-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O dyscyplinowaniu i motywowaniu agentów

Będę kontynuował swój cykl notek „mongolskich”, bo temat jest niezwykle inspirujący. Dotarł do mnie próbny egzemplarz powieści Leona Cahun Niebieski sztandar. Udało nam się zachować w środku oryginalne ilustracje z XIX wydania i książka wygląda dobrze, jest duża, z wyraźnym drukiem, czytelną okładką i dobrze leży w ręku. Jest to powieść, jak mówiłem, ale nie często trafia się powieść europejskiego autora, która opisuje przygody azjatyckich stepowych wojowników dewastujących po kolei wszystkie krainy, które spotykają na swojej drodze. Taka konstrukcja treści przekonuje nas, że jest to powieść polityczna, przyodziana w kostium rozrywkowy, a jej zadaniem jest propagowanie idei, które dla społeczeństwa – zasobnego i lekko zaspanego – mogą być szokujące.

Ja zaś czytając ją wczoraj zastanawiałem się nad jedną kwestią – czy my słusznie uważamy, że najazd mongolski na Europę był zaskoczeniem? A jeśli tak, to dla kogo? Chodzi mi o to, z czyjej perspektywy pisane są relacje o tym najeździe i kto o nim rzeczywiście nie wiedział. Lub jeszcze inaczej – kto miał nakazane pisać, że nie wiedział? Trudno bowiem uwierzyć w to, że poszczególne europejskie królestwa były aż tak wsobne i mało dynamiczne, że nie znalazł się tam nikt, kto uderzyłby w dzwon na trwogę o właściwej porze. Przeciwnie, zaczyna nam w głowie kiełkować myśl, że zanim w ogóle doszło do najazdu, zanim Anglik tatarskiego chana rozpoczął swoją misję, na każdym dworze, w każdym miejscu, gdzie zapadały decyzje należało umieścić agenta lub agentów, którzy zajęliby się tym, o czym pisałem tu wczoraj – dyskretną propagandą. Niemożliwe, żeby ich tam nie było, choćby z tego powodu, że rozpoznanie prowadzone w Azji przez Węgrów, a także doniesienia płynące z Rusi wskazywać musiały na skalę zagrożenia. Tymczasem przyjmujemy, że nie została ona należycie rozpoznana.

Czasem, co sam czyniłem, katastrofę Polski i Węgier tłumaczy się szybkością z jaką poruszały się armie mongolskie. Kiedy czytamy Leona Cahun, a dokładnie prześledził on szlak i tempo w jakim poruszały się opisywane przez niego oddziały, zastanawiamy się, dlaczego ta książka jest tak dynamiczna. No, ale ze źródeł, które autor wykorzystał w swojej pracy wynika, że nie mogło być inaczej, a przez to opis przygód głównych bohaterów był dla autora niezwykle łatwy. Cały czas bowiem coś się działo i miało to jeszcze potwierdzenie w spisanych przez kronikarzy faktach. Leon Cahun w zasadzie nałożył pewien sporządzony przez siebie, na zlecenie rządu III republiki jak mniemam, schemat, na gotową historię. Ponieważ jego celem było przedstawienie Mongołów w jak najbardziej pozytywnym świetle, a do tego jeszcze pokazanie Niemców, Węgrów i Polaków jako pewnych siebie, krzykliwych, ale niemrawych w istocie wojowników, skazanych na klęskę, nie ma w Niebieskim sztandarze słowa o agentach czynnych w Europie. Ich misja Leona nie interesowała, albowiem kierował swoją powieść do ludzi łaknących przygody. Moglibyśmy ją nazwać rycerską, gdyby głównymi bohaterami nie byli stepowi koczownicy. Przy okazji, odkryłem jak sądzę, dlaczego Leon Cahun Niebieski sztandar nie jest dziś wznawiany we Francji. Przygody kapitana Magona są, a ten akurat tytuł nie. Myślę, że ze względu na to, iż muzułmanie są w nim opisani prawie tak samo fatalnie jak Niemcy. Leon nie ma dla nich zrozumienia i litości, a główni bohaterowie zwalczają ich ze wszystkich sił, a do tego jeszcze są od nich sprytniejsi.

Intencja z jaką Leon Cahun napisał swoją książkę, jest – mam wrażenie – identyczna z intencją z jaką Niemcy rozpoczęły kolaborację z Putinem. To znaczy Leon był przekonany, że bez francuskiego geniuszu, wschodnie imperium się zdegeneruje i nie będzie mogło uderzać z mocą w skostniałe i nie rozumiejące przyszłości struktury zachodu. Ten sposób myślenia miał może rację bytu w końcu XIX wieku, bo w książce Leona pod nazwą imperium mongolskiego kryje się imperium rosyjskie, współcześnie jednak jest on tylko pewnym bardzo oszukanym formatem. Propaganda niemiecka sugerująca, że Niemcy ucywilizują Rosję, gdyby ją przenieść do XIII wieku, tym formatem, który zdecydował o ślepocie i spowolnieniu ruchów w kręgach władzy na Węgrzech i w Polsce. To co widzimy dzisiaj, co możemy obserwować każdego właściwie dnia, ma uśpić nie tylko nas, ale także obywateli Niemiec i wzmóc z nich wiarę, że rząd chciał dobrze, ale okazało się iż nie miał racji. Co nie znaczy, że nie należy inwestować we współpracę ze wschodem. Pomyliliśmy się co do Rosji – mówią niemieckie elity – ale z Chinami łączy nas ten sam system wartości – jesteśmy dokładni, solidni i pracowici. Współpracując osiągniemy sukces. Czym będzie ten sukces? Tym samym czym miała być wojna prowadzona przez Rosję, dewastacją Europy i podporządkowaniem jej Niemcom. Tyle, że w tym nowym, a być może wcale nie nowym projekcie, do grona państw zdewastowanych dołączy także Rosja. Jak to w ogóle jest możliwe, że ktoś snuje takie plany? Zwyczajnie. Na stanowisku kanclerza znajduje się podwójny agent, który od lat sześćdziesiątych nie robi nic innego, jak tylko przygotowuje się do realizacji takich zadań. Nie interesuje go własny kraj, nie ciekawi go historia Niemiec, podobnie jak nie ciekawi to większości Niemców. Im się zdaje, że jak się przebiorą w mundury S.A. to będą jak S.A. Polityka prawdziwa zaś nie polega na opisywaniu jakichś wizji, szukaniu swojego miejsca w ciągu historycznych zdarzeń, tylko na zmienianiu struktury własności na korzyść tej organizacji, która władzę lokalną opłaca. Nikt już nie ma chyba wątpliwości, że jest po Rosji, a jej rolę przejmują Chiny. Im więcej mówią one o współpracy, tym sytuacja jest poważniejsza. Niemcy zaś zaczynają realizować politykę Chin. Jedna czwarta portu w Hamburgu została wynajęta chińskim firmom, co ponoć zaniepokoiło niemieckie służby. Nie wiadomo za bardzo co to są – niemieckie służby – skoro kanclerz przepchnął taką decyzję, choć – jak huczy w sieci – wszyscy mu to odradzali. Istotna kwestia sprowadza się do tego czy armia chińska jest już gotowa do marszu na zachód i czy użycie – ewentualne – broni jądrowej przez Rosję, ten marsz przyspieszy. Czyją stronę zamierzają w tej rozgrywce wziąć Niemcy, jest chyba dla każdego jasne. Nie wiemy tylko czy tę opcję wybiorą wszyscy Niemcy i jak Scholz będzie dyscyplinował niezdecydowanych. W co się na tę okazję przebierze?

Dziś nikt nie będzie mógł się – mam nadzieję – usprawiedliwiać tym, że o czymś nie wiedział, albo źle coś przemyślał lub zinterpretował. Nie ma bowiem miejsca na działania przypadkowe i to także każdy rozumie. Wszystkie postawy, akcje i kroki, nawet te, które wydają się najbardziej idiotyczne są intencjonalne, a ich wykonywanie możliwe jest tylko dlatego, że nie ma narzędzi prawnych dyscyplinujących zdrajców. Więcej – nie można ich tak nawet nazwać albowiem nikt nie wydał rozkazu, by wskazać zagrożenie. Przygotowują się doń tylko te organizacje, które mają wiedzę pewną. I nie zamierzają do tego namawiać innych, wychodząc ze słusznego założenia, że każdy ma swój rozum. Może i ma, ale decyzje zapadają już poza nim. Przypomnijmy więc jeszcze raz co takiego zrobiła węgierska szlachta w przeddzień najazdu Mongołów na Węgry. Otóż oskarżyła króla o to, że wyolbrzymia zagrożenie i nie słucha rad rozsądnych ludzi. My dzisiaj jesteśmy w o wiele gorszej sytuacji, albowiem władza w Niemczech buduje chińskie przyczółki, a nasza opozycyjna szlachta, chce, byśmy postawili na niemieckie komponenty zbrojeniowe. Niestety atmosfera w kraju jest taka, że tylko część społeczeństwa rozumie, jaka jest skala zagrożenia, a z tej części niewielu naprawdę w nie wierzy.

Dlaczego tak jest? Otóż dlatego, że schematy, w których funkcjonujemy, nieco przestarzałe i poważnie zdegenerowane, nie pozwalają nam przyjąć do wiadomości iż skorumpowane elity Niemiec, to nie miłośnicy marihuany i rozrywek z nieletnimi, ale zupełnie ktoś inny. Ludzie korzystający z fatalnego stanu cywilizacji zachodu, zabezpieczeni przez rozmaite kontakty, już to polityczne, już to biznesowe czy towarzyskie, stale dyscyplinowani przez Chińczyków, których zadaniem jest osiągnięcie pokojowymi i podstępnymi metodami tego, czego nie udało się osiągnąć rosyjskim blitzkriegiem. Często słychać w sieci pytanie – dlaczego Scholz popełnia takie błędy? On nie popełnia błędów, agent nie może ich popełniać, bo zostanie zdyscyplinowany. On realizuje cele i będzie je realizował nadal, tak jak nasza opozycja. I żadne argumenty, pochodzące z naszego świata ani do niego, ani do nich do trafią, a im bardziej będziemy się starali, tym będzie gorzej. Jedyne co można zrobić to uczynić zachód tym, czym był on w momentach chwały prawdziwej – sprawną, ekspansywną i świadomą swoich celów organizacją. Czy to jest w ogóle do zrobienia? Nie wiem. Polska na razie się zbroi w broń defensywną. To ważne, ale czy będzie miało kiedyś znaczenie? Czas pokaże. Bądźmy dobrej myśli.



tagi: niemcy  usa  porty  chiny  armia  agenci  mongolia  scholz 

gabriel-maciejewski
28 października 2022 08:35
70     3599    23 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

tomasz-kurowski @gabriel-maciejewski
28 października 2022 09:00

Jeśli chodzi o wpływ na wschodnie imperia, to angielska wikipedia przypisuje Cahunowi i "Niebieskiemu sztandarowi" szczególny wpływ na Turków i formację tureckiego nacjonalizmu. Ciekawe na ile zamierzony; w momencie wydania toczy się wojna rosyjsko-turecka.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
28 października 2022 09:00

Na razie Chiny (nieoficjalnie) puszczają informacje o rezygnacji z Tajwanu w zamian za Władywostok i tereny do Bajkału. W ruchy separatystyczne w Tuwie, Buriacji i Jakucji też ktoś zaczyna inwestować, bo jeszcze przed majem nic wogóle o takich ruchach nie słyszano. W Obwodzie Amurskim (czyli przy samej granicy z Chinami) mobilizacji wogóle nie przeprowadzono i nikomu nic się z tego powodu nie stało.

A co do Niemiec i ich wizji Dalekiego Wschodu, to tylko przypomnę moją notkę sprzed lat: http://pioter.szkolanawigatorow.pl/czy-fryderyk-ii-zostanie-sokolnikiem-wielkiego-chana

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @tomasz-kurowski 28 października 2022 09:00
28 października 2022 09:03

Bohaterowie w krajach muzułmańskich podają się za Turków Ujgurskich

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 28 października 2022 09:00
28 października 2022 09:05

Scholz nawet sokolnikiem nie zostanie

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
28 października 2022 09:07

Niemcy się jeszcze bronią , albo podbijają stawkę. Agent został wezwany do centrali. Ciekawe co przywiezie.

https://www.dw.com/pl/port-w-hamburgu-niemcy-wpuszczaj%C4%85-chi%C5%84czyk%C3%B3w-ale-ograniczaj%C4%85-ich-udzia%C5%82y/a-63562054

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Wrotycz1 28 października 2022 09:07
28 października 2022 09:20

Obawiam się samych najgorszych rzeczy

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
28 października 2022 09:27

 

Notka jest świetna i na razie brakuje mi przymiotników na jej określenie. ;))

Każdy ma "swojego" Leona Cahuna. Moim, z braku książki (na razie) jest Andrzej Nowak i jego "Dzieje Polski" t II, w której czytam:

Nastroje były w tym czasie w łacińskiej Europie iście apokaliptyczne - i to także warto podkreślić. Strach przed Mongołami jako najeźdźcami z innego zupełnie, całkowicie obcego świata, jakby przed inwazją Marsjan, paraliżował wolę obrony u wielu, ale rozpalał wyobraźnię u nie mniejszej liczby mieszkańców łacińskiego Zachodu. Już w 1237-1238 roku dominikanie węgierscy przywieźli pierwsze mrożące krew w żyłach relacje ze swej wyprawy do „Większych Węgier” między Wołgą a Uralem, gdzie chcieli dotrzeć, aby nawrócić swoich „braci” na prawdziwą wiarę. Tam zetknęli się z Tatarami, rozpoczynającymi właśnie podbój Rusi. I stamtąd przywiózł uczestnik tej wyprawy, brat Julian, list Batu-chana do króla Beli IV, zapowiadający najazd na Węgry i wzywający króla do dobrowolnej kapitulacji. „W jaki sposób myślisz wymknąć się z mych rąk?” - pytał retorycznie chan swoją ofiarę w tym pierwszym znanym nam dokumencie dyplomatyki mongolskiej. Inny świadek owego czasu grozy, dominikanin Szymon de Saint Quentin, relacjonował nieco później opowieść o tym, jak Batu-chan przed wkroczeniem na Węgry, otrzymał od swoich bóstw zapewnienie, że wysyła przed jego wojskami „trzy duchy”, dzięki którym przeciwnicy nie oprą się najeźdźcom: „ducha niezgody, ducha niewiary i ducha strachu”. I to działało. Bardzo podekscytowana wiadomościami o nadciągających tajemniczych Mongołach była część wspólnot żydowskich, rozsianych po miastach Rzeszy. Żydzi oczekiwali wyzwolenia w przypadającym właśnie wedle ich kalendarza roku 5000 (1240/1241). Byli też tacy, którzy spodziewali się, że przyjść może ono właśnie z rąk Mongołów. Ba, niektórzy widzieli nawet w Dżyngis-chanie Mesjasza, syna Dawida.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
28 października 2022 09:45

Najazd mongolski wcale nue był taki szybki. Podbój Persji/Chorezmu zajęlo im 4 lata. Na Rusi - id Uralu - zamarudzili bite 4 lata plys jeden rok w Polsce i na Węgrzech. To był powilny marsz. To propaganda wbija nam do głów, że było bltskawuczne tempo. Blyskawucznie to Aleksander Wielki zadziałal i pary innych wodzów w starożytnosci. 

Mongołowie byli więc prowadzeni ostrożnie i trawili czas na jakiejs negocjacje-zmyłki, aby jak najmniejsze straty ponieść bo....i tu nie mogę dalej dopowiedzieć bo spalę temat mojej przyszłej notatki. Bedzie to taki suplement "Metody Zagłady"- mogę tylko zdradzić, że mam w rękach "broń masowego rażenia" czyli "Irańskie intermezzo" Hauzińskuwgo i nie zawaham się go użyć....:)

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @gabriel-maciejewski 28 października 2022 09:03
28 października 2022 09:48

Ciekawe. Nic tylko kupować i czytać!

W tej śmiesznej serii o przeniesionym w przeszłość peerelowskim inżynierze (o której obiecuję, że wspominam ostatni raz...), przybyła na dwór śląski delegacja, domagająca się poddania wielkiemu chanowi, podaje się za Tatarów, a nie za Mongołów. Sprawia to pewną dozę satysfakcji księciu Henrykowi, bo główny bohater przez ostatnie dziesięć lat trąbił mu i wszystkim polskim możnym o zagrożeniu mongolskim, a oni mu odpowiadali, że przecież coś tam wiedzą, tyle że o tatarskim. Na marginesie, delegacji przewodził zdecydowanie nieazjatycki rudzielec, co szokowało bohatera.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
28 października 2022 10:10

No... nie ma zmiłuj.... Niemcy  - największy eksport i import to Chiny... Pierwsza piątka to Chiny, USA, Francja Holandia....no i Polska.  

Scholtz na bezczela informuje, że największą pomoc Ukraina otrzymuje z Niemiec i pielgrzymuje do Chin pogadać o sytuacji.... To, że opowiada dyrdymały o wsparciu Ukrainy to na rynek wewnętrzny....No ale zaczynają grać dalej bo przysyłają  już nowoczesne systemy p-powietrznej.  Czyżby zmieniali front na głownego sojusznika USA jako stabilizatora Mitteleuropy ? My zapłacicliśmy najwięcej ( finansowo) a smietankę spiją Niemcy ?  W zasadzie powinniśmy się tego spodziewać...

 

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @gabriel-maciejewski
28 października 2022 10:22

" Ludzie korzystający z fatalnego stanu cywilizacji zachodu, zabezpieczeni przez rozmaite kontakty, już to polityczne, już to biznesowe czy towarzyskie, stale dyscyplinowani przez Chińczyków, których zadaniem jest osiągnięcie pokojowymi i podstępnymi metodami tego, czego nie udało się osiągnąć rosyjskim blitzkriegiem."

To jest uważam groźniejsze niż jakakolwiek armia. Z drugiej strony to rozwiązanie ma jedną istotną wadę, o ile wcześniej bolszewicy mogli zasłaniać się "tolerancją", "równością" itp.(czyli statusem quo) i czekaniem, aż armia zrobi swoje, to przy przejściu na twarde sterowanie z Chin będzie im ciężko się ukrywać, bo będą musieli zacząć wprost działać na szkodę państw zachodnich w których działają żeby osiągać rezultaty, już bez płaszczyka "liberalnych poglądów", a wtedy nadepną na odcisk nie tylko służbom kontrwywiadu, ale też dużym graczom którzy niekoniecznie chcą się dzielić tortem(co innego parady LGBT i niszczenie kościołów, a co innego zabranie znacznej części linii portowej dla statków handlowych). Dla nas to optymistyczna wizja bo miejscowi jurgieltnicy musieliby wtedy wprost zacząć gadać, że będą kraść jak dorwą się do władzy, bez żadnych zasłon typu "dbanie o praworządność".

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Pioter 28 października 2022 10:13
28 października 2022 10:23

Widać wyraźnie, że po okresie "niemieckiej wielkiej smuty" zaczęli działać... będzie antagonizowanie Ukraińców i pokazywanie, że Polska jest zagrożeniem a integralność terytorialną i prosperity zapewnią tylko Niemcy, w co oczywiście wpisuje się odcięcie nas on należnych nam środków unijnych . U nas oczywiście pojawiają się "głosy" że trzeba razem z Niemcami itd.... Będzie cicha gra z Rosjanami....( niekoniecznie z opcją Putina ) no i Chińczykami.

No ale nikt nam nie gwarantował że będzie łatwo... 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @peter15k 28 października 2022 10:10
28 października 2022 10:24

To są dawki homeopatyczne ze strony Niemiec. Dosłownie ochłapy. Reszta czyli trzy zestawy będą dostarczone do 2024 roku. Niemcy Ukrainie jeśli chodzi o pomoc militarną dają bardzo mało i z wielkim opóźnieniem.

Na razie żadnej śmietanki Niemcy nie spiją ze zwyczajnego powodu, za bardzo podpadli i to na wielu frontach.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Pioter 28 października 2022 10:13
28 października 2022 10:28

To jest świetna wiadomość!

Samo "życie". ;)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 28 października 2022 10:24
28 października 2022 10:33

USA nie są lepsze. Zatwierdzili 4 m-ce temu "największą" ponic dla Ukrainy, cxyli "aż" 3mld $, przy cxym sprzet bedzie kupowany od producentow co oznacza, że Ukraina zobaczy ten sprzet za...2 lata (taki byl oficjalny komunikat). Przypomina wiec to dzisłanie "przyjaciela" który daje swemu "przyjacielowi" - majacego 200 tys. dlugu i komornika na karku - jakies 5 tyś w ratach rozłożonych na 2 lata. 

Aha. Jakis miesiac temu zatwierdzili kolejna pomoc na wieksza sume, ale jak się d8czytamy szczegółów to okazuje się, że na sprzęt wojskowy dano kilka milardow.  

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 28 października 2022 10:33
28 października 2022 10:54

Myślałem, że pan będzie podawał rzetelne informacje. Niestety wyczytuje pan to, co chce wyczytać.

USA urochomiły dwie linie pomocy militarnej dla Ukrainy. Pierwsza jest ta z zasobów armii USA i ta idzie sprawnie i ile to są systemu używane na bieżąco. Jak pan nie wierzy, to proszę pojechać choćby do Rzeszowa i posłuchać narzekań mieszkańców, że bez przerwy słyszą samoloty.

Są jednak rodzaje bronii, które armia USA nie ma w swoich magazynach albo nie jest możliwe ich dostarczenie, bez bezpośredniego osłabienia własnych sił reagowania. Dlatego prezydent USA ma drugi fundusz na zakupy bezpośrednio u producentów. I tutaj trzeba czekać.

Tak jest np. z omawianym teraz przeciwlotniczym systemem krótkiego zasięgu NASAMS. Armia USA nim nie dysponuje. Jeden system zaś jaki posiada USA służy do obrony Waszyngtonu. Ale właśnie NASAMS już jest zamówiony oraz produkowany i pierwsze dwa systemu są już w drodze do Kijowa.

Niemcy dali jeden system, bo ten był już wyprodukowany dla Egiptu zresztą. Na resztę trzeba czekać.

Może pan nie kochać USA ale proszę podawać rzetelne informacje. To przecież łatwo sprawdzić. To byłoby tyle.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 28 października 2022 10:33
28 października 2022 11:08

Taki sposób postawienia globalnego napięcia, dla mnie, jest najbardziej inspirujący. Przekazy medialne dotyczą pomocy USA, Niemiec czy Wielkiej Brytanii dotyczą środków militarnych, reszta państw jak Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia czy nawet Węgry może medialnie wałkować pole humanitarne a robić swoje w imię zawartych porozumień.

Pytaniem otwartym pozostaje do czego wyprodukowana za 2 lata broń zostanie zutylizowana. Obecnie relacje w przeróżnych w większości serwisów pokazują "armię nowego wzoru" używającą taniej ale "nowoczesnej broni defensywnej" do odparcia starej imperialnej armii używającej broni, która powinna być zutylizowana 20 lat temu.

Niemiecki handel, niemieccy agenci, niemiecka elektronika, niemiecka technologia, niemiecka jakość i dokładność traktowane jako MARKA mogą na tym stracić wizerunek handlowy. Druga armia świata ten wizerunek straciła. No i Francja, tak jak w czasie 2WW - nikt o niej za dużo nie mówi. I jak w 2WW Francja jest w obu obozach.

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomasz-kurowski 28 października 2022 09:48
28 października 2022 11:28

Tatarzy, to zlatynizowana nazwa  krainy z greckiego mitu, tj,  mieszkańcach Tartaru (Tartarii). Czyli osobnikach z "piekła rodem". Określenie "Tatarzy" odnosiło się zatem w Europie (Polsce) in gremio do wszystkich koczowniczych ludów Środkowej Azji,  bez rozróżniania poszczególnych ich etnosów.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
28 października 2022 11:57

"Na stanowisku kanclerza znajduje się podwójny agent, który od lat sześćdziesiątych nie robi nic innego, jak tylko przygotowuje się do realizacji takich zadań. Nie interesuje go własny kraj, nie ciekawi go historia Niemiec, podobnie jak nie ciekawi to większości Niemców."

To jest przekleństwo Europy, to cholerne pokolenie, które studiowało w 1968.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski
28 października 2022 12:08

>>> Pomyliliśmy się co do Rosji – mówią niemieckie elity – ale z Chinami łączy nas ten sam system wartości – jesteśmy dokładni, solidni i pracowici. Współpracując osiągniemy sukces. Czym będzie ten sukces? <<<

A propos infiltracji chińskiej:

https://i.pl/chinskie-komisariaty-policji-w-kanadzie-co-tam-robia/ar/c1-16994947

We Włoszech wedle danych otrzymywanych z urzędów, Chińczycy są nieśmiertelni. To znaczy są rejestrowane ich przybycia do kraju, urodziny we Włoszech ale nie są odnotowywane w urzędach zgony Chińczyków.

Przygotowania więc do najazdu Mongołów trawają więc w całej pełni.

zaloguj się by móc komentować


Matka-Scypiona @mniszysko 28 października 2022 12:11
28 października 2022 12:32

A czy tym durniom niemieckim przyszło do głowy choć raz, że chiński pan, jeżeli zdobędzie władzę, to zbuduje nowy swiat też na ich trupach? Tym protestanckim jelopom umknęło, że w piekle jest tylko jeden władca. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @mniszysko 28 października 2022 10:24
28 października 2022 14:01

"Wariant Nawalny" może zostać uruchomiony, w którym Niemcy okażą się "twórcami pokoju". Warto zwrócić uwagę na świeżą tyradę Sołowiowa, w której chwila była o Nawalnym ( 41 min 22 sek  ). Z tego wynika że Sołowiow nie jest fanem opcji Nawalnego co może ale nie musi być związane z  deklarowanym przez Sowłowiowa własnym pochodzeniem. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=fpJTEXQw2v0&t=2291s&ab_channel=Andromeda

Jak zareaguje Ukraina gdy pojawi sie propozycja konkretnych pieniędzy z Niemiec ( nie po to  blokują wypłaty nam jak również załatwili pomoc publiczną dla swoich firm ) aby nie przejąć odbudowy Ukrainy ( w porozumieniu z nowym władcą na Kremlu , który będzie "ścigał" kryminalistów Putina...  Pewnie złożą także propozycje Chińczykom utrzymania w ryzach regionu....

 

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @peter15k 28 października 2022 14:01
28 października 2022 14:16

The Daily Telegraph (gazeta związana z partią konserwatywną, a z Borisem Johnsonem w szczególności) podawał, że Boris Johnson, zrezygnowawszy z premierostwa, ma teraz zakładać jakąś organizację międzynarodową mającą na celu koordynację pomocy w odbudowie Ukrainy.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @stanislaw-orda 28 października 2022 11:28
28 października 2022 14:20

Czyli Tatar pewnie sam by się tak nie nazwał - chyba, że to był Anglik i konfabulował, albo straszył, że przybywa z samego piekła.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @tomasz-kurowski 28 października 2022 14:16
28 października 2022 14:31

Jak na razie to my zostaliśmy z kosztami realnymi - pomoc uciekającym Ukraińcom ( pomoc militarna zachodu to nakręcanie koniunktury u siebie ).  Jest też wojna o pracownika czyli Ukraińców, których będą chciały pozyskać firmy głównie niemieckie . My pozostaniemy z "moralnym zwycięstem" i możliwością wygrywania a w zasadzie wyrywania części kontraktów albo uczestnictwa w nich "na punkty". Może dobre i to na przyszłość... Duża rola takich firm jak Orlen, który dużo kombinuje ale nie ma gwarancji, że jak skończy fuzję lokalną to zostanie przejęty jako główny dostawca strategicznych węglowodorów w regionie... No ale to scenariusz pesymistyczny... Każda spółka giełdowa jest do przejęcia - są od tego specjaliści...

zaloguj się by móc komentować


Drzazga @gabriel-maciejewski
28 października 2022 15:26

Watykański nuncjusz zaprosił ambasadora Rosji na przyjęcie.

Konsternacja wśród zaproszonych gości, osoba z MSZ - u nie dotarła na Szucha.

https://www.salon24.pl/newsroom/1260557,nuncjusz-zaprasza-ambasadora-rosji-wielki-blad-zapomnial-w-jakim-kraju-jest-nuncjuszem

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @peter15k 28 października 2022 14:31
28 października 2022 15:30

Też tak czuję, że możemy zostać bohaterami wyłącznie moralnymi... 

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Matka-Scypiona 28 października 2022 15:30
28 października 2022 15:46

Nie sądzę, to Amerykanie będą decydować kogo wpuszczą na Ukrainę, Niemcy mają podzielić los Rosji, może dojdzie do rozpadu Niemiec.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomasz-kurowski 28 października 2022 14:20
28 października 2022 16:05

Anglikiem był autor tej książki, ale czytelnikami byli ci, którym nazwy własne tamtejszych plemion z niczym by się nie skojarzyły. Zatem w  użyciu zawsze sa memy zrozumiałe w danej epoce.

Exemplum:
gdyby w czasach Jezusa Nazarejczyka ktoś nazwał Go  go  "Żydem", to by się zdziwił, jako że był wszak Galilejczykiem (mieszkańcem Galilei, a nie Judei).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 28 października 2022 12:32
28 października 2022 16:24

Nie przyszło. Dyrygowanie europejską orkiestrą już oddali.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Matka-Scypiona 28 października 2022 15:30
28 października 2022 16:52

Patrząc realistycznie jesteśmy tylko elementem rozgrywki mocarstw ale dość istotnym, stąd nie możemy dać się zdestabilizować ( np imigranci w Królewcu ) i musimy okopać się w naszym grajdołku.  Warto zwrócić uwagę ostatnio na "głodzenie" nas w finanasowaniu obligacji....Leżycie finansowo ... kupimy te wasze obligacje ale ....np legalizacja homomałżeństw....albo udzał w Orlenie i wtedy zostaniemy obsypani złotem ( właściwie kredytem ) jak nieprzymierzając Podsiadło w zamian za apostazję...no tak to działa... Dużo zależy od różnych innych działań np głosy Polonii w USA.  Tak więc łatwo nie będzie...a wybory blisko...

zaloguj się by móc komentować

emirobro @gabriel-maciejewski
28 października 2022 16:57

Wpisy o Leonie Cahunie na Wikipidii sa tylko w kilku jezykach (angielskim, francuskim, niemieckim, perskim, arabskim i tureckim). Przeczytalem najpierw angielski wpis, a potem francuski w dwoch tlumaczeniach polskim i angielskim, zrobionymi automatycznie przez Google Translate.  Sa rozne i wspominaja rozne watki.  Francuska wyraznie stwierdza:

"Pochodzący z rodziny żydowskich uczonych, Léon Cahun był przede wszystkim dziennikarzem współpracującym z La Démocratie Pacifique i Le Corsaire , a także z La Liberté , obok Émile'a de Girardina"

Angielski wpis nadmienia wspoprace z glownym rabinem Paryza - Zadoc Kahn (zwiazanym pozniej z afera Dreyfusa). 

Francuski wpis, w polskim tlumaczeniu, wymienia jego prace nastepujaco:

Powieści

  • Przygody kapitana Magona, czyli fenicka eksploracja na tysiąc lat przed erą chrześcijańską (1875)
  • Niebieski sztandar. Przygody muzułmanina, chrześcijanina i poganina w epoce krucjat i podboju mongolskiego (1877)
  • Piloci Ango (1878)
  • Najemnicy (1878)
  • Królowie morza (1890)
  • Hassan Janczar, 1516 (1891)
  • Zabójca, 1241 (1893)

Różnorodny

  • Wycieczki nad brzegami Eufratu (1885)
  • Życie żydowskie (1886) 6

Wprowadzenie do historii Azji: Turcy i Mongołowie od początków do 1405 (1896)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @DYNAQ 28 października 2022 14:40
28 października 2022 17:06

Te myśliwce to RAF...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Drzazga 28 października 2022 15:26
28 października 2022 17:10

I ciekawe, co robiły w Damaszku? Tam dronów potrzeba? Myśle, że Damaszek - za cenę spokoju - srał się punktem przerzutowym dronów przez irańskie lotnictwo. Czyli te driny ktoś dostarczyl morzem...z zachodu. Takie to ci są te "irańskie" drony.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @mniszysko 28 października 2022 10:54
28 października 2022 17:22

To ze w Rzeszowie slychać samoloty to rzeczywiscie łatwo sprawdzuc. Trudniej CO w nich jest. Ukrsińcy są dyskretni i taktowni wobec USA. Ale pobrzmiewa nieustannie ponawiana prośba do USA o sprzęt ofensywny i systemy lotnicze i rakietowe. Więc ja to interpretuje, ze USA coś tam dają, ale mało. Cały sukces obrony Kijowa i Charkowa wziął się z tego, ze Anglicy dostarczali na czas dużą ilość właściwego sprzętu. Szło to właśnie przez Rzeszów i dalej na Lwów (i pamiętam jak Rodjsnie zbombardowsli rakietami bazę przeładunkową niedaleko granicy z Polską, gdzie zginęło paru....Holendrów - czyli Anglia tam to organizowała). 

To tyle w tym temacie. Nie chcę sie spierać o rolę USA, bo wiem że to zbyt kontrowersyjne, a mi nie zależy aby tu podnosić komukolwiek ciśnienie.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 28 października 2022 17:22
28 października 2022 17:51

Czyli Himarsy strzelają angielską amunicją a w brytyjskich łodziach podwodnych znajdują się angielskie głowice atomowe, czy tak?

Z tego co wiem, to właśnie Ukraina ad voce alta wyraźnie stwierdziła, że Anglia zaczęła zbroić Kijów dopiero po inwazji Moskali na Kijów w przeciwieństwie to Waszyngtonu, który zaczął robić to wcześniej. Rozumiem, że rząd ukraiński ze względów taktycznych kłamie, czy tak?

Hegel, któremu oponowano za pomocą fatków, zwykł mawiać: Tym gorzej dla faktów!

To byłoby tyle, eh!

zaloguj się by móc komentować

MZ @peter15k 28 października 2022 14:31
28 października 2022 17:51

" Jest też wojna o pracownika czyli Ukraińców..."

Ukraińcy zasilają ,w Polsce,przemysł niemiecki-widzę to na własnym podwórku-bo polskiego praktycznie już nie ma.A więc wartośc dodana płynie do Niemiec,propaganda nie zmieni faktów.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @MZ 28 października 2022 17:51
28 października 2022 18:48

Oczywiście, nie tylko przemysł ale np centra dystrybucyjne niemieckich sieci handlowych ale chodzi także o nowe firmy np koreańskie .. od elektronicznych jak LG , producentów podzespołów motoryzacyjnych aż po świeżą inwestycję  np separatory dla akumulatorów jonowo-litowych w Tucznawie. Czyli gra idzie o lokalizację i przechwycenie produkcji przenoszonej z Chin. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 28 października 2022 17:51
28 października 2022 18:55

Ojciec pewnie nie pamieta, ale ja tak, że jeszcze przed inwazją Anglicy wysłali spore ilości wyrzutni ręcznych rakiet (nimi załatwiono ruskie czołgi). Pamiętam też, że wysłali instruktorow i przeszkolili Ukraińców. Niestety USA bardzo późno zareagowały. Himarsy nie powstrzymały Rosjan (bo w pierwszych miesiacsch wojny ich po prostu nie było na Ukrainie). Powstrzymał angielski sprzęt. 

I nie ma co się zniechęcać. U Valsera wyszło, że jestem psychopatą....:)

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 28 października 2022 16:24
28 października 2022 20:02

O matko! Filharmonicy na chińskiej monecie! Szok! 

zaloguj się by móc komentować

olo @OjciecDyrektor 28 października 2022 18:55
28 października 2022 20:16

nie myslisz, ze byloby czytelniej gdybys podal  zrodlo swojej pamieci?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 20:16
28 października 2022 20:53

Przecież o tym mowily wszystkie media!!! Nie pamiętasz Pan tego? Weź Pan idź do biblioteki i poproś o gazety z grudni 2021, styczen-luty 2022. Albo zacxnij śledzić tski portal jak www.stooq.pl - to jedt portal głównie kapitałowy, ale jest cała masa komunikatów...jak ten np 

https://stooq.pl/n/?f=1518054

 

Jawne ostrzeżenie dla Niemców aby zaprzestali przyjaźni irańsko-niemieckiej.

Portal jest własnością Anglików, więc trzeba brać poprawke na to i interpretować to jak głos Anglii.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 28 października 2022 20:53
28 października 2022 20:56

Nie wiem czemu link nie odpala w chromie. W IE Edge nie ma problemu

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 28 października 2022 20:56
28 października 2022 21:02

Link podaje ze znaleziono zwłoki mężczyzny w podwoziu samolotu Lufthansy lecącego z Teheranu do Frankfurtu. Nie podano tożsamości denata, ale Lufthansa zZAWIESIŁA do odwołania loty do Iranu. 

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @olo 28 października 2022 20:16
28 października 2022 21:07

Ojcu Dyrektorowi chodzi zapewne o 2000 wyrzutni NLAW przekazanych w styczniu 2022 roku, o których mowa w poniższej notatce prasowej, oraz o szkoleniową Operation Orbital, trwającą od 2015 roku.

https://www.gov.uk/government/news/pm-considers-major-military-offer-to-nato

Ale Amerykanie w tym samym czasie również wysyłali masowo swoje Javeliny, a i wcześniej sprzedawali i dostarczali Ukrainie taki i inny "śmiercionośny" (lethal) sprzęt, więc OD raczej nie ma racji. Wielka Brytania do stycznia 2022 ograniczała się do sprzętu nie-śmiercionośnego (non-lethal). Tu dwa raporty własne House of Commons:

z 4 marca 2022: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/SN07135/SN07135.pdf

z 17 października 2022: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-9477/CBP-9477.pdf

Przeglądałem ten październikowy raport i tam jako głównych koordynatorów pomocy Ukrainie podaje się Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i Polskę, a tę ostatnią również jako główne źródło sprzętu ciężkiego.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tomasz-kurowski 28 października 2022 21:07
28 października 2022 21:13

To te wyrzutnie zalatwiły czołgi. Poza tym Anglicy dostarczyli sprzęt, o ktorym nigdzie Pan nie przeczytasz....Ukraińcy ze swoim sprzętem byliby w czarnej d****. 

I proszę jeszcze raz zwrócić uwage i policzyć - ile razy Żeleński apelował do USA o pomoc wojskową, a ile do Anglii? I wyciągnąć z tego wnioski.

zaloguj się by móc komentować

olo @OjciecDyrektor 28 października 2022 20:53
28 października 2022 21:14

rozumiem(?), ze zrodlem twojej pamieci sa media; moze zobacz sobie tu na oficjalne dane

 

dla przykladu tak to wygladalo od 2013 do 2021

 

United Kingdom

R: Ukraine 75 AT-105 Saxon APC 2014 2015 75 Second-hand; GBP3.8 m deal

  1. Sandown minehunter (021) Second-hand; selected but not yet ordered by end-021

 

United States

  1. Ukraine (210) FGM-148 Javelin anti-tank missile 2018 2018 (210) Probably second-hand
  1. HMMWV Up-Armoured APV 2015 2015-2021 50 Second-hand; 'Ukrainian Security Assistance Initiative' aid; M-1114 and M-1151 versions
  2. TPQ-36 Firefinder arty locating radar 2015 2015-2021 Second-hand; 'Ukraine Security Assistance Initiative' aid

2 Island patrol craft 2018 2018 2 Second-hand; aid; Ukrainian designation Slavyansk

  1. FGM-148 Javelin anti-tank missile 2019 2020
  2. Island patrol craft (2019) 2021 () Second-hand; aid

180 FGM-148 Javelin anti-tank missile 2021 2021 180 Aid; delivery also incl 30 launchers

  1. FGM-148 Javelin anti-tank missile 2021 Part of $200 m aid; delivery planned 2022

8 Mk-VI patrol craft 2021 USD103 m deal; 'FMF' aid; delivery planned from 2022

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @OjciecDyrektor 28 października 2022 21:13
28 października 2022 21:18

Brytyjczycy we własnym raporcie (tym pierwszym) piszą, że Amerykanie dostarczali Ukrainie wyrzutnie Javelin od 2018 roku i podkreślają różnicę w podejściu UK i USA między rokiem 2014 a eskalacją z końca grudnia 2021 / początku stycznia 2022, polegającą na tym, że Wielka Brytania wykluczała dostarczanie Ukrainie śmiercionośnego sprzętu, a Ameryka nie.

zaloguj się by móc komentować

olo @tomasz-kurowski 28 października 2022 21:07
28 października 2022 21:19

dziekuje, ale mysle ze raczej chodzi o przywiazanie do wiedzy

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tomasz-kurowski 28 października 2022 21:18
28 października 2022 21:28

Ale pamietaja Panowie tę bazę kiljanascie kilometrów od polskiej granicy, w którą uderzyly ruskie rakiety i w której zginęlo kilku Holendrow co? 

Jak Holendrzy to wiadomo, że w tym była Anglia. No i od początku wojny Żeleńaki kilkunastokrotnie apelowsł do USA o sprzęt, a do Anglików ani razu. Ciekawe co?

Pan olo podtyka mi dokumenty, a ja mu odpowiem tsk, że papier jest cierpliwy i wszystko można napisac. Tak jak to, że Niemcy też coś dostarcxyłt i co z tego, że kiepskiej jakości. 

Czy ktoś wie, gdzie i z jakim skutkiem użyto "Javelinów"? 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tomasz-kurowski 28 października 2022 21:18
28 października 2022 21:31

Amerykanie nie wykluczali, ale ostatecznie guzik wysłali. Anglicy wykluczali, a dostarczyli na czas i w odpowiedniej ilości. Czy teraz Pan rozumiesz gdzie tkwi błąd w ocenie?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 21:14
28 października 2022 21:37

Czyli wysłali Javeliny w 2018-2020 używane (second hand] i nie wiadomo ile. A w 2021 była planowana dostawa na rok 2022 (kiedy dostarczyli? W lutym/marcu, gdy było krytycznie?), przy cxym tylko część z całości (całość opiewa "aż" na 200 baniek dolców...ile kosztuje jedna rakieta?)

zaloguj się by móc komentować

olo @OjciecDyrektor 28 października 2022 21:28
28 października 2022 21:42

nie, to tylko oficjalne dane dostaw do konca 21 roku

i tak niemcy dostarczali ukrainie srodki lacznosci i sprzet dla pletwonurkow

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 21:42
28 października 2022 21:45

No ale w ostatnim jest wyraźnie napisane "delivery planned 2022"...to jak to jest?

zaloguj się by móc komentować

olo @OjciecDyrektor 28 października 2022 21:37
28 października 2022 21:50

wejdz sobie w link i wygeneruj tabelke, bedzie bardziej czytelne niz moja wklejka

sipri jeszcze nie podalo danych za 22 rok, na stronie jest info odnosnie publikacji

 

mysle, ze ciagniecie tego watku troluje notke, wiec odpadam

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 28 października 2022 21:37
28 października 2022 21:56

second-hand można też chyba  rozumieć, że  jakis inny  kraj był dostawcą, a Angole tylko załatwiali sprawę "logistycznie".

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 28 października 2022 21:56
28 października 2022 22:01

Tu akurat chodzi o dostawy USA. Ale dziekuje za dodatkowe wyjaśnienie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 21:50
28 października 2022 22:09

Wcale nie troluje, bo agenci utrudniali jak mogli d8stawy broni na Ukraine. Więc nie jest to off-topic. 

To na koniec tylko pozwolę sobie zauważyć, że Rosja wbiła się na tzw. mukę, gdyż futrowana była przez Anglię nieprawdziwymi danymi o ilości i rodzaju sprzętu, który był dostarczony na Ukrainę. Z tego też powodu Niemcy myśleli (i inni też np. Węgrzy), że Ukrainie zostało kilka tygodni życia (bo plan był taki, że siły z północy miały przedrzeć się na zachód id Kijowa i połączyć z siłami z południa, odcinając 3/4 terytorium id ewentualnych dostaw z Polski). 

Dezinformacja się powiodła, bo ci wrogowie Ukrainy jeszcze teraz nie mogą otrząsnąć się z zaskoczenia, że Risja sobie nie poradziła. Ja te zaskoczenie w każdym razie zauważam. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @OjciecDyrektor 28 października 2022 21:37
28 października 2022 22:12

"(całość opiewa "aż" na 200 baniek dolców...ile kosztuje jedna rakieta?)"

Jeśli idzie o koszt jednego zestawu rakietowego Javelin to jest to między $216 tys. a $249 tys.

zaloguj się by móc komentować

olo @OjciecDyrektor 28 października 2022 22:09
28 października 2022 22:29

ja ciebie nie oceniam, o sobie pisalem

bez urazy

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
28 października 2022 23:32

Kapitalny  wpis...

...  i  bardzo  sie  ciesze,  ze  bedzie  go  Pan  kontynuowal  !!!

Ja  tych  ,,Mongolow,,  ciagle  zywo  pamietam  z  ksiazki  majora  Sujkowskiego,  wydanej  przez  KJ...  tam  bylo  o  tej  swoloczy  Wlasowa...  i  o  tym  skad  oni  sie  urwali  i  komu  tych  ,,gosci-wyzwolicieli,,  zawdzieczamy...

...  dzis  -  wypisz-wymaluj  -  mamy  to  samo...  IDENTIKO...  tylko  ze  na  Ukrainie  !!!

 

Dzieki,  Panie  Gabrielu,  za  lekture  ostatnich  wpisow,  naprawde  wyrywajaca  z  butow  !!!  

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 22:29
29 października 2022 07:29

Człowieku...dlaczego prowadzisz dyskusje ze mna na poziomie niedojrzałej psycho-emocjonalnie niewiasty? Dlaczego sie obrażasz ("bez urazy"), boisz konfrontacji i dlaczego przypisujesz mi cheć/intencje obrażenia ciebie. Nieustannie doświadczam takich zarzutów ze strony własnie takich niedojrzalych kobiet (pan mnie obraża, atakuje, że co, że ja głupia jestem, tak?....itp. niedorzeczne zarzuty).  Dopóki rozmawiam z nimi, jak z małymi dziewczynkami to jest ok, ale jak przechodze na  poziom wyższy - czyli poruszam tematy ważniejsze, a przez to bardziej kontrowersyjne - to miły nastrój u nich pryska, bo nie mogą znieść, że ktoś ma odmienny poglad, a co gorsze chce i potrafi go uzasadnic (bronić). 

Czy ja mam z tobą tak właśnie dyskutowac? Jak z małą dziewczynka, abys poczuł się lepiej?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @olo 28 października 2022 22:29
29 października 2022 07:33

Trolling to dobra wymówka....rownie dobrze mozna napisać "nie gadam z tobą"...

zaloguj się by móc komentować


Slepowron @gabriel-maciejewski
31 października 2022 18:09

Dla poglebienia refleksji nad watkami mongolskimi i jako ad vocem do zaprzestanych zapobiegliwie (moze i lepiej, ze wzgledu na jakosc tych wpisow) watkow na temat kondycji Kosciola Powszechnego i obecnego pontyfikatu, warto odnotowac:

Mongolia ma 1 kardynala,  Polska 2

Nic sie nie stalo,  na wiecej finezji mnie nie stac.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować