-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Memorandum sympozjum kampanologicznego w Taciszowie

 

W kwietniu tego roku, w Taciszowie, odbyło się sympozjum kampanologiczne organizowane przez mojego kolegę Piotrka. Poniżej tekst memorandum opracowanego w czasie tego spotkania. 

 

 

MEMORANDUM

SYMPOZJUM KAMPANOLOGICZNEGO ANNO DOMINI 2017

W TACISZOWIE

 

 

My, niżej podpisani, zarówno biorący 24-25 kwietnia 2017 roku udział w Sympozjum Kampanologicznym Anno Domini 2017 w Taciszowie, jak i w spotkaniach je poprzedzających, mając świadomość licznych potrzeb, zagrożeń, ale także potencjału i znaczenia dzwonów dla naszego wspólnego materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego, pomni nieodwracalnych strat zabytków poniesionych w czasie obu wojen światowych i po ich zakończeniu, stwierdzamy, że niezbędne jest podjęcie skutecznej współpracy na poziomie krajowym i międzynarodowym dla rozwoju kampanologii dla wytworzenia wspólnej płaszczyzny badań na obszarze Europy Środkowej. Jesteśmy przekonani, że może to zostać osiągnięte w szczególności poprzez zastosowanie współczesnej metodologii, utworzenie efektywnych narzędzi badawczych - prowadzenie systematycznych badań archiwalnych i terenowych oraz, co uznajemy za szczególnie ważne, popularyzację wiedzy o kampanologii oraz obowiązku ochrony historycznych wyrobów ludwisarskich jako ważnych zabytków przeszłości. Jednocześnie deklarujemy wzajemne, oparte na zasadach obowiązujących w nauce, dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem, co uznajemy za konieczny warunek postępu przyszłych projektów badawczych.

Integralny z niniejszym memorandum jest załączony do niego wykaz postulowanych działań szczegółowych, wskazanych podczas dyskusji na Sympozjum w Taciszowie i w podsumowaniach nadesłanych przez jego uczestników do organizatorów.

 

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE MEMORANDUM

SYMPOZJUM KAMPANOLOGICZNEGO ANNO DOMINI 2017

W TACISZOWIE

 

 

Dla osiągnięcia celów wskazanych w Memorandum przyjmujemy za zasadne i konieczne  realizację następujących tematów oraz przedsięwzięć, które mogą być rozszerzane w trakcie dalszych prac:

 

A. Metodologia badań, narzędzia, pomoce naukowe

 

1. Utworzenie bazy danych obejmującej dzwony historyczne

 

2. Przygotowanie wytycznych do opisu dzwonów historycznych znanych z archiwaliów, opisów, dokumentacji, bibliografii itp.  dokonywanego in vitro

 

Oba te przedsięwzięcia winny wykorzystywać podstawy krytyki źródeł historycznych, elementy nauk szczegółowych historii, w tym m.in. paleografię, epigrafikę, heraldykę, numizmatykę, sfragistykę, genealogię, historię sztuki, ikonografię, ornamentykę, geografię historyczną, historię polityczną, historię Kościołów. Za bardzo ważne należy uznać ustandaryzowanie zapisu informacji nieaktualnych (historyczna przynależność administracyjna, niemetryczne miary i wagi i in.).

 

3. Przygotowanie wytycznych do opisu dzwonów historycznych dokonywanego in situ przy obiekcie istniejącym.

Winno ono zaproponować ujednolicony sposób pomiaru wielkości instrumentu; opisu składowych instrumentu; jego zawieszenia oraz dokumentacji miejsca użytkowania lub przechowywania dzwonów; opisu dekoracji i inskrypcji, pomiarów fizykochemicznych i muzycznych. Opracowanie adresowane powinno być do szerszej grupy odbiorców: właścicieli oraz depozytariuszy dzwonów, badaczy regionalnych itp. Pożądane jest wskazać standardy wykonywania dokumentacji fotograficznej oraz audiowizualnej.

 

4. Opracowanie nowych standardów tworzenia dokumentacji ewidencji dzwonów, w tym wpisanych do rejestru zabytków oraz chronionych w zasobach muzealnych.

 

5. Krytyczna edycja historycznych źródeł dla badań kampanologicznych

Opracowanie sposobu prezentacji zbiorów źródeł historycznych wraz z ujednoliconym w celu przejrzystości informacji systemem aparatu naukowego: zapisu bibliograficznego powiązanego z scentralizowanym katalogiem literatury przedmiotu, sposobu prezentacji odpisów archiwalnych oraz wizerunków opracowanych dokumentów itp.

 

6. Krytyczna reedycja historycznych znaczących monografii kampanologicznych

 

7. Rozpoczęcie prac nad Słownikiem Ludwisarzy Środkowej Europy

 

8. Rozpoczęcie prac nad wielojęzycznym Słownikiem Terminologicznym Ludwisarstwa

 

 

B. Popularyzacja wiedzy o dzwonach, wykształcenie świadomości o dzwonach jako ważnym elemencie dziedzictwa kulturowego, odrodzenie tradycyjnej fonosfery w przestrzeni kulturowej

 

1. Włączanie się sygnatariuszy Memorandum w tworzenie lokalnych miejsc prezentacji dorobku ludwisarskiego

 

2. Zainicjowanie i współprowadzenie przez sygnatariuszy Memorandum portalu internetowego poświęconego tematyce kampanologicznej

 

3. Organizowanie cyklicznych konferencji naukowych i spotkań popularnonaukowych

 

4. Aktywny udział w uroczystościach okolicznościowych, lokalnych, ceremoniach.

Udział w konsekracjach dzwonów. Włączanie się w przedsięwzięcia muzyczne, festiwale, ekspozycje i innego rodzaju prezentacje związane z kulturą użytkowania dzwonów.

 

 

C. Ochrona prawna i fizyczna, instrukcje dla właścicieli, depozytariuszy i użytkowników

 

1. Podjęcie współpracy ze służbami ochrony zabytków oraz konserwatorami diecezjalnymi

 

2. Działania mające na celu podniesienie świadomości u  osób użytkujących dzwony.

Podniesienie statusu tradycyjnej sztuki dzwonienia oraz roli profesjonalnych opiekunów dzwonów. Przygotowanie zwartych wytycznych i zaleceń postępowania z dzwonami czynnymi. Upowszechnianie wiedzy o zagrożeniach wynikających z niewłaściwego sposobu dzwonienia.

 

3. Gromadzenie informacji o dzwonach objętych ewidencją, wpisanych do rejestru zabytków oraz inwentarzy muzealnych

 

4. Monitorowanie stanu zachowania szczególnie wartościowych dzwonów

 

5. Gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o konserwacji metalu. Wyłonienie grona ekspercko-doradczego dla urzędów i instytucji zajmujących się ochroną zabytków, które włączy się w  ochronę i wspomaganie konserwacji wyrobów ludwisarskich.

Przygotowanie zaleceń postępowania względem dzwonów historycznych potrzebujących interwencji konserwatorskich lub nieużywanych. Opracowanie standardów prezentacji dzwonów nieużywanych, ochrona instrumentów narażonych na szkodliwe czynniki atmosferyczne i biologiczne.

 

6. Konserwacja miejsc funkcjonowania dzwonów oraz konstrukcji ich zawieszeń (drewnianych i metalowych).

 

 

 

 

-- 

serdecznie pozdrawiam

Piotr Jamski

 

ewentualnie proszę kontakt telefoniczny: 604-130-734



tagi: rewolucja  wojna  dzwony  zabytki  polska  straty 

gabriel-maciejewski
23 maja 2017 08:54
13     2111    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 10:22

Wspaniała inicjatywa! Dorzucam ilustrację z Kodeksu Baltazara Behema (AD 1505), w formie linku, do ew. wklejenia: http://whk.up.krakow.pl/zabytki/imagi2/ludwisarz.html

A za chwilę dłuższy komentarz o pewnym dzwonie.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 10:54

Dwa lata temu, zupełnie przypadkiem, na portalu Kresy24, trafiłam na wiadomość z 2014 r., że na tzw. Wyspie Płaczu w Mińsku, stolicy Białorusi, w mauzoleum matek żołnierzy poległych w Afganistanie, znajduje się dzwon "Maria", który został ofiarowany Marii Rodziewiczównie na jubileusz 50 - lecia pracy twórczej przez wdzięcznych mieszkańców jej rodowej Hruszowej i okolic. Wygrawerowano nawet stosowną dedykację: „Marii Rodziewicz – wdzięczni parafianie Horodeccy”. A na czaszy dzwonu tekst – „Ducha żarem, serca miłosierdziem, hojną ofiarnością, mocą żywego i pisanego słowa służyła sprawie Bożej i umiłowanej Polskiej Macierzy. Dzwonie, dzwoń! Głoś wieczną pamięć zasługi.”

Pamiątkowy dzwon, podarowany przez Panią na Hruszowej (zresztą autorkę powieści "Florian z Wielkiej Hłuszy", o ratowaniu dzwonu podczas I wojny św.),  zawisł na dzwonnicy parafialnego kościoła w Horodcu, gdzie przetrwał do lat 60 -tych XX w. Potem kościól rozebrano na budowę szkoły, dzwon zdjęto i trzymano w piwnicy szkolnej kilkanaście lat. W latch 70-tych zabrał go, wydawało się, na zatracenie szef kobryńskiego komitetu wykonawczego partii…I  przez wiele lat los dzwonu był nieznany. Tymczasem niedawno okazało się... I tu oddajmy głos portalowi KresyPL:  "Dzwon „Maria”, ciągle z wyraźną dedykacją znajduje się w bunkrze-mauzoleum poświęconym matkom żołnierzy radzieckich poległych w wojnie w Afganistanie, na tzw. Wyspie Płaczu w centrum Mińska. Tyle szczęścia nie miał kościół w Horodcu, którym opiekowała się Maria Rodziewiczówna. Jak napisał autor, wiele widziałem ruin świątyń, ale żeby zupełnie nie pozostał żaden ślad…. W latach 60-tych odbywała się budowa szkoły. Mury kościoła zostały wmurowane w szkołę, a mogiły znajdujące się obok kościoła zostały zniszczone.Po kościele nie pozostał nawet mały ślad…"

w: http://kresy24.pl/39249/ruiny-rodzinnego-gniazda-marii-rodziewiczowny/#comment-8974

To jeszcze nie koniec historii, ponieważ pod tekstem ukazał się komentarz, sądząc z nazwiska Leszek Rodziewicz, kogoś z rodziny pisarki,  z którego wynika, że dzwon ma zostać wydobyty i zawieszony w odbudowanym kościele w Horodcu: "Dzwon zostanie wydobyty z Mauzoleum Żołnierzy Białoruskich, którzy polegli w Afganistanie. W odpowiedzi na starania Stowarzyszenia Rodu Rodziewiczów Dzwon”MARIA” zostanie wymieniony na taki sam dzwon ale z inskrypcją po białorusku czczącą żołnierzy białoruskich. Zgodnie z wolą władz białoruskich ma być on przeznaczony dla kościoła w Horodźcu."

Niestety nie wiem, czy udało się zamianę zrealizować, bo od 2015 r. nie ma nowych komentarzy.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @jolanta-gancarz 23 maja 2017 10:54
23 maja 2017 11:39

Dlaczego to nie jest notką? 

Masz przecież blog 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 11:42

U nas od roku jedt wreszcie wieża. .I sygnatura grająca w południe co tam z kalendarza liturgicznego wynika 

.

Na dzwon nas i nie stać. .I zaraz przy kościele mają skupisko bloków,  chyba by dzwonił prosto w okna. 

Musi być przestrzeń 

.

 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 11:51

Pan Bogdan Rodziewicz pisze z kolei o planach umieszczenia dzwonu w kosciele w Starej Milosnej:

http://bogdanrodziewicz.pl/dzwon-marii-rodziewiczowny/

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @Maryla-Sztajer 23 maja 2017 11:39
23 maja 2017 12:01

Nie, no to za krótkie na notkę. Jakoś nie czuję się blogerem (blogerką?). Zdecydowanie wolę komentować, czyli dorzucać swoje trzy grosze;-).

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @jolanta-gancarz 23 maja 2017 12:01
23 maja 2017 12:03

Info z bloga Bogdana Rodziewicza bylo do Ciebie.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jestnadzieja 23 maja 2017 11:51
23 maja 2017 12:07

Wielkie dzięki. Szkoda, że nie ma daty pod tymi wiadomością, ale jest to już kolejny etap załatwiania sprawy, więc chyba wszystko idzie w dobrym kierunku. Czekamy na informację o przeniesieniu dzwonu Maria do parafii w Starej Miłośnie (Miłosnej?).

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 16:31

Kampanologia!
Przyznaję bez bicia, że nie wiedziałem, aż do czasu lektury tego wpisu, o takowej nauce :(
Człowiek naprawdę uczy się całe życie.

zaloguj się by móc komentować

emi @gabriel-maciejewski
23 maja 2017 20:27

Bardzo pięknie o o dzwonach licheńskich  pisze we wspomnieniach budowniczy Bazyliki Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski, ksiądz Eugeniusz Machulski (tytuł mi wyleciał, a ksiązki nie mogę znaleźć).

Bogurodzica jest największym polskim dzwonem. 

http://www.lichen.pl/pl/233/dzwonnica

zaloguj się by móc komentować

Paris @bolek 23 maja 2017 16:31
23 maja 2017 21:30

Ach... dzwony !!!

Bardzo lubie sluchac bijacych dzwonow... to taki... hmm... sam majestat.  Tez nie wiedzialam, ze jest taka nauka... i oczywiscie popieram ludzi i srodowiska, ktore zajmuja sie takimi badaniami... mysle, ze bardzo potrzebnymi.

Niestety, nie posiadam wiedzy o dzwonach... ALE...

... ze 6 lat temu bylam w fabryce ludwisarskiej, gdzie sie dzwony, rozne szpady, herby, tarcze... a nawet rozne figury np. do ogrodow, rozne kute furty, czy nawet balustrady wyrabia do dzis. Fabryka jest bardzo znana w Europie, a miesci sie w bardzo ladnym miasteczku, ktore tez "adekwatnie" sie nazywa... w departamencie La Manche, w Normandii - Villedieu-les-Poeles.

Fabryka nie jest czynna w tzw. ruchu ciaglym... uruchamiana jest w celu realizacji jakiegos szczegolnego zamowienia... z tego co mowil przewodnik to w tej fabryce byly tez realizowane zamowienia z polskich parafii... ogolnie bardzo ciekawie przedstawiano prace w tej fabryce, wyrob dzwonow i innych wyrobow... pracownicy sa fachowcami, ale czesto sprowadzani sa tez inni fachowcy, glownie z Wloch czy Hiszpanii...

... nawet przewodnik opowiadal, ze jakis czas temu robiono w Villedieu tzw. "serce dzwonu" i to wlasnie do jakiegos polskiego dzwonu... ale nie pamietam szczegolow.

zaloguj się by móc komentować

PG @gabriel-maciejewski
24 maja 2017 19:54

Przerabianie przeznaczenia dzwonu (niezgodnie z intencją ofiarodawcy i z zamazaniem jego imienia)? Trochę sie tgo nie godzi. Z drugiej strony czyż nie lepsze takie przeznaczenie (pożyteczne wykorzystanie potencjału, wszak głos dzwonu to głos, który ludzi do Boga zbliża, niż jego gnicie w oparach niebytu w jakieś piwnicy marginalnego mauzoleum, gdzie nikt poza przymusowo tam skierowanymi wycieczkami szkolnymi nie zaglada?

Białorusini też ludzie.... Kościuszko też był Białorusinem. Oczywiście był białoruskim Polakiem, ale my mamy potężny wachlarz postaci do wykorzystania jako fundament tożsamości, a oni poza Kościuszką, Moniuszką i ofiarami wojny ojczyźnianej chyba niewiele.

Nie wiem, prawo własności przemawia przeciwko nadużywaniu woli ofiarodawcy, utylitaryzm z kolei przemianowanie go na probiałoruski głos usprawiedliwia.

Prawo własności nie jest bezwzględnie obowiązujące.... chyba utylitaryzm tutaj ważniejszy.

zaloguj się by móc komentować

PG @gabriel-maciejewski
24 maja 2017 20:00

Może nie każdy pamięta, nie każdy czytał, więc zamieszczę odsyłacz, lekko zmironowany, bo tekst zaistne pierwsza klasa był:

http://coryllus.salon24.pl/255795,czego-nas-uczy-maria-rodziewiczowna

"Autorze 

Na ugorze 

Tu Cię zalinkuję

Z tego uznania 

Nie kasuj odesłania 

nożem".

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować