-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Jak idiota z oszustem czyli anatomia histerii

Kiedy oglądałem wczoraj na kanale „Kultura liberalna” wywiad, którego Jarosławowi Kuiszowi udzielał profesor Krzysztof Pomian, odniosłem wrażenie, bardzo subiektywne i być może całkowicie mylne, że oto rozmawia idiota z oszustem. Złapałem się za głowę – jak ja w ogóle mogę myśleć w ten sposób o osobach emitujących tak ważkie treści?! I bardzo się starałem, przez cały czas trwania tej rozmowy oczyścić mój umysł z tych okropnych projekcji. I chyba się udało. Pozostały mi jednak w głowie pewne dziwne wrażenia, snujące się jak dym nad polami we wrześniu, kiedy wiejscy chłopcy wypalają łęty po kartoflach i usiłują w ogniskach upiec znalezione w skibach bulwy.

Być może macie te same odczucia? Chodzi o to, że za każdym razem, kiedy widzę na ekranie jakiegoś sławnego profesora, mam wrażenie, że przemawia on do tych piekących kartofle w ogniskach malców. Tak się stara wyjaśnić im o co chodzi, że nie zauważa iż mówi do dorosłych ludzi, którzy mają jakieś doświadczenia, życie za sobą, pokończone studia, często prawdziwe, a nie humanistyczne i oczekują nieco więcej zaangażowania. To znaczy nie chcą, by spotkanie z profesorem zajmującym się tak ważką tematyką, jak propagandowa rola muzeów, przypominało wizytę klauna Kluseczki w przedszkolu, kiedy w dodatku kolejne numery zapowiadane są przez najmniej rozgarniętą panią przedszkolankę, która stale uśmiecha się w niewłaściwych momentach.

O co chodziło z grubsza Kuiszowi i Pomianowi? O to, że muzea pełnią funkcję propagandową. Niedobrze jest jednak kiedy za tę propagandę biorą się monarchiści, albowiem może się to dla nich skończyć źle i muzeum, które założyli nie przetrwa. Tak było z muzeum historii Francji, które kazał zorganizować Napoleon III w roku 1852. Przetrwało ono ledwie 18 lat, a główny zarzut Pomiana dla tej ekspozycji był taki, że całkowicie pomijała dzieje rewolucji. Na szczęście dobry profesor ulitował się nad nami i nie użył zwrotu – zasługi rewolucji – za co należy go pochwalić. Powiedział jednak, że takie muzea są złe, albowiem ekspozycje o wadze państwowej powinny być zgodne ze społecznym wyobrażeniem na temat muzeów. Cóż to jest – społeczne wyobrażenie? Tego nam Krzysztof Pomian nie wyjaśnił, ale ze zrozumieniem podszedł do udręki zwiedzających muzea i przyznał, że po dwóch godzinach oglądania przedmiotów w gablotach każdy, nawet najbardziej wytrwały pasjonat ma dość. Włączmy teraz nasze ulubione narzędzie, czyli logikę, którą sprezentował światu Arystoteles. Skoro nawet najbardziej zdeterminowani laicy, tworzący wspólnie z innym vox populi, na który Pomian się powołał, nie wytrzymają w żadnym muzeum więcej niż dwie godziny, trudno wymagać od nich, by tworzyli i kodyfikowali jakieś „społeczne wyobrażenie”. Ono musi pochodzić z jakiegoś innego źródła. Ktoś je musi opisać, rozkolportować, ponazywać poszczególne jego części i wyjaśniać o co chodzi. My zaś dowiadujemy się do Pomiana, że władza wbrew społeczeństwu, zawłaszcza dziś samą ideę muzeum. I lansuje tam jakieś swoje złudzenia wbrew „wyobrażeniom społecznym”. Tworzą je jak rozumiem ci, którzy w muzeum wytrzymują dłużej niż dwie godziny? Czyli pracownicy tych instytucji. Kto ich zatrudnia? Skoro mówimy o muzeach państwowych to chyba państwo. I tu musimy wyciągnąć pierwszy kartofel z ogniska i przerzucić go kilka razy w rękach ryzykując poparzenie – które państwo? Jasne, że nie to, które tworzy muzeum niezgodne ze „społecznym wyobrażeniem”. Więc które? Tego Pomian nie wyjaśnił, ale chyba możemy odeń wymagać jakiejś odpowiedzi poza wskazaniem na to całe „społeczne wyobrażenie”? Możemy, czy nie? Logika podpowiada nam więc, że o „społecznym wyobrażeniu” na temat misji muzeum decydują jego pracownicy, którzy – musi przyjść taka chwila – występują przeciwko państwu, ono bowiem chce zafałszować misję muzeum i je przejąć. Czy nasze państwo tak czyni? O nie. Nasze państwo obecnie zachowuje się wobec pracowników państwowych muzeów jak wiejski pastuszek wobec pana dziedzica. Ani myśli wprowadzać swoich porządków w istniejących placówkach, choć o to właśnie rządzącą partię oskarża Pomian. Państwo nasze, za nasze pieniądze, buduje skandaliczny obiekt nazywany muzeum sztuki nowoczesnej, gdzie lansowane będą wierzchołki piramid finansowych, uwiarygodniane przez rzesze całe wariatek z dyplomami historyków sztuki. One będą kontestować pomysły i decyzje urzędników państwowych, będą chodzić w koszulkach z ośmioma gwiazdkami, przyczepiać sobie brody i męskie genitalia. Na tych urzędników zaś będą pluć i domagać się od nich podwyżek za swoją ciężką pracę. Takie plany ma nasze państwo. Pomian zaś z Kuiszem twierdzą, że PiS chce zawłaszczyć muzea, tak, jak wcześniej zrobili to Napoleon III, Hitler i Stalin. To jest jawne kłamstwo, albowiem PiS prowadzi całkowicie inną politykę. Gdyby było tak, jak twierdzi Pomian, żaden z jego znajomych nie miałby już posady w żadnym państwowym muzeum. O co więc chodzi sławnemu profesorowi, który reklamuje sobie spokojnie pierwszy tom swojej książki o muzeach? Ukazujący się z dziesięcioletnim opóźnieniem, w dodatku, jak mniemam, za pieniądze wydobyte także z budżetu jakiejś państwowej instytucji? Otóż chodzi mu o to, że Muzeum Historii Polski, które właśnie powstaje będzie miało tak wielką moc propagandową i takie budżety, że zadziała jak czarna dziura – wessie wszystkich chętnych do poznawanie historii kraju i miasta, a przez to zdegraduje dwa inne ważne muzea – Polin i Muzeum Powstania. To ostatnie prowadzi politykę bliską klimatowi rozmowy Kuisza z Pomianem i w zasadzie jego rolą jest wychowanie zwiedzających w duchu niechęci do Powstania, a przynajmniej jego krytyki. Świadomość, że tak będzie – a tak będzie - powoduje, że Pomian dostaje bardzo źle maskowanej histerii. On już na początku wyskakuje z tym Hitlerem i Stalinem, których szybko zamienia na Napoleona III i wskazuje na to całe społeczne wyobrażenie. Próbuje się jakoś mitygować, ale widzimy, że jest naprawdę groźnie. Bo coś się Pomianowi i jego drużynie wymyka z rąk. Muzeum Historii Polski będzie miało jeszcze jedną ważną funkcję – wychowa kadrę. Pomian zaś i pracownicy placówek muzealnych, którzy od wielu lat prowadzą politykę antypaństwową, nie będą mieli wpływu na rekrutację. Choć zapewne spróbują taki wpływ uzyskać. Muzea to poważna sprawa i wie o tym nawet Jarosław Kuisz, który uśmiecha się jak niektórzy z tych wiejskich chłopców piekących kartofle, ci wiecie, którzy zawsze wlekli się na końcu i najdłużej patrzyli w niebo, kiedy cała załoga wracała już z pola do domu, podbiegając czasem i klepiąc się gołymi piętami w tyłek.

Sprawa jest poważna i to widać po zastosowanych przez Pomiana narzędziach – Kaczyński to prawie Hitler, popiera współczesny ONR czyli Konfederację i jest z tą Konfederacją w koalicji – tak mówi Pomian, sławny profesor z Francji. I nawet jak go Kuisz mityguje, że to nieprawda, on się za bardzo tym nie miesza. Brnie dalej, bo wie, że czas na subtelności minął już dawno. Finałem jest oskarżenie Jarosława Kaczyńskiego o chęć zniszczenia muzeum Polin, które zbudował jego brat. Autorytet, Francja, życiorys wreszcie - starego partyjnego stalinisty, wyrzuconego w 68 przez Gomułkę, gwarantuje mu, że ci którzy powinni, odpowiedzą na zew. I żartów nie będzie.

My zaś widzimy do czego prowadzi polityka kokieterii prowadzona przez rząd. Ten rząd mówi – wy macie swoje muzea, na których się niemal uwłaszczyliście, my budujemy swoje. O co chodzi? Pomian mówi – nie ma żadnych waszych muzeów, to jest za poważna sprawa, żeby wam oddawać choć kawałek podłogi. Muzea są tylko nasze, a ekspozycje muszą być zgodne ze społecznym wyobrażeniem. Wskazuje nam też Pomian w jaki wymiar celują twórcy muzeów – w wieczność. Ekspozycje, stworzone w zgodzie ze społecznym wyobrażeniem, mają być pokazywane przez całą wieczność. I on w to wierzy.

W całą tę, jakże demaskatorską dyskusję, wpleciony jest wątek najistotniejszy, który już kiedyś poruszaliśmy bez udziału profesora Pomiana. Chodzi o świecki charakter zbiorów. Muzeum służy do tego, by zmienić kontekst przedmiotu i odebrać mu wartość religijną, a nadać jakąś inną. Kuisz i Pomian twierdzą, że edukacyjną, czyli – tu włącza się Arystoteles i jego logika - porządkującą. Przedmioty wyciągnięte ze świątyń i ustawione w jakimś nowym porządku mają więc odebrać walor edukacyjny świątyni i przenieść go na muzeum, które nie służy niczemu więcej jak tylko kwestionowaniu porządku bożego. I ma trwać wiecznie. Tak to widzi Pomian. Rzeczywistość jest jednak nieco bardziej złożona, o czym dobry profesor nie wspomina, albowiem to by go zdegradowało w oczach jego wielbicieli. Przynajmniej tych mniej rozgarniętych, którzy wierzą we wszystko co powie.

Sztuka w świątyni nie ma żadnej wartości poza religijną. Nawet jeśli się za nią płaci krocie. To są koszty pracy i talentu. Nie można – w sytuacji kiedy nie ma innej hierarchii wartości – wynieść dzieła ze świątyni i sprzedać go na bazarku w pobliskim miasteczku za korzystną cenę. Nie ma odbiorców, nie ma rynku na takie rzeczy. Ten musi dopiero powstać. W starożytnej Grecji rzeźby nie miały innej wartości i innego kontekstu niż religijny. Nikt nimi nie spekulował. Żeby powstał rynek nowych wartości musi powstać inna niż religijna hierarchia. Trzeba stworzyć wtórny rynek i ukryć go pod jakąś ideą. Edukacja i świecki porządek ustawiający przedmioty w galerii według „społecznych wyobrażeń” idealnie się do tego nadaje. I jeszcze do tego jest wieczny. W czym wyrażona jest ta nowa wartość dzieł sztuki? W pieniądzu, którym obraca się na rynku wtórnym. I tego już prof. Pomian nie powie. I nie powie także tego nikt inny. Chodzi bowiem o to, by ten fakt ukrywać przed wiejskimi chłopcami palącymi ogniska na polach. Tylko bowiem ich szczery entuzjazm gwarantuje, że ten szwindel się utrzyma. Stąd misja edukacyjna muzeów, które zawłaszczają, pod różnymi pretekstami przedmioty sakralne i prywatne. Na tych zbiorach następnie uwłaszcza się ludzi, którzy mają stosowne uwierzytelnienia wydane przez państwo. Niestety nie wiemy przez które państwo, a Pomian nam tego nie powie. Istotną więc funkcją muzeów jest nadawanie przedmiotom wartości w pieniądzu i kreowanie koniunktur. I teraz ważna rzecz – już dawno wszyscy zorientowali się, że rzeczy stare, nie są tak naprawdę cenne. Ich wartość jest istotna tylko dla tych wiejskich dzieci, które pracują dziś w korporacjach i jeżdżą sobie po zachodnich muzeach, bo to im podnosi samoocenę. Placówki muzealne nadają dziś wartość przedmiotom bez realnej wartości. I tak jest od dość dawna. Musi być jednak spełniony pewien warunek – nie mogą mieć te przedmioty nic wspólnego z religią. I teraz znów dochodzimy do Muzeum Historii Polski – ono też nadaje wartość przedmiotom bez realnej wartości: papierom, mundurom przestrzelonym przez nieznanych żołnierzy niemieckich i sowieckich, broni, zdezelowanemu sprzętowi i słabym obrazom batalistycznym. I łączy te przedmioty z religią. One w tym muzeum będą mieć charakter przedmiotów sakralnych. I tu Pomian widzi prawdziwe zagrożenie. Nie zdradza nam jednak swoich obaw do końca. Możemy je jednak wyrazić wprost – Muzeum Historii Polski będzie – podobnie jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej – nadawać wielką wartość przedmiotom, które na uporządkowanym rynku sztuki, pozbawionych wartości i znaczenia sakralnego, znaczenia nie mają. No, ale będą miały, bo państwo będzie to gwarantować. Powstanie więc nowy porządek, który zakwestionuje inne, już istniejące hierarchie, w tym tę, na której Pomianowi najbardziej zależy, czyli Polin. I stąd to wycie. A będzie jeszcze gorzej. Czekam na pierwsze próby odwrócenia wektora misji Muzeum Historii Polski, co zapewne odbędzie się poprzez jakieś naciski na dyrektora, albo próbę jego zmiany. Sprawa jest poważna. Sami zobaczycie.

Oto link do całej rozmowy, która na pewno Was ubawi. https://www.youtube.com/watch?v=a2U-hnCx1xM

No i życiorys prof. Pomiana

https://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Pomian

 

Na koniec przypomnienie

Poniższe produkty są w obniżonej cenie do poniedziałku rano. Potem wracają stare ceny, a ja zmieniam swoje naiwne i dziecinne podejście do sprzedaży.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-i/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-ii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-iii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-tom-ii-wielki-powrot/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-kapistran-biografia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ryksa-slaska-cesarzowa-hiszpanii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/walka-urzetu-z-indygo/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zydowscy-fechmistrze/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/propozycja-poskromienia-hiszpanii-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sacco-di-roma/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/i-co-kiedys-bylo-fajniej/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czy-krolobojstwo-krytyczne-studium-o-smierci-krola-stefana-wielkiego-batorego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jak-nakrecic-bombe/

 



tagi: edukacja  stalin  hitler  polin  sacrum  muzea  muzeum historii polski  muzeum sztuki nowoczesnej  krzysztof pomian  kultura liberalna 

gabriel-maciejewski
6 maja 2023 09:02
42     2425    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 09:25


Tak się zastanawiałem skąd takie nazwisko. W informacji z linku wszystko się wyjaśniło. Właciwie nie jest tak źle, bo mógł ojciec profesora na przykład wybrać pseudo Sobieski, Mieszko albo Mickiewicz czy jeszcze inne.

Urodził się w 1934 jako Krzysztof Purman. Jego rodzice byli Polakami żydowskiego pochodzenia. Ojciec Stefan Purman był działaczem komunistycznym, jednym z założycieli KPP, bratem Henryka i Leona. W trakcie II wojny światowej Krzysztof Pomian został wywieziony z rodziną do Kazachstanu, gdzie w łagrze zmarł jego ojciec. Do Polski powrócił wraz z matką w 1946. Wkrótce po wojnie matka zmieniła nazwisko na Pomian, przedwojenny pseudonim jej męża.

Reszta to pokłosie:

W 2012 został przez prezydenta Bronisława Komorowskiego odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. W 1993 uhonorowano go Krzyżem Komandorskim tego orderu.

Taka refleksja:

Jak to niektórym łatwo jest zmienić nazwisko. Resztę można przeczytać w ciekawej/nieciekawej notce.

Na marginesie:

Pomian -  polski herb szlachecki, noszący zawołania Nowiny i Pomian. Występował głównie w ziemiach poznańskiej i sandomierskiej. W ramach unii horodelskiej przeniesiony na Litwę. Według legendy herbowej wywodzi się on z herbu Wieniawa.

Spośród około 450 rodów używających Pomiana najbardziej zasłużoną rodziną byli Łubieńscy herbu Pomian. Wielu znanych Pomianów pochodziło z rodziny Sokołowskich. Pomiana używał także generał Jan Krukowiecki (wersja hrabiowska), Władysław Grabski oraz rodzina Kaczyńskich (z której wywodzą się Lech i Jarosław Kaczyńscy).
 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomian_(herb_szlachecki)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 09:30

„Państwo nasze, za nasze pieniądze, buduje skandaliczny obiekt nazywany muzeum sztuki nowoczesnej, gdzie lansowane będą wierzchołki piramid finansowych, uwiarygodniane przez rzesze całe wariatek z dyplomami historyków sztuki. One będą kontestować pomysły i decyzje urzędników państwowych, będą chodzić w koszulkach z ośmioma gwiazdkami, przyczepiać sobie brody i męskie genitalia. Na tych urzędników zaś będą pluć i domagać się od nich podwyżek za swoją ciężką pracę. "
To chyba najlepsze podsumowanie skandalu z tym całym muzeum. Płakać się chce, jak człowiek przechodzi obok i widzi tego gargamela. Chyba trzeba powrócić do tego zapomnianego słowa w nowym kontekście. Już nie chodzi o bezguście, tylko o jawnie złowrogą działalność urbanistyczną prowadzącą wprost do zdegradowania państwa polskiego poprzez oszpecenie centrum jego stolicy. Czy jakiś normalny włodarz dużego miasta zgodziłby się na postawienie w takim miejscu budynku giganta, który wprost nawiązuje do kontenera budowlanego? I z którego jeszcze w idiotyczny sposób wystaje iglica Pałacu Kultury? Bo oba budynki się tak nakładają, że stanowią z wielu perspektyw jedność. Czysta makabra. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 09:32

Same przedmioty wystawione w muzeach zupełnie nic nie znaczą. Jak mam jechać do Luwru i oglądać tam przez 20 sekund po odstaniu w 2 godzinnej kolejce, Mona Lizę, to sobie lepiej zobaczę ten obraz na ekranie monitora. Ze wszystkimi szczegółami i tyle czasu, jaki mi będzie potrzebny do analizy.

Artefakt muzealny coś znaczy dopiero w połączeniu z odpowiednią historią opowiadającą o nim i łączącą go z danym miejscem. Tym przedmiotem może być nawet przysłowiowy szczebel z drabiny, która śniła się patriarsze Jakubowi. Ale już zadaniem muzealników jest takie ustawienie treści, żeby wynikało z tego, że ten akurat artefakt odegrał ważną rolę w miejscowych dziejach i ma swoją legendę do opowiedzenia. Tego się jednak nie zrobić opisem na kartce w stylu "drewniany dębowy szczebel z drabiny, początek lat 90-tych, XX wiek".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 6 maja 2023 09:32
6 maja 2023 09:35

Oni nie mogą ustawiać żadnych treści, bo są zakontraktowani i zakolczykowani jak prosiaki idące na rzeź. Mówią tylko to co mają podane w kapowniku

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 6 maja 2023 09:30
6 maja 2023 09:36

Powiedz to Poprzecznej i Pieńkosowi

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 6 maja 2023 09:25
6 maja 2023 09:36

To wojna. Pomian to wyraźnie zaznaczył

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 10:16

Mam nadzieję, że sami to skonstatowali. Teraz zobaczylam, że pani profesor była w honorowym komitecie budowy... A Pieńkos to chyba wolał XVII i XVIII wiek niż współczesne wykwity. Ale mogę się mylić, i nie śledzę specjalnie dyskusji na ten temat. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 6 maja 2023 10:16
6 maja 2023 10:18

Oni wszyscy podpiszą się pod każdym tekstem, który będzie przeciwko PiS. I nic więcej nie ma znaczenia

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 10:41

Przez chwile sie wydawalo, ze to zalgane czerwonokoszerne towarzystwo roku 68 juz wyzdychalo i tylko Michnik z Luczywem czekaja na odprawe na wieczna warte.

Oni juz swoja historie napisali, pora to zaorac i napisac swoje historie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 6 maja 2023 10:41
6 maja 2023 10:45

Nie będzie to łatwe.  Patrzę na ten twitter, gdzie "nasi" kłócą się czy Bareja był myślicielem głębokim czy tylko takim wesołkiem. A Miś to film, który nie podobał się krytyce, ale publiczność uczyniła go filmem kultowym. Tak, że ten...jak Pomian zechce zrekrutować jakieś kadry, to nawet jeśli będą się one składać z analfabetów zwycięstwo mają w kieszeni

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski 6 maja 2023 10:18
6 maja 2023 10:52

Tyz prawda :)
A tak na marginesie, jak w tamtym roku był wysyp ogłoszeń o pracę w przyszłym muzeum sztuki współczesnej, to proponowane pensje były tak z trzykrotnie większe niż w innych, analogicznych placówkach państwowych. Wiadomo, o co chodzi, ale wolę myśleć, że to dodatki za pracę w trudnych warunkach. Bo tak patrzeć przez 8 h na puszki z płynami ustrojowymi Joanny Rajkowskiej to łatwe nie jest, hmmm...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 6 maja 2023 10:52
6 maja 2023 10:53

To jest przekupstwo i element wychowania kadr. To samo będzie w Muzeum Historii Polski - wyścig na pensje. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 10:53

"Tego Pomian nie wyjaśnił, ale chyba możemy odeń wymagać jakiejś odpowiedzi poza wskazaniem na to całe „społeczne wyobrażenie”? Możemy, czy nie?"

Pan już poruszał ten temat, może trochę w innym kontekście. Przypomnę więc ORMO-wca stojącego na straży muzeów państwowych.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 6 maja 2023 10:45
6 maja 2023 11:01

On dostal w gierkoskiej komunie paszport i wyjechal, dostal robote we Francji po czerwonych, albo koszernych ukladach i to do dzis jest przedstawiane w martyrologicznej wersji jako bohaterska, opozycyjna walka z komuna.

Niestety nikt go po mordzie nie bil, paznokci nie rwal, domu nie spalil. A szkoda, bo za wybithe zaslugi sie nalezy.

Bareja, Tym, Laskowik, Smolen to byla ekipa wentyli, ktora oswajala publike z bandyterka. Ludziom sie wydawalo i wydaje, ze jak pojda na wystep, zaplaca bilet, toz automatu sa czescia opozycji i to jest walka z komuna. Oni moga tylko analfabetow rekrutowac, glupota tlumu to patent rewolucji. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @atelin 6 maja 2023 10:53
6 maja 2023 11:02

On tam dalej stoi, tylko mundur zmienił

zaloguj się by móc komentować


valser @gabriel-maciejewski 6 maja 2023 11:03
6 maja 2023 11:33

Ten Purman genetycznie wyglada jak z Mareczkiem Borowskim spokrewniony.

Ja dostaje swiezbu jak zydokomuch robi wyklad o totalitaryzmie w wydaniu Kaczynskiego. To trza tluc mlotkiem jak wszawice.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @valser 6 maja 2023 11:01
6 maja 2023 11:52

Zaciekawił mnie wątek dyrektorowania przez Pomiana w Muzeum Europy w Brukseli. Latami nie miało budynku, natomiast teraz już ma i weszłam na ich www. Jest tam sekcja COLLECTION. Z polskich eksponatów to są dwa:


1. Parasol czarnego protestu kobiet, z prawilnym opisem
https://historia-europa-ep.zetcom.net/en/collection/item/65094/

2. Fotoreportaż z Katynia z nazistowskiej gadzinówki
https://historia-europa-ep.zetcom.net/en/collection/item/45134/

Tak że tyle w temacie propagandy...

zaloguj się by móc komentować

valser @BeaM 6 maja 2023 11:52
6 maja 2023 12:01

Wniosek prywatny mam taki, ze trzeba pisac wlasna historie i instalowac wlasne muzea i nie ogladac sie ani na Tuska, ani Kaczynskiego.

Na szczescie w muzeach diecezjalnych jest co ogladac i tam tez sa skarbce.

 

zaloguj się by móc komentować



BeaM @atelin 6 maja 2023 12:28
6 maja 2023 12:47

Nie mam nic przeciwko takim szajbom. To zresztą prywatna inicjatywa. 

zaloguj się by móc komentować

valser @atelin 6 maja 2023 12:20
6 maja 2023 13:22

Trzeba sie chwalic swoimi osiagnieciami, jesli jest czym. Ta pani od Wysockiego to prawdopodobnie damska onuca, ktory byc moze jeszcze dostaje jakies granty na t muzeum. Koszalin to miasto wojskowe od czasow drugiej wojny i bolszewickich zlogow tam sa jeszcze tony.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
6 maja 2023 13:26

Niby tak, ale ja nie zamierzam płacić za oglądanie Żuka i Nyski. I z przerażeniem patrzę, jak młodzi ludzie, zapłaciwszy za muzealny przejazd, zatopieni są w ekranach smartfonów i jadą ogórkiem przez Wrocław. Nie dociera do nich, że ogórek jest do oglądania od wewnątrz i podziwianie drewnianej podłogi oraz naciskanie paznokciem na żółty ebonit przy uchwytach na drzwiach.

zaloguj się by móc komentować

atelin @atelin 6 maja 2023 13:26
6 maja 2023 13:26

Miało być do BeaM.

zaloguj się by móc komentować


BeaM @atelin 6 maja 2023 13:26
6 maja 2023 13:52

Ale czy kto zmusza do płacenia za bilet i oglądania żuków? Nie płacimy za nie podatkami nawet. Niech sobie ludzie prywatnie robią muzea, jakie chcą. Co do ogórka, to trzeba pamiętać, że młode pokolenie w większości nie jara się takimi detalami jak drewniania podłoga w autobusie etc. Smartfonoza króluje i uniewrażliwia na wiele rzeczy, dużo poważniejszych. Ale dziękuję za linka, bo dowiedziałam się z niego, że jest Muzeum Żaby w Żabiej Woli :))

zaloguj się by móc komentować

atelin @BeaM 6 maja 2023 13:52
6 maja 2023 13:56

Czyli oboje mamy rację. :-)

zaloguj się by móc komentować

atelin @BeaM 6 maja 2023 13:52
6 maja 2023 14:15

Muzeum Żaby, na zdjęciach firanki i dworek. Kwalifikuje się do Tworek.

Taki rym mi się zdarzył. Ale, przy okazji Pani spostrzeżenia, dotarło do mnie, że lista prywatnych muzeów może być tematem prac habilitacyjnych.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BeaM 6 maja 2023 09:30
6 maja 2023 16:59

" Już nie chodzi o bezguście, tylko o jawnie złowrogą działalność urbanistyczną prowadzącą wprost do zdegradowania państwa polskiego poprzez oszpecenie centrum jego stolicy. Czy jakiś normalny włodarz dużego miasta zgodziłby się na postawienie w takim miejscu budynku giganta, który wprost nawiązuje do kontenera budowlanego? I z którego jeszcze w idiotyczny sposób wystaje iglica Pałacu Kultury?"

Oszpecenie centrum stolicy?

Przecież cała Warszawa to makabreska jeśli chodzi o architekturę i zabudowę.

Prawdziwa Warszawa umarła wraz z upadkiem Powstania.

To co powstało po wojnie i do teraz to żałosna atrapa.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @atelin 6 maja 2023 12:28
6 maja 2023 17:09

"Albo takie szajby: https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzeum_Polskiej_Motoryzacji_XX_wieku_w_Busku-Zdroju"

A muzeum Sata-Okha już zrobili?

Jak nie to pewnie wkrótce powstanie.

Bedą na wystawie różne cenne eksponaty:

piórpusz Stasia Apacza, mokasyny, cienka plastikowa rurka przez którą oddychał idąc po dnie rzeki, opakowanie po trotylu którym Stachu wysadził

niemiecki pociąg pod Kielcami itp.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Szczodrocha33 6 maja 2023 16:59
6 maja 2023 17:13

Może nie cała, bez przesady, są jeszcze momenty i fragmenty przyzwoite :)

No to precyzyjniej: kontener muzeum to wisienka na torcie szpetnych budowli. 
Najgosza jest jednak urbanistyka - stawianie zamkniętych osiedli i blokowanie kanałów przewietrzania miasta, o które nawet za komuny dbano, a przede wszystkim budowanie bez ładu i składu, wizualne sklejanie się ze sobą budynków nie pasujących do siebie. Istotne zmiany mogłaby wprowadzić jedynie trzecia wojna światowa.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Szczodrocha33 6 maja 2023 17:09
6 maja 2023 17:56

Dobre. Bardzo dobre.

Z tego piuropusza to może lepiej zrobić jedno, cudem ocalałe, piórko?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BeaM 6 maja 2023 17:13
6 maja 2023 18:04

"Może nie cała, bez przesady, są jeszcze momenty i fragmenty przyzwoite"

No pewnie gdzie niegdzie są.

Ale generalnie Warszawa jako całość, tak urbanistycznie to brzydkie miasto.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @atelin 6 maja 2023 17:56
6 maja 2023 18:05

Stachu Oh przybył z Kanady walczyć o Polskę.

Przygody Stacha na polskim lądzie.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Szczodrocha33 6 maja 2023 18:05
6 maja 2023 18:28

I stworzył Śródlądową Marynarkę Wojenną z deski po kanoe i ta deska jest eksponatem. A, że kanoe nie robiło się z desek? Nieważne.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 6 maja 2023 18:04
7 maja 2023 16:42

Nooo,...  sa  gusta  i  gusciki,  Szczodrocha,...

...  mojej  wczorajszej  rozmowczyni  z  Kijowa  -  i  jej  rodzinie  -  Warszawa  ,,oczen  nrawitsa,,  ze  szczegolnym  naciskiem  na  ,,oczen,,  !!!

Ona  i  jej  rodzina  bardzo  by  chcieli,  zeby  Kijow  kiedys  byl  tak  PIEKNY  jak  Warszawa,  bo  wedlug  niej  jest  brzydki...

...  no  i  badz  tu  madry  i  pisz  wiersze  !!!

 

PS.  Niemniej  jednak  musze  przyznac,  ze  wszyscy  cudzoziemcy  -  z  ktorymi  dane  mi  bylo  rozmawiac,  przy  okazji  handlu  -  sa  Warszawa  MEGA  OCZAROWANI...  i  nie  tylko  Warszawa.  

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Szczodrocha33 6 maja 2023 18:04
9 maja 2023 08:22

Ano tak, bo po 1989 rolę urbanistów przejęli macherzy od przewałek na nieruchomościach. Nawet w zbrodniczym systemie było planowanie, osiedla stawiano z głową i w zieleni, a wiaty PKP były perełkami modernizmu. Teraz, w dobie wolności, nieograniczonych w zasadzie środków stawia się muzeum a la kontener na śmieci albo paczkomat XXL. No chyba tylko po to, by można było to wyszydzać na arenie międzynarodowej i by obdarowani nim ludzie się konfliktowali. Trochę się zdziwiłam, kiedy jeden z kolegów po historii sztuki na łamach jakby katolickiego pisma bronił tego gargamela na zasadzie: nie przesądzajmy, dajmy mu szansę, zobaczmy jak się zestarzeje. I wtedy przyszła mi do głowy taka myśl – przecież jak to morze białego jak śnieg betonu się w końcu pokryje brudem, to ten jakże nowoczesny kontenerowiec będzie wyglądał jak jakaś resztówka po wojnie w Czeczeni. I będą dwa rosyjskie podarki na jednym placu.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 9 maja 2023 08:22
9 maja 2023 08:49

A echt komunista Marian Spychalski - architekt z zawodu - błagał na wszystkie partyjne świętości, by nie zabudowywać Pola Mokotowskiego oraz ciągów powietrznych wentylujących miasto. I co? Posłuchali?

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ewa-rembikowska 9 maja 2023 08:49
9 maja 2023 09:31

Dobrze, że nie dożył czasów osiedla Marina Mokotów... 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 9 maja 2023 08:49
9 maja 2023 09:54

Bo  liczy  sie  tylko  KASA...

...  i  to  PO  TRUPACH...  i  co  najmniej  polowie  ludnosci  to  nie  przeszkadza  !!!

Tym  co  ta  OHYDA  ,,arHitektoniczna,,  nie  przeszkadza,  nie  maja  zadnej  wiedzy  ani  nt.  architektury  ani  jakiegokolwiek  budownictwa...  i  o  to  wlasnie  chodzilo  i  nadal  chodzi,  byle  ,,wadzunia,,  swoje  wyrwala  nam  z  gardel,  bo  juz  ,,zrodelka  zlodziejskie,,  mocno  przetrzebila,  wiec  chwyta  sie  ROZBOJU  i  BANDYTERKI  jak  tonacy  brzytwy,...

...  a  ci,  co  im  to  przeszkadza  maja  problem  i  tak  to  ,,sie  kreNci,,...  bez  odpowiedzialnosci  i  BEZKARNIE,  dzieki  tej  samej  ,,wadzuni,,  !!!

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Paris 7 maja 2023 16:42
9 maja 2023 11:11

Proszę przy okazji podpytać panią z Kijowa, czy białe pudło naprzeciwko Domów Centrum też "oczen  nrawitsa"?
Myślę, że chociaż to zasłania cały horyzont w centrum, to ona może tego nie widzieć albo myśleć, że to jest parawan jakiejś budowy.
Ja reaguję jak pies Pawłowa, jak gdzieś słyszę o temacie tego muzeum. Zwłaszcza że mam w pamięci pierwszy etap tej przewałki, tzn. projekt Christian Kereza, ktory wyłoniono w konkursie. Taki, co mówiono że ma na dachu element wyżymaczki z pralki Frania albo że nowego Carrefoura stawiają. Wtedy to budziło moje obawy, ale teraz jak porównam z tym, to tamtem projekt był mistrzostwem świata po prostu.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować