-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O oficerach

W masowej wyobraźni i we wszystkich pop produkcjach dostępnych w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat oficerowie wojska zostali zastąpieni przez oficerów policji. Co to znaczy? No chyba tyle, że zagrożenia cywilne wydawały się władzy ważniejsze niż zagrożenia militarne. I to wynikało wprost z układu sił na świecie, a także z polityki mocarstw. Tylko ZSRS bez przerwy produkował filmy o żołnierzach, albowiem cały czas szykował się na wojnę. Filmów o milicji radzieckiej było zdecydowanie mniej. To się zmieniło ostatnimi czasy, ale też nie za bardzo.

Jakie miejsce zajmowali oficerowie w polskiej kulturze masowej? Kluczowe i bardzo istotne, oficerami byli przede wszystkim bohaterowie Trylogii, która stanowiła pożywkę intelektualną dla wszystkich klas społecznych w Polsce przez pół wieku co najmniej. To się zmieniło za komuny, albowiem wtedy pożywką były możliwości kariery dla ubogich chłopców ze wsi, a na Trylogię nikt się nie oglądał. Już prędzej na Klossa i czterech pancernych, którzy także reprezentowali armię, choć nie wszyscy byli oficerami. Swoje miejsce w masowej wyobraźni mieli też oficerowie radzieccy, tacy jak Stirlitz. No, ale budzili oni raczej szyderstwo niż podziw. W pewnym momencie doszliśmy do tego, że wojsko nie potrzebowało już żadnych bohaterów masowej wyobraźni, albowiem karmiło się wyłącznie własnym, upiornym i całkowicie bezsensownym folklorem. Oficer zaś zwany trepem stał się synonimem buraka odzianego w mundur, który wysuwa pod adresem otoczenia absurdalne żądania i zachowuje się w sposób karykaturalny. Trend ten utrzymuje się do dziś, choć dzięki polityce rządu i ministra Błaszczaka osobiście wyraźnie osłabł. No, ale jak ktoś mieszkał w mieście, gdzie jest garnizon, wie o czym mówię. Cywil zawsze rozpozna oficera. Choćby z sklepie meblowym. To będzie ten facet, który najdłużej, z największym smakiem i znawstwem dobierał będzie dekoracje kredensu i nie pozwoli zabrać głosu żonie, albowiem jego pozycja upoważnia go do orzekania w zasadzie o wszystkim. Można więc stwierdzić, że jako społeczeństwo wymieniliśmy, jak to się czasem mawia, siekierkę na ekierkę. Bohaterowie Trylogii nie budzą już niczyjego zainteresowania, wydają się być jedynie prostodusznymi osiołkami. Nawet Kloss jest anachronizmem, poprzez te swoje głupkowate odzywki. Nie oznacza to jednak, że w wyobraźnia masowa nie potrzebuje takiej postaci jak oficer. Oczywiście, że potrzebuje, ale nie ma komu wykreować takiego bohatera. Sienkiewicz stworzył swoich Skrzetuskich i Wołodyjowskich, albowiem sam chciał być oficerem, ale nie istniała armia, w której mógłby służyć. Próby wylansowania na wzór oficera rotmistrza Pileckiego są tyleż tragiczne – poprzez los postaci, co komiczne – poprzez taniochę z jaką próbuje się tę postać redagować. Bo chodzi przecież tylko o to, by dać wzór do naśladowania młodzieży, a w praktyce o to, by wyprowadzić budżet – na Pileckiego. Tu jest pies pogrzebany – jeśli w ten sposób traktuje się matrycę bohatera, trudno by ludzie lepiej traktowali żywych oficerów, a także trudno, by oni sami traktowali siebie tak, jak należy, bez karykaturalnych jakichś wstawek i przerostów. Te zaś bywają naprawdę odjazdowe. Byłem kiedyś w pewnym mieście, nie powiem w jakim, no i razem z żoną zaszliśmy do sklepu z damską bielizną. Żona coś tam wybierała, a ja podsłuchiwałem o czym klientka rozmawia ze sprzedawczynią. Nie dało się nie podsłuchiwać, bo sklep był malutki. Okazało się, że rozmowa dotyczy pewnego oficera, który zagląda tam i notorycznie przymierza stringi. Jak nie ma nikogo w sklepie, wyskakuje w tych stringach z przebieralni wprost na środek sklepu i prosi sprzedawczynię o ocenę swojego wyglądu.

Ja oczywiście wiem, że za komuny krążyły różne legendy o oficerach, ale nie takie. O wiele brutalniejsze i dotyczące rzekomych lub prawdziwych dysfunkcji psychicznych. I nawet jeśli weźmiemy pod uwagę rozbudzoną wyobraźnię poborowych, uznać będziemy musieli, że wiele z nich było prawdą.

Pewnie już każdy domyślił się do czego zmierzam. Obecność żołnierzy i oficerów w przestrzeni publicznej i w komunikacji jest konieczna. To jednak nie wszystko – ta obecność nie może opierać się na komentowaniu zachowań niestosownych. To nie znaczy, że mamy ich nie zauważać. Ich ma nie być. To zaś z kolei oznaczać musi, że armia ma być ostoją wartości konserwatywnych. I to nie jest niestety koniec. Nie można pokazywać  – w pop kulturze – realizacji misji wojskowych i postaci oficerów po taniości. Nie może tam być żadnych trywialnych postaw i głupkowatych piosenek, jak w słusznie zapomnianym serialu o kawalerii powietrznej. To jest zabójcze. Nie tylko dla wojska, przede wszystkim dla społeczeństwa. Żołnierz ma być serio i ma posiadać umiejętność zaprowadzenia porządku jednym słowem, a także podejmowania decyzji. Jak patrzyłem na tego co kredens wybierał, to miałem wrażenie, że mój „układ decyzyjny” byłby dla niego niedościgłym wzorem. O tym, że mundur musi być widoczny na ulicy, mam na myśli polski mundur oczywiście, pisałem nie raz. Z oficerami jest jak z księżmi. Lepiej, żeby byli widoczni i mówili sami za siebie, a nie żeby za nich mówili cywile. Dziś niestety jest inaczej, ale ufajmy, że sprawy zmierzają w dobrym kierunku.

Wrócę raz jeszcze do kosztów produkcji wizerunku oficera w masowej wyobraźni. Sienkiewicz poświęcił wiele czasu, uwagi i serca, żeby wykreować swoich bohaterów. Zaangażowanie państwa komunistycznego w podobne kreacje, także finansowe, nie ulega kwestii. To samo jest z produkcjami amerykańskimi, które tak lubimy oglądać i które są powtarzane co dekadę, ciągle z nowymi aktorami. Myśmy, w wolnej Polsce, jeszcze się takich produkcji nie doczekali, albowiem na drodze do ich powstania stoi armia pośredników dzielących pieniądze. Nie mówię, że od razu złodziei. Są to jednak z całą pewnością ludzie świadomi swojej władzy i mający w pogardzie mundur. Oni bowiem wiedzą, że z tym wojskiem to takie jaja, a trepiarnia to w masie i pojedynczo aspirujące głąby. To się musi zmienić. Muszą być drogie, widowiskowe i budzące emocje, ale także inspirujące filmy o polskim wojsku. Scenariuszy do nich nie może pisać Łepkowska, konsultantem nie może być tam Wolski ani Bartosiak. Ten problem nie rozwiąże się niestety sam. I nie rozwiąże się od razu. No chyba, że Wagnerowcy wejdą na Podlasie. Wtedy tak, wszystko zmieni się w jednej chwili.

Wczoraj przymuszony okolicznościami ogłosiłem promocję, o szczegółach której poczytacie sobie we wczorajszym tekście. Przypominam, że za dwa tygodnie 5-6 sierpnia, odbędzie się w Krakowie, w hotelu Polonia, Kiermasz Książki i Sztuki. A teraz już lista promocji:

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/przygody-kapitana-magona-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-ii-2-2008/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-ii-2008/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-iii-2009/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-iv-2010/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zaginiony-krol-anglii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/krucjata-dziecieca/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zabojczyni-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/gabriel-ronay-anglik-tatarskiego-chana-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/leon-cahun-niebieski-sztandar-powiesc-o-przygodach-chrzescijanina-muzulmanina-i-poganina-w-czasach-wypraw-krzyzowych/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-kapistran-biografia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ryksa-slaska-cesarzowa-hiszpanii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/walka-urzetu-z-indygo/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sylwetki-zbigniew-sujkowski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/smierci-nie-udalo-sie-pokonac-historia-biologiczna-ksiazat-radziwillow-na-birzach-i-dubinkach-koniec-xv-wieku-xvii-wiek/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-i-2/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zle-czasy-pamietnik-stanislawa-karpinskiego-z-lat-1924-1943/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zydowscy-fechmistrze/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/swiety-ludwik-jacques-le-goff/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-iii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sacco-di-roma/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sanctum-regnum/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/straz-przednia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/z-kronik-klasztoru-i-kosciola-o-o-bernardynow-w-zaslawiu/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/budowa-jachtow/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-tom-ii-wielki-powrot/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-i/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czerwiec-polski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/okraina-krolestwa-polskiego-krach-koncepcji-miedzymorza/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jak-nakrecic-bombe/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czy-krolobojstwo-krytyczne-studium-o-smierci-krola-stefana-wielkiego-batorego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/pieniadz-i-przewrot-cen-w-xvi-i-xvii-wieku-w-polsce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/lichwa/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/i-co-kiedys-bylo-fajniej/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ojciec-dreadnoughta-admiral-john-fisher-1841-1920/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/wielki-zywoplot-indyjski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/komisarz-zdanowicz-i-ponczochy-guwernantek-juz-wkrotce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/dzieje-gornictwa-i-hutnictwa-na-gornym-slasku-do-roku-1806/

 



tagi: propaganda  promocja  media  film  książka  bohaterowie  misje  legendy  oficerowie  karykatury 

gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 08:45
67     3246    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 09:27

Patrząc na amerykańską propagandę to ta ostatnio skupia się głównie na tzw Superherosach. Czyli przekazuje zwykłym Amerykanom - dajcie nam robić swoje.

W ostatnich czasach wzrosła też liczba filmów (wzorowanych na amerykańskich) kręconych przez chińską armię. ich akcja często dzieje się w Afryce lub Afganistanie i zadaniem chińskich żołnierzy jest ochrona tam pracujących chińskich naukowców, biznesmenów itp. A skoro to już od ponad 10 lat jest stale obecne nawet w eksporcie kinemtograficznym, to Chiny szykują się do jakiejś zbrojnej interwencji od dłuższego czasu - i chyba nie chodzi tylko o Tajwan.

A nasza kinematografia?

Chyba jedyny sensowny to Demony wojny według Goi.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 25 lipca 2023 09:27
25 lipca 2023 09:29

No, ale to była jakaś kaszanka...i dlaczego według Goi? Te fascynacje bez zrozumienia są dobijające

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 09:29
25 lipca 2023 09:41

Pewnie chodzi o odwołanie do tego, ale ja się nie znam. Z tym, że to ostatni polski film o współczesnej wojskowości. Nie ma nic powiązanego z misjami w Kosowie, Iraku czy Afganistanie.

Ale nie ma też choćby czegoś takiego: https://www.voentv.mil.by/ru/  czyli własnej służby informacyjnej Wojska Polskiego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 25 lipca 2023 09:41
25 lipca 2023 09:46

No, ale co to ma wspólnego z wojną na Bałkanach, to są jakieś rzekomo artystyczne urojenia

zaloguj się by móc komentować

matthias @Pioter 25 lipca 2023 09:27
25 lipca 2023 09:46

Jedynym dobrym filmem z oficerami był Szwadron. Szkoda, że głównie rosyjskimi.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 09:46
25 lipca 2023 09:50

To już inna bajka, że nie ma wiele wspólnego z realnością.

Zresztą ruskie filmy wojenne z ich głównym przesłaniem swoich nie brasajem też nic wspólnego z rzeczywistością nie ma. Jak pokazała tocząca się wojna - skoro zostawili, znaczy nie swój.

zaloguj się by móc komentować

beczka @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 10:46

Bez choreografa odnwalk leżymy i kwiczymy.

zaloguj się by móc komentować


zkr @Pioter 25 lipca 2023 09:41
25 lipca 2023 11:02

> Nie ma nic powiązanego z misjami w Kosowie, Iraku czy Afganistanie.

Byla "Karbala" z 2015

zaloguj się by móc komentować

Pioter @zkr 25 lipca 2023 11:02
25 lipca 2023 11:03

Widać przegapiłem ;)

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 11:20

> Obecność żołnierzy i oficerów w przestrzeni publicznej i w komunikacji jest konieczna.

To sie troche zmienia ostatnio. Moze nie za sprawa filmow ale ksiazek i kanalow na youtube.
Pojawilo sie duzo wspomnien zolnierzy, ktorzy brali udzial w misjach, m.in. Pawla "Navala" Matenczuka, Krzystofa Puwalskiego czy Karola Soyki.

Naval prowadzi swoj kanal. Polecam na przyklad ciekawa rozmowe z pplk. Michalem Pycio, snajperem z GROMu.

Dobra robote robi Tomasz Drwal, byly zawodnik MMA. Przeprowadzil dziesiatki rozmow z zolnierzami. Jeden z moich ulubionych odcinkow to wywiad z majorem Wojciechem Zacharkow, odpowiedzialnym kiedys za selekcje i szkolenie w JW Agat.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 11:25

W najnowszym filmie Nolana "Oppenheimer" jedyną nieodrażającą postacią był generał Groves. Reszta to osobniki pozbawione jakiejkolwiek lojalności. 

zaloguj się by móc komentować

stachu @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 11:50

Nasi wybitni i mniej wybitni twórcy wstydzą się zrobić dobry film propagandowy, bo może środowisko ich odrzuci, koledzy przestaną sie odzywać. W stanie wojennym pieniądze od władzy za występy w teatrach brali wszyscy, ale tv była bojkotowana. A Danny DeVito nie miał problemu, żeby zagrać w filmie "Inteligent w armii" i pozostali aktorzy również.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 12:08

W Klossie czyli Stawce występuje oficer prowadzący Klossa z NKWD albo GRU. Dzisiaj oficerowie z FSB mieli plan uzależnienia Niemców od taniej energii. Teraz mają plan B - zrobić w Niemczech kryzys, na tym wypromować Afd, kwestionować granice Polski jako dar Stalina. Potem wygrać następną wojnę ojczyźnianą ku chwale imperium. Kacapia miała 30 lat aby zbudować logiczne państwo a jak wyszło to widać – zostaną złote kibelki oligarchów i sławojki „głubinki”.

Tak więc zanim podpalą Reichstag mamy chwile czasu więc warto wczuć się w klimat lat 30 tych …

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=Hallo%2c+was+machst+du+heut%c2%b4+Daisy-&mid=A68C36B4956238CB4C19A68C36B4956238CB4C19

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 25 lipca 2023 12:08
25 lipca 2023 12:43

Swietne  !!!

Te  ,,oligary,,...  te  chodorkoskie,  petruszenki,  deripaski  i  pozostala,  pomniejsza  zlodziejska  swolocz  na  WYSLUGACH  zgnilego  zachodu  =  calej  detej  KACAPII  z  kolaborujacymi  roznymi  obama`mi,  scholtz`ami  i  innymi  macron`ami  WYPIERDAMI  MASONSKO-ROTSZYLD`owymi  od  Hollande`a,...

...  tak,  nic  innego  nam  nie  pozostalo  jak  czekac  na  te  przerabiane  juz  dawno  event`y...  ,,krysztalowe  noce,,  ,,podpalenia  reichstagu,,  itp.  ,,artystyczne  wysteMpy  DEMONkratycznej  wadzuni,,  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 12:55

Dobrze,  ze  swieci  slonce...

...  i  jest  meczaco-goraco  bo  inaczej  czlowiek  moglby  sie  zaplakac  od  tych  ,,pSZemUwien,,  PAD`a  albo  Szymczyka,  komEdanta  Policji...

...  szczegolnie  w  sprawie  ,,OpokoZonej,,  Joanny  z  krakowka,...  bo  przeciez  nie  z  Krakowa  !!!  

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 14:28

Odpryskiem problematyki były mody na dowcipy o milicjantach. Okazjonalne i dobrze wysterowane.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stachu 25 lipca 2023 11:50
25 lipca 2023 15:11

Bojkot telewizji w stanie wojennym to jeden z mitów eliciarzy z "warszawki i krakówka". Od półrocza 1982 r. zawieszono emisję kanału 2 TVP, a wraz z tym zaprzestano produkcji programów dla redakcji tego kanału. A byly wówczas tylko dwa kanały telewizyjne i nic więcej.Oczywiście zatrudnieni w redakcjach "dwójki" wiedzieli o tym znacznie wcześniej i na dlugo przed 1 lipca 1982 r. szukali miękkiego lądowania w innych miejscach. Natomiast w kanale 1 TVP priorytet miały programy polityczne (publicystyczne czy jak kto woli propagandowe), a ostra selekcja odnosiła się do  tematyki zwalnianej do wyemitowania przez komisarzy wojskowych,  ale  nagranej wcześniej.  "Na mieście" obowiązywała godzina policyjna, a więc wyjścia do teatrów z istoty rzeczy zostały zminimalizowane. Nie było sensu realizować spektaklów bez widzów, zatem drastycznie ograniczono zarówno repertuar jak i ilość przedstawień, w wielu wypadkach teatry zawiesiły działalność. Brak popytu na usługi aktorskie to nie jest bojkot, bojakoś po zawieszeniu stanu wojennego znakomita większość tego srodowiska "odbojkotowała się", mimo iż w kraju dzierzyl władze ten sam "regime", który stan wojenny wprowadził.

Znam te  sprawy z tzw. autopsji, bo pracowałem w latach 1982-1985 w dziedzicznej twierdzy nomenklatury przy Woronicza w Warszawie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Pioter 25 lipca 2023 09:27
25 lipca 2023 15:15

"A nasza kinematografia?

Chyba jedyny sensowny to Demony wojny według Goi."

 

Tak, sensowny gniot.

Aż się zdziwiłem że aktor takiej klasy jak Zbigniew Zapasiewicz pojawił się w tym żenującym widowisku, fakt że jedynie w epizodycznej roli.

Bo reszta mnie nie zdziwiła, etatowcy z dzieł Pasikowskiego: Linda, Lubaszenko junior, Pazura, Żmijewski.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 15:58

"To się musi zmienić. Muszą być drogie, widowiskowe i budzące emocje, ale także inspirujące filmy o polskim wojsku. Scenariuszy do nich nie może pisać Łepkowska, konsultantem nie może być tam Wolski ani Bartosiak. Ten problem nie rozwiąże się niestety sam. I nie rozwiąże się od razu."

Tak, szybko to się nie zmieni, trzeba tych ludzi typu Pasikowski, Bartosiak czy Łepkowska trzymać z dala od kamery czy scenariusza.

Że już nie wspomnę o ministrze Glińskim i jego worku z pieniędzmi w postaci chybionych dotacji.

Worek z kasą jest potrzebny oczywiście, ale inny człowiek.

Błaszczak i rzad zainicjowali procesktóry powinien być konsekwentnie realizowany i rozwijany.

Ale nie chodzi tylko o zakup broni i sprzętu.

Trzeba armię rozbudowywać, przyciągać młodzież, tworzyć kadrę oficerską, wyższego i niższego szczebla.

Gdy ona się rozwinie i okrzepnie, może też mieć wpływ na zachowania polityków, żeby nie robili głupstw i nie podejmowali

pochopnie decyzji.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 16:21

"W pewnym momencie doszliśmy do tego, że wojsko nie potrzebowało już żadnych bohaterów masowej wyobraźni, albowiem karmiło się wyłącznie własnym, upiornym i całkowicie bezsensownym folklorem. Oficer zaś zwany trepem stał się synonimem buraka odzianego w mundur, który wysuwa pod adresem otoczenia absurdalne żądania i zachowuje się w sposób karykaturalny."

Przypomniała mi się taka historia z zamierzchłych czasów.

To był chyba rok 1994, mieszkałem wtedy w Kolorado z paroma znajomymi i kolegami.

Przyjechała wtedy spora gromadka Polaków, którzy w Polsce wylosowali w loterii, którą wtedy organizowano corocznie czy co dwa lata bodajże, tzw. "zielone karty" czyli stały pobyt w USA.

Był wśród tych ludzi oficer LWP z Polski, pamiętam imię - Adam. Szczupły, łysiejący, dobrze po pięćdziesiątce.

Razem z żoną pracowali w miejscowym hotelu w małym miasteczku, takim górskim uzdrowisku i ośrodku narciarskim w Górach Skalistych.

Zmieniali pościel, pranie robili i sprzątali, wieczorami zwykle nasiadówki przy wódce i nocne Polaków rozmowy, parę razy tam byłem.

On jak się napił, a rzadko bywał trzeżwy, macał się gdzieś po spodniach w okolicy paska i krzyczał że wszystkich powystrzela. ona zwykle bełkotala że jest Europejką.

Zauważyłem raz rzeczowo, że jeśli był w kadrze oficerskiej w PRL to jest trepem.

On się poderwał i ryknął: "oficerem jestem, rozumiesz? Oficerem wojska polskiego!"

Raz gdy się napił, łaził gdzieś na zewnątrz po parkingu w nocy i się wydzierał, w końcu któryś z sasiadów zawiadomił policję, przyjechali i go szybko uspokoili, dając

mu do wyboru, albo pójdzie spać, albo pomogą mu wytrzeżwieć w areszcie.

Ja pomyślałem że jest to jakieś swoiste okrucieństwo a zarazem kpina, żeby takim ludziom pozwalać na wyjazd i emigrację. to dla nich katorga pod każdym względem, niezalreżnie

od planów jakie mają czy celów jakie sobie stawiają.

Zresztą ten oficer z małżonką dość szybko mi zniknęli z oczu, przypuszczam że w ogóle chyba wrócili do Polski.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @zkr 25 lipca 2023 11:20
25 lipca 2023 16:32

Obejrzałem kawałek Navla ale innego Polska rok po wojnie. Porażka. Zaczęli o zakupach wojska ale szybko jeden z nich zaczął narzekać że przez rok nie wybudowano jednego schronu dla cywili. "Czy w szkole uczą gdzie moja córka ma się udać jak spadną rakiety?" I w końcu znamienne zdanie - "mam wrażenie że każdy rząd przez ten rok zrobiłby tyle samo". To ja dziękuję za takich specjalistów 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 25 lipca 2023 12:55
25 lipca 2023 16:39

Sprawa Szymczyka i tego granatnika jest tragikomiczna, ale i niepokojąca.

Zastanawia bowiem reakcja ministra Kamińskiego, który  natychmiast zapewnił łysemu doktorowi parasol ochronny.

Ciekawe jest również że nie odniosła się do tej sprawy tzw. opozycja.

Czyżby komendant Szymczyk miał jakieś kwity na polityków?

zaloguj się by móc komentować

zkr @Janusz-Tryk 25 lipca 2023 16:32
25 lipca 2023 16:44

> To ja dziękuję za takich specjalistów 

Facet sluzyl kilkanascie lat w GROMie a wczesniej w innych jednostkach. Mi chodzi o jego doswiadczenie z wojska.
OK, w zadnym wypadku nie nalezy mieszac tego z ich pogladami politycznymi ;)
Czy mam zrezygnowac z uslugi lekarza bo glosowal na PO? :)

zaloguj się by móc komentować

stachu @zkr 25 lipca 2023 11:20
25 lipca 2023 17:12

Na youtubie każdy chce być niezależny, czyli antyrządowy i ta działalność nic nie zmieni w postrzeganiu wojska. Byłem w wojsku za komuny i przez całą służbę było tylko jedno wydarzenie, gdzie oficer nie zachował się jak trep.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 25 lipca 2023 15:58
25 lipca 2023 17:21

Ja  wiem,  Panie  Szczodrocha,  ze...

...  my  sobie  tutaj  tylko  tak  gadamy  zeby  sobie  tylko  pogadac  -  bo  tyle  naszego,  ale  i  tak  WIELKA  CHWALA  Gospodarzowi  SN,  ze  chociaz  mamy  gdzie  i  dalej  robimy  to  co  do  kazdego  z  nas  nalezy,  czyli  tzw.  swoje...  i  nie  ogladamy  sie  na  te  SKORUMPOWANA  i  ZDEGENEROWANA  ZGRAJE  POPiS`owo  !!!

TOTO  DZIADOSTWO  PRZY  KORYCIE  ono  nic  dla  nas,  narodu  NIE  ZROBI,  bo  i  nie  jest  w  stanie  NIC  ZROBIC,...  NIGDY  wczesniej  NIC  nie  zrobilo  i  tym  razem  TEZ  nic  nie  zrobi...

...  tylko  o  tym  trzeba  nam  ZAWSZE  PAMIETAC  i  te  sformatowana  zgraje  na  masonskich  oksford`ach  czy  harvard`ach  -  w  swoim  czasie  -  zwyczajnie  OLAC...

 

...  i  przede  wszystkim  nie  oszukiwac  SAMYCH  SIEBIE  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 25 lipca 2023 16:39
25 lipca 2023 17:26

Tak,...  ale

...  zdziwilabym  sie  gdyby  ,,kwitow,,  nie  mial  !!!

W  tym  POPiS`owym  BAJORZE  kazdy  na  kazdego  cos  ma,...  nie  moze  byc  inaczej,

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @zkr 25 lipca 2023 16:44
25 lipca 2023 18:21

To niech leczy a nie miesza się do zarządzania szpitalem

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 25 lipca 2023 12:43
25 lipca 2023 18:38

( ...) tak,  nic  innego  nam  nie  pozostalo  jak  czekac  na  te  przerabiane  juz  dawno  event`y...  ,,krysztalowe  noce,,  ,,podpalenia  reichstagu,(... )

Czekać nie wolno tylko aktywnie zwalczać propagandę rosyjską i agenturę w Niemczech.  To zadanie dla...oficerów....Nie darmo Miedwiediew nazywa nas bez przerwy hieną Europy.  Dobrobyt Niemiec jest w dużej mierze wynikiem uzyskania rynku zbytu w europie wschodniej. My także skorzystaliśmy z sąsiedztwa Niemiec co widać po naszym eksporcie.  Będziemy korzystać dalej bo anglosasi chcą przyciąć pozycję gospodarczą Niemiec. Niemcy nie tylko mają nas jako bufor przed moskalami ale jako 5 miejsce w świecie do lokowania ich eksportu. Wygląda na to że już w tym roku mamy ok 3 mln turystów niemieckich.  Nie ma się co cieszyć z recesji niemieckiej bo jak można podejrzewać Moskwa rozgrzeje to niezadowolenie do czerwoności ...Dlatego ostatnio USA zaczyna bardziej lubić Niemców i musimy się także w tą strategię wpisać... Przed wojną słynni byli oficerowie z II czyli Oddział Sztabu Generalnego RP tylko dlaczego ich archiwa w czasie wojny dostały się w ręce niemieckie?  

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 25 lipca 2023 18:38
25 lipca 2023 19:43

Panie  Peter`ze,...

...  tylko  SPOKOJ  nas  uratuje  !!!

Agenture  niemiecka  i  propagande  ruska  niech  zwalcza  agentura  lokalna  i  propaganda  ulokowana  w  KURWIZORZE,...  ktora  za  te  swoja  nedzna  robote  bierze  od  lat  KOLOSALNA  KASE,...

...  a  nie  jak  wczoraj  ta  dziunia  Ogorkowa  tluc  w   kurwizorze  ,,sprawe,,  -  chyba  juz  5  dzien  -  jakiejs  CHOREJ  JoLaski  z  krakUFka,...

...  to  sa  KPINY,  ZARTY  i  SKANDAL  zeby  WIEKSZOSC  ,,polskiH  mer**UF,,  takim  g*wnem  sie  zajmowalo  !!!   

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 19:47

Ważny temat poruszyłeś, zwłaszcza dla mnie, bo od pięciu lat zgłębiam życiorysy rozmaitych oficerów, głównie tych, którzy urodzili się na przełomie wieków. To są historie niesłychane, poruszające i inspirujące, a niekiedy są to wręcz filmowe gotowce. Nic się z tym w zasadzie nie robi, bo wyobraźnia ludzi decyzyjnych nie wykracza poza promowanie rtm Pileckiego. Format tych ludzi, wykutych pod zaborami, dobrze wykształconych, a do tego rozumiejących służbę dla kraju właściwie jest chyba już nie do odtworzenia. Bo jednak zabór sowiecki był zdecydowania mniej inspirujący. Twój tekst kanoniczny, do jakiegoś First Folio :)

zaloguj się by móc komentować

Globalny @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 19:53

Małe zestawienie:

Spory udział w kreowaniu wizerunku polskiego oficera ma dziś 72-letni Marek Kondrat:            

1986 CK Dezerterzy: Gefreiter Jan „Kania” Kaniowski – no kryształ po prostu

1995 Pułkownik Kwiatkowski – lekarz oficer LWP – żyje w dobrej komitywie z UBP-kami, nawet do Moczara chodzi z dobrymi radami

1999 Operacja Samum – oficer wywiadu (chyba jeszcze jednak PRL-owskiego)

Są (i byli) jeszcze tacy aktorzy publiczni jak:

Generał Armii Wojciech Jaruzelski (odp… się od Generała) – nie przypadkiem pojawia się w tym zestawieniu

Pułkownik Dyplomowany w Stanie Spoczynku Adam Józef Mazguła – niestrudzony obrońca SB-ków (zobaczcie w Wiki, bo tak się zastanawiam, kto i za co wręcza mu w 2014 Krzyż Oficerski Królewskiego Orderu Św. Stanisława BM – ten order ma chyba tyle ze Stanisławem, że on się na to w grobie przewraca)

Absolwent PWST Solskiego w Krakowie Wojciech Olszański – jaja sobie robi z munduru i polskiej tradycji narodowej

WNIOSEK 1: Role filmowe i publiczne służyły przede wszystkim zabezpieczaniu taktycznego odwrotu SB-kom i im podobnym.

WNIOSEK 2: Recepturą na pożądany wizerunek Oficera Wojska Polskiego (i jakiegokolwiek innego skutecznego Oficera) jest etos frajdy z lojalności wobec Rzeczpospolitej Polskiej, niestety mylonej przez bohaterów Marka Kondrata (w celu zarażenia tym błędem widzów) z frajdą o wiele niższego rzędu. Ci jankesi żujący gumę i walący bombami w Iwo Jimę (lub vice versa, z p-lot na lotniskowcu do Mitsubishi) to jest właśnie czystej wody etos frajdy, przyjemniejszy jednak w odbiorze od etosu radzieckiego, nieco jednak frajdy pozbawionego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Globalny 25 lipca 2023 19:53
25 lipca 2023 20:02

Tak to telewizyjne i uliczne aktorstwo zabija etos armii. No i powoduje degenerację, taką jak opisałem w tekście

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 25 lipca 2023 19:47
25 lipca 2023 20:03

Na Pileckiego są po prostu pieniądze. I nikt nie zrozumie, że można je przeznaczyć na kogoś innego. Mowy nie ma. Wszyscy bowiem wiedzą, że chodzi wyłącznie o transfer gotówki ten zaś musi być przede wszystkim bezpieczny

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 25 lipca 2023 16:21
25 lipca 2023 20:05

Po co wyjeżdżali? Mieli dobre emerytury. Miałem wujka oficera. Bardzo się starał być człowiekiem, ale średnio mu szło. Na szczęście mieszkał daleko

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 25 lipca 2023 15:58
25 lipca 2023 20:05

Wiele rzeczy decyduje się teraz

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @qwerty 25 lipca 2023 14:28
25 lipca 2023 20:06

Tak, wszystkie spreparowane

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 25 lipca 2023 12:08
25 lipca 2023 20:06

Max Raabe niezły gość, myślę, że z tym AFD im nie wyjdzie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stachu 25 lipca 2023 11:50
25 lipca 2023 20:07

Ci wybitni twórcy żyją na innej planecie

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @zkr 25 lipca 2023 11:20
25 lipca 2023 20:08

Ten Drwal robił też nagrania z leśnikami, słabo mu szło

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 20:48

Sprawdziłem z ciekawości co na ten temat, filmowy, podpowiada IMDB. To jest taka, chyba największa, baza filmów i wszystkiego okołofilmowego. Jak się sprawdza jakiś film, to poniżej jest sekcja "Podobne".

Wyszukałem sobie "Westerplatte" i poniżej IMDB podpowiedziało, w takiej mniej więcej kolejności:

1. O jeden most za daleko (to chyba tylko ze względu na postać gen. Sosabowskiego)

2. Pan Wołodyjowski

3. Hubal

4. Jarzębina  czerwona

5. Pierwszy dzień wolności

6. Tajemnice Westerplatte

Już po nas.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 20:05
25 lipca 2023 20:49

"Po co wyjeżdżali? Mieli dobre emerytury. Miałem wujka oficera. Bardzo się starał być człowiekiem, ale średnio mu szło. Na szczęście mieszkał daleko"

Ja tego też nie rozumiem.

On wprawdzie coś napomknął, że to robi dla córek swoich, że chciał tu pieniądze zaoszczędzić.

Ale ja właśnie tak jak pan napisał, też zakładałem że facet był na pewno jakoś w Polsce urządzony, plus ta emerytura.

Inny, którego wtedy poznałem to Kazimierz, geolog z Krakowa.

Ponad 60 lat, schorowany, maił nawet wyrażne kłopoty z chodzeniem.

Również szczęśliwy posiadacz zielonej karty.

Przyjechał z paroma osobami ze swojej rodziny, oni od niego znacznie młodsi.

Parę dni poszedł do pracy gdzieś w hotelu, ale oni zaraz się zorientowali że nie da rady, i po paru tygodniach zdaje się wsadzili go do samolotu i dojazd do Polski.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @bolek 25 lipca 2023 20:48
25 lipca 2023 20:53

Nie wiem jak z tym podpowiadaniem, ale z tej listy ja osobiście widzę jeden dobry polski film wojenny:

"Hubal"

"O jeden most za daleko" jest świetny, ale rozumiem że chodzi o polskie filmy.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 20:05
25 lipca 2023 20:55

"Wiele rzeczy decyduje się teraz"

Tak, rzekłbym nawet bardzo wiele.

Jesień przyniesie odpowiedż na podstawowe pytanie.

zaloguj się by móc komentować


bolek @Szczodrocha33 25 lipca 2023 20:53
25 lipca 2023 21:20

Wszystkie dobre filmy z tej listy powstały za komuny.

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 20:55
25 lipca 2023 21:25

Oby, ale jak pomyślę, że przez te wszystkie lata nie powstał ani jeden film "Hubal"-o podobny, to... już po nas ;-)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @bolek 25 lipca 2023 21:25
25 lipca 2023 21:27

Bo nie było aktorów, tylko ludzie którzy się za nich podawali

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 21:27
25 lipca 2023 21:34

Nie było i nie ma.

Jak się kliknie taki tag "polish soldier" czyli "polski żołnierz", to taka lista się generuje -> LISTA

Nie wiem czy śmiać się, czy płakać.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 21:45

" Myśmy, w wolnej Polsce, jeszcze się takich produkcji nie doczekali, albowiem na drodze do ich powstania stoi armia pośredników dzielących pieniądze. "

No właśnie i koniec tematu, można się rozejść.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @bolek 25 lipca 2023 21:34
25 lipca 2023 21:59

No tak, bo tym durniom się zdaje, że trzeba pokazywać w zwolnionym tempie wyciąganie szabel z pochwy, i całą szarżę pod Rokitną, bo to jest takie podniecające...Takie numery były w radzieckich filmach kręconych w latach czterdziestych. 

zaloguj się by móc komentować


peter15k @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 20:06
25 lipca 2023 22:06

Raabe wspomina z nostalgią Republikę Weimarską. Niektórzy u nas mają nadzieję, że to BND ustawi Afd na "właściwych torach"...

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
25 lipca 2023 22:22

Ten znawca kredensów to nie oficer. To profesor uniwersytetu. No może czasem oficer sili się na naśladownictwo. Ale naśladuje akademika. 

zaloguj się by móc komentować


Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 25 lipca 2023 21:27
25 lipca 2023 23:14

"Bo nie było aktorów, tylko ludzie którzy się za nich podawali"

I to też jest nadal część problemu, bo dobrzy aktorzy powymierali, a ci ludzie którzy obecnie się uważają za aktorów

nadają się do pracy w pralni chemicznej.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @bolek 25 lipca 2023 21:20
25 lipca 2023 23:24

"Wszystkie dobre filmy z tej listy powstały za komuny."

Mnie się marzy żeby polska kinematografia osiągnęła [kiedyś?] taki poziom, żeby możliwe było powstanie

filmu na miarę "First Blood" [1982] w reżyserii Teda Kotcheffa, urodzonego w Kanadzie potomka bułgarskich imigrantów.

Wiem że Amerykanie mają zgoła inną historię niż my, ale chciałbym żeby powstał w Polsce film, który wzniesie się na poziom reżyserii, 

scenariusza i obsady aktorskiej [zwlaszcza Sylwester Stallone jako Rambo, ale nie tylko] jaka jest w tym filmie.

zaloguj się by móc komentować

bolek @beczka 25 lipca 2023 23:06
26 lipca 2023 07:26

Poczekam chyba na recenzję Gabriela :)

zaloguj się by móc komentować

bolek @Szczodrocha33 25 lipca 2023 23:24
26 lipca 2023 07:52

Marzenie ściętej głowy :)

Hubal A.D. 2016. Filipski w grobie się przewraca. Ze śmiechu oczywiście.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @bolek 26 lipca 2023 07:52
26 lipca 2023 08:20

"Marzenie ściętej głowy :)

Hubal A.D. 2016. Filipski w grobie się przewraca. Ze śmiechu oczywiście."

No faktycznie, właściwie to ja bym się śmiał, gdyby nie to że mnie już po chwili przytkało i obserwowałem to dzieło

nie wierząc własnym oczom i uszom.

Co to jest?

Ni to film fabularny, ni to grupa rekonstrukcyjna.

Jakiś facet w mundurze niemieckim, potem ułani, potem Niemcy mówiący po polsku.

I pod spodem jakaś fundacja Ułani Króla Jana...domagająca się pieniędzy i wpłat.

To jest po prostu straszne.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @bolek 26 lipca 2023 07:52
26 lipca 2023 08:42

A tak odbiegając na chwilę od gatunku filmów wojennych, Agnieszka Holland będzie walczyć o Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, jak triumfalnie donoszą media.

Zmontowała film "Zielona granica", w którym mierzy się, jak sama zaznaczyła, z wyzwaniami współczesności.

Obsada doborowa, kwiat polskiego aktorstwa:

Ostaszewska, Stuhr junior, itd.

Aż się zdziwiłem że nasza słynna reżyserka nie znalazła żadnej roli dla posła Franciszka Sterczewskiego.

Mógłby np. zagrać polskiego parlamentarzystę, usiłującego dostarczyć jedzenie w reklamówce biednym uchodżcom koczującym po drugiej stronie

tej zapory z drutu kolczastego, którą wzniósł okrutny pisowski rząd.

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @Szczodrocha33 26 lipca 2023 08:20
26 lipca 2023 09:17

"Co to jest?"

"To jest miś itp itd"

zaloguj się by móc komentować

bolek @Szczodrocha33 26 lipca 2023 08:42
26 lipca 2023 09:19

"Zmontowała film "Zielona granica", w którym mierzy się, jak sama zaznaczyła, z wyzwaniami współczesności."

I w końcu będzie pokazany polski żołnierz, dużo polskich żołnierzy. Ech!

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @bolek 26 lipca 2023 09:19
26 lipca 2023 15:39

A drugi film polski który też będzie walczył w Wenecji to obraz Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta [sprawdziłem, niestety jego stryjem jest Jan Englert, którego zresztą bardzo szanuje, tym bardziej mi przykro] "Kobieta z...."

Film porusza jeden z najbardziej palących problemów naszych czasów - transizm.

Cytuję : "....to opowieść o Adamie. Mężczyzna jest przykładnym mężem i ojcem, wraz z rodziną żyje w małym polskim miasteczku. Adam zaczyna czuć się coraz bardziej nieswojo w swoim ciele; odkrywa, że to nie jest jego prawdziwa tożsamość. Naprawdę Adam uznaje się za kobietę o imieniu Aniela."

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @Szczodrocha33 26 lipca 2023 15:39
27 lipca 2023 22:14

"Film porusza jeden z najbardziej palących problemów naszych czasów - transizm."

Nuuuuda :)

Polecam "Transamerica" z 2005 ;-)

zaloguj się by móc komentować

zkr @Janusz-Tryk 25 lipca 2023 18:21
3 września 2023 18:41

Dokąd prowadzi Trzecia Droga? Szymon Hołownia.

https://www.youtube.com/watch?v=PNz2JzjDbpg

Streczylem tego goscia (znaczy N.) w paru komentarzach na SN

Przepraszam

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować