-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czy rotmistrz Pilecki był socjopatą?

Co jakiś czas na blogu, albo za kulisami, rozpoczyna się dyskusja o tak zwanych mitach, które możemy określić i uzupełnić wyrazem „wychowawcze”. Ja bardzo nie lubię takich dyskusji i zaraz wyjaśnię dlaczego. Problemy są dwa: prostszy i bardziej złożony. Zacznę od bardziej złożonego. Ma on naturę psychologicznego uzależnienia. Tragiczna historia naszego narodu, która ciemnych barw i krwawego odcienia nabrała także z winy bardzo konkretnych osób, prowadzących idiotyczną politykę, sprawia, że wielu Polaków, szczególnie nastawionych emocjonalnie do historii uważa iż najważniejszą wartością, w jakiej należy wychowywać młodzież jest poświęcenie. Do poświęcenia własnego życia włącznie. To nie jest prawda i należy jak najszybciej od takich projekcji uciekać. Przede wszystkim jest to efekt pewnej bardzo niechrześcijańskiej wizji, którą ilustruje nam hasło Polska Chrystusem narodów. Już o tym pisaliśmy, ale nie zaszkodzi powtórzyć. To są brednie. Polska nie jest i nigdy nie była Chrystusem narodów, a jeśli ktoś tak twierdzi, jest głupi albo nasłany. Przenoszenie zaś kultu Chrystusa i jego boskości z osoby samego Zbawiciela, na inne osoby, które dobrowolnie lub nie, oddały życie dla jakiejś sprawy, jest po prostu herezją. I tak właśnie jest z rotmistrzem Pileckim. Szczytem były, podejmowane przez różne środowiska, próby beatyfikacji rotmistrza. Nie można kroczyć tą drogą. Próba wychowywania młodych ludzi w kulcie ostatecznego poświęcenia, bez zrozumienia okoliczności i drugiego planu historii, a także okoliczności współczesnych, w jakich szerzy się kult rotmistrza ma znamiona syndromu sztokholmskiego, a w mojej ocenie powinno być klasyfikowane jako grzech ciężki. Osobiste doświadczenie przekonuje mnie, że osobą rotmistrza i próbą wyjechania na jego legendzie, do jakiejś tam kariery publicystyczn-literackiej, zajmują się ludzie bardzo cyniczni, albo zaburzeni. Czasem są to wręcz terroryści emocjonalni, nie potrafiący oprzeć się pokusie tego świeckiego kultu. Czynią to zaś nie po to, by cokolwiek wyjaśnić, ale po to, by zyskać narzędzie wpływu na innych, narzędzie bardzo trudne do unieważnienia. Nikt nie będzie chyba przecież protestował przeciwko kultywowaniu mitu bohatera niezłomnego? Owszem, ja będę protestował. Niezliczona ilość osób w Polsce lansuje się na Pileckim w sposób nieprawdopodobnie głupi i szkodliwy. Myślą one przy tym, że propagują właściwe postawy. To nieprawda, propagują postawy szkodliwe, albowiem nie sposób wskazać jednej choćby, poza emocjonalną stymulacją szaleństwa pojedynczych osobników, korzyści jaka płynęłaby ze znanego nam wszystkim kultu i sposobu opisywania rotmistrza. Przeciwnie, przynosi to same straty i nie chodzi mi tylko o mącenie dzieciom w głowach.

Przechodzimy teraz do drugiego problemu. Państwo nasze, wielkim nakładem kosztów utrzymuje tak zwany Instytut Pileckiego. Organizacja ta wsławiła się niedawno tym, że podczas jednej z imprez zatytułowanej Formy zniewolenia podczas II wojny światowej, rozdawała „pileckie” skarpetki. Analogiczny numer przeprowadziło Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie zorganizowano imprezę poświęconą Tyrmandowi, a zatytułowaną Niewinni czarodzieje, i też rozdawano skarpetki. Jakby tego było mało, zorganizowano też warsztaty pisania kryminałów. Wszystko to wśród uśmiechów, za państwowe pieniądze. Instytut Pileckiego nie wydał do tej pory żadnej biografii rotmistrza, a powinien wydać z pięć, każdą o innym zabarwieniu emocjonalnym. Ja bym przynajmniej tak zrobił. Instytut ten nie opracował, kierując się naukowymi kryteriami, raportu jaki Pilecki napisał w Oświęcimiu, nie ukazują się prace komentujące ten dokument. Za to na imprezach poświęconych rotmistrzowi rozdaje się skarpety.

Tak wyglądają ograniczniki spektrum zjawiska, które rozpoznajemy i nazywamy niczym gwiazdę, albo mgławicę, wyrazami Rotmistrz Pilecki. Z jednej strony indywidualne, nastawione na bardzo konkretne korzyści, niewymierne często w dodatku, szaleństwo, z drugiej strony obłąkanie urzędnicze, które szasta państwowymi pieniędzmi, udając, że prowadzi działalność wychowawczą. Prowadzanie dzieci i młodzieży na eventy firmowane przez jednych albo drugich jest w mojej ocenie przestępstwem.

W tym czasie Pilecki i jego legenda cały czas pozostają w orbicie zainteresowań autorów obcych i obcych ośrodków propagandy. Próby zrobienia z Pileckiego Żyda, podejmowane są bez przerwy i w końcu któraś się powiedzie, albo władza w Polsce zmieni się na tyle, że nagle Instytut Pileckiego odkryje nieznane dokumenty wskazujące, że przodkowie Rotmistrza handlowali w Kaffie z Genueńczykami, sztukami barwionego sukna. Ostatnio, brytyjski dziennikarz pochodzenia walijskiego napisał książkę o Pileckim. Instytut zaś jego imienia tę książkę promuje jeżdżąc po świecie. Nie wiem doprawdy co jest z tymi Walijczykami, po co oni się tu pchają.

 

https://instytutpileckiego.pl/pl/instytut/aktualnosci/jack-fairweather-autor-ksiazki-the-volunteer-w-polsce

 

Jak myślicie? Czy zostanie ona przetłumaczona na polski? A jeśli tak to po co? Tutaj macie fragment recenzji, którą na okoliczność wydania tego dzieła napisał prof. Chodakiewicz. Nie wiem w zasadzie co powiedzieć.

 

Witold nigdy nie doszedł do tego, aby ujrzeć Holocaust jako czyn definiujący II wojnę światową czy cierpienie Żydów jako symbol ludzkości. Nigdy nie porzucił swojej polskości czy swego poczucia walki narodowej. Miejscami w swoim raporcie z 1945 r. jest brutalnie szczery, pisząc o trudnościach, jakie czuł z identyfikowaniem się z gazowanymi Żydami, ponieważ koncentrował się na przeżyciu swego kraju, jego ludzi, siebie samego” (s. 389-390). Polski nacjonalista chrześcijański, Rotmistrz, bardziej martwił się o wolność swego narodu niż o losy ludu żydowskiego. Mimo tego, żydowska tragedia męczyła go tak bardzo, że postanowił zaalarmować świat o ludobójstwie. To plasuje go w jednym szeregu z większością polskiego podziemia, ale odróżnia od większości zachodniej elity.

 

Doszliśmy już do tego, że ludzie, którzy według nas reprezentowali na niwach publicystyki międzynarodowej polską rację stanu, muszą publicznie tłumaczyć Pileckiego, że nie wskoczył do komory gazowej razem z Żydami, a zajmował się pisaniem jakiegoś głupiego raportu, z perspektywy polskiej w dodatku. A jak był taki sprytny i odważny, to dlaczego nie zorganizował zamachu na komendanta Auschwitz, no? Może ktoś to wyjaśnić, a…?

Pomijam już to, że Pilecki nie alarmował świata o ludobójstwie, pomijam już fakt, że był w Oświęcimiu zanim przywożono tam masowo Żydów, przez co jego postać naprawdę przeszkadza w napisaniu na nowo, w jedynie słusznym duchu, historii II wojny światowej. No bo jak to...Holocaust, Konferencja w Wansee, a tu rok wcześniej jakiś Pilecki, typowy nieżyt, idzie dobrowolnie do Auschwitz? Nie znam tekstu raportu, ale przypuszczam, że jeśli jest tam coś o gazowaniu Żydów, to wyłącznie w tym jednym miejscu wskazanym przez Chodakiewicza. Na pewno można tam przeczytać o zagazowaniu jeńców sowieckich przywiezionych po wybuchu wojny z ZSRR, no i o męczeństwie polskiej inteligencji. Tylko, że takie treści, choćby były szczerą prawdą, nie mieszczą się w hagadzie. I muszą być z niej usunięte. W mojej, być może błędnej ocenie, Instytut Pileckiego, pracuje głównie nad wymyślaniem sposobów owego usunięcia, tak, by nie było zbyt wielkiego szumu. Żeby taka operacja się udała poziom pojmowania historii przez następne pokolenia ma być tak niski, jak poziom wody w kałuży. I do tego właśnie, do obniżania tego poziomu służy kult Pileckiego. Innej funkcji on nie ma.

Ja rozumiem oczywiście, że nikogo nie przekonam, albowiem chęć uczestniczenia w masowych imprezach inspirowanych porywem serca, jest nie do zwalczenia, szczególnie jeśli stymuluje ją szczere szaleństwo z jednej strony i zimny cynizm z drugiej. No, ale będę się upierał przy swoim. Chyba mogę? Jeszcze…

Pozostaje jeszcze, bynajmniej nie naiwna, wiara w to, że lansowanie takich postaw jak postawa Pileckiego, może coś dobrego przynieść przyszłym pokoleniom. Powtórzę, nie sposób wskazać ani jednej, czy to indywidualnej, czy to zbiorowej korzyści odniesionej z propagowania kultu rotmistrza. Nie licząc oczywiście tych etatów w Instytucie. Ludzie jednak zdają się tego nie widzieć, albowiem wszyscy chcieliby być jak Pilecki, ale bez Auschwitz i bez okropnej śmierci w ubeckim więzieniu. Te aspekty kapłani kultu Pileckiego odrzucają, pozostawiają je dla przyszłych pokoleń.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Raport Pileckiego został opublikowany przez wydawnictwo Capital i jest dostępny. No, ale wydała go firma prywatna, a nie Instytut i brakuje w nim aparatu krytycznego, jest tylko przedmowa i różne entuzjastyczne glossy, w tym jedna autorstwa prof. Chodakiewicza. Proszę bardzo, można ją kupić na stronie Multibook. https://multibook.pl/pl/p/Rotmistrz-Pilecki-raporty-z-Auschwitz/7134 Nie wiem, jak jest teraz z prawami autorskimi, ale jeśli Capital je nabył przez wydrukowanie tego raportu, no to Instytut i wszyscy inni, którzy chcieliby cokolwiek z tym tekstem zrobić mają kłopot. Wynika on, jak zwykle, z fałszywych intencji, lenistwa i przyrodzonych dysfunkcji funkcjonariuszy obsługujących państwową machinę propagandową. No, ale jeśli Raport nadal jest dostępny dla wszystkich nie widzę powodu, dla którego Instytut nie podejmuje działań mających zaowocować kolejną, krytyczną edycją.

 



tagi: żydzi  kłamstwo  propaganda  kult  szaleństwo  pilecki  oświęcim  raport  instytut pileckiego 

gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 09:02
73     3610    17 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

tadman @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 09:34

Odrealnianie rtm. Pileckiego ułatwia pokazywanie i wystykanie jego faktycznych, a także przypisywanych ułomności... i jak tu go później bronić.

zaloguj się by móc komentować

tadman @tadman 14 lutego 2021 09:34
14 lutego 2021 09:34

ERRATUM: wytykanie

zaloguj się by móc komentować

Szestow @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 10:00

Przez ostatnie pare tygodni z internetów na socialach wyskaiwał mi Czujny jakiś dziwny niszowy dziennikarz który wdawał się w pyskówki z milicją, na oko wyglądał na psychopate. Z niczym nie mogłem go skojarzyć, a okazuje się że to jest Marcin Majcher od krzesła Komorowskiego. Za zamach na prezydenta w areszcie wydobywczym odsiedział pare miesięcy, odeszła od niego partnerka i zabrałe dziecko o które toczyli wieloletnią wojnę zakończoną dla niego 15 miesiącami w areszcie na Montelupich. W międzyczasie wziął  z inną kobietą ślub a po pół roku śmierć żony w tajmniczych okolicznościach. Złamane życie i jeden wielki dramat, bohater naszych czasów który za niedługo skończy w więzieniu lub psychiatryku.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szestow 14 lutego 2021 10:00
14 lutego 2021 10:02

Wie pan co, ja bym byl ostrożny w ocenach takich osób. Co on takiego zrobił?

zaloguj się by móc komentować


kacperek @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 10:22

Felieton na czasie? :(

14 lutego 1942 r. powstała Armia Krajowa - zakonspirowane siły zbrojne Polskiego Państwa Podziemnego, jeden z fenomenów II wojny światowej. Tworzyło je tysiące żołnierzy i żołnierek. Przypominamy dwadzieścioro z nich - zarówno dowódców, jak i szeregowych.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 10:24

Instytuty to twory biurokratyczne,  ich pracownicy są zatrudnieni w ramach etatów. Mogą więc robić cokolwiek (klasyczny syndrom: machanie rękami) , bo płaca jest za "manie" etatu, a nie za sensownośc wykonywanej  pracy. Wobec tego najtaniej dla pracowników etatowych kalkuluje się markowanie tegoż sensu. Ergo pozorownie roboty. Wówczas bezsens działań zogniskowanych na utrzymywanie się jak najdłużej na etacie, a dotyczy to wszystkich pracowników, zaś  szczególnie kierownictwa takiej placówki,  będzie w kategorii "no limit".

Czyli piekła nie ma.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kacperek 14 lutego 2021 10:22
14 lutego 2021 10:27

Zapomniał pan dorysować łezkę do emotki

zaloguj się by móc komentować


Szestow @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 10:02
14 lutego 2021 10:51

Nic nie zrobił, tylko zniszczył sobie życie. A teraz jeździ po otwarciach restauracji i innych dziwnych imprezach i pyskuje policji w sporach o maseczki:

https://fb.watch/3EG7jTJffv/

Koniec końców odsiedzi pare lat za kawałek szmaty na morde, oto bohater naszych czasów.

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 14 lutego 2021 10:24
14 lutego 2021 11:00

Smutna prawda - można jeszcze dodać, że tym bezsensem ktoś jednak steruje bardzo czesto więc to bezwolna bezmyślna"armia" do wykonywnia zadań - także propagandowych. Podobie patrzę na nauczycieli choć wśród tych etatowców zdarzają się ludzie z misją łamiący zasady gry i przez to narażający się na utratę etatu.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 10:28
14 lutego 2021 11:15

Przez połowę "oZUSowanego" życia zawodowego " prowadziłem zycie kontrolera, z czego ponad 17 lat w tzw. kontroli państwowej (de facto: sejmowej, bo NIK podlega Sejmowi).

Wspomniany syndom w najwiekszym stężeniu występuje w insytucjach centralnych i agendach rzadowych, nie wyłaczając, rzecz jasna instytucji kontroli państwowej.

Onegdaj  (rok 2000) napisałem, po uzgodnieniu tematu z z-cą naczelnego dziennika "Rzeczpospolita",  tekst na temat tejże instytucji (bodajże nosił tytuł "Wyrocznia", a ja swoje teksty publikowałem pod nazwiskiem literackim: Stanisław Dawidowicz). Najwyraźniej, przed opublikowaniem na łamach pani wicenaczelna skonsultowała, czy może to zrobić. Nie dostała stamtąd "imprimatur", gdyż powiadomiła mnie, że tekst jest za "ostry", ale gdybym go zmoderował, to wówczas być może. Odmówiem moderacji i tekst się na łąmach "Rzepy" nie ukazał.  Co prawda został opublikowany w "Najwyższym Czasie" i jeszcze w jednym z niszowych periodyków, ale , rzecz jasna, rezonans był proporcjonalny  do zasiegu tych periodyków.  Czyli żaden.

Tym niemniejw rzeczonej publikacji  problem został zdiagnozowany dość kompleksowo, a syndrom w nim opisany, dotyczy oczywiscie wszystkich instytucji centralnych, których isens stnienia polega głownie na rezerwuarze etatów dla rozmaitych prominentów  partyjnych tudzież członków ich rodzin.

 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 12:12

Rotmistrz Pilecki był żołnierzem, i nie z tych z zaplecza armii,  lub maruderów. Więc był na słuzbie. Jeżeli tak, to był lepszy niż wszystkie Bondy razem wzięte, bo prawdziwy. Branie za wzór jego działalnoścci, jako przykład poświęcenia jest idiotyzmem. Żołnierz ma być skuteczny i przeżyć. A do tego potrzeba wiedzy i umiejętnośći, o czym się zapomina. Martwy bohater, to potrzebny jest wrogom, nie nam. Stąd pewnie te próby zawłaszczenia podejmowane ze wszystkich stron. Jego śmierć była zaś skutkiem zaprzaństwa i zdrady owczesnych rządów, i  tego też chyba nikt nie podkreśla.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 12:13

(... ) Powtórzę, nie sposób wskazać ani jednej, czy to indywidualnej, czy to zbiorowej korzyści odniesionej z propagowania kultu rotmistrza. Nie licząc oczywiście tych etatów w Instytucie (...)

No ale przecież w tych różnych "instytutach" chodzi dokładnie o to samo - o etaty. Jak już się te etaty obsiądzie to trzeba potem te etety jak najdłużej utrzymać a w zasadzie najlepiej do emerytury. Dlatego następuje zmrożenie bo a nuż Żydzi oprotestują albo jakiś Departament Stanu itp. Po etatach (dyrekcja, sekretariat ,rady naukowe, placówki i imprezy zagraniczne ) są zamówienia publiczne  ( poniżej aktualne )

Zamówienie nr ZP.26.2.2.2021 realizowane na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 Upzp pn.: "Identyfikacja materiału archiwalnego oraz jego opracowanie merytoryczne"

Zamówienie nr ZP.26.2.1.2021 realizowane na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 Upzp pn.: "Przeprowadzenie kwerend archiwalnych na terenie Polski oraz za granicą, pozyskiwaniu materiałów archiwalnych do celów badawczych"

Przetarg nieograniczony nr ZP/ISIM-39/2020 na: „Usługę polegającą na wydrukowaniu książki: Dyktatura totalitarna i autokracja”

Przetarg nieograniczony nr ZP/ISIM-37/2020 na:„Usługę polegającą na wydrukowaniu książki „Deportacja i praca przymusowa. Dzieci polskie i sowieckie w nazistowskich Niemczech i okupowanej Europie Wschodniej w latach 1939–1945”

 I "firma" zaczyna "prosperować" w sferze "nadbudowy"...

Lansowanie różnych kultów w Polsce ma też na celu potencjalne utrzymanie zapalczywości narodowej w celu wywołania jakiegoś powstania a najbardzie j niebezpieczne jak Polacy staną się racjonalni i wyrachowani. Bo wtedy będą szacować czy kolejne wyrżnięcie połowy pokolenia w obcym interesie wraz z utratą majątku  im się opłaca. Dlatego kult bardziej "skutecznych" powstań  ( Wielkopolskiego i Śląskiego ) nie jest specjalnie duży.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 12:28

"Jak myślicie? Czy zostanie ona przetłumaczona na polski? A jeśli tak to po co? "

Jest przetłumaczona i została wydana już rok temu:   https://www.znak.com.pl/ksiazka/ochotnik-fairweather-jack-168434

Ale dwa lata wczesniej ukazała się w polskim tłumaczeniu książka włoskiego historyka Marco Patricelliego o rotmistrzu Pileckim,  pod takim samym tytułem jak książka Fairweathera - "Ochotnik"https://www.znak.com.pl/ksiazka/ochotnik-o-rotmistrzu-witoldzie-pileckim-marco-patricelli-126474

"Raport Pileckiego został opublikowany przez wydawnictwo Capital i jest dostępny." W książce Adama Cyry "Rotmistrz Pilecki Ochotnik do Auschwitz" z 2010 roku  (Wydawnictwo Znak) został zamieszczony raport Pileckiego.

Także Znak wydał wspomnienia kolegi Pileckiego z pobytu w Oświęcimiu Wincentego Gawrona, zatytułowane "Ochotnik do Oświęcimia" .

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @peter15k 14 lutego 2021 12:13
14 lutego 2021 12:30

Ma na celu zwalenie odpowiedzialności na dzieci, nazywajmy rzeczy po imieniu

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @olekfara 14 lutego 2021 12:12
14 lutego 2021 12:32

Ówczesne rządy były przekonane, że służą ludowi pracującemu miast i wsi, a Pilecki jest imperialistycznym agentem. Problem polega na tym, że wielu ludzi, także młodych wciąż tak myśli

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 13:01

Czytałem raport Pileckiego i powiem, że zrobił on na mnie wrażenie pisanego przez człowieka niezwykle trzeźwego umysłowo i emocjonalnie. Pilecki dbał o to - zakładając konspuracyjnä siatkę w obozie - aby nikomu albo jak najmniejszej liczbie osób stą0a się krzywda. Chciał sam przeżyć i chciał aby inni też przeżyli. Nie strugał gieroja. Opisy są chłodne ale rzeczowe. Kombinował i pomagał innym kombinować. Zresztą po to poszedł do obozu aby potem z niego wyjść i zdać relację. Ci prowokatorzy Pileckiego o tym nie mówią, bo wg nich śmierć jest lepsza niż żyć - ten co przeżyje mógłby opowiedzieć coś co nie podoba si3 nikomu a jest prawdą, a ten co umrze już niczemu nie zaprzeczy i można to eksploatować aż do skończenia świata. 

Chodakiewicz tą wypowiedział się zdradził, jaką jest jego rola na tzw. prawicy. Pilecki prawie nic nie pisał o Żydach bo po pierwsze do 1942 r w Oświęcimiu byli i ginęli praktycznie sami Polacy - ok 100 tyś. Żydzi zaś w ogromnej większości mordowano byli parę kilometrów dalej w Brzezince. Opisał grupę Cyganów na których dokonywano nieludzkiej eksperymentów medycznych, opisał jeńców sowieckich. Opisał prawdę i to jest wkurzajwce dla Chodakiewicza....a gdzie Żydzi? 

Pilecki uciekł z dwoma innymi z obozu po 2 latach. I pewnie chc2 to usprawiedliwić z tego. Bo wg nich najlepiej aby Pilecki siedział w obozie do samego końca i opisał tych Żydów z Węgier, ktörych wydał hitlerowców ich ziomek Karsten (polecam książkę Ireneusz Lisiak "Żydowscy kolaboranci Hitlera" - napisana w oparciu wýłącznie o źródła żydowskie i do tego bez żadnego zacietrzewienia). A Pileck8 musiał uciekać, bo już groziła mu wpadka - kolejny dowód że chciał lżyć , chciał ptzrżyć

Najgorsze w tym raporcie Pileckiego jest jednak zakończenie, z którego wynika że ludzie na kierowniczych stanowiskach w ruchu oporu to idioci i bez żadnych kompetencji. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 13:06

Przepraszam za literówki ...sle z kontekstu chyba wiadomo jakie wyrazy miały być:)

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 12:29
14 lutego 2021 13:15

Ja bym nie wylewał dziecka z kąpielą.  Instytut nosi nazwę Instytutu Pileckiego, ale nie zajmuje się tylko historią rotmistrza Pileckiego, lecz zajmuje się całościowo dokumentowaniem histori polsko-sąsiedzkich stosunków w odniesieniu do IIWW. Czyli przygotowań do wojny, jej  trwania i skutków.  

Efekty pracy w odniesieniu do relacji o Pileckim, podaniu jego historii i także - a dlaczego nie - legendy, są być może mizerne. Większość tematów prac Instytutu wydaje się być interesująca, ale inspiracja niektórymi budzi niejakie wątpliwości: "Prawa kobiet w perspektywie historycznej | dyskusja".  https://instytutpileckiego.pl/pl/badania/mediateka/prawa-kobiet-w-perspektywie-historycznej-dyskusja

Hm...

zaloguj się by móc komentować

Pinokio @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 12:32
14 lutego 2021 13:27

Dla młodych jest ewentualnie książka do przeczytania
"Duchowość i charakter Witolda Pileckiego"

Raportu w niej nie ma.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 13:30

Taki list właśnie dostałem. Nazwisko autora niech pozostanie anonimowe

 

A propos dzisiejszej notki na SN.

 

W czeluściach magazynowych znalazłem Raport Pileckiego, edycję przygotowaną i wydaną przy współudziale Fundacji Gdzie, Wydawnictwa Apostolicum Księży Pallotynów i Studium Polski Podziemnej w roku 2017. W skład redakcji weszli: Józef Brynkus, Michał Siwiec-Cielebon (opracowanie przypisów i bibliografii), a także prof. Wiesław J. Wysocki. Ze wstępem prezydenta A. Dudy, Zofii Pileckiej oraz wiceministra MON.

 

Jak wzmiankuje we wstępie jeden z redaktorów, dotychczasowe Raporty Pileckiego były już kilkakrotnie publikowane, jak chociażby Raport z 1945 r. podany do druku w pracy Adama Cyry, Rotmistrz Pilecki. Ochotnik do Auschwitz. Jednakże po przeprowadzeniu analizy porównawczej tych tekstów z kopiami oryginalnego maszynopisu, skonstatowano, iż nie są one wiernym odzwierciedleniem Raportu Witolda. Warstwa tekstowa i jego struktura została uładzona (wręcz zatarta), język został uwspółcześniony i poddany literackiemu "retuszowi". Dlatego zdecydowano się podjąć przygotowanie edycji Raportu, która w pełni oddawałaby literę oryginalnego dokumentu. Niestety, podjęto zobowiązanie o "niekomercyjnym" upowszechnieniu owej edycji na polskim rynku - stąd znamy już przyczynę, dlaczego nie odnotowano obecności tego wydania. Mimo że niniejsze wydanie nie jest typową edycją źródłową, to wedle zapewnień jest zbliżone do oryginalnego maszynopisu i opatrzone przypisami, a także komentarzem historycznym. Nie poddałem analizie dotychczasowych wydań Raportów Rotmistrza, które ukazały się na rynku, ale pytanie nasuwa się jedno: czy stanowią one integralny kształt kopii maszynopisu czy operujemy wersją szczątkową? 

 

Dla przykładu, w owym wydaniu Pilecki wzmiankuje, iż Oświęcim stał się "Kanadą". W żargonie obozowym "kanada" była pierwszym magazynem, gdzie składowano zagrabione mienie pożydowskie, powstałym latem 1942 r. między obozami KL Auschwitz I i KL Auschwitz-Birkenau. 

 

Witold podaje także szacunkową liczbę osób, spalonych w piecach krematoryjnych w Birkenau (około tysiąca osób dziennie), zapośredniczoną na podstawie danych od członków obozowej siatki konspiracyjnej. Zaś dyskusja historyków w tej kwestii trwa do dzisiaj i nastręcza problematyczności, ze względu na przejęcie przez Sowietów w 1945 r. tzw. ksiąg oświęcimskich (niemieckich rejestrów obozowych), co skutkowało znacznym przeszacowaniem liczby ofiar ludobójstwa niemieckiego. Ponadto Sowieci czynili starania aby ofiary powojennych zbrodni sowieckich, przerzucić niejako na konto założycieli KL Auschwitz. Dlatego wciąż mało się mówi o zaadaptowaniu przez Sowietów poniemieckiej infrastruktury obozowej na terenie Auschwitz-Birkenau, która ponownie rozpoczęła swoją działalność tuż po tzw. "wyzwoleniu" i funkcjonowała do początku roku 1947. Temu zresztą zawdzięczamy zachowanie się infrastruktury obozowej w aktualnym kształcie, choć kierownik działu historyczno-badawczego w Muzeum Auschwitz-Birkenau, dr Franciszek Piper (badacz, który podał do publicznej wiadomości szacunkową liczbę osób zmarłych i zamordowanych w kompleksie obozowym KL Auschwitz na ponad milion) miał stwierdzić w jednym z materiałów, że prezentowane zwiedzającym komory gazowe w Auschwitz I są tylko "rekonstrukcją". Oczywiście, żeby uniknąć nieporozumień nie neguję zbrodni niemieckich, wszak stawiam tylko pytania.

 

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pinokio 14 lutego 2021 13:27
14 lutego 2021 13:31

Jasne, już widzę, jak młodzi pędzą by ją czytać i wyrywają sobie z rąk egzemplarze

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Maginiu 14 lutego 2021 13:15
14 lutego 2021 13:31

A ja bym wylewał, bo w tej kąpieli żadnego dziecka nie ma

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 13:30
14 lutego 2021 14:10

No niestety z tego wynika, że ani Rosjanie ani Żydzi nie są zainteresowani ujawnieniem rzeczywistej liczby ofiar. Rosjanie bo dołączyli własne zbrodnie a Żydzi bo Holocaust jest "religią państwowotwórczą" a ilość ofiar została politycznie "zatwierdzona". Jak widać prawda jak zwykle tonie w zetknięciu z bieżącą polityką a przecież nikt nie kwestionuje samego faktu zbrodni w Auschwitz a jedynie liczbę ofiar. 

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 13:31
14 lutego 2021 14:19

Jednak mnie przyciągnął temat zatytuowany " Wola '44 – ludobójstwo w Warszawie ", czytam to wszystko z dużymi oporami, czasem opuszczam całe fragmenty, bo przecież wiem dokładnie, co za chwilę się stanie w relacji.  Wiem, bo znam to z relacji osób mojej najbliższej rodziny  - Mamy, teściowej, wujków. Już jako dziecko i nastolatek znałem szczegóły.

Da się tam wyłowić  czasem parę słów prawdy.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 14:24

Dobra notka! Niewiele tu do dodania. Chyba, że kilka faktów nie wymagających komentarza:

Instytut Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego (Instytut Pileckiego) – polska instytucja państwowa utworzona na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o Instytucie Solidarności i Męstwa, której celem jest upamiętnienie i uhonorowanie osób zasłużonych dla Narodu Polskiego w dziele pielęgnowania pamięci lub niesienia pomocy osobom narodowości polskiej lub obywatelom polskim innych narodowości będącym ofiarami zbrodni przeciwko pokojowi, ludzkości lub zbrodni wojennych w latach 1917–1990. W obiegu dziennikarskim Instytut zyskał miano „polskiego Yad Vashem”.
W 2017 Instytut na rozpoczęcie działalności otrzymał 75 milionów złotych.

W opinii krytyków powołania Instytutu, podmiot ten miałby dublować działalność Instytutu Pamięci Narodowej i Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego. Ten ostatni został w końcu wchłonięty przez Instytut Pileckiego.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Instytut_Solidarno%C5%9Bci_i_M%C4%99stwa

 

Wybrałem bardzo subiektywnie ze strony Instytutu Pileckiego:

Zawołani po imieniu
Zawołani po imieniu to projekt poświęcony osobom narodowości polskiej zamordowanym za niesienie pomocy Żydom w czasie okupacji niemieckiej.

Wybrane, znowu subiektywnie projekty:

Piątki Pileckiego - III edycja | projekt edukacyjny
Na wzór Witolda Pileckiego, który tworzył małe grupy ludzi pomagających sobie nawzajem, możesz dzisiaj wykazać się zaangażowaniem i wspólnie z grupą rówieśników zrobić coś dobrego.

01.02 AD VOCEM - 3 edycja | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line
W ramach III edycji projektu „Ad vocem” Debaty Instytutu Pileckiego zapraszamy do spotkań on-line w formacie debaty oksfordzkiej. W okresie od lutego do maja 2021 roku, z wykorzystaniem platformy Zoom.us, odbędzie się 7 sparingów debatanckich.

W projekcie mogą uczestniczyć zespoły reprezentujące szkołę podstawową, ponadpodstawową, wyższą uczelnię na terenie Polski lub polską szkołę czy organizację poza granicami kraju.

https://instytutpileckiego.pl/pl

 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 14:27

Raport jest dostępny na stronie również w formie audiobooka https://www.glosgminny.pl/raport-witolda-e-book-pl/

zaloguj się by móc komentować

grudeq @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 13:31
14 lutego 2021 15:06

Piękna sprawa. Tworzy się instytut, który ma się zająć pamięcia Pileckiego. Instytut ten nie wiadomo czy zabezpieczył, czy potrafi sobie zabezpieczyć prawa do szeroko pojętej "spuścizny" po swoim patronie, ale to nic, bo sobie taki instytut kroi tak szeroką działalność, że "każdy znajdzie w nim coś dobrego", tylko za wyjątkiem celu statutowego. 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @gabriel-maciejewski 14 lutego 2021 13:30
14 lutego 2021 15:31

Niestety, podjęto zobowiązanie o "niekomercyjnym" upowszechnieniu owej edycji na polskim rynku - stąd znamy już przyczynę, dlaczego nie odnotowano obecności tego wydania.

Skandal. Z założenia wykluczono możliwość normalnego dostępu do publikacji. A co stało na przeszkodzie, żeby wydrukować i rozesłać ową edycję do szkół, bibliotek, rozprowadzić innymi kanałami, np zorganizować prelekcje połączone z rozdawaniem książki? Na co oni utylizują te miliony, które dostają z naszych podatków (uwaga - pytanie retoryczne)? To jest gorszy przekręt niż wydawnictwa akademickie, mysz się nie przeciśnie do tych treści.

Autorowi listu należą się podziękowania, które też niniejszym składam.

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @maria-ciszewska 14 lutego 2021 15:31
14 lutego 2021 15:46

Niekomercyjne czyli bezpłatne. Publicjacja Wydawnictwa Apostolicum jest dostępna jak wyżej napisałem w formie ebooka i audiobooka. Można korzystać jak ktoś ma ochotę.

http://rtmpilecki.eu/raport-2-2/

zaloguj się by móc komentować

Frymac @Janusz-Tryk 14 lutego 2021 15:46
14 lutego 2021 16:09

Tylko domenę internetową można "wyłączyć", natomiast egzemplarz fizyczny, funkcjonujący w obiegu już nie.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Janusz-Tryk 14 lutego 2021 15:46
14 lutego 2021 16:10

Takie publikacje mają słaby zasięg. Komu to przeszkadzało, żeby Raport po prostu sprzedawać?

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Frymac 14 lutego 2021 16:09
14 lutego 2021 16:58

Otóż to. Ściągnęłam sobie pdf, ale on teraz działa jako strona internetowa. Jak to przerobić na plik?

Dobra, znalazłam papier w bibliotekach na Bemowie. Ale w dalszym ciągu nie mogę sobie kupić i mieć na stałe.

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 14 lutego 2021 10:24
14 lutego 2021 17:17

ZEROWISKO...

...  dla  swoich...  i  nic  wiecej  !!!

Dla  nas  narodu,  podatnikow  tylko  nieprawdopodobne  STRATY  FINANSOWE  i  KARYGODNA  DEPRAWACJA  mlodych  pokolen  Polakow.  

zaloguj się by móc komentować

Frymac @maria-ciszewska 14 lutego 2021 16:58
14 lutego 2021 17:33

Jest możliwość bezpośredniego pobrania na dysk w formacie PDF.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 17:35

"Szczytem były, podejmowane przez różne środowiska, próby beatyfikacji rotmistrza."

Rownie dobrze mozna by podjac probe beatyfikacji Pilsudskiego.

Czlowiek obojetny religijnie, zmienial wyznania jak rekawiczki.

zaloguj się by móc komentować

sigma1830 @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 17:48

https://rejestr.io/krs/274447/fundacja-paradis-judaeorum

Fundacja Paradis Judaeorum pod dowództwem Michała Tyrpy robiła lat temu parę zadymę, aby koniecznie beatyfikować rtm.Pileckiego.  I dalej się lansują na Rotmistrzu.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 18:00

raporty raportami ale co było głównym przesłaniem osobistej misji rtm.Pileckiego jako żołnierza? przesłanie było prymitywnie proste: czy można w Auschwitz zorganizować opór? i jak ma to być realizowane oraz czy jest to w ogóle wykonalne oraz czy jest to celowe;- i to jest przesłaniem rtm.W.Pileckiego do wszystkich po wsze czasy, są zagrożenia to należy je rozpoznawać/diagnozować i podejmować próby oporu [bez nadmiernych ryzyk] w celu wyrządzania strat/szkód wrogowi; absorboiowanie przeciwnika i wyrządzani emu szkód ma cechy addytywności i w globalnym ujeciu każdy czyn wymierzony w 'sprawność' prześladowczej machiny ma sens i jest pożądany, ovczywiście jeśli chcemy przetrwać jak najdłużej; przesłanie rtm.W.Pileckie jest aktualne także dzisiaj dla ofiar bandyckiego totalitaryzmu wszelkiej władzy

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 18:13

"Państwo nasze, wielkim nakładem kosztów utrzymuje tak zwany Instytut Pileckiego. Organizacja ta wsławiła się niedawno tym, że podczas jednej z imprez zatytułowanej Formy zniewolenia podczas II wojny światowej, rozdawała „pileckie” skarpetki."

Panstwo nasze, duzym nakladem kosztow utrzymuje wiele instytutow, organizacji i stowarzyszen. W jednym tylko celu.

Zeby rzadzacy i majacy "dojscia" mogli na utworzonych w ten sposob etatach obsadzic swoich pociotkow, szwagrow i czy innych znajomych.

Przeciez ilosc miejsc w europarlamencie czy w sejmie jest w koncu ograniczona i nie kazdy zreszta ma taka kiepele jak Ryszard Henry Czarnecki, ktory zaczal dzialac juz w 1981 roku, i dziala nieustannie, do chwili obecnej, a ktorego od tego fotela w europarlamencie chyba nawet palnikiem acetylenowym oderwac sie juz nie da.

 

Rozdawanie skarpetek [domyslam sie z napisem "Pilecki"] to jest cos takiego na moj rozum jak rozdawanie zgromadzonymm wokol ogniska Papuasom kolorowych kamykow, zeby sobie w skupieniu poogladali.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @sigma1830 14 lutego 2021 17:48
14 lutego 2021 18:13

Miałam gościa w znajomych na fejsbuku. Strasznie jechał po biskupach, że ignorują konieczność tej beatyfikacji. Obraził się, kiedy mu powiedziałam, żeby  zostawił hierarchów w spokoju.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Szczodrocha33 14 lutego 2021 17:35
14 lutego 2021 18:16

Czlowiek obojetny religijnie, zmienial wyznania jak rekawiczki.

Skąd to wiadomo?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @maria-ciszewska 14 lutego 2021 18:16
14 lutego 2021 18:33

Z historii.

"Pierwszą żoną Józefa Piłsudskiego była Maria z Koplewskich Juszkiewiczowa (1865–1921, członkini PPS, ps. „Piękna Pani”)[37]. Ze związku małżeńskiego (zawartego w 1883) z Marianem Juszkiewiczem miała córkę Wandę (1887–1908). Była ona protestantką, członkinią Kościoła ewangelicko-augsburskiego. Wkrótce po narodzinach Wandy doszło do rozwodu Marii z Juszkiewiczem (dopuszczalnego przez kościoły protestanckie). Pragnąc zawrzeć z nią małżeństwo, Piłsudski przeszedł na luteranizm, a ślub odbył się 15 lipca 1899 w kościele protestanckim we wsi Paproć Duża.

Związek Piłsudskiego ze Szczerbińską (działaczką PPS i POW, ps. „Ola”) przez szereg lat był nieformalny, dopiero śmierć jego żony pozwoliła na zawarcie małżeństwa, co nastąpiło 25 października 1921[61] w Belwederze – ślubu udzielał ksiądz prałat Naczelnika Państwa, Marian Tokarzewski, świadkami byli Bolesław Wieniawa-Długoszowski i płk Eugeniusz Piestrzyński.

Interesował się [Pilsudski] także parapsychologią, brał udział w popularnych w okresie międzywojennym seansach spirytystycznych (m.in. przeprowadzonych przez Teofila Modrzejewskiego i Stefana Ossowieckiego)[208]. Wierzył także w istnienie telepatii[208]. Unikał za to uroczystości religijnych."

zaloguj się by móc komentować

olekfara @Janusz-Tryk 14 lutego 2021 15:46
14 lutego 2021 18:33

nadal istotne pozostaje pytanie zadane przez anonimowego autora "ale pytanie nasuwa się jedno: czy stanowią one integralny kształt kopii maszynopisu czy operujemy wersją szczątkową? "

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Szczodrocha33 14 lutego 2021 18:33
14 lutego 2021 18:57

 Wychodzi na to, że wyznanie zmienił tylko raz.

A nie,  że zmieniał wyznania "jak rękawiczki".

zaloguj się by móc komentować

sigma1830 @maria-ciszewska 14 lutego 2021 18:13
14 lutego 2021 19:01

 Wciskał się na wszelkie uroczystości związane z rtm.Pileckim. Rodzina Rotmistrza musiała oficjalnie oznajmić, że nie chce mieć z nim nic wspólnego. 

https://www.rp.pl/Spoleczenstwo/312189896-Michal-Tyrpa-zostanie-eksmitowany.html

 

zaloguj się by móc komentować

sigma1830 @Szczodrocha33 14 lutego 2021 17:35
14 lutego 2021 19:03

Ze wspomnień córki rtm.Pileckiego:

"Na jednym z ostatnich posiedzeń, gdy już było wiadomo, że zginie, Ojciec dał mamie mały metalowy grzebyk i powiedział, żeby koniecznie kupiła książkę Tomasza á Kempis „O naśladowaniu Chrystusa”. Chciał, żeby mama codziennie czytała nam fragmenty tej cudownej książeczki. „To ci da siłę” – powiedział do niej. Bardzo sobie cenię tę książeczkę i przez cały czas ją czytam. Jest to także testament dla mnie."

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @maria-ciszewska 14 lutego 2021 18:46
14 lutego 2021 19:08

"Pytam o Pileckiego."

Nie wiem jakiego wyznania byl Pilecki i czy je zmienial. Prawdopodobnie nie.

Ale beatyfikacja kogos kto padl ofiara mordu politycznego to chocby z tego wzgledu jest niestosowna.

Ojciec Maksymilian Maria Kolbe wszedl do grona Swietych, bo oddal dobrowolnie zycie za swojego blizniego.

A Chrystus nas uczy, ze "nie ma wiekszej milosci niz oddac zycie wlasne za przyjaciol swoich".

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @sigma1830 14 lutego 2021 19:03
14 lutego 2021 19:09

&Szczodrocha33

Żonę miał jedną, i nie słyszałam, żeby ją zdradzał. Skąd to porównanie z Piłsudskim?

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Szczodrocha33 14 lutego 2021 19:08
14 lutego 2021 19:11

Ale beatyfikacja kogos kto padl ofiara mordu politycznego to chocby z tego wzgledu jest niestosowna.

Dlaczego?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 14 lutego 2021 18:57
14 lutego 2021 19:14

Pilsudski byl czlowiekiem obojetnym religijnie.

zaloguj się by móc komentować

sigma1830 @maria-ciszewska 14 lutego 2021 19:09
14 lutego 2021 19:21

Ale właśnie napisałam, że był człowiekiem bardzo pobożnym. Nie pojmuję, skąd porównanie z  Pilsudskim. 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @sigma1830 14 lutego 2021 19:21
14 lutego 2021 19:43

To było do Szczodrochy :)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 14 lutego 2021 19:08
14 lutego 2021 19:50

Skoro "etruskowie" wysuwaja jakies roszczenia genealogiczne, to ,rzecz jasna, o zadnej beatyfikacji mowy być nie moze. Ale nie ze względu na rodzaj mordu na Pileckim.  To bez znaczenia, bo to technikalia.

Kanonizowani np. legioniści rzymscy, którzy przyjęli chrzest i zostali ścięci, bo nie chcieli wyrzec sie wiary, to takze "mord polityczny", a nawet banalna odmowa wykonania rozkazu.

Jesli nawet nie ma wzmiankowanej "większej miłości",  to przeciez istnieją także te pomniejsze,  zasługujące na wyróżnienie.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @maria-ciszewska 14 lutego 2021 19:11
14 lutego 2021 20:24

z przyczyn doktrynalnych

zaloguj się by móc komentować


Symetria @maria-ciszewska 14 lutego 2021 16:58
14 lutego 2021 20:35

Nie, pani Mario

To, co się ściąga, to jest normalny plik PDF, nie strona internetowa - nic nie trzeba przerabiać. Ma tylko niepotrzebnie w nazwie skrót "www", a dalej normalne rozszerzenie .pdf.

Otwierać typowo, najpopularniejszy jak wiadomo jest Adobe Acrobat Reader, i spod niego można też drukowac.

Pozdrawiam, S

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 14 lutego 2021 19:14
14 lutego 2021 21:28

To nie ma nic do rzeczy.

Kwestia dotyczyła tego, czy i jak często zmieniał wyznanie.

zaloguj się by móc komentować

sannis @gabriel-maciejewski
14 lutego 2021 21:33

Jak Pilecki miał raportować o żydach, skoro on był w obozie Auschwitz a żydów kierowano w tym czasie do obozu Birkenau. Wyraźnie o tym pisze w raportach, te czytałem jedynie opublikowane przez A.Cyrę. Oni są tak zakapućkani, że nie rozróżniają podstawowych spraw. 

zaloguj się by móc komentować


tadman @sigma1830 14 lutego 2021 19:01
14 lutego 2021 22:42

Tyrpa, szef fundacji, tupetu ma aż nadto i nie licząc się z rodziną rtm. Pileckiego postanowił sprawy wziąć w swoje ręce.

We wrześniu 2008 roku fundacja Tyrpy Paradis Judaeorum podjęła akcję, w zamierzeniu bardzo spektakularną, i wystosowała listy do papieża Benedykta XVI i arcybiskupa Nycza w sprawie rozpoczęcia procesu beatyfikacyjnego rotmistrza Witolda Pileckiego. Akcja nie powiodła się, o czym może świadczyć następująca notka, która ukazała się 20 lipca 2009 r. Mam ten tekst skopiowany, ale sprawdziłem, że link jest nadal aktywny, więc nie będę zaśmiecał wątku.

http://mementomori.salon24.pl/115977,antysemityzm-i-nowa-wiosna-kosciola

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
15 lutego 2021 02:19

 "Organizacja ta wsławiła się niedawno tym, że podczas jednej z imprez zatytułowanej Formy zniewolenia podczas II wojny światowej, rozdawała „pileckie” skarpetki."

Nie wierzę w to, co czytam... I nikt za taki "pomysł" nie wyleciał na zbitą twarz???!!! 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
15 lutego 2021 08:39

"...albowiem wszyscy chcieliby być jak Pilecki, ale bez Auschwitz i bez okropnej śmierci w ubeckim więzieniu."

Clou i plus.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Janusz-Tryk 14 lutego 2021 15:46
15 lutego 2021 10:42

ebookat tam nie widzę. Ale i tak cenny link. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Janusz-Tryk 14 lutego 2021 15:46
15 lutego 2021 11:12

Ok. Znalazłem e-booka. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 15 lutego 2021 02:19
15 lutego 2021 18:29

Nie...

...  bo  to  jest  asekuracyjne  ZEROWISKO  !!!

Jak  to  WARCHOLSTWO  odspawa  sie  od  KORYTA  to  wlasnie  w  takim  ZEROWISKU  zwanym  szumnie  "instytutem  Pileckiego"  to  BYDLO  znajdzie  ETAT  i  robote...

...  i  znowu  -  od  nowa  Polska  ludowa  !!!

"instytut  wolnosci"  Janke  i  reszty  bandy  -  niegdys  spAsorowany  przez  BANKSTERA  wtedy  "dErektora"  banku...  fundacja  narodowa...  teraz  "instytut  Pileckiego",...

...  a  wszystko  to  po  to  zeby  nas  ciagle  i  bez  konca  OKRADAC...  no  i  zeby  BIURWOKRACJA  PANSTWOWA  miala  robote...  i  KASE  niemala  !!!

zaloguj się by móc komentować

emirobro @gabriel-maciejewski
15 lutego 2021 22:28

Polecam ksiazke o Pileckim wydana przez Aquila Polonica (łac. "Orzeł Polski") – amerykańskie wydawnictwo z Los Angeles ufundowane w 2005 roku, które specjalizuje się w publikacji książek dotyczących drugowojennych doświadczeń Polaków, a w szczególności pamiętników oraz relacji naocznych świadków tej wojny.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Aquila_Polonica

Kupilem ja okolo 2 lata temu po prelekcj pani Terry Tegnazian (Amerykanka ormianskiego pochodzenia).  Jest to tlumaczenie reportu Pileckiego zlozonego "at the Polish Underground Movement Study Trust in London", opatrzone wstepami takich ludzi jak Norman Davies, Michael Schudrich i Jarek Garlinski - tlumacz.

https://img.fruugo.com/product/9/53/79819539_max.jpg

Zyciorys Witolda Pileckiego jest fascynujacy nie tylko ze wzgledu na jego odwage i bohaterstwo. Prosze zwrocic uwage ze jego dziadek, Józef Pilecki, siedem lat spędził na zesłaniu na Syberii za udział w powstaniu styczniowym. Ojciec Witolda, Julian Pilecki po ukończeniu studiów w Instytucie Leśnym w Petersburgu, przyjął posadę leśnika w Karelii (gdzie urodzil sie Witold), co było spowodowane represjami wobec Polaków na terenach wcielonych w XVIII wieku do Imperium Rosyjskiego. Nie mogli oni obejmować posad odpowiadających ich wykształceniu.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

Interesujace jest rowniez to dlaczego Cyrankiewicz nie stanal w obronie Pileckiego i dlaczego pewni ludzie protestowali przeciw ustawieniu jego pomnika w Parku Jordana w Krakowie.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Witold_pilecki_pomnik_park_jordana_krakow.jpg

Uwazam, ze samo pytanie czy - Czy rotmistrz Pilecki był socjopatą? - jest wielce niestosowne, choc problemy poruszone we wpisie warte omowienia.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @emirobro 15 lutego 2021 22:28
15 lutego 2021 22:40

Naprawę jest niestosowne? A lansowanie się wariatów na Pileckim i wymyślanie fikcji na jego temat, jest stosowne? Oczywiście, po podkreśla niezwykły charakter jego misji....Prawda proszę Pana jest bardzo delikatnym tworem, można ją zagrzebać nie tylko pod kłamstwami, ale także pod chorobliwym entuzjazmem. Czego doświadczmy właśnie w tym przypadku. I to jest nawet skuteczniejsze niż kłamstwa, bo przeciwko kłamstwom można protestować przyjąwszy szlachetną postawę. Entuzjazm, nawet najbardziej kretyński, przynajmniej w przypadku Pileckiego, wypada popierać, albowiem inna postawa jest niestosowna. Życzę zdrowia...

zaloguj się by móc komentować

emirobro @gabriel-maciejewski
16 lutego 2021 02:15

Kto sie na kim lansuje to jest osobna sprawa zwlaszcza po smierci bohatera.  Nie jest to zawsze dobre i ja tego nie kontestuje.  Ale nie mozna nazywac Witolda Pileckiego socjopata czy nawet zadawac takie pytania bo to jest degradujace i bardzo niesprawiedliwe.

Socjopata wedlug Wikipedii:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Osobowo%C5%9B%C4%87_dyssocjalna

"Charakteryzuje się trwałym wzorcem lekceważenia i łamania norm społecznych oraz praw innych ludzi. Patologiczne zachowanie przejawia się także często w impulsywności, braku odpowiedzialności, niskiej empatii, skłonności do kłamstwa i nietrwałymi relacjami."

W jezyku angielskim psychopata i socjopata sa okresleniami bardziej perojatywnymi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychopathy#Sociopathy

Psychopathy, sometimes considered synonymous with sociopathy, is traditionally a personality disorder characterized by persistent antisocial behavior, impaired empathy and remorse, and bold, disinhibited, and egotistical traits.[1][2][3] Different conceptions of psychopathy have been used throughout history that are only partly overlapping and may sometimes be contradictory.[4]

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @emirobro 16 lutego 2021 02:15
16 lutego 2021 03:14

A tak , miedzy nami, to czego i dlaczego nie zrozumiałeś?

Wychodzi na to, że ani tytułu, ani treści notki.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @emirobro 16 lutego 2021 02:15
16 lutego 2021 07:04

Naprawdę osobna? Tak pan myśli? Ja sądzę inaczej. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować