-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czy zabory w ogóle się skończyły?

Pamiętam takie dyskusje – po 1918 państwo poradziło sobie z różnicami pomiędzy trzema rozbiorami, choć było to trudne. Nikt nie ścigał agentów państw obcych, bo byli potrzebni krajowi. Nie to, co po roku 1989, kiedy rozpoczęło się polowanie na czarownice, a przecież ci ludzie – agenci SB – też chcieli służyć ojczyźnie.

Być może rzeczywiście chcieli służyć jakiejś ojczyźnie, ale jestem przekonany, że nie potrafiliby jej wskazać na mapach. Poza tym istotą ich misji była służba, a nie ojczyzna. Dziś ta postawa także jest znana, ale się jej nie piętnuje. Mam na myśli deklarowaną w wielu prywatnych dyskusjach przemożną chęć pracy „na państwowym”. Przy czym nie widzimy w tym nic złego, bo istnieje państwo polskie. Tyle, że ta przemożna chęć będzie istnieć nadal, nawet jeśli państwa nie będzie.

Dyskusja o agenturze prowadzona od trzydziestu lat jest moim zdaniem skazana na klęskę, podobnie jak lustracja – jej najbardziej widoczny efekt. I chyba nikt już się dziś nie łudzi, że dojdzie do jakiegoś oczyszczenia środowisk. Żeby tak się stało, należałoby się najpierw rozprawić z kwestią starej, carskiej agentury w służbach II RP i komunistycznych, bo i takie przykłady były. No, ale postawienie takiej kwestii wywołać może tylko śmiech, bo każdy przecież wie, że ten jakiś car to taki gatunek dinozaura, dawno wymarły. Po roku 1918 zaś wszyscy agenci jego tajnych służb myśleli już tylko o tym, by wiernie służyć Polsce. A potem poszli do konspiracji i ginęli w Powstaniu. Do spraw tych wrócimy niebawem, a ja zacząłem dzisiejszy tekst od nich, albowiem najgłupszą pułapką w jaką wpadamy, jest przekonanie, że coś jest nieważne, bo było dawno. Najistotniejsze zaś są te kwestie, z którymi borykamy się obecnie, albowiem każdy, nawet najtępszy gamoń w typie Warzechy, może się na ich temat wypowiedzieć, a publika będzie rezonować i stworzy się środowisko. Do tego dojdą eksperci, których największym osiągnięciem będzie jakieś powierzchowne, żeby nie powiedzieć gówniane, zestawienie sytuacji współczesnej z historyczną. Przeważnie całkowicie przypadkowe. To nas cieszy najbardziej i najbardziej nakręca. Stajemy się jednak przez to całkowicie bezbronni. Pozycje zaś osiągają ludzie, którzy podsuną tłumowi najwięcej barwnych skojarzeń. To się nawet zinstytucjonalizowało i są całe, dobrze zorganizowane grupy ludzi, które zajmują się wyłącznie produkcją takich skojarzeń, czyli memów.

Kwestia agentur, ich rozpoznania i likwidacji jest największym problemem w dziejach Polski nowożytnej. Dopóki istniało państwo krzyżackie, agentury te były likwidowane i istniał kontrwywiad. Myślę, że działał on przy udziale budżetów z miast Italii. Potem wszystko szlag trafił, a ja wczoraj stanąłem wobec problemu – czy oddziały elearów, czyli Lisowczyków nie zostały zlikwidowane z inicjatywy francuskich agentów? I czy czasem cała nagonka na tych żołnierzy, walczących przecież w zachodnich Niemczech przeciwko Francuzom, nie była spreparowana? Myślę, że była, a jej głównym ośrodkiem był dwór królewicza Władysława. Ostateczny koniec elearów to rok 1635 i wymuszony przez Francję rozejm w Sztumskiej Wsi.

Dlaczego nagle sięgam do tak dawnych czasów? Bo one przede wszystkim są ważne. Chciałem Wam bowiem dzisiaj powiedzieć, że wszyscy myliliśmy się co do istnienia bądź nie istnienia biografii króla Zygmunta III. Otóż ona jest, została napisana i wydana w roku 2009, w tym samym roku, w którym zacząłem prowadzić bloga. Wczoraj odnalazł ją, całkiem przypadkiem, kolega Bolek. Nie jest to biografia z nazwy, bo praca określana jest jako monografia dworu Zygmunta III. Dlaczego nic o niej nie wiemy? I dlaczego nie wiedzą o niej nic ci wszyscy, którzy tu przychodzili tłumaczyć mi, że się niepotrzebnie ciskam, bo mamy przecież książkę Wisnera o Zygmuncie III? Otóż dlatego, że cztery tomy, w sumie prawie 7 tysięcy stron (słownie: siedem tysięcy stron!!!!!) napisane zostało po niemiecku i wydane w Wiedniu za pieniądze Polskiej Akademii Nauk. Nie do uwierzenia prawda? To monumentalne dzieło doczekało się po polsku jednej recenzji (słownie: jednej!), napisanej przez profesora Edwarda Opalińskiego z Instytutu Historii PAN, wykładowcę filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, mającej siedzibę w Piotrkowie Trybunalskim. Nie wiem czy jest to potężne dzieło wymienione w jakiejkolwiek polskiej bibliografii, trzeba by sprawdzić, ale nie sądzę. Podejrzewam jednak skąd mogą się brać szczegółowe opracowania różnych momentów panowania Zygmunta III, drukowane w ostatnich latach po polsku. Z tej samej metody, z której brały się książki Małowista o niewolnictwie, bazujące na jednej olbrzymiej pracy Verlindena.

Wczoraj dostałem taki oto fragment recenzji do recenzji:

Jego czterotomowe opus magnum Życie na dworze Zygmunta III RP ukazało się kilka lat przed jego śmiercią. Jest to owoc ponad dwudziestoletnich badań. Prof. Edward Opaliński z Instytutu Historii PAN w Warszawie podkreślił, że książka ta zasadniczo zmieniła historiograficzną recepcję pierwszego Wazy na polskim tronie, która do tej pory przedstawiana była w bardzo negatywnym świetle.

 

Łał! Naprawdę?! Czy polscy profesorowie już o tym wiedzą? Nikomu nieznana książka licząca prawie 7 tysięcy stron, którą autor, Walter Leitsch, pisał od roku 1970, zmieniła historiograficzną recepcję pierwszego Wazy? Niczego nie zmieniła, bo nikt o niej nie wie i nikt o niej nie rozmawia. Ja zaś przypomnę, że kiedyś przyszedł do mnie jeden z czytelników i opowiedział mi bardzo dziwną historię. Oto prof. Jan Surydyka zebrał wszystko co było potrzebne do napisania biografii Zygmunta III, i już, już  miał ją zacząć pisać, ale umarł. Dokumenty zaś zostały rozproszone. A może nie zostały? Może przekazano je panu Leitschowi?

Proszę Państwa, zaczyna się dekada Gierka, a austriacki profesor rozpoczyna badania i kwerendę służącą napisaniu monografii najważniejszego polskiego króla. W dodatku monografii, która zmienić ma postrzeganie tego władcy. Kim był Walter Leitsch? Oto jego biogram z wiki. Istnieje on tylko w dwóch językach, po polsku i po niemiecku.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Walter_Leitsch

Zwracam uwagę na dwa momenty. Leitsch ucieka z zajętego przez Niemców Wiednia, albowiem jest Żydem. Dokąd? Do Estonii. To jest kierunek dość ekstrawagancki. Żydzi uciekali do Francji, do Portugalii, do Londynu, ale nie do Estonii. No chyba, że byli wyjątkowo nierozsądni, albo mieli jakieś misje do wykonania. W 1938 ktoś mógł się co prawda jeszcze łudzić, że Estonia się utrzyma i sowieci jej nie zajmą, ale taki ktoś z pewnością nie należał do dobrze poinformowanej społeczności żydowskiej.

Potem piszą, że rodzina Leitscha została zesłana do Kazachstanu, tam zmarł jego ojciec, a on, z matką wrócił do Wiednia. Był rok 1947. Austria była pod okupacją sowiecką, Wiedeń był miastem spenetrowanym przez KGB, porwano tam Wilhelma Habsburga zwanego Wasylem Wyszywanym. Słuch po nim zaginął. Miasto na długie lata stało się siedzibą wszelkich możliwych agentur, z sowiecką na czele.

Do tego miasta wraca młody zesłaniec Water Leitsch i zaczyna studia, a kiedy robi karierę naukową przychodzi mu do głowy, by zająć się historią Polski. Choć – oddajmy mu to – zajmuje się także historią Moskwy. Od roku 1970 do roku 2009 – pisze olbrzymią pracę na temat dworu Zygmunta III. W tym czasie w Polsce, odbudowuje się Warszawę, śpiewa piosenki o królu Zygmuncie, opowiada o nim żarty i pisze powierzchowne i głupkowate książki. I nikt z polskich historyków nie wpadnie na pomysł, żeby napisać biografię króla. Dlaczego? Bo mamy przecież biografię Henryka Wisnera!

Wiecie co to jest? To jest wyraz poddaństwa. Dokładnie takiego samego, w jakim nurzali się krakowscy historycy w początkach XX wieku, pieprzący o wadach narodowych i podobnych idiotyzmach. Tylko, że ci z epoki Gierka, Jaruzelskiego i czasów nowych, po prostu siedzieli cicho i nie przeszkadzali.

Dlaczego? Albowiem – jak przypuszczam – funkcja tej pracy była inna niż deklarowana. Po czym to możemy wnosić. Po tym mianowicie, że współpracował on z Józefem Buszko, znanym krakowskim historykiem. Opis tej współpracy dostałem wczoraj w mailu:

Według informacji zawartych w informatorze o konferencji ku jego pamięci, wraz z Józefem Buszko zainicjował pięciotomową serię wydawniczą Studia Austro - Polonica, która powstała w ścisłej współpracy badaczy austriackich i polskich. W ramach tego wspólnego austriacko-polskiego projektu wydawniczego Walter Leitsch umożliwił także wielu polskim naukowcom prowadzenie badań w Wiedniu.

 

Ktoś widział jeden choćby tom z tej edycji? Jeśli tak, to w jakim języku jest on napisany? Kwestia języka, degradowanego przez polskich historyków, znacznie bardziej niż to miało miejsce w czasach zaborów, jest w tym momencie drugorzędna, moim zdaniem. Choć oczywiście jest ważna.

Oto Buszko montuje z Leitschem jakaś siatkę, której przykrywką jest monografia dworu Zygmunta III. Tu mamy biogram prof. Buszko

https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Buszko

Mądrej głowie dość dwie słowie, jak to się mawiało za czasów Zygmunta III. Umożliwia wielu polskim naukowcom prowadzenie badań w Wiedniu? Co to znaczy? Bez niego nie poprowadziliby tych badań? Czy nie dostaliby paszportu i lojalki do podpisania, a z nią różnych zobowiązań? Trzeba by o to podpytać Bogusława Wołoszańskiego.

Cztery tomy napisane przez Leitscha są teoretycznie do kupienia. Tyle, że na zamówienie. To znaczy – tak to rozumiem – składamy zamówienie, a pośrednik kontaktuje się z nami i zleca w cyfrze dodruk jednego egzemplarza. Coś nieprawdopodobnego. I nikt nie myśli o tym, by to przetłumaczyć na polski. Państwo nasze zaś bawi się w Lolka Skarpetczaka i narodowe czytanie zaborczej propagandy dla idiotów.

Strona, przez którą możemy to zamówić jest gorzej niż zła i prawdopodobnie nie działa w ogóle. Na wszelki wypadek złożyłem tam jednak zamówienie.

https://www.dlanauki.pl/item.php?id=6570_Das%2520Leben%2520am%2520Hof%2520K%25F6nig%2520Sigismunds%2520III.%2520von%2520Polen.%2520Kr%25F3l%2520Zygmunt%2520III%2520i%2520jego%2520polski%2520dw%25F3r%2520(tomy%2520I%2520%25F7%2520IV)&fbclid=IwAR34XFOa6TKhC_zJeF-wnz5AV5LdeBPAX-lIsdsKZ9Nyjv9-3tSSREmeMrw

 

Nazywa się ta strona – Pro sciencia, promocja książki naukowej. Jak widzimy jest to jedna kpina. Nie wiadomo właściwie co powiedzieć. Od czasów profesora prawa piszącego książki o wycieczkach Jana Zamoyskiego do japońskich burdeli, nic mną tak nie wstrząsnęło. Nie można w najśmielszych snach wyobrazić sobie nawet, co to są za mendy. Mam na myśli polskie środowiska naukowe. Miłego dnia.



tagi: polska  historia  uniwersytet  agenci  zabory  zygmunt iii waza 

gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 09:48
127     4731    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:05

Tych Studiów Austriacko Polskich nie znajdziesz tak łatwo. Zakamuflowane to jest niemiłosiernie: https://books.google.pl/books/about/Studia_Austro_Polonica.html?id=P1rLuAAACAAJ&redir_esc=y

A język? W większości niemiecki.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:07

Ani zabory ani kilturkampf się nie skończyły. W zasadzie nie wiem, jak tę sytuację skomentować. Nazwanie tego środowiska mendami to eufemizm. No i druk na bieżąco. Pierwszy raz coś takiego spotykam. Chyba zamówię, tłumacz Google da sobie radę. Szok! 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona 22 sierpnia 2023 10:07
22 sierpnia 2023 10:09

Zamówisz, ale czy się w ogóle odezwą. Przecież ta strona, to jest jakaś przykrywka. Nie wiemy ile egzemplarzy realnie wydrukowano - 10, 20? 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 22 sierpnia 2023 10:05
22 sierpnia 2023 10:09

To jest dla mnie oczywiste

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:10

Wspomniane czterotomowe dzieło jest wydane wspólnie przez Polską Akademię Umiejętności oraz Verlag der Osterreichischen Akademi der Wissenschaften. Polski ośrodek badawczy współfinansuje czterotomowe wydawnictwo austriackiego badacza i publikuje je drukiem w j. niemieckim, zaś za dystrybucje odpowiada krakowska Agencja Promocji Książki Naukowej Pro Scientia. Polskie środowisko naukowe zostało podbite.

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:10

Jeśli chodzi o mnie, to mnie wyrwało ;-)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Frymac 22 sierpnia 2023 10:10
22 sierpnia 2023 10:11

Nie podpbite, tylko się sprzedało do burdelu za bardzo marne stawki. 

zaloguj się by móc komentować


Matka-Scypiona @Pioter 22 sierpnia 2023 10:05
22 sierpnia 2023 10:13

No. Wcześniej całe to towarzystwo pasło się na zielonych pastwiskach za amerykańskie dolary w czasie 2 wojny. Cześć uwierzyła w wielkość niemieckiej kultury na Jagiellonce i dostali po lapkach, ale reszta zrozumiała lekcję. Może o to chodziło. I oczywiście żadnej wersji elektronicznej. To sekta. Na dodatek antypolska. 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:11
22 sierpnia 2023 10:15

Polska Akademia Nauk - Stacja Naukowa w Wiedniu powołana w 1986 roku w celu "popularyzacji osiągnięć polskiej nauki w Austrii". To oni popularyzują chyba osiągnięcia austriackiej nauki z zakresu polskiej historiografii? 

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:11
22 sierpnia 2023 10:15

Nie tyle za stawki, co pewnie kserokopie tego wydawnictwa i dostęp do stolika w wiedeńskiej czytelni archiwalnej.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:16

Dobra, koleżanki i koledzy. Plan jest taki: musimy to zdobyć i każdy dostanie kawałek do przetłumaczenia i opracowania. Potem będziemy to wydawać po kawałku w nawigatorach, dołożymy do tego jakieś swoje wstępy i dodatkowe teksty i wszystko elegancko przełożymy na polski. Najpierw trzeba to zdobyć. Ja wczoraj zamówiłem, ale na razie nikt się do mnie nie odezwał z tej całej pro sciejcji. Kto się zgłasza do tej roboty?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Frymac 22 sierpnia 2023 10:15
22 sierpnia 2023 10:16

Oni tam kapowali jeden na drugiego

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Frymac 22 sierpnia 2023 10:10
22 sierpnia 2023 10:17

Nie było wogóle podbijane. Było tworzone przez prawnuka pruskiego ambasadora w Warszawie, wystepującego pod pseudonimem Joachim Lelewel.

A początki tego stanu rzeczy są tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Towarzystwo_Warszawskie_Przyjaci%C3%B3%C5%82_Nauk

zaloguj się by móc komentować

Frymac @Pioter 22 sierpnia 2023 10:17
22 sierpnia 2023 10:19

Zatem ciągłość kadrowa i operacyjna.

zaloguj się by móc komentować


Frymac @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:16
22 sierpnia 2023 10:27

Wspomniany w notce dotychczas pełniący obowiązki jedynego biografa Zygmunta III Wazy - Henryk Wisner opublikował w 2010 roku trzy stronicową recenzję dzieła Leitscha na łamach Acta Poloniae Historia [vol. 102] w tłum. Guy Torr. To już nawet recenzji w rodzimych periodykach doczekać nie sposób.

 

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Frymac 22 sierpnia 2023 10:27
22 sierpnia 2023 10:28

I potem przychodzi jakiś tutaj i woła do mnie - pan nie ma warsztatu naukowego!!!!

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:30

Czytam spis treści i nie wiem co powiedzieć....

Zatkało mnie.

To jest coś takiego, jak te wszysktie skarby wywożone przez Brytoli z kolonii do Londynu.

zaloguj się by móc komentować





Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:16
22 sierpnia 2023 10:49

Bardzo chętnie, ale mogę polegać tylko na tłumaczu, swoich informacjach no i zacietosci w szukaniu szczegółów, jeśli tłumacz nie potrafi z czymś sobie poradzić. Nie wiem, czy to nie za mało

zaloguj się by móc komentować

Frymac @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:28
22 sierpnia 2023 10:50

Teraz wychodzi na to aby móc spełnić kryteria warsztatu naukowego to należy pierw otrzymać uwierzytelnienia i odpowiednie certyfikaty od austriackiego naukowca celem dostępu do zagranicznych archiwów. Następnie popełnić recenzję jego pracy w mało poczytnym i dostępnym, ale punktowanym zagranicznym periodyku i koniecznie podać drukiem w obcym języku. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Frymac 22 sierpnia 2023 10:50
22 sierpnia 2023 10:56

To nie dotyczy tylko Zygmunta III. Podobną sytuację miałem z materiałami z późnośredniowiecznego Śląska. Oficjalnie aby się do nich dostać to trzeba po znajomości kserować coś, co w latach 70-tych przywieziono z archiwum z Pragi, bez jakichkolwiek atrybucji, i bez możliwości dostępu do nich kogoś z poza korporacji (czyli bez dyplomu). A wystarczyło się tylko umówić na piwo z kimś z archiwum z Opawy i po kilku dniach na majlu był komplet w postaci skanu, który w Pradze jest w wersji cyfrowej rozdawany każdemu zainteresowanemu za drobną opłatą. Im to już niepotrzebne, a w Katowicach czy Opolu to nadal wiedza tajemna.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 10:57

Jest na stronie austraickiej

https://verlag.oeaw.ac.at/produkt/das-leben-am-hof-koenig-sigismunds-iii-von-polen/30023?product_form=3626 

Całość w PDF 164 EUR

Ze wstępu

W latach pięćdziesiątych XVIII wieku Szwedzi podbili Warszawę i przywieźli do Szwecji wiele materiałów archiwalnych, w tym materiały dotyczące życia na dworze królewskim. Wiele jednak przepadło. Luki te można było tylko częściowo wypełnić, oceniając stan zbiorów w Berlinie, Monachium, Dreźnie, Wiedniu, Innsbrucku, Florencji, Simancas(Hiszpania), Paryżu, Londynie oraz liczne zbiory w samej Polsce.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:16
22 sierpnia 2023 11:01

A tyle miałem okazji, by przynajmniej "liznąć" troche niemieckiego: wczesne dzieciństwo w środowisku na poły niemieckim na tzw. ziemiach odzyskanych (dzieci w moim wieku ci Niemcy raczej - co prawda - nie mieli), a potem studia, gdzie przez cały czas miałem w grupie kolegów z Niemiec (DDR oczywiście), a z kolegą Hansem "Siededem Dębów" tośmy się nawet kumplowali przez jakiś czas, gadając jednak tylko "pa russki". Szkoda gadać. Nie było motywacji.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:01

Jeszcze na s24 pisałem kilkukrotnie o tych 4 tomach - ciągle je można kupić w PAU: https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/spis-publikacji/wydawnictwa-pozaseryjne/2009/702-walter-leitsch-das-leben-am-hof-koenig-sigismunds-iii-von-polen-t-i-iv

(To m.in. z tego powodu zarzucałeś mi wtedy, że "chleb Ci zabieram"..:)))

 

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:05

Ciekawy wstęp w Twoim felietonie. Zanim dalsza lektura myśl tę przykryje, to kiedyś poznałem taką teorię, iż wszelkie kłopoty i niepowodzenia Niemców w okupacji Polski pierwotnie wzięły się między innymi z durnego błędu organizacyjnego. Przede wszystkich pozbawili szansy utrzymywania się tej szerokiej warstwy polskiej inteligencji, której pracodawcą było państwo. Jak zwykle z przyrodzonej niemieckiej głupoty. Po co było np. zakazywać kształcenia polskich dzieci zamiast, jak lewactwo, podmienić program nauczania? Gdy jednak zakazano nauczania, to natychmiast nauczyciele itd. nie mieli co robić i nie mieli z czego żyć. Teraz tylko potrzebny jest historyk, aby liczbami wykazał jak silna była reprezentacja stanu nauczycielskiego w organizowaniu podziemia. Było to tamtym nauczycielom potrzebne nie tylko z pobudek patriotycznych, ale również by mieli co jeść. Nie ma znaczenia, która motywacja była silniejsza lub pierwsza, bo obie nawzajem wzmacniały się.

=> Czytam dalej.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 22 sierpnia 2023 10:07
22 sierpnia 2023 11:06

Tak,...

...nazywanie  tych  SPRZEDAJNYCH  WSIARZY  ,,mendami,,  to  eufemizm...

...  to  jest  nieprawdopodobny  SZOK  i  SKANDAL   !!!   !!!   !!!

 

Po  prostu  MAFIA.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 22 sierpnia 2023 11:01
22 sierpnia 2023 11:08

Nie wiem boson czy dokładnie zrozumiesz, co teraz napiszę. Ja w ogóle nie czytałem tych twoich tekstów, albowiem zaczynałeś je pisać w zupełnie nieznośnej manierze. I pouczałeś wszystkich dookoła. Kiedyś mi napisałeś, że w zasadzie powinienem zająć się wydawaniem książek, a pisanie zostawić lepszym od siebie, czyli takim jak ty. Wiele osób próbowało ci tłumaczyć, żebyś tak nie robił, bo jesteś niekomunikatywny. Może właśnie przez to nie zauważyliśmy tych twoich rewelacji? Mam nadzieję, że to przemyślałeś.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @kpiotrzk 22 sierpnia 2023 11:01
22 sierpnia 2023 11:09

To jeszcze powiedz, jak to można zamówić, bo poza tytułem nie widzę opcji "zamawiam" sam zaś tytuł jest nieaktywny

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:10

Spis treści

1. FINANSE DWORU

1.1 Finanse króla
1.1.1 Trudności finansowe króla w pierwszych latach jego panowania
1.1.2. reorganizacja finansów: oszczędność, wyrzuty i krytyka
1.1.3. roczne sprawozdania finansowe
1.1.4. transfer pieniędzy
1.1.5. dochody
1.1.5.1. ekonomia
1.1.5.2. regalia
1.1.5.3. opłaty celne
1.1.5.4. inne przychody
1.1.5.5. litwa
1.1.5.6. pożyczki i długi
1.1.6. wydatki króla
1.1.6.1. wyżywienie
1.1.6.2. personel dworski
1.1.6.3. stajnie i podróże
1.1.6.4. wydatki pozadworskie
1.2. finanse członków rodziny
1.2.1 Finanse królowej Anny
1.2.1.1 Posag
1.2.1.2 Oprawa (posag)
1.2.1.3 Koszty osobowe
1.2.2. finanse królowej Konstancji
1.2.2.1 Posag i oprawa (Leibgeding), późniejsze wzrosty
1.2.2.2 Zakup Żywca
1.2.3. finanse pozostałych członków rodziny
1.2.3.1. finanse księżniczki Anny Wazówny
1.2.3.2. finanse księcia Władysława
1.3. finanse dworu w latach 1626-1629
1.3.1. dochody króla
1.3.2. dochody królowej
1.3.3. wydatki króla
1.3.4. wydatki królowej

2. DWÓR, PERSONEL

2.1 Dwór królewski
2.1.1 Dostojnicy
2.1.2. orszak i służba honorowa
2.1.3. gwardia
2.1.4. służba na rzecz osoby króla
2.1.5. służba dworska
2.1.5.1. kapelani dworscy
2.1.5.2. lekarze osobiści
2.1.5.3. muzycy
2.1.6. specjaliści i niższe usługi dla sądu
2.1.6.1 Salariati
2.1.6.1.1 Prawdziwi salariati
2.1.6.1.2. inni pracownicy najemni
2.1.6.2. srebrna komnata
2.1.6.3. odźwierni
2.1.6.4. personel kuchenny
2.1.6.5. rzemieślnicy
2.1.6.6. myśliwi
2.1.6.7. personel stajni
2.1.6.8. flota pojazdów
2.1.7. usługi na rzecz sądu i państwa
2.1.7.1. sekretarze
2.1.7.2. komornicy (cubicularii)
2.2 Dwór królowej
2.2.1 Początki 1591-1592
2.2.2 Dalszy rozwój gospodarstwa domowego królowej
2.2.3. informacje ogólne
2.2.4. szlachecka część pokoju kobiecego
2.2.4.1. marszałkowa Anna Radziwiłłowa
2.2.4.2. pokojówka
2.2.4.3. damy dworu
2.2.4.4. pokojówki
2.2.4.4.1. pokojówki królowej Anny
2.2.4.4.2. pokojówki królowej Konstancji
2.2.4.5. szlachetni chłopcy królowej
2.2.5. żeński personel
2.2.5.1. damy dworu
2.2.5.2. usługi dla dzieci
2.2.5.3. niższy personel żeński
2.2.6. personel męski
2.2.6.1. duchowni sądowi w pokoju dla kobiet
2.2.6.2. opieka nad chorymi
2.2.6.3. obsługa izby chorych
2.2.6.3.1 Lokaje i szambelani
2.2.6.3.2. inni służący w komnacie
2.2.6.3.3. karły
2.2.6.4. służba pokoju kobiecego

VOLUME II (Tom 2)

3 KRÓL

3.1 Zygmunt jako homo politicus
3.1.1 Elekcja na króla Polski
3.1.2 Zygmunt III i Jan Zamoyski
3.1.3 Król i szlachta
3.1.4 Si bonus miles, fiat rex
3.1.5 Polityka zagraniczna króla
3.1.6. nadawanie urzędów, beneficjów i tytułów
3.1.7 Polityka religijna i tolerancja
3.1.8 Labores regii
3.2 Zygmunt i jego rodzina
3.2.1 Dzieciństwo i młodość
3.2.2 Plany wczesnego małżeństwa
3.2.3 Anna Jagiellonka i Zygmunt
3.2.4. Szwedzcy krewni
3.2.5 Zygmunt jako mąż
3.2.6 Zygmunt jako ojciec
3.3 Zygmunt jako osoba
3.3.1. wygląd i charakter
3.3.2. styl i sposób życia
3.3.3 Religijność
3.3.4. sympatie i fobie
3.4. aktywność w pozapolitycznych obszarach życia
3.4.1. edukacja i wiedza
3.4.2. muzyka
3.4.3. sztuka
3.4.4. festiwale
3.4.5. myślistwo i zwierzęta
3.5. choroby i śmierć
3.5.1. choroby do lata 1628 r.
3.5.2. choroby ostatnich lat
3.5.3. śmierć króla
3.5.4. układanie, upamiętnianie zmarłych i procesja
3.5.5. ostatnia część postępowania i pochówek
3.5.6. testamenty

4. RODZINA

4.1 Anna, siostra króla
4.1.1. brat i siostra - bieg życia
4.1.2. charakter i sposób życia
4.1.3. plany małżeńskie
4.1.4. religia
4.1.5. choroby, śmierć i pochówek
4.2 Anna, pierwsza żona
4.2.1. młodość i małżeństwo
4.2.1.1. dzieciństwo i młodość

4.2.1.2 Negocjacje małżeńskie do lutego 1592 r.
4.2.1.3. kontrakt małżeński, obietnica i podróż do Krakowa 1191 r.
4.2.1.4. Protesty szlachty przeciwko małżeństwu
4.2.1.5. Ślub: przygotowania
4.2.1.6. ślub: ceremonie
4.2.1.7. wesele: przyjemności
4.2.1.8. goście weselni
4.2.2. Anna, królowa
4.2.2.1. wygląd i charakter
4.2.2.2. styl życia i zainteresowania
4.2.2.3. życie małżeńskie
4.2.2.4. religijność
4.2.2.5. życie polityczne
4.2.2.6. choroba i śmierć
4.2.2.7. pochówek i testamenty

VOLUME III (Tom 3)

4.3 Konstancja, druga żona
4.3.1 Młodość i małżeństwo
4.3.1.1 Młodość
4.3.1.2 Czy król powinien ożenić się ponownie i z kim?
4.3.1.3 Wybór arcyksiężnej Konstancji. Umowa małżeńska i podróż do Krakowa
4.3.1.4. Protesty i opór szlachty przeciwko małżeństwu
4.3.1.5. Ślub: przygotowania i koszty
4.3.1.6. ślub: uroczystości
4.3.1.7. wesele: rozrywki
4.3.1.8. goście weselni
4.3.2. Konstancja, królowa
4.3.2.1. trudne początki
4.3.2.2. wygląd, charakter i sposób życia
4.3.2.3. życie małżeńskie
4.3.2.4. dzieci
4.3.2.5. religijność
4.3.2.6. Konstancja i papieże
4.3.2.7. relacje z Habsburgami
4.3.2.8. działalność polityczna
4.3.2.9. choroba i śmierć
4.4 Arcyksiężna Maria - teściowa
4.4.1 Charakterystyka
4.4.2 Arcyksiężna Maria i Polska
4.4.2.1. pierwsza podróż: 1592 r.
4.4.2.2. druga podróż: 1595 r.
4.4.2.3. Trzecia podróż: 1599 r.
4.4.2.4. Czwarta podróż: 1605-1606
4.4.2.5 Problemy edukacyjne i korespondencja
4.5 Dzieci królowej Anny
4.5.1 Pierwsze dziecko: Anna Maria, 23 maja 1593?9 lutego 1600 r.
4.5.2 Drugie dziecko: Katarzyna (I), 19 maja 1594?15 czerwca 1594
4.5.3. trzecie dziecko: Władysław Zygmunt, 9 czerwca 1595?20 maja 1648 r.
4.5.3.1. dzieciństwo i młodość
4.5.3.2. Życie polityczne i relacje z ojcem
4.5.3.3. relacje z macochą i przyrodnim rodzeństwem
4.5.3.4. styl życia i religijność

4.5.3.5. choroby
4.5.4 Czwarte dziecko: Katharina (II.), 26 września 1596?4 czerwca 1597 r.
4.5.5 Piąte dziecko: Christoph, 10 lutego 1598 r.
4.6 Dzieci królowej Konstancji
4.6.1 Szóste dziecko: Jan Kazimierz (I), 26 grudnia 1607?9 stycznia 1608
4.6.2 Siódme dziecko: Jan Kazimierz (II), 22 marca 1609?16 grudnia 1672 r.
4.6.2.1 Sprawy polityczne i obawy o przyszłość
4.6.2.2. choroby
4.6.3. ósme dziecko: Jan Albert, 25 maja 1612?29 grudnia 1634
4.6.4. Dziewiąte dziecko: Karol Ferdynand, 13 października 1613?9 maja 1655
4.6.5. Dziesiąte dziecko: Alexander Karl, 4 listopada 1614?19 listopada 1634 r.
4.6.6. jedenaste dziecko: Anna Konstanze, 20 stycznia 1616?24 maja 1616
4.6.7. dwunaste dziecko: Anna Katharina, 7 sierpnia 1619?8 października 1651
4.6.8. trzynaste, przybrane dziecko: Maria Clara (Theresia) hrabina von Wartenberg, 10 marca 1608?12 listopada 1652 r.

5. ZNAJOMI

5.1 Najbardziej wewnętrzny krąg
5.1.1 Georg Schiechel
5.1.2 Ursula Meyerin (1572?15 kwietnia 1635)
5.1.2.1 Osoba i osobowość
5.1.2.1.1 Pochodzenie i młodość
5.1.2.1.2. rodzina
5.1.2.1.3. okoliczności życia
5.1.2.1.4. choroba i śmierć
5.1.2.2 Urszula i rodzina królewska
5.1.2.2.1 Królowa Anna
5.1.2.2.2 Król Zygmunt
5.1.2.2.3 Królowa Konstancja
5.1.2.2.4. Książę i król Władysław
5.1.2.3 Urszula jako sprawozdawca i mediator polityczny
5.1.2.3.1 Korespondencja z arcyksiężną Marią
5.1.2.3.2 Korespondencja z księciem Wilhelmem i elektorem Maksymilianem Bawarskim
5.1.2.3.3 Korespondencja z cesarzem Ferdynandem II.
5.1.2.3.4 Działalność o znaczeniu politycznym
5.1.3 Kasper Dönhoff (1588?4 lipca 1645)
5.2 Powiernicy na wysokich urzędach dworskich
5.2.1 Marcin Le niowolski (? 16. lub 17. stycznia 1593)
5.2.2. Albrycht Radziwiłł (8 marca 1558?13 lipca 1592)
5.2.3. Stanisław (ok. 1540?1602) i Marcin (1574?7 września 1631) Krasiccy
5.2.4. Mikołaj Wolski (ok. 1550?9 marca 1630)
5.2.5. Andrzej Bobola (1540?26 lub 27 listopada 1616)
5.2.6. Krzysztof Monwid Dorohostajski (2 marca 1562?3 sierpnia 1615)
5.2.7. Zygmunt Myszkowski (ok. 1562?lipiec 1615)
5.2.8. Łukasz Opaliński (14 maja 1581?11 września 1654)
5.2.9. Maksymilian Przerębski (1577?1639)
5.3 Duchowni jako powiernicy na wysokich urzędach państwowych
5.3.1 Jan Tarnowski (ok. 1550?14 września 1605)
5.3.2 Maciej Pstrokoński (ok. 1553?29 czerwca 1609)


5.3.3 Henryk Firlej (1574?25 lutego 1626)
5.3.4. Andrzej Lipski (1572?4 września 1631)
5.3.5. Stanisław Łubieński (1573?16 kwietnia 1640)
5.3.6. Jakub Zadzik (1582?17 marca 1642)
5.4. powiernicy na wysokich urzędach państwowych
5.4.1 Hieronim Gostomski (? 1609)
5.4.2 Lew Sapieha (1557?7 lipca 1633)
5.4.3. Sebastian Lubomirski (ok. 1546?22 czerwca 1613)
5.4.4. Hieronim (Jarosz) Wołłowicz (1555?1636)
5.4.5. Szczęsny (Feliks) Kryski (1562?10 lutego 1618)
5.4.6. Stanisław Radziejowski (ok. 1575?grudzień 1637)
5.4.7. albrycht Stanisław Radziwiłł (1 lipca 1593?12 listopada 1656)
5.5 Dostojnicy duchowni jako powiernicy
5.5.1 Hieronim Rozdrażewski (1546?9 lutego 1600)
5.5.2 Jerzy Radziwiłł (31 maja 1556?23 stycznia 1600)
5.5.3 Szymon Rudnicki (20 października 1552?4 lipca 1621)
5.5.4. Andrzej Opaliński (19 kwietnia 1576?19 grudnia 1623)
5.5.5. Marcin Szyszkowski (1554?30 kwietnia 1630)
5.5.6. Jan Wężyk (1575?27 maja 1638)
5.5.7. Jan Lipski (1589?13 maja 1641)
5.6.Konfidenci wśród służby
5.6.1 Franciszek Rylski (? 17 marca 1604)
5.6.2. Stanisław Fogelweder (1525?10 stycznia 1603)
5.6.3. Jan Bojanowski
5.6.4. Andrzej Bolko (lub Bolek)
5.6.5. Mikołaj (? 6 października 1608) i Zygmunt (? krótko po 3 czerwca 1654) Opaccy
5.7. powiernicy wśród służby pokoju kobiecego
5.7.1. Ruggiero Salomoni (? 1630)
5.7.2. Mikołaj Kołaczkowski (? 1635 ?)
5.7.3. Hans Lobmair (? 10 listopada 1624)

5.7.4 Jan Piotrowski
5.8. powiernicy wśród niepolskich bez polskiego urzędu lub służby
5.8.1 Pierre de Lecolle (? 1619 ?)
5.8.2 Gustav Brahe (8 marca 1558?10 stycznia 1615)
5.8.3. Claudio Rangoni (26 września 1559 ? 2 września 1621)
5.8.4. Lindorm (Leonhard) Nilsson Bonde
5.8.5. Andreas Köne zwany Jaskim (7 grudnia 1571?5 czerwca 1636)

tom iv (tom 4)

6 DIETA

6.1. posiłki
6.2 dania
6.2.1. dania mięsne
6.2.2. dania rybne
6.2.3. różne posiłki
6.2.4. potrawy specjalne
6.3. desery, słodycze i postpaste
6.4. kuchnia i przybory kuchenne
6.5. stół
6.6. jedzenie
6.7. napoje
6.7.1. piwo
6.7.2. wino
6.7.3. inne napoje

7. ŚRODOWISKO: RZECZY I ZWIERZĘTA

7.1 Ubrania króla
7.2 Ubrania królowych
7.3. inne ubrania
7.4. tkaniny na odzież
7.5. praca nad tkaninami i odzieżą
7.6. tekstylia w domu
7.7. meble i towary konsumpcyjne w pomieszczeniach mieszkalnych
7.8. dobra konsumpcyjne poza obszarem mieszkalnym
7.9. zwierzęta

8. BIŻUTERIA I KOLEKCJE

8.1 Biżuteria
8.1.1 Biżuteria królewska
8.1.2 Biżuteria królowej Anny
8.1.3. biżuteria królowej Konstancji
8.1.4. biżuteria innych członków rodziny
8.1.5. inwentarz biżuterii Zygmunta III z końca XVI wieku
8.1.6. rodzaje biżuterii
8.2 Król Zygmunt III jako kolekcjoner
8.2.1. Królewska kolekcja obrazów
8.2.2. inne przedstawienia malarskie
8.2.3. obrazy z przedstawieniami religijnymi
8.2.4. kolekcja portretów
8.2.5. portrety członków rodziny
8.2.6. rzeźby
8.3 Gobeliny
8.3.1 Historia Scipionis
8.4.Relikwie

9. DWÓR W PODRÓŻY

9.1 Podróż z Krakowa do Warszawy w sierpniu 1592 r.
9.2 Podróż z Warszawy do Gdańska w sierpniu 1593 r.
9.3 Podróż z Gdańska do Krakowa we wrześniu i październiku 1594 r.
9.4 Podróż do Prus i Wielkopolski w miesiącach maj-sierpień 1623 r.
9.5. trasy i pogoda
9.6. kwatery, wyżywienie i trasy podróży

10. DWÓR KRÓLEWSKI I ZARAZA

10.1 Lata 1588?1598
10.2 Lata 1599?1622
10.3 Lata 1623-1628
10.4 Lata 1629-1632

zaloguj się by móc komentować

Paris @Frymac 22 sierpnia 2023 10:15
22 sierpnia 2023 11:11

Zwyczajnie...

...  li  tylko  PASNIK  i  ZEROWISKO  !!!

zaloguj się by móc komentować



Paris @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:16
22 sierpnia 2023 11:14

Mieli  ,,tradycje,,...

...  po  tym  calym  Dominiku  Ester...costam,

 

zaloguj się by móc komentować

agnieszka-slodkowska @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:19

W 2019 roku na Zamku Królewskim w Warszawie miała miejsce wspaniała wystawa poświęcona Wazom. Oczywiście byliśmy na niej, ale jakoś umknęła nam towarzysząca wystawie publikacja „Świat Polskich Wazów. Eseje” dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wczoraj owa publikacja trafiła w nasze ręce. Teraz sprawdziliśmy: 5 z 15 zawartych w niej artykułów posiada w swojej bibliografii właśnie tą 4-tomową pozycję Leitscha…

zaloguj się by móc komentować

agnieszka-slodkowska @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:20

W związku z komiksem Huberta o Zygmuncie III na biurku stos książek dotyczących Wazów (nie tylko polskich), między innymi :”Życie codzienne na zamku królewskich w epoce Wazów” Bożeny Fabiani z 1996 roku, a tam w bibliografii…

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:21

Czas kapusiów. Czas impresariów:

https://fb.watch/mAdRLnCYMj/

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 22 sierpnia 2023 11:10
22 sierpnia 2023 11:27

NIE-PRAW-DO-PO-DO-BNE    !!!   !!!   !!!

zaloguj się by móc komentować

nawigowAny26 @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:28

Panie Gabrielu, jak by co, to zgłaszam się do tłumaczenia.  Bardzo się cieszę z tego odkrycia, bo jest rzeczywiście wielką i ważna rzecz. Warunki na korzyść dla zleceniodawcy. W razie czego podaję mail i telefon: [email protected],, 660 782 590. Tak czy siak, jeszcze nie wróciłem do butów....

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 10:39
22 sierpnia 2023 11:31

Super! 

Taki kawał mi się zrodził. 

Na wstępnym na historię pytają kandydata czy zna jakichś polskich historyków XX-wiecznych. Tak. Norman Davies, Walter Leitsch,... 

Ich habe vergessen! Teraz nie ma egzaminów wstępnych ;-) 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 22 sierpnia 2023 11:14
22 sierpnia 2023 11:32

Boson jesteś fizykiem teoretycznym, mamy rok 2023, a ty mi podsuwasz stronę gdzie jest napisane, że zamówienia składa się listownie? Albo dzwoniąc pod podany numer? Dzwoniłeś już? Co ci powiedzieli? Weź się nad sobą zastanów chłopaku

zaloguj się by móc komentować


Paris @agnieszka-slodkowska 22 sierpnia 2023 11:19
22 sierpnia 2023 11:35

Wypisz-wymaluj...

...  ,,naLOkAwe,,   zlodziejskie  ,,perpetum  mobile,,  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @agnieszka-slodkowska 22 sierpnia 2023 11:20
22 sierpnia 2023 11:40

Dobre...

...  jeszcze  zlodzieje  akademickie  nie  zdazyli  ,,pSZygotowac,,  !!!

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 11:12
22 sierpnia 2023 11:53

Można, trzeba zejść niżej i zamawiać w kawałkach po 10 EUR sztuka. Dodaje się do koszyka.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 11:54

To jest niesamowite. Ciekawe, że jakieś papiery na pisanie o tamtych czasach mają historycy inni niż Polscy, np. dużo o flocie wismarskiej piszą Czesi, może przez postać Wallensteina. 

Taka uwaga od Czechów w jednej z prac o relacjach hiszpańsko-polskich: Powiązane ze sobą sprawy ekspansji armii cesarskiej w północnych Niemczech podczas wojny duńskiej, projektu hiszpańsko-hanzeatyckiej kompanii handlowej jako narzędzia do wyparcia Holendrów z handlu bałtyckiego, ogólnie znany jako północny plan morski lub Wielki Projekt hrabiego-księcia Olivaresa oraz działania hiszpańskiej lub cesarskiej, a następnie hiszpańsko-polskiej marynarki wojennej na Morzu Bałtyckim w latach 1628-1632, to niektóre z kluczowych tematów europejskiej historiografii wojny trzydziestoletniej. Ogólnoeuropejski charakter opisywanych procesów i mnogość ich uczestników powodują jednak znaczne rozdrobnienie bazy źródłowej i jej rozproszenie po całej Europie. Historyk, próbując zrekonstruować chronologię wydarzeń i intencje poszczególnych uczestników tego niezwykłego projektu, zawsze musiał zmierzyć się z problemem zlokalizowania ważnych źródeł w archiwach całej Europy. Wiąże się z tym problem dużej liczby języków, w których pisane są poszczególne źródła oraz rozbieżność podejść badawczych, uwarunkowana różnymi priorytetami badaczy.

Na marginesie dodali ciekawą uwagę o Szelągowskim. Jeśli pominąć starszą i niezbyt krytyczną pracę Jerzego Pertka, dotychczas cytowanymi pracami na wspomniany temat są książki Adama Szelągowskiego o wojnie polsko-pruskiej. Są to pierwsze naprawdę wartościowe polskie prace, które niestety opierają się jedynie na pobieżnej kwerendzie w Archiwum Generalnym w Simancas. W momencie ukazania się stanowiły one punkt zwrotny w ówczesnych badaniach nad polsko- hiszpańskimi stosunkami dyplomatycznymi. Jednakże prace te pozostały prawie nieznane w historiografii europejskiej, z wyjątkiem historyków czeskich.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Frymac 22 sierpnia 2023 10:15
22 sierpnia 2023 11:58

Za staże naukowe,,stypendia i zlecenia na artykuły w tzw. czasopismach. Oraz zaproszania w charakterze recenzentów napisanych prac na niemieckojezycznych seminariach.m etc., etc.  A te kserokopie to był pewnie bonus.

Po prosytu zostali (prze)kupieni.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ahenobarbus 22 sierpnia 2023 11:54
22 sierpnia 2023 12:01

Czesi mogą, a nasi nie...rozkazu panie nie było

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 22 sierpnia 2023 11:53
22 sierpnia 2023 12:02

Już zamówiłem w papierze. No, ale co to jest za system? Czy ci ludzie żyją w epoce kamienia gładzonego?

zaloguj się by móc komentować

ziemski @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 12:16

W ministerstwie są właśnie opiniowane projekty reformy PAN. Jeden z nich to projekt własny akademii, a drugi zespołu powołanego przez ministerstwo. Czy ktoś wie jakie są założenia tej reformy? Takie wpadki jak ta dziś tutaj wskazana świadczą o daleko posuniętej niesamodzielności tej instytucji.

zaloguj się by móc komentować

Frymac @stanislaw-orda 22 sierpnia 2023 11:58
22 sierpnia 2023 12:20

Istne kuriozum. Ten cały kołchoz dla profesorów, powstały z inicjatywy Jakuba Bermana powinni poddać w stan likwidacji i rozwiązać. Oni tylko do zbiorowych recenzji się nadają. A jak tylko prywatna oficyna wydawnicza przetłumaczy na rodzimy język i poda drukiem źrodło do nowożytnych dziejów Rzeczypospolitej (Raport Peytona) to wówczas są aktywowani aby sporządzić krytyczne refleksje w zakresie edycji źródła podług warsztatu naukowego. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ziemski 22 sierpnia 2023 12:16
22 sierpnia 2023 12:23

Wszystkich rozstrzelać, taki plan byłby najlepszy

zaloguj się by móc komentować

Frymac @ziemski 22 sierpnia 2023 12:16
22 sierpnia 2023 12:27

W mojej opinii to nie dalece posunięta "niesamodzielność", bowiem współfinansowali to przedsięwzięcie (pytanie w jakim stopniu?) tylko świadomie uprawiana polityka wydawnicza. Dla tubylczej wspólnoty recenzje naukowe, zaś dla zagranicznego audytorium wydawnictwa i konferencje naukowe.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @gabriel-maciejewski 22 sierpnia 2023 11:32
22 sierpnia 2023 13:05

mój drogi, po co mam tam dzwonić - ja je kupiłem na miejscu ponad 10 lat temu...

a pisałem o Walterze także na SN, ale mnie wtedy zgraja twoich wielbicieli zapluła.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 22 sierpnia 2023 13:05
22 sierpnia 2023 13:15

Jasne, i w ogóle chciałeś dobrze, ale ci przeszkadzaliśmy i przez to nasz portal nie osiągnął takiego poziomu jak powinien. Boson, twoje teksty były nie do czytania. Myślę, że nikt ich nie czytał i nikt nie wie co robiłeś, co kupowałeś i o czym pisałeś, bo zwyczajnie nie potrafiłeś tego podać. Za to uparcie bawiłeś się w ukazywanie przewag "ścisłowców" nad "humanistami" w czym ci dzielnie sekundowało parę osób, dopóki tego nie powstrzymałem. Zajmowałeś się głównie kopiowaniem fragmentów z wiki i miałeś pretensje, że nikt cię nie rozumie. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ahenobarbus 22 sierpnia 2023 11:54
22 sierpnia 2023 14:06

Wcale  nie,...

...  to  jest  TYLKO  DOWOD  na  to  jakimi  ZLODZIEJAMI  nafaszerowana  jest  ta  cala  deta  ,,polska  akademia  nauk,,...

...  a  potem  powie  sie,  ze  te  dokumenty  ,,skoczogonki  opier*olily,,  !!!

Albo  wystruga  sie  ,,nowe  zerowiska,,  dla  KONTYNUATOROW  tego  zlodziejstwa,...  a  polska  para  prezydEcka  bedzie  DALEJ  czytac  jakies  dete,  puste  lektury  w  Ogrodzie  Saskim  dla  debili  z  oprawa  kurwizyjna  i  im  wszystkim  PASOZYTOM  bedzie  sie  dobrze  zylo,  bo  na  ten  BEZNADZIEJNY  CHLAM  przewali  sie  miliony  naszych  zlotych...

...  w  koncu  chodzi  tu  o  niebywaly  ZER  i  PRZEWAL  na  calym  narodzie,  na  rzecz  -  nie  tak  licznej  znowu  -  zlodziejskiej  CZEREDY,  mieniacej  sie  ,,nasza  wadzunia,,  !!! 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ziemski 22 sierpnia 2023 12:16
22 sierpnia 2023 14:17

A  po  co  to  wiedziec  ?!?!?!

Przeciez  ZDRAJCY  i  TARGOWICA  z  ,,akademii  i  z  ,,mOnisterstFa  so  sOwerenne,,...  i  ,,niezaleRZne,,  -  naturalnie  ze  -  od  narodu, to  juz  wszem  i  wobec  wiadomo...  no  i  w  ktorem  momencie  historycznym  ta  SKOMPROMITOWANA  i  ZAPRZEDANA  instytucja,  szumnie  acz  NIEADEKWATNIE  zwana  polska  akademia  nauk  byla  ,,samodzielna,,  ???   

zaloguj się by móc komentować


Paris @Frymac 22 sierpnia 2023 12:27
22 sierpnia 2023 14:21

To  jest  ZDRADA  NARODOWA...

...  i  na  to  potrzebna  jest  tylko  i  wylacznie  CELA+  !!!

zaloguj się by móc komentować

Nova @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 14:42

Co pan sądzi o "Dziejach panowania Zygmunta III" Ursyna Niemcewicza z 1860 r? Ja to tylko na szybko przeglądałem. Nie wczytywałem się w to dzieło. Pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 14:44

Tak, tak właśnie i nawet napisałeś to w tyule ☺ Nie trzeba pytajnika.

Polska nie jest samodzielna. A to co widać, to teatr dla społeczności, a pieniądze dla Londynu i okolic. Nawet, jak są to Niemcy. Oni wszyscy wszak grają w jednej lidze właśnie.

________

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Nova 22 sierpnia 2023 14:42
22 sierpnia 2023 14:46

Na razie się wstrzymam od osądów

zaloguj się by móc komentować


Zyszko @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 15:39

Kurczę, że też nie przyszło mi do głowy szukać o polskim królu w innych językach... jednak naiwny jestem 

Germańskiego nie znam, ale  po angielsku to już lepiej:

The House of Vasa and The House of Austria. Correspondence from the Years 1587 to 1668. Part I: The Times of Sigismund III, 1587–1632. Vol. 1

Szkoda, że tylko w bibliotece,.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Zyszko 22 sierpnia 2023 15:39
22 sierpnia 2023 15:52

Mogę Ci użyczyć ;)

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 15:59

Dzięki, napisałem Ci na priv.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ahenobarbus 22 sierpnia 2023 15:52
22 sierpnia 2023 16:01

Czy możesz wybrać z tego co lepsze kawałki i odłożyć do nawigatora o Zygmuncie III?

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 16:26

Napiszę publicznie to z czym zdążyłem się już podzielić z Pawłem na priv.

Ta książka The House of Vasa and The House of Austria. Correspondence from the Years 1587 to 1668. Part I: The Times of Sigismund III, 1587–1632. Vol. 1 to  jakieś z 200 stron opracowań autorów zagranicznych i polskich oraz (chyba około) 400 stron listów wydrukowanych po łacinie z przypisami po angielsku. Te przypisy to miejscami kuriozum - np. napisane tam jest ze Lublin to takie miasto we wschodniej Polsce :D

Obiektyw google radzi sobie z łaciną więc na podstawie tych opracowań można by wyłapać, przetłumaczyć i wydrukować któreś z ciekawszych listów. Domyślam się, że to domena publiczna i nikt nie będzie ścigał.

Swoja drogą tę książkę można wciąż nabyć, ja ją kupiłem jakoś w kwietniu. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ahenobarbus 22 sierpnia 2023 16:26
22 sierpnia 2023 16:30

Ale co ścigał? Drukujesz, podajesz źródło i szlus

zaloguj się by móc komentować

Tenerka @ewa-rembikowska 22 sierpnia 2023 11:10
22 sierpnia 2023 16:49

Nieprawdopodobne!

Takie kompendium i nikt tego w języku Polskim nie dyskutuje...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ziemski 22 sierpnia 2023 12:16
22 sierpnia 2023 17:00

Taki  projekt moze mierć tylko jeden cel, cvzyli zabetonowanie monopolu dla kasty "mandarynów od nauki", czylide facto urzędników mających instrumenty do dozowania personalnego dostepu do archiwów oraz rozdzielania funduszy na kwerendę w archiwach (zwłaszcza zagranicznych). Swoi swoim zgotowali t6en los, ale na cudze polecenie.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Zyszko 22 sierpnia 2023 15:59
22 sierpnia 2023 17:17

Przy okazji, spis treści jest tutaj: https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/the_house_of_vasa_czw_st_e.pdf

Ok, listów jest więcej, jakieś z 500 stron. 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 17:54

Niezwykle uporządkowane dzieło sądząc po spisie treści. Nawigacja po niej musi być bajką. A na początek finanse!

Niesamowita sprawa, że nie ma tłumaczenia.

Tak się zastanawiam czy poza tym że nie było rozkazu to czy nie działa tu inny czynnik. Być może dla historyków za PRL i może wcześniej ciekawiej było zaniżyć się do czasów greckich filozofów. Czy badać czasy Napoleona. A Polska historia to im obmierzła. 

zaloguj się by móc komentować


qwerty @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 20:34

Egzaltacje tw służą do odwracania uwagi od problematyki: gdzie kadry ub/sb/... wylądowały w RP i co z tego wynika dla wszystkich. Kadry to jest istota przejścia do 'wolnej' Polski. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 21:07

Czytanie SN jest niezwykle frustrujące.  Jest to pewnie ten sam rodzaj frustracji jaką przechodził Albert Einstein po sprawdzeniu doświadczalnym fizyki kwantowej. Samo pojawienie się obserwatora zmienia sytuację. Niestety jak w tym przypadku nic nie wiemy bo im bardziej wchodzimy w las poszukiwań historycznych tym więcej drzew i znamienne jest milczenie koryfeuszy zawodu historyka,  którym jest dobrze we własnych bańkach.  W zwiazku z publikacjami SN koryfeusze powinni doznać wstrząsu i polemizować a tymczasem milczą .... Działalność PAN jest dość specyficzna i jakby ma specyficzny cel prawie taki sam jak niestrudzonego badacza "polskiej historii realnej" red. Zychowicza i starszego kolegi red. Wołoszańskiego. Elity historyków zajmują jednak pozycję taką jak w znanej scenie z Kariery Nikodema Dyzmy gdy dowiadują się, że akt fundacyjny Uniwersytetu Jagiellońskiego zjadły skoczogonki...

https://www.youtube.com/watch?v=28vjeo1VukI&ab_channel=MB

 

zaloguj się by móc komentować

Tenerka @Janusz-Tryk 22 sierpnia 2023 17:54
22 sierpnia 2023 21:13

Czasy Napoleona w PRLu, to był wdzięczny "chłopiec do bicia" i świetnie się wpisywał w powojenną politykę wstydu i beznadziei.

...Proszę , o to co wychodzi z waszych powstań i zrywów. Zawiedzione nadzieje, zdrada aliantów i kac moralny.  A i tak W.Kś. Konstanty dał wam  normalne państwo, Księstwo Warszawskie. Tak jak i wtedy tak i teraz, bez Moskwy nie dacie rady, towarzysze..

Łysiak jeszcze destylował z tego jakieś romantyczno-sensacyjne pierdy ale się wypsztykał z tematów i skapcaniał przed metą.

Waza natomiast, to niebezpieczny i trudny temat. No bo jak tu pisać o czasach, kiedy Polska była wielka i stała za wzór wśród europejskich stolic....no jak, towarzysze?

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 21:56

<<<Nie można w najśmielszych snach wyobrazić sobie nawet, co to są za mendy. Mam na myśli polskie środowiska naukowe. >>>

Polskie środowiska naukowe można przedstawić jako.....jak poniżej.
Proponuję tak od 1:10.




 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @ewa-rembikowska 22 sierpnia 2023 11:10
22 sierpnia 2023 22:33

Lubię takie spisy treści.

Bla, bla, bla ale !   Nadużycie narzędzia - edytora - wydrukowało takie zagnieżdżenia

 

jak na przykład:

...

2.2.4.4.1.   pokojówki królowej Anny

...

 

Pięć pięter do dołu: x.y.z.ż.ź.  abcdef...

 

Ciekawe są tytuły tych abcdef 'ów na piątym piętrze.

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 22:37

To dobre pytanie: "Czy zabory w ogóle się skończyły?"

W odniesieniu do historii Polski - trwają z wielką konsekwencją, wspierane przez tutejszych propagandystów /historyków i organizatorów nauki/. Rzeczpospolita, wielka, bogata, ze swoimi wolnościami kłuła w oczy i sempiterny bliskich i dalszych sąsiadów. Zatem z czasem podmieniano nam historię, nawet do całkowitej masakry buciorami historyków marksistów po II wojnie. Kariery wówczas robiono przez różne zakłady, katedry, instytuty ruchu robotniczego. Teraz mamy ciśniętą na siłę tzw. pedagogikę wstydu. To jest jadowita, świńska, obezwładniająca naród ideologia. Bo... Rzeczpospolita, nawet współczesna, jest absolutnym "ciachem" dla naszych bliskich i dalszych sąsiadów. Jakby cały czas wisiało nad nami stado sępów, nasładzając się widokiem i zasobami, i czekając na okazję. To zwłaszcza teraz widać, słychać i czuć szczególnie. Narodowi obezwładnionemu swoją "beznadziejnością" i samymi wadami etc. trudno będzie się obronić. 

A co do Zygmunta III Wazy - już pisałam, że gdy temat wypływa w podkastach w necie, każdy prelegent zaczyna od: to był zły król, marny władca, kupa nieszczęścia dla Rzeczpospolitej. Tak, jakby deprecjacja Zygmunta III była koniecznym, wymaganym wyznaniem wiary dla każdego historyka, czynnego w internecie. Że był Zygmunt - po matce - dynastycznym kontynuatorem krwi Jagiellońskiej - też im "nie robi". 

A tu stoi sobie król Zygmunt III na kolumnie w sercu stolicy i tym wszystkim opowiadaczom fakt ten nie daje do myślenia. A znak - znaczy! 

Piękna idea i ważna, Gabrielu, z kwartalnikiem SN w sprawach Zygmuntowskich. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
22 sierpnia 2023 22:56

Czy zabory w ogóle się zaczęły ?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @KOSSOBOR 22 sierpnia 2023 22:37
23 sierpnia 2023 08:07

Zabory jako synonim okupacji to jest przestrzeń w której funkcjonujemy.

zaloguj się by móc komentować

onyx @gabriel-maciejewski
23 sierpnia 2023 19:49

To jest sytuacja podobna do drugiego tomu wspomnień Woyniłłowicza. Ścisłe jakieś grono dostęp ma, omawia sobie a muzom i z jakichś powodów urzędowych odmawia tego dostępu ogółowi społeczeństwa w Polsce. Cenzura 2.0. Pewnie jest masa tematów dawno opisanych a kolejne książki się piszą ale wszystko nie w j. polskim. My mamy się tym nie interesować by jako ogół nie rozumieć spraw związanych z naszą historią i jej przełożeń na czasy obecne i przyszłość. I to jest robione pod państwowym patronatem kolejnych rządów i kolejnych ministrów.

https://rcin.org.pl/ihpan/dlibra/publication/21301/edition/33665/content

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
23 sierpnia 2023 21:04

Po tych wszystkich wielowiekowych doswiadczeniach blisko 200 niby inteligentnych ludzi w listopadzie 1939 przychodzi do auli na UJ i daje sie aresztowac i wywiezc do Sachsenhausen, a 20 tysiecy oficerow wywiezionych do Katynia poklada nadzieje w Konwencji Genewskiej, majac doswiadczenia z wojny 1920 roku. Tak sie moze zachowywac tylko agentura, ktora liczy, ze nie polozy lba na pien. Inaczej trzeba podziwiac naiwnosc i ewiedentna glupote.

zaloguj się by móc komentować

Paris @onyx 23 sierpnia 2023 19:49
23 sierpnia 2023 21:09

Dokladnie  tak,...

...  dla  nas  bedzie  ,,costam +,,...  jakies  dete  ,,komisje  sledcze  albo  filmidla  reset`owe,,  !!!

 

Oooo,  jeszcze  bedzie  to  cale  ,,referEdOm,,  dla  idiotow, 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser 23 sierpnia 2023 21:04
23 sierpnia 2023 22:05

Wśród tych 20 tys. było pewno i dość głupków, a i z pewnością sporo durnych agentów. Mimo wszysko kolegi wpis.... Znaczy wiem, że gdyby w Starobielsku zamknięto 20 tys. valserów to w 1940 to Stalin gniłby w rowie w Katyniu, a na Kremlu powiewałaby biało czerwona, no ale jednak darujmy sobie te dywagacje nad ich grobami.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 23 sierpnia 2023 21:04
23 sierpnia 2023 22:09

Słuszna uwaga. Dziś puścili na TVP Historia stary film o defiladzie w Brześciu, czytany przez Brauna. I tam powiedzieli, że najbliższy doradca Becka był sowieckim agentem. Ja się tym nie interesuję, więc nie wiedziałem. Mnie ten Beck po prostu brzydzi. No, ale wszyscy wiedzą o tym gościu i wszyscy dalej uprawiają swoją mitomanię. Aha, on był jeszcze powiernikiem Mościckiego. No to ja bardzo przepraszam, ale kim był Ignacy Mościcki?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:05
23 sierpnia 2023 22:12

No właśnie uważam, że nie. Trzeba było dziś posłuchać jak Braun czytał film na TVP Historia i porównać to z jego dzisiejszą postawą

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @onyx 23 sierpnia 2023 19:49
23 sierpnia 2023 22:12

To jest niezrozumiała głupota

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:09
23 sierpnia 2023 22:15

Gdyby przyrównać te dwie persony do czasów nam współczesnych Beck = Sikorski (choć ja akurat bardziej skłonny jestem przypuszczać, że Beck był raczej głupi niż przekupiony w przeciwieństwie do Sikorskiego), Mościcki = Komorowski jak jeden do jednego.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:12
23 sierpnia 2023 22:19

A dlaczego niby mamy słuchać tego błazna w kontekście Katynia? Przepraszam ja nie mam zamiaru i nie ma też zamiara wnikać w jego postawy i nużać się retrospekcjach w kontekście jego osoby. Mówię tylko jasno, że odsądzanie od czci i wiary 20 tys. zamordowanych w Katyniu jest podłe. Koniec i kropka.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:19
23 sierpnia 2023 22:21

Bo przeszedł ciekawą drogę, która pewnie była wcześniej udziałem wielu

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:15
23 sierpnia 2023 22:22

No tak, ale Mościcki skroplił azot, był wybitnym umysłem, protegowanym Piłsudskiego, a jego człowiekiem najbliższym był agent NKWD> Komorowski to jełop bez szkoły

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:21
23 sierpnia 2023 22:26

Tak... Typowy przykład zaangażowanego idealisty, któremu serce bije po prawej stronie, skręcającemu tak bardzo w prawo, że w końcu ląduje na Kamczatce. W tym kontekście, fakt, warto to odnotować i popatrzeć co stanie się za niedługo z Warzechą.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:22
23 sierpnia 2023 22:29

Komorowski umie gotować bigos to też jest coś ale na powaznie to chodzi mi o zamiłowanie do luksusów i splendorów, które spychało wszystko inne na plan dalszy.

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:22
23 sierpnia 2023 22:43

> Mościcki skroplił azot

Wroblewski i Olszewski
Moscicki opracowal m.in. nowa metode produkcji kwasu azotowego

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:22
23 sierpnia 2023 22:47

Te sprawy agenturalności na najwyższych szczeblach władzy w II RP są najwyraźniej poza zainteresowaniem historyków. A pamietamy, gdy przyjechał do Polski Jelcyn z częścią jakichś papierów archiwalnych, to powiedział, że gdyby Polacy poznali wszystko /dokumenty, całą prawdę/, to by płakali. 

zaloguj się by móc komentować

valser @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:05
23 sierpnia 2023 23:07

Pomijajac tragedie sytuacji i pamiec o pomordowanych, bo tego nie kwestionuje  - pytanie brzmi - jaka nauka z historii Katynia i Sonderaktion Krakau dla nas? Dla wojskowego? 

zaloguj się by móc komentować

valser @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:29
23 sierpnia 2023 23:10

Z Komorowskim jest znacznie gorzej. To sie nie nadaje do publicznej dyskusji. Ja go widzialem prywatnie w sytuacji, ktora politykowi nie powinna sie wydarzyc. 

To chlopek na posylki. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:05
23 sierpnia 2023 23:17

Z  cala  pewnoscia  bylo,...

...  i  wlasnie  dlatego  warto  by  bylo  podywagowac  !!!

Zeby  kolejnych,  przyszlych  grobow  bylo  mniej.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @zkr 23 sierpnia 2023 22:43
23 sierpnia 2023 23:20

a Jan Czochralski nie wymyślił sposobu na otrzymywanie monokryształu, ale zarobił na obręczach do lokomotyw ...

 

;)

 

P.S.

To jest ciekawe, czy skroplony azot jest używany do produkcji HNO3 ?

.... o kropleniu znają/wiedzą lepiej ci na południe ...

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 23 sierpnia 2023 22:12
23 sierpnia 2023 23:22

Tylko  glupota,  Panie  Gabrielu,  ?!?!?!

 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser 23 sierpnia 2023 23:07
23 sierpnia 2023 23:24

"Pomijajac tragedie sytuacji" - niech kolega napije się zimnej wody, naprawdę.... - ja mogę sobie coś tam wyobrażać i coś myśleć ale Bogu dziędkuję, że mnie do takiego piekła nie zaprowadził. Sam fakt, że większość pomordowanych trzeba było krępować drutem o czyms świadczy... Jak już chcesz sobie gdzieś tam poskrobać to zajmij się "cudownie" ocalonymi z tej rzezi...

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser 23 sierpnia 2023 23:10
23 sierpnia 2023 23:28

Wiem - to jest kliniczny przypadek, mówiłem tylko, że Mościcki generalnie dał z siebie zrobić strażnika żyrandola w zamian za "spledid" tak jak i Bronek choć oczywiście, że Mościciki i Komorowski to intelektualnie dwie różne palnety.

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 23 sierpnia 2023 22:47
23 sierpnia 2023 23:41

No  co  Pani,  Pani  KOSSOBOR,  ???

To  obecni  agenci  maja  sie  bylymi  agentami  interesowac...  przeciez  wczoraj  wlasnie  sie  okazalo  czarno  na  bialym,  ze  PRAWIE  cala  ,,akademia,,  to  ZAPRZEDANA  AGENTURA  !!!

Mial  racje  stary  pijak  i  komuch,...  a  poza  tym  to  my  i  tak  zesmy  sie  dowiedzieli  wiecej  niz  sie  spodziewac  moglismy  z  SN...  to  jest  naprawde  nadzwyczajny  DOPUST...

...  i  ciagle  sie  dowiadujemy  !!!

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @bolek 22 sierpnia 2023 10:22
23 sierpnia 2023 23:54

Amazon :This title has not yet been released.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Paris 23 sierpnia 2023 23:41
24 sierpnia 2023 00:19

Znam to z autopsji :) jestem patentowanym historykiem /primo voto :)/ i widziałam podczas pięciu lat studiów na uniwersytecie, jak omijano /naukowcy historycy/ z całą starannością ważne dla nas tematy. No i ta  konieczna i apologetyczna "historia ruchu robotniczego"... W zakładzie historii Polski i powszechnej XIX i XX wieku nie mógł pracować ktoś, kto nie był w PZPR. Każdy wyjazd historyka do archiwów na zachód był poprzedzony obowiązkową rozmową z panami z SB. Łamano ludzi. To były lata 70-te.

W zasadzie najfajniejszym i rzetelnym historykiem był pan doktor od historii gospodarczej Polski. Pracował /i uczył nas/ na źródłach, no ale studenci tylko o tych wojnach woleli :))) Zatem chyba nie miał magistrantów na naszym roku. 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @aszymanik 23 sierpnia 2023 23:24
24 sierpnia 2023 06:26

Najpierw trzeba wydac rozkaz, ze podnosimy rece do gory. Potem to juz mozna wlasny mocz pic. 

Kacapy nawet kajdankow nie mieli. Rece do krepowania to ekipa sama skladala na plecach i wierzyla w Konwencje Genewska do konca. 

Jeszcze raz moze zapytam, bo w sprawie Katynia, tak samo jak Sonderaktion Krakau niczego juz wyjasniac nie trzeba - co i ktonsie z tego nauczyl? 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:26
24 sierpnia 2023 07:15

Warzecha nigdy w prawo nie skręcił to był zawsze koniunkturalista

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 23 sierpnia 2023 22:29
24 sierpnia 2023 07:16

No tak, to prawda. Mościcki był poza tym w dziwny sposób obłudny. Siedział w Spale ze strzelbą, a twierdził, że poluje znacznie mniej niż Wojciechowski

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 23 sierpnia 2023 22:43
24 sierpnia 2023 07:16

A to nie tlen skroplili Olszewski z Wróblewskim?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 23 sierpnia 2023 22:47
24 sierpnia 2023 07:17

Nie raz o tym gadaliśmy. No, ale wszystko znika pod hurra patriotyzmem, albo opisem obyczajów - ach jakie były fajne, względnie - ach jakie były niefajne...To wszystko

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 24 sierpnia 2023 07:16
24 sierpnia 2023 09:21

> A to nie tlen skroplili Olszewski z Wróblewskim?

Tlen byl pierwszy.
Skojarzenie Moscickiego z azotem jak najbardziej sluszne.
No i pelna zgoda, ze to byl gigant w swoje dziedzinie.
A histora zakladow azotowych w Moscicach to bardzo ciekawy i wazny temat.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 24 sierpnia 2023 06:26
24 sierpnia 2023 10:09

Sakiewicz  ze  zgrajo  ,,naszyH  i  klubowiczUF,,...

...  i  cala  banda  ,,artystUF,,  nauczyla  sie  jak  KASE  DOIC  z  podobnych  ,,event`ow,,  !!!

Robic  ,,rekAstrOkcje  CHistoryczne,,...  ,,pikniki  spiewacze,,...  zaklamane  filmidla,...  nedzne  ksiONSZCZYny,  malowanki,...  itp.  itd.  Sposobow  na  wyludzenia  finansowe  jest  mnogo,  bo  przeciez  ZGRAJA  musi  byc  OPLACONA...

...  i  tak  idzie  to  bezmyslnie,  bezproduktywnie  i  BEZREFLEKSYJNIE  od  event`u  do  event`u...  od  rocznicy  do  rocznicy  !!!

 

Ale  PRZELEWY  MILIONOWE  NA  KONTA  SA,...  oczywiscie  konta  ,,samych  swoich,,  i  to  sie  liczy,   

zaloguj się by móc komentować

qwerty @zkr 23 sierpnia 2023 22:43
24 sierpnia 2023 17:24

Stąd Mościce pod Tarnowem

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 23 sierpnia 2023 23:10
24 sierpnia 2023 17:27

Ma deficyty ale jego otoczenie ma tego świadomość.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 23 sierpnia 2023 21:04
24 sierpnia 2023 17:34

Nowa sytuacja nie była odnoszona do niewyobrażalnego zanegowania cywilizacji. Nikt nie wyobrażał sobie, że eksterminacja nie respektuje żadnych praw. Podczas okupacji niemieckiej sądownictwo w GG bazowało na polskich sędziach, bo jakoś musiało społeczeństwo funkcjonować. A czy dzisiaj jesteś sobie wyobrazić jak organizuje się zbrodnie sądowe w RP? Gwarantuję, że nie jesteś w stanie, bo to jest poza wyobraźnią. Tylko doświadczenie daje wiedzę, jeśli przeżyjesz.0

zaloguj się by móc komentować


m8 @Pioter 22 sierpnia 2023 10:17
27 sierpnia 2023 11:54

Lowca "białych kruków" po likwidowanych bibliotekach klasztornych...

zaloguj się by móc komentować

m8 @Matka-Scypiona 22 sierpnia 2023 10:49
27 sierpnia 2023 11:57

Jakby co , to jestem do dyspozycji...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować