-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Bałwany PRL-u

Przyznam, że byłem zdziwiony tak słabą reakcją komentatorów na wczorajszy tekst. Być może dzieje się tak, albowiem stary, wypracowany w salonie24 sposób komunikacji, polegający na zastosowaniu głębokiej ironii, odchodzi w przeszłość, a dominować zaczyna jeszcze starsza, stworzona w PRL metoda przekazywania informacji. Sam nie wiem. Proszę Państwa, film, o którym pisałem wczoraj, w ogóle nie powinien powstać, jeśli autor książki na podstawie której został on nakręcony i reżyser rozumieliby cokolwiek i mieli dobrą wolę. Jednak film powstał i został wyemitowany. To zaś eliminuje dobrą wolę z tego układu, ale nie eliminuje rozumienia. I tego musimy się trzymać. Film ten, jak inne dzieła zrobione w Polsce Ludowej, ma pewien czytelny schemat. Nazwijmy go dystrybucyjnym, bo nie chodzi o schemat narracyjny. Używany jest zaś ów schemat do łatwiejszego przepychania treści propagandowych. To jest metoda rodem wprost z kapowników agitatorów. Szczegóły wyglądają następująco – na kanwie całkowicie prawdziwych wydarzeń, lekko czasem zmodyfikowanych, zbudowana jest całkowicie fikcyjna i dęta historia jakichś emocji. Tak jest w filmie o zamordowaniu Przemyka i tak było we wszystkich komunistycznych produkcja do „Piątki z ulicy Barskiej” zaczynając, na „Tygrysach Europy” kończąc. Żaden film, a także żadna książka napisana w PRL nie mówiła prawdy o czasach i ludziach, choć prawdę tę usiłowała wskazywać. Opisane wyżej emocjonalne zabezpieczenie służyło bowiem do tego, by ostrzec ewentualnych interpretatorów – spróbujcie w tym filmie zobaczyć coś innego niż chcemy, to dopiero dam wam popalić.

Najlepszym przykładem takiego obrazu jest omawiany po tysiąckroć film „Nóż w wodzie”, który okrzyknięty został arcydziełem. Jest to opowieść o przygodach reżimowego dziennikarza i wysłanego na wakacyjny przegląd legowisk młodzieżowych tajniaka, udającego zabłąkanego turystę z plecakiem. Obaj kłócą się o kobietę i płyną łódką po Mazurach. To jest absurd, ale nikomu on nie przeszkadzał, albowiem główne przesłanie filmu znajdowało się poza nurtem narracji. Ono się w zasadzie ujawniało w recenzjach. Wszyscy chcieli by film ten opisywał świat, w którym oni żyją. Tymczasem takiego świata nie było. On się może ujawnił, wyłonił z continuum czasoprzestrzennego, dekadę później, ale był kontrolowany i hermetyczny. W momencie, kiedy powstawał film, historie o samochodach, łodziach żaglowych i mężczyznach rywalizujących o kobietę nie mogły się zdarzyć. Choćby z tego powodu, że w sklepach nie było za wiele do jedzenia i wyprawa na Mazury, byłaby z konieczności udręką, polegającą na ciągłym zdobywaniu żywności. Panowie zaś, miast rywalizować, musieliby współpracować, żeby w ogóle coś jeść.

No, ale ludzie nie chcieli tego widzieć, albowiem ich marzeniem było przeżywanie takich samych przygód jak bohaterowie filmu. I tak było ze wszystkimi innymi filmami, które dziś uważane są za „kultowe”. Tak samo było z książkami. Rynek propagandy dokonywał też segmentacji, była więc propaganda dla dorosłych, jak „Nóż w wodzie” i dla dzieci, jak „Czterej pancerni” czy „Pan Samochodzik” albo „Wakacje z duchami”. Dzieci tak bardzo chciały przeżywać przygody identyczne jak bohaterowie, że poza tym przemożnym pragnieniem, wyrywającym ich na godzinę z upiornego świata, w którym żyły, nie liczyło się nic. I tak samo było z dorosłymi.

Dziś ta metoda powraca, ale my nie możemy jej zdemaskować, po pierwsze dlatego, że bezczelność tych niby twórców zamyka nam usta. Po drugie dlatego, że reakcje na nowe produkcje są dokładnie takie same jak w PRL. Ktoś powie, że tak właśnie działa przemysł filmowy wszędzie. Tak, tylko nie wszędzie ludzie wychodzący z kina odnajdywać się muszą w jakimś przedsionku piekła.

Wszyscy wiemy, że szkoła w PRL nie wyglądała tak, jak to było opisane w książkach Niziurskiego i Ożogowskiej. Te bowiem zostały napisane po to właśnie, by przykryć prawdę o patologicznym charakterze tej szkoły. Było to i jest nadal tak skuteczne, że ludzie  daliby się pokroić za swoje złudzenia. Jest nawet gorzej, oni gotowi są walczyć na śmierć i życie w obronie jawnych kłamstw, które kiedyś tam, sprawiły, że poczuli się trochę lepiej.

Codziennie więc możemy przekonywać się, jak skuteczna była peerelowska dystrybucja złudzeń. A po omawianym tu wczoraj filmie dobrze widzimy, że jest ona stosowana także dzisiaj.

Ludzie wierzą, w szlachetnego Jurka, który był najlepszym przyjacielem zamordowanego Grzesia, a do tego generał Kiszczak nazywał go degeneratem, co od razu zdobywa dlań serca wszystkich. Nie widzą jednak, że jego ojciec to pilot bojowego myśliwca, który – za pozwoleniem wszystkich instancji – prowadzi sobie w najlepsze farmę królików. Matka zaś ma zakład fryzjerski, który rzekomo założyła posługując się fałszywym dyplomem mistrzowskim. Nie chcę ciągnąć tego wątku dalej, ale dla tych co żyli w PRL i czytają między wierszami sprawa jest oczywista.

O czym świadczy ten film? O tym chyba, że nawet najbardziej ponure i deprawacyjne historie rodem z Polski Ludowej, mogą być przeinaczone i opowiedziane tak, że pozbawią odbiorcę wszystkich moralnych drogowskazów. I będzie on nazywał zło dobrem, a podstęp szlachetnością. Metoda została wypracowana dawno temu i jest niczym lustro z baśni Andersena o Królowej Śniegu. Stłukło się na tysiąc kawałków, a kiedy jeden z nich trafi pod powiekę jakiegoś człowieka ten widzi wszystko wykoślawione. I tak jest z nami. O tym, by to zmienić mowy być nie może. Po zarówno poważna, jak i szydercza walka z tym monstrum powoduje, że jak spod ziemi wyrastają jego obrońcy. Zostali tak wychowani, tak wytresowani, że nie są w stanie wyjść poza schemat operacyjny peerelowskiej twórczości. Nie są nawet zdolni do zadrwienia z własnej głupoty, albowiem poza tą głupotą nie mają nic.

Niestety lepiej nie będzie, albowiem klucz do zmiany tego systemu, czyli dystrybucja jest dziś tak samo opanowana przez czerwonych jak dawniej. I nie ma doprawdy różnicy, że niektórzy z nich określają się jako sympatycy PiS. Na jesieni, kiedy PiS wygra wybory, już wszyscy będą zwolennikami PiS, a produkcje rodem z PRL i ich ponure naśladownictwa nadal będą emitowane we wszystkich kanałach państwowej telewizji. Kraj bowiem zmierzał będzie do sukcesu, a jak kraj zmierza do sukcesu, to lepiej nie zawracać sobie głowy głupstwami. Przynajmniej do momentu, kiedy ktoś tego sukcesu nie zakwestionuje naprawdę, tak jak to się stało 10 kwietnia 2010 roku.

Można rzec, że sprawy te się nie łączą. Aha, akurat. Pielęgnowanie i kolportowanie złudzeń, za pomocą państwowego systemu dystrybucji, zawsze kończy się tak samo. Tylko winnych nigdy nie można pociągnąć do odpowiedzialności, albowiem oni powiedzą zawsze jedno – chcieliśmy dobrze, stymulowaliśmy emocje. W takim wypadku wypada więc milczeć, albo uznać za winnych, tych, którzy nie zawinili. I to jest wygodne, a także należy do trwałego dziedzictwa Polski Ludowej, która żyje w najlepsze w naszym telewizorze i wychodzi stamtąd każdego niemal wieczoru, jak zjawy z odbiornika w zapomnianym już nieco amerykańskim filmie „Duch”. Tyle, że tam – w Ameryce – człowiek wychodząc z kina spotykał uśmiechniętych ludzi i przyjaznych policjantów. Nie musiał wracać dwa kilometry ciemną ulicą w deszcz do domu, w którym akurat wyłączyli prąd.

Rasowy peerelowski konfident zawołałby teraz – są gorsze rzeczy niż wyłączanie prądu mięczaku, na przykład obóz koncentracyjny, albo głód w Etiopii! Jasne, ale one nie potrzebują uwiarygodnienia, tam króluje już tylko prawda. Goła i upiorna.

Obejrzyjcie sobie jeszcze raz ten film o zamordowaniu Przemyka, a potem wszyscy spokojnie czekajmy na to, czym jeszcze poczęstuje nas telewizor.

Ponieważ wydanie nowości czyli nawigatora i książki o Fenicjanach ciągle się opóźnia, postanowiłem zrobić w tym miesiącu jeszcze jedną promocję. Potrwa ona dwa tygodnie, dokładnie do mojego spotkania autorskiej w Ojrzanowie - 25 maja. Oto książki z obniżonymi cenami:

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/plan-marshalla-w-gospodarce-dwoch-kontynentow/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/wielki-zywoplot-indyjski/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/katastrofa-kaliska-1914/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/zle-czasy-pamietnik-stanislawa-karpinskiego-z-lat-1924-1943/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/proces-eligiusza-niewiadomskiego/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/sledztwo-w-sprawie-sw-andrzeja-boboli/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/emmanuel-malynski-nowa-polska-reforma-agrarna-przeciwko-wlasnosci-prywatnej/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/okraina-krolestwa-polskiego-krach-koncepcji-miedzymorza/

 

https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/z-kronik-klasztoru-i-kosciola-o-o-bernardynow-w-zaslawiu/

 

 



tagi: książki  prl  propaganda  filmy  bałwany 

gabriel-maciejewski
16 maja 2023 10:04
96     3640    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

atelin @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 10:24

"Żaden film, a także żadna książka napisana w PRL nie mówiła prawdy o czasach i ludziach, choć prawdę tę usiłowała wskazywać."

Nienacki wskazywał.

 

 

"Obaj kłócą się o kobietę i płyną łódką po Mazurach. To jest absurd, ale nikomu on nie przeszkadzał, albowiem główne przesłanie filmu znajdowało się poza nurtem narracji. Ono się w zasadzie ujawniało w recenzjach. Wszyscy chcieli by film ten opisywał świat, w którym oni żyją. Tymczasem takiego świata nie było..."

Był taki świat i jest do dzisiaj. To jest zwykłe porno bez porno, w którym młodszy konkuruje ze starszym. Albo odwrotnie.

A Polański ma doświaczenie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 10:30

Nienacki tak samo wskazywał, jak esesman komin w Auschwitz jako jedyną drogę ucieczki

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 10:48

Jesli chodzi o kino filmowe, to wszystkie historie sa dete od poczatku do konca. Zasiadajac do ogladania trzeba przyjac do wiadomosci,  ze scenariusz do kazdego filmu trzeba napisac, ale jak on jest na zlecenie smutnych panow, ktory w zadymionym tanimi szlugami pokoju przy flaszce robia projekt "tak sie toczy historia", to mnie sie juz nie chce ani ziewac, a splunac.

Wole sobie odpalic jakis odcinek "Rodziny Soprano" i zobaczyc co tam w biznesie u Tonego?

Ogladanie czegokolwiek co wyprodukowane w polskim, postbolszewickim grajdole jest bez sensu. Jak nie - to udowodnij i znajdz chodz jeden nie oszukany film, ktory bedzie sie miescil w koncepcji, ze film to jeest jednak przemysl rozrywkowy. Od razu ustalmy, ze "Mis", "Pancerni" sie nie licza. Ja nie znalazlem ani jednego, no ale ja mam slaba wytrwalosc jesli chodzi o grzebanie w smieciach.

Jak juz ten system lgarstwa i plycizny przestaje dzialac, to wychodzi taki balwan jak Jerzy Radziwilowicz i ci mowi, ze "teatr powinien prowokowac do myslenia", dajac dowod na to, ze on nawet nie wie w jakim fachu on robi, dlatego cisnie glupoty "na medrca". To jest jeden z tych ludzi, co nigdy w zyciu nie powiendzial nic rozweselajacego, cos jak Magda Umer. Hiob i Kasandra nawet sie na kawe nie potrafia umowic. Siedza sobie w zadumie i wieszcza, inaczej mowiac - doopia fleki.

Jesli ktos powaznie mysli o wyjasnieniu sprawy Przemyka po dekadach to znaczy, ze jest jeszcze w przedszkolu, a jak mysli, ze film czy jakies wyznania cos zmienia, to znaczy, ze zwariowal.

No, ale sa ludzie, ktorzy potrzebuja "dowodow i wyroku w sprawie", ze w Katyniu w 1940 roku to sowiecka bandyterka zabila 20 tys. oficerow i koniecznie winni musza przyznac sie do winy, bo inaczej to bedzie, ze jednak Niemce tam strzelali. Ja tego nie potrzebuje. Dla mnie sprawa jest jasna i prosta.

Takich bandytyzmow jak z Przymykiem, to byly dziesiatki, a czasami ich kaliber byl stukrotnie wiekszy - jak morderstwo Piotra Bartoszcze.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 maja 2023 10:48
16 maja 2023 11:10

Właśnie dlatego powinieneś obejrzeć ten film. Bo oni tam mówią jak było naprawdę. A ja się dziś dowiedziałem, a raczej sobie przypomniałem, że sprawę śmierci Przemyka badał Jachowicz. Nie pojmuję tylko dlaczego film emitowany w telewizji polskiej nie powstał na kanwie tekstów Jachowicza

zaloguj się by móc komentować

przerywampanu @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:10
16 maja 2023 11:15

"Nie pojmuję tylko dlaczego film emitowany w telewizji polskiej nie powstał na kanwie tekstów Jachowicza"

...bo nikt nie chcał skończyć jak jego żona 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 16 maja 2023 10:48
16 maja 2023 11:16

To prawdą jest co piszesz Valserze. Ale musi ktoś ludziom wbić do głowy taką świadomość,że wszystko co nam proponuja właśnie w "kulturze i rozrywce" służy do zamulania i zaciemniania faktów. Dla mnie także jest jasne i proste ,a sprawa Katynia i nie wystarczy słowo skacowanego Jelcyna "przepraszam"po rosyjsku,bo dalej idą w zaparte...i dalej wychodzi ,że to Niemce"strzelali do oficerów..,albo nie wina tej "niewinnej" Rosji,tylko sowietów. I przecież ponoć "sowietów ni ma"

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:10
16 maja 2023 11:18

Zeby sie dowiedziec, jak bylo naprawde, to by trzeba bylo typiarnie,  umoczona bezposednio w to zdarzenie wypozyczyc na trzy dni do piwniczki i popracowac nad nimi z goracymi obcegami i wiertarka. W tym widzialbym szanse, zeby sie czegos dowiedziec. Problem jest taki, ze wiekszosc umoczonych nie zyje, dlatego mozna juz swobodnie bajki opowiadac.

Gabriel, nie ma zadnych szans, zebym ogladnal ta produkcje, a zebym przyjal wersje "tak bylo", to szanse sa jeszcze mniejsze.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:10
16 maja 2023 11:24

Ja zakladam, ze w tej sprawie wszyscy klamia.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @przerywampanu 16 maja 2023 11:15
16 maja 2023 11:26

Czyli mimo wszystkich atrakcji, które serwuje nam dobra zmiana pewne rzeczy zostają po staremu? Tak mam to rozumieć?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 maja 2023 11:24
16 maja 2023 11:27

Nie na tym polega myk. Chodzi o to, by powiedzieć prawdę i sprawić, by ludzie jej nie widzieli

zaloguj się by móc komentować

valser @BTWSelena 16 maja 2023 11:16
16 maja 2023 11:31

Kacapy niestety mentalnie sie cofnely do roku 1940 i dzisiaj "walcza z nazizmem" na Ukrainie. To jest juz choroba psychiczna "obled udzielony" w wersji rozszerzonej na cala kacapska populacje, o tym kiedys pisal prof. Swiecicki.

Na placu Czerwonym (kolor tutaj to tez nie przypadek) dalej stoi mauzoleum wodza, obok pomnik marszalka Zukowa, a rubinowe gwiazdy wieczorem swieca na kremlowskich basztach.

zaloguj się by móc komentować

przerywampanu @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:26
16 maja 2023 11:38

przeciez o tym Pan pisze recenzując ostatnie produkcje TVP 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @przerywampanu 16 maja 2023 11:38
16 maja 2023 11:43

Łudzę się, że to pospolici durnie

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:27
16 maja 2023 11:48

W telewizji wszystko jest spreparowana produkcja. Od poczatku do konca wszystko jest "prawda czasu, prawda ekranu". Ja tego nie ogladam nie dlatego, ze sie obrazilem na abonament, tylko dlatego, ze nie chce budowac sobie falszywych obrazow swiata.

Jachowicz dostal "chinskie ostrzezenie", kiedy spalili mu mieszkanie razem z zona. Chodzil wokol tematu, ale mysle, ze on juz nic wiecej w tej sprawie nie powie. Winni pozostali bezkarni, a efekt domina spowodowal, ze rozni ludzie zostali zmuszeni grozbami i szantazem w mataczeniu w tej sprawie.
Z jakiegos powodu dalej wokol tej sprawy sie co jakis czas buduje narracje i jest ona wazna dla postsowieckiej bandyterki, zeby o tym mowic i przypominac. Moze chodzi o to, zeby ludziom wbic do glow, ze moga dostac omlot na komisariacie, dwa dni pozniej umrzec, a winni i tak pozostana bezkarni, bo zbuduje sie wokol tego taki sztych, ze kazdy przyjmnie do wiadomosci, ze zyje w "demokratycznym panstwie prawa". Nie wiem, zgaduje tylko.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 maja 2023 11:48
16 maja 2023 12:01

Ten film uwiarygania postać nieistniejącą, która wkrótce może zaistnieć na niwie polityki, jako jedyny, prawdziwy bohater walki o wolność. Tak to odbieram

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 12:01
16 maja 2023 12:22

Wczesniej napisale, ze " Właśnie dlatego powinieneś obejrzeć ten film. Bo oni tam mówią jak było naprawdę.", a teraz piszesz, ze w filmie klamia. Nie skleja mi sie to. Wszystkie nastepstwa narracyjne wynikajace z tego filmu beda oszukane i nie musze ogladac filmu, zeby wiedziec, ze tak bedzie. To jest aksjomat wynikajacy z "misji telewizji". Pomylka jest wykluczona.

Z drugiej strony... ciekawe jak ten film komentuje Jachowicz? Obstawiam wywazona wypowiedz w stylu takim, ze i tak niczego sie nie dowiemy. Ludzie, ktorzy sie boja, kolaboruja poprzez strach wiec tez nie ma co ich sluchac.

W przypadku tego filmu, tak samo jak w przypadku samego morderstwa, konteksty sa wazniejsze niez sam event i historyjki opowiadane wokol tego. Na tym nalezaloby sie skupic i cos wyjasniac.

To jest podobnie jak ze sprawa mordu sw. Stanislawa ze Szczepanowa. Mamy sie zastanawiac, czy siekiera w plecy przy oltarzu, czy jednak na wawelskim dziedzincu z krolewskiego wyroku za zdrade?

Tymczasem kontekst jest inny, bardzo prosty i czytelny. Spor o Inwestyture. No, ale tutaj znowu cala sprawa jest przedstawiana jako problem "kto mianuje biskupow"? A to tyle wyjasnia, co "przy oltarzu, czy na dziedzincu?

Sw. Stanislaw byl ofiara mordu, za ktorymi staly "owczesne spolki mafijne partnerstwa publiczno-prywatnego". Jak bylo w przypadku Przemyka? Jakie tutaj sa konteksty? Pozostaje do ustalenia.

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 12:32

Mamy tu również ukazaną w pełnym, krzywym świetle kwestię dziedziczenia. W tym przypadku: dziedziczenia mentalności. Otóż autorzy filmu, na podstawie fikcyjnej postaci pokazują nam, że dzielnymi bohaterami są ludzie, których rodzice byli pilotami sowieckich myśliwców. Tę zasadę można zaobserwować w wielu innych produkcjach, gdzie często bohater miał złych rodziców, albo rozwiedzionych, albo pijaków, albo wszystko razem. 

To jest silnie i skutecznie wpajane przekonanie. Wiem to, bo zanim zacząłem czytać SN nie posiadałem nawyku sprawdzania pochodzenia człowieka (autora, polityka itp) w celu rozbudowania mojej opinii o nim. Być może tutaj wydaje się to dziwne, ale tak właśnie było. Właściwie wychodzi na to, że im bardziej twoje dzieciństwo było patologiczne (przez patologię rozumiem również wychowanie w domu działaczy PZPR średniego szczebla) - tym większe szanse masz, by zostać..., że tak zażartuję, przyzwoitym człowiekiem. Przyzwoitość bowiem, jak uczył pan Bartoszewski - jest największą z cnót.

W ten oto sposób wytrącamy oręż z rąk przeciwnikom np. małżeństw homoseksualnych i lansujemy tezę, że to właśnie ich wychowankowie będą ludźmi pełnymi cnót. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:10
16 maja 2023 12:35

W kulturze nadal rządza "wajdeloci", aże dla polityków, kultura to jednak druga kolejnośc odsnieżania np. w porównaniu do MSZ czy Mon-u, zatem nie mają czasu, aby tam zaprowadzić porządki z "wajdelotami", np. takie jak robione są w MSZ ze spadkobiercami ideowymi tow. B. Geremka.

Minister Gliński jest potrzebny, by nie zadrażniać relacji z "inteligencją" z salonu warszawsko-krakowskiego, i zdaje się, że czeka aż wszyscy główni "wajdeloci" wymrą. Może jednak  nie doczekać, bo jak wiadomo "dłużej klasztora jak przeora".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 maja 2023 12:22
16 maja 2023 12:37

No właśnie dlatego powinieneś obejrzeć, że w prostym komentarzu to się nie skleja. Jachowicza nikt o ten film nie zapyta

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:10
16 maja 2023 12:37

W kulturze nadal rządza "wajdeloci", aże dla polityków, kultura to jednak druga kolejnośc odsnieżania np. w porównaniu do MSZ czy Mon-u, zatem nie mają czasu, aby tam zaprowadzić porządki z "wajdelotami", np. takie jak robione są w MSZ ze spadkobiercami ideowymi tow. B. Geremka.

Minister Gliński jest potrzebny, by nie zadrażniać relacji z "inteligencją" z salonu warszawsko-krakowskiego, i zdaje się, że czeka aż wszyscy główni "wajdeloci" wymrą. Może jednak  nie doczekać, bo jak wiadomo "dłużej klasztora jak przeora".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda 16 maja 2023 12:35
16 maja 2023 12:38

Rosną nowi wajdeloci. Piewcy tuszonki i kiełbasy na pieczonej na patyku oraz towarzyszących temu wzruszeń

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 13:13

Niestety film jak i jakakolwiek inna dziedzina tzw. twórczości nie ma szans aby pokazywała prawdę. W PRL u film miał ocieplać wizerunek obozu, w którym jednak mimo wszystko można się urządzić. Warto tylko przypomnieć takie seriale jak Wojna Domowa czy Czterdziestolatek. To dotyczy nie tylko Polski bo to samo jest w szeroko pojętym Holywoodzie tylko „ocieplanie” dotyczy innych kierunków zgodnych z życzeniem producentów . Dlatego można to jakoś oceniać tylko po wrażeniu, które pozostawia lub o inspiracji do dalszych poszukiwań prawdy. Przykładowo mnie Nienacki kojarzy się z szuwarami mazurskich jezior i wspaniałymi zamkami z Malborkiem włącznie. Jeżeli zainspirował kogoś do głębszego studiowania historii to jego zasługa. Polański , jak sam twierdzi opowiada tylko historie. Robi to sprawnie ale jest ateistą i trudno od niego wymagać moralnego wzmożenia. Noż w wodzie ma klimacik, też mazurski , podlany muzyką Komedy. Dla niektórych to zachęta do prób spróbowania swoich sił w żeglarstwie. Większość nie kojarzy braku korelacji z realiami. W tzw. realu film ten z resztą zniszczył młodą poznaną na basenie dziewczynę, która w końcu ze stresu zaczęła jeść i tyć na planie. Musiano ją także dubbingować. Tyle realia. Zostały tylko wrażenia. Czy pozytywne to kwestia dyskusji. Pana działalność to wymarzona  podstawa do przygotowania świetnych scenariuszy nawet sensacyjnych ale jak widać tzw środowisko jest okopane starannie we własnym gronie.  Film nie musi mieć dziś widzów wystarczy jak ma finansowanie....

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 16 maja 2023 13:13
16 maja 2023 13:16

O jakich głębszych studiach nad historią pan pisze? Nie ma czegoś takiego, jest tylko powielanie komunistycznych formatów i tłumaczenie tego Nienackim. A tam się nic nie łączy

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 13:16
16 maja 2023 13:24

Nie docenia Pan inspiracji. Ktoś po Nienackim może sięgnąć do ...Coryllusa. To już jest dużo. Chociaż większość zostanie przy Panu Samochodziku... Z kolei dla młodego pokolenia Nienacki nie istnieje... Nie wytrzymał próby czasu...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 16 maja 2023 13:24
16 maja 2023 13:57

To jest własnie zła ścieżka, ten sposób myślenia

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 11:26
16 maja 2023 14:04

Naturalnie,  ze  tak...

...  bo  tak  wlasnie  jest...  i  bedzie  !!!

Przeciez,  to  jedna  i  ta  sama  BANDA,

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @przerywampanu 16 maja 2023 11:15
16 maja 2023 14:46

"...bo nikt nie chcał skończyć jak jego żona "

znowu nieznani sprawcy

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 12:37
16 maja 2023 14:48

Zeby nie trzeba bylo miec takich problemow i zwiazanych z tym dylematow, trzeba zrobic wykopki czerwonych burakow, tak mniej wiecej jak to w tej chwili robia na Ukrainie. W obecnej sytuacji to jest niemozliwe, bo wiele obszarow panstwa - akademia, sadownictwo, wojsko, milicja, kultura, media to sa obszary nadal kontrolowane przez buraki.

Musialaby wybuchnac wojna, a w Polsce musialby sie znalezc ktos w stylu Zelenskiego. Moze byc nawet Zyd, byle nie czerwony. Zaden z polskich politykow nia ma nawet zadatkow na to, zeby z tym postsowieckim burdelem zrobic porzadek i dlatego dyskutujemy nonsensy w stylu jaka byla prawda filmowa o Przemyku.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 15:23

"Wszyscy wiemy, że szkoła w PRL nie wyglądała tak, jak to było opisane w książkach Niziurskiego i Ożogowskiej. Te bowiem zostały napisane po to właśnie, by przykryć prawdę o patologicznym charakterze tej szkoły."

Pisarze tacy jak Ożogowska, a tym bardziej Niziurski czy Bahdaj to byli ludzie bardzo utalentowani.

Obdarzeni nie tylko talentem pisarskim ale i wyobrażnią.

Trzeba było mieć naprawdę talent żeby opracować "akcję" takich książek jak choćby "Siódme wtajemniczenie" czy "Sposób na Alcybiadesa" i "Klub Włóczykijów".

Te książki były tak popularne i rozchwytywane przez młodzież i dzieci bo właśnie przez to że przedstawiały nierealny świat, pozwalały na jakiś rodzaj schronienia, ucieczki

od siermiężnej rzeczywistości Polski Ludowej.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 16 maja 2023 14:48
16 maja 2023 15:26

"Musialaby wybuchnac wojna, a w Polsce musialby sie znalezc ktos w stylu Zelenskiego."

A ja mam wrażenie że w wypadku wybuchu wojny tak samo zmykaliby gubiąc buty i fragmenty garderoby czerwone buraki jak i podstarzali młodzieńcy przepasani biało-czerwonymi szarfami.

zaloguj się by móc komentować

stachu @atelin 16 maja 2023 10:24
16 maja 2023 15:37

W tym filmie "Nóż ..." tylko ta pani i krajobraz były w miarę normalne i prawdziwe. Reszta to fikcja.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 15:38

"Najlepszym przykładem takiego obrazu jest omawiany po tysiąckroć film „Nóż w wodzie”, który okrzyknięty został arcydziełem."

Dla mnie ten film jest nudny jak flaki z olejem.

Jedyne co mi się tam podoba to muzyka Komedy.

Ja to odbieram w ten sposób:

film "Nóż w wodzie", choć oficjalnie się mówi że spotkał się z krytyką komunistycznej władzy, to w gruncie rzeczy był ukłonem w stronę tejże władzy.

Właśnie przez to oderwanie od ówczesnych realiów, bo pokazywał jak to się fajnie żyje w Polsce Ludowej.

I sprawnie wysłano film "na eksport", na kolejne festiwale filmowe, cmokając nad nim z zachwytu. I zachód to kupił, poobsypywali to "arcydzieło"

nagrodami, a Polański miał już odskocznię do dalszej kariery, tym razem na zachodzie.

Tak sobie obejrzałem jeszcze raz tego noża niedawno i śmiać mi się zachciało.

Za wczesnego Gomółki, dziennikarz piszący w jakiejś gazetce sportowej ma Peugeota, jacht na Mazurach i piękne mieszkanie w Warszawie?

To jest krajobraz z księżyca.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 16 maja 2023 15:23
16 maja 2023 15:41

Ja to rozumiem, ale już nie jesteśmy dziećmi

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 16 maja 2023 14:48
16 maja 2023 15:42

W tym filmie widać jaka była prawda. Nikt nawet się za bardzo nie stara ją ukryć, za to bardzo się stara ją ukraść

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 13:57
16 maja 2023 15:45

Niestety nie da się tego uniknąć... jeżeli trzeba dotrzeć do masowego odbiorcy.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 15:42
16 maja 2023 15:48

Ich stale numery. Legendowanie na kombatanta, albo na bohatera.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 15:41
16 maja 2023 16:04

"Ja to rozumiem, ale już nie jesteśmy dziećmi"

No tak, ale przyznam się panu że ja jeszcze teraz, po wielu latach, wracam czasami do tych lektur.

I każde zapisane tam słowo smakuję jak cukierek.

Widać jeszcze jakiś kawałek dzieciaka tkwi we mnie.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 16 maja 2023 13:13
16 maja 2023 16:16

"Polański , jak sam twierdzi opowiada tylko historie. Robi to sprawnie ale jest ateistą i trudno od niego wymagać moralnego wzmożenia."

Zasadniczo zgadzam się, choć bywają wyjątki.

Pier Paolo Pasolini - ateista i marksista, zrobił w 1964 roku film "Ewangelia według świętego Mateusza", który jest na Watykańskiej Liście Filmów o szczególnych walorach religijnych,

wśród takich pereł kina jak "Misja" Rolanda Joffe [1986] czy "Oto jest głowa zdrajcy" Freda Zinnemanna [1966].

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 16 maja 2023 14:48
16 maja 2023 16:36

"Zeby nie trzeba bylo miec takich problemow i zwiazanych z tym dylematow, trzeba zrobic wykopki czerwonych burakow, tak mniej wiecej jak to w tej chwili robia na Ukrainie."

Tak, złogi komunistyczne są jeszcze w Polsce potężne.

Widziałem ładnych parę lat temu taki fragment filmowanego spotkania [oklaskiwanego!] z żyjącym jeszcze wówczas Zygmuntem Baumanem, który w młodości zajmował się zrywaniem ludziom paznokci a potem zajął się socjologią i filozofią.

I podeszła do niego dziennikarka i zadała mu właśnie pytanie dotyczące jego działalności z lat 40-tych.

Bauman zaskrzeczał oburzony: "..co tam pani wie.."

I zaraz podleciały do nich jakieś dwie rosłe dziewoje [obstawa z gazowni?], z szacunkiem wzięły staruszka pod ramiona i odprowadziły gdzieś na bok, byle dalej od tego szczucia i jątrzenia.

zaloguj się by móc komentować

klon @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 16:46

<<<Przyznam, że byłem zdziwiony tak słabą reakcją komentatorów na wczorajszy tekst. Być może dzieje się tak, albowiem... >>>

Może powodem jest "zmęczenie materiału", powiedzmy, idiotyzmami - aby nie pomyśleć, że to świadome działanie - na zmianę których nie widać szans?  No, ileż można!?!   :))

Nie wiem jak inni, ale u mnie jest właśnie tak. 

zaloguj się by móc komentować

klon @Szczodrocha33 16 maja 2023 16:36
16 maja 2023 17:00

<<<Tak, złogi komunistyczne są jeszcze w Polsce potężne.>>>

To, że nie doszło do eliminacji ww. złogów z organizmu społecznego skutkuje namnażaniem się pasożyów działających na szkodę tegoż organizmu.

Jestem za detoxem. :) 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 16 maja 2023 16:16
16 maja 2023 17:06

Dzieła sztuki to dobra rzadkie. Z tym, że  - jak to w jednym z filmów Felliniego - (o ile dobrze pamiętam cytat ) "obraz filmowy może wiele dusz sprowadzić na złą drogę".  Polański zrobił filmy... no takie niezbyt przyjemne tematycznie ale niestety dobre warsztatowo jak Dziecko Rosemary czy Dziewiąte Wrota z niesamowitą dość przerażającą, uwzględniającą, tematykę muzyką Kilara ( w pierwszym Komedy ) . Rok później po Rosemary zamordowano jego żonę.   Pierwszy film był kręcony w kamienicy w Nowym Jorku, przed którą zastrzelono później Lennona. Jak tu nie "wyczuć siarki" w związku z aktywnością filmowca.  Nic bym nie stracił gdybym ich nie zobaczył .  

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 16 maja 2023 17:06
16 maja 2023 17:23

Dla mnie dwa najlepsze filmy Polańskiego to "Dziecko Rosemary" [świetny warsztat choć rzeczywiście tematyka i przesłanie filmu przerażające] i "Chinatown".

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 16 maja 2023 17:23
16 maja 2023 17:33

Z tego co wiem nie dał się wciągnąć w jakąś antypolską hucpę a był zachęcany. Nie mnie oceniać ...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 16 maja 2023 17:06
16 maja 2023 17:34

Niech pan nie przesadza, te Dziewiąte wrota to jest taki szajs, że szkoda w ogóle gadać. Niech pan sobie przypomni tę latającą babę. No właśnie na tym polega szwindel. Robi się gościowi reklamę, ogłasza go geniuszem i potem już można wszystko. Ludzie sami doszukują się znamion geniuszu w jego filmach...te filmy są nędzne

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 16 maja 2023 17:06
16 maja 2023 17:48

Tak, z tą siarką to coś jest na rzeczy.

Tak się złożyło że życie reżysera jest równie mroczne jak tematyka większości jego filmów.

Rzekłbym nawet mroczniejsze.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 17:34
16 maja 2023 17:55

"Niech pan nie przesadza, te Dziewiąte wrota to jest taki szajs, że szkoda w ogóle gadać. Niech pan sobie przypomni tę latającą babę. No właśnie na tym polega szwindel. Robi się gościowi reklamę, ogłasza go geniuszem i potem już można wszystko. Ludzie sami doszukują się znamion geniuszu w jego filmach...te filmy są nędzne"

Fakt, to gniot, zrezygnowałem z oglądania po parunastu minutach.

Ja osobiście uważam że Polański jako reżyser skończył się w latach 80-tych.

Dla mnie ostatni dobry film Polańskiego to sprawnie zrobiony thriller "Frantic" z 1988 roku.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 17:34
16 maja 2023 17:55

Chodziło mi o tematykę. Muzyka Kilara była tam lepsza, film oczywiście słaby.   Ogłaszanie kogoś geniuszem to efekt promocji sprzedaży.  Polański na pewno jest sprawnym reżyserem.   Czy film jest dobry czy nie to sprawa gustu czyli "de gustibus non est disputandum".  Niedawno zajął się sprawą Dreyfusa...czyli dostał scenariusz i nakręcił. Dzięki temu parę osób zainteresowało się jak to było naprawdę czyli inspiracja.  Szukanie znamion geniuszu jest w naszych słabościach i chęci zapisania się do "jakieś elity", która respektuje "geniusza" . Czyli przejaw pychy.  Z wiekiem to słabnie bo nie trzeba imponować dziewczynom albo salonowi.  Oczywiśce biznes filmowy przez dziesiątki lat to była domena diaspory. Z Polańskim jest jak z Rodowicz trzyma jakiś poziom, który w porównaniu do beznadziejnej reszty i tak jest nieosiągalny. Nawet jak się ma prawie 90 lat jak Polański a Rodowicz 78. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 16 maja 2023 13:13
16 maja 2023 18:06

I  wlasnie  dlatego,  ze...

...  jest  ,,okopane  i  zabetonowane,,  trzeba  to  filmowe,  ,,rodzime,,  g*wno  omijac  szerokim  lukiem...  bo  z  tego  DZIADOSTWA  i  tak  nic  nie  bedzie  !!!

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 16 maja 2023 18:06
16 maja 2023 18:17

Oczywiście trzeba omijać ale robić ...."poza"....z tym że łatwo powiedzieć... . Jest teraz taki trend że wsadzają do starych pomysłów  gejów, czarnoskórych trans itp - już widać że zyski z tego są kiepskie bo ludzie nie chcą tego oglądać...

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 16 maja 2023 18:17
16 maja 2023 18:52

I  ludzie  robia,...

...  i  robia  to  bez  ZLODZIEJSTWA  PANSTWOWEGO  !!!

Widac  to  chocby  na  przykladzie  CORYLLUS`a,  a  takze  wielu  innych  Autorow  zwiazanych  z  SN.  Nie  jest  to  tak  ,,kSZykliwe,,  jak  ta  wszelka  SZMIRA  i  ZLODZIEJSKA  TANDETA  w  kurwizorze,  ale  za  to  jest  PRAWDZIWE  i  PASJONUJACE...  i  co  najwazniejsze  ma  to  PRZYSZLOSC  !!!

Chwala  wszystkim  Autorom  i  Tworcom,  ze  nie  ,,pokazuja  sie,,  w  otoczeniu  tamtych  SZMAT,  ZDRAJCOW  i  ZLODZIEJSTWA  !!!

 

Tzw.  ,,zmeczenie  materialu,,  w  naszej  Ojczyznie  jest  duze,  bo  i  skala  ZAKLAMANIA,  OBLUDY  i  ZLODZIEJSTWA  jest  potezna,...  ale  bedzie  to  mialo  tylko  ZBAWIENNE  skutki  i  robmy  dalej  swoje  malymi  krokami,  omijajac  kurwizor  i  ,,gadajONce  PRESStytutki  i  polYtykUF,,  MAXYMALNIE  SZEROKIM  LUKIEM  !!!

Oni  wszyscy  sa  WON, 

 

  

  

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser 16 maja 2023 12:22
16 maja 2023 19:13

Myślę, że trzeba pogapić się odrobinę na "misje TV". Prawda czasu, prawda ekranu ma taki urok, że albo kłamie od początku i wtedy cokolwiek wywnioskuje logicznie jest spójnie. Lub kłamie wplatając fakty, i interpretuje fakty od czapy, że to KOSMICI, jak u Denikena czy Mostowicza. Osiągając co samo co poprzednio ... 

Ze sporem o inwestyturą wszystko jest opisane (w 54 językach) i nawet pasuje do czasów ale i tak mimo to niemiecka narracja z Krakowa zastanawia się czy przy ołtarzu, czy na dziedzińcu. Na którychś dniach otwartych drzwi w muzeach "zaatakowałem" paulina oprowadzającego po skałce i wywalam mu mądrości jak z Valdemora Boldheada a on serio chciał się ustosunkować zamiast grzecznie mnie olać czy wzruszyć ramionami. Może dlatego, że klasztory zależą od unijnych dotacje i ZALEŻĄ od tego jak minister kultury będzie je rozdawał ?

zaloguj się by móc komentować

chlor @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 19:50

Żaden film nie może się równać z wpływem na nieletnich, jaki osiągnął serial o czterech pancernych. To było szaleństwo grubszej skali niż Harry Potter w Anglii. Dzieciarnia budowała na podwórkach czołgi z tektury, tworzyły się "załogi", do tego jakieś masowe spędy, konkursy na lepszy czołg, można było wygrać hełmofon.

Teraz się zastanawiam, czy to było naprawdę masowe szaleństwo dzieciarni. U mnie w klasie jakoś nikt się w to nie bawił, choć film oglądali wszyscy. Leciał codziennie rano w czasie ferii zimowych. Może te kluby małych czołgistów to raczej na niektórych, trochę mundurowych osiedlach?

Sam już nie wiem.

 

zaloguj się by móc komentować

Fotospa @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 20:08

Dzisiaj na TVP1 "Gry uliczne"; o ile pamiętam (film z 1996 roku) to całkiem przyzwoite kino (Pyjas, Maleszka ...)

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 20:33

Pełna zgoda.
To jest przykre kiedy ktoś ten wykrzywiony obraz zaczyna przenosić na rzeczywistość i twierdzi, że naprawdę są/były takie realia jak w tych filmach(czy innym przekazie propagandowym) które oglądał i jeszcze mówi jak "świetnie zostały ujęte ówczesne realia".

Jeszcze sobie myślę, że z tymi filmami polskojęzycznymi jest tak, że one są robione przez ludzi którzy są całkiem oderwani od realiów w których żyją Polacy i oni robią film według własnych wyobrażeń jak żyją ludzie, bo oni od dziecka żyli w oddzieleniu od realiów.
Już nie wspomnę o tych którzy są po prostu obcy kulturowo względem nas, zawsze żyli poza społeczeństwem Polskim i próbują uprawiać mimikrę.

Jeszcze może być tak, że te "dzieła kultury" to są znaki dymne puszczane przez grupy interesów do siebie. Jedni robią taki film, tamci im taki, a my stoimy w środku wąwozu i patrzymy co te dymy mogą oznaczać.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @chlor 16 maja 2023 19:50
16 maja 2023 20:51

Ja byłem za młody. Ponoć przy pierwszej emisji był taki szał, ale być może to wszystko zostało wymyślone. Był też szał na Stachurę, który się skończył, jak się okazało, że facet zwariował i się powiesił

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 16 maja 2023 20:33
16 maja 2023 20:52

Dziś ostatnim newsem w Wiadomościach było, że 40 lat temu miała miejsce premiera filmu, kultowego oczywiście "Wielki Szu". O mało nie spadłem ze stołka

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 20:53

" Ktoś powie, że tak właśnie działa przemysł filmowy wszędzie. "

No właśnie nie i to nie tylko dlatego, że w produkcjach z PRLu i III RP realia były całkowicie i podstępnie zakłamywane.

Generalnie scenariusz filmowy zawsze musi być pod pewnym względem nie do końca zbieżny z rzeczywistością, bo to ma być opowiadanie, coś jak baśń o Czerwonym Kapturku - wszyscy wiemy, że wilk nie mówi i nie połka ludzi w całości, ale wszyscy rozumiemy, że to jest "przekłamanie" w jakimś celu. Tu przebiega różnica, dobry film, używa "przekłamań", ale przekaz jest autentyczny - przeżycia, przemyślenia etc. bohaterów są zbieżne z rzeczywistością, możemy coś z tych filmów wynieść, jakoś się utożsamić z bohaterami, coś przemyśleć itd. . Większość PRLowskich i postPRLowskich(te chyba wszystkie) produkcji jest robione tak, że nie sposób się utożsamić z bohaterami, od razu widzimy, że oglądamy jakieś kukły, a nie osoby z krwi i kości, a historia jest o niczym, jest napisana zupełnie dla nikogo.
Na zachodzie najbardziej zbliżone do tych polskojęzycznych produkcji są tzw. rom-comy(czyli komedie romantyczne), gdzie świat i bohaterowie są zupełnie sztuczne i obce.

 

zaloguj się by móc komentować


Szczodrocha33 @chlor 16 maja 2023 19:50
16 maja 2023 20:57

Tak, ja też nie przypominam sobie żeby ktoś z moich rówieśników i kolegów z klasy bawił się w jakieś czołgi z tektury i pancernych.

Te gadki o kulcie i zabawach dzieciaków to było takie pompowanie tego kitu serialowego.

Puszczali ten film na przełomie lat 60-tych i 70-tych bez przerwy.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @gabriel-maciejewski
16 maja 2023 20:57

I to jest wygodne, a także należy do trwałego dziedzictwa Polski Ludowej, która żyje w najlepsze w naszym telewizorze i wychodzi stamtąd każdego niemal wieczoru, jak zjawy z odbiornika w zapomnianym już nieco amerykańskim filmie „Duch”.

No cóż, kolejny raz udowadniasz mi, że moja emigracja miała sens ☺

_________

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Szczodrocha33 16 maja 2023 17:55
16 maja 2023 21:01

"Ghost Writer" jest dobry, naprawdę nie ma się do czego przyczepić technicznie, tylko ciężki do oglądania z tego samego powodu co "Nóż w wodzie".
Przedstawia "złych amerykanów", a film miał premierę w 2010r. kiedy to wywiad rosyjski oplatał cały glob swoimi mackami, a amerykanie wręcz przeciwnie wycofali się, całkowite zakłamanie realiów.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @gabriel-maciejewski 16 maja 2023 20:51
16 maja 2023 21:10

Ja z kolei byłem za mały by mi rodzice pozwalali oglądać ówczesną wersję Stawki większej niż życie. To pierwotnie nie był film, tylko Teatr Telewizji w odcinkach robiony na żywo w prymitywnych dekoracjach z dykty. Starsi mówili, że gdy Klos zamykał drzwi, to cała ściana się trzęsła.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 16 maja 2023 20:57
16 maja 2023 21:29

Tak...

...  to  rzeczywiscie  jest  ,,trwale  dziedzictwo  prl`u,,  i  CIAGLE  ZYWE  wsrod  tych  wszystkich  NIEROBOW  i  PASOZYTOW  przy  Woronicza...  to  jest  ich  FAKTYCZNA  MISJA,  okradac  nas  BEZLITOSNIE  i  BEZ  SKRUPULOW...

...  wszak  ta  ZGRAJA  i  jedna  ZLODZIEJSKA  BANDA,  szumnie  zwana  ,,dobra  zmiana,,  za  te  wszystkie  ODGRZEWANE  KOTLETY  albo  ZAKLAMANE  zgarniaja  co  miesiac  kilkudziesieciotysieczne  apanaze...

...  to  sie  naprawde  w  glowie  nie  miesci,  jaka  banda  PRYMITYWOW  i  BARANOW  opanowala  to  ZEROWISKO,  zwane  tvp  !!!

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 16 maja 2023 21:29
16 maja 2023 23:31

Miarą "postępu" polskośći w polskiej tv niech będzie to, że od 18 lat, jak jestem za granicą, ani raz, dosłownie ani raz nie widziałem w polskiej telewizji wiadomości, czy innego programu poza sportem. I tak jest do dzisiaj. Że to jest straszne, to nic nie powiedzieć.

Nie ma ruskich, a Polską rządzą dalej ludzie tylko mówiący po polsku. Nie widać? Pytaniem retorytycznym jest, kim są ci nowi ruscy?

________

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @gabriel-maciejewski
17 maja 2023 00:24

Po spaleniu żony wraz z mieszkaniem redaktor Jachowicz już nie był tym samym Jachowiczem. Śledziłam jego artykuły, podziwiałam dociekliwośc w czasach wielkiego zamętu początków III RP. 

Znacznie później, w jakiejś audycji publicystycznej w TV typu "gadające głowy", Jachowicz zwrócił sie do Czemplińskiego generała per "Gromek". Byli na ty, znaczy się. U koni - opanowanie pewnych zachowań dokonuje sie poprzez  założenie poskromu. No i redaktowi taki "poskrom" założono zgodnie z bolszewicką kulturą i starannością...

Gromki wymiatają do dzisiaj. Ale najpierw gromki wymiotły tych wszystkich, którym się zdawało, iż mamy wreszcie wolną Polskę. No i pilnują interesu do dzisiaj. 

/Aha, telewizora nie oglądam od lat./

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @KOSSOBOR 17 maja 2023 00:24
17 maja 2023 05:23

Może i masz rację, że nie oglądasz. Ja zacząłem parę lat temu i nie mogę się przez to uspokoić

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @chlor 16 maja 2023 21:10
17 maja 2023 05:24

Na to się już nie załapałem

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @gabriel-maciejewski
17 maja 2023 07:11

Oczywiście ze  z powstaniem tego filmu nie łączy się dobra wola. Stare komunistyczne metody żeby człowieka opluć jeszcze po śmierci. Mieliśmy okazję  nie raz tego doświadczyć w przypadku żołnierzy wyklętych i wielu innych ludzi których komuchy próbowali zniszczyć. Smierć fizyczna to było zawsze za mało.  Ostatnio mieliśmy kolejną próbkę niszczenia i oczerniania Jana Pawła II. 
Ten cały Lazarewicz  (piękne nazwisko nita bene) już kilka lat temu krytykował na Twitterze Cenckiewicze ze ośmielił się skrytykować książkę o Annie Walentynowicz, która to książka próbowała zniszczyć jej dobre imię ale za to wybielała  Walęsę. 

https://twitter.com/clazarewicz/status/1252957118543597568?s=20

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @valser 16 maja 2023 11:48
17 maja 2023 07:30

W telewizji wszystko jest spreparowana produkcja. Od poczatku do konca wszystko jest "prawda czasu, prawda ekranu". Ja tego nie ogladam nie dlatego, ze sie obrazilem na abonament, tylko dlatego, ze nie chce budowac sobie falszywych obrazow swiata.

Dokładnie tak. W czasie stanu wojennego była akcja wychodzenia na spacer w czasie Diennika. Teraz powinien naród to samo zrobić tylko z większa mocą tzn. wywalić telewizor na śmietnik. To jest jedyny sposób na te ich manipulacje i propagandę. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @DrzewoPitagorasa 17 maja 2023 07:11
17 maja 2023 07:30

Chodzi właśnie o to, że ten Łazarewicz wykazuje się w swojej książce o Przemyku niezwykłą rzetelnością. Ludzie - apeluję do wszystkich - obejrzyjcie ten film bo się nie dogadamy. Wasza metodyka jest błędna. 

zaloguj się by móc komentować

Czarny @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 07:30
17 maja 2023 09:12

W takim razie obejrzę, choć nie oglądałem nic od dziesięciu lat. Ale dyskusja cholernie ciekawa, tak jak i jej temat.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 07:30
17 maja 2023 09:45

Nie wiem czy wiesz, ale Tomasz Raczek recenzent tez zacheca.

https://www.youtube.com/watch?v=S72Txig8bQg

On mowi o tym, ze trzeba ten film obejrzec, bo chodzi o to, zeby "system autorytarny nigdy do Polski nie wrocil". W domysle - paczajta co ten PiS robi z "demokratycznym panstwem prawa", wymiarem sprawiedliwosci, itp.

Ten film to jest czesc jakiejs wiekszej ustawki, ktora ma odegrac jakas role teraz. Ja nie potrzebuje ogladnac tego filmu, zeby widziec co sie wydarzylo, tak samo jak nie potrzebuje deklaracji Jelcyna w sprawie Katynia, ani nie potrzebuje komisji Macierewicza w sprawie Smolenska. I nie ma tu zadnego znaczenia ile "prawdy" powiedza w tym filmie.

Bo i tak nie podadza nazwisk tych milicjantow z komisariatu i aktualnych adresow zamieszkania, jesli ci bandyci jeszcze zyja.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 17 maja 2023 09:45
17 maja 2023 09:48

Ten film jest częścią większej ustawki, ale bez niego nie domyślisz się, co się wydarzyło. Napiszę Ci w mailu

zaloguj się by móc komentować


valser @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 09:48
17 maja 2023 09:56

Towarzysze, ktorzy byli umoczeni w sprawe juz wymarli, a ich latorosle maja zielone swiatlo, zeby mowic "jak bylo", w celu takim, ze "komuna zyje" w postaci PiSu i trzeba "odsunac ich od wladzy".

Z przyczyn technicznych nie ogladne tego filmu, ale nawet jakbym mial dostep do streamu, to mi szkoda czasu.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 09:49
17 maja 2023 10:06

Raczek to funkcjonariusz medialny, ktory urzadzil sie dawno temu i jest zaistalowany w nowych czasach. Z racji swojego pedalstwa i przyspawanej do tego "wrazliwosci", Raczek robi w tzw. wysokiej kulturze i jak najbardziej pasuje do nowych, niebinarnych, zdywersyfikownych kulturowych roznorodnosci.

Wiadomo, ze to matol. Ale do Zakowskiego mu jednak duzo brakuje.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @KOSSOBOR 17 maja 2023 00:24
17 maja 2023 11:05

Niestety "Gromki" rękami Czesława zamontowały w systemie "bezpieczniki" tak aby resortowi spokojnie korzystali ze spokojnej i dostatniej jesieni życia na emeryturze. Dlatego np nie można nic zrobić z rokoszem sądowym, który rezonuje od razu w Unii. Emeryci resortowi pewnie chcieliby przeciągnąć ten dobrostan na wnuków ale sytuacja się zmienia bo wpływ Moskwy zdaje się słabnąć i Unia też się sypie. Nic nie trwa wiecznie...  ten beton jest zbrojony i dlatego taki silny ale rdzewieje...

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 09:48
17 maja 2023 11:33

Zdecydowanie, to jakaś większa ustawka. Nawet na serwisie z ukradzionymi dziełami sztuki -> PUTLOCKER. Pojawia się to dzieło a w środku jakiś hiszpańsko języczny serial. Kto by robił takie wygibasy. Bo, że to promocyjne WYGIBASY to dla mnie nie ulega wątpliwości, tylko jakoś 2 lata i nadal nie może załapać.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 07:30
17 maja 2023 12:37

Nie wiem czy uda mi sie obejrzec film, ale pod obydwoma Pana tekstami nie zauwazylam zeby ktos ruszyl temat matki Grzegorza, Barbary Sadowskiej. A przeciez Grzegorza zabili, zeby to na niej sie zemscic. Czy film w ogole jakos probuje to pokazac?

Pomimo, ze pan Łazarewicz pozornie zagłębia się w sprawę, w świadomości ludzi niezorientowanych w temacie pozostaje obraz matki- nieodpowiedzialnej pijaczki.  Wiem to po relacji osob  ktore w zeszlym roku obejrzały film, - nie pamiętam czy byla to jakas zapowiedz tego filmu, czy  tez nny "dokument".

Zreszta jak sie poszpera po sieci, wyskakuje kilka reportazy z gazowni, gdzie Sadowska jest przedstawiona wlasnie w taki sposob.

Czekalam, az odezwie sie tutaj pani Aleksandra, ktora napisala wspaniala prace - monografie o Sadowskiej. Moze udostepni tutaj link. Mam dostep do tej wyczerpująco udokumentowanej pracy, ale bez zezwolenia nie smiem nic zrobic.

Dzisiaj od rana nerwy mnie tluka z powodu tego, na co "nasi" pozwolili w sprawie zawłaszczenia tematu.                                 Zbierajac sie dzisiaj do roboty, sluchalam rmf classic. Jako przerywnik reklamowano spektakl - monolog o Sadowskiej. Aktorka gadala o bolu matki, "pani Rollisonowej", etc. Jakos nie zająknęła się o działalnosci opozycyjnej, Komitecie Prymasowskim (za to Barbara była nękana, zatrzymywana, inwigilowana, pobita,"zniszczona).  Albo przesadzam albo mam wrazenie, ze cala ta operacja filmowo - spektaklowa ma na celu zniszczenie pamieci po B.Sadowskiej

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @jestnadzieja 17 maja 2023 12:37
17 maja 2023 13:48

Pani Aleksandra i jej praca o pani Barbarze Sadowskiej nie są nikomu do niczego potrzebne. Skoro Poezja i biografia Barbary Sadowskiej (1940 - 1986) znikneły ze stron UKSW.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @ArGut 17 maja 2023 13:48
17 maja 2023 13:52

Chyba o tej pracy własnie mówię. Zniknęła?? Popytam u źrôdła.

Ja mam ją ściągniętą, na szczęście.

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 16 maja 2023 23:31
17 maja 2023 14:52

Mozemy  ,,piatke  przybic,,...

...  bo  mnie  tez  wlasnie  minelo  juz  ponad  18  lat  jak  nie  ogladam  tego  DZIADOSTWA   !!!

Jak  najbardziej  da  sie  i  mozna  zyc  bez  ogladania  tego  SYFU...  nic  NIE  TRACAC,  a  TYLKO  ZYSKUJAC.

 

To  sa  ciagle  CI  SAMI  i  SAMI  SWOI  w  przewazajacej  wiekszosci,  plus  troche   roznej  ,,dokooptowanej  swoloczy,,...  ANTYPOLSKIEJ  i  ANTYKATOLICKIEJ  !!!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @jestnadzieja 17 maja 2023 12:37
17 maja 2023 14:58

Ta operacja ma na celu coś innego

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ArGut 17 maja 2023 11:33
17 maja 2023 14:59

Tak, to jest większa ustawka, a Łazarewicz nie powiedział jeszcze ostatniego słowa

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 17 maja 2023 10:06
17 maja 2023 14:59

Żakowskiemu nikt nie dorówna, nawet po lobotomii

zaloguj się by móc komentować

valser @jestnadzieja 17 maja 2023 12:37
17 maja 2023 15:34

Gdyby chcieli Przemyka zabic, to nie zgarnialiby go przy swiadkach na komisariat, tylko zawineli tajniacko w systuacji bez swiadkow. Dostal na komisariacie omlot malo fachowy, pekla mu sledziona i byl do uratowania tylko wtedy, gdyby byl natychmiast operowany.

A on wrocil do domu i dopiero po dwochdniach napatoczyli sie przypadkowi sanitariusze z pogotowia. Mogli go dobic nieswiadomie, tak jak magicy ratownicy dobili prezydenta Gdanska dziabnietego nozem na imprezie WOSP. Reanimacja przyspieszyla tylko zgon.

To tragedia, ze chlopak zmarl, ale pamietajmy, ze jego mama, zyla sobie bez meza i jednoczesnie krecila sie wokol ks. Popieluszki. To jest ten sam poziom swietosci co rozwodnik Lisicki rozprawiajacy o katolickiej moralnosci.

Ja sie juz na takie memy nie dam nabrac.

Przegiecie paly jest gdzie indziej. Ono jest w miejscu w ktorym dopuszcza sie do glosu patafiana, ktory napisal ksiazke o seniorze Kaczynskim, ojcu blizniakow, za ktora powinien byc wytrzaskany po mordzie. Temu samemu typowi zleca sie temat wrazliwy i promuje go przez publiczna telewizje.

Mamy do czynienia z durniami, ktorzy mysla, ze z czerwona cholota mozna sie dogadac.

Te same zluczenia mial Pilsudski, jak paktowal pokoj brzeski, bo myslal, ze jednak koledzy rewolucjonisci to jednak kumple. Wielu patrioidiotow mysli tak do dzis, ze kacapy to jest jakas wielka cywilizacyjna propozycja dla swiata.

Wiadomo przeciez, ze nie jest.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser 17 maja 2023 15:34
17 maja 2023 16:11

Z Grzegorzem Przemykiem i panam Pawłem Adamowiczem było tak jak piszesz, ale narracje idą gdzie indziej. I mędrcy pokroju właśnie Lisickiego próbują w katolicki sposób wykładać protestancką teologię i mówić jak jest, a TVN24.pl i TVP.info w to graj bo u nich liczy się prawda czasu, prawda ekranu - nic osobistego, zwykły biznes.

Taki mam fajny przykład z przed dwóch lat. Fundacja PROFETO, prowadzona przez jednego z moich w parafii byłych wikarych - księdza Michała Olszewskiego. To klasyczny przykład walki miasto - państwo. Warszawa miejska, zablokowała działalność akutar tej fundacji, warszawa państwowa wspierała fundację. To Gazeta Wyborcza, chyba lokalna, wymyśliła że ks. Michał i minister Ziobro to koledzy. I to jest mega fajny argument, dla mnie oznacza, że z nimi oboma ktoś z Gazety Wyborczej też się koleguje.

OKOPRESS wymyśliło, że PROFETO to "drugi rydzyk", niemiecki dziennik, dawniej polski przyjrzał się PROFETO. To są wygibasy i to wygibasy do wielokrotnegi użytku a jedyni święci to Lisicki, Marks i Engels.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 14:59
17 maja 2023 16:22

"Żakowskiemu nikt nie dorówna, nawet po lobotomii"

Bo to jest taki Jan Pietrzak w wersji dziennikarskej.

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @gabriel-maciejewski
17 maja 2023 16:55

Rozmowa Lazarewicza z Hanna Krall o B. Sadiwskiej (trzeba płacić wiec nie czytałam) ake na gorze jest krótki filmik z wypowiedzią Łazarewicza. Mowi ze B. S. była zbyt katolicka dla lewicy i zbyt rozrywkowa dla prawicy a on nie chce żeby o niej zapomniano bo to ważna postać w naszej kulturze 

 

https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,20794044,byla-jak-wilczyca-hanna-krall-przypomina-barbare-sadowska.html

zaloguj się by móc komentować

ArGut @gabriel-maciejewski 17 maja 2023 14:59
17 maja 2023 17:21

A kto to taki Cezary Łazarkiewicz, kogo to rodzina i przed kim pan ten MUSI ściągać kapelusz ? Reżyser Jan P. Matuszyński kręci głównie dla Canal+ i spółek córek.

A to co zalinkował kolega DrzewoPitagorasa to wyraźna deklaracja, robimy z pani B.S. świecką świętą.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 17 maja 2023 14:52
17 maja 2023 20:59

Jaką tv oglądam, jak mam czas, to wiesz. Wsiadam w auto i jadę nad morze lub do sanktuarium. Mam więcej czasu oglądam Szkocję na żywca ☺

________

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 17 maja 2023 20:59
17 maja 2023 21:13

I  slusznie,...

...  Twoje  zdrowie  i  spokoj,...  szkoda  czasu  dla  DEBILI  !!!  

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 17 maja 2023 21:13
17 maja 2023 22:45

Polecam tak samo ☺ Nieważne, że inne krajobrazy. A w ogóle, to przecież te najwłaściwsze, polskie

_______

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @ArGut 17 maja 2023 17:21
18 maja 2023 03:35

On ma na nazwisko Łazarewicz, nie Łazarkiewicz. Ja też w pierwszej chwili myślałam ze to rodzina Holland. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować