-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Fabryka ortodoksji

W zasadzie jedyną autentyczną ortodoksją jest ortodoksja żydowska. Wszystkie inne są sfabrykowane. Można nawet mówić o systemowym preparowaniu ortodoksji, szczególnie w chrześcijaństwie, gdzie realnie na żadną ortodoksję miejsca nie ma. No, ale zawsze jest na nią zapotrzebowanie, a skoro jest popyt, musi być także podaż. Ów popyt wynika, moim zdaniem, wprost z zapatrzenia się w ortodoksję żydowską, całkowicie bez zrozumienia jej podstaw. Można to skrócić mówiąc, że preparowane ortodoksje, polegają na wykreowaniu grupy wybrańców, którzy będą urządzać życie innym, także wybranym, ale jakby trochę mniej. W praktyce oznacza to, że ci mniejsi wybrańcy przeznaczeni będą do gorszych i mniej wdzięcznych prac.

Najłatwiej obserwować preparowanie ortodoksji w islamie, albowiem elementy tej doktryny pełnią nieustająco, od średniowiecza, istotną funkcję polityczną. Mogą usprawiedliwiać dynamiczne zmiany na dużych obszarach, przeprowadzane w imię nowej interpretacji doktryny. Przy czym, inaczej niż w chrześcijaństwie, nie wiąże się to z redukcją stanu osobowego załogi, która chce przeprowadzić jakąś zmianę. Wykluczone też są w ortodoksyjnym islamie długotrwałe i niepotrzebne całkiem negocjacje dotyczące warunków przyjęcia zmiany. To bardzo ułatwia politykę, i nie ma doprawdy znaczenia czy prowadzi ją zza kulis muzułmanin, chrześcijanin czy Żyd. Chodzi o to, by skłonić dużą grupę ortodoksyjnych wyznawców do jakiegoś działania, z ich punktu widzenia celowego, celowego także z punktu widzenia inspiratora, ale z punktu widzenia myślącego obserwatora, całkowicie absurdalnego i mocno podejrzanego. Ten moment został zauważony już dawno i jest on najsłabszym momentem w działaniach grup ortodoksyjnych. Jeśli nie zostanie zabezpieczony odpowiednią narracją, może spowodować klęskę całej operacji. Wiele można zrobić, aby ukryć fakt spreparowania ortodoksji, wymaga to jednak zaangażowania ludzi autentycznie wierzących i posiadających pewną wiedzę, a poza tym mającym na tyle odwagi, by podważyć założenia nurtów nieortodoksyjnych. W islamie sprawy miały się i mają nadal tak, że grupa ortodoksyjna w zasadzie natychmiast przejmuje całą spuściznę ideologiczną, marginalizuje inne grupy lub je likwiduje i przez długi czas legitymizuje cały islam. W chrześcijaństwie jest inaczej, albowiem posługuje się ono innymi metodami. Nie można zmarginalizować głównego nurtu wiary, ponieważ posłuszeństwo w hierarchii jest najważniejsze. Ono jest ciągle podważane, głównie za pomocą sugestii dotyczących wrogiego przejęcia całej struktury Kościoła, przeciwko czemu protestują ruchy ortodoksyjne, jedyne siły mogące uratować autentyczną i nieskalaną doktrynę. To jest nieprawda, a także błąd. Nie można negować posłuszeństwa, albowiem ono w dłuższej perspektywie zawsze zaprocentuje i wyda owoce. Bunt, szczególnie bunt w imię ortodoksji zawsze jest pułapką. Nie zdają sobie z tego sprawy uczestnicy buntu, albowiem: czują się wybrani, posiadają głęboką wiarę, która wpędza ich w pychę, nie są świadomi tego, że świat ten, podły i podstępny, już dawno wypracował standardy preparowania ortodoksji, o których oni nie mają pojęcia. A nie mają, albowiem interesuje ich nie posłuszeństwo i pokora, ale osiągnięcie doskonałości tu i teraz. No i przewodzenie innym rzecz jasna.

Na czym polegają próby preparowania ortodoksji w chrześcijaństwie wszyscy mniej więcej wiemy. Na negowaniu dogmatów dotyczących Ducha Świętego. To jest w zasadzie niezauważalne, ale jeśli ktoś kwestionuje zasadność beatyfikacji i kanonizacji Stefana Wyszyńskiego i Karola Wojtyły, a czyni to w dodatku na gruncie politycznym, w imię ortodoksji, to właśnie kwestionuje istnienie Ducha Świętego. Czyni to w imię ortodoksyjnej doktryny, którą ktoś mu podsunął i która nie jest nawet skodyfikowana. Jest jedynie wyobrażona. Gromadzą się jednak wokół niej ludzie, którzy chcą być w jakiś sposób rozpoznawalni i mieć możliwość wypowiadania kwestii na tyle kontrowersyjnych, by zwracały one uwagę innych ludzi i podnosiły znaczenie ruchu ortodoksyjnego.

Można więc rzec, że ortodoksje chrześcijańskie polegają na kwestionowaniu najważniejszych dogmatów wiary. Protestanci negują świętość Matki Bożej, a współczesne grupy ortodoksyjne uważają, że Duch Święty się myli czasem i nie ma racji. Niebawem - uważam, że to pewne - pojawią się chrześcijańskie grupy ortodoksyjne negujące boską naturę Chrystusa. A czynić to będą po to, by żyło się lepiej – wszystkim.

Inaczej mają się sprawy w islamie, a jednym z najciekawszych przypadków spreparowanej ortodoksji jest tak zwany Naród Islamu. Organizacja założona przez nie wiadomo kogo w latach trzydziestych, nad którą kontrolę przejęli później czarni wciągając do swojej struktury postaci takie jak Cassius Clay. U początków tej organizacji stał jakiś biały, niewiadomego pochodzenia, nazwiskiem Wallace Fard Muhammad. Został on w pewnym momencie „zniknięty”, a władze w organizacji przejęli kolorowi. Nie będę teraz opisywał dokładnych perypetii tej dziwnej struktury, wyguglacie sobie to sami. Chodzi o to, że doktryna tej „nieortodoksyjnej organizacji islamskiej”, głoszącej jak najbardziej radykalne i ortodoksyjne hasła spreparowana była tak, by mogli ją zrozumieć mieszkańcy murzyńskich gett i by pasowała ona do ich stylu życia, nie burząc go i nie zmuszając ich do zbyt gwałtownych zmian. Jakiś efekt jednak ta doktryna wywołała. No tak, czarni zostali zaktywizowani wokół kwestii najważniejszej – podniesienia swojego znaczenia tu i teraz, bez konieczności dokonywania istotnych zmian w swoim życiu. To znaczy, czarny stawał się niejako z miejsca święty, nawet jeśli kradł, bił żonę i sprzedawał narkotyki na ulicy. Tak bowiem nauczali nowi immamowie. Dawno, dawno temu, 66 bilionów lat, czarny Bóg stworzył czarnego człowieka, a kiedy to uczynił, świat był dobry, a rządziło nim 24 wybitnych naukowców. Jeden z nich wpadł jednak na wariacki pomysł i stworzył w laboratorium ludzi białych, którzy podstępem zawładnęli Ziemią i zdegradowali czarnych. Panowanie białych miało się jednak skończyć po 6 tysiącach lat, a czas ten przypadał dokładnie na wiek XX. Czarni więc, Naród Islamu, mieli po prostu sięgnąć po to, co i tak im się od dawna należało. Nie musieli przy tym dokonywać w swoim życiu zbyt gwałtownych zmian, albowiem i tak byli doskonali lub bliscy doskonałości. Aha, zapomniałbym dodać, że ten biały założyciel ortodoksyjnego ruchu zrzeszającego czarnych Amerykanów prowadził obwoźny handel jedwabiem.

Co na to prawdziwy Islam? W latach trzydziestych imamowie chyba nawet nie wiedzieli, że ten ruch istnieje, a później został on, jak przypuszczam, przeszczepiony na grunt autentycznego islamu, w Azji i Afryce, dzięki temu mamy to, co mamy.

Ja bym jednak nie zgłaszał zbyt wielu pretensji do czarnych mieszkańców Ameryki, którzy dali się uwieść tej doktrynie. Nie mieli łatwego życia, a tu ktoś się nimi wreszcie zainteresował. Co innego współcześni nam chrześcijanie podnoszący kwestie ortodoksji, która jest w istocie kwestionowaniem prawd i dogmatów, a także neguje posłuszeństwo konieczne do funkcjonowania hierarchii. Tu konieczna jest polemika. Ta jednak, za każdym razem spotyka się albo z reakcją histeryczną, albo z milczeniem.

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-i-2/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-ii/



tagi: islam  chrześcijaństwo  oszustwa  wybraństwo  ortodoksja  czarni 

gabriel-maciejewski
14 października 2021 09:55
40     2626    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ArGut @gabriel-maciejewski
14 października 2021 10:50

Ortodoksja ma wiele powiązań z technologią, wolnością, sprzedażą no i oczywiście mediami. Media spolaryzowane to media ortodoksyjne, sprzedające jedyne prawdziwe treści i narracje. Wolność rządzi !

Czysto hipotetyczna sytuacja:

CNN robi wywiad z Aleksandrem Łukaszenko, do FOX News dzwonią zawiedzeni Kurdowie, że jednak nie, Aleksandr się nie wywiązał i pani Angela już nie przytuli. Gazeta Wyborcza może publikować zdjęcia z transparentami w stylu - Byłem ortodoksyjnym przybyszem, przewieźliście mnie na granicę niemiecką. Zaś TVP Info zrobić serię reportaży,że drut kolczasty na granicy białorusko-polskiej kuje mniej niż drut w Ceucie, czy innych węgierskich granicach. Wolność rządzi ! 

I co by się nie działo ortodoksja działa jak impregnat pod każdą długością geograficzną.

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
14 października 2021 11:19

Tak to się dialektycznie plecie. Fabryka ortodoksji w służbie postępu i nowoczesności.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Wrotycz1 14 października 2021 11:19
14 października 2021 11:22

Bez ortodoksji nie ma postępu, to jasne

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ArGut 14 października 2021 10:50
14 października 2021 11:23

Były zaś już na szczęście minister Sienkiewicz opowiada o tym, że PiS wynajął nazioli. Ma na myśli Roberta Bąkiewicza

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
14 października 2021 11:44

Hmmm. W przypadku dzisiejszego tekstu jak widać większość wybrało milczenie. 

zaloguj się by móc komentować


qwerty @gabriel-maciejewski
14 października 2021 12:00

epitet ordoksyjny - ma uchodzić za komplement i podwyższać/wywyższać na szczeblach drabiny społecznego znaczenia; vide: ortodoksyjni komuniści  i ich losy kreowane przez ortodoksyjnego sekretarza KPZR JWStalina; mało ortodoksyjni do łagru lub do dołu z wapnem; powszechnie ortodoksyjność to wygląd [jarmułka, broda, pejsy, etc] - w tle także jako komplement 'z zasadami, mądry, niezłomny, niepokonany, ..'; moze lepiej wiele z tych zjawisk odnosić do tworzenia kanonów - ot, i będziemy mieć kanonistów [absolutnie nie kanoników]; https://sjp.pwn.pl/slowniki/ortodoksja.html

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 14 października 2021 11:23
14 października 2021 12:09

Pan Robert Bąkiewicz rozgrzewa też innych, to pewnie ortodoksyjne słowo, "inkwizytorów" z KO panów Dariusza Jońskiego i Michała Szczerbę. Dzięki ich zaangażowaniu, będą wymienieni panowie społecznie kontrolować, czy ubieganie się o dotacje dla, jak podaje prywatna niezależna telewizja TVN, nacjonalistycznego stowarzyszenia Roty Marszu Niepodległości, jest dopuszczalne. 

A to wszystko przez pana Mariana Piłkę, jak podaje wcześniej linkowana wikipedia, w dwóch ostatnich zaangażowaniach społecznych, startującego z poparcien organizacji Kukiz'15

Pan Bakiewicz malując się na czarno, przynajmniej na twarzy i rękach, biorąc transparent z napisem, cytuję, "pierdolę nie rodzę" i tak nie rozwieje wątpliwości panów Jońskiego, Szczerby oraz niezależnej prywatnej telewizji TVN co do swoich ortodoksyjno-nacjonalistycznych ciągot.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
14 października 2021 12:16

Dla mnie nie ma tematu w ogóle. Tak samo, spór o mszę świętą, o jej formę. Czy skandale związane z Soborem Watykańskim II. Czy to, czy papież Franciszek to mason, czy nie i dlaczego ostatnio bez przerwy zmienia krzyż pastoralny, jakoby świadczyłoby to o jego masoństwie właśnie.

Żyję w świecie bez Chrześcijaństwa od tylu lat na tej wyspie, gdyż tutaj nie ma nic z sacrum szeroko pojętego, tym bardziej Ducha Świętego. Czego bym właśnie nie rozdzielał, gdyż wielką tajemnicą Chrześcijaństwa jest:

Trójca Przenajświętsza

Bóg Ojciec

Syn Boży

Duch Święty

I zawsze tak ma być. Jeżeli ktoś zaczyna w tym gmerać, ma problem. On się potem z nim dzieli wszem i wobec. Luter też tak miał.

Albo mamy przed sobą Biblię Kościoła Katolickiego i całą tradycję Kościoła Katolickiego, która właśnie jest prawdziwą ortodoksją albo sobie wierzymy w co chcemy. A zwłaszcza w to, jacy to ci księża są be, a papież to Bergoglio, a nie Papież.

_______

zaloguj się by móc komentować

ArGut @qwerty 14 października 2021 12:00
14 października 2021 12:27

Na SJP.pl - tak podchodzą do słów ortodoksyjny i ortodoksja. Ortodoksyjny nikomu nie kojarzy się z islamem. Islam zaklepał sobie inny epitet.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
14 października 2021 12:33

Ciekawe czy purytan można określić jako sfabrykowanych ortodoksów anglikańskich. Jeśli tak to miał rozmach ten projekt.

zaloguj się by móc komentować

olekfara @gabriel-maciejewski
14 października 2021 13:14

Pokora wtedy gdy rozum nie ogarnia, posłuszeństwo do momentu, gdy potrafię zrozumieć. I tylko w indywidualnym wymiarze. Nie można nikomu nakazać, ani pokory, ani posłuszeństwa. Wszystko, co poza tym, to ortodoksja.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @olekfara 14 października 2021 13:14
14 października 2021 13:17

Rozum nie ogarnia wielu kwestii, choć wydaje się, że ogarnia

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @ArGut 14 października 2021 12:09
14 października 2021 13:18

Oczywiście, bo Bąkiewicz może zbudować Auschwitz w Helenowie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @qwerty 14 października 2021 12:00
14 października 2021 13:19

Najbardziej ortodoksyjne chrześcijańskie pismo w Polsce - Polonia Christiana - zerwało współpracę z Grzegorzem Kucharczykiem i nawiązało ją z Lisickim i Ziemkiewiczem, dwoma rozwodnikami. I ani przez moment nie przestało być przez ów fakt mniej ortodoksyjne

zaloguj się by móc komentować

Nova @gabriel-maciejewski
14 października 2021 13:28

Niedawno pisał Pan o Mszy Trydenckiej i o tym ,że Papież uporządkował kwestię ich celebracji. Po prostu Ojciec Święty nakazał Biskupom baczniej przyjrzeć się w tej kwestii aby trzymać to bardziej pod kontrolą. W domyśle- tak zrozumiałem Pana wywód aby msza Trydencka nie była wykorzystywana wbrew Kościołowi jako pretekst do różnych rzeczy. Biorąc pod uwagę jak atakowany jest dzisiaj Kościół łatwo sobie mozńa wyobrazić, że samo poddanie celebracji Mszy Trydenckiej po czujne oko lokalnych Biskupów może być wykorzystane do siania zamętu i rozsadzeniu chierarchii kościelnej. Jest pretekst- znajdzie się środowisko które uważa że jest bardziej papieskie od Papieża i hulaj dusza. Biorąc pod uwagę ,że Biskup Rzymu może wiedzieć coś czego my nie wiemy ma to uzasadnienie w większym zdyscyplinowaniu kapłanów. Ciekawe że jakoś tzw. wolne media nie mówią innym wyznaniom jak i kiedy mają odporawiać swoje praktyki religijne.

zaloguj się by móc komentować


ziemski @gabriel-maciejewski 14 października 2021 13:19
14 października 2021 13:49

PCH od lat budowało sobie pierwszą, na razie niezagrożoną pozycję chrześcijańskiego medium stale krytycznego względem działalności głowy Kościoła. Nie tylko Franciszka, ale każdego kolejnego papieża. Problem w tym, że na wypracowanie takiej pozycji potrzebny jest wielki budżet. Skąd ma go PCH? Na pewno nie jest to środowisko z lokalnego autoramentu.

Wydaje mi się, że kluczem do demaskacji w takich razach jest język jakim się ktoś posługuje. PCH wyróżnia mało wyszukany, wręcz nachalny sposób zbiórek funduszy. Jest z tym gorzej niż w RM.

Tak więc język i komunikacja, jako sprawdzone narzędzia rozpoznania.

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @gabriel-maciejewski
14 października 2021 14:04

Kapitalny tekst! Tak to się kręci, a właściwie wkręca, jak te wariatki, których za żadne skarby nie można ściągnąć ze sceny. 

Najgorsza ta samodegradacja środowisk, bo z Polonią Christiana dobrze wystartowali ale teraz to już coraz gorzej, sczujnia na emocjach, a Lisicki z Ziemkiewiczem to antyreklama - czy ta redakcja ma ludzi za durniów? Tymczasem dla prof. Kucharczyka tam zaglądam. 

Pozdrawiam serdecznie 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Alberyk 14 października 2021 14:04
14 października 2021 14:10

Kucharczyka już tam nie ma

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ziemski 14 października 2021 13:49
14 października 2021 14:11

Tak, język jest elementem demaskującym

zaloguj się by móc komentować

Kristoff @Nova 14 października 2021 13:28
14 października 2021 14:13

Nasz papież uczestniczy w pracach nad Kościołem Jednej Religii (A One World Religion Headquarters). W Abu Dhabi ma powstać meczet, synagoga i kościół. Bez krzyża kościół oczywiście, coby nikogo nie urażać. No już bądżmy tacy ortodoksyjni...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kristoff 14 października 2021 14:13
14 października 2021 14:21

Pan to widział? Zamierza się pan tam modlić? Pielgrzymować, czy co? Uważa pan, że papież pana przymusi do tego i każdy będzie miał obowiązek raz w życiu odwiedzić ten przybytek? 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @Kristoff 14 października 2021 14:13
14 października 2021 14:42

Co to znaczy "uczestniczy w pracach"? Konsultacji udziela? Jest inwestorem czy kierownikiem budowy?

Jakoś lekko ludziom przychodzi rzucać w głowę Kościoła  oskarżenia o różne kwestie, ale bez prób wyjaśnienia kontekstu.. Rzeczywiście jest to tradycja,  tylko nie chrześcijańska.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @gabriel-maciejewski
14 października 2021 14:59

Nie wiem na ile to powszechne, ale napotkałem już w światku anglojęzycznym zjawisko, że młodzi ludzie zainteresowani jakiegoś rodzaju powrotem do chrześcijaństwa, a skłaniający się przy tym ze względów "neoficko-estetyczno-tradycjonalistycznych" ku katolicyzmowi, przekonywani są, że Kościół katolicki jest już stracony i jedyna nadzieja w prawosławiu - po angielsku Orthodoxy. Niedawo powołano do istnienia szybko się rozrastającą Antiocheńską Prawosławną Archidiecezję Wysp Brytyjskich i Irlandii (Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of the British Isles and Ireland), która ponoć w odróżnieniu od wcześniejszych społeczności prawosławnych na wyspach nie składa się z prawosławnych imigrantów, a głównie z byłych anglikanów.

Spotkałem się też z żartem (zilustowanym obrazkiem Henryka VIII), że problem konfliktów wewnątrz islamu najlepiej rozwiązać powołując odłam rdzennie brytyjski.

zaloguj się by móc komentować



qwerty @gabriel-maciejewski 14 października 2021 13:19
14 października 2021 19:30

wierzą ale nie praktykują;- to jest nowy kanon ortodoksji kroczącej żwawo po kasę, byle by ona była na widnokręgu; 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski 14 października 2021 13:19
14 października 2021 19:37

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

35 z ł 60 zł 90 zł

chcesz aby PCH trwała w walce o Prawdę? ja mam to serdecznie gdzieś; a jak oni walczą o tą prawdę? no i z kim? kolejni chorzy na prawdę jak AMacierewicz na Polskę; za 100 zł wygrają, wyłącznie;- nie dajesz ? nie chcesz!!!! misja? kilka dni temu pod kolekturą totolotka jeden z okolicznych meneli recytowal wierszyk: 'nie graj w ch... zagraj w totka może tam cię szczęście spotka' ; dasz 100 zl na PCh to może powalczysz o prawdę

 

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @gabriel-maciejewski
14 października 2021 20:39

"Niebawem - uważam, że to pewne - pojawią się chrześcijańskie grupy ortodoksyjne negujące boską naturę Chrystusa"

A to się już dzieje - kiedy byłam w szwajcarskim Ingelbohl, ze zdumieniem usłyszałam od osoby związanej z tym miejscem, że w tamtejszym katolickim klasztorze siostry zakonne negują boskość Chrystusa, nie ma tam Jego wizerunków. Oczywiście efektem jest brak powołań, widziałam tam same wiekowe staruszki. Podobno siostra przeorysza jest tam taka "nowoczesna".

 

Wpis, jak zwykle w dziesiątkę!

PS. Czy otrzymał Pan moją przesyłkę nadaną 8. 10.?

zaloguj się by móc komentować


Paris @qwerty 14 października 2021 19:37
14 października 2021 20:54

Sporadycznie...

...  czytalam  PCH...  tego  calego,  detego,  "katolickiego"  misjonaZa,  zdarzalo  mi  sie  to  tylko  na  poczatku  tego  calego  ZEROWISKA,...  a  od  tych  ZEBROW  MISYJNYCH  od  razu  sie  odechciewalo  tej  "misji"  -  oczywiscie  dla  naszego  dobra...

...  takze  plakac  po  nich  PASOZYTACH  nie  bede  !!!

A  te  2  GAMONIE  -  Lisiewicz  i  RAZ  -  to  po  prostu  SAMOZAORANIE  SIE  calej  tej  "redakcji"...  od  7  bolesci  i  8  nedzy  !!!    

zaloguj się by móc komentować


Henryk-W @Paris 14 października 2021 20:54
15 października 2021 10:23

Ma Pani rację, choć na mały (malutki) plusik dla RAZ-a zapisałbym to, że kiedyś tam powiedział (nawiązując do tego, że jest rozwodnikiem, a że u lutrów nie ma z tym problemu), że woli być potępiony w prawdziwym Kościele (czyli katolickim), niż akceptowany w fałszywym (protestanckim). Ale to było jakieś 10-15 lat temu.

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @ziemski 14 października 2021 13:49
16 października 2021 20:04

PCh kiedyś miało w logo takiego lwa jak ruch TFP - Tradition-Family-Property.
Może więc należą do  "miedzynarodowej sieci" tradsów, bo TFP czyms takim jest.
Nie wiem, czy idą za tym jakieś powiazania finansowe.
 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować