-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O kreowaniu polityków w Polsce

Przypomniałem sobie ostatnio prezydenta Mitteranda. Starego łobuza, który miał tyle za pazurami, że hej i zacząłem się zastanawiać dlaczego do niedawna w sumie, bo cóż to jest te trzydzieści parę lat, można było kreować takich polityków jak on, a dziś to już nie wchodzi w grę. Pan Mitterand, kiedy umarł, stał się symbolem na tyle wyrazistym, że wielu wspomina go z łezką w oku do dziś, a Francuzi wręcz uznali, że był on największym prezydentem w dziejach republiki. Ja z całej jego prezydentury zapamiętałem jedno – taki zarys sylwetki, w kapeluszu, płaszczu, z charakterystycznym szalikiem, zawiązanym w węzeł pod szyją. Grafika ta nawiązywała wprost do podobnej, która była eksploatowana wcześniej i wyobrażała zarys sylwetki Napoleona Bonaparte, w bicornie, z ręką wsuniętą pomiędzy rozpięte guziki munduru. Zrobiono to oczywiście specjalnie, żeby pokazać wielkość Mitteranda i wyznaczyć kierunek skojarzeń, za jakimi ludzie mają podążać myśląc o nim i jego misji. Dziś nic już z tego nie zostało, bo urząd prezydenta republiki to po prostu seria kompromitacji, która doprowadzi albo do podzielenia Francji, albo do zdefasonowania całej idei państwa niepodległego.

Kiedy przestałem myśleć o Mitterandzie, zacząłem zastanawiać się dlaczego politycy w Polsce są kreowani w tak nędzny i beznadziejny sposób? Dlaczego ludzie ci są tak boleśnie nieprawdziwi i tak mało przekonujący? Koncepcję mam taką – struktura, która stoi za każdą taką kreacją, nieważne, wojskowa czy cywilna, jest wewnętrznie skonfliktowana i pozbawiona energii. Mam na myśli energię służącą do realizacji celów doktrynalnych. Nie ma jej, albowiem celem jest tylko wykreowanie polityka, a reszta ma się zrobić sama.

To zaś wiąże się z zaakceptowaniem pewnych ograniczeń. Jasne jest, że nie można stworzyć polityka z niczego. Nie można ulepić go, pardon, z gówna i trocin, choć wielu się taka technologia marzy i pewnie można by ją było nawet opatentować. Trzeba wziąć żywego człowieka, który wcześniej też podlegał jakiejś obróbce i jakoś go tak ugrdulić, żeby wyglądał jak polityk. No, a jeśli zabiera się za to zhierarchizowana struktura, bez jasno wytyczonego celu, to sprawy muszą wyglądać tak.

- Gówno się znasz Heniek, on nie może tak wyglądać. Jest za mało wyrazisty. Pokażesz go, to powiedzą, że facet nie zna życia i nie wie nawet jak babę wymacać…

- To co mam mu ku...wa kutasa dorysować? Wąsy i broda nie wystarczą?!

- Wiesz, Czesiu, że to nie jest zły pomysł… Pchnijcie jakiegoś kota do seks szopu, niech kupi kawałek sylikonu. Tylko nie za mały.

- Tak jest!

- I niech nie zapomni o fakturze, nie będziemy marnować pieniędzy bez sensu.

- Nie boisz się Heniu, że za grubo będzie?

- Tam, za grubo, ludzie uwielbiają takie rzeczy, a powodzenie zależy od chwilowych nastrojów, tych no….społecznych….

 

I w ten sposób powstał Palikot. Jego kariera okazała się jednak efemeryczna, choć dobrze rokowała. Stało się tak po części z przyczyn, które wskazałem wyżej, a także dlatego, że ludzie dorastają i każde pokolenie z czasem traci zainteresowanie dla zachowań ekscentrycznych. Poza tym próba zestawienia filozofii, jaką rzekomo Palikot skończył z dildo wcale się nie przyjęła.

Doświadczenie to niczego nie nauczyło ludzi zajmujących się kreowaniem polityków w Polsce. To znaczy nie nauczyło o tyle, że oni dowiedzieli się czego nie wolno robić, ale jeśli idzie o jakiś plan, z którego wyłonić ma się coś poza kolejną pacynką naciągniętą na dłoń pozbawionego trzech palców drwala, to sprawy stoją w miejscu. Wiedzą, że nie można dorysowywać kutasa. Tyle. Poza tą granicą ciągle panują egipskie ciemności.

 

- Ale jesteś pewien Heniu, że on się tak zachowuje naprawdę? Nie udaje, nie ściemnia…?

- No, kur...a, ile mogę ci powtarzać. On taki po prostu jest.

- Dobra. Niech będzie. I to ludzi bierze?

- Mamy 300 troli w sieci, którzy robią popularność i piszą o jego wrażliwości.

- O czym?

- O wrażliwości, do kurwy nędzy, przecież mówię wyraźnie!

- Co się ciskasz, niedosłyszałem, mam bezpłatny aparat z ubezpieczalni...może też chcesz…?

- Odpieprz się, dobra, patrz lepiej, co dziś wymyśli.

- To nie daliście mu dokładnych instrukcji? No weź Heniek….

- Z instrukcjami skończyliśmy przy Palikocie, teraz jest inny trend

- Co inne?

- Gówno! Siadaj i słuchaj.

Na ekranie ukazała się twarz kandydata, który mimo lat wyglądał ciągle młodzieńczo. Tylko włosy miał tak dziwnie przystrzyżone, że wydawało się iż ktoś wcisnął mu na głowę za małą czapkę z foczego futra.

Najpierw jego oczy rozbłysły dziwnym blaskiem. Niczym oczy zabawki Furby popularnej wśród dzieci przed kilku laty. Potem na twarzy kandydata pojawił się bardzo ekspresyjny grymas, a na koniec w jego oczach stanęły łzy. Nie powiedział jeszcze ani słowa.

- Dobry jest, co nie? - Heniek nawet nie spojrzał na Cześka. Ten jednak choć głuchawy i niższy stopniem, poczuł się nagle pewniej niż zwierzchnik.

- Ja pierd….ę – pomyślał – ten Heniek, jak coś wymyśli….

Chciał coś powiedzieć, ale w tym momencie kandydat rozbeczał się jak dziecko, a potem wytarł twarz jakimiś papierami. Druk był słabej jakości, bo Heniek znów oszczędzał na ksero i kupił podrobiony toner.

- To konstytucja! - wrzasnął do widzów, a Heniek z Cześkiem aż odskoczyli od monitora – konstytucja na którą plujecie!!!

- Ale on...Heniek...ale jemu się ta farba do gęby przylepiła i wygląda teraz jak dalmatyńczyk. Taki pies w kropki…

Twarz Heńka stężała

- Wiem, kur...wa co to jest dalmatyńczyk! Nie tłumacz mi! Gdzie telefon! Dzwoń mi zaraz do tego pie….olonego majora, co nowe kserówki zamawiał!

Czesiek nic nie mówiąc podał Heńkowi telefon

- Sam se dzwoń. Ja umywam ręce. Nie będę popierał psa dalmatyńczyka.

 

I tak powstał Hołownia. Dziwić się należy tylko, że są jeszcze duchowni, którzy mają w związku z nim jakieś złudzenia.

 

Proszę Państwa, wskutek opisanych tu błędów i nieporozumień, mamy do czynienia ze zjawiskiem szalenie niebezpiecznym. Kreatorzy polityków działający na skalę większą niż opisani tu menedżerowie, myślą, że wyczyny tych lokalnych mają cokolwiek wspólnego z jakąś analizą, jeśli nie sytuacji, to przynajmniej nastrojów w narodzie. Tymczasem tak nie jest. One nie mają bowiem związku z niczym. Może tylko ze znanym w niektórych koszarach powiedzeniem – każdy ch...uj na swój strój. I tyle. Tak więc, jeśli czegoś nie zrobimy, nie wykażemy się jakąś aktywnością, może się okazać, że w następnych wyborach wystartuje nie tylko dalmatyńczyk, nie tylko małpka kapucynka, ale wręcz czarny królik. Nie wiem tylko czy rząd da nam szansę, byśmy mogli wyrazić swoją opinię, albowiem to co się dzieje wokół wyborów wygląda jak próba regulowania odbiornika telewizyjnego Topaz za pomocą pilota Samsung. No, ale może to tylko mnie się tak zdaje i tak naprawdę, wszystko jest w najlepszym porządku.

 

Zapytacie – a co dziś będziesz reklamował bracie? Jaką książkę?

 

Proszę bardzo – o taką.

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zamah-komiks-polemiczny/



tagi: polityka  wybory  kreacja  managment 

gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:03
233     5840    25 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

marianna @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:18

Maseczki, rękawiczki, zakazy, nakazy, wybory, kandydaci...... że też chce się użyć tylko takiego stwierdzenia. " O curva co za kyrk!!!"

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:21

Ja mam wrażenie, że czarny królik - futrzak z wrażliwym sercem i estymą wobec mrówek oraz innych zwierzątek już startuje w wyborach. Niektórzy myślą, że to czarny koń...albo pies dalmatyńczyk, tylko czekać aż Cruellę wystrugają by pomóc królikowi ;))

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @marianna 6 maja 2020 09:18
6 maja 2020 09:22

rekwizyty wielkiej mrówki ;)

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:25

Ten typ sztafażu pana Franciszka malujesz we wstepie ...

FM-sztafarz

Mnie pan Franciszek bardziej kojarzy się jako chłopak w parze ...

zaloguj się by móc komentować

betacool @ainolatak 6 maja 2020 09:21
6 maja 2020 09:41

Połączenie błazna z pianką kapłaństwa na ustach. Do obejrzenia w kilku ostatnich minutach wykładu. 

Najgorsze, że to cholerstwo strasznie zaraźliwe ostatnio.

https://prawygornyrog.pl/tv/2020/02/wojciech-lipski-betacool-w-labiryncie-sowich-zwierciadel-czy-mozna-dotrzec-do-prawdy-o-blaznie/

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @przemsa 6 maja 2020 09:38
6 maja 2020 09:47

A może jest tak - tylko gdybam - żeby zakłócić optykę. Jeśli paru niebłaznów znajdzie się w stadzie błaznów, to siłą rzeczy będą postrzegani właśnie tak jak pozostali - jako błazny. Jedyny sposób, aby tak się nie stało, to siać trupy wokół siebie.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:48

Bardzo ładnie..po taniości kreowane. Trudno mieć jakieś wątpliwości :)).

Kolegi Mitteranda jakoś nie kojarzyłam z niczym, chyba wtedy tkwiłam w starożytności?

.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 09:53

Tzw. wrażliwość wyborców, a w kazdym razie sporego ich segmentu, jest kształtowana przez "kabaretony".

Oznacza to, że percepcja polityka w innej konwencji niz kabaretowa, zostanie przez ów segment wyborców odrzucona.  

Zatem działanie odbywa sie dwukierunkowo. Po pierwsze polega na uformowaniu kandydata na "polityka" w ww. konwencji; po drugie natomiast przez obniżanie wspomnianego progu wrażliwości poprzez coraz bardziej denny poziom skeczów kabaretowych.

Trudno oczekiwać jakiegoś przełomu w tej kwestii, raczej oczekiwałbym, że w przedmiocie kreacji polityków załamie się niebawem podłoga i wyborcy odnajdą się w piwnicy.

 

zaloguj się by móc komentować

marianna @przemsa 6 maja 2020 09:41
6 maja 2020 10:00

Prawo do przeżywania głębokiej ekspresji i górnolotnych myśli , Szanownemu Panu pozostawiam.

zaloguj się by móc komentować

kalixt @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:02

Hołownia wygląda jak laleczka Chucky z dość makabrycznej i mrocznej serii horrorów. To musiał być pierwowzór, jak go lepili.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @marianna 6 maja 2020 10:00
6 maja 2020 10:03

Ale w jaki sposób ? Tak memami ...

zaloguj się by móc komentować

marianna @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:05

Główni aktorzy obecnej sceny politycznej nie zasługują nawet na zatrudnienie w kabaretonie. Bez wyjątku.

zaloguj się by móc komentować

marianna @ArGut 6 maja 2020 10:03
6 maja 2020 10:07

Dzięki za uzupełnienie.

zaloguj się by móc komentować

marianna @marianna 6 maja 2020 10:05
6 maja 2020 10:09

To było do P. Stanisława.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:10

Ja też bym się rozpłakał jakbym dostał 3 000 000 PLN .

Tyle pan Szymon nie dostałby nawet jakby napisał Konstytucję 4.0

 

zaloguj się by móc komentować

marianna @przemsa 6 maja 2020 10:11
6 maja 2020 10:14

Plankton się nie liczy.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:16

Tak zażartuję:
Przecież mamy kryzys finansowy, gospodarczy, polityczny i inne.
Stąd trzeba "ciąć po kosztach".
Na szczęście ktoś (kto?) przywlókł tego wirusa w koronie a może wyciągnął go (skąd?) za geny (dawniej mówiło się za frak, ale fraków brak) na światło dzienne i można wszystko zrzucić na niego. Jakie to jednak "ludzie" są zapobiegliwe.
Już nie trzeba mówić o kryzysie! I od razu wszystkie państwa na świecie nie sterowane przez nikogo wiedzą co mają mówić i robić. Jakbyśmy żyli w jakiejś globalnej wioseczce!

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @stanislaw-orda 6 maja 2020 09:53
6 maja 2020 10:19

Clou.

Dla pr-owych i reklamowych szpeców potrzeby wyborców, czy Polaków w ogóle, praktycznie w każdej sferze kręcą się wokół: Jest piwo i kiełbacha? Jest. A swojak z twojego talentu co poprowadzi talenty? Jest. Jest Zenek, Rodowicz i kabarecik? Jest. Jest gruby żart o klechach i kocie. Jest. A "wyższa półka" prozy kryminalno-egzystencjalnej? Jest. Dodaje się szczyptę Blanki, Siwiec czy MajdaRozelliny i mamy to.

Trudno - jeśli się nie szuka - znaleźć coś innego, więc jakis tam popyt jest. I tak od lat "kreowany" jest poziom wymagań i potrzeb tubylców.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @przemsa 6 maja 2020 09:41
6 maja 2020 10:21

Co do JK. Chyba znasz to .  Na bezrybiu i rak ryba..  

Oczywiście wyróżnia się i to bardzo wyraziście, przeszedł .Na tle totalnej słabizny.. 

Proponuję zadać sobie dodatkowe pytania.. 

Jakim trzeba być człowiekiem,żeby zaakceptować tak koszmarny pomnik , który  przedstawia brata blizniaka albo pomnik, który przedstawia schody i ma w ten sposób symbolizować jedną z największych tragedii ?

Gdzie są jego uczniowie,chyba miał wystarczająco dużo czasu aby o to zadbać ? 

Jak się zachował /komunikował  ze spoleczenstwem w czasie show pt pandemia ? 

Wydaje mi się ,ze na JK spoglądasz jedno wymiarowo..   

 

 

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 6 maja 2020 09:25
6 maja 2020 10:27

Mały wielki człowiek w produkcji:

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:28

Bardzo zabawny tekst.

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 6 maja 2020 09:25
6 maja 2020 10:32

A ślad francuskiej ręki widać na Cyrankiewiczu:


Chyba, że to jakaś moda. Moda na sukces. Albo... ten sam gang.

zaloguj się by móc komentować

umami @mniszysko 6 maja 2020 09:47
6 maja 2020 10:39

Ten trop z trupami bardzo właściwy. Kiedyś trzeba sobie było najpierw utorować drogę do władzy, właśnie po trupach. A teraz, jak władza jest we właściwych rękach, już tylko pacynki animowane przez tych, którzy kontrolują scenę.
Bez mordu założycielskiego ani rusz.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @przemsa 6 maja 2020 09:38
6 maja 2020 10:44

Poprę Cię zdecydowanie. Cokolwiek nie zrobić by z Jarosławem Kaczyńskim zawsze wyjdzie "ocieplanie wizerunku", on jest ponad to.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @umami 6 maja 2020 10:32
6 maja 2020 10:47

Może to właśnie Francja wydzierżawiła sobie PRL od Związku Radzieckiego, tak mogło być. Mnie do tego przekonują "sztuczne pieniądze" emitowane przez francuski sklep CarreFour.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @mniszysko 6 maja 2020 09:47
6 maja 2020 10:58

Dwór czyni Króla.  

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 10:59

Pacze na to ze swojego miejsca i widze, ze nie potrzeba zadnych politykow, a juz na pewno nie potrzeba "wielkich politykow", czy "mezow stanu". Wystarczy sprawna administracja.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @umami 6 maja 2020 10:32
6 maja 2020 11:06

Gierek przez kilka lat był we Francji i należał do tamtejszej komunistycznej partii/gangu.

Gierkowi została poświęcona jedna z ulic w Auby na północy Francji. W uroczystościach wziął udział syn I sekretarz PZPR były europoseł Adam Gierek z Unii Pracy.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Draniu 6 maja 2020 11:06
6 maja 2020 11:22

Jasne, Gierek był po prostu importowany.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 6 maja 2020 09:48
6 maja 2020 11:48

I slusznie,  Pani Marylko,...

... ze Pani tej kreatury,  wyjatkowo oblej nie kojarzyla - po prostu nie bylo i nie ma co kojarzyc,  bo kto czy kogo to byloby zbyt duze dowartosciowanie  !!!

Kiedys ogladalam o nim  dlugi  reportaz we francuskim telewizorze...  to bylo nieprawdopodobne  dno i zero - w zyciu prywatnym i politycznym... "zaslynal" z wielkiej i burzliwej dyskusji z francuskim piosenkarzem Markiem Baladain'em,  ktora do dzis rozpala emocjonalnie Frankow... niedlugo po tym  MB  zginal  w katastrofie samolotowej.

Potem walczyl z Chirac'kiem o druga bodajze prezydEture -  nawet  Dalida, znana i popularna wtedy piosenkarka "ocieplala mu wizerunek",  ale to i tak nic nie pomoglo...  to byl  wyjatkowy  mul  pasiasty i masonski... zreszta jak wszyscy  francuscy  prezydEci.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 12:04

To się już nie zmieni i to wszędzie, nie tylko w Polsce.

Gdy się popatrzy, kto jest premierem lub przydentem w poszczególnych krajach, to w gruncie rzeczy, może nim być każdy, człowiek z ulicy, podpudrowany, jak piszesz i tyle. To przestało mieć znaczenie. Szkoda, że hierarchia kościelna idzie w tym kierunku też, tzn widocznie, tak im każą.

To co obserwujemy teraz w tej "wielkiej pandemii", właśnie to pokazuje w świetle jupiterów.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 6 maja 2020 10:16
6 maja 2020 12:04

Tak...

... to  WARCHOLSTWO  polityczne jest  baaardzo  "zapobiegliwe"  o  swoje  koryto  i  stolce... i  "swirus"  jest tu jak najbardziej  pSZydatny   !!!

We  Francji  caly czas  KRYZYS...  tym razem  SANITARNY.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 6 maja 2020 11:48
6 maja 2020 12:28

Popatrz..Dalidę znałam i lubiłam a jego, owszem nazwisko i funkcja państwowa :))

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Draniu 6 maja 2020 11:06
6 maja 2020 12:31

Za to Auby to nazwa osiedla mieszkaniowego w Czeladzi :))

I miasto partnerskie z wzajemnymi wizytami młodzieży i dostojników lokalnych :).

.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 6 maja 2020 12:28
6 maja 2020 12:38

A ktoz Dalidy...

... wtedy nie znal i nie lubil...  do dzis jest popularna, chociaz juz od ponad 30 lat nie zyje.  On to byl stary zdegenerowany knur... o jego romansie i bekarcie wiedzialo tylko pare "wtajemniczonych" osob,  a jego zona  jak sie o tym dowiedziala - to ponoc malo zawalu nie dostala...

... ten stary knur  Mitterand  byl zaprzeczeniem  Hollande'a... pajaca i posmiewiska calej Francji  i  swiata  !!!

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 6 maja 2020 12:38
6 maja 2020 12:52

Inne czasy i inny sznyt :)

.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @przemsa 6 maja 2020 11:31
6 maja 2020 13:05

Czy u Ciebie istnieje jakikolwiek margines błędu w stosunku do JK? Obawiam się,ze  nie ma czegoś takiego. Natomiast rozpisujesz się o autentyczności. JK bez skazy.. Chyba coś w takim przekazie nie styka, jak Ci się wydaje.. ?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Draniu 6 maja 2020 10:21
6 maja 2020 13:12

"Jak się zachował /komunikował  ze spoleczenstwem w czasie show pt pandemia ?"

W porównaniu np. do kogo?

I jak powinien był się zachować? Przecież nie pełni żadnych funkcji państwowych.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Draniu 6 maja 2020 13:05
6 maja 2020 13:16

Wtrące się za Przemsę,

Bo u mnie margines błędu w stosunku do JK jest równy marginesowi błędu jaki Ty masz względem własnych opinii i sądów, z uwzględnieniem tego, że JK jako były Prezes Rady Ministrów może wiedzieć trochę więcej niż Draniu - komentator SN. 

tak z czystej ciekawości, jaki Ty masz margines błędu względem własnych opinii i sądów, i czy dobrze uważam, że nie pełniłeś funkcji Prezesa Rady Ministrów? 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @stanislaw-orda 6 maja 2020 13:12
6 maja 2020 13:25

A normalnie,  po ludzku ..To juz musi pełnić jakaś funkcję ?  Wszystko musi się odbywać zgodnie z procedurami,tak ? Dbanie o wyborców ? 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Draniu 6 maja 2020 13:25
6 maja 2020 13:31

Zapytałem, abyś podał przyklad jak się powinien był zachować, bo np. jego odpowiednicy z innych ugrupowań zachowali się tak jak trzeba, i tutaj też potrzebny byłby stosowny przykład.

Albo potrafisz odpowiedzieć wg powyższego schematu, albo daj sobie spokój z tak tanią erystyką.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @grudeq 6 maja 2020 13:16
6 maja 2020 13:32

Jeśli mogę uwagę ogólną, to pan prezes jest osobą na której zachowania większość raczej patrzy. Jestem ostatnimi czasy dość wycofana jeśli chodzi o sprawy publiczne i należę do grupy nie śledzącej specjalnie gestów itp. 

Nie wiem kto i jak się zachowuje. Ale jestem pewna że siedzący przed telewizorami ludzie patrzą i aprobują lub nie. Ale patrzą na prezesa.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @grudeq 6 maja 2020 13:16
6 maja 2020 13:46

Zasadnicza różnica.. To nie ja jestem na widelcu, to nie ja działam w polityce , to nie ja chciałem zarządzać tym bałagnem.. A tak w ogole to prawisz demagogię.. Proponuję .żebyś jeszcze dłuższe zdania tworzył, kilkukrotnie złożone, będzie jeszcze ciekawiej i mądrzej.  A do list wyborczych dołączył broszurę pt. "Jak trudno jest rządzić " i będzie gites..

Wydaje mi się ,ze temat noty Coryllusa jest o politykach .Tak czy nie ?

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Draniu 6 maja 2020 13:46
6 maja 2020 13:59

To nie jest odpowiedź na moje pytanie. Postawię to pytanie raz jeszcze, ale inaczej i w sposób jak najbardziej daleki od zdania kilkukrotnie złożonego:

Czy Draniu dopuszcza możliwość, że może się mylić? 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @stanislaw-orda 6 maja 2020 13:31
6 maja 2020 14:05

O właśnie.. Ładny termin .. Tania etsteyka ,ale ona jest charakterystyczne dla rządu.. 

Co do JK . 

Moze inaczej, kto jest Twoiem zdaniem  liderem w naszym państwie , kto się utożsamia z narodem i jak to wygląda ? 

A JK mógłby udzielić wywiadu np w radiu ,nie musiałby się pokazywać w tej kretynskiej masce .. Sposobów jest wiele jak się chce..

zaloguj się by móc komentować

beczka @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 14:14

Na Ukrainie ta metoda się udała. Aktor został prezydentem. W Polsce trend jest inny, lepiej by żonę pilotkę pokazał jak robi sztuczki tym myśliwcem.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Draniu 6 maja 2020 14:05
6 maja 2020 14:16

Nie jesteś w stanie podać pozytywnego , twoim zdaniem, przykładu zachowania, nie podoba ci się bo jest z PiS-u i to cała filozofia.  Filozofia chłopka roztropka. Albo korpoleminga z Ursynowa.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @grudeq 6 maja 2020 13:59
6 maja 2020 14:32

Możesz dac spokój ..Pytanie zawiera sugestię.. Nie narzucisz mi swojej retoryki..Pewno dążysz do twierdzdnia,ze kazdy sie myli..No tak, tak.. No to ja Ci na to smieszne pytanie odpowiem.. A saper tylko raz się myli..Moze byc..:)

Powtórzę, nota jest o politykach, a nie o mnie.. Chcesz trollowc ,to bardzo proszę bez mojej osoby. 

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @ainolatak 6 maja 2020 09:21
6 maja 2020 14:41

Cruella już jest, lata MiG-iem

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @przemsa 6 maja 2020 09:38
6 maja 2020 14:41

Kaczyński nie jest wykreowany. No chyba, że za kreatora uznać Wałęsę

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 6 maja 2020 09:53
6 maja 2020 14:42

Zgadzam się. Te kabarety to jest coś strasznego i bardzo upolitycznionego

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @marianna 6 maja 2020 10:05
6 maja 2020 14:43

Parę wyjątków by sie znalazło

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 6 maja 2020 10:16
6 maja 2020 14:44

Niebawem będziemy z tej wioseczki wychodzić na kłusownictwo, żeby było co do gara włożyć

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @AnDzej 6 maja 2020 10:39
6 maja 2020 14:45

Nie bój nic, ci co za nim stoją są jajeczni

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 6 maja 2020 10:59
6 maja 2020 14:46

Sprawna administracja to najgorszy diabeł. Dlatego zastępuje sie ją Hołownią

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 6 maja 2020 12:04
6 maja 2020 14:47

Jeśli tak, to państwa staną sie wkrótce fikcją

zaloguj się by móc komentować


Draniu @stanislaw-orda 6 maja 2020 14:16
6 maja 2020 14:49

Jasne bo nasza polityka ma taki wysoki poziom,ze normalnie zanosi się od cmokania i podziwiania.Szczegolnie komunikacja, to jest majstersztyk .. Normalne światowa rozgrywka szachowa..

Co do liderowania i jak to powinno wyglądać , przynajmniej zmierzać .. To Coryllus sporo o tym pisał.. I myli się ten ,kto myśli ,ze współcześnie nie jest to do zrealizowania.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 6 maja 2020 14:46
6 maja 2020 14:52

Ja nawet nie wiem kto w tej chwili stoi na czele szwajcarskiego rzadu. Tutaj szef rzadu jest wybierany na rok, a cala rada ministrow to SIEDEM osob.

99,9% czasu jai masz do dyspozycji, spedzasz bez udzialu polityki i to jest sytuacja normalna. Kazda inna, to znaczy taka, ze do sprawy musisz wracac, bo nie jest od reki zalatwiona to jest patologia organizacyjna.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 14:56

"I tak powstał Hołownia. Dziwić się należy tylko, że są jeszcze duchowni, którzy mają w związku z nim jakieś złudzenia."

Szymon Glownia zostal tradycyjnie wysuniety z ramienia na czolo.

A plakal bo chyba zdal sobie sprawe, ze nie wygra tych wyborow.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 6 maja 2020 14:52
6 maja 2020 15:03

A tu polityka jest na sztywno złączona z kabaretem

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 6 maja 2020 14:56
6 maja 2020 15:04

Wygra, nie wygra, już został politykiem i to jest jego sukces

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Draniu 6 maja 2020 14:49
6 maja 2020 15:05

Czy może piszesz teksty do  Kabaretu Skeczów Męczących?

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Draniu 6 maja 2020 10:21
6 maja 2020 15:06

" Wydaje mi się ,ze na JK spoglądasz jedno wymiarowo.. "

To już lepiej "jedno wymiarowo" (powinno być: jednowymiarowo) niż pisać takie głupoty.

"Jak się zachował /komunikowani ze społeczeństwem w czasie show pt pandemia"

Widzisz sprzeczność w tym zadaniu? No bo skoro "show" czyli pic, to dobrze o nim świadczy, że nie bierze w tym udziału. A z braku "reakcji" (którą byś jeszcze uznał za właściwą) robisz zarzut. No chyba, ze chwalisz? W każdym razie zdecyduj się: albo pandemia to poważna sprawa, albo "show", czyli niepoważna.

Pandemia nie jest "show". Co niby miałby zrobić w ramach "komunikowania się". To jest dopiero jakaś straszliwa nowomowa. Miał JK  wyjść i powiedzieć, że jest w porządku, bo czuwamy? Miał rozdawać maseczki? Albo chochlą nalewać zupę głodującym?

Epidemią zajmuje się minister zdrowia i podległe mu instytucje. Plus wsparcie rządu na wszelkie możliwe sposoby. I wygląda, że całkiem dobrze to wyszło (liczba zakażeń w przeliczeniu na populację o rząd wielkości mniejsza niż na zachodzi i wschodzie).

PS. Wypowiadasz się na temat stylistyki pomnika, a sam nie potrafisz nawet napisać tekstu poprawnie go formatując. Niechlujne formatowanie, brak znaków diakrytycznych, błędy gramatyczne - ale o pomniku się wypowiem:

"jedno wymiarowo" -> "jednowymiarowo"

" Chyba znasz to . " -> "Chyba znasz to."

"mi się ,ze na JK" -> "mi się, że na JK"

"człowiekiem,żeby" -> " człowiekiem, żeby"

"pomnik , który" -> "pomnik, który"

Czyli typowy przypadek. Rozprawiamy o gazodynamiki silnika odrzutowego turbowentylatorowego dwuprzepływowego, a w praktyce są problemy z napompowaniem dętki rowerowej.

 

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @przemsa 6 maja 2020 11:31
6 maja 2020 15:10

Bardzo dobre podsumowanie Twojej odpowiedzi do #Draniu:

"A mnie się wydaje, że spoglądasz na niego w sposób typowy dla ludzi, którzy nie są w stanie wyjść poza schematy; którym wydaje się, że na jego miejscu cyzelowaliby projekt pomnika, chuchaliby i dmuchaliby na swoich następców, przygotowywali kojące serca orędzia na czas pandemii itd."

Jeszcze bym dodał, że "w sposób typowy dla ludzi", którzy po prostu nic w życiu realnego nie zrobili - poza ględzeniem, narzekaniem i krytykowaniem.

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @Draniu 6 maja 2020 14:32
6 maja 2020 15:13

Notka jest o politykach wykreowanych, a Kaczyński do nich raczej nie należy. Więc też piszesz nie na temat.

W ogóle dzielicie włos na czworo, znowu kłócąc się o jedyną partię, która zachowała resztki normalności w tym kraju, a ja tymczasem poznałem dzisiaj kolejną osobę w wieku 60+, która (i tu jest moje jednak zaskoczenie) będzie głosowała na Kidawę Błońską, czyli na PO. Jak mówi "ostatni raz da im szansę". No i co tu powiedzieć. Nie wiem, kto na ten PiS głosuje, jeśli ludzi okołowojenni wciąż wolą PO niż PiS? Nie wiem, czy to ostateczny sukces wojny medialnej dla lewej strony, czy my jednak przeceniamy znacznie te starsze pokolenia. Tylko jak patrzę na ludzi 20-30 to tym bardziej chce się płakać.

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Draniu 6 maja 2020 10:21
6 maja 2020 15:13

"Proponuję zadać sobie dodatkowe pytania..  "

No właśnie - ale należy zacząć od siebie.

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Draniu 6 maja 2020 13:05
6 maja 2020 15:16

"JK bez skazy.. "

#przemsa nic takiego nie napisał. Nie masz argumentów i zaczynasz kłamać. Demaskacja.

zaloguj się by móc komentować

Antonim @MarcinD 6 maja 2020 15:13
6 maja 2020 15:18

ja się dziwie skąd Pis ma takie wysokie notowania, dookoła mnie też sami zwolennicy wszelkiej maści opozycji

ps. co z tymi 20/30 letnimi jest nie tak ? 

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @grudeq 6 maja 2020 13:59
6 maja 2020 15:19

#grudeq

Czy Draniu dopuszcza możliwość, że może się mylić?

Formalnie odpowie, że oczywiście tak. Ale jest uzupełnione jego obserwacją, że nigdy sie dotychczas nie mylił.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @Krzysiek 6 maja 2020 15:10
6 maja 2020 15:27

Tia .. Krzyśkowi i to publicznie miałbym się zwierzać z moich osiągnięć, CV wystawić. A to ciekawostka.. :) 

To Ci przypomnę ,ze ten co nie ma nic i niczego nie osiągnął w zyciu, tez ma prawo głosu ,w każdych wyborach..  

Krzysztofie, a tak w ogole ,to kto jest beneficjentem programów socjalnych ?

Cosik,kiepska jest ta Twoja retoryka..;)

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Maryla-Sztajer 6 maja 2020 13:32
6 maja 2020 15:41

"Nie wiem kto i jak się zachowuje. Ale jestem pewna że siedzący przed telewizorami ludzie patrzą i aprobują lub nie. Ale patrzą na prezesa."

No zwłaszcza jak trzeba ludzi leczyć, organizować szpitale epidemiczne, zabezpieczać sprzęt, wysyłać ludzi do DPS-ów itd, pilnować by siedzieli na kwarantannie, ...

To jakaś wojna, gdzie wódz ma wyjść i krzyknąć "hurrra!!!" lub dodawać tzw."ducha"? Czego Pani chciała, aby wyszedł i powiedział, że działamy ...??? Komunikacji było i jest nawet za dużo. Przecież to jest sprawa przede wszystkim techniczna - i odpowiednie instytucje - jakie tam są - coś tam robią. Na tyle skutecznie, że mamy jeden najniższych współczynników zakażeń. O co wam chodzi??? Przecież oficjalnie panuje tu (i słusznie) kult skuteczności.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @MarcinD 6 maja 2020 15:13
6 maja 2020 15:41

Jezeli jest taki zamęt wokół wyborow prezydenckich . To ja sie nie dziwię .że ludziska są skołowani.. 

Obiektywnie spójrz ,jaka jest komunikacja PiSu , to ręce i nogi opadają.. 

Wada PiSu jest ustawicznie jedna i ta sama ..Ciągle nie potrafią skutecznie wykorzystać swoich pięciu minut.  

Pierwszy symptom , to było odpuszczenie senatu w wyborach parlamentarnych.. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @przemsa 6 maja 2020 15:36
6 maja 2020 15:44

A znasz solidnie opracowaną biografię Jarosława Kaczyńskiego? Tak znaczny polityk, a pozbawiony poważnych biografii identycznie jak Donald Tusk, Aleksander Kwaśniewski, Waldemar Pawlak, Tadeusz Mazowiecki, Bronisław Geremek.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @przemsa 6 maja 2020 15:29
6 maja 2020 15:52

No tak ale nie szkoda było Ci czasu na napisanie noty na temat wyborów prezydenckich.. A komu zalezy na niezdecydownym wyborcy i kto zadecyduje o większości dla Dudy.. Samo się zrobi..Może  twardy elektorat tego dokona ? 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Krzysiek 6 maja 2020 15:41
6 maja 2020 15:57

Nie mam takich oczekiwań pod adresem prezesa :).

Odniosłam się do czego innego :). Komentarz mój był adresowany do konkretnej wypowiedzi powyżej :).

Nie mam tv więc nie podlegam temu przekazowi zbyt mocno. Noszę maseczkę i mam nadzieję że to nie będzie zbyt długo :).

.

 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Draniu 6 maja 2020 14:32
6 maja 2020 16:06

Sugestia byłaby gdybym zapytał: dlaczego Pan ma zawsze rację? albo: Dlaczego Pan się nigdy nie myli?

A ja tylko pytam czy Pan dopuszcza/ rozważa możliwość pomyłki. 

Nie jest Pan saperem. Jest Pan komentatorem. Komentator może się mylić. Moje doświadczenie podpowiada, że wolę komenatora który dopuszcza możliwość pomylenia się. ten który nie dopuszcza takiej możliwości, w przypadku pomyłki, buduje ogromne konstrukcje myślowo-logiczne, które utrudniają udowodnienie pomyłki komentatora, a równocześnie pozbawiają takiego komentatora zdolności polemicznej.

Notka o politykach. Pan strolował w temacie oceny polityków... no i tego wątku się czepiłem.  

zaloguj się by móc komentować

zkr @przemsa 6 maja 2020 15:49
6 maja 2020 16:20

Kandydaci na zwierzchnika Sil Zbrojnych RP:

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 6 maja 2020 14:47
6 maja 2020 16:27

Wiesz, masz rację ☺

Na przykład tutaj jest takie nie wiadomo co, nazywa się Zjednoczone Królestwo. Równie dobrze mogłoby się nazywać np:

Zespół Plemion do Pracy Pod Przywództwem Sił Nieznanych

które my oczywiscie jakoś tam lokujemy te siły jednak przecież, lepiej lub gorzej ale śpiewać każdy może, kiedyś taki aktorski bard tak śpiewał w Opolu, taki festiwal piosenki polskiej kiedyś był

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 6 maja 2020 15:03
6 maja 2020 17:01

No wlasnie. Do organizacji korespondencyjnych wyborow wzieli popierdulke, ktora zorganizowala lot do Smolenska w 2010 roku.

Po dekadzie maja powtorke z rozrywki, a stary emerytowany zydokomuch Borowski drze z nich w senacie lacha na calego. Sami sciagaja gacie i wystawiaja gola dupe pod bicz.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @przemsa 6 maja 2020 16:11
6 maja 2020 17:09

Ja też, zwłaszcza że na temat pana Jarosława powstało tysiące artykułów prasowych, a porządnych informacji da się znaleźć bardzo mało. Pan ów działa w polityce od ponad czterdziestu lat, a doczekał się aż biografii napisanej przez Piotra Zarembę. Przeciwnicy polityczny wydali książkę Michała Krzymowskiego. Aż dwie pozycje biograficzne dla człowieka, który w polityce działa od ponad czterdziestu lat? A inne publikacje? Skąd ten ścisły nadzór nad życiorysem?

Dwutomową biografię Lecha Kaczyńskiego napisali Sławomir Cenckiewicz i współpracownicy, ale to i tak bardzo mało jak na prezydenta RP. A poza tym na biografie zasługują np. Antoni Macierewicz, Jan Olszewski, żeby nie wspominać o ich przeciwnikach politycznych. No to gdzie te biografie?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @przemsa 6 maja 2020 15:48
6 maja 2020 17:20

Zgodnie z maksymą, że i Diabłu świeczkę, i Panu Bogu ogarek.

zaloguj się by móc komentować


Klasyk @przemsa 6 maja 2020 16:05
6 maja 2020 18:44

Ja też nie przyznaję się, że głosuję na PIS, bo inaczej, nie miałbym z kim w tenisa pograć:)

zaloguj się by móc komentować

Klasyk @przemsa 6 maja 2020 16:11
6 maja 2020 18:49

Czy Pan czytał wywiad Teresy Torańskiej z Jarosławem Kaczyńskim z 1990-1994? Mi dużo spraw się wyjaśniło po lekturze. 

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 19:31

" Nie wiem tylko czy rząd da nam szansę, byśmy mogli wyrazić swoją opinię, albowiem to co się dzieje wokół wyborów wygląda jak próba regulowania odbiornika telewizyjnego Topaz za pomocą pilota Samsung."

Dziwnie to wygląda, ale mam przeczucie, że to właśnie jest taki plan.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 6 maja 2020 18:38
6 maja 2020 19:45

Show must go on  !!!

Nie wierze im wszystkim  HIPOKRYTOM tyle co brudu za paznokciem... 

...  ONI  WSZYSCY  WON  !!!

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @cbrengland 6 maja 2020 12:04
6 maja 2020 19:59

I popatrz, pieniądze zniknąć, to i państwo może zniknąć:

W Polsce takie same etykietki przy kasach są już w sklepach zdaje się też.

Byłem wymienić żarówkę w reflektorze w aucie w tej największej w tym tutaj kraju, państwie ☺ sieci serwisowania samochodów KwikFit. I taka kartka właśnie przy kasie:

Gotówki nie przyjmujemy

Nie przyjmujemy zapłaty w gotówce do odwołania.

Przepraszamy za wszelkie utrudnienia

Dziękujemy i bądź bezpieczny ...

A że pracuję w tzw branży kryzysowej, produkcja żywności,  będę więc jednym z pierwszych do zainstalowania aplikacji sledzącej zainfekowanych wirusem, którą właśnie rząd zamierza wprowadzić.

Dla mnie to już nic nowego. By wejść do swojego banku, nieważne, czy z telefonu (mam, bo muszę mieć w nim taką aplikację), czy w domu z komputera, to właśnie na tym moim telefonie muszę wygenerowac kod dostępu. Ho, ho, tak już mam chyba ze dwa lata.

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 6 maja 2020 19:59
6 maja 2020 20:30

To jednak...

... ZLODZIEJSKIE  sk****syny  sa  i to  po  100-kroc  !!!

 

 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @stanislaw-orda 6 maja 2020 13:31
6 maja 2020 21:11

Tylko że, problem z JK jest taki, że on w ogóle mało co mówi. I jedynie, co można zrobić, to oceniać go przez pryzmat działalności przedstawicieli jego partii i rządu utworzonego przez PIS. Wybór jest duży, zarówno sięgając do histori, jak i do czasów obecnych. I nie zawsze to wygląda różowo.

zaloguj się by móc komentować

m8 @kalixt 6 maja 2020 10:02
6 maja 2020 21:14

Ja mysle , ze to Bezgolovnia byl pirwowzorem.

zaloguj się by móc komentować

m8 @umami 6 maja 2020 10:32
6 maja 2020 21:35

Gang w sensie garnitur?  .... Zartowalem.

zaloguj się by móc komentować

m8 @ArGut 6 maja 2020 10:47
6 maja 2020 21:40

Moze nie musiala dzierzawic od zsrr? Moze deal szedl od czasow Wersalu, Frankopolu i zyrardowskich przedzalni. Wystarczylaby przedluzka. Celny trop.

zaloguj się by móc komentować

mooj @cbrengland 6 maja 2020 19:59
6 maja 2020 21:40

Nie, nie ma takich w Polsce. Jest natomiast komunikat NBP przypominający, że nie można odmówić przyjęcia gotówki. Oczywiście do limitu ustalonego w ramach przeciwdziałania "praniu pieniędzy":(

zaloguj się by móc komentować

m8 @valser 6 maja 2020 10:59
6 maja 2020 21:42

W sumie racja. "Dojrzala demokracja" jaka jest Belgia radzila sobie pol roku bez "rzadu" i im sie niebo na glowy nie zwalilo. Moze byc , ze tam za rzad wystarcza papiery po Marcu Dutroux.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @olekfara 6 maja 2020 21:11
6 maja 2020 21:49

To takie ppowtarzanie  w kółko tych samych ogólników.

Mnie chodziło  o wskazanie konkretnego przykladu. 

zaloguj się by móc komentować


Draniu @olekfara 6 maja 2020 21:11
6 maja 2020 22:25

Z moje strony hipoteza moze byc zbyt odważna, wydaje mi się ,ze Morawiecki powoli przejmuje lejce w partii. Natomiast, jeżeli calkowicie przejmie, to nie będzie kontynuatorem polityki  JK.. PiS calkowicie sie zmienił od momentu ,kiedy MM objął stanowisko po Szydło.. JK wpuścił lisa do kurnika..Manewr z wypchnieciem liczących  się nazwisk w PiSie do parlamentu europejskiego ,udał się. Przez co partia  straciła senat w wyborach parlamentarnych.  Niby nic ,a jednak osłabienie widać .. Przykład, pierniczenia się z ustawą  dotyczącą  wyborów prezydenckich i trzymanie wyborców w niepewności.. Zobaczymy jak jutro obrady przebiegiegna.. Szanse ,ze  wybory odbędą się 10 maja, osobiście uważam ,ze są nikłe..  Państwo nie jest na to przygotowane..

zaloguj się by móc komentować

umami @Paris 6 maja 2020 11:48
6 maja 2020 22:26

Taki ciekawy fragment ze strony https://synchronisci.wordpress.com/2019/02/02/w-poszukiwaniu-7-funkcji-jezyka-czesc-1/:

Czy siódma funkcja języka pozwala manipulować ludźmi, zdobyć władzę i kontrolować innych? Laurent Binet, poszukując odpowiedzi na to pytanie, wplata do swojej opowieści prawdziwe wydarzenie z najnowszej historii Francji – prezydencką debatę z 1981 roku.

Uwaga! Pierwszą część relacji ze spotkania poświęconego książce „Siódma funkcja języka” można znaleźć tutaj.

Bohaterowie powieści, z początku nastawieni raczej sceptycznie, z czasem nie tylko zyskują pewność co do istnienia siódmej funkcji języka, lecz także zaczynają podejrzewać, że może ona być pragnieniem wielu ludzi, również tych mających niecne zamiary. Ostatecznym dowodem na skuteczne (a zarazem niebezpieczne) działanie tej funkcji staje się debata między urzędującym prezydentem Valérym Giscardem d’Estaing a jego kontrkandydatem François Mitterrandem. Mitterrand od początku przywiązuje dużą wagę do słów i wyłapuje te fragmenty wypowiedzi Giscarda, które uważa za nietrafne, a następnie w odpowiednim momencie przypomina o nich po to, aby ośmieszyć przeciwnika (kwestia „człowieka z przeszłości”). Kandydat socjalistyczny stawia sobie za cel demaskowanie wszelkiej poprawności politycznej, pozwalającej na unikanie słów niewygodnych i zastępowanie ich eufemizmami, dlatego ostro krytykuje obecnego prezydenta za mówienie o „poszukujących pracy”, zamiast o „bezrobotnych” („Znam dobrze rozróżnienie semantyczne pozwalające uniknąć słów, które parzą język”).

giscard mitterand

Valéry Giscard d’Estaing (z lewej) i François Mitterrand w debacie telewizyjnej przed drugą turą wyborów prezydenckich, 9 maja 1981 roku

Mitterrand doskonale opanował też umiejętność użycia różnych zabiegów retorycznych, na przykład trybu warunkowego („Na jakiej podstawie mam sądzić, że przez nadchodzące siedem lat robiłby pan co innego, niż przez siedem minionych?”). Potrafi również świetnie budować napięcie w swoich wypowiedziach i przykuć uwagę odbiorcy za pomocą pytań, na które po stosownej pauzie sam udziela odpowiedzi. W pewnym momencie Simon Herzog odkrywa, że w wypowiedziach kandydata na prezydenta jest coś samosprawdzającego się i przez to – performatywnego. W miarę trwania debaty Mitterand mówi coraz szybciej, staje się coraz bardziej zaczepny, a przy tym – precyzyjny i wymowny. Formułując zarzuty wobec Giscarda, odwołuje się do emocji publiczności. Każda wypowiedź Mitterranda ma w zasadzie drugie dno: zwraca się on do swojego przeciwnika politycznego, a zarazem do wszystkich, którzy go nie cierpią („A jeśli pan wyobraża sobie, jaki będzie od najbliższego poniedziałku stan ducha Francji, jej niesamowita wola zmiany, to znaczy, że nie rozumie pan nic z tego, co się dzieje w tym kraju”).

Z czasem staje się jasne, że przez cały okres trwania debaty Mitterrand manipuluje Giscardem. Posługuje się prostym schematem (robotnik = komunista) i w ten sposób sprowadza każdą antykomunistyczną wypowiedź prezydenta do ataku na tę liczną grupę społeczną, a przy okazji prezentuje siebie jako tego, który najlepiej rozumie ciężką robotniczą dolę („Służą do tego, by produkować, pracują, płacą podatki, służą do tego, by umierać na wojnach, służą do wszystkiego”). Bez wątpienia Giscard daje się w końcu złapać w pułapkę misternie zastawioną przez Mitterranda – kandydatowi socjalistycznemu udaje się doprowadzić do sytuacji, w której prezydentem nikt się nie przejmuje, ani nikt go nie słucha. Bayard i Herzog są przekonani, że to właśnie Mitterrand zdobył siódmą funkcję języka i wykorzystał ją w sposób bezkompromisowy po to, by zwyciężyć w wyborach.

Analiza dwóch fragmentów pozwala na wyciągniecie podobnych, niekoniecznie odkrywczych, choć zawsze aktualnych wniosków: zgodnie z wymową utworu prawdziwą władza to język, a ten kto potrafi zapanować nad językiem, może zapanować również nad innymi ludźmi.

Wszystkie cytaty pochodzą z książki: L. Binet, Siódma funkcja języka, tłum. W. Dłuski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.
Zdjęcie z debaty prezydenckiej Giscard-Mitterand pochodzi ze strony rozgłośni Europe 1. W sieci można znaleźć także zapis wideo całej debaty.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @olekfara 6 maja 2020 21:11
6 maja 2020 22:28

Nareszcie trzeźwe podejście do polityka/ów, bez wzmożenia ad personam /w którąkolwiek stronę - dodatnią czy ujemną/. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @umami 6 maja 2020 22:14
6 maja 2020 22:31

Piękne :))) Zwłaszcza te stópki k'sobie :))) Skromne otoczenie też się liczy!

zaloguj się by móc komentować


KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
6 maja 2020 22:40

Jak ja lubię te Twoje specyficzne tekściki :))) Duży plus! 

zaloguj się by móc komentować

Paris @umami 6 maja 2020 22:14
6 maja 2020 23:08

Swietne...

... takie adekwatne dla robotniczego luda.

zaloguj się by móc komentować

Paris @umami 6 maja 2020 22:26
6 maja 2020 23:17

Ciekawy komentarz...

... uwazam,  ze jezyk,  sposob wyslawiania sie,  ogolnie cala ta erystyka slowna jest bardzo wazna... ale czy najwazniejsza - nie powiedzialabym,  w koncu trafi sie ten czas, ze "ktos dobrze gada, tylko zeby zle uklada".

W debacie z Valery'm DG rzeczywiscie mozna powiedziec, ze byl  "blyskotliwy"  i przeszedl sam siebie,  ale w debacie z Baladoin'em byl tylko nedznym cieniem tamtego Francois...  MB  dal mu  "strasznie popalic"  w studio telewizyjnym,  co - prawdopodobnie - przyplacil utrata zycia... ale ostatecznie 2 kadencji nie wygral... trafil na bardziej  "wyszczekanego"... i sformatowanego Chirac'a.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @umami 6 maja 2020 22:26
6 maja 2020 23:27

To się chyba nazywa. Programowanie neurolingwistyczne.. Bardzo przydatne w kreowaniu polityków.

zaloguj się by móc komentować

umami @Paris 6 maja 2020 23:17
6 maja 2020 23:47

Ja myślę, ze po prostu ci, którzy za nim stali dobrze rozpracowali Giscarda, i dlatego Mitterand się dobrze wyuczył. Jak trenerzy i sztab szkoleniowy rozpracowują drużynę przeciwników przed meczem. 
O tej drugiej debacie nic nie wiem. Może go źle przygotowali? Albo sztab przeciwnika lepszy.

zaloguj się by móc komentować

umami @Draniu 6 maja 2020 23:27
6 maja 2020 23:51

Może być. Nie znam się na tym, ale nie wierzę w samodzielność.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @mooj 6 maja 2020 21:40
7 maja 2020 00:15

A toś mnie zaskoczył ☺.

Myślałem, że Polska kroczy w awangardzie postępu nawet szybciej, niż centrala ale to może tylko w natłoku zajęć obecnych tak wyszło. Jestem przekonany, że, będzie tak samo albo nawet lepiej, niz tutaj za chwilę.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 6 maja 2020 20:30
7 maja 2020 00:20

Nie ma co podnosić sobie ciśnienia.

Ja właśnie siedzę sobie po pracy przy butelce mojego ulubionego czerwonego Bordeaux i mam tylko nadzieję, że nie zobaczę dna, bo już tak bywało ale to przesada jest ☺ To wino się smakuje, a nie chleje

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @gabriel-maciejewski
7 maja 2020 00:50

"Co Francuz wymyśli to Polak polubi", wiecznie żywe.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @cbrengland 7 maja 2020 00:20
7 maja 2020 00:52

Ok, z nimi ☺

​​​​
zaloguj się by móc komentować

mooj @cbrengland 7 maja 2020 00:15
7 maja 2020 01:06

Zobaczymy. Brak pełnego sfazowania czasem wychodzi na dobre, czasem nie.

Na razie mamy stan jak widać: po wielu latach opierania się modzie druku pustego pieniądza weszliśmy (choć dość ostrożnie) w ten kanał, a tu bum! niemiecki TK tuż po tym obwieścił, że nie zawsze i nie do końca buba powinna w tym uczestniczyć, jeśli chce działać zgodnie z niemieckim planem.

Wszyscy z Chinami na potęgę hadlowali , wpuszczali inwestycje (tj dawali się przejmować, greenfieldów nie było), z otwartymi ramionami witali. U nas, po wielu latach posuchy na nasze życzenie i po ruchach kontrujących (Covec), tj stawaniu okoniem , stopowaniu chęci Chińczyków (złotówka jako jedna z niewielu walut niezależnych, jedyna z niewielkich weszła w koszyk juana, w rezerwy wlautwe Chin)..coś się otwierać zaczęło

i bum - publikacja potężnych (tj mających realny wpływ na ogląd polityki międzynarodowej) amerykąnskich centrów analitycznych: Polska bardzo (na tle innych) sprzyja Chinom. Zaraz zaczną nas opluwac jako najbardziej handlujących z Rosją:)

Na ogół nie kroczymy w Polsce szybciej, w awangardzie szaleństwa nie jesteśmy. Wręcz odwrotnie, dołączamy się, gdy ruchy są już passe...

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @mooj 7 maja 2020 01:06
7 maja 2020 01:12

Czekam na odpowiedź na pytanie o te silosy? Gdzie takie na 2000 ton stoją? 

zaloguj się by móc komentować

mooj @porfirogeneta 7 maja 2020 01:12
7 maja 2020 01:18

Ale czyżbym się zobowiązał do czegoś i zapomniał?:)

Zobaczymy co stanie dla Epicentr K LLC

zaloguj się by móc komentować


kskiba19 @przemsa 6 maja 2020 10:09
7 maja 2020 01:34

Choroba, skusiło mnie obejrzeć, a odzobaczyć się nie da. Z jakiego Mordorku to wypełzło?

Dziękuję bardzo za podsumowanie codziennych zmagań z bezmyślą anty-PiSowszczyzną. Mam tylko ten komfort, że nie muszę się maskować. 

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 07:25
7 maja 2020 08:52

Wystarczy miec takiego nieudacznika jak Sasin, ktory zarznie kazdy temat, a rozegrane bedzie tak, ze jest nie do przeprowadzenia w wyznaczonym terminie. Mistrzowie w wydawaniu kasy bez sensu. Nie ma sie czym ekscytowac.

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 08:55
7 maja 2020 09:24

Cieszyc sie, ze Jaroslaw wykiwal tzw. opozycje, to jest postawa z przedszkola. Z ciekawosci zapytam, czy dostarczyli ci juz pakiet do glosowania korespondencyjnego?

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 09:28
7 maja 2020 09:39

Najlepiej wydrukowac i wydupcyc do kosza. Pozwolisz, ze w tej oblednej grze o nic i ekscytacja ze udalo sie rozegrac opozycje nie bede bral udzialu. Przez idiotow wszyscy jestesmy przegrani. To sa ludzie, ktorzy utracili zdolnosc robienia rzeczy z sensem.

https://www.dorzeczy.pl/kraj/139217/sasin-nie-moge-powiedziec-ile-kosztowal-druk-kart-do-glosowania.html

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 7 maja 2020 09:39
7 maja 2020 09:53

Dokladnie tak...

... i przydaloby sie aby tego calego Sasina i reszte tej  bandy "drukujacej karty" ktos  wzial  za d**e  i  pociagnal do  ODPOWIEDZIALNOSCI  KARNO-FINANSOWEJ... bo przeciez to sie nie zrobilo ani samo ani  za fryko  !!!

Za te gierki  IDIOTOW  placi  przeciez  narod  !!!

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 09:55
7 maja 2020 10:10

Panowie z PiS leca w ciula. Ze wszystkimi, nie tylko z opozycja.

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 10:20
7 maja 2020 10:41

Generalnie to jest smuteczek. Tak wyglada firma, ktorej istnienie jest bez sensu. Misja i wyznaczone cele sa na poziomie "zeby Polska rosla w sile, a ludziom zylo sie dostatniej", "wybierzmy przyszlosc", albo ostatnio "najwazniejszy jest dobrobyt Polakow".

Panstwo bez doktryny, o ktorym tu juz do zdarcia plyty pisal Coryllus, sila rzeczy jest skazane na organizacyjna patologie, dyskutowanie i produkowanie nonsensow.

zaloguj się by móc komentować


valser @przemsa 7 maja 2020 10:50
7 maja 2020 10:56

Roznica jest taka, ze frank jest po 4.30 i nie moge w tej chwili wjechac do Polski. Cala reszta to rzeczywiscie jest absurd i odrealnienie na poziomie obowiazku noszenia maseczki.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @przemsa 7 maja 2020 10:50
7 maja 2020 11:02

promyczek nadziei?  a na co?

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 7 maja 2020 10:41
7 maja 2020 11:08

niestety, masz racje w 100%, patologia w tym kraju jest jak entropia [funkcja stanu] - tylko wzrasta, a jeśli jest stała to w ramach tzw. równowagi chwiejnej [lub jako -stateczność w 'małym'- - to jest oryginalny termin z teorii stateczności]

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 7 maja 2020 10:41
7 maja 2020 11:11

Ta "firma"  juz nie istnieje  !!!

Istnieja tylko  jakies  zalosne  POPLUCZYNY  POPiS'u,  poutykane w kazdym  istniejacym obecnie  PASNIKU  partyjnym.  To co widzimy to sa tylko  zalosne gierki - tzw.  walka o utrzymanie sie przy korycie -  dawno juz  skompromitowanych politycznych marionetek badz  "slupow",  bo politykami  przez duze P,  to oni nigdy nie byli,  nie sa  i  nie beda... i nie ma co  sie oszukiwac,  a juz - nie  daj  Boze - zalamywac  rak... trzeba  dalej,  konsekwentnie robic swoje  i  nie ogladac sie na tych  baranow i  idiotow,  ktorzy wlasnie  bankrutuja  ten  patologiczny,  zlodziejski system... w  Polsce,  w Europie  i na swiecie...  w imie  jeszcze bardziej  patologicznej  FEDERACJI...  z tymi  samymi  i  samymi swoimi...

... dobrze jest to wiedziec,  widziec  i  zdawac sobie sprawe,  ze  dobrze  nie bedzie... bo z pustego to i Salomon nie naleje.

zaloguj się by móc komentować

tadman @gabriel-maciejewski
7 maja 2020 13:13

Na Luton już we wrześniu ubiegłego roku kupno biletu autobus + pociąg do Londynu było tylko i wyłącznie możliwe przy opłaceniu kartą.

zaloguj się by móc komentować


tadman @gabriel-maciejewski
7 maja 2020 13:15

Wujo kolegi na jego przyznanie się, że będzie głosował na JKM powiedział, że on jak na polityka to nie ma ciała.

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 11:02
7 maja 2020 14:03

Pewnie moja, bo Sasin jet zbudowany z niewiedzy, niemocy i niemoznosci. No i to nie Sasin wymyslil obowiazkowe maseczki. Te absurdy sa po to, zeby odwrocic od istotnych rzeczy uwage, czyli od sytuacji w kasie. Dobrozmianowcy juz ledwo co zipia i ten wirus im spadl z nieba, bo swoje nieudacznictwo i brakorobstwo bedzie mozna na wirusa zwalic. Nie chce mi sie tych idiotyzmow dalej mlocic. Daleki jestem od entuzjazmowania sie polska polityka. Sytuacja jest jak przed trzecim rozbiorem Polski. Sa "stronnictwa", sa "reformatorzy", sa "agenci i zdrajcy", sa tez "prawdziwi patrioci". Wszyscy maja ten sam poziommozgowego rozgoraczkowania, mimo, ze udaja opanowanych i racjonalnych. Przyjdzie do tego, ze ktos bedzie musial "dopilnowac" wyborow w Polsce. Wszytkie strony sie moga ochoczo zgodzic na jakis "miedzynarodowy nadzor nad wyborami", bo sami z siebie niesa w stanie przeprowadzic tak banalnej rzeczy.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 14:03
7 maja 2020 14:04

W Polsce nie było i nie ma obowiązkowych maseczek.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 7 maja 2020 14:04
7 maja 2020 14:12

tak, tak... "zaslanianie twarzy"... nie chce mi sie tych debilizmow Szumowskiego recyclingowac, tak samo jak jego prognoz dwuletnich. Ten gosciu to matol z profesorskim tytulem. Nie chce mi sie zliczac ilu juz takich durni w zyciu przytrzymalem. Nie on pierwszy i nie on ostatni.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 14:12
7 maja 2020 14:15

Zasłanianie ust i nosa.

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 14:13
7 maja 2020 14:39

Na tle Biedronia, Holowni i Kichawy-Konskiej kazdy matol bedzie wygladal na mistrza intelektu i osobe zrownowazona psychicznie. Oni wlasciwie tylko po to sa, zeby robic kontrast i tlo. Ale jak sie zestawi tych drobnozmianowcow w wzorcem metra to oni wypadaja niestety za krotko. Efekty da sie pomierzyc w zlotowkach. Poczekamy do konca roku, bo to jest dopiero przygrywka.

zaloguj się by móc komentować

mooj @przemsa 7 maja 2020 14:44
7 maja 2020 14:57

Nie wiem czy koniec roku jest właściwą cezurą. Wydaje się, że możemy być świadkami pewnego wyścigu statystycznego, również co do formy prezentacji danych i ich ocen - dla wykazania kto jest już gotowy, kto wcześniej osiągnął pułap kwalifikujący. Tj mniej istotne może być "co" , a bardziej "kiedy"; więcej może być spekulacji na dość subiektywnych kryteriach ilościowych, wybijaniem drugorzędnych by pokazać "my już daliśmy radę (jakoś, nieważne jak), działać możemy"

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 7 maja 2020 14:44
7 maja 2020 15:01

EEE tam spisek. Po prostu taki jest poziom tej zenady dla niepoznaki nazwany "polska polityka". Takie ciule rzadza, jak ci co sa rzadzeni. Taka parafraza Alexisa DeTocqueville. Wybacz, ale w Szwajcarii takiego debilizmu jak te drobnozmianowe  "korespondencyjne wybory" nie sa w stanie tutaj wyprodukowac. To jest poza zasiegiem najglupszego szwajcarskiego gorala. Nie ten poziom.

Powtorze sie, ale warto. Za kazdym razem jak idziesz na kompromis to podwazasz swoj system wartosci i to w co wierzysz. Kompromis ma wpisana w nazwe porazke. Kazdy ma oczywiscie inna tolerancje na gowno. Ja mam zerowa wiec nie biore w tym udzialu. Raz przymkiesz oko na szajs i skonczysz jak TOyah, ktory w tej chwili kazda pisowska glupote jest w stanie pietrowo wyjasnic i uzasadnic. To jest droga, ktora prowadzi tylko w dol.

Oczywiscie debile na polskiej scenie politycznej roznia sie miedzy soba, ale ogolna postawa jaka prezentuja to jest taka jaka tutaj na SN prezentowal Toyah i szukal dla swoich nonsensow poplecznikow. Zawsze sie jacys znajda, ale to nie jest powod, zeby do tego dolaczac, ani nawet, zeby sie nad tymi nonsensami zastanawiac. Lepiej nic nie robic, niz dac sie wciagnac w zabawe pt. kto uwali mniejsza kupe w salonie.

Gwiazdy w stylu Gowina, Szumowskiego, Koscinskiego czy Morawieckiego to nie sa goscie z mojej bajki i nie ma szans, zebym im w najmniejszym stopniu zaufal.

zaloguj się by móc komentować

mooj @przemsa 7 maja 2020 15:02
7 maja 2020 15:12

Budżety wielu państw mają probelmy od wielu lat, a nawet dekad. I nie stanowiło to dla tych i innych państw większych problemów, tym bardziej nie powinno być problemem w 2020. Deficyt i dług w Polsce dominowały dyskusję o wskaźnikach, co nie znaczy, że są jedyną - obiektywną miarą. Nie promuję lekceważenia ich, zwracam uwagę, że warto śledzić zmiany w przykładaniu wag do różnych "cyferek" - także poza granicami Polski jak jest to traktowane. Były różne mody, różne kryteria (swego czasu gdy RFN i Francja przekroczyły deficyty i to twarde "eurowe", kryteria zawieszono:). Bywało, że rezerwy walutowe (i to nie w konkursie im większe, tym lepiej) były na świeczniku, bywał bilans handlowy. Spodziewam się zmian optyki i to wcześniej niż na koniec roku - tak by wykazać gotowość. A co było ? ee..taki pożar w magazynie - było, minęło , spisane w straty, nie wnikamy w przyczyny "pożar wszak był", "patrzmy w przyszłość, potencjał, zdolności".

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @valser 7 maja 2020 14:03
7 maja 2020 15:16

Te absurdy sa po to, zeby odwrocic od istotnych rzeczy uwage, czyli od sytuacji w kasie. Dobrozmianowcy juz ledwo co zipia i ten wirus im spadl z nieba, bo swoje nieudacznictwo i brakorobstwo bedzie mozna na wirusa zwalic

Już ledwo zipią? A skąd to wiadomo? Faktycznie analiza na poziomie.

Nie chce mi sie tych idiotyzmow dalej mlocic.

A jednak w kółko młócisz, żeby móc się z PiS pośmiać i udawać mądrzejszego. Kiepskie to jest. I męczące już.

Daleki jestem od entuzjazmowania sie polska polityka.

Serio? Z tego co widzę pod tym wpisem, to stan permenentnie wzmożonego entuzjazmu wygląda na niezbędny do życia dla wielu z tutaj obecnych. Tylko że jedni udają swoją wyższość i profesjonalizm w przeciwieństwie do partii rządzącej, a inni po prostu krzyczą "je...ać pisiorów!"

Zdecydowanie wolę jak piszesz o tym na czym się znasz z własnego doświadczenia, np. o aktywnościach fizycznych albo prowadzeniu małego handlu.

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @przemsa 7 maja 2020 14:44
7 maja 2020 15:17

Nieustannie podziwiam Cię za wytrwałość w tej materii :)

zaloguj się by móc komentować

valser @MarcinD 7 maja 2020 15:16
7 maja 2020 15:32

Fakt. Znam "polska rzeczywistosc" teraz tylko z relacji z rozmow telefonicznych i internetu.

Biorac pod uwage, ze od co najmniej dekady Szwajcaria ma nadwyzke budzetowa, sprawa nie bedzie miala takiego tragicznego przebiegu jak w Polsce. Dziennie w Szwajcarii 1900 osob traci prace. Tendencja jest wzrostowa. W wielu miejscach pracownicy zgadzaja sie na obnizke plac, byle nie bylo zwolnien.

Jak jest w Polsce? Ogolnie to nie wiem, ale mysle, ze krew sie leje. Moj syn dostal wypowiedzenie 30 kwietnia.

A poza tym - takie fakty, ktore trudno znalezc w serwisach - Japonia zamknela przestrzen powietrzna dla zagranicznych samolotow na szesc miesiecy  - do konca wrzesnia. 80% samolotow linii Swiss jest uziemniona, pozostale 20% nie wozi pasazerow tylko cargo. Personel dostal juz pensje pomniejszona o 20%. Czesc samolotow, ze wzgledu na nizsze koszty parkowania zostala wyekspediowania do Ammanu. Ta operacje przeprowadzili w piatek, po przeszlo miesiacu postojowania w Zurichu. Ten parking w Ammanie to nie jest bynajmiej impreza na dwa tygodnie. Utrzymanie samolotow na ziemi, oprocz tego, ze nie zarabiaja, jest drozsze niz jak sa ekploatowane. Podczas eksploatacji wiecej czasu spedzaja w powietrzu niz na ziemi. Niszcza sie opony, ktore sie szybciej deformuja i trzeba samoloty przetaczac i regularnie startowac w powietrze.

Otworzyli male biznesy w Szwajcarii - np. zaklady fryzjerskie, ale ruchu nie ma. Strzyglem sie z od razu, bez kolejki, gdzie normalnie trzeba sie umawiac na termin. Ludzie dalej siedza po domach, bo maja juz tak zryte baniaki, ze boja sie wychodzic.

Widac juz teraz, ze nawet jak wszystko juz odblokuja, to zadnego "ostrego startu" nie bedzie, tylko mozolne i powolne pelzanie w bagnie. Wakacje sa w tym roku stracone. Jak ludzie wroca w maju, czerwcu do pracy to nie po to, zeby w lipcu wyjechac na wakacje.

zaloguj się by móc komentować

valser @MarcinD 7 maja 2020 15:16
7 maja 2020 15:38

Jak minister zdrowia w wywiadzie w lutym mowi, ze nie wie po co ludzie nosza maseczki, a trzy tygodnie wprowadza nakaz zaslaniania nosa i twarzy, to wysyla sprzeczne komunikaty. Potem mowi o "drugiej i trzeciej fali", ze to dwa lata potrwa, albo ze wszyscy musza sie zaszczepic. Moze on nie jest debil, tylko po prostu bredzi z przemeczenia? Nie wiem.

Mnie interesuje tylko to, ze granice sa pozamykane, jak za Stalina.

No, moze nie calkiem. Idzie do mnie transport z Chin, ale zeby 100g list z Polski do mnie doszedl, to w tej chwili jest fantastyka.

zaloguj się by móc komentować

mooj @przemsa 7 maja 2020 15:18
7 maja 2020 16:33

Łatwo nigdy nie jest. Ale jest sens - jeśli się miało - wyrzucić z głowy pewne wartości liczbowe jako poziomy obiektywne. Tak nie było, to nie stałe fizyczne i warto AD 2020 mieć na uwadze czym kitują:)

Przy zadłużeniu Polski (a rosnącym PKB) na poziomie <49% PKB, a Szwajcarii w okolicach 45% (przy znacznie mniejszych wzrostach PKB:) te dwie liczby - jakoby ukazujące bezwzględnie podejście do gospodarki makro...inaczej były (i są jak widać:) odbierane. Tzn niekóre "twarde wskaźniki" pojawiają się wtedy, gdy jest potrzeba, a cicho o nich w innych okresach.

Zadłużenie? Warto sprawdzić zadłużenie II RP, jego zmienność, terminarz spłat (zrealizowanych).

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 7 maja 2020 14:39
7 maja 2020 16:51

Mnie sie wydaje, że Biedroń i (bez)Hołownia to jest zastosowany w Polsce patent ukraiński (a la Zelenski).

Skoro tam można było wypromować pierwszego z brzega komedianta, to dlaczego nie mozna by  spróbować tego u nas.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @valser 7 maja 2020 14:03
7 maja 2020 17:45

Tego Sasina chyba nie doceniasz, to jest człowiek, który zawsze potrafi się ustawić, zobacz wpis na wiki, zaczyna od instytucji będącej aferą samą w sobie, Fundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie, a dalej jeszcze lepiej.

zaloguj się by móc komentować

valser @SalomonH 7 maja 2020 17:45
7 maja 2020 17:58

Ja takich ciuli szerokim lukiem omijam, jak spotykam w miejscach publicznych, to zawsze na glos to skomentuje, tak jak spotkalem na lotnisku w kolejce do odprawy bylego ministra Siemoniaka. (kiedys juz o tym pisalem, ale warto powtorzyc jako zachete do tego jak ich trzeba traktowac). I bylo na glos do zony po angielsku - O! Siemoniak! Is he not afraid to fly alone? Na co moja zona do mnie po polsku, tez na glos - uspokoj sie!

Siemoniakowi oczka zaczely biegac jakby toalety szukal, pokrasnial na liczku i lekko sie spocil. Stal przede mna i gdzies umknal. Jakbym byl przed nim to by se na niego zaczekal.

Jak spotkam Sasina to mu z cala pewnoscia podobna jazde zrobie. W publicznych miejscach gdzie sa kamery i pelno gotowych do interwencji, to nie ma co sie bardziej wyglupiac, ale jak gdzies taki typ trafi sie sam na sam, to nie wolno puszczac takich okazji.

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @valser 7 maja 2020 15:38
7 maja 2020 18:44

Tak, minister zdrowia teraz często bredzi. Ale na początku wypowiadał się sensownie i merytorycznie przez kilka tygodni. Także warto zauważyć obie kwestie.

Problem jest w tym, że jak wy wszyscy tutaj tak jojczycie na ten PiS przy każdej okazji (a jestem pewny, że Tusk i PO dziękują Panu Bogu - w którego ponoć nie wierzą - że to nie oni rządzą w tak ciekawych czasach), kiedy wy jojczycie to za każdym razem wysyłacie przekaz "dzisiejsze wybory polityczne w Polsce to wybór między dżumą a cholerą". A to nie jest prawda. Wybór pomiędzy PiS a pozostałymi tzw. partiami w Polsce to wybór pomiędzy organizacją mocno niedoskonałą ale jednak mającą resztki poszanowania do fundamentów cywilizacji chrześcijańskiej - a dżumą i cholerą razem wziętymi.

I tyle. Poza tym faktem lepiej iść porobić coś pożytecznego albo chociaż pobiegać zamiast tutaj marudzić jak stare dziadki.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @valser 7 maja 2020 17:58
7 maja 2020 18:46

Każdego z tych miśków wystraszysz sam na sam i to nie dlatego, że masz setny dan. 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @MarcinD 7 maja 2020 18:44
7 maja 2020 19:00

Ja tu nie widzę żadnego poszanowania dla jakiejkolwiek cywilizacji, dobra wspólnego, czy racji stanu, to są wyłącznie deklaracje bez pokrycia. Zarówno PiS, jak opozycja prowadzą cyniczne gierki o władzę i dostęp do naszych pieniędzy, nie widzę tu nic innego. Tych wszystkich ludzi łączy jedno: nie wiadomo, skąd się wzięli i jakie mają plecy, że od ponad ćwierć wieku (w zasadzie dłużej) wszędzie jest ich pełno i wybierać możemy tylko spośród nich. Pan Kaczyński zachowuje się jak nałogowy hazardzista, który ile by nie przegrał, zawsze chce wrócić do stolika. I tak, wygrywa nie raz wśród tej patologii politycznej, bo nie liczy się z nikim i z niczym, istny Kaiser Sozo. A czasami przegrywa, bo takie jest życie hazardzisty.

Pocieszające jest, że ludzie widzą co się dzieje i nie chcą wspierać tej wojny gangów, według sondaży na dziś nie ma zamiaru wziąć udziału w wyborach 58%. Ja im życzę jednocyfrowej frekwencji, żeby zagłosowali sami emerytowani ormowcy i podobni, chociaż jak się robi wybory korespondencyjne (w Polsce), to przecież nie po to, żeby coś tam nie dosypać do tych urn.

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 7 maja 2020 11:08
7 maja 2020 19:15

I  ZLODZIEJSTWO  !!!

Nieprawdopodobne  zlodziejstwo - praktycznie - liczac tylko po wojnie  CALY  majatek  narodowy  zostal  ROZKRADZIONY...  afera  FOZZ,  afera  AMBERGOLD...  afera  reprywatyzacyjna...  rozkradziony  fundusz emerytalny...

... a teraz sciema o  "swirusie"  na to  cale  zlodziejstwo... do tego jeszcze  "solidarnosc"  ze  ZLODZIEJAMI  i  TARGOWICA  !!!

To sie wali  i  MUSI  sie  zawalic -  i nie ma innej opcji.

zaloguj się by móc komentować

valser @MarcinD 7 maja 2020 18:44
7 maja 2020 19:20

Fajne... nazwac Gowina "mocno niedoskonalym".

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @valser 7 maja 2020 19:20
7 maja 2020 21:45

Gowin nie jest członkiem PiS, przynajmniej póki co. A chyba rozumiesz po co stworzyli Zjednoczoną Prawicę. Na pewno nie dlatego, że Kaczyński tak lubi Gowina.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 7 maja 2020 11:08
7 maja 2020 22:08

"niestety, masz racje w 100%, patologia w tym kraju jest jak entropia [funkcja stanu] - tylko wzrasta, a jeśli jest stała to w ramach tzw. równowagi chwiejnej [lub jako -stateczność w 'małym'- - to jest oryginalny termin z teorii stateczności]"

Tak, ale to jest patologia tym razem przepasana biala-czerwona szarfa.

I na tym chyba ma polegac ten promyczek nadziei o ktorym pisza niektorzy.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 7 maja 2020 11:02
7 maja 2020 22:20

"promyczek nadziei?  a na co?"

Na to ze Polska bedzie rosla w sile a ludziom bedzie sie zylo dostaniej.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 6 maja 2020 15:04
7 maja 2020 22:23

"Wygra, nie wygra, już został politykiem i to jest jego sukces."

Moim zdaniem nie wygra, a czy zostanie politykiem, to tez nie jest takie pewne.

On chyba raczej zostal wystawiony przez mundurowych do jednej gonitwy na Sluzewcu, jak ja szyderczo nazywam wybory w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

valser @MarcinD 7 maja 2020 21:45
7 maja 2020 22:32

Tak. Gowin nie jest czlonkiem PiS, a Andrzej Duda jest bezpartyjny.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 22:32
7 maja 2020 22:36

Ano nie jest członkiem Prawa i Sprawiedliwości i nie był, a członkiem jakich formacji był nie jest trudno sprawdzić. I jak widać - nie jest to kwestia czysto formalna.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 7 maja 2020 22:36
7 maja 2020 22:49

Oczywiscie, ze byl. Zrzekl sie dwa dni po tym jak wybrali go na prezydenta.

http://web.archive.org/web/20150526200333/http://www.rp.pl/artykul/10,1204100-Andrzej-Duda-zrzekl-sie-czlonkostwa-w-PiS.html

Przestal byl czlonkiem partii i zostal "prezydentem wszystkich Polakow". Czyz to nie jest piekne?  Kazdy, kto wygra ten konkurs wystepuje z rekomendacji lub czlonkowstwa jekiejs organizacji i potem symbolicznie odcina line od tych ktorzy go tam wyniesli. Nie wiem jak to nazwac.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 22:49
7 maja 2020 22:49

O Gowinie pisałem.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 7 maja 2020 22:49
7 maja 2020 22:53

To sa tylko szyldy. Nie nalezy do tego przywiazywac wiekszej wagi, a to ile razy taki Gowin sie zapisywal i przepisywal z jednej bandy do drugiej swiadczy tylko o tym jak on to powaznie traktuje.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 22:53
7 maja 2020 22:56

Jednak są (szyldy). I o ile nie będę negował "a to ile razy taki Gowin sie zapisywal i przepisywal z jednej bandy do drugiej swiadczy tylko o tym jak on to powaznie traktuje.", to co do poprzedniego - warto było, moim zdaniem, skorygować.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 7 maja 2020 22:56
7 maja 2020 23:42

Warto skorygowac, jednak znaczenie tego jest co najwyzej statystyczne i semantyczne. Gowin jest wicepremierem, czlonkiem rzadu i gra w jednej druzynie z Kaczynskim. To jest tak jak z pilkarzem, ktory jest na wypozyczeniu do konca sezonu (kadencji).

Ostatnie kilka tygodni pokazuje, ze drobnazmiana dziala kompletnie bez planu, na pale, z dnia na dzien. W krotkim okresie czasu wykonali tyle sprzecznych, czasami wykluczajacych sie nawzajem akcji, ze nie moze byc mowy o tym, ze jest w tym jakis plan. Planu nie ma. Jest gra na wykiwanie przeciwnika. Oni juz to cwiczyli dekade temu, jak organizowali lot do Smolenska i zakiwali sie na smierc 96 ludzi. Wyglada to jak, jakby juz o tym nie pamietali.

Wiadomo juz, ze 10 maja nie bedzie wyborow. Taki jest poki co efekt tej gry. Cala reszta to wartosciujace opinie czy to jest dobrze czy to zle. Nikt nie ma pojecia co bedzie dalej? Mnie to przypomina Smolensk, kiedy samolot wlatuje we mgle. Nikt nic nie wie, konca tego durenstwa nie widac.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @mooj 7 maja 2020 14:04
7 maja 2020 23:45

Tak oczywiście, może być np. kominiarka.

https://www.gov.pl/web/koronawirus/zaslon-usta-i-nos

Nie dotyczy:

...

rolnicy wykonujący prace w gospodarstwie,

...

Ludzki pan, dał cukierka, a mógł zabić.

p.s.

Ciekawe, jaka jest wykładnia dot. rolników - czy jak nie wykonuje prac w gospodarstwie, a siedzi na ławeczce i patrzy na pole, to musi zasłonić twarz, czy nie? Kto to powinien rozstrzygnąć? SN, TK?

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 7 maja 2020 23:42
7 maja 2020 23:51

To już jest opinia, z nią mógłbym dyskutować, korygowałem zaś informację. Co podtrzymuję: Jarosław Gowin nie jest i nie był członkiem Prawa i Sprawiedliwości. Co zaś do reszty, to możemy się różić i w postrzeganiu i w ocenie - prawda? I nie będzie to sprzeczne (jak było w przypadku jest członkiem/nie jest członkiem). Chcesz - to skorzystasz z informacji o fakcie / satnie, nie chcesz - nie skorzystasz. Kto (co oznacza "oni") był organizatorem lotu - też pewnie wynika z zespawania dwóch bytów, ale będę wnikał.

Czasem jednak z daleka nie widać lepiej 

zaloguj się by móc komentować

mooj @mooj 7 maja 2020 23:51
7 maja 2020 23:52

Dziwna autokorekta się włączyła, przepraszam winno być:

Chcesz - to skorzystasz z informacji o fakcie / stanie, nie chcesz - nie skorzystasz. Kto (co oznacza "oni") był organizatorem lotu - też pewnie wynika z zespawania dwóch bytów, ale nie będę wnikał.

zaloguj się by móc komentować

mooj @Wolfram 7 maja 2020 23:45
7 maja 2020 23:54

" to musi zasłonić twarz, czy nie? Kto to powinien rozstrzygnąć? SN, TK?"

Twarzy nie trzeba zasłaniać:) wydawało się to już jasne, bez potrzeby powracania do tej kwestii:)

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 7 maja 2020 23:51
8 maja 2020 00:00

Zabawny jestes. Z  daleka wyglada to tak:

Plan jest wtedy kiedy znasz odpowiedz na pytanie co bedziesz robil i w jakich terminach to co planujesz sie wydarzy? Jesli chodzi o wybory to te warunki nie zachodza. Beda teraz debadowac, dyskutowac, glosowac, probujac jednoczesnie wykiwac bande, ktora nie znajac w tej chwili zadnych szczegolow tego planu juz na odmienne zdanie.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 8 maja 2020 00:00
8 maja 2020 00:06

Dziękuję (za opinię jaki jestem:), ale ja nie pytałem kiedy jest plan:) Nie rozważałem tego zagadnienia.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 8 maja 2020 00:06
8 maja 2020 00:20

Twoj sposob prowadzenia dyskusji polega na tym, ze mlocisz niestotny szczegol o Gowinie i zdazyles to trzykrotnie podkreslic. MAsz tu racje, ale ta "przynaleznosc partyjna" jest zupelnie nieistotna.

Jego podpis na porozumieniu z Kaczynskim zamyka sprawe absolutnie kluczowa, ze wybory nie odbeda sie w wyznaczonym terminie. I w tej chwili nie wiadomo kiedy i na jakich zasadach sie odbeda. Rzad, parlament jest po to, zeby takie problemy skutecznie i fundamentalnie rozwiazywac. Za to im placa i tak postepuja ludzie, ktorzy powaznie podchodza do swojej roboty. Tutaj taka zaleznosc nie zachodzi. Sa nieskuteczni.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 8 maja 2020 00:20
8 maja 2020 00:36

OK, tylko ja nie dyskutowałem o tym, o czym uważasz, że dyskutowałem

Odniosłem się do jednej informacji "Tak. Gowin nie jest czlonkiem PiS, a Andrzej Duda jest bezpartyjny."  tj do części o Gowinie.

Nie pisałem jak Ty jesteś, jaki Ty masz sposób dyskusji etc 

O sposobie rozwiązania problemu wyborów (w tym samego głosowania) jak najbardziej możemy podyskutować. Ja dość wcześnie tj dawno pozwoliłem sobie tu na uwagę o ewentualnych wcześniejszych parlamentarnych i wyrażenie nadziei, że uda się tego uniknąć. I się udało, a moim zdaniem było całkiem realne zagrożenie takim scenariuszem. I był to zły scenariusz. Może za pół roku nie będzie taki zły - na dziś byłby zły.

Ocena czy takie rozwiązanie, jakie obejrzymy to jest skuteczne, elastyczne ale prowadzące do sukcesu, efektywne (kwestia kosztów) to inna sprawa. Moim zdaniem (ale to przewidywania, nie stwierdzenia faktu czu obserwacja) - w miarę tanio i skutecznie. Nie efektownie - fakt, efektywnie?  Zobaczymy, ale raczej wydaje się, że tak.

Uważam, że przynależność partyjna, wcześniejsza działalność jest istotna. Trochę nawet dziwię się, że przy tak głośnym (tym razem!) konflikcie trzeba wykazywać, że różnice zdań, celów istnieją w ramach koalicji rządowo - parlamentarnej. Wydaje się to oczywiste. Ciekawostką, nowością dla mnie bardziej jest to, że: 

- Gowin wpoprzeki i Prezydentowi zaczął robić (choć mam pewną koncepcję dlaczego),

- nie jest takim zbiorowym gowinśtwem jak mi się zdawało:) Tzn sporo ludzi u niego nie do końca chyba wie po co on by wystrugany, z kim i w co grają. Wydawało mi się, że to w miarę zgrana ekipa, na tyle mała, że ktoś ogarnia bez ogniwa pośredniego. A jednak nie.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 8 maja 2020 00:36
8 maja 2020 00:44

Efekt ich dzialan jest taki, ze wybory nie odbeda sie 10 maja i to jest wina tych wszystkich, ktorzy maczali w tym palce. Za to nie mozna nikogo pochwalic, ani nie ma z czego sie cieszyc. Sprawa jest powazna, bo to sugeruje powazna awarie calego systemu. Wrazenie jest takie, ze to jest totalna amatorka i goscie nie maja spraw pod kontrola. To pokazuje jak sa slabi i niekompetentni.

zaloguj się by móc komentować


mooj @valser 8 maja 2020 00:44
8 maja 2020 01:03

On ukradł, jego okradli - zamieszany w kradzież był:  chyba na takiej zasadzie "maczali w tym palce" wszyscy. Martwiłbym się, gdyby nie znaleźli sposobu, by głosowanie odbyło się w konstytucyjnym terminie (bez stanu nadzwyczajnego), a jeszcze bardziej gdyby głosowanie było w  najbliższą niedzielę (nawet uznane za ważne) kosztem np wakacyjnych parlamentarnych.

Zobaczymy jak będzie, na razie jedyne z czego (moim zdaniem) można się umiarkowanie cieszyć - to z całokształtu.

Nie uważam, by można było mówić o niekompetencji.

Słabość? Owszem, ale w ocenie sił - od wyniku parlamentarnych widać, od zmian rządu , odsunięcia (konieczności odsunięcia raczej) z rządu poprzedniego składu: zasób generuje "słabość" tj brak możliwości skorzystania z siłowych rozwiązań. Nie ma możliwości przegłosowania wszystkiego "na siłę" tj szablami w Sejmie, z klepnięciem w Senacie, bo większości nie ma. Jest w miarę stabilna koalicja, ale też nie może zrobić wszystkiego.

A czy mniej jest opozycji "totalnej" tym więcej jest opozycji bliższej. Realnie od dłuższego czasu widać, że jeśli ktoś chce pogrywać z rządem z zewnątrz to albo przez Gowina albo przez samorządy, może to jedynie zrobić. I właśnie z tym mieliśmy do czynienia moim zdaniem. Jak się Gowin nie wykaże (a chyba za cienki jest by pokazać, że coś może), to będą szukać dalej - realnej siły , kóry można wyjorzystać do szachowania, do kontrowania, prób kontroli.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 8 maja 2020 00:20
8 maja 2020 07:37

Tak, "w tej chwili" nie wiadomo.

Zawsze są  takie chwile, ale po nich następują te, w których już "jest wiadomo".

Strzelasz z armaty do wróbla.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 8 maja 2020 01:03
8 maja 2020 08:02

"tych wszystkich, ktorzy maczali w tym palce".

Jesli nie ma mowy o niekompetencji, to w gre wchodzi tylko celowe dzialanie - a to juz powinno podpadac pod paragrafy.

Nie tlumacz mi prosze "systemu demokratycznego panstwa prawa". Rezultat jest taki, ze wybory wyznaczone na 10 maja sie nie odbeda w tym terminie. To jest gruba schucha. Jak tego nie widzisz i probujesz to tlumaczyc to masz problem z interpretacja podstawowych faktow.

Ja nie wnikam czy ci ktorzy sie tym zajeli (organizacja wyborow) to sa barany czy zwykle sukinsyny. Po prostu sie nie nadaj, zeby sie tym zajmowac, bo jak robia to widac. Zarzna temat i oglosza, ze to sukces.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 8 maja 2020 07:37
8 maja 2020 08:08

Zamiast zamknac temat w wyznaczonym terminie, to kreuja serie problemow. Bedzie szczesliwie jak to sie nie skonczy katastrofa.

W kwietniu mialo sie odbyc w Appenzell "Landesgemeinde". Coroczne glosowanie na rynku, gdzie obecni sa wszyscy mieszkancy. Z powodu koronawirusa przeniesli to na sierpien. Prosto, szybko, skutecznie.

W Polsce tak sie zrobic "nie da". Bo jest konstytucja, ustawy, interpretacje, trzeba jeszcze po drodze jednych rozprowadzic, innych rozegrac, jeszcze innych wyautowac. A Sasin nawet nie chcial powiedziec ile do tej pory wyrzucili pieniedzy w bloto. 

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 8 maja 2020 08:02
8 maja 2020 08:14

Ano mam problem z interpretacją podstawowych faktów. Jak dobrze, że mi to uświadomiłeś. Mam nadzieję, że osiąganie mniej istotnych celów, bez względu na cenę nie stanie się kryterium, którym zacznie kierować się większość społeczeństwa przy wyborach. Z drugiej strony - oczekuję (to nie to samo co "spodziewam się"), że zostaną wprowadzone mechanizmy usprawniające rządzenie.

Od nowej konstytucji począwszy na technicznych sprawach typu zarządzanie listami wyborców skończywszy.

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 8 maja 2020 08:38
8 maja 2020 08:55

Juz nie jest, bo podal sie do dymisji. Nawet ministrem nie jest. Nie wiem jakie to sa spory, markowane czy rzeczywiste. Jest outcome - wybory, ktore sie nie odbeda w wyznaczonym terminie, a sytuacja jest taka, ze dopiero beda negocjowac i ustalac na kiedy ustalic date. W miedzyczasie Sasin wydal 50 baniek na makulature.

Argument, ze drobnozmianowcy sa jedyni, w ktorych jakas nadzieje mozna pokladac, bo po drugiej stronie jest totalna opozycja i komuchy, to jest podobna alternatywa, ten sam rodzaj wyboru co 30 lat temu - wybor miedzy Bolkiem Walesa i czlowiekiem znikad Stanem Tyminskim. Drugi raz nie dam sie na to naciagnac.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @AnDzej 8 maja 2020 08:54
8 maja 2020 08:57

Mnie tez urzekly te slowa. One brzmia szczegolnie w obecnym wykreowanym przez drobnazmiane kontekscie.

Dwa slowa w tej kwestii... https://www.youtube.com/watch?v=LfTYPrz9EAI

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 8 maja 2020 09:11
8 maja 2020 09:14

Ja to doskonale rozumiem. Wybralem wczesniej, zeby juz takich wyborow nie podejmowac. Wybor miedzy Boleslawem Bierutem, a Edwardem Gierkiem jest w sumie prosty. Nie mialbym z tym zadnego problemu, gdybym musial.

zaloguj się by móc komentować

valser @ikony58 8 maja 2020 09:31
8 maja 2020 09:44

Nerwy Ci puszczaja. Bez istotnego powodu. Szpotanski sie myli. TO jest duzo wiecej niz trzy pokolenia.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 8 maja 2020 09:34
8 maja 2020 09:46

Jest, nie jest. Jest nie fair. Dla mnie to jak gra w trzy karty. Po prostu nie gram.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 8 maja 2020 09:44
8 maja 2020 09:52

Na szczęście są tacy na "SN", którzy się  nigdy i w niczym nie mylą. A ty jesteś liderem tej właśnie opcji.

Czy tylko w Polsce nie jest tak jak w Szwajcarii?  To może zdradź, dlaczego nie jest i gdzie leża  tego przyczyny.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować