Dwa narody?
Miłosz dawno temu zrobił takie odkrycie, że w Polsce były dwa narody. Jeden to szlachta bez miłosierdzia pastwiąca się na chłopami, a drugi to ci chłopi. Wyodrębnił nawet cechy fizyczne jednych i drugich i wskazał je na portretach. To nic, że nie było portretów chłopów z XVII i XVIII wieku, a były jedynie jakieś XIX wieczne wizerunki, nasączone udawanym dramatyzmem, Miłoszowi to nie przeszkadzało.
Ta wizja była przez jakiś czas podnoszona, przez różnych chłopomaniaków, ale ostatnio coś o niech głucho. Może dlatego, że i bez Miłosza widać, że od czasu kiedy rewolucja robotniczo chłopska przetoczyła się przez nasze tereny mamy w Polsce nie dwa, a przynajmniej trzy narody. Stwierdzenie jednak tego faktu nie uszczęśliwiłoby Miłosza, ani nikogo z ludzi, którzy go wielbili, wielbią czy choćby tylko znają jego wiersze. Różnice zaś fizyczne pomiędzy przedstawicielami poszczególnych nacji są o wiele bardziej drastyczne niż to, co sugerował Miłosz. Taki na przykład ja, jeśli by mnie porównać z redaktorem Janickim, który i wagę ma słuszną i oko jak trzeba wyłupiaste, wyglądam na zabiedzonego pańszczyźnianego wieśniaka. Pan redaktor zaś to magnat żywcem wyjęty z XVIII wiecznych portretów trumiennych. No, ale nie o tym chciałem dziś pisać.
Jakież to narody mamy dziś w Polsce, które w dodatku ukrywają się pod pozorną jednością, która w oczach wszystkich polityków jest ponoć największym skarbem. Co i rusz słychać bowiem, że powinniśmy się jednoczyć, bo w jedności panie siła. Nie słyszałem nigdy bardziej zakłamanego hasła, ale okay, przejdźmy do rzeczy. Kogo z kim trzeba jednoczyć? Przede wszystkim Naród małpolsko podkarpacki, zasiedziały od tysiąca lat w swoich kotlinkach i wśród pagórków wypadałoby zjednoczyć z narodem śląskim, który składa się, czego nie chcą dostrzec jego liderzy, z przybyszów z Radzynia Podlaskiego, Garwolina i Siedlec. Czyli z osób reprezentujących narody mazowiecki i lubelski, za nic mające bajki o zjednoczeniu, bo każdy tam myśli tylko o sobie i swoim podwórku. Ożywia się zaś tylko wtedy kiedyś coś mu proponują, albo próbują – nieszczerze – podnieść jego status i aspiracje, za pomocą nic nie wartych gadżetów. Te dwa narody żyją po sąsiedzku z narodem podlaskim, który jako jedyny chyba na całym obszarze dzisiejszej Polski czuje się narodem Polskim. Wszystko przez to, że ma na swoim terenie sporą ilość Białorusinów i Ukraińców. Przez co uważany jest przez inne narody za jakąś mieszaninę ras. Co irytuje bardzo wszystkich Polaków na Podlasiu. Ktoś powie, że na Podkarpaciu jest podobnie. Diabła tam. Na Podkarpaciu nie ma ani prawdziwych Ukraińców, ani nawet prawdziwych Cyganów. Wszyscy tam tworzą jednolity naród małopolsko-podkarpacki.
Wszystkie wymienione narody, wliczając w to podzielony na trzy przynajmniej plemiona naród mazowiecki, stoją naprzeciwko jednolitego mentalnie i wyznającego te same wartości narodu ziem odzyskanych. I nie ma doprawdy znaczenia, kto w tym narodzie ma jakie geny i skąd przyjechali jego rodzice czy dziadkowie. Wszyscy tam myślą identycznie. Czyli nie chcieliby być Polakami, ale nie mają wyjścia. Czują jednak podskórnie, inaczej niż przedstawiciele narodów mazowieckiego i lubelskiego, że różne umizgi jakie czynią wobec nich potencje obce, są jednak nie do końca szczere. Uprawiają więc tę swoją bieda-polskość, oglądając się czy czasem Niemcy jakiejś lepszej proeuropejskiej oferty do nich nie skierują. Nie skierują, to jasne. I na tym polega dramat narodu ziem odzyskanych, który powolutku, wyłamuje się ze schematu w jaki został wtłoczony i chciałby może być taki trochę bardziej polski.
Byłbym zapomniał – jest jeszcze naród wielkopolski, który zajadle broni wszystkiego, co z Polską nie ma nic wspólnego. No i chodzi na mecze Lecha Poznań. Na ten podział etniczno-geograficzny nakłada się inna klasyfikacja. Wszystkie wymienione narody to efekt degradacji i unieważnienia starych hierarchii, zainicjowanej na obszarze Polski najpierw przez II RP, a potem przez komunę. Ta zaś wykreowała jakiś nadnaród składający się z ruskiej agentury, udającej najżarliwszych Polaków i posługującej się bardzo sprawnie wytrychami i symbolami otwierającymi serca wszystkich lub prawie wszystkich wymienionych narodów. Te zaś najbardziej na świecie pragnęłyby, żeby nikt ich wreszcie nie oszukiwał. Niestety nie do końca pojęły one znaczenie zwrotu – nie oszukiwał. I przez to każdy z narodów domaga się od nadnarodu czegoś innego. To znacznie ułatwia kierowanie wszystkimi nacjami i wzywanie ich do jedności. Ta z kolei oznacza umocnienie panowania tej grupy, która od wojny uzurpuje sobie prawo do nazywania się narodem. Gdzie możemy obserwować jej przedstawicieli? Przede wszystkim w mediach. Istnieje bowiem naród medialny, który, w istocie jednolity, odstawia jakieś pokazy, mające przekonać inne narody, że jest podzielony. No i ten podział wyznacza granicę wpływów politycznych w kraju. Jedni są za PiS, a drudzy za PO, czy tam KO, czy PZPR czy jak to się tam teraz nazywa. Ten podział ma nas przekonać, że w Polsce istnieją jedynie dwa narody i jeden musi podbić drugi, żeby wreszcie zapanowała jedność. Czy jest ta jedność już wyjaśniłem – poddaństwem na wzór feudalny. Czyli tym, czego chcielibyśmy bardzo uniknąć. I przed czym ostrzega nas redaktor Janicki, płacząc nad losem pańszczyźnianych chłopów. To jak wiemy jest lament pozorowany, albowiem marzeniem Janickiego jest, by go w końcu zaczęli zapraszać do mediów, gdzie mógłby opowiadać o swoich zainteresowaniach, wpisujących jakoś tam w wewnętrzną politykę narodową w Polsce. Wszyscy bowiem co do jednego się zgadzamy. Nieważne z jakiej opcji i z jakiego mikronarodu wywodzą się politycy reprezentujący nas w sejmie, wszyscy oni chcieliby być landlordami, którzy przychylają nieba swoim wieśniakom. I wynajmować redaktora Janickiego, który publicznie ogłaszałby, jak pięknie wyglądają dziś stosunki pomiędzy władzą, a poddanymi w Polsce i jak bardzo różnią się od tych dawniejszych, brzydkich i niesłusznych. Wszyscy ci politycy, zamiast ekonomów, mają dziś do dyspozycji dziennikarzy, a ci z kolei mają jakiś bat, jakąś marchewkę i jakiegoś psa do pilnowania. Mechanizm jednak i jego wewnętrzna logika działa tak, że coraz mniej przedstawicieli licznych w Polsce narodów skupia uwagę na tych osobach i gadżetach, którymi dysponują. Rywalizacja o wyimaginowanego wyborcę, jakże przypominającego w projekcjach politycznych pańszczyźnianego chłopa, weszła bowiem na poziom niesłychany. Oto naród medialny zaczął serio traktować swoje wymysły. I tak reprezentantom opcji pisowskiej wydaje się, że wszyscy katolicy pójdą głosować na Nawrockiego. I złudzenie to trwa mimo iż na scenie cały czas hasa Terlikowski i uprawia swój, udający katolicyzm, kult prokreacji. Ma on wielu zwolenników, podobnie jak Hołownia, sławny przedstawiciel narodu podlaskiego, który zamienił się dobrowolnie w nacjonalistę ziem odzyskanych. Medialne skrzydło PZPR zwanej dziś KO, zajmuje się dziś kreowaniem nadludzi. I to widać w różnych programach publicystycznych, gdzie przedstawiciele konkurencji określani są wyrazami silnie obelżywymi. Na nadludzi zaś awansują osobnicy tacy jak Tomasz Piątek.
Komunikacja odbywa się według schematów nie mających żadnego związku z opisanymi tu realiami. To zaś, o czym wszyscy wiemy, doprowadzi w końcu do katastrofy. Czy będzie to katastrofa sceniczna, to znaczy urwie się kurtyna, deski połamią i całe towarzycho zleci gdzieś w dół zgniatając na miazgę suflera, jedyną ofiarę zajścia, to się jeszcze zobaczy. Może bowiem okazać się, że katastrofa będzie prawdziwa.
Jedno jest istotne. W filmach, które teraz oglądam na Netflixie, czyli tych dokumentalnych o prawdziwych zbrodniach mówią, że wnioskowanie na podstawie szczątkowych przesłanek prowadzi do całkowicie błędnych wniosków. No więc cała polska polityka to wnioskowanie na podstawie szczątkowych przesłanek. A do tego jeszcze cała historia tego nieszczęsnego kraju ma taki sam charakter.
Żeby to trochę zmienić wznowiłem pierwszy, protestancki numer Szkoły nawigatorów.
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-numer-specjalny-protestancki/
Jeśli ktoś może wspomóc moją zrzutkę będę wdzięczny
https://zrzutka.pl/fymhrt?utm_medium=mail&utm_source=postmark&utm_campaign=payment_notification
Na konferencję w Gniewie można się zapisywać do końca marca. Niestety w zamku nie ma już miejsc i trzeba szukać sobie noclegu w okolicy.
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/udzial-w-12-konferencji-lul/
tagi: polityka polska pis media naród ko
![]() |
gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 08:42 |
Komentarze:
![]() |
OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 09:14 |
Ja pierniczę! Mistrzostwo świata! Usmiałem się po pachy, bo to i śmieszne i prawdziwe.
I teraz konkrety:
Gdy byłem na Ukrainie, to msze w Dzembroni odprawial kapłan z Polski. Ukrainiec z Przemyśla. I w pogawędce po mszy z jedną z wiernych powiedziała mi - na moje spostrzeżenie, ze wszystko rozumiałem na kazaniu - ze on tak nie do końca mówi jak Ukrainiec, bo akcent ma już nieukraińskk, a bardziej polski..:).
Na Podlasiu nie lubią Bialorusinów, bo oni brali masowy udzial w Obławie Augustowskiej, a dla Podlasia to było cos takiego, jak szwedzki potop. A zeby bylo lepoiej, to prseosławni białostocczanie uważają sie za Polaków, a nie żadnych Bialorusinów (zreszta spisy ludnosci to ujawniają).
Na Mazowszu jest tak, jak mówisz..kazdy grabi do siebie...nawet cudze, sąsiada...:).
Ziemie Odzyskane tez celna uwaga. W koncu urodxilem sie w Szczecinie, wiec wiem, ze hasła patriotyczne wrecz irytują. Mnie tez, ale z powodu ich infantulizmu i obludy. Czyli nieszczere. I ta nieufność jest na tych ziemiach. Skąd to sie wzięło. Z doswiadczeń tuż po wojnie, gdy Sowieci zachowywali sie jak hitlerowcy, a gdy juz wyjechali, to ich spodob bycia przejęła miejscowa administracja. Na Ziemiach odzyskanych nikt nikomu nie dal ziemi rolnej na władnośc. Wszystko to były PGRy. Ludzie zrozumieli, że sa podludzmi dla państwa i tak to zostało.
Wielkopolska tez idealnie zcharsktetyzowana. Nigdy nie mogłem pojać skąd u takich autochtonów jak Wielkopolanie, tyle pogardy do polskiej tradycji. Jakbym sluchał kalwinów...:).
Oczywiscie w kazdej z tychbgrup są naqet liczne wyjątki, ale nie zmienia to obrazu całości.
![]() |
gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:14 |
27 lutego 2025 09:23 |
Komunikacja jest w strasznym stanie i ma charakter zbioru zaklęć. Niesety żadne z nich nie jest skuteczne, sezam się nie otworzy
![]() |
OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 27 lutego 2025 09:23 |
27 lutego 2025 09:57 |
Komunikacja jest w strasznym.stanie, bo oferta jest strasznie nędzna. I chcąc to ukryć robią to, co robią - na g***o mówią przysmak.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 10:05 |
Co i rusz słychać bowiem, że powinniśmy się jednoczyć, bo w jedności panie siła.
Hasło jak najbardziej słuszne!
Natomiast jak widzę realizację tego hasła w tzw. realu, to teraz wiem dlaczego wypadły mi prawie wszystkie włosy!
Kto się realizacji tego hasła przygląda, czyli ja, to jest wyłącznie jego wina.
Skąd to się bierze? To jest bardzo proste!
"Naukowce" co to nie widzieli jak wygląda prawdziwy człowiek w realu, nie mówiąc o całych grupach ludzi, są zapatrzeni w statystyki i biorąc dużą łychę czy obecnie dużą myszkę (komputerową) pitraszą różne chore wyobrażenia, raporty, prognozy, z podziałem na różne grupy, itd o świecie wg których naparzają się politycy. Dlaczego? Mają "naukawą" podkładkę, że to niby taka pewność absolutna jak funkcjonuje społeczeństwo.
Tak na marginesie:
W wywiadzie z prof. Bogdanem Musiałem usłyszałem jak opowiadał, że do 2004 roku w Niemczech przedsiębiorcy mogli dawać łapówki w Polsce i mogli te pieniądze odliczać od podatku! I powtórzył to zdanie.
Pani redaktor Anita Gargas,ciekawa jak każda kobieta, zapytała czy to można byłoby sprawdzić, kto, komu oraz ile "podarował", powiedział (pan profesor), że może być tak, że sprawy podatkowe są tajne u niemców.
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 10:36 |
ciekawostka taka;
za późnych Piastów, a potem Jagiellonów,na Akademii Krakowskiej odsetek synów kmiecych pośród żźaków osiągał 10 i wiecej procent (nie było "klasy robotniczej"). To było więcej niż w latach 60-tych ub. wieku w PRL-u, zatem komunisci musieli dosztukowywać "punktami za pochoddzenie" , bo ktos o tym publicznie napisał.
![]() |
stanislaw-orda @stanislaw-orda 27 lutego 2025 10:36 |
27 lutego 2025 10:38 |
Oczywiscie w PRL-u dotyczyło to uczelni wyższych zusammen, a nie tyko placówki krakowskiej.
![]() |
Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:14 |
27 lutego 2025 10:40 |
Na Ziemiach odzyskanych nikt nikomu nie dal ziemi rolnej na władnośc. Wszystko to były PGRy- nigdy mi to nie przyszło do głowy. Czyli Kargul i Pawlak tylko zasiedlili te dwa domy z ziemią...
![]() |
gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 27 lutego 2025 10:36 |
27 lutego 2025 10:43 |
Dziś nikt o tym nie wspomina nawet
![]() |
gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 27 lutego 2025 10:05 |
27 lutego 2025 10:43 |
To on nie wie czy są tajne czy nie? Taki specjalista?
![]() |
gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:57 |
27 lutego 2025 10:45 |
Dlatego trzeba poszerzać kontent, ale tego nie rozumie taki Stanowski, który idzie do sukcesu z Koterskim, Bartosiakiem i Zychowiczem pod rękę. Miesięcznik "Na poważnie" 2.0, się tworzy, tyle że na wizji
![]() |
Zdzislaw @Matka-Scypiona 27 lutego 2025 10:40 |
27 lutego 2025 11:06 |
To nie tak. Mam w tych sprawach sporo doświadczeń osobistych i raczej nie jakichś osobliwych. Reforma rolna na tych ziemiach nie była potrzebna, jako że struktura agrarna była w zasadzie właściwa. Więc PGR-y tworzono na bazie majątków "dworskich", a gospodarstwa chłopskie były takie same jak przed wojną (t.j. jak u Niemca). Kto i w jaki sposób ten stan rzeczy przywracał to już nie wiem (niewykluczone, że zachowała się stosowna dokumentacja geodezyjna), ale wiadomo mi na przykładach, że tak właśnie się działo. No i sama natura utrzymywała ten stan rzeczy i nawet - o dziwo - nadal go w dużym stopniu podtrzymuje.
![]() |
Maginiu @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 11:23 |
Ten obraz tworzący polską siatkę narodów jest bardzo trafnie namalowany. Swietna charakterystyka naszej hm... wspólnoty To podstawowa, taka "terytorialna" siatka, ale są jeszcze inne siatki, drobniejsze, czasem gorzej widoczne - coś jak werniks na obrazie. To siatka wiary i poczucia przynalezności do kościoła, siatka pokoleniowo- polityczna, można powiedzieć że tradycji, siatka klasowa, spory melanż siatek edukacyjnych, siatka etniczna, itd., itd. To tworzy pewien splot charakterystyczny dla określonego środowiska, ale fkt- dominuje siatka "terytorialna".
Dobry gracz polityczny potrafi sptytnie pociągać za sznurki siatek, naciągając jedną suatkę na drugą, odpowiednio kształtując oglądany przez nie obraz.
![]() |
Maginiu @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:14 |
27 lutego 2025 11:31 |
Miało być jako uwaga do notki OjcaDyrektora:
Wielkopolska tez idealnie zcharsktetyzowana. Nigdy nie mogłem pojać skąd u takich autochtonów jak Wielkopolanie, tyle pogardy do polskiej tradycji. Jakbym sluchał kalwinów...:).
Oczywiscie w kazdej z tychbgrup są naqet liczne wyjątki, ale nie zmienia to obrazu całości.
![]() |
chlor @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:14 |
27 lutego 2025 11:33 |
Mieszkańcy Szczecina mieli wcześniejsze i mocniejsze kontakty z Niemcami niż reszta polaków. Już na początku lat 70 mogliśmy swobodnie jeździć do NRD, pózniej wystarczał dowód osobisty, były bezcłowe rejsy handlowe do Altwarp. No i te tabuny niemców (trabanciarze) na ulicach kupujące sporo. Stąd tutejszy stosunek do Niemiec jest dosyć wyważony.
![]() |
Zdzislaw @stanislaw-orda 27 lutego 2025 10:36 |
27 lutego 2025 12:01 |
Temat tych punktów jest zdecydownie przereklamowany/zniekształcony. Pewnie przez tych, co się na studia nie dostali z braku "punktów". I pewnie myślą. ze "brali" gamoni zamiast nich "geniuszy".
![]() |
stanislaw-orda @Zdzislaw 27 lutego 2025 12:01 |
27 lutego 2025 12:23 |
to nie był zasadniczy wątek w moim komentarzu. Ten zasadniczy to porównanie odsetka synów kmiecych kształcących się na wyższych uczelniach za Jagiellonów oraz za "komunistów".
![]() |
ewa-rembikowska @Maginiu 27 lutego 2025 11:31 |
27 lutego 2025 12:59 |
Bo ksiądz Wawrzyniak to był wypadek przy pracy. Oni zawsze chłonęli prądy z zachodu. Toż tam Komenski to bohater jest.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 13:11 |
a propos konferencji w Gniewie;
Właśnie zarezerwowałem pokój 2-osobowy ze śniadaniem w cenie całkowitej 290zł w dniach 23-26,05,2025 r.
Zajazd GNIEWKO, Rakowiec 108, 83-135 Mała Karczma, pomorskie, Polska,
10 km na południe od Gniewu przy drodze DK91.
Telefon: 58 535 15 27
Sa jeszcze wolne miejsca, ale nie pytałem ile.
W związku z tym możemy z Jurkiem zwolnić nocleg w podanym wyżej terminie w zamku.
Wiadomość na priv.
![]() |
Drzazga @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 09:14 |
27 lutego 2025 14:18 |
Ziemię odzyskane - moje doświadczenie: ja z tych małopolsko - podkarpackich od tysiąca lat osiadłych zostałem od 10 lat rzucony z własnej woli na granicę Warmii i Mazur do wsi popegeerowskiej, ale spróbuj tu komu powiedzieć, że to taka wieś - to tak jakbyś mu napluł w twarz. Mają argument słaby - to był PGR - ale chodziło o ryby, we wsi 5 jezior, czyli państwowa gospodarka orała jeziora nie ziemię.
We wsi 80 % szlachty z mazowieckiego, 2 - 3 wsie wszyscy na ogół skoligaceni. Naprzemiennie nazwiska rodowe, dziadków, babek, ale wszystko dalsza, bliższa rodzina nie utrzymująca żadnych kontaktów. Starzy członkowie, którzy tu przybyli po wojnie orientowali się kto jest kto, wiedzieli, że to wuj, tamten stryj, ale tej wiedzy nie przekazali młodym, a dzisiaj nieliczni, którzy zaczynają grzebać w genealogiach odkrywają Amerykę.
To szlachta schłopiała, nie mająca żadnej nostalgii za tym co zostawiali na Mazowszu, bo tam wedle relacji mieszkańców wsi chłopskich, żyli na niższym poziomie od chłopów którymi pogardzali. Przy zakładaniu nowych związków dokładnie wiedzieli, że z tym osobnikiem z tej wsi małżeństwa się nie zakłada, bo to chamy.
Dlaczego nie trzymali się razem, bo chcieli zapomnieć upokorzenie wędrówek z jedną krową i wchodzeniem do domów po Niemcach, zasobnych gospodarstw z łazienkami, firankami w oknach. Niemcy, często przekazywali swoje gospodarstwa wybranej osobie przed wyjazdem.
Kto trzymał się razem? Ludzie z Kresów i Ukraińcy.
![]() |
OjciecDyrektor @Zdzislaw 27 lutego 2025 11:06 |
27 lutego 2025 14:43 |
Nie widziałem w PRL rolnika z własnym gospodarstwem. Byli "badylarze", owszem, ale ziemia orna należała do pgrów. Dawano ludziom jakieś skrawki, aby mogli wykarmić krowę lub świnię. Ale nawet to nie było własnoscią, a tylko "użytkowaniem wieczystym". Przy likwidacji pgrów była tylko dzierżawa. I masę rolnikow na ziemiach zachodnich to byli tylko dzierżawcy. Wiem to, bo znałem osobę, która obsługiwała AWRSP i pisała pozwy przecie dzierżawcom, bo ci nagminnie nie płacili czynszów.
![]() |
OjciecDyrektor @chlor 27 lutego 2025 11:33 |
27 lutego 2025 14:47 |
Zgadza się. Jeszcze Szwedzi przyjeżdżali na tanie popijawy...:)
![]() |
Paris @gabriel-maciejewski 27 lutego 2025 10:45 |
27 lutego 2025 15:57 |
On z byle LACHEM i SMIECIEM ...
... pojdzie ,,poT reNke,, !!!
Aby tylko KORYTO temu PASTUCHOWI nie odplynelo,... ale i tak MARNIE te jego deta ,,pSZyszloS,, widze.
![]() |
stachu @Maginiu 27 lutego 2025 11:23 |
27 lutego 2025 16:40 |
Nawet jakby było tysiąc siatek, to w końcu każdy sam sobie odpowiada na pytanie, za kogo się uważam. Na ten wybór nie ma wpływu zmiana miejsca zamieszkania. Pan Gabriel wyodrebnił naród medialny i to jest jego oryginalny wkład w naukę o narodach w Polsce.
![]() |
qwerty @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 14:43 |
27 lutego 2025 17:33 |
Ziemię zachodnie to owszem PGR, ale małopolska i inne regiony to własność w większości. Rozdrobnienie podtrzymywało własność prywatną ale socjalistyczne cele gospodarcze na ziemiach upanstwawianych przez PRL tylko na państwowe podmioty. Taka była doktryna. 1990 przekazywanie nieruchomości skarbu państwa samorządom do dziś pokazuje o co szło.
![]() |
Paris @stachu 27 lutego 2025 16:40 |
27 lutego 2025 17:38 |
Tak...
... to ,,wyodreMbnienie,, to MISTRZOSTWO SWIATA !!!
,,narUT medJalny,, KONTRA Narod polski... innych narodow w Polsce NIE BYLO, NIE MA i NIE BEDZIE.
![]() |
Zdzislaw @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 14:43 |
27 lutego 2025 18:59 |
Widocznie żyliśmy w "różnych" PRL-ach
![]() |
Zdzislaw @stanislaw-orda 27 lutego 2025 12:23 |
27 lutego 2025 19:04 |
Sorry za trolling. Tak nieco osobiście mnie to dotknęło.
![]() |
MarekBielany @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 19:29 |
Wieczór wytchnienia po dniu.
I - jak w tłusty czwartek - pogadanka na deser.
Dziękuję.
![]() |
chlor @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 14:47 |
27 lutego 2025 19:32 |
No tak, zapominamy o Szwecji. Przecież tutejsi poważne plany wiązali nie z Niemcami tylko ze Skandynawią. Do niemców to tylko czasem na dorywcze roboty. Podobnie było i jest na Kaszubach.
![]() |
cbrengland @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 20:10 |
No więc cała polska polityka to wnioskowanie na podstawie szczątkowych przesłanek. A do tego jeszcze cała historia tego nieszczęsnego kraju ma taki sam charakter.
Mówisz Michalkiewiczem :-)
Popatrz, a ja jestem poza Polską i jest ona dla mnie tylko jedna. Mówię po polsku, myślę po polsku, żyję polską kulturą i to z czasów PRL. A już nie raz o tym wspominałem. Pomimo tego socjalizmu, Polska byla Polską. I miala polską kulturę. Tak, tak właśnie. Nawet, jak był to jazz, polski jazz nawet.
Co mamy dzisiaj w Polsce? Nie wiem. Nie byłem już całe lata. A że spytam, do której Polski miałbym pojechać? Tak, pojadę. Pojadę na Górny Śląsk. To jest mój Heimat. I bez obrazy. To jak wiemy jest nieprzetłumaczalne na j.polski niemieckie słowo, tak ogólnie, mała ojczyzna. I tyle.
________
![]() |
stanislaw-orda @Zdzislaw 27 lutego 2025 19:04 |
27 lutego 2025 20:56 |
Ja dostałem na egzaminie wstepnym punkty za pochodzenie (robotniczo-chłopskie) . W moim przypadku były zbędne, bo uzyskałem ja tyle wysokie oceny, że załapałbym się i bez tych punktów.
![]() |
K-Bedryczko @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 21:02 |
na mecz Lecha serdecznie Cię Gabriel zapraszam. Niesamowita atmosfera wielkopolska. Serio, też jestem zirytowany.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 21:03 |
Tak uściślając te narody które tu opisałeś to są plemiona i ten, jak to określiłeś - nadnaród który został tutaj utworzony za PRLu wszystko robi żeby tą plemienność podtrzymać żeby tylko nie wytworzyła się w ludziach świadomość narodowa i klasowa, bo wtedy nadnaród nie będzie mógł na Polakach pasożytować.
PiS jakby próbował tą świadomość narodową i klasową wytworzyć tylko tak jakoś po omacku, ale niestety zaprzestał.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski |
27 lutego 2025 21:05 |
Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin i imienin!
![]() |
K-Bedryczko @Kuldahrus 27 lutego 2025 21:03 |
27 lutego 2025 21:06 |
problem z pisem jest taki, że zaczęli byś chermetyczni. Odrzucali wszystkich którzy nie byli z jądra. To moim zdaniem ich zgubiło.
![]() |
Kuldahrus @K-Bedryczko 27 lutego 2025 21:06 |
27 lutego 2025 21:20 |
PiS był wręcz za mało hermetyczny i zbyt otwarty, ale nie na tych co trzeba. Ich zgubiło to, że przestali, nawet po omacku, przykładać się do tworzenia polskiej świadomości narodowej i klasowej, a zaczęli powoli odchodzić w stronę tworzenia "patriotycznego" stada baranów. Czyli to samo co u platfromersów, tylko ze zmienionym wektorem.
Przecież tylko dlatego głosowało się na PiS że był pierwszą partią od 30 lat z jakąkolwiek poważną ofertą, no a jak zaczną zmieniać się w drugą platformę albo w drugą konfę to po prostu przestaną istnieć.
![]() |
K-Bedryczko @Kuldahrus 27 lutego 2025 21:20 |
27 lutego 2025 21:37 |
ja także na nich głosowałem, moim zdaniem ich koncepcje w 2 kadencji były kompletnie z czapy, oderwane od narodu. Mam na myśli 5 dla zwierząt, podatki dla firm, nepotyzm w obsadzaniu satnowisk na przykładzie ARiMR. Zganianie na podwładnych - Pan Błaszczak. To w tej chwili pamiętam. I sposób prowadznie kampanii Pana Nawrockiego moim zdaniem jest właśnie taki. Taki hermetyczny.
![]() |
Kuldahrus @K-Bedryczko 27 lutego 2025 21:37 |
27 lutego 2025 21:49 |
To są pierdoły, a 5 dla zwierząt akurat była niezłym pomysłem(może całkowity zakaz hodowli był zbyt surowy, wystarczyło zaostrzyć przepisy, ale też mieliśmy bat unijny nad sobą więc trzeba było ich czymś zadowolić).
PiS się zaczął wykolejać w momencie jak zaczął odchodzić od swojej podstawowej oferty.
![]() |
K-Bedryczko @Kuldahrus 27 lutego 2025 21:49 |
27 lutego 2025 21:55 |
A ja sądze, po tym co słyszałem od przedsiębiorców i od pracowników państwowych, że to nie były pierdoły. Z pogardą mówiono o gwałtownych bonusach fianansowych przed wyborami... A furia było w zwiazku ze zbożem z Ukrainy. Tak można powiedzieć, że zaczęli odchodzić od swojej oferty.
![]() |
Kuldahrus @K-Bedryczko 27 lutego 2025 21:55 |
27 lutego 2025 22:06 |
Zboże z Ukrainy było niejako nad naszymi głowami, kto by nie rządził i tak by je przepuścił.
Położyli komunikację i chcą ją przykryć patriotyczną cepelią, no i puszczają oczko do liberałów, duży błąd który zniechęca przekonanych wyborców, a nie przysparza nowych.
![]() |
valser @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:06 |
27 lutego 2025 22:11 |
Dla odswiezenia pamieci...
https://www.facebook.com/ludzieprzeciwkozamordyzmowi/videos/147649627115301
do tego jeszcze sciema z wyborami kopertowymi. Niech spadaja razem z Tuskiem i jego ekipa do Niesiolowskiego na szczaw.
![]() |
Kuldahrus @valser 27 lutego 2025 22:11 |
27 lutego 2025 22:13 |
Tak jak napisałem pierdoły, ale nie trollujmy już, bo to inny temat całkowicie.
![]() |
valser @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:13 |
27 lutego 2025 22:21 |
Temat jest zapetlony. Od 1944 roku bolszewia sie zagniezdzila w kazdym istotnym elemencie publicznego zycia - polityka i media sa najbardziej wyeskponowane, ale czego sie nie tyknac, to schemat operacyjny jest ten sam. Ostatnio stary Englert dziad obstawil w roli swoja corke w Teatrze Narodowym w spektaklu, ktory sam rezyseruje, w mediach masz Wojewodzkiego, Mellera i cala reszte beztalencia ustawionego po ukladach. Podobnie jest na uniwersytetach, notariatach, szpitalach, prokuraturach, sadach, spoldzielniach mieszkaniowych i dlugo by jeszcze wymieniac.
Braklo ekipy, ktora by zrobila z tym bardakiem jakis Ordnung. No, ale wiadomo, ze do tego trzeba mlota, szlifierki katowej i palnika, zeby sie tego czerwonego dziadostwa pozbyc.
![]() |
klon @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:06 |
27 lutego 2025 22:26 |
<<<Zboże z Ukrainy było niejako nad naszymi głowami... >>>
Wszystko i (prawie) zawsze dzieje się "ponad naszymi głowami" i żadna z partii, łącznie z PiS, nie jest w stanie prowadzić samodzielnej polityki. Po wyborach 2015, premierem została B. Szydło i to był chyba jedyny czas w którym można było mówić o w miarę niezależnej polityce rządu w Wawie. Szybko jednak wprowadzono "bezpiecznik" w postaci M. Morawieckiego.
David dokończył "dzieło zniszczenia". Ludzie nie zapomnieli kto "zamykał" lasy i małe firmy.
ps. Rozbicie na plemiona nie pozwala uzyskać lepszej umowy kolonialnej.
![]() |
Kuldahrus @valser 27 lutego 2025 22:21 |
27 lutego 2025 22:32 |
To prawda. Tylko skoro nie mamy odpowiedniego "punktu podparcia" żeby ich odkleić to trzeba (przynajmniej) wytworzyć świadomość u ludzi. Ludzie świadomi nawet jak będą pod butem, ale będą pamiętać o tym, że nie są biomasą która na nic nie zasługuje oprócz pracy na rzecz okupanta, to będą niesterowalni, zaczną tworzyć "drugi obieg", który w końcu zacznie rozsadzać System.
PiS zaczął to robić, ale się zatrzymał w pół kroku.
![]() |
Kuldahrus @klon 27 lutego 2025 22:26 |
27 lutego 2025 22:33 |
Nie ciągnijmy tego, bo jest poza tematem całkowicie i tylko trollujemy.
![]() |
BTWSelena @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:13 |
27 lutego 2025 22:39 |
Aż mnie podniosło,gdy kuknęłam na linka w komentarzu Valsera.Powróciła zmora tych nakazów i zakazy -idiotyzmy Cowidowe.Myślę,że gospodarz się nie obrazi bo notka dotyczy własciwie Polski "dwa narody".
W tym czasie było na świecie więcej tych pierdół i ostrej jazdy narodów.W landzie Baden-Württemberg gdzie mnie uwięziła covidoza było jeszcze gorzej i durniej...niż w Polsce. Może nie we wszystkich landach,ale tam gdzie byłam -czysty wprost horror,włącznie z donosicielstwem za niesubordynację.
![]() |
valser @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:32 |
27 lutego 2025 22:46 |
Ludzie z PiS to naiwne typy o mentalnosci dowodcow AK, z prezesem wlacznie, ktorzy maja nadzieje, dogadac sie w sposob cywilizowany, na demokratycznych zasadach, z enkawudowska bandyterka. Mysle jednak, ze ta poniewierka i degradacja, ktora co tydzien od ekipy Tuska przelykaja, niczego ich nie nauczy, tak jak smierc Lecha Kaczynskiego nie zreflektowala brata do jakis skutecznych dzialan.
PiS zrobil wiele rzeczy, ale ani jednej w istotnych tematach. Osiem lat to sporo czasu, zeby przekopac wszystko recznie lopata i wyrugowac wszystkie chwasty, ale wtedy trzeba byloby postawic na ludzi spoza ukladu, co w ich przypadku nigdy nie wchodzilo w gre i nie bylo brane pod uwage. Elektorat PiS zachowuje sie adekwatnie do tego jak jest traktowany, innym slowem cierpi na syndrom bitej zony.
Ja na szczescie jestem wolny od tych dylematow na kogo glosowac, nie tylko z tego powodu, ze mieszkam za granica i mnie te sprawy osobiscie juz nie dotycza. Jak mieszkalem w Polsce to tez wolalem miec wiecej szacunku do siebie i nie wybierac partaczy, ktorzy sa dziesieciokrotnie pod kazdym wzgledem slabsi ode mnie.
![]() |
Zdzislaw @valser 27 lutego 2025 22:21 |
27 lutego 2025 22:53 |
Te proste mechaniczne środki zaradcze mogą się okazać nieskuteczne, wręcz zabójcze. Bo przecież ta zaraza nie jest głupia. Oni przecież reprezentują jakąś wartość "społeczną" (oczywiście oprócz najważniejszej dla nich wartości klanowej) i obwarowani są sprzyjającymi im przepisami prawa. Typowy przykład to prawo "dopuszczania" do zawodów prawniczych. Nawet takie "głupie" funkcje, jak "zarządzanie nieruchomościami", "usługi ochrony mienia" ... też są tylko dla swoich.
![]() |
valser @Zdzislaw 27 lutego 2025 22:53 |
28 lutego 2025 00:04 |
Mozna sie spierac o metody, srodki, ich skutecznosc i zasadnosc stosowania.
To co jest oczywiste, to fakt, ze nie bylo woli nakierowanej na wytepienie, natomiast byla wola ukladania sie. Dyskusje, polemiki, danie pola do popisu na rozne demonstracje, protesty, potem negocjacje.
Teraz jest juz pozamiatane. Zostaly jeszcze tylko wybory prezydenckie do przerzniecia.
Przydalaby sie jakas polska wersja Trumpa. Pomarzyc mozna.
![]() |
qwerty @valser 27 lutego 2025 22:46 |
28 lutego 2025 06:34 |
Niestety, masz rację.
![]() |
qwerty @Kuldahrus 27 lutego 2025 22:32 |
28 lutego 2025 06:37 |
PiS jest dzieckiem systemu i poza systemowe wyobrażenia nigdy nie wyjdzie. Nie jest do tego zdolny.
![]() |
qwerty @Kuldahrus 27 lutego 2025 21:20 |
28 lutego 2025 06:41 |
Czas pokazał, że to była ułuda nie oferta. Za obronę pisu ewaryst mnie wywalił. Wizja partii kadrowej nie masowej po Smoleńsku pokazała całkowite oderwanie od realiów.
![]() |
qwerty @Kuldahrus 27 lutego 2025 21:03 |
28 lutego 2025 06:42 |
Dlatego polski lud nie nadaje się do posiadania własnego Państwa.
![]() |
zkr @valser 27 lutego 2025 22:46 |
28 lutego 2025 06:44 |
"+" za komentarz
> Ludzie z PiS to naiwne typy o mentalnosci dowodcow AK, z prezesem wlacznie, ktorzy maja nadzieje, dogadac sie w sposob cywilizowany, na demokratycznych zasadach, z enkawudowska bandyterka
I podobnie jak niektorzy dowodcy AK daja sie wciagac w rozne prowokacje
![]() |
olekfara @qwerty 28 lutego 2025 06:42 |
28 lutego 2025 08:29 |
A gdzie i kiedy lud posiadał jakiekolwiek państwo?
![]() |
olekfara @qwerty 28 lutego 2025 06:41 |
28 lutego 2025 08:35 |
To wszystko partie kadrowe na pozime góry, na dole to czystej wody komuna, zarówno w PIS jak i w KO. Żerują na najniższych instynktach. Damy wam wszystko? Nigdy zaś nie stworzymy warunków, żebyście to osiągneli własną pracą.
![]() |
Zdzislaw @OjciecDyrektor 27 lutego 2025 14:43 |
28 lutego 2025 09:27 |
Pańskie obserwacje są zapewne - częściowo - słuszne, lecz na pewno ich interpretacja błędna. Ja urodziłem się i wyrastałem przez lat czternaście na wsi poniemieckiej na Pomorzu i wiem, co piszę. W 1963 roku mój ojciec, zbudowawszy na gdańskiej Olszynce, na zakupionej działce 1,6 ha, domeczek "3-pokojowy", z czego jeden "pokój" został przeznaczony dla konia, krówki i dwu prosiaczków, sprzedał wiejskie gospodarstwo za "oszałamiającą" kwotę 15.000 zł, załadował cały majdan wraz z żoną, dwójką dzieci (1-sze i drugie, w tym ja, było wtedy w szkołach) do ciężarówki marki Skoda i zjechał tuż przed świętami Bożego Narodzenia 1963 do wspomnianego domeczku, by tam z wysiłkiem wielkim prowadzić "pionierskie" życie przez dobrych kilka lat.
A wracając do Pańskich obserwacji to podejrzewam, że dzierżawy gruntów od PGR-ów nie wynikały z braku ziemi własnej, lecz z jej niedoboru. Był to już czas, gdy gospodarstwa kilkuhektarowe, nie pozwalały wypracować środków na utrzymanie i rozpoczął się proces, efektem którego obecnie mamy miliony "rolników", z czego bardzo niewielki odsetek żyje z rolnictwa, dzierżawiąc ziemię gdzie się da, głównie u tych "milionow". Nota bene sutuacja się odwróciła poniekąd, bo PGR (na wsi o ktorej pisałem), a dokładniej niemiec, który to wykupił, dzierżawi sporo gruntów (a może wykupił) należących niegdyś do chłopow, w tej liczbie do mojego ojca. Rzut oka na mapę wszystko to objaśnia.
![]() |
qwerty @Zdzislaw 28 lutego 2025 09:27 |
28 lutego 2025 09:56 |
dzieżawy wynikały z doktryny wlasnośc tylko państwa. stąd też użytkowanie wieczyste.
![]() |
qwerty @olekfara 28 lutego 2025 08:35 |
28 lutego 2025 09:56 |
kadry decydują o wszystkim. klasyk ...
![]() |
Zdzislaw @qwerty 28 lutego 2025 09:56 |
28 lutego 2025 11:15 |
To nie dotyczyło własności rolnej
![]() |
klon @valser 28 lutego 2025 00:04 |
28 lutego 2025 11:29 |
<<<Przydalaby sie jakas polska wersja Trumpa. >>>
Też bym chciał, ale nie widzę na to szans. Trump jest "emanacją" określonych sił, które mają wolę i siły aby zrobić co zrobić należy.
W PL nie ma takiej grupy.
![]() |
bosman80 @gabriel-maciejewski |
28 lutego 2025 12:28 |
"Te dwa narody żyją po sąsiedzku z narodem podlaskim, który jako jedyny chyba na całym obszarze dzisiejszej Polski czuje się narodem Polskim. Wszystko przez to, że ma na swoim terenie sporą ilość Białorusinów i Ukraińców."
Oczywiście trzeba rozróżnić woj. Podlaskie od historycznego/geograficznego Podlasia. Bo to się pokrywa jedynie częściowo.
Może tam na Podlasiu w woj. Lubelskim, to i trochę Ukraińcow mieszka. Dalej na północ, w woj. Podlaskim ilość Ukraińców jest śladowa. Nieporównywalnie więcej jest ich w Poznaniu, nie mówiąc już tradycyjnie o Wrocławiu, itp.
Co do tezy, że "naród podlaski" (w kontekście woj. Podlaskiego) czuje się narodem Polskim, to się zgodzę.
Mimo że w jego skład wchodzą i Kurpie (Łomża) i dawna Grodzieńszczyzna (Sokółka), pogańska Jaćwież (Augustów i Suwałki), "prawosławie albo śmierć" z południa i okolic Hajnówki, herbowa do dziś szlachta zaściankowa (Nowe Piekuty, Szepietowo, Tykocin, aż w sumie do Wysokiego Mazowiecka i Brańska z drugiej strony). I to są bardzo duże różnice, które widać na co dzień, gdy się wszyscy zjadą do Białegostoku.
To nie są na pewno to Białorusini na naszym terenie. Których aktualnie może być ich pewnie z 50 tys. To tym bardziej nie Ukraińcy, których pewnie jest ze ~20% populacji Białorusinów, rezydujących w woj. Podlaskim.
A co takiego? :-) Może jeden "dowód anegdotyczny" uda mi się jeszcze dziś opisać w notce.
![]() |
Kuldahrus @qwerty 28 lutego 2025 06:42 |
28 lutego 2025 16:37 |
Dlatego, że doszło do usunięcia społeczeństwa i rozbicia na plemiona, a państwo, aby istnieć potrzebuje świadomych obywateli/poddanych. Zawsze tak to działało, kiedy Kościół niósł gdzieś zasady cywilizacji to najpierw rozbudzał świadomość, a za tym szła wspólnotowość(grupa ludzi która podporządkowuje się jednemu celowi).
Im bardziej człowiek świadomy tym mniej poddaje się sterowaniu i tym bardziej potrafi odsunąć na bok swoje wymysły i zobaczyć całą złożoność sytuacji.
Chyba, że państwo jest sztucznym tworem narzucanym siłą, ale to jest coś innego.
![]() |
MZ @stanislaw-orda 27 lutego 2025 20:56 |
28 lutego 2025 16:51 |
Też nie były mi potrzebne punkty za pochodzenie rob-chłop.
![]() |
MZ @klon 27 lutego 2025 22:26 |
28 lutego 2025 16:56 |
A kolczykowanie kur!!!
![]() |
klon @MZ 28 lutego 2025 16:56 |
28 lutego 2025 18:08 |
Kolega Nawigator kpi, czy rzeczywiście zaszło to już tak daleko?
![]() |
MZ @klon 28 lutego 2025 18:08 |
28 lutego 2025 18:52 |
No przecież był taki projekt PIS-u ,ale wyśmiano publicznie...
![]() |
MZ @MZ 28 lutego 2025 18:52 |
28 lutego 2025 18:52 |
Podobno od 5-ciu kur na podwórku.