Do kogo należą ukraińskie koleje?
Nie wiem, który już raz piszę, że tak zwana publicystyka polityczna służy stymulowaniu egotyzmu panów wchodzących w wiek średni. Szczególnie jeśli dotyczy prognoz wojennych i analizy – jakże dokładnej – sytuacji w armii. Tak, jakby od armii cokolwiek zależało.
Otrzymałem dziś w nocy taką oto wiadomość
Mogę tylko żałować, że wcześniej nie zastanowiłem się co to dokładnie znaczy – kłopoty z papierem do drukarni. Teraz już wiem. W tej informacji komentarze istotne są tak samo jak tekst główny, demaskują bowiem obsesje tkwiące w głowach ludzi, którzy z pasji bądź zawodowo zajmują się kwestiami tak poważnymi jak transport. Poza tym tylko w komentarzach pojawia się informacja, że koleje ukraińskie będą przez najbliższe 10 lat zarządzane przez DB. To prawda? Ja nie wiem, albowiem kwestie transportu mnie nie zajmowały do tej pory, nie mam bowiem żadnej możliwości, by je oceniać i o nich orzekać. Jeśli od dawna było wiadomo, ze Deutsche Bahn zarządzać będą kolejami ukraińskimi, jak można było w ogóle budować tę idiotyczną narrację o wojnie? Jeśli to prawda, żadnej wojny na Ukrainie nie będzie, a jeśli ktoś w Europie jest zagrożony, to Polska, którą Niemcy zamierzają poddusić nieco, za pomocą takiej choćby blokady. To nie jest zwyczajna rzecz, jak można wnosić z tonacji tego tekstu. Może jednak ktoś bardziej kompetentny będzie w stanie wyjaśnić nam tutaj konsekwencje takiego stanu i możliwości przeciwdziałania? Mniej więcej potrafimy sobie wyobrazić co to znaczy zatrzymanie transportu z Azji. Pytanie co ono oznacza? Czy to jest próba jakiegoś krótkoterminowego wymuszenia, związana – strzelam – z Turowem, czy to jest długotrwały trend, który zmieni poważnie kształt transportu kolejowego w Polsce. Niech ktoś z ekspertów to wyjaśni. Bo jak nie ma kolei, albo nie działa ona tak jak trzeba, to armia nowego wzoru nie ruszy się z miejsca i będzie tak samo przydatna, jak armia królestwa Wizygotów w dzień najazdu arabskiego, tysiąc dwieście lat temu. Oczywiście opowiadanie o zagadnieniach transportu, nie jest tak bezwzględnie sexy, jak nadawanie o armii i jej możliwościach operacyjnych. No, ale my tutaj – jak mawiał Moryc Welt – robimy interes, nie romans i nie małżeństwo.
Trzeba teraz zadać pytanie, czy to jest tak, jak piszą w komentarzach, że transport z Azji ma być puszczony przez Węgry, które dogadały się, jak widać ze wszystkimi, czy to tylko bluff? Nie wiem. Wydaje mi się, że niemożliwe jest całkowite przekierowanie tranzytu przez Ukrainę na granicę węgierską, no, ale co ja mogę wiedzieć... Kolejne pytanie brzmi – czy w rządzie Morawieckiego jest ktoś, kto ogarnia kwestie transportu? Czy też może mamy tam samych specjalistów od sylwestra marzeń? Pytam, jako laik, bo w mojej ocenie – człowieka, który się nie zna – coś takiego jak strata 30 proc w przewozach z kluczowym partnerem handlowym to jest casus belli i należy zorganizować – przynajmniej – jakieś nadzwyczajne zebranie, które zajmie się wyjaśnieniem tej sprawy. Ktoś powie, że jest jeszcze transport lotniczy. Na razie jest, ale jak się zacznie ta wojna, co ją prorokuje Bartosiak, to może go nie być. Czy ktoś pomyślał o takich kwestiach spisując swoje proroctwa i emitując je w sieci? Czy w ogóle istnieje jakiś podcast, w którym ktoś omawia kwestie transportu? I mówi, na przykład, kto zarządza jakimi kolejami? W życiu nie przyszło mi do głowy, że możliwe jest coś takiego, jak zarządzanie kolejami w dużym państwie przez przewoźnika z innego państwa. Kiedyś mówiło się, za Tuska, że PKP, zostaną przejęte przez DB. No, ale nie zostały.
Jeśli rzeczywiście tak jest, Ukraina kupiła sobie – jak mniemam – 10 lat spokoju. Pytanie kto za ten spokój zapłacił, bo na razie wygląda, że my. Niemcy co prawda nie przepuściły samolotu z brytyjską bronią, lecącą do Kijowa, ale jakie to ma znaczenie? Na Ukrainie jest broń niszcząca czołgi, pewnie jest jej na tyle dużo, by wstrzymać rosyjską ofensywę – ewentualną – na czas potrzebny do uzyskania przez Niemcy kolejnych dyplomatycznych korzyści. Jeśli konflikt nie wybuchnie, a jestem przekonany, że nie wybuchnie, Niemcy i tak dostaną swoje. Co na to Polska? Będziemy wozić chiński papier dla drukarni z Węgier? Czy przewieziemy go samolotami? W mojej, być może naiwnej ocenie, obszar, który jest izolowany i odcinany od dróg komunikacji staje się ziemią niczyją. Przyszłym terenem konfliktu. Jeśli kryzys w transporcie się utrzyma, jeśli okaże się, że to nie krótkotrwała aberracja, można się spodziewać samych najgorszych rzeczy. W Wiadomościach zaś wczoraj, dwóch czy trzech nawet ekspertów, w tym Miłosz Manasterski, oceniało twitterowy wpis Krystyny Jandy, w którym pochwaliła się ona wycieczką do Hiszpanii, gdzie miała odpoczywać od „polskiego piekła”. Ponawiam więc pytanie – czy w rządzie, w PiS w ogóle i w mediach rządowych, jest jakiś specjalista od transportu, który może w interesujący i przystępny sposób wyjaśnić ludziom, jak istotne są te kwestie i jakie zagrożenia w nich się kryją? Bo reklamę Jandzie mogę zrobić nawet ja, chadzamy wszak do tego samego fryzjera.
Upiorne moim zdaniem jest to, że informacje z istotnych dziedzin, podawane są i kolportowane przez niszowe portale, gdzie zagląda stosunkowo niewiele osób. Media zaś głównego nurtu wyżywają się w histerii, w dodatku reaktywnej.
Jeśli przeczytacie komentarze, pod tym tekstem, być może rzuci Wam się w oczy to, co i ja zauważyłem. Poza kilkoma merytorycznymi wpisami są tam same emocje. Ten mechanizm jest na pewno stymulowany, a dobrze jest też zwrócić uwagę, że prócz emocjonalnych wpisów antyukraińskich, które całkowicie pomijają wspomniany zarząd DB nad kolejami tego kraju, mamy tam jeszcze kilka komentarzy posługujących się retoryką antykościelną i antykościelną nowomową. To jest dziwne. Nie zwracałem do tej pory uwagi na komentarze pod tekstami tego rodzaju, ale od dziś się to zmieni. Jeśli bowiem mamy tam takie wykwity, to znaczy, że cała publicystyka sieciowa służy stymulowaniu manifestującego się tu obłędu. Wszystkie te cudownie uproszczone analizy, szerokie jak chińska autostrada, służą karmieniu troli, niczemu więcej. Potem zaś będzie płacz i zgrzytanie zębów, a także ucieczka przez Zaleszczyki.
Przypominam o promocji, która trwa do końca stycznia, a także o zbiórce na patronite, gdzie gromadzę fundusze na projekt dotyczący wojny z Chmielnickim https://patronite.pl/Coryllus?podglad-autora
Aha, ważna sprawa – od lutego będę musiał podnieść cenę książki o Jedwabnem, bo wydawca sprzedaje ją znacznie drożej niż ja. https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jedwabne-historia-prawdziwa/
Niestety okazało się, że łatwo się nie wydobędę z pułapki, jaką było podpisanie umowy z pocztą na cały rok, przy zastrzeżeniu wolumenu sprzedaży. Tak, jak napisałem wczoraj fala dewastująca rynki, w tym rynek książki, dociera wszędzie z różnym opóźnieniem. Nas dotknęła w tym roku. Muszę więc ogłosić kolejną promocję, która potrwa do końca stycznia. Potem ceny wrócą do poprzedniego stanu. Obniżam też ceny niektórych książek z rynku. Bardzo dziękuję tym wszystkim, którzy zrozumieli dokładnie na czym polega problem i składają po kilka zamówień na pojedyncze książki.
Oto lista tytułów z obniżonymi cenami:
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jedwabne-historia-prawdziwa/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kosciol-w-krzyzanowicach-fundacja-hugona-kollataja/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-i-2/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/biznes-w-kraju-dziadow/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zle-czasy-pamietnik-stanislawa-karpinskiego-z-lat-1924-1943/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/stulecie-krakowskich-detektywow/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/feliks-mlynarski-biografia/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jak-nakrecic-bombe/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czerwiec-polski/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/imperium-czyli-gdzie-pada-cien-na-ss-mantola/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/twoj-pierwszy-elementarz/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kto-sie-boi-angielskiego-listonosza/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/rock-and-roll-czyli-podwojny-nokaut/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-iii/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-ii/
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-i/
tagi: informacje niemcy polska ukraina media blokada koleje transport
![]() |
gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 08:18 |
Komentarze:
![]() |
byczeq @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:07 |
Dla mnie jest to na istotniejsza informacja w tym roku. Prawdopodobnie jest to przyczyną braku realizacji istotnego zamówienia z Chin. Trzeba myśleć (kombinować) jak się ustawić wobec spodziewanych braków rynkowych. Tak, chciał bym żartować, jak podczas okupacji.
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:20 |
Od 2022 roku Ukraina zacznie przekazywać ukraińskie koleje do niemieckiej spółki Deutsche Bahn DB Engineering & Consulting .
Państwowa spółka Koleje Ukraińskie (AT Ukrzaliznytsia - Ukraińskaja Zeleznaja doroga) skupiająca sześć regionalnych dyrekcji (Doniecka, Lwowska, Odeska, Południowa, Południowozachodnia, Przydnieprzańska) będzie pierwszą, która w 2022 roku przekaże ukraińskie przewozy pasażerskie niemieckiej firmie, poinformował 09.11.2021r. minister infrastruktury Ołeksandr Mikołajowicz Kubrakow (minister infrastruktury od maja 2021 r.)
"Zgodnie z planem, od przyszłego roku przeniesiemy przewozy pasażerskie do Deutsche Bahn Consulting" - powiedział minister na forum "Wielka budowa: nowa kolej".
W styczniu 2020 roku Ukrzaliznytsia, niemiecki operator kolejowy Deutsche Bahn AG i jego jednostka konsultingowa DB Engineering & Consulting GmbH podpisały memorandum o zarządzaniu ukraińskimi kolejami. Niemcy otrzymują ukraińskie koleje w zarządzanie na 10 lat.
Za:
https://www.vesti.ru/finance/article/2637179
|
deszcznocity @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:22 |
Z tego co widze plan zostal przedstawiony juz w styczniu 2020 na forum w Davos: https://www.obserwatorfinansowy.pl/in-english/db-and-ukrainian-railways-a-helping-hand-or-a-hostile-takeover/
Umowa miedzy DB a JSC Ukrzaliznytsia obowiazuje od sierpnia 2021-oddali w zarzad co najmniej transport pasazerski:
https://www.uz.gov.ua/en/press_center/up_to_date_topic/557452/
W caly proces jest finansowo zaangazowana rowniez Szwajcaria:
To tak napredce. Taki interes - koleje ukrainskie mialy 1.3 miliarda USD dlugu. Niemcy beda zarzadzac, a Szwajcarzy dostarczac tabor.
![]() |
Mathias92 @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:31 |
A w TVPis leci Zniewolona, Kozacka miłość. Dodatkowo ludziki z krainy U dostają masowo pozwolenia na pracę, pobyt, pierwszeństwo na uczelniach i w akademikach. W polskim radiu audycje po ukraińsku. Chyba szykuje się Polin z Ukraincami w roli 5 kolumny.
|
deszcznocity @deszcznocity 19 stycznia 2022 09:22 |
19 stycznia 2022 09:36 |
![]() |
jacland @deszcznocity 19 stycznia 2022 09:22 |
19 stycznia 2022 09:36 |
A teraz eksperci z Niemiec i Szwajcarii pracują nad tym, jak sprawić, żeby Polska spłaciła ten dług ukraińskich kolei.
![]() |
OjciecDyrektor @deszcznocity 19 stycznia 2022 09:22 |
19 stycznia 2022 09:40 |
Czyli nie oddali towarowych przewozów...tak to rozumiem. A o towarowych tu dyskutujemy. Czyli na razie nic strasznego...tzn. za utrudnienia odpowiada Imperium a nie Niemcy.
![]() |
IanThomas @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:45 |
To nie do końca prawda z tym zarządzaniem UZ przez DB. Umowa która weszła w życie 1 stycznia zeszłego roku nie oddaje UZ pod niemiecki zarząd, mowa jest jedynie o "wsparciu" i "doradztwie". Ponadto z nie do końca znanych powodów w połowie zeszłego roku zmnieniono zakres umowy i dotyczy ona tylko transportu pasażerskiego.
Z całą pewnością coś się wokół linii kolejowych na Ukrainie sie jednak dzieje. Tak samo jak wokół portów i agend celnych (którymi mają zarządzać urzędnicy JKM). Tymczasem na granicy węgiersko-ukraińskiej w przyszłym miesiącu mają zainaugurować nowy terminal kolejowy o docelowej przepustowości 1 mln TEU na rok.
![]() |
OjciecDyrektor @Mathias92 19 stycznia 2022 09:31 |
19 stycznia 2022 09:46 |
Daj sobie kubel zimnej wody na głowe. Jak Ukraińców tu nie bedzie to kto bedzie tu pracowal? Za te stawki? Polacy pracuja masowo na Zachodzie i co? Kto tam z tego powodu histeryzuje? Debile lub platni agenci. O uczelniach nic nie wiesz. One walcza o każdego studenta bo z tego maja dotacje wieksze. Polakiw coraz mniej studiuje w Polsce i ten kryzys widac - stad uczelnie czesto sie łączą aby sie utrzymac na powierzchni. Dlatego przyjmuja każdego - nie tylko Ukraińców (Białorusinów, ludzi z Uzbekistanu...tak, tak to brzmi egzotycznie ale tak jest).
Więc bądź łaskaw nie histeryzowac.
![]() |
OjciecDyrektor @IanThomas 19 stycznia 2022 09:45 |
19 stycznia 2022 09:49 |
Czyli może sie spełnić marzenie Coryllusa, że główne szlaki handlowe puszcza przez Budapeszt i/lub Prage. Czym sie tu martwic wiec?
![]() |
DYNAQ @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 09:49 |
Jeden z komentarzy pod linkowanym artykułem:
wyjaśnienie w prasie ukraińskiej
2022-01-18 20:16:03
To odpowiedź na fakt, że Warszawa jednostronnie zmniejszyła liczbę zezwoleń na przewóz towarów ciężarówkami dla Ukrainy z 200 tys. do 160 tys.
![]() |
gabriel-maciejewski @Mathias92 19 stycznia 2022 09:31 |
19 stycznia 2022 09:51 |
Wie pan co, ja bym przede wszystkim unikał formuł, które się rzekomo same narzucają. To jest degradujące. Takie pierodły wymyślają wszyscy. Chce pan być jak Niemiec w latach 90-tych co się trząsł, że mu Polacy pracę zabiorą?
![]() |
gabriel-maciejewski @IanThomas 19 stycznia 2022 09:45 |
19 stycznia 2022 09:53 |
No dobrze, ale o coś chodzi...prawda? Niech ktoś kompetentny wyjaśni o co, sylwester marzeń już był...
![]() |
gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 09:49 |
19 stycznia 2022 09:54 |
Tym, że nie ma papieru w drukarni. Jak będzie linia północ-południe Elbląg Stambuł z przystankiem w Budapeszcie, rozwalę sie wygodnie na szezlongu i zapalę jakieś zioło. Nie wcześniej.
![]() |
gabriel-maciejewski @DYNAQ 19 stycznia 2022 09:49 |
19 stycznia 2022 09:55 |
Jest to jakieś wyjaśnienie. Oby tylko o to chodziło.
![]() |
Mathias92 @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 09:46 |
19 stycznia 2022 09:55 |
Nic nie wiem? Moi koledzy ze studiów nie dostali miejsc w akademiku w Krakowie bo Ukraińcy mieli pierwszeństwo. Na uczelni miałem kolegę z Ukrainy który mimo braku wiedzy i znajomości języka polskiego zaliczył wszystko bez żadnego problemu, sam się chwalił że kupił sobie licencjat. Nie neguje emigracji zarobkowej ale bez przesady, oni są tutaj lepiej traktowani niż Polacy. Mój kuzyn który robił medycynę we Lwowie musiał płacić za egzaminy w dolarach, im polskie uczelnie wszystko finansują.
![]() |
gabriel-maciejewski @Mathias92 19 stycznia 2022 09:55 |
19 stycznia 2022 10:11 |
Niech pan da spokój, dobrze i przestanie sadzić takie kocopoły. Jak ja byłem na studiach ludzie nie dostawali akademików, a Ukraińców było jak na lekarstwo. Przepraszam - po co robić medycynę we Lwowie i jeszcze za to płacić?
![]() |
BTWSelena @stanislaw-orda 19 stycznia 2022 09:20 |
19 stycznia 2022 10:12 |
23 stycznia 2020, 11:23 https://forsal.pl/artykuly/1450083,deutsche-bahn-bedzie-zarzadzac-ukrainskimi-kolejami-na-to-liczy-ukraina.html
Była właśnie ta informacja w 2020 na forsal.pl o "partnerstwie"
![]() |
tyszka @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 10:16 |
Podobno Rzeczpospolita pisala o tym 19 grudnia (nie widzialem oryginalu) i wtedy twierdzono, ze to ukrainski nacisk (szantaz) aby otrzymac 200 tys. zezwolen na przejazd ciezarowek przez Polske, ktorych Polska nie chce dac bo sama potrzebuje duzo mnie do wjazdow na Ukraine. A Ukraincy twierdzia, ze ich transport ciezarowkowy jest bardziej konkurencyjny i ze te 200 tys. zezwolen im sie nalezy zgodnie z jakimis tam umowami czy cos.
Tu tekst angielski sprzed 28 dni:
https://new.fox-24.com/news/103941.html
Mozliwe, ze Polska nie chce konkurenta spedycyjnego w Europie. To jednak pokazuje, ze Ukraina sie nie patyczkuje i gra twardo jak tylko sie da i moze na nastepnym szczeblu tej mitycznej Bartosiakowej drabiny eskalacyjnej jest gotowa uzyc sieker i widel.
![]() |
Mathias92 @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 10:20 |
Dobra uczelnia i wysoki poziom.
![]() |
zkr @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 09:53 |
19 stycznia 2022 10:33 |
Tak, tu nie chodzi o zarzad. Polecam stone Rynek Kolejowy
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/deutsche-bahn-przejmie-zarzadzanie-kolejami-ukrainskimi-medialne-zamieszanie-na-ukrainie-95205.html
" W czym DB pomoże UZ?
Minister infrastruktury Ukrainy zaznaczył w wyjaśnieniu, że współpraca polegać ma na wdrożeniu doświadczeń Deutsche Bahn AG w zakresie poprawy wydajności transportu kolejowego. Powinno być pomocne w reformowaniu transportu kolejowego na Ukrainie.
– Rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T jest strategicznym celem Ukrainy. Ważnym elementem wdrażania układu o stowarzyszeniu między Ukrainą a Unią Europejską jest dostosowanie i wdrożenie jej dyrektyw, dotyczących transportu kolejowego, w tym poprzez przyjęcie odpowiednich zmian legislacyjnych. Z niecierpliwością oczekujemy przyjęcia nowej ustawy o transporcie kolejowym w 2020 r., a doświadczenie takiej firmy jak Deutsche Bahn jest ważne dla jej praktycznego wdrożenia – ocenił. Chodzi m.in. o wydzielenie zarządcy infrastruktury, przewoźnika towarowego i pasażerskiego. Konkretnie za współpracę z Ukraińcami ma odpowiadać spółka DB Engineering & Consulting. W praktyce będzie ona delegować swoich pracowników na Ukrainę.
Zarządu DB nad Kolejami Ukraińskimi raczej więc nie będzie. Pytanie tylko jak na taką ocenę porozumienia wpadł ukraiński premier."
![]() |
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 09:40 |
19 stycznia 2022 10:35 |
opcja przewozów towarowych (ważniejsza) może znajdować się w niejawnej (nieujawnionej) części umowy. Albo jako promesa na kolejną tego rodzaju umowę.
![]() |
zkr @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 09:53 |
19 stycznia 2022 10:35 |
Jest tez umowa z Chinami:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/koleje-ukrainskie-podpisuja-memorandow-o-wspolpracy-z-chinskim-gigantem-crrc-95174.html
"20 stycznia Ukrzaliznycia podpisała memorandum dotyczące współpracy z chińskim gigantem kolejowym CRRC, który zajmuje się zarówno inwestycjami kolejowymi, jak i produkcją taboru. CRRC może także otworzyć linię kredytową na zakup swoich produktów, co w wypadku Ukraińców ma niebagatelne znaczenie.
W ramach podpisanego memorandum strony planują wymianę doświadczeń i lepszą współpracę w celu dalszego otwarcia na pociągi tranzytowe z Kraju Środka, przez Azję, Ukrainę, do Europy. Uzgodnione mają zostać inwestycje, które podniosą atrakcyjność magistral Wschód – Zachód, przy czym CRRC może być zainteresowane inwestycjami w likwidację wąskich gardeł na ukraińskiej sieci kolejowej. Zwłaszcza tych z nich, po których jeżdżą wagony z kontenerami.
– Na początku 2020 roku pierwszy, szerokotorowy na całej trasie, pociąg kontenerowy Chiny – Polska przejechał przez nasze terytorium do Sławkowa, wcześniej przez Ukrainę przejechały już podobne pociągi na Słowację, Węgry i do Niemiec. Wspólnie z CRCC planujemy zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze na trasie Chiny – Unia Europejska i opracować plan działania w celu ich usunięcia – powiedział Jewhen Krawcow, prezes Kolei Ukraińskich."
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 09:53 |
19 stycznia 2022 10:40 |
Moim zdaniem Tusk miał to samo załatwić z kolejami polskimi, tylko nie zdążył. Jasno zatem wynika z tego, że segment polski i ukraiński stanowi część szerszego projektu (niemiecko-rosyjski korytarz do Chin). Niemcy obecnie nbedą mogli "odcinać" przewozy przez Polskę, wymuszając niejako zgodę przynajmniej na współudział w zarządzaniu przewozami przez nasze terytorium.
![]() |
gabriel-maciejewski @tyszka 19 stycznia 2022 10:16 |
19 stycznia 2022 10:45 |
Powiem tak, za uporczywe demonizowanie Ukrainy sadzałbym w oślej ławce. Mało panu Wołynia nakręconego przez Smarzowskiego?
![]() |
gabriel-maciejewski @Mathias92 19 stycznia 2022 10:20 |
19 stycznia 2022 10:45 |
To warto płacić
![]() |
gabriel-maciejewski @zkr 19 stycznia 2022 10:33 |
19 stycznia 2022 10:47 |
No właśnie nie wiem. I dlaczego to jest w Polsce powielane bez zrozumienia. Już mnie męczą te ekscytacje. Ja sie nie znam na zagadnieniach transportu, a są one ciekawe. Przydałby się jakiś podcast, myslę. Taki zamiast Bartosiaka, zamiast Zychowicza i zamiast Stanowskiego
![]() |
Nova @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 10:47 |
Jak by nie patrzyć sam fakt, że Ukraińcy oddają segmenty gospodarki (transport, rolnictwo, porty, handel) oddają lub kooperują z innymi państwami a Polskę pomijają jest znamienny. Nawet "tylko" doradztwo w zarządzaniu koleją osobową Niemiec na Ukrainie może nieść za sobą zakulisowe skutki negatywne dla naszego kraju. Czy z Koroną Brytyjską czy z Niemcami polityka Ukraińska jest w zasadzie wroga Polsce. I z tego rząd powinien wyciągać wnioski. Niedawno ambasador ukraiński w Polsce określił Ukrainę jako "konkurenta" wobec Polski na terenie UE. JA sobie mogę wyobrazić ,że tzw. zielonym ładem Niemcy niszczą polskie rolnictwo i ściągają płody rolne po taniości z Ukrainy bez obciążeń ładu klimatycznego.
![]() |
gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 19 stycznia 2022 10:40 |
19 stycznia 2022 10:48 |
Możliwe
![]() |
peter15k @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 10:51 |
Dokonano włamania do systemów rządowych Ukrainy, na których pojawiła się odezwa, że Ukraińcy powinni się bać polskiej zemsty za Wołyń, UPA itp. ( po polsku także ) co sugeruje możliwość uruchomienia u nas jakieś ruchawki jak będziemy się stawiać ( złośliwy Ławrow ostatnio kpił, że Polska jest bezpańska po opuszczeniu przez USA) . Będąc ostatnio w tartaku usłyszałem, że nie ma drewna bo importuje Ukraina, ceny skoczyły bo Niemcy wykupil lasy na Ukrainie a Ukraińcy nie mają na czym pracować to importują od nas. Do tego trzeba dodać następne manewry "floty chińsko-rosyjsko-irańskiej." Londyn futruje Ukrainę bronią licząc na jakąś wojenkę ,na której zbije fortunę - to nic nowego. My jesteśmy traktowani jako amerykański lotniskowiec ze wszystkimi tego konsekwencjami. Ponieważ BlackRock czyli właściciele świata z krzemową doliną, bigfarma i facebookiem zgłosili chęć utworzenia rządu światowego to rozpoczął się proces obcinania ich nadmiernych ambicji i szykuje się sojusz chińsko-rosyjsko-niemiecki w celu wywalenia USA z Europy. Dla Europy rynek azjatycki to jest przyszłość realna a koncepcja australijskich państw-obozów koncentracyjnych na kredyt nie wydaje się atrakcyjna. Można przypuszczać że Niemcy w pewnym momencie ( jak już wszystko z tego wycisną ) każą eurokratom się spakować i wynosić do krajów pochodzenia.
![]() |
tadman @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 10:52 |
Wydaje się, że sprawę ustawiono umową na lata; najpierw przewozy pasażerskie, które w kraju ogarniętym wojną i ogólnej biedzie ludności wielkich korzyści nie przyniosą, ale po rozpoznaiu stanu posiadania, układów korupcyjnych, nacisk pójdzie na transport towarów i pytanie czy oprócz Ukraińców tylko DB będzie miało profity, czy może również Rosja. W tym kontekście numer z Białorusią pokazuje, że próba duszenia dochodów Polski z transportu idzie też ze Wschodu, a właściwie to z Niemiec. Mocno uwierały Niemców.
![]() |
stanislaw-orda @tadman 19 stycznia 2022 10:52 |
19 stycznia 2022 11:00 |
to "war game" na zasadzie jak go nie sierpem to go młotem (Thor). Skoro Polska nie chce uczestniczyć w budowie IV Rzeszy Niemieckiej to nalezy tak ją docisnąć, żeby zrozumiała, iż tego rodzaju współpraca jest opcją korzystniejszą, niż branie w skórę z każdej możliwej strony.
![]() |
gabriel-maciejewski @peter15k 19 stycznia 2022 10:51 |
19 stycznia 2022 11:01 |
Uważam, że nie powinniśmy się posługiwać retoryką Ławrowa. On się nie boi zemsty za 1937? I za wywózku w 1941? Za Katyń to wiadomo, że się nie boi, bo to Niemcy przecież...
![]() |
gabriel-maciejewski @tadman 19 stycznia 2022 10:52 |
19 stycznia 2022 11:02 |
Poczekajmy jak sie to rozwinie
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 11:05 |
Kiedyś mówiło się, za Tuska, że PKP, zostaną przejęte przez DB. No, ale nie zostały.
Coś a propos:
Jechałem kiedyś autobusem na Pomorzu firmy "Arriva". Z nazwy myślałem, że to firma włoska. Trochę mnie to zdziwiło a "naprostowała" mnie ciotka Wiki:
Arriva RP Sp. z o.o. – polski przewoźnik kolejowy z siedzibą w Toruniu, świadczący usługi na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Spółka należy do koncernu Deutsche Bahn.
Przedsiębiorstwo powstało w 2007 pod nazwą Arriva PCC jako joint venture polskiego przewoźnika kolejowego PCC Rail S.A. i brytyjskiego operatora transportu publicznego Arriva plc. Pod koniec 2007 spółka wygrała przetarg na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim. W 2008 Arriva PCC podjęła próbę rozszerzenia swojej działalności o obsługę kolejnych tras w innych województwach. W 2009 wygrała przetarg na obsługę kilku połączeń kolejowych na terenie województwa pomorskiego. W 2010 rozpoczęła obsługę ruchu pasażerskiego w województwie warmińsko-mazurskim.
W 2010 spółka Arriva PCC stała się własnością niemieckiego koncernu Deutsche Bahn, który w latach 2009–2010 przejął PCC Rail S.A. i Arriva plc. 25 czerwca 2010 spółka zmieniła nazwę na Arriva RP. 15 grudnia 2013 spółka przejęła od Przewozów Regionalnych obsługę części linii zelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim (tzw. pakiet A i pakiet B).
16 maja 2013 koncern DB przejął grupę Veolia Transport Polska i dołączył do grupy Arriva.
23 czerwca 2015 siedziba spółki Arriva RP została przeniesiona z Warszawy do Torunia.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Arriva_RP
Powolutku, powolutku...
![]() |
zkr @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 10:47 |
19 stycznia 2022 11:08 |
> Już mnie męczą te ekscytacje.
No, sa meczace. Dlatego unikam portali ogolnych i wchodze jedynie na branzowe. To samo z periodykami. Bardzo ciekawe analizy mozna znalezc w RAPORT WTO, przykladowo w numerze 10/2021 jest artykul o aktywnosci Chin w rejonie Morza Czarnego (autorem jest prof. Piotr Mickiewicz z Uniwersytetu Gdanskiego https://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Mickiewicz).
https://www.altair.com.pl/magazines/issue?issue_id=1116
Bartosiak czy Zychowicz nie publikuja tam swoich analiz :)
![]() |
OjciecDyrektor @peter15k 19 stycznia 2022 10:51 |
19 stycznia 2022 11:12 |
Znam te plotki. To jest zwyczajna metoda na wyłudzenie, czyli zmawiają sie i podnosza ceny, a ludziom wciskaja kit że to lub tamto lub tamtaramto. Zobaczy Pan jak beda pidnosic ceny za wodę.....wtedy beda mówić "że suuusza byla na Filipinach i jeszcze w Kongo. Wody brakuje na calym świecie. Rzeki maja niskie stany wód" itp. głupoty.
Na Ujrainie w Karpatach lasy tną tak, że ludzie, co tam byli 20-25 lat temu nie poznaja gór. Zręby zupelne na olbrzmich terenach. A potem nawet zakladaja tam parki przyrody (jak np. w dolinie Czarnego Czetemoszu).
|
deszcznocity @zkr 19 stycznia 2022 10:33 |
19 stycznia 2022 11:12 |
Podejrzewam, ze u nich to wyglada tak, ze zarzad, ktory pozwolil na zadluzenie 1,5 miliarda USD nie zostal zwolniony, tylko zostal w charakterze slupow do firmowania zmian. A decyzje podejmuje de facto "konsultant". Skoro Ukraina ta blokada transportu trzyma "nas" za **** to znaczy, ze maja gwarancje i wiedze o tym, ze im sie ten szantaz uda. Ciekawe skad?
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 19 stycznia 2022 11:08 |
19 stycznia 2022 11:14 |
A gdzie Chiny nie są aktywne? Chyba tylko na Grenlandii.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2022 11:05 |
19 stycznia 2022 11:16 |
Bo tu chodzi o dotacje. Przewoz regionalny jest dotowany a musi byc utrzymywany.
![]() |
valser @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 11:14 |
19 stycznia 2022 11:18 |
HEHE... i tutaj tez sie mozna trzasnac... https://www.diis.dk/en/research/china-in-greenland
![]() |
gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 11:12 |
19 stycznia 2022 11:19 |
A jak szydziłem z Karonia, że ogłosił brak wody w Chinach, to mi tu różni tłumaczyli, że ho, ho, tak, tak, wcale sie nie znam i poziom sie obniżył, a Karoń ma rację.
![]() |
peter15k @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 11:01 |
19 stycznia 2022 11:22 |
Dyplomacja rosyjska znana jest z bezczelnych łgarstw. Być może chodzi o to że ze wzgledu na nasze położenie i szerzej Europy środkowej jako lądowego szlaku handlowego wschód - zachód , Chiny mogą nie chcieć zadymy w tym miejscu ( czyli chincyki trzymają się mocno ) To może być rzeczywsty problem niemiecko-rosyjski. Stąd jest gra aby opanować to wszystko gospodarczo i wystapić jako rzeczywisty władca i stabilizator regionalny. Z punktu widzenia chińskiego może nie jest korzystne aby Niemcy albo Rosja mieli tu wszystko. Tak jak w starym tekście z kabaretu Dudek - mają tartak i las to będa mi dyktowac ceny ?
![]() |
zkr @DYNAQ 19 stycznia 2022 09:49 |
19 stycznia 2022 11:22 |
https://warsawinstitute.org/ukraine-blocks-transit-trains-china/
"In early December this year, Ukraine has blocked the transit of trains from the Commonwealth of Independent States and the People’s Republic of China (PRC). These actions are an attempt to exert pressure on Poland to issue more entry permits for trucks."
![]() |
stanislaw-orda @zkr 19 stycznia 2022 11:22 |
19 stycznia 2022 11:26 |
Jedni przepisują od drugich, i to świadczy, że to może być zwyczajna zmyłka, czyli tzw. dym dla przysłonięcia bardziej zasadniczych względów.
![]() |
zkr @stanislaw-orda 19 stycznia 2022 11:26 |
19 stycznia 2022 11:28 |
Tez tak moze byc. To jest informacja dla "ludozerki" a w tle mamy zupelnie inna rozgrywke.
![]() |
Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 11:30 |
Brytyjczycy mają ukrainskie cła, a Niemcy mieliby mieć przewozy towarowe? Ktoś komuś wchodzi w drogę
![]() |
Pioter @Matka-Scypiona 19 stycznia 2022 11:30 |
19 stycznia 2022 11:46 |
A dlaczego nagle brytyjskie transporty lotnicze z bronią na Ukrainę omijają niemiecką przestrzeń powietrzną i jeszcze się tym chwalą na wszystkich portalach?
![]() |
stanislaw-orda @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 12:15 |
uzupełnienie:
W ramach systemu ładu korporacyjnego wprowadzonego na Ukrainie po 2014 roku, za sterami państwowych monopoli znaleźli się międzynarodowi i lokalni oszuści i naciągacze. Którzy, oczywiście, dzielą się swoimi przepływami finansowymi z międzynarodowymi i lokalnymi patronami. W tym samym czasie przedsiębiorstwa państwowe wykrwawiają się do sucha. Dlatego jest mało prawdopodobne, że proponowane zmiany personalne doprowadzą do jakichkolwiek zmian jakościowych w pracy UZhD.
Do końca 2020 roku UŻD poniosło stratę w wysokości 12 mld hrywien. Dzieje się to w kontekście monopolu na rynku kolejowych przewozów towarowych, który zawsze był kopalnią złota. Wskazuje się również, że w ubiegłym roku z powodu pandemii i związanych z nią kwarantann Koleje Ukraińskie gwałtownie zmniejszyły (o 2,4 razy) przewozy pasażerskie, w tym ruch dojazdowy, który zawsze był nierentowny. Ruch towarowy nie ucierpiał tak bardzo, spadł tylko o 10 procent.
Jakieś dwie dekady temu, kiedy Georgij Kyrpa stał za sterami ZZŻD, dochody z ruchu towarowego wystarczały nie tylko na pokrycie strat z ruchu pasażerskiego (a wtedy bilety kolejowe kosztowały kopiejki), ale także na zakup trakcji i taboru, na remont sieci kolejowej, na dokończenie budowy lub elektryfikację nowych odcinków, a w ciągu kilku lat na remont wszystkich dworców bez wyjątku i wiele innych. Co więcej, UZHD za własne pieniądze buduje część autostrady Odessa-Kijów, gdyż posiada na ten cel środki finansowe, których na początku lat 2000 nie miał nikt inny w kraju. Ponadto, do 2014 roku UZHD tradycyjnie było jednym z największych podatników w ogóle, a w szczególności podatników podatku dochodowego.
Potem przyszedł czas na "reformy". Od początku 2014 roku UZD kieruje już dziesięć osób (w tym połowa na stanowisku p.o.). Większość z nich to miejscowi unici, ale przez pewien czas na czele firmy stali polski muzyk rockowy Wojciech Balczun i Słoweniec Željko Barček. W zarządzie było wiele osób. Obecna pięcioosobowa rada składa się głównie z osób z lokalnego środowiska grantodawczego, ale jest w niej także osoba z czeskim paszportem. Ponadto Gruzin Irakli Ezgubaya, który był odpowiedzialny za najbardziej pieniężny kierunek (przewozy towarowe) właśnie odszedł z zarządu, a w Gruzji wszczęto przeciwko niemu całą masę spraw karnych w związku z zarządzaniem przez niego lokalną koleją za czasów Saakaszwilego.
Oczywiście, w ramach narzuconego przez Zachód "sprawnego zarządzania korporacją", działa pięcioosobowa Rada Nadzorcza, w której większość ma nieuczciwy obcokrajowiec. Jednym z dwóch ukraińskich przedstawicieli jest Siergiej Leszczenko, były inicjator Majdanu, który obecnie służy Zelenskiemu w zakresie PR.
Wśród wymienionych postaci, oprócz Ezgubaja, nikt nie miał wcześniej nic wspólnego z koleją. Ale, jak się okazało, byli oni finansowo upoważnieni do rozerwania UZhD na strzępy w interesie postaci, które ich przepchnęły.
To właśnie pod kierownictwem niekończącego się szeregu podejrzanych postaci, które były i są nadal w Zgromadzeniu Narodowym i zarządzie, ZŻD doszedł w ostatnich latach do obecnego stanu. Obecnie, funkcjonuje z uszkodzoną trakcją i taborem, fatalną jakością sieci kolejowej i nędznymi zarobkami szeregowych pracowników (nawet maszynista lokomotywy otrzymuje dziś 11-12 tys. hrywien miesięcznie, czyli 1400 razy mniej niż wynosi stawka godzinowa wspomnianego Leszczenki). Towar kursujący tydzień z Kijowa do granicy z Polską jest normalną rutyną dla Kolei Ukraińskich, a wykolejenia nie są sytuacjami awaryjnymi, lecz rutynowymi. W ciągu ostatnich siedmiu lat tranzyt do i z Rosji został celowo zamordowany. Zadłużenie kredytowe firmy wzrosło do 1,3 mld dolarów, podczas gdy jej roczny dochód skurczył się do 2,7 mld dolarów. A średnia stopa oprocentowania pożyczek przekroczyła dziesięć procent rocznie w dolarach, co jest czymś absolutnie niewiarygodnym dla gospodarki światowej. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że spółka poniosła wspomnianą stratę 12 mld hrywien za rok.
Ale tak naprawdę, rekordowe straty w ubiegłym roku poniosły nie UŻD czy Naftogaz, lecz Ukrenergo, które straciło 27,5 mld hrywien (miliard dolarów). Udana" reforma rynku energii elektrycznej, a zwłaszcza "zielony" system, dzięki któremu energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii na Ukrainie kosztuje wielokrotnie więcej niż np. w Niemczech, a Ukrenergo musi wziąć na siebie odpowiedzialność za to "święto ducha". I oczywiście Ukrenergo ma również pięcioosobowe Zgromadzenie Narodowe, z czego cztery osoby to obcokrajowcy. To niedorzeczne: na czele SB Ukrenergo stoi pan Shevky Adjuner, który jest szefem rady nadzorczej również w UZhD!
https://latifundist.com/dosye/adzhuner-shevki
A w ogóle pięć z dziesięciu największych państwowych firm na Ukrainie przyniosło w ubiegłym roku straty (oprócz trzech już wymienionych jest jeszcze Energoatom z Odesską Elektrownią Portową), dwie były na minusie, a tylko trzy przyniosły niewielki zysk. W sumie te dziesięć firm, które przed Majdanem i reformą ładu korporacyjnego rok w rok osiągały duże zyski, zakończyło rok z wynikiem finansowym minus dwa miliardy dolarów.
Jednocześnie zarządzanie we wszystkich przedsiębiorstwach państwowych znajduje się w rękach zachodnich pełnomocników: z reguły zarząd i SB to mieszanka ludzi z zagranicznymi paszportami i lokalnych "grantodawców". Praktycznie cała działalność operacyjna tych organizacji odbywa się za pośrednictwem tzw. systemu zamówień ProZorro, który również jest de facto kontrolowany przez Zachód.
Innymi słowy, zarówno korupcja w ukraińskich firmach państwowych, jak i ich bankructwo są pod czujnym okiem zachodnich "ludzi o jasnych twarzach". W tej sytuacji zastąpienie jednej osoby w zarządzie i Zgromadzeniu Narodowym przez inną, nie pomoże ani ZUŻD, ani innym spółkom państwowym. Będą nadal okradane, a smakołyki w końcu znajdą nowych właścicieli.
za: https://ria.ru/20210531/ukraina-1734822149.html
Czy nie przypomnia to do złudzenia etapów "transformacji w Polsce"?
![]() |
tadman @stanislaw-orda 19 stycznia 2022 11:00 |
19 stycznia 2022 12:20 |
Tak sobie myślę, że minister Sławku Nowaku był przewidywalny, ale czy to nie Ukraińcy z inspiracji niemieckiej wypchnęli Polskę z budowy dróg i ewentualnego inwestycyjnego zakotwiczenia tam naszych firm.
![]() |
BaZowy @Pioter 19 stycznia 2022 11:46 |
19 stycznia 2022 12:23 |
Bo Niemcy muszą pozostać z wizytówką jedynych którzy potrafią się dogadywać w Rosją. Czy realnie dbają o interesy Rosji czy robią podpuchę to nie istotne, komunikat jest wielowymiarowy. A RP zawsze nadstawi chojracki łeb, do zapamiętania, kogo pierwszego w przyszłości palnąć.
![]() |
pink-panther @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 12:54 |
Memorandum w sprawie "strategicznej współpracy Deutsche Bahn i Ukrzaliznytsia (Ukraine Railways)" podpisał w dniu 23 stycznia 2020 r. premier Ukrainy Oleksiy Honcharuk (Gonczaruk) na Światowym Forum w Davos - z członkiem zarządu Deutsche Bahn. Po czym premier Ukrainy lat 35 podał się do dymisji 4 marca 2020 r. Łącznie był premierem około 6 miesięcy. Premierem został 29.08.2019 r. i zaraz we wrześniu (dokładnie 14 września) podał do wiadomości, że :"...Rząd Ukrainy planuje połączyć Morze Bałtyckie i Morze Czarne drogą wodną ...". Tylko do tego potrzebne są rozmowy Ukrainy, Polski i Białorusi.
Kiedy oddał w "konsultacje" przedstawicielom Deutsche Bahn i zakończył działalność jako premier, otrzymał posadę w Atlantic Council jako "distuinguish fellow".
Warto też zwrócić uwagę, że ten młody premier ogłosil na początku swych rządów, że "uznaje za strategicznego partnera Międzynarodowy Fundusz Walutowy i kredyt stamtąd jako "jedyną szansę".Co miało oznaczać wystawienie na sprzedaż ok. 200 firm ukraińskich z państwowymi udziałami.
Po nim premierem został Denis Szmyhal (Shmyhal), który wyszedł z biznesu a jako polityk działał głównie we Lwowie i obwodzie lwowskim. Jeśli chodzi o "kontakty z Polską", to w kwietniu 2021 r. odwiedził go wicepremier Jarosław Gowin. W wywiadzie na temat rozmów na polskiej stronie rządowej Jarosław Gowin miał m.in zwrócić uwagę na takie problemy jak:"...duża liczba wszczętych postępowań dotyczących wprowadzenia ceł ochronnych na różne produkty oraz problemów z przepustowością granic czy ochroną własności intelektualnej...."
Co do samego porozumienia, to Deutsche Bahn natychmiast po porozumienia musiał zaprzeczać pogłoskom, że "będzie zarządzał ukraińskimi kolejami".
W każdym razie owo "niezarządzanie" nastąpiło w okresie 2021 , kiedy rozpoczął się na dużą skalę tranzyt towarów z Chin i Azji Centralnej do Polski, na czym oczywiście koleje ukraińskie zarabiały.
Blokadę tranzytu na początku Ukraina ogłosiła dla Polski, Słowacji Węgier i Austrii ale szybko się "skorygowała" i zostawiła tylko zakaz dla Polski.
Żeby było śmiesznie, Deutsche Bahn jest obecnie w fazie najgorszego kryzysu od dekad i żyje głównie dzięki temu, że regularnie otrzymuje dotacje rządowe. Przewozy pasażerskie stanową 30% przewozów a całe Deutsche Bahn jest niedoinwestowane, zwłaszcza w infrastrukturze. Są problemy z mostami , strajki maszynistów, straty na działalności. Ale za to KOmisja Europejska w grudniu 2021 r. zaaprobowała pomoc państwową dla Deutsche Bahn Cargo - w wysokości 88 mln euro. Co jest kwotą niewielką, bowiem za ostatnie 5 lat Deutsche Bahn "wypracował" stratę w wysokości 1,8 mld Euro.
Ale to nie przeszkadzało w podpisaniu memorandum o 'doradztwie" w kolejach ukraińskich, które akurat dzięki tranzytowi z Chin do Polski zaczęły sobie dobrze radzić.
Z tym, że główny tranzyt do Polski jest na TIR-ach, więc trudno ocenić, o co tym razem chodzi "ekspertom ukraińskim", którzy podobno wyciągnęli z PKP Cargo całkiem sporą pomoc w niedalekiej przeszłości.
Jeszcze na początku roku 2021 PKP Cargo i ukraińskie koleje "finalizowało rozmowy" w sprawie uruchomienia pociągów intermodalnych z Turcji przez Ukrainę do Polski.
Co ciekawe, nasze dwa wspaniałe kraje łączy :'...Polsko-Ukraińska Międzyrządowa Komisja ds. Współpracy Gospodarczej. Organ ten składa się z siedmiu grup roboczych zajmujących się współpracą w rolnictwie, turystyce, sektorze paliwowo-energetycznym, transporcie, informacji geoprzestrzennej, przestrzeni oraz handlu i inwestycjach; ponadto posiada również podkomitet ds. przemysłu obronnego....".
A tu takie zaskoczenie.
https://www-gov-pl.translate.goog/web/development-technology/deputy-prime-minister-jaroslaw-gowin-visits-ukraine?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc
![]() |
Henryk-W @Mathias92 19 stycznia 2022 09:31 |
19 stycznia 2022 13:29 |
" A w TVPis leci Zniewolona, Kozacka miłość "
Niech pan nie pierdzieli głupot. Informacja o tych kolejach też była, na głównej stronie:
Zamiast dawać sobie bezsensowną ulgę z pisania "TVPis" (dziecinada, przedszkole mentalne) niech pan zajmie się czymć pożytecznym - np. ugotuje obiad rodzinie i pozmywa naczynia.
![]() |
Henryk-W @IanThomas 19 stycznia 2022 09:45 |
19 stycznia 2022 13:37 |
No ale tutaj głoszono jeszcze nie tak dawno, że położenie na szlakach handlowych to jest poważne zagrożenie. Lepiej być w pewnej odległości. No to mamy ten scenariusz - ale nagle jest zmiana narracji, że coś strasznego się dzieje, bo szlak nas ominie.
Czy wy czytacie to co sami piszecie? Czy zawsze narracja zmienia się z (+) na (-), gdy tylko dane zjawisko dotyczy Polski (nagle korzystne jest, że szlaki idą przez dany obszar, bo akurat je przekierowano; przed chwilą było odwrotnie: gdyby szła przez nas - to będzie źle, bo stwarza to zagrożenie/pokusę przejęcie przez poważnych graczy zysków i kontroli). Jednym słowem - dom wariatów.
![]() |
Henryk-W @Mathias92 19 stycznia 2022 09:55 |
19 stycznia 2022 13:44 |
" Nic nie wiem? Moi koledzy ze studiów nie dostali miejsc w akademiku w Krakowie bo Ukraińcy mieli pierwszeństwo."
Pierdzieli pan. Na Miasteczku Studenckim AGH jest ciagły nadmiar 10-15% wolnych miejsc. Gdzie niby nie dostali? Zarzucam panu kłamstwo, bo znam sprawę na bieżąco. Może chodziło o jakiś konkretny akademik? Ale tam wszystkie są obok siebie, więc co za różnica ten czy 50 metrów dalej? Baza miejsc jest tak duża, że dobrze iż ci Ukraińcy są, bo przynajmniej część pustostanów jest wypełniona, co zmniejsza koszty utrzymania.
![]() |
Henryk-W @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 10:11 |
19 stycznia 2022 13:49 |
Zwłaszcza, że ten dyplom ukraiński ma takie bardzo słabe wzięcie. I trzeba robić wszędzie nostryfikacje. Do Lwowa studiować medycynę jeżdżą chyba ostatnie spady. Jak stać go było tam, to mógł szukać gdzieś w Polsce. Ale nawet na płatnej medycynie w Polsce trzeba mieć minimu 60% z rozszerzenej matury z biologii i z chemii.
![]() |
Henryk-W @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 09:46 |
19 stycznia 2022 13:54 |
Jest tak jak piszesz. W Polsce obecnie studiuje 85 tys. zagranicznych. Z tego 30 tys. z Ukrainy, 5 tys. z Białorusi. Wielu tu pracuje - nasi wyjechali na "zachód", a ci są unas. Dobre i to - zwłaszcza, że jak na skalę liczbową i nasze trudne sprawy z przeszłości, nie ma żadnych istotnych problemów. A dziewczyny ze wschodu tylko marzą o tym aby znaleźc tutaj jakiego męża, załozyć rodzinę i zapuścić korzenie. Wiekszość szybko się polonizuje.
![]() |
Henryk-W @Nova 19 stycznia 2022 10:47 |
19 stycznia 2022 13:59 |
W taki razie kiedy pan wyjeżdża z Polski? I gdzie? Może na Ukrainę? Czy pan potrafi wyciagnąć logiczne wnioski z tego co sam pan pisze - czy tylko chodzi o bezsensowną ekscytację: ola boga, ola boga ale będzie u nas źle?
![]() |
barnabas @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 14:02 |
Ambasadarzy G7 spotkali się z Ministrem Infranstruktury (Ukrainy)-15.09.2021
"...Mamy strategiczne projekty współpracy z każdym z krajów G7 w transporcie drogowym, kolejowym, wodnym i lotniczym. Z niecierpliwością czekamy na nowe projekty w dziedzinie turystyki” – mówi Oleksandr Kubrakov.
Należy przypomnieć, że Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy już pracuje nad wspólnymi projektami z ekspertami i firmami z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Japonii, Kanady, Francji i Stanów Zjednoczonych.
Podczas spotkania Minister Infrastruktury omówił z przedstawicielami Grupy Siedmiu szereg dużych projektów i problemów, którymi nowy zespół zajął się w ciągu pierwszych stu dni pracy, a mianowicie:
▪ nowe zmiany w JSC „Ukrzaliznytsia” – omówiono podniesienie taryf na przewóz towarów, ważne porozumienie z Deutsche Bahn w zakresie transportu pasażerskiego i zarządzania energią. Strony zwróciły również uwagę na znaczenie wyboru nowego stałego Prezesa Zarządu Spółki;
▪ krytyczna sytuacja z zezwoleniami na międzynarodowy przewóz towarów – Minister Infrastruktury podkreślił, że istnieje problem z dodatkowymi zezwoleniami na przewozy towarów z krajami UE, zwłaszcza z Rzeczpospolitą Polską. Ogranicza rozwój ukraińskiego eksportu i uniemożliwia pełne wykorzystanie możliwości handlowych przewidzianych w Umowie Stowarzyszeniowej z UE. Np. dostępny wolumen zezwoleń na międzynarodowy transport drogowy RP nie odpowiada potrzebom rynku i nie odpowiada rozwojowi handlu z Ukrainą;
▪ Reforma śródlądowych dróg wodnych – 1 stycznia 2022 r. wchodzi w życie ustawa Ukrainy „O żegludze śródlądowej”, która wdraża europejskie standardy w zakresie żeglugi śródlądowej na Ukrainie. Ołeksandr Kubakow opowiedział o zmianach kadrowych w Administracji Morskiej i poprosił o wsparcie partnerów międzynarodowych w umacnianiu jej statusu instytucjonalnego;
▪ rozwój lotnictwa ukraińskiego – Ukraina spodziewa się podpisania umowy o wspólnym obszarze lotniczym z UE. Decyzja ta powinna otworzyć europejski rynek dla ukraińskich przewoźników, a także pomóc w usprawnieniu obsługi ukraińskiego lotnictwa. Trwają również badania nad możliwościami stworzenia narodowego przewoźnika lotniczego przy wsparciu francuskich konsultantów.
![]() |
ewa-rembikowska @tadman 19 stycznia 2022 10:52 |
19 stycznia 2022 14:18 |
Ze wschodu blokada transportu kolejowego, z zachodu pakiet mobilności, który przydusi polski drogowy transport ciężarowy.
![]() |
tyszka @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 14:22 |
Marek Budzisz:
Cały świat obserwuje sytuację wokół Ukrainy. Dziś w Kijowie rozmowy prowadzi szef Departamentu Stanu Antony Blinken, prezydent Wołodymir Zełenski przyjedzie do Warszawy jutro, a równolegle w najlepsze rozkręca się wojna handlowa między Polską a Ukrainą.
Wydawałoby się, że nie ma gorszego momentu na tego rodzaju konflikt, choćby z tego powodu, że klimat relacji między Warszawą a Kijowem powinien być dobry, przede wszystkim z punktu widzenia interesów Ukrainy, zwłaszcza teraz,
Teraz mamy do czynienia z polsko – ukraińskim konfliktem transportowym, w którym obie strony uciekają się do posunięć, delikatnie to nazwijmy, kontrowersyjnych,
https://wpolityce.pl/swiat/582308-czego-uczy-nas-wojna-handlowa-miedzy-polska-a-ukraina
![]() |
Mathias92 @Henryk-W 19 stycznia 2022 13:44 |
19 stycznia 2022 14:27 |
Akademik Uniwersytetu Pedagogicznego,, Dom Studencki Zaułek "na Kazimierzu. I proszę mi nie zarzucać kłamstw bo pisze prawdę, żyłka Panu zaraz pęknie.
![]() |
stanislaw-orda @tadman 19 stycznia 2022 12:20 |
19 stycznia 2022 14:28 |
Ktos im to podsuflował. Obstawiam, że nasi przyjaciele zza Odry.
![]() |
Paris @jacland 19 stycznia 2022 09:36 |
19 stycznia 2022 16:35 |
Dokladnie tak...
... slup rotszyldowy Macron pol dnia dzis pier***il o "klimacie", a drugie pol o "praworzadnosci" w Polsce,... w parlaMENT'cie w Brukseli !!!
![]() |
Paris @gabriel-maciejewski 19 stycznia 2022 10:47 |
19 stycznia 2022 16:59 |
Tych "3 muszkieterUF"...
... powinno byc wy****nych w KOSMOS !!!
A bartosiak jako pierwszy... jako PIERWSZY, ktory SKOMPROMITOWAL te "nasza" deta armie, a dalej pozostali wyzej wymienieni... "zatroskani" i ekstremalnie "wzmoRZeni",...
... zrobiloby sie zdecydowanie SPOKOJNIEJ w "naszych merdiach"... spolecznyH i panstwowyH !!!
![]() |
Paris @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2022 11:05 |
19 stycznia 2022 17:28 |
Tak...
... od ziarka do ziarka i zbierze sie miarka !!!
I jakiej zgodnej komitywie... i Szwab i Franek... i Chinczyk,... a dla nas "nowy lad", "ocipienie klimatyczne"... i walka "imperiUF globalnyH" !!!
Wszystko sie RYPIE, ze glowa mala,
![]() |
Paris @zkr 19 stycznia 2022 11:08 |
19 stycznia 2022 17:30 |
Oni "publikujo"...
... tylko u OSZUSTA SMOLENSKIEGO i w kurwizorze !!!
![]() |
Paris @deszcznocity 19 stycznia 2022 11:12 |
19 stycznia 2022 17:33 |
Jak to skad ?!?!?!
O Brytoli "naszych sojusznikUF" !!!
![]() |
Zdzislaw @stanislaw-orda 19 stycznia 2022 10:40 |
19 stycznia 2022 18:27 |
Czytałem artykuł (gdzieś zachowałem link) pochodzący z chińskich źródeł. Wynika z niego, że oni bardzo sobie cenią Małaszewicze jako "bramę do Europy" i cieszą się, że z polskiej strony podejmowane są inwestycje, mające na celu czterokrotne powiększenie przepustowości tego przejścia. Jest to zapewne uzgodnione z ich planami ekspansji transportu kolejowe do/z Europy. Martwi ich jednak, że ta rozbudowa, która potrwa do 2028 r. (słyszał ktoś w Polsce o takich planach?), spowoduje ograniczenie nawet obecnych zdolności. Petersburg traktują więc jako jeden ze środków zaradczych na rzeczoną bolączkę. A że Rosjanie są zadowoleni, to nic dziwnego. Od dawna optowali za tym rozwiązaniem. Chińczycy pocieszają się przy tym, że na tej trasie przynajmniej zmiana podwozi wagonów odbywa się tylko raz (na granicy kazachskiej). A propos ich zmartwień, to wspominali też o "kryzysie" polsko-białoruskim. Nie sygnalizowali jednak o żadnych"zacięciach" z tym związanych.
Nasuwa się podejrzenie o co może chodzić Ukraińcom - taka trasa z jednokrotną zmianą podwozi kończy się w Polsce w Sławkowie, a biegnie właśnie przez Ukrainę. Może chcą uszczknąć choć kawałek tego "tortu" (cargo do Węgier i Słowacji, nie wiem czy też do Czech). Wiedzą zapewne, że na więcej nie mają co liczyć, szczególnie w kontekście trasy Pireus (lub Stambuł) - Belgrad - Budapeszt.
![]() |
MarekBielany @Zdzislaw 19 stycznia 2022 18:27 |
19 stycznia 2022 23:49 |
"tort" to na przykład koszt budowy kilometra ...
Jak to się ma do kosztu budowy domku ?
Nawet pomnożenie przez liczbę znajomych i nieznajomych nie zbliża do kosztu budowy kilometra.
![]() |
Grzegorz123 @gabriel-maciejewski |
19 stycznia 2022 23:51 |
Info z 11.01.2022
Metrans – spółka zależna niemieckiej firmy Hamburger Hafen und Logistik AG, przejęła operatora terminalu w Małaszewiczach CL Europort.
https://trans.info/pl/terminal-w-malaszewiczach-sprzedany-niemcom-269981
![]() |
OdysSynLaertesa @Nova 19 stycznia 2022 10:47 |
19 stycznia 2022 23:57 |
Należy sięgnąć pamięcią do tego co się kryło za słynnym ostrzeżeniem Sikorskiego pod adresem Ukrainy "albo przyjmujecie warunki, albo wszyscy zginiecie" (chyba tak to leciało). Zwłaszcza w kwestii "reform społecznych i gospodarczych", na które Ukraina musiała się zgodzić, jako warunek pomocy zachodu (zwłaszcza finansowej z MFW) w przeprowadzeniu transformacji ustrojowej i przestrojeniu gospodarki na modłę zachodnią. Ustępstwa i reformy na jakie poszły kolejne rządy po ucieczce Janukowycza to dopiero lody, przy których dokonania Nowaka od zegarków to małe piwo... Ukraina została rozparcelowana, a co jakiś czas wychodzą takie kwiatki jak z tą koleją. Pretekstem były rzecz jasna Chiny, a konkretnie ich plany dzierżawy ogromnych połaci czarnoziemów i łąk, tj. zrobienia z Ukrainy spichlerza na swoją wyłączność. Pamiętam bardzo dobrze jak rosły wtedy na giełdach akcje spółek/pośredników handlu ziemią czy zakładów mleczarskich. Majdan zaczął się niedługo po tym jak wyciekły informacje kto stoi za skupem i dlaczego... Transport, drogi i koleje to układ krwionośny gospodarki i handlu. Kto kontroluje ten układ ten nie musi już inwestować w nic więcej, a będzie decydować (zwłaszcza o kosztach transportu) i odcinać kupony od wszystkiego bez żadnego ryzyka inwestycyjnego.
![]() |
OdysSynLaertesa @Zdzislaw 19 stycznia 2022 18:27 |
20 stycznia 2022 00:12 |
Ukraińcy już nie decydują o tym co się dzieje na "ich" terenie. Decydują o tym "inwestorzy" w postaci spadkobierców masy upadłościowej po Janukowyczu. Całe spektrum inwestorów od wschodu do zachodu, a wśród nich również ci, którzy widzą w Polsce konkurencję dla potencjalnych zysków z handlu z Chinami. Zwłaszcza Niemcy, w odpowiedzi na Chińskie plany zakończenia "bursztynowego szlaku" właśnie w Polsce, we wspomnianych Malaszewiczach.
Daj im Panie Boże szczęście. Lepiej trzymać się od tego z daleka, bo jest dokładnie tak jak pisał coryllus w jednym ze swoich wpisów. Nie stać nas na takie zagrożenie. Poza tym przykład Afryki pokazuje że Chińczycy to szarańcza.
![]() |
OdysSynLaertesa @peter15k 19 stycznia 2022 11:22 |
20 stycznia 2022 00:32 |
Mniej więcej... Każda z zainteresowanych (handlem z Chinami) stron próbuje odgrywać partnera posiadającego pakiet kontrolny na wspomnianym regionie "ziemi bezpańskiej". Rosja robi to w sposób najbardziej toporny, Niemcy i Brytyjczycy w bardziej cywilizowany (wojna bez czołgów), a Amerykanie chcą wsadzić w te wszystkie kółka jakiś patyk... Pytanie co wybiorą Chiny, które na pewno nie są zainteresowane wojną w regionie ani brakiem spokoju na trasie dla transportu swoich towarów do Europy. Czy mają w planach zadowolenie wszystkich zainteresowanych. I co zrobią, do czego są w stanie się posunąć, Amerykanie by im przeszkodzić.
![]() |
Peiper @OjciecDyrektor 19 stycznia 2022 09:46 |
20 stycznia 2022 04:03 |
Ja znam parę osób, co to pracują za te stawki i to będąc już na emeryturze.
Z tym narzekamiem to przypomina pan pewnego konserwatystę co to w TV daje za przykład Indian z Amazonii to to nie gonią za zyskiem i wolą poleżeć w hamaku zamiast się "narobić" a jednoczęśnie narzeka, że po wprowadzeniu 500+ ludziom się przewróciło w głowie i nie chcą pracować. https://rozrywka.dziennik.pl/plotki/artykuly/528559,terlikowska-atakuje-cejrowskiego-zarzuca-mu-pogarde-wobec-biednych-ludzi-oraz-kobiet-pracujacych-w-domu.html
Co do studentów, państwo polskie (czyli polski podatnik) za studia studenta zagranicznego płąci 3 razy więcej niż za tubylca.
Czy naprawdę w Polsce jak na jednaj wypkie nonsensu potrzeba aż tylu ludzi z wyższym wykształceniem ?
Czy na przysłowiową kasę do biedronki musi iść magister lub licencjat ?
Ja mam wyższe wykształcenie, ale choć moja praca pokrywa się z wykształceniem, to spokojnie mógłbym wykonywać moją pracę bez tych studiów.
![]() |
Grzeralts @Peiper 20 stycznia 2022 04:03 |
20 stycznia 2022 09:00 |
Nie wszystko co się dzieje musi mieć jakiś sens i dążyć do zmniejszania entropii. Przyjęcie takiego punktu widzenia to wręcz błąd poznawczy. Większość tego, co się dzieje ma na celu zarobek (czyjś), nie musi mieć sensu. A tym bardziej zmniejszać entropii, bo ona też może służyć do zarabiania pieniędzy. W sumie służenie mamonie wręcz wyklucza służenie mądrości. Dlatego nie ma się czemu dziwić, trzeba popatrzeć dokąd te igrzyska nas zaprowadzą.
A emeryci pracują za niższe stawki, bo im akurat się opłaca.
![]() |
barnabas @gabriel-maciejewski |
20 stycznia 2022 15:46 |
"Gazprom zaprzestał dostaw gazu ziemnego do Polski przez Ukrainę
Gazprom zawiesił dostawy gazu ziemnego do Polski przez ukraiński GTS od 19 stycznia, wynika z danych operacyjnych operatora GTS Ukraine LLC. Dostawy również nie są realizowane 20 stycznia, według zerowych nominacji.
W ostatni dzień przepompowywania (18 stycznia) rosyjska firma wpompowała do Polski zaledwie 0,3 mln m3, 12,5 razy mniej niż 17 stycznia (3,8 mln m3). Przyczyny zawieszenia tranzytu nadal nie są znane, ale Gazprom również 11 stycznia całkowicie odciął dostawy gazu do Polski przez Jamał." https://expro.com.ua/novini/gazprom-pripiniv-postavki-prirodnogo-gazu-do-polsch-cherez-ukranu
![]() |
stanislaw-orda @barnabas 20 stycznia 2022 15:46 |
20 stycznia 2022 21:05 |
A ochłodzenie (fala zimna) nadciąga.
![]() |
MarekBielany @barnabas 20 stycznia 2022 15:46 |
21 stycznia 2022 21:52 |
No to od Pawlaków zawarł umowę (na dostawy), czy nie zawarł ?
Chyba umowa była spisana ?
![]() |
barnabas @MarekBielany 21 stycznia 2022 21:52 |
25 stycznia 2022 10:03 |
może i była spisana, ale jest nacisk
![]() |
barnabas @gabriel-maciejewski |
25 stycznia 2022 10:07 |
Koleje jak koleje, ale Chińczyki robią deal z Ukrainą na gaz. Wydaje się, że to podpórka więc , żaden Wania nie będzie przeszkadzać. Cyrk dla małych i prężenie muskułów...
"BEK Technic LLC, Region LLC, Dragon Oil Technologies Ukraine LLC (Chiny), Jianye Ukraine LLC (Chiny), Hailon Oil Service and Engineering Ukraine LLC (Chiny) zostały ogłoszone zwycięzcami w 10 partiach na zakup usług remontu ropy oraz odwiertów gazowych (KRS) na złożach JSC „Ukrgazwydobuwannia” o łącznej wartości 473 mln UAH (z VAT) z terminem realizacji do 31 grudnia 2022 r."
![]() |
stanislaw-orda @MarekBielany 21 stycznia 2022 21:52 |
25 stycznia 2022 10:35 |
umowa ma aneksy na rozmaite warianty przebiegu zdarzeń na rynku gazu.
![]() |
MarekBielany @stanislaw-orda 25 stycznia 2022 10:35 |
25 stycznia 2022 21:08 |
Tak się domyślałem, bo już nie muszę.
W mniejszej skali obserwowałem, jak działa ubezpieczenie na przerwy w dostawie e.elektrycznej.
:)
bezpieczeństwo - ubezpieczenie...
Brrr
.
ale sie wiedzie...