-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Mamy kraj, czyli rozważania o turystyce

Branża hotelarska jest wdzięcznym polem dociekań i zamyśleń. Każdy mniej więcej orientuje się, że epoka wielkich hoteli w Polsce istniała może przez moment przez I wojną światową, a potem wszystko w branży było jedną siermięgą. Dziś luksusowe hotele dla milionerów można sobie obejrzeć na zachodzie, a u nas wszystko, łącznie z tymi najsławniejszymi obiektami, nosi pewien charakterystyczny sznyt.

Chodzi o to, by z możliwie najtańszych materiałów zrobić coś, co pozwoli zachować jakieś estetyczne standardy, a także stworzy jakiś klimat, a do tego jeszcze będzie pretekstem do poniesienia cen usługi. I ja się tu nie czepiam hotelarzy, którzy – orząc na ugorze – inwestując ile się da, robią wszystko, by goście byli zadowoleni. Stwierdzam jedynie fakt. Pokoje są wygodne, mają przyzwoity standard, za pomocą jakichś gadżetów nadaje im się charakter, a samo położenie obiektu, oraz jego otoczenie, bywa, że niewyszukane wcale, tworzą klimat i przyciągają gości. Brakuje tylko autorów, którzy by umieszczali akcję swoich powieści w takich hotelach, ale myślę, że z czasem i tacy się pojawią. Nic bowiem tak nie reklamuje przedsiębiorstwa usługowego jak wciągająca książka i wyraziście zarysowani bohaterowie. Mam tylko nadzieję, że żaden z hotelarzy nie zatrudni do reklamy swojego obiektu sław współczesnej literatury, bo w ten sposób załatwi się na amen.

Nie wiem co robicie w majówkę, ale ja próbowałem znaleźć sobie pokój w zamku w Tykocinie jakiś czas przed długim weekendem. Oczywiście poniosłem porażkę. Takie rzeczy są w ogóle niemożliwe. Jakieś jedno miejsce znalazło się w zamku w Janowie Podlaskim, który to zamek jest obiektem olbrzymim, celującym w imprezy masowe i w masowego klienta. Dla takich jak ja obiekt ten jak najbardziej się nadaje, ale nie na majówkę. Olbrzymi parking był pełen. Całe szczęście okolica jest atrakcyjna, obok znajduje się sławna stadnina, można też pospacerować po okolicy, albo znaleźć coś dla siebie w samym zamku. Jest wielka siłownia, basen – zdecydowanie za mały, jak na tak wielki obiekt, no i strefa spa, też za mała. Standard obiektu jest bardzo przyzwoity, śniadania smaczne, a kuchnia regionalna – naprawdę regionalna – dopełnia całości. Jest oczywiście park, boiska sportowe i chyba rowery, ale nie jestem pewien, bo nie miałem czasu, żeby skorzystać. Sam Janów to miasteczko nie z tego świata, kiedyś cała ściana wschodnia tak wyglądała, ale dziś już bardzo się zmieniła. Drewniane domy, okna przy samej ulicy, ogródki i olbrzymi klasztor z XVIII wieku z równie wielkim kościołem. Konferencji jednak tam nie zrobimy, albowiem właściciel sieci do której należy obiekt lansuje swoje obiekty na sposób światowy. To jest sieć hoteli Arche, wokół której myśli moje krążą od dłuższego czasu. Byłem w Łochowie, ale przejazdem, no i teraz w Janowie. Jest jeszcze hotel w Górze Kalwarii, który mieści się w dawnych koszarach. To są naprawdę piękne, duże, robiące wrażenie obiekty, ale w każdym z nich jest biblioteka, która – mam wrażenie – zaspokaja jedynie jakieś deficyty właściciela. Są tam bowiem książki „najwybitniejszych” współczesnych autorów polskich. Goście zaś, z tego co zauważyłem, raczej nie należą do osób, które sięgają po jakąkolwiek książkę. Z powieści zaś Agathy Christie, która bywała gościem w najlepszych hotelach, wiemy, że nie do promocji czytelnictwa one służą. Jest dokładnie na odwrót – to książki służą do promocji wysokiej klasy obiektów.

Wróćmy do początku naszych rozważań. Żeby zadowolić klienta podróżującego po Polsce i nie zrujnować go, właściciele hoteli stawiają na designe, kuchnię, która załatwia potrzeby estetyczne większości ludzi i urodę samego budynku, a także jego otoczenie. I nie może być inaczej, albowiem na razie jest tu zbyt mało milionerów, a ci którzy są, przeważnie sami mają jakieś hotele.

W majówkę na Podlasie zwaliły się tłumy. W Białymstoku wszystko wygląda tak świetnie, że ja, który jestem wielkim fanem tego miasta, poczułem się zaskoczony. Stadion jest oczywiście okropny, ale pałac Branickich wreszcie odnowili. Kiedy byłem tam ostatnio był jeszcze w remoncie. W parku tłumy. To samo na rynku, choć pewnie część mieszkańców gdzieś wyjechała. Miasto jest duże, więc nie ma tego, charakterystycznego dla Zamościa, wrażenia, że trzeba natychmiast wiać z rynku, bo się podusimy. Wszędzie czysto, nie ma mowy o korkach, można normalnie zaparkować na chodniku, gdzie stoją parkomaty, ale w dzień wolny się nie płaci. Usługi i kuchnia są względnie tanie. Nie ma co prawda w Białymstoku przy rynku takich hoteli, jak w Rzeszowie, dla przykładu, gdzie człowiek może sobie wyjść na taras i pozaglądać ludziom siedzącym w ogródkach do talerzy, ale i tak jest świetnie.

Jeśli komuś się zdaje, że obiekty klasyfikowane jako agroturystyka to na Podlasiu jakieś kamienice wybudowane za Gierka, gdzie gości przyjmuje się w piwnicy i oddaje im się do dyspozycji kuchnię, żeby sobie tam gotowali makaron to musicie rozstać się z tą wizją. Przeważnie jest tak, że różnią się owe „agroturystyki”, przynajmniej w okolicach Tykocina, do wielkich hoteli tym jedynie, że nie ma w nich basenu, siłowni i strefy spa. Wszędzie są rowery. Klimat za to jest „robiony” inaczej, nie przez tartaczne odpady naklejone na ścianie i pociągnięte kolorową bejcą, co ma nadać pokojowi wygląd nowoczesny i praktyczny. W obiektach położonych nad Narwią, które udają agroturystykę, wszyscy bardzo się starają, by za pomocą mebli, samego wnętrza, obrazków na ścianach, kilimów – nie drogich przecież – przywołać klimat dawnych dworów. I nie ma doprawdy znaczenia, że to kreacja, bo właściciele przecież nie widzieli tych wnętrz, no chyba, że na obrazach Rychter-Janowskiej. Wszyscy wiemy o co chodzi, czytamy ten kod i przyjmujemy go jak swój, albowiem to nasz kraj. I mam nadzieję, że tak pozostanie.

Teraz zastanówmy się po co w ogóle ludzie uprawiają turystykę? Po co jeżdżą i wydają pieniądze? Niektórzy czynią to, albowiem chcą odwiedzić najsławniejsze miejsca na świecie, o których gdzieś tam czytali. Ja ich rozumiem, ale po pierwsze moje zamiłowanie do wygody i ograniczone środki nie pozwalają mi na zagraniczne eskapady. Po drugie nie mam zamiaru płacić za oglądanie obiektów, do których dokręcona jest jakaś kłamliwa gawęda, dawno zdekonstruowana na tym blogu. Nie mam też zamiaru snuć się wokół piramid w tłumie japońskich turystów.

Wiem bowiem, że w sensie istotnym turystyka to sprzedaż pewnego rodzaju narracji. I tu tkwi klucz do sukcesu. Ponoć Toruń odwiedzają w sezonie dwa miliony turystów, którzy coś tam słyszeli o Koperniku. Jak na takie miasto jest to wynik imponujący. Miejsc, które opisywane są i oglądane poprzez pryzmat postaci i ich historii jest wszędzie mnóstwo. W Polsce także są takie miejsca, ale na razie jedynym miastem, które próbowało wylansować się na literaturze, był Kraków, co z istoty jest głupie, albowiem akurat tego miasta w ten sposób lansować nie trzeba. Chodzi mi o beznadziejną serię książek opisujących przygody Kacpra Ryxa, które sprzedawane są przy rynku głównym, w dedykowanej tej postaci księgarni.

Sprawą drugorzędną w turystyce pozostaje dziś to, co kiedyś było walorem, czyli autentyczność obiektów. W Tykocinie jest podniesiony z całkowitej ruiny zamek, obiekt nowy, udający średniowiecze, który wygląda znakomicie i podnosi walory miejsca. Dla ludzi, którzy tam przyjeżdżają nie ma znaczenia kiedy ten obiekt powstał. Ważne, że jest piękny, podają tam dobre jedzenie i litewskie piwo, obok płynie Narew, jedna z najpiękniejszych rzek w Polsce, a na rynku stoi pomnik Stefana Czarnieckiego. Klimat Tykocina jest niepowtarzalny i wszystkim kojarzy się z jednym – z resztówką I Rzeczpospolitej. Jeśli dodacie do tego rozsiane po okolicy mniejsze obiekty, urządzone tak, że daj Boże zdrowie – po prostu świetnie – to macie doskonały pretekst, by urządzić w tym miejscu jakieś spotkanie. Na przykład konferencję. Nie rozmawiałem jeszcze o cenach, albowiem w majówkę nie ma szans na spotkanie się z kimkolwiek odpowiedzialnym za te sprawy. Zadzwonię do nich z domu. Od Was zaś chciałbym się dowiedzieć, czy chcecie jeszcze jakichś konferencji?

Na koniec podkreślę raz jeszcze – mamy kraj. I to jest fantastyczny kraj. Każdy kto nań narzeka jest wrogiem. Każdy, kto lansuje się na jakichś podejrzanych ideach wymierzonych w budżety ludzi, mogących sobie raz w roku pozwolić na weekend w Janowie Podlaskim, jest wrogiem. Każdy, kto uważa, że jesteśmy prowincją i powinniśmy się czegoś wstydzić, jest nie tylko wrogiem, ale także patentowanym durniem. Ludzie lansujący – zamiast walorów Polski – jakieś zagraniczne szaleństwa, niech sobie żyją, ale najlepiej z daleka od tego miejsca. Na dziś to tyle.

 

Życzę wszystkim miłej majówki i przypominam, iż wskutek anty wspólnotowych działań luminarzy kultury muszę zbierać pieniądze, żeby wydać ważną książkę

 

https://zrzutka.pl/d29kmh?utm_medium=mail&utm_source=postmark&utm_campaign=payment_notification

 

Z tego samego powodu ogłosiłem specjalną promocją na majowy weekend

Od dłuższego czasu bowiem trwa promocja na wiele naszych produktów. Chciałbym ją wreszcie zakończyć, bo ile można sprzedawać tanio dobre, grube książki w twardych oprawach. Wstrzymam się tym jednak do siódmego maja. Czyli do końca przedłużonej majówki. Postanowiłem też, że dołożę do tej promocji dwie obniżki ekstra, ale też tylko do końca majówki. Poniżej linki do nich

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-tom-ii-wielki-powrot/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/pieniadz-i-przewrot-cen-w-xvi-i-xvii-wieku-w-polsce/

 

 

 



tagi: książki  polska  promocja  konferencja  podlasie  turystyka 

gabriel-maciejewski
2 maja 2023 09:00
47     2796    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 09:20

Jestem za konferencjami. Tykocin piękny, po prostu piękny. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 09:37

Podlasie - piękna harmonia pól i lasów. Z Kanowa warto pojechać nad Bug - Podlaski przełom Bugu. Niedaleko jest Mielnik - po drugiej stronie z tarasowymi wzgórzami i pięknymi widokami na dolinę rzeki. A jako fascynat przemysłu polecam też zobaczyć w Mielniku kopalnię kredy. Ten biały pył pokrywający drzewa przy drodze kopalnianej sprawia wrażenie śniegu, co wiosną czy latem daje niesamowity efekt wizualny. Pobliskiego Drohiczyna i wzgórza widokowegi nie trzeba tu chyba nawet zbytnio lansować - dla mnie najpiękniejsze miasteczko Podlasia. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 09:41

Z mojego punktu widzenia ważniejsze jest pytanie: kiedy i gdzie? :))

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 09:53

No właśnie, mamy piękny kraj, który przez ostatnich 10 lat mocno się zmienił na plus.

Toruń jest pięknym miastem z jeszcze piękniejszą Starówką, gdzie widać to, czego nie widać w Warszawie - niegdysiejszą potęgę hanzeatyckiego  handlu na wielką międzynarodową skalę.

Cała masa ludzi wyjechała na majówkę, wszędzie pełno turystów, zwiedzają, jedzą, grillują, bawią się a na TT leci przekaz opozycji (głównie PO, Razem i Konfederacji), że PiS = drożyzna i w ogóle nędza z bidą taka, jakiej jeszcze świat nie widział.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ewa-rembikowska 2 maja 2023 09:53
2 maja 2023 10:15

Oni nawet nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielką reklamę robią pisowi. Ludzie wiedzą, że poza Polską też jest drogo, a nawet drożej. I co? PiS rządzi w całej Europie? Wszyscy co to czytają uśmiechają się tylko i idą do swojego wygodnego życia. I to najbardziej boli opozycję - że Polacy zauważyli jak im wygodnie tu się żyje. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 2 maja 2023 09:41
2 maja 2023 10:21

Pewnie jesień, i pewnie Tykocin, ale muszę pogadać z załogą zamku

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 2 maja 2023 09:53
2 maja 2023 10:26

Tak, bieda z nędzą, a wszędzie tłumy

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 2 maja 2023 09:37
2 maja 2023 10:27

Może innym razem się tam wybiorę

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 10:28

Bardzo kibicuję tym małym agroturystykom, bo to jest szansa na stworzenie prawdziwych atrakcji jakie jeszcze z 15 lat wstecz można było oglądać tylko w jakichś programach podróżniczych po Włoszech albo Szkocji. Najgorszą rzeczą jaka może się zdarzyć to jak by wielkie hotele dla bogaczy pożarły te małe agroturystyki, bo wtedy zamiast promocji kraju zamienimy się w jakieś Malediwy, gdzie bogaci będą przyjeżdżać, a Polacy będą tam robić jako niewolnicy i nikt tego nie zauważy, bo przecież "turystyka kwitnie i ludzie mają pracę". Są miejscowości które właśnie w ten sposób załatwiono, postawiono w środku jakiegoś olbrzymiego potwora i lokalna ludność miała wybór - albo tam pójść do pracy, albo wyjechać za granicę, oczywiście całe otoczenie wokół tego potwora zamieniło się w obskórną wioskę z parkingami na godziny i budkami z kebabem i zapiekankami.

To musi wyglądać tak jak we Włoszech gdzie przyjeżdżasz do gospodarza z szacunkiem do niego i jego kultury, a nie jak na wyspach hula-gula gdzie przyjeżdżasz i "słudzy" mają ci gacie prać za pół darmo bo masz to wpisane w all-inclusive, a cały ogromny zysk ściąga jakiś "anonimowy" właściciel hotelu.

 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 11:26

Toruń jest przepiękny i ma świetne knajpy. Warto od razu odwiedzić Bygdoszcz - przez 15 lat zmieniła się nie  do poznania no i Grudziądz - fantastyczna starówka. Ogólnie tyle świetnych miejsc, że życia nie starczy.

No ale oczywiście nie umywa sie to wszystko do "porannego expresso na tarasie w Toskanii"...;-)

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 11:39

" Wiem bowiem, że w sensie istotnym turystyka to sprzedaż pewnego rodzaju narracji. "

Dokładnie tak, oprócz czysto merkantylnych walorów, turystyka to przede wszystkim budowanie soft power państwa. Zdaje się, że to Francuzi wymyślili w XIXw. turystykę rozumianą w sensie dzisiejszym. Do dziś Francja jawi się jako szczyt, szczytów piękna, dobrego smaku, smacznej kuchni, wytwornej mody i co tam jeszcze. Choć po prawdzie to co znajdziesz we Francji jest i wszędzie gdzieindziej. Francuskie wina są może i dobre (nie znam się za bardzo) ale i włoskie, węgierskie, mołdawskie w niczym im nie ustępują, z serami to samo, zamki też znajdziemy i większe i ładniejsze, francuska moda i kuchnia.... błagam... Wszystko to zręczny PR budowany latami, żeby cały świat wiedzieł, że francuskie, znaczy najlepsze i cały świat wie....

Mam nadzieję, że ta zajawka o odbudowywaniu kazimierzowskich zamków, świadczy o tym, że ktoś na górze w końcu to zrozumiał. "Zwykli Polacy" zrozumieli to już dawno i po pierwszym zachłyśnięciu się zagranicznymi wojażami gremialnie wybierają wypoczynek w kraju (może i Adriatyk cieplejszy od Bałtyku ale weź leż tam przez cały dzień na tych kamieniach....). Znaczy ja wiem, że zagraniczne wycieczki są nadal popularne ale już nie w takim stylu jak jeszcze kilkanaście lat temu - to znaczy: Jadę do Chorwacji, bo jestem ktoś i muszę się odseparować od tego syfu. Bidoki niech marzną nad Bałtykiem. Teraz jest to raczej wybór neutralny, nie nacechowany jakimiś wyższościowymi urojeniami.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Zyszko 2 maja 2023 11:26
2 maja 2023 11:44

A no tak zapomniałem o Toskanii.... w kontekście tego co napisałem powyżej Toskania zdecydowanie odpada, za wysokie progi. Toskania to miejsce gdzie półbogowie spijają sobie ambrozję z dziubków, niedługo żeby tam pojechać, trzeba będzie mieć specjalny certyfikat i na granicy będą sprawdzać czy masz wygolone pod pachami...

zaloguj się by móc komentować

beczka @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 11:52

Nad Biebrzą jest taki obiekt - Bartlowizna https://biebrza.com.pl/ stylizowany na dwór oczywiści, pewnie coś a la te nad Narwią.

Miejscowość Reszel w Warmii, gdzie jest pokrzyżacki zamek - hotel. https://www.zamek-reszel.com/zamek/historia-zamku

W tych obiektach byłem i polecam.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @aszymanik 2 maja 2023 11:39
2 maja 2023 11:54

Obiekty turystyczne w Polsce wszelkiej klasy prawie zawsze otrzymują najwyższe noty od turystów. O czymś to świadczy. No i wbrew szczekającej na Polskę opozycji mamy coś, czego nawet oni wyprzeć się nie mogą. U nas jest BEZPIECZNIE. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @aszymanik 2 maja 2023 11:39
2 maja 2023 11:58

Myślę, że Chorwacja jest tak popularna bo jest stosunkowo tanio i jest ciepło po prostu, tam ludzie jeżdżą żeby się wygrzać. Nad Bałtyk trzeba jechać z nastawieniem na inne atrakcje niż opalanie, bo to jest tak samo zimne morze, jak te w Irlandii i Anglii. Dlatego dziwią mnie trochę narzekania, że "nad Bałtykiem jest zimno"; a jak ma być nad północnym morzem?
To narzekanie "na zimno" się wzięło z tego, że polskie morze przez wiele lat było zaniedbane turystycznie i nad Bałtyk jeździło się tylko po to żeby pochodzić po plaży(ewnetualnie poopalać się jak trafiło się słoneczne lato) i tyle było z atrakcji, ale to się przez ostatnie lata bardzo zmieniło.

 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Kuldahrus 2 maja 2023 11:58
2 maja 2023 12:18

Z tym zimnem to był taki chwyt marketingowy biur podróży. Udało im się wmówić, że nad bałtykiem zawsze leje, temperatury w lipcu oscylują gdzieś wokół zera i mieszkają tam eskimosi i białe niedźwiedzie. Wiadomo, że Chorwacja cieplejsza ale bez przesady - ja urodziłem się w Szczecinie i przez całe życie w wakacje przynajmniej raz byłem nad morzem. Przez te kilkadziesiąt lat pamiętam tylko jedno deszczowe lato kiedy w połowie lat osiemdziesiątych byłem z rodzicami na wczasach w Sianożętach. Woda latam w lipcu i sierpniu w Zatoce Pomorskiej zwykle ma 20 - 21 stopni, rok temu byłem w Pustkowie w sierpniu i miała 23 stopnie. To w zupełności wystarczy i jeśli dodać do tego piękne piaszczyste plaże z mięciutkim piaskiem to jak dla mnie Adriatyk z tymi plażami przypominającymi kamieniołomy może się schować.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Matka-Scypiona 2 maja 2023 11:54
2 maja 2023 12:25

Tak, to też - mam znajomego Niemca i on zawsze to bezpieczeństwo wymienia jako jeden z walorów ale bynajmniej nie jedyny.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Matka-Scypiona 2 maja 2023 11:54
2 maja 2023 13:40

Bez wątpienia. Wystarczy obejrzeć filmiki  z Paryża.

zaloguj się by móc komentować

bezczas @ewa-rembikowska 2 maja 2023 09:53
2 maja 2023 13:54

Tak gdzieś od miesiąca po Warszawie jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej z "reklamą" z tyłu "PIS=drożyzna" 

zaloguj się by móc komentować

chlor @bezczas 2 maja 2023 13:54
2 maja 2023 13:57

Tak, za to PO = taniocha.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 2 maja 2023 10:28
2 maja 2023 14:24

Te wielkie hotele nie są dla bogaczy. Agroturystyka gdzie jestem jest niewiele tańsza od zamku w Janowie 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 2 maja 2023 11:26
2 maja 2023 14:25

Za te pretensjonalne idiotyzmy będą się smażyć w piekle 

zaloguj się by móc komentować



Paris @ewa-rembikowska 2 maja 2023 09:53
2 maja 2023 14:28

Rzeczywiscie...

...  Starowka  torunska  wspaniala  !!!

Kiedy  bylismy  w  Toruniu  -  wlasnie  10  lat  temu  -  moj  maz  wpadl  w  zachwyt,  normalnie  szok,  jakby  zobaczyl  ,,osmy,,  cud  swiata...  ja,  zreszta  tez  bylam  oczarowana.

A  propos  majowki...

...  autentycznie  tego  roku  sporo  ludzi  wyjechalo,  bo  i  majowka  wyjatkowo  dluga,  ale  -  przyznac  musze,  ze  wielu  wyjechalo  popracowac  na  swoje  gospodarstwa,  dzialki,  itp.,  oddalone  czesto  o  dziesiatki  kilometrow  -  po  prostu  zrobic  wiosenne  porzadki  i  obrobic  ziemie,  jak  np.  wielu  moich  sasiadow  ze  wsi...  szczegolnie  te  majowkowa  absencje  widac  bylo  na  niedzielnej  mszy,  malo  ludzi  bylo.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 14:43

Raczej preferuję jakiegoś breaka w miejscu poza wszelką cywilizacją, schronisko górskie, czy najlepiej kompletne, za przeproszeniem, zadupie, gdzieś na wybrzeżu Bałtyku. To stale mi siedzi w głowie. I to czeka na realizuję. I tak będzie właśnie.

Zbyt dawno byłem w Polsce, by powiedzieć coś, co ma miejsce dzisiaj. Ale ostatni mój pobyt w Ciechocinku, czy w Beskidach, dobrych kilka lat temu, pokazał mi już wtedy właśnie Polskę inną, którą zapamiętałem. Chociaż czasem szkoda, że tak świetne miejsce, jak tężnie w Ciechocinku, nie prezentują, przynajmniej tak tam było wtedy jeszcze, gdy tam byłem, swego pełnego blasku. Tylko dwie były z nich czynne. A znakomite miejsce pośrodku z basenem, zdewastowane. W latach 70-tych zeszłego stulecia jeszcze w nim pływałem.

 Ale to taka dygresja tylko. Nie abym marudził, że tak właśnie jest.

_________

zaloguj się by móc komentować

Paris @aszymanik 2 maja 2023 11:39
2 maja 2023 14:59

Francja  jest  ogromnie  przereklamowana...

...  i  skomercjalizowana  !!!

Najlepiej  nam  sie  zwiedzalo  Francje  samochodem,  spiac  w  prywatnych  ,,chambre  d`hote,,  nie  potrzeba  bylo  robic  nawet  rezerwacji,  zawsze  znalazl  sie  jakis  wolny  pokoj,  posilki  jadlo  sie  ,,w  trasie,,  najczesciej  w  malych,  lokalnych  resto...  Michel  robil  szczegolowy  plan,  a  potem   full  bak  i  wio  w  droge...  az  sie  lza  w  oku  kreci.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @cbrengland 2 maja 2023 14:43
2 maja 2023 15:07

W Ciechocinku byłem parę lat temu, i tężnie ciągneły się po horyzont. Wszystkie działały. Cały park ze stawami i fontannami idealnie odpicowany.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @chlor 2 maja 2023 15:07
2 maja 2023 16:05

Ładniejsze tężnie oraz przepiękny i ogromny Park Solankowy jest w Inowrocławiu, aczkolwiek miasto jest średnio zadbane. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 16:57

Polska ma mnóstwo przepięknych miejsc, ja najmilej wspominam Bieszczady i Tatry, zwłaszcza Dolinę Rybiego Potoku i Morskie Oko.

Na wybrzeżu Bałtyku nie byłem od wieków można by rzec, ale nie wątpię że tam teraz wszystko odremontowane i odpucowane.

Życzyć można by sobie tylko żeby czystość wody w samym Morzu Bałtyckim się poprawiła, no ale nad tym muszą popracować ludzie, i nie tylko Polacy, bo

przecież inne kraje też otaczają Bałtyk. 

Tu jest link do ciekawego artykułu na ten temat, napisanego przez jakiegoś fińskiego polityka:

https://www.blastic.eu/baltic-sea-lets-fix-damage-caused/

Nie chcę być broń Boże posądzony że, jak to zgrabnie ujął nasz gospodarz, "lansuję jakieś zagraniczne szaleństwa", ale jeśli ktoś

wybiera się do USA, albo planuje to zrobić w przyszłości, to ja osobiście polecam odwiedzić Park Narodowy Yosemite w środkowej Kalifornii, a drugie miejsce to wybrzeże

Pacyfiku w Oregonie.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @aszymanik 2 maja 2023 12:18
2 maja 2023 17:35

Wiadomo, nie mówię o jakichś głupotach wymyślonych po to aby obrzydzić polskie morze. No, ale reklamowanie i ustawianie turystyki na Bałtyku pod opalanie się i picie drinków z palemką to pomyłka i tylko zniechęca potencjalnych turystów, bo pod tym względem Bałtyk nigdy nie wygra choćby z morzem Śródziemnym. Tym bardziej, że od jakichś siedmiu lat klimat nam się mocno zmienił, i lata nie są takie jak kiedyś, że od czerwca, aż do września temperatura nie spada poniżej 15 stopni.
Za to polskie morze można ładnie wypromować pod innymi względami niż grzanie tyłka na plaży i dobrze, że w ciągu ostatnich lat to zaczęto robić, bo wcześniej tego nie było niestety.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 2 maja 2023 14:24
2 maja 2023 17:43

Jeśli chodzi o ceny to zależy.
Mi chodzi przedewszystkim o te wielkie ośrodki które są budowane po to aby zarżnąć lokalną turystykę, przy okazji cały koloryt, a miejscowych zmusić do pracy tam za grosze. Niektóre państwa wprowadziły wręcz ścisłe obostrzenia chroniące małe agroturystyki, aby nie było takich przypadków.

 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @chlor 2 maja 2023 15:07
2 maja 2023 18:34

A jednak, to super ☺

__________

zaloguj się by móc komentować

sebom @OjciecDyrektor 2 maja 2023 10:15
2 maja 2023 18:41

Dzisiaj opowiadałem w pracy koledze z Czech o tym, że doradca premiera w wywiadzie dla BBC doradza Czechom aby jeździli na zakupy do Polski. Kolega mi odpowiedział, że prezydent Czech i prezydentowa też robią zakupy w Polsce. 

https://www.tvp.info/69084418/drogie-jedzenie-w-czechach-doradca-premiera-na-zakupy-do-polski

https://fpg24.pl/czeski-prezydent-robi-zakupy-w-polsce/

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @cbrengland 2 maja 2023 14:43
2 maja 2023 18:45

A ty nigdy się nie uspokoisz? Siedź tam gdzie jesteś. Na pewno jest wspaniale. Dziesiątki twoich kumpl zaproszą cię na piwo, pogadacie. 

zaloguj się by móc komentować

Witekbieszczady @gabriel-maciejewski
2 maja 2023 20:33

Jest najazd turystów w Bieszczady, ostatnia taka majówka to przed pandemią

zaloguj się by móc komentować


pike @Matka-Scypiona 2 maja 2023 09:20
2 maja 2023 23:54

I niedaleko jest na przykład taka Supraśl z odnowionym pałacem

Buchholtzów i z dużym Monasterem Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy.

Pałac

Monaster

Monaster wewnątrz

zaloguj się by móc komentować

pike @Matka-Scypiona 2 maja 2023 09:20
2 maja 2023 23:55

I niedaleko jest na przykład taka Supraśl z odnowionym pałacem

Buchholtzów i z dużym Monasterem Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy.

Pałac

Monaster

Monaster wewnątrz

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @gabriel-maciejewski
3 maja 2023 07:46

Dokładnie tak, mamy przepiękny kraj. W którym żyją naprawdę sensowni ludzie, przyjaźni i gościnni. Na dodatek przez przynajmniej pół roku mamy najlepsze na świecie warunki pogodowe do życia dla osobnika gatunku homo sapiens.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 3 maja 2023 07:08
3 maja 2023 07:51

Tam Supraślu kręcony byl cykl komedii "U Pana Boga za piecem". W tym klasztorze jest bodajże największy zbiór ikon. No i był - bo jie wiem czy nadal jest - konflikt w sprawie opieki nad odkrytymi grobami  mnichów Bazylianów. Bazylianie przyłączyli się w 2 poł. XVIIw. do unii brzeskiej i formalnie stali się katolikami w rycie wschodnim. A więc orawo do opieki nad grobami miał KK. Ale cerkiew prawosławna odmówiła tego, uznając że oni mają takie prawo. I tu wychodzi komicxność postawy hierarchii prawosławnej w Polsce. Opiekują się grobami prawosławnych zdrajców....:). Nie ma lepszego dowodu na to, ze to całe prawosławie to tylko walka o władzę i nic więcej. 

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @sebom 2 maja 2023 18:41
3 maja 2023 07:55

Byłem w Czechach 20 lat temu - po górach chodziłem. Ładny kraj, ale jeśli u nich organizacja handlu wygląda tak jak 20 lat temu, to mnie to nie dziwi...:)...ukułem wtedy sobie naeet taką frazę "czeska sobota" jako synonim przekleństwa. 

zaloguj się by móc komentować


chlor @OjciecDyrektor 3 maja 2023 07:55
3 maja 2023 08:51

W Pradze krótko mieszkałem jakieś 5 - 7 lat temu. Żarcie w sklepach i zwykłych knajpach okropne, i wówczas ok. dwukrotnie droższe niż w Polsce. Pamiętam jak ostatniego dnia pobytu myśleliśmy o tylko tym by wreszcie dojechać do jakiejś polskiej budy przydrożnej i najeść się porządnie.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 3 maja 2023 07:51
3 maja 2023 09:20

Mam u siebie przedwojenną książeczkę o stosunku cerkwi moskiewskiej do unitów. Opisy bestialstw niczym nie różnią się od tych wobec Polaków na Wołyniu. Kacapia pełną gębą. I nikt mi nie powie, że źródło nie było w Moskwie 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować