-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Dziewiąty metr, albo do czego służy cenzura

Wszyscy wiemy, jak mylące są pozory. Najpełniej owa właściwość pozorów manifestuje się w zdaniu, które kiedyś napisał Leopold Tyrmand o pewnym swoim znajomym – stary ubek o wyglądzie dobrotliwego pediatry.

My sami wielokrotnie spotykamy ludzi, którzy wyglądając na nobliwych profesorów, noszących do tego jeszcze przekrzywione, czarne berety, okazują się przy bliższym poznaniu agresywnymi chamami. Wiele jest taki przypadków. Nie zawsze jednak są one aż tak dramatyczne jak opisałem. Pamiętam jak dawno temu opowiadano mi z humorem dwie historie dotyczące najwybitniejszego polskiego historyka sztuki, profesora Jana Białostockiego. Pierwsza dotyczyła stanu wojennego. Otóż włoscy przyjaciele profesora byli zaniepokojeni jego losem, dzwonili do Polski i pytali czy był aresztowany i torturowany, bo takie słuchy chodzą po świecie. Ludzie, którzy mi to opowiadali śmiali się wesoło, albowiem były to przecież rzeczy niemożliwe do wyobrażenia. Potem jeszcze, w mojej obecności, a ja mam tę przypadłość, że pamiętam głupstwa, a zapominam rzeczy ważne, pewien nie do końca chyba odpowiedzialny człowiek, twierdził, że prof. Białostocki, przepisał po swojemu książkę Jansona zatytułowaną Historia sztuki. I wydał ją pod tytułem Sztuka cenniejsza niż złoto. Przypominam tu tę plotkę, choć wszyscy wiemy, że to jest nieprawda, wystarczy porównać obydwa teksty.

Nie wiem dlaczego, ale ta zasłyszana dawno temu fantazja została ze mną i wiele już lat kołacze mi się po głowie. Tak samo, jak wiele innych informacji, komunikatów i zmyśleń, które potem w jakiś tam sposób wykorzystuję w swoich tekstach.

Czytając ostatnio książkę Mariana Małowista pod tytułem Niewolnictwo, a potem jego biogram w wiki, nie mogłem zrozumieć dlaczego te książki, chociaż dobre i warte przeczytania, porównywane są do twórczości Braudela. Nie mają z nią nic wspólnego przecież. Tak jak książka Jansona nie ma nic wspólnego z książką Białostockiego. Widocznie ktoś z zagranicy, kto nie do końca rozumiał polskie realia i misję naukową Małowista, chciał sprawić mu przyjemność i taki komunikat zaczął kolportować w pismach i w towarzystwie. Mniejsza o to, jak było. W czasie lektury książki o Niewolnictwie trafiłem na nazwisko, które mnie mocno zastanowiło. Nie myślałem wtedy, że zbliżam się do dziewiątego metra. Nazwisko to brzmi Charles Verlinden. Małowist powołuje się nań i wchodzi w jakieś polemiki z jego tezami. Wymienia dwie, a ja przeczytawszy o co chodzi, zleciałem ze stołka. Otóż pisze Marian Małowist, za Verlindenem, że nazwa Radanici wywodzi się od rzeki Rodan, która uchodzi do Morza Śródziemnego nieopodal miasta Saint-Gilles. Pisze też, i z tym się nie zgadza, że Verlinden uważa XV wieczne miasta włoskie, także te w których rodził się renesans, za struktury niewolnicze. Sami więc rozumiecie…

Kiedy zajrzałem do wiki, żeby sprawdzić kim był Charles Verlinden, zamarłem. Pan ten napisał dwutomową, liczącą w sumie ponad 2 tysiące stron, pracę pod tytułem Niewolnictwo w średniowiecznej Europie. Sama lektura spisu treści zwala z nóg. A co dopiero mówić o treści. Książka Verlindena została wydana raz jeden tylko. Pierwszy tom ukazał się w roku 1955, drugi zaś w 1977. Akurat wtedy kiedy prace Mariana Małowista zostały objęte cenzurą przez peerelowskich siepaczy, dewastujących ważne treści. Przez co dorobek profesora nie mógł być promowany w mediach.

Pomiędzy rokiem 1955, a 1972 Charles Verlinden nie napisał nic co znalazłoby się w obiegu naukowym. Łatwo to sprawdzić przeglądając jego bibliografię we francuskiej wiki. Tuż po wojnie zaczął pracować nad książką o niewolnictwie, pierwszy tom ukończył w roku 1955, a drugi w 1977. Od początku lat siedemdziesiątych zajął się inną nieco tematyką. Mianowicie kolonizacją Afryki przez Portugalczyków, a także kolonizacją Ameryki przez Hiszpanów. W książce zaś o niewolnictwie (2 tomy, ponad 2 tysiące stron), pisał o kwestiach niewolnictwa w koloniach włoskich nad Morzem Czarnym. Rozumiem, że dwadzieścia lat milczenia profesora z Gandawy spowodowane było intensywną, chyba też obsesyjną pracą nad II tomem książki o niewolnictwie. Dlaczego jednak potem Verlineden nieco odwrócił się od tematu? Przecież na pewno go nie wyczerpał. Na pewno pojawiły się jakieś polemiki, które powinny skutkować tym, że jego praca wznawiana była wielokrotnie. No właśnie nie. Jego praca nie została wznowiona nigdy, choć przegląd jego dokonań, wskazuje, że to on był drugim Braudelem, a nie Marian Małowist. Być może, sam odsuwam od siebie tę myśl, Verlinden był pierwszym Braudelem, a sam Braudel był  drugi….Nie, to niemożliwe….

Na temat życia Charlesa Verlindena nie znajdziecie w sieci nic. Po prostu nic. Nie ma człowieka, są tylko najbardziej podstawowe informacje i bibliografia. Napisał najważniejszą pracę na temat niewolnictwa w Europie i nie została ona włączona do serii dokonań naukowych, które opisują mikrosystemy i systemu światy, tak popularnej w latach powojennych. Może dlatego, że Verlinden nie wierzył w te systemy i opisał tylko jeden system? Sam nie wiem. Dlaczego wobec tego Verlinden w ogóle jeszcze istnieje w sieci? Pewnie dlatego, że dostał od włoskich masonów, czyli od Rotary Club, nagrodę za wkład w popularyzację historii Italii. Ci Włosi, to zawsze z czymś wyskoczą, albo popsują księciu Wilhelmowi całą radość z oglądania finałów Euro, albo dadzą nagrodę jakiemuś facetowi, który przez dwadzieścia ponad lat psuł całą robotę poważnych zespołów badawczych zmierzających do uwiarygodnienia tych, w cholerę, systemów światów. W przeciwieństwie do Mariana Małowista, Włosi nie wystraszyli się teorii Verlindena mówiących o tym, że renesansowe miasta Italii były strukturami niewolniczymi. Uznali po prostu, że to prawda i nie ma się co sadzić. Ktoś jednak uznał, że teoria ta, a pewnie i inne zawarte w pracy Verlindena nie są dość przekonujące, by je kolportować w kolejnych wydaniach jego książki. W Polsce są dwa egzemplarze tej pracy, wiem, bo poprosiłem o sprawdzenie kolegę, który jest w różnych poszukiwaniach niezwykle skuteczny. Jedna znajduje się w bibliotece UJ, a druga w bibliotece UMK w Toruniu. Tę pierwszą można zamówić w postaci skanów za jedyne 250 zł. I radzę to wszystkim zrobić jeszcze dziś, bo jutro będzie już za późno.

Nie wiem na jakich warunkach udostępnia książkę Verlindena Toruń.

Dziś zaś od samego rana porównuję bibliografię Verlindena z bibliografią Mariana Małowista i jego uczniów. Oczywiście, to nie jest możliwe, z całą pewnością to nieprawda. Przecież Małowist pisał o Kaffie jeszcze przed wojną. A problematyką dotyczącą kolonizacji Afryki zajął się w późnych latach sześćdziesiątych. W latach osiemdziesiątych zaś zaczął pisać o niewolnictwie, do tego jeszcze w perspektywie znacznie szerszej niż Verlinden. W dodatku Małowist był objęty cenzurą, a Verlinden nie….Napisałem – nie? Bardzo się wstydzę. Teraz dopiero zeszliśmy na dziewiąty metr. Sami widzicie, że może istnieć promocja poprzez cenzurę i cenzura w świecie agresywnej promocji. I to dopiero jest nowa przygoda Pana Samochodzika.



tagi: cenzura  uniwersytet  niewolnictwo  radanici  italia  marian małowist  charles verlinden 

gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 09:27
44     3126    17 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 09:57

Ja sie interuja nieco inna tematyką (tj.  ideami cywilizacyjnymi, z głownym naciskiem na chrześcijastwo) i dostaję cięzkiej furii na politykę wydawniczą tzw. wydawnictw katolickich, które wydają na okragło  jakąś dziesiątą wodę po Kisielu , czyli całkowicie wtórne i niczego nie wnoszące tytuły trzódki swoich autorów (coby im nie zabrakło  na kieliszek chleba), a zupełnie zasadnicze i znaczące  intelektualnie tytuły autorów obcojęzycznych (niemieckich, angielskich, francuskich, hiszpańskich) nie są tłumaczone ani  wydawane. Pewnie dlatego, że to kosztuje drożej., a poza tym, jestem zdania, że nawet nie wiedzą o istnieniu takich publikacji.

I to jest najbardziej przygnębiające.

A efektem tego "intelektualnego chowu wsobnego" jest np. między innymi to,  że ksiądz na niedzielnym kazaniu, gdy wspominał o rzezi wołyńskiej, powiedział, że wydarzyła się ona "na Ukrainie".

Orka na tym ugorze jest coraz bardziej frustrująca.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 09:57

Normalnie  szczeka  opada,  Panie  Gabrielu,...

...  a  tu  ZADEN  profesUr  do  tej  pory  ani  ZADNA  "nasza  wadzunia"  slowem  sie  nawet  NIE  ZAJAKNELA,  ze  taka  ksiazka  o  NIEWOLNICTWIE  juz  dawno  byla  wydana...

...  tylko  "nasz"  ZLODZIEJSKI  BANKSTER  cos  BREDZI  jak  to  "nowym  ladem"  bedzie  rolnikow   "Fspomagal"  !!!

 

 

  

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @betacool 14 lipca 2021 09:52
14 lipca 2021 10:06

Zacząłem czytać ale odpadłem, bo hipokryzja tego tekstu jest powalająca. Verlinden nie dość dokładnie zbadał źródła słowiańskie. Jak miał je zbadać? Miał zadzwonić do Małowista i powiedzieć mu, żeby za parę dolarów wyciągnął mu co z archiwów moskiewskich i kijowskich?

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 14 lipca 2021 09:57
14 lipca 2021 10:07

Katolickie wydawnicwa nie istnieją

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @betacool 14 lipca 2021 09:52
14 lipca 2021 10:12

Jednak przeczytałem - niewolnictywo we Florencji i Mediolanie pozostawało poza głównym nurtem życia gospodarczego. Ciekawe skąd Małowist to wie. Zapewne z ogolnikowych opracowań publikowanych w XX wieku, bo nie ze źródeł przecież. Wszak nie wyjeżdżał z Polski

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 10:16

"Następny kryzys, do którego prowadzi nas obecna polityka fiskalna i monetarna połączy najgorsze skutki wszystkich dotychczasowych - inflację, recesję, bezrobocie oraz bankructwa zadłużonych rządów, przedsiębiorstw, banków i zwykłych ludzi - twierdzi Nouriel Roubini. Banki centralne znalazły się w pułapce, z której nie ma wyjścia. Kryzysowi nie zaradzą."

"Pytanie nie brzmi czy, ale kiedy" - dodał.

Warren Buffet sprzedał aktywa wartości 30 % całego swojego portfela bo lepiej starcić 5-10 % przez inflacje niż 50-80 % przez spadek wyceny indeksów giełdowych.

Zaznaczę, że szancujący się inwestor nie trzyma nigdy więcej gotówki jak 1-2 % kapitału - gotówka nie pracuje.

"Nouriel Roubini przypomina, jak prezes Fed Paul Volcker w latach 1980-82 podniósł stopy procentowe, aby walczyć z inflacją. Skutkiem tego była poważna recesja w USA oraz kryzys zadłużenia i "stracona dekada" dla Ameryki Łacińskiej, gdyż państwa tego regionu zaciągały długi w dolarach. A teraz globalne wskaźniki zadłużenia są prawie trzy razy wyższe niż wtedy."

To bardzo źle wróży zadłużonej po uszy Polsce.

Na świecie zaczyna się panika wśród inwestorów.

Gwiazda analityków głowny bohater filmu Big Short - Michael Burry - człowiek, który na kryzysie finansowym w 2008 zarobił 1.5 mld USD właśnie znów otworzył pozycje short - czyli na spadek.

Wielki reset jest realizowany a celem powrót do niewolnictwa - nędzy - tylko teraz w będzie ono inaczej realizowane. 

Kryzys ten przebije także bańke na kryptowalutach. 

To wielka szansa dla odważnych by zagrać na short na głównych indeksach i się wzbogadzić = każdy kryzys to także okazja. Najlepiej się zarabia na wojnach i kryzysach a nie na stagnacji.

Korzystajcie z okazji - wychodzicie z rynku akcji póki jeszcze są coś warte.

Wypłacajcie oszczędności z banków - mogą upaść. 

Inwestujcie w ziemie.

Pozdrawiam.

 

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

betacool @gabriel-maciejewski 14 lipca 2021 10:12
14 lipca 2021 10:24

Przynajmniej wiemy, co o tej książce pisał Małowist, bo nikt inny jej chyba u nas w żaden sposób nie skomentował.

Trochę treści też nam pan Marian zdradza, ale nie za dużo...

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ThePazzo 14 lipca 2021 10:16
14 lipca 2021 10:25

Moim zdaniem niepotrzebnie się pan ekscytuje. To nie jest tekst o inwestycjach

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @betacool 14 lipca 2021 10:24
14 lipca 2021 10:26

Ja ją już ściągnąłem. Nie ma szans, żeby to przetłumaczyć w całości i wydać, ale we fragmentach...czemu nie...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski 14 lipca 2021 10:25
14 lipca 2021 10:28

Zero ekscytacji - jedynie same dobre rady dla życzliwych ludzi o tym co jest ważne dziś.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 10:28

Zapodaję link, który znalazłem szukając za pomocą kaczora czyli https://duckduckgo.com materiałów o Charles'ie Verlinden.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niewolnictwo_Słowian

Śliczne to hasło jest.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 14 lipca 2021 10:12
14 lipca 2021 10:28

Przecież nawet pobieżna znajomość struktury średniowiecznych miast (nie tylko włoskich) daje wyraźne wskazówki, że cechy rzemieślnicze niewiele różniły się od niewolnictwa. Dla osób z poza cechu nauka była płatna - i to ciężko (kilka, kilknaście lat darmowej pracy) - później egzamin czeladniczy, który nie dawał żadnych uprawnień. A o egzaminie mistrzowskim decydował status majątkowy - aby uzyskać tytuł mistrza trzeba było odpowiednio ugościć starszych cechu - a kogo było na to stać przy darmowej pracy na rzecz cechu? A próba wyrwania się poza struktury chechu karana była śmiercią (tzw partacze).

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 10:35

Wczoraj pisał Pan o połączonych przegubami niby odrębnych światach, a dziś  - zainspirowany czytam o Radonitach i o tym jak skończyła się ich dominacja handlowa w Europie na angielskiej wiki:

"W IX wieku perski geograf Ibn Khordadbeh odnotował podróże żydowskich kupców zwanych Radhanitami, których handel zaprowadził ich do Chin Jedwabnym Szlakiem przez Azję Środkową i Indie. Wspomniał o obecności kupców żydowskich w wielu chińskich miastach i ważnej roli gospodarczej, jaką odgrywali w transporcie towarów, a także w przekazywaniu wiedzy naukowej i technologicznej drogą lądową i morską z Hiszpanii i Francji przez Bliski Wschód do Chin"

"Upadek Chin Tang w 908 r. i upadek państwa chazarskiego z rąk Rusów około sześćdziesiąt lat później (ok. 968-969) doprowadziły do powszechnego chaosu w Eurazji. Szlaki handlowe stały się niestabilne i niebezpieczne,  przez co Jedwabny Szlak w dużej mierze przestał istnieć na wieki. W tym okresie nastąpił rozkwit kupieckich miast-państw włoskich, zwłaszcza republik morskich: Genui, Wenecji, Pizy i Amalfi, które postrzegały Radhanitów jako niechcianych konkurentów."

NIe wiem czemu, ale ja tych Radonitów przespałem i nic o nich (jako grupie) nie czytałem.A ta studnia ma chyba ze 100m głębokości. No nic, trzeba sprawdzić.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 10:35

Fantastyczne! Republiki włoskie strukturami niewolniczymi! W zasadzie nic dziwnego, skoro możliwe, że założone zostały przez saracenow z bandy Fryderyka II Hohenstauffa. Frankopan też pisze, że Genua a zwłaszcza Wenecja robiła na handlu niewolnikami fantastyczne interesy a zysk był ponad wszelką moralność. To wymagało trzymania wszystkich wokół krótko za twarz. Takie rzymsko - islamskie struktury niewolnicze w miniaturze pod przykrywką katolicyzmu... 

Czy ktoś może ma linka do Verlingera w bibliotece UJ, bo moja wyszukiwarka po prostu nie widzi... 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ThePazzo 14 lipca 2021 10:28
14 lipca 2021 10:48

Jest pan pewien, że akurat to jest ważne? Mam wątpliwości. No i nie chcę o tym rozmawiać. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 14 lipca 2021 10:28
14 lipca 2021 10:49

Tak, wszyscy powołują się na Verlindena, ale nie ma mowy, żeby przeczytać kim był

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 14 lipca 2021 10:28
14 lipca 2021 10:49

Opis jakby wprost wzięty z opisów działania gangu Taty Tasiemki

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zyszko 14 lipca 2021 10:35
14 lipca 2021 10:51

Tak głęboka chyba nie jest

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 14 lipca 2021 10:35
14 lipca 2021 10:56

Ja poprosiłem kolegę, sam nie umiem

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 11:04

Tak bardzo ważne.

Dotyczy każdego z nas a Polska tym razem nie będzie zieloną wyspą jak w 2008 tylko raczej Grecją gdzie banki ograniczyły możliwość wypłaty środków z bankomatów do 20 EUR dziennie.

Oczywiście rozumiem, że Pan nie chce ja jednak poczułem obowiązek o tym napisać.

Może choćby po to by klienci KJ mieli za co kupić od Pana książki w niedalekiej przyszłości.

Normą jest zaśmiecanie pańskich notek bredniami na codzień przez stałych bywalców więc

proszę wybaczyć odejście od tematu notki w komentarzu. 

Pozdrawiam.

ps. apropo notki - wpis bardzo ciekawy.

Trudno się dziwić, że temat niewolnictwa jest cenzurowany - to cenzorzy je wprowadzali i kontrolowali a także czerpali największe zyski.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ThePazzo 14 lipca 2021 11:04
14 lipca 2021 11:06

To miejsce trwa także dzięki temu, że przy wszystkich różniach, jakie nas dzielą, staramy się nie oceniać jeden drugiego. Jak pan pewnie zauważył, ci którzy probowali tak czynić, powołując się na ochronę jakości i poziomu treści, odeszli stąd w końcu. No, a SN nadal istnieje

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski 14 lipca 2021 11:06
14 lipca 2021 11:14

Pan pisze o historii w swoim wpisie a np. kolega Krzysztof o dzisiejszych wyczynach sportowych - proszę być obiektywnym ja nikogo nie oceniam.

Tylko dlatego pozwoliłem sobie na taki a nie inny komentarz.

Nie drążmy tematu nie ma sensu. 

Pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować


Draniu @ThePazzo 14 lipca 2021 11:14
14 lipca 2021 11:57

Jesteś Tym ,w czym jesteś. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Paris 14 lipca 2021 09:57
14 lipca 2021 12:07

Ziemia która nie jest w obrocie nie daje zysku. Tym co trzeba.

Wygląda więc na to że rolnicy będą zachęcani do sprzedaży ziemi, a na pociechę mają się wziąść za agroturystykę.

 

zaloguj się by móc komentować


Zyszko @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 13:12

O proszę, chyba faktycznie książki o niewolnictwie  szybko znikną, bo zrobią miejsce na nowe, w których to Kościół jest głównym handlarzem i musi płacić. 

"Sprawa sprzedaży niewolników przez jezuitów w Maryland, o której mało kto wiedział, w 2015 roku stała się ogólnokrajową sensacją.

Dla wielu wiernych informacja, że amerykańscy jezuici tworzą obecnie fundusz na wypłatę odszkodowań potomkom niewolników, była zaskoczeniem"

https://www.gosc.pl/doc/6917779.Bardzo-zgrzeszylismy

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @chlor 14 lipca 2021 12:07
14 lipca 2021 13:25

Juz  widze...

...  jak  rolnicy  biora  sie  za  te  "agroturystyke"...  coby  "swirusowy"  holding  nieruchomosci  mogl  zarobic,  zapewne  ten  co  go  tuz  przed  "swirusem"  BANKSTER  powolal  do  zycia...  zlodziejskiego  zycia  dla  BANKSTERA  i  "naszej  wadzuni"  !!!

Nie  moze  byc  inaczej.

zaloguj się by móc komentować

cedric @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 13:26

Może tło niewolnictwa stanowi też zapaść demograficzna , brak rąk do pracy, skoro jedni chcieli judaizować, a papież też miał swoich niewolników? Czy na pewno byli traktowani definitywnie źle, może niektórzy mieli lepiej, niż w kraju pochodzenia?

Autor:VERLINDEN, Charles

http://documents.irevues.inist.fr/handle/2042/2834

" Dès la fin du VI e siècle les populations de l'Italie ont pu étre en contact avec les Slaves qui venaient d'envahir l'Illyrie Z. Nous possédons précisément un document très important de cette époque, où il est question assez souvent d'esclaves, à savoir le Registre du pape Grégoire le Grand 2. On sait quell e admirable source de renseignements de tout genre sont ce s lettres 8 . Dans l'Italie de cette époque, les esclaves étaient nombreux et les textes qui les concernent ne sont pas rares. Or, ce sont toujours les termes manci ilium et servus qui sont employés pour les désigner. On peut s'en convaincre en lisant , par exemple, la lettre qu'en 593 le pape écrit à Libertinus , préfet (praetor) de Sicile, pour l'engager à punir le juif Nasas qui avait élevé un autel au prophète Élie et achetait des esclaves chrétiens qu'il tentait ensuite de convertir au Judaïsme4 . De même, en 596, Grégoire s'adresse à Léon, évêque de Catane , afin qu'il empêche les Juifs d'acheter des esclaves païens et de les circoncire 6 . devienne pas l'esclave d'un Juif 1 . Mais le pape ne se con - tentait pas d'intervenir en faveur des esclaves, il en acquérait aussi lui-même . C'est ainsi qu'en 599, Vital, defensor Sardiniae, est informé qu'ordre a été donné au notaire Boniface d'acquérir des mancipia bar baricina . . . in utilitatem parrochiae 2 . On pourrait multiplier les exemples ."

https://papers.wsb.poznan.pl/sites/papers.wsb.poznan.pl/files/StudiaPeriegetica/3_2_2008.pdf

KSIĘGA PODRÓŻY BENIAMINA Z TUDELI Z KOŃCA XII WIEKU

Te społeczności nie są takie liczne.

zaloguj się by móc komentować

MZ @stanislaw-orda 14 lipca 2021 09:57
14 lipca 2021 20:57

U mnie na niedzielnym kazaniu podobnie sie wyraził, a Mazowsze i Podkarpacie sa od siebie odległe.

Myślę,że mają narzuconą odgórnie dyscyplinę wypowiedzi na ten temat,dziwne bo zaatakowane zostały świątynie katolickie pełne wiernych.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @MZ 14 lipca 2021 20:57
14 lipca 2021 21:11

Proboszcz to w pierwszej instancji urzędnik (administrator) , dopiero w którejś kolejnej to kapłan, o ile w ogóle ma na to czas (i chęci). A jak już je znajdzie to sadzi takie kwiatki, jakie sadzi urzędnik na etacie.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
14 lipca 2021 22:49

Pan Samochodzik zmieni markę ?

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter 14 lipca 2021 10:28
14 lipca 2021 23:11

Ciekawa kwestia w sumie. Zastanawia jak to tego wszystkiego mają się te wszystkie lokacje na prawie niemieckim. Przypomniałem sobie też pomniki Rolanda o których chyba pisałeś.

Tak na szybko w każdym razie wychodzi że miasta takie były wyraźnie odmiennymi strukturami społecznymi. Prawo z jego mechanizmami stanowiło główną różnicę. Miasta wydają się czerpać bezpośrednio z antyku, który przecież był zdominowany przez takie struktury. A i niewolnictwo było naturalnym elementem gospodarki.

Lokacje na prawie niemieckim w takim kontekście może sugerować coś w rodzaju narzucenia Europie obcego wzorca kulturowego. Czyli może sugerować jakieś wschodnie wzorce, władzę, która czerpie stamtąd. Ciekawe jak to wyglądało w takiej Francji. Może tam podobnie jak we Włoszech zwyczajnie antyk nie przeszedł do historii jak by się mogło wydawać.

A tak się wydaje gdyż czasy między upadkiem Rzymu a powstaniem znanej nam od XI stulecia Europy naprawdę mogą być co nie co ... przekłamane ;)

zaloguj się by móc komentować


KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
15 lipca 2021 02:07

Nazwisko Małowista  /i Kuli/ chodziło w pierwszej połowie lat 70-tych na historii. No ale nam, idiotom patriotycznym, po głowach chodziły tylko wojny, bitwy, walka z komuną /w sensie zakłamania historii/ etc.. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 14 lipca 2021 23:11
15 lipca 2021 06:06

Poczytaj o cechach w wiki https://pl.wikipedia.org/wiki/Cech

To tylko wybrane drobnostki i do tego mocno podkolorowane, ale i tak dają dobry obraz.

Ten okres panowania cechów skończył się dopiero w okresie wojen napoleońskich, ale wtedy już wszystkich chwycono za twarz.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ThePazzo 14 lipca 2021 11:04
15 lipca 2021 07:13

Przed wojną bardzo dużo ludzi zainwestowało w ziemię. Na Kresach, w Warszawie i w wielu innych miejscach. Tak tylko przypominam, bo widać lubi Pan niewolników i chętnie miałby paru - ale oni są śmiertelni, podobnie jak my, a o relacji pan-niewolnik i kto na której pozycji stoi nie my decydujemy. Za to informację (czy też wiedzę) wbrew pozorom kontrolować jest dosyć trudno i jest nieśmiertelna. W każdym razie długoczasowo jest to inwestycja znacznie lepsza.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
15 lipca 2021 07:26

To uhonorowanie Verlindena i zamilczenie go to  taki włoski klasyk...oni sa po prostu najinteligentniejszym narodem na świecie i prze0rowadzwja swoje cele w taki finezyjny sposób, że aż d3ch z podziwu zapiera...niestety wykorzystuja swoje zdolnosci często w złych zamiarach.

To załamanie Jedwabnego Szlaku po upadku Chzarii jest jwkims tropem dla wyjaśnienia zjawiska opisanego niedawno przez @pioter, a mianowicie wielkie "czyszczenie świata" w latach 30-tych i 40-tych XI wieku. 

Zdaje mi sie, że niewolnictwo tak jak prostytucja...było, jest i bedzie...bo zawsze znajdzie sie jakis alfons (przepraszam Alfonsów), ktory bedzie chcial zarobic na tym. 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Grzeralts 15 lipca 2021 07:13
15 lipca 2021 08:31

Tak oczywiście, że lubiłbym mieć niewolników - to takie oszczędne nie trzeba płacić za prace - harem też chętnie bym posiadał - nie lubie jeść odgrzewany obiad skłądający się z tego samego dania przez 50 lat ;)

Odpowiedziałem żartobiliwe na pańskie kąśliwe uwagi a teraz napisze poważnie.

Ziemia proszę Pana to dobre miejsce dla kapitału podczas kryzysu, który nadchodzi. I właśnie o długi okres chodzi - tzn jak nie stracić już skumulowanego majątku. 

Jeśli chodzi o krótkoterminową możliwość wzbogacenia się - napisałem - grać na spadek indeksów. 

Tylko oczywiście z głową - nie za 100 % tego co się posiada choć i takich wariatów w 2008 widziałem - zastawiali własne domy i pożyczali gdzie się dało. Dziś mają po 30-50 nieruchomości i o nic się nie martwią. Do odważnych świat należy.

Pozdrawiam.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @stanislaw-orda 14 lipca 2021 21:11
15 lipca 2021 09:20

A 3/4 przepisów, na które musi uważać, to przepisy państwowe.

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski
19 lipca 2021 19:04

Pomiędzy rokiem 1955, a 1972 Charles Verlinden nie napisał nic co znalazłoby się w obiegu naukowym. Łatwo to sprawdzić przeglądając jego bibliografię we francuskiej wiki.

Trzeba zaglądnąć do niderlandzkiej wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Verlinden
i trochę pogrzebać w sieci, to coś się wyłowi

o autorze (ze zdjęciami):
Charles Verlinden, 1944, in: Liber Memorialis, 1960
Manuel Riu — Charles Verlinden (1907-1996). In Memoriam

Verlinden w 1987 napisał autobiografię, wydaną 10 lat później w „Biuletynie” Belgijskiego Instytutu Historycznego w Rzymie:
"C. VERLINDEN, Biografie", in: Bulletin van het Belgisch Historisch Instituut te Rome, 1997, LXVII, p. 7-64.


Bibliografia obejmująca lata 1955—1972, za:
REPERTORIO DE MEDIEVALISMO HISPÁNICO (1955—1985), IV, S—Z (4886—6232) red. EMILIO SÁEZ, współpraca MERCÉ ROSSELL i LUISA MARÍA JIMENO, EDICIONES «EL ALBIR», S. A. BARCELONA 1985:


5914. VERLINDEN, Charles. Professeur Émérite de l'Université de Gand. — 3, avenue du Derby (b.2), 1050 Bruxelles, Bélgica. [Historia medieval y moderna. Historia económica y social. Historia de los descubrimientos y de la colonización].

[wątki polskie i związane z Braudelem wytłuściłem]

— [En colab. con P. JOHANSEN, M. MOLLAT, M. POSTAN y A. SAPORI] L'économie européenne aux deux derniers siécles du moyen áge, «Atti X Congr. Intern. Scienze Storiche», VI, Firenze, 1955, 801—957.

L'esclavage dans l'Europe médiévale, tomo I: Péninsule Ibérique–France, Bruges, De Tempel, 1955, 930 págs. (Rijksuniversiteit te Gent, Werken uitgegeven door de Faculteit van de Letteren en Wijsbegeerte, 119e, afl.).

La colonie italienne de Lisbonne et le développement de l'économie métropolitaine et coloniale portugaise, «Studi A. Sapori», Milano, Istituto Editoriale Cisalpino, 1957, 617—628.

De ontdekking der Kanarische eilanden in de XIVe. eeuw volgens de geschreven bronnen en de kartografie, «Mededelingen-Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Klasse der Wetenschappen», XX (1958), 14 págs. ilustr.

Navigateurs, marchands et colons italiens au service de la découverte et de la colonisation portugaise sous Henri le Navigateur, «Le Moyen Age», LXIV (1958), 467—497.

Lanzarotto Malocello et la découverte portugaise des Canaries, «Rev. Beige Philol. et Histoire», XXXVI (1958), 1173—1209.

Esclavitud medieval en Europa y esclavitud colonial en América, «Rev. Univ. Nac. Córdoba», n.° especial, 1958, 177—191 (Hom. Mgr. P. Cabrera, I); versión francesa: «Cahiers Inst. Hautes Études Amérique Latine», VI (s.f.), 29—45.

La condition des populations rurales dans l'Espagne médiévale, «Recueils de la Société J. Bodin», II: «Le servage», 2a ed., Bruxelles, Librairie Encyclopédique, 1959, 169—200.

Portugiesische und Spanische Entdeckungs- und Eroberungsfahrten, «Historia Mundi», VIII: «Die überseeische Welt und ihre Erschliessung», Bern, Francke, 1959, 279—318.

Paños belgas en fuentes literarias españolas medievales. Poesía e historia económica, «Cuad. Hist. España», XXIX-XXX (1959), 218—230.

Gli italiani nell'economia delle Canarie all'inizio della colonizzazione spagnola, «Economia e Storia», 1960, 149—172.

Formes féodales et domaniales de la colonisation portugaise dans la zone atlantique aux XIVe et XVe siécles et spécialement sous Henri le Navigateur, «Rev. Portug. História», IX (1960), 1—44 [= «Actas Congr. Intern. Hist. dos Descobrimentos», V, Lisboa, 1961, 401—417, resumen].

Les découvertes portugaises et la collaboration italienne d'Alphonse IV á Alphonse V, «Actas Congr. Intern. Hist. dos Descobrimentos», III, Lisboa, 1961, 593—610.

— Een Vlaamse voorloper van Columbus. Ferdinand van Olmen (1487), «Tijdschrift voor Geschiedenis», 1961, 506—516. 

Kolumbus. Vision und Ausdauer, Góttingen, Musterschmidt Verlag, 1962, 101 págs.

Columbus, La Haye, Kruseman, 1962, 96 págs.

Markets and Fairs, «The Cambridge Economic History of Europe», III, Cambridge, University Press, 1963, 119—153.

Antonio da Noli et la colonisation des Iles du Cap Vert, «Miscellanea Storica Ligure», III (1963), 129—144; versión portuguesa: «Rev. Fac. Letras Lisboa», III° sér., 7 (1963), 28—45.

L'esclavage en Sicile au bas moyen áge, «Bull. Inst. Histor. Beige de Rome», XXXV (1963), 13—113.

Traite des esclaves et traitants italiens á Constantinople (XIIIe-XVe siécles), «Le Moyen Age», LXIX (1963), 791—804.

Un précurseur de Colomb: le Flamand Ferdinand van Olmen (1487), «Rev. Portug. História», X (1963), 791—804 (Hom. D. Peres).

Orthodoxie et esclavage au bas moyen áge, «Mélanges E. Tisserant», V, Cittá del Vaticano, 1964, 427—456 (Studi e Testi, 235).

La signification de l'année 1487 dans l'histoire de la découverte et de l'expansion portugaises, «Rev. Hist. Écon. et Sociale», XLII (1964), 485—498.

Spanje, Portugal en Italie op het einde der middeleeuwen, «Wereldgeschiedenis», IV, 4.a ed., Utrecht, De Haan, 1964, 113—116, 151—155, 185—193; V, 1965, 46—52.

Het ontstaan van de Atlantische beschaving. Van Renaissance tot Verlichting, Gand, Story Sciencia, 1965, 600 págs.

Modernitá e medioevalismo nell'economia e nella societá coloniale americana, «Annali Istit. Storia Econ. e Sociale Univ. Napoli», IV (1965), 1—60.

Les Génois dans la marine portugaise avant 1385, «Bracara Augusta» (Actas Congr. Histor. Portugal Medievo», III), XVIII-XIX (1965), 388—407.

L'esclavage en Sicile sous Frédéric II d'Aragon (1296—1337), «Hom. J. Vicens Vives», I, Barcelona, Fac. Filosofía y Letras, 1965, 675—690.

Les origines de la civilisation atlantique, Neuchátel, La Baconniére, 1966, 473 págs.

Esclavage noir en France méridionale et courants de traite en Afrique, «Annales du Midi», 78 (1966), 335—343.

Draps des Pays-Bas et du Nord-Ouest de l'Europe au Portugal au XVe siécle, «Anuar. Est. Mediev.», 3 (1966), 235—261.

— [En colab. con F. PÉREZ EMBID] Cristóbal Colón y el descubrimiento de América, Madrid, Rialp, 1967, 215 págs.

Westerse beschaving en Atlantische beschaving. Een theoretische beschouwing, «Tijdschrift voor Geschiedenis», 80 (1967), 6—22.

— Les débuts de la traite portugaise en Afrique (1433—1448), «Miscellanea Mediaevalia J.F. Niermeyer», Groningen, 1967, 365—377.

L'esclavage dans le royaume de Naples á la fin du moyen áge et la participation des marchands espagnols á la traite, «Anuar. Hist. Económica y Social», 1968, 345—401.

Le origini della civiltá atlantica, Roma, Avanzini e Torraca, 1968, 591 págs.

Deux póles de l'expansion de la draperie flamande et brabanconn e au XIVe siécle: la Pologne et la Péninsule Ibérique, «Kwartalnik Historii Kultury Materialnej», XVI (1968), 579—589.

Henri le Navigateur songea-t-il á créer un «État» insulaire?, «Rev. Portug. História», XII (1969), 281—292.

Le róle des Portugais dans l'économie canarienne au début du XVI e siécle, «Hom. E. Serra Ráfols», III, La Laguna, Fac. Jurisprudencia, 1970, 411—423.

Quelques types de marchands italiens et flamands dans la Péninsule et dans les premiéres colonies ibériques au XVe siécle, «Kólner Kolloquien zur internazionalen Sozial und Wirtschaftgeschichte», I, 1970, 31—47.

Les conditions de l'introduction et de l'abolition du régime féodal dans les deux Amériques, «Colloque Intern., C.N.R.S. n.° 532», Paris, 1971, 341—348.

L'esclavage dans la péninsule ibérique au XIVe siécle, «Armar. Est. Mediev.», 7 (1971), 577—591.

From the Mediterranean to the Atlantic. Aspects of an Economic Shift (12th18th Century), «Journ. European Econ. History», I (1972), 625—646.

Christophe Colomb, Paris, P.U.F., 1972, 127 págs. («Que sais-je?», 1457).

Une taxation d'esclaves á Majorque en 1428 et la traite italienne, «Bull. Inst. Histor. Beige de Rome», XLII (1972), 141—187.

Structure sociale et administration á Mexico au début de l'époque coloniale comme bases de l'urbanisation, «Verhandlungen des XXXVIII Internationalen Amerikanistencongresses», IV, Munich, 1972, 73—76.

La population de l'Amérique précolombienne. Une question de méthode, «Mélanges F. Braudel», II, 1972, 453—462.

L'Empire espagnol, «Recueils Soc. J. Bodin pour l'histoire comparative des institutions», XXXI, Paris, Librairie Encyclopédique, 1973, 357—420.

Mamelouks et traitants, «Mélanges Perroy», Paris, 1973, 737—747.

Formes feódales et domaniales de la colonisation portugaise au Brésil au XVIe siécle, «Hom. C. Garzon Maceda» . Córdoba (Argentina), 1973, 115—132.

Structure sociale européenne et féodalité coloniale au début de l'expansion coloniale ibérique, «Mélanges Malowist», 1973, 381—406.

A propos de la place des juifs dans l'économie de l'Europe occidentale aux IXe et Xe siécles. Agobard de Lyon et l'historiographie arabe, «Storiografia e storia», Roma, Bulzoni, 1974, 21—37 (Studi E. Dupré-Theseider).

La traite des esclaves. Un grand commerce international au Xe siécle, «Mélanges E. R. Labande», Poitiers, C.É.S.C.M., 1974, 721—730.

Dal Mediterraneo all'Atlantico, «Contributi per la Storia economica», Prato, Istituto Internazionale di Storia Economica «F. Datini», 1975, 29—51.

L'enfant esclave dans l'Europe Médiévale, «Recuils de la Societé J. Bodin. L'enfant. II: Europe médiévale e moderne», XXXVI, Bruxelles, Librairie Encyclopédique, 1976, 107—126.

La découverte des archipels de la «Méditerranée atlantique» (Canaries, Madéres, Apares) et la navigation astronomique primitive, «Rev. Portug. História», XXVI (1976), 105—131 (Hom. T. de Sousa Soares).

Encore sur les origines de «sclavus» = esclave et á propos de la chronologie des débuts de la traite italienne en Mer Noire, «Cultus et Cognitio. Studia dziejow sredmiowiecznej kultury» [sic! zapis z błędami], Warschau, 1976, 599—609 (Fetsch. A. Gieysztor). 

Le «mariage» des esclaves, «Il matrimonio nella societá altomedievale» (XIV Settim. di Studio Centro Ital. di Studi sull'Alto Medioevo), II, Spoleto, 1977, 569—593. [Incluye referencias hispanas].

Pagos y moneda en la América colonial, separata de «Dinero y Crédito (siglos XVI al XIX)», 1978, 325—334.

Wirtschaftskräfte und Wirtschaftswege. I: Mittelmeer und Kontinent, «Beiträge zur Wirtschaftsgeschichte», 4 (1978), 137—142 (Festchr. Hermann Kellenbenz).

Ist mittelalterliche Sklaverei ein bedeutsamer demographischer Faktor gewesen?, «Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte», 66 (1979), 153—173.

Aspects quantitatifs de l'esclavage méditerranéen au Bas Moyen Age, «Amar. Est. Mediev.» («La Península Ibérica y el Mediterráneo centro-occidental (siglos XII—XV)». Actas I Congr. Intern. Historia Mediterránea), 10 (1980), 769—789.

Les esclaves musulmans du Midi de la France, «Islam et chrétiens du Midi (XIIe—XIVe s.)», Toulouse, Privat, 1983, 215—234 (Cahiers de Fanjeaux, 18). [Incluye referencias a la Corona de Aragón].

En prensa:

I paesi della Corona d'Aragona e la tratta panmediterranea degli schiavi nel Quattrocento, «IX Congr. Hist. Corona de Aragón. Nápoles, 1973».

En preparación:

L'esclavage dans l'Europe médiévale, II: Italie et Levant chrétien.

Les bases de la civilisation atlantique (Histoire du moyen áge).

 

Ta cenzura to najwyraźniej we francuskiej wiki.

Jeszcze inna bibliografia z Regesta Imperii:
http://opac.regesta-imperii.de/lang_en/autoren.php?name=Verlinden%2C+Charles

Książkę o Kolumbie można po rosyjsku w sieci znaleźć.

Kilka artykułów udostępniono w sieci, te z dopiskiem texto completo:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=27438

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski
19 lipca 2021 19:30

Jeszcze Uniwersytet w Gandawie/Gent:
https://www.ugentmemorie.be/personen/verlinden-charles-1907-1996

W 1974/75 roku ukazała się bibliografia z 535 publikacjami (do tego czasu) Verlindena z okazji 30-lecia jego profesury.


 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować