-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czyste spekulacje i moralne opory doktora Oppenheimera

Miałem ten tekst nazwać: o czym myślałem, w  czasie seansu na filmie „Oppenheimer”, ale zmieniłem zdanie. Muszę jednak zacząć od tego o czym myślałem. Otóż film ten składa się z kilku warstw, które dla człowieka nie rozumiejącego spraw żydowskich i europejskich są całkowicie niezauważalne. Dla kogoś takiego, jak my, ludzie z Europy Środkowej, sprawy te są lekko widoczne, ale ich głębia nie. Poza tym w filmie jest kilka istotnych metafor, na które chyba mało kto zwrócił uwagę. Ja wczoraj zauważyłem trzy. Uwaga, będę trochę spojlerował, jak ktoś nie był na filmie, a chce iść, niech nie czyta.

Scena z jabłkiem na początku filmu jest wprost nawiązaniem do śmierci Alana Turinga, skazanego na chemiczną kastrację. Jak pamiętamy Turing otruł się cyjankiem potasu, który wstrzyknął sobie do jabłka, a następnie je zjadł. Została umieszczona w filmie po to chyba, tak myślę, żeby wskazać jaka jest różnica pomiędzy głęboko moralnym i szlachetnym naukowcem, nie wolnym od dzikich pasji, a zwykłym akademickim gryzipiórkiem, który szpanuje swoimi znajomościami  z Nielsem Bohrem.

Kolejna metafora jest o wiele ważniejsza. W pewnym momencie gwiazdy, które umierają zostają porównane do biblijnego ognistego pieca.

No a trzecia metafora to jest wprost bomba atomowa. Projekt realizowany w Los Alamos miał kryptonim „Trójca święta”.

Teraz wskażmy o czym opowiada nam film „Oppenheimer”. Jest to gawęda o tym, że Żydzi z Europy są w latach czterdziestych XX wieku, ważniejsi niż Żydzi z Ameryki. A także o tym, że rewolucja i poprzedzająca ją wojna światowa, a także ta, która nastąpiła po niej, to jedynie przeskalowanie konfliktu, jaki od lat osiemdziesiątych XIX wieku – mniej więcej – rozsadzał elity amerykańskie.

Najważniejszą postacią w całym filmie jest Izydor Izaak Rabi, a zaraz po nim Edward Teller. Są to oczywiście postaci drugoplanowe, które zostały tak pokazane, by stworzyć tło dla Oppenheimera. Takie rzeczy jednak się nie mogą udać, albowiem, jak ktoś bawi się prawdą i wydaje mu się, że może ją ukryć, po części tylko odsłaniając, ten nie rozumie rzeczywistości na poziomie molekularnym. Ukazanie bowiem nawet kawałka prawdy, wywołuje w umyśle widza reakcję łańcuchową i ona jest nie do zatrzymania. No chyba, że przyjmiemy iż reżyser puszcza do nas oko i mówi – widzicie chłopcy? Na pewno widzicie, prawda? Mieszkacie w tych swoich zapyziałych wioskach i miasteczkach dawnej Galicji i Królestwa i dobrze wszystko rozumiecie. Facet którego pokazujemy nie jest żadnym geniuszem, jest egotystycznym, zapatrzonym w siebie bałwanem, który nie pojmuje o co toczy się gra.

No, ale najważniejsza warstwa tego filmu, najbardziej widoczna dotyczy Oppenheimera. Jest on jednak tylko parawanem, za którym kryją się sprawy naprawdę poważne. Rabi zaś i Teller na pewno nie są dla niego tłem.

Wyłóżmy je tu teraz jedna obok drugiej, tak by były dobrze widoczne. Sprawa najważniejsza – Trójca Święta. To wskazuje przede wszystkim, kto będzie ponosił moralną odpowiedzialność za ten projekt. Wskazuje też na to, że w Los Alamos prowadzono równolegle trzy projekty. My zaś dowiadujemy się o dwóch. Pierwszy to bomba atomowa Oppenheimera, a drugi to bomba wodorowa Tellera. Być może Wy zorientujecie się jaki był trzeci projekt, ale ja tego nie zauważyłem.

Najważniejszym problemem, jaki mają ludzie pracujący w tajnym ośrodku, nie jest budowa bomby, ale uszczelnienie obiegu informacji. Nad tym czuwa pan od eksperymentów, którego Oppenheimer poznaje jeszcze na uczelni, a także jego żona, z którą ma on romans. Tego jednak nie widzimy, ale dowiadujemy się o tym pod koniec filmu. W zasadzie obraz ten jest tak skonstruowany, że widz, oczywiście taki, który nie skupia się wyłącznie na pierwszoplanowych postaciach, ma wrażenie, że ogląda trzy filmy równocześnie. Pierwszy jest o Oppenheimerze, drugi o Rabim i Tellerze, a trzeci o ludziach z laboratorium, którzy pilnują wszystkiego. W tym trzecim występują też komuniści – dobrzy i źli.

Pomysł Oppenheimera na obieg informacji jest taki, że każdy, kto ma zdolności, wyobraźnię i intuicję, powinien być dopuszczony do tajnych informacji. Tajemnicza kochanka, którą pokazano w filmie może trzy razy, za każdym razem w półmroku, albo przez pół sekundy, albo tylko z jedną połową twarzy widoczną dla widza, wraz z prowadzącym całą operację generałem, uważa, że obieg informacji powinien być posegmentowany. Widz, który obserwuje Oppenheimera uważa, że to źle, albowiem w ten sposób krępuje się wolną myśl, czyste spekulacje naukowe i burze mózgów. Uważny widz zaś łączy te deklaracje z kryptonimem całego projektu – Trójca Święta. Nazwa ta wymieniona jest w całym filmie dwa razy jedynie, ale to moim zdaniem i tak aż nadto.

Oppenheimer jest głupkowatym megalomanem otoczonym przez ideowych i praktykujących komunistów, właściwie od samego początku. Fizyka kwantowa zaś nie jest żadnym nowym obszarem badań. Einstein, którego widzimy w tym filmie mówi wprost, że wiedział, jak to się skończy już w momencie, kiedy Bohr przedstawił mu założenia teorii. Nie chciał jednak brać w tym udziału. I nie mógł powiedzieć tego wprost, wymyślił więc formułę – nie mogę uwierzyć Niels, że Bóg gra w kości. Dzięki temu pozostawiono go w spokoju, a cały ciężar operacji, która miała dać władzę amerykańskim elitom, przerzucono na Oppenheimera, ofiarnego kozła, na tyle naiwnego i zadufanego w sobie, by uwierzył w swój geniusz.

Żydzi z Europy Środkowej są ważniejsi niż ci z Ameryki. Oni bowiem widzieli wojnę i rewolucję. Jeśli zaś nie pozostali w Europie, to znaczy, że są przeciwnikami tej rewolucji. Czego nie da się powiedzieć o tych, pochodzących z Ameryki, którzy wespół z lewicującą elitą chcą przejąć i zagospodarować po swojemu całą „Trójcę świętą”.

Wszyscy studenci Oppenheimera to komuniści. Prawdopodobnie więc Oppenheimer miał skupić wokół siebie grupę zdolnych, lewicujących naukowców, którą da się łatwo kontrolować. W końcu, pracując w tajnym ośrodku, ściągnął on tam swojego brata komunistę. Żona zaś Oppenheimera, która tam mieszkała miała wcześniej dwóch mężów, z bardzo wpływowych kół, z których jeden zginął w Hiszpanii, a z drugim rozwiodła się dla Oppenheimera. I oboje, aż do roku 1942 wspierali finansowo komunistów w Hiszpanii. Jasne jest dla każdego, że od roku 1939 w Hiszpanii rządził Franco, nie wiadomo więc dokładanie kogo oni wspierali, ale można przypuszczać, że transferowali pieniądze na rzecz bojówek towarzysza Stalina rozsianych po całej Europie i Ameryce.

To co najważniejsze w tym filmie rozgrywa się poza naszymi oczami. Jasne jest, że konsekwencje fizyki kwantowej, zwanej nową fizyką, były znane i oczywiste już w momencie sławnej rozmowy Einsteina z Bohrem. Kiedy Izydor Rabi przyszedł na wykład Oppenheimera, który ten wygłosił po holendersku, ucząc się szybko tego języka, tuż przed prezentacją, oczywiste było, że tylko ktoś tak zadufany może być kierownikiem pierwszego projektu. I to Rabi go wskazał. Teller, który przeznaczony został przez reżysera do odegrania najczarniejszej roli w filmie, budzi jedynie moją szczerą sympatię. On się do końca nie orientuje w sytuacji i zwyczajnie przedstawia w czasie narady projekt budowy bomby wodorowej. Czyni to już na samym początku prac nad bombą A. Zostaje wyśmiany, a Oppenheimer mówi, że jego pomysły są niepraktyczne. Nie widzi bowiem, że pracuje tylko nad częścią projektu, który uważa, za całość.

Kiedy Teller przynosi wyliczenia wskazujące na to, że reakcja łańcuchowa może się nie zatrzymać i objąć wszystkie jądra atomów, które składają się na naszą planetę, jest to zaaranżowana przez wojsko próba dla Oppenheimera, której on nie przechodzi pozytywnie. Zaczyna się nad tym zastanawiać, a potem daje wyliczenia Tellera Fermiemu, który je weryfikuje i mówi, że szanse na katastrofę są bliskie zeru. Po tym wyczynie, moim zdaniem, los Oppenheimera, jest przesądzony. Wszyscy jednak czekają aż zbuduje bombę, a do tego potrzeba czasu, spokoju i koordynacji działań. Nie można zmienić konia w trakcie wyścigu.

Teraz mała dygresja. Jak pójdziecie na ten film po przeczytaniu tej recenzji, będzie Wam się zdawało, że oglądacie coś innego niż ja opisałem. Dlatego najlepiej pójść na ten film dwa razy.

Kiedy komunizujący fizycy zastanawiają się jaka będzie siła bomby wyrażona w kilotonach Oppenheimer przewiduje, że około trzech kiloton. To jest degradacja. Tak sądzę. Jeśli szef projektu, zaznajomiony ze wszystkimi szczegółami, przenikliwy i posługujący się intuicją mówi, że jego bomba będzie miała moc trzech kiloton trotylu, to wystawia sobie jak najgorsze świadectwo.

Teraz pora na omówienie dwóch najczęściej pokazywanych i najmniej ważnych postaci, czyli Lewisa Straussa i kochanki Oppenheimera. Zacznę od niej. Jest to komunistka praktykująca, to znaczy uprawia seks ze wszystkimi, ale kocha tylko Oppenheimera. Ten zaś nie może jej porzucić choć ma żonę, a jak się dowiadujemy na końcu, także inną kochankę, żonę przyjaciela, która została mu po prostu podsunięta, żeby kontrolować jego egotyzm i to, co on nazywa intuicją, a co w rzeczywistości nią nie jest.

Lewis Strauss, który każe mówić do siebie – admirale, ma zamiar zostać prezydentem i zrobić to poprzez złamanie komunistów działających w USA. Uważa, że odsunięcie Oppenheimera od programu atomowego, będzie trampoliną, która wyniesie go na najwyższe stanowisko w państwie. Obserwujemy więc, w retrospekcjach, całą ponurą intrygę, jaką przygotował on przeciwko geniuszowi, w dodatku bezbronnemu. Tyle, że nikt nie mówi w tym filmie, kto zajął miejsce Oppenheimera, kiedy ten został odsunięty. Mówią tylko, kto przyczynił się do upadku Straussa. Był to JF Kennedy. No dobrze, a kto zastąpił Oppenheimera? Izydor Izaak Rabi rzecz jasna, urodzony w Rymanowie w roku 1898. Teller zaś, pochodzący z Budapesztu, zajął się budową bomby wodorowej. Żydzi europejscy są bowiem ważniejsi od amerykańskich. To jest kwestia, którą możemy zrozumieć oglądając ten film. Możemy też dowiedzieć się, że tajemnice bomby A były znane towarzyszowi Stalinowi już w czasie konferencji w Poczdamie. Wtedy bowiem, kiedy Truman powiedział mu, że USA mają nową broń, Soso odrzekł iż ma nadzieję, że wykorzystają ją przeciwko Japonii. Nie zdziwił się, nie zrobił – łał – nie mrugnął. No, ale czemu się dziwić, jak w filmie oglądamy, że od samego początku, do pierwszych wykładów Oppenheimera, wszyscy studenci fizyki teoretycznej marzą tylko o tym, by założyć na uczelni związek zawodowy? Jego najbliższy przyjaciel zaś, pan Chevalier jest po prostu sowieckim szpiegiem. Nie zabijają go tylko dlatego, że mogłoby to wywołać zemstę na kimś ważnym i przysłanie nowego agenta, lepiej zakonspirowanego.

Dlaczego Strauss jest tak szkaradnie odmalowany w tym filmie? Albowiem propozycje konserwatystów, różnych silnorękich, a także naprawiaczy świata, nie dość, że z natury podszyte są obłudą, to jeszcze uniemożliwiają wszelkie skuteczne działania. Oppenheimer tłumaczy naiwnie na wykładzie dla polityków, że sowieci i USA przypominają dwa skorpiony zamknięte w butelce, które walczą ze sobą, ale nie mogą się nawzajem pokonać bez narażenia własnego życia. To jest metafora naiwna, przeznaczona wprost dla myślicieli takich jak Ziemkiewicz z Warzechą, albo dla gimnazjalistów. W prawdziwym życiu chodzi o to, że nie można wytłuc przeciwników, nie wchodząc na ich teren, co nieuchronnie wiąże się z horrendalnymi stratami. Trzeba założyć hodowlę pasożytów, żeby zwyciężyć. Właściwa metafora więc będzie o wiele mniej widowiskowa, ale znacznie bardziej brutalna – każde mocarstwo hoduje kolonie pasożytów, które infekują mózgi w społeczeństwie przeciwnika. Prawda zaś, kiedy się ją odkryje nie jest zrozumiała dla nikogo. O czym świadczy powtarzana po setki razy anegdota o rozmowie Einsteina z Bohrem. Upadające mocarstwa, takie jak Japonia skazane są na poznanie prawdy bezpośrednio i to trwale je zmienia. Z sowietami jednak nie było, nie jest i nie będzie tak łatwo. O tym między innymi jest ten film – zwolennicy rozwiązań widowiskowych i radykalnych są albo oszustami, albo ambicjonerami, albo ludźmi uwikłanymi. Geniusze zaś, powinni przede wszystkim sprawdzić kto stymuluje ich ego, notorycznie mylone z intuicją.

Teraz pora wymienić kwestie, które po obejrzeniu tego filmu nadal pozostaną dla nas tajemnicę. Po pierwsze nie wiemy, czego dotyczyła trzecia część projektu określonego jako „Trójca Święta” - atom, wodór i co jeszcze? Po drugie nie rozumiemy amerykańskiej polityki, ani amerykańskiego społeczeństwa. To co wiemy o Ameryce podsuwane jest na przez samych Amerykanów, którzy w ten sposób hodują tu swoje pasożyty. I nie chodzi mi bynajmniej o ludzi podchodzących do USA z entuzjazmem, ale o tych drugich.

Postać żony Oppenheimera jest jedną z najciekawszych w całym filmie. Środowisko zaś, z którego się wywodziła, jest najważniejszym katalizatorem przemian globalnych, jakie dokonywały się w pierwszej połowie XX wieku.

Powtórzmy jeszcze raz – kto zwyciężył - Izydor Rabi i Edward Teller. Oni dwaj zostali na placu boju. Tego jednak nie dowiadujemy się z filmu. Reżyser bowiem chce nam powiedzieć, że to Oppenheimer i Strauss są tymi walczącymi w butelce skorpionami.

Einstein zaś wiedział wszystko od początku. Prawda bowiem raz ukazana wywołuje w umyśle reakcję łańcuchową i dla kogoś, kto ma prawdziwą intuicję, a nie stymulowaną, prze zakochane w nim kobiety,  ukazuje się w całej swojej upiornej potędze.

Na sam koniec już powiedzmy dlaczego Oppenheimer, człowiek skrajnie nieodpowiedzialny, nie został skazany w pokazowym procesie? Otóż na jego miejsce wojsko wstawiło figuranta, Niemca, który przestał sympatyzować z Hitlerem i przez Wielką Brytanię dostał się do USA. Zainstalowano go w Los Alamos, a kiedy projekt się zakończył, bomby wybuchły, a sowieci zaczęli budować swoją bombę i jasne było, że wszystko wiedzą, ogłoszono go szpiegiem. Człowiek ten nazywał się Klaus Fuchs.

Zapraszam do Krakowa na Kiermasz Książki i Sztuki w dniach 5-6 sierpnia. Hotel Polonia, naprzeciwko dworca głównego.

Przypominam, że nasza promocja trwać będzie tylko do piątku

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/przygody-kapitana-magona-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-ii-2-2008/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-ii-2008/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-iii-2009/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/cistercium-mater-nostra-tradycja-historia-kultura-iv-2010/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zaginiony-krol-anglii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/krucjata-dziecieca/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zabojczyni-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/gabriel-ronay-anglik-tatarskiego-chana-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/leon-cahun-niebieski-sztandar-powiesc-o-przygodach-chrzescijanina-muzulmanina-i-poganina-w-czasach-wypraw-krzyzowych/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-kapistran-biografia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ryksa-slaska-cesarzowa-hiszpanii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/walka-urzetu-z-indygo/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sylwetki-zbigniew-sujkowski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/smierci-nie-udalo-sie-pokonac-historia-biologiczna-ksiazat-radziwillow-na-birzach-i-dubinkach-koniec-xv-wieku-xvii-wiek/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-i-2/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zle-czasy-pamietnik-stanislawa-karpinskiego-z-lat-1924-1943/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zydowscy-fechmistrze/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/swiety-ludwik-jacques-le-goff/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-iii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sacco-di-roma/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sanctum-regnum/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/straz-przednia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/z-kronik-klasztoru-i-kosciola-o-o-bernardynow-w-zaslawiu/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/budowa-jachtow/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-tom-ii-wielki-powrot/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-i/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czerwiec-polski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/okraina-krolestwa-polskiego-krach-koncepcji-miedzymorza/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jak-nakrecic-bombe/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czy-krolobojstwo-krytyczne-studium-o-smierci-krola-stefana-wielkiego-batorego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/pieniadz-i-przewrot-cen-w-xvi-i-xvii-wieku-w-polsce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/lichwa/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/i-co-kiedys-bylo-fajniej/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ojciec-dreadnoughta-admiral-john-fisher-1841-1920/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/wielki-zywoplot-indyjski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/komisarz-zdanowicz-i-ponczochy-guwernantek-juz-wkrotce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/dzieje-gornictwa-i-hutnictwa-na-gornym-slasku-do-roku-1806/

 



tagi: żydzi  sowieci  oppenheimer  bomba atomowa 

gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 09:49
84     4589    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 10:06

Trzecim projektem był najprawdopodobniej tzw Eksperyment Filadelfia. Oficjalnie mówi się o tym, że się nie udał, ale .... poza tym, co pozostaje w sferze SF, pozostaje także coś, co wyszło poza tę strefę, czyli wykorzystanie enegrii atomowej do napędu okrętu podwodnego USS Nautilius.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 31 lipca 2023 10:06
31 lipca 2023 10:16

No, ale ta cała Filadelfia została po wielokroć wyszydzona w różnych filmach

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 10:23

W 1939 w słynnym liście do Roosevelta to Einstein "sugeruje", że USA powinno rozpocząć własny program nuklearny: https://en.wikipedia.org/wiki/Einstein%E2%80%93Szilard_letter

A owa Trójca (Trinity) była kryptonimem miejsca pierwszego testu bomby A: https://pl.wikipedia.org/wiki/Trinity_(test_nuklearny)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 10:16
31 lipca 2023 10:23

Tak. Bo miała pozostać tajna.

I chyba nie chodziło wcale o teleportację, a o pokazanie, że MY potrafimy zapanować na atomem i wykorzystać go jako źródło energii. A że początkowo się to nie udało i załoga okrętu została napromieniowana, to zmieniono narrację na przypadkowe uzyskanie teleportacji podczas próby kamuflarzu okrętu.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 31 lipca 2023 10:23
31 lipca 2023 10:28

Jak coś się nazywa Trójca boson, to musi składać się z trzech części. Nie mów mi, że to wszystko co w tym filmie zobaczyłem, to przypadek

zaloguj się by móc komentować


kpiotrzk @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 10:28
31 lipca 2023 10:39

Nie piszę o tym co jest w filmie, a wybór kryptonimu przez Oppenheimera nie miał wtedy w 1945 żadnego znaczenia, poza tym że nie powinien zdradzać czego dotyczy. A że O. był megalomanem to i wybór był pretensjonalny.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 31 lipca 2023 10:23
31 lipca 2023 10:40

Teleporty to poważna sprawa i, niekońiecznie, potrzebna. Może jednak chodziło o bombę, która nie robi szkód w infrastrukturze, a natychmiast zabija życie i efekty popromienne są bardzo krótkotrwałe.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 31 lipca 2023 10:40
31 lipca 2023 10:45

Niekoniecznie by to testowali na swoich. Ale takie wytłumaczenie też jest możliwe.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 31 lipca 2023 10:39
31 lipca 2023 10:45

Zobacz jaka jest konstrukcja tego filmu

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 10:49

Ciekawa recenzja. Mnie po obejrzeniu filmu zastanowiło, dlaczego Lewis Strauss miał być tym złym ? To wyjaśniała by koncepcja, że Żydzi Europejscy są ważniejsi niż Żydzi Amerykańscy.

Koncepcja Trinity, dla mnie ona jest jasna i uoasbia ją laureat nobla w dziedzinie fizyki pan Ernest O.Lawrence , też ważna i fajnie zagrana postać w filmie Oppenheimer. W filmie mają sprzeczkę, że coś Opeimu padło na MÓZG, żeby zakładać związki zawodowe. Pan Ernst odpowiada za fizykę materiałową materiałów rozszczepialny. Nobel 1939 co z noblem w 1944 roku dla pana Rabbiego ładnie zamyka pewien rozdział w projekcie Manhatan.

Natomiast Edward Teller jest potrzebny chyba jedynie do filmu i jest etykietką bomby termojądrowej. Jego koncepcja bomby wodorowej była powieleniem koncepcji niemieckich, które się nieudały. Przypomnę też, że koncepcja bomby wodorowej nazywa się Teller - Ulam design. Co nadal czyni Żydów Europejskich ważniejszymi od Żydów Amerykańskich.

I o tym też jest film, gdzie Teller pokazany jest jako "agresywny i napalony geniusz".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ArGut 31 lipca 2023 10:49
31 lipca 2023 10:52

Mi się Teller wydawał sympatyczny. A nazwiska Lawrance'a zapomniałem. To jest ten gość od eksperymentów, o którym piszę

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 31 lipca 2023 10:45
31 lipca 2023 10:56

Nie testowali na swoich teleportacji. To jest bajer z amerykańskich różowych magazynów. Faceci w czerni też czerpali wiedzę o Obcych z takich piśmideł.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 31 lipca 2023 10:23
31 lipca 2023 10:56

Ale koncepcja Trinity jako nazwa testu jest FAKTEM, natomiast Oppenheimer jako czuły megaloman, mógł też chcieć zaprezentować ją na zewnątrz, żeby PODZIELIĆ ŚIĘ CHWAŁĄ. I uważam, że jest w pełni uprawniona.

W filmie jest miła scena jak Tellera "trafia szlag" a czuły Oppi mówi, weź se chłopie na wstrzymanie, baw się tym wodorem, trytem i deuteram. Będziemy se gadać raz w tygodniu dlaczego ta twoja/niemiecka koncepcja bomby wodorowej nie działa.

I to jest spójne z tym, że amerykańskie kręgi wosjkowe chciały mieć kontrolę nad wszystkimi koncepcjami nowej atomowej broni.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 31 lipca 2023 10:23
31 lipca 2023 11:03

"Roosevelt wysłał odpowiedź, dziękując Einsteinowi i informując go, że:

Uznałem te dane tak ważnymi, iż zwołałem Radę składającą się z szefa Biura Standardów i wybranych przedstawicieli Armii i Marynarki Wojennej, aby dokładnie zbadać możliwości Pana sugestii dotyczących pierwiastka uranu.

Einstein wysłał dwa kolejne listy do Roosevelta, 7 marca 1940 i 25 kwietnia 1940, wzywając do podjęcia działań w zakresie badań jądrowych."

zaloguj się by móc komentować

atelin @kpiotrzk 31 lipca 2023 10:39
31 lipca 2023 11:07

Miał. Goście ze służb uwielbiają teczki z kryptonimami, które polegają na pierwszym skojarzeniu, max na drugim, po przemyśleniach.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 10:45
31 lipca 2023 11:08

Na film się nie wybieram, bo interesuje mnie faktyczna historia bomby A, i to począwszy od 1932 aż do śmierci JFK. Napisałem o tym kilkanaście notek na SN i u siebie.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @atelin 31 lipca 2023 11:07
31 lipca 2023 11:09

tak, tak - wprost gigantyczne.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 11:12

"W tym trzecim występują też komuniści – dobrzy i źli."

Są dobrzy komuniści???

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 10:52
31 lipca 2023 11:18

Mnie dużo sympatyczniejszi wydają się  John von Newmann i właśnie Stanisław Ulam obaj też przy bombach pracowali. Jest nadzieja, że Christopher Nolan zrobi też film o Iwy Majku.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 31 lipca 2023 10:56
31 lipca 2023 11:30

"Rankiem 12 września 1933 roku Szilard przeczytał artykuł w The Times podsumowujący przemówienie Lorda Rutherforda, w którym to Rutherford odrzucił możliwość wykorzystania energii atomowej do celów praktycznych. Przemówienie dotyczyło w szczególności ostatnich prac jego uczniów, Johna Cockcrofta i Ernesta Waltona z 1932 r., polegających na „rozszczepianiu” litu na cząstki alfa przez bombardowanie protonami ze skonstruowanego przez nich akceleratora cząstek. Rutherford powiedział dalej:

Moglibyśmy w tych procesach uzyskać znacznie więcej energii niż tej dostarczanej przez proton, ale nie można oczekiwać, że po uśrednieniu uzyskamy energię w ten sposób. Byłby to bardzo kiepski i nieefektywny sposób wytwarzania energii, a każdy, kto szuka źródła mocy w przemianie atomów, plecie androny. Ale temat jest interesujący z naukowego punktu widzenia, ponieważ daje wgląd w atomy.

Szilard był tak zirytowany odrzuceniem Rutherforda, że tego samego dnia wpadł na pomysł jądrowej reakcji łańcuchowej (analogicznej do chemicznej reakcji łańcuchowej), wykorzystującej niedawno odkryte neutrony. Pomysł nie wykorzystywał mechanizmu rozszczepienia jądrowego, który nie został jeszcze odkryty, ale Szilard zdał sobie sprawę, że jeśli neutrony mogą zainicjować jakąkolwiek reakcję jądrową wytwarzającą energię, taką jak ta, która zaszła w licie, to mogą być wytwarzane przez te same reakcje, a energię można uzyskać przy niewielkim wkładzie początkowym, ponieważ reakcja byłaby samowystarczalna. Szilard złożył wniosek o patent na koncepcję łańcuchowej reakcji jądrowej indukowanej neutronami w czerwcu 1934 r., który został przyznany w marcu 1936 r. Zgodnie z sekcją 30 ustawy o patentach i wzorach (1907, Wielka Brytania) Szilard był w stanie przenieść patent do Admiralicji Brytyjskiej, aby zapewnić jego poufność, co uczynił. W związku z tym jego patent został opublikowany dopiero w 1949 r., kiedy to odpowiednie części ustawy o patentach i wzorach (1907, Wielka Brytania) zostały uchylone ustawą o patentach (1949, Wielka Brytania)."

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 11:34

Film był świetny. Byłem na nim z 17 letnim synem i obaj byliśmy zachwycni. Ten film jest zlepiony z segmentów, które są wzajemnie bardzo dopasowane, nie widać, jak przechodzisz z jednego do drugiego.... Po prostu nie ma uczucia, że coś pomijają. Mnie zachwycił ,miedzy innymi, dialog prezydenta Trumana (Gary Oldman) z Oppenheimer-em. Poinformowali nas o tamtym etapie historii, tak, jak by zaczynało się nowe.... Szacun Gabriel za tekst.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 31 lipca 2023 11:30
31 lipca 2023 11:39

"W październiku 1935 Fermi, Bruno Pontecorvo, Edoardo Amaldi, Franco Rasetti i Emilio Segrè uzyskali włoski patent pt. „Zwiększenie produkcji sztucznej radioaktywności za pomocą bombardowania neutronami”. Ten amerykański, który miał ich uczynić multi-milionerami, zdołali uzyskać 2. lipca 1940, ale jego owoce zatruł Bruno Pontecorvo...

W maju 1940 Bruno musi sobie radzić sam – jego koledzy płyną do Anglii z zasobem ciężkiej wody, ale w jego wypadku służby brytyjskie postawiły weto. Z pomocą przychodzi Emilio Sergè i mocno poleca go firmie w Tulsa, w Oklahomie. Tam dwóch żydowskich emigrantów zatrudnia go do poszukiwania złóż przy pomocy neutronów – wszak Bruno jest czołowym ekspertem na świecie od (wolnych) neutronów. W kwietniu 1942 spotyka się z Fermim i w efekcie dostaje propozycje przyłączenia się do super-tajnego brytyjskiego projektu Tube Alloys. O dziwo, tym razem spec-służby nie mają nic przeciwko. Być może dlatego, że w 1940 zaczął pracę w MI6 niejaki Philby, Kim Philby."

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 31 lipca 2023 11:30
31 lipca 2023 11:42

Szilard był drugoplanowym bohaterem pierwszego filmu o Manhatan Project - Fat Man and Little Boy. Pokazali go tam jako takiego "przygłupiego a może szalonego naukowca" z europy wschodniej. I jak odświeżałem teraz YT to wydaje mnie się, że w FILMIE pada fraza, że gadają z nim tylko dlatego, że ma patent na bombę A. Wikipedia twierdzi, że nie miał tego aptentu a jedynie jakiś patent z Fermim na reaktor atomowy. Natomiast współwłaścicielem patentu na bombę H był pan Stan Ulam.

zaloguj się by móc komentować

zkr @ArGut 31 lipca 2023 11:18
31 lipca 2023 11:46

> Stanisław Ulam obaj też przy bombach pracowali.

No, Ulam mial bardzo duzy udzial przy projekcie bomby H.

Zna Pan "Przygody matematyka"?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 31 lipca 2023 11:42
31 lipca 2023 11:50

Wszytko to kolorowe bajki dla gawiedzi, wraz z tą najnowszą autorstwa Nolana. Prawda jest zbyt ponura, no i ciągle wymagająca oświetlania "snopem ciemnego świała".

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 31 lipca 2023 11:50
31 lipca 2023 12:00

Z tym się ZGODZĘ w CAŁEJ rozciągłości konsekwencji tego stwierdzenia. Niemniej koncepcja CORYLLUS-a mnie się podoba.

A dla chcących posłuchać nagrań rozmów z fizykami biorącymi udział w projekcie Manchatan i innymi, którzy o nich opowiadają polecę kanał YT -> Web of Stories - Life Stories of Remarkable People.

Opinia Dysona Freemana o Oppenhaimerze, Edward Teller - process Oppenhaimera, ...

zaloguj się by móc komentować

ArGut @zkr 31 lipca 2023 11:46
31 lipca 2023 12:02

Jeszcze nie czytałem ale widziałem film "Przygody matematyka".

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 31 lipca 2023 12:00
31 lipca 2023 12:07

"Kiedy pisałem o Henryku Hertzu, Rotszyldach itp., umknął mi jeden ciekawy detal – otóż założyciel dynastii, Mayer Amschel terminował w Hanowerze w latach 1757-63 u wnuka słynnego Samuela Oppenheimera, którego z kolei pra-pra…prawnukiem był Robert Oppenheimer, fizyk i naukowy szef Projektu Manhattan."

zaloguj się by móc komentować

zkr @ArGut 31 lipca 2023 12:02
31 lipca 2023 12:17

To polecam. Swietnie sie czyta.
Widze, ze Znak wznowil wydanie.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 12:25

Przy pełnej sali po projekcji Oppenheimera w Imaxie zapadła cisza. Niezależnie od koncepcji i podjętych wątków Nolan zrobił film, który daje do myślenia i na dodatek zarobił już 4 razy więcej niż kosztował. W przeciwieństwie do Mission impossible, także z małym polskim wątkiem w postaci cennego paszportu Rzeczypospolitej w Unii Europejskiej ( dożyliśmy czasów, że nasz paszport ma dużą wartość ) da się zrobić film masowy, który porusza poważne tematy. Żydzi z Europy migrujący do USA w XIX i XX wieku byli traktowani przez Żydów amerykańskich paskudnie. Tymczasem to nie Żydzi amerykańcy i słynne rodziny stworzyły podstawy siły USA ale żydowscy emigranci z Europy i nie tylko w fizyce jądrowej ale nawet w przemyśle filmowym ( Goldwyn z Warszawy bracia Warner – rodzice z kongresówki ).  Żydzi amerykańscy wtedy wstydzili się biednych chasydów, co im oczywiście teraz nie przedzkadza zarabiać na ofiarach holocaustu, którym  nie chcieli pomóc w czasie II wojny. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 31 lipca 2023 12:07
31 lipca 2023 12:26

To może są istotne powiązania rodzinne ale mnie bardziej interesują relacje społeczne w "grupach rówieśniczych". Myślę, że awans i kooptacja przez wiedzę i umiejętności przy obecnej "prawdzie czasu, prawdzie ekranu" jest ważniejsza.

I tu wróćmy do pana Klausa Fuchsa występującego w filmie Oppenheimer. On tam jest ukazany jako szpieg niemiecki, co uważam, że jest swego rodzaju nadużyciem. W jednej z rozmów Dyson Freeman mówi o tym jak pracował z Fuschem nad bombą A dla brytyjczyków i jakim fajnym gościem był Fuschs. Największym zaś zawodem pan Klaus był dla pana Rudolfa Peierlsa, brytyjczyka niemieckiego pochodzenia.

I tu już mam tytuł na notkę/felieton -> Gra tajemnic, pana Oppenheimera.

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 31 lipca 2023 12:26
31 lipca 2023 12:29

W tych sprawach Dyson jest żadnym autorytetem.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 12:32

"Bruno Pontecorvo najprawdopodobniej nie był najważniejszym sowieckim szpiegiem w „wyścigu atomowym”, ale niewątpliwie był najważniejszym defektorem. Powszechnie uważa się, iż najważniejszym szpiegiem był Klaus Fuchs, który wpierw należał do SPD, a w 1932 został członkiem Komunistycznej Partii Niemiec. W następnym roku wyjechał z ojczyzny i po krótkim pobycie we Francji osiadł w Wielkiej Brytanii, gdzie studiował i pracował na uniwersytetach, od 1937 w Edynburgu u Maxa Borna.

Po wybuchu wojny, jako obywatel niemiecki, został internowany. Z obozu na Wyspie Man zwolniono go po interwencji Borna. W 1941 [Philby!] wrócił i podjął pracę dla Tube Alloys… W 1942 otrzymał obywatelstwo brytyjskie. Mniej więcej w tym samym czasie podjął współpracę z sowieckim wywiadem. Po ucieczce Guzenki w 1945 Philby ostrzegł Fuchsa, a zaraz potem cała (niespalona) sowiecka sieć uległa całkowitemu uśpieniu na dwa lata.

Amerykanie namierzyli Fuchsa oraz faktycznie najbardziej szkodliwego sowiecko-żydowskiego agenta, prowadzonego przez KGB – Theodora_Hall (Holtzberg), przy pomocy projektu VENONA (tak jak dużo mniej ważnych Rosenbergów itp.). W styczniu 1950 Fuchs jednak przyznał się i przy okazji pogrążył swojego kuriera Harry_Golda. Odsiedział raptem 9 lat i 4 miesiące, po czym spokojnie wyemigrował do NRD."

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 31 lipca 2023 12:29
31 lipca 2023 12:37

No skoro, pracował z jednym i drugim to może mieć swoja odczucia. I one są tak samo, a dla mnie nawet bardziej, uprawnione jak inne "opinie historyczne" umieszczone od wikipedii po inne narracje.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 31 lipca 2023 12:37
31 lipca 2023 12:41

"Sympatyczność" to elementarna cecha każdego agenta - co to ma tu do rzeczy?

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 13:17

Zastanawiające jest dlaczego ktoś podsunął Nolanowi książkę o Oppehheimwerze i zasugerował zrobienie filmu. Jego wymowa antywojenna i antynuklearna jest w tym wypadku kluczowa i musi być rozpatrywana w kontekście załamania się systemu kontroli broni atomowej i bezpieczeństwa światowego. 

Amerykanie pierwsi zdołali uzyskać broń atomową, lecz tego asa wytrącilli im z ręki towarzysze ,"fellow travelers"  żydowskiego pochodzenia. Nie mogli pozwolić na hegemonię Anglosasów. Atak na USS  Liberty był ostatecznym sygnałem, że hegemonia USA jest iluzoryczna i ktoś inny rozdaje karty. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @zkr 31 lipca 2023 12:17
31 lipca 2023 13:18

To zamawiam recenzję  / felieton / notkę "Przygód matematyka".

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @IanThomas 31 lipca 2023 13:17
31 lipca 2023 13:26

pewnie chodzi o Iran - biogramy autorów biografii O. wiele mówią. 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 13:53

Trzecim elementem "Trojcy" Oppenheimwra może być technologia rakietowa. Wskazuje na to scena z bombardowania Londynu przez rakiety V2.

Kwestia ta może być rozwiązana po lekturze książki na podstawie której powstał film. 

"Amerykanski Prometeusz" - bardziej humanistycznie się nie dało.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @peter15k 31 lipca 2023 12:25
31 lipca 2023 13:58

Pomimo gigantycznej promocji Oppenheimer uzyskał tylko połowę dochodów Barbie - to dobra wiadmość, bo oba filmy wystartowały jednocześnie. Oppenheimer dopiero wychodzi na swoje, ze względu na astronomiczne koszty owej promocji.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 31 lipca 2023 13:17
31 lipca 2023 14:06

Myślę, że to jest złudzenie. Jak sobie wyobrażać międzynarodówkę żydowsko-chińską. Nie przesadzałbym z tym

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @IanThomas 31 lipca 2023 13:53
31 lipca 2023 14:07

Tak, zapomniałem o tym Prometeuszu, ale to jest tak słabe, że nie ma o czym gadać. Mam na myśli metaforę

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 14:06
31 lipca 2023 14:17

Chiny to nie tylko  Konfucjusz ale również  Marks. To "Czerwoni Mandaryni". Infekcja chińskiego organizmu nastąpiła dość dawno i wyewoluowała w obecną formę. Więc jestem sobie to w stanie wyobrazić.  

zaloguj się by móc komentować


ArGut @gabriel-maciejewski 31 lipca 2023 14:07
31 lipca 2023 14:33

To świeża rozmowa z jednym ze współautorów Amerykańskiego Prometeusza ...

Skłaniałbym się, że trójca to technologia materiałów promieniotwórczych, bomba A i bomba H. program rakietowy był rozwijany osobno. I jakby był częścią Manhatan Project to jak powstała bomba H amerykanie byli by w stanie ją użyć. A nie byli.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @ArGut 31 lipca 2023 14:33
31 lipca 2023 14:55

Fakt, program rakietowy rozwijany był oddzielnie. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @kpiotrzk 31 lipca 2023 13:58
31 lipca 2023 18:11

Barbie to inna liga - infantylna , trudno to porównywać.  Oppenheimera oglądają głównie  dorośli. Cieszy to, że przebijają się filmy zmuszające szare komórki do myślenia . Wydaje się, że także masowy odbiorca głosuje nogami i odwraca się od "śmieci filmowych". Coraz więcej widzów chce się czegoś dowiedzieć o trudnych sprawach.  Oppenheimer zarobił dotąd 400 mln USD przy koszcie produkcji ok 100 mln USD. Najwięcej w UK i Francji  i Niemczech- u nas ok 1,7 mln USD ale także np w Meksyku Brazylii i Indiach. Z resztą Nolan stał się marką samą w sobie

BTW z pracy Gospodarza matariału na filmy nawet sensacyjne jest masa. No ale kto zainwestuje w burzenie legend ?

zaloguj się by móc komentować

klon @peter15k 31 lipca 2023 18:11
31 lipca 2023 18:29

<<< No ale kto zainwestuje w burzenie legend ? >>>

Ktoś, komu przysporzy to korzyści Czy jest ktoś taki?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @peter15k 31 lipca 2023 18:11
31 lipca 2023 18:39

nie zrozumieliśmy się - wg mnie Oppenheimer  to agitka dla mało zorientowanych i nie uczy myślenia - już prędzej ta Barbie

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @IanThomas 31 lipca 2023 13:17
31 lipca 2023 19:00

Dlatego, że Nolan jest jednym z najwybitniejszych twórców w historii kina, a komuś zależało żeby robota została wykonana najlepiej jak się da.

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @kpiotrzk 31 lipca 2023 18:39
31 lipca 2023 19:10

Zachęcam jednak do obejrzenia filmu z czystej ciekawości, co da możliwość rozprawienia się z pewnymi wątkami . Moim zdaniem zrobienie filmu o pracy fizyków tak aby podczas 3 godzin nikt nie wyszedł z sali to jest naprawdę sztuka. Uważam także, że rolą takiego filmu jest zainspirowanie do poszukiwań prawdy dla zainteresowanych. Część widzów pewnie sięgnie do różnych opracowań i to jest bezcenne...inspiracja... 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 31 lipca 2023 18:11
31 lipca 2023 19:36

Beda  musieli...

...  bo  te  przedinternetowe,  zaklamane  MITY  juz  NIE  ZRA  !!!

Wyboru  zbytniego  nie  maja,

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @kpiotrzk 31 lipca 2023 11:50
31 lipca 2023 20:06

... snop ciemnego światła.

Skąd taka tam grecka niedorzeczność ?

 

Słyszałem to ćwierć wieku temu.

śmierć tlenowa ?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @peter15k 31 lipca 2023 19:10
31 lipca 2023 20:43

Nolan jak to Nolan niewątpliwie bardzo sprawnie obsikał ten temat, tak że na 50 lat sprawa jest już załatwiona. A temat jest bodaj najważniejszy w XXtym wieku i wypełniłby co najmniej kilkanaście dwugodzinnych odcinków pasjonującego serialu, gdyby tylko ktoś chciał i mógł to naprawdę opowiedzieć.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @MarekBielany 31 lipca 2023 20:06
31 lipca 2023 20:45

Οξύμωρο σχήμα

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @kpiotrzk 31 lipca 2023 20:45
31 lipca 2023 20:54

Tak.

ale brzmi a widać, że to nie to samo.

 

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 31 lipca 2023 20:43
31 lipca 2023 20:55

... a jeden odcinek to mało choćby na historię braci Hall:

https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Hall

https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_N._Hall

sasiadów R.P Feynmana, tego od diagramów i zamków w Los Alamos.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @IanThomas 31 lipca 2023 14:55
31 lipca 2023 21:26

nie trójca, ale triada - dopiero w latach 60tych:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_triad

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
31 lipca 2023 22:22

No to byłem nieuważny, choć w scenie w pociągu po wykładzie w Leidzie Isaac Rabi się przedstawia.

Lawrence - Fermi - Rabi

Na tym zdjęciu Rabi wygląda na dużo starszego a to tylko 3 lata różnicy do młodszych kolegów, noblistów.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
1 sierpnia 2023 07:50

Ja tymczasem nie moge wyjsc z podziwu, ze amerykanska propaganda moze byc az taka pozywka do jakichkolwiek rozwazan i dociekania "jak to rzeczywiscie bylo".

https://www.youtube.com/shorts/kXS2GVLkOvs

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser 1 sierpnia 2023 07:50
1 sierpnia 2023 09:21

Dla mnie ten typ zachowania jest TOTALNIE zrozumiały. Amerykanie tworzą nowy rynek i eksploatują go w KAŻDY mozliwy sposób.

Od głupoty ... zestawy zabawkowe dla dzieci ... medycyna ... do bardzo specjalistycznych wymagających technologii .

Dzięki temu pan Joe Rogan ma kontent i sprzedaje go za MILIJONY ...

zaloguj się by móc komentować

valser @ArGut 1 sierpnia 2023 09:21
1 sierpnia 2023 09:43

Ja mowie o tym, ze nie da sie prowadzic powaznej dyskusji o "trojcy", ktora ma tyle wspolnego z Trojca Swieta, co muszla kompaktowa z tronem krolewskim, jak w tle sa sfabrykowane filmy pokazujace "wybuch nuklearny".

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 1 sierpnia 2023 09:21
1 sierpnia 2023 10:29

Oppenheimer ma niewiele wspólnego z biznesem (w przeciwieństwie do Barbie..:) - jest to gigantyczna propaganda (w dużym stopniu anty-amerykańska) na koszt publiki wszelakiej.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 31 lipca 2023 12:07
1 sierpnia 2023 11:32

Zgadza się. "Aszkenazi" muszą być lepsi od "sefardów". Ale to "sefardzi" ich kontrolują, choć nie bez momentów utraty kontroli, jak to pokazuje historia Oppenheimera, historia która jest szersza i wyższa niż rzeczony film. Fenomenu USA nie zrozumiemy bez tego, o czym pisze Pioter, bez starożytnej historii dwu fenickich organizacji merkantylnych. Upraszczać nie wolno. Dlatego geneza i analogie, różnice i podobieństwa choćby odległe.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 10:29
1 sierpnia 2023 11:35

A niech sobie mają (Amerykanie anty-amerykańscy, o ile Amerykanie) tę gigantyczną propagandę. To tylko bitwa. Taktyczne zwycięstwo niekoniecznie przekłada się na strategiczne.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Magazynier 1 sierpnia 2023 11:35
1 sierpnia 2023 12:03

tu od początku, tj. od 1932 do dzisiaj, chodzi w tym przede wszystkim o to (nowe) państwo na Bliskim Wschodzie.

zaloguj się by móc komentować

onyx @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 10:29
1 sierpnia 2023 13:00

Barbie to też jest gigantyczna propaganda tu lewacka. Sprzedaje się lepiej bo ma większy target odbiorców.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 12:03
1 sierpnia 2023 13:39

... które jest rozrywane przez napięcia między organizacjami diasporowymi i wewnętrznymi.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Magazynier 1 sierpnia 2023 13:39
1 sierpnia 2023 13:45

rozrywane? żarty sobie stroisz

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @onyx 1 sierpnia 2023 13:00
1 sierpnia 2023 14:15

być może, jeszcze go nie widziałem

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 13:45
1 sierpnia 2023 14:25

A te zadymy w Telavivie to co? Manifestacje pokojowie? Z udziałem rekrutów i weteranów?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Magazynier 1 sierpnia 2023 14:25
1 sierpnia 2023 14:31

napij się zimnej wody

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 14:31
1 sierpnia 2023 15:54

W twoje ręce perswaduję. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 10:29
1 sierpnia 2023 16:10

A od kiedy to amerykanie robią propagandę za swoje ? Od kiedy to porządny protestancki biznesmen wyrzuca, niepotrzebnie, 1 centa aby "ewangelizować" ? Od kiedy to protestancki biznesmen nie ubezpiecza swojego dzieła -> Oppenhaimer i Barbie to jeden WIELKI fenomen ==> Barbenheimer <==.

A na czyj koszt to można sobie policzyć. A i jeszcze w protestanckim świecie obowiązują przynajmniej dwie zasada -> ludziom trzeba ułatwiać wydawanie pieniędzy oraz zawsze trzeba wybierać.

 

 

zaloguj się by móc komentować

klon @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 10:29
1 sierpnia 2023 16:27

Nie wszyscy tak o widzą. Dla niektórych jest to film bez propagandy. Ale to nie moja opinia, bo filmu jeszcze nie widziałem.

<<< "Oppenheimer"I - inżynier nuklearny recenzuje przebojowy film. >>>

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @onyx 1 sierpnia 2023 13:00
1 sierpnia 2023 19:08

No właśnie o co chodzi z tym "Barbie"? Bo zdania są podzielone, jedni piszą, że to lewacka propaganda, inni, że krytyka życia konsumpcyjnego podana w surrealistycznej formie. Przydałaby się jakaś recenzja zaufana.
Mógłbyś poświęcić się dla ogółu i pójść na to? :-)

 

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @kpiotrzk 1 sierpnia 2023 20:55
1 sierpnia 2023 21:25

Raczysz żartować łaskawco. Może i chciałbym być młokosem, ale już nim nie jestem.

zaloguj się by móc komentować

onyx @Kuldahrus 1 sierpnia 2023 19:08
2 sierpnia 2023 12:31

Prawacy piszą, że to lewacka propaganda a lewacy, że to "krytyka życia konsumpcyjnego podana w surrealistycznej formie". Raczej się nie wybiorę bo ostanio naciąłem się na "oskarowy" gniot pt. „Wszystko wszędzie naraz” i do dzisiaj mam mdłości. Znajoma stwierdziła, że to Barbie to feministka i dalej nie ma co drążyć. Film rodem z Netflixa.

zaloguj się by móc komentować

onyx @ArGut 1 sierpnia 2023 16:10
2 sierpnia 2023 12:37

Nie ma żadnego fenomenu "Barbenheimer". To format zestawienia dwóch dużych projektów wystawianych w jednym czasie dla obniżenia kosztów reklamy. Klepany już kilka razy w przeszłości z tym, że teraz internet podbija wszystko w stratosferę zasięgami.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @onyx 2 sierpnia 2023 12:31
2 sierpnia 2023 18:41

Aha, dzięki. To w takim razie nie ma co ryzykować.

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Magazynier 1 sierpnia 2023 21:25
3 sierpnia 2023 11:58

a zdawałeś maturę pisemną z matematyki?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @onyx 1 sierpnia 2023 13:00
5 sierpnia 2023 20:35

zgadza się, na szczęście na beznadziejnym poziomie

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować