Po co jest turystyka?
Pierwszą w Europie organizacją zarabiającą na zorganizowanej turystyce był Emirat Sycylii. Arabowie zainstalowali się na wyspie w VIII wieku, potem poszerzyli swoje władztwo, zajmując kawałek Italii na północ od Rzymu i kroili przez ładnych parę lat pielgrzymów zmierzających do bazyliki św. Piotra. Żeby pozbawić ich zysków ze zorganizowanej turystyki potrzeba było wzmocnienia murów Rzymu, który kiedyś zdobyli, bo znudziło im się czekanie na kolejne grupy z przewodnikiem, a także sojuszu cesarza z Frankami i pojawienia się na Morzu Tyrreńskim bizantyjskiej floty. Widzimy więc jasno, że turystyka to sprawa poważna, być może tak samo poważna jak wizualizacje w świątyniach katolickich, a na pewno poważniejsza od geopolityki w wydaniu Bartosiaka i od filozofii w wydaniu Lisickiego. Ludzie zaś obsługujący branżę z całą pewnością nie są tym za kogo się podają.
Czasem na fejsie pojawiają się takie wizualizacje, które mają nam uświadomić jakie kraje w czym przodowały przez ostatnie pół wieku, a czasem i dłużej. No i kiedyś pojawiła mi się wizualizacja dotycząca turystyki właśnie. Byłem szczerze zaskoczony wynikiem, okazało się bowiem, że bezapelacyjnym i niekoronowanym championem turystycznym jest nieustająco, od samego początku tych pomiarów, Francja. Hiszpanie dopiero próbują ją dogonić, ale trochę im brakuje. Być może pomiar ten nie jest miarodajny, ale ja uważam, że jest. I do niego będę się odnosił. Najistotniejsze jest to, że to Francuzi są zwycięzcami tego wyścigu, a nie Włosi. To znaczy, że cała nowoczesna turystyka jest antyreligijna. Italia bowiem powinna być zdecydowanie na pierwszym miejscu, dzięki pielgrzymkom. I pewnie kiedyś była, ale Francja przez swoją celową, konsekwentną i twardą politykę promocji kraju w całości i po kawałku, zdobyła pierwsze miejsce i łatwo go nie odda. Nie wiem ile Francuzi zarabiają na turystyce, ale przypuszczam, że są to sumy tak wielkie, że próba odebrania im pierwszeństwa mogłaby skończyć się interwencją zbrojną. Pisałem już o tym, ale jeszcze powtórzę, triumf Francuzów w branży nie dokonałby się bez rządów III republiki i sprzedaży malarstwa francuskiego w USA. Nie dokonałby się bez Viollet-le Duca, który zniszczył francuskie średniowiecze, twierdząc, że je zrekonstruował, przez co Francuzi mogli sprzedawać bilety zorganizowanym grupom z przewodnikiem, które chciały oglądać te odbudowane zamki. Potem Francuzi zaczęli forsować globalne ustawodawstwo chroniące zabytki w innych krajach. Służyło ono i służy nadal temu, by uniemożliwić zarabianie na turystyce krajom zdewastowanym wojnami, takim jak Polska. Turyści jednak dzisiaj już się mało zabytkami interesują, a więc kilka ruin udało się odbudować. Niejako mimochodem, albowiem nie stanowią one już niebezpieczeństwa dla położonych na zachodzie obiektów architektury. Na straży tego, by w Polsce nie rozwijała się turystka bazująca na obiektach architektonicznych, mająca podłoże historyczne, czuwają wojewódzcy konserwatorzy zabytków, którzy – wszyscy jak jeden – są lobbystami rządów tych krajów europejskich, co czerpią największe zyski z ruchu turystycznego. Ich szefową na kraj jest pani Gawin, wielka patriotka, która pilnuje, żeby czasem nie powstał w Polsce jakiś ciekawy obiekt przyciągających zwiedzających z zagranicy. No, ale, jak już powiedziałem, taka turystyka ma dziś mniejsze znaczenie, zabytki nikogo nie obchodzą, podobnie jak historia. Pół wieku pieprzenia trzy po trzy para piętnaście w wykonaniu zasłużonych specjalistów z tytułami profesorów historii sztuki i historii załatwiło polską turystykę historyczną na amen i dziś normalni ludzie, widząc przewodnika w berecie, zagadującego coś o Jagiellonach, umykają w popłochu.
No, ale turystyka to także przyroda. Taką turystykę załatwia się za pomocą obszarów natura 2000 i innych szaleństw gdzie dzika zwierzyna może żyć w spokoju. Szkoda, że nikt nie zabierze tam dzików z mojej ulicy, żeby mogły sobie pożyć w spokoju, a nie łazić po posesjach i rozgrzebywać kompostowniki. Turystyka przyrodnicza jest jednak, mimo wszystko marginalnym obszarem, w stosunku do turystyki rozrywkowej, czyli takiej, na której zarabiają kluby ze striptizem, hotele z basenami, spa i termy.
Ktoś może powiedzieć, że ja się mylę, albowiem w Polsce zawsze było wielu turystów i oni coś tu jednak oglądali i mieli jakieś oczekiwania. Być może, był to jednak, w stosunku do Francji, ruch minimalny. Nawet jeśli komuś się zdawało, że latem ulice są pełne turystów. Poza tym jestem przekonany, że ci wszyscy przewodnicy zagraniczni, którzy tu zwozili zorganizowane grupy, żeby im pokazywać Wawel, sukiennice i smoczą jamę, a także wielu turystów, nie pojawiali się po to, by patrzeć jak pięknie Polska się rozwija, ale by porównywać naszą nędzę ze swoim dostatkiem i żeby się obkupić w sklepach dla turystów (tak było za komuny), gdzie wszystko było 10 razy tańsze niż u nich. I tak jest w zasadzie do tej pory.
To znaczy było, bo jakieś pięć lat temu okazało się, że baza turystyczna w Polsce, nie dość, że jest tania, to jeszcze tak luksusowa jak na zachodzie, a może nawet bardziej. W dodatku Polacy, nie przejmując się ograniczeniami regionalnymi i przesądami, że ładnie jest tylko w górach i nad morzem, nie przejmując się przesądami historycznymi, że koniecznie trzeba obejrzeć znane obiekty, zaczęli budować ośrodki turystyczne gdzie popadnie. Były to i są nadal odrestaurowane pałace i zamki, które – wskutek spadku czujności konserwatorów – udało się podnieść z ruin. W każdym takim obiekcie są sauny, baseny, restauracja z regionalną kuchnią i inne atrakcje. Nie ma tam ani jednego historyka sztuki, który niszczyłby nastrój swoją obecnością i uwagami, wszyscy zachowują się kulturalnie, spokojnie i grzecznie. Kraj został wprost usiany takimi obiektami. I one ciągle prosperują. I na to właśnie przyszedł Mateusz Morawiecki, którego Jarosław Kaczyński zrobił premierem. Przyszedł zobaczył to i załamał ręce. Tak nie może być – powiedział – nie może albowiem świadczy to o tym, że gospodarka spowalnia i ludzie zamiast pracować tylko wydają. Potem zaś okazało się, że mamy covid i cała branża turystyczna musi się zamknąć. Teraz czekamy już tylko na Arabów. To znaczy czekamy, aż te wszystkie cudowne obiekty padną, aż je przejmie jakiejś międzynarodowe konsorcjum, a potem, jak PiS przegra wybory, bo na pewno przegra, kolejna ekipa zorganizuje tam obozy dla uchodźców. Oni bowiem, podobnie jak dziki w obszarach natura 2000 muszą żyć w odpowiednich warunkach. My zaś możemy się przecież przyzwyczaić do tego, że inne dziki żyją z nami razem na tej samej posesji i mają o wiele więcej praw niż my. Nie tylko możemy, ale musimy, albowiem to właśnie sprawia, że wskaźniki gospodarcze zwyżkują. Tak to wyjaśniał premier Morawiecki w swoich słynnych nagraniach.
Przyznam, że próbowałem ich słuchać po raz pierwszy i jestem zdruzgotany. Jesteśmy w ręku szaleńca, a do tego entuzjasty, któremu niczego wytłumaczyć się nie da. A na następcę Kaczyńskiego szykują Dworczyka. Tak więc przyszłość rysuje się tak – Dworczyk vs Hołownia + uchodźcy.
Wracajmy jednak do turystyki. Uważam, że polityka turystyczna powinna być priorytetem państwa. Tego nie da się oczywiście wytłumaczyć żadnemu politykowi, a szczególnie Jarosławowi Kaczyńskiemu. Politycy bowiem są ludźmi wypoczywającymi na Seszelach (Kaczyński nie, ale to bez znaczenia), w dodatku uważającymi, że to ich nobilituje. Nie, to ich degraduje. Gdyby chcieli nobilitować się naprawdę zajęliby się studiowaniem polityki kulturalnej III republiki. Wie, wiem, nudny jestem, ale to Francuzi ciągle zarabiają najwięcej na turystyce. I nie ma dla nich znaczenia, czy ludzie przyjeżdżają do Moulin Rouge, do Carcassone czy jadą w Pireneje. To wszystko jest bowiem elementem poważnej i celowej polityki państwa, które prędzej zrezygnuje z broni atomowej niż z zysków pozyskiwanych od rzesz zeświecczonych pielgrzymów. My zaś swoją turystykę, biedną i słabiutką zarżniemy w imię uzyskania wskaźników wzrostu gospodarczego, czyli jakichś kretyńskich słupków generowanych w pamięci komputera. Zarżniemy ją także po to, by jeden baran mianowany na premiera przez człowieka, który nigdzie nie był, niczego nie widział i niczym się nie interesuje, prowadzony przez pastucha udającego ministra finansów, został poklepany po plecach przez jakichś bankierów na nic nie znaczącej konferencji poświęconej globalnej polityce. I tyle.
tagi: morawiecki polska francja geopolityka nędza turystyka wskaźniki gospodarcze ruina
![]() |
gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 09:25 |
Komentarze:
![]() |
JK @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 09:44 |
To fakt. Ostatnio byłem w koło Bydgoszczy. Pełno tam odnowionych dworków zamienionych w całkiem przyzwoite hotele z miłą atmosferą. W Chobielinie nie byłem, bo chyba atmosfera nie była by miła.
Zastanawiająca jest obecność ministrów finansów z brytyjskim paszportem w rządzie RP.
![]() |
qwerty @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 09:52 |
niestety, masz rację
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 09:57 |
:)))
My jeszcze o tym nie wiemy, ale już się "wykluwa" (tak przypuszczam w swoim złośliwym profetyzmie) Ogólnopolski Kombinat "Solidarność" turystyczno-rekreacyjno-rozrywkowo-odnowy biologicznej im. marszałka Józefa Piłsudskiego, do którego włączy się drogą restrukturyzacji/nacjonalizacji i innych machinacji, a zwłaszcza z końcówką na -cji, różne "biedne" hotele, pensjonaty, zajazdy itp. i odtąd będzie się ludziom żyło dostatnio, na bogato i turystycznie!
Każda rodzina dostanie (jak wykupi) bon turystyczny ważny na jeden rok i będzie samonakręcająca się gospodarczo organizacja.
![]() |
jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 10:17 |
To co zrobili NUP i reszta naszych miłomściwych z polską turystyką pod pretekstem covida, nie tylko woła o pomstę do nieba, ale sąd tu na ziemi. Dla przykładu i ostrzeżenia na przyszłość. Bo to nie są szaleńcy, tylko cyniczni lucyferianie (copy: dr Anna Martynowska), o mentalności cyborgów, sterowanych spoza granic naszego kraju. Wg danych, na które prawdopodbnie powołuje się Coryllus, Polska była w 2018 r. na 19 miejscu pod względem ilości turystów, odwiedzających kraj. Oczywiście daleko za Francją, ale za to ze znacznie wiekszą niż ona dynamiką wzrostową! Tym bardziej, że Francja chyba robiła już bokami, bo jej dochody z turystyki, w stosunku do wydatków, były w porównaniu z takimi Włochami minimalne! No i turystyka pielgrzymkowa też w to wchodzi (zwłaszcza Lourdes i La Salette), z tendencją wzrostową. Analiza tych tabel jest zresztą b. ciekawa, pokazując rekordzistę - Turcję, z największym przysrostem liczby turystów, ale też Wietnam, Korea Pd, Indie... No i dołowanie brytyjskie. Nic dziwnego, że właśnie turystyka i branże towarzyszące stały się największymi ofiarami "zarazy".
![]() |
jolanta-gancarz @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 10:17 |
28 stycznia 2021 10:18 |
zaloguj się by móc komentować
![]() |
gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 10:17 |
28 stycznia 2021 10:27 |
Uważam, że turystyka była celem ataku, a parawan dla tego ataku zrobiono z dyskusji i geopolityce, przemyśle, ekonomii i dynamice wzrostu. To są zaklęcia szamanów. O tym gdzie będzie rozwijał się przemysł decydują banki, a nie rządy i żadne pieprzenie publicystów tego nie zmieni. Branża turystyczna była tą branżą, o której mogliśmy decydować sami. No, ale to jest, dla naszej dziennikarskiej czeredki, za mało poważne. Jak tu popaść w zamyślenie przy takich tematach?
![]() |
gabriel-maciejewski @bolek 28 stycznia 2021 10:20 |
28 stycznia 2021 10:27 |
Oczywiście, że jest
![]() |
gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 28 stycznia 2021 09:57 |
28 stycznia 2021 10:27 |
Oby nie, ale wiem, że ci durnie to mogą zrobić. Taka współczesna wersja reformy rolnej
![]() |
gabriel-maciejewski @qwerty 28 stycznia 2021 09:52 |
28 stycznia 2021 10:28 |
Wiem
![]() |
gabriel-maciejewski @JK 28 stycznia 2021 09:44 |
28 stycznia 2021 10:28 |
To nie jest zastanawiające, przecież w każdej kolejnej ekipie jest taki pastuch z paszportem. Bez niego nie ma rządu.
![]() |
betacool @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 10:31 |
Wystarczy porównać transmisje telewizyjne z Tour de France - zabytki, turyści (czyli rzesze fanów na trasie), z tymi z Tour de Pologne, zwanego także Tour de Balone (balony większości spółek skarbu państwa ustawione wzdłuż trasy), na który to wyścig z zagranicy nie przyjedzie prawie nikt.
Produkt pełną gębą i wyrób czekoladopodobny.
![]() |
atelin @bolek 28 stycznia 2021 10:20 |
28 stycznia 2021 10:32 |
A są dane ile obejrzało Big Ben? Albo Time Square?
![]() |
gabriel-maciejewski @betacool 28 stycznia 2021 10:31 |
28 stycznia 2021 10:35 |
Oni tego nie rozumieją, bo przecież jest wyścig, są balony, pieniądz przepływa. O co więc chodzi?
![]() |
atelin @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 10:41 |
Całkiem niedawno to było, jak Kraków płakał bo brytole się zjeżdżają na tanią polską wódkę i tanie polskie panienki. Sam na własne oczy widziałem śpiących brytoli na pomniku Bitwy pod Grunwaldem w Krakowie.Taka turystyka, miejmy nadzieję, że dotrze do nich to na czym się obudzili. O 303 nie wspomnę.
![]() |
qwerty @bolek 28 stycznia 2021 10:20 |
28 stycznia 2021 10:46 |
Wawel to przede wszystkim krajowcy jako zwiedzający
![]() |
gabriel-maciejewski @atelin 28 stycznia 2021 10:41 |
28 stycznia 2021 10:47 |
Chyba pan żartuje. Nie dotrze, bo nie ma dotrzeć, a ta turystyka to był element celowej polityki upokorzeń. Gazownia to lasnowała, Szczygieł reportaże o tym pisał
![]() |
atelin @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 10:47 |
28 stycznia 2021 10:58 |
Pewnie tak, ale niektórzy lądowali na Podlasiu, bo pomylili autobusy i się im bardzo podobało. Internety są pełne takich relacji z polskiej gościnności przy zupełnej nieznajomości angielskiego. A ja? Cóż, musiałem się zadowolić kopnięciem w dupę dwóch sióstr brytyjek bo podskakiwały. Nie w Krakowie, we Wrocławiu.
![]() |
jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 10:27 |
28 stycznia 2021 11:09 |
Wniosków "globalnych" nie wyciągają, nawet kiedy taki tekst zamieszczają:
https://turystyka.rp.pl/trendy/52266-merkel-sprawic-by-podrozowanie-nie-bylo-przyjemne
Albo dzień póżniej:
Jak widać upadek turystyki nie tylko Polski ma dotyczyć. No i zakłada się wyjątki, tzn. jeśli jest to turystyka medyczna: https://turystyka.rp.pl/trendy/52449-pandemia-moze-przyspieszyc-rozwoj-turystyki-medycznej?utm_source=turystyka&utm_medium=red_poleca
Ewentualnie inwestorami są Chińczycy: https://turystyka.rp.pl/biura-podrozy/52437-wlasciciel-thomasa-cooka-inwestuje-w-hotele-w-europie?utm_source=turystyka&utm_medium=red_poleca
Aczkolwiek Polski Holding Hotelowy chyba nie dla Kitajców tworzy swoją bazę. Całkiem sporą już teraz i ze świetną lokalizacją. Tudzież rodzinnymi związkami szefostwa z PGNiG: https://businessinsider.com.pl/czym-jest-polski-holding-nieruchomosci-rosnie-nowy-gigant-hotelowy-w-kraju/t6e0m66
![]() |
gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 11:09 |
28 stycznia 2021 11:17 |
Upadek turystyki oznacza, że będą w Europie instalować na powrót tanią produkcję, a będzie to wymierzone w Chiny. Morawiecki jest heroldem tych zmian
![]() |
pink-panther @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 11:34 |
Niestety, wszystko co Gospodarz napisał w tej notce jest prawdą. Turystyka obok rolnictwa to ostatnie gałęzie gospodarki należące do Polaków.Do zeszłego roku jeszcze mocne gałęzie. Rolnictwo jest od lat duszone garotą a do turystyki zabrali się z siekierą.
Turystyka w ciągu ostatnich lat uruchomiła taką bazę,że w ciągu 10 najbliższych lat groził nam przyjazd nie 19,6 mln rocznie a 40 mln rocznie. Zaczynał się efekt kuli śnieżnej. Polska podoba się i tym ze Wschodu i tym z Zachodu. Komentarze pod filmikami z wakacji z Polski są niemal monotonne: Polska jest piękna, przyroda jest piękna, żarcie wspaniałe i tanie, ludzie mili, JEST CZYSTO I SAMI BIALI. I BEZPIECZNIE, Plotka o braku uchodźców rozchodzi się jak pożar i ludzie zaczęli walić drzwiami i oknami. Przy okazji dowiadywali się,że internet hula lepiej niż w Niemczech ,starych zamków choć w ruinie więcej niż we Francji a do lasu można wejść bezkarnie. To zaczęło być groźne i trzeba było "coś z tym zrobić". I zrobili. Bo oczywiście chodzi o nieruchomości za 10% wartości.
![]() |
grudeq @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:17 |
28 stycznia 2021 11:36 |
Jeżeli faktycznie idzie w kierunku na instalowanie produkcji w Europie, to jeszcze musi w pewnym momencie paść komunikat, że po pandemii czeka nas redukcja uniwersytetów w Polsce o połowę.
![]() |
gabriel-maciejewski @pink-panther 28 stycznia 2021 11:34 |
28 stycznia 2021 11:39 |
Teraz urzędasy założą konsorcjum turystyczne im. Kornela Morawieckiego i będą mówić, że ratują branżę. Jakiś żyd przykryje ich czapką i będzie wydawał polecenia, a oni grzecznie słuchając będą zaniżać standardy obsługi i organizować wycieczki, podczas których przewodnicy, sami koncesjonowani historycy sztuki, będa opowiadać ludowi pracującemu miast i wsi różne historyczne ciekawostki. I niech kto tylko brzechnie słowo, że to nudne....
![]() |
gabriel-maciejewski @grudeq 28 stycznia 2021 11:36 |
28 stycznia 2021 11:41 |
A po co redkukować uniwersytety? czego one uczą? Moim zdaniem powiększy się ich liczbę i przeprowadzi w mediach kampanię, że skoro ktoś chce studiować, a nie ma pracy, musi iść na szwalnię. Nie można strugać dziedzica i udawać kogoś lepszego niż się jest w rzeczywistości, jak gospodarka się wali. I absolwenci politologii w Kielcach grzecznie pomaszerują do hali, gdzie stary Chińczyk, wynajęty na tę okazję powie im, jak działają krosna.
![]() |
jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:17 |
28 stycznia 2021 11:47 |
i Pantera
Te tabele w Wiki jeszcze ciekawiej się prezentują w angielskiej wersji językowej: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Tourism_rankings
Sprytni Angole podają tylko pierwsze dziesiątki, ale za to z rozpiską na kontynenty. Żeby nie pokazać, jak Polska (ale też Indie, czy Węgry!) bije na głowę wszystkie przereklamowane postkolonialne hity z Egiptem na czele, dając się wyprzedzić nielicznym krajom Azji (Chiny, Japonia, Malezja, Hingkong, ale już nie Tajlandia) i kilku europejskim pod względem liczby turystów. Nic dziwnego, że miłomściwy NUP i akolici tak ochoczo lansują narrację covidową, licząc na wdzięczność Dyspozytorów. Mam nadzieję, że się przeliczą i ten ostatni prom/samolot/pociąg (niepotrzebne skreślić) odjedzie bez nich...
![]() |
tadman @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 11:55 |
W Nowym Yorku w renomowanych a pustych hotelach miasto umieszcza bezdomnych. Ciekawe czy zdejmują buty przed pójściem spać.
![]() |
tadman @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 11:47 |
28 stycznia 2021 11:59 |
" miłomściwy NUP" powala. :)
![]() |
jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:03 |
Przymiotnik by Gumisie;-)
![]() |
bolek @atelin 28 stycznia 2021 10:32 |
28 stycznia 2021 12:06 |
- Accurate information regarding the number of annual Big Ben visitors is unavailable.
- However, a rough estimate suggests that about 75,000 residents of the UK annually visit Big Ben.
![]() |
bolek @qwerty 28 stycznia 2021 10:46 |
28 stycznia 2021 12:12 |
No w sumie. Szkolne wycieczki itp.
"W 2018 roku przyjechało tu (Kraków) 13,5 mln osób"
Czyli w całym Krakowie było w 2018 trochę więcej niż w Luwrze ;-)
![]() |
stanislaw-orda @grudeq 28 stycznia 2021 11:36 |
28 stycznia 2021 12:13 |
daj spokój z tymi "uniwersytetami"
Byle liceum przedwojenne było na wyższym poziomie.
![]() |
jolanta-gancarz @bolek 28 stycznia 2021 12:12 |
28 stycznia 2021 12:15 |
Statystyka za 2019 jest jeszcze lepsza: http://www.tur-info.pl/a/54399,,krakow-tmkm2019-travel-meetings-krakow.html Ale przyszedł covid i koniec balu, panno Lalu...
![]() |
jolanta-gancarz @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 12:15 |
28 stycznia 2021 12:17 |
Tak to wygląda w liczbach za 2020 dla Krakowa: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Duzy-spadek-liczby-turystow-w-Krakowie-8020885.html
![]() |
pink-panther @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:39 |
28 stycznia 2021 12:18 |
Bardzo prawdopodobne, bowiem statystycznie rzecz biorąc atrakcje takie jak : zamek w Malborku, rynek w Krakowie, Gdańsk, Wieliczka, Wysokie Tatry,Wawel, Jasna Góra, Toruń z Kopernikiem, Stare Miasto w Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu plus skanseny łowickie i tysiące polskich knajp z barami mlec całkowicie "przykryły" narracyjnie "wiadomą martyrologię" i do "fabryki Schindlera" czy "dzielnicy Kazimierz" wpada się ale dopiero w "drugiej i trzeciej kolejności".Więc w planie jest "odwojowanie pola" i cytuję, "Jakiś żyd przykryje ich czapką i będzie wydawał polecenia" głównie takie,żeby "wycieczki kierowały się do muzeum Polin", co to stoi puste na środku Warszawy a turyści łażą po Łazienkach.
![]() |
cbrengland @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:25 |
Przyznam, że próbowałem ich słuchać po raz pierwszy i jestem zdruzgotany. Jesteśmy w ręku szaleńca, a do tego entuzjasty.
Macron, czy Justin Trudeau, premier Kanady, to jego koledzy. On nic nie znaczy. Jak, tamci. Dzisiaj już nawet tak jest w USA. Tylko model taki starawy. Ale przecież, to tylko na chwilę. Czeka model kobiecy tam, za nim. A co to jest Boris Johnson, że już nie spytam, kto?
Gdzieś mignęła mi informacja, że jego ojciec wystapil o obywatelstwo francuskie. Chce być w Europie po BREXIT'cie. A może, jak kiedyś napisałeś, czekasz, kiedy Wikingowie z Wyspy upomną się o swoje normańskie dobra na kontynecie, czyli, we Francji. Nic się nie zmienilo od 1000 lat ☺
![]() |
pink-panther @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 11:47 |
28 stycznia 2021 12:29 |
Jakie to dla nich na tym Zachodzie typowe. Tyle, że teraz informacja rozchodzi się sieciowo i turyści, którzy już byli napędzają tych nowych. Miłościwie panujący za te zbytki, których się dopuszczają,będą musieli na narty jeździć do Courchevel, gdzie od lat panują nowu ruscy, bo polskie stoki staną się dla nich nieprzyjemne. A "wdzięczność dyspozytorów" zawsze na pstrym koniu jeździ, więc czarno widzę ich przyszłość. Okazali skrajną niewdzięczność wobec własnego elektoratu a Polacy mają 200 lat doświadczenia w eleganckim odcinaniu się od marnych sprzedawczyków.
PS. Francuzi przez długie lata nie informowali o takiej postaci jak Irena Sendler a o rtm. Pileckim chyba nie informują do dzisiaj.
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:30 |
Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego bazylika w Licheniu spotkała sią z tak zajadłą antyreklamą od prawa do lewa nadwislańskiej, pardon za słowo, inteligencji. Ze brzydota, że kicz, że gargamel.
Ciąd dalszy tego podlizywania sie "postepowym" wolnomyslicielom z Niemiec i Francji to deprecjonowanie figury Chrystusa Króla w Swiebodzinie. Podobny ostentacyjny absmak i podobni koneserzy medialni.
W takim Lourdes, przeciez w laickiej, jak najbardziej antyreliginej i antychrześcijańskiej, masońskiej od pięt po czubek głowy Piątej Republice dwa lotniska , autostrada, baza noclegowa w mieście i okolicy na ca 150 - 200 tys. pielgrzymów. A samo lourdes liczy nie wiecej jak 50 tys. stałych mieszkańców.
Porónajmy to z "dostepnoscią" Licvhenia . I kto pilnuje tego, aby Licheń nie był dostepny. I kto piluje tego, aby Polonia rozsiana po swiecie nie miała stoswnej informacji o polskich sanltuaraiach. Ze to byałby konkurencja dla Czestochowy? No, ale skoro ktos juz był raz, dwa czy trzy w Częstochowie, to może zdecydowałby się obejrzeć cos innego. Ale po pierwsze, musiały wiedzieć co i gdzie, po drugie mięc tam łatwy dostep (dojazd), a po trzecie pewnien standard bazy hotelowo-gastronomicznej.
Czy, przykładowo, Ludźmierz, Święta Lipka, Wambierzyce, Gidle, Wąwolnica czy Gietrzwałd spełniają któreś z tych kryteriów.
Można pojechać i porównać z francuskimi odpowiednikami. I wcale niekoniecznie tylko z Lourdes.
|
Zyszko @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:38 |
Niestety prawda, zarżną wszystko i jak w PRL oddadzą na zniszczenie.
Zostanie jeszcze seks - turystyka dla degeneratów . W każdym średnim mieście klub go-go przy rynku i wódka za 5 zł od kieliszka u Gesslera.
Kiedyś brałem udział w odbudowie pałacu we Włościejewkach . Dzięki świadomemu inwestorowi (dziś już świętej pamięci) udało się to:
zmienić w to:
Ja akurat dołączyłem na dalszych etapach ratowania folwarku, ale kiedy rbierze sięudział w ratowaniu jakiegoś miejsca od zniszczenia to jest to uczucie nieporównywalne z żadnym innym osiągnięciem zawodowym. Tego się nie da zdeprecjonować, wyśmiać czy zbagatelizować - to jest poprostu COŚ
![]() |
betacool @pink-panther 28 stycznia 2021 11:34 |
28 stycznia 2021 12:46 |
Trudno się z Panterą nie zgadzać.
![]() |
klon @stanislaw-orda 28 stycznia 2021 12:13 |
28 stycznia 2021 12:46 |
Ale Uniwerek jest potrzebny.
Tworzy hierarchie i kadry, czyli zasoby ludzkie / jakże to nowoczesne, prawda? / z przeznaczeniem na średni szczebel zarządzania biomasą, jak niektórzy określają dawną klasę robotniczą.
![]() |
betacool @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 12:48 |
Właśnie zdjąłem czapkę z głowy i nie założę do jutra...
![]() |
grudeq @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:41 |
28 stycznia 2021 12:49 |
Zatrudnianie studenta, to przy naszym systemie opłacania składki ubezpieczeniowej studenta przez Państwo (uniwersytet) jest jak gdyby przerzuceniem kosztów pracy studenta na Państwo, z czego zadowlony jest i pracujący student i pracodawca.
Uniwerki (czy politechniki) nie są raczej miejscem tworzenia "etosu pracy" i tam sie wydaje studentom, że się tworzy drobną klasę menadzerską (menadzerów nizszego szczebla, względnie bezpośrenidh nadzorców niewolników). A takich ilości klasy menadzerskiej to zadna gospodarka (czy zruinowana czy nie) nie wchłonie. Zanim absolwenci politologii grzecznie pomaszerują do hali pracować, to nad tą halą musi wisieć głowa tego absolwenta, który powiedział, że on za żadne skarby nie pójdzie pracowac.
![]() |
grudeq @stanislaw-orda 28 stycznia 2021 12:13 |
28 stycznia 2021 12:50 |
Ale to tylko jest dla mnie argumentem, żeby zredukować nasze uniwersytety.
![]() |
gabriel-maciejewski @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 12:50 |
Mam ochotę ciężko przeklinać, zastanawiam się co z tego zrozumiałby Jarosław Kaczyński?
![]() |
gabriel-maciejewski @grudeq 28 stycznia 2021 12:49 |
28 stycznia 2021 12:52 |
Uważam, że usiłujesz coś ratować. Niepotrzebnie, bo tego się uratować nie da.
![]() |
cbrengland @cbrengland 28 stycznia 2021 12:25 |
28 stycznia 2021 12:52 |
Tak informacyjnie dodam, ze najliczniej we Francji jest odwiedzany Paryż. Ale na drugim miejscu jest Lourdes. Jednak, jeszcze.
![]() |
Strikt @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:59 |
Co do wniosków na temat Jarosława i Mateusza się zgadzam: branża turystyczna pełna jest ludzi bogatych, a fiskalizm działa w niej relatywnie słabo.
Co do wniosków na temat turystyki w Polsce. Nie przesadzałbym z atrakcyjnością turystyczną Polski z jednej, prostej przyczyny: słaba i niepewna pogoda. Postturysta, jeśli nie wyjeżdża do krajów egzotycznych, które rzeczywiście mają inną kulturę, wyjeżdża głównie tam, gdzie jest ciepło. Brak zrozumienia dla tego konceptu sprawia, że w Polsce mnóstwo pieniędzy władowano w miejsca, które atrakcyjne turystycznie nie będą nigdy. A szczególnie dla turysty z Europy Zachodniej, gdzie są i morze i góry, a gotycka katedra występuje w przyrodzie relatywnie często.
![]() |
klon @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 12:59 |
>>>Nie wiem ile Francuzi zarabiają na turystyce, ale przypuszczam, że są to sumy tak wielkie, że próba odebrania im pierwszeństwa mogłaby skończyć się interwencją zbrojną<<<
Przed 2019 mogło tak być, że Legią Cudzoziemska zostałaby "uruchomiona" :)
Dziś już niekoniecznie. Nie neguję treści notki. Jednakże śmiało można opisany w nej mechanizm zastosować do całego globu. Niemalże cały świat jest objęty covidową blokadą. Zbyt często z ust polityków pada słowo: reset, aby był to przypadek. Tworzy się "nowy porządek" i dotyczy on nie tylko turystyki, jak sądzę.
![]() |
betacool @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 13:01 |
Galerie handlowe od 1 lutego otwarte, a hotele nie.
Nie mamy pańskiego płaszcza niech pan idzie w skarpetkach...
![]() |
Krzysiek @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 13:04 |
"To znaczy było, ... I one ciągle prosperują. I na to właśnie przyszedł Mateusz Morawiecki, którego Jarosław Kaczyński zrobił premierem. Przyszedł zobaczył to i załamał ręce. Tak nie może być – powiedział."
Mimo, że dość dokładnie śledzę działania i wypowiedzi premiera, to jednak nie natrafiłem na ten moment gdzie powiedział, że "tak być nie może" [aby turystyka rozwijała się w Polsce].
Być może aż tak dokładnie jak Gospodarz nie śledziłem działania złowrogiego M. Morawieckiego, więc chętnie bym sprawdził źródło tej informacji. Zwłaszcza, że łatwo dostępne dane, a i zwykły ogląd sytuacji w Polsce, przekonują, że było wręcz odwrotnie. Ostatnie lata to boom i rozwój ruchu turystycznego (krajowego i zagranicznego). Choć ten drugi faktycznie nie jest jakiś szczególnie wielki, ale rośnie. Np. w 2015 ok. 17 mln, ale w 2019 20 mln. Rozumiem, że pan Mateusz niezadowolony z takiego obrotu spraw wywołał globalną pandemię, aby ten trend wzrostowy wreszcie zatrzymać. Ale wyszło mu, że przy okazji tacy giganci żyjący z turystyki jak Hiszpania, Francja czy Włochy będą mieli o wiele poważniejsze problemy. No znów nie wyszło!
![]() |
tadman @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 13:05 |
Pogratulować. W tym obecnym stanie każdy zauważy, że to zapis dziejów i wzrostu zamożności właścicieli.
Chyba valser pisał jakiś czas temu, że miał turę z rodziną po naszych zamkach, pałacach zamienionych w hotele i byli zbudowani dostępną bazą.
Z innej beczki to zastanawiam się czy tyle filmików na YT zachwalających uroki różnych regionów Polski to tylko turystyka, czy czasami nie jest to swoistego rodzaju spis z natury. Ba wiele z tych filmów zawiera bardzo poglądowe ujęcia z dronów. Obserwuję na YT Polaka mieszkającego od lat w USA, który żył z filmowania różnego rodzaju uroczystości rodzinnych. Ostatnio zauważył, że zaczyna się w tej branży robić się bryndza i przerzucił się na zdjęcia i filmy obiektów do sprzedania. Wracając do tych publikowanych na YT filmów można stwierdzić, że dotąd wyglądało to jak amatorska działalność, ale chyba nadszedł właśnie ten czas ich wykorzystania, a NUP w tym pomoże pospołu z ministrem zdrowia.
![]() |
tadman @Krzysiek 28 stycznia 2021 13:04 |
28 stycznia 2021 13:13 |
"Rozumiem, że pan Mateusz niezadowolony z takiego obrotu spraw wywołał globalną pandemię..." , ależ jest za cienki w uszach, tym bardziej, że nie zarządza, a raczej jest zarządzany przez różnych grandziarzy. Cały czas mam z tyłu głowy, że skończony historyk, po dostaniu przez Solidarność Walczącą funduszy na szkolenie członków, cznia stracone 5 lat i podejmuje studia ekonomiczne. Zostaje wyhodowany i w pewnym momencie użyty.
![]() |
gabriel-maciejewski @Krzysiek 28 stycznia 2021 13:04 |
28 stycznia 2021 13:18 |
Musi pan zmienić preferencje czytelnicze. Polecem blog Ebenezera Rojta. Naprawdę, nie musi się pan męczyć z nami
![]() |
Krzysiek @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 10:27 |
28 stycznia 2021 13:23 |
"Uważam, że turystyka była celem ataku, ..."
No właśnie, i najbardziej utracą na tym Hiszpania, Włochy, Francja gdzie udział w PKB turystyki był 14 %, 13%, 8%. U nas ok 1,6%. No to kto się zatrzęsie, jak dochody z turystyki spadną o połowę? Źle to pan premier wymyślił - udzerzył, ale w konkurencję! Ale już nie wiem za co jest tu krytykowany: za pomysł z pandemią, czy za złe wykonanie?
![]() |
Krzysiek @betacool 28 stycznia 2021 10:31 |
28 stycznia 2021 13:26 |
"Produkt pełną gębą i wyrób czekoladopodobny" [Tour de Pologne ]
TdP to przedsięwzięcie komercyjne - taka spółka [plus tradycja]. Należy przejąć i pokazać jak wygląda czekolada, a nie ględzić i jęczeć na SN - ujawniając przy okazji jakieś niezrozumiałe kompleksy i deficyty.
![]() |
mniszysko @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 13:27 |
Ja napiszę trochę jak to wygląda od strony kościelnej. Wiele kościołów i klasztorów to sanktuaria maryjne i zabytki bardzo licznie odwiedzane jak nie przez pielgrzymów to przez turystów. Wiele z nich zaciągnęły kredyty celem renowacji obiektu, rozbudowy bazy noclegowej czy też stworzenia całego rozległego zaplecza dla przybywających.
Spłata kredytu i odsetki były obliczone pod przyszły ruch zwiedzających. Wraz rządową pandemią, to wszystko zostało poblokowane a kredyty trzeba spałacać. W najtrudniejszej sytuacji są zgromadzenia żeńskie ze zwględu na inną od zakonów męskich strukturę przychodów.
Jest bardzo realna perspektywa, że będą to przejmować konsorcja w zamian za spłatę długów i obsługę kredytu.
![]() |
gabriel-maciejewski @Krzysiek 28 stycznia 2021 13:23 |
28 stycznia 2021 13:30 |
Jeszcze raz, bo widzę, że pan nie zrozumiał - naprawdę nie musi się pan z nami męczyć
![]() |
gabriel-maciejewski @mniszysko 28 stycznia 2021 13:27 |
28 stycznia 2021 13:30 |
Spóbuj to wyjaśnić panu Krzyśkowi
![]() |
saturn-9 @pink-panther 28 stycznia 2021 12:29 |
28 stycznia 2021 13:32 |
PS.
Deklinując Francja, Francuz to wypada Français de souche [od pokoleń, z tej ziemi, 'francuscy aborygeni'] i łże elity francuzkojęzyczne, które nadają jak najęte co CRIF zażyczy.
Ichni czempion w jaskini lwa and the winner is: Jakubowicz.
![]() |
cbrengland @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 13:42 |
Ja tego nie wymyśliłem ale w Polsce już też. Dzisiaj pierwszy z dwóch odcinków. Nie wiem, kogo ta produkcja jest ale warto się z tymi filmami zapoznać. To nasi dzisiejsi (współ)władcy są, tak uważam. Dzisiaj, 15.30
TVP Historia - Cała prawda o Wikingach: Śladami Wikingów (1/2)
![]() |
olekfara @Krzysiek 28 stycznia 2021 13:23 |
28 stycznia 2021 13:47 |
Nie zna pan przysłowia, prędzej chudy zdechnie, niż gruby schudnie.
![]() |
ewa-rembikowska @klon 28 stycznia 2021 12:59 |
28 stycznia 2021 13:55 |
Ale jakoś na Kubie wszystko jest otwarte. Poseł PiS Piecha był i wrócił zdrowy.
![]() |
Draniu @Krzysiek 28 stycznia 2021 13:26 |
28 stycznia 2021 14:10 |
Krzysztofie przepraszam , możesz się obrazić , ale porozmawiaj sobie z Jakimowiczem , Ogórkowa, Sakiewiczem ,Michałem Karnowskim oraz Kurskim..Morawieckiego ze swoim ministrem finansów z eksportu, możesz sobie zostawić jako wisienkę na torcie.. To jest odpowiednie towarzycho do bicia piany o globalnej picdemii. To jest towarzystwo bezkompleksowe, szyte na Twoja miarę.
I proszę nie wspominaj o PO, bo jak wcześniej pisałem Twój świat dzieli się na PiS i PO, a to znacznie ograniczony jest światopogląd.
![]() |
umami @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 15:36 |
I co, nie posadzili konserwatora? Jak to się udało obejść?
Ja mam tutaj koło siebie, na Dolnym Śląsku, co wioskę jakieś ruiny, fantastyczna architektura, zapadające się z roku na rok.
Chyba chodzi o obniżkę cen i zakup samego gruntu. Nie wiem jaki status ma taka ruina, czy to nadal jest chroniony zabytek, aż nie zostanie kamień na kamieniu?
Zjeździłem kiedyś te wioski na rowerze, tak do kilkunastu kilometrów, i porobiłem zdjęcia. Jak się trochę ociepli wybiorę się jeszcze raz, żeby zobaczyć, czy zaszły jakieś zmiany na lepsze. Nie każde miejsce ma dobrą komunikację, niestety i to im przeżycia nie ułatwi.
![]() |
jolanta-gancarz @ewa-rembikowska 28 stycznia 2021 13:55 |
28 stycznia 2021 15:46 |
Nie tylko na Kubie. O Białorusi wszyscy wiedzą, ale o Ukrainie jakoś nikt nie wspomina. Z jakiegoś powodu unijna granica - granicą pandemii: https://www.barents.pl/wycieczki/sylwester-i-nowy-rok-na-ukrainskim-zakarpaciu
![]() |
psysed-Jo-do-Wos-z-Hal @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 15:49 |
Kruca fuks! Aleście narobili, pikne, pikne!
![]() |
Drzazga @mniszysko 28 stycznia 2021 13:27 |
28 stycznia 2021 15:59 |
Jest takie miejsce, które raczej nigdy nie upadnie. Piękne "gospodarstwo" - 140 ha na Lofotach. Walczą tam dzielnie z żywiołem natury Cystersi z Jędrzejowa - Klasztor Matki Bożej Królowej Fiirdów w Storfjord gärd. Skromnie i czysto, ucieczka od dzikiej , taniej turystyki masowej, która powinna być utemperowana.
![]() |
Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 16:32 |
" Na straży tego, by w Polsce nie rozwijała się turystka bazująca na obiektach architektonicznych, mająca podłoże historyczne, czuwają wojewódzcy konserwatorzy zabytków, którzy – wszyscy jak jeden – są lobbystami rządów tych krajów europejskich, co czerpią największe zyski z ruchu turystycznego."
Prekursorem tego byl chyba jeszcze za Polski Ludowej stary ormowiec Nienacki, ktory m. innymi w ksiazce "Pan Samochodzik i Winnetou" usilowal jako historyk sztuki ratowac riuny starego zamku na Mazurach gdzies.
Walczyl z kierownikiem Purtakiem, ktory reprezentowal zdaje sie przemysl ciezki. Purtak chcial rozebrac ten zamek i postawic nowoczesny kompleks wypoczynkowy z megafonami, muzyka i tancami.
Czyli wstep do akwa parku i spa.
Proponowano zatem juz wtedy nam dania do wyboru: dzuma albo cholera.
![]() |
Szczodrocha33 @Draniu 28 stycznia 2021 14:10 |
28 stycznia 2021 16:36 |
Rokk wirusa mordercy pokazal, ze nawet nasz podwykonawca premier, szkolony we Frankfurcie w duchu europejskim, moze dekretami zamykac koscioly, szkoly, biznesy, rujnujac ludziom zycie.
![]() |
ThePazzo @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 16:40 |
Z trescią notki się zgadzam ale chciałbym dorzucić info z tzw terenu. Moj dobry znajomy siedzi w branży turystycznej od lat. Zajmuje się sprzedażą reklam dla hoteli, noclegowni, etc itp itd. Rozmawiałem z nim. Twierdzi, że w marcu 2020 zaliczył spadek obrotów ale od jesieni działa bez problemów. Podobno 70 % miejsc noclegowych to prywatne kwatery a nie wielkie hotele czy dworki.
Pytanie jak długo bedzie stać firmy płacić za reklame - póki co płacą.
![]() |
Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 16:42 |
Nawet widac jak w takich Stanach traktuje sie Polske i sprawe turystyki.
W ksiegarniach roznych przepatruje z ciekawosci od lat 90-ych juz ksiazek, przewodnikow promujacych Polske. Na prozno.
Czasami udaje sie znalezc jakas cienka pozycje.
Taka Francja - po 20-30 ksiazek przewodnikow. To samo Niemcy, Hiszpania, Wlk. Brytania.
Z Europy wschodniej, o dziwo, wyjatkowym uznaniem cieszy sie ... Czechoslowacja, no obecnie juz Czechy.
![]() |
gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 28 stycznia 2021 16:42 |
28 stycznia 2021 16:54 |
Żeby w USA ukazał się przewodnik po Polsce dystrybuowany masowo, musiałby go napisać Tomasz Sakiewicz
![]() |
Drzazga @Szczodrocha33 28 stycznia 2021 16:36 |
28 stycznia 2021 17:05 |
Trudno powiedzieć jak to dalej będzie się rozwijać, ale dla ludzi zajmujących się turystyką na ludzką skalę ( nie kombinaty hotelowe) poprzedni rok/ sezon letni był rekordowy w 20 letniej historii dobrze działającego miejsca.
Kto nie był zakredytowany cieplej spojrzał na wirusa.
![]() |
ThePazzo @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 17:10 |
Turystkę nakręca też przemysł filmowy - Moskwa, Praga, Wiedeń a nawet Budapeszt często są miejscami akcji filmów akcji/szpiegowskich - Warszawa bardzo rzadko.
Gdy inwestorzy z Azji reklamowali Macau - nowe azjatyckie Las Vegas zapłacili by miejsce akcji przygód James'a Bonda było właśnie tam - aby cały świat zobaczył - podejrzewam, że tym ruchem sfinansowali cały film ;) ale opłacało się.
Śmiem twierdzić, że reklama w pop kulturze jest skuteczniejsza od przewodników.
Nie jest tajemnicą motywacja ludzi spoza Europy by pojechać i zwiedzić stary kontynent - co siedzi w głowie jako pierwsze? - Londyn, Paryż, Amsterdam - stolica rozrywki... przynajmniej tak to mają w główkach poukladane - mówie oczywiście o ludziach mieszkających w comonwealth, z którymi miałem styczność.
Papieża i Rzym będą chcieli zobaczyć mieszkańcy ameryki południowej - przynajmniej mam taka nadzieje... :)
Najlepszymi turystami ma świecie mimo najkrótszych urlopów sa wg mnie - Japończycy.
![]() |
Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 16:54 |
28 stycznia 2021 17:28 |
Chyba tak.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 17:43 |
No wiesz, tyle lat krąży to nagranie o "kopaniu rowów i zakopywaniu" po sieci, a ty go nie słyszałeś?
Chyba akurat Tobie nie muszę tego tłumaczyć, że warunki działania mamy obecnie, niestety mocno demokratyczne.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:41 |
28 stycznia 2021 17:58 |
Jak studia będą traktowane jako standard edukacyjny, czyli coś co każdy musi skończyć tak jak podstawówkę i szkołę średnią, to okaże się, że uczelnie nie są uczelniami tylko zwykłymi szkołami.
![]() |
Paris @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 11:39 |
28 stycznia 2021 18:01 |
100/100 !!!
"Konsorcjum" = ZEROWISKO !!!... im. tatusia zwolennika EUTANAZJI !!!
![]() |
Paris @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 11:47 |
28 stycznia 2021 18:04 |
Co daj nam Boze,... Amen,
![]() |
darkforce @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 18:06 |
>> My zaś swoją turystykę, biedną i słabiutką zarżniemy w imię uzyskania wskaźników wzrostu gospodarczego, czyli jakichś kretyńskich słupków generowanych w pamięci komputera. Zarżniemy ją także po to, by jeden baran mianowany na premiera przez człowieka, który nigdzie nie był, niczego nie widział i niczym się nie interesuje, prowadzony przez pastucha udającego ministra finansów, został poklepany po plecach przez jakichś bankierów na nic nie znaczącej konferencji poświęconej globalnej polityce.<<
Czekałem na te zdania, jest to bowiem niesamowicie trafna ocena siermiężności naszych >>włodarzy<<
![]() |
Kuldahrus @Strikt 28 stycznia 2021 12:59 |
28 stycznia 2021 18:08 |
Ma Pan nieauktalne dane, to co Pan opisuje to jest stan polskiej turystyki sprzed 10 lat. Przykładowo, kolega był kilka lat temu nad morzem i opowiadał, że nie ma nawet porównania do tego co było jeszcze w 2010r.
![]() |
Paris @stanislaw-orda 28 stycznia 2021 12:30 |
28 stycznia 2021 18:22 |
Lichen,...
... Bazylika, okolica sa po prostu PRZEPIEKNE !!!
10 lat temu zajechalismy tam z mezem po drodze do Francji... maz byl zauroczony... zreszta ja tez.
Polska jest naprawde CUDNA !!!
![]() |
MZ @betacool 28 stycznia 2021 13:01 |
28 stycznia 2021 18:24 |
Galerie handlowe to w wiekszości obcy kapitał,hotele i restauracje to właściciele polscy. W galeriach ludzie się nie komunikują i nie integrują.W covidze drugie dno,to najważniejsze, to rozwalenie wspólnoty,w kościołach dalej obostrzenia na 1m2. Grają z odkrytmi kartami bo nie ma reakcji gawiedzi.
![]() |
Paris @Zyszko 28 stycznia 2021 12:38 |
28 stycznia 2021 18:25 |
Nooo...
... majo sk****syny rzadowe i panstwowe co KRASC !!!
![]() |
MarcinD @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 18:34 |
Dzisiaj, kiedy rząd ogłosił, że galerie znowu otwiera, ale restauracje i turystykę dalej trzyma zamknięte (mimo, że zachorowań jest 5x mniej niż w listopadzie), zwątpiłem ostatecznie w decyzje Jarosława Kaczyńskiego i to, że chce dla Polski i Polaków czegoś lepszego niż jakieś inne PO (bo zakłam jeszcze, że to JK wciąż podejmuje lokalnie u nas decyzje). To jest po prostu dramat, bywam teraz w górach często, bo jest piękna zima. Zamknięte hotele, pensjonaty, apartamenty, a co gorsze nawet schroniska. Ludzie przy -10 marzną spoceni przed drzwiami po kolana w śniegu, bo nie wolno otworzyć nawet na chwilę, żeby się ogrzać. Ale pewnie, w miejskiej galerii handlowej wszyscy będą bardziej bezpieczni. Krótko mówiąc wracamy do punktu wyjścia, w Polsce nie ma żadnej partii realizującej nasze własne interesy.
![]() |
Paris @cbrengland 28 stycznia 2021 12:52 |
28 stycznia 2021 18:36 |
Tak,...
... bo Lourdes jest przepieknie usytuowane... Sanktuarium Maryjne i piekne, wysokie Pireneje. Mnie Lourdes i Piereneje urzekly na zawsze... jak mowia - Matka Boska wie gdzie sie ukazywac !!!
![]() |
adamo21 @gabriel-maciejewski |
28 stycznia 2021 18:38 |
Popularne (?) jutubowe filmiki n/t turystycznych atrakcji RP pozwalają zauważyć, że KL Auschwitz jest / pozostaje tutaj w ścisłej czołówce. Można odnieść wrażenie, że 'naziści' zafundowali nam coś w rodzaju salonu figur woskowych, do którygo ma ciągnąć gawiedź ze wszystkich zakątków świata.
![]() |
darkforce @Draniu 28 stycznia 2021 14:10 |
28 stycznia 2021 18:45 |
min fin to import. Exportem jest dla L C
![]() |
Paris @jolanta-gancarz 28 stycznia 2021 15:46 |
28 stycznia 2021 18:55 |
Fakt...
... na Ukrainie nie bylo i nie ma "swirusa" !!!
![]() |
umami @olo 28 stycznia 2021 17:03 |
28 stycznia 2021 19:14 |
Niezła prowokacja :)
O czym my tu gadamy? Bez smarowania ani rusz.
Przypomnijmy, że przed laty także gmina starała się o ten obiekt, jednak wówczas wojewoda wielkopolski nie zezwolił na komunalizację zabytkowego pałacu.
I zmarło się temu młodemu człowiekowi na chwilę przed covidem...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Bryl
![]() |
stanislaw-orda @MZ 28 stycznia 2021 18:24 |
28 stycznia 2021 19:36 |
Otóż to. Już nie muszą się kamuflować.
Ostatnia ich misja to zagonienie wszystkich (królików doświadczalnych) do tzw. szczepień. Najwyraźniej wytargowali cenę od 1 sztuki, tj. od obywatela. I gdy nie osiągną "pensum", cena za sztukę spadnie. Stąd ta histeryczna nagonka, bo zaliczki juz przejedli, a postraszenie trzecią falą nie wypaliło. Z nagła więc wyciągnęli z kapelusza kolejny straszak zwany "mutacją brytyjską". A śi ten nie zadziała, to co jeszcze wymyślą?
![]() |
Paris @umami 28 stycznia 2021 19:14 |
28 stycznia 2021 19:37 |
Co za pech...
... "nieszczesliwe" wypadki chodzo po ludziach !!!
![]() |
olo @umami 28 stycznia 2021 19:14 |
28 stycznia 2021 19:58 |
smarowanie?
https://www.taewo.pl/taekwon-do/historia-poczatki-tkd-w-polsce/
gadamy o turystyce, ale to zadna prowokacja, sam pytales
![]() |
umami @olo 28 stycznia 2021 19:58 |
28 stycznia 2021 20:03 |
jak zwał, tak zwał, nie każdy moze sobie odnowić taką ruinę, trzeba zostać mistrzem najpierw
https://kresy.pl/wydarzenia/polska/neonazisci-z-batalionu-azow-byli-szkoleni-w-polsce/
![]() |
umami @olo 28 stycznia 2021 19:58 |
28 stycznia 2021 20:13 |
No i nie chodzi mi o to, że to Ty prowokujesz. O zyszkę, który o tym zaczął, też nie. Po prostu widzimy na fotkach, że można coś zrobić, to nam poprawia samopoczucie, a potem okazuje się, że mogą... ale wybrani, bo tak rozumiem te nieudane próby gminy i swoje eksploracje w terenie. U mnie najwyraźniej nie ma chętnych, oprócz kilku wypadków, za którymi stoją jakieś równie dziwne układy. A to jakieś organizacje międzynarodowe, a to jakieś firmy z korzeniami w PRL, itd.
![]() |
Paris @umami 28 stycznia 2021 20:03 |
28 stycznia 2021 20:24 |
Dobre,...
... "mistrzunio" mieczem wojowal od miecza zginal !!!
![]() |
olo @umami 28 stycznia 2021 20:13 |
28 stycznia 2021 20:26 |
mysle ze valser to dzisiaj dobrze opisal, to sa wizualizacje
![]() |
umami @Paris 28 stycznia 2021 20:24 |
28 stycznia 2021 20:28 |
Piszą, że chorował, długo. Może to i prawda, nie wiem.
![]() |
umami @olo 28 stycznia 2021 20:26 |
28 stycznia 2021 20:34 |
Ale sądząc z ilości uczestników tych szkoleń, to nie kryje się za tym szajs, tylko zawodowcy. Muszą być naprawdę dobrzy.
https://pl.wikipedia.org/wiki/European_Security_Academy
Anglicy obecni od początku - najpierw, w latach 80., powstaje klub, a teraz donoszą, że wychowankowie szkolą neonazistów.
![]() |
Tenerka @gabriel-maciejewski 28 stycznia 2021 16:54 |
28 stycznia 2021 21:22 |
Proszę nie podpowiadać pomysłów, bo weźmie je na serio.....i znowu budżet za to zapłaci, czyli społeczeństwo...:))
![]() |
olo @umami 28 stycznia 2021 20:34 |
28 stycznia 2021 21:47 |
watpie czy to wlasciwa perspektywa, ale to juz calkiem poza tematem wpisu gospodarza
![]() |
Paris @umami 28 stycznia 2021 20:28 |
28 stycznia 2021 22:15 |
Dobre...
... "mistrzunio" sie rozHorowal !!!
![]() |
klon @ewa-rembikowska 28 stycznia 2021 13:55 |
29 stycznia 2021 04:15 |
Nie może być inaczej. Kubanczycy korzystają z dobrodziejstw rosyjskiej szczepionki!
![]() |
DYNAQ @gabriel-maciejewski |
29 stycznia 2021 08:29 |
Już po pobieżnym zapoznaniu się z kanadyjskim ''Quarantine Act'':
https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/Q-1.1/FullText.html
poczułem że żyje w kraju wielkiej swobody i nasze przepisy covidowe to małe miki w porównaniu z ichnimi.
Np.: Każda osoba, która nie wywiązuje się z obowiązku nałożonego na podstawie ustępu 15 (3) lub 25 (1) lub artykułu 26, jest winna przestępstwa i podlega karze grzywny w wysokości nieprzekraczającej 200 000 USD lub pozbawienia wolności na okres nie dłuższy niż więcej niż sześć miesięcy lub jedno i drugie.
Każdy naruszający te przepisy może być aresztowany bez nakazu.
Dbają tam jednak o bazę turystyczną , przyjezdni muszą przejść 14 dniową kwarantannę w hotelu wskazanym przez władze (jedyne 200 CAD /dobę). System klimatyzacji hotelu gwarantuje równomierne rozprowadzenie wirusa po pokojach...wystarczy by jeden zakażony kichnął.
Nie narzekajmy przesadnie,tam nie wolno przejechać z jednej prowincji do drugiej,podobnie w Australii.
![]() |
cbrengland @Paris 28 stycznia 2021 18:36 |
29 stycznia 2021 08:59 |
Wiesz, byliśmy tam w 2007. Powiedziałem sobie, że będziemy tam jeździć o tej porze, co roku. Jednak się nie udało tego zrealizować.
To był czas Bożego Narodzenia i był to przystanek zaplanowany na jeden dzień w naszej podróży do Lagos, Portugalia, przez Hiszpanię i Fatimę, tak, tak. Skończyło się, na czterech dniach, burzących nam w całości plan podróży (mieliśmy być też w Santiago de Compostela, był nawet już zapłacony hotel, przepadło). Ale nie płakałem z tego powodu. Lourdes jest miejscem naprawdę niezwykłym.
Zwłaszcza zimą. Nie ma tam wtedy prawie nikogo. I o to właśnie chodzi. Jest miejsce Objawień, cudowne miejsce. Jest miasto, a w tle Pireneje, śnieg i narty ☺
|
onyx @umami 28 stycznia 2021 20:34 |
29 stycznia 2021 11:51 |
N
Apisali na Wiki, że w 2010r. Firma szkoliła ochroniarzy Kadafiego a w 2011r. Kadafi zimny trup. Ciekawe o czym tam gadali podczas tych szkoleń? Może to było przygotowanie do przewrotu w państwie?
![]() |
umami @onyx 29 stycznia 2021 11:51 |
29 stycznia 2021 12:27 |
Ja myślę, że ten nieżyjący już właściciel polskiego dworku za dużo wiedział, a nie chciał zachorować na Alzheimera. Nikt nam nie powie jak było. Ale i arabska wiosna i majdan ukraiński czemuś i przede wszystkim komuś służą.
![]() |
stanislaw-orda @onyx 29 stycznia 2021 11:51 |
29 stycznia 2021 12:29 |
obstawiam, że chodziło o wstawienie "kretów" do ww. służby ochrony
![]() |
Mathias92 @gabriel-maciejewski |
29 stycznia 2021 14:59 |
Jeśli chodzi o turystykę, Polska z cennymi zabytki i bazą turystyczną stanowi łakomy kąsek, potencjał do rozwoju turystki jest olbrzymi. Pewnie cenniejsze hotele i lokale gastronomiczne przejmie naród wybrany, ochłapy dla lokalnych kacyków partyjnych. Później przyjdzie czas na nieruchomości i obszary dawnych gett. Pan Suska będzie mógł bez przeszkód spotykać się z lokalnymi działaczkami partii. Co do zabytków i atrakcji turystycznych, niektórych kole w oczy widok odrestaurowanych zabytków, woleli by wieczne ruiny i stertę gruzu. Chcą aby postrzegano Polskę jako miejsce obozów koncentracyjnych i nietolerancji, wiecznego zacofania. Na szczęście internet niweluje trochę ten okropny przekaz.
![]() |
Paris @umami 29 stycznia 2021 12:27 |
29 stycznia 2021 21:03 |
Dokladnie tak...
... i ktos za to wizal kase !!!
Tak samo jak Stare Kiejkuty komus i czemus sluzyly,... dzis nawet wiemy komu, a mysmy nie chcieli wierzyc Lepperowi, a on mowil prawde !!!
![]() |
OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski |
31 stycznia 2021 00:10 |
We wspomnieniach przedwojennych często pojawia się termin "letnisko" czyli jakaś osada pod turystów. Prawie wszystkie pensjonaty, domy wczasowe itp. były własnością Żydków. Może to takie równanie terenu pod powrót do przeszłości....nie tylko w Polsce. Myślę że skala udzielonych kredytów pod rozwój budownictwa turystycznego musi być ogromna....tak jak wcześniejsza skala udzieudzielanych kredytów we frankach - i co za pech..wybuchł kryzys i frank urósł o 100% a takie euro praktycznie nic..
Aha: rząd finalizuje pracę nad ogólnopolskim programem/systemem do zdalnej nauki dzieci i młodzieży i pracy urzędników...znaczy się rząd wie, że "nockdown'y" potrwają dłużej - oczywiście z przerwą na wybory 2023...ale kto na kredycie bez "dodatnich przepĺywów finansowych" dotrwa do owego roku?