-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czy Napoleon był geniuszem?

Zacznę od tego, że nie widziałem filmu Ridleya Scotta i nie zamierzam go oglądać. A teraz do rzeczy. Tak zwany geniusz, czy to wojskowy czy jakiś inny ma pewne składowe. Najważniejszą z nich jest budżet, a drugą z kolei rozpoznanie okoliczności. Dopiero na trzecim miejscu znajdują się te wychwalane przez wszystkich i ćwiczone przez wielu, zalety osobiste. Ludziom prostodusznym wydaje się, rzecz jasna, że jest inaczej. Oni chcieliby, żeby było inaczej, albowiem taka okoliczność daje im szansę. Nie na zaistnienie i zaprezentowanie swoich walorów, ale na wyobrażenie sobie siebie w roli politycznego, wojskowego czy jakiegoś innego geniusza. No, a przede wszystkim na udział w niekończących się dyskusjach na temat – kto był większym geniuszem, Hannibal czy Napoleon? Wokół takich kwestii kręci się życie wielu bardzo ludzi, w tym takich, którzy uważają się za dorosłych.

I nikomu z nich nie przyjdzie do głowy, by zrezygnować z tych projekcji, a za to zająć się zrobieniem czegoś, co może nie będzie miało znamion wielkiego geniuszu, ale jakoś zafunkcjonuje w rzeczywistości i będzie działać samo z siebie, bez dodatkowych ingerencji, wspomagania czy zasilania finansowego. No właśnie – zasilanie finansowe. Bonaparte takowe posiadał, a otrzymał je, jak sądzę w nieoczywistych okolicznościach, jako kredyt za uspokojenie sytuacji we Francji. Był człowiekiem młodym, nie miał wahań i wywiązał się z zadania, albowiem ludzie, którzy rządzili Francją w tamtym czasie, tego nie potrafili. Oni realizowali doktrynę rewolucyjną i sądzili, że pewne rzeczy zaistnieją same z siebie, po wykonaniu postulatów rewolucyjnych. Tak się nie stało. Ktoś musiał chwycić za ster. Przypomnę, że Bonaparte był generałem w wieku 26 lat. To jest dziś nie do pomyślenia. Wniosek z tej okoliczności płynie taki oto – ten człowiek nie miał czasu nawet spokojnie pomyśleć, wydarzenia rozgrywały się w takim tempie, że opcja – myślenie – została wyłączona. Włączono opcję – działanie. To zaś polegało na werbowaniu ludzi do maszerujących w różne kierunki kolumn żołnierzy i produkowanie propagandy. Ta z kolei zamieniała się w literaturę, w tym w literaturę historyczną. Nie ma bowiem takiego propagandowego fejku, którego poważny historyk nie uznałby za wiarygodne źródło.

Finałem działań była zawsze jakaś bitwa lub traktat. Tak się składało, że Bonaparte dysponował nie tylko wielkim kredytem w pieniądzu, ale także wielkim kredytem w naturze. Nie musiał przejmować się stratami i werbunkiem, albowiem wszystko działało jeszcze na fali rewolucyjnego entuzjazmu dobrze nasmarowanego krwią arystokratów. Każde zaś kolejne zwycięstwo tylko ten entuzjazm podgrzewało. Nie wiem, jak wyglądała kwestia uzbrojenia w armii francuskiej i armiach koalicji, ale sądzę, że jakieś istotne przewagi technologiczne Francuzi mieć musieli. Nie wygrywa się bowiem wojen samym entuzjazmem i samymi emocjami. Zapewne mieli przewagę w artylerii – zakładam, bo nie wiem tego przecież. Tekst niniejszy piszę z głowy i luźnych skojarzeń. Do bitwy pod Trafalgarem mogli też liczyć na flotę, która niestety została tam unieważniona. I w zasadzie w tym miejscu można by uznać dyskusję o szansach Bonapartego za zakończone. Jeśli ktoś bowiem nie ma przewagi na morzu, to nie ma jej w ogóle. I może tylko odliczać dni do własnej katastrofy. No chyba, że dostanie tak wielki kredyt, który pozwoli mu flotę odbudować. Nic takiego najwyraźniej nie nastąpiło.

Napoleon nie był nawet Francuzem z krwi. Był Włochem, Korsykaninem, który wskutek zbiegu okoliczności, stał się poddanym królów Francji. Być może do istotnych okoliczności jego kariery należała przemożna chęć by stać się Francuzem, ale to już są dywagacje psychologiczne. Być może ciekawie by one wyglądały w filmie, ale chyba ich tam nie ma.

Zwycięstwa Bonapartego zakończyły się, kiedy wypalił się entuzjazm i skończyły się kredyty. On sam się do tego przyczynił, pragnąc znaleźć się wśród legitymizującej porządek europejski koronowanej arystokracji. To już lepiej było postawić na aferzystów. I zorganizować zamach na cara a także na króla Anglii. No właśnie? Ktoś wie, jak to było z wywiadem i kontrwywiadem w czasach Bonapartego? Bo moja wiedza kończy się na książce Łysiaka „Szachista”, gdzie opisany jest geniusz wywiadu francuskiego, który był Niemcem z Alzacji. Z pominięciem, co typowe dla tego autora, okoliczności najważniejszej – Europa kontynentalna była penetrowana przez szpiegowskie siatki brytyjskie, a zapewne także rosyjskie. A jak to było z Rosją i Anglią? Czy tam działały jakieś francuskie szpiegi? Nawet jeśli, to miały zadanie o wiele trudniejsze. W Anglii bowiem trudno jest znaleźć zdrajcę, no chyba, że jest to Kim Philby zaprzedany komunista, w Rosji zaś taki szpieg musi być zainstalowany przy dworze cara, bo inne opcje w grę nie wchodzą. A przez to jest łatwy do namierzenia i likwidacji. Poza tym, kto by sobie zawracał w Rosji głowę jakimś francuskim szpiegiem? Niech sobie żyje biedaczek. I tak nic nie zrobi i nigdzie nie ucieknie.

Obszar zajęty – w teorii przez Francuzów – by penetrowany przez wrogów Bonapartego wzdłuż i wszerz. Strategia zaś Napoleona w pewnym momencie, czyli po odwrocie spod Moskwy, polegała już tylko na tym, by utrzymać jak najwięcej w rękach i zawrzeć jakiś pokój czyimś kosztem. Czyim? Polaków oczywiście, bo oni się sami do tej roli wyznaczyli – głupkowatych ofiar. Ta okoliczność tworzyła pewne złudzenia, które rozwiały się pod Lipskiem. Okazało się, że kiedy armia francuska jest znacząco mniejsza od koalicyjnej, geniusz Napoleona już nie działa. Nie udało się utrzymać zdobyczy w Niemczech kosztem Polski. Trzeba było cofać się dalej. Zmieniły się drastycznie okoliczności, drugi z czynników będących wyznacznikiem geniuszu. I to unieważniło cały geniusz. Ktoś cofnął finansowanie i Napoleon wylądował na Elbie. Potem jednak ktoś inny postanowił podtrzymać to złudzenie, którym było zainfekowanych wiele bardzo umysłów i wyłożył raz jeszcze budżet. Okoliczności raz jeszcze wydawały się być sprzyjające, albowiem sprzymierzeni sami siebie uznali za genialnych strategów. Francja zaś obudziła się i nie chciała powrotu Burbonów. Złudzenie trwało całe sto dni i wykoleiło się w znanym nam wszystkim miejscu, od którego nazwę wziął londyński dworzec. Prawdopodobnie, jak chce anty napoleońska propaganda z takiego powodu, że jakiś angielski agent wprowadził do sztabu francuskiego fałszywe informacje i te zostały potraktowane z całą powagą.

Mając do dyspozycji tyle zmiennych i tyle danych, mędrcy potrafiący liczyć i pisać programy już mogą bawić się w tworzenie algorytmów, wskazujących co i dlaczego mogło pójść lepiej w całej tej epopei napoleońskiej.

Ja na koniec chciałbym wskazać dwa momenty w tej propagandzie, o których pisze się bardzo często. Być może są one fałszywkami, ale warto zwrócić na nie uwagę. Oto Bonaparte odrzucił projekt Fultona, który pokazał mu silnik parowy. Już kiedyś, dawno temu, dyskutowaliśmy na ten temat. Nie wiadomo co by się stało, gdyby projekt ten zyskał jego akceptację. Być może nie było budżetu na takie produkcje, a być może był to niedobry moment. No, ale w tamtych czasach każdy moment był niedobry, albowiem nie było czasu na myślenie, markowano je tylko i bez przerwy działano za pomocą dostępnych środków. Kolejny moment istotny związany jest z innym wynalazkiem – ładunkami zespolonymi. Ten projekt też przedstawiono Bonapartemu, a on także go odrzucił. Te ładunki zespolone czyli kula i proch schowany w łusce, ładowane były do karabinu od tyłu. Taki wynalazek na pewno poprawiłby skuteczność armii i na pewno nie doszłoby do klęski pod Lipskiem. Nie wiadomo tylko na ile był on możliwy do realizacji. Choć mówią, że konstruktor gwarantował dostawę dużych ilości takich karabinów. O czym mogą świadczyć te dwa przykłady? O tym, że Bonaparte nie rozumiał technologii i jej kluczowej roli w sukcesach na polu bitwy. Choć przecież to Francuzi dokonali wielu wynalazków z dziedziny wojskowości, które pozwoliły im zyskać przewagę nad wrogami i nikt tam – w tym kraju racjonalistów – nie był aż tak głupi, żeby wierzyć w indywidualny geniusz pojedynczego człowieka. O co więc chodziło? O zlekceważenie ograniczeń tego człowieka, dość wyraźnie się malujących, które – w dłuższej, ale przecież niezbyt długiej – perspektywie, zdecydowały o klęsce. Czy takie same okoliczności działają, na przykład w Rosji? Wojna na Ukrainie pokazuje, że nie. Technologia potrzebna do pokonania Rosji nie może być małego kalibru. No i jak zwykle jej zastosowanie nie może być oparte o fatalną doktrynę, a ta właśnie jest stosowana na Ukrainie – trzeba ocalić jak najwięcej czyimś kosztem. Czyim? Czas pokaże. Jaka wobec tego strategia obowiązywać powinna wobec Rosji? Prosta. I wcale nie chodzi mi tutaj o zastosowanie broni atomowej. Ta strategia, o czym pisaliśmy tu kilkanaście razy, polegać powinna na odepchnięciu Rosji id Bałtyku i Morza Białego. I to w zasadzie wszystko. Zajęcie Petersburga i Archangielska, unieważnia wszystkie okoliczności, technologie i wszystkich geniuszy. Rosja bowiem powstała w oparciu o porty Morza Białego i Bałtyku. I tylko likwidując tę okoliczność można ją pokonać.

Na dziś to tyle, przypominam o promocji. Przypominam też, że jak coś wyślemy po 17 grudnia, to z całą pewnością nie dotrze taka paczka do nadawcy przed wigilią. Po tym terminie nie przyjmuję żadnych reklamacji. Po to właśnie by ich uniknąć zrobiłem tę ponadtygodniową promocję.

Do 17 grudnia trwa wielka świąteczna promocja. Mamy też wreszcie w sklepie nową książkę Pawła Zycha „Lepsze czasy. Jak zostać królem”.

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/lepsze-czasy-jak-zostac-krolem/

 

No i zapowiedziane obniżki, które obowiązują do 17 grudnia, do godziny 21.00

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sprawa-macocha-w-swietle-prasy-1909-1916/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/przygody-kapitana-magona-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zaginiony-krol-anglii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zabojczyni-leon-cahun/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ojciec-dreadnoughta-admiral-john-fisher-1841-1920/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/gabriel-ronay-anglik-tatarskiego-chana-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/leon-cahun-niebieski-sztandar-powiesc-o-przygodach-chrzescijanina-muzulmanina-i-poganina-w-czasach-wypraw-krzyzowych/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jan-kapistran-biografia/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/ryksa-slaska-cesarzowa-hiszpanii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/walka-urzetu-z-indygo/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/?s=Sylwetki&post_type=product

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-ii/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/kredyt-i-wojna-tom-i-2/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/wielki-zywoplot-indyjski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/katastrofa-kaliska-1914/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/propozycja-poskromienia-hiszpanii-tlumaczenie-gabriel-maciejewski-jr/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/swiety-ludwik-jacques-le-goff/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/i-co-kiedys-bylo-fajniej/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/pieniadz-i-przewrot-cen-w-xvi-i-xvii-wieku-w-polsce/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/jak-nakrecic-bombe/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/okraina-krolestwa-polskiego-krach-koncepcji-miedzymorza/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/czerwiec-polski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/basn-jak-niedzwiedz-socjalizm-i-smierc-tom-i/

 



tagi: propaganda  ukraina  rosja  film  sukces  strategia  technologia  napoleon bonaparte  geniusz 

gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 10:02
47     2836    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Nova @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 10:31

Pytanie na ile te okoliczności rozumie oligarchia Ameryki. Zakładam że rozumie, a to znaczy że tak naprawdę nie chce pokonać Rosji i wojna na Ukrainie to dls nich negocjacje. 

zaloguj się by móc komentować


Wrotycz1 @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 10:56

Mała korekta. Proszę zamienić logarytmów na algorytmów.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 11:16

Napoleon, zwany "bogiem wojny" wprowadził dwie innowacje.

Pierwsza to wyodrebnił artylerie jako osobny rodzaj formacji z oddzielnym dowódcą. Do Napoleona artylerzyści ze swoimi działami i obsługa byliprzypisani do poszczególnych formacji (pułków). Gdy dany pułk znalazł sie w okrazeniu, albo musiał szybko zmirniac pozycje, to albo działa wpadały w recer neprzyjacierla., albo bywały porzucane przy  szybkim manewrowaniu gdyz nie były wystarczająco mobilne. Często brakowało czasu, aby zagwoździc lufy armat.

Druga innowacja, to Napoleon przed bitwa rozmieszczał bardzo planowo miejsca swojej  artylerii, tak aby mogła ostrzeliwac  pozycje artylerzystów przeciwnika i pierwsze armatnie salwy kierował w ich stronę.  Przede wszystkim chodziło o wybicie obsługi, a armaty bez obsługi były bezużyteczne. Gdy do tego doszło samodzielne zarządzanie własną artylerią, czyli  ich mobilnośc w zależności od ogólnego rozwoju sytuacji na polu bitwy, a nie sytuacji pojedynczych formacji (pułków), decydowało  to o przewadze koncepcji Napoleona. Ale jak to bywa z innowacjami, przeciwnicy szybko je naśladują , a również staraja sie ulepszyć..

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 12:29

Fuche - szef tajnych służb za Napoleona. Wsławił sie tym, że dał się nabrać na angielską prowokację i zabito króla Bawarii, po ktorym to zabójstwie Napoleon miał powiedzieć "To nie zbrodnia. To coś gorszego. To błąd". 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 10 grudnia 2023 11:16
10 grudnia 2023 12:32

Wprowadził jeszcze trzecią "inowację". Armia poruszała się szybko, bo nie targała za sobą służb aprowizacyjnych. Całe jedzenie zapewniała ludność na drodze przemarszu armii, co kończyło się nawet śmiercia głodową tych pechowców, bo rabowano wszystko, co dało się zjeść.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 12:29
10 grudnia 2023 12:34

Ten Fuche to musiał być niezgroszy idiota

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 10 grudnia 2023 12:34
10 grudnia 2023 12:37

Tak. Ale fani Bonapartego przedstawiają go jako chodzącą doskonałość - wszechwiedzący, ultra-skuteczny itp. brednie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 12:37
10 grudnia 2023 12:41

Fouche - taka jest prawidłowa pisownia...pardon za błąd. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 12:45

A tu w linku są wskazani twórcy genouszu Napoleona:

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Bank_Francji

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 12:37
10 grudnia 2023 12:56

To fani Łysiaka, a nie Bonapartego

zaloguj się by móc komentować



Mathias92 @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 14:45

Napoleon zaprzepaścił jedną z głównych doktryn polityki zagranicznej Francji, stosowanej od xvii wieku - utrzymanie rozdrobnienia politycznego ziem niemieckich.Dodatkowo swoją nieudolną polityką osłabił ważnego sojusznika Francji -Hiszpanię. Wojny napoleońskie były początkiem demontażu hiszpańskiego imperium kolonialnego, głównym zwycięzcą okazała się Wielka Brytania. Napoleon zniweczył też siłę Francji w Ameryce Północnej - sprzedaż Luizjany USA. Jego polityka na wielu polach przyniosła klęskę a jest czczony jako geniusz.Niestety polscy ,,historycy'' zachwycają się romansem Bonapartego z panią Walewską i cały czas utrwalają mit napoleoński.
zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Mathias92 10 grudnia 2023 14:45
10 grudnia 2023 14:47

Jak ktoś na samym początku traci flotę, to jak ma potem konkurować z GB?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Mathias92 10 grudnia 2023 14:45
10 grudnia 2023 14:53

"Napoleon zaprzepaścił jedną z głównych doktryn polityki zagranicznej Francji, stosowanej od xvii wieku - utrzymanie rozdrobnienia politycznego ziem niemieckich."

Mam wrażenie, że taka była jego główna misja/"wybraństwo".

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Nova 10 grudnia 2023 10:31
10 grudnia 2023 14:59

"Pytanie na ile te okoliczności rozumie oligarchia Ameryki. Zakładam że rozumie, a to znaczy że tak naprawdę nie chce pokonać Rosji i wojna na Ukrainie to dls nich negocjacje."

Oni chcą Rosję osłabić.

Powiedział o tym wprost sekretarz Obrony USA, Lloyd Austin. I powiedział to jeszcze w ubiegłym roku, kiedy Ukraińcy odnosili spore sukcesy.

Kwestią otwartą pozostaje pytanie do jakiego stopnia chcą osłabić Rosję.

Być może wkrótce to się wyjaśni, Senat USA zablokował właśnie pakiet pomocy dla Ukrainy.

Więc wszystkie opcje są możliwe, łącznie z pojawieniem się nowego prezydenta Ukrainy.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Mathias92 10 grudnia 2023 14:45
10 grudnia 2023 15:18

Sprzedaż Luizjany to ucieczka do przodu, czyli wiedział, że bez floty nie utrzyma Luizjany, a wibec tego trzeba ją było spylić wrogowi Anglii. Zresztą Francja wydatnie pomagała USA utrzymać się przy życiu.

Na demontażu Hiszpanii też miało skorzystać USA - i skorzystało. Nie wszyscy to wiedzą, ale dostęp USA do Pacyfiku to sprawa życia albo śmierci dla Jankesów. Tak jak dostęp Rosji do Baltyku i M. Białego.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 12:29
10 grudnia 2023 16:21

A to nie chodzi o księcia Enghien? bo zdaje się, że żadnego Króla Bawarii nie zabito. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Mathias92 10 grudnia 2023 14:45
10 grudnia 2023 16:50

Zapominając przy tym o sumach bajońskich.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 18:14

Napoleon miał ogromne zaplecze technologiczne w chemii, fizyce i matematyce ... Z École Polytechnique w 1804 zrobił szkołę wojskową. Mnie wygląda na to, że jacyś uczynni doradcy a przy okazji szpiedzy skasowali mu sprzyjające okoliczności.

zaloguj się by móc komentować


ArGut @kpiotrzk 10 grudnia 2023 18:31
10 grudnia 2023 20:06

No fajnie ... to są sprzyjające okoliczności z zaplecza technologicznego. Ale dlaczego ... coś nie zatrybiło i się wywróciło a obóz z Napoleon jako twarzą projektu poległ.

Technologiczne kontakty francusko - pruskie ? A może "Ojcowie Założyciele"? Rewolucja 1791 cięła też dziwnie. Po cholerę na ten przykład wycięli - Antoine Lavoisier. I to po jakimś durnym oskarżeniu o machloiki na podatkach/cłach na tytoń. A dziś pierwsza ustawa WIATRAKOWA i 16 MLD dla Simensa <coś_tam_coś_tam_turbiny_wiatrowe> ...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @grudeq 10 grudnia 2023 16:21
10 grudnia 2023 20:20

Tak...dziękuję za poprawkę. Króla Bawarii podejrzewano o udział w próbie obalenia rządów Napoleona przy pomocy tego krewnego rodziny królewskiej. To zabójstwo Napoleon nazwał błędem

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 10 grudnia 2023 20:06
10 grudnia 2023 20:24

Rewolucję robili agenci angielscy. Napoleon to był "błąd" w systemie (a raczej błąd ten wytworzył się po przewrocie termidoriańskim). Anglicy stracili kontrolę bezpośrednią i musieli działać już tylko pośrednio, ale jak widać dość skutecznie. Choć lekko nie było. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 10 grudnia 2023 20:06
10 grudnia 2023 20:33

To samo było z rewolucją bolszewicką. Do czasu panowania Swierdłowa jako nr 1 była ta rewolucja pod kontrolą angielską. Ale od czasu Lenina (wrzesień 1918) w rewolucję wnieszali się Amerykanie i wyparli angielską agenturę. Czystki stalinowskiego w aparacie państwowym (zakłady pracy, administracja, partia, wojsko, milicja, bezpieka, prokuratorzy i sądy) to było dokończenie eliminacji angielskiej agentury. Zakończone w 1938. Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej (bo wojna wybuchła w 1938 - atak Japonii na Chiny...to był początek domina). Od tego czasu wywiad angielski był praktycznie ślepy, gdy idzie o sytuacje w Rosji.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 21:05

To samo było z rewolucją bolszewicką. Do czasu panowania Swierdłowa jako nr 1 była ta rewolucja pod kontrolą angielską. Ale od czasu Lenina (wrzesień 1918) w rewolucję wnieszali się Amerykanie i wyparli angielską agenturę. Czystki stalinowskiego w aparacie państwowym (zakłady pracy, administracja, partia, wojsko, milicja, bezpieka, prokuratorzy i sądy) to było dokończenie eliminacji angielskiej agentury. Zakończone w 1938. Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej (bo wojna wybuchła w 1938 - atak Japonii na Chiny...to był początek domina). Od tego czasu wywiad angielski był praktycznie ślepy, gdy idzie o sytuacje w Rosji.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 21:20

To jest trochę nie znośne.

Dzisiaj z mamą oglądaliśmy w TVP film o Korsyce.

 

Nie jest nam do śmiechu, ale się uśmieliśmy.

 

Oglądaliśmy to dzięki dzięki firmom, które udzielają pożyczek.

na rrrso zero, ale dwa trzysta za dwa tysiące.

 

taka tam okazja na boże narodzenie.

 

promocja

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 21:30

a Code Napoelon ?

 

 

(?)

 

P.S.

wszyscy znają na pamięć.

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @MarekBielany 10 grudnia 2023 21:33
10 grudnia 2023 21:38

co się stało, że się tak rozpisałeś nad swoją miarę?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @stanislaw-orda 10 grudnia 2023 21:38
10 grudnia 2023 21:45

nic nie ...

 

taka była moja odpowiedź, na pytanie koleżanki po czterdziestu latach.

czy jest wszystko w porządku ?

... jest w porządku.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 10 grudnia 2023 21:38
10 grudnia 2023 21:48

Niedziela...święto...odpoczynek...:). Aż chce sie pisać. Nie rozumiem tylko po co te duże odstępy między wierszami? Przecież to nie jest praca magisterska - nie trzeba "rozrzedzać" tekstu..:)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 21:54

Takiego wzmożenia warszawskiej wody mineralnej to nie widziano od dwudziestego piątego lipca tysiąc dziewięćset pięćdziesiąt piątego roku.

 

Gdzieś uchodzi, wędrowanie.

 

:)

achtung

wysokie napięcię.

 

:)

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 10 grudnia 2023 21:54
10 grudnia 2023 21:59

to było po ...

 

p.s.

teraz słucham norweskich pieśni. autorka audycji się ładnie pożegnała.

 

:)

 

PR2

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 10 grudnia 2023 21:59
10 grudnia 2023 22:00

pip pip pip

minęła dzwudziesta druga

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 10 grudnia 2023 22:00
10 grudnia 2023 22:04

polecam, ale już leci

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gabriel-maciejewski
10 grudnia 2023 22:15

nożyce ...

i tu i tam

 

:)

 

na zywo 22:14

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @MarekBielany 10 grudnia 2023 22:15
10 grudnia 2023 22:21

Widzę, że jest Pan-Zagadka w coraz lepszej formie. Czysta forma oznaczać będzie używanie już tylko samych kropek i kresek, czyli przejdzie Pan na ultra-zagadkę, posługując się alfabetem "morsa"....:)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 22:21
10 grudnia 2023 22:30

nie jest letko

 

:)))

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 10 grudnia 2023 22:21
10 grudnia 2023 23:24

to raczej nie z powodu wody mineralnej, tylko innego napoju.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 10 grudnia 2023 23:24
11 grudnia 2023 03:19

"to raczej nie z powodu wody mineralnej, tylko innego napoju."

Myślę panie Stanisławie, że napoje wyskokowe w przypadku pana Marka ne wchodzą w rachubę.

Po prostu to co pali jest za mocne.

Tak to bywa, gdy do towaru dodaje się ciętych paznokci.

Pozdrawiam serdecznie panie Stanisławie i życzę dobrej nocy.

zaloguj się by móc komentować

Nova @ewa-rembikowska 10 grudnia 2023 16:50
11 grudnia 2023 05:44

Gdyby Napoleon (teoretycznie) serio traktował Polaków to po Jenie w 1806 całkowicie do ziemi skadowałby Prusy. Oddając Polakom zabory Pruskie, Austrii Śląsk pozamiatał by po swojemu. Miałby 2 wiernych sojuszników kupionych za nieswoje. Więc tak intencje polityczne wobec Nas miał nieszczere jak i z jego geniuszem politycznym nie było tak super. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Nova 11 grudnia 2023 05:44
11 grudnia 2023 06:48

Związku prusko francuskie były zawsze ważniejsze niż związki francusko polskie

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Nova 11 grudnia 2023 05:44
11 grudnia 2023 07:11

Proszę mi tylko przypomnieć z jakich terenów powstało Księstwo Warszawskie? Bo wydaje mi się, że właśnie z zaboru pruskiego. Do tego troszkę dodano również ziem z III zaboru austriackiego. Nie ruszono tylko terenów zaboru rosyjskiego, bo w tym czasie Rosja walcząc ze Szwecją była jeszcze sojusznikiem Napoleona.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować