-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Dlaczego Achilles nie dogoni żółwia?

Albowiem odległość między nim a żółwiem dzieli się na nieskończoną ilość małych odcinków, które obaj muszą przebyć. Taką zabawę wymyślił Zenon z Elei i wszyscy rzucili się udowadniać mu, że nie miał racji, a jego paradoksy zostały unieważnione w końcu stwierdzeniem, że nieskończona ilość odcinków daje w sumie jednak skończony dystans. Można było zatrzeć ręce z uciechy i nazwać Zenona wynalazcą dialektyki, polemistą, sofistą czy czym tam jeszcze. Przypomnę w tym miejscu nieśmiało, że był to szef gangu zwalczającego miejscową władzę czyli tyrana wyniesionego przez lud. Tyrana któremu przeciwstawiała się niejawna organizacja o nazwie Eleaci. Jej szefem był właśnie Zenon. Była to agentura ateńska, albowiem Ateńczycy nigdy nie porzucili myśli o tym, by zawładnąć zachodnim basenem Morza Śródziemnego. Miejscowi tyrani, po których została bardzo zła prasa, albo wręcz nic nie zostało – domniemywać należy, że za sprawą filozofów, popierających demokrację, czyli rządy oligarchii - nie chcieli jednak panowania ateńskiego. Zenon został zdemaskowany i zamordowany w okolicznościach makabrycznych, ale najpierw jeszcze odgryzł sobie język. I ja mam uwierzyć, że ten facet zajmował się wymyślaniem i kolportowaniem idiotycznych paradoksów, które nie przydawały się nawet do rozstrzygania sporów o kozę co wlazła w szkodę? Wszak ruch jest złudzeniem, koza więc nigdzie wleźć nie mogła. Szkody jednak są faktem, więc cóż się stało w takim razie, skoro ruch jest pozorny? Bardzo przepraszam, ale pozwolę sobie zwątpić w taką egzegezę. O paradoksach Zenona wiemy od Arystotelesa, czyli ze źródła ateńskiego, późnego i do tego jeszcze związanego z dworem macedońskim. Nie czas teraz na analizę tekstu Arystotelesa, bo o czym innym będę pisał. Paradoksy Zenona rozpatrywane są w oparciu o rzeczywistości fizyczną, albowiem jesteśmy jeszcze w okresie presokratejskim i mowy nie ma, by ktoś śmiał rozumieć cokolwiek metaforycznie. Tak nam się tłumaczy postawę Eleatów, choć przecież dialektyka nie stroni od metafor i pułapek logicznych. Nie ma więc ani jednego powodu, by paradoksy Zenona omawiać w oparciu o doświadczenie fizyczne. I to jest widoczne w samym ich opisie. Dlaczego Achilles nie dogoni żółwia? Odpowiedzi udziela sam Zenon ustami i piórem Arystotelesa i to już na samym początku. Dlatego, że wydaje mu się iż jest dwa razy szybszy od żółwia i pozwala mu wystartować wcześniej. Jest bowiem pewien zwycięstwa. Widzimy jasno, że mamy tu do czynienia z kategoriami psychologicznymi, a nie fizycznymi. Najważniejszą z nich jest pycha Achillesa i jego pewność siebie. On wie, że zwycięży. Paradoks Zenona nie dotyczy więc świata fizycznego, ale czegoś innego. Spróbujmy wyjaśnić czego dokładnie. Oto Achilles rozpoczyna wyścig z żółwiem i puszcza go przodem. Dystans jest jasno wskazany, miejsce, gdzie mają się zatrzymać także, ale Zenon mówi – ruch jest pozorny, więc tak naprawdę wyścigu nie ma. Obaj zawodnicy więc stoją. I my, chcąc udowodnić, że Zenon nie ma racji, musimy przyjąć już na samym początku, że ją ma. Dlaczego ją ma? Bo Achilles został na mecie, a żółw wyruszył i przebył pewien odcinek. No, ale ruchu nie ma, więc jak mógł przebyć odcinek?!

Czy Zenon w tym absurdzie kwestionuje rzeczywistość fizyczną i namacalną? Czy jego kolega, dowódca floty samijskiej, pływający do wszystkich ważnych portów leżących nad Morzem Egejskim na pełnych żaglach i obserwujący, jak zmienia się wszystko w miarę kiedy jego okręty przyspieszają, także ją kwestionuje? Nie. Oni obaj mówią – musisz narzucić swoje zasady i zyskać przewagę, którą każdy uzna za coś naturalnego. Obaj są bowiem politykami, w dodatku prowadzącymi działalność konspiracyjną. Achilles jest bezradny wobec Zenona, który wymyślił całą tę historię i narzucił swoje zasady, a także wobec żółwia, któremu sam dał przewagę, uznając, że jest odeń szybszy. Ktoś powie, że to Zenon nie Achilles tak uznał. Tym gorzej dla Achillesa, albowiem pozwolił się zdefiniować Zenonowi. Na jego usprawiedliwienie mogę rzec tyle, że był już martwy, kiedy Zenon zabrał się za tworzenie jego definicji i niewiele mógł zrobić. To jest, jak sądzę istotny sens paradoksów Zenona. Zawiera on po prostu polityczną strategię, która może być kolportowana bezpiecznie, bez zwracania na siebie uwagi. Można ją wykładać w szkołach, można ją opisywać w listach i można o niej dyskutować przy rozcieńczonym wodą winie. Dla profanów i różnych gamoni, będzie to zawsze tylko zestaw absurdalnych historyjek napisanych przez uparciucha, który chciał zakwestionować zjawiska fizyczne.

O tym, że paradoks Zenona działa i Achilles rzeczywiście nie dogoni żółwia, możemy się przekonać analizując także współczesne zjawiska polityczne. Wczoraj obejrzałem fragment filmu dokumentalnego o tym, jak Adolf Hitler doszedł do władzy. Wiecie jak? Poprzez sądy. Jego ludzie opanowali przede wszystkim sądownictwo, a ludziom reprezentującym inne ugrupowania w Niemczech, wydawało się, że on jest żółwiem, któremu należy dać przewagę, albowiem wszyscy inni są szybsi od niego. Nikt co prawda nie nazwał go żółwiem, ale Hindenburg powiedział wręcz do von Pappena, że Hitler to królik biegnący po polu, który odwróci uwagę konkurencyjnych w stosunku do partii Centrum, ugrupowań w Niemczech. W czasie, kiedy uważano go za królika, ale także trochę za tygrysa, który powstrzyma komunistów, Hitler opanował sądy. Po to rzecz jasna, żeby uratować Niemcy. Achilles zaś został za nim daleko w tyle, albowiem sam wskazał, że nie jest on żółwiem, a królikiem, a tym samym okazał się jeszcze głupszy niż Achilles z paradoksu Zenona.

O tym, jak wygląda sytuacja w polskich sądach wszyscy wiemy. I mam wrażenie, że ufamy iż można im dać przewagę, albowiem nasz Achilles na pewno je dogoni. Sądy bowiem pracują wolno i spokojnie można porównać do żółwia. Wczoraj jednak coś przyspieszyło i albo zmienimy zasady w paradoksie Zenona, który należy wykładać, tak jak to opisałem, albo okaże się, że żółw jest królikiem i tygrysem jednocześnie. Oto postanowiono, że organizacje ekologiczne z całej Europy będą mogły skarżyć przed sądami operaty urządzeniowe obowiązujące w polskich lasach. Taki operat to jest zbiór postanowień określających wszystkie prace na danym obszarze leśnym, które maja być wykonane przez dekadę. Jego zakwestionowanie przed sądem oznacza – jeśli sąd okaże się żółwiem – paraliż prac w lesie, albo – jeśli sąd okaże się królikiem – całkowitą tego lasu dewastację. Jak myślicie jak będą przebiegały takie sprawy i kto będzie stymulował sądy do zmniejszenia lub zwiększenia tempa prac? Dodam jeszcze, że ani w Niemczech, ani w Austrii nikt nie może kwestionować operatów urządzeniowych.

Czy dostrzegamy analogię pomiędzy paradoksem Zenona a tą sytuacją? Obyśmy ją dostrzegli na czas. Bo będzie po nas. Oto Zenon wskazując na strategię, jaką przyjęła jego organizacja, umieszcza ją wśród formuł edukacyjno rozrywkowych opisujących nie poznaną jeszcze do końca rzeczywistość fizyczną. Oto politycy niemieccy korzystając z faktu, że ich decyzje zasłonięte są unijnym żółwiem, wyciągają z szafy zakurzone już nieco zapiski Adolfa Hitlera i próbują nas przekonać, że przejęcie władzy – w kilku etapach, albowiem żółw musi najpierw przebyć połowę drogi, zanim Achilles w ogóle wystartuje – nad obszarami niezurbanizowanymi w Polsce, to ekologia. My zaś przyjmujemy te założenia, żeby w ogóle móc rozpocząć polemikę. Taka bowiem jest rzeczywistość legislacyjna. To znaczy jedyna istotna. Musimy się zgodzić na to, że chamskie próby zawładnięcia 1/3 kraju to próba wyjaśnienia paradoksu ruchu. Potem zaś dopiero szukamy argumentów przeciwko, ale w oparciu o założenia jakie zaproponował pan Hitler, to jest przepraszam, chciałem rzec – Zenon.

Puśćmy teraz wodze fantazji i zastanówmy się co zrobi żółw kiedy już pokona odcinek drogi, dający mu pewność, że Achilles go nie dogoni? Ogłosi, że na terenach, które zostały wyłączone z eksploatacji i pielęgnacji w skutek zakwestionowania operatu w sądzie, doszło do klęski ekologicznej, bo wyroiła się tam brudnica mniszka, zwójka żywiczaneczka czy chrabąszcz majowy. W związku z tym należy podjąć odpowiednie kroki. Jakie? Nie wiemy. Na pewno nie można przerwać postępowania sądowego, które będzie się dalej toczyło swoim żółwim tempem. A skoro tak, to leśnicy nie będą mogli nic zrobić. Katastrofa jednak będzie się rozszerzać, a żółw będę posuwał się dalej kwestionując inne operaty i wskazując na to, że do klęski doprowadzili leśnicy, albowiem źle wykonywali swoje obowiązki. I to wszystko będzie się odbywało przy założeniu, że ruch jest pozorny. I wszyscy będą widzieć, że to prawda. Prawo bowiem będzie jednocześnie działać i nie działać. Kolejnym etapem zaś będzie formułowanie aktów oskarżeń przeciwko administracji leśnej i ustalanie nowych zasad zarządzania obszarami dotkniętymi klęską. Jak te zasady będą wyglądały? Nie wiem, ale myślę, że będą podobne do tych, które zastosował pan Hitler w sądach przed uzyskaniem pełni władzy w Niemczech.

Dodajmy do tego Trzaskowskiego i jego pakt C40, który wskazuje jak należy zarządzać obszarami zurbanizowanymi. I zadajmy sobie pytanie – co po wprowadzeniu w życie jednych i drugich zasad znaczyć będą demokratyczne wybory, a także do kogo należał będzie teren, na którym wszyscy będziemy stali?

Czy PiS sobie z tym poradzi? No właśnie nie wiem. Na razie pisowski Achilles pozwolił żółwiowi wystartować wcześniej, a arbitrzy oceniający wyścig orzekli, że Achilles jest szybszy dwa razy od żółwia, przyjmując jednocześnie założenie zasugerowane przez Zenona i Hitlera, że ruchu nie ma, a sądy są wolne. Werbalne kwestionowanie wolności sądów i wskazywanie, że są one uzależnione od Berlina nic nie da. Zenon tylko wzruszy ramionami, bo on ma poważną robotę do wykonania, musi przejąć z kolegami porty na zachodzie i przekazać je pod władzę Aten.

Żeby to zrobić trzeba użyć narzędzi, które znajduj się poza stworzonym przez Zenona i postrzeganym jako czysto fizyczny, układem. Czy to w ogóle jest możliwe? W tym momencie myślę, że nie, ale bardzo chciałbym wierzyć, że jednak tak. Co powoduje mój pesymizm?

Pokazano wczoraj w telewizji pierwszy odcinek programu pod tytułem W Otwarte karty. Jest to przeniesienie wprost formatu z radiowej jedynki do telewizji. Prowadzi ten program pani, o której usłyszałem po raz pierwszy – Małgorzata Raczyńska – Weinsberg. Załapałem się tylko na końcówkę, a gościem był nie byle kto, bo sam prezes Kaczyński. Usłyszałem, jak mówił – że przeciwnicy polityczni PiS uważają się za ludzi uprzywilejowanych i traktują wolność sądów jako coś fikcyjnego. Sądy muszą być po prostu ich. I to koniecznie trzeba zmienić. Prowadząca zaś zasugerowała, że ani ona ani prezes nie znajdują się w grupie ludzi, którzy posługują się takimi paradoksami – wolne sądy, ale jednocześnie czyjeś sądy. Prezes spojrzał na nią przenikliwie i jej sugestię potwierdził. Ja, wiedziony ciekawością, wpisałem od razu nazwisko prowadzącej w gugla. Oto co otrzymałem. Najpierw tekst z wirtualnych mediów, który rozpoczyna się od zdania: W wiosennej ramówce dwa publicystyczne programy Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg z radiowej Jedynki będą także pokazywane w TVP Info. Chodzi o cykle „W otwarte karty” i „Gdzie jest pan Cogito”. – Media publiczne porozumiały się elegancko i spokojnie – podkreśliła autorka, która kilka lat temu starała się o funkcję prezesa TVP.

Potem zaś wyświetlił mi się życiorys Małgorzaty Raczyńskiej Weinsberg z Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%82gorzata_Raczy%C5%84ska-Weinsberg

I to w zasadzie tyle. Powiem Wam jeszcze, że wcale mi się ten program nie podobał, a najgorsza była scenografia, bo składała się ona z biblioteki wyświetlonej na greenscreenie. Takiej samej, jaka jest w restauracjo Magdy Gessler przy głównym rynku w Warszawie.

Jak widzimy Achilles nie może dogonić żółwia, albowiem nie potrafi się zdefiniować. Mimo, że wcale nie jest martwy. Zdaje się w tej kwestii całkowicie na Zenona. I nie mówcie mi, że mam złudzenia i mieszam porządki. Na dziś to tyle.



tagi: niemcy  polska  własność  media  jarosław kaczyński  sądy  adolf hitler  lasy państwowe  telewizja państwowa  achilles  żółw  zenon z elei  w otwarte karty  małgorzata raczyńska weinsberg 

gabriel-maciejewski
3 marca 2023 09:26
97     3861    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 09:49

Czytając o tym paradoksie przypomniało mi się osuszenie Wenecji przez Niderlandczyków. Co wobec tego jest w Bajkach Ezopa? Bo co jest w mitologii to już mniej więcej wiem.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 3 marca 2023 09:49
3 marca 2023 09:59

Trzeba by sprawdzić skąd Ezopowi nogi wyrastają

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 3 marca 2023 09:49
3 marca 2023 10:04

Sprawdziłem. Ezop był Frygijczykiem, czyli pochodził z krainy Midasa, a żył w Ligii za panowania Krezusa. Służył do kolportowania niejawnych instrukcji politycznych. Zawsze to samo...

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 09:59
3 marca 2023 10:04

Uśmiejesz się. Oficjalnie poddany Krezusa, ale znany jako niewolnik niejakiego Jadmosa z Samos.

Ale najlepsze jest w Viki: Z pozoru zabawne, pisane prozą bajki Ezopa zawierały gorzką prawdę i głęboką mądrość. Urzekły one nawet Sokratesa, który podczas pobytu w więzieniu doszedł – według Platona (Plat. Fed. IVB) – do przekonania, że „poeta, jeśli ma być poetą, powinien przypowieści spisywać a nie myśli, choćby sam nie był bajarzem; dlatego, mając pod ręką i znając na pamięć bajki Ezopa, ułożyłem je wierszami”. Z próbek tych nic się nie zachowało, prawdopodobnie było to literackie zmyślenie Platona, niemniej dowodzi wielkiej popularności Ezopa

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 10:15

Ekipa z marca 68 wrocila (a moze zawsze tu byla i wyjazdy byly tylko dla uwiarygodnienia sprawy) i probuje swoje ugrac. Zawsze trzeba sprawdzac skad ludziom cisnacym sie do koryta wyrastaja nogi, zeby wiedziec w co oni graja i nie przezywac rozczarowan spowodowanych naiwnoscia i glupota.

Kazdy oporny na przeswietlenie zyciorysu jest do odstawki.

Jesli towarzysze nie chca zmian w sadach i Niemce tego bronia, to znaczy, ze te sady kontroluja i nie maja zamiaru ich oddac. A sprawna i szybka administracja oraz sadownictwo wygrywa wojne.

Poza tym... kazdy z nas ma szanse zarobic w zyciu milion dolarow, tylko jednemu to zajmie trzydziesci lat, a innemu piec minut.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 3 marca 2023 10:04
3 marca 2023 10:21

Tak, przeczytałem to...naprawdę niezłe

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 3 marca 2023 10:15
3 marca 2023 10:22

Zobacz sobie końcówkę tego programu i minę prezesa jak ona mówi o tych nieuprzywilejowanych grupach

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 10:38

W kwestii formalnej paradoksu Zenona, to pamiętam jak przez mgłę z zajęć z matematyki, że on ułatwiał zrozumienie abstrakcji ciągów liczbowych, że ciąg zawsze zwiększa się lub zmniejsza o jakąś daną wartość ale nigdy nie osiągnie maksimum lub mininmum, tylko w nieskończoność będzie się zmieniał, czy jakoś tak. Tyle w kwestii formalnej.

Co do reszty tekstu to ciężko się z tobą niezgodzić. Z praktycznego punktu widzenia paradoks Zenona to jest opis jak narzucić swoje zasady i wmówić oszukiwanemu, że są to jedyne zasady obowiązujące, tak żeby oszukiwany nigdy cię nie dogonił, choćby był lepszy.
Ja zauważyłem inne praktyczne zastosowanie oszustwa Zenona niż walka z przeciwnikami politycznymi, stosowaną przez wielu oszustów aż do dzisiaj. Chodzi o narzucenie zasad, dzięki którym można ustawić lewe hierarchie przy aprobacie całego otoczenia, na najbliższym tobie rynku książki to widać najlepiej. Chyba najlepszym i najjaskrawszym przykładem takiego oszustwa jest ten frazes, że "ludziom trzeba dawać wędkę a nie rybę", widzisz ludzi którzy zajmują wysokie stanowiska w jakichś hierarchiach, wiesz że za cholerę nie zawdzięczają tego wyłącznie swoim zdolnościom bo są żółwiami, widzisz Achillesów dookoła którzy by ich dawno przegonili, a z tamtej strony słyszysz tylko to szydercze: "widocznie ten żółw dłużej i ciężej pracował dlatego jest wyżej niż Achilles, ale jak będzie tak pracował jak ten żółw to go przegoni", jak odpowiesz, żeby dali Achillesowi te same możliwości jak żółwiowi to odpowiadają: "ludziom trzeba dawać wędkę, a nie rybę" innymi słowy - "Achilles nie dogoni żółwia bo ruch nie istnieje"(nie dodają już tego, że ruch nie istnieje przez nich samych bo tak zatwierdzili), czyli wprost "nie mamy pana płaszcza i co nam pan zrobi".
Najgorsze, że wielu ludzi w to wierzy i biorą udział w tym oszukanym wyścigu przez to, że od dziecka wmawia się nam, że to jest jedyna rzeczywistość - ten wyścig w którym Achilles nie ma szans z żółwiem, bo ktoś wymyślił zasadę w tym wyścigu że ruch nie istnieje, ale tego już startującym się nie mówi.
 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 3 marca 2023 10:38
3 marca 2023 10:44

Abstrakcja ciągów liczbowych powiadasz...będę cię musiał niebawem rozczarować...Pradoks Zenona jest oszustwem jawnym, albowiem próbuje udodnić coś, czemu sam na początku zaprzecza - skoro ruch jest złudzniem, żółw nie mógł przbyć połowy dystansu, a na pewno nie mógł go przebyć z punktu widzenia Achillesa, bo wtedy trzeba by było przyjąć - wszak paradoks opisuje rzeczywistość fizyczną - że obserwator i Achilles są częścią tego samego układu i mają to samo złudzenie. A tak nie jest

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 11:01

Notka do przemyślenia. :))

A poza tym, cytuję:

Jak widzimy Achilles nie może dogonić żółwia...

Na razie Niemce nas "duszą", a U. von der pfizer  od dawna nas głodzi i nawet się tym chwali. :((

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 10:22
3 marca 2023 11:02

Taka legenda o Brusie Li...

pewniem stary chinski mistrz demonstrowal swoim adeptom "sile umyslu i koncentracje". Polegalo to na tym, ze mistrz siedzial na podlodze a pieciu chlopa napieralo z calej sily na jego ramiona i nie potrafilo mistrza przewrocic. Poprosili Bruce'a, zeby on swojej "sztuki walki bez walki" sprobowal przeciwko mistrzowi. Wsyscy mysleli, ze Bruce bedzie tak jak inni rekami napieral na barki mistrza. A tymczasem Bruce podszedl do siedzacego mistrza i wyplacil mu buta w leb. Mistrz sie przewrocil i zostal lezec, a ja od razu polubilem Bruce'a.

Niestety tylko, ja bo reszta byla oburzona. Bruce natomiast powiedzial, ze takie sztuczki w sztukach walki slabo funkcjonuja.

Moral jest taki, ze trzeba uwazac o co sie prosi, co sie ludziom cisnie, bo konsekwencje moga byc zgola nieoczekiwane.

Sa ludzie, ktorzy ida prosto do celu i sobie nie nabijaja glowy glupotami, no i sa tacy co "wybieraja sciezke kariery".

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 10:44
3 marca 2023 11:03

Zgadzam się z tobą, to jest jawne oszustwo, napisałem tylko co na zajęciach z matematyki opowiadali żeby nas wprowadzić w ciągi liczbowe które nigdy nie osiągają "celu".

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 3 marca 2023 11:01
3 marca 2023 11:03

My zaś zapraszamy do studia komunistów na usługach Berlina i Moskwy, żeby był pluralizm, który jest podstawą demokratycznych dyskusji i procedur

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Kuldahrus 3 marca 2023 11:03
3 marca 2023 11:05

Ciągi liczbowe rzeczywiście nie osiągają celu, ale w żaden sposób nie można o nich powiedzieć iż są abstrakcyjne. Wkrótce się przekonasz

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 11:06

A propos Pani Małgorzaty:

Najciekawsze w tym linku jest na końcu:

Jest zamężna z Janem Weinsbergiem.

Jan Weinsberg (ur. 1952) – polski tłumacz pochodzenia żydowskiego, syn profesora Adama Weinsberga, mąż Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg.
Uczęszczał do VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława IV w Warszawie. W 1968 – po antysemickiej nagonce, która była następstwem wydarzeń marcowych – wyemigrował do Kanady. Osiadł w Ottawie, gdzie w 1985 ukończył studia na Uniwersytecie Ottawskim, związał się ze Stowarzyszeniem Tłumaczy Prowincji Ontario. W 1999 roku powrócił do Polski.
W latach 2004–2006 był prezesem stowarzyszenia kultury żydowskiej Beit Warszawa, skupiającego postępowych Żydów.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Weinsberg

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 11:05
3 marca 2023 11:08

a tymczasem rynek czeka na ksiazke pt. Historia filozofii, czyli parada oszustow i wariatow.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Kuldahrus 3 marca 2023 10:38
3 marca 2023 11:11

zenon nie był osustem. Nie rozumiał, jak wszyscy ludzie tamtejh epoki zjawiska pryśpieszenia. W ogóle nie mogli zrozumiec dynamiki, bo nie posiadali wystarczajaco precyzyjnych intrumentów do mierzenia małych sekwencji czasowych (np. sekundowych).

Dopiero zastosowanie wahadła do pomiaru czasu spowodowało kolejny przewrót w nauce.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @valser 3 marca 2023 11:02
3 marca 2023 11:13

Aleksander Macedoński i węzeł gordyjski ;), czyli pokazanie jak należy podchodzić do paradoksu Zenona, bajek Ezopa itd .....

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser 3 marca 2023 11:02
3 marca 2023 11:15

Tak - takie oszustwa, biorą się z tego, że zaprasza się gamonia do gry przy stoliku na którym leżą już karty dawno rozdane nie wiadomo przez kogo. Wiadomo, że delikwent jest skazany na pożarcie o ile nie wywróci stolika. Ergo - żłowia trzeba zjeść, a ze skorupy zrobić popielniczkę, nie będzie wtedy komu mierzyć się z Achillesem.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 3 marca 2023 11:11
3 marca 2023 11:20

Wahadło, czyli obciążony (i używany do pomiarów geodezyjnych) sznurek chyba znali już w antyku. A krótkie interwały czasowe można mierzyć oddechem lub recytując alfabet.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 3 marca 2023 11:02
3 marca 2023 11:23

DOKLADNIE  TAK...

...  kapitalny  komentarz,...  wystarczajaco  logiczny  i  klarowny  !!!

zaloguj się by móc komentować


Czarny @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 11:30

Sądy to Achilles, a Sprawiedliwość to żółw. Uznaliśmy kiedyś (my - ludzkość :), że Sądy dogonią (osiągną, złapią) Sprawiedliwość. I to jest błąd podstawowy, ponieważ nigdy jej nie złapią, choć ona wcale nie ucieka, lecz stoi w miejscu. Problemem jest kierunek, w którym Sądy mają biec, a nie ich szybkość. Kierunek zaś ustalają... , nie wiem, wiatry. Przyjęto jednak ogólnie, że kierunek ten jest mniej więcej słuszny, ponieważ wiara w coś jest nam wszystkim bardzo potrzebna, rządzący zaś mogą z tego wytyczonego kierunku korzystać określając granicę swych deprawacji ( albo też: deligislacji).

Na podstawie kierunku (i zwrotu) tego pędu Sądów, w który wierzymy, jest mniej więcej słuszny, ustalamy wszystko. Wg mnie właśnie to jest paradoksem. Utopią chcemy ustalać Prawdę, a potem dziwimy się, że nam ciągle ucieka, choć ruch nie istnieje. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Czarny 3 marca 2023 11:30
3 marca 2023 11:38

GENIALNE  !!!

A  ,,oZeczenie,,  tego  tzw.  ,,sONdu  oszustow  eLropejskich,,  -  to  MEGA  KURIOZUM  !!!

 

Zabic  ich  smiechem,

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 3 marca 2023 11:20
3 marca 2023 11:50

doprawdy?

Ale jakos na to nie wpadli zeby oddechem albo recytacją.

Najwyraźniej szkoda  ze  Ciebie wtedy tam nie było.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 11:53

Paradoks Zenona to był bardzo dobrze wymyślony przykład braku wtedy logiczno-matematycznego zrozumienia czym jest ruch. Grecy nie byli w stanie znaleźć poprawnego matematycznego opisu ruchu, nawet przy stałej prędkości, i udało się to dopiero w XVII wieku.

zaloguj się by móc komentować


Nova @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 12:02

Mści się zawetowanie reformy sądów przez prezydenta Dudę w 2017 r. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 3 marca 2023 11:08
3 marca 2023 12:02

Jak mnie Pan Bóg zachowa w zdrowiu, to będzie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 3 marca 2023 11:11
3 marca 2023 12:03

Unu, Zenon miał w dupie przyspieszenie. Melissos zaś na pewno je rozumiał, bo widział, że jak nadzorcy śmigną batem nad plecami wioślarzy to okręt przyspiesza. 

zaloguj się by móc komentować

valser @aszymanik 3 marca 2023 11:15
3 marca 2023 12:05

Kluczem do sukcesu jest timing. Nie ulega watpliwosci, ze w takich okolicznosciach trzeba wypalic typowi w leb, udajac tylko zainteresowanie i udzial w dyskusji, ale zawsze trzeba pamietac, zeby wybrac do tego wlasciwy moment.

zaloguj się by móc komentować


sebom @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 12:06

Maly błąd w tekscie: Achilles został na mecie, na starcie raczej. Można usunąć mój komentarz po ew. poprawce. 

zaloguj się by móc komentować


Pioter @kpiotrzk 3 marca 2023 11:53
3 marca 2023 12:11

Nie byli w stanie opisać ruchu i opanowali gospodaczo Morze Śródziemne i Morze Czarne?

Przecież do tego musieli opisywać ruch statków w czasie względem stałych punktów, jakimi są porty. Inaczej nie miałyby sensu ubezpieczenia tych statków i pożyczki bankowe pod zastaw wiezionych na tych statkach towarów.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 12:03
3 marca 2023 12:14

Oczywiście, oczywiście.

Zenon i Melissios.

Bardzo sie oczywiscie  ciesze.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 12:02
3 marca 2023 12:15

Na koncu tej plejady bedzie Jordan Petersen, ktory ostatnio stanal w obronie ksiazek Nietzschego, mowiac, ze nie mozna odrzucic w calosci tworczosci Nietzschego, tylko dlatego, ze on sie jakis kwestiach pomylil. Bo to jest Nietzsche i trzeba go uwaznie czytac.

Fredek wlasnie jako calosc to byl facet-pomylka, gosciu z zapadla klata, ktory nie potrafil sobie ulozyc zycia z zadna kobieta, a ostatnia dekade swojego zycia spedzil w stanie katatonicznym w domu dla oblakanych. Choroba jednak zarla go wczesniej, wtedy kiedy pisal. Nikomu to nie przeszkadza, ze facet z problemami, w mojej ocenie chodzace nieszczescie sie produkuje, a do dzisiaj go cisna na uniwersytetach.

Natomiast Petersen proponuje, zeby sie ekscytowac popsutym samochodem. To nic, ze ma jedno kolo urwane i nie nadaje sie do jazdy. Jest fajny i ogolnie dopuszczony do ruchu. I trzeba sie na koncu zastanawiac co z tym zlomem (myslowym) zrobic? Podpowiem tylko, ze naprawic sie nie da.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 3 marca 2023 12:14
3 marca 2023 12:22

Nie szydź unu. Chcesz mi powiedzieć, że zawodowi spiskowcy przejmowali się złudzeniem ruchu i przyspieszeniem?

zaloguj się by móc komentować

Czarny @valser 3 marca 2023 12:15
3 marca 2023 12:26

Ale on właśnie uwodzi tym, że jest chodzącym nieszczęściem. To coś takiego, jak para-olimpiada.

zaloguj się by móc komentować

pike @Nova 3 marca 2023 12:02
3 marca 2023 12:28

A jak ta reforma sądownictwa zakończy się w Izraelu?

Netanjahu i jego kumple postanowili uszczuplić władzę Sędziów w Izraelu i ogłosił

reformę sądownictwa.

Przeciwnicy natychmiast rozpoczeli protesty i bałaganią w całym kraju........

Nawet "nasz" Aaron Bucholtz pojechał w tym celu na  uniwersytet w Tel Awiwie.

No i oczywiście jest przeciwny...

https://www.jpost.com/israel-news/article-733255

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 3 marca 2023 12:15
3 marca 2023 12:32

Te jego figury mają dla nich znaczenie i służą do nowych fałszerstw

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Pioter 3 marca 2023 12:11
3 marca 2023 12:32

nie potrzebujesz znać praw Newtona aby chodzić

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 12:02
3 marca 2023 12:37

Zupelnie  niepotrzebnie...

...  pani  Malgorzata  Raczynska  to  wieloletnia  ,,korespAdEtka,,  tvp  w  Bonn...  pamietam  jakis  dawny  reportaz,  gdzie  te  KACAPKE  grzali  na  jakas  ,,arystokratke,,  niemalze.

Tesciu,  tej  KACAPKI  wojne  ,,przezyl,,  w  obozie  internowania  w  Rumuni,  wrocil  do  Polski,  zdobyl  wyksztalcenie,  mieszkal  i  zyl  do `92  roku,...  a  synusia  tak  strasznie  ,,pSZesladowali,,  ze  ,,mOsial,,  Polske  ,,opUscic,,...  moskowy  bidul  !!!  

zaloguj się by móc komentować


atelin @Kuldahrus 3 marca 2023 10:38
3 marca 2023 12:48

Ponieważ fajniej jest dyskutować o paradoksach Zenona przy piątkowej imprezce w wynajętym i wypasionym mieszkaniu na wypasionym osiedlu z Żabką. A jak ktoś powie, że jaki jest koń, każdy widzi, to rechot pod niebiosa.

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 12:38
3 marca 2023 12:59

I  jeszcze,  zeby  bylo  zabawniej...

...  to  ,,sami  swoi,,  go  ,,pSZesladowali,,...  Moski  Moska  !!!

zaloguj się by móc komentować

grudeq @valser 3 marca 2023 11:02
3 marca 2023 13:14

To jest schemat "węzła gordyjskiego"... rozwiązać jednym ruchem, a to zawsze musi być coś niekonwencjonalnego. Tylko nie każdego na to stać, czy to na uderzenia mistrza, czy na narażenie się, że ktoś powie rozwiązałęś węzeł gordyjski ale wbrew regulaminowi rozwiązania. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @stanislaw-orda 3 marca 2023 11:11
3 marca 2023 13:17

A ilu ludzi obecnie rozumie dynamikę. Komuś wydaje się, że najważniejszy jest szybki obrót kasą i zwrot kasy, a jak ktoś ma duży kapitał to on zaproponuje niski procent, na wiele lat, ale jak on wykona jeden obrót to tych Achillesów od szybkości wyprzedzi znów o długośc. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Pioter 3 marca 2023 11:13
3 marca 2023 13:18

:) pisałem swój komentarz do Valsera i nie zdązyłem przeczytać Twojego. 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 3 marca 2023 11:20
3 marca 2023 13:25

I zjawisko przyspieszenia też nie było im obce. Jedynie pojęcie funkcji opisującej wartość zmiennej predkości na osi czasu mogło ewentualnie być znane (uświadamiane). A prawie na pewno nic nie wiedzieli o pierwszej pochodnej od tejże funkcji, która wyrażała w czasie wielkość przyspieszenia, chyba że te pojęcia matematyczne odkrywano/definiowano powtórnie.

zaloguj się by móc komentować


valser @Czarny 3 marca 2023 12:26
3 marca 2023 13:43

Pytanie tylko kogo on chce tym uwodzic? 

Jego podlota i przebieglosc polega na tym, ze on mowi rozne atrakcyjne rzeczy i miesza je z totalnym szajsem typu Nietzsche, Jung, Dostojewski, Tolstoj i ludzie, ktorzy sluchaja jego gadaniny, uwazajac ja za atrakcyjna, a przynajmniej pomysla "w tym cos jest", slysza te nazwiska i samo siegaja po makulature i nabijaja sobie glowe pierdolami w stylu zenonowych "paradoksow".

Facet, ktory jest z zawodu psychologiem klinicznym i profesorem akademickim ma klopoty ze snem i przyjmuje benzodiacepine. Uzaleznia sie do tego stopnia, ze malo co nie schodzi. Jak juz wychodzi, to mowi, ze on nie wiedzial, ze to tak dziala. I polecial na kilka miesiecy sie z tego leczyc - uwaga, uwaga - do Moskwy, bo tam sa najlepsi lekarze na odtrutki. To by sie nawet moglo zgadzac. HEHE.

Wychodzi ostatecznie na to, ze ja i Losiu mamy dziesiec razy glebsza ekspertyze na temat roznych substancji, ich dzialania, dawkowania i konsekwencji przyjmowania roznego szajsu niz renomowany i slawny profesor. Za docentem Losiem moge tylko powtorzyc - trzeba brac, ale z glowa.

Poza tym on swoja corke nazwal Mikhaila, na czesc Gorbaczowa, a na dodatek (byly) maz coreczki - Andrey Korikov - jest kacapem.

W Ameryce cala debata publiczna to jest gruba ustawka. Z jednej strony masz koszerny belkot o tym, ze jest szescdziesiat plci, tyraniczny patriarchat i tym podobne bzdury, a z drugiej masz "konserwatywnego" Petersona, ktory cisnie jakies filozoficzne pokraki. I do tego wszyscy musza zajac jakies stanowisko.

 

zaloguj się by móc komentować

Czarny @valser 3 marca 2023 13:43
3 marca 2023 13:59

No tak. Myślę sobie, że my tzw. wolność słowa nazywając nowoczesną, doskonalszą cenzurą, jesteśmy nazbyt delikatni. To jest coś znacznie gorszego. 

A obowiązek służby wojskowej zastąpiono obowiązkiem zajęcia stanowiska. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @Czarny 3 marca 2023 13:59
3 marca 2023 14:16

Taaak, piąte piętro w kamienicy po babci ( adoptowany strych w komunie ) i zamawianie pizzy na telefon. I otwiera taki drzwi na boso...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 13:36
3 marca 2023 14:50

Artykuł jest oczywiście tendencyjny, o czym świadczą komentarze pod nim. Dziennik przegrał bowiem proces z Małgorzatą Raczyńską. 

zaloguj się by móc komentować

pike @Czarny 3 marca 2023 13:59
3 marca 2023 14:56

Chyba większość ludzi pojmuje wolność tak jak ten komendant

posterunku:

https://www.youtube.com/watch?v=33FUu7EgNNs

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 13:36
3 marca 2023 15:18

Tak...

...  ten  ,,reportaRZ,,  byl  bardzo  podobny  do  tego  artykulu...  toto  bylo  puszczone  w  kurwizorze,  w  porze  dobrej  ogladalnosci...  i  prawdopodobnie  w  czasie,  kiedy  owa  ,,raczynska,,  starala  sie  o  prezesure  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 12:02
3 marca 2023 15:22

Przepraszam, nie wiedziałem. :((

Teraz coś mi się przypomina, że było głośno  kiedyś o Małgorzacie R., ale, żeby pisać aż tak:

Jej kariera jawi się jako jeden z największych ekscesów IV RP. Pracowała w sercu Rywinlandu, przyjmowała odznaczenie od Kwaśniewskiego, dawała na mszę za Danutę Waniek. Teraz dzięki protekcji braci Kaczyńskich Małgorzata Raczyńska kieruje największym w Polsce programem telewizyjnym. Jej współpracownicy są bezlitośni: "Cwaniaczka, karierowiczka, dziennikarskie zero".

https://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/60590,raczynska-z-serca-rywinlandu-do-kariery-w-iv-rp.html

PS

Artykuł jest długi i sensacyjny!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 3 marca 2023 13:43
3 marca 2023 15:24

Tak,...

...  a  jak  w  to  amerykanskie  g*wno  nadal  nie  wierzysz  to  wyciagaja  ci  -  na  dowUT  -  starego  TRUPA  Henry`ego  Kissinger`a   !!!  

zaloguj się by móc komentować


Paris @Andrzej-z-Gdanska 3 marca 2023 15:22
3 marca 2023 15:41

No  nie,  Panie  Andrzeju,...

...  reportaz  filmowy  byl  sensacyjny,  ale  dawno  temu...  dzis  to  bezczelna  i  zuchwala  KOMUSZO-KACAPSKA  GRANDA  i  HUCPA  !!!

Liczona  na  wywolanie  taniej  ,,sEsacji,,  -  i  zapewne  ,,sFieNtego  obOZenia  ciemnego  luda,,  nad  Wisla,...  a  to  przeciez  ciagle  -  od  dziesiatek  lat  -  te  same,  dete  ustawki  i  zagrywki  TYCH  SAMYCH  i  SAMYCH  SWOICH  ZYDO-KOMUCHOW,  ktorych  NIGDY  zadne  dete  LUSTRACJE,  DEUBEKIZACJE,  DEKOMUNIZACJE  i  inne  temu  podobne  SR*CJE  nie  objely  !!!

    

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @stanislaw-orda 3 marca 2023 11:11
3 marca 2023 21:08

Jeszcze raz napiszę: Może do tłumaczenia jakichś zależności matematycznych lub fizycznych to jest dobre, ale jeśli popatrzymy na to od strony koncepcji filozoficznej, czy propagandowej to jest gotowy schemat oszustwa cały czas wykorzystywany. Wiadomo, że nikt nie zgodzi się dobrowolnie na to żeby go oszukiwano, więc wmawia się oszukiwanemu że zasady obowiązujące w rzeczywistości przez nas kształtowanej są jedynie słuszne, nawet jak są absurdalne(wiadomo, że Achilles nie jest wolniejszy od żółwia i go przegoni w nieoszukanej rzeczywistości).

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 3 marca 2023 13:36
3 marca 2023 21:15

Artykuł jest z 2007r. i nie sądzę by był pisany po to by akurat jej zaszkodzić.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
3 marca 2023 23:19

Jan Weinsberg (ur. 1952[1]) – polski tłumacz pochodzenia żydowskiego, syn profesora Adama Weinsberga[2], mąż Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg.

Uczęszczał do VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława IV w Warszawie[3][4]. W 1968 – po antysemickiej nagonce, która była następstwem wydarzeń marcowych – wyemigrował do Kanady[5]. Osiadł w Ottawie, gdzie w 1985 ukończył studia na Uniwersytecie Ottawskim, związał się ze Stowarzyszeniem Tłumaczy Prowincji Ontario[2]. W 1999 roku powrócił do Polski.

W latach 2004–2006 był prezesem stowarzyszenia kultury żydowskiej Beit Warszawa, skupiającego postępowych Żydów.

Współautor publikacji Praga: the right side of Warsaw (2005) oraz serii Senat Rzeczypospolitej Polskiej: organy Senatu RP, kluby parlamentarne, biogramy senatorów dotyczącej V kadencji, VI kadencji i VII kadencji Senatu RP.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 3 marca 2023 12:32
3 marca 2023 23:29

Obliczanie ma i należy się, i procentów od zadłużenia to coś więcej niż chodzenie. Tu potrzebne są liczydła i system planowania inwestycji. W tej dyscyplinie w tamtym czasie niby-Greków/krypto-Fenicjah mogli przeskoczyć tylko Żydzi.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Kuldahrus 3 marca 2023 21:08
4 marca 2023 15:34

Zenon lub ci, co wykorzystują jego rzekomy paradoks jest / są oszustami. Oszustwo polega na zastosowaniu nieadekwatnego (celowo błędnego) modelu matematycznego do zjawiska, które nie jest opisywane przez ten model.

To tak, jakby komuś, kto ma raty 0% (nieoprocentowany kredyt) powiedzieć, iż z procentu składanego wynika, że ma zapłacić dwa razy więcej, niż otrzymał kredytu, bo "tak wynika z matematyki". Nie wynika.

Dwa obiekty poruszają się z różną prędkością, ale jednostajną. Jest niemożliwe,  by ludzie, którzy potrafili budować okręty (statki), prowadzili handel i dokonywali wielu skomplikowanych rzeczy nie potrafili dostrzec i zrozumieć, iż okręt płynie, człowiek idzie itd.  Podobnie, by nie mieli poczucia upływającego czasu i wogóle go nie rozumieli, nie dostrzegali i nie stosowali.

Mogli mieć problemy z formułowaniem i rozumieniem pewnych abstrakcji - ale nie kwestii banalnych i podstawowych.

Pojęcie przyspieszenia nie jest potrzebne do zrozumienia, bo ono w ogólności w analizowanym przypadku nie występuje.

Można dzielić przebywany dystans na coraz to krótsze odcinki (np. każdy następny będący połową poprzedniego), ale są one przebywane w coraz to krótszym czasie. Zenon dokonuje manipulacji odwołując się do dorozumianego i pomijanego w analizach założenia, iż każdy kolejny odcinek jest pokonywany w tym samym czasie - a tak nie jest - i jest to oczywiste dla każdego kto płynął statkiem czy szedł na piechotę.

Zenon wywołuje u słuchacza subiektywnie nieprawdziwy obraz obiektywnego stanu rzeczy (udając specjalistę od rachunków) - co w przypadku, gdy służy to doprowadzeniu do niekorzystnego rozporządzenia mieniem - jest typową cechą oszustwa.

Tzn. ilość kolejnych, pokonywanych odcinków, gdy układają się w ciąg jest nieskończona - ale czas ich pokonywania jest coraz krótszy, w ostateczności nieskończenie krótki. W efekcie obiekt poruszający się jednostajnie osiąga cel w skończonym czasie - a gdy jest on dostatecznie odległy drugi z obiektów (poruszający się z większą szybkością) dogania i przegania wolniejszy.

Można oczywiście dywagować, czy starożytni rozumieli pojęcia czasu, czy nieskończoności. Nie jest to jednak konieczne, ponieważ oni je rozumieli w sposób dostateczny do falsyfikacji omawianego przypadku. Można to wyjaśnić na prostym przykładzie.

Np. Zenon mówi Stefanowi - towar dasz mi dzisiaj, a ja zapłacę ci w nieskończoności (czyli nigdy). Można odwrotnie - Stefan, zapłacisz mi dzisiaj, a towar dostaniesz w nieskończoności (czyli nie dostaniesz, ale tego nie mówi, tylko chrząka -"w nieskończoności"). Co robi Zenon, gdy Stefan krzyczy, że to szwindel? Zenon mówi: Stefan, ty nie rozumiesz pojęcia nieskończoności - jak byś się uczył, to byś wiedział, że ci zapłacę /dostarczę towar, tylko to trochę potrwa. Jak długo? Nieskończenie długo. Ale "w końcu" zapłacę. 

Tak jak wyżej byłoby obecnie - Zenon i Stefan mają doktoraty z matematyki i ukończone MBA - ale w czasach Zenona matematyka była w powijakach - z rozumowania wychodziło mu rzekomo, że nie da się ani zapłacić, ani dostarczyć towaru.

Obrońcy Zenona twierdzą, iż nie rozumiał on pojęcia nieskończoności, więc nie mógł go użyć - wypalił wprost Stefanowi - nie zapłacę ci nigdy. I to jest jakoby paradoks.

Mam wrażenie, iż starożytnych traktuje się jak przygłupów, kórzy jakoby nic nie rozumieli, wszystko musieli "odkrywać". Oceniam to jako pogląd obarczony stygmatem bolszewizmu, polegającego na tym, iż mądrość i wiedza przychodzi dopiero z rozwojem nauki, wszystko co "nienaukowe", jest bezwartościowe.

Każdy może sam sprawdzić, czy ludzie bez specjalistycznego wykształcenia rozumieją pojęcia czasu i nieskończoności. Należy udać się w tym celu np. do Biedronki, naładować do koszyka ile się da - a przy kasie powiedzieć, iż zapłata nastąpi za dwa lata, albo w nieskończoności. Według Zenona nie da się zapłacić za zakupy - i dobrze wyedukowani nie muszą tego robić. Na Policji trzeba powiedzieć, że to paradoks - sąd powoła biegłego od matematyki, a ten udowodni, że chcieliśmy zapłacić, ale z naukowego punktu widzenia nie jest to możliwe. Policjant trzeźwo odpowie - ale inni płacili. Odpowiadamy - tak się tylko panu wydaje, to złudzenie. Nauka mówi, że płacenie nie istnieje.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Wolfram 4 marca 2023 15:34
4 marca 2023 16:03

To zbyt daleko idąca nadinterpretacja.

Paradoks Zenona miał za cel głównie nauczanie umiejętności argumentowania " za i przeciw", coś jak w przypadku szkolenia do aplikacji adwokackiej. Faktyczny stan rzeczy (dogoni czy  nie i dlaczego) nie miał tu nic na rzeczy, bowiem  chodziło o nabycie biegłości w uzasadnianiu. Abstrahując od tego czy starozytni zdawali sobie sprawę, ze przykład jest tylko pewną umownością
(zakładam, ze tak), to nie mogli tego udowodnić w sposób formalny (czyli przez stosowny wzór).

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 4 marca 2023 16:03
4 marca 2023 16:17

Może więc przytocz jeden przykład, w którym argumenty Zenona zostały użyte zgodnie z tą wykładnią? Żeby udowodnić....

zaloguj się by móc komentować


valser @gabriel-maciejewski
4 marca 2023 16:25

Paradoksy Zenona rozwala zwykly eksperyment biegowy polegajacy na ustawieniu zolwia i  Achillesa na linii startu. Stral ze startera i ognia. 

To sa nonsensy, a nie paradoksy, bo naoczne doswiadczenie przyniesie odmienne rezultaty niz teoretyczne antycypowania w nieskonczonosc. Poza tym - dyskutowanie nonsensow jest rowniez nonsensem. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 4 marca 2023 16:25
4 marca 2023 16:29

O to chodzi, że to nie jest nonsens, ale metodologia polityczna. Tylko nikt nie chce tego przyznać

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 marca 2023 16:29
4 marca 2023 16:56

Jesli za punkt odniesienia wezmiemy empiryczne doswiadczenie to to jest nonsens. To, ze ktos ten nonsens cisnie i usiluje ustawic zycie innym ludziom to nie zmienia faktu, ze sprawy maja sie inaczej.

Amerykanscy naukowcy cisna nonsens, ze istnieje plus szescdziesiat plci, i to tez nie zmienia faktow, ze plcie sa tylko dwie, plus jakis odsetek cudakow, ktorym sie wydaje, ze jak sobie przyszyja trombe to beda sloniem.

Jednyny problem, ze nikt tego nie leczy.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Wolfram 4 marca 2023 15:34
4 marca 2023 17:23

Dzięki wielkie, właśnie o to mi chodziło, ale nie potrafiłem lepiej tego ująć.

 

"Np. Zenon mówi Stefanowi - towar dasz mi dzisiaj, a ja zapłacę ci w nieskończoności (czyli nigdy). Można odwrotnie - Stefan, zapłacisz mi dzisiaj, a towar dostaniesz w nieskończoności (czyli nie dostaniesz, ale tego nie mówi, tylko chrząka -"w nieskończoności"). Co robi Zenon, gdy Stefan krzyczy, że to szwindel? Zenon mówi: Stefan, ty nie rozumiesz pojęcia nieskończoności - jak byś się uczył, to byś wiedział, że ci zapłacę /dostarczę towar, tylko to trochę potrwa. Jak długo? Nieskończenie długo. Ale "w końcu" zapłacę. "

To jest dobry przykład.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
4 marca 2023 17:33

Achilles w wersji Zenona to naiwniak albo debil który nie wie kim jest żółw. Faktyczny Achilles z Illiady to Kadyrow, rzeznik/wybraniec organizacji Zeusa, który dokładnie wie jakie są układy na Olimpijskim kremlu. Oraz  że żółw to fundament świata po potopie czyli założyciel organizacji sumeryjskiej czyli Enki/Ea rogaty wąż bazyliszek. Faktyczny Achilles najpierw zapytałby się Władimira Wladimirowicza Zeusa co robić. Zenon gra głupa czyli docenta naukowca próbując unieważnić symbole konkurencyjnej organizacji. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Magazynier 4 marca 2023 17:33
4 marca 2023 17:35

Miało być do Stanisława. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Magazynier 4 marca 2023 17:35
4 marca 2023 17:48

nie szkodzi.

I tak w zaproponowanej konwencji nie dyskutuję

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 4 marca 2023 16:56
4 marca 2023 19:30

Ale  to  jest  pierwszorzedne  zrodlo  dochodow,...

...  dla  tej  wszelkiej  politycznej  zgrai  i  dlatego  ten  nieprawdopodobny  KANT  i  PRZEWAL  cisna  ze  wszystkich  sil,...  a  lasy  JUZ  PRAWIE  zajwanione  i  federalizacja  DZIEJE  SIE  W  OCZACH  !!!

Wlasnie  z  ,,zimowego  letargu,,  obudzili  WSCIEKLEGO  Martin  Schultz`a,  ktory  juz  ZAWYL,  ze  Polska  ,,podwaRZA  zasady  UE,,.   

zaloguj się by móc komentować


olo @gabriel-maciejewski
4 marca 2023 21:08

wywiad z panem prezesem kaczynskim, jakby ktos chcial obejrzec

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @kpiotrzk 3 marca 2023 12:32
4 marca 2023 21:34

Jak idę po kostce bauma na warszawskich - i nie tylko - bielanach, to tak jakbym jechał na nartach po muldach.

 

Już nie jeżdżę, ale pamiętam pytanie z odpowiedzią: ma cztery nogi i na nartach nie jeździ ?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @olo 4 marca 2023 21:08
4 marca 2023 21:45

cala godzina gledzenia. Szkoda czasu. Jak ktos nie zrobi jakiegos trailera z tego materialu, to nie da rady.

zaloguj się by móc komentować

Paris @olo 4 marca 2023 21:08
4 marca 2023 21:53

To  juz  nie  ma  wiekszego  znaczenia...

...  to  prezesowe  gledzenie...  wlasnie  BANKSTER  odpalil  ,,nowe  stowaZyszenie,,...  to  ZEROWISKO  sie  zwie  ,,OdNowa,,...  polska  ludowa  !!!

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @Kuldahrus 4 marca 2023 17:23
6 marca 2023 09:38

To nie jest dobry przykład, bo Zeno nic takiego nie mówi.

 

"Mam naiwną opinię, opartą w tym przypadku jedynie na instynkcie (ponieważ życie i działalność Zenona jest prawie całkowicie tajemnicą, a większość tego, co wiemy, pochodzi z pism Platona, które nie miały być historią), że Zeno postawił swoje problemy nie jako poważny atak na zdroworozsądkowe pojęcia, ale jako zachętę dla innych do odkrycia pewnych dość ezoterycznych pojęć matematycznych, które sam już odkrył. W ten sposób jego paradoksy były metodą nauczania podobną do tej, którą stosował Sokrates - przestudiuj swoje proste uprzedzenia i założenia, a odkryjesz wiele innych interesujących faktów. Zeno nie nauczał jednak poprzez wykład, przypowieść czy dialektykę. Nauczał przez paradoks. Paradoks był dla Zenona znakiem, że jakiś temat nie został do końca zrozumiany. Był sygnałem istotnej luki w wiedzy. Był więc sugestią, gdzie uczniowie mogliby się więcej nauczyć."

zaloguj się by móc komentować

olo @Paris 4 marca 2023 21:53
6 marca 2023 10:12

to pewnie kolejne fajerweki dla przykucia uwagi, byc moze nawet kosztowne, ale jak tlum chce igrzysk...

mnie zastanawia kto byl pomyslodawca narracji  " w niemczech i austrii nie mozna kwestionowac planu urzadzenia lasu"

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zenekkw 6 marca 2023 09:38
6 marca 2023 10:14

Gdzie to jest napisane? O tym studiowaniu prostych uprzedzeń? 

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @gabriel-maciejewski
6 marca 2023 10:23

A gdzie to jest napisane?:

Zenon mówi Stefanowi - towar dasz mi dzisiaj, a ja zapłacę ci w nieskończoności (czyli nigdy).

zaloguj się by móc komentować

Paris @olo 6 marca 2023 10:12
6 marca 2023 15:01

To  zadne  fajerwerki,...

...  to  ,,szalupa  ratunkowa,,  dla  BANKSTERA  i  jego  pomagierow  !!!

Lud  ma  w  d*pie  ich  i  ich  zlodziejskie  igZyska,...  a  tak  szczerze  piszac  to  np.  mnie  nie  interesuje  jak  sa  zarzadzane  lasy  w  Niemcach  czy  Austrii  i  dlatego  tez  wszystkim  innym  ,,zatroskancom,,  -  naszym  i  nienaszym  -  WARA  od  zarzadzania  polskimi  lasami,...

...  i  tyle,  Olo,  w  temacie  ,,narracji,,...  bo  jeszcze  Polska  nie  zginela  !!! 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Wolfram 4 marca 2023 15:34
6 marca 2023 16:06

Pięknie wyłożone.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zenekkw 6 marca 2023 10:23
6 marca 2023 16:13

Słowo przeciwko słowu. Pańska interpretacja mnie nie przekonuje

zaloguj się by móc komentować

olo @Paris 6 marca 2023 15:01
6 marca 2023 16:51

wszyscy raczej sie nie zmieszcza

mnie tez, ale tak sie sklada ze to wlasnie zarzadzajacy (panowie siarka i kubica) pod tym sie podpisali dlatego mnie ciekawi kto to wymyslil

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @olo 6 marca 2023 16:51
6 marca 2023 20:22

Jeszcze  jest  troche  czasu...

...  powstana  kolejne  ,,szalupy  ratunkowe,,  dla  PASOZYTOW,  NIEROBOW  i   SPRZEDAWCZYKOW,...  scenka  ZDRAJCOW  nam  sie  bardziej  ,,spolaryzuje,,  !!!

A  kto  wymyslil  te  ,,narracje,,  dowiemy  sie  juz  niedlugo...  dowiedzielismy  sie  juz  kto  dorznal  ROLNICTWO,  GORNICTWO...  SADOWNICTWO  -  poznamy  nie  tylko  ,,autorow,,  tej  narracji,  dowiemy  sie  takze  KTO  DORZNIE  LESNICTWO...

...  to  tylko  kwestia  czasu,

zaloguj się by móc komentować

olo @gabriel-maciejewski
6 marca 2023 21:53

i wlasnie to tlumem nazywam;

 

pewnie tak, po etapie zrownowazonej gospodarki, w kolejce czeka spoleczna

 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @zenekkw 6 marca 2023 10:23
7 marca 2023 20:23

A gdzie to jest napisane?:

Jak to gdzie? W moim komentarzu.

Skoro Zenon ma nas czegoś uczyć czy do czegos skłaniać, to wziąłem operator Zenona i podziałałem nim na inny obiekt - transakcję handlową. Skoro jest trudność w zrozumieniu, iż biegacz porusza się szybciej od żółwia, czego kosekwencją jest to, że go przegania - to sądziłem, iż łatwiej będzie zrozumieć "na pieniądzach" - bo to, jak się wydaje pojmuje każdy.

Rozumiem sentymenty związane z "etosem Grecjii" - sam po raz pierwszy zetknąłem się z Zenonem 45 lat temu (tym od paradoksu) - ale współczesnych Zenków jest całe multum - i to nie jest kwestia matematyczna.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Wolfram 7 marca 2023 20:23
7 marca 2023 20:37

Wspólczesny Zenek robi np. w instalowaniu frajerom paneli słonecznych.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować