-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O pieśniach wojskowych i innych

Jak wszyscy pamiętają najgorszą udręką peerelowskiej telewizji był Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu. Głównie przez postawę wykonawców, który zachowywali się na scenie jak szympans w klatce, solidnie już przegłodzony przez pijanego dozorcę. Ale nie tylko to było nie do zaakceptowania. Wykonawcy wychodzili na scenę z utworami, które zostały napisane specjalnie na tę okazję, czyli na festiwal kołobrzeski, nie było żadnych piosenek rzeczywiście związanych z tradycją wojska polskiego. Mało kto o tym pamięta. Raz chyba, bo ja ten festiwal oglądałem, zdarzyło się, że zaśpiewali „Pąki białych róż”, a wykonawcami byli – jakaś pani w stroju góralskim i gruby facet przebrany za kościuszkowskiego żołnierza. To wszystko. Żadna tradycyjna pieśń żołnierska nigdy tam nie wybrzmiała. Jeśli się mylę, bardzo proszę o poprawienie mnie. Piosenki te miały, nie dający się znieść, współczesny sznyt, nawiązujący – na chama – do ludowych tradycji wojska

I teraz zastanówmy się ile my mamy tych tradycyjnych pieśni żołnierskich. Trzy na krzyż: ułani, białe róże, rozmaryn. I to koniec. Jeśli zaś idzie o czasy dawniejsze, zostaje „Duma rycerska”. I na tym można by zakończyć festiwal polskiej pieśni żołnierskiej. On jednak został reaktywowany, albowiem ludzie uwielbiają festiwale. Za ten w Kołobrzegu ktoś też gotów był płacić, a po dekadach całych tyranii estradowej idiotycznych kabaretów, publiczność kupi wszystko, co kabaretem nie jest. Także festiwal Kurskiego. Nie włączyłem tego nawet i jak zauważyłem komentarze w sieci były nader ostrożne. Przyszły mi jednak w związku z tym festiwalem do głowy różne myśli. Związane z wykonawcami, którzy – jak za dawnych czasów – są ciągle ci sami i ciągle zachowuj się w jeden przewidywalny sposób – manifestują entuzjazm. To się podoba wielu ludziom, szczególnie takim, którzy postrzegają armię, jako czynnik propagandowy. I teraz słowo o propagandzie. Jak wiemy, a może nie, w takim razie przypomnę, tak zwana muzyka irlandzka została wymyślona w zasadzie w całości, w XX wieku, w USA. Utwór „Fields of Athenry” powstał w latach siedemdziesiątych, a uważany jest za pełną tęsknoty piosenkę irlandzkich emigrantów, gnanych głodem wprost do Ameryki. Niedawno, bo nie wiem czy nic się nie zmieniło, był nieformalnym hymnem irlandzkich kibiców. Czy jakaś polska piosenka zyskała tę rangę? Mówię o randze nadanej jej przez publiczność, a nie przez uporczywy lans mediów? Jak zauważyłem, festiwal wojskowy Kurskiego reklamowany był w TV fragmentami utworu z filmu „Jak rozpętałem II wojnę światową”. To jeszcze nie jest najgorsze. Kiedy sobie czasem przeglądam różne fragmenty imprez gdzie grana jest muzyka wojskowa i tradycyjna, odnajduję występy orkiestr wojskowych, z różnych krajów. Niemcy grają marsze z XVIII wieku, bardzo skomplikowane melodycznie i nie do powtórzenia dla nucącego sobie coś pod nosem żołnierza. Brytyjczycy zaś po prostu robią kolejne aranżacje z muzyką z filmu „Ostatni Mohikanin”, która stała się dla ludzi konsumujących tradycyjne i stylizowane aranżacje pretekstem do niezliczonych eksperymentów. Polacy zaś wyszli i zagrali utwór z serialu „Janosik”. I to jest moim zdaniem hańba. Myślę, że na tym nowym festiwalu żołnierskim, związanym z NATO było jeszcze gorzej, a w czasie kolejnych edycji odnotujemy wprost zjazd w dół, ku klimatom psychodelicznym. To jest niezwykłe, w jaki sposób moment tak newralgiczny, jak kultura reaktywowanej na nowo w zasadzie armii, jest dewastowany już na samym początku działaniami chaotycznymi i pozornymi. Nie ma żadnego planu, a widać to gołym okiem, nie ma albowiem nie ma ani jednego człowieka, który zdolny byłby taki plan stworzyć, a do tego jeszcze wdrożyć go w życie i nadać mu odpowiednią rangę. To co widzimy dzisiaj jest po prostu degradacją. Myślałem sobie o tych sprawach ostatnio, albowiem udało mi się – przy pomocy betacoola – zamknąć kolejny numer nawigatora, który poświęcony jest raz jeszcze wojnie z Chmielnickim. Najpierw napiszę o tym, co rozumiem poprzez rangę. Chodzi o to, by stworzyć pewną bazę utworów kojarzonych z wojskiem i armią, które miałby w sobie pewne elementy tradycji, ale nie stwarzały słuchaczowi nie wyrobionemu muzycznie jakiegoś dyskomfortu. To jest istotna sprawa, szczególnie w takim kraju jak nasz, gdzie większość ludzi zainteresowanych muzyką pozuje na koneserów jazzu lub gatunków niszowych. I nie ma doprawdy sposobu na to, by ich jakoś uciszyć i sprawić, aby przestali emitować swoje przemądre opinie. Ci zaś, którzy nie są wyrobieni muzycznie,  drą mordy przy wódce, próbując wyekspediować wprost ku przestrzeniom kosmosu pieśń zaczynającą się do słów – głęboka studzienka.

Ktoś powie, że takie utwory – stylizowane na tradycyjne - są, a pisze je Jacek Kowalski. To prawda, z twórczości pana Jacka dałoby się coś wybrać, ale moim zdaniem ich warstwa tekstowa nie zawsze koresponduje z tym obszarem emocji, który tutaj nazwałem rangą. Kłopot jest także w tym, że one mają charakter epicki, zawierają opisy jakichś zdarzeń i nazwiska, a to może być kłopot. Nie dla konsumentów takiej muzyki, którzy sobie coś tam podłożą pod melodię, ale dla organizatorów festiwalu. Jestem bowiem przekonany, że tak, jak wszystkie festiwale i występy estradowe w Polsce jest on organizowany z myślą o tym, by zdegradować publiczność. Rzucić jej jakiś ochłap po prostu. Przede wszystkim należy odwrócić ten sposób pojmowania spraw. No, ale czy ktokolwiek w TVP jest w stanie o tym w ogóle pomyśleć? Wszyscy się cieszą, że mamy festiwal żołnierski i nie ma on charakteru sowieckiego, publiczność się bawi, a prezes Kurski zbiera nagrody. O co chodzi? O to, by przyszłe pokolenia nie czuły żenady przysłuchując się pieśniom śpiewanym podczas defilad żołnierzy, a także podczas ich pogrzebów. W wojsku jest mnóstwo okazji do aranżowania wspólnego przeżywania głębokich emocji i temu zawsze powinna towarzyszyć muzyka. Dobrze, by nie była to muzyka amerykańska, ale nasza. Tę zaś trzeba dopiero napisać, a dobrze napisana muzyka to coś niezwykle ważnego. Może nie tak ważnego jak czołgi, ale jej ranga jest wysoka. Źle napisana muzyka, śpiewana pod przymusem i bez zaangażowania to katastrofa.

Skąd mi to przyszło do głowy? Przygotowywałem tego nawigatora i pomyślałem, że nie ma przecież żadnych utworów opiewających czasy, które opisał Sienkiewicz. Być może były jakieś pieśni, ale my ich nie znamy, bo gdzieś przepadły. Być może można je odnaleźć, ale nie ma klimatu, który pozwoliłby na ich odtworzenie i popularyzację. Żeby taki klimat był potrzebna jest decyzja i ona musi mieć charakter polityczny, a nie rozrywkowy. To jest dla mnie jasne, albowiem sprawy te są zbyt poważne. Nie ma także możliwości, by zaangażować muzyków i autorów tekstów, którzy stworzyliby utwory stylizowane, na przyzwoitym poziomie, z prostym, ale przejmującym tekstem, który mogliby wykonać współcześni artyści bez jakichś żenujących podskoków na scenie. Nie ma jej, albowiem próba znalezienia takich rozbiłaby się o odwieczny problem – czy aby osoby odpowiednio godne, zostaną dopuszczone do tego budżetu. I bardzo proszę, żeby nikt tu nie linkował „Bogurodzicy”, żeby mnie przekonać o tym, iż nie jest tak źle. Ani też piosenki „Idzie żołnierz borem lasem”.

Na szczęście muzyka to nie zabytki i można pisać piosenki i robić aranżacje jakie się chce, a nie takie jak każe konserwator. Być może ktoś kiedyś wdroży taki program, żeby nasi żołnierze nie byli skazani na śpiewanie do tylnej części Maryny i huzarach. Bądźmy dobrej myśli. Na razie prezes Kurski starym swoim zwyczajem rozrzuca suchary ze sceny i demonstruje, fatalnie zagrane, emocjonalne wzmożenia.

Program konferencji w Uniejowie jest tutaj

http://szkolanawigatorow.pl/panel/lul

A wykupić udział można tutaj

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/udzial-w-7-konferencji-lul/



tagi: tvp  armia  folklor  festiwal  nato  pieśni 

gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 09:15
60     3289    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

atelin @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 09:27

Niezłe to musiało być. Nie oglądałem, ale zajawki rzuciły mi się w oczy. Captain Jack nie zaśpiewał "Bogurodzicy".

zaloguj się by móc komentować


atelin @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 09:35
17 sierpnia 2022 09:42

Nie podpowiadajmy, bo Kurski to zrobi.

zaloguj się by móc komentować


onyx @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 09:54

Nie oglądałem koncertu w TVP ale wczoraj jednym uchem słuchałem koncertu jaki w Sopocie zorganizował TVN. Takiej padliny dawno nie było, ucho słuchało a z oczu kapała mi krew. Doszliśmy do poziomu takiego dna ogólnego, że Kurski prezes może robić cokolwiek a i tak będzie lepiej oceniany bo to co robi TVP jest "propolskie" a TVN agituje po swojemu. Na obu festynach pełna publika i wszyscy się bawią szczęśliwi. Dramat.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 09:56

Ja z tego całego Kołobrzegu znam tylko jeden kawałek - "Takiemu to dobrze".

https://www.youtube.com/watch?v=aFY0Eu1eR1U

Trudno to nazwać tradycyjną piosenką żołnierską.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 10:02

Jestem w posiadaniu zbiory pieśni zatytułowanego "Ojców naszych śpiew"  wydanie z 1992 r. sumptem p. Jacka Straszewicza (wydawnictwo PROMETEUSZ, Komorów k/Warszawy ) w wyborze i opracowaniu p. Marzenny Straszewicz. Wybór piesni zadedykowany jest  poległym w wojnach polsko-niemieckiej i polsko-sowieckiej oraz  zamordowanym w czasach okupacji jak i wywiezionym do sowieckich łagrów członkom rodziny Straszewiczów.

Piesni tych jest 180, wymienię zawarte w ww. zbiorze ich moduły tematyczne :

1. Hymny narodowe i religijne  -  9 tytułów;
(oprócz Mazurka Dąbrowskiego m.in.  Bogurodzica, Gaude Mater, Polonia, Boże coś Polskę, Błekitne rozwińmy sztandary).

2. Pieśni o miłości do Ojczyzny  -  25 tytułow;
(np. Dniestr, Mazur, Krakowiak, Wilia, Jka długo na Wawelu).

3. W obronie niepodległości  -  18 tytułów;
(np. Pieśń i Marsz Konfederatów Barskich (2 różne utwory), Trzeci Maj, Marsz Polonia, Przysięga)

4. Pieśni z okresu zaborów  -  41 tytułow;

5. Pieśni okresu Powstania Styczniowego  -  15 tytułow

6.  Legiony Piłsudskiego  -  21  tytułów;

7.  Obrona Lwowa  -  8 tytułów;

8.  Pieśni typowo zołnierskie  -  18 tytułów;

9. Pieśni tułacze, wygnańcze  i emigracyjne  -  13 tytułów;

10. Pieśni harcerskie  -  32  tytuły.

Wszystkie pozycje zawierją zapis tekstowy i nutowy, zatem byłoby z czego wybierać.

Ale na pewno nie uczynią tego ani chałturnicy, ani tym bardziej nadzorcy od aktualnego sznytu  "kultury i patriotyzmu".

 

 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 10:02

Panie Gabrielu, proszę zerknąć na priv.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 09:35
17 sierpnia 2022 10:05

Nie  ogladam  wszystkiego,...

...  co  firmuje  jeden  z  Kurskich,  ten  patalach  ,,3  zmiana,,  -  z  zasady  !!!

Ale  traf  chcial,  ze  mama  mnie  zawolala  na  chwile  do  siebie  abym  zobaczyla  to  ,,cudo,,  z  Elblaga,  wlasnie  w  momencie  kiedy  wysteMpowal  ten  caly  ,,kaptejndzek,,...  oczywiscie,  ze  po  niedlugiej  chwili  wyszlam,  bo  nie  dalo  sie  tej  CHALY  ogladac,  do  tego  jeszcze  jedna  z  dziun  prowadaONcyH  dopuscila  sie  pomylki,  bo  taka  byla  ,,roSEtOzjazmowana,,...  to  chyba  ta  cala  Ida  albo  inna  deta  zapowiadaczka,  zreszta  to  malo  istotne,  bo  calosc  to  wyjatkowa  LIPA  i  nawet  mamie  sie  to  nie  podobalo  !!!

No,  ale  ,,sOkces,,  bedzie,  bo  w  kurwizorze  oglONdalnosc  ,,policzyli,,  po  telefonach  komorkowych  albo  innych  sr*jfonach.

 

Tak  czy  owak  caly  czas  jedno  i  to  samo  dziadostwo,  a  kasa  idzie  DO  TYCH  SAMYCH  !!!

zaloguj się by móc komentować

glicek @onyx 17 sierpnia 2022 09:54
17 sierpnia 2022 10:11

Maryla Rodowicz z "Gdy piosenka szła do wojska" mogła zaśpiewać na festiwalu Kurskiego nw. utwór. Jest z 1971, więc tylko najstarsi boomersi to pamiętają.
https://www.youtube.com/watch?v=uSCx-0Q4iPg

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 17 sierpnia 2022 09:56
17 sierpnia 2022 10:22

Tak, popularności to nie zdobyło, choć mój ojciec to nucił

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 17 sierpnia 2022 10:02
17 sierpnia 2022 10:25

Może ktoś to jednak dostrzeże

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @onyx 17 sierpnia 2022 09:54
17 sierpnia 2022 10:25

Tam to nawet szkoda patrzeć

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 10:29

To jest istotna sprawa, szczególnie w takim kraju jak nasz, gdzie większość ludzi zainteresowanych muzyką pozuje na koneserów jazzu lub gatunków niszowych.

Haha doskonale napisane. Przykre jest to, że zdolnych muzyków w Polsce nie brakuje. Tylko zapędza się ich w kanał właśnie muzyki jazzowej jakoby to było coś najwspanialszego na świecie. Tymczasem można się realizować w różnych gatunkach. Muzyka to muzyka. Dla mnie przykładem jak taka muzyka może działać jest bluegrass. Chodzi o to, że instrumentaliści są niesamowicie sprawni technicznie, a przy tym serwują muzykę bardzo przyjemną dla każdego (oprócz koneserów jazzu i gatunków niszowych). Powiedzmy sobie też szczerze że nie chodzi o to, żeby stworzyć jakąś muzykę polską która jest zupełnie różna od tego co się gra na świecie. Chodzi o to, żeby był tam jakiś element charakterystyczny polski. Coś jak Chopin. I tak jak Pan zawsze pisze, żeby jakość tej muzyki obezwładniała słuchacza. :)

Osobna sprawa jest dla mnie taka, ze to co się uważa za jazz jest jakąś aberracją muzyczną. Mam na myśli np. Milesa Davisa i Johna Coltrana. Szczególnie Davisa z późniejszych lat. Od tego czasu odbiór muzyki związał się ze snobizmem.

Przykład myzyczny :)

https://www.youtube.com/watch?v=iOdsAE8Mq7I&t=578s

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 10:33

A przypomniało mi się. Kiedyś słuchalem namiętnie Dżemu. I może ktoś kojarzy, że na początku swojej kariery wypuścili trzy piosenki związane ze historią Śląska.

Dla mnie poruszające. To jest chyba ten kierunek.

https://www.youtube.com/watch?v=WJVJ_OmbVGE

https://www.youtube.com/watch?v=p1c-HAmt5EI

https://www.youtube.com/watch?v=OLq_nIjhjlw

zaloguj się by móc komentować

Pointblack @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 09:45
17 sierpnia 2022 10:50

Mam do dokończenia płytę z piosenkami „żołnierskmi”. Większość materiału już jest, ale ani IPN, ani inne tego typu instytucje, nie są nową muzyką w ogóle zainteresowane. Mają być albo covery do kotleta, albo czyjeś piosenki z przeszłości, albo jakieś etno, czy kij wie co. Chcę dokończyć piosenkę o Sosabowskim i może coś jeszcze. 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Janusz-Tryk 17 sierpnia 2022 10:29
17 sierpnia 2022 11:00

Pewnie tak, ja się za słabo na tym znam

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pointblack 17 sierpnia 2022 10:50
17 sierpnia 2022 11:01

Musiałbyś być bratem Matyszkowicza, żeby Ci to puścili

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 11:01

 

W Krakowie, w ramach cyklicznych "Lekcji  spiewania" - na rozne Swieta- odbywa sie co roku ok 5 sierpnia  taka impreza na Malym Rynku, z  okazji rocznicy wymarszu Kadrowki.  Tych piosenek jest calkiem sporo. 

Tylko jest troche tak, ze ta impreza, te piosenki krotochwilne, zawadiackie, to tak bardziej na wesolo. No ok, to nie jest problem, ale moze do reklamy chwaly polskiego zolnierza sie nie zawsze nadaje.  I w obecnej sytuacji.. Pare lstvtemu po takim spiewaniu mialam nieodparte wrazenie, ze to rozrywkowa impreza dla starszych nostalgicznych pan.

Nie wiem jak bylo w tym roku. 

Choc moze byloby w czym wybrac  na taki przeglad piesni zolnierskiej - Hymn Strzelecki, czy My Pierwsza Brygada. 

https://bibliotekapiosenki.pl/strona/lekcja-spiewania/81_lekcja_spiewania

 

https://bibliotekapiosenki.pl/strona/pliki/pdf/lekcja_spiewania_81.pdf

zaloguj się by móc komentować

onyx @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 10:25
17 sierpnia 2022 11:04

Problem w tym, że nasi od patrzenia w tamtą stronę zaczynają swój każdy dzień. To są naczynia estetycznie podzielone. Podzieli się gwiazdami wykutymi w postprlu i tymi z IIIRP, dokooptowali trochę nowych w większości o kilka poziomów słabszych i robią mielonkę ze starych kotletów na trzy zmiany. Wczoraj w radiu słyszałem przeróbkę Franka Kimono i to brzmiało jakby Szyc śpiewał po pijaku i się wydurniał. To było jeszcze gorsze od tego co leciało w TV.

zaloguj się by móc komentować

onyx @onyx 17 sierpnia 2022 11:04
17 sierpnia 2022 11:05

Naczynia estetycznie połączone.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @glicek 17 sierpnia 2022 10:11
17 sierpnia 2022 11:08

O matko, znam to na pamiec, bo w podstawowce ( lata 80te)  kazali nam to na lekcji muzyki spiewac. Pani "spiewka" byla troche zbuntowana ( a przez dyrekcje do linii programowej nakloniona), wiec robila na pianinie cala mase jazzujacych wstawek, pod nosem burczala sobie jakies swoje uwagi, bawilismy sie dobrze.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 10:25
17 sierpnia 2022 11:09

Dokladnie...

...  WIOCHA  nadprzecietna  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @onyx 17 sierpnia 2022 11:04
17 sierpnia 2022 11:22

Tez  to  g*wno  slyszalam...

...  Fraczewskiego  moze  szlag  trafiac  jak  toto  slyszy  !!!

A  nasladownictwo  bylo  ZAWSZE...  i  bedzie,  wszak  to  jedna,  czerwona,  kacapska  i  POPiS`owa  rodzina  jest,  bez  wzgledu  na  to,  jak  ci  SZAMBIARZE  sie  zwa  !!!

I  TOTO  i  ich  WSZELKA  ,,tFUrczosc,,  trzeba  omijac  szerokim  lukiem.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 11:26

Kwintesencja piosenki żołnierskiej a la Kołobrzeg:

Hej, młody junaku, smutek zwalcz i strach,
Przecież na tym piachu za 30 lat,
Przebiegnie, z pewnością, jasna, długa, prosta,
Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska
I z brzegiem zepnie drugi brzeg,
na którym twój ojciec legł.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @Janusz-Tryk 17 sierpnia 2022 10:33
17 sierpnia 2022 11:26

Tak, szczególnie to:

"https://www.youtube.com/watch?v=OLq_nIjhjlw"

Trudno znaleźć teraz coś granego z takim "biglem".

zaloguj się by móc komentować

chlor @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 11:35

Moja podstawówka jest przy ulicy która dziesiątki lat temu prowadziła na poligon, więc śpiew żołnierski był często słyszalny. Zwykle ten sam:

"A on do wojska był prznależnio......

A ona za nim płaka.....

Cztyry!"

Istniała również pieśń wojsk chemicznych, ale ją trzeba śpiewać w masce p-gaz.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 11:38

Proszę zwrócić uwagę w jakich okolicznościach młody żołnierz śpiewa.

Mniej więcej jeśli mnie pamięć nie myli odbywało się to tak:

Kompania szła prowadzona przez grubego sierżanta (oczywiście z przydomkiem Garsija), który rzucał komendę

- Kompania! Płyta!

(z nieodłączną "kurwą" czy to na początku czy na końcu komendy).

Jeśli poziom zaangażowania wykonawców był wg sierżanta prawidłowy, to kompania nie musiała biegać, a jeśli nie, to bieg poprawiał znacznie wydolność płuc i wpływał na poprawę pracy strun głosowych. Śpiewało się głównie Różę czerwoną...

Natomiast upodobania muzyczne żołnierzy, to królowało wtedy disco polo (początek lat 90-tych).

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 11:51

Pamiętam jak sobie jakiś kabaret jaja robił mówiąc  wystąpiła Regina C,zytarek z trzema  piosenkami:     Szli chlopcy szli,  Dokąd idziecie chlopcy? i Wróć chlopcze Wróć. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @chlor 17 sierpnia 2022 11:35
17 sierpnia 2022 12:26

A jak byłem w woju i wieźli nas na poligon, to najczęściej śpiewaliśmy to:

https://spiewnik.wywrota.pl/autor-nieznany/w-olomuncu-na-fiszplacu

Zwłaszcza przy przejeździe przez miasto, coby  mieszkańcy  nas usłyszeli.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 13:30

Brytyjczycy mają bardzo bogate tradycje piosenki żołnierskiej ale... aby ich naśladować trzeba mieć coś więcej niż to:

https://youtu.be/b3kLEeqQAcw 

 

Myślę że taki brytyjski przykład będzie ciekawy:

https://youtu.be/bCawgpFg_Bg

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomciob 17 sierpnia 2022 13:30
17 sierpnia 2022 13:49

Ja bardzo lubię pieśni hiszpańskich  requetes z wojny domowej 1936-39.

https://www.youtube.com/watch?v=TAtq1dKEfqk

zaloguj się by móc komentować

przerywampanu @glicek 17 sierpnia 2022 10:11
17 sierpnia 2022 13:59

ten pierwszy po jej lewej stronie gitarzysta to Hołdys Zbigniew, obecnie obronca demokracji 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 14:33

" Nie ma jej, albowiem próba znalezienia takich rozbiłaby się o odwieczny problem – czy aby osoby odpowiednio godne, zostaną dopuszczone do tego budżetu."

Dokładnie. Sprawa jak zwykle rozbija się o brak rynku, a żeby był rynek musi być wielu artystów z talentem, a nie tylko ci dopuszczeni po znajomościach, w kółko ci sami.

Skoro już wspomniałeś o "ludowej" muzyce irlandzkiej to przykład pierwszy z brzegu:
https://youtu.be/VFlZXlfda6Y
"Ludowość" zachowana, a z przyjemnością się tego słucha i pośpiewać też można.

Jak ktoś woli bardziej tradycyjnie to też jest:
https://youtu.be/XFP2ZB8ngbs

a zęby nie bolą przy słuchaniu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 15:44

To była impreza propagandową, ponieważ nawet min Błaszczak ze sceny zachęcał do wstąpienia do wojska. Mówiono dużo o przekopie (już nie ze sceny), ale też pojawiły się informacje nt odkupienia przez rząd od miasta Elbląg portu za 100 mln aby go pogłębić i uruchomić. Wiem, że idzie o to na noże, bo PO z senatorem Wcisla dostaje apopleksji z tego powodu. Z jednej strony miasto nie ma kasy, żeby coś zrobić z portem a z drugiej jest silny opór przed sprzedażą go rządowi. Może dlatego kurski wjechał z tym festiwalem do Elbląga 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @tomciob 17 sierpnia 2022 13:30
17 sierpnia 2022 16:06

Myślę, że dałoby się zrobić Ułanów tak że by nam kapcie pospadały.

Przykład, że można:

https://www.youtube.com/watch?v=OAR8aV_4Sh8

zaloguj się by móc komentować

Nova @Matka-Scypiona 17 sierpnia 2022 15:44
17 sierpnia 2022 16:11

To bardzo dobry pomysł. Wykupywanie ziemi i infrastruktury od proniemieckich samorządów przez polski rząd. Przy założeniu że będzie ciągłość władzy. Można by potem w miastach zrobić coś na kształt jurydyków i wprowadzić realniw konkurencyjną dystrybucję płodów rolnych. 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @tomciob 17 sierpnia 2022 13:30
17 sierpnia 2022 16:12

O proszę są jest całkiem fajna wersja Ułanów

https://www.youtube.com/watch?v=M4HI3QX93Wo

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 17 sierpnia 2022 12:26
17 sierpnia 2022 16:16

W Ołomuńcu na Schusspaltzu, (przez umlaut) tam nie ma rybnego targu, ale była z pewnością strzelnica

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @chlor 17 sierpnia 2022 11:35
17 sierpnia 2022 16:17

Nie o takie wykonania mi chodzi

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 17 sierpnia 2022 11:26
17 sierpnia 2022 16:18

I jeszcze: rycerska to sprawa na miecze zabawa. Matko, jaki to był szajs i kostiumy z dykty

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @onyx 17 sierpnia 2022 11:04
17 sierpnia 2022 16:19

Przerabiają Franka Kimono, żeby dotrzeć do młodzieży, jak sądzę

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 17 sierpnia 2022 16:14
17 sierpnia 2022 17:53

"Regina Pisarek"  Ja wiem ale oni celowo przekręcili jej nazwisko

zaloguj się by móc komentować

peter15k @onyx 17 sierpnia 2022 09:54
17 sierpnia 2022 19:19

Oglądałem ten Sopot . Rzeczywiście dramat. "Biedny TVN"... Odkurzyli seniorów, z których obronił się tylko chyba Cugowski. Markowska, córka "znanego Markowskiego" zmierzyła się z Laylą Claptona i poległa dramatycznie zaorana przez to wykonanie nawet przez mainstream. W zasadzie nie wiadomo dlaczego seniorzy u nas nie trzymają poziomu - wystarczy porównać z niedawnym wykonaniem dziadka Claptona ( 77 lat )

https://www.youtube.com/watch?v=paSRDHaUiRA&ab_channel=EricClapton

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Szczodrocha33 17 sierpnia 2022 17:53
17 sierpnia 2022 20:45

Nie warto było

i

Jestem kobietą

 

To były ulubione zaśpiewki tak niedawno.

:)

P.S.

to drugie to nie czytarek, ale ...

:)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 20:45

Znalazłam dość długą listę tradycyjnych piesni wojskowych. 

Przypuszczam, że zamawiając nowe należałoby określić czego mają dotyczyć. Te z wklejonej poniżej listy były okolicznościowe. Pytanie więc, jakie mamy teraz okoliczności wymagające sławienia w pieśni 

https://www.polskatradycja.pl/piesni/wojskowe.html

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Maryla-Sztajer 17 sierpnia 2022 20:45
17 sierpnia 2022 21:40

Mnie najbardziej podoba się "Pieśń Konfederatów Barskich", autorstwa Juliusza Słowackiego (I akt dramatu "Ksiądz Marek"). Jest to przerobiony (parafraza) przez Poetę tekst oryginalnej pieśni  konfederatów z Baru, ale jaki piękny literacko.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @stanislaw-orda 17 sierpnia 2022 21:40
17 sierpnia 2022 21:56

Niektóre z tych pieśni podśpiewywałam we fragmentach, chyba większość nadaje się do śpiewania 

zaloguj się by móc komentować


ApesCornelius @gabriel-maciejewski
17 sierpnia 2022 23:07

Mamy jeszcze "My Pierwsza Brygada" dobry marsz do śpiewania i nucenia.

Wykonanie greckie.

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Janusz-Tryk 17 sierpnia 2022 16:12
18 sierpnia 2022 11:25

Fantastyczne, chłopaki wymiatają. Stylizacja na 5, rozmach i folklor. Dzięki bo ich nie znałem ale wyglądają na "adhockowa" inicjatywę "powstańczej pieśni ulicy." Ferajna z Hoovera.

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @ApesCornelius 17 sierpnia 2022 23:07
18 sierpnia 2022 11:35

Ledwo się mieszczą w tych uliczkach. Ciekawe wykonanie. Dziękuję

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
18 sierpnia 2022 11:59

No to może pokażę jeszcze "Dumę rycerska" albo "Dumę Ukrainą" bo i tak chodzi:

https://youtu.be/aMj3GGkDG38 

 

"Dumą Ukraina" - Wikipedia.pl

Tekst (długa wersja) Google

zaloguj się by móc komentować

tomciob @tomciob 18 sierpnia 2022 11:59
18 sierpnia 2022 12:00

"Duma ukrainna" oczywiście.

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
18 sierpnia 2022 16:23

'To co widzimy dzisiaj jest po prostu degradacją.'

Degradacja to jest kolejne słowo klucz. 

Ja zostałem ostatnio zdegradowany przez Tomasza Wasilewskiego. Do dzisiaj nie mogę się otrząsnąć. Chciałbym aby ten urzędas z PISFu, który klepnął dofinansowanie, oglądał to coś codziennie przez chociaż miesiąc. 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
19 sierpnia 2022 12:46

Kiedy tak sobie szukam "polskich pieśni wojennych lub patriotycznych" to jest to zbiór bogaty ale i specyficzny. Na czym ta specyfika polega? Na trudności w popularyzacji. Nasze pieśni są złożone zarówno językowo jak i intelektualno-emocjonalnie. W dużej części bazują na patosie i "uczuciach wyższych," które stanowią pewne ograniczenia w popularyzacji. Po prostu mamy takie pieśni jakie mamy, ale jest ich wiele i są, jak dla mnie, ciekawe. Pokażę z okresu Powstania Styczniowego pt. "Z dymem pożarów:"

https://youtu.be/kgTggz2hITw 

w wykonaniu amatorskim chóru "Soli Deo."

Utwór powstał po "Rabacji Galicyjskiej" jedynie w formie muzycznej: "chorału," do której to formy Kornel Ujejski dołączył słowa:

https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Z_dymem_pozarow

 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @tomciob 19 sierpnia 2022 12:46
19 sierpnia 2022 21:37

Coś jakby ''Szara piechota""...ale niezupełnie...

https://www.youtube.com/watch?v=0dg3yfO7RdI

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować