ten  SYF  rozminiac,  cobysmy  tylko  ,,wlasciwie  zrozumieli,,  ich  bandycko-zlodziejskie  zapedy  i  starania...

...  no  i  naturalnie,  coby  ,,rotszyld  i  morgan,,   STRATNI  NIE  BYLI  !!!

 

Pozabijac  ich,  skur**synow  i  zlodzieji  tylko  smiechem,    

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować