-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O strategii przemilczeń raz jeszcze albo czym są badania nad strukturą materii

Wczoraj znowu przypomniało mi się, jak Jacek Drobny mówił mi, że kamień filozoficzny został wynaleziony i jest nim pieniądz fiducjarny. I zadumałem się zaraz nad strukturą manipulacji, jakże przecież prostą i łatwą do zauważenia. Cała historia poszukiwań kamienia filozoficznego zwekslowana została w kierunku badań nad strukturą materii i nikt nie myśli o niej, jak o dziejach poszukiwania stałego i łatwo odnawialnego budżetu dla armii. Być może było i jest wręcz tak, że całe badania struktury materii były i są nadal tylko pretekstem dla kreowania budżetu na wojnę. Taki wniosek narzuca się sam, albowiem kredyt znany był już wcześniej, opisywany jest w Biblii, ale jego skala była nieco inna, a werbunek armii, nawet tych wielkich, imperialnych opierał się raczej na swoistym rozumieniu tradycji i więzach plemiennych niż na regularnie wypłacanym żołdzie. Sama zaś myśl o żołdzie implikuje od razu kolejną – wodzowie nie płacący żołdu, dzielą się łupem z żołnierzami. Ci zaś, którzy go płacą, są uzależnieni od bankierów i muszą kontrolować przepływ aktywów pozyskanych w wyniku wojny w taki sposób, by nic z tego strumienia dóbr nie trafiło do kieszeni żołnierzy.

Jeśli więc chemia i fizyka, a także i inne nauki przyrodnicze stanowiły jedynie pretekst do kreowania pieniędzy z niczego, to znaczy, że wiedza z tych dziedzin jest oczywiście absorbująca, ale nie prowadzi nas ani do wolności, ani do szczęścia. Jest fetyszem ludzi aspirujących, a także takich, którzy chcą uwolnić się od swojego dotychczasowego życia poprzez karierę w jakiejś hierarchii ocenianej jako bezpieczna. To zaś znaczy taka, która wyklucza wybory polityczne. No tyle, że samo podjęcie badań nad strukturą materii okazuje się być wyborem politycznym. Ludzie zaś robiący kariery naukowe w wymienionych dziedzinach są jedynie zasobem, mniej lub bardziej przydatnym kreatorom budżetów potrzebnych do globalnej dominacji.

Tak było, ale czy tak jest? Odnoszę wrażenie, że coś się zmienia, albowiem badania nad strukturą materii ugrzęzły w abstraktach, z których nie da się już wycisnąć ani grosza, a ich treść stała się nieprzekazywalna. To znaczy stanowi jedynie wartość anegdotyczną. Ktoś mi tu tłumaczył kiedyś, że wszechświat wygląda jak powierzchnia tiramisu. Bardzo ciekawa wizja tylko co z tego? Ludzi to nic nie obchodzi. Podobnie jak coraz mniej obchodzi ich możliwość penetrowania kosmosu. Nie da się skroić budżetu na te projekty, bo nie ma żadnej dźwigni do tego. Takiej, jaką było badanie struktury materii, trwające przez trzysta lat z okładem, a przez nas utożsamiane z nowoczesnością i biegunowo różne od nieżyciowych opisów i wskazówek zawartych w Biblii.

Teraz wyznaczmy, raz jeszcze, dobrze i tak widoczną, granicę pomiędzy dawnymi na nowymi czasami. Najważniejszą myślą ludzkości, a to znaczy dworów dążących do dominacji nad światem, w czasach przed epoką nowożytną, było dotarcie do Indii. Nie było jednak dobrego pretekstu. On był wręcz niedobry, a dziś jest do tego jeszcze zapomniany i zakłamywany. Europa chciała dotrzeć do Indii dla pozyskania szeregu skomplikowanych, ułatwiających życie i pomnażających majątek technologii. One były znane, ale coś, czyli Islam, przeszkadzało w ich eksploatacji i stawiało ją na granicy opłacalności. Dopiero pomysł, by dotrzeć do Indii przez zachodnie morze, w dodatku z misją nawracania ludów pogańskich, różną w istocie od misji średniowiecznej czyli odzyskania Ziemi Świętej, grobu Pańskiego i Groty Narodzenia, spowodowało, że znalazły się pieniądze na to przedsięwzięcie. I to był przełom. Wyznaczył on granicę w historii ludzkości, ale także w historii Kościoła, który stał się organizacją globalną, szerzącą swoją naukę wśród ludów całej Ziemi. Nie zaś organizacją okopaną na pozycjach i broniącą się przed herezjami  coraz bardziej agresywnym  i podstępnym Islamem.

Reakcja była w zasadzie natychmiastowa – herezje i Islam, a także dwory dążące do dominacji globalnej wskazały, że nie potrzeba kreować budżetów, skoro są one w klasztorach. Te jednak błyskawicznie okradziono i pojawiła się na nowo potrzeba kreacji. I wtedy alchemicy, z pozycji menedżerów średniego szczebla, zajmujących się wycinkowymi badaniami przydatności materiału skalnego do jakichś eksperymentów, awansowali na demiurgów. I tak już zostało. Ostatnim wielkim alchemikiem był chyba Oppenheimer. Badania nad strukturą materii na zawsze zostały połączone z ideą zagłady całej ludzkości. I w ten sposób ludzkość znalazła się w martwym punkcie, z którego nie ma odwrotu, albo pozornie nie ma odwrotu. Jesteśmy jak ci biedni Izraelici obserwujący stojących na wzgórzu, oszalałych proroków, z których każdy głosi coś innego i wszyscy domagaj się posłuchu, a połowa z nich to agenci Filistynów, a jakby tego było mało, przechodząc koło nich należy jeszcze pilnować portfela. Potrzebny jest jakiś znak i plan, byśmy zawrócili z tego miejsca i mogli na nowo podjąć swoją wędrówkę, w zgodzie z zamiarami i nauką Pana. I taki moment nadchodzi, mam wrażenie. Jak będzie wyglądał i dokąd nas poprowadzą prawdziwi Mężowie Boży, lub jak kto woli – widzący? Nie mam pojęcia. Chciałbym jednak przypomnieć Wam taką oto historię z Pierwszej Księgi Samuela.

Helli, któremu oddano pod opiekę Samuela, miał dwóch synów. Sprawowali oni opiekę nad Przybytkiem, a zachowywali się niczym Tusk i Palikot za pierwszych rządów PO. Czynili różne przeniewierstwa mimo ostrzeżeń swojego coraz starszego ojca i mimo ogólnego zgorszenia. To znaczy fałszowali obrzędy, skracając ich czas i nie pozwalając na dopełnienie się ofiary całopalnej. Myślę, choć mogę się mylić, że po prostu handlowali mięsem z Filistynami. Grozili ludziom przynoszącym ofiarę do Przybytku i domagali się nachalnie datków. Nie czuli nad sobą żadnej władzy, a Helli nie mógł się im przeciwstawić. I wtedy Pan objawił się po raz pierwszy młodemu Samuelowi, który został potem ostatnim sędzią Izraela. Nawoływał go trzy razy, a kiedy w końcu Samuel zrozumiał, że to Pan go woła, stanął przed Nim – bo Jahwe mu się objawił – i usłyszał takie oto słowa:

Oto ja uczynię taką rzecz Izraelowi, że wszystkim którzy o niej usłyszą, zadzwoni w obydwu uszach.

Tak dosłownie jest napisane, a dalej jest wskazówka, że to przez grzech synów Hellego i przez zaniechanie jego samego - bo powinien tych dwóch bałwanów przywołać do porządku. No, ale jest powiedziane wyraźnie – uczynię taką rzecz Izraelowi…Helli jest więc tylko pretekstem. To zaś, ta formuła, jak przypuszczam, odnosi się do wszystkiego co stało się później i co jest opisane w Księgach Królewskich. Jak bowiem mogłoby być inaczej? Samuel jest tym, który z woli ludu namaszcza pierwszego króla Izraela, a zostaje nim Saul. To znaczy, że poprzednia formuła kreowania budżetów i metod przetrwania w skrajnie niebezpiecznym otoczeniu już nie skutkowała. Naród zaś pogrążał się w grzechu. Czy król był dobrym wyjściem z tej sytuacji? Samuela zapowiada ludowi, że król to dla nich wyłącznie powinności bez zapłaty i podatki w naturze oraz pieniądzu. Oni jednak chcą króla. I on go im daje. Okazuje się potem jednak, że to nie ten król, bo Pan widział na tym miejscu kogoś innego. Choć przecież musiał zainspirować całą zmianę. Była ona jednak częścią planu wyłożonego w zacytowanym tu zdaniu kończącym się słowami – zadzwoni im w obydwu uszach.

Uważajmy więc, żeby i nam nie zadzwoniło, wskutek naszych głupkowatych wyborów, których nie da się już odwrócić. I uważajmy, żeby ulec bełkotowi fałszywych proroków.

Wskazanie króla było istotną zmianą w życiu Izraela, która ocalił naród od zagłady poprzedzonej deprawacją. My też musimy wypatrywać znaków wskazujących na zmianę, która oderwie nas od mechanizmu napędzającego naszą dotychczasową cywilizację, czyli od uporczywych i nie prowadzących już nigdzie badań nad strukturą materii i wszechświata. Nie wiem, na co to zamienimy, ale ci którzy wierzą, wiedzą już, że ocaleją.

Na dziś to tyle. Mam jeszcze w magazynie cztery egzemplarze „Wielkiej wojny pruskiej” i cztery „Hildegardy”. Promocja trwa do końca roku.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/o-ujscie-wisly-wielka-wojna-pruska-adam-szelagowski/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/hildegarda-z-bingen-1098-1179-nie-o-medycynie-i-muzyce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cesarz-boleslaw-chrobry/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/polityka-wschodnia-boleslawa-chrobrego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/dwu-cesarzy-zachodnich-jako-zasada-ustrojowa-w-czasach-chrobrego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/wzrost-panstwa-polskiego-w-xv-i-xvi-wieku-adam-szelagowski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zabojczyni-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zaginiony-krol-anglii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/przygody-kapitana-magona-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/polskie-kresy-w-niebezpieczenstwie-pod-wozem-i-na-wozie/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/o-polskich-tradycjach-w-wychowaniu-stanislaw-szczepanowski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/objawienia-matki-boskiej-w-gietrzwaldzie-dla-ludu-katolickiego-wedlug-urzedowych-dokumentow-spisane/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-kapistran-biografia/

 



tagi: wojna  budżet  biblia  sędziowie  alchemicy  samuel  struktura materii 

gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 11:37
81     2092    10 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 20 zł 30 zł

Komentarze:

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 12:14

Jacek Drobny mówił mi, że kamień filozoficzny został wynaleziony i jest nim pieniądz fiducjarny.

Genialne stwierdzenie. Pieniadz fiducjarny jest dobry a deficyt budżetowy jest zły jak nam tłumaczą ekonomiczni guru, którzy taktownie nie zauważają przy tym tego samego mechanizmu kreacji.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 22 grudnia 2024 12:14
22 grudnia 2024 12:23

Uważają bowiem wszystkich wokół za głupszych od siebie. I do komunikacji z tymi głupszymi kreują takich jak Harari

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 12:52

 A propos islamu i papierowego pieniądza, to w Jemenie (Somalia, Etiopia) i w okolicy najpopularniejszą walutą do lat '70 były.. srebrne talary Marii Teresy z XVIIIw. Spotkałem się z tą informacją w kilku miejscach. Nawet niby  Włosi Mussoliniego i Anglicy dostali oficjalną koncesję na bicie takich monet w XXw. 

Skąd one się tam wzieły i dlaczego te talary? 

i tak, kamień filozoficzny na masową skalę skutecznie wdrożył po raz pierwszy Bank Anglii.

PS Cały czas uprzejmie się dopraszam by zaakceptować moją prośbę o możliwośc pisania bloga.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @koncereyra 22 grudnia 2024 12:52
22 grudnia 2024 13:01

Mam wrażenie, że prośba jest już spełniona, ale jeszcze sprawdzę

zaloguj się by móc komentować


koncereyra @gabriel-maciejewski 22 grudnia 2024 13:01
22 grudnia 2024 13:20

Dziękuję pięknię i życzę Wesołych Swiąt!

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 13:28

<<<Podobnie jak coraz mniej obchodzi ich możliwość penetrowania kosmosu. Nie da się skroić budżetu na te projekty,>>>

Niektórzy potrafią... 

"SpaceX wygrywa kontrakt NASA o wartości 2,9 mld dolarów na budowę lądownika księżycowego . Firma Elona Muska pokonała Blue Origin Jeffa Bezosa i innych w konkursie na zabranie amerykańskich astronautów na powierzchnię Księżyca." 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @klon 22 grudnia 2024 13:28
22 grudnia 2024 13:32

Pogadamy, jak ich stamtąd przywiozą

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @koncereyra 22 grudnia 2024 12:52
22 grudnia 2024 13:33

Bank Anglii nie wtnalazł pieniądza fiducjarnego. Caly czas operował kruszcem. Sztuka ta udała się dopiero eządowi USA, który ogłodił ponad 50 lst temu, że ich dolar nie jest już wynienialny na złoto. Do dziś "eksperci" z Konfy uważają, że to uczyniło dolara papierem bez pokrycia, czyli w zasadzie bezwartościowym szajsem. I nie wiem, jak im się to spina w głowach z cały czas rosnącą, od tamtego czasu, przewagą militarną. 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @klon 22 grudnia 2024 13:28
22 grudnia 2024 13:40

A w temacie badania materii CERN nie proznuje

Future Circular Collider

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 13:44

Co do naszego podworka to gdyby mi ktos powiedzial pod koniec lat 90, ze bedziemy mieli synchrotoron w Polsce to bym uznal to za sci-fi

 SOLARIS

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 13:44

Czyli należy się teraz spodziewać, że badania nad kosmosem czeka to samo, co kontakty handlowe Europy z Ameryką...tj. zanik i po upływie 1000-1200 lat ponowne "odkrywanie" Ameryki.

Czyli Ameryka ok. 300 roku została całkowicie wyeksploatowana i nie było już na czym zarabiać. 

Badania nad kosmosem były nakręcsne poszukiwaniem innej cywilizacji. Ale teraz, skoro rozkręca wię biznes z AI, obca cywilizacja jest niepotrzebna do wkręcania rządów w zbrojenia z udziałem AI. 

AI będzie gwoździem do trumny dla badań kosmosu. Stworzy się tu na Ziemi taki wirtualny wszechświat - i to na wyciągnięcie ręki - że ten prawdziwy wszechświat będzie interesował tylko kolekcjonerów znaczków pocztowych..

PS. Już w czasach Aleksandra Wielkiego zadbano o to, aby żołnierz mógł tylko powąchać bogactwo (wszyscy oni zaraz potem wpadli w długi jak Grecja długa i szeroka). 

Dziś tymi żołnierzami są....biznesmeni/przedsiębiorcy.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:33
22 grudnia 2024 13:45

"Bank Anglii nie wtnalazł pieniądza fiducjarnego."

Wynaleźli już dużo wcześniej, pewnie Chińczyki.

BoE po raz pierwszy udało się wdrożyć podczas wojeń napoleońskich finansowanie budżetu papierowym pieniądzem z długu bez hiperinflacji.

Po wojnie wymenialność przywrócono na kruszec na poprzednich poziomach. To był ten moment kiedy kamień filozoficzny po raz pierwszy zadziałał jak powinien zamiast wybuchnąć w twarz. Kontrolowan fuzja jądrowa:)

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @klon 22 grudnia 2024 13:28
22 grudnia 2024 13:50

Właśnie...co szkodzi dać Muskowi kontrakt na mission imposible. Czy zdajesz sobie sprawę czym jest wiatr słoneczny? Bo NASA może sobie planować lądowanie nawet na powierzchni czarnej dziury. Papier wszystko wytrzyma. Pamiętssz XVIw projekty włoskich inżynierów, pokazujących kamienne statki morskie? Z tym lądowaniem człowieka na Księżycu jesr identycznie. Choć samobójców nigdzie nie brakuje. A i metody montażu filmowego wziosły się o kilka poziomów wyżej.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 22 grudnia 2024 13:44
22 grudnia 2024 13:54

Gdyby ktoś w latach 90-tych powiedział, że w Polsce bedzie tyle samochodów też każdy uznałby to za sci-fi. To niczego nie dowodzi, poza tym, że Polska staje się zasobem ludzi, którzy pracują dla firm organizujących obrót zaawansowanymi technologiami.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @koncereyra 22 grudnia 2024 13:45
22 grudnia 2024 14:15

Dokładnie tak: " Chiny mają długą historię papierowego pieniądza, sięgającą VII wieku n.e. W XI wieku rząd ustanowił monopol na jego emisję, a pod koniec XII wieku zawieszono jego wymienialność. Użycie takiego pieniądza stało się powszechne w późniejszych dynastiach Yuan i Ming. "

Myślę że fachowo opisze to nasz @Pioter,to w ogóle ciekawa historia ,jak w dawnych czasach "bito"taki pieniądz,a raczej go malowano. Cioteczka wiki ujmuje to tak: https://pl.wikipedia.org/wiki/Chi%C5%84skie_pieni%C4%85dze_papierowe

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 14:21

" My też musimy wypatrywać znaków wskazujących na zmianę, która oderwie nas od mechanizmu napędzającego naszą dotychczasową cywilizację, czyli od uporczywych i nie prowadzących już nigdzie badań nad strukturą materii i wszechświata. Nie wiem, na co to zamienimy, ale ci którzy wierzą, wiedzą już, że ocaleją."

 

Przypomniało mi to księgę Ozeasza i ten fragment(z Oz 14):

" Asyria nie może nas zbawić -
nie chcemy już wsiadać na konie
ani też mówić "nasz Boże"
do dzieła rąk naszych.
U Ciebie bowiem znajdzie litość sierota». "

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:54
22 grudnia 2024 14:25

> To niczego nie dowodzi, poza tym, że Polska staje się zasobem ludzi, którzy pracują dla firm organizujących obrót zaawansowanymi technologiami.

Mi chodzi o to, ze badania materialowe maja sie dobrze i pieniadze plyna szerokim strumieniem. A mamy niezlych specjalistow, dla przykladu nasi krystalografowie naleza do swiatowej elity (niestety wielu wyjechalo).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 22 grudnia 2024 14:25
22 grudnia 2024 14:32

Bo tak ma być - kształcimy specjalistów inżynierów i potem eksport zasobów kadrowych.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @koncereyra 22 grudnia 2024 13:45
22 grudnia 2024 14:37

No właśnie, że Bankowi Angli nie udało się. Przywieźli do Portugalii ten papier, jako środek płatniczy, ale nikt im nic nie chciał sprzedać za ten papier. I wtedy, aby ich wojsko miało fo żreć i w czym chodzić i gdzie wpać, ściągnęli kruszec. I tym sposobem przedłużyli Napoleonowi wojnę w Hiszpani - zgodnie z planem - dzięki czemu Napoleon nie mógł na Rosję posłać wszystkich swoich zasobów.

Tak więc pomysł to jedno, a skuteczne wykonanie to drugie.

Chińczycy mają pernamentny problem z praktycznym wykorzystywaniem wynalazków i stąd twierdzę, ze to nie są ich wynalazki.

zaloguj się by móc komentować

valser @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:54
22 grudnia 2024 14:38

Jak sie nie potrafisz sam zorganizowac, to zawsze sie znajdzie ekipa, ktora cie zagospodaruje. Problem w tym, ze nawet jak ludzie cos potrafia sami ze soba zrobic, to wybieraja zgloszenie sie na ochotnika do obcego projektu. Niby wiedza na co sie zapisuja, ale ostatecznie orientuja sie, ze nie bardzo chca ponosic konsekwencje swoich wyborow. Slowo klucz do tych wyborow nazywa sie "kariera".

zaloguj się by móc komentować

klon @zkr 22 grudnia 2024 13:40
22 grudnia 2024 14:39

To wszystko jest wyścigiem do syntezy... Kto pierwszy wybuduje TOKAMAK'a lub jemu podobne urządzenie dające nadwyżkę energii, ten zostanie Cesarzem!

Wyścig na Księżyc po paliwo zacznie przypominać czas Gorączki Złota. Jak zająć najlepsze działki..... :) 

zaloguj się by móc komentować

pike @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:33
22 grudnia 2024 14:42

Tym kruszcem było złoto...

Odniowiony w 1703 roku sojusz z Portugalią dawał Królestwu Anglii

dostęp do brazylijskich złóż złota w stanie Minas Gerais.

Dzięki temu Bank Anglii miał dobre zabezpieczenie na wypadek jakiegoś kryzysu

i mógł spokojnie działać….

zaloguj się by móc komentować

klon @ewa-rembikowska 22 grudnia 2024 12:14
22 grudnia 2024 14:56

<<<Pieniadz fiducjarny jest dobry a deficyt budżetowy jest zły>>>

Deficyt budżetowey musi być zły "z definicji". Daje to argument do wstrzymania transferu pieniądza w kierunku podatnika na rzecz emitenta pieniądza. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:33
22 grudnia 2024 14:56

"Do dziś "eksperci" z Konfy uważają, że to uczyniło dolara papierem bez pokrycia, czyli w zasadzie bezwartościowym szajsem. I nie wiem, jak im się to spina w głowach z cały czas rosnącą, od tamtego czasu, przewagą militarną."

 

Spina im się, bo Kissinger we wczesnych latach 70-tych podpiął dolara do surowców, ropy i gazu.

Rozliczenia za surowce na świecie cały czas są jeszcze prowadzone w dolarach, choć Rosja, Chiny usiłują wprowadzać "de-dolaryzację".

No i USA emitują papierowe dolary pod zastaw obligacji rządowych, wciskając je innym krajom.

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 14:32
22 grudnia 2024 15:14

> Bo tak ma być - kształcimy specjalistów inżynierów i potem eksport zasobów kadrowych.

Tak, rozumiem do czego Pan i Gospodarz zmierzacie. I zgadzam sie z tym, ze tak jest.
Wszyscy placa z podatkow za wyksztalcenie specjalistow a pozniej uczelnie i instytuty na Zachodzie maja kadry. I zdarza sie, ze placa tym specjalistom mniej niz swoim.

Ciekawe jest tez to, ze gdy na miejscu cos ciekawego opracujemy to dopada nas jakas "niemoc" i nie potrafimy spieniezyc wynalazku. I w tym wypadku chyba tez jest tak jak Pan napisal "Bo tak ma byc".

zaloguj się by móc komentować


klon @zkr 22 grudnia 2024 15:14
22 grudnia 2024 15:25

<<<Ciekawe jest tez to, ze gdy na miejscu cos ciekawego opracujemy to dopada nas jakas "niemoc" i... >>>

Dość powiedzieć, że mechanizm kodowania m-RNA wykorzystany przez niemiecką firmę BioN-Tech dla szczepionek z okazji Covid-19 powstał na bazie wyników prac zespołu Uniwersytetu Warszawskiego. M. Morawiecki, jako premier, gratulował sukcesu i pytał "co dalej?" Rektor i zespół sprzedali Niemcom technologię, bo w PL nie znaleziono środków na rozwój i wdrożenie.  

zaloguj się by móc komentować

zkr @klon 22 grudnia 2024 15:25
22 grudnia 2024 15:41

OK, to przyklad z czasow komuny wiec moze troche nie pasuje (link).
Temat HPLC. Technika, ktora jest podstawowa technika analityczna w kazdym laboratorium. To jest cos tak oczywistego jak rtg czy usg w szpitalu.

" Prof. J.S. Kowalczyk stał się autorytetem w dziedzinie chromatografii cieczowej. Prawdopodobnie jako pierwszy na świecie skonstruował, zorganizował wykonanie oraz zaprezentował na Wystawie z okazji XX-lecia Politechniki Gdańskiej prototyp pompowego, wysokociśnieniowego chromatografu cieczowego. Projekty aparatury do analitycznej, semipreparatywnej i preparatywnej wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC) opracowane w jego zespole zostały wdrożone do produkcji i były wytwarzane w krótkich seriach w latach 1975–1989. Wdrożone w 1975 roku do produkcji bezpompowe chromatografy analityczne były pierwszymi chromatografami cieczowymi wytwarzanymi w krajach RWPG."

Trzymam kciuki za ten projekt:

https://sauletech.com/

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Szczodrocha33 22 grudnia 2024 14:56
22 grudnia 2024 15:58

Ropa i inne towary były podpiete do dolara od czasu Bretton Wood w 1944. Po tym roku funt został zedtron8zowany na rzecz dolara. Do tego nonentu 95% rezerw światowych walut były trzymane w funtach. Po tej dacie udział funta zjechał w ciągu kilku lat do kilku procent. 

Pan myli coś, co nazywa się petrodolarami. Otóż  USA importowało od Arabów olbrzymie ilości ropy. W zamian Arabowie mieli duże ilości dolara. I pod koniec lat 60-tych zostsli podmówieni przez kogoś - moim zdaniem Anglików - aby zażądali wymiany tych petrodolarów na złoto, bo oficjalnie dolar miał pokrycie w złocie. Po takim numerze Arabów Amerykanie wyprowadzili szybki lewy prosty i powiedzielu, żeby Arabowie spadali na drzewo, bo dolar nie jest od tej chwili wymienialny na złoto (a rynek złota kontrolowali Anglicy). I co się stało z dolarem? Nic. Wprawdzie złoto i ropa zaczęły drożeć w dolarach ale rządowi USA to nie przeszkadzało, bo mógł wydrukować każdą ilośc dolarów. I drukował. I wtedy pojawiła się duża inflancja (20-30%), na którą załapał się Gierek i my z nim wszyscy. A konsekwencją tego było to, że za dolary w Polsce w latach 80-tych można było kupić i załatwic wszystko.

Kissinger to ściemniacz dla ubogich.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Szczodrocha33 22 grudnia 2024 14:56
22 grudnia 2024 16:00

Usiłują...oni mogą co najwyżej usiłować nie zrobić w majtki przy ludziach.

zaloguj się by móc komentować

Paris @zkr 22 grudnia 2024 15:41
22 grudnia 2024 16:04

Kciuki  moze  sobie  Pan  trzymac  zawsze...

...  i  ile  wlezie  !!!

 

Bo  i  tak,  jak  przyjdzie  co  do  czego,  to  ZLODZIEJE  ,,panstFowe,,  sprzedaja  albo  rozpieprza  wszystko  w  drobny  pyl  !!!

 

A  BANKSTER  ,,LOmi  pytac,,...  ciekawe  co  z  grafenem  zrobila  ta  BANDA  z  Emilewicz  na  czele  /bo  ponoc  to  ona  sprawe  ,,pilotowala,,/,...  czy  tez  juz  ,,spSZedany,,  komu,  kiedy  i  gdzie,...  co  Polska  z  tego  ma  -  oprocz  nakladow  i  kosztow  ???

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 22 grudnia 2024 15:20
22 grudnia 2024 16:05

Równie dobrze mogą tworzyć plany podłączenia się przewodowo lub bezprzewodowo do jądra słońca - też czysta energia i w dodatku nie trzeba gadać o wysyłaniu ludzi, bo i tak by nikt nie uwierzył.

To słowo "może"  przypomina mi czasy gazu łupkowego w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 13:50
22 grudnia 2024 16:06

"Pamiętssz XVIw projekty włoskich inżynierów, pokazujących kamienne statki morskie?"

Pod Szczecinem nawet jeden można oglądać na mieliźnie https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulrich_Finsterwalder

"Badania nad kosmosem były nakręcsne poszukiwaniem innej cywilizacji. Ale teraz, skoro rozkręca wię biznes z AI, obca cywilizacja jest niepotrzebna do wkręcania rządów w zbrojenia z udziałem AI. "
Badania nad kosmosem były nakręcane przez kolegów Wernera von Braun po to by mieć większą pałę niż przeciwnik. Eksploatacja kosmosu póki co nie ma sensu, bo nie mamy takich drogich dóbr w kosmosie które by się opłacało sprowadzić. Więc dziś kosmos to jest sieć satelitów i budowanie https://pl.wikipedia.org/wiki/Sfera_Dysona

"AI będzie gwoździem do trumny dla badań kosmosu. Stworzy się tu na Ziemi taki wirtualny wszechświat - i to na wyciągnięcie ręki"

to bardziej VR niż AI (choć AI też) i będzie to nowe (w sumie już jest nawet choć słabo działa) opium dla mas. 

"żołnierz mógł tylko powąchać bogactwo (wszyscy oni zaraz potem wpadli w długi [..] Dziś tymi żołnierzami są....biznesmeni/przedsiębiorcy."

To doskonale widać jak się spotyka z kadrą banksterki inwestycyjnej. To ludzie którzy 500 lat temu byliby raubitterami, a 1000 lat temu na drakkarach najeżdżaliby ościenne kraje. 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 14:37
22 grudnia 2024 16:13

"No właśnie, że Bankowi Angli nie udało się."

Udało się, bank zawiesił wymienialność na kruszcze, kurs (nieoficjalny) spadł, ale po wygranej wojnie wrócił do początkowego. Więc wojnę sfinansował z papierowych obligacji bez kolapsu systemu. Nikomu wcześniej się to nie udało. Z resztą żeby było śmieszne, to częśc z tych obligacji krąży do dziś i jest spłacana cały czas: https://en.wikipedia.org/wiki/Consol_(bond)

"Przywieźli do Portugalii ten papier, jako środek płatniczy, ale nikt im nic nie chciał sprzedać za ten papier"

Tak, ale udało im się utrzymać papierową logikę w kraju bez kolapsu waluty, to był ten przełom kopernikański. Przedtem takie machlojki zawsze kończyły sie kolapsem.

"Chińczycy mają pernamentny problem z praktycznym wykorzystywaniem wynalazków i stąd twierdzę, ze to nie są ich wynalazki"
Ciekwa teza, ja bym jednak obwiniał tu kulturę biurokracji. Każdy wynalazek, nawet najlepszy odmienia nieco hierarchę dworską.. i dwór będzie zawsze przeciw. Żeby było tak jak było, jak to znamy z Polski.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @klon 22 grudnia 2024 14:39
22 grudnia 2024 16:23

"To wszystko jest wyścigiem do syntezy... Kto pierwszy wybuduje TOKAMAK'a lub jemu podobne urządzenie dające nadwyżkę energii, "

Ło panie to już tyle lat próbujemy, że pierwsi specjalisci już są świętej pamięci. Ale tak, półdarmowa energia bez zużywania licznych surowców to byłby przełom. Ale natura się broni

 

"Gdyby ktoś w latach 90-tych powiedział, że w Polsce bedzie tyle samochodów też każdy uznałby to za sci-fi"

a tu się okazało że nie tylko to realność ale i zmora:)

 

"To niczego nie dowodzi, poza tym, że Polska staje się zasobem ludzi, którzy pracują dla firm organizujących obrót zaawansowanymi technologiami."

Lepsze to niż być poddostawcami niewykwalifikowanej siły roboczej. A to jest nasz pułap przez większość historii.

"Mi chodzi o to, ze badania materialowe maja sie dobrze i pieniadze plyna szerokim strumieniem. A mamy niezlych specjalistow, dla przykladu nasi krystalografowie naleza do swiatowej elity (niestety wielu wyjechalo)."

"Jak sie nie potrafisz sam zorganizowac, to zawsze sie znajdzie ekipa, ktora cie zagospodaruje. Problem w tym, ze nawet jak ludzie cos potrafia sami ze soba zrobic, to wybieraja zgloszenie sie na ochotnika do obcego projektu"

Kasa misu kasa. OpenAI na B&R wydało/dostało/zainwestowano $18mld, czyli tak 2x tyle ile wynosi roczny budżet (1.5% pkb) całych polskich nakładów na naukę, łącznie z utrzymaniem uniwerstytetów. I oni to robili czując na plecach oddech konkurencji, równie kasiastej, bo byli tylko częścią ekosystemu. I wysysają specjalistów z całego świata. 

Jak powiedział Rotszyld: "są trzy drogi do bankructwa: hazard, kobiety i inżynierowie, ale inżynierowie najpewniejszą" B&R to jest bardzo kosztowa rzecz.

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @koncereyra 22 grudnia 2024 16:13
22 grudnia 2024 16:45

Dwór to agentura obcych mocarstw...:). Tako rzecze Coryllus.

Co do tych betonowych statków z 1944 - to była desperacja, bo Hitlerowi brakowało stali. Suworow opisywał nawet w "Samobójstwo" plany produkcji lokomotyw z betonu. Nikt wcześniej i później nie zdobył się na hitlerowską ekstrawagancję.

W Portugalii nic nie mogli kupić za te papiery. Musieli przytargać kruszec. Obligacke to rodzaj weksla tak naprawdę, więc papierowa forma nie sypi na przeszkodzie w obrocie nim przy rozliczaniu transakcji. Obligacje i weksle to nie jest pieniądz fiducjarny. To znaczy jest nim, gdy brak pokrycia, ale ten brak pokrycia jest bardzo ciężko odkryć. W 99,9% odkrywa się go wtedy, gdy jest juz za późno na odzyskanie pieniędzy. Więc to zły przykład. Bo tu chodzi o sytuacje, gdy wszyscy uczestnicy obrotu wiedzą, że to tylko papier (a nie zobowiązanie emitenta), a mimo to respektują ten papier jako pełnoprawny środek płatniczy. Tego Anglikom się nie udało zrobić.

zaloguj się by móc komentować


Paris @koncereyra 22 grudnia 2024 16:06
22 grudnia 2024 17:08

Udal  sie  Panu  ostatni  akapit...

...  swietny  i  adekwatny  do  tego  SYFU,  ktory  nam  robia  bezustannie  !!!

 

Dolaczylabym  jeszcze  BANDYTOW  UBEZPIECZENIOWYCH.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 22 grudnia 2024 16:53
22 grudnia 2024 17:29

Bo tania...bo z Biedronki...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @koncereyra 22 grudnia 2024 16:23
22 grudnia 2024 17:34

Dlatego lbstawiam, że wśród inżynierów jest spory procent ludzi pracujących na podwójnym etacie - zwłaszcza w USA.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @zkr 22 grudnia 2024 15:20
22 grudnia 2024 18:36

Żadnej rewolucji w energetyce nie będzie. 

Synteza jądrowa był tuż-tuż w czasach kiedy byłem piękny i młody - i podobnie z tym helem - to są fantazje pozbawione realnych podstaw. 

"SpaceX wygrywa kontrakt NASA o wartości 2,9 mld dolarów na budowę lądownika księżycowego"

Sądząc po kwocie, to ona wystarczy może na koła do tego lądownika - czyli jest to albo gest rządu, wspierający leczenie zaburzeń psychicznych zarządzających wielkimi pieniędzmi (co drugi twierdzi, iż chce lecieć na Marsa) - albo za tymi projektami stoi konstruowanie nowych możliwości o charakterze militarnym. 

To trochę tak, jak z "cywilnym" Starlinkiem - który dla zwykłego człowieka jest gadgetem, potencjalną możliwością, z której nigdy nie skorzysta - a korzystają z niej ci (niezbyt liczni) , co mogliby się bez tego obyć. Do czego to służy w skali masowej, to widać na Ukrainie.

W chwili obecnej rozwój technologii jest na takim poziomie, iż można relatywnie tanio wytworzyć wszystko dla wszystkich w dostatecznej ilości - ale kluczem do tego wytwarzania są pieniądze. W sensie technicznym trzeba je mieć - ale nawet to "manie" nie gwarantuje sukcesu - vide koncerny motoryzacyjne, które pomimo znaczących nadwyżek gotówki mogą zostać pozamiatane. Pozostaje kredyt - kto go udziela technicznie daje środki - a faktycznie zgodę na to, co komu wolno.

Prymat pieniądza fiducjarnego nad technologią polega m.in. na tym, iż Polska jest już na tyle zasobna, by sobie postawić z 5 reaktorów do wytwarzania energii - ale póki co nie ma żadnego. PiSowi udało się nieco przyspieszyć ten moment - niemniej ci obecni prowadzą to tak, iż ja mogę nie dożyć pierwszego prądu "z atomu".

Istnieje całkiem niezła i w miarę niedroga technologia wspierająca produkcję energii elektrycznej - fotowoltaika. Polacy zainstalowali urządzenia o łącznej mocy szczytowej większej niż Bełchatów - i co? I pstro. Jeżeli ktoś nie jest dobry w ekonomiczne i elektryczne klocki jednosześnie - to można go walić w rogi, aż huczy - tzn. nic z tego nie ma, o ile nie dokłada od interesu. Skutek jest w sumie tylko taki iż energetyka zawodowa ma ulgę w kupowaniu praw do emisji CO2.

Podobnie z samochodami elektrycznymi czy "magazynami energii" - co mają być tańsze, bo będzie "postęp technologiczny". Nie będą. Gdyby cena była wynikiem rozwoju technologii plus produktywność plus wydajność to przeciętny Polak mógłby kupić 20, a może 40 samochodów średniej klasy - nie kupowałby, bo niema ich gdzie trzymać i nie da się tylu użytkować - niemniej mógłby.

W ogrzewaniu domów obecnie na topie są piece na sprasowany granulat drzewny - technologia na poziomie dostępnym dla zakładu rzemieślniczego.

Klucz do skucesu jest w polityce i finansach - nie w technologii. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @OjciecDyrektor 22 grudnia 2024 15:58
22 grudnia 2024 19:01

" I co się stało z dolarem? Nic. Wprawdzie złoto i ropa zaczęły drożeć w dolarach ale rządowi USA to nie przeszkadzało, bo mógł wydrukować każdą ilośc dolarów. I drukował."

 

Z dolarem jednak coś się stało. 

Papierowy pieniądz, który jest emitowany bez umiaru, a odczepiony jest od najszlachetniejszego metalu jakim jest złoto, traci siłę nabywczą, czyli najbardziej uderza

to w konsumentów, zwykłych szarych zjadaczy chleba.

 

https://westegg.com/inflation/

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Wolfram 22 grudnia 2024 18:36
22 grudnia 2024 19:04

Czyli kluczem jest doktryna.

zaloguj się by móc komentować

zkr @Wolfram 22 grudnia 2024 18:36
22 grudnia 2024 19:11

> to są fantazje pozbawione realnych podstaw.

Tego nie wiemy.
Fuzje zaobserwowano w tym eksperymencie.
OK, akurat ten mechanizm nie daje podstaw do budowy reaktora ale nie wiemy co odkryja fizycy za jakis czas.

Zgodze sie, ze na razie "Żadnej rewolucji w energetyce nie będzie." ale warto kontynuowac badania.

> albo za tymi projektami stoi konstruowanie nowych możliwości o charakterze militarnym

Uwazam, ze o to chodzi. Zdobycie przewagi militarnej.

zaloguj się by móc komentować

MZ @Szczodrocha33 22 grudnia 2024 19:01
22 grudnia 2024 19:19

"Z dolarem jednak coś się stało."

Ostatnio Trump,zapowiedział,że kto nie będzie używał w płatnościach "paciorków" i "koralików"produkowanych przez FED,to dostanie kopa w dupę.Jak  niektórzy twierdzą ,to Trump ma misję od  samego Boga...zobaczymy,bo jak na dziś to widzimy efekty "misjonarzy" na BW.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @MZ 22 grudnia 2024 19:19
22 grudnia 2024 19:40

Jak tak zapowiedział, to może nie spotka go los JFK.

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 22 grudnia 2024 18:36
22 grudnia 2024 20:34

<<<Synteza jądrowa był tuż-tuż w czasach kiedy byłem piękny i młody - i podobnie z tym helem - to są fantazje pozbawione realnych podstaw. >>>

W tej dziedzinie sporo się zmieniło od czasów młodości. Do końca lat 80-tych ubiegłego wieku badania nad synetzą prowadzone były w dwóch, max trzech centrach naukowo-badawczych na świecie: Rosja, Europa z USA i chyba Japonia. Programy zostały "scentralizowane" w ogromne projekty i....utoneły w biurokratycznej maszynie tworząc gigantyczne koszty. Sądzę, że było to działanie celowe. Niektórym biznesom nie było na rękę uruchomienie przysłowiowego "tokamaka". 

Od  ponad dziesiesięciu lat trwają prace w blisko dziesięciu ( dokładnej liczby nie pamiętam) labolatoriach i są one w dużej mierze finansowane przez  poszczególne państwa we współpracy z prywatnymi "sponsorami". USA ( mają dwa lub trzy projekty), Korea, Japonia, UK, Niemcy chyba z Francją. Szczegółowych danych dziś nie pamiętam. 
Postęp w badaniach ostatnich pięciu lat, jest kilkukrotnie większy - jak szacują osoby z "branży"- niż efekty wczesniejszych lat 20-tu w tych międzynarodowych zespołów.

Prawie nikt o tym nic nie mówi/pisze ale "robota wre", jak mawiał mój dziadek. Nie mam pewności kiedy nastąpi tzw. przełom, ale wielu może być zaskoczonych że to już się stało.

zaloguj się by móc komentować

olekfara @MZ 22 grudnia 2024 19:19
22 grudnia 2024 20:41

Ma rozmach, do tego chce przyłączyć Kanadę, jako kolejny stan, dokonac aneksji Panamy, państwa NATO zmusić do 5% wydatków z PKB na zbrojenia. Narodziny pierwszego imperatora w dziejach?  U nas zamiast wyboru prezydenta doczekamy się być może najwyżej wyboru senatora.

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 22 grudnia 2024 18:36
22 grudnia 2024 21:20

<<<Sądząc po kwocie, to ona wystarczy może na koła do tego lądownika...>>>

W temacie finansowania też jest trochę zman. Sukcesem Muska nie jest zbudowanie rakiety zdolnej wynieść satelitę na obitę. Sukcesem jest kwota dolarów  za którą to uczynił. SpaceX obniżył koszt wysłania 1 kg na orbitę dziesięciokrotnie wzgledem kosztów za jakie robiła to NASA. :)
Jeśli firma Muska nadal będzie działać z taką skutecznością, plan budowy bazy na Księżycu może okazać się wykonalny.

zaloguj się by móc komentować

PanTehu @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 21:53

Zawsze mnie to zastanawiało, że wojsk tak łatwo i szybko pozbywały się łupów. Zdobycze wymieniały na monety a te na płatną miłość,wino i śpiew...same wysokomarżowe usługi, być może organizowane przez tych samych co łupy skupowali? Kolejne ciekawe pytanie nasunęło mi się gdy przeczytałem, że podczas potopu szwedzkiego parafie, kościoły sprzedawały naczynia liturgiczne aby sfinansować partyzantów w Małopolsce. Po co komu naczynia liturgiczne? Na szyję nie założysz, w kredens nie wsadzisz... czyli co?;Czekasz aż parafia wykupi? A broń współplemieńcy sprzedają...

zaloguj się by móc komentować

PanTehu @gabriel-maciejewski
22 grudnia 2024 22:05

PS. Dzisiaj skończyłem Wojnę Domową w Polsce? a parę dni temu Historię Kradzieży Wechikułu Nieśmiertelność... są to wstrząsające lektury! Absolutnie NIE są to czytadła do poduszki. Szczerze KAŻDEMU polecam i dziękuję!

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @qwerty 22 grudnia 2024 19:04
22 grudnia 2024 23:29

Czyli kluczem jest doktryna.

Tak - albo idziemy w kierunku, który sami wyznaczamy, albo działamy reaktywnie - kierunek wyznaczają nam inni.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @zkr 22 grudnia 2024 19:11
22 grudnia 2024 23:42

Podejrzewam, iż nawet jeżeli fuzja będzie możliwa - to albo będzie bardzo kosztowna, albo ryzykowna albo coś jeszcze - tak, iż praktyczne zastosowanie będzie niemożliwe.

Oczywiście mój pogląd obarczony jest pewnym ryzykiem, ale moje wyobrażenie o świecie jest takie - iż czysta, nieograniczona zasobami energia, wytwarzana przy umiarkowanych kosztach jest niemożliwa do uzyskania - ani teraz ani w przyszłości.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @klon 22 grudnia 2024 20:34
22 grudnia 2024 23:52

Polska też za chwilę będzie miała "czysty atom":

https://www.gov.pl/web/polski-atom/fuzja-jadrowa

Znam ten pogląd, iż "źli" dysponują rozwiązaniami, które niwelują większość problemów ludzkości - ale ze względu na swoje partykularne interesy ukrywają je przed nami.  Znam - nie znaczy, że go podzielam :)

zaloguj się by móc komentować

klon @zkr 22 grudnia 2024 15:41
22 grudnia 2024 23:53

<<<Trzymam kciuki za ten projekt: Sauletech... >>>

Bardzo obiecujące wydaje się. 

BTW 

Zastanowiła mnie pewna opinia, że od dziesiątek lat nie wynaleziono nic nowego, nie dokonano przełomowe go odkrycia. Obecny postęp oparty jest na rozwijaniu wcześniej poznanych praw oraz wykorzystywaniu możliwości znanych już materiałów w nowych zastosowaniach. Uszczegóławiamy wcześniejszą wiedzę. 

Nie wiem, kiedy i gdzie nastąpi przełamanie obecnych barier, ale tak się pewnie stanie. W końcu Kopernik się pojawił, i Kepler i Newton, choć trochę czasu to im zajęło. Czy będzie to dla ludzkości wybawieniem czy przekleństwem raczej nie dowiem się za swojego życia. 

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 22 grudnia 2024 23:52
23 grudnia 2024 00:04

<<Znam - nie znaczy, że go podzielam :)>>

Przymusu nie ma. :)

Z doświadczeń mego brata w pewnej fabryce - kiedyś jednej z trzech na świecie w tej branży - wiem, jak często inżynierowie tam pracujący słyszeli od sekretarza opinię: "nie nada", gdy chcieli wdrożyć lepsze rozwiązania. Wiem, że było to w czasach słusznie minionych, ale wiem też, że natura ludzka jest niezmienna niezależnie od systemu. Nie o spiski się rozchodzi najczęściej. 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @klon 22 grudnia 2024 21:20
23 grudnia 2024 00:08

Sądzę, iż jedynym faktycznym sukcesem Muska była firma Paypal - która trzyma się na rynku ze względu na pozycję jaką osiągnęła - bo jeżeli chodzi o możliwości to współczesne fintechy oferują często więcej i taniej.

Cała reszta sukcesu to pozycja rynkowa i notowanie akcji - tj. sukcesem jest bycie bogatym. Niemniej ten sukces ma charakter indywidualny - tj. jest to sukces Muska - bo jak się popatrzy na Stany i np. Chiny to już nie jest oczywisty.

Przez ciekawość zapytam - ta baza na Księżycu, to co nam da?

zaloguj się by móc komentować

zkr @Wolfram 23 grudnia 2024 00:08
23 grudnia 2024 06:01

> Sądzę, iż jedynym faktycznym sukcesem Muska była firma Paypal

To nie on wymyslil ten produkt.

Ale OK, Musk robi inne, powazne rzeczy. Bylo o Starlinkach ale warto wspomniec o projektach zwiazanych z transportem na orbite, przykladowo:

SpaceX Makes History Catching Rocket on Landing

To nie jest "tak dla jaj", aby pokazac, ze moga. To bedzie wykorzystywane w przyszlosci.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @qwerty 22 grudnia 2024 19:04
23 grudnia 2024 08:50

Doktryna (imperialna) to taka ładna nazwa na pokazanie palcem kogo w danym momencie rabujemy.

W kosmosie to nie bardzo jest kogo rabować, więc doktryna na podbój kosmosu nie pomoże:)

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 23 grudnia 2024 00:08
23 grudnia 2024 08:55

<<<Przez ciekawość zapytam - ta baza na Księżycu, to co nam da?>>

Przez grzeczność odpowiem co sam sądzę.

Na dzień dobry warto ustalić kto mieści się w pojęciu "my", bo nie zawsze każdy rozumie tak samo. Ale przyjmuję, że "my" tym razem jest w skali globalnej. Twórcy projektu wspominają o zasobach niekoniecznie łatwo dostępnych na Ziemi, a które mogą być niezbędne dla utrzymania obecnego kierunku rozwoju naszej cywilizacji. Czy kierunek słuszny, to inna kwestia.

Nie pamiętam wielu zastosowań technicznych wynalezionych dla  misji Apollo a obecnie wykorzystywanych w życiu codziennym. Na pewno jest to szara taśma klejąca oraz rzep. Pewnie są inne o których nie wiem. 

ps. Pamiętam anegdotę od dwóch starszych panach bawiących się przykładaniem napięcia do kostki germanu. Dziś możemy wymieniać myśli na portalu Gospodarza dzięki tamtym zabawom. 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @klon 22 grudnia 2024 23:53
23 grudnia 2024 08:55

"Zastanowiła mnie pewna opinia, że od dziesiątek lat nie wynaleziono nic nowego, nie dokonano przełomowe go odkrycia"

W wielkim skrócie: bo jest to bardzo trudne gdyż te prostrze rzeczy już odkryliśmy.

Na ten temat to całkiem sporo dosyć inteligentnych ludzi w internecie dyskutuje (S. Hossenfelder, E. Weinstein) i konkulzje są dwie. Pierwsza jest taka, że fizycy utkneli tak w latach '70 i nie mogą mimo sporych nakładów pchnąć nic do przodu (w sensie kopią kopią i nic tam nie ma, znaczy się brakuje jakiegoś aparatu poznawczego, eksperymentalnego czy matematycznego). A druga, że struktury naukowe/uczelnie (mowa o naukach scisłych) stały się zbyt konformistyczne i robi się tylko badania tam gdzie wiadomo że nic się nie uzyska, ale to łatwiej rozliczyć. To bardzo ciekawy i trudny temat (nie jestem fizykiem).

"Nie wiem, kiedy i gdzie nastąpi przełamanie obecnych barier, ale tak się pewnie stanie. W końcu Kopernik się pojawił, i Kepler i Newton"

Jest to popularna nadzieja, ale nie ma żadnych obiektywnych dowodów że tak będzie, poza tym, że "zawsze tak było" (zawsze byłem młody a dziś bolą mnie plecy - kto za tym stoi?)

 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @zkr 23 grudnia 2024 06:01
23 grudnia 2024 09:13

"Sądzę, iż jedynym faktycznym sukcesem Muska była firma Paypal

To nie on wymyslil ten produkt.

Ale OK, Musk robi inne, powazne rzeczy. Bylo o Starlinkach ale warto wspomniec o projektach zwiazanych z transportem na orbite"

"Cała reszta sukcesu to pozycja rynkowa i notowanie akcji - tj. sukcesem jest bycie bogatym. "

Zgadzam się z tezą, że Musk dużo zawdzięcza pieniądzą. Nie jest technologicznym geniuszem, ale też nie jest głupi. Jest bardzo sprawnym organizatorem dla nerdów, tzn dla inteligentnych młodych ludzi którzy chcą zrobić coś wielkiego. I Musk (o czym z resztą sam mówił) dobrze takich motywuje. To naprawdę trudne, mówię z działy B&R

zaloguj się by móc komentować

Traube @koncereyra 23 grudnia 2024 09:13
23 grudnia 2024 11:02

Sorry, ale trudno nie zareagowac.

Robisz bledy ortograficzne na poziomie podstawowki. Tylko z ostatnich komentarzy:

"zawdzięcza pieniądzą", "prostrze rzeczy".

zaloguj się by móc komentować

valser @zkr 23 grudnia 2024 06:01
23 grudnia 2024 12:09

PayPal... Pomysl i technologia dotyczaca systemu platnosci wyszla z glowy ukrainskiego zyda Max Levczina.

PayPal jest posklejany od dawna z amerykanskim rzadem. Jako jedyny obsluguje platnosci za oplaty wizowe. Jak aplikujesz o amerykanska wize, to jest tylko jedna mozliwosc - zaplata paypalem. Zeby tego dokonac, trzeba zalozyc platne konto na paypalu. Ta platnosc jest ukryta i pokazuje sie na koniec 12 miesiecznego okresu.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @zkr 23 grudnia 2024 06:01
23 grudnia 2024 12:38

Powiem inaczej - gdyby Musk i jego produkty znikły - nic by się  nie stało.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @koncereyra 23 grudnia 2024 08:50
23 grudnia 2024 12:42

Polska nie potrzebuje doktryny imperialnej - nie aspirujemy do bycia imperium. Są państwa, które nie są imperiami, a radzą sobie nieźle - dlatego, iż mają to, co można nazwać doktryną. To jest ogólna zasada, dotycząca także jednostki - albo realizuje się swój plan i swoje cele - albo jest się zdanym na innych.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @valser 23 grudnia 2024 12:09
23 grudnia 2024 12:46

Być może w Szwajcarii.

W Polsce można online kartą lub przelewem bankowym. O PayPalu nie wspominają, ale z ciekawości zapytałem Google i na stronach niektórych ambasad (np. Dominikany) pisza wprost, że właśnie PayPalem nie można.

Moją ostatnią amerykanską wizę mogłem opłacić tylko przelewem pocztowym i przedstawić w konsulacie stosowny kwitek. Potwierdzenia z banku nie uznawali. Ale to było ponad 10 lat temu.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @klon 23 grudnia 2024 08:55
23 grudnia 2024 12:53

Twórcy projektu wspominają o zasobach niekoniecznie łatwo dostępnych na Ziemi, a które mogą być niezbędne dla utrzymania obecnego kierunku rozwoju naszej cywilizacji.

Rozumiem, że przywiezienie tego czegoś z Księżyca rozwiąże problemy z budową domu, ogrzaniem go, z transportem, wytwarzaniem żywności etc.?

Proszę poczytać ustawodawstwo związane z "zielonym ładem" i udzielić odpowiedzi co takiego jest na Księżycu, że to nam pomoże. Czego brakuje, by zachowywać się sensownie i racjonalnie? Pod słowo "my" proszę wstawić dowolnie: posiadacza domu w Rzeszowie, przedsiębiorcę z Poznania, rolnika z Kujaw, mieszkańca bloku na dużym warszawskim osiedlu - czy jakiegoś polityka - najlepiej wszystkich razem.

To są opowieści dziwnej treści, przypominające zachowanie kieszonkowca, który odwraca uwagę, by dobrać się do portfela.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @klon 22 grudnia 2024 23:53
23 grudnia 2024 13:00

Zastanowiła mnie pewna opinia, że od dziesiątek lat nie wynaleziono nic nowego, nie dokonano przełomowe go odkrycia.

To jest ocenne, czy odkrycia są epokowe, czy nie. Ja znam ten pogląd w zmodyfikowanej wersji - takiej, iż odkrycia i wynalazki owszem, są dokonywane - ale ich wpływ na to, co ogólnie określa się zwrotem "jest lepiej" jest co najmniej wątpliwy.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @koncereyra 23 grudnia 2024 09:13
23 grudnia 2024 13:28

Nie twierdzę, iż Musk jest niemądry, czy niezdolny - czy też nie potrafi zorganizować wytwarzania zaawansowanych technologicznie produktów na skalę komercyjną.

Rzecz w tym, iż niektóre z jego pomysłów równie dobrze mogłyby nie zaistnieć - służą jedynie pokazaniu Chińczykom, iż Ameryka ma potencjał i siłę. Musi tę siłe pokazywać - bo najpierw z chciwości czy głupoty części elit wywiozła do Chin produkcję. Sądzę, że zarówno Musk, jak i Trump to rozumieją, że Ameryka popełniła błąd - ale ma na tyle zasobów materialnych i intelektualnych, iż będzie przeciwdziałać. 

Oznacza to, iż Musk nie tworzy wynalazków czy rozwiązań, które mają poprawić naszą egzystencję - ale pozycję Ameryki. To wtórnie może przełożyć się na naszą (polską) egzystencję - ale póki co, jest tak, że to Chiny są liderem w produkcji przemysłowej, nawet ikona amerykańskiej gospodarki - laptopy ThinkPad są chińskie i produkowane w Chinach, co drugi robot jest zainstalowany w Chinach, a chiński robotnik, gdy uwzględnić nadgodziny zarabia mniej więcej tyle, co polski. Natomiast polski ma dziwne problemy z prądem, ogrzewaniem, rolnictwem i agresywnym sąsiadem. Sugestie, że "tak trzeba" bo na Księżycu jest coś, co nas uleczy - to wizje rodem z filmów SF.

zaloguj się by móc komentować

zkr @Wolfram 23 grudnia 2024 13:00
23 grudnia 2024 13:46

> le ich wpływ na to, co ogólnie określa się zwrotem "jest lepiej" jest co najmniej wątpliwy.

A co by Pan powiedzial na przyklad o lekach?
Taki captopril to lek opracowany "in silico" - bardzo upraszczajac, bez fizyki kwantowej by nie powstal. Raz, ze dzieki niej zrozumielismy nature wiazan chemicznych oraz opracowalismy metody badania struktury zwiazkow chemicznych, dwa, moglismy stworzyc komputery (mam na mysli wynalezienie tranzystora) na ktorych mozna "projektowac" takie molekuly.

zaloguj się by móc komentować

klon @koncereyra 23 grudnia 2024 08:55
23 grudnia 2024 14:09

<<<Jest to popularna nadzieja, ale nie ma żadnych obiektywnych dowodów że tak będzie, >>>

Obiektywizm znika wraz z mechaniką kwantową. Całe ludzkie poznanie oparte jest na wierze, że da się coś zrozumieć. Choć nie wszyscy chcą w to wierzyć. 

<<dziś bolą mnie plecy - kto za tym stoi? >>

Na pewno nie masażysta. Chyba, że masażysta - partacz. 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @zkr 23 grudnia 2024 13:46
23 grudnia 2024 14:11

Jeżeli popatrzeć na to zagadnienie wąsko - to oczywiście dobrze, że można leki projektować i znajdywać skuteczne rozwiązania dla wielu schorzeń. Niewątpliwym skutkiem jest wydłużenie długości życia - niemniej mamy do czynienia z chorobami w skali masowej - które są najprawdopodobniej skutkiem i ceną tegoż rozwoju - z którymi to schorzeniami nauka (w szczególności medycyna) radzi sobie słabo albo nie radzi w ogóle. Jest więc coś za coś - a to, czy sumaryczny bilans jest dodatni - jest ocenne.

To nie oznacza, że mamy żyć jak amisze - zrezygnować z komputerów, telefonów komórkowych - ale pokładanie nadziei w nauce, iż rozwiąże ona znaczący odsetek problemów jest złudne.

zaloguj się by móc komentować

zkr @Wolfram 23 grudnia 2024 14:11
23 grudnia 2024 14:27

> które są najprawdopodobniej skutkiem i ceną tegoż rozwoju

moj kolega kiedys brutalnie powiedzial o statystykach chorob tzw. "demencyjnych" - to nie tak, ze jest ich wiecej tylko, ze ludzie wczesniej po prostu nie dozywali takiego wieku aby zachorowac na przyklad na "Alzheimera" (*)

> ale pokładanie nadziei w nauce, iż rozwiąże ona znaczący odsetek problemów jest złudne.

OK i tak wszyscy pojdziemy do piachu ale mi chodzi o to, ze obecnie nauka ratuje zycie ludziom, ktorzy wczesniej mieli "wyrok smierci" czyli na przyklad zapalenie pluc, gruzlica, tezec.

(*) chociaz te chorobe Alois opisal na przykladzie pacjentki 50+ czyli bedacje jeszcze w niezbyt zaawansowanym wieku

zaloguj się by móc komentować

Traube @Wolfram 23 grudnia 2024 13:28
23 grudnia 2024 15:35

@Wolfram

"nawet ikona amerykańskiej gospodarki - laptopy ThinkPad są chińskie i produkowane w Chinach"

ThinkPad to Lenovo, chinska firma, od poczatku zarejestrowana w Chinach przez Chinczykow.

Moze miales na mysli Apple?

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Traube 23 grudnia 2024 15:35
23 grudnia 2024 15:48

Ciocia Vicky:

ThinkPad – rodzina notebooków zaprojektowanych przez Richarda Sappera i produkowanych w latach 1992–2005 przez koncern informatyczny IBM.

Od II kwartału 2005 roku ThinkPady produkuje i sprzedaje chińska firma Lenovo, która odkupiła od IBM dział produkcji komputerów osobistych.

Prawie do końca bili się w piersi i zarzekali, iż Thinkpady są robione od początku do końca w USA.

zaloguj się by móc komentować

Traube @Wolfram 23 grudnia 2024 15:48
23 grudnia 2024 15:56

Dzieki za wyjasnienia, tego nie wiedzialem, a sam korzystam akurat z takiego laptopa :-) Wiem natomiast, ze zarowno wiekszosc produktow Apple, jak i najlepsze chyba ultrabooki Dell XPS, sa produkowane w Chinach. 

zaloguj się by móc komentować

valser @jan-niezbendny 23 grudnia 2024 12:46
23 grudnia 2024 16:47

Trzy lata temu w szwajcarii nie bylo innej mozliwosci platnosci za amerykanska wize tylko paypalem.

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @Traube 23 grudnia 2024 11:02
23 grudnia 2024 19:19

Dluzsze teksty staram sie korygować komputerem. Nie ukrywam ze ortografia to moja pieta achillesowa i sie nie obrazam za komentarze i jakby sie dalo edytowac to bym poprawial bledy;)

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 23 grudnia 2024 12:53
23 grudnia 2024 20:19

<<<Rozumiem, że przywiezienie tego czegoś z Księżyca rozwiąże problemy z budową domu, ogrzaniem go, z transportem, wytwarzaniem żywności etc.?>>> 

O nie. Nie mam złudzeń, że wspominane zasoby mają bezpośredni wpływ na budowę domu w  Rzeszowie. :) Eksploracja Księżyca, czy ogólnie mówiąc, kosmosu, będzie odbywać się wg tych samych zasad, co szukanie morskiej drogi do Indii. Ktoś osiągnie sławę, ktoś ogromne bogactwo.... I może czasem znajdzie się "kosmicznego ziemniaka", który wyżywi sporą część mieszkańców Europy/Świata?

Na pewno nie traktuję Muska, jako zbawiciela ludzkości. Mniemam, że to, co go napędza, to nie jest chęć pomocy w rozwiązaniu problemów trapiących ludzkość. Stawiam na bardziej egoistyczne powody. Tym niemniej jego działania mogą pośrednio przynieść korzyści wszystkim, jak miało to miejce w przypadku poszukiwania kamienia filozofów. Próby znalezienia sposobu zamiany ołowiu lub innych metali w złoto dało w efekcie spory pakiet informacji z zakresu wiedzy którą dziś nazywamy chemią. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować