-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

O bezużyteczności edukacji historycznej

To co nazywamy edukacją historyczną jest w rzeczywistości propagandą ładowaną do głów dzieciom za zgodą i przy pomocy ministerstw. Wielu ludzi naiwnych, ale też głupio upartych uważa, że promując pewne treści pomaga w zrozumieniu różnych problemów. W niczym nie pomaga, albowiem zrozumienie problemów przez obywateli to jest ostatnia rzecz, na której władzy zależy. Nasz obecny system jest o tyle wygodny, że w zakres tak zwanej edukacji historycznej wchodzą te formaty, które dotyczą nas bezpośrednio, naszych rodzin i przeszłości kraju. Bywało bowiem gorzej. Piszę te niby oczywiste rzeczy ujęty także naiwną wiarą w to, że ktoś to może przeczyta i czegoś się przez to nauczy. Tymczasem jest to niemożliwe. Szczególnie w przypadku młodzieży, która oczekuje wyłącznie nagród za swoje postawy. To jest mechanizm sprawdzony i dający się łatwo zaobserwować, choćby w zachowaniu takiej Dominiki Lasoty, która zaczepiła prezydenta Dudę w Kairze. To dziecko nie zostało niczego nauczone. Ono musiało wyrecytować kilka kwestii, a Kair był dla niej nagrodą za tę pracę. Pewnie dostawała jeszcze inne nagrody, ale to wszystko w ramach tresury, jakiej poddaje się zwierzęta, a nie edukacji, o jakiej tu rozmawiamy. Tresura jest łatwa i każdy wytresowany wie, co ma robić. Wie także jaka jest nagroda. We współczesnej tresurze, najważniejszą nagrodą jest występ publiczny. Co było to okazania zaraz po kairskim występie pani Dominiki.

Dlaczego ja się dziś czepiłem tej edukacji historycznej? Bo mamy dzień niepodległości, a ja zamiast na marsz jadę do studia nagrywać pogadanki. Uważam, że to sensowniejsze. Każdy jednak będzie robił, co mu się tam podoba. Nikogo do niczego nie zachęcam, ani nie zniechęcam. Nie lubię demonstracji po prostu. Chcę tylko wskazać, że edukacja historyczna odbywa się według formatów, które zostały dawno temu zaimplantowane w Polsce przez naukę daleką od tradycji Kościoła, całkowicie z nią sprzeczną, a czasem jej wrogą. Nikt nie chce uwierzyć, że historia średniowiecza w Polsce, tak jak ją znamy z podręczników jest wymysłem albo Niemców, albo komunistów. I na całe szczęście nikogo nie obchodzi. Dominującym bowiem formatem, służącym edukacji jest w Polsce historia najnowsza. Jej promocja budzi sprzeciw wielu środowisk, głównie związanych z komunistycznymi służbami. Próby skompromitowania niepodległościowego podziemia podejmowane są wielokrotnie w różnych bardzo wymiarach. Od poważnego, niby naukowego, po kabaretowe. Wspominałem tu w zeszłym roku o serii wydawanej przez tygodnik „Przegląd”, której autorem jest Paweł Dybicz. Nosi ona tytuł „Wyklęci nie święci” i jest reakcją środowisk komunistycznych na państwowy format edukacji historycznej. I teraz wyobraźcie sobie, co by się stało, gdyby KO wygrała wybory i zatrzymała się u władzy dłużej. Mam na myśli obszar edukacji. Powrócilibyśmy zapewne do starego dobrego humanizmu, w wykonaniu Reja, Kochanowskiego i reszty, albowiem to by odpowiednio pozycjonowało edukację historyczną w oczach nowej władzy. Albo w ogóle wrócilibyśmy do pisma „Ster” wydawanego w Generalnej Guberni. Jednym słowem po raz kolejny wybralibyśmy przyszłość. Ktoś powie, że nie jest źle z tą edukacją historyczną. Oczywiście, nie jest, o ile tratuje się ją jako obszar mający w założeniu kształtować jakieś postawy. To jest oczywiście naiwne, bo żadna państwowa edukacja nie ma najmniejszych szans z prywatną rozrywką serwowaną dzieciom i młodzieży. Wszyscy to wiemy, bo wszyscy przez to przechodziliśmy. Państwo jednak, które ma zamiar oprzeć się na tradycji, a nie na rabunku obywateli musi inwestować w takie jałowe obszary, nie rokujące w żaden sposób na wydanie owoców. Jeśli tego nie robi przestaje być państwem. Bezsens tych działań maskowany jest istotami wytresowanymi, które będą dokonywać przed naszymi oczami jakieś prezentacje uznawane za efekt wychowania patriotycznego. To zaś co mamy zobaczyć, jest dokładnym powtórzeniem metod stosowanych dawno temu przez komunistów. Nigdy nie zapomnę bowiem prowadzonego przez Krzysztofa Surgowta teleturnieju wiedzy o ZSRR i zwycięzców tej imprezy. Wyglądali dokładnie tak samo, jak współcześni zwycięzcy teleturniejów wiedzy historycznej i tak samo się cieszyli. Uważam, że sukces w takiej dziedzinie jak edukacja dzieci i młodzieży polega na zastosowaniu autorskich, nowych metod, a nie na ponownym zastosowaniu metod sprawdzonych przez wrogów, którzy wykorzystywali te metody z intencją oszukaną, nie wierząc w nie i demaskując siebie i swoje intencje przy każdej okazji. Uwaga! Nowy i autorski format to nie jest według mnie gra komputerowa. To jest podanie treści znanej, w sposób ciekawy, który nie będzie jedocześnie jakąś chamską demaskacją albo popularyzacją. To zaś oznacza, w mojej ocenie, że należy usunąć z programów szkolnych wszelkie ślady nawet po wyrazach „postęp” i „ewolucja”. Prowadzi nas to bowiem do wniosku, że na drodze postępu i ogólnego szczęścia ludzkości stało państwo polsko-litewskie, które na szczęście zostało zlikwidowane. Jego spadkobiercy zaś muszą się teraz biedzić, żeby wymyślić jakieś uzasadnienie dla swojego istnienia. A jakie? No może socjalizm z ludzką twarzą się nada…Ewentualnie wspomniany już humanizm. Straciliśmy państwo, albowiem było nienowoczesne, ale zyskaliśmy coś w wymiarze indywidualnym – taki wniosek leży u podstawy wszystkich edukacyjnych formatów promowanych dziś przez państwo. Niczego nie zyskaliśmy w żadnym wymiarze. Staliśmy się zakładnikami wrogich narracji. I to one zaczynają na naszych oczach święcić triumfy. Mamy te wszystkie ludowe historie Polski, stos bredni powtarzanych przez zagranicznych autorów, którym oddajemy hołd, wmawiających nam rzekomy kolonializm na Kresach. Mamy wreszcie znaną nam dobrze ucieczkę od konkretu do tak zwanych programów politycznych i idei. Te bowiem najłatwiej przerobić na program szkolny. No i mamy powszechną wiarę urzędników firmujących ten zestaw, że tym razem wszystko pójdzie dobrze i będziemy mogli kształcić dzieci w duchu takim, który zagwarantuje nam trwanie i oddanie kolejnych pokoleń idei państwa polskiego. I na to wszystko wychodzi syn rotmistrza Pileckiego, Andrzej Pilecki i składa do sądu wniosek o 26 milionów złotych odszkodowania za śmierć ojca w polskim przecież więzieniu. I to mimo iż, jak mówią internety, że rodzina na początku lat 90-tych dostała 500 ówczesnych milionów za to samo. Dobrze, że szkolne dzieci i studenci, a także młodzi działacze organizacji niepodległościowych nie ogarniają tej sytuacji, albowiem zostaliby zdeprawowani, żeby nie powiedzieć gorzej, przez samo słuchanie o tym. I w tym miejscu kończy się skuteczność edukacji patriotycznej. Moim zdaniem oczywiście, a ja, jak wielokrotnie już bywało, mogę się mylić.



tagi: niemcy  komuniści  edukacja  historia  postęp  ewolucja  formaty  wyklęci 

gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 07:23
34     2513    17 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Autobus117 @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 09:00

" I na to wszystko wychodzi syn rotmistrza Pileckiego, Andrzej Pilecki i składa do sądu wniosek o 26 milionów złotych odszkodowania za śmierć ojca w polskim przecież więzieniu." - pośpieszył się, powinien dzień przed wyborami.

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @Autobus117 11 listopada 2022 09:00
11 listopada 2022 09:25

Kto mu doradził ten ruch?

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @atelin 11 listopada 2022 09:17
11 listopada 2022 09:29

przykro pisać, ale  ....

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 09:29

Według mnie, celem edukacji, zwłaszcza historycznej, nie powinno być przekazanie wiedzy (to tylko narzędzie), ale wychowanie kolejnych roczników i kolejnych pokoleń. To stawia pierwotne pytanie, do czego one miałyby być wychowywane? W tym właśnie momencie następuje niezgodność potrzeb formacyjnych zależnie od tego kto, jakimi Polakami chciałby dysponować dla swojej korzyści. Czasem dla obcej korzyści. Pod tym względem edukacja traktowana jest jako przysposobianie zasobu ludzkiego. Nie jaki ma być Polak, lecz czym ma być. Z podmiotu w przedmiot. W takich granicach edukacja historyczna jako pole szczególnej walki będzie skuteczna, albo nieskuteczna według reguły "jak dla kogo".

 

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @ewa-rembikowska 11 listopada 2022 09:25
11 listopada 2022 09:30

Siostra mam nadzieję, że nie. Pewnie ktoś życzliwy PiS-owi.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 09:33

Chucpa  nieprawdopodobna   !!!   !!!   !!!

Zblizona  do  powtornych  ,,roszczen  moskowatych,,  o  splate  dlugow  gierkowskich,

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 11 listopada 2022 09:25
11 listopada 2022 09:46

Sam  swoj  desperat,  Pani  Rembikowska,...

...  nikt  inny  !!!

 

Przeciez  to  JEDNA  i  TA  SAMA  SWOLOCZ,  dla  nich  tylko  kasa  sie  liczy...  napewno  brakuje  im  na  ,,nowa  kampanie  wyborcza,,...

...  a  przy  okazji  ,,nowego  lasote,,  wystrugajo  dla  narodu  !!!

No  i  ta  koincydencja,...  mam  nadzieje,  ze  kwitow  na  te  500  milionow  ,,skoczogonki,,  NIE  ZEZARLY  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 10:11

Cytuję:

...stos bredni powtarzanych przez zagranicznych autorów, którym oddajemy hołd, wmawiających nam rzekomy kolonializm na Kresach.

Bo to się Panie w  głowie (zagranicznej, zachodniej, a teraz często w  polskiej) nie mieści, że nie było kolonizacji.
Jak nie mogło nie być kolonizacji jak my (zagranica, zachód) inaczej "nie umimy"? ;)))

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 10:31

Nie ma mowy o pomyłce.

A w mojej ocenie jest dużo gorzej.

Wypada  znów wrócić do analiz J. Mackiewicza
( czyli wrócę do nich na swoim blogu).

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 10:34

Teraz też są głosy, że Państwo nienowoczesne a celem jest dobrobyt i ..

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 11 listopada 2022 09:00
11 listopada 2022 11:03

Może z czymś jeszcze wyskoczy

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @orjan 11 listopada 2022 09:29
11 listopada 2022 11:05

No, ale wiesz dobrze, że nawet z najszczerszych intencji i najszczytniejszych deklaracji wyłazi w końcu to przedmiotowe traktowanie i ćwiczyliśmy to już nie raz

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 11 listopada 2022 10:31
11 listopada 2022 11:06

Oczywiście, że nie ma mowy o pomyłce

zaloguj się by móc komentować


peter15k @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 12:40

Smutna sprawa z synem Pileckiego. Wraz ze wzrostem znaczenia regionu następuje wzrost działań destrukcyjnych wobec lokalnych silnych instytucji i narracji. To samo było w Irlandii, Kanadzie, Hiszpanii.  Destrukcja odniesienia młodego pokolenia wobec stanowiących postawę formacyjną postaci historycznych i Kościoła Katolickiego jako wzorca postaw moralnych. Przykładowo można zwrócić uwagę na lewarowanie kariery Podsiadły ( ktoś zainwestował sporo - stadiony pełne plus oprawa , promocja ipt  ) - ale nie za darmo -koszt - promowanie apostazji no i teraz wzór postaw patriotycznych czyli Pilecki. Jest takie powiedzenie follow the money czyli idąc za pieniądzem dojdziemy do tych "misiów",  którzy to finansują... Taka destrukcja otwiera pole do realnego opanowania regionu.  

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 11 listopada 2022 10:11
11 listopada 2022 13:29

Piekne  i  prawdziwe  !!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 11 listopada 2022 12:40
11 listopada 2022 13:34

Trzeba zejść z pola widzenia tych ludzi

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 11 listopada 2022 11:06
11 listopada 2022 13:40

Oczywiscie,  ze...

...  to  celowa  robota  od  dziesiatek  lat,  tylko,  ze  MY,  NAROD  dopiero  to  ODKRYWAMY...  dzieki  takiej  ,,niszy,,  jak  Panski  blog  i  SN  juz  prawie  od  15  lat,  a  szczegolnie  jak  te  ,,kadry  z  d*py  komuchow  wziete,,  sie  narodowi  struga  !!!

Swoja  droga,  to  ciekawa  jestem  bardzo  ile  nam,  NARODOWI  dzisiaj  na  tym  calym  i  detym  spedzie,  zwanym  szumnie  ,,marszem  niepodleglosci,,  wystrugajo  MER***LNE  PASTUCHY...  tj.  tych  ,,nowyH  lasotUF,,...

...  oczywiscie,  ze  ,,patriotycznyH,,  i  ,,propolskiH,, !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 11 listopada 2022 11:06
11 listopada 2022 13:43

Tak...

...  ze  wskazaniem  na  wszystkie  SZUJE,  ZDRAJCOW,  TARGOWICE  i  KACAPIE  w  ,,naszej  wadzuni,,  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 11 listopada 2022 12:40
11 listopada 2022 13:47

Przeciez...

...  juz  wiemy  KTO  ten  SYF  finansuje  !!!

Tylko  ,,nasza  wadzunia,,  i  ,,nasze  mer**a,,   UDAJA,  ze  ony  NIE  ZNAJET,  bo  wszyscy  SIEDZO  w  KIESZENI  ,,filantropUF,,   !!!

Ten  modus  operandi  jest  juz  ZNANY...  i  to  od  dawna,

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @orjan 11 listopada 2022 09:29
11 listopada 2022 13:47

"To stawia pierwotne pytanie, do czego one miałyby być wychowywane?"

Do sprawowania władzy. Każdy uczestniczy we władzy, nie tylko nad urną do głosowania, ale przede wszystkim nad portfelem zastanawiając się jak zarobić i jak wydać tą kasę. Memologia historyczna natomiast usilnie pracuje nad tym byśmy pracowali za darmo, a jak już coś zarobimy to żebyśmy po pierwsze haracz spłacili a co zostanie zainwestowali w konto memo-autorów względnie specjalistów od gry towarzyskiej w trzy kubki.

Wyjątki stanowią tu typy takie jak Gabriel Maciejewski, Leszek Żebrowski, Krzysztof Osiejuk, prof. Kucharczyk, Ks. Janusz Królikowski, O. Józef Augustyn, O. Antoni Rachmajda, dr Adamczyk, p. Sikora, prof. od ornitologii, niech mi wybaczy dziurawą pamięć, Zyszko, Ks. Roman Zapała, poeta i świetny streszczacz encyklik św. JPII, Ks. Tadeusz Krahel, dziejopis duchowieństwa litewskiego, Jolanta Gancarz, choć nie ta rozpieszcza nas ilością swoich książek, i kilku innych autorów, oczywiście mam tu na myśli autorów książek.

Nic na to nie poradzę, te typy tak mają. Inne mają inaczej.  

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 13:48

Zapomniałem dodać jeszcze prof. Święcickiego do tej listy. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 11 listopada 2022 13:34
11 listopada 2022 13:49

Ciezka  sprawa,...

...  ale  jest  to  MOZLIWE,...  a  wybor  nalezy  TYLKO  do  nas  i  kazdego  z  osobna,

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska 11 listopada 2022 10:11
11 listopada 2022 13:53

Sieczka nieziemska. Patrioci i katole muszo kajać się za kolonizację, bo ... muszo. A jak inaczej usprawiedliwić zbliżający się sezon na ich odstrzał. A sezon zbliża się i zbliża, i zbliża i czegoś zbliżyć się nie może. I jak tu być uczciwym miłośnikiem postępu i ludzkości. Trzeba przecież odstrzelić jakiegoś antysemitę.

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski 11 listopada 2022 11:05
11 listopada 2022 14:40

Bo tu nakłada się prawo O'Sullivana, że jeśli pieczołowicie nie pilnuje się porządnej inicjatywy, to stopniowo przejmie ją lewactwo.

zaloguj się by móc komentować

orjan @orjan 11 listopada 2022 14:40
11 listopada 2022 14:41

A może łajdactwo. Nie bardzo pamiętam.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 11 listopada 2022 13:47
11 listopada 2022 14:54

(...) Tylko  ,,nasza  wadzunia,,  i  ,,nasze  mer**a,,   UDAJA,  ze  ony  NIE  ZNAJET,  bo  wszyscy  SIEDZO  w  KIESZENI  ,,filantropUF,,   !!!(...)

Nie tylko nasza wadzunia ale różne "von"  także.....No proszę - "filantropi" wpadli na "pomysły biznesowe" ku chwale filantropii  ( wszystko pod najem na kredyt, postmodernizm itp ) a Kreml się ucieszył, że te pomysły wykończą zachód i je mozolnie "podlewał". No i proszę  teraz na Ukrainie nie idzie a "Niemce" z Chińcykami sie układają...

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
11 listopada 2022 17:31

"Dlaczego ja się dziś czepiłem tej edukacji historycznej? Bo mamy dzień niepodległości, a ja zamiast na marsz jadę do studia nagrywać pogadanki. Uważam, że to sensowniejsze."

Pewnie że sensowniejsze.

Leżć z chorągiewką w garści i gapić się w zakazaną gębę Bąkiewicza?

Albo patrzeć w telewizji [Republika] jak krzyżują Pietrzaka?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Magazynier 11 listopada 2022 13:47
11 listopada 2022 17:39

Cytuję:

...prof. od ornitologii...

To prof. Piotr Tryjanowski. Jak dla mnie główny ornitolog  kraju. ;)

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 11 listopada 2022 14:54
11 listopada 2022 18:01

To  fakt...

...  bez  fYlantropii,  wolontarYLuszy,  aktywistUF  i  wszelkiego  innego  smiecia  ,,nasza  wadzunia,,  i  Lunijna  -  po  prostu  ZDECHNIE  !!!

I  licze,  ze  szybko  to  sie  stanie,  bo  WYLATOWO  coraz  wieksze,

zaloguj się by móc komentować

orjan @Magazynier 11 listopada 2022 13:47
12 listopada 2022 14:56

Do czego wychowywać?

... do sprawowania władzy.

To też jest istotny cel wychowania. Jeśli - jak zdaje się przyjąłeś - miałoby to być powszechne wychowanie w kierunku, tu roboczo nazwijmy, konstruktywnego życia prywatnego i obywatelskiego uczestnictwa. Taki cel byłby bardzo pożądany, ale ma wadę trudności jego jednoznacznego i bezdyskusyjnego sprzecyzowania. A tu pętają się całe masy relatywistów ...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować