-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czy Jarosław Kaczyński jest jak generał Franco?

W istotnych punktach swojej polityki sądzę, że tak, choć fizycznie i mentalnie obaj politycy znacznie się od siebie różnią. Ktoś zapyta, skąd mi się w ogóle dziś z rana samego przyplątały takie myśli? To proste, przeglądając YT, gdzie zwykle wchodzę, by posłuchać wojskowych marszów, znalazłem nagranie Marcha real. Po odsłuchaniu stwierdziłem, że coś mi ono przypomina, a za chwilę już wiedziałem co – czołówkę filmu Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie. Nie mam za dobrego słuchu, ale sądzę, że Penderecki komponując muzykę do tego filmu, skorzystał z melodii królewskiego marsza. Pobrzmiewa ona bowiem tam wyraźnie. No, a od Marcha real do generała Franco już tylko jeden krok.

Jaka była główna misja najbardziej znienawidzonego przez lewicę polityka Europy? To proste, było nią zachowanie Gibraltaru dla Zjednoczonego Królestwa. To zaś oznacza, że wszyscy lewacy, jak kontynent długi i szeroki, zostali przez koronę i jej ludzi w Hiszpanii, wystawieni do tak zwanego wiatru. I do dziś spierają się o nic nie znaczące didaskalia. Jeśli przyjmiemy takie założenie, będziemy musieli również przyjąć, że w Londynie wiedziano o nadchodzącej wojnie, przynajmniej na rok przed jej wybuchem. A Franco dostał w związku z tym wszelkie możliwe gwarancje. Jeśli przyjmiemy i to założenie, a pamiętać musimy, że mocarstwa prowadzą politykę globalną i przez globalne okulary na nią spoglądają, przyjdzie nam się zgodzić, że pakt Ribbentrop- Mołotow został zainicjowany w Hiszpanii. Ludzie myślący kategoriami lokalnymi – jak polscy politycy obozu lewicy lub kosmicznymi jak Jacek Bartosiak, nie są w stanie zauważyć takich zależności, a one są oczywiste. Jeśli bowiem Londyn zagwarantował sobie pozycję na Morzu Śródziemnym i nie pozwolił się z tego morza wypchnąć już w roku 1939, Niemcy musieli szybko opanować północne szlaki, żeby w ogóle móc wypływać na Atlantyk. Tego nie mogli osiągnąć bez porozumienia ze Stalinem. Ujścia wielkich środkowoeuropejskich rzek musiały również należeć do Rzeszy, by można planować okupację kontynentu. Niemcy podejmując taką politykę, nie zdawali sobie zapewne sprawy, że są już na przegranej pozycji, albowiem klucz do wojny został im wyrwany z rąk. Już o tym pisałem, ale jeszcze przypomnę, irytująca obecność agentów gestapo w Hiszpanii, w czasie okupacji Europy miała charakter operetkowy. Panowie ci mogli do znudzenia salutować, stukać obcasami i przebierać się w coraz to ładniejsze mundury. Nie miało to praktycznego znaczenia, albowiem w chwili kiedy zrobiliby coś głupiego, nieprzemyślanego lub lekceważącego lokalną władzę, zostali by wytłuczeni jak karaluchy, bez jednego słowa. Hiszpanie bowiem mieli dwie istotne przewagi – gwarancję na życie dla swojego przywódcy i wygraną wojnę za sobą. Niemcy zaś mieli wyłącznie cholerne kłopoty. Dlaczego Brytyjczycy zdecydowali się na opcję Franco? Bo tylko on dawał gwarancję, że nie ruszy Gibraltaru. Ewentualna wygrana republikanów pociągnęłaby za sobą straszliwe dla Londynu konsekwencje. Republika na pewno – na polecenie Stalina – zajęłaby skałę. Franco zaś dysponował wszystkim atutami, które w dodatku były stale wzmacniane przez bezmyślną politykę rządów republikańskich. Miał wierną armię, popierał go Kościół i większa część społeczeństwa. Chciał także władzy i kupił ją sobie za Gibraltar.

Co nastąpiłoby gdyby wyrwano Gibraltar z rąk korony? Morze Śródziemne stałoby się niemiecko włoskim akwenem, do którego nie miałby dostępu nikt. Hitler dogadałby się ze Stalinem, przekazując mu polskie Kresy i być może Hiszpanię, która byłaby dla ZSRR trudnym do kontrolowania sojusznikiem i pewnie zostałby w pewnym momencie sprzedana za coś bardziej nadającego się do rabunku. Może za Rumunię? Bliski wschód zostałby opanowany przez Niemców jednym ruchem. Podobnie jak północna Afryka. Brytyjczycy mogliby jedynie blokować wyjście niemieckich okrętów na Morze Północne i ładować środki i sprzęt w nie rokującą powodzenia partyzantkę francuską. Nie byłoby żadnej wojny Hitlera ze Stalinem, z powodu granicy na terenach okupowanej Polski, bo kwestia ta jest wtórna w stosunku do kwestii gibraltarskiej. Amerykanie zaś musieliby się głęboko zastanowić nad tym kogo poprzeć w tej rozgrywce. Nie byłby to łatwy wybór. Pewnie zdecydowałaby polityka Hitlera wobec Żydów, ale nie wiadomo kiedy by to nastąpiło i jak by ona w takim układzie wyglądała. Stalin mógłby wytargować jeszcze zwiększenie wpływów w Turcji, a Stambuł zostałby ogłoszony wolnym miastem.

Tak się nie stało, a Niemcy znalazły się na równi pochyłej. Czy ktoś był tego świadom? Pewnie admirałowie, z Canarisem na czele, nie ma bowiem innego powodu, by Canaris służył koronie, jak tylko dogłębne zrozumienie sytuacji jaką stworzyło utrzymanie Gibraltaru rękami „hiszpańskich faszystów”. Taki opis sytuacji skłania nas do zmontowania pewnej hierarchii ważności działań wojennych, czyli do zadania jednego dziwnego pytania. Oto ono – co było ważniejsze dla Londynu – konwoje do Murmańska czy partyzantka w Jugosławii i Grecji? Moim zdaniem to drugie. Kwestia futrowania ZSRR w czasie wojny z Hitlerem została zwalona na Amerykanów. A skoro tak, jakie miejsce w tej hierarchii zajmowała partyzantka polska? Poślednie, to jasne. I my dziś o tym wiemy, ale nie rozumiemy dlaczego to miejsce było poślednie. Otóż ono się wiązało z mniej znaczącymi dla Londynu szlakami morskimi na wschód i północ. Ewentualny sukces Polaków i uniezależnienie ich od Stalina nie dawały koronie żadnych korzyści, wygodniej było dogadać się ze Stalinem. Zdejmowało to bowiem z Brytyjczyków przymus inwestowania i wspierania sojusznika na wschodzie, który czyniłby ich pozycję wobec ZSRR bardzo kłopotliwą. Możemy to sobie dziś wyjaśnić na chłodno i bez emocji.

Czy dziś sytuacja jest inna? Znacząco. Powstaje przekop Mierzei i autostrady na południe. Chyba nie sądzicie, że w transporcie tym, angażującym porty rosyjskie, szwedzkie, niemieckie, i w ogóle wszystkie porty na północy zabraknie miejsca na interesy brytyjskie? Oczywiście, że nie. Celem polityki Londynu, a także pewnie USA, ale moim zdaniem Londynu bardziej, jest pomniejszenie roli Rosji w regionie, albowiem tylko Rosja może – umocniwszy się odpowiednio stawiać jakieś warunki Wielkiej Brytanii. Kraje takie jak Polska, Litwa, Łotwa i Estonia, mogą tylko słuchać i potakiwać. Polska powinna jednak przyjąć jakąś strategię i umocnić swoją pozycję jako sojusznik Londynu. Nie jest dla nas dziś istotne jak się ten sojusz zakończy, chodzi o to, by utrzymać gwarancje dla polskich polityków, które są – w mojej ocenie analogiczne do tych, jakie w roku 1938-39 dostał Franco. Tylko Polska bowiem może zagwarantować uprzywilejowaną pozycję GB na Bałtyku. Oczywiście są jeszcze Niemcy. Wszystkie targi jakie dziś oglądamy, z emigrantami włącznie, z Baltic Pipe, dotyczą relacji w regionie pomiędzy GB, lokalnymi krajami Unii, a Niemcami. Wszystkie histerie na wschodzie zaś wynikają z tego, że Rosjanie chcą utrzymać pozycję i kontrolować Polskę, na równi z Niemcami, swoimi chwilowymi sojusznikami, eliminując z gry Londyn. To się nie uda bez bardzo drastycznych rozstrzygnięć.

Mierzeja jest jak Gibraltar, to jest jasne. Pytanie tylko czy ją utrzymamy i na jakich zasadach. Jarosław Kaczyński zaś jest jak generał Franco. Nie mamy tylko wojny domowej, ale Donald Tusk pracuje nad jej wywołaniem.

A teraz posłuchajcie sobie marsza.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RcLmi8y7V8M&t=42s

 

i czołówki filmu

 

https://www.youtube.com/watch?v=ovnSSa7Vc_4&t=40s



tagi: niemcy  polska  rosja  hiszpania  mierzeja  gibraltar 

gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 08:12
153     6269    23 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 08:41

Końcóweczka notki (bez żartów z mojej strony) jest świetna!

Cytuję:

Mierzeja jest jak Gibraltar, to jest jasne.

Czuję się dowartościowany. :)

Jednak z tym cytatem się nie zgadzam:

Nie mamy tylko wojny domowej, ale Donald Tusk pracuje nad jej wywołaniem.

Chyba, że coś się dzieje "za kulisami" o czym nie wiemy. W tej chwili to najgorszy zawodnik w drużynie przeciwnika. W "harataniu w gałę" Lewandowski jest lepszy. Może tak ma być? Któż to wie, a jeśli wie niech coś napisze. :)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 08:45

Mierzeja jest potrzebna tylko w przypadku braku jakiegoś większego zamieszania na tym terenie. Jeśli się nie uda Londyn wróci do koncepcji wydzielenia Freiestadt Danzig oraz Memelgebiet. Może jeszcze się pobawić w niepodległość Obwodu Kaliningradzkiego. I będzie to wszystko wyglądać z zewnątrz na robotę Niemiec.

Inczej mówiąc przekop Mierzei jest gwarantem integralności terytorialnej Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Litwy i Federacji Rosyjskiej.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 5 listopada 2021 08:45
5 listopada 2021 08:52

Federacji nie, bo ma ona tego pecha, że sięga za daleko na północ. Nie wrócą do żadnych koncepcji, no chyba, że po wojnie domowej

zaloguj się by móc komentować


Pioter @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 08:52
5 listopada 2021 08:54

Niekoniecznie domowej. Baćka coś ostatnio na granicy z Polską i Litwą dokazuje. Może być różnie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 5 listopada 2021 08:54
5 listopada 2021 09:00

To jest właśnie wojna domowa, bo po jej zakończeniu Białorusini mogą stać się domownikami

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 09:02

Ciekawa koncepcja. Kiedys sobie tak myslałem, a propos "alternatywnych scenariuszy dla września'1939" - dlaczego nikt nie rozważa scenariusza: Polska ze Stalinem i Hitlerem przeciwko Anglii? Może był to jedyny rozsądny dla nas scenariusz, a dla Anglii - śmiertelny? Podobnie teraz - zamiast robić za "żydowsko-anglosaski czyrak na pedalskim zadku Europy", to z Kacapem, Hitlerowcem, Kitajcem, północnym Koreańcem i Persem - pokazać wała lichwactwu wszelakiemu? Dla mnie byłby to sojusz "technologia i sprawiedliwość" przeciwko "lichwie , kłamstwu i fałszywie pojętemu miłosierdziu".

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:02
5 listopada 2021 09:06

Oczywiście, mozliwe, ża Kacapu i Hitlerowcu taka koncepcja nie mieści sie w ich łbach.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:02
5 listopada 2021 09:07

Jasne, uważa pan, że Hitler, Stalin i cała reszta wymienionych potencji nie brała kredytu i utrzymywała się z pracy rąk własnych? Taki sojusz był i jest niemożliwy, albowiem dla wymienionych to my jesteśmy sardynkami w puszcze, którą należy otworzyć. Nie rozumie pan tego?

zaloguj się by móc komentować

qwerty @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:02
5 listopada 2021 09:11

political fiction - oderwane od faktów i doktryn wiążących strony

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 09:07
5 listopada 2021 09:13

Rozumiem. Nie jestem tylko pewien, na ile jesteśmy tymi sardynkami, czyli, jak rozumiem, cennym łupem, a na ile właśnie "uwierającym d* wrzodem, który trudno wyciąć". A kredyty są nie tyle na otwieracz do puszek, co na opłacenie zabiegu chirurgicznego.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 09:14

za Gibraltar GB oddałaby wszystko każdemu, to jest być albo nie być dla GB; intencje oraz znaczenie faktów [takze tych pozornie drobnych] daje sie odczytywać po czasie i po dostąpieniu do wiedzy o powiązaniach/celach/mechanizmach/...; - i tą wiedzę masz, pzdr

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 09:07
5 listopada 2021 09:15

A co do kredytów - mozna za kredyt kupić sznur szubieniczny dla kredytodawcy, co postulował tow. Lenin. Więc to nie musi o niczym decydować.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:15
5 listopada 2021 09:16

Towarzysz Lenin tylko tak opowiadał, praktyka dowiodła, że żadnego sznura nie kupił, nikogo nie powiesił, przeciwnie, jemu zrobili kęsim

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 09:18

Emanacja polityczna projektu Północ-Południe, czyli Inicjatywa Trójmorza została moim zdaniem wystawiona na aukcji przez Amerykanów. Niemcy zgłosili prawo pierwokupu. Mam nadzieję, że licytacja jeszcze trwa.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Pioter 5 listopada 2021 08:54
5 listopada 2021 09:20

celem jest wywołanie: kto strzeli pierwszy na obcym terytorium;- i każda ze stron [nie jest to bynajmniej Białoruś, ..] czeka na ta sposobność do podniesienia poziomu konfrontacji, a idzie jak zwykle o zasięgi imperiów; ów PiS jest odbiciem owego PO, z tymi samymi wadami i tym samym obłąkaniem w oczach - no i oczywiscie z poziomem wykształcenia na etapie słuchaczy kursów lektorów KC PZPR - np. operacja upaństwawiania nagrobków na cmentarzach,- poziom wiedzy dot. prawa w RP jak po dwugodzinnym wykładzie lektora Komitetu Powiatowego PZPR, nawet Stalin nie upaństwowił grobów RP

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 09:16
5 listopada 2021 09:20

Owszem, ale, jak sam Pan napisał, tow. Stalin w Hiszpanii nieźle zaczął fikać wobec City (może go kolesie z Wall Street futrowali, ale to inna kwestia). Więc - mozna było fiknąć Londynowi. No, ale, oczywiście, Adolf musiałby w Hiszpanii wystapic po stronie Stalina, a tego lud pracujacy III Rzeszy mógłby nie ogarnąć. Chociaż akurat tutaj - ufałbym w talent dra Goebbelsa i jego pupila Gehlena.

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:02
5 listopada 2021 09:20

Zapytam tak: wierzy Pan w niezależność wszystkich wymienionych bytów od "lichwy, kłamstwa"?

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @IanThomas 5 listopada 2021 09:20
5 listopada 2021 09:24

To tylko etykietki. I na pewno nie zero-jedynkowe. "kontynent" to raczej technologia "materialna" i sprawiedliwość rozumiana jako "nie patyczkowanie się", a "morze" - to raczej "informacja", kamstwa i właśnie lichwa. Jak w Apokalipsie: bestia z lądu (ta od uszkadzania ciała) i bestia z morza (od uszkadzania duszy). ta druga jest ponoć gorsza. I tylko tyle znaczą moje "etykietki".

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @IanThomas 5 listopada 2021 09:18
5 listopada 2021 09:28

Czy coś wiadomo o udziale Chińczyków w tej licytacji?

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @qwerty 5 listopada 2021 09:20
5 listopada 2021 09:41

To niech będzie kontynuacja "political fiction": WYMORDOWANIE, zgodne, przez Białorus i Polske, brytyjskiej agentury na swoim terytorium. I niech Angole kombinuja, co dalej ...

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:24
5 listopada 2021 09:44

O jakich etykietkach Pan pisze? A poza tym przypominam co jest napisane: Behemoth oddawał pokłon Lewiatanowi, jego władzę wykonuje, jemu oddaje pokłon. 

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:28
5 listopada 2021 09:46

To dobre pytanie. Ale oddanie Czerwonym Mandarynom kontroli nad szlakiem Północ-Południe może być zabójcze dla sponsorów.

zaloguj się by móc komentować

olekfara @qwerty 5 listopada 2021 09:20
5 listopada 2021 09:52

następny krok to zrównanie grobów z ziemią, łatwiej i szybciej

zaloguj się by móc komentować

Nova @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 08:53
5 listopada 2021 10:18

Przypuszczam, że W Hiszpanii pod rządami Franco taki Tusk to albo by ze strachu wyjechał z kraju albo by długo nie pochodził na wolności. Nie lubię Kaczyńskiego ale jak pomyśleć że teraz prezydentem mógł by być Trzaskowski a  premierem taki np. Budka to człowieka zimny pot oblewa.

zaloguj się by móc komentować

zkr @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:28
5 listopada 2021 10:18

Polecam najnowszy "Raport WTO" i artykul:

Niewidoczne mocarstwo Chińska aktywność w regionie czarnomorskim

Autorem jest prof. Piotr Mickiewicz z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdanskiego.

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @IanThomas 5 listopada 2021 09:46
5 listopada 2021 10:20

I tylko o to mi chodziło. Kiedyś tę zarazę trzeba unicestwić.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 10:29

Miałem kiedyś popełnić szkic o relacji między szlakiem jedwabnym a drogą morską czyli szlakiem indyjskim. Nie wyszło z przyczyn ode mnie niezależnych, ale co najmniej od najazdu Seldżuków te dwie drogi są we wzajemnej rywalizacji przeradzającej się od czasu do czasu w potężne konflikty zmieniające układ polityczny.

Nie wiem, czasami czy przekop na Mierzei Wiślanej i Via Carpatia nie jest częścią projektu, która ma na celu przeorientowanie łańcucha dostaw z Chin do Indii a stamtąd do globalnych metropolii. Najpewniejszym i najszybszym szlakiem jest ten przez Morze Czerwone a potem w górę do Morza Czarnego. Przypominam, że oprócz Mierzei Wiślanej buduje się olbrzymi kanał mający odetkać Bosfor i przygotowuje się do budowania drugiej nitki kanału sueskiego.

Jeśliby ten plan miałby się uskutecznić to wygeneruje olbrzymi ruch Południe - Północ.

Poza tym o ile dobrze łączę informację i wyciągam poprawne wnioski Elbląg nie jest projektowany jako konkurencja wobec Gdańska ale jako jego uzupełnienie. Zresztą wystarczy zapoznać się parametrami przekopu na Mierzei Wiślanej.

A tutaj notka według mnie powiązana z tymi planami. To była i jest głośna awantura.

https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/na-morzu/piwot-na-atom-australia-ssn/

Proszę popatrzeć na położenie Australii. Wystarczy jeden bezpośredni skok do Indii. A jak się ma okręty podwodne to i Chiny można blokować i drogi morskiej strzec.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 10:20
5 listopada 2021 10:34

zrób to, unicestwij zarazę wszelką

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 10:35

Szacun Gabriel, mocne.

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 10:35

Dlatego Chinom tak potrzebny jest i Afganistan, i port Quadar w Pakistanie. No i Iran.

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 10:39

" Wystarczy jeden bezpośredni skok do Indii."

To jest możliwe logistycznie? Nie potrzebowaliby jakichś baz mniej więcej na wysokości Sumatry?

zaloguj się by móc komentować

zkr @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 10:39

> Elbląg nie jest projektowany jako konkurencja wobec Gdańska ale jako jego uzupełnienie.

Tak, to bedzie tzw. port feederowy.

https://www.gefco.net/en/glossary/definition/feedering-1/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Feeder_(transport)

Jest wiele typow statkow, ktore po poglebieniu toru do 5m wejda do Elblaga.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 10:35
5 listopada 2021 10:41

Przyglądam się panu od dłuższego czasu. Dziś stracił pan cierpliwość. To dość znamienne. 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 10:43

A na południu Polski - Kanał Śląski.

Dodam jeszcze taką zajawkę zwiazaną z zapleczem przekopu na Mierzeji Wislanej cyt." Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie 6 września 2021 roku złożyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sprzeciw wobec decyzji Ministra Klimatu i Środowiska [Pan Michał Kurtka - został już odwołany] ws. Siarzewa, która uchyla decyzję środowiskową dla budowy nowego stopnia wodnego na Wiśle. Po rozpatrzeniu sprawy, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Ministra Klimatu i Środowiska."

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @olekfara 5 listopada 2021 09:52
5 listopada 2021 10:48

deweloperzy już czekaja w kolejce

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Kuldahrus 5 listopada 2021 10:39
5 listopada 2021 10:50

Stukałem o atomowych okrętach podwodnych. Australia dokonuje nieoczekiwanej reorientacji i decyduje się na nie. Korona już "zgłosiła chęć" transferu technologii. Atomowe okręty podwodne są przystosowane do globalnej eksploracji oceanów. Teoretycznie gada się o Pacyfiku ... ale przecież te okręty po torach nie jeżdżą prawda?

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @mniszysko 5 listopada 2021 10:50
5 listopada 2021 10:53

Przy okazji Francuzi zostali wyproszeni z tego interesu i zatrzaśnięto przed nimi drzwi. Do tej pory ostro iskrzy na linii Paryż - Londyn.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 10:56

Istotnie znajdujemy się w kluczowym momencie i największe zagrożenie płynie jak zwykle u nas ze strony rodzimej targowicy. Koncept międzymorza wbrew pozorom może być interesujący dla wszystkich większych graczy. Pytanie kto na tym miedzymorzu będzie spijał śmietankę. Wbrew  pozorom kluczowe są Chiny, których nie widać specjalnie ale to tylko pozory.  Jeżeli nie damy się zdestabilizować to może się uda wykopać i okopać nasz grajdołek.  PE z szaleństwem energetycznym to albo koncepcja wywalenia w powietrze unii jako zbyt drogiej złotej kanapy dla darmozjadów albo element walki o to gdzie ulokowane zostaną niektóre firmy produkcyjne wycofane z Chin. Cena prądu jest tu kluczowa.  Jest to test na ile Polska da się złamać i czy wtedy można ją czymś zastąpić. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 10:58

takze jestem zdania, że "Kaczyński" (czyli opcja anglosaska) otrzymała jakiegos rodzaju gwarancje i desperacka kontrakcja Tuska nie powiedzie się. Dla USA lepszym wariantem jest istnienie  klina blokującego kondominium  niemiecko-rosyjskie na polskimterytorium, czyli  teren Polski  jako dywanik pod nogi dla Niemiec i Rosji, co automatycznie zapewniłyby rządy  pensjonerów na berlińskim żołdzie.

zaloguj się by móc komentować

zkr @zkr 5 listopada 2021 10:39
5 listopada 2021 10:59

P.S. " W 2014 roku port morski w Elblągu obsłużył 358,6 tys. ton ładunków, co oznacza roczny wzrost o 27%."

https://www.powiat.elblag.pl/pliki/AF_Strategia_Port_Elbl%C4%85g_FINAL_Format.pdf

W 2013 byl czwartym portem w Polsce jesli chodzi o wielkosc przeladunkow, w 2014 pewnie tez. Czyli nawet przed poglebieniem toru wodnego dosc dobrze funkcjonowal jako port (jednym ze statkow, ktore moga obecnie plywac po akwenie to M/V Tanais, stojacy w Elblagu, o maksymalnym zanurzeniu 2,7m).

zaloguj się by móc komentować

onyx @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 09:00
5 listopada 2021 11:19

Info z wczoraj, Łukaszenko podpisał jakiś pakt z Putinem o zacieśnianiu więzi jeszcze bardziej.

https://twitter.com/labuszewska/status/1456282480974213131?t=Byk_aywFDmYdqvoX4wJzAw&s=19

zaloguj się by móc komentować

zkr @stanislaw-orda 5 listopada 2021 10:58
5 listopada 2021 11:24

Az taka sprzecznosc interesow miedzy GB i USA?

zaloguj się by móc komentować


Pioter @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 11:33

Tę rywalizację widać już w trakcie wojen pomiędzy Scytami a Persami przed naszą erą.

zaloguj się by móc komentować

Peiper @dziadek-gpgpu 5 listopada 2021 09:41
5 listopada 2021 11:44

W czasie przygotowani do tego typu imprezy dojdzie do "przewrotu patriotycznych oficerów i obalenia faszystowskiego rządu" jak w Jugosławiii w 1941 roku.

zaloguj się by móc komentować

Peiper @stanislaw-orda 5 listopada 2021 10:58
5 listopada 2021 12:00

Jak swego czasu pisał Gospodarz gwarancje zawsze można unieważnić.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Pioter 5 listopada 2021 11:33
5 listopada 2021 12:02

Zawsze twierdziłem, że wielkim plusem SN jest to, że można głośno myśleć albo inaczej myśleć stukając w klawiaturę. Inni, którzy nas czytają też myślą i albo dopowiadają albo korygują.

Wielkie dzięki za tę uwagę!

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Peiper 5 listopada 2021 12:00
5 listopada 2021 12:03

Oczywiście. Ale unieważnia się je, kiedy albo interes się nie opłaca albo pojawia się lepszy konkurencyjny interes. Nie robi się tego z powodu niskiego ciśnienia albo źle przespanej nocy ...

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @Pioter 5 listopada 2021 08:54
5 listopada 2021 12:16

"Baćka coś ostatnio na granicy z Polską i Litwą dokazuje. Może być różnie."

Zawsze może być "różnie". Ale kluczowy był początek - czyli bardzo szybka reakcja Polski. Natychmiast wysłano tam dodatkowe 800 funkcjonariuszy SG, a kilka dni później 1500 WOT. Potem już kolejne siły, razem z elementami sił operacyjnych i ciężkiego sprzętu. Obecnie jest tam ok. 10 tys. żołnierzy RP. Zbudowano b. szybko płot z drutem kolczastym. Ale kluczowe były pierwsze dni. Tu bardzo sprawdziły się odziały WOT. To jest lekka piechota, którą szybko można zmobilizować i przerzucić. Do tych działań nadała się idealnie. Gdyby w pierwszych 2 tygodniach nie udało się tego zatrzymać, to dziesiątki tysięcy by przechodziły, baćko by kolejne tysiące dosyłał i zatrzymać takiej masy bez strzelania nie udałoby się. A jak wiemy, na strzelanie do migrantów raczej nie byłoby zgody. Baćko przegrał.

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @IanThomas 5 listopada 2021 09:18
5 listopada 2021 12:20

"Niemcy zgłosili prawo pierwokupu. Mam nadzieję, że licytacja jeszcze trwa."

Niemcy już tę licytacje przegrali. Ale oni są uparci i brną w pułapki i przegrane wojny do końca.

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 12:37

Ma Ojciec rację. Przekop Mierzei i tor wodny do Elbląga (już budowany na rzece Elbląg, 10 km), oraz połączenie Elbląga z Via Carpatią poprzez planowaną rozbudowę drogi ekspresową S16. To jest kluczowy odcinek Olsztyn-Mrągowo-Orzysz-Ełk (tam będzie węzeł z Via Carpatią). Odcinek w pobliżu Olsztyna wraz z obwodnicą (25 km) oraz 13 km na zach. od Mrągowa są już gotowe. Kluczowy jest teraz odcinek Mrągowo-Ełk (78 km). Ten etap jest przygotowywany, ma być zakończony w 2025 r. Ale ekofaszysći i agenci już się szykują do protestów.

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @onyx 5 listopada 2021 11:19
5 listopada 2021 12:48

"Info z wczoraj, Łukaszenko podpisał jakiś pakt z Putinem o zacieśnianiu więzi jeszcze bardziej."

Pośrednio dowodzi to, że małą wojenkę z Polską przegrywa. Wcześniej ociagał się z tym porozumieniem z Moskwą. Teraz jest w desperacji, więc szuka opieki (większej niż dotychczas).

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @Peiper 5 listopada 2021 12:00
5 listopada 2021 12:51

"Jak swego czasu pisał Gospodarz gwarancje zawsze można unieważnić."

Ale oznacza to, że nie były to gwarancje, tylko pułapka.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 13:34

>>> Wszystkie histerie na wschodzie zaś wynikają z tego, że Rosjanie chcą utrzymać pozycję i kontrolować Polskę, na równi z Niemcami, swoimi chwilowymi sojusznikami, eliminując z gry Londyn. <<<

Mnie zaś nurtuje jedna kwestia odkąd zaczęły się te histerie na białoruskiej ścianie. Które pytanie jest właściwe?

1) Z kim dogadał się Putin/Łukaszenko, aby otrzymać pozwolenie na werbowanie imigrantów z Iraku?
2) Kto namówił Putina/Łukaszenkę, aby ściągali imigrantów z Iraku?

Jest przecież jasne, że bez zwierzchniej zgody nie mógłby powstać most powietrzny Mińsk - Bagdad.

Mnie przychodzą dwie odpowiedzi. W przypadku pierwszym to Iran, który ma w Iraku bardzo duże wpływy i równie wiele do powiedzenia. Zaś w drugim przypadku to Amerykanie, którzy też wiele w Iraku mogą a już na pewno jest w granicach ich możliwości zablokować most powietrzny Bagdad - Mińsk.

Tak czy siak jesteśmy w fazie przesilenie, ponieważ według mnie jest ścisłą korelacja między zimną wojenką UE (czytaj Niemcy) z nami, awanturą o Turów, histerią na granicy z Białorusią i teraz tą prowokacją Trzaskowskiego o zakazie Marszu Niepodległości.

Mnie to osobiście przypomina sytuację RON'u tuż przed potopem jak wokół granic wybuchały wojny. A to najazd branderburski, a to powstanie kozackie a to wojna z Moskwą a kulminacją tego było wejście Szwedów do kraju i bezlistosna grabież kraju.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 13:45

"Dlaczego Brytyjczycy zdecydowali się na opcję Franco? Bo tylko on dawał gwarancję, że nie ruszy Gibraltaru."

I dlatego Hitler podczas spotkania z Franco gadał z nim chyba z pół dnia, chcąc wciągnąć go do wojny, ale Generalissimo był niewzruszony jak skała.

Niemcy chcieli zająć Gibraltar, ale nie mogli tego zrobić bez zgody i współpracy Hiszpanów.

Nawet taka miernota jak Ribbentrop rozumiała znaczenie Gibraltaru, dlatego po spotkaniu "...pędził za Hitlerem przez całe Niemcy, klnąc w żywy kamień tego niewdzięcznego tchórza Franco, który wszystko nam zawdzięczał, a teraz nie chce nam pomóc..." - cytat z pracy Alana Bullocka "Hitler. Studium tyranii."

zaloguj się by móc komentować

IanThomas @Henryk-W 5 listopada 2021 12:20
5 listopada 2021 14:10

Na jakiej podstawie formułuje Pan taki wniosek?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @zkr 5 listopada 2021 11:24
5 listopada 2021 14:14

nie dostrzegam żadnej sprzeczności

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 14:17

"Oto ono – co było ważniejsze dla Londynu – konwoje do Murmańska czy partyzantka w Jugosławii i Grecji? Moim zdaniem to drugie. Kwestia futrowania ZSRR w czasie wojny z Hitlerem została zwalona na Amerykanów. A skoro tak, jakie miejsce w tej hierarchii zajmowała partyzantka polska? Poślednie, to jasne."

 

Pomoc jaką otrzymywała AK od Anglików była śladowa w porównaniu do ilości broni zrzucanej dla Jugosłowian i Greków.

Jeden z polskich oficerów z Londynu wspominał po wojnie, że widział na biurku Anglika odpowiedzialnego za organizację zrzutów dla AK notatkę o znamiennej treści:

"jeszcze nie wynaleziono karabinu maszynowego który strzelałby tylko do Niemców".

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Peiper 5 listopada 2021 12:00
5 listopada 2021 14:18

Owszem, podobnie jak zawsze można je prolongować.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @mniszysko 5 listopada 2021 13:34
5 listopada 2021 14:49

i wczesniejsze komenty,

 

....i bezlistosna grabież kraju.

nie od rzeczy będzie...

W sierpniu 1914 r. Max Bodenheimer zgłosił władzom niemieckim koncepcję utworzenia państwa, obejmującego swym zasięgiem przeważające obszary Polski przedrozbiorowej. Leżąca między Bałtykiem a Morzem Czarnym Federacja miała stanowić państwo buforowe między Niemcami a Rosją. Choć teoretycznie wszystkie grupy etniczne Federacji miały mieć zapewnioną autonomię, Bodenheimer dodał, iż Polacy (8 milionów) mieli być „zrównoważeni” przez inne narody – Ukraińców (4 miliony), Białorusinów (4 miliony) oraz LitwinówŁotyszów i Estończyków (3,5 miliona). Żydzi (6 milionów) oraz Niemcy (1,8 miliona) mieli mieć głos rozstrzygający („przechylać szale wagi”)[2].

Bodenheim zyskał początkowo poparcie grupy działaczy syjonistycznych w Berlinie i założył z nimi 17 sierpnia 1914 Komitet Wyzwolenia Żydów Rosyjskich (Komitee zur Befreiung der russischen Juden)[3].

Inicjatywa spotkała się początkowo z dobrym przyjęciem ze strony władz w Berlinie, wkrótce jednak okazało się, że Niemcy nie podchodzą do propozycji poważnie. Od Ministerstwa Spraw Zagranicznych kontakty z Bodenheimerem przejął Sztab Generalny i referent polityczny do spraw wschodnich Bogdan Hutten-Czapski, który miał za zadanie wspomaganie ewentualnego powstania antyrosyjskiego. Bez porozumienia z Bodenheimerem Hutten-Czapski przygotował ulotki wzywające Żydów zaboru rosyjskiego do powstania przeciw Rosjanom[4]. Koncepcja ostatecznie nie uzyskała poparcia Niemiec, które były bardziej zainteresowane utworzeniem w regionie marionetkowych państw pod zarządem czysto niemieckim (zob. Mitteleuropa).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Federacja_Wschodnioeuropejska

 

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 5 listopada 2021 14:49
5 listopada 2021 14:52

Odnotowałem w historii najnowszej  pięć prób jej realizacji .Dwie nie wyszły poza projekty (Federacja Wschodnioeuropejska z 1914 roku autorstwa  Żyda Maxa  Bodenheimera  i „państwo polsko-żydowskie” z 1919 roku wedle pomysłu Żyda, posła tymczasowej Rady  Narodowej Żydowskiej do Sejmu Ustawodawczego, Izaaka Grunbauma),  trzy  weszły w fazę realizacyjną (rządy Bermana, Minca i Zambrowskiego  w latach 1945 -56, z pewną kontynuacją aż do roku 1968; „okrągły stół” i rząd Mazowieckiego/Kiszczaka; wreszcie faza obecna na gruncie żydowskich żądań „przedsiębiorstwa holocaust” zza Oceanu). Nawiasem mówiąc- syn  tego Grunbauma, Eliezar Grunbaum, był kapo w Auchwitz…

http://marianmiszalski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=574&Itemid=10

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 15:18

Obawiam sie, ze Naczelnik nie dorasta generalowi do piet. Usa maja wojsko w Polsce. Do tego kupilismy od nich 250 czolgow za kwoty dzieki ktorym 500 + czy niskie podatki czy niskie ceny akcyz na paliwo czy gaz nie bylyby problemem. Usa nie pomaga nam w ochronie granic mimo, ze jestesmy w nato. Malo tego w kongresie urzadzaja jakies szopki pod publiczke. Biden popiera migrantow. Putin ma doswiadczenie w wojnie hybrydowej. Usa pozwolily Niemcom i Rosji na rurke z gazem. I zaraz po podpisaniu tej umowy ns2 zaczal sie balagan na granicy. Wczesniej Lukaszenka mowil, ze zachod oferowal 1 mld lapowki dla niego za dolaczenie do covidowej paranoi. Pan L jak widac gra ze wszystkimi. Za najazd migrantow na Europe odpowiedzialne jest UE i Nato - czyli Usa. Jak zawsze nasze sojusze sa nic nie warte. A to co sie dzieje na granicy z polska wcale nie musi byc insprowane przez Ruskich - Ruscy moga byc tylko wykonwca jakiegos dealu majacego na celu oslabienie Polski.  A kto jest prawdziwym rozgrywajacym? Usrael oczywiscie.

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @mniszysko 5 listopada 2021 13:34
5 listopada 2021 15:31

Nie wiem z kim dogadał się Łukaszenka. Przypuszczam, jednak że to robota Chin. Oni najwięcej na tym skorzystają. Zablokują, przynajmniej częściowo Niemców i UE w ich aspiracjach do przejęcia części rosyjskich aktywów. Destabilizują UE. Jednocześnie przejmą niepodległościowe nastroje na Białorusi, za parę lat, a może nawet jakieś frakcje w obecnym reżimie. Rosję mieliby z dwóch stron jak ich podopieczni na Białorusi przejmą władzę. Po przewrocie stowarzyszą Białoruś z UE i przerzucą tam część produkcji na UE, by skrócić drogę. Robota na 30 lat ale warto. Łukaszenka może do ich banków przerzucić swoją kasę i jego ludzie też. Ciekawe tylko czyimi rękami to jest robione i czy już nie widać jakiejś fastrygi. Jeśli na Ukrainie mają podobno 5% gruntów ornych, to dlaczego mieliby nie inwestować u sąsiada.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @mniszysko 5 listopada 2021 13:34
5 listopada 2021 15:31

Mam przeczucie, że te "zezwolenia" dla Putina/ Łukaszenki załatwiła u Bidena Madame Merkel w pakiecie z zezwoleniem dla Niemców/Rosji na dokończenie Nord Stream 2. A to wszystko w odwecie za Mierzeję, rurę z Norwegii i kontrlotnisko CPK. Plus za zablokowanie "uchodźców" w 2015 r. , kiedy to pierwotny plan przewidywał przerzucenie do Polen znacznej części tych, co to byli "wilkommen".

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @K-Bedryczko 5 listopada 2021 10:35
5 listopada 2021 15:48

Zgadzam się z moim przedmówcą. I oszczędne jak polityka Londynu.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @pink-panther 5 listopada 2021 15:31
5 listopada 2021 16:18

Jesli ktos mial zludzenia, ze ns2 nie powstanie (Trump/Kaczynski) zycie go zweryfikowalo. Orban gdy okazalo sie, ze na Usa nie ma co liczyc tak jak na Israel po wymianie ekip rzadzacych na lewactwo totalne,  rozpoczal budowe chinskiego uniwersytetu, a surowce ciagnie z Rosji. Kaczynski? Gdzie w tym wszystikim jest wielki strateg z mamusia TW? W glebokiej. A my z nim....

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @Pioter 5 listopada 2021 08:45
5 listopada 2021 16:30

"inaczej mówiąc przekop Mierzei jest gwarantem integralności terytorialnej Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Litwy i Federacji Rosyjskiej. "

" Mierzeja jest jak Gibraltar, to jest jasne. "

" Powstaje przekop Mierzei i autostrady na południe. "

Czy ktoś z komentujących widział kiedyś mapę naszej części Europy? W szczególności śródlądowych dróg wodnych? Albo choć konterowiec na żywo?

Przekop mierzei nie ma żadnego znaczenia strategicznego. Przecież wszystko to samo co wpływa w Wisłę przekopem może wpływąć ujściem Wisły, które notabene jest granicą dzisiejszego Gdańska i gmin ościennych. A jakby komuś się śniła mapa sprzed 1939 to przekop mierzei leży na terytorium Wolnego Miasta Gdańska (niemieckiego) https://www.danzig-online.pl/assets/images/map-2000x1574.jpg

Przekop to Radom Intergaliactical Spaceport dla Elblągla i tyle. Plus pstryczek w nos Rosjanom. Jak ktoś ma wolny kapitał, może kupić daczę pod Elblągiem, ceny nieruchomości po otwarciu mierzei wzrostną.

Znaczenie strategiczne tego przekopu to 0 (słownie zero).

Tu jest mapa dróg wodnych Europy: https://unece.org/DAM/trans/main/sc3/AGN_map_2018.pdf

Droga (de facto chyba tylko dla kajaków na dziś między Polską a Białorusią) Bałtyk - Wisła - Bug - Prypeć - Dniepr - Morze Czarne wymaga ogromnych nakładów i taniej byłoby wybudować kanał Odra - Morawa i połączyć nas z dorzeczem Dunaju (ale to chyba jest wyjęte z jurysdykcji Korony przez wzgląd na bliskość Austrii).

Owszem autostrady Płn-Płd istotnie zmieniają równanie handlu w tej części Europy, mniej ViaCarpatia a bardziej A1 ktora kończy się przy największym kontenerowym porcie na Bałtyku: DCT, który jest własnością na dziś Australiczyków :) https://en.wikipedia.org/wiki/Macquarie_Group  

Plus rzeczywiscie rząd bierze się za rewitalizacje transgranicznych linii kolejowych ze Słowacją.

Ale mierzeja?
 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @pink-panther 5 listopada 2021 15:31
5 listopada 2021 16:32

o i to są ważne rzeczy: Gazoport, rura z Norwegii, CPK (choć nie jest aż tak ważne jak Bartosiak & Braun to malują).

A nie mierzeja.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @mniszysko 5 listopada 2021 13:34
5 listopada 2021 16:39

Putin dał zielone światło Łukaszence. A "dał nam przykład Erdogano jak uchodźców ściągać mamy" To chyba oczywiste.

Bardziej mnie zaskakuje jak powściągliwe (w porównawaniu z 2015) są media i politycy Zachodni. Generalnie serwisy typu politico.eu pisuja z Brukselii "no dobrze że Polacy jakoś tych uchodźców spychają tyle żeby nie robić tego ostentaycjnie" jedynie ludzie o polskobrzmiących nazwiskach pisują w tam, że to nazism i koniec świata.

" Tak czy siak jesteśmy w fazie przesilenie, ponieważ według mnie jest ścisłą korelacja między zimną wojenką UE (czytaj Niemcy) z nami, awanturą o Turów, histerią na granicy z Białorusią i teraz tą prowokacją Trzaskowskiego o zakazie Marszu Niepodległości. "

Trzaskowski & Gronkiewicz robili takie cyrki z marszem co roku od 2010. To jest już dziś "stały fragment gry" i o niczym nie świadczy.

Ale rzeczywiście zbliża sie przesilenie ale po zupełnie innych liniach: Covidowa inflacja i ceny energii, gazu (jak to mówi Putin "Rosja nigdy nie gra gazem politycznie, a kto twierdzi inaczej będzie miał zimne kaloryfery") zaczynają mocno palić pod krzesłami w zasadzie wszystkich państwach EU, a najbardziej we Włoszech i Francji. Można wszystko zwalić na Polaków (jak czynią brukselczycy) ale to nie rozwiąze problemu cen i zaczyna się "ucieczka do przodu"

Są fajne badania pokazujące, że przez covidowe lockdowny nawet młodym się znudziło "poświęcanie konsumpcji na rzecz klimatu". Stąd zaraz sie może cały Green Deal i wszystko wykoleić.

 

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @Pioter 5 listopada 2021 11:30
5 listopada 2021 16:40

Pamiętałem o tym, ale myślałem, że to za daleko.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
5 listopada 2021 16:43


"Nie wiem, czasami czy przekop na Mierzei Wiślanej i Via Carpatia nie jest częścią projektu, która ma na celu przeorientowanie łańcucha dostaw z Chin do Indii a stamtąd do globalnych metropolii. Najpewniejszym i najszybszym szlakiem jest ten przez Morze Czerwone a potem w górę do Morza Czarnego. Przypominam, że oprócz Mierzei Wiślanej buduje się olbrzymi kanał mający odetkać Bosfor i przygotowuje się do budowania drugiej nitki kanału sueskiego."

"Ma Ojciec rację. Przekop Mierzei i tor wodny do Elbląga (już budowany na rzece Elbląg, 10 km), oraz połączenie Elbląga z Via Carpatią poprzez planowaną rozbudowę drogi ekspresową S16. To jest kluczowy odcinek Olsztyn-Mrągowo-Orzysz-Ełk (tam będzie węzeł z Via Carpatią). Odcinek w pobliżu Olsztyna wraz z obwodnicą (25 km) oraz 13 km na zach. od Mrągowa są już gotowe. Kluczowy jest teraz odcinek Mrągowo-Ełk (78 km). Ten etap jest przygotowywany, ma być zakończony w 2025 r. Ale ekofaszysći i agenci już się szykują do protestów."

Tak, ale to raczej na linii Deepwater Containter Terminal Gdańsk - (koleją) - przez przełęcz Łupkowską (rewitalizowana ostantio). Elbląg i mierzeja to didaskalia.  Przekop jest za płytki. Natomiast DCT będzie rozbudowywany: https://container-mag.com/2021/07/27/dct-gdansk-wins-concession-for-new-gdansk-container-terminal/

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @ThePazzo 5 listopada 2021 16:18
5 listopada 2021 16:57

Sprawy dzieją się bardzo szybko, zatem trudno mi powiedzieć, czy Naczelnik już się "ogarnął" z jednostronnej wiary i miłości do USA. Które padły wizerunkowo na kolana latem w Afganistanie. A wewnątrz mają małą rewolucję październikową w fazie Kiereńskiego i początków Lenina.  Raczej nikt nie miał złudzeń, że NS2 nie powstanie, skoro Merkelowa zorganizowała gigantyczny lobbying dla tej sprawy a pośrednio i dla Putina. Z tym, że wszyscy ci "wielcy" są w sporym "niedoczasie", ponieważ nakręca się coraz wyraźniej śnieżna kula "minusów demograficznych": Rosjanie (etniczni) wymierają  coraz szybciej i Niemcy (etniczni)   wymierają coraz szybciej. Rosja zwija się  terytorialnie i strefy biedy powiększają się błyskawicznie.  Niemcy, wbrew pozorom i tutejszej pro-niemieckiej propagandzie też stoją przed poważnymi ekonomicznymi problemami.  A tymczasem oba państwa chcą skorzystać na słabości dotychczasowego  hegemona i chcą zrealizować swoje marzenia. Te co zawsze.  Dwie wojny światowe były tym marzeniom poświęcone. Do trzech razy sztuka. Nie myślę o wojnie gorącej, ale to co oglądamy  u siebie , to jest taka "wojna zastępcza"  czy raczej "razwiedka bajom" . Na razie bez wyników oczekiwanych, bowiem polski ciemny lud przyjrzał się bliżej możliwościom i talentom PO i jej przystawek w ogólności a wnuczkowi dziadka z Wehrmachtu w szczególności - i uporczywie daje zgodę na rządzenie przez PiS i przystawki. W dodatku od repetowania karabinu w lesie na granicy do wojny otwartej jest bardzo dużo przestrzeni.

A im bardziej nakręca się opcja niemiecka i białoruskie służby na granicy - tym bardziej usztywnia się "nacjonalistycznie" ciemny katolski lud i klaszcze na wieść, że armia ma liczyć 300 tysięcy sołdatów. Wreszcie. Mam nadzieję, że wreszcie obecna ekipa się usztywni a nie będzie nas zapewniać, że nie oddadzą ani guzika od munduru a po cichu zgodzą się na wszystkie warunki wroga.  Bo wtedy to ekipa będzie w niebezpieczeństwie z obu stron. Wróg zewnętrzny mimo wszelkich ustępstw nie planuje żadnych kompromisów tylko bezwarunkowe poddanie. Stąd to wycie w kraju i zagranicą.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @koncereyra 5 listopada 2021 16:43
5 listopada 2021 17:38

Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie twierdził, że przekop na Mierzei jest to inwestycja tej samej klasy co np. budowanie nowego kanału do Morza Czarnego czy drugiej nitki kanału sueskiego. Napisałem, że prawdopodobnie jest częścią większego projektu, to raz i w dalszej dyskusji wyraźnie piszemy, że jest w funkcji do Gdańska i tamtejszej infrastruktury. Dla nas jest ważny też i z tego powodu, że zwyczajnie uniezależnia nas od zgody Moskali i pozwala lepiej gospodarczo wykorzystywać Zalew Wiślany.

Myślę, że większość dyskutantów tutaj ma świadomość, że przekop będzie jedną z nitek wychodzących z Gdańska, żeby ruch tam generowany się nie zadławił. Więc nie wiem, o co idzie to halo...
Właśnie czytając pańskie uzupełnienia i łącząc je z przekopem widać według mnie wyraźnie jak wielkie obroty są przewidywane, skoro uruchamia się takie projekty.

Zresztą, skoro to jest taka sobie inwestycyjka, to po co jest generowany ten wielki szum wokół przekopu i próbuje się go na wszelkie sposoby zastopować?

To byłoby tyle.

zaloguj się by móc komentować

Paris @koncereyra 5 listopada 2021 16:39
5 listopada 2021 17:41

Pardon,...

...  ze  sie  wcinam,  ale  dla  nas  w  Polsce  czy  tez  Europejczykow  "kto  komu  dal  zielone  swiatlo"  -  to  jest  BEZ  ZNACZENIA  !!!  Caly  internet  francuski  wie,  ze  ten  caly  "zielony  lad"  to  LIPA...  tak  samo  jak  to  ZOMBI  Lunijne  !!!   A  wszystkie  SZUJNIE  MERDIALNE  klamaly,  klamia  i  klamac  beda  !!!

WAZNE  sa  natomiast  KOSMICZNE  CENY  -  dzis  z  d**y  wziete  za  WEGIEL,  GAZ,  GROSZEK  EKOLOGICZNY  !!!   Wlasnie  kupilismy  dzis  3  tony  wegla  po  1400  zeta  za  tone,  czyli  za  4200  zlotych  !!!   Tona  groszku  to  kwestia  1800-2200  zeta  za  tone,...  butla  gazu  11  kg  juz  kosztuje  u  mnie  80  zeta,  a  jeszcze  tydzien  temu  byla  za  70  zeta...

...  znajomy  mi  opowiada,  ze  ogrzewa  cala  swoja  posesje  gazem,  piec  ustawiony  jest  na  max.,  a  temperatura  jest  16°C  !!!   Na  dole  zaczyna  mu  sie  wpier**lac  do  chalupy  GRZYB  !!!  Dostarczany  jest  jakis  badziewiasty  gaz...

...  moj  znajomy  i  ja  RZYGAMY  juz  tym  detym  przekopem  i  ta  cala  karpatia...  Kaczynskiego  -  tym  razem  -  litosciwie  przemilcze  

zaloguj się by móc komentować

an24 @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 18:00

Obawiam się, że postawienie na Londyn, to popełnienie samobójstwa.
Niemcy dostały wolną rękę w Europie Środkowo-Wschodniej od USA. Natomiast USA chce Rosją balansować Chiny. Starata Afganistanu powoduje, że bepośredni z Chin poprzez Iran można wyjść bezpośrednio na Liban (kontrolowanym przez Iran, tak samo jak Irak - tam gdzie są Szyici - ale szyici do Mińska nie przylatują, tylko Kurdowie) a z Bejrutu na Pireus itd. Czyli mijamy cały Indo-Pacyfik. Oznacza to, że przy takiej technologi kolejowej - towar z Chin w kilka dni jest w Pireusie. Musi być spokój w Afganistanie. 
Nic dziś nie da się zrobić bez Chin. Cały świat dominacji amerykańskiej maży aby mógł tylko - razem łącznie - nadąrzyć za Chinami. 
Proponuję patrzeć narzędziami danymi przez oświecenie (czyli wizjami państwa) z punktu świata.  
Bodaj Anne Applebaum swego czasu powiedziała czy napisała (nie pamiętam), że będziemy walczyć o niepodległość Rosji. 
Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Paris @pink-panther 5 listopada 2021 16:57
5 listopada 2021 18:02

Nie  sadze,  Pani  Panther'o,...

...  aby  "naczelnik"  ogarnal  sie  z  "milosci",  patologicznej  milosci  do  "wielkiego  brata",  a  wnioskuje  to  po  licznych  wizytacjach  OSZUSTA  SMOLENSKIEGO  Sakiewicza  za  Wielka  Woda...  albo  detych  i  prymitywnych  "projektach"  klubow  gapol'a...  to  jest  taka  ZENUA,  ze  szkoda  nawet  o  tym  wspominac  !!!

zaloguj się by móc komentować

onyx @mniszysko 5 listopada 2021 17:38
5 listopada 2021 18:20

Ten szum od początku był i jest tylko szumem i nikt na poważnie nawet palcem nie kiwnął by to zastopować. Żaden ekologista do drzewa się nie przypinał nikt się nie kładł pod maszyny, nie przyklejał do ogrodzeń. To protest wirtualny podczas gdy robota przy przekopie idzie wprost wzorcowo jak na nasze możliwości. W tym czasie udało się jeszcze wdrożyć kolejne duże projekty, które do tej pory były "niemożliwe".

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 18:24

Ciekawe, czy tak będzie też w Polsce, po latach, jak teraz w Hiszpanii, gdzie świętymi zostają księża mordowani masowo w czasie wojny domowej przez lewactwo tylko za to, że byli księżmi, katolikami. A ilu Hiszpanów, anonimowych, dało podobne świadectwo i za to zostali zabici. Zabawy polityczne wielkich. Giniemy realnie my.

Dzisiaj nie trzeba takich wojen. Wystarczy LGBT, zmiana klimatu i pandemia, czyli pandemia",

______

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 18:31

A Jaroslaw Kaczyński? Drugi Edward Gierek, to może tak ☺

_____

zaloguj się by móc komentować

MZ @qwerty 5 listopada 2021 09:20
5 listopada 2021 19:13

A może to pierwszy krok do likwidacji cmentarzy i sprzedazy terenów ,przecież to znakomite lokalizacjie.W państwie "króla Ubu" już mnie nic nie zaskoczy.

zaloguj się by móc komentować

MZ @MZ 5 listopada 2021 19:13
5 listopada 2021 19:21

Nie doczytałem,wątek już rozwinięty.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @mniszysko 5 listopada 2021 17:38
5 listopada 2021 19:46

"Zresztą, skoro to jest taka sobie inwestycyjka, to po co jest generowany ten wielki szum wokół przekopu i próbuje się go na wszelkie sposoby zastopować?"

To akurat bardzo proste. Przekop to jedyna rzecz z wielkich projektów infrastrukturalnych PiS który zostanie otwarty w tej kadencji. A z drugiej strony ruskie trolle opozycji dostają na jego widok wścieklizny, więc łatwo go pompować medialnie i łatwo przedstawić jako sukces. 

Via Carpatia jak dobrze pójdzie (wątpie) będzie oddana w 2025, CPK w 2027-2030 to na razie wygląda na kompletną mrzonkę. 

PS Przepraszam za złośliwe czepianie się wcześniej, ale zupełnie nie rozumiem dlaczego na tym skądiąd rozsądnym blogu gdzie można się wiele dowiedzieć wszyscy opisują ten przekop jakby on coś znaczył strategicznie. 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @an24 5 listopada 2021 18:00
5 listopada 2021 19:49

Nitka jedwabnego szlaku przez Afganistan, Iran, Turcję (Van) do Pireusu wygląda fajnie, ale to taka pieśń przyszłości jak Kanał Odra-Dunaj. To jest infrastrukturalnie mocno przereklamowane. Jak się policzy ile kontenerów płynie statkiem, ile statków płynie przez Suez, to wszystkie planowane linie N-S to kropla w morzu. Owszem, może kiedyś będą pociągi szły kilka dni i zastąpi to transport lotniczy, ale wolumen handlu morskiego to jest inny rząd wielkości

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @Paris 5 listopada 2021 17:41
5 listopada 2021 19:51

<< Caly  internet  francuski  wie,  ze  ten  caly  "zielony  lad"  to  LIPA... >>

tak właśnie jest, cyrk covidowy (wbrew?) intencjom zamiast być jakimś wstępem do zorganizowanego totalitaryzmu wypromował warcholstwo na całym świecie. No i "klasa robotnicza" nie ma za miaru dalej za pół darmo zasuwać, stąd te wszystkie deficyty towarowe. A cały System staje na głowie jak to zagłaskać, by się nie zawaliło

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @olekfara 5 listopada 2021 09:52
5 listopada 2021 19:54

no też trochę nie rozumiem po co to upaństwowienie nagrobków (bo teren jest i tak własnością cmentarza i się od niego go dzierżawi - nie zapłaci się, przepada). Pewnie niby po jakieś tam "patriotyczne renowacje" nagrobków, a w praktyce przy jakimś bankructwie RP może okazać się że cmentarze sprzeda się developerom

zaloguj się by móc komentować

smieciu @koncereyra 5 listopada 2021 16:30
5 listopada 2021 19:59

Wreszcie jakiś głos rozsądku...

Tyle gadki o przekopie, szlakach ale ZERO konkretów. Tylko bajanie w oparach chińsko ruskich a nawet indyjskich wpływów. Podczas gdy fakty są dokładnie takie: Znaczenie strategiczne (w sensie obecnej sytacji handlowej itp.)  tego przekopu to 0 (słownie zero).

To droga donikąd. Bo jeśli by ktoś próbował podać konkret, w stylu gdzie niby ma prowadzić, to okazuje się że już istnieją prowadzące tam drogi, koleje czy rzeki.  Natomiast w bezpośreniej okolicy nie ma tam żadnego przemysłu ani nie powstanie. No chyba że ktoś w bardzo głębokiej tajemnicy zaczął już coś tam budować...

To dlatego męczyło mnie to zagdanienie i dlatego jak sądzę wreszcie znalazłem rozwiązanie tej zagadki o czym ostatnio pisałem w tekście A kiedy zburzą mosty...  Przekonacie się jeszcze że mam rację.

Kontynuując wątek z tamtego mojego tekstu warto też zauważyć że przez Mazury, poczynając od Elbląga właśnie, przebiega wododział między zlewiskiem Wisły a innych rzek płynących do Bałtyku. To oznacza że nie ma tam żadnych większych rzek itp. Idealny teren do przeskakiwania doraźnymi wojskowymi konstrukcjami saperskimi.

Piszę o tych płotach i widzę że jednak jest w tym sens. Płoty i bariery się mnożą. Nasza przyszłość to nie szlaki nas łączące ale płoty nas dzielące. Wszystko zmierza w tym kierunku. Wszyscy, którzy myślą starymi kategoriami mocno się przejadą w nowej rzeczywistości...

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Paris 5 listopada 2021 17:41
5 listopada 2021 20:08

W mojej okolicy węgiel podrożał z tysiąca na 1500 za tonę. Nie wiem jakie jest oficjalne wytłumaczenie. Kara za ceodwa, Putin drożej sprzedaje, czy diabli wiedzą co? Ciekawe ile zapłacę w styczniu za gaz.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @koncereyra 5 listopada 2021 19:51
5 listopada 2021 20:12

Tego  WARCHOLSTWA  swiatowego...

...  to  jest  1%...  no,  moze  2%...  przynajmniej  polowa  ludzkosci  -  nie  liczac  dzieci  -  jest  wzglednie  przytomna,  zarowno  we  Francji  jak  i  w  Polsce  !!!

Tylko  "system"  dostal  juz  calkowitego  pier***ca  jak  zaglaskac  ten  SYF,  zeby  TOTO  sie  nie  zawalilo,...

...  ale  TOTO  sie  juz  wali  i  MUSI  SIE  ZAWALIC.

zaloguj się by móc komentować

Paris @koncereyra 5 listopada 2021 19:54
5 listopada 2021 20:16

Nie  moze...

...  tylko  na  200%   tak  bedzie...  wadzunia  zabezpiecza  sobie  koryto  aby  przetrwali  ci  co  majo  przetrwac,  znaczy  sie  "sami  swoi"  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @chlor 5 listopada 2021 20:08
5 listopada 2021 20:44

U  nas  w  Bloniu...

...  jeszcze  w sierpniu  byl  po  800  zl.  Kuzyn  w  Siedlcach  prowadzi  punkt  opalu  i  kiedy  zamawial  wegiel  w  sierpniu  nie  wiedzial  jaka  bedzie  cena,  zreszta  wyjatkowo  dlugo  czekal  na  dostawe  i  jak  ona  sie  pojawila  w  ubieglym  tygodniu  to  z  wrazenia  malo  nie  upadl...  on  sprzedaje  wegiel  tez  po  1500  zlotych.  Powiedzial  tez,  ze  maja  zlikwidowac  groszek  ekologiczny  i  piece  na  ten  groszek,  bo  juz  gdzies  w  jego  stronach  "krzycza"  2500  zeta  za  tone  !!!  A  moja  mama  potwierdzila,  ze  jakis  "spec"  w  RM  -  chyba  we  wtorek  -  mowil,  ze  groszek  i  piece  opalowe  na  groszek  maja  byc  zlikwidowane  !!!

Ludzie  sa  wkurzeni  na  maksa,  a  racjonalnego  wyjasnienia  powodow  tak  skandalicznej  podwyzki  NIET.

Tez  jestem  ciekawa  ile  Pan  zaplaci,  bo  moj  sasiad  co  sie  dopiero  pobudowal  i  na  wiosne  tego  roku  podlaczyl  gaz  -  bo  mialo  byc  tak  tanio  i  ekonomicznie  -  juz  truchleje.  

zaloguj się by móc komentować

Alrus @gabriel-maciejewski 5 listopada 2021 08:53
5 listopada 2021 20:45

Jeśli w sprawie przekopu jako polskiego Gibraltaru, to słusznie.

Kaczyński startował z Elbląga i przekop obiecywał -  być może, że to jest głownym powodem jego powstawania. Ekonomicznie to nie jest jakoś specjalnie zasadna inwestycja, choć można parę plusów wymienić. Militarnie, cóż, jakaś rola w blokowaniu Obwodu Kaliningradzkiego? Dodatkowa nitka transportowa z morza dla uzupełnień lub formowania grupy uderzeniowej?

Politycznie i prestiżowo, to punkt dla Polski, ale też nie jakiś bardzo znaczący. 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @koncereyra 5 listopada 2021 19:46
5 listopada 2021 20:47

Strategiczne towary, to nie zawsze są towary masowe, więc może jedną z opcji jest droga "cicha". Nie kazdy lubi rozgłos, tym bardziej, że jak się patrzy na na infrastrukrurę tego kanału, to oprócz kapitanatu portu (ale gdzie ten port) tam chyba nic więcej nie będzie, a przecież to, jakby nie było  punkt graniczny. Są jeszcze inne opcje, np. wiążące się z pytaniem, po co jeden z największych banków inwestycyjnych świata (z amerykańskich) otworzył swoją filię w Olsztynie, gdzie będzie zatrudniał około tysiąca osób. Są i inne pytania z realu, ale graniczące z fantazy, więc ich nie będę zadawał.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @olekfara 5 listopada 2021 20:47
5 listopada 2021 20:54

Ale dlaczego nie zadawać pytań fantazy? Co niby jest realnego w obecnym świecie? Ja miałem nadzieję że Covid może jakoś otworzy ludzi. Nie będę musiał sam opisywać tych wszystkich absurdów w stylu choćby owego przekopu.

Jeszcze raz przypomnę, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informuje:

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Ani epidemia, ani zima nie zatrzymują tej budowy. Dzięki temu możemy z optymizmem spoglądać na dalszy harmonogram prac.

Co jest takiego strategicznego, w tej budowie, że nawet niewielkie opóźnienia się jej nie imają?

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @mniszysko 5 listopada 2021 17:38
5 listopada 2021 21:16

"Takiej sobie inwestycyjki" pilnuje od strony morza polska marynarka wojenna. 

Port gdański chyba stale się czopuje, gdyż to na gdyńskiej redzie od miesięcy stoi wiele statków  /chwała Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu/. Obserwuję to od dawna, niemal codziennie chodząc na spacery z chartami nad Zatokę.

To taka glossa do Państwa geostrategicznych rozważań.

zaloguj się by móc komentować

an24 @koncereyra 5 listopada 2021 19:49
5 listopada 2021 21:24

Ja nie mówię o nitce przez Turcję, tylko przez Bejrutu. To nie jest odległa kosmiczna odległość, lecz dekady. Po za tym nikt nie powiedział, że pociągi nie będa pietrowe, a po drugie obrót towaru, po trzecie wartość. 
Jak bedziesz czekał kilka lat na np. częsci do samochodu i taki samochód zanim go złożą postoi sobie ze 2 - 3 lata na placu, to co on będzie wart - nie sprzedaż go jako nowego. Natomiast jak pojedzie pociągiem, to będziesz miał za tydzień. Przewóz morski strasznie zdrożał, a to jest uderzenie przez Chiny bezpośrednio w City London i Nowy Jork i giełdy na któryck opiera się UE, które bronią się drukiem dolara, funta, euro i eksportem inflacji m.in. do nas i zarabiając na kursie pomiędzy siłą nabywczą pieniądza a kursem walutowym (Chiny dotychczas w świat eksportowały deflacje, ale to też się zmieniło i też UE, USA, Australi, Wielkiej Brytanii, Kanadzie itd. eksportują inflację).  Jednak jest to kwestia czasu, jak zarówno Londynowi, Nowemu Jorkowi, i Niemcom) - zlikwidują beztroskie drukowanie dla własnych korporacji i państw (to nie pytanie czy, lecz kiedy - wiele wskazuje, że stanie się to już w 2022 r.). 
Dlatego pieniądze z Polskiego Ładu muszą iść w nowoczesną infrastrukturę, technologię a nie do zagranicznych korporacji - bez żadnej gwarancji, że rakiety rosyjskie będą nam latały nad głowami. Stracone lata musimy nadrabiać w ekspresowym tempie, inaczej nas nie będzie. 
Londyn przy odwróceniu wektorów handlu światowego (czyli powrotu z okresu przed odkryć geograficznych) jest na końcu tej nitki - i w zwiazku z tym będzie musiał wymyślić w celach propagandowych (przepraszam - edukacyjnych) nowy PKB (wspólczynnik dla naiwnych wyznaczania bogactwa - czyli zaspakajania pychy), pokazujace jak to 2% (a może mniej, w których była/jest/będzie własność) wytworzyła tyle dobra, że wszyscy mieszkańcy będą bogaci a reszta mile świetlne za cywilizacją protestancką ( i oczywiście własność, gotówka, aktywa w dyspozycji każdej osoby nie będa miały znaczenia - bo liczy się PKB - a w związku z tym nasi przodkowie byli wręcz dziadami a mięso czy inne produkty po których cieknie ślinka na stole rzemieslnika czy kmiecia było raz na rok). 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @KOSSOBOR 5 listopada 2021 21:16
5 listopada 2021 21:26

Oczywiście te statki stojące na redzie przyjmuje Gdynia - ruch w tym interesie jest olbrzymi. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @KOSSOBOR 5 listopada 2021 21:16
5 listopada 2021 21:30

Blokowanie portów jest w modzie ostatnio ... Tak szybko wbijając w google, w Los Angeles:

There’s now a record of 80 container vessels waiting off Southern California, with more on the way from Asia. The bottleneck that started almost exactly a year ago shows little sign of letting up, according to a Bloomberg analysis shipping data.

Tak się zaczyna tekst z przed 2 tyg na bloombergu. Rekordowa ilość 80 kontenerowców czeka na obsługę a kolejne płyną...  Pamiętacie kanał Sueski? Też się przyczynił.

W tej zabawie chodzi o sztuczne podbicie cen, wywołanie drożyzny czego skutkiem mają być i już są podnoszone stopy kredytowe. Że niby inflacja jest... Wyższe stopy wyhamują rynek kredytu, pocisną także wszystkich tych, którzy ją mają kredyty. W sytuacji kiedy wszystko drożeje. To będzie cios podwójny. Ostatecznym wynikiem tej zabawy będzie mocne przymrożenie gospodarki. Szlaki handlowe się odetkają, nagle się okaże że wręcz pustawo się na nich zrobi...

zaloguj się by móc komentować

an24 @an24 5 listopada 2021 21:24
5 listopada 2021 21:48

Dodam, że swego czasu o Platformie też mówiło się, że nie ma z kim przegrać. Jednak przegrała, wystarczyli kelnerzy, i po tym jak Chiny nie miały z kim z PO/PSL rozmawiać w Polsce o poważnych tematach (a nie jabłkach) - przejęcie kontroli nad hanadlem dobrami świata jest tematem poważnym (już wtedy wykładali solidne pieniądze na stół) nie wykluczył bym w tym ich ręki.
Proszę obejrzeć mimikę twarzy Prezydenta Andrzeja Dudy podczas wizyty w Chinach, ten szok, zdziwienie, jakby wiele nie rozumiał z tego, co się wówczas działo. A witali Prezydenta jak spadkobiercę dumnego ze swojej przeszłości, władców Europy Środkowo - Wschodniej, który jako praktykujący katolik - wie, czym był RON (mimo błędów) i Kosciół Powszechny i dlaczego trzeba RON odbudować.
Stawianie na Londyn (ogólnie na Anglosasów - interesy tak, ale bez żadnego zaufania i doraźne) kojarzy mi się bardzo z polityką Jagiellonów, Batorego, Wazów wobec Prus - czyli hołd i kajanie zamiast włączenie prowincji pruskiej do Korony, co wynikało z mapy - priorytet, a zrobiono dokładnie odwrotnie, jak to się skończyło - wiemy. 
Oni lepiej znają historię Polski, niż polskie społeczeństwo, politycy. 
Nitki, Chiny - Afganistan - Iran - Bejrut - Pireus itp., to trzymanie w ryzach Rosji (wchodząc do Syrii - Rosja pokazuje, że rozumie w co graja Chiny), tymczasem - z nas Amerykanie zrobili organizatorami konferencji antyirańskiej - a wystarczyło, aby minister spraw zagranicznych - powiedział, że Konferencje sojusznicy to sobie mogą organizować, ale w Harvardzie, póki go jeszcze nie zamknęli. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @smieciu 5 listopada 2021 21:30
5 listopada 2021 21:56

Owszem,...

...  to  prawda,  kreacja  drozyzny  trwa  w  najlepsze,...  ale  takze  "nasza  wadzunia"  zlodziejska  i  bandycka  zadbala  o  swoje  podwyzki  mOnisterialnych  pensyjek,  juz  z  miesiac  temu...

...  za  niespelna  miesiac  przyznajo  sobie  "nagrody",  no  bo  im  sie  LOBUZOM  ZONdowym  nalezo  jak  psu  miska  !!!  Taki  Glapinski  od  dworek  to  juz  zostal  nagrodzony  przez  PAD'a,...  a  do  tego  trwa  caly  czas  KREACJA  nowych  ZEROWISK,  roznych  "funduszy",  "rzecznikow",  "asystentow"...  "aktywistow  i  dzialaczy"...

...  to  jest  ARMIA  DARMOZJADOW  i  PASOZYTOW  -  nowych  PIJAWEK  nie  wspominajac  o  tych  juz  istniejacych  !!!   Stad  tak  KOSMICZNE  PODWYZKI,  bo  ktos  na  te  ARMIE  NIEROBOW  musi  zapracowac  !!!

Wczoraj  m.in.  mialam  telefon  od  takiej  biurwy  pasozytujacej  z  jakiegos  "funduszu  zdrowotnego"  zachecajacej  mnie  do  "zadbania  o  wlasne  zdrowie",  a  w  gratisie  za  udzial  w  spotkaniu  otrzymalabym  TETNOMIERZ  GRATIS...  oczywiscie,  ze  pogonilam  te  biurwe  gdzie  pieprz  rosnie  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @an24 5 listopada 2021 21:48
5 listopada 2021 22:18

Juz  raz  sie  odezwal...

...  ten  gamon  Waszczu,  to  te  deta  i  zenujaca  komisje  wenecka  nam  sprowadzil,  a  Sakiewicz  mial  SHOW  przez  dobrych  pare  tygodni  i  przescigal  sie  w  "analizach"  roznych  debili  korytowych  w  kurwizorze...

...  w  koncu  doszedl  do  taaakiej  wprawy,  ze  sam  TLUMOK  robi  za  "analityka"  i  ciemnemu  polskiemu  ludowi  tlOmaczy  co  z  czym,  zeby  ciemny  lud  "z  rozpaczy"  sie  nie  pochlastal  szarym  mydlem  !!! 

A  tak  w  rzeczywistosci  to  oni  wszyscy  sa  TARGOWICA,  SPRZEDAWCZYKI  i  ZDRAJCY...  i  to  od  ZAWSZE  !!!   Chyba  Pan  wie  o  tym,  ze  gdyby  oni  byli  myslacy  i  powiedzieli  "wielkiemu  bratu"  to  co  nalezy  to  ten  "faHman"  Szczerski  nie  bylby  tam  gdzie  jest  dzisiaj  !!! 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Paris 5 listopada 2021 21:56
5 listopada 2021 22:20

Nasi potrafią wczuć się w światowe trendy :) Dobrze im idzie nakręcanie inflacji a wiedząc co się dzieje gromadzą zapasy...

zaloguj się by móc komentować

handlarz @an24 5 listopada 2021 21:24
5 listopada 2021 22:38

...wiele wskazuje, że stanie się to już w 2022 r.

The big ten financial bubbles

1. The Dutch Tulip Bulb Bubble 1636

2. The South Sea Bubble 1720

3. The Mississippi Bubble 1720

4. The late 1920s stock price bubble 1927–1929

5. The surge in bank loans to Mexico and other developing countries in the 1970s

6. The bubble in real estate and stocks in Japan 1985–1989

7. The 1985–1989 bubble in real estate and stocks in Finland, Norway and Sweden

8. The bubble in real estate and stocks in Thailand, Malaysia, Indonesia and several other Asian countries 1992–1997

9. The surge in foreign investment in Mexico 1990–1993

10. The bubble in over-the-counter stocks in the United States 1995–2000

zaloguj się by móc komentować

Caine @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 22:43

Gdańsk ( Trójmiasto) to matecznik ruchów odśrodkowych, konkurencja Elbląga dobrze im zrobi, to raz.

Portów Trójmiasta nie można rozbudować w nieskończoność, to dwa.

Chińczycy szykują się z wykupem terminali tuż obok portu Marynarki Wojennej - gdzie cumują nie nasze okręty ale sojusznicze, to trzy.

 

Tak mi się obiło o uszy.

zaloguj się by móc komentować

Peiper @gabriel-maciejewski
5 listopada 2021 22:59

A komu wzorem gen. Franco prezes odda władzę ?

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 5 listopada 2021 22:38
5 listopada 2021 22:59

The Financial Empire ~ Bragging, Bubbles, Bailouts, Bullying, Bombs,…

Warburg, 1920s

“The world lives in a fools paradise based upon fictitious wealth, rash promises and mad illusions.
We must beware of booms based upon false prosperity which has it roots in inflated credits and prices.”

 

 When it’s spring again, I’ll bring again, tulips from Amsterdam ‘ – The Bankers song.

 – Never give a sucker an even break and Never underestimate the stupidity of the Great Unwashed – The squid Goldman Bankers code.

 

 

words words words,

 „Pieniądze są dobrem publicznym; jako taki nadaje się do prywatnego wykorzystania”. Po co dawać kredyt publiczny na prywatne zyski? Dlaczego prezydenci/pms, książęta, politycy, ludzie… pozwalają prywatnej imperialnej oligarchii używać publicznych pieniędzy/dobra do zniewolenia i wyzysku?

Tym razem jest inaczej. Prywatna oligarchia cesarska bardzo to straci! Nie mają szczęścia. 

 “It is not possible to found a lasting power upon injustice, perjury, and treachery. These may, perhaps, succeed at first, and limp along on hope for awhile with a flourishing appearance. But time betrays their weakness, and they eventually fall into ruin of their own designs.”

 

https://delong.typepad.com/manias.pdf

https://www.theoccidentalobserver.net/2021/11/04/identity-politics-on-the-edge-of-self-destructing-chaos/

zaloguj się by móc komentować


Ogrodnik @an24 5 listopada 2021 18:00
6 listopada 2021 01:03

Kto to może być, Tytus Sierakowski?

Na rynku jest już "Wojna IV"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Currency_Wars

Trzeba zobaczyć w refernces.

To jest tylko tłumaczone na koreański, japoński, francuski, polski. Kiedyś jeszcze był węgierski. Zdaje się.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @Ogrodnik 6 listopada 2021 01:03
6 listopada 2021 08:04

 kontakt-Wektory, Józef Białek

zaloguj się by móc komentować


saturn-9 @handlarz 6 listopada 2021 08:58
6 listopada 2021 09:25

cytat z linku:

 

’’ History repeats itself first time as tragedy, second time as farce.’’ (K.Marx. The Eighteenth Brumaire of Louis Napoleon – 1852)

 

Powaga odniesień! Kalendarz rewolucyjny 18 brumaire an VIII  = w gregoriańskim  9.11.1799  [rocznica w przyszłym tygodniu wtorek?  9-11 (2001) to był wtorek = łacińska nazwa dies Martis  ‛dzień Marsa’].

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @an24 5 listopada 2021 21:24
6 listopada 2021 09:50

Przeciez Chiny montowały zastępczy szlak przewozowy (na wypadej gdyby gdy został zabokowany Kanał Sueski) via Władywostok, potem Transybem do Kaspija i Morza Czarnego. Kilkakrotnie krócej niż frachtem morskim z Chin do Europy. A z tamtejszych portów to juz rzut kamieniem do starej Europy.

Moim zdaniem z wyzej wymienionego względu anglosaska agentura  zrobiła rozpierduchę na Ukrainie i dalej podsyca konflikt,  aby zablokować ten alternatywny szlak. Kto bowiem zaryzykuje wysyłkę towarów w poblizu regionu ograniętego wojną (stanem wojennym).

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @Caine 5 listopada 2021 22:43
6 listopada 2021 10:07

"Gdańsk ( Trójmiasto) to matecznik ruchów odśrodkowych, konkurencja Elbląga dobrze im zrobi, to raz.

Portów Trójmiasta nie można rozbudować w nieskończoność, to dwa."

Ale w Polsce jest jeszcze istniejący port w Szczecinie co ma tor wodny 12.5m  a nie 5m (jak przekop mierzei) i jest połączony już uregulowaną Odrą z Gliwicami (oraz Berlinem). Trzeba by już teraz rozkopać istniejący przekop i budować od nowa na 12m-15m by Elbląg liczył się jako konukurencja.

PS Porty w Gdyni radzą sobie słąbiej niż w Gdańsku więc może dlatego " Chińczycy szykują się z wykupem terminali tuż obok portu Marynarki Wojennej "

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @stanislaw-orda 6 listopada 2021 09:50
6 listopada 2021 10:09

Ale przepustowość mała.

Nawet jakby uwzględnić wszysktie nitki: przez Pakistan, przez Rosję (2), przez Kazachstan i Turcję oraz Gruzję (2)

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @an24 5 listopada 2021 21:24
6 listopada 2021 10:20

"Ja nie mówię o nitce przez Turcję, tylko przez Bejrutu."

to może być bardzo trudne politycznie, bo nikta przez Bejrut = Syria, Kurdystan, Irak, Iran. Wszędzie pachnie prochem, plus nie ma nawet za bardzo torów przez płn Iraku, tylko trzeba się cofać na Basrę. Owszem wybudowanie linii Mosul-Teheran to nawet II RP by w dekadę dała radę, co dopiero ChRL.

"pociągi [..] będa pietrowe". Nawet licząc 2 piętra i po 100 wagonów i odstęp 10 min to ciągle wychodzi mniej więcej 1-1.5x kontenerowca na dobę. Ale prawda, jest to luka, którą za wypełnienie dziś można skasować jak za zboże. 

"Przewóz morski strasznie zdrożał, a to jest uderzenie przez Chiny bezpośrednio w City London i Nowy Jork i giełdy na któryck opiera się UE, które bronią się drukiem dolara, funta, euro i eksportem inflacji m.in. do nas i zarabiając na kursie pomiędzy siłą nabywczą pieniądza a kursem walutowym"

Prawda, choć akurat bardziej ChRL wstrzymuje Zachód brakami towarowymi. Koszt frachtu to wtórny problem wobec tego, że towaru "nie ma i nie będzie'

"Dlatego pieniądze z Polskiego Ładu muszą iść w nowoczesną infrastrukturę, technologię a nie do zagranicznych korporacji - bez żadnej gwarancji, że rakiety rosyjskie będą nam latały nad głowami. Stracone lata musimy nadrabiać w ekspresowym tempie, inaczej nas nie będzie."

Bardzo dobry postulat ale jak to zrobić? Przecież wtedy trzeba by fachowcom płacić stawki rynkowe, a fachowcy z rynkowych pensji nie dają łapówek. Na razie po stu latach od wybudowania linii Warka-Radom Polska wybuduje tam drugi tor:)

"Londyn przy odwróceniu wektorów handlu światowego (czyli powrotu z okresu przed odkryć geograficznych) jest na końcu tej nitki"

Wektory się nigdy nie odwrócą bo dwa nowe kontynenty z mapy nie znikną. Po prostu wracamy do większej równowagi jak te 150 lat temu.

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @smieciu 5 listopada 2021 20:54
6 listopada 2021 10:22

" Co jest takiego strategicznego, w tej budowie, że nawet niewielkie opóźnienia się jej nie imają? "

Kopanie dziury w ziemi to wyzwanie na poziomie epoki pierwszych faraonów, stąd przy XXI-wiecznej technice idzie bez problemu:)

Po po jest ten Przekop, by PiS pokazał że potrafi. Z CPK czy czymkowliek bardziej wymagającym (Via Carpatia) idzie dużo słabiej.

Jest to jak wygranie medalu na olimpiadzie. Dużo radości,

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @olekfara 5 listopada 2021 20:47
6 listopada 2021 10:26

" więc może jedną z opcji jest droga "cicha". "

no tak, Elbląg jako punkt przerzutowy dla przemytu jest idealny:)

" największych banków inwestycyjnych świata (z amerykańskich) otworzył swoją filię w Olsztynie, gdzie będzie zatrudniał około tysiąca osób "

Jaki bank? Jakaś informacja o tym? 1000 osób to bardzo dużo na miasto co ma 173tyś mieszkańców. trochę mi się ta plotka nie spina

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @koncereyra 6 listopada 2021 10:09
6 listopada 2021 10:53

Co znaczy przepustowość mała? Wystarczy jeśli  zabierze Suezowi 20 procent cargo.  Mozna ekspediować   kilometrowej długości  składy z konterenami co dwie godziny (trzy, etc.)  i załatwione.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 6 listopada 2021 10:53
6 listopada 2021 10:57

np. te produkty, dla których priorytetem jest szybkość dostawy, a nie jej masa (ilość).

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @stanislaw-orda 6 listopada 2021 10:53
6 listopada 2021 14:11

Kilometrowy skład to (niecałe) 100 wagonów. W dwa piętra daje nam 200 kontenerów. Niech nawet jedzie co godzinę, a nie co 2-3 godziny, to jest niecałe 5tys kontenerów/dobę. kontenerowiec Evergiven to 18 tysięcy, czyli tyle co po magistrali kolejowej pójdzie w 4 dni (wg opytymistycznych szacunków), a wg Pańskich oszacowań to posłanie JEDNEGO kontenerowca magistralą kolejową zajmuje ponad tydzień. Suez przekracza rocznie 19 tyś statków, licząc że w jedną stronę połowa i że 30% to konternerowce daje nam jeden "Evergiven" dziennie. Czyli magistrala z pociągiem towarowym raz na 1h przez 365 dni w roku to jest 12% ruchu w Suezie (przy bardzo zgrubnym oszacowaniu). 

Owszem są towary, dla których szybkość jest ważna, ale nie są aż tak drogie by latać, ale jeśli chodzi o wolumen handlu światowego na długich dystansach to kolej zawsze pozostanie marginalna.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @stanislaw-orda 6 listopada 2021 10:57
6 listopada 2021 14:14

w szybkości (Just in Time) samolot wygrywa z koleją i transportem morskim. Dziś pociągi do Chin jadą 10+ dni. Nawet jakby jechały 5 dni, to w porównaniu z samolotem to nie jest aż tak szybko.

Natomiast myślę, że dla kolei szansą jest transport żywności, w końcu dużo produktów spożywczych ma te 4 tygodnie trwałości. Za mało na statek, za tanie na samolot. 

zaloguj się by móc komentować

an24 @koncereyra 6 listopada 2021 10:20
6 listopada 2021 14:28

Wektory się na naszych oczach odwracają i dlatego masz COVID-19.
Chiny sobie w Iraku z nowymi połączeniami poradzą. To nie Polska, że będą budować blisko 20 lat dwupasmówkę z Warszawa do Gdańska czy elektrownię jądrową przez 50 lat i nawet nie zaczęli, czy jak to gdzieś ostatnio słyszałem - ma być za 20 lat. 
Atak Izraela na Iran opóźni, ale myślę, że odpowiedź Iranu i Chin będzie taka, że Izraelowi nawet w najczarniejszych snach się nie śniło.

zaloguj się by móc komentować

an24 @stanislaw-orda 6 listopada 2021 09:50
6 listopada 2021 14:30

Zawsze musi być Plan B, C ale wszystkie one jednak mają trzymać w ryzach Rosję. 

zaloguj się by móc komentować

an24 @mniszysko 5 listopada 2021 10:29
6 listopada 2021 14:41

Ktoś tych Seldżuków wówczas futrował. Z niczego ich potęga się nie wzięła. Odbywało się to kosztem wpływów Bizancjum czyli Greków, Ormian, po tem Genui.
Ciekawe jak na te kwestie patrzyli Żydzi i pozostali uczestnicy basenu Morza Śródziemnego
Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

an24 @pink-panther 5 listopada 2021 15:31
6 listopada 2021 15:01

Rosjanie dziwnym trafem już polecieli na jakieś rozmowy do Norwegii. Mało proawdopodobne, że nie poruszyli tematu gazu do Polski. Po za tym nie ma ciagle odpowiedzi, jak duże są to złoża i czy nie są na wyczerpaniu i przypadkiem nie będzie rurą płynął gaz rosyjski, tylko wszyscy dookoła na nas zarobią parę groszy. 
Natomiast Elbląg i przekop Mierzei - warto wrócić do RON czym był Gdańsk - miastem gdzie Niemcy i protestanci mieli gigantyczne wpływy i Elbląg  był wyłącznie po to, aby oddziaływać na Gdańsk. Współcześnie też przekop jest w propagandzie przeciw Kaliningradowi, ale port kontrolują nasi amerykańscy sojusznicy, więc on Elbląg i rozbudowa Gdyni (jezeli będzie w rękach Polski) będzie oddziaływaniem na Gdańsk i obecność naszych sojuszników. Zreszto wróćmy do końca I wojny - powstaje wówczas twór Wolne Miasto Gdańsk - dlaczego? Ponieważ na tym pieniądze miały zarabiać Niemcy i Pax Britannica, a nie jakaś katolicka (papiści) Polska (nawet nie pozwoli żydów do USA przez Gdańsk przepuścić, potrzebna była Gdynia). 
Prezes musi robić swoje - czyli nie to, co mu zaświat w głowie - ale rozwijać technologicznie, cywilizacyjnie i szybko np. dziś decyzja - elektrowania jądrowa ma być oddana do użytku za pięć lat (i puszczać między uszami to, co tam mu opowiadają sojusznicy), infrastrukturalnie scalać Polskę: koleją, drogami, rzekami, obroną antyrakietową, naszymi satelitami.
Inaczej ludzie za nim nie staną, tak jak Wegrzy za Orbanem. Jednak aby to zrobić musi zacząć od zmiany szefa propagandy - nie może nim być potomek stryja, który kreslił granicę na przysłowiowym Bugu. Zabraknie Prezesa, to frakcje skoczą sobie do oczu, ponieważ nie ma tam wspólnego spoiwa. 
Pozdrawiam 

zaloguj się by móc komentować

handlarz @an24 6 listopada 2021 15:01
6 listopada 2021 16:45

nie może nim być potomek stryja, który kreslił granicę na przysłowiowym Bugu

Brata babki określano terminem wielki wuj, stary huj lub przedwieć. 

zaloguj się by móc komentować



KOSSOBOR @smieciu 5 listopada 2021 21:30
6 listopada 2021 18:39

Wiem, wiem. No ale tu, w naszych portach, wszystko gra i trąbi. I to jak trąbi! Od miesięcy.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @KOSSOBOR 6 listopada 2021 18:39
6 listopada 2021 19:35

Może zerknęłabyś na:

https://www.youtube.com/watch?v=OVFnBH_XDDY

skoro masz doświadczenie ja wygląda port. Ja akurat mam słabe...

Ale patrzę na ten filmik i powiem szczerze że ja tam portu nie widzę. Nie widzę żadnego dźwigu czy czegoś takiego. Ok pewnie coś jest ale słabo rzuca się w oczy. Widać jakieś przesuwnice(?) chyba. Najlepiej port jest pokazany od ok 6:45 min a główna część portu od ok 8 min. Warto zerknąć na widoczny wtedy most. Jest to most stały, przejdą pod nim statki nie wyższe niż 8,5m. Jest to pierwszy most w Elblągu i na porcie licząc od strony północnej. Słowem wszystko większe dalej nie dotrze. Dlatego też tam w okolicy tego mostu podobno znajduje się główna portowa infrastruktura.

Piszę o tym bo tyle się mówi o przekopie a nic o infrastrukturze portowej. A tą można obejrzeć na filmiku. Okazuje się że ta infrastruktura też jakby mało kogo obchodziła a przecież bez niej to wszystko psu na budę. Ale rząd twierdzi że portem powinno zająć się miasto, które zarządzane jest przez inną opcję polityczną. Przykładowo kłócą się o to kto ma zbudowa nową większą obrotnicę potrzebną do osbsługi większych statków, które mają tam wpływać.

Tak więc gdy patrzę na całość znów widzę że coś tu nie gra. Ta inwestycja jest ewidentnie na jakiś jeden specjalny strzał. Gdyż nawet port wydaje się być zbędny. Tak swoją drogą oficjalnie mówią że portem ma być przede wszystkim spławiane mazurskie drzewo i płody rolne. Mamy się z czego cieszyć!

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @smieciu 6 listopada 2021 19:35
6 listopada 2021 20:19

http://www.port.elblag.pl/page/show/4/infrastruktura?lang=pl

Obecnie port ma zdolnosc przeladunkowa ca. 1mln ton

A to wzrosnie gdy zaczna poglebiac - wtedy sie uruchomia inwestorzy (ale najpierw musi byc sluza)

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @zkr 6 listopada 2021 20:19
6 listopada 2021 20:47

W tym dokumencie też jest sporo ciekawego info.

Tam podają że założona przepustowość roczna obu nabrzeży to 150 jednostek rocznie i od 700 do 900 tys. ton ładunku. W starym czyli obecnym układzie. Ale ten dokument jak na mój gust wydaje się być takim optymistycznym opisem mającym zachęcić do przekopu. Przydałby się ktoś z rzeczywistą portową wiedzą. Na papierze są jakieś może i fajne liczby ale potem włączasz ten filmik i widzisz kanał jak kanał, trochę betonu wokół jakieś małe baseny na jachty, no biednie to wygląda.

Nie czuć zbytnio tego życia, które domaga uwolnienia się na większą przestrzeń ;)

zaloguj się by móc komentować

zkr @smieciu 6 listopada 2021 20:47
6 listopada 2021 21:24

> W tym dokumencie też jest sporo ciekawego info.

toc wrzucilem ten link wyzej :)

Bylem w porcie w Elblagu, to znacznie lepiej wyglada gdy sie jest tam na miejscu.
Zreszta warto wpasc do Elblaga tak po prostu.

Co do Zalewu - znam, plywalem tam (w latach 80 byla tam swietna szkola zeglarska, mowiono, ze jedna z najlepszych obok Trzebiezy, mialem szczescie zalapac sie na szkolenie :) ). Zalew ma potencjal turystyczny. Jest tam kilka portow (Katy Rybackie, Krynica Nowa Karczma, Tolkmicko, Frombork) i pare przystani w mniejszych wioskach/osadach. Wszystkie te miasta i wioski zyskaja dzieki sluzie a w wplywy z podatkow na pewno nie beda male.
 

zaloguj się by móc komentować

nawigowAny26 @an24 6 listopada 2021 14:28
6 listopada 2021 21:43

Bardzo cenię sobie Pana komentarze. Albo ja już jestem zmęczony, albo pierwsze zdanie jest za bardzo skondensowane. Można prosić o rozwinięcie? Jakoś nie za bardzo ogarniam, co do autorstwa zmiany wektorów i umiejscowienia w tym kowidka. Serdecznie pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @zkr 6 listopada 2021 21:24
6 listopada 2021 21:58

Ja tylko powtórzę na wszelki wypadek. Takie udrożnienie Elbląga jest ogólnie w porządku. Pod względem turystycznym strzał w dziesiątkę. Jest masa zapaleńców przecierających wszelkie, zresztą właśnie zwykle kompletnie zaniedbane, wodne drogi w Polsce. Sam znam takiego jednego. Zreszta ja też przetarłem parę małych rzeczek, których pewnie nikt inny nie próbował kajakiem. Tylko jest jedno ale. Jest właśnie masa takich miejsc w które przydałoby się wpompować 2mld zł, jest masa wszelkich innych inwestycji które również by się przydały. Ja jednak nie widzę by ten rząd, podobnie jak i inne miał na myśli te wszelkie walory, które nam przychodzą do głowy.  Przeciwnie. Morawiecki niejedno już zapowiedział i niewiele z tego wyszło. Zresztą jest naprawdę kupa spraw, o których można by napisać, może jutro pacnę jakiś tekst wykazujący RZECZYWISTE działania naszego rządu.  Dlatego ostatnią rzeczą którą widzę w tym przekopie jest jakaś realizacja tamtejszych potrzeb. Naprawdę na świecie dzieją się dziwne rzeczy, zresztą już od dawna. Według mnie inna jest logika, która kręci przydzielaniem pieniędzy na inwestycje. I stąd moje różne teorie.

Ale tak czy owak widać chyba jasno że to nigdy żadną nicią wszelich chińsko indyjskych szlaków nie będzie. O czym zresztą wszyscy mówią. Nie można zbudować niczego poważnego na torze wodnym w który mogą wpłynąć statki o zanurzeniu max 4,5m i wysokości nad poziom wody max 8,5m. Wszyscy mówią że ten port ma być takim odciążeniem dla Trójmiasta, przejmować różną drobnicę i wywozić różną drobnicę. Słowem taka lokalna inwestycja.

Która z jakiegoś powody nagle stała się ważna, pieniądze łatwo popłynęły a budowa posuwa się sprawnie. To wszystko jest zbyt ładne by było prawdziwe ;)

zaloguj się by móc komentować

zkr @smieciu 6 listopada 2021 21:58
6 listopada 2021 22:25

Co do znaczenia Zalewu - warto przypomniec, ze to czesc E70

https://mdwe70.pl/projekt-mdwe70/mdw-e70-w-europie-i-w-polsce/

A tu cos ze strony The SOUTH COAST BALTIC Marketing Initiative

https://southcoastbaltic.eu/en/e70-international-waterway/

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @handlarz 6 listopada 2021 08:04
6 listopada 2021 23:07

Danke szen.

Wiem też, że Chiny mają dużo wydrukowanych dolarów. Są w związku z tym potęgą światową. Ponadto występują w liczbie mnogiej. Podobnie jak Emiraty Arabskie. 

Zaś Hongbing nie jest tłumaczony na język rotenszwanc.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @smieciu 6 listopada 2021 21:58
7 listopada 2021 10:46

Naturalnie...

...  ZABETONOWANIE  polskich  kopaln,  gdzie  wegla  mamy  na  setki  lat,  a  teraz  "udroznienie  Elblaga"  to  naprawde  sFietny  stSZal  !!!   Jeszcze  tylko  groszek  ekologiczny  wytwarzany  z  wegla  i  piece  do  jego  wypalu  pozostalo  ZLIKWIDOWAC  i  juz  mamy  "KOSMOS"...  bartosiakowy  kosmos,  tego  kretyna  jednego...  i  oczywiscie  KOSMICZNE  CENY...

...  no  i  Kaczynski  z  "dobra  zmiana"  ZROBIL  NAM  SKOK  na  POLSKIE  LASY  w  calej  okazalosci,  a  narod  -  dzieki  POPiS'owi  calemu  wraz  z  "nowymi"  wytworami  partyjnymi"  -  AgroLunjo,  MN  i  innym  struganym  w  pocie  czola  ZEROWISKOM  ma...

...  SKOK  NA  GLOWKE  DO  PUSTEGO  BASENU   !!!   !!!   !!!

  

zaloguj się by móc komentować

handlarz @Ogrodnik 6 listopada 2021 23:07
7 listopada 2021 11:35

tak, tak,

wiem tez, ze

 

W sierpniu 2021 r. BlackRock założył swój pierwszy fundusz inwestycyjny w Chinach po zebraniu ponad miliarda dolarów od 111 000 chińskich inwestorów. BlackRock stał się pierwszą firmą z kapitałem zagranicznym, której rząd chiński zezwolił na prowadzenie w całości działalności w branży funduszy inwestycyjnych w Chinach.[106][107][108] Pisząc w The Wall Street Journal, George Soros opisał inicjatywę BlackRock w Chinach jako "tragiczny błąd", który "zaszkodziłby interesom bezpieczeństwa narodowego USA i innych demokracji."[109] W październiku 2021 r. grupa non-profit Consumers' Research rozpoczęła kampanię reklamową krytykującą relacje BlackRock z chińskim rządem.[110].

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

 

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 7 listopada 2021 11:35
7 listopada 2021 11:37

wiem tez, ze

 

W swoim dorocznym liście do akcjonariuszy z 2018 r. prezes BlackRock Larry Fink napisał, że inni prezesi powinni być świadomi swojego wpływu na społeczeństwo. Organizacje antywojenne sprzeciwiły się oświadczeniu Finka,[111] ponieważ BlackRock jest największym inwestorem w producentów broni poprzez swój iShares U.S. Aerospace and Defense ETF.[112]

W maju 2018 r. organizacje antywojenne zorganizowały demonstrację poza corocznym spotkaniem akcjonariuszy BlackRock na Manhattanie w Nowym Jorku.[113]

4 marca 2021 roku amerykańska senator Elizabeth Warren zasugerowała, że BlackRock powinien zostać uznany za "zbyt duży, by upaść".[114]

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 7 listopada 2021 11:37
7 listopada 2021 11:39

i ze,

WestExec Advisors LLC is a consulting firm founded in 2017 by Antony BlinkenMichèle Flournoy, Sergio Aguirre, and Nitin Chadda, all former Obama administration officials.[1][2][3] Lisa MonacoRobert O. WorkAvril HainesDavid S. Cohen, and Jen Psaki have also been WestExec employees.[4]

Under a financial disclosure filed by the Biden transition team in December 2020, Secretary of State nominee Antony Blinken declared that clients of WestExec included "investment giant BlackstoneBank of AmericaFacebookUberMcKinsey & Company, the Japanese conglomerate SoftBank, the pharmaceutical company Gilead, the investment bank LazardBoeingAT&T, the Royal Bank of CanadaLinkedIn and the venerable Sotheby's". In a similar form, Director of National Intelligence-designate Avril Haines disclosed that WestExec had worked with data-mining company Palantir Technologies.[9]

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 7 listopada 2021 11:39
7 listopada 2021 11:40

a mialo/ma byc tak pieknie

FT: Jakiego rodzaju porozumienie finansowe powinien starać się zawrzeć Obama podczas swojej podróży do Chin w przyszłym miesiącu?

GS: Myślę, że byłby to odpowiedni czas, ponieważ naprawdę trzeba wciągnąć Chiny w tworzenie nowego porządku świata, finansowego porządku świata. Są one raczej niechętnymi członkami MFW. Grają razem, ale nie wnoszą zbyt wiele, bo to nie jest ich instytucja. Ich udział nie jest współmierny ... ich prawa głosu nie są współmierne do ich wagi, więc myślę, że potrzebny jest nowy porządek świata, w którym Chiny muszą być częścią procesu jego tworzenia i muszą się w niego wkupić. Muszą być jego właścicielami w taki sam sposób, w jaki, powiedzmy, Stany Zjednoczone są właścicielami konsensusu waszyngtońskiego, obecnego porządku, i myślę, że byłby to bardziej stabilny porządek, w którym istniałaby skoordynowana polityka. Sądzę, że to już się dzieje, ponieważ G20, zgadzając się na wzajemną weryfikację, skutecznie zmierza w tym kierunku.

FT: Czy uważa Pan, że można przekonać Chiny, aby pozwoliły na umocnienie renminbi?

GS: Myślę, że byłyby ...opowiadały się za tym, więc trzymałbym je za słowo i częściej wykorzystywały to jako specjalne prawa ciągnienia i uczyniły renminbi, nawet jeśli nie jest wymienialne, częścią SDR. Innymi słowy, powinien być jedną z walut wykorzystywanych w ramach specjalnego prawa ciągnienia, a to ich przyciągnie.

https://www.ft.com/content/6e2dfb82-c018-11de-aed2-00144feab49a

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @zkr 6 listopada 2021 21:24
7 listopada 2021 18:39

O tak, Zalew przez przekop będzie fantastycznym zapleczem turystycznym dla Trójmiasta

zaloguj się by móc komentować

zkr @koncereyra 7 listopada 2021 18:39
7 listopada 2021 19:06

> O tak, Zalew przez przekop będzie fantastycznym zapleczem turystycznym dla Trójmiasta

Spokojnie, zapewniam, ze nie tylko dla "3"

zaloguj się by móc komentować

Caine @koncereyra 6 listopada 2021 10:07
7 listopada 2021 22:28

Szczecin daleko jest od Elbląga a jeszcze dalej od Via Carpatia. A jeżeli ma się łączyć z Berlinem, to niech Niemcy doinwestują drogę wodną na Odrze. 

Tak a'propos, chętnie poznam pana zdanie na temat ograniczenia podejścia do wspomnianego toru Szczecina przez rury Nord Stream. Czy te konstrukcje są położone na dnie, czy trzymają jednakową głębokość na całym Bałtyku?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Caine 7 listopada 2021 22:28
7 listopada 2021 23:03

Te rury pływają ?
 

zaloguj się by móc komentować

Caine @gabriel-maciejewski
8 listopada 2021 08:22

Nie sądzę, ale rzekomo rurociąg przez Alaskę miejscami położony jest na słupach.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Caine 8 listopada 2021 08:22
8 listopada 2021 22:12

No tak ale klimat na Alasce jest inny niż w na Bałtyku.

 

Przepraszam za wtręt, ale dotarło do mnie, żeby już o tym klimacie nie dyskutować.

:)

zaloguj się by móc komentować

Barb @pink-panther 5 listopada 2021 15:31
9 listopada 2021 00:48

Tez mi sie wydaje to najbardziej logiczne ze to Niemcy stoja za zawierucha na granicy z BY, a Putin tez przy okazji korzysta coraz bardziej uzalezniajac BY od Rosji. Zdaje sie ze Niemcy obawaja sie, ze Polska moze sobie poradzic sama z Trojmorzem, nawet teraz kiedy USA odstapilo od tego projektu. 

zaloguj się by móc komentować

Barb @stanislaw-orda 6 listopada 2021 09:50
9 listopada 2021 01:07

Wg mnie to Rosji najbardziej zalezy by NJSZ szedl tylko przez ich terytorium, bo to daje przewage w negocjacjach z Niemcami i Chinami po drugiej stronie. Im zalezalo najbardziej na zdestabilizowaniu Ukrainy i Kalkazu bo tam ciagna sie poludniowe nitki NJSZ. Spojrzcie na ilosc portow przeladunkowych wokol St. Petersburga jest ich chyba z 10, Putin ma apetyt na zgarniecie calego profitu z tzw "dywidendy geograficznej"

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Barb 9 listopada 2021 01:07
9 listopada 2021 07:48

 Chiny i Rosja muszą włączyć Kazachstan do spółki NJSZ .

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować