-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Kalendarium tajemnic PRL (I)

Wczoraj pojawiły się dwie niepokojące informacje, pierwsza dotyczy planowanego, wspólnego posiedzenia rządów Polski i Ukrainy, a druga to wywiad z Putinem, przeprowadzony przez jakiegoś sukinsyna z GB. Putin rzekł, że nigdy nie zaatakuje Polski, jeśli ta nie uczyni tego pierwsza. Moim zdaniem to już wystarczy, żeby człowiekowi zapaliły się w głowie wszystkie lampki. A do tego jeszcze Konfederacja siedzi cicho i nie organizuje konferencji prasowych w proteście przeciwko planowanemu powstaniu Ukropolin. Nie wydaje się Wam to trochę dziwne? 

Okoliczności te skłaniają mnie do odsunięcia się od tematów bieżących i cofnięcia się nieco w przeszłość bo, może się za chwilę okazać, że wszystko co wydarzyło się tydzień temu nie ma już najmniejszego znaczenia. I żadne nasze demaskacje nikogo już nie uwiodą. Liczyć się będzie bowiem tylko to co jest teraz. Z tym, że będziemy mieli prewencyjną cenzurę, albowiem nie wszystko będzie można mówić. Pytanie jak daleko w przeszłość będzie ona rozciągnięta? Korzystajmy więc, póki czas. Cenzura nie jest wynalazkiem nowym i jak większość z nas pamięta, do roku 1989 nie wolno było publicznie mówić, że oficerów w Katyniu wymordowali Rosjanie. Tak samo, jak nie wolno było mówić o tym, że wojska ZSRR wkroczyły do Polski 17 września 1939 roku. Pisałem to już, ale jeszcze przypomnę: byłem w trzeciej, albo czwartej klasie szkoły średniej, przyjechał do naszej szkoły oficer kontrwywiadu, w stalowym mundurze lotnika i opowiadał o niemieckiej zbrodni w Katyniu. Był rok 1986, albo 1987. Pełna sala, nauczyciele, w tym historyk, wszyscy świadomi, większość uczniów też przecież wiedziała, jak to było, bo w domach nikt się specjalnie nie certolił z tym tematem. No, ale w oficjalnych pismach i wypowiedziach nie można było o tym wspomnieć.

Z podstawówki pamiętam pracownię historii pełną starych rumpli z wojny, z wielką mapą na ścianie, pokazującą, ja hitlerowcy w 1939 roku zaatakowali Polskę ze Śląska i Prus Wschodnich, nie dając jej najmniejszej szansy na obronę. Na mapie widać było wielkie, czarne strzałki, oznaczające nacierające wojska. Nie było tam strzałek czerwonych. Nikt nie uczył dzieci o 17 września, zresztą w szkole było tak, że mało kto nadążał z programem i często tematy z II wojny światowej doczytywaliśmy sami, tuż przed wakacjami, bo brakowało czasu. Wszyscy byli świadomi tych ograniczeń i wszystkim one ciążyły. Kiedy wreszcie bowiem zniesiono cenzurę, pojawiło się w obiegu tyle wydawnictw, że człowiek nie mógł uwierzyć w to co widzi. Przypomnę, że cenzurą objęte były też niektóre pisma autorów, którzy dziś uchodzą za lewicę.

I ja do wczoraj żyłem w błogim przeświadczeniu, że tak właśnie było, jak mi to podpowiadały moje zmysły i rozum, albowiem przecież żyłem w tym systemie, co prawda w jego schyłkowym okresie, ale jednak. Ktoś mi pewnie zaraz powie, że w latach siedemdziesiątych wydano przecież „Mistrza i Małgorzatę”, co prawda w wersji ocenzurowanej, ale jednak. Nie było więc chyba aż tak źle? Ja tego wydania nie widziałem, choć często chodziłem po księgarniach. Nie widziałem też innych, wznawianych później, a wcześniej cenzurowanych książek. Ich nakłady musiały być więc minimalne. No, ale do rzeczy. Otworzyłem wczoraj książkę, którą kupiłem na allegro, a której autorem jest Cezary Chlebowski. Jego życiorys z wiki linkowałem tu już dwa razy. Książka nazywa się „Odłamki granatu”, a jej treścią są niezwykłe wydarzenia z czasów wojny i okupacji. Takie wiecie, pozostawiające spory margines do dyskusji o postawach i moralności. Bohaterami pierwszej historii są urzędnicy skarbowi z urzędu przy Lindleya, którzy przechowali przez wojnę złożone tam depozyty, ukryli je przed Niemcami. Po wojnie zaś, z tego co zdążyłem się zorientować, bo do końca jeszcze nie doczytałem, oddali te osiem kilo złota w ręce komunistów. A wszystko było opisane i właściciele też musieli być wymienieni. Sprawa nie jest przypominana często, a jej bohaterów trudno odnaleźć w wiki. Ja zlokalizowałem tylko jednego https://pl.wikipedia.org/wiki/Wac%C5%82aw_Drojanowski

No, ale nie to jest dziś ważne. Opisując tę historię autor, Cezary Chlebowski, jak gdyby nigdy nic, jakby nie było urzędu przy Mysiej, pisze o wkroczeniu wojsk radzieckich do Polski. Zajęły one Białą Podlaską, gdzie znajdował się drugi z naszych bohaterów, który nie ma notki w wiki – Romuald Burgraf. Jakby tego było mało, żołnierze sowieccy opisani przez Chlebowskiego, zachowują się spokojnie i przyjaźnie, a nawet pozwalają odpalić papierosa przechodzącemu Polakowi, a autor, nie wprost co prawda, ale jednak nazywa ich sojusznikami Niemców. Książka została wydana w roku mojego urodzenia – 1969. Nakład jej, jak na tamte czasy, był śladowy – ledwie pięć tysięcy egzemplarzy. No, a były to czasu nakładów stutysięcznych. Księgarnie były pełne, ludzie kupowali książki i było z czego wybierać, choć dla każdego było jasne, że jest cenzura. Pięć tysięcy to był nakład homeopatyczny. Czemu więc służył? Cezary Chlebowski był pisarzem niepokornym, tak piszą w wiki i tak twierdził on sam, w tych fragmentach biografii, które są dostępne w sieci. I to widzimy w tej książce – wyraźny brak pokory wobec programowej linii partii, a nie dość, że partii to jeszcze wojska, bo wszak armia stała na straży sojuszy. Być może w roku 1969 otworzyło się jakieś okno w cenzurze. Takie rzeczy się zdarzały i łatwo to potwierdzić, choćby cytując Kąkolewskiego, który pisze, że piewca wyczynów UB i KBW, niejaki Stefan Skwarek, autor książki „Na wysuniętych posterunkach” w ogóle nie był cenzurowany, bo towarzyszy z aparatu nie cenzurowano. Przez to zaś jego książka była trzydzieści lat temu poszukiwana bardziej niż pierwsze wydanie „Pana Tadeusza”. Dziś zaś, po latach, kosztuje na allegro dwa pięćdziesiąt. Jeszcze jej nie czytałem, ale jak zacznę, to podzielę się z Wami wrażeniami. No, ale Skwarek z UB, to nie Chlebowski, autor niepokorny i o wiele bardziej wyrobiony, a także samodzielny. Dodam jeszcze tylko, że książka Skwarka przeznaczona była do obiegu wewnętrznego, bo jej nakład, choć wyższy od nakładu „Odłamków granatu”, też jest jednak niewielki. Wynosi ledwie 10 tysięcy egzemplarzy. Wydawcą książki Chlebowskiego był PAX, a książkę Skwarka wydała „Książka i wiedza”. Obie wydają się być przeznaczone dla czytelników stanowiących pewną elitę, ale każda z tych pozycji adresowana jest do innej grupy. Musimy pamiętać, że Cezary Chlebowski dostał nagrodę Radia Wolna Europa za monografię „Wachlarza”, albowiem, jak nam oznajmia wiki:

W 1969 roku ukończył magisterskie studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim, a w 1980 roku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego otrzymał stopień naukowy doktora na podstawie pracy „Monografia Organizacji Dywersyjnej AK poza wschodnimi granicami Polski w okresie wrzesień 1941 – marzec 1943” (promotor prof. dr hab. Tadeusz Jędruszczak, były komendant WIH, recenzenci: prof. dr hab. Aleksander Gieysztor i prof. dr hab. Andrzej Ajnenkiel). Praca ta została uznana przez Radio „Wolna Europa” za jeden z bestsellerów 1983 roku, otrzymała nagrodę im. Włodzimierza Pietrzaka w 1983 roku, była wyróżniona nagrodą specjalną przez Instytut Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku w 1984 roku jako „najlepsza książka w języku polskim żyjącego autora z najnowszej historii Polski wydana w latach 1981–1984”. Fundacja Fulbrighta w USA przyznała autorowi za tę pozycję nagrodę w postaci kilkumiesięcznego pobytu w USA. Książka „Wachlarz” oparta na tym doktoracie została wydana w sumie w ponadstutysięcznym nakładzie, co – według prof. Gieysztora – było rekordem ilościowym, jeśli chodzi o tego typu książki historyczne.

Widzimy więc, że nakłady książek w latach osiemdziesiątych były znacznie większe niż pod koniec lat sześćdziesiątych. Pewne tropy wskazujące na to, skąd może się brać taka swoboda w podawaniu faktów przez Chlebowskiego znajdujemy także w tym fragmencie jego życiorysu:

Po ucieczce stamtąd do Generalnego Gubernatorstwa Cezary Chlebowski zamieszkał w leśnictwie Horbów w okolicy Białej Podlaskiej. Tamtejszym leśniczym był Jan Kowerda (stryj Borysa Kowerdy), mąż Heleny Chlebowskiej. Przez 15 miesięcy (sierpień 1942 – listopad 1943) Chlebowski pracował jako robotnik leśny (prowadził też mały sabotaż, obniżając jakość zbieranej żywicy, która była odbierana na potrzeby niemieckiego przemysłu zbrojeniowego), po czym wraz z rodzicami przeniósł się do Sichowa, majątku radziwiłłowskiego koło Rytwian na Kielecczyźnie (gdzie zarządcą lasów był brat jego matki). Tu kontynuował pracę – wraz z ojcem – jako robotnik leśny. Tu też przyczynił się do zmarnowania eksperymentalnej niemieckiej plantacji koksagisu, z którym wiązano nadzieję jako alternatywnym źródłem kauczuku. Od początku 1944 roku – po zaprzysiężeniu do AK – pomagał ojcu i wujowi w redagowaniu biuletynu zawierającego informacje z nasłuchu radiowego oraz kolportował miejscową podziemną gazetkę. Po przedostaniu się – w czasie walk frontowych – do Stalowej Woli, kontynuował naukę jako uczeń II klasy gimnazjum. Kontynuował też działalność harcerską, szybko zostając zastępowym i otrzymując stopień wywiadowcy.

Ciotka Chlebowskiego była ożeniona ze stryjem młodzieńca, który zamordował sowieckiego posła w Warszawie! To jest, w mojej ocenie, trochę zaskakujące. Sam Kowerda żył spokojnie do roku 1987, albowiem – przez Niemcy w roku 1944, jak pisze wiki – przedostał się do USA. Jak widzimy wiele jeszcze przed nami. Do tego jeszcze ten sabotaż polegający na obniżaniu jakości żywicy, coś niesamowitego. I plantacja koksagisu pod Rytwianami. Same sensacje.

Na koniec dam jeszcze link do biogramu syna Cezarego Chlebowskiego – Tomasza, polskiego przedsiębiorcy i działacza opozycyjnego

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_Chlebowski

 



tagi: książki  prl  cenzura  sowieci  złoto  nakłady  ak  sensacje  urząd skarbowy  depozyty  chlebowski  skwarek  wachlarz 

gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 09:39
95     3630    14 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

grudeq @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 09:53

Z tym koksagisem to wiemy coś więcej. Czy Niemcy byli mocno wkurzeni? Bo jak czytałam u Rembeka, to koło 1943 wystarczyło, że był wypadek na kolei i wagony przy przetaczaniu się wywróciły, czym powodowano szkodę w majątku armii niemieckiej i przyjeżdzało Gestapo i robiło porządek, a tutaj nic. A może ten koksagis sam się zmarnował i Niemcy zwalili to na siły przyrody?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 9 lutego 2024 09:53
9 lutego 2024 09:58

Pierwszy raz przeczytałem o tym koksagisie, a co nieco o florze wiem...nie mam pojęcia. Ciekawe jeszcze jak obniżał jakość pozyskiwanej żywicy? Szczał do niej czy co?

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 09:58

Z tego co pamiętam PAX wydawał Chlebowskiego wiele razy. Dla mnie ciekawostką byo wydanie przez nich pracy doktorskiej Włodzimierza Borodzieja.  Dlaczego ta praca ciekawa, a to trzeba sprawdzic kim WB i kim był jego ojciec. Zwłąszcza ojciec.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 9 lutego 2024 09:53
9 lutego 2024 09:59

To jest koksagiz a nie koksagis

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Autobus117 9 lutego 2024 09:58
9 lutego 2024 10:00

Po kolei, najpierw skupmy się na Chlebowskim

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 10:00

Taki trochę OT, ale wspomniałeś w tekście złoto, to chciałbym skorzystać z okazji i zapytać.

W związku z planami powiększenia polskich rezerw złota, prezes Glapiński wspomniał wczoraj, że Polska posiada w chwili obecnej 300 ton z małym hakiem, z czego 100 ton z hakiem zdeponowane jest w... Bank of England. Jak to usłyszałem to nie zwróciłem uwagi gdzie jest przechowywane kolejne 30%. W Polsce mamy też ok 30%.

Czy to jest normalna praktyka?

zaloguj się by móc komentować


Autobus117 @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 10:00
9 lutego 2024 10:08

sorki za mieszanie wątków ale urzekło  mnie że panowie spotykali sie pewnie na korytarzach, Taki przypadek, w tamtych latach. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 09:58
9 lutego 2024 10:20

No i ile razy to robił, w jakim okresie. Ze też u nas takich rzeczy te wszystkie komisje do przyznawania medali nie weryfikują. 

Z tym AK to też nie był jakoś szczególnie związany i jakoś współredagowanie gazetki nie lubił skoro jak front przyszedł to od razu uciekł za front do Stalowej Woli aby się uczyć. A przecież nie pisze, że Niemcy na niego polowali lub był tak zagrożony jego los, że musiał czmychać przed Niemcami.  

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 10:22

Ten dzienhnikarz to Carlson Tucker, Amerykanin, zwolennik Trumpa i to czyni ten wywiad groźnym, bo Putin stwierdził, że bardzo chętnie pojechałby do usa spotkać się z prezydentem, ale nie Bidenem.

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 10:00
9 lutego 2024 10:25

"Po kolei, najpierw skupmy się na Chlebowskim"

Jak to powiadają “Obraz mówi więcej niż tysiąc słów”

Spotkanie autorskie w roku 1977.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 10:25

(…) No i mamy wywiad Tuckera z Putinem. Bardzo pouczający. Jednym zdaniem to koncepcja wcielenia Polski i Ukrainy  do Reichu pod protektoratem cara.  Jest też o nas - współpraca z Hiterem i że Rosja została okłamana. Biorąc pod uwagę że szykuje się wspolne posiedzenie rządu polskiego z ukraińskim to szybko postępuje. Brytyjczycy oczywiście od razu chcą nam dać broń jądrową...Rosja została wg Putina okłamana głównie przez CIA a oni walczą z nazizmem ukraińskim nawet w Kanadzie gdzie fetowano zbrodniarza mordującego Żydów.

Powiedział coś o współpracy Polaków z Hitlerem?!!!!!!!!!!!! I co gdzie są jakieś protesty? Gdzie są patrioryczne partie opozycyjne?  To się nie mieści w pale...To są lata zaniechań w edukacji historycznej. Ten cały HIT stworzyli o 15 lat za późno (…)

Zaniechania nie są przypadkowe tylko nie mieszczą się w stategii holcaust industry no i także z wiadomych powodów deutsche welle. Taki mały medialny pakt Ribbentrop Mołotow. 67 Dlatego inicjatywy dotyczące anglojęzycznych stacji , publikacji generalnie informacji na zewnatrz są blokowane. Pytanie przez kogo ? Z drugiej strony wszystkie podlane milionami fundacje obrony dobrego imienia itp są nastawione na krajowe lansowanie i przepalanie budżetu co jest zgodne z w/w strategią zewnetrzną Mamy być tanią siłą roboczą z aktywami przejętymi przez koncerny niemieckie pod protektoratem cara czyli de facto Łubianki.

zaloguj się by móc komentować

Alfatool @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 10:00
9 lutego 2024 10:29

Związany z Optimusem i Onetem. Pan Roman Kluska mógłby powiedzieć sporo, a mówi całkiem niemało:

https://www.youtube.com/watch?v=xdKFmKBCLuo

 

zaloguj się by móc komentować

aember @bolek 9 lutego 2024 10:00
9 lutego 2024 10:30

Reszta ponoć w Rezerwie Federalnej w Nowym Jorku.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 10:53

Fox (Hubert Koziel) na swoim blogu napisal w 2022 roku:

"Czasem zastanawiam się, czy niektórzy polityczni celebryci na Zachodzie popierają Rosję dlatego, że są idiotami, rosyjskimi agentami czy też może agentami natowskich służb udającymi w celach służbowych prorosyjskich idiotów. Na to, że trzecia opcja może częściej występować niż się spodziewamy, wskazuje ciekawy przypadek Tuckera Carlsona, popularnego dziennikarza Fox News, znanego ostatnio z propagowania izolacjonistycznych, proputinowskich opinii. 

Rzut oka na jego powiązania rodzinne daje jednak dużo do myślenia. Jego ojciec, Richard "Dick" Carlson, był za rządów Reagana dyrektorem US Information Agency, której podlegały m.in. Radio Wolna Europa/Radio Swoboda, Głos Ameryki i antycastrowskie Radio Marti. Bush Sr. mianował go ambasadorem na Seszelach. Zasiadał później w jednym think-tanku z Jeanne Kirkpatrick i byłym szefem CIA Jamesem Woolseyem. Carlson jest również spokrewniony z senatorem Williamem Fulbrightem.  Tucker w latach 80-tych jeździł do Nikaragui angażować się po stronie Contras, a później atakował Gary'ego Webba za jego odkrycia dotyczące handlu kokainą przez Contras. Tucker blisko przyjaźnił się również z... Hunterem Bidenem.  Z dużym prawdopodobieństwem był więc częścią operacji "odwróconego Trustu". Małofiejew i inni oligarchowie marnowali w ramach niej kasę na wsparcie dla środowisk, które uważali za prorosyjskie, a w rzeczywistości były one kontrolowane przez zachodnie służby."

link

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 10:56

Czyli, jak rozumiem, wyklęci zostali nie tylko wciągnięci w pułapkę, ale zwyczajnie sprzedani jak rzeźne bydło. Istnieje grupa/organizacja tzw. "patriotów" która potajemnie współpracowała i współpracuje z Rosjanami czy Sowieciarzami, dając im nie tylko pretekst do stosowania terroru, nie tylko pretekst do wtracania się w nasze wewnętrzne sprawy, ale także daje szanse ubrania sie w obrońcow prawdziwego interesu polskiego. 

Ci wykleci spelniali wszystkie te trzy funkcje. Zapewne nieswiadomie, ale "centrala: w Anglii z pelną premedytacją. Bo skoro Chlebowskiemu dali pełen, nieograniczony, darmowy dostep do akt, a tym z IPN nie, to znaczy, ze Chlebowdki byl "msdz", a ci z IPN "nie są nasi".

I w tym kontekscie słowa Putina faktycznie można odbirrac jako przygotowania do kolejnej odsłony tego samego procesu zaczetego od Poniatowszczyzny, kontynuowanego w czasie ostatniej wojny i tuz po.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 10:56
9 lutego 2024 10:57

Chlebowski był "nasz"...sorry za literowowki

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 lutego 2024 10:53
9 lutego 2024 10:58

To ten sam mechanizm, jaki u nas jest stosowany. Tylko bez rozlewu krwi...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 9 lutego 2024 10:20
9 lutego 2024 11:04

Ciotka była ożeniona z Kowerdą...daj spokój. Nie chcę tu nawet snuć sugestii jakichś. Zamówiłem sobie tę jego autobiografię, prawie 1000 stron. Zobaczymy co tam znajdę

zaloguj się by móc komentować

peter15k @peter15k 9 lutego 2024 10:25
9 lutego 2024 11:06

W rozmowie Putin wręczył Tuckerowi kopie dokumentów m.in. listy Chmielnickiego. Jest też  prześladowaniu Ukraińców przez Polaków, zaborze Czechosłowacji i oddaniu rdzennych ziem niemieckich Polsce jako rekompensaty za ziemie wschodnie. Zrobił długi wykład historyczny. Było też o ziemiach węgierskich obecnie na Ukrainie.  Poważne tematy bez taryfy ulgowej. Tymczasem  u nas 8 lat  to był festiwal disco polo pod patronatem braci Kurskich... ( wszystko zostaje w rodzinie )...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 9 lutego 2024 10:22
9 lutego 2024 11:06

No właśnie...jakby się nie kręcił, pardon, d...a zawsze z tyłu. Jak nie LGBT i Soros to ruskie i projekt Euroazja. Trump zdaje się chce być republikańskim Obamą, to znaczy zrobić reset, dostać po rogach i odejść w niesławie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @bolek 9 lutego 2024 10:25
9 lutego 2024 11:07

Pisarz pełną gębą, prawie jak Żulczyk

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 9 lutego 2024 10:25
9 lutego 2024 11:09

Ochrona dobrego imienia...będą się smażyć w piekle, jak nic

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alfatool 9 lutego 2024 10:29
9 lutego 2024 11:10

Nie mam czasu, co on tam konkretnie gada?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 9 lutego 2024 10:53
9 lutego 2024 11:12

Ciekawe...oby tak było, ale może być różnie

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 10:57
9 lutego 2024 11:13

On był tak bardzo nasz, że nawet my sami nie jesteśmy tak bardzo nasi, jak on

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 9 lutego 2024 11:06
9 lutego 2024 11:14

To jest przerażające, niestety...listy Chmielnickiego? Było coś o zdobywaniu Dunkierki przez Chmielnickiego?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:13
9 lutego 2024 11:17

No właśnie...:). My zwyczajnie nie mamy świadomosci, nie dociera do nas, że podmianka zdrajców na payriotów zaszła znacznie wcześniej, niż po 1989. A poniatowszczyzna była matką owej podmianki. I każdy, kto wtdzi jakiekolwiek plusy poniatowszcxyzny to na 100% ten lepszy, bo prawdziwy patriota. Po tym ich poznać. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 11:17
9 lutego 2024 11:20

Wszyscy historycy sztuki widzą te plusy. Kiedy się zorientowałem, że tak jest było już za późno

zaloguj się by móc komentować

pike @peter15k 9 lutego 2024 10:25
9 lutego 2024 11:26

No i mamy ten ciagły atak w istocie swej na urząd Prezydenta USA.

Bo ataki są na dwóch: Bidena jak i Trampa.

https://www.politico.com/

zaloguj się by móc komentować

ArGut @bolek 9 lutego 2024 10:25
9 lutego 2024 11:28

Może pan Cezary Chlebowski był już wtedy "hipsterem prawicy". Chociaż brakuje brody.

Kojarzę jeszcze pana Zbigniewa Chlebowskiego, też działacza niezależnych studenckich organizacji ...

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:20
9 lutego 2024 11:33

Myślisz, że sprzeciw przeciwko przywiezieniu ciała Poniatowskiego do Polski w 1938 roku był poważnie rozumiany? Swoją drogą nie dziwne, że Rosjanie się zgodzili i w 1938 roku, i powtórnie w 1989 aby jego ciało przywieść do Polski. W 1989 roku do Warszawy, więc już chyba się tak łatwo z Polski go nie pozbędziemy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ArGut 9 lutego 2024 11:28
9 lutego 2024 11:35

Oczywiście, że tak, to był pierwszy hipster prawicy

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 9 lutego 2024 11:33
9 lutego 2024 11:36

Żebyśmy chociaż umieli prawdę o nim napisać

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:13
9 lutego 2024 11:36

A  jeszcze  bardziej  ,,nasz,,...

...  jest  jego  synus  Tomaszek,...  zwlaszcza  ,,opozycjonYsta  i  KOR`owiec,,  !!!

 

Normalnie  mozg  sie  lasuje,

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Paris 9 lutego 2024 11:36
9 lutego 2024 11:37

Kupiłem tę jego biografię, zobaczymy co tam będzie

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:14
9 lutego 2024 11:41

Nie było. Dał Tuckerowi cały pakiet dokumentów i korespondencję Chmielnickiego.  Co prawda Tucker się niecierpliwił bo Putin cofnął rozmowę do XVII wieku. Wg Putina Polacy traktowali Ukraińców okrutnie to zwrócili sie do Moskwy.. Ale sprawa polska nie była zasadniczym tematem ale wystarczająco ukazanym. W sumie warto to obejrzeć w całości bo całe myślenie Moskwy  w pigułce.  Ten przekaz pójdzie w świat w nowej konstrukcji globalnej - Putin nie mówi nie w przystąpieniu do Nato  ( oferta antychińska pewnie nie za darmo ? ) i nie obciąża władz USA tylko CIA... W tym kontekście Niemcy ze swoim wcieleniem nas do Rzeszy wpisują sie idealnie w nowe czasy - czyli my pod niemieckim zarządem jako tania siła robocza plus ukraińskie ziemie a to pod protektoratem Łubianki...  Do szkół wróci niemiecki i rosyjski.  Tymczasem u nas Wąsika i Kamińskiego nie chcą wpuścić do Sejmu a krewki Maciarewicz osłania posłów własną piersią....c.d.n.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 9 lutego 2024 11:41
9 lutego 2024 11:43

Może niech Tucker opublikuje te listy, albo je przekaże Polsce, dowiemy się wreszcie czegoś o Chmielnickim, bo że nikt w kraju tych listów nie widział, to pewne

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 11:52

Przeczytalem biogram w wiki tego Kowerdy. Toż to był najlepszy qgent sowiecki. Ileż on spraw ułatwił Sowietom. A jak się uwiarygadniał przed ich wrogami. 

Mam wrażenie, że Konfederacja powinna sie nazywać Kowerderacja...:)

zaloguj się by móc komentować


grudeq @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:43
9 lutego 2024 11:57

A my jako kontrpropagandę na Chmielnickiego mamy na Netflixie 1670 rok. A Trylogia jest zabetonowana przez Hoffmana, a tam tylko raz widać Moskali jak jadę negocjować z Chmielem Perejesław. 

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @bolek 9 lutego 2024 10:00
9 lutego 2024 11:57

To przechowywanie złota w moich oczach zastępuje wysyłanie synów do imperium rzymskiego jako zakładników.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @grudeq 9 lutego 2024 11:57
9 lutego 2024 12:08

Wszystko jest zabetonowane, bo musi być w głowach ludu miejsce na współczesnych bohaterów walki o wolność i demokrację, na Kożuszka na przykład

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:43
9 lutego 2024 12:18

Może żona Sikorskiego widziała te listy bo miała duże możliwości...Może one się pojawią teraz nagle w domenie publicznej. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:43
9 lutego 2024 12:37

Te listy są dla mnie dowodem, że to nasz region, czyli Polska i Ukraina były głównym tematem tych rozmów. Coś na pewno wypłynie i zacznie się gotować. Czytałam komentarze różnych użytecznych idiotów w necie pod tym wywiadem i większość najeżdżała na Polskę w stylu, że Polsce chyba nie wystarczyło doprowadzenie do wybuchu II wojny. Jak wbić nóż między Kijów i Warszawę, bo sytuacja jest i tak napięta? No opublikować coś, co jest w listach Chmiela. O Dunkierce nic pewnie nie będzie, ale my wiemy, że sprawa działalności Chmielnickiego i jego powiązań z Moskwą jest dla nas wciąz tajemnicą. Z drugiej strony mogą to być listy Chmiela do innych sponsorów, np. Brytyjczyków, Francuzów czy Holendrów i to może być pogrożenie palcem. Uważajcie, co robicie, bo w naszych archiwach takich diamencików może się odnaleźć więcej. Generalnie czekamy, bo na razie wróżymy z fusów.  

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 9 lutego 2024 12:37
9 lutego 2024 12:42

Tu właśnie o to chodzi - o zdyskredytowanie Anglii i Holandii w oczach Polski....abyśmy przestali z tą Holanglia trzymać...

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 12:08
9 lutego 2024 12:47

Ja bym się teraz na bohatera nie pchał, bo za chwilę sytuacja jak i obywatele mogą zążadać weryfikacji bohaterstwa. Czemu u nas bohaterstwo idzie w parze z głupotą? 

zaloguj się by móc komentować

jacland @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 12:42
9 lutego 2024 12:49

czy Polska trzyma z Holandią?

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 09:59
9 lutego 2024 12:51

Wiki pisze, że kauczuk  z tej rośliny wg producenta opon Continental AG ma lepsze właściwości od kauczukowca z Ameryki Poludniowej.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 12:42
9 lutego 2024 12:54

A Władimir Władimirowicz będzie człowiekiem pokoju. To jest obłęd. Wyjdziemy na zagrzewających do wojny.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @jacland 9 lutego 2024 12:49
9 lutego 2024 12:56

jeśli trzyma (teraz to nie wiemy) z Londynem to trzyma z Amsterdamem

zaloguj się by móc komentować

jacland @Matka-Scypiona 9 lutego 2024 12:56
9 lutego 2024 13:00

bo nie jestesmy w stanie śledzić ich interesów i planów co do tychże, a one dyktują z kim trzymac i jak długo, często robiąc wrażenie, że druga strona (np Polska) jeszcze się nie zorientowała, że oni juz nie trzymają z nami

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:12
9 lutego 2024 13:07

> Ciekawe...oby tak było, ale może być różnie

Rozni ludzie maja rozne opinie o nim.

Czyli mamy kolejna sytuacje typu "Tak jest, jak się państwu zdaje"

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @grudeq 9 lutego 2024 12:47
9 lutego 2024 13:24

Mit rycerza. A naprzeciw stoją bandyci. Zawsze przerażało mnie frajerstwo takiej postawy. Wajda pokazał ją w filmie "Katyń". Paru szmaciaków bolszewickich pilnuje doborowe oddziały wojska polskiego, intelektualistów, urzędników, a ci siedzą karnie i powołują się na traktaty. Jeden lotnik, ma zdrowy osąd i myśli o ucieczce, no ale skoro generały ufają i nadają ton, to tak się to kończy. Uratowali się tylko ci, którzy zaufali własnemu zdrowemu rozsądkowi. Zginąć nawet podczas ucieczki jest lepsze od śmierci barana prowadzonego na rzeź.

zaloguj się by móc komentować



Alfatool @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:10
9 lutego 2024 13:38

Że nikt się nie przebije przez cenzurę i to także tę skarbowo-podatkową. Wybór jest prosty - albo się zeszmacisz, albo szukaj opacia w Bogu, bo w ludziach od których cos zależy nie znajdziesz.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 13:47

Ja mam jakieś nieodparte wrażenie, że ktoś namiawia tzw. naszych rządzących, aby to oni zaczęli wojnę z Rosją i by oni byli tą stroną atakującą.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @ewa-rembikowska 9 lutego 2024 13:47
9 lutego 2024 13:53

Coś w tym jest, bo o Polsce mówi się na świecie za dużo od jakiegoś czasu i to w kontekstach historycznych, czyli wichrzyciele, mordercy Żydów i ci, którzy wywołali II wojnę. Nawet Chmielnicki musiał prosić Moskwę o ratunek, tak go polskie pany maltretowały...

zaloguj się by móc komentować


Paris @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 11:43
9 lutego 2024 14:14

Voila,...

...  te  dwa  SLUPY  i  MARIONETKI,  tj.  tego  detego  Tucker`a  i  tego  drugiego  PUSTAKA  Putin`a  -  tylko  pozabijac  pustym  smiechem  !!!

 

Wlasnie  tak  ,,sie  WOJNY  struga,,...  na  naszych  oczach...  ile  to  sie  ,,CZeba  narobic,,...  naklamac,  nazmyslac  i  jeszcze  ile  PACHOLOW  SPRZEDAJNYCH  oplacic,  zeby  te  BREDNIE  rozpuszczali  ,,po  sFiecie,,  calym...

...  w  ZAPRZEDANYCH  MERDIALNIACH.

 

Czacha  dymi,  normalnie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 9 lutego 2024 12:18
9 lutego 2024 14:20

Tak,...

...  przy  obecnych  ,,teHnologiaH,,  falszowania  i  zaklamywania  -  to  jest  prawdopodobne,...  szczegolnie  w  NYT,  gdzie  pani  Jablonska  jest  ,,dziennikarkO,,  a  ,,opinia  pOblYczna,,  wyrobiona  jest  jak  g*wno  w  betoniarce  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 9 lutego 2024 12:37
9 lutego 2024 14:25

Tylko  spokoj  nas  uratuje,  bo...

...  ,,sFiatowe,,  BANKRUCI  i  DEGENERACI  szukaja  USILNIE  PRETEKSTU  do  ,,wojny,,  zeby  nas  -  i  nie  tylko  nas  -  ZNOWU  OKRASC  !!!

 

Tylko  o  to  tu  chodzi  i  o  nic  wiecej.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Paris 9 lutego 2024 14:25
9 lutego 2024 14:32

I  jeszcze  do  tego,  zeby  WYBIC  i  ZNISZCZYC  MILIONY  LUDZI,...

...  bo  roznym  ODSZCZEPIENCOM  i  ,,fYlantropom  SOROS`owym,,  ZA  WOLNO  to  idzie...  i  to  JAK  NAJSZYBCIEJ,  po  trupach,  na  rympal  i  na  chama  !!!

 

Voila,...  ot,  cala  filozofia,

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 9 lutego 2024 13:47
9 lutego 2024 14:46

To  nie  jest  wrazenie,  Pani  Rembikowska,...

...  to  sie  dzieje,...  i  my  to  widzimy  golym  okiem  !!!

 

Bosmy  to  juz  PRZERABIALI,

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Matka-Scypiona 9 lutego 2024 12:54
9 lutego 2024 15:34

Ten Władimir Władimirowicz -to okaz najbogatszego gołabka pokoju na świecie.Nawet jak chodzi o granice Rosji,teraz już FR -----to są tam gdzie zechce.Drugim geniuszem zaraz po nim,który nam się objawił jest wszechwładny obecnie  Tusk,który w sposób genialny rozdaje apanaże zdobyczne.

Takim "trafnym" wyborem jest nominacja szefa szpitala psychiatrcznego w Tworkach :" Wojciech Legawiec, były dyrektor szpitala psychiatrycznego w Tworkach został prezesem ARiMR ". No proszę,jeszcze nie tak dawno marzyła mi się konsultacja psychiatryczna wszystkich ministrów obejmujących rząd... Pan Legawiec chyba jeszcze nie ma życiorysu u cioteczki wiki,ale wątpię ,aby był profesorem od psychiatrii...by czuwać..

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/branza-po-godzinach/dyrektor-szpitala-psychiatrycznego-w-tworkach-pokieruje-agencja-restrukturyzacji-i-modernizacji-rolnictwa-2500713

 

 

zaloguj się by móc komentować

bezczas @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 12:08
9 lutego 2024 15:38

Tak mi się skojarzyło podwojnie

https://youtu.be/eR75hqcFFHI?si=d7fNrmTX7fryCkNu

W sumie ciekawe rzeczy o tym Carlsonie

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jacland 9 lutego 2024 13:00
9 lutego 2024 15:39

Mamy tajną um9we wojskowa z Anglią od końca 2017. Z tym trzymaniem  nie ma sensu dywagowac, bo widać jasno, jaką ofertę mają dla nas Amerykanie i można ją porównać. A ta oferta jest taka, że mamy być przyjaciołmi Niemiec i Rosji - tak jak za Poniatowskiego. Mnie to nie odpow8ada, stąd wybieram ofertę Holanglii.

zaloguj się by móc komentować

Krzysztof-Janyst @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 15:50

"Pięć tysięcy to był nakład homeopatyczny" - wentyl bezpieczeństwa. Było wiele takich wentyli. Wszystko pod kontrolą. Np o AK pisał często WTK (Wrocławski Tygodnik Kulturalny) niektóre numery przekazywane z rąk do rąk i poszukiwane przez byłych partyzantów.

zaloguj się by móc komentować

stachu @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 15:53

Jak na pisarza nieprawomyślnego, to ilość wydań książek i ilość nagród w PRL jest zastanawiająca. Ja z propagandą promującą książki Clebowskiego i jego samego spotkałem się chyba przed rokiem 1980, ale nie pamiętam, bo jego książek nie czytałem. Syn, opozycjonista, też dobrze ustawiony.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 15:55

Obieg wewnętrzny- to jest klucz do rozumienia życia partyjnego i pozapartyjnego. Od obiegu 'za żółtymi firankami' poczynając a na nakładach o 1czy5 tys. kończąc. Notatnik lektora - też był do obiegu wewnętrznego

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ewa-rembikowska 9 lutego 2024 13:47
9 lutego 2024 15:58

Trafione. Wojsko już rozpowiada, że będzie wojna. I oni w to wierzą. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @qwerty 9 lutego 2024 15:58
9 lutego 2024 16:18

Czyli połowa roboty nuż zrobiona 

zaloguj się by móc komentować


jacland @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 15:39
9 lutego 2024 16:43

Oferta bycia przyjaciółmi Niemiec i Moskwy to tak samo jak oferta zawinięcia się w przescieradło (białe) i czołganie się w stronę najbliższego cmętarza. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jacland 9 lutego 2024 16:43
9 lutego 2024 16:50

No własnie....chyba że USA poprawi oferte, ale poki co, ja tego nie widzę.

 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 16:55

Według szefa Wydziału Bezpieczeństwa i Kontrwywiadu KG AK - Bernarda Zakrzewskiego był eksploratorem depozytów londyńskich z przeznaczeniem dla celów komercyjnych. Sam Chlebowski na początkowym etapie nie interesował się czasem okupacji lecz zajmował się tematyką  sportową. Dopiero z początkiem lat 60. zainteresował się zagadnieniem konspiracji niepodległościowej na Kielecczyźnie. W opinii środowisk kombatanckich uznano, że musiał być przez kogoś inspirowany do podjęcia tematyki okupacyjnej, albowiem w ówczesnym okresie nie mógł mieć dostępu do archiwum dowództwa Okręgu KIelce AK. Był jednkaże bliskim współpracownikiem Jerzego Ślaskiego, członka władz naczelnych Stowarzyszenia PAX, który również podejmował tematykę powojennego podziemia niepodległościowego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Frymac 9 lutego 2024 16:55
9 lutego 2024 16:58

Ślaski napisał książkę o Bernaciaku, wydała ją oficyna Rytm w 1996 roku. Nie wiedziałem, że był w Paxie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Frymac 9 lutego 2024 16:55
9 lutego 2024 16:59

Wśród tych odznaczonych po wojnie za ocalenie depozytu był też Józef Falandysz. Ciekawe czy nie ojciec Lecha?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 16:59
9 lutego 2024 17:01

"- Tak. Mój ojciec, Józef Falandysz, urodził się w 1910 r. w Tarnogrodzie koło Biłgoraja jako dziesiąte, najmłodsze dziecko w rodzinie tamtejszego stolarza. Wprost nie do wiary, szczególnie jak na tamte czasy: niemal cała dziesiątka zdobyła wyższe wykształcenie! Ojciec ukończył prawo na KUL, a gdy miał zaledwie 29 lat, był już naczelnikiem w warszawskiej Izbie Skarbowej przy ul. Lindleya. 
W tym charakterze zastała go wojna, którą przeżył nie tylko szczęśliwie, ale nawet jako podwójny bohater. Nie opowiadał o tym, a już szczególnie głęboko milczał do pięćdziesiątego szóstego. Dopiero od ludzi dowiedziałem się, że pod koniec 1939 r. z garstką zaufanych osób przedarł się do Mińska na Białorusi, wykopał ukryte tam pieniądze oraz depozyty skarbu państwa polskiego i przewiózł je w okolice Warszawy. Po wojnie cały ten olbrzymi majątek, obliczany na 2 miliony dolarów amerykańskich, przekazał pierwszemu ministrowi finansów. Gdy znajomi pukali się w czoło i mówili: "Komunę wspomogłeś!”, odpowiadał: "Nie były nasze, tylko skarbu państwa, trzeba było oddać”. Ma za to tabliczkę na Lindleya, że "Polska jest jego dłużniczką...”

Mój, niepozornej postury, ojciec w czasie powstania warszawskiego był dowódca plutonu wchodzącego w skład batalionu AK "Ruczaj”, który wsławił się zdobyciem tzw. Małej Pasty. Takich ludzi rodziła ziemia lubelska.  To on przyciągnął mnie do adwokatury. Miał ze mną masę kłopotów, byłem pięknoduchem, bałaganiłem. Ale musiał wiedzieć, że mi imponuje, że jest dla mnie wzorem. Gdy wróciłem do jego świata, jego już nie było. Nie zdążyłem mu o tym wszystkim powiedzieć."

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 17:01

<<< Z tym, że będziemy mieli prewencyjną cenzurę, albowiem nie wszystko będzie można mówić.>>>

Tego nie wie pewnie minister (nie)sprawiedliwości i inni jego pomagierzy. 

W największej demokracji, Homeland Security wprowadziło ponoć nowe pojęcie: malinformation. 

Tak nazwana jest informacja prawdziwa, podawana jednakże  w celach zmierzających do destabiluzacji. 

Ciekawe, kiedy zostanie wprowadzone w szerokim zakresie oddziaływania mediów? 

Jak będą wyglądały wiadomości? :))) 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 9 lutego 2024 17:01
9 lutego 2024 17:04

Super. Że też nikt filmu o tym nie nakręcił

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @klon 9 lutego 2024 17:01
9 lutego 2024 17:06

Czyli jak za Stalina będziemy rozliczani z intencji. Kiedy powstanie policja myśli?

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski 9 lutego 2024 16:58
9 lutego 2024 17:54

Chlebowski również miał intensywny kontakt  z Melchiorem Wańkowiczem, albowiem obaj kompletowali materiał źródłowy dotyczący działalności AK w czasie okupacji. M. Wańkowicz miał napisać książkę o Janie Piwniku "Ponurym". Interesująca kwestia tyczy się dzierżenia monopolu na prace omawiające ruch oporu w okresie okupacji. Otóż po śmierci prof. Stanisława Herbsta, prawie wszystkich doktorantów piszących na Zakładzie Historii UW o działalności AK miał przejąć prof. Aleksander Gieysztor, lansując wzmożenie prac o charakterze "prawicowym", zaś Instytut Historii PAN miał w swojej działalności prowadzić prace bardziej rzetelne od wspomnianego ZH UW. Miały być nawet podejmowane próby wymiany prac i tematów między oboma ośrodkami naukowymi.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @kpiotrzk 9 lutego 2024 17:01
9 lutego 2024 18:26

Mińska Litewskiego? kto i kiedy zakopał tam depozyty skarbu państwa polskiego? 

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @grudeq 9 lutego 2024 18:26
9 lutego 2024 19:10

No właśnie...jak on mógł się przedrzeć do Mińska na Białorusi, gdy przed nimi stała Armia Czerwona - to raz. A dwa Mińsk od 1920 był pod władzą bolszewików i jikt tam jie mógł zakopać depozytów ludzi IIRP.

Jeśli to był Mińsk Mazowiecki, to nie było żadnego "przedarcia się" tylko z2yczajna ewakuacja w stronę Brześcia

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 9 lutego 2024 19:10
9 lutego 2024 19:55

Nie mogę niestety odpowiedzieć, bo mi wyłączyli prąd i nie mogę doczytać tego kawałka. Przyjechałem na chwilę do biura, żeby podładować telefon i korzystam z okazji, żeby wpisać komentarz. Strach pomyśleć, co będzie jak mi każą założyć pompę ciepła...Jutro doczytam i odpowiem. 

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 21:29

Sądzę, że działalność Cezarego Chlebowskiego była związana z aktywnością Mieczysława Moczara, który aspirował do przejęcia władzy po Gomułce. Od połowy lat 60 Moczar uśmiechał się do akowców, pewnie uważał że koledzy z AL to zbyt małe i słabe poparcie.Robił nawet spotkania z oficerami AK na Wykusie. Wśród akowców był pewnie odbierany niejednoznacznie. Po cichu liczono, że gdy Moczar obejmie władzę, to akowcy nie będa tak tępieni, jak przez 20 lat po wojnie. Sam słyszałem taki tekst będąc dzieckiem, "jak on będzie rządził to może będzie nam lżej". Podejrzewam, że z drugiej strony Chlebowski był popierany propagandowo w celu destabilizacji sytemu komunistycznego w Polsce, jako agent słabszej frakcji w PZPR, ale ambitnej. Stąd dostęp p. Chlebowskiego do jakiejś części archiwów w Londynie i pochwały Chlebowskiego w Wolnej Europie.Z pewnością jego teksty były nowym rodzajem opowieści o działaniach AK. Już nie pojawiały się teksty typu, że akowcy "smarowali szyny masłem, by pociągi niemieckie łatwiej jechały na wschód"(niejaki Janicki nie pamiętam tytułu dzieła) lub o współpracy z Niemcami. Ktoś tam napisał książkę niby wspomnienia Moczara ( podobno Żukrowski) "Barwy walki", a Passendorfer nakręcił film. Nauki Lenina nie poszły w las. Propaganda działała. Chlebowski nie dotykał chyba zupełnie tematu NSZ. Czy jego działania, jako całość, były fragmentem większej gry, która miała zwiększyć poparcie ludzi dla sytemu komunistycznego. Nie wiem, ale jest to bardzo prawdopodobne. Polityka personalna i gospodarcza PZPR powodowała nieustające problemy ekonomiczne i była potrzeba uruchomienia wentyla.
Kolejny aspekt to ówczesne plany Układu Warszawskiego do ataku na zachód. W przypadku takiej aktywności, wojsko nie mogło sobie pozwolić na istnienie tak licznego zagrożenia dywersyjnego na zapleczu, jakim byli dręczeni przez 20 lat członkowie AK. Warto wiedzieć, że w połowie lat 60 wiek byłych żołnierzy AK wynosił 40+, oficerów 50+. Był to pewien potencjał z którym należało się liczyć. Nie wiem jak w miastach ale na wsi prawie każdy były partyzant miał schowany pistolet i trochę amunicji. Czasami coś większego plus granaty. Ponadto, były pochowane magazyny broni maszynowej. Część z nich ujawniono w latach 90, oczywiście był to już złom ale 30 lat wcześniej, niekoniecznie. Czy Chlebowski rozważał swoją działaność na tak rozwiniętym horyzoncie? Raczej wątpię. Z jego CV wynika, że chciał pisać i zarabiać, trudno mówić o wyborach ideowych w tym przypadku. Może też jakieś zniesmacznie i obrzydzenie idiotyzmami propagandowymi, może też trochę symapatii do dla ofiar czasów wojny i późniejszych, odgrywały jakąś rolę. Mam nadzieję ale nie wiem.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Wrotycz1 9 lutego 2024 21:29
9 lutego 2024 21:32

Zobaczymy co jest w jego autobiografii. Prąd mi włączyli, niesamowite...

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
9 lutego 2024 22:41

W najprostszym języku maszyny są dwie operacje.

Jednoargumentowa - PEEK() .

Dwuargumentowa - POKE(,) .

 

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @zkr 9 lutego 2024 10:53
10 lutego 2024 11:28

Subtelny ścieg. Ale deep state zakłada, że FSB o tym nie wie. Brytyjczycy jak widać wręcz przeciwnie. Za mało chyba deep state wykrył wtyczek u siebie. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @BTWSelena 9 lutego 2024 15:34
10 lutego 2024 11:36

Legawiec będzie profilował rolniczą Solidarność?

zaloguj się by móc komentować

zkr @Magazynier 10 lutego 2024 11:28
10 lutego 2024 11:54

Z kolei w tekscie z 12.11.22 pisze

" Po czwarte, wokół Trumpa powstało prawdziwe "żmijowisko". Wśród jego zwolenników zaroiło się od prowokatorów wszelkiego rodzaju służb. Libki lubią nagłaśniać przypadki występowania w tym środowisku prorosyjskich izolacjonistów. Oczywiście pomijają to, że ci prorosyjscy nacjonaliści mogą pracować dla FBI, ATF i podobnych agencji. Dla kogo teraz pracuje gen. Flynn? Nie wiem. Gostek straszliwie się zapętlił w grze wywiadowczej. Dla kogo pracuje Tucker Curlson? Jego powiązania rodzinne wskazują, że tylko udaje on prorosyjskiego pożytecznego idiotę. Dodajmy do tego operację psychologiczną o nazwie QAnon i będziemy mieć wielopiętrową intrygę w stylu lat 60-tych. A dla kogo pracuje DeSantis? Tutaj mamy jasność - dla US Navy."

9.11.23

" Nie podsycano antysowieckich nastrojów na amerykańskiej prawicy, bo demokraci uznali, że należy ową prawicę wcisnąć w szufladkę zwolenników strasznego rosyjskiego dyktatora. To dlatego na przykład powiązany rodzinnie z amerykańskimi służbami Tucker Curlson tłoczy do głów republikanów prorosyjską propagandę. To dlatego propotinowscy są inni prowocy pracujący dla Fedziów. Takie mają po po prostu zadanie służbowe. Podobny schemat widzimy w Europie. Masz popierać wszystkie, nawet najgłupsze pomysły globalistów z Brukseli i Berlina, bo inaczej będziesz strasznym "populistą". "Populiści" mają być oczywiście zagospodarowani przez służbowe, werbalnie proputinowskie partyjki takie jak francuski Front Narodowy czy niemiecka AfD."

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować