-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Pan Samochodzik i Lament Opatowski

Jeśli rzecz ująć bardzo powierzchownie do studiowania historii sztuki skłaniają ludzi dwie rzeczy, a mam na myśli ludzi takich, jak ja, na przykład, a nie takich, jak Karol Estreicher, syn rektora UJ. Pierwsza to perspektywa przebywania w samotności wśród przedmiotów o znacznej wartości, w dobrze wentylowanych pomieszczeniach, do których nie mają dostępu profani. No chyba, że za specjalnym pozwoleniem. Druga zaś to perspektywa odkrywania różnych tajemnic związanych z przedmiotami znacznej wartości. To ostatnie jest kompletną bzdurą wymyśloną na potrzeby promocji różnych postaci, którym ta cała historia sztuki służyła za parawan. Jeszcze się nie zdarzyło, w całej historii sztuki polskiej, żeby jakiś historyk sztuki odkrył cokolwiek. Jak to udowodnił nasz kolega Wojtek, nie potrafili oni nawet dostrzec napisu Samogitia na wielkim obrazie Jana Matejki wyobrażającym Stańczyka, interpretując ten obraz jako – wieść o upadku Smoleńska. I trwało to ponad stulecie. Teraz mówią to samo, ale nie da się już ukryć wyrazu Samogitia, więc on jest nawet w wiki, ale nie zmienia to całej interpretacji – na liście napisane jest co prawda Żmudź po łacinie, ale na pewno chodzi o Smoleńsk. Okoliczność ta znacznie obniża rangę całej dyscypliny, a ja bym się wręcz upierał, że ją unieważnia.

Ja studiując historię sztuki, od pewnego momentu już tylko ziewałem. I nie chodziłem na zajęcia, bo uważałem to za stratę czasu. Być może źle czyniłem, ale dziś widzę wyraźnie, że Pan Bóg czuwał nade mną i wiedział lepiej, co mam robić.

Ponieważ muszę dziś prowadzić kilka projektów na raz, odrywam się od jednego i pędzę do drugiego, a potem do trzeciego, coś przy takiej dynamice zawsze się niespodziewanie pokaże. I parę dni temu, wracając do biografii Krzysztofa Szydłowieckiego, która jest dostępna na polonie i stanowi koronny dowód na to, że historia sztuki służy do ukrywania prawdy, a nie do jej odkrywania, pomyślałem sobie – a, przypomnę sobie może co tam słychać u Lamentu Opatowskiego. Najpierw słowo wyjaśnienia dla tych, którzy nie wiedzą co to takiego. Otóż jest to część nagrobka kanclerza Szydłowieckiego, znajdującego się w kolegiacie św. Marcina w Opatowie. Jeden z najważniejszych zabytków renesansowych w Polsce. Rzecz odlana z brązu przez artystów włoskich, czynnych w Polsce. Pochodzących, jak poucza wiki, z warsztatu Bartolomeo Berecciego.

Pamiętam, że w czasie objazdu naukowego po Małopolsce staliśmy po tym, Lamentem Opatowskim, ale ani jedno słowo z tego co mówił prowadzący zajęcia nie zachowało się w mej pamięci. No może poza osobną całkiem kwestią dotyczącą samego nieboszczyka, a nie jego nagrobka. Otóż usłyszałem wtedy coś, co zostało mi w głowie, ale później w to nie wierzyłem, bo mi się zdawało, że mam zwidy. Chodzi mianowicie o to, że Szydłowiecki miał jakieś tajemne związki z dworem w Stambule. I wierzcie mi, że klapka w głowie otworzyła mi się niedawno, od razu też pomyślałem, że to niemożliwe, bo takie rzeczy wymyślamy my dzisiaj, dawniej zaś żaden badacz nawet by w tę strunę nie uderzył. Być może więc przeniosłem nasze współczesne podejrzenia w przeszłość i tam je umieściłem, niejako bezwiednie. Pomyślałem też jednak, że wyjaśnienie moich wątpliwości tkwić musi w tym, co wyobrażone jest na bocznej ścianie nagrobka kanclerza, czyli w Lamencie Opatowskim. Postanowiłem więc się temu przyjrzeć.

No i wiecie czego się dowiedziałem? Tak zgadliście – niczego. Lament Opatowski to kompozycja figuralna, przedstawiająca 41 osób za stołem, w różnych pozach, którą interpretuje się jako dwór, po otrzymaniu wieści o śmierci Szydłowieckiego. My już wiemy co myśleć o interpretacjach zaczynających się od słów – po otrzymaniu wieści. Powiedział nam to Stańczyk, namalowany przez Jana Matejkę. Szukamy więc w sieci jakichś informacji na temat tego co widać na przedstawieniu znanym jako Lament Opatowski. Znajdujemy w polonie jakiś artykuł sprzed stu lat, liczący 50 stron. I to jest 50 stron, pardon, pieprzenia o tak zwanych aspektach formalnych. Czyli na podstawie niczego, to znaczy bardzo powierzchownych i czysto hipotetycznych podobieństw, autor orzeka o tym skąd mógł przybyć do Polski artysta, który to wykonał i że z pewnością nie z Włoch. Nie czytałem tego w całości oczywiście, przekartkowałem jedynie, żeby znaleźć coś o postaciach widocznych na tej płycie, ale nic tam nie było. Postaci są dziwne, a samo przedstawienie, być może, ma charakter alegoryczny. To jest, w mojej ocenie, jak praśnięcie w pysk. Jaki charakter alegoryczny? Żeby coś miało charakter alegoryczny musi pochodzić z Biblii, albo z mitologii. Patrzymy więc na tę płytę i szukamy postaci, które by przypominały cokolwiek znanego z ikonografii biblijnej czy mitologicznej. I co? I nic. Jest stół, za stołem dziwni faceci, niektórzy w czapkach, a inni bez. Niektórzy siedzą, a inni stoją, z tych stojących, najbardziej eksponowani mają dziwne podłużne, zakończone półokrągło i spiczaście czapki. W sieci można znaleźć teksty doszukujące się wśród tych postaci króla Zygmunta. Być może jakiś król się tam znajduje, ale z pewnością nie jest to Zygmunt I. Scena jest dynamiczna i zagadkowa. Myślę, że nad jej interpretacją powinna głowić się armia ludzi, ale jakoś nie widać nikogo. Notka w wiki sporządzona jest na podstawie jakiegoś Małego Przewodnika po Polsce wydanego w roku 1983 przez oficynę Sport i Turystyka. I to w zasadzie tyle. Dlaczego tym się nikt nie zajmuje? Tego odgadnąć nie sposób, choć przecież wskazaliśmy jakie są główne motywacje kierujące ludźmi idącymi na historię sztuki. Jedną z nich jest pragnienie odkrywania różnych tajemnic związanych z przedmiotami znacznej wartości. No, ale okay…być może trafiają tam jednak roczniki pełne osób, które motywowane były innymi pobudkami, to znaczy pragnieniem przebywania w dobrze wentylowanych pomieszczeniach, wśród przedmiotów znacznej wartości, do których nie mają dostępu profani. I oni wszyscy teraz, z strachu przed Lamentem Opatowskim i koniecznością jego interpretowania, siedzą w tych pomieszczeniach właśnie. A drzwi są zatrzaśnięte na głucho z obawy przed profanami.

Jak już kiedyś pisałem, zdarzyło mi się uczęszczać na wykład człowieka, który tę całą historię sztuki traktował bardzo serio, czyli Piotra Skubiszewskiego. On, jak wspominałem, przez trzy godziny, z przerwą na weekend, opowiadał o małych fragmentach krzyża z mozaiki w absydzie kościoła św. Apolinarego w Rawennie. A tu mamy 41 postaci, epokę bliższą naszym czasom, masę dokumentów świadczących o życiu i poczynaniach nieboszczyka, jeszcze więcej o ludziach, z którymi się stykał i co? Nic? Poza dyrdymałami o podobieństwach formalnych do innych rzeźb położonych w miejscach od Opatowa bardzo odległych. No jakoś tak wyszło.

Tak się jednak składa, że ktoś w sieci umieścił wyraźne odrysy wszystkich figur Lamentu Opatowskiego. Patrzę na to i jedna rzecz przychodzi mi do głowy. To jest walne zgromadzenie akcjonariuszy, które właśnie straciło prezesa. Faceci w czapkach zaś to zarządcy żydowskich domów bankowych, mających powiązania ze Stambułem. No bo kto to może być? Niektóre z tych postaci mogą być rzeczywiście alegoriami, jak to dziecko siedzące na bębnie, ale reszta? Na stole walają się różne papierki, w tym małe zwitki, które na pewno mają poważne znaczenie. Być może są to weksle. Niestety nikt go nie wyjaśni, tak byśmy byli usatysfakcjonowani.

Przed nami długi weekend, pogoda marna, raczej skłaniająca do refleksji, proponuję więc byśmy wszyscy poświęcili chwilę i zastanowili się co takiego wyobraża płaskorzeźba znana jako Lament Opatowski.

Autor biografii kanclerza pan Kieszkowski upiera się, że faceci w szpiczastych czapkach to kupcy ormiańscy. A w środku na pewno jest król Zygmunt i Jan Tarnowski, zięć Szydłowieckiego. Tylko czy ktokolwiek w tamtych czasach przedstawiłby w ten sposób króla? No i dlaczego, jak pisze Kieszkowski, papiery na stole miałyby oznaczać wieści o śmierci kanclerza. Te bowiem, najpewniej przekazał na dwór posłaniec, ustnie. W końcu chodziło o możliwie szybkie powiadomienie króla o tym co zaszło.

No nic, sami zobaczcie. Ja zaś jeszcze dorzucę trochę książek do sklepu.

 

 

 

 

 

 

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/behemot-albo-dlugi-parlament-thomas-hobbes/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ojciec-i-syn-boguslaw-iv-warcislaw-iv-opr-twarda/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-luksemburski/

 

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/polska-w-dobie-wielkiej-wojny-polnocnej/

 

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/utrata-ksiestw-opolskiego-i-raciborskiego-przez-ludwike-marie-w-roku-1666/

 

 



tagi: żydzi  tajemnice  pan samochodzik  ormianie  historia sztuki  italia  kupcy  renesans  lament opatowski  król zygmunt 

gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 08:35
106     1556    9 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 30 zł 50 zł

Komentarze:

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 09:17

Można by powiedzieć, że to jest scenka mniej więcej tego rodzaju:

https://youtu.be/fij_ixfjiZE?si=YNo6HCQ-0jkproOA

 

Zapewne z dodaniem jakieś symboliki żałobnej, ale to jest drugorzędny rząd symboliki.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Alfatool @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 09:17

Psy, ptaki ale jakie? i dzieci pośród instrumentów muzycznych. Dłonie pokazujàce jskieś ornamenty ze stołu. Niezła rozkminka.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 4 czerwca 2026 09:17
4 czerwca 2026 09:24

Prawda? I przez tyle lat nikt nic poza ewidentnymi bzdurami nie wymyślił

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 4 czerwca 2026 09:17
4 czerwca 2026 09:27

No tak, ale ludzie zabierający się za interpretacje Lamentu przybyli na naszą planetę ze świata różowych jedorożców i po prostu nie rozumieją co widzą. Wszystko zaś co jest starsze niż 20 lat uważają za bajkę o Piaskowym Dziadku

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 09:27
4 czerwca 2026 09:37

Studia robią z człowiekiem takie rzeczy, że potem nie widzi nic.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 4 czerwca 2026 09:17
4 czerwca 2026 09:37

Przede wszystkim nie wiadomo co oni robią za tymi stołami. Sugerowanie, że to jest jakaś uczta to już całkowity absurd. Nie ma nic do jedzenia ani do picia. Nie jest to też alegoria. No więc - co to jest? Tylu mądrych profesorów, i każdy chce dziś robić karierę w mediach społecznościowych...ale żaden nie ma odpowiedzi na postawione tu pytania? 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 4 czerwca 2026 09:37
4 czerwca 2026 09:37

To prawda. Na iksie są ludzie, którym się zdaje - na przykład - że poprzez media społecznościowe poprawią swoją pozycję na uczelni. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 09:37
4 czerwca 2026 09:45

Może po ostatnich akcjach gdzie dyskutowano nad jakością doktoratów jednego czy drugiego, wydaje im się że to odpowiednie miejsce.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 4 czerwca 2026 09:45
4 czerwca 2026 09:48

Niech im się wydaje dalej...biedni durnie. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 09:48
4 czerwca 2026 09:54

W ostatecznym rozrachunku wyjdzie dobrze, bo już teraz argument "słuchajcie go ludzie bo to profesor!" przestaje mieć moc rażenia.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 4 czerwca 2026 09:54
4 czerwca 2026 10:03

Zaczyna mieć moc "antyrażenia"

zaloguj się by móc komentować


klon @Kuldahrus 4 czerwca 2026 09:54
4 czerwca 2026 10:20

A mnie to trochę przestrasza. Zaczynają niknąć punkty podparcia. Wszyscy nie mogą znać się na wszystkim i komuś zawierzyć trzeba. 

Wolałbym, aby wszelcy profesorowie podnieśli swój poziom aby utrzymać pion.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @klon 4 czerwca 2026 10:20
4 czerwca 2026 10:35

Problem jest z tym, że uniwersytet jako instytucja już dawno nie ma autorytetu i nie jest żadnym punktem podparcia. Już od czasu jak przeszli na emerytury ostatni przedwojenni akademicy, to porządni naukowcy są tam wyjątkami, a nie regułą. No i od tamtego czasu wali się "prosty lud" pałą po głowie "morda w kubeł bo profesor tak powiedział i masz się go słuchać".
Gabriel mówi o historii, ale bardzo wyraźnie to widać w ekonomii, gdzie kompletne bzdury nie tylko niezgodne z nauką, ale w ogóle z logiką działania gospodarki były pociskane przez akademików w mediach żeby uzasadnić rozwalanie gospodarki po upadku PRLu i masowe bezrobocie. Kiedy ludzie mówili, że tak nie może być to byli właśnie waleni pałą "profesor tak powiedział!". 
Tylko, że kiedyś większość ludzi nie miało dostępu do tego świata i grzecznie słuchali, a teraz ludzie widzą ile te "ałtoryteta" są warte, mają też dostęp do informacji które kiedyś były całkowicie niedostępne i ta pała przestaje działać.

Jeśli ten system padnie, to jest duża szansa, że wartościowi naukowcy i prawdziwe autorytety na tym wypłyną bo przestaną być tłamszeni przez środowisko.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 10:37

"Jest stół, za stołem dziwni faceci, niektórzy w czapkach, a inni bez. Niektórzy siedzą, a inni stoją, z tych stojących, najbardziej eksponowani mają dziwne podłużne, zakończone półokrągło i spiczaście czapki. "

pierwsze skojarzenie - "Kozacy piszą list do sułtana"

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 10:47

Więc wróciłem do szkoły i przypomniałem sobie pytanie: co artysta miał na myśli?

Obrazek 1: drugi rząd słabiej zarysowany, ale z lewej widzę turecką czapkę, z prawej gówniaka, którego słucha trzech dorosłych; stół pokryty obrusem w lilijki, a pod stołem chude psy, a jeden śpi.

Obrazek 2: po prawej znowu turecka czapka, prawie w centrum gostek z rysopisu podobny do Arystotelesa, a z lewej w drugim rzędzie Wernyhora (choć pewnie ktoś inny), a przed nim stoi trzech i trzymająć się za gacie rozmawiają o tym, czy można już się zesrać na podłogę; ptaki to chyba gołębie szukające okruchów, jeden chce udawać orła; do tego dochodzi dziad proszalny z zamkniętymi w beznadziei oczami i z podniesioną ręką.

Obrazek 3: cholera wie, skąd Gunter Grass wziął pomysł na blaszany bębenek.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 4 czerwca 2026 10:37
4 czerwca 2026 10:57

To nie ten etap międzynarodowej propagandy

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @atelin 4 czerwca 2026 10:47
4 czerwca 2026 10:58

To na pewno nie są lilijki

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 10:57
4 czerwca 2026 11:06

to że to nie ten etap to jasne, to zaledwie skojarzenie "kompozycyjne"

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 4 czerwca 2026 11:06
4 czerwca 2026 11:12

Trzeba się wystrzegać skojarzeń kompozycyjnych moim zdaniem. To ślepa uliczka

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:12
4 czerwca 2026 11:21

Coryllusie ja nie sięgam zbyt głęboko. Za oknami ponuro całe dzieło ponure kozacy dodają kolor! :)

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 11:29

Tyle znałazłm - lament został ufundowany prze hetmana wielkiego koronnego Jana Tarnowskiego męża najstarszej córki Anny.

 

No i takie wytłumaczenie - 

Relief opatowski nie ukazuje – jak dotychczas sądzono – tłumu manifestującego swój żal po śmierci kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Widoczne na reliefie przedmioty, takie jak biurko, arkusze pergaminu, przybory do pisania, kierują naszą uwagę ku ikonografii Urzędu Kanclerskiego, który zaczął kształtować się na początku XVI wieku. Możemy przypuszczać, że Szydłowiecki najprawdopodobniej przedstawiony jest tu w otoczeniu wiernych współpracowników, na co wskazuje obecność i liczba psów leżących pod stołem. Temat reliefu jest zapewne związany z jakimś tragicznym wydarzeniem politycznym, o czym świadczy panujący w grupie smutek. Przypuszczenie to zdaje się potwierdzać fragment dzieła Genealogia atque familia ducum Radivilonum, wydanego w 1603 roku z inicjatywy wnuka kanclerza Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła „Sierotki”. Zawiera opis rozpaczy Krzysztofa Szydłowieckiego wywołanej wiadomością o zdobyciu Rodos przez wojska muzułmańskie. Możemy zatem założyć, że płaskorzeźba opatowska ukazuje smutek kanclerza, słynącego z antytureckich poglądów, i jego otoczenia na wieść o klęsce armii chrześcijańskiej. Nawrocki Rafał

https://repozytorium.kul.pl/items/893e798d-6a05-4ed5-bc54-97939136b3ac

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 11:29
4 czerwca 2026 11:38

No to jest dobry kierunek - chyba. Co jednak mają wspólnego z urzędem kanclerskim dwie kostki do gry i coś, co wygląda na talię kart? Psy to wierność, a gołębie co znaczą? Bo nie pokój raczej. No i kwestia - który to kanclerz? Jeśli ten z brodą, to cała interpretacja jest do luftu, albowiem na płycie nagrobnej mamy Szydłowieckiego po śmierci gładko ogolonego. I trudno raczej przypuszczać, że na ścianie bocznej przedstawiono by go z brodą. Rodos stracono w 1522, kanclerz umarł dekadę później. W międzyczasie zaszły wydarzenia takie jak Mohacz i całkowita zmiana stosunków w naszej części Europy. Dlaczego więc tu przedstawiono reakcję na upadek Rodos? Skąd taki wniosek?

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:38
4 czerwca 2026 11:44

Pod tym linkiem jest cały artykuł liczące 28 stron. 

Tak na logikę należałoby zacząć od strojów. Kto się tak ubierał? kto takie czapki nosił?

I czy nie pozostały po hetmanie wielkim koronnym jakieś listy, w których opisuje zamówienie?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:38
4 czerwca 2026 11:48

... a gołębie co znaczą?

 

pocztowe od starożytności wykorzystywane były do szybkiego przesyłania wiadomości dzięki niezwykłej zdolności nawigacyjnej [za ai]

.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 11:44
4 czerwca 2026 11:49

Takie czapki nosili żydzi. Ten artykuł jest po angielsku, nie przeczytam go w całości. On tylko potwierdza moje najgorsze obawy

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @MarekBielany 4 czerwca 2026 11:48
4 czerwca 2026 11:55

Te niczego nie przesyłają, siedzą tylko pod stołem, aż dziw że nic nie napaskudziły

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:49
4 czerwca 2026 12:02

Ten artykuł jest po polsku, abstract jest po angielsku. Zaraz Panu wyślę na maila.

zaloguj się by móc komentować

Tobiasz11 @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 09:24
4 czerwca 2026 12:05

Muzealnicy...

W zeszlym roku po raz pierwszy w zyciu odwiedzilem Zamosc, wzielismy przewodnika bo bylismy z najmlodsza corka i chcialem, zeby sie zainteresowala historia tego miasta.

W Muzeum Sakralnym Katedry Zamojskiej wisial wielki portret Jana Zamojskiego, no dole obrazu przyczepiona piekna tabliczka z wygrawerowana data urodzenia i smierci.

Data smierci przestrzelona o pare lat. Pytam przewodnika czemu tak i czy nikt nie zwrocil na to uwagi, przeciez tam musi byc jakis kustosz, inni pracownicy.

Wzruszyl tylko ramionami.Takze tak..

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Tobiasz11 4 czerwca 2026 12:05
4 czerwca 2026 12:18

To jest niereformowalna banda. Mają szczęście, że nigdy nie zostanę ministrem kultury.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 12:02
4 czerwca 2026 12:24

Przeczytałem to co najważniejsze. Ten tekst to skandal. Facet dopratruje się "atrybutów kanclerskich" na tym stole. Wymienia je wcześniej są to pieczęcie i pergaminy. Pisze też, że stół przykryty ciężką kapą to także atrybut kanclerski, ale - uwaga - pierwszy raz użyto go właśnie w Lamencie. To jest nadinterpretacja własnych słów i założeń tej dysertacji. Na tym stole nie ma żadnych atrybutów kanlerskich. Są tylko papiery do zapisywania transakcji, kości do gry i prawdopodobnie talia kart. No i ta dziwna czarka.

Przyjrzałem się postaciom w oryginale. Drugi od lewej licząc od stojącego, najważniejszego żyda w czapce, tego nad stołem w samym środku, to ewidentnie Chińczyk, źle przerysowany na tych reprodukcjach, co je dałem wcześniej. Proszę bardzo

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:38
4 czerwca 2026 12:27

> Co jednak mają wspólnego z urzędem kanclerskim dwie kostki do gry i coś, co wygląda na talię kart?

Moze to jakis trop?

Shut the box

"Unconfirmed histories of the game suggest a variety of origins, including 12th century Normandy (northern France)..."

Wersja gry z wykrozystaniem kart:

Play Shut the Box (Without a Box!) - Instructables

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 4 czerwca 2026 12:27
4 czerwca 2026 12:41

Chyba za późne to jest, żeby porównywać

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 11:38
4 czerwca 2026 12:43

>> a gołębie co znaczą?

Mnie one nie wyglądaja na gołębie; przynajmniej na fotografii, bo na rysunku faktycznie takie jakieś. Sokoły raczej. Pasowałyby do psów myśliwskich.

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 12:24
4 czerwca 2026 13:02

Szydłowiecki organizował dwa jarmarki w roku w Opatowie. Oni przypominają kupców międzynarodowych i bynajmnie się nie frasują. A transakcje zawierano przy ławie. W średniowieczu i renesansie włoscy oraz żydowscy kupcy, złotnicy i pożyczkodawcy rozkładali swoje monety, weksle i księgi do wymiany pieniędzy właśnie na publicznych ławach. Miejsce to służyło jako centrum zawierania transakcji finansowych. 

Może to ten trop?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 13:02
4 czerwca 2026 13:05

Tak, to ten trop. Mamy do czynienia z targiem. Jest pani mistrzynią pani Ewo. Duże centrum handlowe, na które przybywali kupcy z całego świata, zostało właśnie zamknięte. I to jest rzeczywisty powód lamentu. Psy i ptaki też na pewno coś znaczą, ale chyba raczej w sferze symbolicznej. 

zaloguj się by móc komentować



ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 13:05
4 czerwca 2026 13:27

No właśnie. Nam się jarmark kojarzy z pietruszką na straganie i balonikami. W okresie, gdy żył Szydłowiecki to były spotkania międzynarodowych kupców na szlakach handlowych. Na tym relifie widzę przegląd chyba wszystkich narodowości kupieckich.

zaloguj się by móc komentować

Alfatool @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 12:44
4 czerwca 2026 13:31

Sokoła sprezentował Szydłowiecki Henrykowi VIII i one d chartów jakoś nawiązują. Ale skąd te dzieci i instrumenty muzyczne?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 13:27
4 czerwca 2026 13:35

No właśnie, rysunek zniekształca relief. To były targi w stylu szampańskich targów. Ciekawe ile trwały, bo mogłby trwać i po pół roku - jedni wyjeżdżali, drudzy przyjeżdżali. Nie ma chyba żadnej książki o targach na terenie Polski w średniowieczu i renesansie?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 4 czerwca 2026 13:31
4 czerwca 2026 13:36

No, tego nie wiemy...nie zmienia to chyba jednak interpretacji pani Ewy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 4 czerwca 2026 13:31
4 czerwca 2026 13:37

Mamy jeden instrument muzyczny - bęben. I jedno dziecko. No i duchownego - chyba - z tym dziwnym niby pastorałem. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 4 czerwca 2026 13:31
4 czerwca 2026 13:46

Analogicznie do Chińczyka, po prawej stronie Żyda stoi postać w stroju antycznym...ta dam...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 13:05
4 czerwca 2026 13:51

Czyli Szydłowiecki coś gwarantował, a następca już nie chce potwierdzić tych gwarancji? Kto po nim był kanclerzem?

Szydłowiecki miał herb Odrowąż z Orderem Smoka - tako rzecze wiki. Wlad Tepesz też to miał i stąd nazywano go później Dracul, Dracula od "draco" = "smok".

Ten order smoka nadawali chyba Luksemburscy a potem  Habsburgowie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 13:54

Z ciekawostek Opatów miał prawo składu na sól i na śledzie, czyli istniał przymus drogowy dla kupców/karawan.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 13:56

Przy bębnie siedzi chyba karzeł, a nie dziecko - zbyt krępa budowa ciała m, a i głowa taka dorosłego. Tem instrument niby wiolonczela to wskazuje na jakichś trubadurów chyba,,co? Czyli ten, za którym ten unstrument stoi to jakiś trubadur.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:00

No i widać, że ten trubadur coś musi dużo wiedzieć, bo jakies większe dziecko lub drugi karzeł ciągnie go za pas, jakby chciał na nim wymusić, aby coś opowiedział albo coś zaspiewał. Wokół tego trubadura stoją postscie, jakby z jego ekipy. W każdym razie widać, ze trubadur jest ważny, a w tej grupie najważniejszy 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 4 czerwca 2026 13:51
4 czerwca 2026 14:00

Maksymilian mu go nadał, albowiem dobrze się przysłużył jego sprawie na zjeździe w Wiedniu w 1515 roku, ale to bez związku. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 13:54
4 czerwca 2026 14:02

A Szydłowiecki miał układ z Wrocławiem, cofnął bowiem prawo składu dla miasta Poznania i przeniósł je na Wrocław, czym zdenerwował Tomickiego, bo on czerpał dochody z różnych poznańskich prebend, a takie prawo składu na pewno je powiększało. Krzycki przez to, który łasił się do Szydłowieckiego najpierw, zaczął go opluwać i nazywać smokiem, żmiją i jakoś tam jeszcze. Za każdym razem szło o pieniądze

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 4 czerwca 2026 14:00
4 czerwca 2026 14:04

Kurna ślepy jestem, Wojtek miał rację, są trzy instrumenty. Poza tym z tła wyłaniają się jednak postaci alegoryczne. No, ale trzeba by je było obejrzeć w oryginale, bo ten odrys wiele ujmuje z tych wizerunków

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:06

Ważne, a nawet najważniejsze są jednak dłonie tych postsci. Każda z postsci robi jakies nienaturalne gesty dłońmi. Wg mnie to są jakieś znaki, których używało się przy transakcjach. Grąbczewski np. opisywał, jak przebiegały negocjacje hsndlowe w Turkiestanie. Otóż między dwoma stronami przechadzał pośrednik (miał taką specjalną nazqę, ale teraz nie pamiętam) i ściskał dłoń, czy tylko palce, tak aby nikt inny widział. Ten pośrednik też układał te palce i dawał do sciskania. Układ tych palców to był kod, co strona myśli o propozycji. Nikt się nie odzywał ani słowem - wszystko robiono w milczeniu za pomicą tych dłoni i palców.

Dlatego uważam, że te dłoni COŚ MÓWIĄ, COŚ ZDRADZAJĄ. Ale nue znamy tego kodu kupieckiego i stąd patrzymy na to, jak na niemy film.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 4 czerwca 2026 14:06
4 czerwca 2026 14:08

To z pewnością, ale kto to jest Grąbczewski?

zaloguj się by móc komentować

grudeq @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 13:54
4 czerwca 2026 14:08

Plus to, że do 1514 roku był własnością Biskupów Lubuskich.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:11

Spójrz np. a tego siedzącego przy stole - drugi od prawej, a pierwszy na prawo od przysypiającego gościa z talią kart. On ewidentnie swoimi palcami daje jakieś znaki, coś mówi.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 14:08
4 czerwca 2026 14:12

No ten Polak w słymużbie cara z pezełomu XIX/XXw, co "pidróżował" z wojakami po Pamirze, Tybecie i Kaszgarii...:). Stalagmit o nim mówił kiedyś na wykładzie.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 14:08
4 czerwca 2026 14:14

Bronisław Grąbczewski - generał. Jedyny cudzoziemiec, który dosłyżył się u cara stanowiska gubernatora. W 1905 na znak protestu podał aie do dymisji.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 4 czerwca 2026 13:02
4 czerwca 2026 14:16

Ale na tym stole nie ma ani jednej monety i w ogóle nie przypomina on banco. Za to nakryty jest kosztownym obrusem - nipricziom, gdyby chodziło o ławę bankierską, w dodatku publiczną (patrz rycina poniżej). Czym wytłumaczyć obecność grupy muzyków po prawej? Oprócz dziecka z bębnem widać za nogami stojacych postaci dwa instrumenty podobne do violi. Element dość zaskakujący w miejscu, gdzie trzeba skupic się na interesach. Co robią psy pod stołem? Wspomniała Pani o zydowskich czapkach, ale najbardziej typowy, lejkowaty pileus cornutus tu nie występuje. Wśród postaci w kołpakach mamy jedną w szatach najwyraźniej duchownych, a ten stojący obok stołu z lewej strony ma rysy twarzy dalekowschodnie (ktos to zresztą napisał w jednym z komentarzy). No i najważniejsze - dlaczego prawie wszyscy mają szaty antyczne albo przynajmniej antykizujące?

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:16

W wiki ładnie pisze o Mamie Szydłowieckiego Zofii:

Około 1464 roku Zofia wyszła za owdowiatego
podówczas ochmistrza królewskiego Stanisława
Szydłowieckiego. Zofia Szydłowiecka urodziła
dziewięcioro potomków: Krzysztofa, Piotra, Pawła,
Annę, Mikołaja, Barbarę, Marcina, Elżbietę oraz
nieznaną z imienia córkę.

Zofia Szydłowiecka została zapamiętana jako

kobieta głęboko wierząca i niezwykle hojna i

pomocna dla ubogich ludzi, zwłaszcza swych

bliskich, którym pożyczała pieniądze i dawała

schronienie w swoich majątkach.

 

Była hojna i pomocna, ale pieniądze pożyczała a nie dawała. A skoro pożyczała to ciekawe czy na procent i na jaki procent.

A nawet jeśli bez procentu to jednak jak pożyczała pieniądze i wiedziala na co pożycza to jest to forma świetnego wywiadu gospodarczego 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 4 czerwca 2026 14:11
4 czerwca 2026 14:16

No, ewidentnie...I na pewno nie jest to wyraz - Mohacz

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @grudeq 4 czerwca 2026 14:16
4 czerwca 2026 14:18

Aha, a z jakiej rodziny się wywodziła? Bo z tymi biskupami lubuskimi to moim zdaniem afera. Jak to w ogóle jest możliwe? Na razie się wyłączę na trochę, wieczorem może powrócę. Bawcie się dobrze. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 14:13
4 czerwca 2026 14:19

Lubuskich z Lubusza. Lubelskie to przecież dopiero XIX wieku.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Dytryk_von_B%C3%BClow

Ten gagatek mial sprzedać wszystkie dobra w Polsce... 1514 rok.. a może to  była transakcja wiązana z Traktatem 1515 roku.

No i Szydłowiecki Tata co był zwolennikiem zmiany ustroju miast z prawa polskiego na unijne... znaczy magdeburskie

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jan-niezbendny 4 czerwca 2026 14:16
4 czerwca 2026 14:21

Może te psy to domini-canis, czyli może są alegorią oo. Domikanów? Zakon Kaznodziejski miał swoje placówki nawet w Chinach. Widać, że te psy na coś czekają, czegoś pilnują.

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:23

Kolegiata Św.Marcina powstała prawdopodobnie z fundacji księcia krzyżowca Henryka Sandomierskiego, miała stanowić centrum misyjne wymierzone w chrystianizację Rusi. Przy kolegiacie mieli być osadzeni templariusze, o portalu z ich wizerunkami wspominał Jan Długosz. W późniejszych latach w kolegiacie odbywały się sejmiki województwa sandomierskiego a sam Opatów leżał na ważnym szlaku handlowym prowadzącym z Centralnej Polski na Lwów.

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:24

Kolegiata Św.Marcina powstała prawdopodobnie z fundacji księcia krzyżowca Henryka Sandomierskiego, miała stanowić centrum misyjne wymierzone w chrystianizację Rusi. Przy kolegiacie mieli być osadzeni templariusze, o portalu z ich wizerunkami wspominał Jan Długosz. W późniejszych latach w kolegiacie odbywały się sejmiki województwa sandomierskiego a sam Opatów leżał na ważnym szlaku handlowym prowadzącym z Centralnej Polski na Lwów.

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:26

Natomiast w pobliskim Sandomierzu w kościele sw. Jakuba zachowały się płyty nagrobne krzyżowców z wyobrażeniem miecza, krąży też legenda o księciu Henryku i jego żydowskiej narzeczonej Judycie: D

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:30

A kościół ŚW. Jakuba w Sandomierzu był drugim klasztorem dominikańskim w Małopolsce po Krakowie. Z pierwotnego wystroju zachowała się głowa lwa jak i wspomniane wyżej płyty nagrobne krzyżowców .

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 4 czerwca 2026 14:19
4 czerwca 2026 14:32

To, zapewne tak. Właśnie się zdziwiłem, że z Lubusza. Pewnie już się szykował do protestantyzacji swojej diecezji a dobra w Polsce sprzedawał, bo miały wejść w posiadanie Habsburgów, którzy pewni by mu je skonfiskowali

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Mathias92 4 czerwca 2026 14:23
4 czerwca 2026 14:33

To wiemy, ale nie pomaga nam to w uszczegółowieniu zagadnienia

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Mathias92 4 czerwca 2026 14:26
4 czerwca 2026 14:33

Może jest coś w niej po pożyczaniu pieniędzy przez Judytę?

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:42

Tak, jest mowa o ukryciu skarbów zdobytych przez Henryka w Ziemi Świętej. Później podczas wyprawy przeciwko Prusom książę swinguje swoją śmierć.   Nasz bohater żyje spokojnie z Judytą wśród gór złota. Ogólnie był ciekawą postacią, ufundowal też szpital i komandorie Joannitów w Zagości .

zaloguj się by móc komentować

Mingus @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:45

To nie sa targi.  To obrady gremium  delegatów z różnych krajów.  Często tu pisze sie ze wszystko juz bylo w antyku. Wszystko oprócz "ONZ"?  Poza tym Lament opatowski to nazwa nadana przez zleceniodawcę dzieła czy samych artystow czy... akademie?  No i co stało sie z fortuna  herbu Odrowąż Szydlowieckich,  na czyja rzecz zaczela pracowac. 

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @Mingus 4 czerwca 2026 14:45
4 czerwca 2026 14:47

Radziwiłłowie przejęli cześć fortuny w tym miasto i zamek w Szydłowcu pod Radomiem.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Mingus 4 czerwca 2026 14:45
4 czerwca 2026 14:50

Czyli obrady delegatów z różnych krajów

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 14:50

wykonujecie Państwo wspaniałą pracę /choć to Boże Ciało/ w tym czasie akademia wzięła długi weekend, jak pogoda się poprawi to pogriluje

zaloguj się by móc komentować


Autobus117 @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 15:01
4 czerwca 2026 15:10

To nie tylko zabawa. Bawiąc się uczycie historii i sposobów na jej "odkopanie". Mogę się założyć że w sieci w Polsce dzisiaj i nie tylko nic takiego i na takim poziomie nie ma miejsca. Nie mają na to czasu . Oblecieć parę telewizji i wieszczyć wojnę to wymaga jednak czasu. Co prawda lamentują ale muszka czy krawat "pod kolor" być musi.:)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 4 czerwca 2026 15:10
4 czerwca 2026 15:14

Bardzo źle wyglądam w muszce, a w krawacie jeszcze gorzej

zaloguj się by móc komentować

Mingus @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 15:16

Cos na zasadzie obrad bildenberg. Choc w sumie to tez rodzaj targów.  Mnie zastanawiają  gole dłonie bez sygnetów i pierścieni. Karteczki stosuje sie do głosowania, sa rzeczy glosowane tajnie.  

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 14:50
4 czerwca 2026 16:41

Tak czy inaczej to były obrady," To jest walne zgromadzenie akcjonariuszy, które właśnie straciło prezesa. Faceci w czapkach zaś to zarządcy żydowskich domów bankowych, mających powiązania ze Stambułem." Jak wieść głosi Kanclerz Szydłowiecki był człowiekiem chciwym i łasym na "łapówki". Zgromadził potęzny majątek .A wierzycielami jego nie był tylko król ,lecz możni tego świata.

Np. Bona,chociaz obca- dążyła do wzmocnienia władzy Jagiellonów, uważała kanclerza za szkodnika i sługusa obcych mocarstw. To Bona chyba rzuciła publicznie ,że kanclerz był na liście płac dworu w Wiedniu,a tak w sumie chyba jednym z najbogatszych ludzi w Europie.Taki majątek nie spada z niebios.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 13:37
4 czerwca 2026 17:07

Opat? Suknia skromna, zakonna.

 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 15:14
4 czerwca 2026 17:34

Proponuję fular, to dopiero szyk!

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2026 15:01
4 czerwca 2026 17:37

Ja  sie  bawie  wysmienicie,...

...  a  Duch  Swiety  czuwa  i  prowadzi  !!!

 

Ciezko  mi  lepsza  zabawe  sobie  wyobrazic,...  dzieki  wielkie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @maria-ciszewska 4 czerwca 2026 17:34
4 czerwca 2026 17:44

Voila,...

...  mam  jeszcze,  chyba  ze  4,  po  Michelu  !!!

 

I  zdarzylo  mi  sie  juz  w  nie  zestroic.  To  jest  dodatek  bardzo  OK. 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Paris 4 czerwca 2026 17:44
4 czerwca 2026 18:02

Reniu, jak Ty to zakładasz, to się nazywa apaszka albo gawroszka, w zależności od rozmiaru  ;-)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 19:04

Nasuwa się podejrzenie, że w tle opatowskiej płaskorzeźby leży jakaś tragedia osobista Szydłowieckiego. Zwróćmy uwagę na okoliczności powstania zespołu nagrobków kolegiaty opatowskiej, do którego należą dziecięce nagrobki Ludwika Mikołaja (ufundowany w 1525 r.) oraz Zygmunta (z 1527 r.). Kanclerzowi niewątpliwie zależało na pozostawieniu męskiego potomka. Jednak w ostatnich latach życia urodziło się mu, a następnie zmarło w niemowlęctwie czterech synów. W tym okresie pochował również swojego brata, który zmarł nie zostawiwszy męskiego potomka. Prawdopodobnie już wtedy Szydłowieckiemu towarzyszyło przekonanie, że może odejść z tego świata jako ostatni męski przedstawiciel rodu. Jego obawy potwierdziły się niedługo potem.

Wśród mężczyzn ukazanych w płaskorzeźbie doszukiwano się oprócz Zygmunta I, także Piotra Tomickiego czy Jana Tarnowskiego. Do tego typu hipotez należy podchodzić z dużą dozą ostrożności.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repozytorium.kul.pl/server/api/core/bitstreams/6011538c-737e-4eee-bbfa-97902b94f15c/content

zaloguj się by móc komentować

Trzy-Krainy @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 19:29

Przewodnik mówił, że kilka postaci dało się na Lamencie rozpoznać. Nie wiem, niestety, które.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Trzy-Krainy 4 czerwca 2026 19:29
4 czerwca 2026 19:33

Oczywiście, wiemy, ale nie powiemy

zaloguj się by móc komentować

chlor @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 19:59

To nie jest żaden lament, tylko grupa ciężko czymś wzburzonych biznesmenów.

 

 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 20:04

Oprócz artykułu podlinkowanego przez panią Ewę, interesujący może byc również ten.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @chlor 4 czerwca 2026 19:59
4 czerwca 2026 21:23

Lament to miał Szydłowiecki. Widać, że ktoś postanowił wykończyć jego ród. Obstawiam, że Bona.

A oni są wzburzeni, bo nikt nie chciał realizować obietnic Szydłowieckiego po jego śmierci. Kto był spadkobiercą jego dóbr? Król? Padło tu info, że Opatów nabyli Radziwiłłowie, ale oni chyba nie byli spadkobiercami 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @OjciecDyrektor 4 czerwca 2026 21:23
4 czerwca 2026 22:02

Idąc najprościej za Wikipedią, to spadkobierczynią była pogrobowczyni Elżbieta Szydłowiecka – Wikipedia, wolna encyklopedia wespół z siostrą Krystyną Katarzyną. Wychodziłoby na to, że inne dzieci nie dożyły śmierci ojca.

Elżbieta wyszła za Radziwiłła, a Krystyna Katarzyna za Jan Podiebradowicz – Wikipedia, wolna encyklopedia księcia Oleśnicko-Ziębicko. W to wszystko wmieszał się jeszcze Cesarz, który stworzył tytuł hrabiego Szydłowieckiego - ciekawe czy to miało być na zasadzie jakiegoś majoratu czy innego fideikomisu. Koniec końców Podiebradowicz został spłacony i na Szydłowcu i Opatowie zasiedli Radziwiłłowie. Aha Szydłowiec miał jeszcze prawo składu na żelazo... 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
4 czerwca 2026 22:15

"To jest walne zgromadzenie akcjonariuszy, które właśnie straciło prezesa. Faceci w czapkach zaś to zarządcy żydowskich domów bankowych, mających powiązania ze Stambułem. No bo kto to może być? Niektóre z tych postaci mogą być rzeczywiście alegoriami, jak to dziecko siedzące na bębnie, ale reszta? Na stole walają się różne papierki, w tym małe zwitki, które na pewno mają poważne znaczenie. Być może są to weksle."

O czymś podobnym pomyślałem. Książeczka pod ręką tzw. "króla Zygmunta" to spis wierzycieli Szydłowieckiego z dłużnymi kwotami. "Król Zygmunt" zaś to skarbnik (księgowy Żyd) Szydłowieckiego. Papierki na stole, jak amen w pacierzu, to weksle. Wyraz twarzy skarbnika jest wyraźny: "Boże ty widzisz i nie grzmisz! Nie stało mości Krzysztofa między nami! A czym spłacić wierzycieli mości Krzysztofa Szydłowieckiego? Sułtan zrobił nas w balona! Nie będzie miała litościa dla nas królowa Bona." Lament zaś to ostatnia wieczerza klienteli Szydłowieckiego.

Ciężko wzburzeni biznesmani, jak napisał chlor. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @grudeq 4 czerwca 2026 22:02
4 czerwca 2026 22:18

"Wychodziłoby na to, że inne dzieci nie dożyły śmierci ojca."

Całkiem jak u Karola Marksa. U niego chyba, marły z głodu, o ile pamiętam. 

"Aha Szydłowiec miał jeszcze prawo składu na żelazo... "

W tym cała nadzieja. Ale ktoś musiał wyłożyć kasę, żeby komora w Szydłowcu się utrzymała. Ktoś czyli Radziwił. 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @Magazynier 4 czerwca 2026 22:15
4 czerwca 2026 22:43

Teraz trzeba tylko ustalić, kto ten komunikat nadał, dla kogo był on przeznaczony i czemu ma on formę płaskorzeźby na tumbie w opatowskiej kolegiacie. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @maria-ciszewska 4 czerwca 2026 18:02
4 czerwca 2026 22:43

Moze  sie  to  tak  nazywac  u  kobitek,  ale...

...  de  facto,  meski  fular  rozni  sie  krojem  od  gawroszki  czy  apaszki  !!!

 

Osobiscie,  wole,  jednak  ten  kroj  meski.

zaloguj się by móc komentować

Mingus @grudeq 4 czerwca 2026 22:02
4 czerwca 2026 23:20

Scena kiedy wierzyciele zmarłego debatują o jego dlugach. To by bylo  osobliwe upamiętnienie na nagrobku. Zlecone przez ziecia Jana Amora Tarnowskiego ożenionego z córką Krzyśka Zofia ktora w posągu wniosła biznes metalurgiczny.....  brzmi jak szydera. Nawet kiedy zmarly "narozrabial" np. Długów to na nagrobku upamiętnia sie jego zaslugi, raczej tak mysle. Tylko co bylo jego zasługa? Zjazd w Wiedniu 1515? 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Paris 4 czerwca 2026 22:43
5 czerwca 2026 05:26

A tego to nie wiedziałm. Dzięki.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować