-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O fałszywych prorokach czyli wiki vs NSZ

Zacznijmy może od tego kto się pod kogo podszywa. Oto przed moimi oczami przesunęło się wczoraj kilka nagrań z procesu Grzegorza Brauna, który się właśnie rozpoczął, a także kilka jego wypowiedzi w związku z tym procesem. Także tych dotyczących komór gazowych, które nie istniały rzekomo, ale również Jedwabnego. To ostatnie, a raczej sławna stodoła, ma być dowodem pośrednim na to, że wszyscy opisujący komory gazowe kłamią.

W sądzie towarzyszyli Grzegorzowi Braunowi liczni sympatycy, między nimi zaś pan Woch, niedawno niezależny kandydat na prezydenta, a także Wojciech Olszański i jego kolega w okularach. Obaj w fikcyjnych mundurach. Jak pamiętamy pan Olszański udaje żołnierza Związku Jaszczurczego. Kogo udaje jego kolega nie wiemy, ale patrząc na niego mamy pewność, że udaje. Autentyzm tych postaci jest, o czym wszyscy – prawie – wiedzą, wykluczony. Żeby to stwierdzić trzeba postawić rzecz na innym gruncie niż jałowa polemika z Żydami, która jest polityczną pułapką dla ludzi o słabych umysłach. Mamy oto byłego zomowca, który chce uchodzić za ostatniego wyklętego. Kiedy jednak sięgniemy do historii Związku Jaszczurczego, choćby tej opisanej w wydanej przez nas książce https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zeszyty-do-historii-narodowych-sil-zbrojnych/ i porównamy ten opis z tym, co mamy w wiki, zrobi się dziwnie. Oto autorzy Zeszytów, osoby jak przypuszczam autentyczne, nie potrafią ukryć swojej bezradności wobec agentur. Opisy jakie nam ci ludzie pozostawili są nie tyle szokujące, co zasmucające. I dalekie od aktorstwa, co ważne, a czego nie rozumieją widzowie współczesnych quasi patriotycznych przedstawień. Rzecz z grubsza ma się tak – Związek Jaszczurczy, ale nie tylko on, posłużył komunistom do dyskredytowania Brygady Świętokrzyskiej i oskarżania jej o rzekomą współpracę z Niemcami. Można więc powiedzieć, że w warstwie propagandowej Związek Jaszczurczy został przez komunistów przejęty i stan ten nie zmienił się do dzisiaj.

Nie była to jedyna organizacja, która do takich celów służyła. W Zeszytach cały rozdział poświęcony jest organizacji Toma, czyli prywatnej bojówce człowieka, który w NSZ podawał się za Jerzego Toma z Pomorza, a w rzeczywistości, jak podaje wiki, nazywał się Hubert Jura i pochodził z Lipinek Łużyckich, dziś w granicach Polski, niedaleko Żar. Dla rozluźnienia atmosfery powiem, że stamtąd pochodziła również sławna Jadwiga Hymel, która dzwoniła na policję z wiadomością, że „styrta się pali”.

Jerzy Tom alias Hubert Jura, zanim w roku 1944 zgłosił się do NSZ, był – jak podają Zeszyty – w AK, i dowodził oddziałem działającym na południowych wschód od Warszawy. Niestety żadnych bliższych informacji o tych działaniach nie mamy. Do NSZ zgłosił się w roku 1944 dwa razy. Pierwszy raz nie został zweryfikowany pozytywnie – to znów Zeszyty – ale później przyjęto go w szeregi NSZ. Co takiego musiało się zmienić? Tego nie wiemy. Szokujący jest jednak opis w jaki sposób ewidentny agent, o którego pochodzeniu nic nie wiadomo, zostaje w końcu wojny zaakceptowany przez dowództwo jednostki w zasadzie odciętej od innych niż on właśnie źródeł informacji. Szokująca jest także bezradność oficerów wobec tego człowieka, który wcale się nie kryje ze swoimi intencjami. Dostarcza informacje, które są potrzebne Brygadzie, ale także zwabia jej żołnierzy do dwóch swoich lokali – w Krakowie i w Częstochowie, skąd ludzie ci już nie wracają. Wiki pisze, że miał on do dyspozycji ośrodki tortur. Ludzie znikali, ale nikt z tym nic nie robił, bo Tom alias Hubert Jura był wygodnym narzędziem w krytycznej fazie wojny. Towarzyszył mu stale przedwojenny oficer wywiadu o pseudonimie bądź nazwisku – Rolland. I w tym miejscu złapmy oddech. Bo wiki koncentruje się na tym, że Jura i jego ludzie są koronnym dowodem na to, że Brygada Świętokrzyska i cała część NSZ, która nie zgodziła się na współpracę z AK, to kolaboranci. Mnie zaś interesuje, jak to jest możliwe, że ktoś taki jak Jerzy Tom alias Hubert Jura, dowodził oddziałem AK na południowy wschód od Warszawy?  Kto go tam weryfikował, kto dał mu broń i kto wydawał mu rozkazy? Bo w NSZ zjawił się właśnie jako oficer AK rozczarowany postawą organizacji i nie został początkowo w szeregi Narodowych Sił Zbrojnych przyjęty. Stało się to dopiero za drugim podejściem, czyli w momencie, w którym nastąpiła jakaś zmiana kadrowa.

W Zeszytach przeczytać możemy, że Jura był przedwojennym oficerem, a wpływu na niego nie miał w czasie okupacji nikt, ani AK ani NSZ. Ktoś jednak rozpuszczał plotki, że Tom alias Jura reprezentuje rząd londyński albo Anglików.

Jego popisową akcją było zwabienie do mieszkania w Częstochowie dwóch oficerów NSZ w stopniu majora, którzy mieli się z nim porozumiewać w kwestii dostarczania informacji wywiadowczych. Kiedy znaleźli się w lokalu, wkroczyli doń Niemcy i otworzyli ogień. Część obecnych w środku żołnierzy NSZ uciekła, ale obaj oficerowie zginęli.

W wiki piszą, że Tom dwa razy omal nie zginął, albowiem NSZ wydało nań wyrok śmierci. Dwa razy do niego strzelano, ale za każdym razem udawało mu się uniknąć śmierci. Po drugim zamachu znalazł się w szpitalu niemieckim w Radomiu.

Tu mała dygresja i ciekawostka, na stronach Związku Żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych piszą, że jego ojciec był Polakiem i dyrektorem poczty w Lipinkach Łużyckich – przed wojną. https://www.nsz.com.pl/kpt-hubert-jura-ps-tom/

Nie wiadomo, co rzec w tym momencie, chyba tylko – Hello! Doprawdy?! Polak dyrektorem poczty w hitlerowskich Niemczech, w obszarze tak newralgicznym jak Żary?

W Zeszytach przeczytamy, że Tom alias Jura uciekł przed sowieckim frontem do Berlina, a następnie odnalazł się w Czechach, gdzie jak gdyby nigdy nic zjawił się przy Brygadzie i prowadził kursy radiotelegraficzne.

Potem trafił na przesłuchania do Monzy, gdzie rezydowali oficerowie wywiadu II Korpusu, a następnie został przejęty przez Brytyjczyków, co w praktyce oznaczało mianowanie na szefa ośrodka Czerwonego Krzyża w Pilźnie.

Później ożenił się z jakąś bogatą panią z Brazylii i wyjechał, a kiedy żona się z nim rozwiodła, on przeniósł się do Paragwaju i tam pracował jako leśnik.

Mnie w tych opisach zdumiewa jedno – bezradność oficerów, którzy próbują się z tą historią zmierzyć. Nikt nie pyta kim byli zamordowani przez Toma oficerowie. Nikt nie próbuje wyjaśnić co się stało z porwanymi przez niego ludźmi. Być może nie da się tego zrobić po prostu, ale interesujące jest jeszcze to, że po wojnie Tom organizował przerzuty kurierów na teren zajętej przez sowietów Polski. Po wojnie zaś toczyło się przeciwko niemu śledztwo w kraju, które zakończono w roku 1972 bez żadnych w zasadzie ustaleń poza tym, iż współpracował z NSZ. Tak współpracował, że zabił dwóch majorów tej organizacji, a ona sama wydała na niego wyrok śmierci.

Myślę, że jeśli ktoś organizuje przerzuty do kraju, to ma w tym kraju jakieś umocowania i są one poważniejsze niż oddział leśny, skoro mogą zapewnić dyskrecję i swobodę działania. Po wojnie próbowano łączyć Toma z Kobylańskim, by zdyskredytować tego ostatniego, ale to się nie udało.

Jego czarną legendę podtrzymywał historyk Józef Wyrwa, posiadający wręcz modelowy, patriotyczny życiorys. Jego syn jednak Tadeusz, stał się bohaterem wielkiej emigracyjnej afery i w końcu, wraz z ojcem, opuścił USA.

Ilość wątków i niedopowiedzeń w tej sprawie jest wręcz paraliżująca. Jedyną pewność mamy co do tego, że pokolenia historyków komunistycznych, w tym prof. Frieszke, starały się poprzez Toma alias Jurę wskazać na współpracę Brygady Świętokrzyskiej z Niemcami. I na tym kończyła się misja tych ludzi. Jeśli chodzi o autorów piszących na stronach NSZ, oddalają się oni – w mojej ocenie – od istotnych kwestii i zagłębiają w brazylijską dżunglę różnych kolorytów partyzanckich, powstańczych, emigracyjnych, różnych emocji nie dających się zdefiniować, które tamte czasy mają uczynić dla nas dziś całkowicie nieprzejrzystymi. U autorów Zeszytów uderza bezradność, a w zasadzie rozpacz. Wskazują oni na fakty, ale ich powaga jest przytłaczająca. Nikt nie zadaje pytania – dlaczego Jura wylądował w Ameryce Południowej, a nie w USA? I czy rzeczywiście jego brazylijska żona istniała?

Nas z kolei prowadzi to do kwestii najważniejszej – w jaki sposób przedwojenne struktury państwa przerośnięte były agenturami i co to były za agentury? To jakoś nie ciekawi nikogo, choć powinno, bo z tego wzięły się wszystkie katastrofy Polski w XX wieku.

Wróćmy teraz do początku. Polemika z holocaustem w zakresach, których poza jawnymi prowokatorami nikt dotychczas nie tykał, polemika prowadzona przez ludzi udających kogoś kim w istocie nie są, ma charakter polowania par force. I nie na lisa, ale na zające. I to nie Jan Tomasz Gross jest zwierzyną.

Dziękuję za uwagę.

Ogłaszam, że 15 grudnia kończę promocję na nawigatory, podnoszę ceny i zamykam wydawanie kwartalnika w przyszłym roku. Na razie w cenie promocyjnej są te oto numery.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-41-galicja/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-40-poswiecony-pociagom-pancernym/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-39-poswiecony-szermierce-i-pojedynkom-na-bron-biala/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-38-wegierski/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-luzyce-nr-37/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-36-poswiecony-morzu-i-zwiazkom-rzeczpospolitej-obojga-narodow-z-morzem/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-35-o-cukrze-i-weglowodanach-w-ujeciu-medycznym-i-historycznym/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-34-numer-o-zlocie/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-33/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-32/



tagi: prowokacje  holocaust  braun  narodowe siły zbrojne  związek jaszczurczy  komory gazowe  organizacja toma 

gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 08:39
70     2201    15 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 30 zł 50 zł

Komentarze:

Henry @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 09:36

Nikt nie jest prorokiem we własnym kraju ;-)

 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 10:02

"Ilość wątków i niedopowiedzeń w tej sprawie jest wręcz paraliżująca. Jedyną pewność mamy co do tego, że pokolenia historyków komunistycznych, w tym prof. Frieszke, starały się poprzez Toma alias Jurę wskazać na współpracę Brygady Świętokrzyskiej z Niemcami. I na tym kończyła się misja tych ludzi. Jeśli chodzi o autorów piszących na stronach NSZ, oddalają się oni – w mojej ocenie – od istotnych kwestii i zagłębiają w brazylijską dżunglę różnych kolorytów partyzanckich, powstańczych, emigracyjnych, różnych emocji nie dających się zdefiniować, które tamte czasy mają uczynić dla nas dziś całkowicie nieprzejrzystymi. U autorów Zeszytów uderza bezradność, a w zasadzie rozpacz."

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Szwarc-Bronikowski dziwne rzeczy się działy.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 10:21

Ci przebierańcy dlatego się orzebrali w te mundury, aby propaganda wroga Polsce mogła połączyć Związek Jaszczurczy z nazistami. Bo tylko naziści kwestionują istnienie komór gazowych - mają w tym interes. 

Braun & co. wiedzą doskonale po co trn proces jest toczony. I w związku z tym można śmiało postaeić tezę, że wszystkie antyżydowskie eventy są robione przez agenturę obcą, a eszystko to jest opakowane patriotyzmem i obroną katolicyzmu. 

Była prowokacja i jikt na nią nie reagował - nawet Braun. Aż tu nagle po dwóch, czy trzech latach siedzenia w sejmie Braun zapłonął oburzeniem i wyjął gaśnicę. Oczywiście zrobił to na rozkaz, a nie z pobudek, o których gada. 

Cała jego kariera to ciąg zaaranżowanych prowokacji, które miały go uwiarygodnić jako "niezłomnego". A Ty się dziwiłeś, że on nie chciał nagrać swojego procesu o "napaść na policjantów" podczas Marszu Niepodległości, podczas którego zrobiono event "kibiców" co do byli jednakowo ubrani.

I dziś wszyscy są.bezradni wobec Brauna, jak wobec tego Jury. 

zaloguj się by móc komentować


Paris @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 10:46

Tak,...

...  Braun  byl  i  jest  PROWOKATOREM  !!!

 

Ale  moze  wreszcie,  teraz,  sad  postawi  jego  chorym  zapedom  TAME.  Teraz,  po  latach,  widac  bardzo  wyraznie  te  wszystkie  jego  dete  i  USTAWIONE  prowokacje.  A  mnie  naiwnej,  dawno  temu,  marzyla  sie  ,,wspolpraca,,  Brauna  z  Maciejewskim.

Ale  wystarczylo  mi  zobaczyc  ,,slitfocie,,  ze  slynnym  trio,  tj.  Braun-Korwin-Bosak  zeby  ,,sie  wyleczyc  z  tej  FspUlpracy  i  dobryH  HeNci,,  powyzszych  PAJACOW,...  DARMOZJADOW,  OSZUSTOW  i  ZLODZIEJI.

 

Licze,  ze  narod  tez  sie  wyleczy. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @atelin 10 grudnia 2025 10:02
10 grudnia 2025 10:47

Jak można było uciec z więzienia Informacji Wojskowej? I kto mu wyrobił dokumenty na fałszywe nazwiska (i to kilka!!! bo mowa w wiki o liczbie mnogiej). Oni mają nas za durniów

zaloguj się by móc komentować

Paris @Paris 10 grudnia 2025 10:46
10 grudnia 2025 10:50

Pardon,...

...  mialo  byc  do  @OjciecDyrektor,

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 10:47
10 grudnia 2025 10:53

Przez całą komunę pokazywali jego filmy z dalekich krain. Bardzo mnie to fascynowało

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Paris 10 grudnia 2025 10:46
10 grudnia 2025 10:54

A Sasin mówi, że woli Brauna niż Tuska. Po co to tak opowiadać? 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 10:21
10 grudnia 2025 10:55

On jeszcze inspiruje różnych gówniaków, którym się zdaje, że mogą go zastąpić

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @atelin 10 grudnia 2025 10:02
10 grudnia 2025 10:55

To nie są rzeczy dziwne, ale standardowe

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Henry 10 grudnia 2025 09:36
10 grudnia 2025 10:55

Na pewno ja nim nie jestem

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 10:47
10 grudnia 2025 11:00

Tak,  to  sa  takie  same  SZOPKI,... 

...  jakie  dzisiaj,  od  kilku  lat  ,,z  powodzeniem,,  odpier**la  Braun  z  ekipa  prowokatorow  !!!

 

Bo  przeciez  NIESAMODZIELNIE.  Dlatego  tez  jego  ,,zatroskane  obludnie  mowy,,  w  PE  nie  sa  FUNTA  KLAKOW  warte.  W  tych  wszystkich  jego  SHOW  ,,pod  publiczke,,  jest  tylko  TROSKA  o  WLASNE  KORYTO,...  i  naturalnie  MOCODAWCOW.

Taki  modus  operandi,...  i  tyle.

   

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 10:53
10 grudnia 2025 11:05

No komuna pozwalała nam zobaczyć świat, ale tylko przez cudzy obiektyw...:). Też czytałem reportaże z podrózy po świecie różnych ludzi, bo to była najlepsza odskocznia od tej wszechobecnej nudy. 

Jak sobie przypomnę czasem cxym były lata 80-te XXw., to dziękuję Bogu, że przeżyłem w nich tylko całą podstawówkę, bo gdybym urodził się 10-15 lat wcześniej, to chyba zostałbym alkoholikiem...:). Ileż wtedy ludzie pili!!

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @atelin 10 grudnia 2025 10:02
10 grudnia 2025 11:10

Ukrywał się, ale pracował jako malarz ilustrator i fotograf. Człowiek w masce. Czy po każdej egzotycznej podróży oddawał ubekom paszport? 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 10:54
10 grudnia 2025 11:12

Bo jak PiS zacznie oficjalnie tonąć, you będzie gdzie przejść. Tusk takiego Sasina nie przyjalby do platformy, na weterynarz gdybyś Sasin wylizał tuskowi podeszwy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 10 grudnia 2025 11:10
10 grudnia 2025 11:13

Pamiętam, że gabloty z egzotycznymi okazami motyli trzymał w kiblu, gdzie nie było okna, żeby nie straciły kolorów

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 11:05
10 grudnia 2025 11:15

Też oglądałam, ale co teraz mnie dziwi, nigdy nie zadałam sobie, żyjąc w tej obrzydliwej rzeczywistością, dlaczego oni mogą? Wtedy myślałam, że to wyłącznie kwestiach pieniędzy.. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 10:54
10 grudnia 2025 11:17

Sasin  to  CYMBAL,...

...  i  nie  wie,  ani  co  sie  wokol  niego  dzieje  ani  co  PLECIE  !!!

 

Zreszta,  tak  ogolnie,  to  oni  ZA  DUZO  GADAJA,  a  za  malo  robia.  Nie  slucham  juz  tych  PASOZYTOW  i  KRETYNOW...  bo  lepiej  mi  sie  zyje  bez  tej  GLUPOTY,...  zdrowiej  i  spokojniej.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 10 grudnia 2025 11:15
10 grudnia 2025 11:32

...  nie  ma  co  sobie  wyrzucac  tej  niewiedzy,  bo...

...  3/4  Polski  NIE  MIALO  ANI  WIEDZY  ANI  SWIADOMOSCI  jak  to  ,,nasze  dete  panstFo,,  i  jego  administracja  dziala  !!!

 

Dzisiaj  roznica  jest  kolosalna...  bo,  co  najmniej,  POLOWA  narodu  juz  wie.  A  jesli  nie  wie  to  ,,za  chwile,,  sie  dowie.  I  to  bedzie  najlepsza  nauczka.

Internet  -  to  jednak  KAPITALNA  SPRAWA.  

zaloguj się by móc komentować

atelin @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 10:47
10 grudnia 2025 11:41

Ja sobie mogę wyobrazić gościa z AK, który bujał się po oddziałach likwidujących szpiegów i szwabów. Ale jego życiorys jest trochę dziwny: komuna dała jemu paszport z nadzieją, że nie wróci, a on wracał wielokrotnie z filmami, które komuna z uwielbieniem puszczała.

zaloguj się by móc komentować

MZ @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 11:42

"U autorów Zeszytów uderza bezradność, a w zasadzie rozpacz."

Ja czytając ten fragment o Tomie w" Zeszytach...",zgłupiałem,nie mogłem niczego zrozumieć podobnie jak Pan.

zaloguj się by móc komentować



stachu @Matka-Scypiona 10 grudnia 2025 11:15
10 grudnia 2025 11:53

To samo było z wyjazdami artystów do USA z "podwieczorkiem przy mikrofonie". Potem taki artysta chwalił się, że występował w Stanach.

zaloguj się by móc komentować

stachu @MZ 10 grudnia 2025 11:42
10 grudnia 2025 12:07

Kierownictwo ruchu oporu, czy to AK, czy NSZ, miało ograniczone możliwości sprawdzenia i wykrycia agentów i prowokatorów gestapo i nkwd. Nie wiadomo, czy rząd RP w Londynie mógł coś pomóc w tych sprawach.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 12:10

Dzisiejszy wpis pokazuje, że na konflikt Ukraina-Rosja należy patrzeć oczami Polaka a nie Ukraińca czy Rosjanina. Zeszyty to pokazują jako metodyke ktora jest lub której brak. 

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @OjciecDyrektor 10 grudnia 2025 10:47
10 grudnia 2025 12:21

Na stronie szwarcbronikowski. pl jest szersze opisanie przygód Podróznika w pierszych latach po wojnie. To dopiero daje impuls wyobraźni.

"Po zakończeniu wojny pod przybranym nazwiskiem swojego nieżyjącego kolegi Piotra Bronikowskiego, działał w organizacji Wolność i Niezawisłość w województwie olsztyńskim. Od 1945 roku do października 1946 roku w konspiracji sprawował funkcję kierownika Wydziału Prasowego Wojewódzkiego Wydziału Informacji i Propagandy w Olsztynie. Był współzałożycielem dziennika Wiadomości Mazurskie. W 1946 został jednak schwytany i przewieziony do aresztu w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego w Warszawie, w którym spędził rok. Jego prawdziwa tożsamość nie została odkryta, dlatego po zwolnieniu z więzienia, od sierpnia 1947 pełnił funkcję p.o. kierownika Wojskowej Agencji Informacyjnej. W 1949 roku został aresztowany we Wrocławiu. W trakcie przewożenia go na przesłuchanie, udało mu się zbiec.  Ukrywał się pod różnymi nazwiskami do kolejnego aresztowania w 1955 roku. Tym razem spędził kolejny rok w więzieniu w Kielcach. Wyszedł na wolność na mocy amnestii. Do swojego rodowego nazwiska dodał przybrane i odtąd stał się Stanisławem Szwarc-Bronikowskim."

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 12:27

Z domowej biblioteki:

1/  Narodowe Siły Zbrojne. Edycja: Odnowa, Londyn1982

autor: Zbigniew Sebastian Siemaszko.

2/ Narodowe Siły Zbrojne. "Ząb" przeciw dwu wrogom.   (257 stron)

autor: Marek Jan Chodakiewicz  (Nowy  Jork - San Francisco - Chicago; październik 1990 - czerwiec 1992).
"Ząb" to pseudonim dowódcy Brygady Świętokrzyskiej NSZ, Leonarda Szczęsnego Zub-Zdanowicza herbu Jastrzębiec, ur. w 1912 r. w Popowcach pod Staro-Konstantynowem na Wołyniu. Po uzyskaniu przez Polske niepodległości w 1918 r. rodzina Zub-Zdanowiczów przeniosła się  w okolice Opola Lubelskiego (majątek Polanówka). 

Wydane sumptem własnym Autora - 1994 r.  Dystrybucja SCS "Transpol" sp. z o.o. 

3/ Broszura 19-stronicowa z 1991 r. autorstwa  Wiesława  Romanowskiego pod tytułem:
"Wojskowe organizacje Stronnictwa Narodowego"

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Wrotycz1 10 grudnia 2025 12:21
10 grudnia 2025 12:31

Ukrywał się wchodząc na wystawę...:). Jacy głupi nyli ci ubecy. Innych rozpoznawali i nie dawali szans, a ten niczym James Bond. Brakuje tylko kobiet w jego życiorysie. No ale pewnie kiedyś się dowiemy, że dokumenty wystawiała mu Wolińska...

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 10 grudnia 2025 11:17
10 grudnia 2025 15:24

"Sasin  to  CYMBAL,..."

 

PiS to jeden wielki stos cymbałów.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 10 grudnia 2025 15:24
10 grudnia 2025 17:17

W polskiej polityce króluje  tzw. selekcja negatywna. Z kolei generuję ją spatologizowana ordynacja wyborcza.

Spatologizowany efekt tj.  politycy, mający wszak  świadomośc własnej niekompetencji, nie zmienią sami z siebie tej ordynacji, która to zmiana spowodowałaby wymiecenie ich z polityki (gdzie praca lżejsza niz sen, a ponadto nie wymagająca żadnych merytorycznych kwalifikacji).
Wniosek: syndrom błędnego koła powoduje, że nadzieja w tej kwestii umiera jako pierwsza.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 10 grudnia 2025 15:24
10 grudnia 2025 17:42

To nie są cymbały. To są zawodowi aparatczycy z zasobow personalnych MSW. Tzw. zasób kadrowy: niższy lub wyższy. 

https://wgospodarce.pl/informacje/153802-sad-pomowienia-i-falszerstwa-bylego-oficera-wsi-w-sprawie-skok-wolomin

Pierdoły o WAT i Fundacji Pro Civili granic nie mają. Co rok kwoty wzrastaja wielokrotnie. Im dalej tym więcej. To byl obszar konfrontacji byłe sb w aparacie skarbowym żądne kasy i WSI z otoczeniem robiącym kasę. Byłem świadkiem w kilku procesach i mogę się tylko pośmiać. Gazeta Polska probowała robić sensację i widywaliśmy się na sali sądowej. przestali przychodzić bo dowody nie pasowały a i sędziowie byli niepodatni na pierdoły. A kogo w Wołominie nie było? Od Wałęsy poczynając- gość na obchodach rocznicy Wołomina, chyba nawet w pochodzie szedł. Najlepszy byl jeden z czerwonych co jak zaśpiewał międzynarodówkę to kredyt dostał. Co było dalej? to juz indywidualne wybory tych od Getin Banku, FOZZu, i szeregu innych 'biznesów'. SKOK NIKE ulokowany w MSW miał takie samo oprogramowanie jak SKOK Wołomin - dostarczane przez tą samą firmę. No i upadł. Powody te same. 

https://qwerty.szkolanawigatorow.pl/qwerty-raport-z-likwidacji-wsi-zrodla-vs-sumlinski

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 18:08

Taka uwaga na marginesie.
Co do Jaszczura, to paradoksalnie jest w tym wszystkim "autentyczny"(w dużym cudzysłowie), wszyscy wiedzą, że on gra rolę, że mundur to jest kostium, ale ci jego widzowie chyba akceptują ten układ, on się wygłupia, oni mają z tego fun i są zadowoleni. 
Co do Pana Gaśnicy to jego zwolennicy są bardzo poważni i chyba nie rozumieją, że przed nimi odbywa się przedstawienie.
Oczywiście obydwaj są szkodliwi bo na zachodzie mogą ich pokazywać jako "przykład polskiej nietolerancji i zaściankowości", ale mamy tu "ciekawe" zjawisko.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 10 grudnia 2025 17:42
10 grudnia 2025 18:59

"To nie są cymbały. To są zawodowi aparatczycy z zasobow personalnych MSW. Tzw. zasób kadrowy: niższy lub wyższy."

 

Czyż to nie wszystko jedno?

Każdy aparatczyk to dla mnie cymbał.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 10 grudnia 2025 17:17
10 grudnia 2025 19:04

"Spatologizowany efekt tj.  politycy, mający wszak  świadomośc własnej niekompetencji, nie zmienią sami z siebie tej ordynacji, która to zmiana spowodowałaby wymiecenie ich z polityki (gdzie praca lżejsza niz sen, a ponadto nie wymagająca żadnych merytorycznych kwalifikacji)."

 

Dokładnie.

Polityka w Polsce to bezpieczna przystań i solidna emerytura, zwłaszcza jak gość wskoczy na parę lat to europarlamentu.

Klasyczny przykład Migalski.

Do polityki pchają się miernoty.

Kasa, pewna posada. pełny brzuch i zero odpowiedzialności.

I przy okazji można dorastające dzieci ustawić, i szwagrowi pomóc, i cioci Basi....itp.

zaloguj się by móc komentować

Paris @MZ 10 grudnia 2025 11:42
10 grudnia 2025 19:15

Tez  nie  wiedzialam,...

...  co  bylo  grane,  ale  po  dzisiejszym  wpisie  i  po  komentarzach  Nawigatorow  jest  juz  duuuzo  jasniej  !!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 10 grudnia 2025 18:08
10 grudnia 2025 19:17

Jak do mnie dzwonił i groził mi śmiercią, to też grał rolę czy był autentyczny? Bo nie mogłem się zorientować

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:17
10 grudnia 2025 19:24

Groził panu śmiercią, panie Gabrielu?

Ta szuja czołowa?

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 10 grudnia 2025 17:17
10 grudnia 2025 19:25

Dokladnie  tak,...

...  i  dlatego  nie  chce  mi  sie  juz  wiecej  ,,glosowac,,  na  tych  samych  CYMBALOW,  bo  to  mija  sie  z  sensem  i  celem  !!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 10 grudnia 2025 19:24
10 grudnia 2025 19:30

Tak, bo jako pierwszy napisałem, że jest aktorem. Zresztą tutaj. To był rok 2016, na targach w Bytomiu byliśmy i on zadzwonił

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:17
10 grudnia 2025 19:32

Oh  la  vache  !!!

 

A  to  MENDA  ,,zatroskana,,...  normalnie  SZOK  i  SKANDAL.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2025 19:32

Zupełnie wyrwane, ale jest o kolorach:

 I nie na lisa, ale na zające.

 

P.S.

Gatunek ssaka drapieżnego, ale gatunek ssaka.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:30
10 grudnia 2025 19:38

Wiedzialam,  ze...

...  ten  Olszanski  jest  aktorem  !!!

 

I  to  chyba  troche  wczesniej  niz  w  `16  roku,  ze  to  maz  Agnieszki  Fatygi,...   ale  nie  wiedzialam,  ze  on  to  ten  caly  i  dety  ,,jaszczOr,,...  bo  nie  interesowalam  sie  nigdy  typem  spod  ciemnej  gwiazdy.

,,OdwaRZny,,  byl,...  sie  nie  bal,  KANALIA  jedna,

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:30
10 grudnia 2025 19:48

"Tak, bo jako pierwszy napisałem, że jest aktorem. Zresztą tutaj. To był rok 2016, na targach w Bytomiu byliśmy i on zadzwonił"

 

On jest takim aktorem jak i ja.

Z tym że ja szują nie jestem.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 10 grudnia 2025 18:59
10 grudnia 2025 20:05

Lecz wyrachowany i wykształcony.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @qwerty 10 grudnia 2025 20:05
10 grudnia 2025 20:19

na dodatek sam reżyseruje swoje role

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:30
10 grudnia 2025 20:20

Zresztą jeśli chodzi o szuje to, przypomina mi się panie Gabrielu, rozmowa w saloniku politycznym [potylicznym?] Rafała Ziemkiewicza ładnych parę

lat temu.

Jan Pietrzak, absolwent liceum wojskowego Korpusu Kadetów im., Karola Świerczewskiego, oraz absolwent Wyższej SzkołyNauk Społecznych przy KC PZPR,

siedział w tym saloniku wraz z innymi polskimi konserwatystami, i nagle się bardzo zdenerwował, mówiąc:

"dlaczego rządzą nami szuje, jest przecież takie słowo w języku polskim, szuje!"

 

Drugi konserwatysta, Rafał Ziemkiewicz, próbował go uspokajać, tzn. wykonał taki ruch mimowolny, jakby chciał swojego konserwatywnego kolegę Pietrzaka uspokoić,

coś w stylu aktora ze sztuki "Nobody Loves an Albatros".

 

Ale konserwatywny Jan Pietrzak jakoś nie mógł się uspokoić.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @Szczodrocha33 10 grudnia 2025 19:48
10 grudnia 2025 20:45

Jaka szuja...
Tarzan!

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:17
10 grudnia 2025 20:49

Zapomniałem o tym kompletnie.

On cały czas gra.

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @stanislaw-orda 10 grudnia 2025 20:19
10 grudnia 2025 20:55

żartobliwie to tak: cymbałowość zorganizowana. To są całe grupy znakomicie osadzone w aparacie państwa.

zaloguj się by móc komentować

Paris @zkr 10 grudnia 2025 20:45
10 grudnia 2025 22:17

Wylinjaly,...  o  WREDNYCH  i  PODLYCH  waskich  oczach  !!!

zaloguj się by móc komentować


valser @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2025 19:30
10 grudnia 2025 23:29

Powiem szczerze, ze mi umknal ten watek. Moze to i lepiej. Ja bylem w 2016 roku niezle zeschizowany podczas tej imprezy. 

Nieboszczyk bolszewik Tomasz Kalita - https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_Kalita wystosowal pismo do owczesnego prezydenta Bartyli, zeby faszystom nie udostepniac w Bytomiu publicznych obiektow. Ja juz wtedy bylem podpisany z BCK i mialem powydawane pieniadze i musialem liczyc sie z tym, ze wiele rzeczy moze sie odwrocic i pytania "o czym beda mowic prelegenci" padaly, w takich kontekstach czy nie bedzie czasami "kontrowersyjnych tresci"? Dzisiaj sie moge tylko z tego smiac, ale wtedy realne bylo odwolanie imprezy, czy wycofanie patronatu prezydenta miasta nad impreza. Prezydent nie pekl i utrzymal impreze i patronat, ale na samej imprezie sie nie pokazal. 

Ja oprocz oficjalnej ochrony obiektu i woluntariuszy w odwodzie mialem jeszcze Losia i brata, co powiedzmy przelozyloby sie na wyeliminowanie jakis 10- 15 lbow, ktorych bysmy planowo wykasowali, ale przy wiekszym skladzie to mogloby byc roznie. W odwodzie jeszcze mialem Benka z trzyosobowa ekipa na telefon, dodatkowo platna za interwencje, ale oni by sie w 15 minut nie pojawili wiec w razie awarii trzeba byloby wykonac telefon i grac na czas. 

Schizowalem sie na powaznie po tych tekstach Kality, ze jakies lewicowe bojowki wjada na obiekt i narobia gnoju, ale tez spodziewalem sie telefonu, ze "na obiekcie jest bomba". Wiadomo co sie wtedy dzieje - ewakuacja i jest po imprezie. 

Pisalem juz o tym, ze gdyby ta impreze odwolali z powodu akcji bolszewikanieboszczyka Kality, to ja bym mu rachunek wystawil i on by w jednym kawalku nie dociagnal do swojej rzeczywistej ostatniej godziny. 

Zwlaszcza w pierwszy dzien chodzilem nabuzowany i ekipa co wtedy wykorzystujac impreze usilowala zbierac podpisy po jakims projektem ustawy o dostepie do broni, zostala przeze mnie osobiscie spacyfikowana i pozbawiona sprzetu do zbierania podpisow. Te popierdulki zadzwonily na straz miejska i zameldowaly "zniszczenie mienia". Przyjechali kumple, byli zawodnicy hokejowej Polonii, ktorzy pracowali w Strazy i sprawa sie rozmyla, a goscie splawieni z terenu. 

A w sumie to szkoda, ze Jaszczur do mnie nie zadzwonil, bo musialby wtedy przemyslec tekat  jak ciezko sie wydlubuje czerwone kozy z nosa polamanymi palcami?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 10 grudnia 2025 23:29
11 grudnia 2025 04:48

Kolejny walczący z faszyzmem.

 

Delikwenta trzeba by załatwić jak na tym rysunku Mleczki.

Postawić przed sobą, i rzec: no to za wolność naszą i waszą"

i w ryło, aż się kopytami nakryje.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 10 grudnia 2025 23:29
11 grudnia 2025 07:02

Gadaliśmy o tym. I z Łosiem też. Siotra jego żony mieszkała, a być może i mieszka w Bytomiu. Odwalił wtedy cały standardowy swój występ przez telefon, aż się rozłączyłem. 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 11 grudnia 2025 07:02
11 grudnia 2025 08:33

Tego Jaszczura ktos sponsoruje od lat i nikt chyba jeszcze nie ustalil z czego ten lysy bulbas zyje i kto mu to wszystko podpowiada? On sam jest za glupi, zeby to wszystko wymyslac.  Jego dzialanie to ustawiona nie wiadomo przez kogo dlugofalowa prowokacja. Jak ktos sobie przyszywa motto wykletych "Smierc wrogom Ojczyzny" i odwala takie numery jak Jaszczur i jego kolega z nadwaga, to znaczy, ze jest podlaczony do rury z gotowka i ta rura ma kolor czerwony. Inaczej to sie nie bilansuje. On wali kupe, podobnie jak Braun i to idzie czesciowo na nasze konto i wszystkich innych "Polakow patriotow". 

On jest niezle podwieszony, bo on obstawial "artystycznie" rocznice Radia Maryja. Nota bene tam widac, ze Jaszczur nie ma glosu i spiewac nie umie. Wyszla tragedia. Rzezil i glos mu sie lamal. Przywital sie z publika jak Grzegorz Braun wiec punkty styczne sa. Ciekawe kto mu ta fuche zalatwil? 

https://www.youtube.com/watch?v=6Rphw4QVZ4Y

Jego perormance poszedl na konto Radia Maryja, ze wyciagneli Jaszczura i ten ledwo co wokalnie wyrobil. Ogolna zenada. 

Zona Jaszczura juz nieboszczka. Ona tez aktorka i byla znana z tego, ze w kazdym filmie pokazywala cycki. Ich corka - Jaszczura i Agnieszki Fatygi - ma podobnie jak matka. Kreci glownie castingi do burdelu. 

Anyway... on tak dalej bedzie rzezil i blaznowal, dopoki  ktos anonimowo na jakims evencie sie po nim nie przebiegnie i nie wyklepie maski. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 11 grudnia 2025 08:33
11 grudnia 2025 08:40

Na początku karmił się naszymi blogami i ja to wiem na pewno. Potem dostał jakieś wytyczne. Jego występy u Rydzyka miały dość oczywisty charakter, ale księżom to, jak wiadomo nie przeszkadza. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 11 grudnia 2025 08:33
11 grudnia 2025 08:49

Czyli szuja jaszczur w patostrimerkie poszedł. 

A córa na rasową kurewke wygląda. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 11 grudnia 2025 08:49
11 grudnia 2025 08:50

Wie pan co, powstrzymajmy się od takich ocen, bo zniżamy się do jego poziomu

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 11 grudnia 2025 08:40
11 grudnia 2025 09:17

Jaszczur to zlodziej i pasozyt, kradnie i karmi sie tresciami ukradzionymi. On mial tez period kiedy robil na zywca copy-paste z Leszka Zebrowskiego, potem z Bartosiaka. Lazi, medzi i pasozytuje. On juz teraz robi za bojownika o wolnosc i demokracje, siedzial w wiezieniu za "wolnosc slowa". Mysle, ze ta odsiadka to moze byc start do politycznej kariery i byc moze za chwile zobaczymy Jaszczura jak wystartuje do sejmu z listy Konfederacji obok Brauna. Tak wystartowala kariera Brauna, po odsiadce we Wroclawiu. 

Na tym jubileuszu Radia Maryja chyba byl jakis kierownik artystyczny, producent i scenarzysta, chociaz wrazenie jest takie, ze chyba sobie te szczegoly odpuscili i poszli na zywca i improwizacje. Wyszla z tego tragedia. Ja nie wykluczam, ze to byl zwykly sabotaz, zeby polozyc impreze i zniechecic ludzi do calego projektu. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 11 grudnia 2025 08:49
11 grudnia 2025 09:21

Tak sie porobilo, ze krecenie "odwaznych scen" jest czytane jako robienie kariery. Ja tu specjalnie sie nie jaram, bo Krystyna Janda pokazala klate i reszte od pasa w dol w jakis trzydziestu produkcjach, ostatni raz jak juz byla po szescdziesiatce. Jest "uznana artystka" i to wlasciwie wszystko co mozna tutaj powiedziec. To znaczy w ich przypadku sztuka jest na tyle dyskusyjna, ze musi miec charakter uznaniowy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 11 grudnia 2025 09:17
11 grudnia 2025 09:35

Tego rodzaju polityczne kariery mogą preparować jedynie starsi i mądrzejsi. I niech mi nikt nie próbuje tłumaczyć, że jest inaczej

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 11 grudnia 2025 09:35
11 grudnia 2025 09:44

Areszt czy wiezienie to miejsce gdzie mozna spokojnie bez swiadkow porozmawiac, gdzie klient jest pod cisnieniem, w malo komfortowej sytuacji i mozna go skutecznie zaofertowac. I tak sie to robi. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser 10 grudnia 2025 23:29
11 grudnia 2025 20:04

To prawie dziesięć lat temu !

 

Dziękuję !

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 11 grudnia 2025 09:17
11 grudnia 2025 20:26

Cele działania są prozaiczne: rozwalić legendę i fakty o NSZ oraz o całym etosie oporu. Konczy sie zawsze tak samo- Stalin mial rację- i to jest na finał.

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 11 grudnia 2025 20:26
12 grudnia 2025 04:06

Z haslami trzeba uwazac, bo jak sie nosi naszywke "smierc wrogom ojczyzny", to lepiej chyba byc bardziej specyficznym w przekazie i uzywac bezposredniego przekazu, np.  "smierc czerwonej zarazie". No, ale generalnie jest tez tak, ze przypeta sie jakis Bolek i sobie wepnie w klape "matkieboskie", powiesi portret Pilsudskiego na scianie i bedzie jechal patriote. Zeby z tego obledu sie wydostac, to trzeba chyba anonimowo przywdziac jakis czarny unifom, kominiarka i mlotem w leb Jaszczura. 

Tymczasem Jaszczur pojawil sie u Jaruzelskiej. To jest juz wejscie na wyzszy poziom patologii.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 12 grudnia 2025 04:06
12 grudnia 2025 08:21

"A gdy już się zmierzchać miało, to się wtedy okazało,
Że to nie są milicjanci, lecz to byli przebierańcy!
Czas by już na finał, puenta się zaczyna:
Coraz więcej przebierańców, coraz trudniej o oryginał
."

 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @gabriel-maciejewski
12 grudnia 2025 12:14

> Nas z kolei prowadzi to do kwestii najważniejszej – w jaki sposób przedwojenne struktury państwa przerośnięte były agenturami i co to były za agentury? To jakoś nie ciekawi nikogo, choć powinno, bo z tego wzięły się wszystkie katastrofy Polski w XX wieku.

Ale zadawanie takich pytań prowadzi do kolejnych niebezpiecznych - jak to jest że w Powstaniu sie biją dzieciaki? Dorosłych zluzowanych z armii brakło? I nagle się okaże że cała "narracja patriotyczna" sprowadza się do przekazu dla rozemocjonowanych nastolatków, by mieć do dyspozycji "te kamienie rzucone na szaniec". Powstanie, NSZ, Wyklęci, etc. 

Natomiast Grzegorz Braun i jego rola jako (płatnego?) prowokatora (od Tuska?) powinna być oczywista od 2014 kiedy zaczął chciał zrobić  okupacje PKW. Jeszcze dwa miesiące wczesniej miał wykłady, o tym jak nie ulegać prowokacjom, o tym jak to Powstanie Listopadowe było grane z zewnątrz, a tu nagle sam z siebie pomaga budować narracje o zagrożeniu demokracji przez prawicowych radykałów. Kto tego wtedy nie widział ten po prostu nie powinien się wypowiadać o polityce

Inna sprawa, że miał tak łatwo także dlatego że prawica PiSowska to chyba w większości sama myśli o Polsce jako o "Tym Kraju" biorąc pod uwagę jak szeroko otworzyła rynek pracy dla ludzi spoza dawnej I Rzeczpospolitej. 
https://dynamitard.szkolanawigatorow.pl/perspektywy-polskiego-rynku-nieruchomosci

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @dynamitard 12 grudnia 2025 12:14
12 grudnia 2025 12:22

Najpierw  "antysystemowego bohatera" należy uwiarygodnić w jego antysytemowej niezłomnosci, aby młodsza populacja, mało co pamiętająca, a jeszcze mniej kojarząca, poszła za nim niczym za flecistą z Hammeln.

Adasia M. (i paru innych) swego czasu również podobnie  "uwiarygadniali.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować