-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Państwowcy i antypaństwowcy

Pół wzmożonego patriotycznie twittera przypomniało sobie wczoraj, że syn posłanki Nowickiej to komunista, nadający – pardon – z kibla komunikaty antypaństwowe. Opowiada na przykład, że oficerowie zamordowani w Katyniu byli darmozjadami, których Stalin musiał zlikwidować, bo nie mógł łożyć na ich utrzymanie. Ja wiem z czym w Polsce kojarzy się wyraz „antypaństwowy” i używam go z rozmysłem. Przypomnę jeszcze może jednak te skojarzenia. Przede wszystkim kojarzy się on z wolnością poetów takich jak Julian Tuwim i różny przedwojennych wesołków, którym zdawało się, oszukane i autodestrukcyjne państwo polskie międzywojnia to skrajna opresja. ZSRS zaś to wielka, sięgająca Oceanu Lodowatego oaza wolności. Przed wojną antypaństwowcy, wyszydzali państwowców, a chcieli w ten sposób przekazać, że to oni w rzeczywistości realizują prawdziwą ideę państwa, poprzez swoją twórczość i postawy. Po wojnie było podobnie, bo komuniści, łącznie z Tuwimem, ukradli państwo i nie pisali już śmiesznych wierszyków, ale wzięli się do bicia. Antypaństwowcem był wówczas każdy, kto nienawidził komunistów i był tak przez nich nazywany. I każdy powojenny antypaństwowiec, tak jak przed wojną każdy komunista uważał, że to on nosi w sobie tę właściwą ideę państwa. Nie inaczej jest z synem posłanki Nowickiej, nadającym z kibla. On, jego matka i całe to środowisko, uważają, że państwo nasze jest dziś atrapą, a oni dopiero zrealizują to lepsze i w zasadzie właściwe państwo. To nic, że wcześniej, kiedy byli u władzy nie zrobili tego, nie ma ów fakt znaczenia. Teraz zrobią. Widzimy więc wyraźnie na jakie grupy dzielą się a Polsce antypaństwowcy – na agentów i frajerów. Dominują ci pierwsi rzecz jasna, ale i tych drugich jest całkiem sporo. Mam więc postulat taki – niech wszyscy Polacy przestaną być antypaństwowcami i zaakceptują stan faktyczny. Jest on bowiem dużo lepszy niż to, co było przed wojną i z całą pewnością dużo lepszy od tego co było po wojnie. Jeśli ktoś tego nie dostrzega, to znaczy, że ma złą wolę, albo ma złą wolę i jest idiotą. Nie jest za to Julianem Tuwimem, nie jest sympatycznym wesołkiem przeciwstawiającym się komicznym objawom politycznej opresji, jak Jarosław Haszek w świętej pamięci apostolskiej monarchii. Choć wielu antypaństwowcom tak się wydaje.

Teraz przejdźmy do propaństwowców, za których sami się uważamy. Kłopot z postawą propaństwową jest w Polszcze naszej taki, że nie wystarczą deklaracje i postawa. Potrzebne są jeszcze gwarancje odpowiednich środowisk. Podobnie jest z właściwie rozumianą postawą antypaństwową. Taki Pyjas na przykład – myślał, że jest uczciwym antypaństwowcem w stylu Tuwima, ale okazało się, że całkiem się pomylił i tym antypaństwowcem był kto inny. Z postawami propaństwowymi jest identycznie. Nie wystarczy robić coś, co jawnie i bezapelacyjnie jest dla państwa, w zwykłym ludzkim wymiarze, dobre. Trzeba jeszcze zyskać akceptację czynników. Wynika to wprost z faktu, że w Polsce państwo od obywatela oddzielone jest wyłącznie pionami urzędniczymi, a nie jak w USA wielkim rynkiem, na którym mieszczą się media, wydawnictwa, teatry, kina, przemysł filmowy i kabarety. U nas są tylko urzędnicy i kabarety. I każda postawa propaństwowa musi zyskać aprobatę tych pierwszych, a antypaństwowa tych drugich. I to się nie zmienia, mimo iż przez kraj przetaczają się wojny i w przeszłość odchodzą reżimy.

Nie próbujcie mi tłumaczyć, że prócz urzędników i kabaretów są jeszcze – na przykład – dziennikarze i profesorowie uniwersytetów. To nieprawda. Wszyscy oni są urzędnikami. I to ich pieczątka decyduje o tym, czy człowiek zostaje uznany za pro czy antypaństwowca. I ja mogę to w prosty sposób udowodnić, nie powołując się wcale na casus Holewińskiego i filmu „Polowanie na ćmy”, gdzie wszyscy dobrzy Polacy siedzą w burdelu, albo w jego piwnicach. Oto w portalu niezalezna.pl ukazała się krótka notka informująca czytelników, że redaktor Tomasz Jastrun wydaje nową książkę pod tytułem „Bilet do nieistnienia”. Kim jest redaktor Tomasz Jastrun? Wszystkim do niedawna wydawało się, że wiedzą dokładnie, ale jak widać wszyscy się pomylili. Otóż nie jest on wcale wynalazcą terminu – pisuary – używanego w odniesieniu do propaństwowo nastawionych członków partii „Prawo i sprawiedliwość”, nie jest on wcale felietonistą Gazety Wyborczej, który szydził z wielu ważnych i poważnych spraw związanych z tą partią i państwem.  Redaktor Tomasz Jastrun jest propaństwowcem i szczerym patriotą, takim samym, jak wszyscy współpracujący z portalem niezalezna.pl dziennikarze. Napisałem dziennikarze? A niech już zostanie. Oto link

https://niezalezna.pl/480552-bilet-do-nieistnienia-nowa-ksiazka-tomasza-jastruna-21-kwietnia

Czego dowiadujemy się z tego krótkiego tekstu? Jako człowiek uznawany za słabego autora, osobę roszczeniową i sfrustrowaną, a także wydawcę samizdatów rozpadających się w rękach, powiem co myślę. Otóż ja się dowiedziałem z tego tekstu, że Tomasz Jastrun nie ma pojęcia o pisaniu. Jak ktoś zaczyna od tego, że obrabia krótkie formy, jak opowiada, że są one wymagające, to znaczy że nie umie pisać. I to jest w przypadku redaktora Jastruna łatwe do udowodnienia, wystarczy przytoczyć kilka jego felietonów na temat życia płciowego publikowanych drzewiej w „Twoim stylu”. Pamiętam jak na łamach „Polityki” szydził z Jastruna Jerzy Pilch, który był może pijakiem, ale na pewno nie był głupkiem obnoszącym się ze swoimi emocjami i aspiracjami.

Kiedy zajrzymy do wiki, żeby dowiedzieć się jakie to zasługi dla państwa naszego położył redaktor Jastrun, możemy – z wrażenia – dostać zadyszki. Proszę bardzo oto link https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_Jastrun

Jak widzimy żartów nie ma. Był redaktor Jastrun tak wielkim antypaństwowcem, że niepostrzeżenie dla siebie samego stał się poetą reżimowym. I to jest dopiero sztuka. Mnie jednak najbardziej ciekawi w tym wszystkim informacja scenariuszu, jaki napisał w roku 1980. Chodzi o scenariusz na podstawie którego zrealizowano serial dla dzieci pod tytułem „Nasze podwórko”. Pisałem już kiedyś o tym, albowiem jest to serial dość istotny dla rozwoju dzisiejszych wypadków politycznych w Polsce. Jedną z głównych ról dziecięcych zagrał w nim bowiem Rafał Trzaskowski. Ja to oglądałem i było to coś absolutnie najgorszego, nawet serial „Siedem stron świata” nie był tak – pardon – gówniany, jak to. Mamy więc autora scenariusza do tego filmu, który zmaga się z krótką formą na chwałę najjaśniejszej Rzeczpospolitej, o czym informuje nas niezalezna.pl A ludzie na twitterze zastanawiają się dlaczego syn posłanki Nowickiej jeszcze nie jest aresztowany? Cieszcie się, że on nie kandyduje do sejmu z listy PiS, bo i do tego może dojść. Nie ma bowiem w Polsce takiego antypaństwowca, który – w uznaniu zasług – nie zostałby mianowany propaństwowcem przez urzędników i kabareciarzy. I jeszcze jedno – ludziska się całkiem serio zastanawiają, dlaczego mamy kult Owsiaka, a kult Kotańskiego umarł śmiercią naturalną. No to jak – wobec tak postawionych kwestii – antypaństwowcy i propaństwowcy mogą się jeszcze wahać? Mają się brać za jakieś dłuższe formy wypowiedzi? Szlifować je? Poprawiać? A po co?

Na tym twitterze, wielu ludzi zajmuje się tak zwaną popularyzacją treści związanych z państwem polskim. Czyli tym mniej więcej czym my tutaj zajmowaliśmy się na blogu w salonie24 w latach 2009-2011. I co doprowadziło nas do tego, miejsca, gdzie dziś jesteśmy. Ludkowie ci wierzą, że ta działalność ma sens, bo zyskują jakiś tam odzew i ktoś się do nich uśmiechnie. Nie rozumieją jeszcze, że tak naprawdę są antypaństwowcami, którzy czynią źle, albowiem próbują odbierać ludziom naprawdę zasłużonym tę treść, na której mogliby się oni – bez niepotrzebnego trudu – lansować. I po co to czynią? Rozum im odebrało? Nie mogą czytać Jastruna? Albo ekscytować się przygodami Oskara Szafarowicza?



tagi: doktryna  państwo  poeci  dziennikarze  idea  profesorowie  antypaństwowcy  propaństwowcy 

gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 07:04
30     2330    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

atelin @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 08:31

W tej notce na końcu postawiłbym osiem gwiazdek. W sensie szyderczym.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 08:46

Jastrun Tomasz odziedziczyl talent literacki po swoim starym - Mieczyslawie - rownie utalentowanym jako on zydobolszewiku.

Zeby ten system zdemontowac, to trzeba uzyc tych samych narzedzi, jakie byly uzyte do montazu tych panstwowcow. A tu niestety bez mlota, palnika i szlifierki katowej sie nie obejdzie. No i jakies kontenery na zlom trzeba wczesniej zorganizowac.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 09:41

No ale swoją drogą skoro nawet Jastrun zmuszony jest korzystać z takich kanałów promocji swojej "twórczości" to tamci już widzą wyraźnie, że nadziei na lepsze jutro dla nich już nie ma. Ciekaw jestem czy kiedy wyborcza et consortes mu to wywleką i go obsobaczą jak to u nich w zwyczaju. Miło będzie popatrzeć...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 14 kwietnia 2023 09:41
14 kwietnia 2023 10:11

Ależ właśnie jest, wszyscy zostaną przygarnięci przez naszych, a wyborcza nikogo nie obsobaczy, bo zrozumie, że to jest mądrość etapu

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @atelin 14 kwietnia 2023 08:31
14 kwietnia 2023 10:11

Musi się obejść bez gwiazdek

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 14 kwietnia 2023 10:11
14 kwietnia 2023 10:49

Nie mogę się już doczekać tej chwili gdy wyborcza zostanie periodykiem prorządowym - Jarek Kurski zostanie szefem TVPis, a Jacek naczelnym GW. Można całe życie przeżyć i nigdy nie zobaczyć takich piruetów.

zaloguj się by móc komentować


JK @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 11:47

Przed występami super hiper propaństwowca - prof. Andrzeja Nowaka w I programie PR leci sobie muzyka z równie super hiper propaństwowego serialu "Polskie drogi". Kto pamięta ten wie, że super hiper propaństwowiec grany przez Stasburgera, chcąc walczyć o wolność ojczyzny, podczas II WŚ zaciągnął się do GL, bo AK nie mógł ni cholery znaleźć. Jak wszyscy wiemy, AK "stała z bronią u nogi" i nic dziwnego, że Strasburger tylko na komunistów sie natykał.

Jak słyszę tę muzyczkę z serialu "polskie drogi", robioną przez Niemena na nutę Chopina, to mi się niedobrze robi. Tym niemniej jest adekwatna do treści audycji. Dla prof. Nowaka wszyscy komunisci są propaństwowcami, którzy czasem trochę się pogubili. To się w.g. niego nazywa budowanie wspólnoty.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 11:56

Propaństwowcem raczej być trudno bo z miejsca zaczynasz uchodzić za naiwniaka i musisz się tłumaczyć, antypaństwowcem łatwo, ale za to ani człowiek się nie obejrzy a jego "antypaństwowe" emocje już są zagospodarowywane przez środowiska z którymi nie chciałby mieć nigdy nic wspólnego.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @JK 14 kwietnia 2023 11:47
14 kwietnia 2023 11:57

Oni nie czytają znaków. Ja bym się mimo wszystko do prof. Nowaka nie czepiał

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 14 kwietnia 2023 11:56
14 kwietnia 2023 11:58

Tak, gorszym frajerem jest się tylko po deklaracji związanej z tradycjami ziemiańskimi. Wiem coś o tym. Jak zacząłęm pisać o ziemiaństwie zjawiło się wokół mnie tylu oszustów, jakby ogłosił, że jestem bogatą panną na wydaniu nie posiadającą opiekuna prawnego

zaloguj się by móc komentować

Fotospa @JK 14 kwietnia 2023 11:47
14 kwietnia 2023 12:04

"....muzyczkę z serialu "polskie drogi", robioną przez Niemena na nutę Chopina,..."   -  ??? skąd tu Niemen? muzykę skomponował Kurylewicz

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Kuldahrus 14 kwietnia 2023 11:56
14 kwietnia 2023 12:08

Tak, bo postawa antypaństwowa otoczona jest nimbem męcześtwa i wtajemniczenia szczególnie wtedy gdy nie wymaga od antypaństwowca siedzenia w lesie z karabinem.

zaloguj się by móc komentować

JK @Fotospa 14 kwietnia 2023 12:04
14 kwietnia 2023 12:20

No dobra. Nie Niemen tylko Kurylewicz, ale reszta jest w porzadku. Nuta na Chopina a w serialu sami komuniści.

zaloguj się by móc komentować

Nova @aszymanik 14 kwietnia 2023 10:49
14 kwietnia 2023 12:30

W jakieś części chyba już jest. Państwo gdy przejęło ofe tym samym stało się właścicielem akcji Agory. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @JK 14 kwietnia 2023 11:47
14 kwietnia 2023 12:36

Tak...

...  to  kur***kie  ,,propanstwowe,,  ZLODZIEJSTWO  i  ZAPRZANSTWO  idzie  juz  SZEROKO  LAWO...  ,,nasz  Sasin,,  i  ,,proPiS`owy,,  robi  biznes  dla  naszego  dobra  ze  ZLODZIEJEM  Solorz-Zakiem  !!!

Tak,  to  jest  ODbudowanie  WSPOLNEGO  ZLODZIEJSTWA  na  narodzie  polskim  razem  z  KACAPIA  i  KOMUCHAMI  !!!    

zaloguj się by móc komentować

Fotospa @JK 14 kwietnia 2023 12:20
14 kwietnia 2023 12:39

bo to zgodnie z definicją prowokacji autorstwa J.Mackiewicza: "użycie symboli narodowych przeciwko narodowi" (tak z grubsza); szopenowska nuta kojarzy sie dobrze, więc i podświadomie dobrze kojarzy się to, co jest do niej w tym serialu dołączone; "narodowe w formie, a komunistyczne w treści"

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 15:43

Wśród zawodów dobrze opłacanych jest duża grupa, która nie rozumie pojęcia  pro-państwowości. Za nich ktoś musi myśleć.  Infantylizm pojęciowy u nich połączony z naiwnością i biernością wynika z kształtowania ich poglądów przez media głównego nurtu. Koncentrują się na zarabianiu pieniędzy i cieszą się przynależnością do grupy "ludzi rozumnych" o poglądach na świat  z Newsweeka.  Dotyczy to pracowników dużych korporacji i wolnych zawodów.  Jedyne co na nich działa to odruch - kasa albo brak kasy.  Unię kojarzą z kasą i "ludźmi rozumnymi" a PIS z obciachem - ludzie rozumni z Davos i katolicki zaścianek.   Nie rozumieją niebezpieczeństw które wynikają z pełnej kontroli  na model chiński.  Stąd finansowanie ich fanaberii antypaństwowych z kasy podatnika polskiego jest co najmniej dziwne a Polska jest krajem wyjatkowo tolerancyjnym i szczodrym. Salon ukształtowany przez Michnika w kulturze nadal rządzi i ma kurek w rurkach z kasą a Nowicka bez przeszkód bywa w mediach. Chyba, że ktoś dojdzie do wniosku że są nieskuteczni i kurek zabierze ( ten z różnych fundacji także ).  

zaloguj się by móc komentować

m8 @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 16:40

To jest mentalnosc kapo - "my nie pojdziemy do gazu, bo prowadzimy reszte do gazu". "Jestesmy niezbedni"

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @JK 14 kwietnia 2023 12:20
14 kwietnia 2023 16:40

a czy  Chopin był antykomunistą?

zaloguj się by móc komentować

m8 @m8 14 kwietnia 2023 16:40
14 kwietnia 2023 16:41

To jest do Petera.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 16:42

" Cieszcie się, że on nie kandyduje do sejmu z listy PiS, bo i do tego może dojść".

Moim zdaniem, dojdzie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @aszymanik 14 kwietnia 2023 10:49
14 kwietnia 2023 17:37

"Nie mogę się już doczekać tej chwili gdy wyborcza zostanie periodykiem prorządowym - Jarek Kurski zostanie szefem TVPis, a Jacek naczelnym GW. Można całe życie przeżyć i nigdy nie zobaczyć takich piruetów."

Wcale bym się nie zdziwił.

Jak się ogląda ten kabaret który leci od 1990 roku to się człowiek przestaje czemukolwiek dziwić.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 14 kwietnia 2023 11:58
14 kwietnia 2023 18:01

Przez lata spędzone na czytaniu twojego bloga zobaczyłem cały przekrój "tego kwiatu", niektóre przypadki gdybym osobiście tego nie obserwował to bym nie uwierzył że tak to może wyglądać.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @aszymanik 14 kwietnia 2023 12:08
14 kwietnia 2023 18:02

To wtajemniczenie jest chyba największą pokusą.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 18:02

"Redaktor Tomasz Jastrun jest propaństwowcem i szczerym patriotą, takim samym, jak wszyscy współpracujący z portalem niezalezna.pl dziennikarze. Napisałem dziennikarze? A niech już zostanie."

Niezależna?

Od kogo? Czy od czego?

Tam rej wodzi państwowcowa redaktor Katarzyna Gójska-Hejke.

W swoim czasie rozwiązała się ze swoim pierwszym mężem i związała się ze znanym państwowcem redaktorem Michałem Rachoniem.

Doniosła o tym w owym czasie antypaństwowa gazeta wyborcza.

Rachoń to ten co kiedyś kładł się pod radiowozem policyjnym, a jego koledzy państwowcy sumiennie to filmowali.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @JK 14 kwietnia 2023 11:47
14 kwietnia 2023 18:12

"Przed występami super hiper propaństwowca - prof. Andrzeja Nowaka w I programie PR leci sobie muzyka z równie super hiper propaństwowego serialu "Polskie drogi". Kto pamięta ten wie, że super hiper propaństwowiec grany przez Stasburgera, chcąc walczyć o wolność ojczyzny, podczas II WŚ zaciągnął się do GL, bo AK nie mógł ni cholery znaleźć."

"Polskie drogi" to gniot straszny.

Z polskimi filmami wojennymi to jest trochę tak jak z westernami.

Człowiek ogląda western i sądzi że dziki zachód to była ciągła walka szeryfów z przestępcami, i w koło rabowanie banków i strzelaniny i pojedynki rewolwerowców.

Podobnie w polskich filmach o wojnie.

Cały naród stanął murem i nic nie robił tylko konspirował i walczył z Niemcami. Pisał o tym kiedyś profesor Wieczorkiewicz.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
14 kwietnia 2023 23:42

Na tym twitterze, wielu ludzi zajmuje się tak zwaną popularyzacją treści związanych z państwem polskim. Czyli tym mniej więcej czym my tutaj zajmowaliśmy się na blogu w salonie24 w latach 2009-2011. I co doprowadziło nas do tego, miejsca, gdzie dziś jesteśmy.

A jednak sentyment ☺

Tak, to były czasy. Wydawało się nam wtedy, że coś jednak da się ugrać. Mnie się w każdym razie wydawało.

Ale dzisiaj dalej jestem w tym samym miejscu, gdzie byłem wtedy. Miałem i mam swoje własne drogi. Nikt i nic mnie doprowadzi tam gdzie chce. Duży luksus jednak.

_______

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @aszymanik 14 kwietnia 2023 12:08
15 kwietnia 2023 07:22

Twitter idealnie się do tego nadaje. Siedzisz w kapciach przy piwie i walczysz z opresją. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować