-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Nonkonformizm starych aparatczyków vs armia nowego wzoru

Nie ma nic gorszego o marudzących jak stare baby mężczyzn, szczególnie jeśli ci mężczyźni są w sile wieku i jak się w nich rzuci ciężkim słowem, zaczynają się jeżyć i straszyć. Bo tyle mogą. Wobec sytuacji innych niż standardowe potrafią tylko marudzić, albo dostają stuporu. I takich, niestety mamy tu coraz więcej. Wczoraj kolega o nicku loginNieznany napisał tekst, który w mojej ocenie koresponduje z dawno już zapomnianą poetyką nonkonformizmu charakterystycznego dla starych aparatczyków partyjnych. Takich co to odnaleźli się świetnie w latach dziewięćdziesiątych. Modelowym przykładem takiej postawy był Andrzej Drawicz prezes TVP. Ja czytałem w tamtych czasach sporo prasy, szczególnie felietonów. Nie było bardziej ironicznego autora i nie było człowieka o większej erudycji w sprawach rosyjskich. Drawicz tłumaczył Babla, pięknie o tym opowiadał, prowadził zajęcia ze studentami, mimo że był starym, łysym dziadem mrugał do studentek, roztaczał wokół siebie niezwykłą aurę, ale przede wszystkim reprezentował postawę nonkonformistyczną wobec nowej rzeczywistości, wskazując że jest ona jednak opresyjna, a do tego podstępna. No, ale cóż to jest za zagrożenie dla człowieka bystrego i obdarzonego poczuciem humoru? Jego ulubionym słowem był wyraz tolerancja. Pan Drawicz był do tego stopnia tolerancyjny, że powiedział kiedyś publicznie swoim współpracownikom, ze wchodząc do gmachu telewizji, legitymacje partyjne powinni zostawić w recepcji. Był to jednym słowem szlagon i bon vivant, którego żadne opresje obyczajowo towarzyskie się nie imały. Nigdy nie zapomnę jak wymieniał jakieś uwagi ze Stanisławem Tymem. O ludzie, co to było za przedstawienie, dobrze, że nie zaczęli mówić po francusku. Sama ironia pomieszana ze znawstwem literatury, a ileż ciepła i zrozumienia w oczach. Trzeba być partyjnym funkiem i tajnym współpracownikiem SB, żeby prowadzić takie dialogi, bo normalnie człowiek tego nie wytrzyma. Andrzej Drawicz, w przekonaniu o swojej absolutnej wyjątkowości, bliski był poetyce piosenkarza z Krakowa nazwiskiem Sikorowski, też Andrzej, lidera grupy Pod Budą. On w latach dziewięćdziesiątych zaśpiewał utwór, w którym pojawiły się ironiczne, ale jakże prawdziwe słowa – żyda z ubekiem w lesie złapali, kościół podobno chcieli podpalić, aż strach pomyśleć co będzie dalej…

Człowiek wyrobiony towarzysko i kulturalnie powinien w tym miejscu zamyślić się na tym światem i lekko uśmiechnąć, dając tym samym wyraz akceptacji i podziwu dla poety, który tak wdzięczną i lekką frazą wyraził całą dramaturgię czasów, w których przyszło mu żyć.

Dziś poetyka ta powraca. W zasadzie w codziennie loguje się tu ktoś szczerze zatroskany o wolność słowa, o przyszłość narodu, który wziął na siebie niełatwe przecież brzemię, a także o to, co też może zrobić Rosja, która przecież nie ustąpi. Może się okazać, że za nasze dobre serce, okazane uchodźcom, Rosjanie zaczną do nas strzelać i zabijać nasze dzieci. Aż strach pomyśleć co będzie dalej? Może więc – sugerują zatroskani – wyrzućmy z naszych domów tych zapłakanych, małych Ukraińców, zwłaszcza, że liczni politycy głoszący realizm dostarczą nam do tego cały pakiet uzasadnień i wtedy uchronimy się przed gniewem Rosjan? Czy to jest naprawdę aż tak zły pomysł? Powtórzę – takich sugestii jest mnóstwo. Jeśli wysuwają je mężczyźni, uważani są, jeśli oceniać ich według naszych kodów kulturowych, za tchórzy i świnie. I nawet jeśli okoliczności ułożą się na ich korzyść, niczego to nie zmieni. Pan Drawicz zmarł przedwcześnie, a pamięć o nim zgasła. Za życia, choć jemu wydawało się inaczej, nie cieszył się popularnością i szacunkiem. Stała za nim siła, którą za wszelką cenę próbował ukryć otulając się mgiełką poezji. Dziś to samo czynią przejęci przyszłością kraju komentatorzy. Bardzo łatwo jest zdemaskować tę postawę. Nie mają oni bowiem wpływu na nic, poza swoimi osobistymi wyborami. Te zaś są jasne – można się zachować jak dobry chrześcijanin, albo jak świnia, szukając uzasadnień dla swojego ześwinienia. Polityka i decyzje są poza zasięgiem tych ludzi. W miejscach takich jak to pojawiają się zaś w jednym tylko celu – żeby straszyć i łamać ducha.

Jeśli postawę taką reprezentuje kobieta, to ja nie podejmuję się tego oceniać, albowiem jeszcze nie dorosłem do takich ocen.

To tyle o nonkonformizmie starych aparatyczków. Teraz słów kilka o armii nowego wzoru. Ona została stworzona na Ukrainie, a jej trzonem jest lekka piechota. W zasadzie poza lecącymi z głębi kontynentu, albo z dalekiego morza rakietami, nic nie może się równać z lekką piechotą. Żołnierze ci są jak niemieccy pikinierzy przeciwko francuskiej ciężkiej jeździe w bitwie pod Pawią. Wszystko im sprzyja. Jak wiemy jednak nie ma takiej formacji i takiej broni, na którą nie wynaleziono by sposobu. Zacząłem się zastanawiać co może być przeciwwagą dla lekkiej piechoty, a czynię to ze świadomością, że nie mam zbyt wielkiego pojęcia o walce i jej realiach. No i wyszło mi, że może to być jedynie dywersja. Rozproszone grupy dobrze uzbrojonych piechurów niszczących czołgi i samoloty, mogą być zniszczone tylko przez inne rozproszone grupy, które nie są uzbrojone w ten ciężki sprzęt do ściągania z nieba SU 22, ale w pistolety, noże i pałki. Pytanie w jakich okolicznościach taka taktyka może być zastosowana? Na Ukrainie, czego dowiodła praktyka raczej nie, albowiem grupy uzbrojonych dywersantów zostałby zneutralizowane przez ludność, całkowicie popierającą obecne władze. Choć może w sprzyjających okolicznościach w warunkach przyfrontowych, miałyby szansę na sukces w walce z lekką, ukraińską piechotą, pod jednym warunkiem. Byłoby nim wysokie morale. Ono bowiem gwarantuje sukces. Rosjanie jednak w tej wojnie nie stawiają na morale, są jak Niemcy w Powstaniu Warszawskim i ich rosyjskie oddziały pomocnicze – stawiają na degenerację moralną wojaków, która powinna przestraszyć ludność cywilną. Czy tak się stanie? Myślę, że nie.

Upieram się jednak, że dywersja jest najbardziej niebezpieczna dla lekkiej piechoty. Dywersja jest też niebezpieczna dla wysokiego morale. I z tym mamy do czynienia w Polsce. Widzimy tych codziennie logujących się tutaj troli, tę małpią złośliwość płynącą z bezkarności i narastające zniechęcenie tutejszych autorów. Widzimy, a ja sobie to jeszcze wszystko pilnie notuję w kajeciku. Pora – tak sądzę – ku uciesze ducha Andrzeja Drawicza, siedzącego w piekle i przekonanego, że nie popełnił w życiu żadnego fałszywego ruchu, odkurzyć stare dobre słowo – defetyzm. To jest znakomity pomysł moim zdaniem, bo on wskaże ludziom kulturalnym i zatroskanym i los ojczyzny, dalszy kierunek ekspansji w obszarze publicystyki i wymiany myśli. Oni – ponieważ są niezwykle inteligentni i reagują zawsze poprawnie i zawsze z wdziękiem – wszyscy jak jeden zaczną udawać Józefa Szwejka, idącego na wojnę światową.

Że co? Że nie wiedzą kim był Józef Szwejk? Nie żartujcie nawet...



tagi: propaganda  chrześcijaństwo  armia  zdrada  postawy  dywersja  aparat  poetyka 

gabriel-maciejewski
20 marca 2022 07:08
93     6363    27 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

maria-ciszewska @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 07:38

Jeśli postawę taką reprezentuje kobieta, to ja nie podejmuję się tego oceniać, albowiem jeszcze nie dorosłem do takich ocen.

"Kobiety" zostały skierowane na inny odcinek. Wszystkie jak jedna są hiper turbo dobrymi chrześcijankami. Wśród uchodźców szukają dziewczyn, które chcą sobie zrobić aborcję, albo zostały zgwałcone lub poniżone w jakikolwiek sposób przez Polaków. "Kobiety" anonsują te poszukiwania w prasie, obiecują delikatność i dyskrecję. W najlepszym wypadku pouczają nas, że potrzebującym nie wystarczy dać kromkę chleba, trzeba uwzględnić takie podstawowe potrzeby, jak paleta do makijażu, szpilki i ciuchy najnowszej mody.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @maria-ciszewska 20 marca 2022 07:38
20 marca 2022 07:40

Wiem, wiem, ale nie o to trochę mi chodziło.

zaloguj się by móc komentować



maria-ciszewska @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 07:53
20 marca 2022 07:57

Już wiem. Drużyny łaskotnic pieszych. Radiowy pierwowzór "Seksmisji".

zaloguj się by móc komentować

betacool @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 07:53
20 marca 2022 08:00

Dodałbym do tego osobisty urok zmieszany z charakterologicznym defektyzmem. 

zaloguj się by móc komentować



JK @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 09:01

Pamiętam Stanisława Tyma jak dali mu w telewizorze program, (nie wykluczone, że decyzję podjął Drawicz) w którym ten ogłosił się "rzecznikiem zwykłego szaraka - polaka. Już nie paniętam, co Tym tam wygadywał, bo do oglądania tego programu znięchęcił mnie sam tytuł - "rzecznik zwykłego polaka - szaraka"

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @JK 20 marca 2022 09:01
20 marca 2022 09:49

Tak, Polak szarak, a oni wyjątkowi erudyci i posiadacze nadzmysłowych umiejętności

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 09:49

Piechota musi mieć wsparcie altylerii Gabriel. Te dwie formacje razem to jest młot na ruskie zagony. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @K-Bedryczko 20 marca 2022 09:49
20 marca 2022 09:51

Okay, ja się nie znam, chciałem tylko wskazać, że na zapleczu jest dywersja i ona przybiera różne formy. Często bardzo kuszące dla osób niezorientowanych. Dobrze by było więc, żeby ci co wpadli w semantyczną pułapkę dywersantów, powiedzieli głośno, że się pomylili, więcej nie będą i zostanie im wybaczone

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 09:53

Jeśli chodzi o ten styl "drawiczowski" to pamietam całe lata 90 te to był standard. Wszystkie te dzieła pasikowskiego to jeden wielki defetyzm.

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 09:51
20 marca 2022 09:54

Mam nadzieję, że to zrobią, potrzebi są nam wszyscy.

zaloguj się by móc komentować


Peiper @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 10:09

O ile się nie mylę to oddziały Państwa Islamskiego to też lekka piechota. A w czasie ich ofensywy na Mosul uciekło przed nimi wojsko irackie w postaci 2 i 3 Dywizji.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Peiper 20 marca 2022 10:09
20 marca 2022 10:11

Wojsko irackie jest jeszcze mniej warte niż armia Mussoliniego w starciu z Brytyjczykami

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 10:27

"W miejscach takich jak to pojawiają się zaś w jednym tylko celu – żeby straszyć i łamać ducha."

Czym zdradzają swoje moskiewskie afiliacje. To jest bowiem stara dobra ruska tradycja: rozpoznanie przez zastraszenie. 

zaloguj się by móc komentować

betacool @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 09:59
20 marca 2022 10:28

Też wątpię. Brudne gacie Mariana z czerwoną gwiazdą w klapie mają taką zniewalającą nutę konwalii zmieszanej z rozpuszczalnikiem. 

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 10:29

Mnie zastanawia co się dzieje z rzecznikami,, Wspaniałej Rosji '' np. Maciejem Porębą? Ten wybitny konsultant i aktor min. Passolini - film Lbgt produkcji polsko/ szwedzko/ rosyjskiej milczy jak kamień od trzech tygodni. Tak samo jego kolega, naczelnik telewizji, doktor Eugeniusz Sędecki. Tropiący agentury waspów. Do tego Olszański siedzi w areszcie i nie wiadomo kiedy wyjdzie. Czy naprawdę byli rosyjską agenturą czy robili to dla zabawy i przestraszyli się obecnej sytuacji. 

zaloguj się by móc komentować

betacool @Mathias92 20 marca 2022 10:29
20 marca 2022 10:35

Ja bym z nich ochotniczy legion rosyjski zorganizował. No co, pomarzyć nie wolno?

zaloguj się by móc komentować

betacool @markowski 20 marca 2022 10:35
20 marca 2022 10:38

Idź precz.

To taki cytat z Markowskiego.

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 10:52

Pomimo tej strasznej sytuacji w której się znaleźliśmy, jak miło kroczyć w prawdzie, gdzie opadły wszystkie maski, a króluje tu prawda i realizm. Taka praktyka życia, polityki i moralności, gdzie żaden trol się już nie schowa, choćby nie wiem co cytował i jak długie wywody wstawiał. Mam nadzieję, że wielu się opamięta i zrewiduje swój obraz świata.

Dziękuję i życzę dobrej niedzieli, modląc się za tych, którzy nie mogą się dzisiaj cieszyć obiadem i spacerem w słoneczne popołudnie.

zaloguj się by móc komentować

betacool @Alberyk 20 marca 2022 10:52
20 marca 2022 10:57

W swojej paroletniej internetowej przygodzie dostałem bana tylko od trzech osób. Od Matki Kurki, Ewarysta i Stanisława. Dopiero niedawno udało mi się odkryć ich najmniejszy wspólny mianownik.

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @betacool 20 marca 2022 10:57
20 marca 2022 11:35

Trzeba doświadczenia, oczytania i przenikliwości aby te intencje rozpoznawać sprawnie i szybko. My już od tych lat 90-tych mamy tych doświadczeń dużo, niemniej ja się teraz czuję jak przy nowym otwarciu, gdzie od zera wiadomo, kto z kim i w jakim celu działa.

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @przemsa 20 marca 2022 10:59
20 marca 2022 11:36

Nic dodać, nic ująć.

Słonecznej niedzieli :-)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @betacool 20 marca 2022 10:57
20 marca 2022 11:49

Znalazłeś się w doborowym gronie klikunastu przeze mnie zbanowanych, zakwalifikowanych jako  niereformowalne rusofoby.  No i te twoje socjologicznie podbudowane aluzje. Ale  jakie tam znów aluzje.
Nie wiem jak tam z tym problemem radzi sobie Ewaryst (u niego mam bana od lat kilku), a nie czytałem niczego Matki Kurki co najmniej od lat sześciu.  A pobanowałem, bo nie chcę na swoim wygaszanym blogu kontynuowania już żadnych wątków, bo w ich nastepstwie czuję się zobligowany do odpowiadania. I tak w koło Macieju.  A w tej zabawie nie ma dla mnie niczego szczególnie zabawnego. Ergo,  musicie się zabawiać we własnym jednomyślnym gronie, ale już nie na moim blogu, dopóki jeszcze taki wisi na SN, aczkolwiek zakładam, że i to nie potrwa nazbyt długo.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 20 marca 2022 11:49
20 marca 2022 11:57

No popatrz a ja cię ciągle toleruję mimo że się już dwa razy pożegnałeś 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 11:57
20 marca 2022 12:09

Spieszmy ach spieszmy się! Klasyczna opera, aria może trwać przez pół aktu.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 12:11

Dałem plusa bo notka mi się podoba. Pamiętam Drawicza z jego charakterystycznym zamyśleniem. Jak Malajkat grał Hamleta w teatrze Dramatycznym to mógł by jedynie Drawiczowi buty wyczyścić. Ale K-Bedryczko ma rację. Do wygrania w polu potrzebny jest cięższy kaliber. Rosyjskie sztaby z osławionymi generałami którzy polegli w boju na Ukrainie, a jest ich niemało, zostały skasowane działaniami wywiadowczymi i techniką bojową. W wojnie pozycyjnej w dłuższej perspektywie czasu klucze do rozgrywki leżą, paradoksalnie, w Mińsku. Ważne jest bowiem, moim zdaniem, gdzia będzie nowa "Żelazna kurtyna." Świetny tekst, dziękuję.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 11:57
20 marca 2022 12:11

to jest takie przedłużone pożegnanie, gdyż jego długość jest przez sentyment adekwatna do czasu mojego tutaj pisania. Ale nie martw się na zapas, wygaszanie sentymentu już właśnie dobiegło końca.

zaloguj się by móc komentować

betacool @stanislaw-orda 20 marca 2022 11:49
20 marca 2022 12:23

Mam wrażenie, że rusofil to taki osobnik, który pokłada nadzieję, że ruscy są już na tyle uduchowieni swą kulturą, że będą w stanie odróżnić rusofila od rusofoba, gdyby im przyszło do głowy pójść ze swoją misją nieco na Zachód. Rusofile uciszają więc profilaktycznie polskich rusofobów,  żeby ruskich za bardzo nie drażnić i żeby oni swą działalność misyjną prowadzili wśród nieokrzesanych faszystów na Ukrainie.

Śmieszne jest to, że pod okupacją amerykańską (ich armia jest tu wszak obecna) nikt z tego kraju nie ucieka, a przy ewentualnej obecności armii rosyjskiej, większość tak zwanych rusofili bierze opcję emigracyjną pod uwagę, no chyba, że zidiocieli do tego stopnia, że będą witać ich tanki kwiatkami.

Także w sumie rusofila to w większości przypadków, czystej wody rusofobia. Nie licząc idiotów idących z kwiatkami na tanki.

zaloguj się by móc komentować


orjan @K-Bedryczko 20 marca 2022 09:49
20 marca 2022 12:36

Tak, obserwujemy niesamowity wzrost powodzenia lekkiej piechoty przeciwko celom pancernym, opancerzonym, logistycznym a nawet powietrznym. Ten podziw należałoby jednak nieco ostudzić. Na obserwowane powodzenie w znacznej mierze "pracuje" rosyjski bardak. Wygląda na to, że Rosjanie przygotowali inwazję nie tylko pod fałszywym rozpoznaniem ukraińskiej woli oporu. Zupełnie nie do pojęcia jest militarne zignorowanie terenu, przez który chcieli poprowadzić uderzenia tej inwazji.

W sieci można znaleźć wystarczająco szczegółowe mapy tych terenów, aby choć z grubsza zorientować się w co durne Wanie tam wlazły. Jak mogły tego nie przewidywać?

Popatrzmy na mapę i dla przykładu weźmy natarcie z Krymu "w dół na lewo" w kierunku Odessy. https://maps.vlasenko.net/smtm500/l-36-1.jpg

Tam po prostu nie da się puścić wojska wzdłuż wybrzeża. Przeszkodą są limany, przez które w zasadzie nie ma przepraw. Trzeba nacierać "w górę", aż do Wozniesieńska (jakieś 150 km), a dopiero stamtąd "w dół na lewo" do Odessy (jakieś dalsze 150 km). I sieć dróg jest taka, że z głównej nie ma jak i gdzie zjechać. Widać gienierałom wydawało się, że rozentuzjazmowani tubylcy ich przepuszczą. No, ale na jakiej podstawie oczekiwali tego entuzjazmu, skoro w spisie powszechnym narodowościowe deklaracje tamtejszej ludności wykazywały ponad 80 % utożsamiania się z Ukrainą (przynajmniej 70 % deklarowało język ukraiński jako ich ojczysty!).

I tu właśnie dochodzimy do pomysłu scenariusza przyszłego batalistycznego filmu ze sceną z rosyjskiej narady sztabowej, gdzie na stole w koszyczkach wysokie szklanki z czajem, a obok zwoje wiciokrzewu. Na to wchodzi Momysz Uły i pokazuje wszystkim gienierałom kierunek "na ch.j". To jemu bowiem wielka literatura rosyjska przypisuje odkrycie jak na Szosie Wołokołamskiej lekką piechotą zatrzymać kolumny czołgów.

Co ciekawe, w natarciu na Kijów jest odpowiednio tak samo. https://maps.vlasenko.net/map1k-2006/map1k-2006-064-kiev.jpg  Albo szosa, często na nasypie, albo bagno po jej obu stronach i - jeszcze szosa to, czy już bagno - powstaje strzelnica dla lekkiej piechoty na co żadna gimnastyka nie pomoże. Na mapie szczegółowo widać, czemu Rosjanie utknęli w tej Buczy. Rezultat: Wojsko na pojedynczych drogach stłoczone w kolumnach najczęściej bez możliwości rozwinięcia się i choćby ubezpieczenia się od strony wrogiego terenu nie mówiąc już o zajęciu tego terenu. Zostaje zbrodnia, bo wiąże własne wojsko (daje mu zajęcie!) i wiąże ogół Rosjan. Aha, na terenie podejśc do Kijowa identyfikacja narodowa ukraińska sięga 93 % (sic!) choć w samym Kijowie mniej (jak to w stolicach), bo "tylko" 82 %. Nu pagadi wołk!

W każdym razie, rzeczywiście widzimy bojową karierę lekkiej piechoty, ale bez wsparcia miejscowej ludności aż taka jej kariera byłaby niemożliwa. Zostawiając więc ściśle militarne sprawy fachowcom (byle nie typu rosyjskiego, jak tutejsza opozycja), na forach takich jak tutejsze trzeba przede wszystkim troszczyć się o postawy ludności. A w tym zakresie trollom i innym defetystom precz! Bez względu na ich intencje i ich samoświadomość, co naprawdę robią.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @betacool 20 marca 2022 12:23
20 marca 2022 12:39

Uciszam, żeby mnie nie drażnili.

To po co ten pluralis majestatis, skoro piszesz pod mój adres, a nie odezwę do wszystkich rusofili.

zaloguj się by móc komentować

orjan @tomciob 20 marca 2022 12:11
20 marca 2022 13:41

Jeśli bitwa idzie dobrze, to generałowie trzymają się (i słusznie) poza jej zasięgiem. Ilość poległych rosyjskich generałów sama z siebie świadczy o tym, że inwazja idzie źle. Są bowiem dwie opcje: (1) Generał przybywa, aby podkręcić pułkowników, majorów itd., bo tym brakuje woli walki. (2) Generał jest wysłany na pole bitwy, aby się go pozbyć, bo dał ciała w planowaniu, czy w prowadzeniu inwazji.

Gdybym miał zgadywać, to obstawiłbym drugą opcję. Jedna z tych opcji musi być prawdziwa (może nawet obie opcje naraz). Inaczej mielibyśmy (a nie mamy) dłuższą listę poległych pułkowników.

NB.: w tej bitwie (egzekucji) czołgów na przedmieściach Browarów podobno zginął dowódca pułku jadący pierwszym czołgiem. Niekoniecznie musiał to byc idiota. Możliwe, że musiał swoją osobą "ciągnąć" wolę walki całej kolumny tych czołgów. W takim razie zginąłby przez brak morale u żołnierzy, których sam przecież wojskowo wychował. 

zaloguj się by móc komentować

przerywampanu @stanislaw-orda 20 marca 2022 12:39
20 marca 2022 13:46

A pan to przypomina takiego gościa, co to na imprezie rodzinnej upił się srogo i był niemiły dla reszty gości. Po kilku grzecznych, acz zdecydowanych uwagach uniósłszy się honorem postanowił w końcu wyjść. I tak stoi pan w drzwiach kiwając się na nogach z rozpiętym rozporkiem i szuka okazji, żeby jeszcze się napić z znienawidzonymi współbiesiadnikami. 

Walczą w pana przypadku patologiczny alkoholizm ze wstrętem do towarzystwa (i samego siebie, że musi z nimi pić). Prostactwo z niczym nieuzasadnionym poczuciem własnej wartości.

Towarzystwo wypiło trochę mniej i ma jeszcze w miarę jasny umysł. Gardzą pijakiem już jawnie, co przyprawia najbardziej nastukanego o jasną cholerę. 

 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @przemsa 20 marca 2022 10:59
20 marca 2022 13:47

Pozwolę sobie dodać jedynie fragment z dzisiejszego czytania, jakże również adekwatny:

 Nie szemrajcie, jak niektórzy z nich szemrali – i zostali wytraceni przez dokonującego zagłady.

zaloguj się by móc komentować

orjan @przerywampanu 20 marca 2022 13:46
20 marca 2022 13:55

Francuzi obdarzeni większą finezją języka, ale w zamian ubożsi o zrozumienie ciemniejszych zakamarków duszy nazywają to l’esprit de l’escalier.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @orjan 20 marca 2022 13:41
20 marca 2022 13:59

Pułkowników jest więcej niż generałów, jak podaje Twitter. Ale te dwie opcje są moim zdaniem równoprawne i rzeczywiście trudno orzec która ma większą przewagę. Do tego idzie wiosenna "rasputica," a kontrola dróg za pomocą lekkiej piechoty wydaje się nietrudna. Do tego na Białorusi sparaliżowano dostawy kolejowe dla wojska. Jedyne odwody które jeszcze są w grze to transport morski ze wschodu (w drodze), duży transport z Osetii i rezerwy przeznaczone do desantu w Odessie, które są na Morzu Czarnym. A "po trzecim rzucie" nie ma już nic. Jeśli Białoruś nie włączy się do akcji militarnej, a chyba się nie włączy, to rezerwy rosyjskie są na wyczerpaniu. W ciągu dwóch tygodni wszystko powinno się, z militarnego punktu widzenia wyjaśnić. Ja też zaczynam przychylać się do drugiej opcji.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @orjan 20 marca 2022 13:41
20 marca 2022 14:08

Mnie te liczne zgony wśród ruskiej generalicji przywodzą na myśl zgony irańskich dowódców: Farhad Dabiriana, Hassana Shateri oraz Sulejmaniego.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @przerywampanu 20 marca 2022 13:46
20 marca 2022 14:21

kombinuj cieciu , kombinuj, a nuż  ci ulży.

zaloguj się by móc komentować

orjan @tomciob 20 marca 2022 13:59
20 marca 2022 14:25

Odessę, to chyba już sobie odpuścili, bo byli już prawie pod Wozniesieńskiem a teraz zostali wyparci z powrotem aż do Chersonia. To nastąpiło wskutek kontrofensywy ukraińskiej, co słabo stąd widać, bo uwagę publiczną dominuje Mariupol i Kijów. Jeśli zaś Rosjanie chcą utrzymać przynajmniej ten Chersoń, to nie mogą zwolnić jego "morskich" rezerw w postaci tej piechoty pierwotnie przeznaczonej do desantu na Odessę.

Z tym transportem z Osetii, to też kiepsko, bo niby dokąd ma być. Rzecz w tym, że tamtejszy teren nie wchłonie nieograniczonej liczby żołnierzy i sprzętu, a ilości dotychczas rzucone już stanęły w korkach. Pozostaje tez problem, dokąd zabrać żołnierzy luzowanych przez takie rezerwy? Do Rosji? Zbyt dużo widzieli i wiedzą.

zaloguj się by móc komentować

przerywampanu @stanislaw-orda 20 marca 2022 14:21
20 marca 2022 14:38

Jeszszszsze mnie popamiętacie, ku..a! Wy nie wiecie kim ja jesem, so sie gapisz, ku..a !!!

:))))

zaloguj się by móc komentować

umami @orjan 20 marca 2022 13:55
20 marca 2022 14:59

To francuskie określenie zarezerwowane jest dla riposty, która przyszła nam po czasie — na schodach, w drodze do wyjścia — czyli w sytuacji kiedy nie błysnęliśmy wcześniej refleksem w jakiejś polemice i dopiero na tych schodach doznaliśmy olśnienia.

zaloguj się by móc komentować

betacool @stanislaw-orda 20 marca 2022 12:39
20 marca 2022 15:08

Nie to nie było tylko do pana. Do pana dodam tyle. Jestem rusofilem.  Chciałbym raz na 30 lat MÓC pojechać (co nie koniecznie oznacza wyjazd) 1000 albo 1500 km na wschód, żeby obejrzeć łabędzie truchty po jeziorze. Chciałbym móc włączyć pilotem TVP Kultura i przez znaną tylko sobie porcję czasu cmokać nad Gogolem,  Dostojewskim, czy Sztyrlicem. 

Tyle, że żeby móc to kiedyś robić, teraz mamy obowiązek trzymać ich (ruskich) jak najdalej stąd. 

Jak ktoś tego nie rozumie to jest tytułowym bohaterem jednej z cegieł Dostojewskiego i żeby rozwiać wszelkie wątpliwości - nie chodzi mi o Gracza.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @betacool 20 marca 2022 15:08
20 marca 2022 15:11

Nawzajem.

Dlatego nawzajem, bo nie wiadomo który z nas  i czego bardziej nie rozumie.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @betacool 20 marca 2022 15:08
20 marca 2022 15:44

Przy okazji wyszło, że nie czytałeś powieści, do tytułu której uczyniłeś aluzję.

Książę Lew Nikołajewicz Myszkin jest w tej powieści postacią na wskroś pozytywną, zaś jej tytuł  stanowi szyderę z tych, którzy go tak przezywają.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @betacool 20 marca 2022 15:08
20 marca 2022 16:00

Uważam, że zaniżacie poziom

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 16:03

Ja zahaczę o temat związany z wojną, w mediach ukazała się wczoraj informacja [chyba w salonie 24 więc podchodzę do tego ze sporą dawką nieufnosci]

że wprowadzono ponoć we wschodniej Polsce zakaz lotów dla lotnictwa cywilnego. Podobno z uwagi na wzmożony ruch samolotów wojskowych, przemieszczanie oddziałów, sprzętu itd.

Czy ktoś to może potwierdzić, czy to prawda?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 20 marca 2022 16:03
20 marca 2022 16:07

Ja nic nie wiem. W Dęblinie i tak ciągle latają wojskowe

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 16:07
20 marca 2022 16:11

Napisali że ten zakaz dotyczy Rzeszowa i Lublina.

Lotnisko lubelskie mnie nie obchodzi, żebym mógł tylko wylądować w lecie w Warszawie, do Lublina mnie dowiezie znajomy samochodem.

zaloguj się by móc komentować


orjan @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 16:00
20 marca 2022 16:57

Ja zaś uważam, że @stanisław-orda tutaj troluje. Co najmniej od kilku tutaj felietonów.

Czyni to umyślnie, tj. z zamiarem bezpośrednim, lub z zamiarem ewentualnym. Niepodobieństwem jest dla mnie, aby nie rozumiał, iż obiektywnie taki właśnie efekt powstaje.

I co z tym zrobić? Uznać, że on de facto wypowiedział swoje wzajemne koleżeństwo, bo przystąpił do demolowania miejsca ważnego dla jego kolegów?

Pewna starsza pani opowiadała, że na dni, w których sowiecka armia już, już miała wejść goniąc niemiecką, ona z rodziną i jeszcze inni schronili się w pewnym dworku na uboczu. Za chwilę rozgościli się tam kilku sowietów. Oczywiście wzbudzili strach zrozumiały wobec powszechnie już znanych relacji z ich pochodu, mianowicie, do czego potrafią się posunąć. W pewnym momencie jeden z nich, średniego wieku usiadł do fortepianu i zaczął pięknie grać "Marzenie" R.Schumann'a. Trudno chyba o coś bardziej kojącego. Jakoś w połowie wstał, wziął z kozy czajnik z wrzątkiem, dolał sobie do herbaty, czajnik postawił na politurze tego fortepianu i dokończył to Marzenie. Kwintesencja!

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 20 marca 2022 16:57
20 marca 2022 17:12

O to, to.  Jakbym widział siebie samego.

Z was, orjan, ani chybi telepata.

zaloguj się by móc komentować

umami @orjan 20 marca 2022 16:57
20 marca 2022 17:15

Świetna historia, dzięki.

zaloguj się by móc komentować

janucha @Szczodrocha33 20 marca 2022 16:03
20 marca 2022 17:37

Od kilku dni nad Olsztynem praktycznie czyste niebo, a dotychczas przebiegał nad nami korytarz powietrzny, którym non stop coś leciało.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @orjan 20 marca 2022 16:57
20 marca 2022 17:43

Tak Stanisław robi to specjalnie, ale go tu zostawię, żeby miał się z czego spowiadać. Nie wnikam już komu

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 20 marca 2022 17:12
20 marca 2022 18:11

Zobaczyłeś siebie w tym pianiście? Bo chyba nie w czajniku.

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 17:43
20 marca 2022 18:15

Ja też uważam, że powinien zostać. Z tym, że już lepiej się znamy.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 20 marca 2022 18:11
20 marca 2022 20:07

Napisałem poprzednio telepata? Chyba coś mi się przestawiło, i miał to być inny pata.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 20 marca 2022 18:15
20 marca 2022 20:09

Lepiej to  już było (dawno),
a
что былось, смылось.

 

zaloguj się by móc komentować

Aquilamagna @janucha 20 marca 2022 17:37
20 marca 2022 20:11

Tutaj dokładnie widać, gdzie się w tej chwili lata, a gdzie nie: https://www.flightradar24.com/51.66,20.32/6

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Aquilamagna 20 marca 2022 20:11
20 marca 2022 20:18

Ta mapa robi wrażenie... Nie tylko ten pas pustki, ale bardziej ta gęściocha na trasie Moskwa-Emiraty :)
Niektore loty nie mają podanego celu, jest tylko oznaczenie N/A? Co to znaczy?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 20:27

Dodałbym, że ta dywersja ma za zadanie stałe podsycanie nieufności a nawet nienawiści pomiędzy Polakami i Rusinami (bo tak nazywano do 1920 Ukraińców). Niezwykle mnie dziwi, że pojednanie może  dotyczyc wszystkich innych nacji (łącznie z Niemcami i Żydami....bo z Rosjanami pododobno - wg nich - jesteśmy pojednani), ale nie z tymi, którzy kulturowo, religijnie (grekokatolicy) i historycznie są nam najbliżsi. A już zgrozą mnie napawa, gdy słyszę z ust katolików (ponoć gorliwych i nawet ceniacych Tradycję....tak, tak..dziś to usłyszałem od takiego górala, co był na rekolekcjach), że wszyscy Ukraińcy to banderowcy. To tak jakbym usłyszał z ust jakiegos Żyda-prowokatora "wszyscy Polacy to naziści". 

Wiem, że ich jest góra 10-15% ale wg mnie to stanowczo za dużo. I najgorsze jest to, że żadne argumenty nie pomagaja (moralne, religijne, rozumowe). Ściana...martwa betonowa ściana.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BeaM 20 marca 2022 20:18
20 marca 2022 20:30

Emiraty to bufor. Od 20 lat się robią na państwo-bufor. Dubaj jest tu klasycznym przykładem. Niby tam Londyn jest, a w Abu-Zabi już Waszyngton. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 20 marca 2022 20:27
20 marca 2022 20:32

Oczywiśce, zwykli Rosjanie, zwykli Niemcy, ale cała Ukraina to banderowcy. Z tymi góralami coś się dzieje, u Olszańskiego jest taki jeden, pokazuje się w kierpcach i kapeluszu i pieprzy tak strasznie, że nie można wytrzymać. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @orjan 20 marca 2022 16:57
20 marca 2022 20:33

Tak...lubią grać, lubią śpiewać i tym uwodzą inteligencję. 

 

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 20 marca 2022 20:07
20 marca 2022 20:36

A tak, pata pata to taki taniec afrykański. Spopularyzowany przez nie byle kogo, bo przez Miriam Makeba.

https://www.youtube.com/watch?v=JBJVVhn7iuo

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 20 marca 2022 20:32
20 marca 2022 20:37

No właśnie...to mnie martwi, bo myślałem, że górale to trzeźwi ludzie.....ale pewnie te happeningi p. Brauna i Konfederacji na Podhalu zrobiły swoje. W każdym razie od dziś ostrożnie podchodzę do górali, bo może znowu pojawi się tam jakiś Krzetowski ze swym gorallenvolk

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 20 marca 2022 20:37
20 marca 2022 20:43

Na razie jest tam Pitoń i on też ma swoje za uszami

zaloguj się by móc komentować


mniszysko @OjciecDyrektor 20 marca 2022 20:27
20 marca 2022 20:57

Zawsze może być lepiej ale uważam, że nie jest źle. Proszę zauważyć, że przy takiej ilości uchodźców z Ukrainy, nie ma jeszcze u nas (Bogu niech będą dzięki!) dla nich obozów. Cała ta fala jest rozpraszana po domach i małych ośrodkach w dużej mierze kościelnych. Polacy okazują się narodem, którzy współczują przede wszystkim czynem mimo różnych zaszłości. Nie wiem, czy by tak było, gdyby nie praca Kościoła nad ludzkim duszami, do której wszyscy z lewa i z prawa mają zawsze jakieś ale.

Nie jednego to przyprawia o ból głowy, bo przecież najlepiej się agituje i dezinformuje szerząc przy okazji defetyzm w państwie właśnie w takich ośrodkach dla uchodźców.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @mniszysko 20 marca 2022 20:57
20 marca 2022 20:58

Cała zagranica się dziwi, że dajemy radę przyjmować uciekinierów bez obozów dla nich, gdzie wszystkie patologie mają wdzięczny teren do wzrostu.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 20 marca 2022 20:58
20 marca 2022 21:09

Gdyby Zachód wiedzial jak nas dobiła druga wojna i jak sobie pomagaliśmy i Żydom, to dopiero by się zdziwili. Zawsze wierzyłem w ofiarność Polaków i w to, że mają dobry charakter (bo ten poznaje sie właśnie w takich ekstremalnych sytuacjach) i dlatego jak słyszę narzekania na Polaków z ust Polaków i te fałszywe troski o to, co z nami zrobią Ukraińcy, to mnie krew zalewa i mam ochotę powiedzieć takie słowa, których nawet w teatrze się nie usłyszy. 

A ten góral jeszcze narzekał na Polaków, że głupi są. Gadał jak z gazowni. To cud, że go nie uderzyłem.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 20 marca 2022 21:09
20 marca 2022 21:10

To efekty propagadny Pitonia i Olszańskiego

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 20 marca 2022 20:58
20 marca 2022 21:12

Obawiam się tylko, że tvn znowu wynajmie jakiś "Polaków" by ci zrobili coś podobnego  do urodzin Hitlera,  czyli by zaczeli robic jakieś antyukraińskie happeningi.

zaloguj się by móc komentować

BINOKLE @Szczodrocha33 20 marca 2022 16:03
20 marca 2022 22:11

Zakaz lotów nie został wprowadzony, natomiast pojawiły się strefy (obszary przestrzeni) co do których obowiazuje zakaz lotów. Głownie dotyczy to lotów wykonywanych wg przepisów VFR.

zaloguj się by móc komentować

wierzacy-sceptyk @gabriel-maciejewski
20 marca 2022 23:36

Zadziwiające jest to jak się wszyscy odnaleźli

Ludzie pomagają jak mogą

Rząd zmienia przepisy jak może

Urzędy skarbowe nie egzekwują podatku od darowizn

Wcale nie widzą tych darowizn

Sanepid nie widzi problemu w tym że herbatę i zupę nalewają ludzie bez odpowienich książeczek zdrowia

Inspekcja handlowa nie widzi że rozdają bez zezwolenia

Może dotarło do nich że są niepotrzebni i tylko przeszkadzają

Gdyby jakiś urząd spróbował to by go ludzie rozszarpali i dali na pożarcie psom

O ile psy by chciały takie pskudztwo jeść

zaloguj się by móc komentować

Globalny @stanislaw-orda 20 marca 2022 11:49
20 marca 2022 23:43

Nie ma czegoś takiego jak rusofobia.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @orjan 20 marca 2022 14:25
21 marca 2022 00:30

Co do Białorusi to ja jednak mam pewien problem. Polega on na tym, że wejście jej wojsk do gry na Ukrainie może być jednak korzystne dla strony przeciwnej. Sił do prowadzenia wojny to oni za bardzo nie mają ale kontekst jaki takie wejście tworzy może mieć wielorakie skutki geopolityczne i w pewnych zakresach być po prostu "na rękę" (casus Pearl Harbor). Sztab Ukraiński zrewidował prognozę wejścia Białorusi do gry z 40 na 60%, a na Twitterze są zdjęcia przemieszczaniej w kolumnach na lawetach techniki wojskowej z oznaczeniem czerwonym kwadratem. W przypadku drugiego wariantu miało by to nawet uzasadnienie. Pożyjemy zobaczymy.

zaloguj się by móc komentować


maria-ciszewska @tomciob 21 marca 2022 00:30
21 marca 2022 09:05

Tymczasem Moskwa ma ściągać najemników z Libii

https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1121341%2Csztab-generalny-ukrainy-po-stronie-rosyjskiej-beda-prawdopodobnie-walczyc

Przemęłli kadyrowców, Syryjczyków. Po kogo jeszcz sięgną? No i gdzie ta milionowa armia?

Dodatkowo w artykule jest informacja, że Wagner przemianował się na Ligę. Która to Liga ograniczy się do finansowania transportu tych Libijczyków.

Gdzie ta milionowa armia?

zaloguj się by móc komentować

Niedzwiedzica @gabriel-maciejewski
21 marca 2022 09:52

Byc moze wyjde na niereformowalna idiotke, trudno.
Czy ktos moglby mi wytlumaczyc w prostych slowach kto, skad i w jakim celu tworzy emocjonalny nastroj, dzielony od lewa do prawa, ktory nazwalabym roboczo "Putina nalezy zabic, najlepiej na zywo i po dlugich torturach"? 
(No i oczywiscie "wszystkich Rosjan, bez wzgledu na plec, wiek i przynaleznosc, nalezy wygniesc jak wszy")
Bo nawet nie umiem zdecydowac, czy to jest bezdennie glupie czy niezwykle wyrafinowane i subtelne.
Przepraszam, ze tak odstaje od poziomu.

PS: Nie jestem onuca. Niemniej wiem, ze takie oswiadczenia sa dzis mniej warte niz sturublowka.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Niedzwiedzica 21 marca 2022 09:52
21 marca 2022 10:05

Postaram się wyjaśnić pani to najkrócej i najbardziej precyzyjnie jak potrafię - gówno mnie to obchodzi. Okay...

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @maria-ciszewska 21 marca 2022 09:05
21 marca 2022 12:10

Na ustawkach z Putinem... Na tle grinskrinu :)

To są "rezerwy" co prawda duże, ale puste w środku, i nie nadające się do walki nawet z dopiero co przeszkoloną lekką piechotą Ukraińców.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @maria-ciszewska 21 marca 2022 09:05
21 marca 2022 12:28

Za to na Białorusi coraz bardziej Putin ma pod górkę:

blokowanie rosyjskich transportów kolejowych na Białorusi wp.pl

A co do najemników z Syriyjczyków czy Libijczyków to trzy dni, a właściwie noce, w sprzęcie albo okopach w polu i Syryjczykom albo Libijczykom odechce się wojaczki. To nie ten sam klimat co w Syrii czy w Libii.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @tomciob 21 marca 2022 12:28
21 marca 2022 12:51

Nie chodzi nawet o klimat.

To są bandy piratów. Silni w kupie kiedy mają przed sobą słabych (duchem) i źle wyszkolonych (dowodzonych) podobnych sobie bandytów. A najlepiej bezbronnych cywili... Gdzie jest teraz ta sławna kupa Wagnera? Gdzie ci bohaterscy kadyrowcy, co się zaszyli z pensjonariuszami szpitala psychiatrycznego jako tarczami.

Syryjczyków czeka ten sam los. A ich zadaniem nie jest walka, ale terroryzowanie ludności.

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować