-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Czego nie rozumiemy, czyli o zastosowaniu wzorów politycznych

Dostałem wczoraj list, w którym nadawca wyznał mi, że prowadził polemikę z człowiekiem, uważającym, że dodawanie baśniowo-mitycznego sosu do polskiej historii jest słuszne i ma sens, a także funkcję wychowawczą. To jest oczywiście głupota, bo sens i misja byłby wtedy, gdyby kolporter mitów, czyli organizacja firmująca edukację, w naszym wypadku państwo, miało jakieś cele. Tymczasem ono nie ma żadnych celów, choć ma stosowną ilość cel, dla ludzi, którzy mają zamiar kwestionować jego funkcjonowanie. Jedynym celem państwa jest multiplikowanie rzeszy urzędników, którzy samym swoim istnieniem, pogłębiają przepaść pomiędzy rzekomo edukacyjnym mitem i baśnią, a własnymi mikro misjami i oczekiwaniami. Ów baśniowy sos, służy do tego, by ową deprawację zasłonić i dać urzędnikom, także tym w mundurach, komfort i uzasadnienie dla wszystkich, także niepięknych poczynań.

Są jednak organizacje, które tworzą mity i stosują je w praktyce, traktując jako narzędzie ekspansji. Pisaliśmy o nich wielokrotnie, na pierwszym miejscu jest oczywiście Synagoga, Korona Brytyjska i państwo Izrael. Mity te udrapowane są w naukowe egzegezy, których nikt nie poddaje analizie i nie oświetla z innych punktów widzenia niż ten jedyny, słuszny, albowiem zawierają one w sobie także pierwiastek religijny i kwestionowanie któregokolwiek z nich zalatuje świętokradztwem. Ponieważ jednak chętnych do popełniania profanacji nigdy nie brakowało, wszystkie poważne organizacje wyhodowały sobie własnych świętokradców, którzy – w dozwolonych zakresach – kwestionują misję organizacji. Nic z tego oczywiście nie wynika, poza propagandowym triumfem Synagogi, Korony Brytyjskiej i państwa Izrael. No i poza zablokowaniem wszystkich istotnych, nie będących spreparowaną prowokacją, pytań. No, ale co się chłopaki nagadają, to ich.

Rodzimi nasi pastuszkowie, chcieliby, żeby u nas było tak samo, a to oznacza, że chcieliby wzmocnienia czegoś, co zwykło się określać, jako dumę narodową. Nikt dokładnie nie wyjaśnia po co, ale zdaje się chodzi o to, by poprzez kolportowanie głupstw z państwową pieczątką, poprawić wyniki Synagogi, Korony Brytyjskiej i Państwa Izrael. Innych motywów dla działań zwanych podnoszeniem dumy narodowej nie znajduję. Widzę za to kilka korytarzy w tym murze i kilka uchylonych furtek, które prowadzą do zachwaszczonych, ale ciekawych ogródków, gdzie nie rośnie zmodyfikowane genetycznie i historycznie badyle, ale flora egzotyczna i nigdzie indziej nie spotykana. Rok nie zaczął się dobrze, ale sądzę, że uda mi się poświęcić go w całości na otwieranie tych furtek i wskazywanie kierunków, w których należy podążać.

Zacznijmy od wzorów politycznych, a także od wskazania momentu, w którym polityka i historia naszego kraju skręciły definitywnie na złą drogę. Definitywnie, to znaczy, że odwróciły się one od naturalnej, wynikającej z położenia geograficznego i interesów lokalnych elit, doktryny i zaczęły realizować jakąś inną doktrynę, nie rozpoznaną, albo rozpoznaną słabo. I ja takich momentów mogę wskazać kilka. Dziś jednak skupię się na jednym. Błędem największym, z którego nie można było się już wygrzebać, było odwrócenie się albo przywiązanie zbyt małej wagi do kwestii związanych z dostępem do Morza Czarnego. Dlaczego? Oto państwo znajdujące się w sferze wpływów chrześcijańskich, a to znaczy w praktyce zagrożonych przez Islam, nie może prowadzić polityki krótkowzrocznej, bo staje się w istocie wrogiem własnej cywilizacji i sojusznikiem jej przeciwników. I łatwo wskazać taki przykład poza Polską. Jest nim Francja. Przez długi czas dręczyłem Was opisywaniem polityki francuskiej i uważałem, że to jest dobry wzór. Zmieniłem zdanie. Stało się to w święta. Polityka francuska jest polityką egoistyczną, polityką dojutrkową, polityką, która realizuje czyjąś inną, niż francuskie elity, misję, czego koronnym dowodem była rewolucja. To zaś, owo niezrozumienie, pchnęło Francję do sojuszu z Turcją, sojusz ten wyniknął zaś wprost z ambicji politycznych Paryża realizowanych we Włoszech. Kiedy dziś myślę o tym, jak powinna zachować się Polska wobec spraw dla chrześcijaństwa najważniejszych, a o to chodziło w polityce XV i XVI wieku, sądzę, że polegać by to mogło na utrzymywaniu, nawet wysokim kosztem, stałego korpusu jazdy i piechoty pod Rzymem.

Francja przez całe stulecia nie interesowała się Polską, albowiem walczyła w Italii z papieżem i Hiszpanami. Polska stajła się istotna dla Francji, kiedy upadła jej misja we Włoszech, a Francuzi zaczęli demontować cesarstwo. Na szczęście Polska się do tego nie przyłączyła. Co nie zmienia faktu, że powinna podejmować dynamiczne bardziej kroki i decyzje.

Jestem od jakiegoś czasu pod wielkim wrażeniem informacji dotyczących misji i doktryny, rozbitych przecież i podzielonych, stale walczących ze sobą i wydawanych na łup silniejszych potęg, królestw iberyjskich. Przypomnę Alfonsa VIII, który ożenił się z córką Władysława Wygnańca. Był XI wiek. Później zaś wszystkie misje, jakie w XV wieku realizowała Kastylia w Anatolii i na wielkim stepie. Ktoś był świadom wagi tych spraw. Dlaczego był świadom? Bo rozumiał, że prawdziwa polityka toczy się wokół najważniejszego szlaku handlowego i komunikacyjnego, a tym było Morze Śródziemne. Barbaria, czyli kraje takie jak Polska czy nawet Niemcy, musiały się, chcąc nie chcąc, wobec spraw śródziemnomorskich określać. W Polsce przyjęło to wymiar karykaturalny i idiotyczny, to znaczy zostało dostrzeżone i opisane w tak zwanej sferze kultury. W Hiszpanii były porty i to interesy załatwiane w tych portach determinowały globalny charakter polityki iberyjskiej i jej daleki zasięg. Francuzi niby też mieli porty, ale akurat nie nad Morzem Śródziemnym. A ten położone na południu były zależne nie wiadomo od kogo. Na pewno nie od króla. No i najważniejszy z nich - Marsylię - przyłączono dopiero w II połowie XV wieku. W Hiszpanii były zakony rycerskie, które miały wielki wpływ na politykę i często padały łupem politycznym, same poszukując łupu. Francuzi zlikwidowali jedyny zakon rycerski, który mógł ich wzmocnić i zrobili to w imię racji stanu. Polacy dali się oszukać zakonowi rycerskiemu i pozwolili mu prowadzić interesy swoim kosztem. Różnice są widoczne gołym okiem i kolosalne. Wielka kariera Hiszpanii nie wzięła się tylko z faktu, że kraj ma dostęp do Atlantyku, który stał się po Morzu Śródziemnym, głównym kanałem dystrybucji towarów i informacji. W zasadzie potęga ta istniała wbrew Atlantykowi, bo traktat w Tordesillas, przekierowywał Hiszpanów na Pacyfik, a ich położona nad Atlantykiem kolonie czynił łupem Portugalczyków i Anglików. Otwarcie żeglugi oceanicznej uratowało, w mojej ocenie, Francję i to ona była przez długi czas najważniejszym beneficjentem tak zwanego odkrycia, a w rzeczywistości ujawnienia Ameryki.

Kolejna kwestia – kraj, który rozumie na czym polega jego doktryna przestaje być krajem peryferyjnym. Bez względu na to gdzie jest położony. My ciągle jesteśmy krajem peryferyjnym i mamy peryferyjne problemy. Czekamy aż Chińczyk zbuduje tory do Szczecina, pierniczymy głodne kawałki o jedwabnym szlaku czy czymś tam jeszcze. Co zrobić, żeby przestać być krajem peryferyjnym? Postarać się o port nam Morzem Czarnym. Bo te nad Bałtykiem są tyle samo warte ile porty francuskie nad kanałem w XV wieku. Służą do wyładowywania wrogiego desantu.

Taka garść refleksji na dziś. Może moja żona wyjdzie dziś ze szpitala, choć jej stan nie jest najlepszy. Zobaczymy….



tagi: polska  hiszpania  komunikacja  porty  francja  morze śródziemne  duma narodowa  mity  racja stanu 

gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 09:30
62     3808    18 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 20 zł 30 zł

Komentarze:

cbrengland @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 10:22

Synagoga, Korona Brytyjska i Państwo Izrael

To będzie następny twój lightmotive, po:

Władza jest tylko święta albo tajna

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 10:30

Cytuję:

Francja przez całe stulecia nie interesowała się Polską...

I to były dobre czasy dla Polski, bo jak Francja zainteresowała się Polską, to się tak porobiło, że Polska była winna Napoleonowi (temu Napoleonowi) sumy bajońskie czyli ok. 20 mln franków.

Cytuję znowu:

Postarać się o port nad Morzem Czarnym. 

To jest dopiero trudna doktryna, biorąc pod uwagę fakt jakie siły się "sprzysięgły", żeby zmniejszyć  kiedyś naszą rolę na Bałtyku; co zresztą im się udało.

 

zaloguj się by móc komentować

JarekBeskidy @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 10:35

Pozdrowienia dla Małżonki i całej Rodziny, wszystkiego dobrego! 

zaloguj się by móc komentować

Brzoza @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 10:38

> Polityka francuska jest polityką egoistyczną, polityką dojutrkową, polityką, która realizuje czyjąś inną, niż francuskie elity, misję, czego koronnym dowodem była rewolucja. 

>pod wielkim wrażeniem informacji dotyczących misji i doktryny, rozbitych przecież i podzielonych, stale walczących ze sobą i wydawanych na łup silniejszych potęg, królestw iberyjskich.

> W Hiszpanii były zakony rycerskie, które miały wielki wpływ na politykę i często padały łupem politycznym, same poszukując łupu. Francuzi zlikwidowali jedyny zakon rycerski, który mógł ich wzmocnić i zrobili to w imię racji stanu. Polacy dali się oszukać zakonowi rycerskiemu i pozwolili mu prowadzić interesy swoim kosztem.

:)

 

>  Błędem największym, z którego nie można było się już wygrzebać, było odwrócenie się albo przywiązanie zbyt małej wagi do kwestii związanych z dostępem do Morza Czarnego.  ...  kraj, który rozumie na czym polega jego doktryna przestaje być krajem peryferyjnym. Bez względu na to gdzie jest położony. My ciągle jesteśmy krajem peryferyjnym i mamy peryferyjne problemy. Czekamy aż Chińczyk zbuduje tory do Szczecina

Niestety.

zaloguj się by móc komentować

Brzoza @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 10:29
8 stycznia 2021 10:40

Uff. No może z wyjątkiem Londynu.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 10:29
8 stycznia 2021 10:42

Trudno, nie naszą to winą będzie, jak każdy już do tej wiedzy dotrze i może będzie to nawet dośc brutalnie mu powiedziane.

PS Tak nie w temacie ale, jak ktoś chce chociaż trochę wejść w klimat Górnego Śląska, niech sobie posłucha czasem tego radia. Bez żadnych kontekstów politycznych, czy para-politycznych. Tak jest w domach Górnego Śląska.

Radio Bercik Silesia

zaloguj się by móc komentować



jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 11:26

Co zrobić, żeby przestać być krajem peryferyjnym? Postarać się o port nam Morzem Czarnym.

No, ale jak tu przywołać mądre pomysły braci Palczowskich z początku XVII w., czy jeszcze wówczas nie księdza Starowolskiego, kiedy kozactwo pontyjską północ opanowało? Ostatnia realna szansa była za Władysława IV, kiedy do nas te wybrzeża należały. Tylko, że nie na rękę to było sponsorom Chmielnickiego. Bo te XVIII- wieczne próby Prota Potockiego to już było raczej podzwonne dla Rzeczypospolitej, a nie próba przezwyciężenia peryferyjności państwa.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jolanta-gancarz 8 stycznia 2021 11:26
8 stycznia 2021 11:28

I jeszcze taki cytat z ks. Starowolskiego:

"(...)nawigacją do wschodnich krajów uczyniwszy. (...) towary opatrzywszy armatą wysłać, a dać szafarza cum titulo honorico jako Weneci, Genueńczycy, Ragużanie, Inderlandzi, Angielczycy i król hiszpański czyni. A żeby takowe towary snadniejszy odbyt swój miały, złączyć Wschód z Zachodem i Morze Czarne z Bałtyckim, przekopawszy Dźwinę z Berezyną, która do Dniepru wpada (...). I król chiński nie inakszym sposobem i siebie, i państwo swoje wszystko bogaci, jeno nie żałując kosztu na rzemieślnika i srogie skały przekowywując, by jeno mógł rzeki od miasta do miasta prowadzić, dla sposobniejszego handlowania poddanym. Czem i my sobienie lada jako intraty przyczynilibyśmy, bo nie tylko Holendrowie tędyby się do Azjej i Japonu obrócicli, ale i Hiszpani sami do Indyj swoich nowych, nie tułający się kołem po afryckim morzu. A co większa, Turkowi byśmy takim sposbem wiele handlów odjęli, z których on barzo roście, i poddani jego, nie puszczając na to morze z chrześcijan nikogo. Przetoż musiałby nam już wolniejszym być w każdych postulatach i tańszym wszystkim Europejczykom, mając nas nad sobą jako bicz zawieszonych. Jeno chciejmy w to proszę serio wejrzeć, a nie żałować i kosztu, i pracy dla nieśmiertelnej sławy, na którą zawsze z przodków swoich zarabiać nauczyliśmy się."

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 11:30

W ostatnich 20 latach najwiekszym niezrozumieniem realizacji misji na kierunku "morze Czarne" wykazal sie Lech Kaczynski lecac do Gruzji i dajac zenujacy speech, gdzie reszta politykow stala za jego plecami i nie bardzo wiedziala jak to skomentowac. Jak popatrzec na sklad, ktory tam z Lechem polecial, to tych ludzi juz w polityce wlasciwie nie ma.

Ja sie spodziewalem, ze go na tym placu w Tbilissi jakis snajper zdejmie. Wiec jak sie rozbil samolot, to nie bylem ani zdziwiony, ani zaskoczony. Rosja byla najlepszym miejscem na likwidacje problemu, bo stamtad cos wydobyc, albo chociaz zostac dopuszczonym do stolu, to jest rzecz wlasciwie niemozliwa.

Kierunek morze Czarne jest dobry, niestety ekstremalnie niebezpieczny. Skucha w Smolensku to udowadnia. Batumi lezy nad morzem Czarnym.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 8 stycznia 2021 11:30
8 stycznia 2021 11:49

Może zacznijmy od zmiany kierownictwa Ośrodka Studiów Wschodnich? 

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @valser 8 stycznia 2021 11:30
8 stycznia 2021 11:50

"W ostatnich 20 latach najwiekszym niezrozumieniem realizacji misji na kierunku "morze Czarne" wykazal sie Lech Kaczynski lecac do Gruzji..."

Jeżeli to zdanie ma jakąś istotną treść, a nie jest takim bla bla, to proszę podać w kilku punktach na czym polegało lepsze zrozumienie tej misji prezentowane przez takich polityków jak: A. Kwaśniewski, L.Miller, D. Tusk, B. Komorowski (akurat oni byli aktywni w ostatnich 20 latach). Warto aby komentujacy dawali jakiś realny wkład do dyskusji, a nie okrzyki propogandowe.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 8 stycznia 2021 11:26
8 stycznia 2021 11:50

Od tego mamy polityków, może na początek trzeba im zadawać takie pytania? Jeśli nie Morze Czarne, to Adriatyk, Orban wynajął nabrzeże w Trieście

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Krzysiek 8 stycznia 2021 11:50
8 stycznia 2021 12:11

Pan zdaje się nie rozumie, że wymienieni typkowie mieli misję całkiem inną, niż miał, a przynajmniej deklarował, Kaczyński Lech. Dla przykładu Kwaśniewski był człowiekiem sowieckim, jego misją była likwidacja wszelkiej tradycyjnej wartości i przekonanie ludności, że lepiej coś ukraść, niż zapracować. Zgodnie ze swoją misją był cały czas pijany, obrastał sadłem, a jego żona lansowała się jak emerytowane dziwki i burdelmamy w programie "królowe życia", który niestety miałem okazję będąc w gościach przez chwilę zobaczyć. Nie chce mi się omawiać pozostałych przez pana wymienionych przykładów, ale proszę choć przyjąć na wiarę, że każdy z nich był o niebio skuteczniejszy w realizowaniu misji, każdy swojej, od Kaczyńskiego. No i każdy z nich żyje do dziś, co też nie jest bez znaczenia.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 12:14

Orban umie grać na dwóch fortepianach i w Parlamencie mapę Wielkich Węgier eksponuje, nie mówiąc o Koronie św. Stefana. I nawet mu pandemiczne gay - party współpracownika nie zaszkodziły. A nasze zdalnie sterowane cyborgi lezą tam, gdzie nadajniczek każe. Pytania albo puszczają mimo uszu, albo krzyczą: yes, yes, yes, zależnie od pytającego. Nie rządem Polska stoi nadal aktualne. 

Ale zgadzam się z Tobą, że (za Wieszczem) trzeba mierzyć siły na zamiary. Tylko nie przy pomocy Sławku Nowaku, ani majdanowców... Można próbować obchodzić od północy... Gdzieś nad Dźwiną, Berezyną, ew. Prypecią przyczółki budując. Tylko trzeba jeszcze pewną Agnieszkę uciszyć. No i, jak sam piszesz, kierownictwo Ośrodka Studiów Wschodnich wymienić. Reszta to już bułka z masłem;-)))

zaloguj się by móc komentować


Janusz-Tryk @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 12:18

Wejście smoka w nowy rok :)

zaloguj się by móc komentować

bolek @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 11:50
8 stycznia 2021 12:41

"Orban wynajął nabrzeże w Trieście"https://en.wikipedia.org/wiki/Moldauhafen

Taka ciekawostka.

Czechom w 2028 roku kończy się umowa na port w Moldauhafen (Hamburg)

W 2004 Niemcy chcieli to odkupić, ale Czesi nie wyrazili ochoty :)

Z tego tekstu wynika, że obstawiali/obstawiają również Szczecin.

Ponadto w 1929 kupili Peutehafen, też w okolicy Hamburga.

Ciekawe gdzie jeszcze.

zaloguj się by móc komentować

valser @Krzysiek 8 stycznia 2021 11:50
8 stycznia 2021 12:48

Ja sie nie znam na istotnych tresciach. Jako takie rozeznanie mam w tresciach realnych.

Ludzie tacy jak Miller, Kwachu cale zycie byli szkoleni do wykonywania polecen i rozkazow. Trudno od nich oczekiwac jakis akcji na pierwszej linii frontu.

Jak nie mozesz byc wojownikiem, to zostan dywersantem. Ale, prosze nie wychodz na pierwszy linie z deklaracjami i apelami, bo to jest glupota, ktora zawsze zle sie konczy.

To moze tak... w 2016 roku zdesantowalem swoj sklep z bawelna do Bulgarii. Na dwudniowej imprezie pt. mistrzostwa Europy w karate zorganizowalem stoisko. Duzo tego nie bylo. Raptem cztery paczki po 30kg. W zwiazku z tym, ze to byl moj debiut na imprezie zagranicznej, to towar przerzucilem firme kurierska na podany adres przez organizatora, a sam dolecialem na miejsce samolotem. Wracalem na pustego do siebie do domu.

Rok pozniej, w czerwcu zrobilem przerzut na mistrzostwa Swiata do Sibiu w Rumunii. Tutaj juz wzialem vana i wypakowalem sie pod sufit. Zaproponowalem produkcje pamiatkowego tshirtu z imprezy, otrzymalem logo i  dostalem zlecenie. Na zadnej innej imprezie nie sprzedalem jednorazowo wiecej niz w Sibiu.

Najwazniejsze jest jednak to, ze i w Bulgarii, i w Rumunii bardzo szybko i bez wielkich negocjacji sie dogadalem i dostalem wsparcie organizacyjne i logistyczne w obydwu przypadkach. Nie udalo mi sie do tej pory taka sztuczka w sasiadujacych Niemczech, Holandii czy Anglii. 

W kazdym razie nie przyjdzie mi nigdy do glowy jechac do Holandii, czy Niemczech i robic jakies zbiegowisko i afere, ze nie moge u nich sprzedawac.

Zeby dojechac do Sybina trzeba sie przebic przez Czechy, Slowacje i Wegry. Teraz jakos to idzie, ale drogi w Rumunii sa troche inne niz w Polsce w tej chwili i od tego trzeba byloby zaczac, a nie od robienia demonstracji na placu, transmisji w TV i jeszcze wciagania w to innych. Kolej mozna pociagniac nawet w linii prostej jak sie wezmie pod uwage wiadukty i tunele. W porcie w Konstacy bylem tylko raz. Bardzo dawno temu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 11:49
8 stycznia 2021 12:50

To jest do likwidacji. Jak juz cos robic to postawic cos nowego.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @bolek 8 stycznia 2021 12:41
8 stycznia 2021 13:01

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19200350200/O/D19200200_PL.pdf

Art 363 Traktatu Wersalskiego daje im prawo do dzierżawy terenu w Hamburgu i Szczecinie. Po wojnie, jak czytałem w jakimś propagandowym druku co do Szczecina to był spór między PRLem a CSRS co do tego, czy podstawą dzierżawy ma być Traktat Wersalski czy Nowa Umowa. 

Swoją drogą traktat wersalski to ciekawa rzecz pod względem gospodarczo-ekonomicznym, a my tylko tłuczemy sobie o granicach. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @bolek 8 stycznia 2021 12:41
8 stycznia 2021 13:06

1 grudnia 2020 r. podpisano w Moskwie porozumienie o utworzeniu w Port Sudan nad Morzem Czerwonym stałej bazy dla rosyjskiej floty. Przez najbliższe 25 lat Rosja ma prawo do bazowania w tym porcie (tj. jego  wydzierżawionej części) do czterech okrętów wojennych., w tym jednostek o napędzie nuklearnym. Co najciekawsze, porozumienie zapewnia stronie rosyjskiej prawo do ochrony powietrznej tej bazy, co np. oznacza wyposażenie jej w systemy plotn.  typu S-400.

Itd., itp.

Chinczycy zaś podpisali podobne  porozumienia w róznych rejonach świata.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @pike 8 stycznia 2021 12:17
8 stycznia 2021 13:40

Inicjatywa nowego jedwabnego szlaku (Belt&Road Initiative - BRI), w Polsce ledwie tolerowana łaskawie, pewnie w nadziei że sprawę załatwi samo strategiczne położenie między Azją i Niemcami, gdzie indziej jest przyjmowana znacznie poważniej. Co gorsza powstają inicjatywy konkurencyjne dla naszej "strategii". Nawet na najbardziej oczywistej trasie przez Rosję tamtejsi gospodarze kombinują jak by tę Polskę ominąć. Wymyślili trasę lądowo-morską przez Kaliningrad. A nie jest to jedyna trasa lądowo-morska. Działa już linia "kazachska', omijająca Rosję przez Morze Kaspijskie do Baku, a stąd koleją co najmniej do Batumi (gdzie ewentualna wysiadka na statek do Odessy, Konstancy lub Warny) lub dalej przez Turcję i tunel pod Marmarą do Europy, w tym do Budapesztu. A ponieważ Chińczykom trasa przez Kazachstan (dość faktycznie okrężna) nie podoba sie jako jedyna, więc od pewnego czasu próbują sie dogadać z mieszkańcami Kotliny Fergańskiej i okolic (Uzbekistan etc.). Lecz tu chcieliby uzyskać standardową szerokość toru, na co tamci nie chcą się (na razie) zgodzić.

Tymczasem Turcja, Iran i Pakistan właśnie uruchomili wspólnymi siłami linię ze Stambułu przez Teheran do Islamabadu, skąd tylko rzut beretem do zachodnich Chin sławetnym korytarzem ekonomicznym China-Pakistan, najważnieszym zapewno projektem BRI (droga z Chin do Oceanu Indyjskiego, omijająca Singapur i amerykańskie "kanonierki" w cieśninie Malacca). Turcy sobie wiele po tej drodze obiecują, bo przez ww. tunel mają stąd dostęp do całej Europy

zaloguj się by móc komentować

pike @Zdzislaw 8 stycznia 2021 13:40
8 stycznia 2021 14:09

Za tym omijaniem Polski to może stać Rosja a i Chińczykom to pasuje jako alternatywa.

Już te alternatywne szlaki od pólnocy i południa uruchomili...

A buduje  się szlaki kolejowe i drogowe północ południe - tu omijać Polski raczej się nie da.

Z powodu planowanego połączenia Morza Czarnego ze Skandynawią  rozbudowywane są porty w Gdańsku i Gdyni i inne też 

A te kolejowe z Adriatykiem juz działają...

Tylko komu  potrzebna Skandynawia skoro tam mało jest konsumentow?

Musi chodzić o skrócenie drogi morskiej z Chin do Europy przez Morza Arktyczne

To morze ostatnio nie zamarza całkowicie i ruch na tym szlaku północnym znacznie się zwiększył.

Lodołamaczy prawie w zeszłym roku nie używano...

A ruch na Oceanie Arktycznym pasuje Rosji i Chinom, więc może nie będą przeciwni.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 14:27

Wybrzeże Morza Czarnego było od XIV w w rękach Wielkiego Księstwa Litewskiego.

"....W XIV w. Tatarzy wznieśli tu małą warownię Chadżybej. Bej Chadży brał udział w Bitwie nad Sinymi Wodami w 1369 r., w której rozbity został przez Olgierda Giedyminowica. W wyniku podbojów litewskich pod koniec XIV w., od 1392 r. do końca lat 40. XV w. terytorium między Dniestrem i Dnieprem pozostawało pod władzą Wielkiego Księstwa Litewskiego.

Według Jana Długosza, w 1413 r. Władysław Jagiełło wysłał stąd kilka statków z pszenicą.

W celu wzmocnienia swej władzy Witold Kiejstutowicz zbudował na brzegu Morza Czarnego fortyfikacje, między innymi rozbudował twierdzę Chadżybej, ulokowaną dokładnie w miejscu dzisiejszej Odessy. Pierwsza wzmianka o jej istnieniu pochodzi z 1415 r., kiedy wymieniana jest przez polskie kroniki. Zamek ten został nadany w 1442 roku przez króla polskiego w dożywocie kasztelanowi i staroście kamienieckiemu Teodorykowi z Buczacz (...)

Iagorlîc- Jahorłyk ok 150 km na płn zachód od twierdzy Chadżybej nad rzeką Jahorlik wpadającą do Dniestru. W 1667 r. znalazło

"...Pierwotnie zwano je Orlik, Koniecpol(?). Do II rozbioru Polski wieś znajdowała się na granicy I Rzeczypospolitej z Turcją. Był tu należący do Jana Zamoyskiego niewielki zameczek strażniczy pilnujący granicy, który w 1583 roku zniszczył Samuel Zborowski i Niżowcy. Miejscowość znana była z tego, że odbywały się tu sądy graniczne aż do rozbiorów.

W XVII wieku miasteczko było własnością Zamoyskich, po czym Joanna Barbara Zamoyska wniosła je jako wiano rodowi Koniecpolskich. W XVIII wieku własność Lubomirskich, potem Grabowskich i Ludwika Sikarda. W 1841 roku widoczny był tu 10 sążni od brzegu słup murowany z napisem „anno 1703, granica, koniec Polski”. ..."

No i zamek Czarnogród (nie mylić z Białogrodem)  leżący koło Chadżybeja , który w 1442 otrzymał od króla Władysława Warneńczyka rycerz Teodoryk Buczacki Jazłowiecki. : "...W 1442 roku król polski nadał mu w dożywocie na południu Podola zamek Karaul (Karawul) nad Dniestrem, wraz z zamkami Czarnogrodem u ujścia Dniestru i Chadżybejowem[2] (Chadźibejem) nad Morzem Czarnym (w rejonie dzisiejszej Odessy)....|.

Wszystko było na wyciągnięcie ręki a nawet W RĘKACH.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Polska_1386_-_1434.png

 

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_Odessy

https://pl.wikipedia.org/wiki/Iagorl%C3%AEc

https://pl.wikipedia.org/wiki/Teodoryk_Buczacki_Jaz%C5%82owiecki

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 14:52

 Z tym "na wyciagnięcie ręki" to spora przesada. Proszę sobie oszacować jakie odległości (w km) dzieliły te rubieże od głównych ośrodków miejskich (władzy) czy to w Wielkim Księstwie Litewskim, czy w Koronie Królestwa Polskiego. A i dróg bitych wówczas tam nie było.

vide:

http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/kudak-kresowe-westerplatte-czesc-1

http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/kudak-kresowe-westerplatte-
dokonczenie

zaloguj się by móc komentować

pike @stanislaw-orda 8 stycznia 2021 14:52
8 stycznia 2021 14:56

Może też i po to byli tam Tatarzy , żeby tych dróg nie bylo?

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 10:45
8 stycznia 2021 15:15

Właśnie o to chodzi czasem :-)

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 15:19

Mity te udrapowane są w naukowe egzegezy, których nikt nie poddaje analizie i nie oświetla z innych punktów widzenia niż ten jedyny, słuszny, albowiem zawierają one w sobie także pierwiastek religijny i kwestionowanie któregokolwiek z nich zalatuje świętokradztwem.

To chyba są bardzo stare schematy, dobrze opisane przez Stalagmita w wydanych przez pana dwóch tomach. Np. praca przy piramidach egipskich tysięcy niewolnikowi (i nie tylko), motywowana była religijnie (faraon – bogiem). Kiedy mit ten upadł wraz z upadkiem dynastii i destrukcją imperium, cena złota uległa gwałtownej inflacji z powodu jego nadmiernej ilości, gdyż masowo okradano groby czczonych wcześniej władców i dostojników państwowych.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @pink-panther 8 stycznia 2021 14:27
8 stycznia 2021 15:26

Ok, porównajmy tę mapę z tym co miała Korona Brytyjska w tamtym czasie, a co ma dzisiaj. A gdzie jest Polska, Rzeczpospolita Polska? Aż się człowiek normalnie wnerwia, squ ... y

Tę mapę i późniejsze, już jako Rzeczpospolitę Obojga Narodów, powinno się wydrukować w milionach egzemplazrzy i jak Amerykanie z USA tę swoją flagę mają nawet w swoim sraczu (my jesteśmy cywilizowani i tak nie będziemy robić), tak te mapy powinne być wszędzie.

A każdemu polskiemu"politykowi" powinno się je przykleić na jego durnym łbie.

zaloguj się by móc komentować

tadman @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 11:49
8 stycznia 2021 15:34

Ciężarówki i nieznani sprawcy akceptują lub nie kierownictwo Ośrodka Studiów Wschodnich.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @pike 8 stycznia 2021 14:56
8 stycznia 2021 15:56

zmierz odległości i pokombinuj ile czasu, materiału i "robocizny" wymagała by budowa tam dró, w rejonie gdzie pól roku lezał śnieg, albo roztopy po nim, a lecie powodzie sporych  rzek bądź ich dopływów .

Transport byłby mozliwy w wąskich oknach czasowych i w miarę suchych latach.

No i najpierw moze przeczytaj zalinkowane notki.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski 8 stycznia 2021 10:45
8 stycznia 2021 17:23

Na tym portalu, gdzie ten Śląski Bercik nadaje, można znaleźć stacje radiowe każde prawie z całego świata i te"oficjalne" i mniej

https://onlineradiobox.com/Europe/

Po angielsku to jest. Ale dasz radę :-)

Tu masz Niemiecką Volksmusic z rejonu Niemieckich Alp, Tyrolu i Słowenii

a tutaj jedną z wielu stacji radiowych z Grecji

Ja tę muzyke uwielbiam, by nie powiedzieć, że wręcz, kocham :-)

 

zaloguj się by móc komentować

pike @stanislaw-orda 8 stycznia 2021 15:56
8 stycznia 2021 17:59

To fakt, że budowa dróg lądowych na Ukrainie w tych warunkach przyrodniczych i geopolitycznych

w XVII wieku wymagała dużego wysiłku i przede wszystkim dużej kasy, a ta była wówczas 

w Amsterdamie i Londynie...

A w Amsterdamie były ogromne magazyny z towarami głównie z Azji.

Były opróżniane i uzupełniane dwa razy do roku tak jak przybywały i odpływały okręty

i ten rytm nie mógł być zakłócony przez nikogo.

Kto by spróbował go zakłócić budową jakiś dróg lądowych to groziła mu dewastacja.

Jak pisze Braudel Amsterdam ledwo się zgodził na poprawienie starej drogi lądowej w kierunku Włoch

W tym czasie chodziło też i o szlak w kierunku Morza Kaspijskiego i Suratu.

A w Suracie od 1615r rezyduje Anglik sir Thomas Roe potem go przenieśli na ambasadora do Stambułu.

Ten "przyjaciel" Rzeczpospolitej ponoć namawiał Gustawa II, żeby odczepił się teraz od niej a zajął się Niemcami. I sie zajął...

A strachu wszystkim zainteresowanym narobili wcześniej Turcy wyprawą na Astrachań.

Według  Braudela to jedna z ważniejszych bitew (1569 rok) lekceważona przez historyków i zapomniana

Budowa dróg lądowych na Ukrainie pasowała tylko Wenecji, ale nie mieli już tych możliwości co dawniej...

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 18:08

"Co zrobić, żeby przestać być krajem peryferyjnym? Postarać się o port nam Morzem Czarnym. Bo te nad Bałtykiem są tyle samo warte ile porty francuskie nad kanałem w XV wieku. Służą do wyładowywania wrogiego desantu."

 

No a Mierzeja?

Co z Mierzeja?

Kapia dalej, umacniajac nasza peryferyjnosc?

zaloguj się by móc komentować

valser @ikony58 8 stycznia 2021 19:07
8 stycznia 2021 19:14

Totalna kontrola jest iluzja.

Brzezinski dla mnie to przede wszystkim oszust. To on obiecywal talibom pomoc i uznawal ich prawo do tego zeby sami o sobie stanowili. Jak Sowiety wyszly z Afganistanu i talibowie przestali mu byc potrzebni to ich zostawil w rozkroku. Oni mu tego nie wybaczyli. Dlatego sa wrogami do dzis. 

Kazdy kto poklada wiare i nadzieje w ameeykanskiej wladzy to albo glupek, albo oszust. 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 19:16

Nie port tylko wymina klasy politycznej i reedukacja obywateli.

Wtedy mamy szanse przestać byc kolonią - ale tylko szanse...

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
8 stycznia 2021 19:55

" Przez długi czas dręczyłem Was opisywaniem polityki francuskiej i uważałem, że to jest dobry wzór. Zmieniłem zdanie. Stało się to w święta. Polityka francuska jest polityką egoistyczną, polityką dojutrkową, polityką, która realizuje czyjąś inną, niż francuskie elity, misję, czego koronnym dowodem była rewolucja."

Miałeś dobre argumenty na poparcie polityki francuskiej, ciężkie do podważenia. Nie wiem, czy pamiętasz, że ja kiedyś zwróciłem Ci uwagę na to, że ta polityka francuska była mało skuteczna bo odrzucała naturalnych sojuszników, a na końcu okazało się, że już "nie ma niczego" i Francja, pomimo że tak "machała rączkami" i tak została zatopiona i zdewastowana przez rewolucję. Ty wtedy powiedziałeś, że Francja nie miała wyboru bo warunki w jakich działała i jej położenie nie pozwalało na inną politykę i zwracałeś już wtedy też uwagę na błędy w tej polityce jak choćby wspomniane dzisiaj zniszczenie zakonu rycerskiego i niepotrzebne naciski na Rzym, ale jednak całościowo uznawałeś tę politykę za poprawną przynajmniej. Nie były to argumenty łatwe do podważenia dla kogoś kto się nie wystarczająco orientował w ówczesnych realiach.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @pike 8 stycznia 2021 17:59
8 stycznia 2021 19:57

" Budowa dróg lądowych na Ukrainie pasowała tylko Wenecji..."

Co z Genuą? Genua swego czasu(co prawda wcześniej) chciała umacniać się na Ukrainie, ale wtedy polscy władcy byli średnio zainteresowani współpracą z nimi.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ikony58 8 stycznia 2021 19:07
8 stycznia 2021 20:07

tezy Brzezińskiego nie odbiegają od założeń i dyrektyw wykonwaczych UE, inne 'imperia'  tak samo podchodza do rzeczywistości sprawowania władzy, ba, obecna RP już jest w tym wyścigu i jak zawsze pytanie: co będzie celami krotko-, średnio-, długoterminowymi owych władz? zbieranie danych, nadzór to tylko uogólnenia - problem tkwi w prawnym dyskontowaniu i w tworzeniu ustawodawstwa do owego dyskontowania; powstaja też problemy w zapełnianiu baz danych fikcyjnymi danymi/informacjami/... ; a wtedy kto jest do konfrontacji gotowy? 

zaloguj się by móc komentować

klon @ThePazzo 8 stycznia 2021 19:16
8 stycznia 2021 20:29

>>>Nie port tylko wymina klasy politycznej i reedukacja obywateli.<<<

Proponuję: jedno i drugie. :))))
W mojej ocenie będzie to możliwe gdy społeczność zamieszkująca pomiędzy Odrą a Bugiem - w sposób magiczny zapewne - zdobędzie środki pieniężne na taką "samowolkę".
Ostatnia próba oparcia się o gang firowany Trumpem nie wypaliła. 
 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Kuldahrus 8 stycznia 2021 19:57
8 stycznia 2021 20:54

wtedy nie było żadnej Ukrainy, tylko zdziczałe stepy, trudne do przebycia, a jeszcze trudniejsze do przeżycia.

Nawet na Krymie mieli ze trzy przyczólki (porty) a reszta ich nie obchodziła.

Genuę interesowały  statki i morze (porty), a nie jakiś bezdrożny  interior, który ktoś inny musiałby  przemierzyć, aby im dowieźć towar na te statki.

zaloguj się by móc komentować

pike @Kuldahrus 8 stycznia 2021 19:57
8 stycznia 2021 21:44

Jesli chodzi Genue to zależy o jakim okresie historycznym się mówi.

Genua leży w zachodniej częsci Morza Sródziemnego, co dla nich nie jest bez znaczenia.

Od XVI wieku to są bardziej zaangażowni w spekulacie wekslami. W Piacenzie na jarmarku

spekulują płatnościami przede wszystkim Imperium Hiszpańskiego. Ratują finanse Filipa II.

Interesuje już ich bardziej Ocen Atlatycki niż Morze Śródziemne. Kusi ich Brazylia....

Wenecja liczyła głównie na dostawy zboża z Rzeczpospolitej w czasach panującego u nich głodu.

Od strony Strony Morza Czarnego i okolic droga do nich krótsza.

 

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @stanislaw-orda 8 stycznia 2021 20:54
8 stycznia 2021 22:20

Od Morza Czarnego prowadził bardzo ważny szlak handlowy do Lwowa ( i dalej) rzeką Dniestr. Znajdowały się na tej trasie aż trzy kolonie genueńskie: Maurocastro/Moncastro  (Tyras) na prawym brzegu limanu Dniestru  nad Morzem Czarnym ,Teghenaccio (dzisiaj: Bendery, Mołdawia) , Policronia (nie wiem, czy to samo co Olihonia-dzisiaj Soroki w Mołdawii.

Do upadku Cesarstwa Bizantyńskiego od starożytności szlak a od  XIII w. były nad Dniestrem owe kolonie genueńskie. Droga wodna była bardzo dogodna.Mołdawia była przez jakiś czas lennem Rzeczpospolitej. Rosjanie odebrali te tereny Turkom w 1812 r.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Repubblica_di_Genova.png

https://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=fr&u=https://fr.wikipedia.org/wiki/Bender_(Tighina)&prev=search&pto=aue

https://pl.wikipedia.org/wiki/Soroki

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Repubblica_di_Genova.png

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @pink-panther 8 stycznia 2021 22:20
8 stycznia 2021 22:26

O.K.

Problem w tym, co rozumiemy pod określeniem "kolonie". Bo zdaje się, że na szlakach lądowych było to tylko prawo do składu towarów przez kupców (magazynowania/przechowywania ) w tych miejscach.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @stanislaw-orda 8 stycznia 2021 22:26
8 stycznia 2021 23:38

"kolonia handlowa" może niezbyt udane tłumaczenie "genoese colony" - coś jak "kolonia emigrantów". "Przedstawicielstwo handlowe" jest poprawne co do celu istnienia tych miejsc ale trochę głupio brzmi.:))

PS. Ten szlak to jest niesamowita ciekawostka, bo wszelkie ślady Rzeczpospolitej i jej praw do tych miejsc (lenno, rozbudowa zamków, pokój karłowicki) są starannie zacierane.

PS2.  W rejonie Odessy Chińczycy chcieli budować terminal portowy i dawali 8 mld USD gotówką. Ale "nie było woli politycznej" czy raczej Majdan. Ale pan Prezydent RP uczestniczył w podpisaniu porozumienia memorandum o zacieśnieniu współpracy Portu w Gdańsku z portami ukraińskimi, głównie Odessą.

https://www.portalmorski.pl/m-porty-logistyka/46570-list-intencyjny-miedzy-administracja-portow-morskich-ukrainy-a-zarzadem-portu-gdansk

 

zaloguj się by móc komentować

Nova @pink-panther 8 stycznia 2021 22:20
9 stycznia 2021 00:02

Tak ,ma Pani rację - Policronia to dzisiejsze Soeoki. Leżą zresztą bardzoblisko Jampola gdzie w 18 w. Prot Potocki założył swoją czarnomorską Kompanię Handlową. Widać ten szlak handlowy od starożytności biegł przz te miejscowości. Tam mapa Genui robi piorunujące wrażenie, wręcz wbija w fotel niż tysiąc podręczników historii gospodarczej. "Mała" republika kupiecka to w istocie imperium w skali kontynentu. Doktryna robi swoje.Pozdrawiam .

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @klon 8 stycznia 2021 20:29
9 stycznia 2021 01:00

Środki pieniężne /własność/ powoli odpływają wraz z "pandemią" od społeczności zamieszkijącej między Odrą a Bugiem... Tak że ten...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @pink-panther 8 stycznia 2021 22:20
9 stycznia 2021 07:47

Żebyś wiedziała kto cieśninę Kerczeńską kontrolował w XV wieku...ho,ho, ho

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Kuldahrus 8 stycznia 2021 19:55
9 stycznia 2021 07:55

No może, mam też książkę o kontatach pomiędzy Paryżem a Jagiellonami, ale nie przeczytałem, jest to chyba jedyna taka książka. Zastanawiało mnie to, ale nie za głęboko, teraz jak zacząłem czytać o tej Kastylii i poselstwach wysyłanych w step musiałem wszystko zweryfikować

zaloguj się by móc komentować

pike @pink-panther 8 stycznia 2021 22:20
9 stycznia 2021 10:02

Jeśli chodzi o kontakty (interesy) handlowe tzw. kupców włoskich to mapa ta jest niepełna.

Wynika to na przykład z lektur książek: Czerwiec Polski czy Handel Wołami w Polsce ...

Brakuje ujęcia wertykalnego Południe - Północ. Tego kierunku nie uwzględnila także pani Abu-Lughod

w swojej książce Europa na peryferiach. Jest tylko opis w kierunku Zachód-Wschód .

Profesor G.Myśliwski postanowił uzupełnić ten brak i napisał książkę o kontaktach kupców włoskich

w układzie Południe-Pólnoc na przykładzie handlu Wrocławia...

Oni byli praktycznie wszedzie wliczając to i Syberię Zachodnią.

A przede wszystkim w dużych miastach Europy Pólnocnej i Środkowej oraz Moskwy....

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski 9 stycznia 2021 07:55
9 stycznia 2021 10:28

Myślę, że jeszcze parę niespodzianek czeka po drodze.

zaloguj się by móc komentować



glicek @Szczodrocha33 8 stycznia 2021 18:08
9 stycznia 2021 10:35

Co z Mierzeją? Kopią dalej, umacniając naszą peryferyjność?

Kopią, nawet coś z tego kopania zdaje się wyłaniać.

 

zaloguj się by móc komentować

betacool @pike 8 stycznia 2021 17:59
9 stycznia 2021 10:49

Właśnie szykuję mały wpis o Braudelu.

A a propos budowy dróg, to trochę szerzej można spojrzeć na skutki ukraińskiej wycinki, o której jakiś czas temu pisałem:

http://betacool.szkolanawigatorow.pl/kto-zleci-ukrainska-wycinke

 

zaloguj się by móc komentować

Caine @stanislaw-orda 8 stycznia 2021 13:06
9 stycznia 2021 11:40

Planują powtórkę z Cuszimy?

zaloguj się by móc komentować



zaloguj się by móc komentować