Duduś Fąferski vs Poldek Wanatowicz
Zacząłem oglądać wczoraj ponownie jeden z moich ulubionych filmów czyli Moneyball. Jest to fil o sporcie nakręcony tak, jak powinien być, moim zdaniem, nakręcony film o sporcie. Czyli pokazane jest tam, że sport to pewien sposób prezentowania dramatycznych zdarzeń, które jednak nie dadzą się przewidzieć do końca. Pointa zaś zawsze jest zagadką. No chyba, że ją ktoś opłacił, wtedy nie. No, ale przyjmijmy, że jest. W filmie tym chodzi o to, że wszyscy budują napięcie i prezentują tę swoją dramaturgię w pewien ujednolicony sposób. Główny zaś bohater, grany przez Brada Pitta chce zmienić sposób przygotowania narracji – nie łamiąc zasada gry – ma zamiar zwyciężyć. Nie powiem Wam jak to się kończy, choć niektórzy wiedzą.
Przyjmijmy więc, że do zwycięstwa konieczna jest zmiana narracji, ale tylko wtedy kiedy chodzi o prawdziwą grę, w nie grę ustawioną, czy też grę, w której widownia spodziewa się stałych fragmentów i tych samych popisów, czyli jakiś wrestling.
Zmiana zasad w prawdziwej grze może się odbywać na dwa sposoby – w zgodzie z zasadami i przeciw tym zasadom. I w jednym i w drugim przypadku jest dla przeciwnika tajemnicą, choć w tym pierwszym obserwator może coś niecoś zrozumieć ze zmiany.
W Polsce, by osiągnąć sukces w polityce nie dokonuje się żadnych zmian narracji lub dokonuje się ich wbrew zasadom. Udając jednocześnie kogoś kim się w istocie nie jest, albowiem takich przemian domaga się publiczność i to ją przede wszystkim należy brać pod uwagę. Czy publiczność wie jak wygrywać? Nie, tylko jej się tak zdaje. Najważniejszą i najbardziej tragiczną w dziejach zmianą, która miała Polsce przynieść sukces, a przyniosła katastrofę, była wizerunkowa zmiana socjalisty Pisłudskiego w Piłsudskiego hetmana, stojącego na czele bojowej szlachty. Ani on nie był hetmanem, ani szlachta nie była szlachtą. Tę podmianę, czysto gazetową, ktoś zdemaskował w końcu i zakończyło się to dla nas tragicznie.
No, ale przejdźmy do czasów współczesnych, bo zaraz się tu zacznie dzika dyskusja o Piłsudskim, z której nie wyjdziemy. Jak wyglądają narracje polityczne dzisiaj i jak wyglądaj zasady kampanii? Tak, jak napisałem w tytule – to jest konfrontacja Dudusia Fąferskiego z Poldkiem Wanatowiczem. Jeśli ktoś nie wie o co chodzi, niech obejrzy serial „Podróż za jeden uśmiech”.
Takie wrażenie można odnieść obserwując poczynania wszystkich kandydatów. To znaczy wszyscy oni chcą być jak Poldek Wanatowicz, a do tego większość z nich chce wrobić jednego w rolę Dudusia. Tym Dudusiem ma zostać Trzaskowski, który do tej roli pasuje jak mało kto, zwłaszcza, że zagrał, jako dziecko w kompletnie sfingowanym filmie dla dzieci, którego celem było chyba wyłudzenie pieniędzy z TVP. bo nie mogę sobie wyobrazić, że mogłoby nim być coś innego. No, ale wracajmy do naszej metafory. Poldków Wanatowiczów, opartych na pierwowzorze, który został brawurowo zagrany przez Henryka Gołębiewskiego mamy aż nadto. Duduś zaś jest jeden i wszystkich to niesamowicie bawi. Głównie dlatego, że Trzaskowski sam się podkłada, napisał nawet książkę, w której relacjonuje swoje przygody podwodne oraz różne niebezpieczeństwa, będące rzekomo jego udziałem. I przypomina w tym nie Dudusia, ale Stefka Burczymuchę, co słusznie zauważył szef grupy Poldków Wanatowiczów czyli Stanowski, zachowujący się dokładnie według scenariusza serialu „Podróż za jeden uśmiech”.
My zaś musimy się zastanowić, co by powiedział na to Brad Pitt z filmu Moneyball, który gra w tym filmie prawdziwego menedżera, prawdziwego klubu baseballowego. Otóż on by powiedział tak – kampania to nie film. Kampania jest sposobem dramatyzowania zdarzeń, których finał pozostaje zagadką, no chyba, że został opłacony. Niekoniecznie pieniądzem. Następnie zaś Brad Pitt przeszedłby za kulisy i zaczął tłumaczyć sprawy w sposób następujący: wszyscy znacie serial Podróż za jeden uśmiech i każdy chciałby być Poldkiem, bo jest on wesoły, zaradny, potrafi o siebie zadbać. No, ale kampania to nie film. Heniek Gołębiewski zaś, który grał Wanatowicza skończył na dnie. I trzeba go było z tego dna wyławiać, a kiedy to zrobiono okazało się, że jest istotą godną pożałowania. I nic w nim nie zostało z Poldka Wnatowicza. Filip Łobodziński, grający Dudusia Fąferskiego też nie miał lekkiego życia, ale ostatnio, jak można było sprawdzić, pracował chyba w Najwyższej Izbie Kontroli. Tego żaden kampanijny scenarzysta nie zauważył, bo i po co? Dla niego bowiem kampania to scenariusz serialu, gdzie bohaterowie prezentują się w sposób kokieteryjny, by uwieść publiczność.
Powtórzmy więc raz jeszcze – kampania to nie film, ale taka sekwencja zdarzeń, która przypomina mecz w prawdziwej lidze, gdzie liczą się pieniądze, a finał tej rozgrywki nie jest znany.
Jeden zaś z bohaterów serialu, który koniecznie chcą odegrać przed naszymi oczami spindoktorzy kampanii, pracuje dziś w NIK, albo pracował do niedawna. Szefem zaś NIK jest Banaś. Człowiek, którego ci spindoktorzy próbują wrobić w rolę Dudusia, zatrudniał za to do niedawna panią, oskarżoną o zamordowanie księdza Blachnickiego. Kampania to naprawdę nie film.
Wczorajsza debata miała wskazać, że wszyscy zebrani w TV Republika grają w jednej drużynie, zaś jedynym dla nich zagrożeniem jest Trzaskowski, który udaje Stefka Burczymuchę, jak to powiedział Poldek Stanowski. Otóż nie jest to prawda. Wszyscy zebrani w tym studio, o czym informowali nas wcześniej, w dodatku wielokrotnie, dziennikarze TV Republika, grają przeciwko Karolowi Nawrockiemu. Grają imając się wszystkich żywych w polskiej tradycji nieczystych i nieskutecznych chwytów, jakie udało im się poznać i opanować. Można więc założyć, że wesoła zabawa, którą momentami przypominała wczorajsza debata, była nieco udawana. Jak bardzo to się okaże w czasie dalszej kampanii i samych wyborów. Na razie wskazano na Trzaskowskiego, jako tego, który najbardziej się wyróżnia, albowiem nie pojawił się w studio, i z niego Poldek Stanowski szydzi najbardziej.
Po co przyszli na debatę panowie Mentzen i Hołownia trudno dociec, ale wiadomo po co przyszedł tam poseł Braun. Po to, by udawać hetmana szykującego się do decydującej rozprawy ze zbuntowanymi kozakami. Czyli odegrać raz jeszcze całkiem fałszywy, historyczny format, zdemaskowany po wielokroć, choćby na tym blogu. To nie jest jednak ważne, albowiem chodzi o pewien rodzaj przedstawienia i zdobycie głosów publiczności. Moje zaś domaganie się wskazania istoty zjawiska, jako podstawy sukcesu realnego jest śmieszne, albowiem w żaden sposób nie łączy się z tą kampanią. I tu po raz kolejny wskażmy, co powiedział by Brd Pitt z filmu Moneyball – kampania to nie film. Z całą zaś pewnością nie jest to taki film, który pozostaje w sferze marzeń, nie został nigdy zrealizowany, bo nie było budżetu. Poseł Braun zaś właśnie w takim filmie gra. I trudno przypuszczać, by o tym nie wiedział. Jeśli ktokolwiek bowiem na tym boisku jest świadomy okoliczności, to właśnie on. Przeciwko komu gra poseł Braun? Tak jak wszyscy przeciwko Karolowi Nawrockiemu. Jakie zagrywki stosuje? Wskazuje na problemy, których ani w kampanii, ani prawdopodobnie później prezydent nie rozwiąże. One pozostaną nierozwiązane nawet wtedy kiedy sam Braun zostałby prezydentem. Podnosi się zaś te problemy po to, by prócz istniejącego już dziś, trwałego podziału w narodzie, wykopać pomiędzy ludźmi kolejny rów. Ten zaś będzie nie do zasypania, albowiem w grę wchodzić będą emocje stale podsycane i bardzo głębokie. Owo podsycanie dokonuje się za pomocą aranżacji takich, jak ta niedzielna, w której posłowi Braunowi wręczono atrapę szczerbca, puszczono sztuczne ognie, zaś bractwo kurkowe przebrane za szlachtę wznosiło okrzyki. Za zapleczu zaś całej imprezy siedział Olszański, który później nagrał takich speech, gdzie namawiał Mentzena, by przekazał swoje głosy Braunowi. Na widowni zaś siedział Pitoń, a na scenę, czy co tam było na środku, wyszedł Rola przebrany – chyba – za Irenę Kwiatkowską z serialu „Czterdziestolatek”. I tu po raz kolejny przywołajmy Brada Pitta – kampania to nie film.
Wszyscy uśmiechali się zagadkowo, jak ludzie w coś wtajemniczeni. W co? W robienie w bambuko publiczności. Oni wszyscy wiedzą, że to takie jaja, ale tej ciemnocie trzeba coś pokazać. To znaczy przekonać ją, że oto za chwilę rozegra się bitwa pod Beresteczkiem. Jeśli rozegra się jakakolwiek bitwa, to będzie to bitwa pod Mątwami. I o tym Grzegorz Braun powinien wiedzieć. Jego kolegów nie podejrzewam o takie subtelności, albowiem przemożne pragnienie oglądania siebie samych w lustrze odebrało im rozum już dawno.
Ta narracja – serialowo-filmowa – przeniesiona została do studia TV Republika, które to studio zadbało w ten sposób o wyniki własnej oglądalności. Ponoć Karol Nawrocki wygrał w tej debacie, ale to są oceny ludzi, którzy uważają, że kampania to jednak film. A tak nie jest.
Ktoś mi zaraz zarzuci, że Brad Pitt, wcale nie powiedział tego, co ja tu powtarzam. Oczywiście – ja to powiedziałem – właśnie dlatego, że kampania to nie film i rządzi się ona innymi prawami. Przeciwnikami zaś posła Brauna i jego kamaryli nie są ani Żydzi, ani Ukraińcy, którym ludzie ci, pardon, gówno mogą zrobić, ale my. To znaczy Polacy, którzy nie godzą się na popkulturowe rozwiązania w polityce i którzy usiłują się dowiedzieć, czy kandydaci na prezydenta w sposób odpowiedzialny podchodzą do historii. Na razie żaden z nich poza Nawrockim tego nie czyni. Wszyscy zaś uważają, że mecze, także wyborcze wygrywa się za pomocą gwiazd. Nie, wygrywa się je za pomocą zdobywanych punktów. Na dziś to tyle. Dziękuję za uwagę.
Miłego dnia. Przypominam, że można się jeszcze zapisać na konferencję w Gniewie.
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/udzial-w-12-konferencji-lul/
Targi Książki i Sztuki w Ojrzanowie odbędą się w dniach 5-6 lipca
W sklepie zaś jest nowa książka
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zeszyty-do-historii-narodowych-sil-zbrojnych/
tagi: historia braun dowodcy hetmani mentzen bitwy tv republika nawrocki rozgrywki narracje kampania podróż za jeden uśmiech kampanie
![]() |
gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:22 |
Komentarze:
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:41 |
"Oni wszyscy wiedzą, że to takie jaja, ..."
Jak najbardziej. Aby scenografia w "demokracji" dawała złudzenie realności, trzeba robić "jak w Ameryce", czyli organizowac debaty kandydatów na.... Wiadomo z grubsza na co, tylko nadal nie wiadomo po co, czyli do czego w Polsce potrzebny jest urząd prezydenta. No, ale przeciez nie mamy takich speców jak w Hollywood, totez imitacja w niczym nie przypomina realu.
![]() |
bolek @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:42 |
Nie dałem rady obejrzeć tego filmu do końca, ale po dzisiejszym tekście po prostu muszę ;-)
![]() |
gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 15 kwietnia 2025 09:41 |
15 kwietnia 2025 09:44 |
Bo koncentruje się na gwiazdorach
![]() |
gabriel-maciejewski @bolek 15 kwietnia 2025 09:42 |
15 kwietnia 2025 09:46 |
No weź, to jest tak świetny film, że hej
![]() |
Henry @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:46 |
Ta kampania to nie jest jakiś filmowy wrestling ;-)
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:46 |
Trochę, może obok tematu świetnej notki.
Wydaje mi się, że zadawane pytania, o dużym stopniu ogólności, były łatwiejsze niż na próbnej maturze, co widać było po "uczniach", którzy często robili skoki w boki, żeby na koniec jednym zdaniem odpowiedzieć. ;))
Chodziło o to, żeby obie strony "bawiły się" dobrze. Zarówno ci przed kamerami jak i widzowie.Co mówi lewacka Wiki?
W przeciwieństwie do dialogu, debata ma konfrontacyjny charakter, nie służy bezpośrednio rozwiązaniu problemu, a raczej przekonaniu słuchaczy.
![]() |
ArGut @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 09:58 |
Duduś RULEZ !!!
... nie, że prorocze, DYLAN śpiewał to 55 lat temu a Brat Pitt tym razem by nie powiedział, że kampania to nie film. Powiedziałby, że TŁUMACZENIE to nie SZTUKA ... a kudosy idą tam gdzie mają iść ...
![]() |
ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 10:01 |
Mnie Trzaskowski kojarzy się z Papkinem, ale porównanie do Dudusia bardzo trafne.
A tak poza tym:
No, ale cóż, kiedy ryby
Śpiewały tylko na niby,
Żaby
Na aby-aby,
A rak
Byle jak.
![]() |
gabriel-maciejewski @Henry 15 kwietnia 2025 09:46 |
15 kwietnia 2025 10:03 |
Nie, na końcu ktoś na pewno zginie. Strzelba musi wystrzelić
![]() |
gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 15 kwietnia 2025 09:46 |
15 kwietnia 2025 10:05 |
Zapomniałem o pytaniach...na przykład o takim - ile jest płci? To są problemy, którymi ma się zajmować przyszły prezydent
![]() |
gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 15 kwietnia 2025 10:01 |
15 kwietnia 2025 10:06 |
Tak naprawdę gra idzie o przekonanie się czy mecz jest ustawiony czy nie
![]() |
BTWSelena @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 10:03 |
15 kwietnia 2025 10:11 |
W pewnym sensie filmowym ma pan rację. Ostatnia "debata" wystrzeliła pizzą,gorącą herbatką i turystyką wyborczą.A nabój był bardzo celny ! Na szczęście darowałam sobie debatę...
![]() |
ArGut @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 10:13 |
A ... Brat Pitt powiedziałby też - mordowanie księży to nie polityka ...
![]() |
gabriel-maciejewski @ArGut 15 kwietnia 2025 10:13 |
15 kwietnia 2025 10:14 |
Oczywiście, że nie polityka. To kryminał
![]() |
gabriel-maciejewski @BTWSelena 15 kwietnia 2025 10:11 |
15 kwietnia 2025 10:14 |
Słusznie
![]() |
BeaM @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 10:05 |
15 kwietnia 2025 10:18 |
No to była największa żenada tego show, pokazująca nieudolne aspiracje widzów vel macherów TV Republika do trumpizmu. I najgorsze, że większość kandydatów na poważnie odpowiadała na to pytanie. Nieco obronił się Stano wyliczając, że płcie są cztery – męska z jajami i bez i tak samo ta druga.
![]() |
gabriel-maciejewski @BeaM 15 kwietnia 2025 10:18 |
15 kwietnia 2025 10:23 |
To było postawienie wszystkiego na głowie. Widoczne już wcześniej, kiedy pani Hejke powiedziała, że TV Republika przywraca ludziom normalność. Od kiedy to osoby dysfunkcyjne wypowiadają się o normalności?
![]() |
ArGut @bolek 15 kwietnia 2025 09:42 |
15 kwietnia 2025 10:27 |
NIEMOŻLIWE ... on jest świetnie zagrany i w GWIAZDORSKIEJ obsadzie a nie jakiejś takiej folklorystyczno - debatowej obsadzie ...
Brad Pitt, Jonah Hill, PhilipSeymour-Hoffman, Robin Wright, Chris Pratt ...
No i jest książka ... z jakże malowniczym tytułem ...
Moneyball: Sztuka wygrywania w grach Unfair
![]() |
BeaM @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 10:23 |
15 kwietnia 2025 10:30 |
A druga żenada wieczoru to było postawiene w miejsce nieobecnego Trzaskowskiego tej planszy z jego „zdjęciem najgorszym", to znaczy z taką koszmarnie wykrzywioną twarzą. Naprawdę brakowało jeszcze narysowania tarczy i rozdania wszystkim obecnym lotek, żeby sobie po każdej opowiedzi na pytanie strzelili do onego. Dobrze, że chociaż Braun im wytknął.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 10:05 |
15 kwietnia 2025 10:30 |
Jeszcze jedna informacja "obok". Za prezydentem stoi kancelaria.
W 2020 wydatki Kancelarii Prezydenta wyniosły (wraz z wydatkami niewygasającymi) 188,8 mln zł, a dochody 0,7 mln zł. Przeciętne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło 420 osoby, a średnie miesięczne wynagrodzenie brutto 10 680 zł.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kancelaria_Prezydenta_Rzeczypospolitej_Polskiej
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 10:39 |
Każdy kto zdawał jakis egzamin wiedział, że musi się przygotować z określonego przed egzaminem materiału dostępnego w różnych źródłach.
Następnie, np. wyciągał na "chybił trafił" pytanie i na nie odpowiadał.
W debacie powinno być tak, że wtedy na już znane pytanie odpowiadaliby pozostali kandydaci. Pytania powinny być zadawane zgodnie z wymaganiami/wiedzą jaką powinien się wykazać prezydent. Czy ktoś to kiedyś opisał?
![]() |
aember @BeaM 15 kwietnia 2025 10:30 |
15 kwietnia 2025 10:41 |
To akurat inicjatywa Jakubiaka.
![]() |
Gotoxy76 @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 10:49 |
"Bo koncentruje się na gwiazdorach".
Dobór ludzi pod względem predyspozycji do powierzonych zadań bo liczy się skuteczność. To mi się podobało w tym filmie.
![]() |
BeaM @aember 15 kwietnia 2025 10:41 |
15 kwietnia 2025 10:50 |
Inicjatywa umieszczenia tej planszy?
![]() |
bolek @ArGut 15 kwietnia 2025 10:27 |
15 kwietnia 2025 10:51 |
Spoko, obejrzę :-)
Btw, ja bym to przetłumaczył "Sztuka wygrywania niesprawiedliwej gry", ale ja się nie znam ;-)
![]() |
bosman80 @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 10:51 |
Moneyball to PAN Trener Adrian Siemieniec, prowadzący obecnie Jagiellonia Białystok
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adrian_Siemieniec
I jego sławne: "nikt nie zabroni nam marzyć"
Podemujący w Wielki Czwartek u siebie w Białymstoku, Real Betis z Sewilli w zmaganiach 1/4 Pucharu Konfederacji UEAFa.
https://www.uefa.com/uefaconferenceleague/match/2044836--real-betis-vs-jagiellonia/
![]() |
aember @BeaM 15 kwietnia 2025 10:50 |
15 kwietnia 2025 10:58 |
Inicjatywa umieszczenia tej planszy?
Tak, ponoć on ją wniósł, a na pewno on odsłonił.
![]() |
BeaM @aember 15 kwietnia 2025 10:58 |
15 kwietnia 2025 11:04 |
No tak, a telewizja przyjęła to z całym dobrodziejstwem inwentarza... I nie było jednego przytomnego wśród organizatorów i gospodarzy, który by się zastanowił, czy taka scenografia nie zaniża przypadkiem poziomu tego show.
![]() |
stanislaw-orda @BeaM 15 kwietnia 2025 11:04 |
15 kwietnia 2025 11:12 |
Nie za bardzo było co ani jak zaniżyć. Może jeszcze gdyby stawali po kolei (albo i całą bandą) "na głowie" i dyndali kończynami.
|
onyx @Gotoxy76 15 kwietnia 2025 10:49 |
15 kwietnia 2025 13:07 |
Tu chodziło trochę o coś innego. W sporcie zawodowym gdzie przelewa się ogromne budżety główny nacisk kładzie się na predyspozycje zawodników i ciśnie z nich ostatnie poty. W teorii każdy jest najlepszy w swojej drużynie na danym stanowisku a jak trafia się lepszy to ten gorszy pakuje rodzinę w autobus i jedzie do innego klubu a często do innego stanu. W ten sposób każda drużyna to brygada gwiazd która powinna wygrywać wg tabeli finansowej bo bogaci wykupują najlepszych z biedniejszych zespołów. Trener z pomocnikiem od statystyk opracowali nową metodę i obliczali każdą pozycję graczy na boisku wg najlepszych średnich sezonu. W ten sposób jakiś gracz, który w swoim zespole grzał ławkę albo był na wylocie a pasował do statystyk trafiał do nowego teamu. Tym matematycznym sposobem kadra złożona ze średniaków zdobyła puchar. Trener zmienił wszystkie zasady obowiązujące w branży, które opierały się o wieloletnie układy partnerskie pomiędzy właścicielami klubów, trenerami a zawodnikami. Nigdy mu tego nie wybaczyli.
|
onyx @BeaM 15 kwietnia 2025 11:04 |
15 kwietnia 2025 13:17 |
Jeśli startować może jakaś agenda, która kupiła głosy i wystawia "maciaki" to znaczy, że ten cały system wyborczy żadnego poziomu nie posiada. Trzaskowski po prostu stchórzył bo drugiej wtopy by emocjonalnie nie przeżył. Szczególnie gdyby Stanowski zaczął mu czytać jak gromił rekiny i morskie węże z nożem w zębach.
![]() |
ArGut @onyx 15 kwietnia 2025 13:07 |
15 kwietnia 2025 13:23 |
> Trener zmienił wszystkie zasady obowiązujące w branży, które opierały się o wieloletnie
> układy partnerskie pomiędzy właścicielami klubów, trenerami a zawodnikami. Nigdy mu
> tego nie wybaczyli.
Właśnie CAŁY TRICK w tym, że niczego nie musieli mu wybaczać ... Pana Beane z panem od statystyk ZREDEFINIOWALI sposób zarządzania ... w Oakland Athletics ich pokochali a wszędzie dookołą uznali, że ta metoda napędza produkcję, sprzedaż i dystrybucje.
![]() |
orjan @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 13:28 |
Przyłączam się do Twojego wniosku, iz kandydaci grali przeciwko Trzaskowskiemu, ale naprawdę, to przeciwko Nawrockiemu. Ni eobecność tego pierwszego wprowadziła pewne zamieszanie w zamiarach. W rezultacie, szukając jakiegoś opisu należałoby nawiązać do typowych preferencji tłumków podwórkowych (od tłumu, a nie od tłuków). Następują wtedy podskoki wydobywania się z chaosu. Pojawiają się sojusze amorficzne. Amorficzność wynika z braku poczucia potrzeby wspólnego działania. Natomiast potrzeba wyróżnienia się z tłumku wywołuje (vide ruchy Browna) chwilowe ukierunkowania: wszyscy przeciwko nieobecnemu na zmianę z wszyscy przeciwko najsilniejszemu. Na słabego nie warto się rzucać.
Wczoraj skutkiem nieobecności Trzaskowskiego, najsilniejszym w tłumku był bezspornie Nawrocki. Trzeba mu sprawiedliwie przyznać, że stał niezachwiany jak mur. Dobre i to. Natomiast nieobecni nie mają racji a i tak dostają za swoje.
Pani Orjanowa właśnie przekazała mi, że odkryto tożsamość tego psychologa, który w Końskich, w ustronnym miejscu trenował Trzaskowskiego. Ma to podobno być osobiście ta sama psycholog, która ongiś trenowała Komorowskiego. To jest news!
Zaraz mi się skojarzyło, że jak jest jakieś ważniejsze spotkanie, to tłumaczem musi być zawsze ta sama pańcia co w Smoleńsku, wizycie sekretarza obrony USA itd. Ciekawe, czy ona i ta psycholog noszą psi łeb przytroczony do pasa?
![]() |
Drzazga @BeaM 15 kwietnia 2025 10:30 |
15 kwietnia 2025 14:57 |
Pan Jakubiak przytaszczył karton z Trzaskiem.
To odwet za karton z Nawrockim, z którym miał debatować Trzaskowski . Ale Nawrocki podjął rękawicę, chociaż tam w pisowskim betonie większość była na nie i że nie pozwalamy. Telefony grzały się do ostatniej chwili i w końcu pozwolono jechać Nawrockiemu.
I w ten sposób szambo powoli gotowało się do wybicia.
![]() |
Drzazga @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 14:58 |
Pan Jakubiak przytaszczył karton z Trzaskiem.
To odwet za karton z Nawrockim, z którym miał debatować Trzaskowski . Ale Nawrocki podjął rękawicę, chociaż tam w pisowskim betonie większość była na nie i że nie pozwalamy. Telefony grzały się do ostatniej chwili i w końcu pozwolono jechać Nawrockiemu.
I w ten sposób szambo powoli gotowało się do wybicia.
![]() |
Drzazga @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 15:19 |
Ja jednak nie zgodzę się, że wszyscy grają przeciwko Nawrockiemu. Wszyscy rozumieją do jakiej ściany doszli i chcąc nie chcąc weszli na pokład arki wyrzucając za burtę tego/ tych z którymi uratowanie się z potopu nie ma żadnych szans.
Co nie znaczy, że jeden ma sztylet, drugi nagana, trzeci truciznę itd ukryte w kieszeni czy pod płaszczem.
Rozumiem, że Pana przesłanie w tym tekście to - jesteśmy w Matrixie. Wszystko jest iluzją, grą i nie ma żadnej siły, nie istnieje żadna narracja, aby zmienić reguły tej gry, bo publiczność żąda zgranego repertuaru.
Nie wiem co z tymi wyborami będzie, ale tekst wysadza ostatnie istniejące jako takie kołki, które nazywamy punktami odniesienia.
To chyba najgorsza z możliwych propozycja.
Dlatego ludzie znerwicowani, otumanieni, ale już coś przeczuwający trzymają się starych, zdartych klisz, bo nie ma nic nowego, co byłoby na tyle wiarygodne jak choćby Bolek Wałęsa z Matką Boską w klapie w swoim czasie.
![]() |
Szczodrocha33 @stanislaw-orda 15 kwietnia 2025 09:41 |
15 kwietnia 2025 15:23 |
"Aby scenografia w "demokracji" dawała złudzenie realności, trzeba robić "jak w Ameryce", czyli organizowac debaty kandydatów na.... Wiadomo z grubsza na co, tylko nadal nie wiadomo po co, czyli do czego w Polsce potrzebny jest urząd prezydenta."
I dlatego m.innymi życie polityczne w Polsce przypomina ten filmik z boksującym Chaplinem, który zalinkowałem ostatnio.
![]() |
ewa-rembikowska @orjan 15 kwietnia 2025 13:28 |
15 kwietnia 2025 15:34 |
Ta od Komorwskiego to Jowita Kacik - specjalistka od kreowania wizerunku wroga. Ta od Trzaska to Natalia de Barbaro, która doradzała Tuskowi i PO. Ona podobno jest autorką pomysłu na skrajną polaryzację sceny politycznej i odczłowieczanie polityków i sympatyków PiS.
![]() |
bosman80 @orjan 15 kwietnia 2025 13:28 |
15 kwietnia 2025 15:39 |
Zaraz mi się skojarzyło, że jak jest jakieś ważniejsze spotkanie, to tłumaczem musi być zawsze ta sama pańcia co w Smoleńsku, wizycie sekretarza obrony USA itd.
W sensie żona gen. Dukaczewskiego z ex-WSI?
Najwyraźniej musi
![]() |
gabriel-maciejewski @Drzazga 15 kwietnia 2025 15:19 |
15 kwietnia 2025 15:51 |
Wcale nie takie jest moje przesłanie
![]() |
Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 10:05 |
15 kwietnia 2025 16:01 |
"Zapomniałem o pytaniach...na przykład o takim - ile jest płci? To są problemy, którymi ma się zajmować przyszły prezydent"
Bo pewnie zainspirowali się mową inaugracyjną Trumpa, który ogłosił że jest płeć męska i żeńska. Innych opcji nie ma, a ktoś kto chciałby kombinować
z osobą niebinarną, będzie miał poważne problemy z otrzymaniem paszportu np.
Ostatnio Trump dobrał się do dupy uczelniom, w wielu miejscach już skapitulowali i zlikwidowali m. innymi studia gender.
A teraz zamroził dotacje w wysokości ponad $2 miliardów dla Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjalistycznego czyli Uniwersytetu Harvarda.
Dlatego tak wyją i tupią.
No ale prezydent Trump posiada w swojej szafce narzędzia do uprawiania polityki.
Oprócz wielu poważnych i skomplikowanych narzędzi, posiada też proste, jak młotek i przecinak - dekrety prezydenckie.
Podpisuje w księdze, pokazuje z uśmiechem, i z głowy.
Prezydent w Polsce może przyczesać włosy i sprawdzić w lustrze czy garnitur na nim dobrze leży. I udać się na poranną kawę.
![]() |
Szczodrocha33 @Drzazga 15 kwietnia 2025 14:57 |
15 kwietnia 2025 16:04 |
"Pan Jakubiak przytaszczył karton z Trzaskiem."
No a gdzie Jakubiak zgubił słynna apaszkę?
Wyglądał z nią jak prawdziwy ziemianin.
Od razu by mu punktów przybyło w rankingach.
![]() |
BTWSelena @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:01 |
15 kwietnia 2025 16:47 |
"Ostatnio Trump dobrał się do dupy uczelniom, w wielu miejscach już skapitulowali i zlikwidowali m. innymi studia gender. "-- a niech to las ogarnie Szczodrocho,jak kliknęłam w internet to nie mogłam uwierzyć ,ze tyle "mądrości" szacownych magistrów-gender powstało.No nie dziwota,ze tyle płci zaczęło powstawać. Nie lubiłam tego Trumpka,ale od teraz mam sympatię.Kopa w d**** tej......................... nędzy....
![]() |
Szczodrocha33 @BTWSelena 15 kwietnia 2025 16:47 |
15 kwietnia 2025 16:56 |
Tak, niestety.
Lata prania mózgów zrobiły swoje, i duża część społeczeństwa tutaj w Stanach przypomina ludzi chodzących na wiece z udziałem Trzaskowskiego czy tej całej Biejat.
Media, w większości wrogie Trumpowi albo mające conajmniej niechętny stosunek do jego poczynań, trąbią wciąż o wzroście cen i rzekomym chaosie jaki wywołują posunięcia prezydenta.
Więc problem może być w następnym roku podczas "półmetkowych" wyborów do Kongresu, jeśli część zniechęconych ludzi zagłosuje na Demokratów i Republikanie stracą
i tak już rachityczną większość w kongresie.
Wtedy Trumpowi będzie trudniej przepchnąć wszystkie zaplanowane projekty.
![]() |
valser @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 17:17 |
To juz druga ustawka, ktora nie wychodzi poza teleturniej "jeden z dziesieciu". 30 sekund na zadanie pytania, 90sek. na odpowiedz i gong koncowy.
W roli Tadeusza Sznuka GojskaHejke.
Punktow za odpowiedz sie nie dostaje, liczy sie to, jak kto wypadl, czyli taki konkurs pieknosci inaczej.
Wychodzi na to, ze wyniki sa juz ustalone, tylko publika o nich dowie sie w maju.
To jest tak slabe wszystko i zalosne, ze bolszewickie "glosujmy bez skreslen" zaczyna wygladac na powazna oferte.
![]() |
gabriel-maciejewski @valser 15 kwietnia 2025 17:17 |
15 kwietnia 2025 17:22 |
Zabawa na sto dwa, wszyscy są przekonani, że biorą udział w domówce
![]() |
valser @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:56 |
15 kwietnia 2025 17:32 |
Chaos jest i on wynika z glupoty i bolszewickich rozwiazan, ktore sa wprowadzane z bomby i bez udzialu decyzyjnego zainteresowanych.
Taryfy celne, od jutra. To jest bolszewizm w czystej postaci.
Jak masz start upa, w ktory zainwestowales w ubieglym roku, dzisiaj masz oclony i niesprzedawalny towar, ktorego nie mozesz zwrocic i reklamowac, bo jakosciowo, terminowo jest OK.
idziesz na dno, bo jakis gostek, ktory sie dorobil na cichych ukladach i spekulacjach ma rewolucyjne pomysly na "uruchomienie gospodarki".
To sa oczywiscie fantazmagorie, bo zrobienie jakiegos nowego technologicznego projektu, to jest kilka lat walki non stop, bez gwarancji na sukces.
W Szwajcarii o clach, podatkach, ubezpieczeniach spolecznych decyduje sie w referendum, a na wdrozenie nowych rzeczy daje sie nawet trzy lata.
![]() |
valser @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 17:22 |
15 kwietnia 2025 17:42 |
Stanowski jest zaprogramowany na kabaret i beke z wyborow.
Takiej degrengolady, kpiny z urzedu do tej pory jeszcze nie bylo.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 17:49 |
Nasz były znajomy reżyser zalicza chyba ostatni etap "kontrowersyjnego" polityka, czyli wizyty na spendach szurii.
![]() |
Drzazga @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:01 |
15 kwietnia 2025 17:49 |
Oj wyją i nawet mu co po niektórzy życzą, żeby tak sobie zachorował na raka ( obciął dotacje). Problemy z przedłużeniem wiz, masz do października. Dziękuję i żegnamy.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 17:53 |
Co do debaty, to nie wiem, czy jednak wajcha nie została przestawiona i dlatego tak wszyscy na bążura naskakują. Trochę mi to przypomniało 2015r. kiedy Bronkowi wyciągnęli wtyczkę.
![]() |
gabriel-maciejewski @valser 15 kwietnia 2025 17:42 |
15 kwietnia 2025 17:56 |
wszyscy uważają, że to szczęśliwa okoliczność. Czekamy na konsekwencje. Nie sądzę, żeby ktoś oprzytomniał
![]() |
gabriel-maciejewski @Kuldahrus 15 kwietnia 2025 17:49 |
15 kwietnia 2025 17:56 |
On je sam aranżuje i tworzy to środowisko
![]() |
gabriel-maciejewski @Kuldahrus 15 kwietnia 2025 17:53 |
15 kwietnia 2025 18:11 |
Nie wiadomo. Dziś Banaś odpalił jakąś aferę. Nic z tego chyba nie wyszło, ale cały czas próbują
![]() |
DYNAQ @Kuldahrus 15 kwietnia 2025 17:53 |
15 kwietnia 2025 18:14 |
W samej rzeczy, wygląda tona przestawienie wajchy ,skoro sam-ci axel springer w newsweeku obśmiał rafałkełe.
![]() |
Drzazga @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:04 |
15 kwietnia 2025 18:16 |
Pijarowcy odradzili wszelkie dodatkowe rekwizyty. To jak aktorowi recytującemu wiersz najlepiej na czarno, żeby słuchacz skupił się na treści. Jak ma coś pomagać to mimika, intonacja. Cała reszta zaburza dotarcie. Bo się jedną z drugim zacznie zastanawiać czy mu to pasuje do garnituru, albo że źle zawiązał.
A tak - was wystarczył plus przekaz.
![]() |
Drzazga @DYNAQ 15 kwietnia 2025 18:14 |
15 kwietnia 2025 18:21 |
Obśmianie w Axel Springer to raczej mu miało pomóc.
![]() |
BeaM @valser 15 kwietnia 2025 17:42 |
15 kwietnia 2025 18:26 |
Wykorzystał tylko demotratyczne reguły gry. Kpiną z urzędu są przede wszystkim mierni kandydaci, a nie ci, którzy z tego poziomu miernoty szydzą. Dzisiaj jego kolega Mazurek w komentarzu do debaty w zasadzie wskazał na Nawrockiego, że był najlepszy, a po paru innych pojechał. Więc Stano tutaj odgrywa jakąś rolę, a przy okazji sobie dorabia. A wszystko to odwraca uwagę od ważnych rzeczy, które się dzieją w tle - są przecieki z Brukseli, że będą uwalać polskich hodowców drobiu pod jakimiś pretekstami. Tusk, jak się za to nie weźmie, to będzie miał przyspieszenie wyborcze.
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 17:56 |
15 kwietnia 2025 18:38 |
Z jednej strony to jest zabawne, ale z drugiej jak człowiek się temu przypatrzy lepiej to jest to wykorzystywanie mocno pogubionych ludzi, często starszych. Trochę to przypomina sprzedawanie samogotujących garnków za 500zł sztuka.
![]() |
qwerty @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 18:11 |
15 kwietnia 2025 18:39 |
Trzeba NIK wpuścić do NIKu, wtedy będą afery.
![]() |
qwerty @valser 15 kwietnia 2025 17:42 |
15 kwietnia 2025 18:42 |
Ołtarze urzędów okazują się paletami z siedziskami z płytek chodnikowych. Urząd jako wyższa forma bytu.
![]() |
gabriel-maciejewski @Kuldahrus 15 kwietnia 2025 18:38 |
15 kwietnia 2025 18:44 |
Właśnie obejrzałem nagranie jak wychwala Wiernikowską i mówi, że namawiał ją do wejścia w politykę. Do Senyszynowej mówi zaś - do widzenia pani profesor. Jak na antysystemowego kandydata, to trochę dziwne
![]() |
gabriel-maciejewski @qwerty 15 kwietnia 2025 18:39 |
15 kwietnia 2025 18:44 |
Ciekawe kto to zrobi
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 18:11 |
15 kwietnia 2025 18:45 |
Tak jest, nie mówię, że to już zaklepane, ale to jest jakiś objaw, że jakaś zmiana nastąpiła. Normalnie PiS i Nawrocki był jechany w przestrzeni publicznej na równo z platformersami, jeśli w ogóle ktoś platformersów jechał, bo raczej wychodziło zawsze na to że to PiS jest zły "bo coś tam".
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 18:44 |
15 kwietnia 2025 18:48 |
Antysystemowiec pełną gębą, normalnie :-)
![]() |
Kuldahrus @DYNAQ 15 kwietnia 2025 18:14 |
15 kwietnia 2025 18:49 |
Też prawda
![]() |
Kuldahrus @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 17:56 |
15 kwietnia 2025 18:52 |
Właśnie mało osób to zauważa, że co by nie mówić to są jednak wybory na urząd prezydenta, a nie na sołtysa.
![]() |
Drzazga @BeaM 15 kwietnia 2025 18:26 |
15 kwietnia 2025 18:55 |
Ja mam jeszcze takie podejrzenie, że to fortel całkiem niezły z wystawieniem " słabego kandydata", jeszcze gorzej niż kabareciarza z Ukrainy umiejącego grać na pianinie jedenastym palcem.
Bo ten Nawrocki fujarą nie jest. Natomiast ma tak być postrzegany.
![]() |
stanislaw-orda @DYNAQ 15 kwietnia 2025 18:14 |
15 kwietnia 2025 19:02 |
A gdy wygra ustawione wybory "nasz", wszyscy triumfalnie spoczną na laurach, że już zrobili wszystko co należało. A ktoryś kolejny przebieraniec robiący za "konserwatystę" pomarkuje przez cztery lata prezydentowanie w konwencji 'chciałbym, ale przecież nic nie mogę". Czy wszyscy już zapomnieli, jakie nadzieje łączono z prerzydenturą A. Dudy? Przeciez on także był "nasz",
![]() |
chlor @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 19:04 |
Nagle mnie tknęło, zapewne błędnie, że Duduś i Poldek są postaciami z pewnego typu komedii amerykańskich które (absolutnie nie wprost) były w istocie historiami o głupim goju i mądrym Żydzie.
![]() |
Szczodrocha33 @valser 15 kwietnia 2025 17:32 |
15 kwietnia 2025 19:05 |
"W Szwajcarii o clach, podatkach, ubezpieczeniach spolecznych decyduje sie w referendum, a na wdrozenie nowych rzeczy daje sie nawet trzy lata."
Referendum powiada pan?
Tak, to nieodłączne narzędzie demokracji.
Podam przykład tu z mojego podwórka.
Jakieś 5-6 lat temu rządzący od paru dekad w Portland i Oregonie liberałowie i postępowcy zarządzili referendum
w sprawie legalizacji twardych prochów: kokainy, heroiny, metamfetaminy i innych przyjemności.
Oczywiście zastrzeżono że tylko posiadanie małych ilości byłoby legalne, nie dystrybucja i handel. Bełkot głupiego Jasia.
Że niby jak złapią gościa z prochami to podejmie zobowiązanie że podda się terapii odwykowej i leczeniu, i nie pójdzie siedzieć.
Ludziska pogalopowali ochoczo i zatwierdzili w referendum.
Na efekty nie trzeba było długo czekać:
gość wykonujący taniec derwisza na mrozie z gołą dupą, dziewczyna robiąca dobrze facetowi w biały dzień ma ulicy, właściciele restauracji, barów, kafejek, liczący rankiem ślady w ścianie po kulach,
gówna na podłodze, wybite szyby i strzykawki i igły na posadzce.
Więc politycy zobaczyli co się dzieje i zdelegalizowali te prochy, tym razem bez referendum.
Nie ma co biadolić na cłami, większość została zawieszona na okres 90 dni, i nie wiadomo wcale czy którekolwiek będą w ogóle wprowadzone.
Cła na Chiny to odrębna kategoria, element większej układanki.
![]() |
Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 18:44 |
15 kwietnia 2025 19:07 |
"Ciekawe kto to zrobi"
Na pewno nie Banaś.
![]() |
Drzazga @stanislaw-orda 15 kwietnia 2025 19:02 |
15 kwietnia 2025 19:14 |
Był i nawet się starał, ale zaczęły mu opony na trasie wybuchać. Szydło też ledwie z życiem uszła.
![]() |
stanislaw-orda @qwerty 15 kwietnia 2025 18:39 |
15 kwietnia 2025 19:14 |
nie będzie. NIK nie zajmuje sie aferami, a wykonywaniem "planów kontroli". A plany kontroli zatwierdza naczelny rabin NIK-u i mowy nie ma , aby puścił tematykę mogącą ujawnic afrery. No chyba że znajdzie sie jakis inspektor-nadgorliwiec, ktory "pr5zy okaqzji" cos wyniucha. Ale takich, po casusie Michała Falzmana, w NIK mniej niż na lekarstwo. Tak więc nagrody i awanse są za teralizowanie planow konytroli, zwłaszcza w planowanych terminach. Wówczas wszyscy w równym tempie biegajaz taczkami, dym leci z komina, czyli fabryka pracuje bez przestojów i zrywów. Wszyscy sa zadowoleni, a że cala ta para idzie w gwizdek, to najmniejszy problem.
Postrzeganie urzędów centralnych i agend państwowych najwyzszego szczebla jako kompetetnych merytorycznych (ach te pieknie brzmiące nazwy) razi naiwnoscią. Przede wszystkim to zasoby etratowe dla dla nomenklatury politycznej i jej rodzin.
Cała reszta jest pozorem, czyli nieważna.
Ale największe curiosum w tym wzgledzie to nie NIK, ale Urząd Patentowy RP.
![]() |
gabriel-maciejewski @chlor 15 kwietnia 2025 19:04 |
15 kwietnia 2025 19:15 |
No, coś w tym jest...
![]() |
orjan @ewa-rembikowska 15 kwietnia 2025 15:34 |
15 kwietnia 2025 19:25 |
Dzięki. Personalia mają drugorzędną wagę. Tak naprawdę miałem na myśli, że najwyraźniej szczeble doradcze, koncepcyjne i techniczne po cichu obsadziła jakaś oprycznina. Chyba nawet po części rezydencyjna trochę z lewej, trochę z prawej na mapie
![]() |
gabriel-maciejewski @chlor 15 kwietnia 2025 19:04 |
15 kwietnia 2025 19:27 |
Tylko na odwrót. Żydem był Fąferski, bo choć drętwy i schematyczny reprezentował jakieś wpływy i moce. Wanatowicz zaś grany przez Cegiełkę, to aspirujący goj, który - jak to życie miesza się z fikcją - został, mimo talentu ze świata filmu wykluczony
![]() |
Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 19:53 |
Oglądałem dwa razy ten film chyba (Monneyball). Rewelacja. To przełamywanie utartych zasad i konsekwencja potem w realizacji swojego zamierzenia.
Ciekawe jest to porównanie do Dudusia i Poldka.
Przyszło mi do glowy, że Duduś też jest zakładnikiem tego, że jest fajny. I jak nagle nie będzie fajny przez moment to jego świat się zawali. A Poldek nie jest fajny i nie musi się tym przejmować.
![]() |
valser @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 19:05 |
15 kwietnia 2025 19:58 |
w Szwajcarii to element kultury politycznej, tradycje, ale przede wszystkim edukacji. W szkolach na lekcji trzeba do tego samego pytania przygotowac argumentacje za i przeciw, i wokol zyskow i strat toczy sie dyskusja.
Jak takie narzedzie idzie w rece spuszczonych z lancucha wolnosciowcow, to szansa, ze to sie zamieni w autoanihilacje jest duza. I ja to rozumiem i akceptuje. Jak ktos chce skakac na glowke z mostu w kierunku betonu, to droga wolna, pod warunkiem, ze nie wciaga w swoje szajby innych i nie cisnie tego jako obowiazujacy wzor.
![]() |
MarekBielany @gabriel-maciejewski |
15 kwietnia 2025 20:07 |
Parę lat temu zasnąłem przy oglądaniu filmu w telewizorze.
Wybudził mnie głos tłumacza:
...
w roli brata brad pitt
...
P.S.
To napewno nie był film o A'sO.
Sny zapomniane, ale jaki to był film ?
![]() |
valser @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 19:05 |
15 kwietnia 2025 20:12 |
Z clami chodzi o to, ze jak sie z bomby robi takie akcje, to prowadzenie biznesu zalezy od widzimisie jakiego goscia, ktory nie potrafi przewidziec wszystkich konsekwejncji swoich decyzji, ktore uderzaja od razu i bezposrednio w firmy i w konsumentow.
W takiej atmosferze tycznasowosci i niepewnosci nie da sie robic zadnych planow i robic jakis dalekosieznych strategii, bo sie na tym nie wyjdzie.
Ja oczywiscie nie placze, bo za sto Frankow dostaje 122 dolary. Sto dolarow kosztuje mnie tylko 81.50 franka. Kupuje po prostu taniej w Chinach niz trzy miesiace temu. Chcialoby sie powiedziec - tak trzymac.
No, ale ogladac to ze swojego miejsca i klaskac glupotom, to nie jest moje ulubione zajecie.
![]() |
MarekBielany @MarekBielany 15 kwietnia 2025 20:07 |
15 kwietnia 2025 20:30 |
Od dziesięciu dni remontują Odolańską od Bałuckiego do Kazimierzowskiej.
Budzi mnie głos pojazdów na gąsiennicach.
Stary Mokotów.
P.S.
Dobrze że nie ...
jest ?
![]() |
bosman80 @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 19:05 |
15 kwietnia 2025 20:38 |
Cła na Chiny to odrębna kategoria, element większej układanki.
Cła na Chiny padły pierwsze... Wystarczyło, że w okresie rollowania 9 tysięcy miliardów dolarów obligacji (trzeba z 750 miliardów miesięcznie opchnąć), Chiny rzuciły na rynek kilka własnych (a posiadają ze 30-40% amerykańskich) i się kurs załamał. Odsetki trzeba płacić takie, że 1/4 oddawanego PKB rocznie, to jednak promocja była.
I już po sprowadzaniu chipów i elektroniki do USA. Można spokojnie produkować w Chinach, bez ceł.
https://www.rp.pl/biznes/art42115001-trump-ustepuje-elektronika-z-chin-bez-cel-ukraina-negocjuje-umowe-surowcowa
![]() |
chlor @gabriel-maciejewski 15 kwietnia 2025 19:27 |
15 kwietnia 2025 20:46 |
Jeśli pominąć osoby aktorów, to jednak nie. Leopold Wanat zapewne miał przodka co "miał kiepełe".
![]() |
klon @valser 15 kwietnia 2025 19:58 |
15 kwietnia 2025 20:47 |
<<< W szkolach na lekcji trzeba do tego samego pytania przygotowac argumentacje za i przeciw, >>>
Dziś niektórzy nazywają to edukacją klasyczną, co może mieć uzasadnienie przy porównaniu do ciągle postępującego postępu.
![]() |
Szczodrocha33 @valser 15 kwietnia 2025 19:58 |
15 kwietnia 2025 21:10 |
No więc właśnie, rozbrykani wolnościowcy wykonali ruch.
Na zasadzie: chwycił się gościu jedną ręką sztachety, a drugą wołał -"niestety!"
Chcieli udowodnić że głowa mocniejsza od betonu.
I się boleśnie zawiedli.
![]() |
Szczodrocha33 @bosman80 15 kwietnia 2025 20:38 |
15 kwietnia 2025 21:30 |
Ale okazuje się że nie tylko prezydent Trump walczy z globalizacją.
Oto sam premier Tusk ogłosił demontowanie globalizacji i repolonizację polskiej gospodarki.
Lata praktyki zrobiły swoje, pan premier nauczył się sprawnie żeglować po polskim jeziorku.
Czuję że niedługo założy biał-czerwoną bejsbolówkę z napisem "Wielka Lechia".
![]() |
Paris @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:01 |
15 kwietnia 2025 22:18 |
Nooo, jeszcze moze,...
... ,,LOstawe zawetowac,... oreNdzie wyglosic,,... ,,wreNczyc nominacje,,... i PONAD 400 PASOZYTOW i DARMOZJADOW w swojej kancelarii zatrudnic !!!
![]() |
zenekkw @orjan 15 kwietnia 2025 13:28 |
15 kwietnia 2025 22:28 |
W internetach podają zdaje się, że trenowała Tuska po przegranych wyborach z Lechem Kaczyńskim.
![]() |
Paris @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 16:56 |
15 kwietnia 2025 22:32 |
Stety, Panie Mirku, ale...
... USA przyczynily sie do tego prania mozgow WALNIE... zeby nie napisac baaardzo walnie !!!
Dzisiaj odczuwamy i widzimy tego skutki i to wlasciwie - nie tylko w Polsce czy USA - ale na calym swiecie.
A MERDIA,... coz, takie sobie SAMI ,,wystrugali,,... te ZEROWISKO - dla samych swoich - i strugaja do dzisiaj.
Dzisiaj TOTO MUSI SIE ZAWALIC,... co zreszta juz sie dzieje. Nie ma ZADNEJ OPCJI, zeby ten SYF przetrwal. Nam pozostaje tylko zachowac spokoj i robic swoje - w miare mozliwosci. Nic wiecej.
I jak Valser - wczesniej napisal - ZIGNOROWAC ta HOLOTE,... bo oni WSZYSCY SA WON i nie ma co udawac, ze jest inaczej.
![]() |
Paris @BeaM 15 kwietnia 2025 18:26 |
15 kwietnia 2025 22:47 |
Tak,...
... w RM mowili, ze nawet polowe hodowcow chca u**bac !!!
Bo ,,zagroRZenie ptasiO grypO,, w Polsce - wsrod krajow ue - bylo ,,najwieNksze,,.
![]() |
bosman80 @Szczodrocha33 15 kwietnia 2025 21:30 |
15 kwietnia 2025 23:08 |
Ale okazuje się że nie tylko prezydent Trump walczy z globalizacją.
Oto sam premier Tusk ogłosił demontowanie globalizacji i repolonizację polskiej gospodarki.
Fiu, fiu :) to nie tylko Amerykanie będą teraz cieszyć się powracającym przemysłem i miejscami pracy w nich, a nie tylko konsumpcją za nie darmowe tak kredyty.
https://www.facebook.com/share/v/1A9marnRRo/?mibextid=wwXIfr
Że u nas też, jak na obiedzie u Sowy w 2013 roku opowiadał Mati Morawiecki, kiedy był jeszcze doradcą Tuska? Że się wszystko da odkręcić, musimy tylko za miskę ryżu zasuwać. Że trzeba tylko dobrze oczekiwaniami ludzi pozarządzac.
No dobra, pokazujcie tam w Ameryce kierunek. Będziemy za wami podążać. :)
![]() |
bosman80 @bosman80 15 kwietnia 2025 23:08 |
15 kwietnia 2025 23:21 |
Bo podobno człowiek z chęcią cały świat by zmienił... byleby by tylko nie zmieniać siebie. Czyli swojego stylu życia.
Jak się posmakuje dobrego piwa, dobrej czekolady, pysznej kawy, fajnego biura, dobrego samochodu. Oj jak trudnym doświadczeniem jest zejść w dół. Trudno jest obniżyć swój standard życia i jego styl.
![]() |
Szczodrocha33 @bosman80 15 kwietnia 2025 23:08 |
15 kwietnia 2025 23:46 |
Jest pan szyderczym pesymistą, panie bosmanie.
Ale trudno, jak się okaże że nie da się odkręcić, i trzeba zasuwać za miskę ryżu, no to będę zasuwał, cóż robić.
I jak w mojej ulubionej zbitce słownej, jedną ręką będę się trzymał sztachety, a drugą wołał: niestety !.
A jakby koniunktura powróciła z czasem i będzi mnie stać na bilet do Polski, to wpadnę choć popatrzeć sobie
jak tam polscy yuppies rozbijają się Ferrari czy Lamborghini.
![]() |
Szczodrocha33 @bosman80 15 kwietnia 2025 23:08 |
15 kwietnia 2025 23:49 |
No i czekam na kolejne oświadczenie premiera Tuska, która wzorem prezydenta Trumpa, ogłosi że zaczyna się
złota era w historii Polski.
![]() |
Szczodrocha33 @Paris 15 kwietnia 2025 22:32 |
15 kwietnia 2025 23:53 |
"Stety, Panie Mirku, ale...
... USA przyczynily sie do tego prania mozgow WALNIE... zeby nie napisac baaardzo walnie !!!"
Ano pewnie że się przyczyniły.
Dlatego Trump dobrze robi że zakręca kurki z pieniędzmi takim towarzychom jak USAID.
Miliony i miliardy z pieniędzy podatników szły na wiekopomne projekty, jak zakup prezerwatyw dla Mozambiku, dotacje dla ruchu pedałów w Kolumbii,
studia gender i medytowanie czy jest 20 płci czy 80 itp.
Niech spadają na pobite musztardówki.
![]() |
orjan @MarekBielany 15 kwietnia 2025 20:07 |
16 kwietnia 2025 00:08 |
Pewnie "Pewnego razu ... w Hollywood" Q.Tarantino.
Objerzałem dwa razy, bo mnie ubawił. W roli głównej duet Leonardo di Caprio i Brad Pitt
![]() |
orjan @bosman80 15 kwietnia 2025 20:38 |
16 kwietnia 2025 00:11 |
To tylko dowodzi, że Trump nie jest spod znaku barana, choćby tak opiewał jego akt urodzenia.
![]() |
stanislaw-orda @orjan 16 kwietnia 2025 00:11 |
16 kwietnia 2025 01:01 |
14 czerwca: Byk
https://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/znasz-li-ten-znak-w-ktorym-soneczko-zachodzi
![]() |
Magazynier @gabriel-maciejewski |
16 kwietnia 2025 13:04 |
To znaczy, że nie tylko Trzaskowski nawiązuje do Supłatowicza. Jeszcze bardziej poseł Braun. Wykrakałem. Supłatowicz będzie wielkim nieobecnym w następnej kampanii prezydenckiej. Jeśli tak, rzecz jasna, dojdzie do skutku. A może i w parlamentarnej. Braun zatem robi w duecie z Trzaskowskim.
![]() |
Magazynier @Magazynier 16 kwietnia 2025 13:04 |
16 kwietnia 2025 13:32 |
Ale poprzedni komentarz się nie wpisał. Nie kliknąłem.
Zwróciłem uwagę w nim, że Wanatowicz rymuje się z Supłatowicz. I że w swoich epopejach podwodnych Trzaskowski nawiązuje do Sat Okha. Tylko patrzeć jak Sat Okh stanie się modelem dla kandydatów w następnej kampanii. ... Płynie, płynie Okha jak Wisła szrokha, jak Wisła głębokha ...
Ale nie doczytałem tekstu. I nagle wyskoczył mi kolejny realny Sat Okh. Jak wyżej ...
![]() |
MarekBielany @orjan 16 kwietnia 2025 00:08 |
16 kwietnia 2025 20:07 |
Ja obejrzałem, ale z przerwami na reklamy.
Dorzucę Nice Guys z inną parą/duetem i lektorem z C+ (jest jeszcze inne w przestrzeni).
Chyba się kleji z dudu/wanat ?