-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O ekumenizmie i intelektualistach

Jak to już kiedyś napisałem – nic nie jest tym czym się wydaje. I ja się o tym boleśnie przekonałem zaczynając tę swoją bieda-karierę na rynku wydawniczym. No, ale nawet po takiej konstatacji nie można porzucać swoich marzeń i planów, bo kiedy weźmiemy się za następne realizacje, one także okażą się czymś innym niż myślimy. I tak w kółko.

Ludziom się wydaje, że ekumenizm to wynalazek młody, współczesny właściwie. Niektórzy mają inne złudzenie – że dotyczy on tylko chrześcijaństwa, choć od dawna już można uczestniczyć we wspólnych nabożeństwach z Żydami i muzułmanami. Aranżuje takie nabożeństwa także papież. No, ale czy ekumenizm jest nowy i czy jest tym, za co się go uważa? W wiki czytamy, że narodził się w XIX wieku wskutek zeświecczenia społeczeństwa. To ciekawe, bo oznacza owa formuła, że kościoły i związki wyznaniowe w krajach, które zrezygnowały z życia religijnego w rozumieniu katolickim, zaczęły tracić wiernych. No i ktoś wpadł na ciekawy, nie powiem że sprytny pomysł, żeby tych wiernych podebrać papieżowi. Była oczywiście próba nawracania Żydów w Białymstoku przez misje anglikańską, ale zakończyła się fiaskiem. Prawosławnych ciężko się nawraca, bo od pewnego poziomu w górę wszyscy są urzędnikami tajnych kamer moskiewskich, pozostają więc katolicy. Oni chętnie będą bratać się ze wszystkimi i wsłuchiwać w słowa płynące z ust „braci odłączonych”. Nie mogą bowiem nic więcej zrobić. Jak ktoś przychodzi do katolików dobrze zorganizowaną grupą i deklaruje dialog, można go tylko wpuścić i wysłuchać. Potem zaś trzeba jeszcze wysłuchać zarzutów o nietolerancji, obskurantyzmie i płytkości wierzeń, sprowadzonych do rytuału, który jest pusty. Bo ta formuła jest nieodłączną częścią ekumenizmu. Wielu z nas jednak myśli, że jest ona tylko produktem ubocznym. To znaczy pojawia się w przestrzeni dialogu stworzonej przez ekumenizm, bez intencji. Myślę, że jest inaczej, a ludzie nie rozumieją do końca istoty tego dialogu. Właśnie w takich postawach istota ekumenizmu ujawnia się w całej pełni. Chodzi o to, żeby zdewastować to co w Kościele najważniejsze i pozostawić pustkę duchową, taką samą jaka istnieje od dawna w kościele anglikańskim. Potem zaś odpowiedzialność za to zrzucić na papieża i wskazać, że nie za bardzo starał się on zrozumieć głębię duchową prezentowaną przez partnerów dialogu ekumenicznego.

Co ułatwia ten dialog? Postawa biskupów, którzy wzywają wiernych do posłuszeństwa i otwartości. I ja tu nie zamierzam krytykować biskupów, czy nie daj Boże papieża. Jak wiecie słabo znam się na sprawach duchowych, ale udostępniam to miejsce księżom i zakonnikom, którzy są w tych kwestiach dobrze „obcykani”. Ja tylko, starym swoim zwyczajem, mam do zaproponowania pewien rodzaj obskuranckiego rozumowania, które wskaże przede wszystkim na to, że ekumenizm nie jest zjawiskiem nowym, ale starym i występującym cyklicznie, a do tego jeszcze ujawni ono, że nigdy nie ograniczał się do dialogu wewnątrzchrześcijańskiego. Przeciwnie, od razu stawiał na porozumienie i otwarcie przestrzeni dialogu pomiędzy Kościołem, a islamem i Żydami. Jak ja to udowodnię? Jak zwykle, z wdziękiem prestidigitatora. Każdy kto przeczytał II tom książki „Kredyt i wojna” na pewno już dawno zrozumiał, jaka jest istota ekumenizmu, a jeśli nie, to nieuważnie czytał, albo zapomniał. No to przypomnę. Oto w XIII wieku, na południu dzisiejszej Francji, a w wówczas w hrabstwie Tuluzy i w domenie cesarskiej wypuszczonej w lenno królowi Aragonii, czyli w Prowansji istniały niewielkie mennice obsługujące, jak chcą badacze, rynek lokalny. Wypuszczały one srebrne soldy z napisem – Allah akbar, a ich zarządcami, w niektórych przypadkach byli katoliccy biskupi. Południe dzisiejszej Francji w XIII wieku to był ten tygiel, w którym wykrystalizowały się diamenty ekumenizmu, przywołane nie tak dawno z mroków przeszłości i dziś, na naszych oczach, szlifowane do jeszcze większego połysku. Jeśli się nad tym wszystkim zastanowicie głębiej, zrozumiecie, że inaczej być nie mogło i nie może.

Czym XIII wieczny ekumenizm różnił się od naszego, bo czymś się różnił, prawda? No, dziś już nie można sobie założyć mennicy w jakimś grajdołku i wypuszczać soldów z różnymi napisami obsługujących lokalny rynek. No, ale jak lokalny, że wrócę do istoty ekumenizmu, jak napis wskazuje, że w chrześcijańskich krajach nie można było tym obracać? Gdyby ktoś tak zrobił mógłby, przez ojców inkwizytorów, być poproszony o zaniechanie tego procederu. Oj tam, oj tam…wiadomo, że puszczano to na północną Afrykę i Bliski Wschód, ale po co o tym gadać? Lokalność, w przypadku interpretacji faktów historycznych jest takim samym wytrychem, jak dialog w przestrzeni ekumenicznej. Wszystko w przeszłości było lokalne, a każdy kto wchodzi do kościoła i modli się po swojemu chce po prostu dialogu. To jasne.

Wracajmy do różnic w ekumenizmie dawnym i współczesnym. W tym dawniejszym tylko niektórzy biskupi angażowali się w dialog pomiędzy religiami, jak to wykazałem powyżej. Nie wszystkie zarządzane przez biskupów mennice biły srebrne soldy z napisem – Allah akbar. I nie wszystkie mennice były zarządzane przez biskupów. Byli też zapewne tacy biskupi, którzy nie wzięliby do ręki solda ze wskazanym napisem. W dawniejszym ekumenizmie, jak papież zbytnio angażował się w dialog międzyreligijny nazywano go antypapieżem i wybierano na jego miejsce kogoś innego. Potem dochodziło do serii starć, a czasem do podziału Kościoła, ale – podkreślmy – dialog toczył się przez cały czas. Dyskutowano w aranżowanych debatach, pisano listy, rzucano klątwy, a także werbowano armię i ruszano w pole. Dawniejszy dialog ekumeniczny był po prostu wielopłaszczyznowy i o wiele bardziej dynamiczny niż ten dzisiejszy.

Czy możemy uznać dialog ekumeniczny za postawienie w stan likwidacji i wezwanie syndyków z obszarów różniących się religijnie i kulturowo by za nas posprzątali? No, w zasadzie tak. Za sprzątanie jednak trzeba zapłacić i stąd te srebrne soldy. Trzeba je też czymś zamaskować, bo jak się lud przywiązany do pustych rytuałów zorientuje co jest grane, może być różnie. Jeszcze to srebro stopią i wleją komuś do gardła. I do tego, by istotę ekumenizmu zasłonić służą właśnie intelektualiści. Jak wszyscy wiedzą św. Franciszek nie był intelektualistą, a jego powołanie nie dokonało się na uniwersytecie. Bo ówczesny uniwersytet, zdradzał, według papieży, nie objawiających ciągot do ekumenizmu, zbyt duży entuzjazm wobec dialogu. Plan i głębokie przekonanie, niesłusznie brane za odruch, by szukać ratunku wśród mistyków i prostaczków, było jedynym wyjściem. Czy jest nim dzisiaj? Powątpiewałbym, bo sytuacja trochę się zmieniła. Uniwersytet już nie jest instytucją kościelną, ale intelektualiści pozostali i rekrutuje się ich również spośród prostaczków. I to jest klęska najgorsza.

Oto siedmiu intelektualistów, niczym siedmiu wspaniałych, podpisało właśnie list w obronie więzionego księdza Olszewskiego. Czy takie rzeczy były w ogóle do pomyślenia w czasach św. Franciszka? Władza zamykająca duchownego za to, że obracał pieniędzmi, na co ponoć nie miał kwalifikacji? No nie wiem. Istnienie tej mennicy bijącej srebrne soldy, wskazuje, że chyba nie. Dialog poszedł za daleko. Biskupi milczą i nie piszą żadnych listów, przeszliśmy więc z fazy dyskusji gwałtownych i taki sporów doktrynalnych do fazy porozumień milczących. Episkopat wie, że prokuratura wie, a ta z kolei wie, że episkopat wie, że ona wie. Srebrne soldy z napisem Allah akbar krążą zaś pod stołami. Po co więc potrzebni są intelektualiści? Tego zrozumieć nie sposób, ale może wymieńmy ich nazwiska: Jerzy Kalina, Antoni Libera, Lech Majewski, Andrzej Nowak, Jan Polkowski, Wawrzyniec Rymkiewicz i Bronisław Wildstein. Kim jest Jerzy Kalina dowiedziałem się w tym momencie z wiki. Antoni Libera to znany grafoman, autor jednej, pretensjonalnej powieści. Profesor Nowak wydaje się być osobą przypadkową w tym towarzystwie. Lech Majewski to reżyser. Jego ostatni film nakręcony w 2021 roku nosi tytuł „Brigitte Bardot cudowna”, kręcony był w Polsce i autor wiki nie zaszczycił go nawet opisem fabuły. Jan Polkowski to człowiek, o którym pisaliśmy wielokrotnie, kiedyś fotografował się z dziećmi i sarnami w jakimś swoim prywatnym zooparku. Był szefem mennicy za pierwszego PiS, co wskazuje go wyraźnie jako intelektualistę ekumenicznego. Wawrzyniec Rymkiewicz odziedziczył talent i misje po ojcu, a Bronisław Wildstein to sam nie wiem po kim. I aż dziwne, że pod tym listem nie podpisał się Lisicki. Najwybitniejszy intelektualista i mistrz dialogu. No, ale może są jakieś tarcia pomiędzy intelektualistami w Polsce i jedni nie podpisują tych listów, na których już widnieje nazwisko innych. Może się też okazać, że każda redakcja będzie publikowała swój list z nazwiskami swoich intelektualistów, adresowany do prokuratury Bodnara. W końcu jakoś ten dialog trzeba prowadzić. Kim w takim razie jest ten cały Bodnar? Jeśli weźmiemy pod uwagę zarysowany tu schemat okaże się, że przedstawicielem kalifa, którzy przybył, by sprawdzać czy napis – Allach akbar – jest dostatecznie i dobrze widoczny na srebrnych soldach bitych w mennicy zarządzanej przez biskupów i intelektualistów.

Miłej soboty życzę wszystkim. Módlmy się wszyscy za księdza Olszewskiego i niczego nie podpisujmy. Jak to powiedziano w czasie pewnego dynamicznego dialogu o ekumenizmie – Bóg rozpozna swoich. Pamiętajcie o naszych nowościach. Mamy wśród nich książkę prostego zakonnika, który nigdy nawet nie stał przy żadnym intelektualiście – ojca Stanisława Kowalskiego. Serdecznie zachęcam do jej przeczytania.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/mysli-z-kazan-brwinowskich-stanislaw-kowalski/

No i przypominam o innych nowościach

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/historia-kradziezy-wehikulu-niesmiertelnosci-jacek-drobny/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/pamietnik-kawalera-zakonu-sw-jana-alonso-contreras/

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jerzy-ossolinski-biografia-ludwik-kubala/

 



tagi: żydzi  islam  pieniądze  intelektualiści  ekumenizm  dialog  mennica  bodnar  ksiądz olszewski 

gabriel-maciejewski
12 października 2024 10:12
28     2148    10 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 20 zł 30 zł

Komentarze:

klon @gabriel-maciejewski
12 października 2024 10:52

<< Profesor Nowak wydaje się być osobą przypadkową w tym towarzystwie. >>>

Raczej zagubioną. Poparł także uznanie istnienia języka śląskiego. To nie wróży dobrze na przyszłość. Dla nas też. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @klon 12 października 2024 10:52
12 października 2024 10:55

Myślę, że postawa profesora  nie ma nic wspólnego z przyszłością, a na pewno nie naszą

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski
12 października 2024 11:44

A jednak nie wszyscy Bisupi milczą ,chociaż nie piszą listów.Apel Jasnogórski 11.09.2024 Bp Długosz:

https://dorzeczy.pl/opinie/632342/bp-dlugosz-do-bodnara-ws-ks-olszewskiego-dlaczego-pan-milczy.html

Także Bp Ignacy Dec i wielu innych.Trafiła się Tuskowi tłuska gratka,o biciu  srebrnych soldach bitych w mennicy ,ale na kurę znoszącą złote jaja polityczne.W sam raz służące jako bęben tatarski do bicia w KK. Tym bardziej "trza" pokazać,że 100 milionów dla S.Kulczyka na wymianę pieców jest zasadne ,bo ratuje planetę ,a ks.Olszewskiemu trzeba udowodnić,że brał udział w grupie przestępczej.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
12 października 2024 13:34

Pisanie listów 'takich' jest wyrazem bezradności, bezsilności, .... . Stanowi też o braku rozumienia czym jest prawo w RP.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
12 października 2024 14:36

"Allahu akbar" znaczy "Allah jest największy". Bóg rzecz jasna jest największy bo jest nieskończony, ale przymus podkreślania tego jest czegoś niebiblijny. W psalmach raczej najczęściej określany jest jako Najwyższy.

Zastanawiałem się skąd taki upór Bodnara w sprawie Ks. Olszewskiego, pani Karoliny i pani Urszuli. Być może to nagroda za trafienie i zatopienie przez Romanowskiego jakiejś organizacji. Kara za taką "samowolę" musi być spektakularna. Ale czemu nie dosięgła Ziobry tylko omsknęła się po Romanowskim i dopadła tę trójkę? Ksiądz Olszewski przecież nikogo nie tropił. Ani te panie. Dlaczego "ścisła gwardia" nie dała im należnej ochrony? Zaangażowali się w pomoc poszkodowanym przez przestępców. Należy się im gwarancja. 

"Srebrne soldy" to nowy trop. "Soldy" z wyżej wymienionej serii, jeśli "krążą nad głowami" Ks. Olszewskiego, pani Karoliny i pani Urszuli, to zdaje się mają coś wspólnego z przybyszami z Afryki i Bliskiego Wschodu. Ci bardziej garną się do zachodniej Europy, ale zachodnia Europa woli ich odsyłać do nas. Kościół w Polsce ma natomiast dobrą bazę noclegową, którą możnaby wykorzystać na zakwaterowanie rzeczonych przybyszów. Być może się mylę, ale zdaje mi się że "soldy" są tu "w potencji" jako przyszła dźwignia "dialogu międzyreligijnego" z rzeczony przybyszami. Ks. Olszewski jest sercaninem. Prownicjał sercanów napisał list w jego sprawie do KEP i Abp Wojdy. Ale z racji wyżej wymienionej listy i protesty Biskupów nic tu nie pomogą. Ks. Olszewski jest przetrzymywany na okoliczność wymuszania na Biskupach i zakonach zgody na przyjęcie przybyszów w ośrodkach kościelnych. Bóg zaś ma swój plan, który przeprowadzi na bazie wszelkich intryg i wbrew tym intrygom.  

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @qwerty 12 października 2024 13:34
12 października 2024 14:45

To jest też lans na uwięzionym. Żadne listy intelektualistów nie miały nigdy innej funkcji. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Magazynier 12 października 2024 14:36
12 października 2024 14:46

A jak wygląda realna pomoc procesowa dla tych pokrzywdzonych? Pisanie listów [nie dotyczy listoŵ środowiskowych tj. Np. do KEP,..] nie jest żadnym środkiem obrony. Obrona wymaga kontrakcji procesowych a nie biadolenia, że władza niedobra, etc. Prośby o łaskawość oprawców? ... Celem jest wyssanie wszelkiej wiedzy od tych ludzi. I w tle jest szukanie realnej kasy. Oraz propozycję typu: jak dacie to się trochę odczepimy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Magazynier 12 października 2024 14:36
12 października 2024 14:47

Bardzo ładnie to wyjaśniłeś. A nie jesteś intelektualistą jak Wildstein, tylko prostym nauczycielem

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BTWSelena 12 października 2024 11:44
12 października 2024 14:48

Jest tak, jak napisał poniżej Magazynier

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski 12 października 2024 14:45
12 października 2024 14:48

Dokładnie tak. My patrioci piszemy jak nas to oburza. Jak po nas przychodzili i przychodzą nadal o 6.01 to pies z kulawa nogą się nie ruszą.

zaloguj się by móc komentować

homsick @gabriel-maciejewski
12 października 2024 14:54

Troska o "soldy"  w wydaniu współczesnym...

Protestanci i muzułmanie dyskutowali nt. kryptowalut (wiara.pl)

Nie spoczną, dopóki nie zrobią Bogu tronu z mamony...

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
12 października 2024 15:05

Bieda - kariera na rynku wydawniczym? Może i tak, jedynie te piękne i mądre książki trochę protestują...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @homsick 12 października 2024 14:54
12 października 2024 15:08

Czyli dobrze trafiłem, nic się nie zmieniło

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Czarny 12 października 2024 15:05
12 października 2024 15:25

No, ale musimy stanąć w prawdzie. Taki Ziemkiewicz ma napisane na swoim twitterowym profilu - autor bestsellerów. Mróz sprzedale miliony egezemplarzy, Blanka, ta od walk w klatkach, jeszcze więcej ponoć...

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski 12 października 2024 14:47
12 października 2024 15:40

Bogu Dzięki, że nie jestem intelektualistą! Wszelka potencjalność bycia intelektualistą odeszła ode mnie, gdy zacząłem zmawiać różaniec. A kiedy zmawiałem go z Radiem Maryja, miałem wrażenie, że ucieka zamiatając ogonem ślady kopyt. Nadto intelktualiści nie są od wyjaśniania. Zajmują się olśniewaniem zwłaszcza niewiast swoim geniuszem. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Magazynier 12 października 2024 15:40
12 października 2024 15:44

Ta...znałem kiedyś kilka niewiast olśnionych przez intelektualistów, płakały że po jakimś czasie okazało się iż jeden z drugim posiada orzeczenie o dysfunkcjach psychicznych w stopniu znacznym. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski 12 października 2024 15:44
12 października 2024 15:57

Czyli mieli alibi na wypadek służby wojskowej i płacenia alimentów.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Magazynier 12 października 2024 15:57
12 października 2024 15:59

Tak, jak większość z nich

zaloguj się by móc komentować

Sinistram @gabriel-maciejewski
12 października 2024 16:13

Ekumenizm jaki znamy przecież z kościołów i ośrodków młodzieżowych, to krzyż wiszący w pustej białej sali nad stołem - jak u protestantów. Wszystko to najlepiej w dekoracjach hotelowo-gastronomicznych. Wykluczone są posągi świętych, obrazy świętych, nawy boczne, szczególnie Maryjne.  Wastwę pieśni zastępuje się piosenkami - wiele z tych gitarowych hitów przyszło właśnie od protestantów. 

Przepraszam, że się tak tu udzielam, ale akurat jestem w środku takiej wspólnoty i mam bliską styczność. Wymiana pieśni na koncerty uwielbiające ,,uśmiechniętych chrześcijan", a modlitw na wybuchy emocji postępuje. 

Do czego służy taki kościół opustoszony, doskonale Pan opisał, do transferu wiernych do innych ,,kościołów". I ja to akurat wczoraj omawiałem z kolegą na przykładzie pewnego przypadku, dominikanina Marcina Mogielskiego, który podobno przeszedł do kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w proteście przeciw traktowaniu ofiar nadużyć seksualnych...

Pytam kolegi, jak to możliwe, że katolicki duchowny przechodzi do protestantów i nie uważa, że traci życie wieczne? A co z całym kośiołem świętym, świętymi, tradycją. Co z Matką Boską, najlepszym naszym stróżem chroniącym od szatana? 

Odpowiedź znalazłem w tym wpisie

"Jak mi kiedyś opowiadał ks. Michał Jabłoński, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej, obecnie większość parafian to byli katolicy."

A kim jest Pastor Michał? Za wiki:

"W 2019 poparł inicjatywę organizacji Tęczowego Piątku w szkołach przez Kampanię Przeciw Homofobii, której celem było wsparcie nastolatków LGBT+[8]. W 2021 w wywiadzie dla Gazety Wyborczej pastor Michał Jabłoński zadeklarował, iż jest gotów błogosławić związkom jednopłciowym." 

W 2021 "pastor Michał Jabłoński wraz z ks. Wojciechem Lemańskim próbowali bezskutecznie przekazać w Usnarzu Górnym, żywność, wodę i lekarstwa grupie migrantów koczujących na granicy polsko-białoruskiej."

Skoro pastor przyznaje skąd pochodzą jego nowi ,,wierni", to oczywiste, że rekrutację prowadzi się w kościołach katolickich tu i teraz. Zabawne, Anglicy mówiąc chrześcijanie nie mają na myśli katolików. A protestanci (w tym nasi) rozumieją to doskonale, cytuję z zasłyszanej rozmowy ,,I am a christian and my friend is catholic". 

Zatem ekumenizm to wymiana katolików na chrześcijan, podmiana ich narzędzi kultu/komunikacji na narzędzia protestanckie. Idealny ,,ekumeniczny chrześcijanin" to ten który widzi tylko słowo i krzyż, tak, by nie widząc różnicy między kościołem świętym a Augsbursko-Ewangelicznym (lub innymi denominacjami), przejść sobie suchą nogą od katolicyzmu do fajnopolskiego uśmiechniętego chrześcijaństwa. 

Pod Twoją Obronę...

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski 12 października 2024 14:48
12 października 2024 16:24

Przyznaję,do głowy mi to nie przyszło,bo to wyższa szkoła jazdy-taka droga. Oczywiście lewusom-wszystkie drogi prowadzą do Rzymu,ale do łomotu w KK... Pan Wacław , to mądry człowiek i wiele mi się rozjaśniło  po tym komentarzu.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
12 października 2024 17:22

O ekumenizmie wiem niewiele.

Był w Lublinie, nieżyjący już dziś ojciec Wacław Hryniewicz, który działał na polu ekumenizmu i jak głoszono, był

znawcą teologii prawosławnej.

No i wiem o wspólnej modlitwie Jana Pawła II w Asyżu z przedstawicielami .......no, wiadomo czego.

 

Oraz że Ojciec Święty 14 maja 1999 ucałował Koran przywieziony w prezencie przez muezinów.

Tako przynajmniej rzecze polska wikipedia:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Pawe%C5%82_II#Ekumenizm_i_stosunki_mi%C4%99dzyreligijne

 

No ale żeby biskupi tłukli monetę z allahu, to w życiu nie słyszałem, żeby mi nawet kto zęby rwał, że tak się wyrażę.

I dlatego m.innymi z przyjemnością zawsze zaglądam na portal SN, bo kocham się uczyć nowych rzeczy.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Sinistram 12 października 2024 16:13
12 października 2024 17:40

Niby to wszystko jest tam jakoś logiczne co Pan napisał. Jest jednak małe ale - od małego dziecka chodzę do kościoła i jestem katolikiem, znam mnóstwo ludzi, którzy są tacy jak ja i nigdy nie spotkałem się z przypadkiem gdy jakiś heretyk próbowałby mnie przeciągać na swoją stronę, nie słyszałem też o takowych wypadkach od moich znajomych. Oczywiście moje osobiste doświadczenia nie muszą być reprezentatywne, no ale nie sądzę tak naprawdę, że mamy do czynienia z jakąś wielką ofensywą lutrzystów.

PS. Do tych nagabujących mnie nie wliczam oczywiście tych biednych świadków jehowy.

zaloguj się by móc komentować

Arte @Magazynier 12 października 2024 15:40
12 października 2024 18:30

 "Nadto intelektualiści nie są od wyjaśniania. Zajmują się olśniewaniem"   No, tak pięknej definicji intelektualisty nie spotkałam :) Jeden taki to tak olśnił moją znajomą muzyczkę, że powiła dwie córki, staciła zęby i rodzinną fabryczkę porcelany. No ale była młoda i tak naiwna, że nawet dyplomu nie zrobiła a groziło jej wyróżnienie. Zapewne intelektualiście nie w smak był nadmierny talent ukochanej.

zaloguj się by móc komentować

Sinistram @aszymanik 12 października 2024 17:40
12 października 2024 18:43

Matka Boża jest odpowiedzią. Ona jest płachtą na protestantów, Żydów i muzułmanów i na ich narzędzia polityczne.

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 12 października 2024 13:34
13 października 2024 11:29

Dokladnie  tak,...

...  oni  WSZYSCY  i  z  osobna,  ci  deci  ,,aLOtoZy  listu,,  sa  WON  !!!

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Arte 12 października 2024 18:30
13 października 2024 12:53

Znajomej bardzo współczuję. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 12 października 2024 14:45
13 października 2024 16:09

Tak,...

...  a  potem  na  tych  ..lansiarzach,,  wystrugaja  ,,nowe,,  ZEROWISKA  narodowi  ,,do  wieZenia,,  !!!

Taki  ,,modus  operandi,,.

 

Wpis  GENIALNY,  Panie  Gabrielu  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 12 października 2024 14:47
13 października 2024 16:13

Niech  zapomna  o  bazie  lokalowej  KOSCIOLA,  zlodzieje  jedne  !!!

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować