-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Cesarska flota czyli kto pozwalał na istnienie Niemiec

Jadąc wczoraj autem przez piękną ziemię pomorską zacząłem się zastanawiać nad kwestią następującą – dlaczego cesarz Henryk VI zniszczył normańską flotę na Sycylii? Potem zaś nad całym zagadnieniem władzy realnej, która bez floty jest jedynie pozorem. Być może ten moment – brak okrętów zdolnych do ekspansji powodował, że cesarze rzymscy dynastii niemieckich, w średniowieczu i później uzależniali się tak łatwo od bankierów. Dynamika zaś i ekspansywność poszczególnych panowań zależne były od planów korporacji. O Jakubie Fuggerze było tutaj aż nadto. No, ale dlaczego Henryk VI kazał zniszczyć tak cudowne narzędzie jak normańska flota, z którą Robert Guiscard zamierzał dokonać podboju Bizancjum? Zapewne dostał jakąś obietnicę, możemy zgadywać, że złożyli mu ją pizańczycy i genueńczycy w zamian za otwarcie portów sycylijskich na Afrykę. To zaś miało już poważne konsekwencje za panowania jego syna Fryderyka II.

Czym jest imperium bez floty? Ślepcem. To jest bezoki gigant, w najlepszym razie jakiś polityczny Polifem, który niszczy wszystko wokół nie będąc świadomym niebezpieczeństwa, które mu grozi.

Polityka cesarstwa była zawsze polityką ekspansji lądowej. To zaś oznacza, że wszyscy sąsiedzi Niemiec, nawet Polska, świadomi byli tego, jak ważna jest flota i próbowali tę flotę rozbudowywać. Konkurując ze sobą bardzo ostro. I tak było w XVI wieku w przypadku Danii i Polski. Niemcy mogliby zainteresować się flotą serio, w momencie, kiedy zajęliby cieśniny duńskie. No, ale to było niemożliwe, albowiem spowodowałoby konflikt io skali nie widzianej wcześniej, w której przeciwko cesarstwu stanęliby ręka w rękę Francuzi i Anglicy.

Wróćmy jednak do średniowiecza. Cesarz udzielał dzierżawy przywilejów miastom Italii, a one udostępniały mu swoją flotę, która realizowała politykę cesarstwa na Morzu Śródziemnym. Było to system w najlepszej opinii kulawy. Floty te miały swoje sukcesy, które szły na konto cesarza, ale system uniemożliwiał podbój polityczny, albowiem interesy republik były na pierwszym miejscu. Poza tym na wielkim morzu stale operowali Wenecjanie, którzy w roku 1314 przepłynęli Gibraltar i zaczęli handlować z Flandrią drogą morską. Genueńczycy zaś urośli w siłę tak bardzo, że nie musieli już przejmować się cesarzem. Momentem istotnym było połączenie korony rzymskiej, niemieckiej i hiszpańskiej. Wtedy bowiem flota hiszpańska, zbudowana na bazie dawnej floty aragońskiej, stanowiła o sile cesarstwa i była gwarantem bezpieczeństwa interesów cesarskich na Atlantyku. Banki Augsburga inwestowały w Ameryce Południowej i zakładały tam swoje faktorie. I tak do momentu, kiedy Habsburgowie nie podzielili się władzą. Hiszpania stanęła osamotniona wobec wzrastających potęg Anglii i Francji, posiadających znacznie lepiej zorganizowaną flotę. Niemcy zaś zapadły się w siebie i nie były nawet w stanie uporać się z Albrechtem Hohenzollernem w Prusach. Interesy zaś cesarskie na morzach północnych reprezentowała Hanza, która tak naprawdę prowadziła własne sprawy finansując protestanckie przewroty w krajach skandynawskich i w samych Niemczech.

W XVII wieku brak floty i możliwości jej stworzenia powoduje, że Niemcy stają się ofiarą jednej z najstraszliwszych wojen w historii. Kraj jest pustoszony przez trzydzieści lat. Grabią go Francuzi, Szwedzi, Czesi, Węgrzy i kto tam jeszcze może. Jedynym sojusznikiem cesarstwa jest w tym czasie Polska, która również nie posiada floty, albowiem cały handel Korony obsługuje Gdańsk, a Litwy Kłajpeda. Myślę, że wtedy właśnie, w Niemczech zaczyna rosnąć świadomość, że przedłużenie istnienia cesarstwa – wobec braku floty i niemożności jej stworzenia – może odbywać się w jeden tylko sposób: poprzez stopniowe pożeranie Polski. Ten mechanizm nie musiał być nawet ujęty w słowa, ani skodyfikowany jako program. W końcu niszcząc normańską flotę Henryk VI też nie miał żadnego planu. Po prostu przedstawiciele gangów z Pizy i Genui pojawili się na jego dworze i wyjaśnili mu, że najlepsze co może zrobić, to przekazać swoje interesy im, a oni już tak wszystko urządzą, że będzie zadowolony. - Będziesz pan zadowolony – powiedział praszczur rodziny Bonacci, z Pizy, który już rozbudowywał konsulat w berberyjskim mieście Bidżaja, świadom tego, że cesarz zgodzi się na wszystko.

Prawdziwa polityka bowiem rzadko przybiera postać deklaracji, częściej zaś wygląda jako coś, co ludzie słabo w tych sprawach zorientowani nazywają duchem czasów, albo nieuchronnymi procesami dziejowymi. Niemcy więc w II połowie XVI wieku zorientowali się, że mimo potencjału ekonomicznego, kopalń, hut i wielkich areałów nie wyjdą na morze. Tam bowiem są obecne ubezpieczone w wielkich towarzystwach asekuracyjnych statki handlowe kupców Londynu, Belfastu, Liverpoolu i mniejszych miast angielskich, a strzeże ich również ubezpieczona w prywatnych przedsiębiorstwach flota wojenna. Zorientowali się też, że nie będzie dramatu, bo mogą żyć z Polski, którą trzeba albo wchłonąć, albo podzielić. To były pomysły nienowe, ale w mojej ocenie, silnie związane z brakiem floty zdolnej do ekspansji. No i wobec najbardziej oczywistej przewagi morskiej innych państw jedyne możliwe do realizacji. I tak, całkiem spokojnie, na międzynarodowej agendzie stanął w połowie XVIII wieku problem polski, związany z tym, że Niemcy nie mogą mieć floty. Obsługę agendy przejęły Prusy wobec całkowitej atrofii polityki Austriackiej, która prowadzona była w sposób idiotyczny, z zanegowaniem najważniejszych od średniowiecza paradygmatów cesarskich – stałej współpracy z Italią przeciwko Francji. To się zmieniło i stało przyczyną degradacji Austrii, która od czasów Napoleona była tylko dekoracją. Wszelkie zaś brutalne i podkreślające moc czyny mogła realizować jedynie w Polsce, z której Niemcy żyli już na całego, bez zachowywania pozorów, od momentu wstąpienia na tron polski pierwszego Wettina.

Niemcy bez floty zagospodarowujące czyli rozkradające i degradujące Polskę do roli nie wasala nawet, ale niewolnika, który nie umie czytać i pisać, zostały wpisane przez mocarstwa na listę przestępców zresocjalizowanych. Stało się tak, albowiem zrezygnowały z floty i prowadziły politykę wyłącznie wewnętrzną. Stając się dostawcą surowców i klientem zakupującym drogie technologie w Anglii. I tak do momentu, kiedy Wilhelm II nie wpadł na pomysł, by zbudować flotę. Okazało się bowiem, że Polski już nie ma od dawna, a kawałki po niej są właśnie trawione. Wzrok sokoli przedsiębiorców i polityków z zachodu skierował się ku Rosji, ale Wall Street wyjaśniła szybko wszystkim, że to nie jest dobra droga. Postanowiono więc zrobić, coś czego się nikt nie spodziewał – rozpruć brzuch smokowi i wyjąć z niego czerwonego kapturka w kapturku i babcię w białym czepku. I tak powstała Polska odrodzona, a wszystko na złość Niemcom, którzy ośmielili się zbudować flotę.

Dziś Niemcy już nie kwestionują istnienia Polski, choć dalej chcą z niej żyć. Nie mając jednak floty i zgody mocarstw na jej pożarcie, próbują osiągnąć stan sprzed roku 1914 za pomocą Moskwy. Na to jednak także nie ma zgody i trudno sobie wyobrazić, żeby ona się nagle pojawiła. Polska zaś, nie mogąc na razie inwestować we flotę, bo ta jest najważniejszym charyzmatem władzy, inwestuje w porty. Tam będą cumować transportowce z Pizy, które wyczarterował w XII wieku cesarz Henryk VI. Saraceni na pewno nie zdobędą Szwecji, a Sztokholm, Malmo i Goetteborg to nie Bidżaja, Fez czy Marrakesz. Mamy ofertę i została ona przyjęta. Niemiecka zaś została odrzucona. Patrząc wstecz widzimy, że nie ma takiego schematu w przeszłości, który pozwoliłby Niemcom wybrnąć z tego ambarasu. Będą musieli improwizować. To groźne, ale nie tak groźne jak armia Wilhelma II w Wielkopolsce w 1916. Jest więc szansa, że damy radę.

 

Na dziś to tyle. Zamiast ogłoszenia muszę tu dziś umieścić smutną informację. Zmarł Lech Jęczmyk, pisarz, tłumacz, człowiek wielu talentów, znany z przełożenia na polski powieści „Paragraf 22” i wielu, uznawanych za arcydzieła, książek SF. Miałem zaszczyt i przyjemność poznać go w czasie swoich pogadanek w Akademii Wnet, na które zawsze przychodził. Trochę gawędziliśmy. Opowiedział mi kilka naprawdę niesamowitych historii. Świeć Panie nad jego duszą. Miał 87 lat.



tagi: niemcy  polska  hiszpania  porty  prusy  flota  italia  wall street  stocznie 

gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 11:01
50     3610    9 zaloguj sie by polubić
Postaw kawę autorowi! 10 zł 20 zł 30 zł

Komentarze:

ArGut @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 11:27

Na istnienie Niemiec godzą się "Najlepsi Niemcy" z ameryki. Jak "Najlepsi Niemcy" będąc jeszcze w Europie zauważyli, że brytole tworzą kolejny obóz koncentracyjny z darmową siłą roboczą to wypłyneli do Ameryki Północnej aby przejąć kontrolę zarządzającą nad tym zasobem.

Może Niemcy w europie to nie byt polityczny a organizacja gospodarcza, mega korporacja - Bismark tworzył go z intencją nie polityczną a gospodarczą. Może nawet w opozycji do "Najlepszych Niemców".

zaloguj się by móc komentować


Nova @ArGut 19 lipca 2023 11:27
19 lipca 2023 11:48

Pytanie czy jest możliwa wojna/konflikt między "Najlepszymi Niemcami" a Niemcami w Europie? 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Nova 19 lipca 2023 11:48
19 lipca 2023 11:52

Bardzo  dobre  !!!

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 11:55

Jakąś flotę jednak dziś mają. Zgodnie z Viky jest oto: 10 fregat, 5 korwet, 4 uboty, 17 trałowców, 12 okrętów zaopatrzeniowych i 3 okręty walki elektronicznej. Do tego dochodzi 10 samolotów i 43 śmigłowce. Nawet NDR miała tego więcej, ale ta masa spadkowa została sprzedana do Indonezji. A same straty wojenne Kriegsmarine w II wojnie wygladają na tym tle wręcz bez porównania: 6 pancerników, 7 krążowników, 27 niszczycieli, 68 torpedowców, 701 okrętów podwodnych.

A co czeka na Niemcy (nadal z apetytami na rządzenie światem) bez floty i bez dostępu do tanich surowców ze wschodu? Prognozuję w dłuższej perspektywie rozbicie federacji na poszczególne landy. To już kilkukrotnie było w ich historii przerabiane.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 19 lipca 2023 11:55
19 lipca 2023 12:06

Pytanie, kto pierwszy ucieknie?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ArGut 19 lipca 2023 11:27
19 lipca 2023 12:07

Może i tak, ale korporacje mają tendencje do zawalania się pod własnym ciężarem

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 19 lipca 2023 12:06
19 lipca 2023 12:09

Freistaat Sachsen, Freistaat Bayern i Freie und Hansestadt Hamburg. One formalnie są niezależne od Berlina (jak swego czasu Ukraina i Białoruś od Moskwy).

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Pioter 19 lipca 2023 11:55
19 lipca 2023 12:09

Niemcy są potęgą konstrukcyjną jeśli chodzi o okręty podwodne. Ich okręty podwodne są w ścisłej czołówce jeśli chodzi o myśl techniczną dotyczącą konwencjonalnych okręt podwodnych.
Włoskie konstrukcje, izraelskie (nota bene produkowane w Niemczech), japońskie, koreański czy norweskie to są licencyjne i twórczo rozwijane typy wywodzące się bezpośrednio ze współczesnych okrętów podwodnych.

Teraz Korea i Japonia tworzą własne typy ale bez transferu niemieckiej technologii byłoby to niemożliwe.

Dlatego tym bardziej uderza obecny stan posiadania Niemiec w tej materii. Widać tutaj niewidzialną rękę, która pilnuje stanu rzeczy podobnie jak w przypadku konstrukcji lotniczych.

Niemiecki przemysł stoczniowy jest uzależniony od zamówień zagranicznych nie tyle dlatego, że jest duży ale przede wszystkim dlatego, że nie może liczyć na duże zamówienia ze strony swojego rządu. I to się ciągnie na szczęście dla nas od dekad.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 19 lipca 2023 12:09
19 lipca 2023 12:10

Spodziewam się, że Hamburg dostanie jakieś propozycje

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 19 lipca 2023 12:07
19 lipca 2023 12:50

Tak się zdarza tylko nie wiem czy to prawidłowość. Mam takie biznesowe doświadczenie, że każda koropracja chce być jak Kościół Katolicki -> z uwagi na trwanie a nie na mechanizmy wypracowane. Dziś pozycja Chief Evangelist w korporacjach technologicznych jest WRĘCZ niezbędna.

Nie wiem czy to ma potwierdzenie w badaniach ale życie korporacji to 3 cezury - 6 lat, 25-27 lat, i 100 lat
Tylko na ten przykład Standard Oil nie dotrwało do 100 bo zostało "rozebrane" a może jednak istnieje ? IBM jako korporacja ma przeszło 100 lat i realizuje się czysto w technologii -> procesy półprzewodnikowe N2 i N3 ( niby 2 i 3 nm) to ponoć ich patenty. Nie produkują więc nic materialnego a czystą ideę. Widziałem w DW program o najbogatszych niemcach. Występował w nim pan, który był doradcą inwestycyjnym i jako jeden z argumentów został na jego dobroć został użyty, że on z Fuggerów.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 19 lipca 2023 12:09
19 lipca 2023 12:53

Z Hamburga jest na ten przykład kanclerz niemiec Olaf Scholz, i jak mnie kiedyś naszło na sprawdzanie to może się okazać, że nie jest to jedyny kanclerz pochodzący z Hamburga.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Nova 19 lipca 2023 11:48
19 lipca 2023 13:01

Ma kolega na myśli były konflikt ? O przyszłym/trwającym cały czas w SZKOLENAWIGATOROW się pisze. Wielu tu piszących i kometujących martwi, żeby "Najlepsi Niemcy" z Niemcami nie dali sobie sztamy, bo ktoś inny musiałby ponieść tego koszty. Na a na kogo najłatwiej wskazać - Francuzów, Holendrów a może Norwegów ?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 13:04

Nie jedyny. Helmut Schmidt też zaczynał politykę w Hamburgu

zaloguj się by móc komentować

ArGut @mniszysko 19 lipca 2023 12:09
19 lipca 2023 13:10

Niemcy mają coś jeszcze. Nazywa się to Carl-Zeiss Optics. Bez technologii z niemiec ASML nie jest w stanie produkować swoich MEGA STEPERÓW do produkcji półprzewodnkiów. Jak w amerykańskim senacie było przesłuchiwanie CEO kompani, które miały skorzystać na subsydiach to ja pamiętam, że było 3 - szef Intela, szef Mikrona i szef jakiejś małej firmy budującej narzędzia podobne do tych co ASML.

A tak przy okazji optyka ma też zastosowanie w wielu dziedzinach produkcji uzbrojenia.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 19 lipca 2023 13:04
19 lipca 2023 13:15

Z wikipedii o Helmucie Schmicie -> "Zmarł 10 listopada 2015[6]. Jego pogrzeb państwowy odbył się 23 listopada 2015 w jego rodzinnym mieście, Hamburgu w którym udział wzięło 1800 osób w tym prezydent Joachim Gauck, kanclerz Angela Merkel oraz były sekretarz stanu USA Henry Kissinger[7]."

I pani Makrela i pan Henry to zwolennicy nie robienia krzywdy Putinowskiej Rosji. Można więc domniemywać, że Hamburg też nie chce tej krzywdy robić ?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 19 lipca 2023 13:15
19 lipca 2023 13:32

Hamburg to jeden z głównych portów Hanzy, a siła Hanzy istniała tak długo, jak długo car Iwan nie oderwał jej od Narwy. Z drugiej strony Hamburg to główny port Niemiec na Atlantyk, który przez prawie wieki był blokowany przez Duńczyków czy Anglików za pomocą małej wysepki Helgoland.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 13:33

Powierzam p. Jęczmyka Bożemu Miłosierdziu. Nie wiedziałem że to on przetłumaczył Paragraf 22. Stał się powieścią kultową dzieci stanu wojennego. Że też to przeszło przez cenzurę.

Oprócz floty, żeby być imperium, Niemcy potrzebują propagandy. Na szczęście ta robi się coraz bardziej szmaciana. Tak iż pociskane przekręty typu traktat lizboński, nicejski i kampania na rzecz większości kwalifikowanej, likwidacji kopalni w Turowie itp. to już parciane portki szyte catgutem. To chyba na szczęście naturalny proces degeneracji umysłów na dotacjach. Scholz musi że czasem zastanawia się: Za co płacimy tym bakałarzom i pismakom?  

zaloguj się by móc komentować

atelin @Magazynier 19 lipca 2023 13:33
19 lipca 2023 13:56

Catgutem? Catgutem byłoby finezyjnie, ale to chyba sznurek do snopowiązałek, którego w Niemczech zacznie za chwilę brakować.

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 14:00

"Polska zaś, nie mogąc na razie inwestować we flotę, bo ta jest najważniejszym charyzmatem władzy, inwestuje w porty."

 

Do których wpływają włoskie okręty.

zaloguj się by móc komentować

Nova @Pioter 19 lipca 2023 12:09
19 lipca 2023 15:59

Freistaat  Sachsen  może wystąpić o swoje historyczne ziemie do Brandenburgii zabrane w 1815 r. 

zaloguj się by móc komentować

Nova @ArGut 19 lipca 2023 13:01
19 lipca 2023 16:05

Proszę Pana mam na myśli przyszłość. Zawsze jest ryzyko że nastanie koniunktura  gdzie my będziemy ponosić koszty. Pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Nova 19 lipca 2023 16:05
19 lipca 2023 17:48

Uważam, że w polityce jak i fizyce nie ma przyszłości. Jest tylko TU i TERAZ oraz DOKTRYNA. W czasie wakacji 2021 jechałem sobie przez niemcowo i dużą frajdę sprawiało mnie tankowanie na ORLEN-ie ale przejściówek do gazu w naszym standardzie nie mieli. Jadąc do Danii i przejeżdżając nad jakimiś kanałami gdzieś na dalekich obrzeżach Hamburga to po tych kanałach jakieś 30 tysięczniki se pływały jak żagłówki w słoneczny dzień po rzece Elbląg.

A "Najlepsi Niemcy" proponowali stawianie fabryk połprzewodników w niemcowie. Chwalić Pana nie doszło do tego. Amerykanie w marcu 2022 procedowali Chip Act w kongresie, pani Urszula Von DerLajer też mówiła o europejskim chip akcie i w "ameryce się buduje". A co pan słuszał, żeby się w EU budowało ? W Polsce ma się budować jakaś fabryka półprzewodników, centra technologiczne Intel już ma w Gdańsku i chyba we Wrocławiu.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @atelin 19 lipca 2023 13:56
19 lipca 2023 17:48

W ramach bratniej pomocy wydelegujemy do nich fachowców z PSL, ex-sekretarzy komórek pegieerowskich, z wykładami o roli sznurka w kombajnach.

zaloguj się by móc komentować

nawigowAny26 @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 18:01

Tak może nieco off topic, chociaż nie do końca: "Wbrew wszelkim przeciwnościom i w czasie, gdy stosunki między Izraelem a Stanami Zjednoczonymi nie są najlepsze, Jerozolima i Waszyngton realizują tajny plan utworzenia mostu lądowego łączącego Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabię Saudyjską, Jordanię i Izrael, prowadzącego z Zatoki Perskiej prosto do izraelskich portów morskich. Ma to umożliwić eksport towarów ze Wschodu do Europy przez Izrael, a później także otworzyć trasę na ruch turystyczny" - pisze Ynet News

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @nawigowAny26 19 lipca 2023 18:01
19 lipca 2023 18:07

No to via baltica jest niezbędnie potrzebna. A ostatnio słyszałem, że Słowacy ją blokują, śpiewając przy tym Katiuszę i jakieś czastuszki

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Pioter 19 lipca 2023 13:32
19 lipca 2023 18:09

A nie sprzedał port w Hamburgu jakiegoś sporego nabrzeża Chinolom???

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 18:12

Co do floty - ongi wyczytałam, że gdy Niemcy zaczęli budować na serio flotę - odpowiedzią wkurzonych Angoli była I wojna światowa. 

zaloguj się by móc komentować

nawigowAny26 @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 18:12

To już chyba bardziej na temat, aczkolwiek nie o flocie:

Nowy port kontenerowy w Gdyni

Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. TEU to jednostka odpowiadająca jednemu 20-stopowemu kontenerowi.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @mniszysko 19 lipca 2023 12:09
19 lipca 2023 18:17

Jednak coś tam budują: dwa jakieś nadzwyczajne i super okręty podwodne Niemcy przekazały Izraelowi w ramach ekspiacji/reparacji. To było kilka dobrych lat temu i było głośne. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Nova 19 lipca 2023 15:59
19 lipca 2023 18:23

Nie mogą. To co zabrały Prusy jako rekompensatę za Kongresówkę to obecnie większa część landu Sachsen-Anhalt. Zresztą obecne granice landów są narzucone przez władze okupacyjne i nijak się mają do granic historycznych dawnych niemieckich księstw.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @KOSSOBOR 19 lipca 2023 18:17
19 lipca 2023 18:37

To są Dolphiny. Teraz produkują drugą serię dla Izraela. Dolphiny II:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Okr%C4%99ty_podwodne_typu_800

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 19 lipca 2023 18:07
19 lipca 2023 18:59

> via baltica

czy Via Carpatia?

OK, ale w temacie - Trójmorze zyska kolejny akwen? Grecja na drodze do Inicjatywy

Wiec Slowakow przycisna, pewnie posrednio ale przycisna

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 19:11

Wygląda na to, że masz rację. Mocarstwa anglosaskie zostały wręcz przymuszone żeby przestać pozwalać Niemcom i Rosji na swobodne trzymanie Polski pod butem i wysysanie z niej wszystkich soków.

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
19 lipca 2023 19:12

No cóż. Nasz problem w tym, że Niemców nie da się przenieść w inne miejsce a oni z kolei mają problem, że Polaków też nie da się przenieśc w inne miejsce a na dodatek  już nie chcą tylko zbierać szparagów i montować klamek do Mercedesa. Niemcy przyjeżdżają  nad Bałtyk, do Gdańska na Mazury, odpoczywają, robią zakupy, kupują paliwo i liczą ile mogą zaoszczedzić na takiej wycieczce. Tak więc obie strony mają "pewien problem" - co z tym dalej robić ?  Kto wie być może  jeszcze większy z tym problem mają ...inne kraje bo biznes w tym miejscu mapy, "na styku" coraz bardziej rośnie...

zaloguj się by móc komentować

Nova @ArGut 19 lipca 2023 17:48
19 lipca 2023 19:55

No własnie nie do końca tak z tymi czipami u nad. Na dolnym śląsku tak naprawde nie będzie się produkować wafli chipować ttylko je testować. W Brandenburgii ma Intel postawic fabryke chipów. Z dużą dopłatą ze strony Berlina. Radek Pigoda o tym mówił. Zgadzam się że podstawowa rzecz to doktryna. 

zaloguj się by móc komentować

Nova @gabriel-maciejewski 19 lipca 2023 18:07
19 lipca 2023 20:01

Jeśli prawidłowo się orientuję to chyba Panie Gabrielu w całej historii Polski nigdy na raz w tym samym czasie nasze państwo nie inwestowało i nie rozpoczeło tyle inwestycji w infrastrukturę portowo morską. To wygląda na strategiczne przesuwanie się szlaków handlowych. Chyba. I jeszcze wspimniany wcześniej  szlak drogowy ZEA-Izrael... 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 19 lipca 2023 19:11
19 lipca 2023 20:08

Bez przymusu by nie przestali

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 19 lipca 2023 19:12
19 lipca 2023 20:09

I rosnąć będzie. Trzeba wojny, żeby to zatrzymać

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Nova 19 lipca 2023 20:01
19 lipca 2023 20:10

Tak właśnie jest. Teraz tylko czekać, aż poseł wielkiego chana przybędzie na dwór w Warszawie i zaoferuje jakieś ciasteczka

zaloguj się by móc komentować

zkr @Kuldahrus 19 lipca 2023 19:11
19 lipca 2023 20:21

> Mocarstwa anglosaskie zostały wręcz przymuszone żeby przestać pozwalać Niemcom i Rosji
> na swobodne trzymanie Polski pod butem i wysysanie z niej wszystkich soków.

Te mocarstwa nie graja razem. US zablokowalo kandydature Wallace'a na szefa NATO.
Wielka szkoda.
On jak i na przyklad Heappey to sa ludzie, ktorzy przeszli przeskolenie wojskowe i byli na zagranicznych misjach (inaczej: sa przeskolonymi zolnierzami + zaliczyli real poza koszarami).

zaloguj się by móc komentować

zkr @peter15k 19 lipca 2023 19:12
19 lipca 2023 20:35

> Niemcy przyjeżdżają  nad Bałtyk, do Gdańska na Mazury, odpoczywają, robią zakupy, kupują paliwo i liczą ile mogą zaoszczedzić na takiej wycieczce.

Niemcy szturmują polskie wybrzeże. Oto powody

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @zkr 19 lipca 2023 20:21
19 lipca 2023 20:57

Możliwe, że w USA jest silne stronnictwo, które nawet jest gotowe poddać się chinczykom byleby nie dopuścić do rozwoju Europy środkowo-wschodniej.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @nawigowAny26 19 lipca 2023 18:12
19 lipca 2023 21:11

Zapomniał Pan dodac, że podobny port kontenetowy powstanie w Świnoujsciu...razem z Gdańskiem będziemy mieć 3 głebokowodne porty plus Szczecin z mega zapleczem transportowo-lig8stycxnym i Elbląg, który też może byc w przyszłości bardzo ważny jako support dla trojmiejskich portów. 

Co do ZEA-Izrael. To jest inicjatywa dość dawna. Ma tylko jeden minus - kończy się na zat. Perskiej, a tę łatwo zablokować może Iran (wyspa Keshm/Kesz w cieśn. Ormuz). 

Przewiduję ponadto ostrę rywalizację o przepływ towsróq z Turcją. Nie po to Turcja przychylnym okiem patrzy na burdel wojenny wokół niej (Syria+Liban oraz Ukraina), aby spokojnie patrzeć jak Żydki robią konkurencyjny stream. Całość ma iść przez Turcję i tego Erdogan będzie pilnować. A moim zdaniem ma on więcej atutów niż Izrael. 

Dla nas to rybka, jak te towary będą szły przez Bliski Wschód, ale nie dla Żydków.  A to oznacza, że Żydki w Izraelu będą ryć pod Turcją i w konsekwencji mogą - za jakieś koncesje czy udziały  - wspierać Ukrainę, aby zakończyc wojne i odblokować szlak do Indii (mogą naciskać na Rosje). 

Rycie pod Turcją to zapewne wspieranie i finansowanie Kurdów. Jeśli dojdzie do zbrojnych wystąpień Kurdów przeciw Turcji, to zmusi to Persję do zmiany frontu na antyrosyjski - no chyba że tam będą głupcy w Teheranie. A jeśli Persja wyjdzie z sojuszu z Rosją, to mamy w zasadzie ułożony i opanowany cały szlak z nad Bałtyku do Indii. Bo wtedy Rosja będzie mieć pizamiatane i zwyczajnie będzie musiała się wycofać nie tylko z Ukrainy, ale i z Krymu.

Tak to widzę, że takie ruchy się szykują w niedalekiej przyszłości. Może za 5-7 lat. Bo jakiś konflikt z udziałem Turcji MUSI tam zaistnieć. No i Turcja raczej kiepsko na tym wyjdzie. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

m8 @KOSSOBOR 19 lipca 2023 18:12
19 lipca 2023 23:34

Sebastian Haffner: "Von Bismarck zu Hitler", a moze tez triche u Stalagmita. W tej pierwszej autor opisuje wzrost Ptusow/Niemiec  na potege na Brytyjskiuch kredytach a pozniej rozpetanie Wielkiej Wojny , jak probowali zerwac sie ze smyczy(flota) Bismarck ostro przestzregal przed konsekwencjami ekspansji na morza i rozbudowy, ale zostal zlekcewazony. Przestal byc kanclerzem bodajze w 1895 roku.  Goraco polecam.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter 20 lipca 2023 04:55
20 lipca 2023 06:32

Kurcze...szybcy są. Robią pivot zanim napiszę...:). Ale widać, że chodzi o ZEA. Rosja poparła ZEA, a ZEA ma jakaś umowę z Izraelem. Czyli jednak Żydki będą milej patrzeć na Rosję a nie na Ukrsine (tu się pomyliłem). A zatrm Turcja bedzie musiała z Iranem mieć ściślejszą sztamę i też Rosji powiedzieć "niet". Tylko, że jak zrobią Kurdowie im kipisz, to szlak przesunie się na północ do Gruzji i Azerbejdżanu (Ormianie będą mieć tylko jeden wybór: albo zacząć wielki post albo sie przyłączyć do tego, czyli też Rosji powiedzieć "daswidania"). 

Ale rozróby Kurdów mogą też (a ja jestem nawet przekonany o tym) doprowadzić do wielkiej wojny na Bliskim Wschodzie z udziałem dwòch obozów: 

1. Turcja, Persja, Syria, Jemen, Oman, Liban.

2. Saudowie, Jordania, ZEA, Kurdowie, ISIS (+Izrael jako cichy sojusznik)

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 19 lipca 2023 20:09
20 lipca 2023 08:25

"I rosnąć będzie. Trzeba wojny, żeby to zatrzymać"

Ale ja się zaniepokoiłem, bo tu prasa donosi że Niemcy się ostro zbroją, tutaj

https://wgospodarce.pl/informacje/130605-niemcy-sie-obudzili-i-zbroja-sie-na-potege

No a przecież w gospodarce to jest to ramię ośmiornicy zwanej bodajże w potylice.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ArGut 19 lipca 2023 17:48
20 lipca 2023 08:29

"Uważam, że w polityce jak i fizyce nie ma przyszłości."

Nie wiem jak z polityką, panie ArGucie, ale jeśli idzie o fizykę to chyba się zgodzę.

Wprawdzie ja jeśli idzie o fizykę i inne nauki ścisłe to jestem ciemny jak gruzińska machorka, ale zawsze się bałem i nadal boję naukowców, osobliwie fizyków, bo oni z reguły w Boga nie wierzą.

A przecież cały w tym człowiek.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować