-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Męczennicy dla ubogich

Obejrzałem sobie wczoraj, nie bez zdziwienia, film zatytułowany „Popiełuszko. Wolność jest w nas”. Film jest stary, ale ciągle na czasie, zważywszy na fakt, że Piotrowski chodzi po wolności i fotografują go na demonstracjach antypisowskich. Nie wiem, jak z innymi, ale przyznam też, że wiedzieć nie chcę.

Patrząc na ten film wczoraj zacząłem się zastanawiać do kogo należy pamięć po błogosławionym Jerzym Popiełuszce? Jeśli brać pod uwagę obsadę tego filmu, nie do tych, którym służył. To może być subiektywne i mylne wrażenie, ale moim zdaniem, nawet jeśli takie jest, dotyka niezwykle istotnego problemu – moralności w sztuce. To jest temat ograny i wyszydzany wielokrotnie, albowiem jako narzędzie służył on zwykle do oceny malarstwa albo różnych wyczynów scenicznych. Filmem jakoś nikt się nie przejmował, albowiem aktor jest do grania, jak mówi stare przysłowie. W związku z tym bierze się do tego grania tych aktorów, którzy akurat są pod ręką i mogą dźwignąć rolę. Czy aby na pewno? Czy czasem hierarchia aktorska, całkowicie nieformalna, nie decyduje o tym, kto będzie występował w filmach jednoznacznie podnoszących znaczenie tych, którzy odtwarzają role główne i drugoplanowe? A tym samym czyni tych ludzi wspólnikami chwały głoszonej przez odtwarzane postaci? Takie mam pytanie. Bo, że aktor nie jest diabłem kiedy gra diabła to wszyscy wiemy. Mnie interesuje druga strona – czy stara jakaś wywłoka, jak zagra anioła, nie staje się dla widzów tym aniołem? Liczne przykłady dowodzą, że tak właśnie jest.

Film „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, jest jak powiadam stary i pewne kwestie, które dziś znamy, nie z filmów bynajmniej, ale z wystąpień publicznych i tak zwanej publicystyki, nie zostały jeszcze wypowiedziane. Można więc rzec, że niepotrzebnie się czepiam. No, ale mam cały czas w pamięci pierwszy film o Jerzym Popiełuszce – „Zabić księdza”, który został zrobiony przez Agnieszkę Holland, jeszcze w latach osiemdziesiątych i opowiada o rozterkach i dylematach jego morderców. Z filmu tego pani Holland nie wytłumaczyła się chyba nigdy, a zresztą nie miałoby to żadnego znaczenia. Wszak chodziło wtedy jedynie o to, by zawłaszczyć temat, a to równa się zawłaszczeniu wyobraźni widza. O czym mało kto chce pamiętać. Pani Holland należała i należy do środowiska wrogiego Kościołowi i nie ma doprawdy powodu, żeby zabierała się za realizację takich tematów, a jednak to uczyniła. Cały czas też, mimo ewidentnego, propagandowego wydźwięku jej filmów, nazywana jest wybitną reżyserką. Możemy więc chyba założyć, że wybitny reżyser i wybitny propagandysta to to samo? Czy może lepiej założyć, że wybitny propagandysta to nędzny reżyser? Sam nie wiem.

Wizualizacje są generalnie pułapkami. Jest z nich jednak wyjście, można by je nazwać pomieszaniem planów. To znaczy postaci z wyobrażeń twórców przenikają do świata, który próbują opisać inni twórcy. Wszystko zaś miesza się z oczekiwaniami i wrażliwością widza i tworzy pewien konglomerat, który – tak myślę – wytrąca z rąk narzędzia propagandystów. Kłopot z tą metodą jest taki, że ona jest średnio emocjonalna i mało uwodzicielska. Ludzie zaś chcą przede wszystkim emocji i przede wszystkim pragną być przez te emocje oszukiwani. Dlatego też dziełami wybitnymi, nie tylko w Polsce nazywane są te filmy, które kondensują w sobie maksymalnie dużo emocji. Łatwo przy tym przejść granice pastiszu, ale od tego są właśnie dobrzy, wykształceni aktorzy, żeby dźwignąć każdą bzdurę wsadzoną do scenariusza i uczynić ją autentyczną poprzez emocje aktora. Lub to, co on uważa za wrażliwość. I takie numery się przeważnie udają, a ludzie wychodzą z kina wzburzeni, wzruszeni i czują się tak samo, jak główni bohaterowie. Nie ma siły, żeby to zwalczyć, albowiem w obronie swoich wzruszeń człowiek jest gotów na każde głupstwo. I myśli w dodatku, że te wzruszenia doprowadzą go do prawdy. Choć liczne przykłady dowodzą, że one się kończą kacem. Właściwym uczuciem, z którym należy podchodzić do wszelkich produkcji filmowych, a tych dotykających życia i ludzi Kościoła w szczególności, jest nieufność. Przy nazwisku Holland zadajemy sobie pytanie – po co tej babie było kręcić film o Popiełuszce? Kiedy byliśmy młodzi odpowiedź wydawała się nie taka oczywista, albowiem ludzie młodzi wierzą w życzliwość świata i ludzi. I nie chcą przyjąć do wiadomości istnienia groźnych opresji. Być może to dobrze, bo udaje im się zachować jakąś higienę umysłu. Później już tak bardzo człowiekowi na tej higienie nie zależy. Agnieszka Holland przez wiele lat była tą osobą, która nakręciła film o Popiełuszce, tylko z tą produkcja kojarzyło ją wiele bardzo osób. Tak, jak Joannę Szczepkowską kojarzyli ludzie z ogłoszeniem końca komunizmu w Polsce. Jak wiemy ten komunizm nie skończyło się ani wtedy, ani później. Coś tam zaczęto odkręcać na początku lat dwutysięcznych, ale też nie za bardzo intensywnie. W filmie, który wczoraj oglądałem, widzimy Szczepkowską, jak gra jedną z osób, które znajdują się w bezpośrednim otoczeniu Popiełuszki. Jest tam także masa aktorów, którzy swoje kariery zaczynali w głębokiej komunie i raczej nie przeszli tej komuny suchą nogą. Jest tam wreszcie Sławomir Zapała, którego przez długi czas próbowano przedstawić jako naturszczyka powracającego z Ameryki, takiego co to zna dusze i emocjonalne potrzeby Polaków i wszystko to im zaraz wyśpiewa. Było to oszustwo, które wszyscy kupili. I takie rzeczy mogą się utrzymywać na estradzie. Tylko czy można je wkładać do filmu o Jerzym Popiełuszce? Czy hierarchia Kościoła i jego świętych może być – pardon – ubabrana i pomieszana z hierarchią aktorską. Ktoś powie, że to takie pomieszanie planów. Być może, ale nie towarzyszy temu nieufność, ale entuzjazm. Bo jeden z drugim tam świetnie zagrał i wywołał tyle autentycznych emocji. Robię się stary i w miarę jak lata lecą zaciekawiają mnie coraz silniej przedstawienia mało dynamiczne. Myślę, że tam jest prawda. Nie w tych pełnych ruchu i nagłych zwrotów akcji, gdzie grają aktorzy rozbudowujący i pogłębiający swoje role. W filmie o Jerzym Popiełuszce przedstawiono tylu wrażliwych ludzi, zagranych przez tak znakomitych aktorów, że człowiek się zaczyna przy oglądaniu mimowolnie zastanawiać, jak to się stało, że doszło do tego morderstwa.

Jak to się stało, że ludzie sami chcieli wymóc na prymasie wysłanie Jerzego Popiełuszki do Włoch? Kto im podsunął ten pomysł? Jak to się stało, że mając pełną świadomość zagrożeń jakie czyhają wszędzie, ksiądz jeździł z jednym tylko człowiekiem, który był i kierowcą i ochroniarzem? Jak to się stało, że zwalono na księdza całą odpowiedzialność za jego poczynania, choć występował w imieniu Kościoła i w imieniu robotników, którzy byli najważniejszym elementem propagandy komunistycznej? Pytania można mnożyć. Mając jednak w pamięci te wszystkie lata, które upłynęły od nakręcenia filmu, szczególnie zaś rok 2010 należy przede wszystkim zapytać, dlaczego grająca w tym filmie jedną z głównych rów, Joanna Szczepkowska ogłosiła niedawno koniec rządów PiS? A był to występ analogiczny do tego, co zrobiła w roku 1989. Czy grając w roku 2009 w filmie o księdzu Jerzym miała w głowie to samo co dziś? Bo wszystko wskazuje na to, że tak. Po co więc było ją do tego filmu angażować? Podobnie jak i innych, z samym prymasem Glempem na czele. Wszak nie jest to obraz mający podnieść znaczenie występujących w nim osób, a na pewno taki być nie powinien. Oczywiście żartuję, bo on taki właśnie jest i nie ma innego znaczenia. Czy więc występujący w nim, wierzący ludzie, są do końca przekonani, że uczynili dobrze, grając w tym filmie? Czy cała ta produkcja, podobnie jak i poprzednie nie służyła w istocie zastraszeniu publiczności? I wskazaniu, żeby przede wszystkim nie korzystać z rad księdza Jerzego dotyczących postaw. No i jeszcze temu, by wywołać falę emocji, która ten niepiękny wniosek usprawiedliwi.



tagi: propaganda  film  emocje  agnieszka holland  aktorzy  jerzy popiełuszko 

gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 09:40
95     4070    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

valser @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 10:59

Generalnie wszyscy aktorzy, wszedzie maja ten sam problem. Od mlodych lat wierza w wielkie kreacje, kariere i slawe. Efektem jest pustoglowie. Pomijam takie wykwity jak mlody Stuhr, ktore ne potrafi odroznic zdarzen spod Cedyni i Legnicy i na dodatek uwaza, ze spotkal go z tego powodu niezasluzony hejt.

Nie ma nawet jednego nazwiska, ktore nie byloby umoczone w absurd i glupote, o celowym antydzialaniu nie wspominajac.

Po cholere jakiekolwiek filmy ogladac, jak tam same barany wystepuja zapedzane w zagrode przez sprasowany obornik w typie Hollandowej?

Nie masz wrazenia, ze dyskutujac ten szajs robisz mu reklame?

 

 

zaloguj się by móc komentować

Arte @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 11:08

PLUS.

Propaganda a twórcze spojrzenie i wrażliwość. Niekoniecznie ludzie obdarzeni talentem mają jednocześnie dość inteligencji i etyki aby go „po bożemu” eksponować. Ciągle to obserwuję i ciągle mnie zaskakuje jak łatwo zmieniając nieco mimikę, pozę, scenę lub długość kadru wykoślawić największą i świętą ideę. I tylko czasem zastanawiam się, że może tak przypadkowo wyszło na opak?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 2 listopada 2023 10:59
2 listopada 2023 11:49

Nie, bo chodzi o Popiełuszkę. Jego historia wymaga jakiejś dojrzalszej redakcji

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Arte 2 listopada 2023 11:08
2 listopada 2023 11:49

Tam wykoślawić - ukraść

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 11:55

Pamiętam i nie zapomnę już nigdy, jak na gali Oskarów w czasie prezydentury Donalda Trumpa, kamera pokazując to ogromne audytorium, w pewnym momencie dała zbliżenie na stolik przy scenie, przy którym siedzieli Robert de Niro, Al Pacino i kilku innych mniej mi znanych aktorów. I ich entuzjazm i oklaski na słowa prowadzącego tę galę, który robił właśnie z Trumpa szmatę na tej scenie. To to samo, o czym piszesz.

A Agnieszka Holland? A zapytam, a Adam Michnik? Po co on w ogóle jest w Polsce, a zwłaszcza ostatnie już ponad 30 lat i jątrzy jak tylko to jest możliwym przeciwko Polsce i Polakom. To przecież nie są Polacy. Więc kto im pozwala na to, co robią? Przecież nie my.
_________

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 2 listopada 2023 11:55
2 listopada 2023 11:58

Ciekawe jest to, że można łatwo stworzyć narracje, które ich skutecznie unieważnią, ale nikt tego nie czyni. Wszystkich interesuje określanie się wobec nich przede wszystkim. 

zaloguj się by móc komentować

Arte @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 11:49
2 listopada 2023 12:13

"Tam wykoślawić - ukraść "

Toteż właśnie dlatego tylko czasem mam taki przypływ litościwej oceny "źwierząt" propagandowo medialnych.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 11:49
2 listopada 2023 12:14

W slowach i dzialaniu ks. Popieluszki jest Prawda i to sa sprawy znane dla tych co sie interesuja. Reszta jest skazana na propagande.

https://www.znak.com.pl/ksiazka/ks-jerzy-popieluszko-zapiski-1980-1984--55941

Dlatego sowiecka bandyterka nie tylko go zabila, ale przede wszystkim zameczyla, a przy okazji tradycyjnie mataczyla, ukrywajac fakty i sprawcow, ktorzy nie poniesli adekwatnej do czynu kary. To wiemy z cala pewnoscia.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 2 listopada 2023 12:14
2 listopada 2023 12:16

Zapiski wydane przez Znak, nieźle...dzięki determinacji wydawcy...ja pierniczę.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 12:16
2 listopada 2023 12:28

Prokurator Witkowski, dwukrotnie odwolywany ze sledztwa, tylko sugeruje, ze jest grubo naklamane, mowiac, ze przebieg procesu torunskiego przedstawia falszywa wersje zdarzen, ale z "ostroznosci procesowej" nie wiemy nic konkretnego, ze wzgledu "na toczace sie sledztwo". Za to wielu pomocnikow i entuzjastow Prawdy to sa slupy lub wyuczone nieudacznictwo.

Witkowski ma parcie na wyjasnienie sprawy, jednak nikomu nie jest na reke niczego wyjasniac, bo cale towarzystwo do dzisiaj funkcjonujace jest sprawe umoczone.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 12:31

Agnieszka Holland analizuje dylematy morderców księdza Popiełuszki. Rzecz niezwykle osobliwa. Dla kogo różni ludzie de facto pracują ? To pytanie dziś jest szczególnie istotne. Odpowiedź jest jeszcze bardziej osobliwa.  Dziś Hamas utworzony przed laty przez Izrael aby zdestabilizować OWP morduje niewinnych Żydów w kibucach. Izrael w odwecie morduje Palestyńczyków.  W tym właśnie czasie pani Holland kręci film uderzający w polską Straż Graniczną chroniącą granic a sama wypowiada się za masowym wpuszczeniem migrantów z krajów kulturowo obcych . Tak samo Unia Europejska w sprawie migrantów nie cofnęła się nawet o milimetr i stosuje szantaż wobec krajów ,które nie chcą importować do siebie rozruchów i terroryzmu.  Niemieckie statki nadal dowożą migrantów do Lampedusy.  O co tu chodzi ? Pojawiła się informacja, że na skutek czystki etnicznej Gazy, Europa ma przyjąć pozostałych tam jeszcze przy życiu Palestyńczyków.  Dla kogo więc tak naprawdę pracuje Unia i komisarze ?  Może dla pani Holland ?

zaloguj się by móc komentować

Arte @peter15k 2 listopada 2023 12:31
2 listopada 2023 13:13

Dla kogo więc tak naprawdę pracuje Unia i komisarze ? Może dla pani Holland ?

 

Oni się za rączki prowadzą. Mam nadzieję, że w kierunku wskazanym przez naszego niegdysiejszego przywódcę Gomułkę Stanisława „staliśmy oto nad przepaścią. Dziś uczyniliśmy wielki krok naprzód”. Tylko te wiodące postaci w szregu, obyśmy wcześniej z "uścisku" się wyrwali.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Arte 2 listopada 2023 11:08
2 listopada 2023 13:20

Nic nie wyszło na opak szanowna Arte. Zbrodnia na ks. Jerzym od czasów tej szopki komunistów zwanej "procesem toruńskim"- wmawia się nam, że winni tej zbrodni ponieśli już karę. Osądzonych sprawiedliwie i którzy ponieśli karę...Akurat !Biedna  ta pani Holland wzięła się za produkcję "Zabić księdza" w międzynarodowej obsadzie,poświęcając swoją wolność od komunistów na ......Zachodzie? Jasne,że  "Zabić księdza", nie mogło powstać w 1988 roku w Polsce, kręcone było we Francji za francusko-amerykańskie pieniądze...

Pytanie ,które mnie nurtuje,czy ktoś z tak "wrażliwych aktorów podnosił kwestię,że  ks.Popiełuszko miał zmasakrowaną twarz, 37 ran na głowie, wyrwany język, a tożsamość stwierdzano na podstawie linii papilarnych.?

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 2 listopada 2023 12:28
2 listopada 2023 13:36

Dokładnie . Śledztwa nie podjęto, a prokurator Witkowski został przeniesiony w stan spoczynku. Nie ma dziś woli politycznej, by ujawnić Polakom okoliczności zabójstwa Księdza Jerzego.

Nawiasem mówiąc ustalenia prokuratora najmocniej atakował Czesław Kiszczak, pisząc w 2003 r w „Liście otwartym do prezesa IPN” – „Z zażenowaniem i oburzeniem obserwuję doniesienia prasowo-telewizyjne o podjętych przez prokuratora Andrzeja Witkowskiego próbach podważenia kolejnych wyroków sądów w sprawie zabójstwa ks. Jerzego Popiełuszki.”

zaloguj się by móc komentować

Arte @BTWSelena 2 listopada 2023 13:20
2 listopada 2023 13:56

Stąd wynikała między innymi moja notka http://arte.szkolanawigatorow.pl/jak-to-ogon-uspionym-psem-macha.

Pan który wpisał taką mocno "z lekka" krytykę działań księdza Jerzego w temacie rozdzielności kościoła od władzy. Do tych wydarzeń mam bardzo osobisty stosunek. Mój św pamięci mąż zaraz po tych tragicznych wydarzeniach wyrzeźbił medal upamiętniający męczeństwo kapłana. Wprawdzie dużo później się związaliśmy ale medal przetrwał. Jeden odlew przekazałam w darze na wystawę do kościoła środowisk twórczych. 

zaloguj się by móc komentować

valser @BTWSelena 2 listopada 2023 13:36
2 listopada 2023 14:01

To sie da wyjasnic tylko takimi metodami jakimi ta czerwona bandyterka sie poslugiwala. Nie bylby to jakis wielki problem zawinac Piotrowskiego po jakiejs antypisowskiej demonstracji, wywiezc i zdeponowac do piwniczki w jakims domku na uboczu i popracowac nad nim z wiertarka i zelazkiem. Zwierzenia nagrac na kamerze i sprawa przynajmniej w zakresie jego udzialu by sie wyjasnila.

To, ze nikt sie tu nie wychyli z patriotow z PRLuBis to jest sprawa jasna. Moze za sto lat, a moze szybciej, jak juz wyzdychaja wszyscy beneficjenci to sie cos w sprawie wyjasni.

Tajny protokol do paktu Ribbentrop - Molotow zostal ujawniony w 1946 roku podczes procesu w Norymberdze, na ujawnienie dokumentow z Katynia przyszlo czekac kilka dekad.

Gdyby sie kacapia wywrocila w wyniku wojny na Ukrainie, to tez mozna byloby liczyc na wyciek roznych rewelacji, ktore dzisiaj podejrzewamy, ale nie mamy na to dokumentow. Mamy poszlaki i dowody.

Mnie osobiscie nie potrzeba bylo zadnych jelcynowskich rewelacji w sprawie Katynia, tak samo jak nie potrzeba wynikow sledztwa w sprawie Smolenska, zeby miec prawidlowe, czyli prawdziwe zdanie w temacie, bez zaglebiania sie w detale.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Arte 2 listopada 2023 13:13
2 listopada 2023 14:15

Staram się zauważać dziwne zbieżności powiedzmy ideologiczne , które wykraczają poza oficjalne deklaracje państw.  Dlatego mówienie, że Amerykanie czy Niemcy to czy tamto to duże uproszczenie.  Gdzie są formalne zaakceptowane przez parlamenty regulacje przykładowo LGBT a przecież ambasady wywieszają tęczowe flagi na równi z narodowymi ? Kto daje takie polecenie ?  W USA trwa realna walka a w Niemczech to dopiero sie zacznie jak Afd się dorwie do władzy.  To jest ta ciemna materia dla której pracują politycy. Ostatnio jest strategia zwalenia tego burdelu na Chińczyków ...pewnie część tak ale nie wszystko z pewnością. Z pewnoscią wykorzystują sytuację ale to nie tłumaczy kto siedzi w ciemnej materii...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 2 listopada 2023 14:01
2 listopada 2023 14:24

Czasami to mnie krew jasna zalewa...i wyzwalają się takie właśnie "demony"jak w przypadku Piotrowskiego...Sprawa mordu na ks.Jerzym w jakimś wymiarze wykazuje cechy zmowy milczenia z katastrofą smoleńską i to będzie tkwiło jak wrzód... Były jakieś tam interperacje poselskie w czasie rządów Kwaśniewskiego,ale nie doszukałam się odpowiedzi:

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ4.nsf/main/7B8C8DF5

 

zaloguj się by móc komentować

Arte @peter15k 2 listopada 2023 14:15
2 listopada 2023 14:25

No cóż, zawsze znajdą winnego do bicia, czyli odwracania uwagi od istoty działań oraz narrację wpuszczającą podległych/zainteresowanych w kanał/ściek uziemiający.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @peter15k 2 listopada 2023 14:15
2 listopada 2023 14:52

Tak samo można zapytać, dlaczego wprowadzono w życie postanowienia z Poczdamu, skoro Kongres ich nie ratyfikowal? W 1939 kacapia nas napadła, ale wojny im nie wypowiedzielismy. Ukrainka teraz też Rosji wojny nie wypowiedziała... 

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 14:55

Mnie od dawna interesuje aktor jako taki. Ostatnio bardziej zważywszy udzielanie się wielu z nich w kanalizowaniu emocji dla nienawiści w stosunkach społecznych; nazwisk nie wymienię, bo pogardzam. W każdym razie następuje coś takiego, że autorytet aktorski zbudowany na wcześniejszych kreacjach wystawiają tacy jako rękojmię naganiania do niskich emocji.

W sumie to jest pewne skrzywienie eksploatowania popularności aktorskiej w reklamie. Pewnie ludzie chętniej kupią towar zachęceni przez popularnego aktora właśnie, oczywiście za pieniądze, udzielającego temu towarowi rekojmii. Nawet trudno wtedy mówić o pomyleniu planów. Zatem, nie w tym rzecz, że jakiś aktor eksploatuje swoją osobistą siłę przyciągania powstałą od popularności jego wczesniejszych kreacji. Także nie w tym rzecz, że wcześniejsze role dały aktorowi popularność, gdy zarazem jego samego przekształciły w tzw. maskę aktorską czyli w kogoś, kim nie jest, ale kogo symbolizuje, że on sam stał się maską.

Weźmy Johna Wayne'a, który osobiście kowbojem nie był, lecz na słowo "kowboj" u wielu automatycznie pojawia się jego maska aktorska. Gdy więc właśnie on wypowiadał się o czymkowiek, to słuchano go jako autorytet dobrej strony legendy, która zbudowała Amerykę. Strona ta domagała się, aby bez względu na ewentualne ułomności ciała, czy ducha, Amerykanin był indywidualistą, ale patriotą i z tych pozycji obrońcą stającym zawsze po stronie dobra.

Jest w powyższym tle pewien moment, z którego zrozumieniem po prostu wzdragam się. Długo pozostawałem w przekonaniu, że przedstawienie postaci rzeczywistej wymaga od reżysera a także od aktora intensywnego riserczu, aż po granice niejako wiwisekcji (tu: analizy) przedstawianej postaci niezależnie od tego, w co tę postać wyposażył scenariusz. Mamy więc postulat pracy aktorskiej znacznie poważniejszej, niż końcowe "wyginanie się na ekranie". A przecież praca niewątpliwie wpływa na duchowy rozwój pracownika zwłaszcza taka, która wymaga od niego rozważania spraw egzystencjalnych.

Tu właśnie pojawia się ten moment: Jak to jest, że u wielu współczesnych aktorów ta ich praca aktorska spływa jak woda po gęsi? Napracuje się taki nad jakimś wielkim człowiekiem, nad postaciami i czynami z jego otoczenia, nad czasem, gdy żył, a w swoim dalszym życiu nic z tej pracy u niego nie pozostaje! Oto przez swoją pracę, wprawdzie nie osobiście, lecz mimo to bezpośrednio i głęboko spotkał się z wielkim człowiekiem, a sam pozostał, gdzie był, a może w jeszcze gorszym błocie. Zdobył może sławę, lecz nic go ta praca nie ulepszyła jako człowieka.

Z drugiej strony nie zaryzykuję przekonania, że gdyby jak raz analogicznej pracy aktorskiej, owej wiwisekcji, podlegała postać łajdaka, to też praca ta spłynie z aktora jak woda po gęsi. Nie wierzę w taką symetrię i dlatego żaden aktor, ani żaden współczesny reżyser nie jest dla mnie autorytetem w czymkolwiek. Obejdę się.

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Matka-Scypiona 2 listopada 2023 14:52
2 listopada 2023 15:14

Istotnie ale teraz mamy bardziej wyrafinowane metody, przy których kacapia jakby tkwi jeszcze w XIX -XX wieku.  Szantaż kredytowy plus technologie, które mogą "wyłączyć" wybrane demokratycznie władze. Na podstawie dycyzji nie wiadomo kogo. A w zasadzie wiadomo - ciemnej materii... 

zaloguj się by móc komentować

valser @BTWSelena 2 listopada 2023 14:24
2 listopada 2023 15:25

Mnie narracje w tych kwestiach srednio interesuja. Chodzi przede wszystkim o to, zeby regulowac rachunki, a te jak wiemy sa grube i z odsetkami. IPN oprocz pionu sledczego powinien miec pion wykonawczy zrobiony na wzor takiej organizacji. I nie musielibysmy juz o tym dyskutowac.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Referat_993

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 2 listopada 2023 12:14
2 listopada 2023 15:26

"Dlatego sowiecka bandyterka nie tylko go zabila, ale przede wszystkim zameczyla, a przy okazji tradycyjnie mataczyla, ukrywajac fakty i sprawcow, ktorzy nie poniesli adekwatnej do czynu kary. To wiemy z cala pewnoscia."

Widziaem zdjęcie zwłok Popiełuszki w trumnie.

Widać tam tylko częsć twarzy, ale on był potwornie zmasakrowany.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @orjan 2 listopada 2023 14:55
2 listopada 2023 15:28

Praca aktorska to może jest na studiach, kiedy oni są pretekstem do istnienia kadry wykładowców, którzy ich rzekomo czegoś uczą. Potem to jest tylko robienie min i montaż. W tym filmie o Popiełuszce, wystąpił Włodzimierz Press, w epizodzie bez słów, dwa razy pokazano jego twarz, grał anonimowego księdza. Po co? Facet, który zaczynał od roli Gruzina czołgisty

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 2 listopada 2023 15:26
2 listopada 2023 15:29

Wałęsa te zdjęcia rozdawał potem z własnym podpisem na odwrocie. Widziałem jedno z nich. W filmie jest scena jak w kościele św. Brygidy Popiełuszko "namawia się" z Wałęsą, przywódcą ruchu Solidarność. Myślałem, że zlecę ze stołka

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 15:30

Holland wywodzi się z określonego środowiska i wynajmowana jest do określonych zadań.

To żaden reżyser, propagandystka w postaci czystej.

Nigdy nie zrobiła filmu który warto obejrzeć, same gnioty.

zaloguj się by móc komentować

stachu @cbrengland 2 listopada 2023 11:55
2 listopada 2023 15:32

Za prezydentury Lecha W. wystepował Michnik i Kwaśniewski w jakimś programie tvp i pokazano tam film jak to Michnik wyrywya się strażnikom w gmachu bezpieki, gdy prpwadzili go do celi. Wtedy nie zastanawiałem się nad tym. Później dotarło do mnie, że to była zaplanowana ustawka bezpieki, żeby uwiarygodnić Michnika. Ten film jest w archiwum tvp, ale jakoś nie chcą go pokazywać. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 2 listopada 2023 12:31
2 listopada 2023 15:33

Dla  1%  poje*ow,...

...  ktore  ,,sO  wlaTcami  sFiata,,  !!!

 

Ale  to  SCIEMA  i  LIPA.  

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 15:29
2 listopada 2023 15:37

"Wałęsa te zdjęcia rozdawał potem z własnym podpisem na odwrocie. Widziałem jedno z nich. W filmie jest scena jak w kościele św. Brygidy Popiełuszko "namawia się" z Wałęsą, przywódcą ruchu Solidarność. Myślałem, że zlecę ze stołka"

I ten cały proces sądowy w Toruniu to była jedna wielka farsa.

Wałęsę już uwiarygadniano na różne sposoby.

Najpierw on sam wpinał sobie w klapę marynarki znaczek z Matką Boską, porozumienia sierpniowe podpisywał ogromnym długopisem z wizerunkiem Jana Pawła II.

Potem film, czyli najważniejsza ze sztuk, zajął się pudrowaniem wizerunku trybuna ludowego.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Arte 2 listopada 2023 14:25
2 listopada 2023 15:43

Walka o tzw praworządność....może także dotyczyć sprawy Popiełuszki - tu Musk mówi o tym, że Soros rozwalił system bez zmiany prawa - wystarczyło tylko zmienić system egzekwowania prawa.... 

https://twitter.com/EndWokeness/status/1719445170221965355

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 2 listopada 2023 15:43
2 listopada 2023 15:45

Hamas też zmienił system egzekwowania prawa. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 15:45
2 listopada 2023 15:47

Tak ale bardziej na rympał ... 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 2 listopada 2023 14:15
2 listopada 2023 15:48

Kryska  Lagarde...

...  wie  ,,Fszystko,,  +  ta  deta  KE  i  rozne  inne  ,,organizacje  pozaZONdowe,,  !!!

A  ci  tzw.  ,,polYtycy,,  to  NAJMICI,  SLUPY  i  MARIONETKI...  nic  wiecej.

zaloguj się by móc komentować

zkr @BTWSelena 2 listopada 2023 13:36
2 listopada 2023 15:48

> Nie ma dziś woli politycznej, by ujawnić Polakom okoliczności zabójstwa Księdza Jerzego.

Nie ma i przez dlugi czas nie bedzie. Prosze zauwazyc, ze w temacie "czlowieka honoru" wzieto sie jedynie za temat pacyfikacji kopaln. A co z tym co wczesniej robil z ekipa?
Ja do dzisiaj szukam grobu mego krewnego zdekapitowanego zaraz po wojnie po powrocie do Polski. Nadzorowal to "czlowiek honoru" et consortes.

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 2 listopada 2023 14:55
2 listopada 2023 15:53

Zgoda,...

...  ze  swojej  strony  doloze  jeszcze  ,,takie  cUs,,  i  DZIWOLAGA  jak  ,,cFelebryta,,  !!!

zaloguj się by móc komentować

klon @peter15k 2 listopada 2023 14:15
2 listopada 2023 15:54

<<>Ostatnio jest strategia zwalenia tego burdelu na Chińczyków>>>

To może być trudne, bo na kogo zwalić ma KPCh? 

Powstanie kobiet w Chinach

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @zkr 2 listopada 2023 15:48
2 listopada 2023 16:01

Bo  za  duzo  tych  ,,ujawniaczy,,...

...  jest  wciaz  PRZY  KORYCIE...  +  wszyscy  ,,znajomi  kroliczka,,  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @Paris 2 listopada 2023 16:01
2 listopada 2023 16:04

> ...  jest  wciaz  PRZY  KORYCIE...  +  wszyscy  ,,znajomi  kroliczka,,  !!!

Tak jest, niestety
OK, ale ci co byli przy korycie robia juz w pampersy ale jest ich progenitura co chce miec swiety spokoj.

zaloguj się by móc komentować

orjan @stachu 2 listopada 2023 15:32
2 listopada 2023 16:05

Młodszym należy się wyjaśnienie przynajmniej pewnej okoliczności techniczno organizacyjnej. Otóż dzisiaj sprzęt do nagrywania filmów każdy ma przy sobie a niektóry sprzęt codziennego zresztą użytku jest na tyle mały i dyskretny w działaniu, że da się pomyśleć przynajmniej techniczne prawdopodobieństwo przypadkowego nagrywania scen z ubeckich korytarzy. W tamtym jednak czasie samo powstanie nagrania filmowego wraz z jego koniecznymi, technicznymi potrzebami było oczywistym dowodem, że nagranie i nagrywaną scenę ( w tym wyrywanie się) zorganizowały służby.

Gdyby nawet po tym samym korytarzu akurat szli operatorzy z kamerą, to podlegaliby nakazowi stanięcia twarzą do ściany i ukrycia własnej głowy między swoimi ramionami. Pozycja prawie jak do rozstrzelania pod ścianą w plecy.

Pozostaje swoboda domniemań, po co było bezpiece akurat takie nagranie z tym akurat aktorem.

zaloguj się by móc komentować

stachu @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 15:28
2 listopada 2023 16:08

Chodzi o dniówkę zdjęciową dla swoich.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stachu 2 listopada 2023 16:08
2 listopada 2023 16:10

Zapewne. To znaczy, że Popiełuszko też jest ich

zaloguj się by móc komentować

orjan @Paris 2 listopada 2023 15:53
2 listopada 2023 16:14

Dobry neologizm. Od razu skojarzył mi się z tą aktorką, która wiele lat z mozołem budowała sobie maskę tzw. dziewczyny z sasiedztwa, aż spragniona roli życia wlazła na płot i zaczęła bluzgać.

zaloguj się by móc komentować

klon @orjan 2 listopada 2023 14:55
2 listopada 2023 16:15

<<<Zdobył może sławę, lecz nic go ta praca nie ulepszyła jako człowieka.>>>

W obecnie promowanym, materialistycznym światopoglądzie "jednostka niczym"..... nawozem historii..... po cóż zatem ulepszać się jako człowiek?

Smutnym to dla mnie jest. 

zaloguj się by móc komentować

stachu @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 16:24

Holland ustawiła narrację o  zamęczeniu Popiełuszki, a Wajda to samo zrobił z Katyniem. Teraz każdy redaktor z tv przy okazji tego filmu nadaje, że tam zginął ojciec reżysera. Za ten film i za całokształt Wajda powinien wisieć.

zaloguj się by móc komentować

Arte @peter15k 2 listopada 2023 15:43
2 listopada 2023 17:03

U nas to by wystarczyło dokładne przestrzeganie prawa, z tymi setkami wykluczających się nowelizacji. Szczególnie prawa pracy w korpo :) na planie filmowym i w tv też.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 2 listopada 2023 15:25
2 listopada 2023 17:17

Hmn...oczywiście tylko i wyłącznie na wzór-organizacyjnie,lecz w inny skuteczny sposób.Referat 993 powstał w czasie wojny i nie cackał się z mordercami.Wyrok był jeden:kara śmierci. Nie wiem ,ale mam wrażenie ,że SB tuż po wojnie przejęła jako wzorzec dużo z Referatu 993,chociaż sowiecka swołocz nakazała swoje sprawdzone metody.....

Próbowano w czasie późniejszym zabawiać się w sobotniego samobója...Takie organizacje w czasie pokoju są niebezpieczne.... Jednak zalinkowana interpelacja poszła do szuflady...a nam pozstali "męczennicy "............

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Matka-Scypiona 2 listopada 2023 14:52
2 listopada 2023 17:25

bo  to nie Ukraina prowadzi tę wojnę, a NATO. Ukraina tylko wyarendowała do tego celu część terytorium.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Matka-Scypiona 2 listopada 2023 14:52
2 listopada 2023 17:26

bo  to nie Ukraina prowadzi tę wojnę, a NATO. Ukraina tylko wyarendowała do tego celu część terytorium.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @stachu 2 listopada 2023 15:32
2 listopada 2023 17:39

Widziałem ten film. Michnik prowadzony przez milicjantów krzyczy z bólu - oczywiście ustawione oświetlenie kamery itp. Oczywiście legendowali Michnika jako dysydenta - pewnie tam na niego mają jeszcze różne filmiki. Kuroń też miał taki filmik - krążył uciekając przed bezpieką ...ale byliśmy młodzi i naiwni ... Komuchy się nachapały bezpieka też, sprywatyzowali co mogli chałupy postawili, bryki pokupowali   a reszta na szparagi...  Gwoli sprawiedliwości - jakaś część nomenklatury i bezpieki pozkładała firmy i pewnie niektóre jakoś działają - ale to margines - dlatego było masowe bezrobocie i emigracja...

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @stachu 2 listopada 2023 15:32
2 listopada 2023 17:50

Cytat z ancla do Michnika:dostaniecie parę razy w dupę, ale to się wam opłaci.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Arte 2 listopada 2023 17:03
2 listopada 2023 17:52

Rynek pracy musi być przede wszystkim różnorodny  - od korpo, firm prywatnych po sektor państwowy. Rolą państwa jest pilnowanie reguł dla wszystkich. Tyle teoria. Korpo to molochy biurokratyczne rządzone przez zwalczające się sitwy obyczajowo-plemienno-polityczne.  Korpo likwidują konkurencję przez przejęcie co zabija klasę średnią ale są idealne jako konsument kredytu. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @orjan 2 listopada 2023 16:05
2 listopada 2023 17:54

Napisałam przed chwilą po co akurat z tym aktorem. Działanie przyszłościowe...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @zkr 2 listopada 2023 15:48
2 listopada 2023 17:55

"et consortes "--- myślę,że już część ludzi ,zwłaszcza młodych ,wyzbyła się świadomości co to jest socjal-komuna..Stąd taka patologia państwa .... Za morderstwa i przekręty odpowiadają "słupy".III RP odziedziczyła strukturę społeczną od esbeka, partyjniaka, sędzi,etc, stali się "elitą" państwa, zaludnili instytucje ,uniwerki,życie publiczne i wprowadzili swoich wychowanych następców... I tak jak widzimy w wyborach, głosuje się na hasła,a czerwona zgraja wybiera dzieci komuny...

Może to Valser ma rację,że wspomina Referat 993 ,bo rachunki do regulacji są naprawdę grube...

zaloguj się by móc komentować

orjan @KOSSOBOR 2 listopada 2023 17:54
2 listopada 2023 18:04

Moje pytanie było retoryczne, bo ... cui prodest.

zaloguj się by móc komentować

MZ @klon 2 listopada 2023 16:15
2 listopada 2023 19:24

No tak,ale go ubogaciła i to jest dla nich istotne.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stachu 2 listopada 2023 16:24
2 listopada 2023 19:49

"Holland ustawiła narrację o  zamęczeniu Popiełuszki, a Wajda to samo zrobił z Katyniem. Teraz każdy redaktor z tv przy okazji tego filmu nadaje, że tam zginął ojciec reżysera. Za ten film i za całokształt Wajda powinien wisieć."

Kazimierz Kutz określił Wajdę krótko: "oportunista".

Właził w dupę za komuny każdej ekipie.

Począwszy od takiego obrazka jak "Pokolenie", przez kino "moralnego niepokoju" - "Człowiek z marmuru", na "Katyniu" skończywszy.

Dyżurny autorytet, nagrodzony ochłapem w postaci Oskara za całokształt.

Obwoził póżniej jak idiota tą statuetkę dorożką dookoła Rynku Głównego w Krakowie.

Za całokształt to on powinien dostać zakaz robienia filmów, no ale jak się już utworzył ten całokształt to Wajda już był starym prykiem, u tak nie byłoby kogo karać.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @zkr 2 listopada 2023 16:04
2 listopada 2023 19:59

W tym kraju w pampersy nikt nie robi.

zaloguj się by móc komentować

Paris @zkr 2 listopada 2023 16:04
2 listopada 2023 20:19

I  niech  robia...

...  bo  nie  znaja  dnia  i  godziny  !!!

Oni  wszyscy  -  bez  wyjatkow  -  sa  WON,...  a  o  progeniturze  to  trzeba  zapomniec,  to  sie  nadaje  tylko...  na  NAWOZ  HISTORII.

Z  tego  DZIADOSTWA  nic  nie  bedzie,...  tylko  ludzie  ciezkiej  pracy  i  wyrzeczen  maja  jakies  tam  szanse.  

zaloguj się by móc komentować


Arte @peter15k 2 listopada 2023 17:52
2 listopada 2023 20:27

"Korpo to molochy biurokratyczne rządzone przez zwalczające się sitwy obyczajowo-plemienno-polityczne" toteż właśnie najlepiej byłoby je wysadzać od środka stosując włoski strajk, czyli drobiazgowe przestrzeganie przepisów, napisałam, że prawa pracy ale i innych też. Tylko paru urzedników na biuro i ich nie ma :) no, zewnętrzne kontrole potrzebne też. Taki joke :)

zaloguj się by móc komentować

klon @stanislaw-orda 2 listopada 2023 17:26
2 listopada 2023 20:54

<<<Ukraina tylko wyarendowała do tego celu część terytorium.>>>

Wraz z - jak mawiają w korpo - zasobami ludzkimi.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 2 listopada 2023 17:26
2 listopada 2023 21:05

A to się panu udało z tą arendą. Przy okazji arendowania naziątka się przetrzepało,bo wypowiedzenie wojny to byłoby jak starcie Dawida z Goliatem,chociaż i to nie...Ja tam nie wojskowa,ale ponoć Ukraina to ze 200 tys żołnierza w stosunku do FR 850 zaprawionych żołnierzyków+wagnerowcy,ho,ho...A co dopiero 850 do chyba 3,5 miliona żołnierza z 30 kilku państw NATO-skich...

Gdyby nie to,że rżną się na całego,to moglibyśmy sobie dworować " Złapał Kozak Tatarzyna, a Tatarzyn za łeb trzyma"... Ot strategia "gienarałów" o schedę i apanaże kto silniejszy...Mądre to?

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Arte 2 listopada 2023 20:27
2 listopada 2023 21:09

Na pozew do sądu pracy korpo przysyłają dobrze opłacanych prawników a sędziny....to zależy czy związane z jusitią albo z kim innym, albo chcą awansować do okręgówki albo nie lubią tej cizi itp czyli konsekwencje feminizacji zawodu ...to jest właśnie "walka o praworządność"  czyli zmiana systemu egzekucji prawa bez zmiany prawa.  Jakby nie patrzeć za ten burdel odpowiadają oczywiście ... "chińczycy"

zaloguj się by móc komentować

zkr @qwerty 2 listopada 2023 19:59
2 listopada 2023 21:19

> W tym kraju w pampersy nikt nie robi.

Chodzi mi o wiek.

zaloguj się by móc komentować

Arte @peter15k 2 listopada 2023 21:09
2 listopada 2023 21:30

Chyba trochę trolujemy notkę, ale odpowiem. Soros jedno ...a mnie podsunał pomysł, przypomnienie, jak utrudnić działalnosć korpo od środka, bez sądów :) Pracownik nad swoim jednym zadaniem spedza pierdylion godzin każdą czynność, papierek czy czym tam się zajmuje sprawdzając czy z jest zgodna z przepisami, wszelkimi możliwymi; pracuje zgodnie z kodeksem pracy, przy czym sprawdza, czy wewnętrzne przepisy są zgodne, jeśli nie są to stosowne wewnętrzne pismo smaruje i na odpowiedź czeka... to jest strajk włoski. Kiedyś popularny.

I jak najnardziej Chińczyki :)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @klon 2 listopada 2023 20:54
2 listopada 2023 21:38

tak wyglada  w tej międzynarodowej inicjatywie ukraiński własny

zaloguj się by móc komentować


stachu @stanislaw-orda 2 listopada 2023 17:26
2 listopada 2023 21:45

Dziekuję za takie wyarendowanie. USA będzie teraz rozdzielać pomoc na Ukrainę i Izrael, jakby Izraelowi brakowało środków do pokonania Hamasu. Może to na rekę Stanom, ta masakra w Izraelu/Strefie Gazy, co by namówic Ukrainę na zawarcie rozejmu/pokoju. Czas pokaże. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Arte 2 listopada 2023 21:30
2 listopada 2023 21:47

Istotnie trolujemy i składam samokrytykę u Gospodarza... Korporacje już "rozszyfrował" w 1998 roku Scott Adams komiksem Dilbert - ale już się za niego wzięli 

(...)Setki gazet rezygnują z komiksu „Dilbert” po rasistowskiej tyradzie jego twórcy

Gazety w USA pozbywają się komiksu „Dilbert” po tym, jak twórca satyrycznej kreskówki rozpoczął rasistowską tyradę, nazywając czarnych Amerykanów „grupą nienawiści” i sugerując, że biali powinni „odseparować się od nich”. Wiele osób uznała to za wezwanie do segregacji.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @peter15k 2 listopada 2023 21:47
2 listopada 2023 21:53

inacurate information

 

Spotkałem takiego, że odpowiedział - no one wants is to make it up

 

transliteracja lub prowokacja ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski
2 listopada 2023 22:29

Wciąż powielane są klisze propagandowe lansowane przez tow. Kiszczaka. Zdumiewa mnie tylko postawa dr. Gontarczyka, który miał poczynić konkluzje, że "faktyczni" sprawcy porwania i mordu na ks. Jerzym "zostali ukarani". 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @Szczodrocha33 2 listopada 2023 15:26
2 listopada 2023 22:49

Do tej pory nie ujawniono co działo się właściwie z ks. Jerzym między 19 a 25 października 1984 r. "Obróbka" Popiełuszki przez rodzimych "specjalistów" była uznana za porażkę przez rezydenturę KGB. 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @BTWSelena 2 listopada 2023 13:36
2 listopada 2023 22:57

"Prawdy w tej sprawie Pan nigdy nie ustali". Ostatnie słowa Mieczysława Rakowskiego po przesłuchaniu, skierowane do prok. Witkowskiego.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 2 listopada 2023 11:58
3 listopada 2023 00:01

To  właśnie smutne jest. Nie wiadomo już jak pokazywać Polakom i to już niestety nie tylko w Polsce, mam z tym do czynienia tutaj i to już po prostu poraża, że Polska to my, a nie oni właśnie, czy Zachód. Że Polak, to ktoś. Dlatego też tak bardzo jestem za Igą Świątek, Hubertem Hurkaczem, Robertem Lewandowskim, mistrzami w swoim fachu w skali światowej. A każdy w świecie wie, że to Polacy. I też oni sami tego nie ukrywają, a wręcz przeciwnie właśnie. Da się? Jasne że się da. Trzeba tylko chcieć.

Gdzie ta gazeta na przykład, która przykryje Gazetę Wyborczą o czym niedawno pisałem? Polski kapitał na pewno jest, by to realizować na lata. Byłbyś pierwszym w niej felietonista codziennym. A jak. Może zapomniałeś, gdy w moim w jednym z pierwszych u ciebie komentarzy napisałem, już tych kilkanaście lat temu, mój Boże, jak dawno i jak blisko, że spokojnie mógłbyś pisać feletony w czasopismach na Zachodzie. Nic się nie zmieniło ☺ A teraz niechże stanie się to w Polsce. I o to chodzi właśnie.

_________

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Frymac 2 listopada 2023 22:57
3 listopada 2023 00:02

Proces ten odbył się pod komunistyczną Temidą... https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2425358,Proces-torunski-Zabojcy-ks-Jerzego-Popieluszki-przed-komunistyczna-Temida

Gdy komuna się zwinęła - pozostawiła komunistyczne Sądy ... https://wiadomosci.wp.pl/morderca-ks-popieluszki-zostal-dziennikarzem-6037726440879233a   

Może tak ta nasza znakomitość reżyserska pani Holland nakręciłaby wreszcie dreszczowiec o procesie toruńskim?...

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @stachu 2 listopada 2023 15:32
3 listopada 2023 00:08

Adam Michnik to jedna wielka świnia i tylko, jak Jerzy Urban. Tego drugiego udało się trochę albo i bardzo wsadzić do kąta. Ten pierwszy pewno zdechnie w swym gabinecie redaktora naczelnego. Wcześniej swego smrodu dając jeszcze. Jak długo?

_________

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @cbrengland 3 listopada 2023 00:08
3 listopada 2023 00:13

To tak od stawania na głowę.

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @cbrengland 3 listopada 2023 00:01
3 listopada 2023 00:13

Rzeczywiście to wszystko smutne jest..Ale Krzysztofie jeżeli chodzi o czasopisma na Zachodzie to nie brakuje w tamtych kraikach takich "gazet wyborczych" i jeszcze nawet gorszych gadzinówek piszących zjadliwe felietony...Chyba najprawdziwsze felietony są o sporcie:wygrał,lub przegrał...Dzięki Bogu chociaz sportowców mamy jako tako czas od czasu obfitość...i można powiedzieć ,że to właśnie POLAK. pozdrawiam...

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
3 listopada 2023 00:14

Dla ubogich.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Frymac 2 listopada 2023 22:49
3 listopada 2023 04:41

"Do tej pory nie ujawniono co działo się właściwie z ks. Jerzym między 19 a 25 października 1984 r. "Obróbka" Popiełuszki przez rodzimych "specjalistów" była uznana za porażkę przez rezydenturę KGB."

Niezwodna "polska" wikipedia jest jak film polski, najważniejsza za sztuk.

Informuje:

"zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa..."

Bóg jeden chyba tylko wie kto go zamordował.

Wiadomo tylko że zginął śmiercią męczeńską.

zaloguj się by móc komentować

Frymac @Szczodrocha33 3 listopada 2023 04:41
3 listopada 2023 06:47

Prawdopodobnie byli to funkcjonariusze WSW, którzy objęli kontrolą operacyjną nie tylko ks. Jerzego, ale również Piotrowskiego, Chmielewskiego i Pękalę już we wrześniu 1984 r. Prok. Witkowski u schyłku prowadzonego śledztwa dotarł do tych osób i w trakcie przygotowań aktów oskarżenia, został odsunięty.

zaloguj się by móc komentować

Frymac @BTWSelena 3 listopada 2023 00:02
3 listopada 2023 06:52

"Scenariusz" już jest zawarty w wynikach śledztwa. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @BTWSelena 3 listopada 2023 00:02
3 listopada 2023 08:27

Komuna się nie zwinęła. Daliśmy się nabrać na 'ideowych' bojowników o wolność i niepodległą RP.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Arte 2 listopada 2023 21:30
3 listopada 2023 08:28

W korpo to nie przejdzie. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @zkr 2 listopada 2023 21:19
3 listopada 2023 08:28

Ja odebrałem odruch w lęku, ok.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Frymac 3 listopada 2023 06:47
3 listopada 2023 08:32

Zapominamy, że do wojskówki MSW oddelegowywał swoich specjalistów. Taki misz masz operacyjny. I po 89 to samo zjawisko zostało rozpracowane i dot. WSI. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @qwerty 3 listopada 2023 08:27
3 listopada 2023 12:03

No jakże nie qwerty...z definicji nazwy "precz z komuną",bo przecież "bojownicy" w stanie nienaruszonym pozostali.I tak to bękart PRL-u stał się państwem prawa i demokracji.....

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 3 listopada 2023 12:03
3 listopada 2023 12:09

i uprawnienia kombatanckie im przysługują.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 3 listopada 2023 12:09
3 listopada 2023 12:25

No tak,a jakże ,tyle się natrudzili dla chwały Ojczyzny...a Grzegorz Piotrowski to nawet dziennikarzem został w "odświeżonej" Polsce,bo swoje odbębnił.....ech......

https://pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_Piotrowski_(oficer_SB)

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 2 listopada 2023 15:25
4 listopada 2023 05:10

"Mnie narracje w tych kwestiach srednio interesuja. Chodzi przede wszystkim o to, zeby regulowac rachunki, a te jak wiemy sa grube i z odsetkami. IPN oprocz pionu sledczego powinien miec pion wykonawczy zrobiony na wzor takiej organizacji. I nie musielibysmy juz o tym dyskutowac.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Referat_993"

Zbyt piękne aby mogłoby być prawdziwe w dzisiejszej Polsce panie Piotrze.

Nie w kraju gdzie facet za zabicie psa dostaje wyrok 3 lat do odsiadki, a pijany kierowca który zabił na przejściu dla pieszych dwie osoby dostaje rok więzienia w zawieszeniu.

zaloguj się by móc komentować


Szczodrocha33 @MarekBielany 4 listopada 2023 07:49
4 listopada 2023 22:31

Jesionka prawna by się panu przydała, Panie Marku.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Szczodrocha33 4 listopada 2023 22:31
4 listopada 2023 23:00

...  i buty, aby otrząsnąć pył.

A jaki krawiec takie szyje ?

Tu dopiero liście spadają, jak w listopadzie.

:)

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

ninon @gabriel-maciejewski
13 listopada 2023 12:21

Szczepkowska zagrała w tym filmie bo grała własną matkę, która rzeczywiście należała do tzw bliskiego otoczenia JP, zwaną w środowisku Parandochą

p. Izabela Falzman opisała Parandochę w sposób powiedzmy... malo pochlebny 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować