-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O miękkim podbrzuszu Rosji

Przyznam, że nie mogę już słuchać o tym, że Amerykanie atakują miękkie podbrzusze Rosji. Rozumiem ludzi, którzy pielęgnują jakieś rosyjskie sentymenty, każdy ma prawo narkotyzować się czym chce, ale obawiam się, że tak zwana geopolityka, a co za tym idzie całe nasze dotychczasowe i przyszłe życie związane jest z sukcesem polityki USA. Jeśli ktoś sądzi, że cokolwiek zachowa się w znanym mu kształcie, po jakichś zmianach na korzyść Rosji w Europie, ten chyba oszalał. Nie będzie jak dawniej. Będzie jak dawniej, dawniej...a do tego, ja przynajmniej, wracać nie mam zamiaru. Nie będę już młodszy, a nie hołubię też zbyt wielu sentymentów związanych z moją młodością, nie ma więc mowy o tym, bym się jakoś szczególnie martwił o przyszłość kraju zarządzanego przez Włodzimierza Putina. Jestem też jedyną chyba osobą, w całym tym publicystycznym grajdole, która wskazuje na pewne geopolityczne stałe i na nich opiera swoje konkluzje. Nie ma w nich miejsca na rzeczy wynalezione tak niedawno, jak broń atomowa, czołgi, samoloty i podobne głupstwa, bo to są wszystko gadżety nie mające realnego zastosowania w skali do jakiej zostały stworzone. Służą one wyłącznie demonstracji. To są koszta reprezentacyjne, które w dawnych czasach musiał ponosić każdy władca, żeby móc w ogóle uchodzić za władcę. I jako takie zwykle łatwo zamieniają się w pułapkę, czego doświadczyli Rosjanie w czasie wojny afgańskiej, w latach osiemdziesiątych. Wycofanie się Amerykanów z Afganistanu oznacza tyle, że nie dali się oni złapać w pułapkę. Teraz rozpoczyna się nowe rozdanie, karty wyłożono w pobliżu granic chińskich, albowiem – o czym przekonywali nas wszyscy najmądrzejsi analitycy – teraz to Chiny zmierzają do dominacji nad światem. Jak można było wobec takiej konkluzji prorokować wojnę na Ukrainie? Nie wiem, ale widać można. Rosjanie dokonali lipnej koncentracji – jak mniemam – potem sprowokowali zamieszki w Kazachstanie, cofając przy tym uwierzytelnienia dla klanu Nazarbajewa, i wysłali tam komandosów. Jeśli wybuchnie jakaś wojna na Ukrainie, to stanie się to dopiero wtedy kiedy Rosja silniej zaangażuje się w Kazachstanie i okaże się, że są tam rzeczywiście jakieś siły, które mogą się im przeciwstawić. Gra bowiem toczy się o to, kogo i na jak długo uda się wciągnąć w wojnę.

Nie mogę już słuchać o jedwabnym szlaku, albowiem powinniśmy, jako kraj, robić wszystko, żeby ten szlak przebiegał jak najdalej od naszych granic. To znaczy, żeby był możliwie daleko na południe. Wszystko co wiąże się z budową szlaku prowadzącego przez Rosję i kończącego się w Niemczech jest bezpośrednim zagrożeniem dla naszego życia. Tylko idiota bowiem myśli, że jak jego ziemia leżeć będzie obok jakiegoś szlaku, to będzie on mógł czerpać z tego korzyści.

Jeśli przyjmiemy, że w istocie Chiny są największym zagrożeniem dla USA, to rosnąca potęga Rosji zmieni ten układ i nie można wykluczyć, że Amerykanie położyli Kazachstan na stole ofiarnym takiej polityki. Chińczycy nie wyjdą na ocean, to jest pewne, za to umocnieni Rosjanie zagrożą z całą pewnością ich żywotnym interesom.

Zanim przejdę do dalszych konkluzji, powiem jeszcze tylko, że szczerze nienawidzę takiego politykierstwa i ludzi, którzy uprawiają je zawodowo uważam za poważnych szkodników. Niestety okoliczności zmuszają mnie do zabrania głosu w tej sprawie. Głos ten i tak jest powszechnie nieważny, ale ma znaczenie tutaj, bo dyskusje skręcają w kierunku co najmniej dziwacznym.

Gwarancją naszego bezpieczeństwa jest przesunięcie kluczowego odcinka szlaków wiodących z Azji do Europy jak najdalej od naszych granic. Sukcesem zaś polityki powinno być zajęcie miejsca możliwie daleko od tego szlaku, z jakimś tam doń podłączeniem.

Nie chcę tu podawać przykładów z czasów bardzo dawnych, które moim zdaniem mają sens i dobrze ilustrują sprawę, albowiem nie są one traktowane poważnie. Rządzi bowiem polityczny fetyszyzm, polegający na tym, że eksperci powtarzają w kółko nazwiska polityków, których słabo w ogóle kojarzymy i wymieniają nazwy oraz pochodzenie jednostek biorących udział w interwencjach, co ma na wszystkich robić odpowiednie wrażenie i przekonać publiczność, że ekspert jest prawdziwym ekspertem.

Kluczowy odcinek, jak się okazało, znajduje się dziś w Kazachstanie, albowiem to Chiny są tym elementem, który może zmienić globalny układ. To jest bardzo dobra wiadomość. Tam jest szlak i tam są kluczowe dla podnoszenia kosztów reprezentacyjnych świata współczesnego złoża, czyli uran i metale ziem rzadkich. U nas jest tylko węgiel, który został skreślony z listy gospodarczych priorytetów. I to jest wiadomość dobra, bo jeśli nic gwałtownego się nie wydarzy, jeśli Chiny się nie wykoleją, a sowieci zagrożą im naprawdę w Azji, ten cholerny szlak jedwabny przesunie się na południe i jakoś będziemy się telepać. Jeśli komuś się zdaje, że uzyska niezależność energetyczną jak napali węglem pod kuchnią i rozpocznie eksploatację tego węgla w celach energetycznych, ten musi się leczyć. Mamy dobrego psychiatrę na pokładzie, można się doń zgłosić i wyznaczyć sobie jakiś termin. Niestety odległy.

To jest tak zwana polityczna łatwizna, na którą można nabrać wiele osób nie rozumiejących, że kluczem do wszystkich szkatułek jest dystrybucja, a nie pozyskanie i posiadanie. Komu chcecie ten węgiel sprzedawać? Takie pytanie trzeba zadać najpierw. Z faktu, że coś mamy nie wynika nic. Gadanie zaś o tym, że polityka energetyczna jest zła, nosi nazwę kiełbasy wyborczej. Ta polityka nie zależy od nas i ma, jak wiele spraw na tym świecie, charakter haraczu. Płacenie go nie jest jednak aż tak dolegliwe, jak interwencje obcych wojsk na polskich lotniskach. Na twitterze już uaktywnili się wariaci wołający, że wkrótce w Polsce też zacznie się interwencja, bo jest ustawa o bratniej pomocy. To się będzie niestety rozkręcać.

Tylko wtedy kiedy będziemy krajem na uboczu, możemy myśleć o rozwinięciu produkcji i podniesieniu przemysłu w branżach, które dziś interesują mało wielkich tego świata, a dla przyszłości mogą być kluczowe. Przemysł bowiem i produkcja to kwestie dla wizjonerów, a nie dla dziamdziajacych dziadków, którzy mówią, że kiedyś, o panie, to było lepiej, bo węgiel we wsi był i każdy miał pracę w hucie. I nawet polskie samochody były. Jeśli kiedykolwiek będzie jak dawniej, to w tym sensie, że od rana wszyscy będziemy stać w kolejkach po papier toaletowy i gazety, bo internetu nie będzie. Oba zaś te produkty bardzo niewiele będą się od siebie różnić. Ich zastosowanie będzie wręcz wymienne.

Problem zaś z naszą publicystyką polityczną polega na tym, że główni rozgrywający, moim zdaniem durnie jeden w drugiego, nie dość, że się plączą, nie dość, że się mylą notorycznie, to jeszcze nie oddają hołd memom, które zostały wymyślone na szkodę państwa i narodu.

Na koniec podam taką oto formułę, w którą nikt zapewne nie uwierzy, a jeśli już, to nie uzna jej za coś istotnego w świecie pełnym samolotów i bomb atomowych. Cała kariera Polski, czy też może Rzeczpospolitej, a co za tym idzie cała nasza tradycja historyczna i polityczna wzięła się stąd, że centrum finansowe, które było najbardziej zainteresowane istnieniem takiego politycznego tworu położone było na południowych szlakach wiodących z centralnej Azji, konkretnie z Indii. Każda próba zmiany tego stanu, każde przesunięcie kluczowych odcinków transportu na północ i budowa na tej północy ośrodków przeładunkowych, to znaczy ośrodków władzy, kończyła się na naszego kraju katastrofą. Mało kto to rozumie, albowiem historia jest u nas folklorem konsumowanym pod wódkę i ogórki, współczesna zaś polityka to pasztetowa z papieru toaletowego połykana na zimno z minami, pardon, kota srającego w sieczkę ( to cytat z literatury pięknej). Może gdyby to odwrócić moglibyśmy wyciągnąć jakieś sensowniejsze konkluzje.

Nie wiem, jaki wpływ będą miały wydarzenia w Kazachstanie na rozwój energetyki jądrowej, ale jeśli powrócimy do węgla, wszyscy ci, którzy płaczą dziś, że Polska upada, bo złoża leżą odłogiem, będą mieli niewątpliwą przyjemność zjeżdżania na dół do kopalni i popisywania się tam różnymi wyczynami na przodku. Nie wiadomo tylko gdzie ta kopalnia będzie – na Śląsku czy na Syberii.



tagi: rosja  usa  chiny  energetyka  kazachstan  jedwabny szlak 

gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 08:46
125     5243    20 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

umami @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 09:12

nie mogę już słuchać o tym, że Amerykanie atakują miękkie podbrzusze Rosji

a ja się zastanawiam, czy Bajko-nur wystrzeli Strategy&Future w kosmos?

Trafiłem wczoraj, przez przypadek, na taką relację z podróży: Norylsk - Piekło Północy
https://www.youtube.com/watch?v=ULcyNRJvEfE

zaloguj się by móc komentować

tyszka @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 09:37

"całe nasze dotychczasowe i przyszłe życie związane jest z sukcesem polityki USA"

Malo kto w Polsce ma odwage to powiedziec otwarcie i zdac sobie sprawe z wagi i ogromu konsekwencji tej prawdy i nastepnie jak daremnymi i poronionymi fantazjami i pomyslami jest myslenie, ze moglo by byc inaczej i ostatecznie zapytac komu to sluzy aby usilnie kreowac ludziom wizje innej alternatywnej przyszlosci.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 09:38

A mnie dziwi, że an8 razu nie wspomnial Pan o tej wojnie o niepodległość USA, trwajacej już 250 lat z Londynem. Dziwie sie, bo L9ndyn wysyłal do Moskwy sygnały żeby przestała straszyć Ukrainę. No i te przejęcie władzy przez wytatuowanego młodego komucha w Chile raptem 2 tygodnie temu. Dla mnie to są połączone rzeczy i taki ostrzegawczy kontratak Imperium. 

A tak poza tym trzeba się zgodzic co do przebiegów szlaków....im dalej tym bezpieczniej....a jak ktoś nie wierzy niech sobie przestudiuje historię Persji i Azji Mniejszej i Centralnej....

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 7 stycznia 2022 09:38
7 stycznia 2022 09:41

Nie mogę bez przerwy powtarzać tego samego, choć może powinienem...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tyszka 7 stycznia 2022 09:37
7 stycznia 2022 09:41

Myśle że wielu zdaje sobie sprawe z tego....tak jak w XVIw. wielu zdawało sobie sprawę, że pokój z Turcja też był gwarantem naszego sukcesu gospodarczego....i też się o tym głośno nie mówiło, bo to muzułmanie byli....

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @tyszka 7 stycznia 2022 09:37
7 stycznia 2022 09:42

O czym tu gadać w ogóle...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 7 stycznia 2022 09:12
7 stycznia 2022 09:42

Mam nadzieję, że wystrzeli

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:41
7 stycznia 2022 09:44

Powinien Pan...tylko przez częste powtarzanie może bo się utrwali w głowach...oni nonstop powtarzaja te swoje bzdury i efekt jest taki, że odbiorcy zacxynaja je powtarzac....skoro metoda jest skuteczna, to trzeba ją stosowac aby z tymi bzdurami skutecznie walczyć....

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:41
7 stycznia 2022 09:47

Powinienes. Bez powtarzania czlowiek sie nie uczy. Chcac nie chcac trzeba przyjac role nauczyciela i cwiczyc sie w cierpliwosci. Guderian o tym wiedzial i to rozumial. Wielu ludzi tak ma, ze powie raz cos madrego, co nie zostanie zrozumiane wiec sie obrazaja i juz nic nie mowia.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 7 stycznia 2022 09:47
7 stycznia 2022 09:51

Okay, od końca XVIII wieku na świecie toczy się tylko jedna wojna, jest to wojna o niepodległość USA. Reszta to disaskalia. Amerykanie się w tej wojnie nie opieprzają, ale przeciwnik także. Mało jest w tych działaniach kokieterii, a największym strategicznym sukcesem jest ukrycie charakteru tej wojny przed przeciwnikami. Ujawnić go może i wykorzystać tylko Londyn. Jak to zrobi i co z tego wyniknie dla nas, bo nie musi wyniknąć coś złego, albo bardzo złego, okaże się później. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 7 stycznia 2022 09:44
7 stycznia 2022 09:52

Ktoś mi wczoraj na fejsie napisał, że w moim tekście są same narzekania, żadnych prognoz, a tak to każdy potrafi. Okazuje się, że doszliśmy do tego momentu kiedy to wróżenie z fusów stało się jakością i atrakcją

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 7 stycznia 2022 09:47
7 stycznia 2022 09:56

I jeszcze: ważną kwestią strategiczną jest uwikłanie przeciwnika w koszta reprezentacyjne. Dawniej były to koszta dworu i rzeczywistej reprezentacji (sztuka, architektura, metresy), dziś są to koszta arsenałów bez możliwości ich realnego wykorzystania. Czołgi stoją na granicy z zimnymi silnikami, a specnaz, ląduje w Ałmaty - dwie dywizje z tego co gadają. Tylko. A wcześniej ile było pieprzenia o setkach i tysiącach...

zaloguj się by móc komentować


qwerty @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:52
7 stycznia 2022 10:35

to, że nie 'wróżysz' z fusów ostatnia moja lektura potwierdziła - 'Terra insecta' Anne Sverdrup-Thygeson, i nie każdy to potrafi 

zaloguj się by móc komentować

tyszka @umami 7 stycznia 2022 09:12
7 stycznia 2022 10:39

"wystrzeli Strategy&Future w kosmos"

Tak widzi (fragment bo za calosc trzeba zaplacic) przyszlosc do roku 2040 George Friedman, ktory jest dobrodziejem Bartosiaka.  To przez Friedmana, ktory w mojej opinii tez jest hochsztaplerem, choc o wiekszej charyzmie i wrecz czarujacej osobowosci od Bartosiaka, Bartosiak robi te "cienkie aluzje" do kontaktow z Pentagonem a o Friedmanie mowi sie, ze on ma zwiazki z DIA (nie CIA) czyli amerykanska GRU.

https://geopoliticalfutures.com/the-road-to-2040-a-summary-of-the-forecast/

"W Europie Unia Europejska jako instytucja upadnie lub przedefiniuje się jako skromniejsza strefa handlowa obejmująca mniejszą część kontynentu. Obecna struktura wolnego handlu jest nie do utrzymania, ponieważ jej członkowie, zwłaszcza Niemcy, stali się nadmiernie uzależnieni od eksportu. Ta zależność sprawia, że gospodarki te są wyjątkowo podatne na wahania popytu poza ich granicami. Niemcy są najbardziej wrażliwym krajem i doświadczą spadku gospodarczego z powodu nieuniknionych wahań na rynku eksportowym. W konsekwencji do 2040 r. Niemcy staną się potęgą drugiego rzędu w Europie. Inne kraje Europy Zachodniej odczują skutki jego upadku, a Europa Środkowa, aw szczególności Polska, stanie się główną, aktywną potęgą."

Co wlasciwie Friedman chce Niemcom powiedziec: Macie budowac fabryki i inwestowac w USA.  

A jakie Friedman odniosl sukcesy w przepowiadaniu przyszlosci?  W 1991 wraz z zona napisal ksiazke The Coming War with Japan, ze wojna i to goraca wojna z Japonia jest tuz tuz.  Ja ta wojne z Japonia musialem przespac bo nie pamietam.

Jacek Bartosiak ma taka zajawke na stronie Friedmana think tanku Geopolitical Futures gdzie jest analitykiem

https://geopoliticalfutures.com/author/jbartosiak/

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 10:49

"Gwarancją naszego bezpieczeństwa jest przesunięcie kluczowego odcinka szlaków wiodących z Azji do Europy jak najdalej od naszych granic."

Nie zapominajmy, że ten szlak - czy tego chcemy, czy nie - i tak biegnie i biec będzie przez Polskę lub - co najwyżej (czy lepiej to czy gorzej to rzecz dyskusyjna) alternatywnie przez Budapeszt i Pragę. Bo jego metą jest wiadomo co - Europa Pn-zach z Niemcami w avangardzie.

A Kazachstan naraził się Ruskim w wielu punktach (rezygnacja z cyrylicy, rugowanie języka rosyjskiego), w tym także "na odcinku" szlaku jedwabnego, udostępniając swe rozległe terytorium do budowy tras alternatywnych, omijających Rosję i Polskę przy okazji. Jest to tzw. południowa, lądowo-morska trasa przez M. Kaspijskie, Azerbejdżan i Gruzję, a potem przez Morze Czarne lub Turcję odpowiednio do Dunaju lub Europy Południowej.

A Ruskim na tym szlaku zależy bardzo, choć - co oczywiste - nie chcą się od niego zanadto uzależniać i podejmują inicjatywy alternatywne (konkurencyjne), jak np. szlak Północ - Południe, łączący drogą lądowo-morską Indie z Rosją przez Morze Arabskie, Iran, Kaspij. Z rozpędu na tym odcinku "napalili się" nawet na koncepcję kanału transirańskiego, która od dłuższego czasu "chodzi po głowie" niektórym oszołomom w Iranie i Rosji, nie bacząc na fakt, iż byłby to najdłuższy i najwyżej przebiegający kanał na Ziemi, a dodatkowo biegnący przez tereny ubogie w wodę oraz tereny pustynne, najsuchsze na tejże planecie. 

Może śmieszną, a może nie, ilustracją (na ile im zależy) niech też będzie koncepcja omijania Polski drogą przez Petersburg i Bałtyk, czy też - na razie nieśmiało - przez Królewiec/Kaliningrad, z Litwą (lub przesmykiem suwalskim) po drodze.

Do innych ilustracji warto zaliczyć koncepcję szybkiej kolei z Petersburga do Pekinu (przez Kazachstan), z czego Chińczycy juz niemal zbudowali swój odcinek do granicy kazachskiej, a Rosjanie dobiegają (może dobiegli) do Kazania nad Wołgą. Zawirowania na rynku ropy utrudniają im te zamiary.

Co zresztą nie przeszkadza im snuć dalsze ambitne plany, jak np. tzw Kanał Eurazja (od Kaspija, przez rzekę Kumę, depresję jakąś tam, do Donu lub wprost do Azowa, skracający trasę przez kanał Wołga-Don (nota bene o niewielkiej przepustowości) chyba o tysiąc kilometrów), który ma "przybliżyć" kraje Azji Środkowej i Iran do Europy i "oddalić" od Chin. Chiny, choć również zainteresowane tym projektem, na razie odnoszą się doń dość powściągliwie, zgłaszając m.in. postulat by kanał ten mógł obsługiwać statki morskie o tonażu do 20.000 ton (taki szlak "morski", omijający - przynajmniej na drodze z Iranu, Baku i roponośnych terenów Kazachstanu - wszelkie ropociagi oraz w jakimś stopniu Suez.

Na koniec warto wspomnieć o związanej z tematem koncepcji mało znanej, mianowicie ogólnoświatowej sieci energetycznej, która ma wreszcie rozwiązać wszelkie problemy z brakiem ciagłości zasilania z wiatraków  i PV (na Ziemi zawsze gdzieś świeci słońce i wieje wiatr). Wbrew pozorom to nie jest szalony pomysł i bardzo wiele elementów tej sieci już istnieje, na razie na lądzie, w Chinach (oczywiście), Europie, USA i Brazylii, a zainteresowani są bynajmnie nie tylko (i nie najbardziej) Chińczycy, lecz przede wszystkim Europa Zachodnia i USA. Pierwsze skrzypce maję w niej zagrać linie przesyłowe na prądze stałym o napięciu miliona woltów. W Chinach właśnie niedawno uruchomino (we współpracy zresztą z czołowymi europejskimi producentami sprzętu elektrotechnicznego) taką linię o długości bodajże 2500 km, mocy iluś tam Gigawatów  i napięciu 1 100 000 V. To tak jakby cały prąd z Bełchatowa (największa na świecie elektrownia na węglu brunatnym) i paru innych przesyłać na np. Kaukaz lub do wspomnianego wyżej Kazania nad Wołgą.

Nie wiem, czy powinniśmy dystansować się od tego wszystkiego. Wzorce z przed stuleci niekoniecznie się sprawdzą bez - przynajmniej - ich gruntownej adaptacji.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:51
7 stycznia 2022 10:52

Jak  to  dobrze,  ze...

...  wreszcie  OFICJALNIE  i  PUBLICZNIE  powtorzyl  Pan  te  PRAWDE  !!!

Bog  zaplac,...  reszta  to  rzeczywiscie  didaskalia  i  co  z  tego  wyniknie  to  sie  dopiero  okaze,...  obserwujmy  zatem  uwaznie  to  "teatrum"  i  nie  wpier*****my  sie  !!!

zaloguj się by móc komentować

Krystian @tyszka 7 stycznia 2022 10:39
7 stycznia 2022 10:54

Nadreprezentacja żydów węgierskiego pochodzenia w polityce światowej jest imponująca...

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 10:58

"Cała kariera Polski, czy też może Rzeczpospolitej, a co za tym idzie cała nasza tradycja historyczna i polityczna wzięła się stąd, że centrum finansowe, które było najbardziej zainteresowane istnieniem takiego politycznego tworu położone było na południowych szlakach wiodących z centralnej Azji, konkretnie z Indii."

Problemy natomiast zaczęły się gdy przeniosło się do Narwy z londyńskim zapleczem a potem do amsterdamskiego Harlemu z przyczółkiem w City.

Ale to znaczy że teraz organizacja pisowska ma jeden atut: może nawiązywać zarówno do kolaboracji z Londynem jak i Waszyngtonem. Zależnie z kim w naszym regionie opłaca się. Teraz z Londynem. Rywalizacja z Telawiwem trzyma go nieco w szachu, ale to też jest korzystne. Londyn nie może u nas robić wszystkiego, co by mógł.

Zbawca króluje i rozgrywa książąt ciemności jak chce dla dobra swego Kościoła. Oby książęta Kościoła to zrozumiały i wykorzystały dla interesu wierzących.

zaloguj się by móc komentować

tyszka @Krystian 7 stycznia 2022 10:54
7 stycznia 2022 11:21

Racja, ze sporo Zydow wegierskich porobilo wielkie kariery ale George Friedman wiekiej kariery nie zrobil i nie jest osoba wplywowa, choc robi co moze aby bylo wrazenie, ze jest osoba wplywowa i znajduje takich, ktorzy w to wierza szczegolnie w Polsce czy na Wegrzech. On lechta nasze ego wieszczac Polsce wielkosc. Mechanism jest taki sam jak we wszystkich oszustwach opartych na budwowie zaufania.  Tu jest artykul z 2012 gdzie jego think tank Stratfor jest wysmiany, ze to think tank of ktorego drogo kupujesz eksperckie prognozy, ktore moglesc przeczytac w Economist za cene prenumeraty.

https://www.theatlantic.com/international/archive/2012/02/stratfor-is-a-joke-and-so-is-wikileaks-for-taking-it-seriously/253681/

"Stratfor is just The Economist a week later and several hundred times more expensive."

Dawanie rad to wielki biznes ale jego powodzenie zalezy od stworzenia aury ze sie cos wie co jest trudno dostepne, co wymaga czasu, studiow i dostepu do sekretnych informacji.  A ci co kupuja te porady to czesto wiedza ze to sa nic nie znaczace smieci ale je kupuja bo potrzebuje podkladki i zabezpieczenia.

Ostatnio taki dowcip czytalem:

Zyd do Rabina:  Rebem, mam sie zaszczepic czy nie?

Rebe do Zyda:  Oczywiscie, ze powinienes sie zaszczepic.

Zyd od Rabina:  Ale Rebe ty sie nie zaszczepiles.

Rebe do Zyda:  Tak ale ja sie nikogo nie pytalem.

 

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @tyszka 7 stycznia 2022 10:39
7 stycznia 2022 12:35

Chce, żeby Europa zachodnia zamieniła się w obóz pracy, a środkowa w obóz wojskowy...jak zwykle powstaje pytanie - co z gwarancjami?

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 12:35

(...) Rosjanie dokonali lipnej koncentracji – jak mniemam – potem sprowokowali zamieszki w Kazachstanie (...)

Na to wygląda... USA od razu zdementowało, że nie mają z tym nic wspólnego. Polityka Rosji jest taka jak zwykle - США słabną to od razu wchodzą w uchylone drzwi.  

(...) Gwarancją naszego bezpieczeństwa jest przesunięcie kluczowego odcinka szlaków wiodących z Azji do Europy jak najdalej od naszych granic(...)

Ten szlak już u nas jest - dostawy z Chin do nas i do Niemiec idą coraz szybciej. Kraj jest pokryty magazynami logistycznymi i nowymi obiektami z amerykańskm Pannatoni włącznie. Na szczęście ten szlak nie jest jedyny. 

Węgiel pozostanie sobie pod ziemią bo nikt go stąd nie zabierze. Czyli jak pojawi się potrzeba to zawsze można do go uruchomić. 

Ciekawe jednak jak ta realna polityka Rosji wpłynie na wywalenie utopistów  informatyczno -biotechnologiczno-medialnych z Białego Domu. W przeciwnym wypadku USA będzie usuwane z wszystkich możliwych miejsc.  Dla Europy i Rosji rynek Azji jest kluczowy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zdzislaw 7 stycznia 2022 10:49
7 stycznia 2022 12:36

No włąśnie uważam, że lepiej, by poszedł przez Pragę u Budapeszt

zaloguj się by móc komentować



ThePazzo @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 12:38

"Rozumiem ludzi, którzy pielęgnują jakieś rosyjskie sentymenty, każdy ma prawo narkotyzować się czym chce, ale obawiam się, że tak zwana geopolityka, a co za tym idzie całe nasze dotychczasowe i przyszłe życie związane jest z sukcesem polityki USA. Jeśli ktoś sądzi, że cokolwiek zachowa się w znanym mu kształcie, po jakichś zmianach na korzyść Rosji w Europie, ten chyba oszalał."

"Nie wiem, jaki wpływ będą miały wydarzenia w Kazachstanie na rozwój energetyki jądrowej, ale jeśli powrócimy do węgla, wszyscy ci, którzy płaczą dziś, że Polska upada, bo złoża leżą odłogiem, będą mieli niewątpliwą przyjemność zjeżdżania na dół do kopalni i popisywania się tam różnymi wyczynami na przodku. Nie wiadomo tylko gdzie ta kopalnia będzie – na Śląsku czy na Syberii."

100/100

Dlatego jak przez jakiś czas pisaliście tu, że USA jest Fe, że tam rządzi drugi kc pzpzr, że toną, że zaraz tam wszystko bedzie zaorane i życie się nie da,  itd itp - to patrzyłem na te treści z politowaniem i ich autorów z politowaniem.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:56
7 stycznia 2022 12:51

"Czołgi stoją na granicy z zimnymi silnikami, a specnaz, ląduje w Ałmaty - dwie dywizje z tego co gadają. Tylko. A wcześniej ile było pieprzenia o setkach i tysiącach... "

Dużo mniej niż dwie dywizje. Dzisiaj Reuters podał, że to Rosyjskie "NATO", czyli CSTO, wysyła 2500 żołnierzy (w tym Moskwa - 2200). To jest jeden do półtotra batalionu. Chociaż trzeba pamiętać, że spora część tego kontyngentu to raczej doradcy i jakieś struktury wsparcia dowodzenia.

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @tyszka 7 stycznia 2022 10:39
7 stycznia 2022 12:59

Ale co do tego uzależnienia Niemiec od eksportu (46% PKB) i wynikającej z tego podatności na poważne problemy, to Friedman ma chyba rację?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Henryk-W 7 stycznia 2022 12:51
7 stycznia 2022 13:01

Pomyliłem się...mam dziś urwanie głowy

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 12:36
7 stycznia 2022 13:06

Ciesze  sie,  Panie  Gabrielu,  ze

...  zgodni  jestesmy  !!!

Francuski  telewizor  slabo  pApuje  te  "wydaZenia  frontowe",  bo  slup  rotszyldowy  Macron  jest  u  Ursuli  von  Layen  w  gosciach...  i  to  spotkanie  2  ZOMBI  Lunijnych  bardziej  ich  absorbuje,...

...  ale  to  wszystko  sie  juz  tak  wali,  ze  ciezko  pisac  o  tej  zalosnej  "wojnie"  BANKRUTOW  ze  ZLODZIEJAMI...  wojnie  merdialnej  "samych  swoich  i  tych  samych"  na  patologiczne  narracje  i  komunikaty  !!!    

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @peter15k 7 stycznia 2022 12:35
7 stycznia 2022 13:27

"USA od razu zdementowało, że nie mają z tym nic wspólnego."

No żesz ty ... A już prawie uwierzyłem że to nie oni. Znowu mętlik. Może nie grają tam pierwszych skrzypiec ale czegoś mieszają. Mają wtyki w pospolitym ruszeniu i u Tokajewa i przez nie próbują skórkę od banana Moskwie.

zaloguj się by móc komentować

flisak @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 14:19

Ciekawa notka. Obawiam się, że w tej części Europy/Świata ani wariant "daleko od szlaków", ani "na szlaku" nie różnią się od siebie w skutkach. Co najwyżej tym, ze ten sam skutek nastąpi później lub wcześniej. Bez naszej żywotności, rozumianej szeroko (populacja, gospodarka, kultura), nie mamy żadnych mechanizmów obronnych, które nas przed tym uchronią. Teraz walczymy o czas i to jest już "coś" w porównaniu z ogrywanym od co najmniej 200 lat "poszli nasi w bój bez broni".

 

zaloguj się by móc komentować

glicek @peter15k 7 stycznia 2022 12:35
7 stycznia 2022 14:32

Kraj jest pokryty magazynami logistycznymi i nowymi obiektami z amerykańskm Pannatoni włącznie. Na szczęście ten szlak nie jest jedyny. 

Pannatoni właśnie wybudował potężną halę logistyczną w Wałbrzychu, mieście, które - jak by się pisało w przewodnkach moim ulubionym tekstem - "nigdy nie leżało na skrzyżowaniu waznych szlaków handowych północ-poudnie i wschód-zachód". Obok powstaje 2 taka sama hala. Przy okazji powstała w miejscu, w którym w jednym z wariantów miałaby przebiegać nowo budowana linia kolejowa szybkich prędkości Wrocław-Lubawka-Praga.

Ten szlak już u nas jest - dostawy z Chin do nas i do Niemiec idą coraz szybciej.

...a to dopiero początek

-------------------------------------------------

https://logistyka.rp.pl/szynowy/art18890251-malaszewicze-z-rekordem-przeladunkow

Małaszewicze mogą obsługiwać 17 par pociągów na dobę, a obecnie odprawiają średnio 14,5 na dobę. [...]  Terminal, zarządzany przez spółkę Cargotor, będzie poważnie rozbudowany. – Budowa Parku Logistycznego w Małaszewiczach (PLM) ma dla Państwa Polskiego znaczenie wyjątkowe – podkreśla prezes Cargotor. 

W założeniach PLM może stać się jednym z największych obiektów intermodalnych w Europie, o docelowej przepustowości do 55 par odprawianych pociągów na granicy z Białorusią po torze szerokim (1520 mm). Inwestycja kosztować będzie 3,2 mld. zł netto. 

[...] W ub.r. spółka przyniosła do budżetu państwa 5,5 mld zł wpływów z tytułu ceł i podatków odprawianych towarów w Małaszewiczach, wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu w Unii Europejskiej. Do budżetu Polski trafia 20 proc. należności fiskalnych, a 80 proc. do budżetu innych krajów UE. 

-------------------------------------------------

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 14:42

Ja juz o tych szlakach nie umim sluchac. Moze kiedys to byl jakis problem jak ludzie towar wozili kunmi i zaglowcami.

Troche sie od tego czasu zmienilo. Dzisiaj jest tak, ze zamawiasz przesylke z Szanghaju, ta leci najpierw do Paryza, potem do Frankfurtu, stamtad do Bazylei, a potem juz na adres. Ale moze tez leciec inaczej. Czas- 3-5 dni. Wiekszosc firm, ktore obsluguje przesylki kurierskie z CHin, to sa firmy amerykanskie.

Innym razem - dajmy na to tez z Szanghaju plynie statek do Hamburga, albo do Triestu, potem jedzie juz na ciezarowkach do centrow logistycznych i stamtad jest dysponowany dalej. Moze tez jechac koleja. Bedzie troche drozej niz niz statkiem, ale za to szybciej - do trzech tygodni.

Nie ma juz jednego szlaku. Sa ich dziesiatki jak nie setki.

Czas karawan sie dawno temu skonczyl, ale byc moze powraca, bo przelom w transporcie kolejowym jest faktem.

zaloguj się by móc komentować

glicek @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 14:52

Nie mogę już słuchać o jedwabnym szlaku, albowiem powinniśmy, jako kraj, robić wszystko, żeby ten szlak przebiegał jak najdalej od naszych granic. To znaczy, żeby był możliwie daleko na południe. Wszystko co wiąże się z budową szlaku prowadzącego przez Rosję i kończącego się w Niemczech jest bezpośrednim zagrożeniem dla naszego życia.

Chyba jest już za późno sądząc po inwestycjach planowanych w rejonie Małaszewicz.

Tylko idiota bowiem myśli, że jak jego ziemia leżeć będzie obok jakiegoś szlaku, to będzie on mógł czerpać z tego korzyści.

Ja bym porównał do trasy ekspresowej Warszawa-Grójec-Radom, gdzie ruch jest ogromny, ale trasa usłana jest opuszczonymi, niedokończonymi inwestycjami w hotele, stacje i motele które dziś są pozasłaniane wszechobecnymi ekranami i do których nie ma i nie będzie wjazdu/zjazdu, Na tzw. "gierkówce" przebudowanej i zamienionej na trasę ekspresową pewnie jest to samo i jeszcze gorzej.

kluczem do wszystkich szkatułek jest dystrybucja, a nie pozyskanie i posiadanie. Komu chcecie ten węgiel sprzedawać? Takie pytanie trzeba zadać najpierw. Z faktu, że coś mamy nie wynika nic.

Kongo (czy tam Zair) ma kobalt. Metal niezbędny do wytwarzania elektroniki. No ma i co z tego wynika dla Konijczyków? Poza tym, że - jak to się ładnie określa w neoliberalnym światku - "mają miejsca pracy a lepiej pracować niż pobierać zasiłki i 500+".

od rana wszyscy będziemy stać w kolejkach po papier toaletowy i gazety, bo internetu nie będzie

Problemy z pozyskaniem drewna, wzrostem cen i brakami papieru sprawią, że i ta prognoza może przestać być aktualna ;) Nawet przeróbka stosów książek za 5 zł w Biedronce nie wystarczy na pokrycie potrzeb. A drukowanie treści na ginianych tabliczkach też nie wypali bo do reszty wykończy pzemysł materiałów budowlanych... eh... "smieszno i straszno".

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @valser 7 stycznia 2022 14:42
7 stycznia 2022 14:58

>>> ale byc moze powraca, bo przelom w transporcie kolejowym jest faktem <<<

Otóż to! Teraz buduje się linie kolejowe szybkich transportów towarowych o średniej prędkości przewozowej od 120 /160 km/h. Stukach o transportach towarowych a nie o komunikacji pasażerskiej! Zresztą o tej linii już była mowa tutaj w którejś notce pod dzisiejszym tekstem ale bez podawania specyfikacji eksploatacyjnych. Nie trudno sobie wyobrazić jaką rewolucję to może wywołać biorąc pod uwagę specyfikację komunikacji torowej. Transport morski stanie się wtedy transportem alternatywnym a nie transportem głównym. Przynajmniej tak może być na odcinku Daleki Wschód - Europa. Na razie transport morski jest transportem głównym. Wszystkie inne są komplementarne i uzupełniające w stosunku do morskiego. Nie stukamy tutaj o przesyłkach jednej małej firmy do drugiej małej firmy ale o transporcie globalnym i masowym.

 

zaloguj się by móc komentować

MJC @OjciecDyrektor 7 stycznia 2022 09:38
7 stycznia 2022 15:19

Parlament w Londynie debatuje o porozumieniu w sprawie finansowania budowy floty wojskowej na Ukrainie:

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1034478/CS_Ukraine_1.2021_Framework_Agreement_Credit_Support_Navy.pdf

Krótkie omówienie (po angielsku) w ostatnim wydaniu UK column (od 01:11:22). Jeden z prowadzących - "Najwyraźniej chcemy, żeby ginęli za nas Ukraincy"

https://www.ukcolumn.org/ukcolumn-news/uk-column-news-5th-january-2022

zaloguj się by móc komentować

umami @glicek 7 stycznia 2022 14:32
7 stycznia 2022 15:26

Obok powstaje 2 taka sama hala. Przy okazji powstała w miejscu, w którym w jednym z wariantów miałaby przebiegać nowo budowana linia kolejowa szybkich prędkości Wrocław-Lubawka-Praga.

Lubawka, jeszcze za Niemca (stacja graniczna), była wielotorową stacją przeładunkowo-transportową (węgiel, tekstylia, wojsko, itp.). Tory, jest ich tam kilkanaście, blisko 20, nadal tam są. Ale reszta w ruinie.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Lubawka
(jest tu rysunek torowiska)

Wychodzi na to, że nasi kochani bracia z USA mają wielką niechęć do tej drogi w kierunku Czech, wcześniej zdaje się zablokowali budowę kanału rzecznego. Jeśli sie nie mylę.
Czy to jest nadal ta wojna amerykańsko-angielska?

Pod koniec lat 40. XX wieku Małaszewicze zaczęto przygotowywać do roli granicznego portu przeładunkowego poprzez budowę terminali i ramp[4]. Po oficjalnym otwarciu portu przeładunkowego 14 grudnia 1949 roku w Małaszewiczach rozpoczęto budowę bloków mieszkalnych. To właśnie otwarcie portu przeładunkowego rozpoczęło rozwój Małaszewicz trwający do dzisiaj. Oprócz bloków wielorodzinnych znajdują się tutaj także osiedla domków jednorodzinnych.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Małaszewicze

zaloguj się by móc komentować

umami @valser 7 stycznia 2022 14:42
7 stycznia 2022 15:27

Zamawiałem w zeszłym roku coś w Chinach. Szło prawie 1,5 miesiąca, nie sprawdzałem którędy. Wcześniej ok. 2008-2012 szło do 2 tygodni.

zaloguj się by móc komentować

umami @ThePazzo 7 stycznia 2022 12:38
7 stycznia 2022 15:46

Ja nadal uważam, że Amerykanie są fe, zwłaszcza ci, którzy teraz są u władzy, bo niczym się nie różnią od reszty lewactwa i z tymi nie jest mi po drodze. Droga, którą nas ten syf zaleje jest mi obojętna, czy to przyjdzie z UE czy z Ameryki. A wydawało się, że jesteśmy zaszczepieni po ZSRS.
Od początku też, jak chyba większość tu, uważam, że PiS doszedł do władzy dzięki USA a nie dlatego, że jest taki wybitny. No ale chodzi o to, żebyśmy ich (PiS i USA) nie wspierali bezkrytycznie. Liczmy także nasze pieniądze i dbajmy o nasze interesy i jeśli to się opłaca, róbmy interesy też z innymi.
Wiem, wiem, brzmi jak pobożne życzenia.

zaloguj się by móc komentować

umami @tyszka 7 stycznia 2022 10:39
7 stycznia 2022 15:52

Bartosiak ma wyuczony, zdaje się, zawód. To papuga, nomen omen.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @glicek 7 stycznia 2022 14:32
7 stycznia 2022 16:15

Sam przetestowałem "jedwabny szlak" bo kupiłem detalicznie parę rzeczy z Chin. Pół roku temu czekałem miesiąc.  Miesiąc temu czekałem ok 10 dni. Teraz się odezwali po paru dniach z pytaniem czy chcę szybciej na paczkomat... c.d.n.

Na twitterze czytałem cytowaną rozmowę podobno z wpływowym Niemcem, że chcą nas wypchnąć z Unii jak Anglików ( polityka bismarkowska itp ) Jeżeli tak jest to ich zielone elity zgłupiały kompletnie. Żyją z eksportu ( ok 50 % PKB ) i chcą się pozbyć 3-4 importera ich produktów i tańszej produkcji w Polsce. Jak oni chcą za parę lat konkurować z Chińczykami przemysłem bawarskim na prądzie z wiatraczków ?  Tu może wejść jakiś Walmart i puścić ich sieci z torbami.  Moim zdaniem biurokracja Unijna i cała armia polityków jest w kieszeni BlackRocka ( we Francji Macron ) i pracujących dla nich firm PR. 

zaloguj się by móc komentować

valser @mniszysko 7 stycznia 2022 14:58
7 stycznia 2022 16:18

W Szwajcarii kopia juz tunele, ktore caly transport towarowy przeniosa na kolej podziemna. Pierwszy odcinek miedzy Zurichem, a Bern bedzie gotowy do eksploatacji za dziewiec lat. Cargo Sous Terrain - cargo pod ziemia. https://www.cst.ch/en/

Technologie sa juz takie, ze przewozy pasazerskie wchodzace za chwile w eksploatacje o szybkosciach 500-600km na godzine, a towarowe przekraczaja dwiescie km na godzine. To nie sa bajki, bo prototypy juz jezdza i jest to juz tylko kwestia czasu.

Ostatnia chinska realizacja przeszlo tysiac km do Laosu, ze srednia predkoscia przelotowa 160km/h. http://www.news.cn/english/2021-12/04/c_1310351843.htm

Gra idzie nie o to co jest, a o to co bedzie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @umami 7 stycznia 2022 15:27
7 stycznia 2022 16:22

Ostatnia przesylka, ktora dostalem 17 grudnia, wyslana byla z Szanghaju 14.12. Trzy dni. Fakt, ze to byly tylko prototypy i calosc byla mniej niz piec kilo, tym nie mniej...

Teraz mam w drodze 10 paczek, o lacznej wadze 90kg. wyslane w srode. Spodziewam sie dostawy w przyszlym tygodniu.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 7 stycznia 2022 10:30
7 stycznia 2022 17:27

"dwie kompanie"

 

Przepraszam, ale chciałbym tak z ciekawosci zapytać:

czy "umami" i Stanisław Orda to jedna i ta sama osoba?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @OjciecDyrektor 7 stycznia 2022 09:38
7 stycznia 2022 18:11

A mnie dziwi, że an8 razu nie wspomnial Pan o tej wojnie o niepodległość USA, trwajacej już 250 lat z Londynem.

Czy może mnie ktoś oświeci na czym polegała ta wojna podczas pierwszej lub drugiej WŚ? Pytam bo teza dla mnie jest jakaś kosmiczna. Pierwsze słyszę zresztą. Dziwi mnie że nikt nie protestuje. Naprawdę tylko mi się to wydaje bez sensu?

zaloguj się by móc komentować

olekfara @smieciu 7 stycznia 2022 18:11
7 stycznia 2022 18:19

Tron może być tylko jeden.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 18:29

Ja bym chciał zwrócić uwagę na jeden aspekt, jakoś niezbyt dokładnie rozważany. Wstrząsy w Kazachstanie rozpoczęły się, o ile jestem dobrze zorientowany od podwyżek cen gazu i ropy, którą Kazachstan sprowadza z Moskwy przez Gazprom.

Wiele razy byliśmy informowani między innymi przez pana Budzisza, że wpływy do budżetu z eksportu ropy i gazu nie były takie jakie Moskwa zakładała, ponieważ tzw. "światowe rynki" ustaliły na giełdach taką a nie inną cenę tych produktów, mimo nacisków samej Moskwy.

Podobnie było z ropą. Mimo nacisków krajów arabskich nie zawsze ceny za baryłkę ropy odpowiadały ich oczekiwaniom, bo znowu mityczne "światowe rynki" na giełdach ustaliły taką a nie inną cenę.

Czyli istnieje centrum, które kontroluje dystrybucję i cenę tych produktów. Wszyscy wiedzą, że rozciąga się ono między Waszyngtonem a Londynem. I to tamtejsze "rynki i giełdy" ostatecznie decydują o widełkach cenowych. Producenci mogą się tylko do tego dostować i mają możliwość manewru w ramach widełek.

To tak z grubsza w uproszczeniu.

Zmierzam do tego, że jeśli Gazprom, czy ostatecznie Moskwa lub inny eksporter mógł wystrzelić z cenami gazu i ropy dla Kazachstanu, to musiał mieć zgodę owych mitycznych "światowych rynków", co ustalają te widełki cenowe. Moskwa może co najwyżej skorzystać lub jak wydaje się bardziej prawdopodobne bronić swój stan posiadania w Kazachstanie, przede wszystkim Bajkonur, który dalej pozostaje najważniejszym kosmodromem Moskali.

zaloguj się by móc komentować

Paris @mniszysko 7 stycznia 2022 18:29
7 stycznia 2022 19:06

Na  bardzo  wazny  aspekt...

...  tej  USTAWKI  w  Kazachstanie  zwrocil  Mniszysko  uwage  !!!

Ta  USTAWKA  zaczela  sie  juz  dawno  temu,  kiedy  ta  KRYMINALISTKA  Angela  rozpoczela  budowe  NS,  a  potem  NS2  na  ktore  NIE  BYLO  ZGODY...  dzis  widzimy  zalosne  proby  zalegalizowania  tej  NIELEGALNEJ  RURY  !!!

I  biadolenie  nad  rozlanym  mlekiem...  zlodziejskie  i  zaklamane  biadolenie  !!!

Niech  teraz  te  "sFiatowe  rynki"  miedzy  Waszyngtonem,  a  Londynem  same  se  ustala  co  dalej  i  niech  zostawia  W  SPOKOJU  SWOICH  SOJUSZNIKOW,...  a  my  obserwujmy  jak  ZLODZIEJE  i  BANDYCI  beda  sie  napiep**ac  miedzy  soba  !!!

zaloguj się by móc komentować

tomaszlubelski @mniszysko 7 stycznia 2022 14:58
7 stycznia 2022 19:19

nie jestem expertem ale chyba jest tak jak za mongołów. między chinami a europą jest jesden obszar i jeden chan.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @gabriel-maciejewski
7 stycznia 2022 19:26

..Xinhua: ''

Xi powiedział, że Chiny, jako braterski sąsiad i stały wszechstronny partner strategiczny Kazachstanu, są gotowe udzielić niezbędnego wsparcia, aby pomóc im przezwyciężyć trudności.

Niezależnie od zagrożeń i wyzwań, Chiny zawsze pozostaną godnym zaufania przyjacielem i niezawodnym partnerem Kazachstanu, a Chińczycy na zawsze staną po stronie Kazachów – dodał Xi. ■''

 Przyjaciół mieć to piękna rzecz.

Co więcej, Chiny zdecydowanie odrzucają wszelkie próby sił zewnętrznych prowokowania niepokojów i wszczynania „kolorowych rewolucji” w Kazachstanie, a także wszelkie próby zaszkodzenia przyjaźni między Chinami a Kazachstanem i zakłócenia współpracy obu krajów – dodał Xi.

zaloguj się by móc komentować

glicek @umami 7 stycznia 2022 15:26
7 stycznia 2022 19:27

Żyją z eksportu ( ok 50 % PKB ) i chcą się pozbyć 3-4 importera ich produktów i tańszej produkcji w Polsce.

To fabryka Mercedesa w Jaworze na południe od Legnicy. Duża, ale nie jedyna taka w Polsce. Budują tu silniki, skrzynie biegów, akumulatory i chyba za moment baterie. Parę km na pólnoc od tej samej Legnicy jest fabyka silników Volkswagena. I oni, sami Niemcy chcą sobie take świeżo postawione zaorać? :) jakoś nie wydaje mi się... Poza tym jak widać - fabryka stoi przy gotowej trasie S3 i blisko autostrady A4.

Ciekawe czy były takie niemieckie inwestycje w wypchniętej z UE Wielkiej Brytanii? I czy wypchnięta z UE nie zrobiła tego sama choć rękami Niemiec?

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @glicek 7 stycznia 2022 19:27
7 stycznia 2022 20:24

Nie jest wykluczone, że większość Niemców nie bladego pojęcia o pozycji Polski i Europy Wschodniej w ich HZ.  Oni wierzą bezgranicznie swoim mediom a tam blokada i czarny PR. Im się dalej wydaje że bawarski przemysł "pojedzie" na wiatraczkach... Ta chamówa unijna to przejaw paniki i próba przerzucenia kosztów zielonego ładu na Europę Wschodnią. Dodatkowo przecież Niemcy są w sumie konkurentem dla Chin a w przemysle samochodowym dla Korei Pd. Niech tak dalej jadą...

 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @mniszysko 7 stycznia 2022 18:29
7 stycznia 2022 20:25

Ceny gazu na rynkach światowych w okresie ostatniego roku wzrosły ponad 40%, przyjmując za okres ostatnie 5 lat ceny wzrosły o około 20%. Trzeba do tego dodać kontrakty długoterminowe, więc te podwyżki mogą byc nawet mniejsze.Więc wszelkie podwyżki, nawet kilkuset procentowe powyżej tych granic, to radosna twórczość poszczególnych państw. Nie mają nic do tego producenci, w tym Moskwa.

 notowania na świecie https://forsal.pl/finanse/notowania/surowce/FNATGAS

notowania w Polsce  https://tge.pl/

Przelicznik miar https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednostek-miary.php?typ=energie

jak ceny wyglądały w zeszłym roku https://www.ure.gov.pl/pl/paliwa-gazowe/charakterystyka-rynku/9662,2020.html

Dla ułatwienia 1MLN Btu to około 0,293 MWh. Cena MWh na koniec ubiegłego roku na świecie to około 52 zł, w Polsce  około 340 zł.-, czyli większa o700%

Jak to wyglądało w roku 2020. Cena na rynkach światowych około 2,239 dol/MLN BTU, czyli około 31zł/MWh, w Polsce około od 50 zł do 80zł. /MWh, czyli większa o około 200%.

Moje przeliczenia orientacyjne, niz znalazłem danych długookresowych TGE.

Więc wielka juma, nie tylko w Polsce. Masowy dodruk pieniądza juz nie pomaga, trzeba ściągnąc kasę z rynku. Socjalistom pali się grunt pod nogami

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 7 stycznia 2022 20:24
7 stycznia 2022 20:41

Naturalnie,  ze...

...  te  niemieckie  gamonie  moga  o  gospodarce  nie  miec  zielonego  pojecia,  bo  u  nas  wiekszosc  rodakow  tez  za  bardzo  pojecia  nie  ma.  U  nas  "sukces"  robio  "emilewicze  i  kurtyki",  mlode,  wyksztalcUne  i  z  wielkich  miast  i  merdialnia  kurwizyjna  pelna  OSZUSTOW  SMOLENSKICH,...

...  ale  ten  zalaczony  wycinek  to  jakis  ZART...  mowa-trawa  jakichs  oderwancow   od  rzeczywistosci  !!!

zaloguj się by móc komentować

peter15k @valser 7 stycznia 2022 16:18
7 stycznia 2022 20:50

(...) Gra idzie nie o to co jest, a o to co bedzie (...)

SK IE Technology podało, że wskutek inwestycji zakład w Polsce stanie się największą fabryką firmy na świecie. Koreańska spółka planuje rozpocząć budowę nowych zakładów w III kw. br. Produkcja ma ruszyć pod koniec 2023 r. Szacowana roczna zdolność produkcyjna nowych zakładów wyniesie łącznie 860 mln m kw. separatorów – po 430 mln m kw. na każdy zakład. KSSE podaje, że LiBS, czyli separatory będące rdzeniem akumulatorów litowo-jonowych, stanowią ok. 20 proc. kosztów produkcji baterii.

 

Druga firma już działa od 2017 roku

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @valser 7 stycznia 2022 16:18
7 stycznia 2022 20:50

@vasler
"Nie ma juz jednego szlaku. Sa ich dziesiatki jak nie setki."

I to jest najważniejsza obserwacja. Jedwabny szlak jako wypchnięcie transportu z morza na ląd jest nierealne (wystarczy policzyć sobie ile kontenerów przepływa przez Suez i ile musiałoby być równoległych linii przez Kazachstan i Syberie żeby to przepchnąć - nierealne)

Stąd mamy tyle różnych alternatywnych połączeń: Kazachstan, Rosja (BAM & Transsyberia), Morze Kaspijskie+Wołga/Don albo alternatywa przez Gruzję etc. Przykładów można mnożyć.
Chodzi o to, że z powodu wzorstu cen lotniczego cargo i poprawy jakości linii kolejowych pojawia się opcja zgarnięcia śmietanki z opłat tranzytowych za transport półszybki.
Jak się te 10% z morza przerzuci na ląd, 2x szybciej niż statki i 50% taniej niż samoloty, to można na tym dużo starych rodzin wyhodować.

Stąd "Pan Antonii" stawia centra logistyczne gdzie popadnie, a dokładniej jak zauważył @unami tam gdzie ma to sens.

Nitka Budapeszt-Praga to akurat mit, bo będzie nitka Budapeszt-Ratyzbona-Frankfurt (Dunaj + kanał). Czechy tradycyjnie będą raczej miescem skad wysokowyspecjalizowane towary wypływają. A jak wiemy na to by przez Morawy szedł transport Dunaj-Odra-Berlin nie ma szans.

Nam przypadnie Małaszewicze i Sławków (a nie Przekop Mierzei) i póki co mamy problemy z wypełniniem przepustowości.

A Kazachstan to majstersztyk: gaz, uran, transport, pszenica, Bajkonur, młoda niedzika populacja i wygląda to na ustawkę a la obalanie Erdogana:)
Może choć nam przypadnie z tego Kazachstanu kilkaset nowych imigrantów/uchodźców czyli KartoPolaków z Kazachstanu.

Polska obecnie przyjeła w latach 1989-2021 więcej imigrantów niż wyjechało w tym czasie z kraju. A do tych wszystkich fabryk potrzeba kolejne setki tysięcy chętnych.

Stąd Niemcy nie tyle chcą nas wypchnąć z Unii, co pilnować byśmy znali swe miejsce w szeregu i robili za bezdurno. A nie podkradali im siłę roboczą.

 

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 7 stycznia 2022 20:41
7 stycznia 2022 20:54

Jest taka książka niemieckiego autora - bardzo ciekawie pisze o niemieckich managerach Gunter Ogger - Zera w garniturach

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 7 stycznia 2022 17:27
7 stycznia 2022 20:56

Ja się nie przyznaję.
Może spytaj umami.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 7 stycznia 2022 20:50
7 stycznia 2022 20:57

No,  no...

...  myslal  indyk  o  niedzieli,  a  w  sobote  leb  mu  ucieli...  tak  mi  sie  tylko  skojarzylo.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @olekfara 7 stycznia 2022 20:25
7 stycznia 2022 20:58

"Więc wielka juma, nie tylko w Polsce. Masowy dodruk pieniądza juz nie pomaga, trzeba ściągnąc kasę z rynku..."

Czyli mniej więcej tak jak z dodrukiem złotego w latach siedemdziesiątych, ale teraz w skali światowej. 

Chyba każdy z uczestników tego forum był tego świadomy?

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @peter15k 7 stycznia 2022 16:15
7 stycznia 2022 20:58

"Na twitterze czytałem cytowaną rozmowę podobno z wpływowym Niemcem, że chcą nas wypchnąć z Unii jak Anglików ( polityka bismarkowska itp.)."

Uważam, że to nie Niemcy wypchnęli Zjednoczone Królestwo, tylko ono samo tego chciało. Pisał o tym w kilku błyskotliwych artykułach nie tak dawno Gospodarz. Zalecałbym nieco dokładniej zapoznać się z tym co Gospodarz napisał - bo prawie zawsze jest to coś wyjątkowego. Proponuję na początek jego dwie notki z ostatnich dwóch lat, a które dotyczą brexitu (i jego powodów, oraz kto za tym stał):

O ukrytych znaczeniach (30.01.2020)

Horyzonty (16.02.2021)

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 7 stycznia 2022 20:54
7 stycznia 2022 21:05

Dziekuje  za  rekomendacje,...

...  wierze  na  slowo,  ze  moze  byc  ciekawa,  ale  juz   chyba  nie  dam  rady  jej  poczytac.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @koncereyra 7 stycznia 2022 20:50
7 stycznia 2022 21:11

Nie bierzecie tylko pod uwagę że REALNIE robi się masę by gospodarkę uziemić a szlaki handlowe przerwać. Lub zatkać. Testem był kanał Suezki.  Więc wszystkie te magazyny będą służyć czemuś innemu. Może po prostu chodzi o ... magazynowanie. Teraz. W przygotowaniu na to co nadejdzie.

Te wszystkie rozważania o rozkręcaniu szlaków itp. nie biorą pod uwagę fundamentalnej sprawy. Po to co właściwie komu? No po co? Czy jeśli zarabiasz 100mln$ rocznie to naprawdę nie masz nic do roboty jak myśleć, kombinować jakby tu zarobić 200mlm$?

Niestety wszystkie te ekonomiczne rozważania są oderwane od realiów. Nie ma mowy konkretnie KTO i po co miałby to organizować. Weźmy przykład Polski. Zanim nastał PiS tyle było mowy jak to się komuchy uwłaszczyły. Przejęły gospodarkę. Trzepią kasę. Nadszedł Morawiecki. Załatał różne luki, dołożył podatków. I co? Ktoś się zbuntował? Były jakieś próby zabicia Morawieckiego? Nie! A dlaczego?

By tym ludkom nie potrzeba już więcej! A ONI przecież wszystko kontrolują. I to jest właśnie ta rzecz której potrzebują tylko: KONTROLI. By nikt się nie wpieprzał w interes. By kasa sama płynęła. To jest ważniejsze niż kolejny milion dolarów.

Monopol.

Zawsze tak było. Monopol jest typowym zjawiskiem dla dojrzewającej gospodarki, układnów, bunkrowania.

Dawno dawno temu była już mowa jak to przemysł naftowy blokuje różne wynalazki, które mogłyby zmniejszyć wydobycie, dać oszczędność. Ale były uziemiane. Dlaczego? Przecież naftowcy mogli się za to wziąć i rozwinąć te nowe technologie. Zarabiać. Ale po co?

Dlatego, między innymi, te wszystkie teorie o nowych szlakach, nowych biznesach są do bani. Nie są one potrzebne tym co już mają. A tylko oni się liczą. Nowe pojawia się tylko wtedy kiedy nastaje potrzeba na nowy rozdział dziejowy. A takie przejścia rządzą się już innymi prawami.

Sorki ale naprawdę zdrowo się zawiedziecie się na tych wszystkich teoriach bazujących na przeszłości. Zresztą dostrzegam całkowitą nieznajomość współczesnych realiów finansowych. Gdyby ktoś śledził ten temat. Co na ŚWIECIE piszczy, skąd się biorą pieniądze, do kogo trafiają to nie snułby sorki ale takich głupot. Realia są takie że świat postawiono na beczce prochu, podcina się ciągle kolejne gałęzie klasycznej gospodarki. NiE robi się nic realnie by rozwijać cokolwiek. Cały świat wisi na iluzji kreowanej przez kreacje pieniądza przez Banki Centralne. Inaczej wszystko by pieprznęło. Ludziom wydaje się że banki chcą dobrze (myślenie możliwe tylko w obecnym spedalonym świecie jak piszę w osobnej wyższe) ale one chcą tak jak zawsze. Znów będzie strzyżenie a ludzie znów zrobią zdziwko....

zaloguj się by móc komentować

Paris @olekfara 7 stycznia 2022 20:25
7 stycznia 2022 21:14

Voila,...

...  radosna  tFUrczosc,  tych  zlodziejskich  debili  !!!

Bezczelna  i  zlodziejska  hucpa,  bo  dodruk  BANKRUTOM  nic  nie  daje  !!!   I  tak  sobie  kraza  te  "kwiatowe  rewolucje"  po  sFiecie,...  ZONdy  upadajo,...  a  ZLODZIEJE  I  BANDYCI  samolotami  spier****jo  !!!

A  dla  nas  "niemoc  i  kryzysy  globalne"  !!! 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Henryk-W 7 stycznia 2022 20:58
7 stycznia 2022 21:25

Tą rozmowę cytował na TT Jacek Saryusz Wolski

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu 7 stycznia 2022 21:11
7 stycznia 2022 21:39

Jakby nie było być może w związku z tym co się dzieje w Kazachstanie dostaniemy konkret do ręki. Czyli czy ten kolejowy szlak ma znaczenie czy nie? Bo jeśli stanie ale nikt tego nie zauważy to można powiedzieć o co ta chryja? Czy naprawdę ten Szlak ma znaczenie?

Z drugiej strony Kazachstan jest ważny jako ogólnie dla Azjatyckiego transportu, ma też jakieś zasoby surowcowe. Można więc tą tamtejszą rozróbę potraktować jako kolejny test. Taki jak właśnie Kanał Suezki. Co jeśli przytkamy ten Kazachstan?

Takich testów wykonuje się naprawdę sporo. Np. głośno było jak przytkano Wielką Brytanię i zaczęło brakować paliwa. W USA celowo na dłuższy czas i to przed świętami przytkano port w Los Angeles. Maroko odcięło Hiszpani gaz. To tu właśnie szukałbym brakujących elementów puzzle. Kolejny cios, który coś tam komuś zaburzy, utrudni. Nie powali ale osłabi, zachwieje.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @Paris 7 stycznia 2022 21:14
7 stycznia 2022 21:43

Szanowna.

Kiedyś tam zakupiłem książkę Solzenicyna p.t. Lenin w Zurychu".

Od tamtej pory, gdy zachodzą jakieś niejasności i spory dotyczące bieżącej polityki na polskiej czy globalnej niniwie, każdy, kto pierwszy powie: "a Lenin w Zurychu" ten automatycznie kończy temat i pojawia się ogólna wesołość przy stole.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @Ogrodnik 7 stycznia 2022 21:43
7 stycznia 2022 21:53

Nie umiem pisać. Chodziło mi o moją rodzinę. 

Dopiero po przeczytaniu tego co napisałem załapałem, że to jest niepełne.

Przepraszam

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 7 stycznia 2022 14:42
7 stycznia 2022 21:58

Nie na tym to polega, za szlakami stoją koleje. Jak w Eurobiznesie - taka gra planszowa była. Jasne, że można wozić wszystko samolotem, ale musi być kolej. I ona musi być komuś podporządkowana. Przy kolei bowiem powstają nieruchomości. To jest istota i waga szlaków w starym rozumieniu

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @olekfara 7 stycznia 2022 20:25
7 stycznia 2022 22:00

Nie zapominajmy o handlu emisjami CO2 a on jest ściśle powiązany z ropą i gazem.

zaloguj się by móc komentować

klon @mniszysko 7 stycznia 2022 18:29
7 stycznia 2022 22:13

Moskwicin ma problem z kasą. To pewne. Niedługo odpadnie mu jeden ze stałych klientów, czyli Polska. Pamiętam informację podawaną przy okazji podpisania przez Pawlaka sławetnej umowy gazowej. Podobnież wpływy z tej umowy pokrywały 10 % budżetu Federacji. Nie wiem jak jest w chwili obecnej ale z pewnością jest to więcej niż kieszonkowe.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Henryk-W 7 stycznia 2022 20:58
7 stycznia 2022 22:19

Bardzo przepraszam, ale co to znaczt polityka bismarckowska? Bismarck został odsunięty od władzy, a jego miejsce zajął von Caprivi, dokładnie tak samo niechętny Polakom. To zresztą jest mało istotne. Jeśli ktoś chce powiedzieć, że Bismarck miał na cokolwiek wpływ poza Niemcami, powinien się trochę zastanowić. Bismarck był tak samo wpływowy jak niemiecka marynarka. Żeby coś zdziałać musiał schodzić pod wodę. 

zaloguj się by móc komentować


Paris @peter15k 7 stycznia 2022 21:25
7 stycznia 2022 22:26

Saryusz  Wolski...

...  ten  ex  POpapraniec,...  hoo  hoooo,  tak -  tak  !!!   

Smiechem  tylko  zabic  tego  "pSZyjaciela",

zaloguj się by móc komentować

glicek @umami 7 stycznia 2022 15:26
7 stycznia 2022 22:51

Przez Lubawkę, przez tę kotlinę przejdzie trasa ekspresowa S3 i nowa trasa Kolei Dużych Prędkości Wrocław-Lubawka-Praga. Wszystko nową trasą, więc i stary dworzec w Lubawce i samo przejście drogowe nie będą za jakiś czas wykorzystane.

Nie wiem czy i kto ich blokuje ale z tego co czasem obserwuję tamtejsze profile to Czesi są zdziwieni i jakby zaskoczeni, że są w tym infrastrukturalnym wyścigu w lekkiej żopie. Szczególnie w porównaniu z krajem, którego niespecjalnie lubią a już na pewno nie jest dla ich wzorem do naśladowania. Oni zaczynają coś tam się ruszać, dłubać, ale - może Mariusz Szczygieł opracuje "galerię czeskiego wstydu"? :))) - tak przez najbliższe 7 lat będzie wyglądała granica PL/Cz w okolicach Lubawki. Po naszej stronie na dole wygląda to tak, po czeskiej nic nie bedzie się sie działo przez ok 6-7 lat.

S3 w budowie która się zakończyć w przyszłym roku wygląda tak:
https://investmap.pl/podsumowanie-prac-przy-budowie-drogi-ekspresowej-s3-na-dolnym-slasku-w-2021-roku-zdjecia.a149581

ps: firma drążąca 2,5km tunel drogowy urządziła w nim tymczasową kaplicę i mszę barbórkową 4 grudnia oczywiście. Ciekawe czy i ile mszy było podczas budowy tuneli metra albo tuneli drogowych nie tylko w Warszawie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 7 stycznia 2022 20:56
7 stycznia 2022 23:08

"Ja się nie przyznaję.
Może spytaj umami."

Przechera z pana, Panie Stanisławie.

zaloguj się by móc komentować

umami @Szczodrocha33 7 stycznia 2022 17:27
7 stycznia 2022 23:28

A toś mnie ubawił. A skąd to pytanie? W sensie, gdzie widzisz podobieństwo?
Dzieli nas około 20 lat. Ja jestem młodszy.

zaloguj się by móc komentować

umami @glicek 7 stycznia 2022 22:51
7 stycznia 2022 23:47

Kurcze, byłem całkiem niedawno w tej Lubawce, ze 2 - 3 lata temu i nie zauważyłem robót drogowych a dużo łaziłem po obu stronach granicy. Kaplica fantastyczna, droga także. Przez Lubawkę szli husyci i uciekał Komensky, to rozumiem, że znów bracia czescy stoją okoniem. W okolicy permanentnie dewastowane są katolickie kaplice, krzyże itd. Trwa to od ponad 30 lat. Niestety nie wiem, czy to nasi poganie, czy czescy.

Wracając do S3, to pamiętam objazdy koło Bolkowa i to na pewno jest spowodowane budową tej drogi.

zaloguj się by móc komentować

tyszka @Henryk-W 7 stycznia 2022 20:58
8 stycznia 2022 00:22

"polityka bismarkowska"  - Gdy Niemcy potocznie w publicystyce odwoluja sie do Bismarcka i jego madrosci to zwykle maja na mysli to, ze Bismarck nie dopuscilby wojny na dwa fronty w czasie I WS a to dlatego, ze mialby dobre stosunki z Rosja.  A wiec odwolywanie sie do Bismarcka jest tozsame z nawolywaniem do dobrych stosunkow z Rosja co rownoczesnie oznacza, ze dobre stosunki - czyli takie jakie Niemcy by chcialy miec z Wielka Brytania i Ameryka, Niemcy uznaja za nieosiagalne i dlatego musza myslec o sojuszu z Rosja. 

"Uważam, że to nie Niemcy wypchnęli Zjednoczone Królestwo, tylko ono samo tego chciało."  - Tez tak uwazam ale nie sadze, ze wyjscie z UE bylo tryumfem Wielkiej Brytanii. Byla to porazka gdyz uswiadomili sobie, ze ich pierwotne zalozenie aby kontrolowac Europe poprzez instytucje UE okazalo sie bledne przy nowo nabytej asertywnosci i ambicji Niemiec po ich zjednoczeniu.

zaloguj się by móc komentować

tyszka @glicek 7 stycznia 2022 22:51
8 stycznia 2022 00:37

"tak przez najbliższe 7 lat będzie wyglądała granica PL/Cz w okolicach Lubawki. Po naszej stronie na dole wygląda to tak, po czeskiej nic nie bedzie się sie działo przez ok 6-7 lat."

Gdyby to byla granica polsko-ukrainska to rozumielibysmy to jako wynik burdelu i niedorozwoju ekonomicznego na Ukranie.  Ale to sa wysoko rozwiniete Czechy wiec to jest celowe. Jest to rodzaj pasywnej agresji co jest cecha narodowa Czechow i atrybutem Czech jako panstwa, ktora moze miec jak najnizsze pobudki tak jak u Szwejka naszczanie do ziol aptekarza przez jego asystenta.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:51
8 stycznia 2022 00:39

No nie wiem. Wydaje mi się, że to też tylko zabawa. Siedzę tutaj już jakiś czas w tym centrum swiata i jak dla mnie, oni są wszyscy w jak najbardziej dobrych stosunkach i porozumieniu, czyli wielcy tego świata. A USA i GB to jeden twór był, jest i będzie. Ba, cały ten angielski światowy cyrk państw, to jedna rodzina. A ile satelitów. Polska już też nim właśnie się stała. Jak czytam teraz, Chile już tak ma od dawna, a teraz jeszcze bardziej (i nie zapominajmy, co tam sie wyrabia z Kościołem, zresztą już wszędzie teraz).  Zdaje się cała Ameryka Południowa i Środkowa tak ma. W Afryce już od dawna też prace nad tym trwają i to skutecznie, w Azji również. Jeszcze tylko Europa i pozamiatane.

A wyspa Brytania, jak była sielanką, tak nią pozostanie. Nikt od tysiąca lat nie chce tutaj "zapukać" z zewnątrz. Och, pardon, była wielka Bitwa o Anglię w  czasie II WŚ, tzn był bombardowany Londyn jakiś czas.

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @tyszka 8 stycznia 2022 00:22
8 stycznia 2022 01:17

Ale czy nie uważa Pan, że gra się dopiero zaczęła i trudno aktualnie przesądzać, że "Byla to porazka gdyz uswiadomili sobie ...". Przecież to tylko dwa lata od brexitu, a mówimy o nowym rozdaniu na kolejne być może 50 lat? Nie mamy wszystkich, a nawet istotnej części danych, ale było już na forum podkreślane, że "Korona" wykonała poważne ruchy, i to raczej ogrywające Niemcy. Na przykład szybko podpisali korzystny układ handlowy z Ukrainą, są tam bardzo mocno usadowieni (porty, cła ["Crown Agents"]). No chyba oni pilotują Przekop i drogę wodną do Elbląga. Niemcy i Rosja były głównym oponentem tego ważnego projektu, mają zasoby i agenturę w Polsce, próbowali zablokować, ale zostali ograni kilkom gwałtownymi i zdecydowanymi ruchami PiSu (który na pewno był ubezpieczany). Podpisali szereg umów handlowych z innymi (jak byli w Mumii to nie dało się - wszystko musiałyby zatwierdzać Niemcy): Japonia, Australia (chociaż to też część "Korony"), Korea Pd., Chile, Egipt, Singapur (też część "Korony"), Turcja, Wietnam, Szwajcaria - że wymienię kilka przykładów. Pełna lista to jest już kilkadziesiąt krajów, a jest jeszcze Wspólnota ("Commonwealth") (2,5 mld luda, 50 państw), gdzie mają szczególne przywileje. Będąc w Mumii nie mogli tego wykorzystywać bez dzielenia się z innymi (przynajmniej w teorii, ale praktykę mieli bardzo utrudnioną). Ciekawy był przypadek związany z tym specjalnym protokołem dotyczącym granic UK/Irlandia  ("Northern Ireland Protocol"). Anglicy na pocz. 2021 złamali postanowienia dotyczące kontroli celnej, Mumia zaczęła fikać i powoływać się na zapisy, że oni tzn. Komisja pójdą to jakiegoś mumijnego sądu i Brytole zobaczą!! No i zobaczyli - ale mumijnicy, środkowy palec i politykę taką jaką rząd jej królewskiej mości uważa za korzystną dla siebie.

Były proroctwa, że ciężar finansowy przeniesie się z Londyny (City) do Frankfurtu. Oczywiście nic takiego (w istotnym zakresie) się nie stało. Wg Global Financial Center Index to ten Frankfurt to jest w ogóle 3-cia liga. Pierwsza liga (kilka pierwszych pozycji mieli się cały czas w tej samej rodzinie (UK,USA, Singapur, Japonia, no i dochodzą Chiny).

zaloguj się by móc komentować

glicek @tyszka 8 stycznia 2022 00:37
8 stycznia 2022 02:39

atrybutem Czech jako panstwa, ktora moze miec jak najnizsze pobudki tak jak u Szwejka naszczanie do ziol aptekarza przez jego asystenta.

Też mam takie wrażenie, gdyż to, że S3 będzie się kończyła w polu oni musieli wiedzieć od wielu lat. Jeśli ni wiedzieli to jeszcze gorzej. Samo przygotowanie papierologii, finansowania, dotacji unijnych nie trwało tydzień tylko kilka lat. Ale nawet nowa autostrada A4, żadna z dróg prowadzących na wschód nie kończy się w polu.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/221411000101108/
od 46 minuty

zaloguj się by móc komentować

emirobro @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2022 02:44

W dzisiejszym wpisie Gospodarz zawarl wiele stwierdzen, z ktorymi mozna polemizowac.  Wielu komentatorow juz to zrobilo i to dosc dyskretnie, pokazujac przy tym dobra znajomosc pewnych spraw.

Ja moze dodam pare zdan do komentarzy o szlakach (valser, glicek, flisak, umami):

Trzymanie sie z dala od szlakow handlowych i tranzytowych to nie jest najlepsza droga.  (Moze nawet jest to "Droga donikąd".) Na pewno chca tego nasi sasiedzi, bo nie zbudowali drugiej nitki Jamalu tylko dwa rurociagi po Baltyku. Przez nasze rowniny wiedzie najkrotszy szlak na zachod i polnoc Europy.  Ale sa i musza byc rozwijane inne drogi. Dla paru z nich semafor jest w Kazachstanie w miejscu nazywanym Brama Dzungarska (Dzungarian Gate or Dzungarskije Worota).  Dla innych semafory beda w Pakistanie, Polwyspie Arabskim i portach morskich Izraela jak opisano w ponizszym filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=QDHgUMt5MF8
India's masterplan to counter China

Rada aby nie zabiegac o szlaki tranzytowe i trzymac sie od nich z daleka przypomina mi cytat z "Wesela": "Niech na całym świecie wojna, byle nasza wieś spokojna."
Tak myslano juz za Sasow i w czasach prowadzonych wtedy wojen (Polnocnej i Siedmioletniej), ktore pograzyly RON.

PS
Nawiasem mowiac odkad zauwazylem jaka wage przywiazuja Anglosasi i Francuzi do Wojny Siemiolethiej dziwie sie dlaczego tak molo nas o niej uczono w szkolach i jak molo o niej ludzie wiedza w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

glicek @umami 7 stycznia 2022 23:47
8 stycznia 2022 02:55

Węzeł na skrzyżowaniu S3 i DK5 wraz z obwodnicą Bolkowa jest gotowy. Odcinek S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry zostanie oddany w 2023, od Kamiennej Góry do Lubawki w tym roku. Budowę rozpoczęto z przytupem w 2020, ale łatwiej jest budować w szczerym polu niż przebudowywać istniejącą trase np. "gierkówkę" albo S7 Grójec-Radom.

Zresztą 2022 będzie przełomowy, gdyż powinny być gotowe albo w całości albo w 90% odcinki dróg północ-południe np. autostrada A1. Generalnie polecam ten film.

 

zaloguj się by móc komentować

glicek @emirobro 8 stycznia 2022 02:44
8 stycznia 2022 03:25

Trzymanie sie z dala od szlakow handlowych i tranzytowych to nie jest najlepsza droga.  (Moze nawet jest to "Droga donikąd".)

Pewnie tak, ale hm... na skrzyżowaniu jakich szlaków handlowych leży Londyn? Albo Japonia i Finlandia? a może Chile i Argentyna?

zaloguj się by móc komentować

tyszka @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2022 03:27

"Ale czy nie uważa Pan, że gra się dopiero zaczęła" -  Gra zawsze byla taka sama dla Wielkiej Brytanii.  Robia to co zawsze robili a bycie w UE wiazalo im troche rece wiec wyszli z UE gdyz korzysc bycia w UE czyli wplywu na Europe byl mniejszy od niekorzysci czyli wiazania im rak przez Europe.

Nie sadze, ze ktos wierzyl ze Franfurt kiedykolwiek mogl byc konkurencja dla Londynu.  To Londyn wytycza jak wolny ten wolny rynek finsowy moze byc nie tylko dla Frankfurtu ale takze dla Wall Street.  Gdyby nie bylo Londynu Amerykanie juz dawno by bardziej uregulowali rynek finansowy pod wplywem populistycznych tendencji w Ameryce, ktore czasami sa silne.  Amerykanska finansjera zawsze grozi, ze jesli tylko sprobujecie nas tu ogranczyc i pociagnac do odpowiedzialnosci to my sie przeniesiemy do Londynu czyli tak sie bawia w dobrego i zlego policjanta.  Oligarchia potrzebuje Londynu glownie w celach retorycznych i dlatego Wielka Brytania potrzebuje wiecej suwerennosci niz mialaby w UE.

Ameryka ma podejscie do UE lekcewazace i rowniez zaklada, ze na Europie nie moze polegac w sytuacji kryzysowej na linii z Rosja i Chinami.  Zato uwaza sie, ze Ameryka zawsze moze liczyc na Wielka Brytanie.  Ameryka dzieli stategiczny wywiad z Wielka Brytania, Kanada, Australia i Nowa Zelandia czyli tzw. Five Eyes no i jest jeszcze Izrael, ktory gra sam dla siebie i czesto wbrew Ameryce w sprawach pomniejszych ale jest uwazany za solidnego choc uciazliwego i bardzo kosztownego partnera.   To panstwa Five Eyes plus Izrael sa trzonem tego co uwazamy, ze jest Zachodem.  Czy Izrael ma Plan B na to co sacza i wieszcza osrodki dezinformayjne z Rosji, ze rozpad USA jest tuz tuz?  Nikt nie potrafi byc tak pragmatyczny jak Izarel. Syjonisci robili interesy z Nazistami i Faszystami.   A co z Nowa Zelandia i Australia?  Czy bez Ameryki Wielka Brytania a moze Japonia mogly bym im cos pomoc? Nie sadze.  

Jesli chodzi o Przekop to wydaje mi sie, ze my wyolbrzymiamy jego znaczenie, choc uwazam, ze dobrze, ze go robia, jak i wyolbrzymiamy faktyczna opozycje przez Niemcy i Rosje.  Nasza "rodzima" opozycja bedzie atakowac cokolwiek rzad PiS sie podejmie a dezinformatory ruskie czy niemieckie beda graly pod ta opozycje gdyz tak sie oslabia panstwo ale graja tak nie dlatego, ze ten Przekop ma wyjatowe strategiczne znaczenie i grozi interesom Rosji czy Niemiec czy, ze spowoduje wielki rozwoj i usamodzielnienie sie Polski.  Ten Przekop bedzie dobry dla ekonomii Elblaga.  A gdyby ten pzrekop byl tak wazny jak niektorzy mysla to bylby juz dawno skonczony.  Wiara we wszechmoc agentur, ktorych obecnosc sie insynuuje jest przydatna jako alibi na niekopetencje rzadu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

tyszka @tyszka 8 stycznia 2022 03:27
8 stycznia 2022 03:31

Moj komentarz z 03:27 jest do Henryka-W.

zaloguj się by móc komentować

umami @glicek 8 stycznia 2022 02:55
8 stycznia 2022 03:31

Super, dzięki, zobaczę jak wstanę.

zaloguj się by móc komentować

tyszka @emirobro 8 stycznia 2022 02:44
8 stycznia 2022 03:40

"zauwazylem jaka wage przywiazuja Anglosasi i Francuzi do Wojny Siemiolethiej"  - To byla wojna ktora przypieczetowala role Francji do bycia drugim mocarstwem po Wielkeij Brytanii.  Harce Napoleona tylko bardziej oslabily Francje wyniszczajac ja demograficznie.  Jeszce byla Wojna Krymska jako sojusznik Wielkiej Brytanii ale potem byly juz tylko same kleski nie liczac podbijania murzynow i Arabow.  Ciekawostka jest, ze ta wojna zaczela sie w Pensylwanii gdy mlody Jerzy Waszyngton byl adiutantem generala, ktory doprowadzil do ataku Indian na Francuzow.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @emirobro 8 stycznia 2022 02:44
8 stycznia 2022 07:47

Niestety nic pan nie rozumie, a ja nie mam czasu panu tłumaczyć. Idę na pogrzeb kolegi.

zaloguj się by móc komentować

MZ @glicek 8 stycznia 2022 02:39
8 stycznia 2022 16:27

Podobnie skończy się Via Carpatia...na granicy ze Słowacją.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 12:36
8 stycznia 2022 19:15

Wszystko co wiąże się z budową szlaku prowadzącego przez Rosję i kończącego się w Niemczech jest bezpośrednim zagrożeniem dla naszego życia. Tylko idiota bowiem myśli, że jak jego ziemia leżeć będzie obok jakiegoś szlaku, to będzie on mógł czerpać z tego korzyści.

No chyba że Nord Stream, przypomnieć?

Oj Najlepsza zmiano, co wy jeszcze wymyśliśta?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @porfirogeneta 8 stycznia 2022 19:15
8 stycznia 2022 20:51

Zgadza się. Ludzie nie rozumieją koncepcji Szlaku. Ten by miał sens musi być kontrolowany przez minimalną ilość bytów. Najlepiej jeden. Bo inaczej przestaje być szlakiem, staje się szeregiem przystanków z poborem myta. Zatem sama idea Szlaku, takiego dużego globalnego, zakłada że państwa, przez które przebiega nie mogą czerpać z tego korzyści. Mogą jedynie dostarczać tanią (to ważne - bo przecież inaczej znów byłoby bez sensu) siłę roboczą obsługującą Szlak.

Niestety panuje jakiś kult szlaków ściśle spokrewniony z kultem autostrad.  Nie widzi się że globalny wielki szlak oraz autostrada umożliwia kontrolę dystrybucji i produkcji. Polska bez autostrad to utrudniona dystrybucja i konieczność produkcji na miejscu. Polska z autostradami to centra produkcji leżące gdziekolwiek na świecie oraz nieliczne wielkie centra dystrybucji leżące na miejscu. To jest przecież jakby nie patrzeć istotą wielkiego szlaku. Wyprodukować tysiące km dalej i przetransportować.

Polska już działa w takim szlakowym modelu. Mamy tysiące firm transportowych i pewnie miliony TiRów. Uznajecie to za jakiś pożądany model gospodarczy?

Ile przykładowo kiedyś się mówiło o złych supermarketach (dzisiaj już są dobre bo rządzi PiS i nikogo nie obchodzą znikające sklepiki) ale te supermarkety kontrolują dystrybucję. To od nich zależy który producent odniesie sukces. To one kontrolują rynek. Ile można było wyczytać kiedyś o ich systemie wymuszeń. Sprzedajesz nam towar po naszej cenie albo znikaj z rynku. Ale przecież dzisiaj już nikt o tym nie myśli a przecież system wielkich szlaków i autostrad po prostu przenosi to na wyższy poziom. Inwestor nie przebiera teraz w lokalnych producentach ale całych krajach! Albo dajesz korzystne warunki albo spadaj a w TV powiedzą że rząd odwala manianę i spadną wam słupki wyborcze.

Ale ludzie wciąż kochają te szlaki i  a TVP nie omieszka pochwalić się każdym oddanym kawałkiem szerszej drogi. Polacy są z tego przecież dumni! Nie wiem czy tylko mnie uderza ta cała wsiowatość, prymitywizm, pogarda z tego bijąca. Mamy być dumni z tego że rząd buduje drogi. Co nam Polakom więcej potrzeba?

Taka jest idea Szlaków i ja też nie kapuję co ludzi w nich tak nakręca.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @smieciu 8 stycznia 2022 20:51
8 stycznia 2022 21:04

Panie drogi, mnie już stąd wywalono dawno temu, to raz, a dwa pańskie tezy są tak pokrętne i rozwlekle argumentowane, że dałem se spokój z ich czytaniem, za głupi jestem, albo za leniwy.

Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @porfirogeneta 8 stycznia 2022 21:04
8 stycznia 2022 21:15

Przepraszam. Na drugi raz odpowiem bez argumentów. Albo napiszę:

Tylko idiota bowiem myśli, że jak jego ziemia leżeć będzie obok jakiegoś szlaku, to będzie on mógł czerpać z tego korzyści.

I wszystko będzie jasne :)

Również Wszystkiego Dobrego.

 

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2022 22:30

Po co brytolkom Gibraltar? Idioci.

U nas sporo sprzedało ziemię pod S-7 i chwalą....

zaloguj się by móc komentować


porfirogeneta @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2022 23:04

Rozpieprzyć autostrady !!!! Natychmiast !!!! Póku jeszcze żyjemy !!! I kto pali w piecu, ten zdrajca!!!!

zaloguj się by móc komentować


porfirogeneta @valser 8 stycznia 2022 23:07
8 stycznia 2022 23:25

Albo szwagier Kramka...

zaloguj się by móc komentować

smieciu @porfirogeneta 8 stycznia 2022 22:30
8 stycznia 2022 23:28

Gibraltar trzymają Brytole a większość kasy na polskie autostrady wyłożyła Bruksela.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @smieciu 8 stycznia 2022 20:51
8 stycznia 2022 23:33

Zawsze mnie zastanawiało jak to się kalkuluje sprowadzać TIRem długopisy BiC z Paryża do Warszawy, albo wywozić cukier do Włoch, aby wyprodukować TIKTAKI, przywieźć je w workach pod Grójec, by tu je popakować w pudełeczka a stąd znów porozwozić po Europie. Tysiące kilometrów, spalone paliwo a teraz jeszcze coraz droższe Ad Blue.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @smieciu 8 stycznia 2022 23:28
8 stycznia 2022 23:43

Po trzy razy drożej za kilometr niż w Niemczech? Myślę że wątpię.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:33
8 stycznia 2022 23:45

Ja też słyszałem takie historie: towar wyprodukowany w Polsce jedzie do Niemiec, dostaje nalepkę i wraca do Polski sprzedawany jako niemiecki. Technologicznie wyżej zaawansowany. Myślę że tego jest masa a kierowcy mogliby wiele opowiedzieć.

Ale Pani opowieść przede wszystkim skojarzyła mi się z słynnym Morawieckiego będą rowy kopać a potem zasypywać. Po prostu nowa ekonomia, której kurs zaliczył był już nasz premier. Chodzi o ruch. O miejsca pracy o tą iluzję działającej gospodarki w której obecnie wszystko już jest sztuczne. Rodem z PRL gdzie też pociągi jeździły dłuższą drogą bo jakieś przeliczniki sprawiały że tak akurat wychodziło.

Myślę że wiele można już obecnie takich analogii znaleźć. To tego typu rzeczy dają mi przede wszystkim do myślenia.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:33
8 stycznia 2022 23:48

Mocznik bardzo podrożał, proszę Pani; kosztuje już 5500 za tonę, a AdBlue to nic innego jak Mocznik.

Wszystkie nawozy, a zwłaszcza azotowe, najbardziej plonotwórcze, mocno podrożały, będziecie mniej jeść i tyle.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 22:19
8 stycznia 2022 23:50

Zjednoczenie hitlerowa to porażka jest? No Panie bądźmy uczciwi.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @porfirogeneta 8 stycznia 2022 23:43
8 stycznia 2022 23:50

Blisko 660 mld zł – czyli ponad połowę - dołożyła do nich Bruksela. Tak piszą.

A w tym miejscu jest ciekawe info o Małyszewie - 85% kasy ma pochodzić z Brukseli.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @smieciu 8 stycznia 2022 21:15
8 stycznia 2022 23:54

Nie chodzi o to żeby było "Tanio".

Tanio to już było...

My z Łódzką Tandetą musimy skończyć, ma być drogo właśnie, na tym etapie....

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @smieciu 8 stycznia 2022 23:45
8 stycznia 2022 23:57

To się dzieje nie od dziś. To są historie sprzed co najmniej 10 lat. Teraz pewnie jest to samo, tylko dodatkowo okraszone pakietem mobilności i skróconą smyczą cyfrową dla kierowców.

zaloguj się by móc komentować


porfirogeneta @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:57
9 stycznia 2022 00:00

Mocznik podrożał i inne nawozy azotowe; będziecie mniej jeść. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:57
9 stycznia 2022 00:08

Teraz kręcenie się w kółko nie dość że jałowe to będzie jeszcze mocniej opodatkowane. Generalnie trudniej się będzie kręcić :)

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:33
9 stycznia 2022 00:10

A nie zastanowiło Pani nigdy że Krzyżacy jak kogoś złapali w domu z żarnami, to śmierć na miejscu? Haram!!!! Teraz Na kogo kolej? Obstawiam kopciuchowców, albo nieszczepów? Ale co ja tam mogę wiedzieć?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @smieciu 9 stycznia 2022 00:08
9 stycznia 2022 00:15

No właśnie nie, Panie Analityku Anarchistyczny; Azot który ma wzór "N" wyjebało w cenach na 600%, ja wiem że rządzącym w to graj, ale; i teraz proszę się skupić, co wy bidoki w miastach będzieta jeść?

zaloguj się by móc komentować

glicek @ewa-rembikowska 8 stycznia 2022 23:33
9 stycznia 2022 02:47

Zawsze mnie zastanawiało jak to się kalkuluje sprowadzać TIRem długopisy BiC z Paryża do Warszawy

Coś się zmieniło bo nie wiem, ale jak pracowałem w 2002 w takiej jenej agencji reklamowej to dużo zamawialiśmy długopisów BICa do reklamodawców. Sęk w tym, że cetralna fabryka na Europę (Wschodnią?) była w... Hiszpani w Tarragonie, to na południowy zachód od Barcelony. Czekało się na te długopisy jakieś 3-4 tygodnie. Widocznie im się kalkuowało.

zaloguj się by móc komentować

glicek @MZ 8 stycznia 2022 16:27
9 stycznia 2022 02:50

Podobnie skończy się Via Carpatia...na granicy ze Słowacją.

Niekoniecznie. Po stronie polskiej trwa dopiero przetarg na odcinek przygraniczny, więc tam nie ma jeszcze żadnej budowy. Nie wiem czy Słowacy coś robią po swojej stronie.

zaloguj się by móc komentować

MZ @glicek 9 stycznia 2022 02:50
9 stycznia 2022 15:16

Nic nie robią,a teren bardzo trudny,górzysty,będzie jak w Lubawce, myślę,że celowo.

zaloguj się by móc komentować

Paris @MZ 9 stycznia 2022 15:16
10 stycznia 2022 10:05

Dobre...

...  no,  ale  "nasze"  biurwy  ZONdowe  "zarobione  po  kokarde"...  mOnister  Adamczyk  moze  PIERDZIEC  w  "naszej  merdialni"  skolko  godno  o  tym  "sukcesie"  z  koziej  d*py  wzietym  !!!

 

No  i  najwazniejsze  -  MILIARDY  NASZYCH  PIENIEDZY  SA  PRZEWALONE  !!!   I  NIKT  tego  NIE  KONTROLUJE  !!! 

zaloguj się by móc komentować


Barb @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 12:36
11 stycznia 2022 03:57

Mnie sie wydaje ze Rosja chce kontrolowac wiekszosc tego szlaku , a moze to zrobic tylko jesli bedzie on szedl w wiekszosci przez ich terytorium. Ostatnie zawieruchy na BY-RP granicy teraz UKR i Kazachstan to plan przeciagniecia calego transportu z Chin przaz Rosje to dziesieciu portow wokol St. Petersburga a pozniej przez Baltyk do Hamburga i Rotterdamu.  Siemens juz buduje RosJi szybka kolej na Syberii. Cos jest tez na rzeczy z postepami w  "cold fusion",  a to przelom energetyczny. 50% uranu to Kazachstan. Nasi nie zasypuja gruszek w popiele i Orlen juz buduje male reaktory jadrowe, takie po klilkanascie na miasto, prawie przenosne. 

PKN Orlen i Synthos podpisały umowę o utworzeniu spółki Orlen Synthos Green Energy - GazetaPrawna.pl

zaloguj się by móc komentować

Zawierucha @gabriel-maciejewski 7 stycznia 2022 09:51
12 stycznia 2022 13:38

Dziekuje i Valserowi także. Trzeba powtarzać.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować