-

gabriel-maciejewski : autor książek, właściciel strony

Bajka imperialna czyli o różnicach pomiędzy socjalizmem a kapitalizmem

Jak powiedział towarzysz Lenin – praktyka jest ostatecznym kryterium prawdy. Wielu ludzi próbowało zdobyć popularność w sieci montując ze strzępków przeszłych zdarzeń różne układy, a następnie przenosząc je w skali jeden do jednego w czasy współczesne. Wielu nadal tak czyni, nie bacząc na praktykę właśnie oraz negując fakt, że duch wieje kędy chce, a jeśli coś już jest do czegoś podobne, nawet bardzo, to należy przede wszystkim odkryć różnice pomiędzy obydwoma jakościami i się na nich skupić.

Wielu czyni odwrotnie demaskując siebie i swoje wcześniejsze chętki. Ujawniając przy tym istotny mechanizm budowania takich układów – przemożną chęć uwiedzenia tłumów dla jakiejś niejawnej idei. I tak oto lider Konfederacji, Krzysztof Bosak opublikował wczoraj twitt, w którym napisał, że tęskniący za I Rzeczpospolitą powinni sobie zdać sprawę, że jej ewentualna reaktywacja oznacza powrót do hierarchii feudalnej, systemu klasowego, braku osobistej wolności i braku mediów. Cytuję z pamięci, ale może ktoś umieści tu całość. Jak na jednego z szefów organizacji o nazwie Konfederacja Korony Polskiej, to dość odważnie, przyznam...Na to przy przyszedł jakiś „znafca” i rozwinął wizję następującą – I RP upadła albowiem zniszczyły ją aspiracje mniejszości. Próbowałem mu, żartem, coś wytłumaczył, ale mnie zablokował i odizolował się w tym swoim „znafstwie”. Czemu służą podobne projekcje wszyscy wiemy. Oto zestaw nieszczerych bardzo osób, interesujących się wyłącznie własną karierą i pieniędzmi, a także pracami zleconymi, które wykonują niektórzy z nich, postanowił kokietować publiczność opowieściami o powrocie do czasów I RP. No i mamić ich swoim rzekomym monarchizmem. O tego zresztą zaczęła się kariera posła Brauna, który publicznie i wielokrotnie mówił, iż wolałby być poddanym niż obywatelem. Dziś, kiedy mamy wojnę, a z jakichś czeluści dochodzą całkiem przedwczesne głosy, że może Polska i Ukraina coś tam kiedyś razem przedsięwezmą...Czołowy konfederata korony polskiej mówi, żeby lepiej tego nie robić, bo mediów tam nie będzie. To jest jeden z bardziej ekstrawaganckich występów jakie dane mi było oglądać...sami pewnie odniesiecie takie wrażenie i sami mi to przyznacie. Dziwi też niesłychana szybkość reakcji, wszak mamy wojnę, nie wiadomo jak się ona skończy, nie wiadomo jakie siły będą rządzić na Ukrainie po jej zakończeniu, a Konfa już wie, że lepiej nie patrzeć w przeszłość. Ja uważam, że wręcz przeciwnie, należy tam patrzeć, ale nie należy traktować jej dosłownie. Wszak dziś Węgry stoją po stronie Moskwy, a w czasach wojny z Chmielnickim stały po stronie Kozaków, z których część popierała Moskwę, przeciwko Polsce. No, ale ja nie o tym.

Napisałem kiedyś, że najstraszniejszą organizacją, której nie można w zasadzie pokonać jest kompania z większościowym udziałem korony. To jest prawda. Przykłady można mnożyć. No więc proszę voila – mamy w Polsce już dwie kompanie z większościowym udziałem korony – Orlen i Holding Spożywczy. - Ktoś zawoła, że to socjalizm państwowy! Na przykład wszyscy przemądrzy członkowie Konfederacji Korony Polskiej, popierający Agrounię, mogliby tak zawołać i pewnie takich wrzasków jeszcze się doczekamy. No, cóż ja mogę powiedzieć – wyjaśnijcie Anglikom, że to jest socjalizm. Zwrócę teraz uwagę jak głębokie w porównaniu z innymi jest takie ustawienie sprawy i jak dużo nadziej daje. Pozostańmy, czego dawno nie było, w lekkich oparach politycznego cynizmu. Patrzymy na takiego Putina i słuchamy co on mówi, a mówi tak – trzeba nie mieć rozumu, by chcieć wrócić do komunizmu, ale trzeba nie mieć serca, by za nim nie tęsknić. To mnie, przyznam, ścięło z nóg, bo nie pomyślałem nawet, że Władymir Władymirowicz może reprezentować niżej ustrukturyzowaną formację umysłową niż Bosak i jego znafcy. Wczoraj w dzienniku pokazali jednego mądrego Chińczyka, jak przemawiał z trybuny. Z charakterystycznym, przebiegłym, azjatyckim uśmiechem powiedział, że NATO jako relikt zimnej wojny powinno zostać zlikwidowane. Łał, naprawdę? I mielibyśmy już tylko czekać, a aż Putin oraz Chińczycy stwierdzą, że nie tylko warto powrócić do komunizmu, nie tylko jest to mądre, ale także trzeba go twórczo zmodyfikować, likwidując na początek narody oddzielające Rosję od Niemiec.

Powiem tak – ci durnie myślą, że my nie myślimy. I będą się w tym utwierdzać, albowiem nie mają innego wyjścia. Musieliby przyznać, że doktryna, którą budowali przez ostatnie 30 lat jest do niczego i należy ją zmienić. Tego jednak nie można zrobić, jak się jest członkiem tak hierarchicznej organizacji jak te, które rządzą Rosją i Chinami. Można więc tylko brnąć w coraz większe kłamstwa. Każdy kto będzie popierał te struktury będzie się demaskował w ten sam sposób – brnąc w coraz większe kłamstwa. Jest taki serial na Netflixie Breaking Bad – Brnąc w bagna. Można tę metaforę zastosować dla licznych organizacji politycznych czynny w Polsce. Ci ludzie nie zmienią płyty, albowiem misja na to nie pozwala, będą za to wypisywać dyrdymały podobne do tych, które umieszcza na twitterze Bosak.

Wracajmy do naszych kompanii. Socjalizm od kapitalizmu tym się różni w sposób istotny, że socjalizm okrada swoich i jest ekspozyturą sił przybyłych z daleka. Kapitalizm zaś wykorzystuje obcych dla dobra akcjonariuszy. Czas jest taki, że nasze kompanie nie mogą działać przeciwko nam, w przeciwieństwie do niektórych partii politycznych. Muszą wyjść ze swoją ofertą za granicę. I wychodzą. Ktoś powie, że przesadzam, bo nasza doktryna jest słaba i nie mamy korony. Nie mamy, ale mamy państwo i różne głębokie tradycje, które po odkurzeniu możemy zastosować w praktyce politycznej dnia codziennego. Polska, wbrew opiniom durniów, nigdy nie była imperium kolonialnym, albowiem nigdy nie było w niej spółek z większościowym udziałem państwa, jak w Wielkiej Brytanii. Teraz mamy takie organizacje. Co się w związku z tym stanie? Oj, panie, okradno nas i wykorzystajo, zacznie zaraz zawodzić jakiś zwolennik Bosaka, ich troska o obywatela jest bowiem oszukana. No cóż...nie miejmy złudzeń, ale ufajmy Bogu. Ktoś mnie ostatnio zagaił na okoliczność jednej z moich ulubionych szajb, czyli polityki pruskiej. Dość dokładnie została ona opisana w ostatnim Nawigatorze. Polityka Prus, polegała na tym, że urzędnicy państwowi zostali de facto, bez ogłaszania tego wprost uwłaszczeni na mieniu państwowym. To oczywiście miało pewne patologiczne formy, ale administracja zawsze przekształca się w jakiś rodzaj patologii, nie można tego zmienić systemowo, trzeba to zmieniać poprzez edukację pojedynczych urzędników. Tego w Prusach nie było. Było jednak prawo, które działało na tyle sprawnie i było na tyle konsekwentne i surowe, by kraj nie został rozkradziony. Przeciwnie, rósł on w siłę, a ludzie nie żyli może na jakimś oszałamiającym poziomie, ale nie klepali biedy. Mam na myśli wiek XIX.

Stan faktyczny na dziś w Polsce jest taki – mamy dwie kompanie z większościowym udziałem państwa, które chcą ekspandować za granicę i umożliwiają jakimś ludziom bogacenie i kariery. Mamy także – na razie torpedowane przez Niemców – próby zreformowania prawa, które muszą być przeprowadzone. Podkreślam – muszą, byśmy w ogóle zaczęli snuć jakieś wizje inne niż Polska jako przedsionek Rosji lub przedsionek Niemiec.

 

 



tagi: socjalizm  niemcy  polska  ukraina  rosja  korona  media  chiny  spółki skarbu państwa  kapitalizm  konfederacja 

gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 08:07
92     4846    29 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

kpiotrzk @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 08:33

A jako mocną kotwicę dorzuciłbym KGHM.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @kpiotrzk 2 kwietnia 2022 08:33
2 kwietnia 2022 08:35

O tak, zapomniałem o tym...

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 09:09

Nie trzeba większościowego, PKO ma bodaj 40-procentowy udział SP, a i tak się udało tam przenieść niemal całą infrastrukturę informatyczną, wszystkie państwowe zasoby, cepiki, pesele i inne, gdzie rozbudowuje się to poza jakąkolwiek kontrolą, w centrum obliczeniowym 4-tej klasy w Błoniu, na IBM-owych mainframe'ach za złotówkę. I nikt o tym nie mówi, nikt nie widzi problemu. Jesteśmy najlepiej na świecie przygotowanym na cyfrową przemianę państwem na świecie, hura. Nikt nie wiwatuje? Może nikt nie wie?

KGHM i Orlen za to poza wszelką kontrolą planują wprowadzenie do użytku mikroreaktorów jądrowych, nikt tego nie używa, ale przecież o co chodzi. Umowy podpisane. Przy okazji dogadujemy powstanie w Polsce centralnego europejskiego składowiska odpadów jądrowych. Nikt nie krzyczy, nie pyta o nic? Przecież to nie Państwo, to Spółki SP. 

To jest absolutne mistrzostwo, co robi PiS, w zakresie przenoszenia kompetencji do SSP. Nowatorskie jest też to, że nasze kompanie mogą działać przeciw własnym poddanym. I działają.

zaloguj się by móc komentować

Nova @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 09:10

Tę kastę sędziowską która u nas bruzdzi rządowi i jest reprezentantem obcych państw trzeba potraktować jak zdrajcóww. Ojciec Fryderyka II Wielkiego wszystkich by tak potraktował jak tego porucznika który miał pomóc w ucieczce Fryderykowi. Toporem. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 2 kwietnia 2022 09:09
2 kwietnia 2022 09:11

Miał pan się już zdane się nie wpisywać. Jeśli umieszcza pan tu takie rewelacje, to uprzjemie proszę podać źródło i się przedstawić. Inaczej pan wyleci. Oczywiście reaktory są groźne, nie to co eneregtyka odnawialna. Niech pan nie robi ze mnie idioty, dobrze...

zaloguj się by móc komentować


qwerty @Nova 2 kwietnia 2022 09:10
2 kwietnia 2022 09:57

Kasta zarządza się przez prawo a takiego prawa nikt nie ma ochoty wdrażać 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Nova 2 kwietnia 2022 09:10
2 kwietnia 2022 10:21

Tak, mam nadzieję, że choć w niewielkiej części uda nam się zastosować metody polityki wewnętrznej propagowane przez Fryderyka Wilhelma I, tak znienawidzonego przez wszystkich pięknoduchów i wrażliwców.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 10:40

" Socjalizm od kapitalizmu tym się różni w sposób istotny, że socjalizm okrada swoich i jest ekspozyturą sił przybyłych z daleka. Kapitalizm zaś wykorzystuje obcych dla dobra akcjonariuszy."

Właśnie tak. Tak naprawdę to socjalizm i kapitalizm są dwiema stronami tego samego medalu.

Orjan jeszcze ładną definicję wymyślił, że socjalizm to jest system ideologiczny, a kapitalizm to jest tylko system rozliczeniowo-księgowy(chyba dobrze zapamiętałem?), z którego system socjalistyczny również korzysta tylko na swoich zasadach.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 2 kwietnia 2022 10:40
2 kwietnia 2022 10:41

Tak, wszyscy są winni, a socjaliści mają

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 10:46

Jeśli chodzi o liberałów to jest to stara śpiewka - jak państwowość się umacnia albo państwo chce coś zrobić dla obywateli to oni krzyczą "rozdawnictwo i interwencjonizm!", jak płace spadają, rośnie bezrobocie i państwo słabnie na rzecz grup interesów to oni wtedy mówią "nie wolno interweniować bo wolny rynek jest najważniejszy, a poza tym bezrobocie i niskie płace są dobre, bo obniżają inflację".

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuldahrus 2 kwietnia 2022 10:46
2 kwietnia 2022 10:47

To ich demaskuje jako agentów...i pożytecznych idiotów

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Kuldahrus 2 kwietnia 2022 10:46
2 kwietnia 2022 10:47

No i jeszcze ich "najlepsze" hasło: "Kapitał nie ma narodowości"

 

zaloguj się by móc komentować


orjan @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 11:01

Relacje między „koroną” a „kompaniami” wymagają poważnej pracy badawczej. One, a ściślej ich rodzaj oraz stabilność kształtują bowiem stan i powodzenie państwa, które tutaj nazywasz „koroną”, aby - jak zgaduję - uniknąć babrania się w systematykę różnych praktykowanych formuł ustrojowych. Podobnie pod określeniem „kompanie” - ja rozumiem – ujmujesz wszelkie formy organizacji (także partie, stowarzyszenia i nawet fundacje), o ile mają, mogą mieć, lub chcą mieć wpływ na sprawy „korony”, jej budowania, czy ciągnięcia korzyści z "korony".

W takiej pracy badawczej postawiłbym do zweryfikowania tezę podstawową, a raczej warunek powodzenia zarówno „korony”, jak i „kompanii”, że cel „korony” musi wpływać na cele „kompanii”, a nie odwrotnie. Choćby nawet to właśnie „kompanie” pierwotnie sformułowały cel danej „korony”, to mają się temu celowi podporządkować.

Nie chodzi przy tym o uległość „koronie”, ale celom tejże. Nie ma sensu wdawać się na przykład w dyskusje, a kogóż tam, panie, PiS obsadza w spółkach Skarbu Państwa. No obsadza, bo wskazanie reprezentantów „kompanii” jest obowiązkiem właścicielskim. Gdy zaś kogoś rajcuje szczegółowe podglądanie personalnych obsad, to swoje pole obserwacji powinien ulokować w samym PiS i spojrzeć nań właśnie jak na „kompanię”! Mianowicie, czy cel tej konkretnej „kompanii” podporządkowany jest Polsce („koronie”), czy może jest to tylko lepiej zakonspirowany „sławomiru nowaku”?

Nie o to bowiem ostatecznie chodzi jaką mamy jakość członkostanu kadrowego, ale po co te kadry gromadzimy w danych „kompaniach”. To mógłby być następny temat badawczy.

PS.: To, co napisałem dotyczy każdej osoby wymienionej w Twoim felietonie z tym, że niektórych, np. G.Brauna, wypadałoby ująć w badaniu jako „kompanie jednoosobowe”.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Kuldahrus 2 kwietnia 2022 10:47
2 kwietnia 2022 11:05

Kapitał ma nawet rasę (co jo gogom, co jo godom!). 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @kpiotrzk 2 kwietnia 2022 09:24
2 kwietnia 2022 11:13

Nie wiem o co chodzi panu SalomonowiH,ale odnoszę wrażenie ,ze miał na myśli podpisaną umowę KGHM z amerykańską firmą NuScale Power w sprawie budowy małych reaktorów jądrowych w technologii SMR

https://media.kghm.com/pl/informacje-prasowe/kghm-wybuduje-pierwsze-w-polsce-male-reaktory-nuklearne-smr

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/KGHM-NuScale-Power-umowa-male-reaktory-jadrowe-11464.html

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @orjan 2 kwietnia 2022 11:01
2 kwietnia 2022 11:21

Tak, zgadzam się. Kompanie definiują politykę korony, ale muszą za nią podążać. Nie mogą stwierdzić, że na jakimś odcinku nie będą tego robić, albowiem jasne jest wtedy, ze zarząd dostał propozycję od innej organizacji, wrogiej koronie. Tak jest zawsze, maskuje się to doktrynami liberalnymi właśnie, negującymi samo istnienie kompanii i korony, a w ich miejsce powołującymi inne jakieś byty - lud roboczy na przykład. Brytyjczykom zawsze udawało się podporządkowanie celów kompanii koronie, albowiem zestaw narzędzi służących do takiej pracy był solidny. Zarówno w sferze propagandy, jak też wojny i polityki wewnętrznej. Poza tym korona natychmiast wyciągała konsekwencje wobec zdrajców i ludzi nielojalnych z lenistwa, a takich jest mnóstwo. Na tym należy się wzorować.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BTWSelena 2 kwietnia 2022 11:13
2 kwietnia 2022 11:23

Ja uważam, że to znakomite, że będą te reaktory. Będziemy mogli się wypiąć na różne niemieckie strachy. 

zaloguj się by móc komentować


orjan @Kuldahrus 2 kwietnia 2022 10:40
2 kwietnia 2022 11:36

Dokładniej, to tak, że o ile socjalizm jest ustrojem, to kapitalizm jest tylko metodą finansową. No i nie jest to moje odkrycie, ale któregoś (o zgrozo nie pamietam którego) z autorów z tej półki co F.Koneczny.

Kiedyś dawno to spotkałem, wtedy nieco zirytowało mnie, ale utkwiło w zakamarku pamięci jako swego rodzaju pojęciowe "kwi-pro-kwo" i dopiero jako użyteczna synteza wypłynęło na wierzch z doświadczniem nabytym z wiekiem. Ale po drodze zapomniałem autora. Nawet nie wiem, jak go odszukać.

Skoro kapitalizm nie jest ustrojem, to - jako metoda - i tak potrzebuje jakąś "nakładkę" ustrojową. Co nią jest tam, gdzie praktykuje się kapitalizm? Otóż w Europie, do względnie niedawna, było nią Chrześcijaństwo z jego świecką praktyką ustrojowo moralną. Teraz chyba nic nie ma, co jest groźne. W dzisiejszych kapitalistycznych Chinach nakładką, a nawet zezwoleniem(!) jest socjalizm, który sam zwolnił się tam od korzystania z własnych metod finansowych, ale nie z metod społecznych. Można w tym poszukiwaniu nakładek z podziwem wskazać na Singapur, Południową Koreę, itd. Najciekawszy byłby chyba Hong-Kong, gdzie - pozostając przy metodzie kapitalistycznej - na naszych oczach wymieniono tamtejszą nakładkę, albo nawet nie wymieniono, kto ich tam wie! I tak dalej. Założę się, że kol. Stalagmit z łatwością znalazłby potwierdzenie także w świecie antycznym, zwłaszcza w Kartaginie.

W każdym razie, narzucającym się wnioskiem jest, że albo istnieje wiele kapitalizmów jako osobnych sobie ustrojów, albo kapitalizm nie jest ustrojem, nieprawdaż?

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 11:23
2 kwietnia 2022 11:37

To prawda,byłoby to rozwiązaniem.Najbliższa ma być uruchomiona za 7 lat.Trzeba przypilnować" inaczej kombinujących" z odpadami radioaktywnymi.Jak podają strony gov.pl centralna krajowe składowisko  znajduje się w miejscowości Różan nad Narwią w odległości ok. 90 km od Warszawy. Funkcjonuje od 1961 To bardzo ważne !

https://www.gov.pl/web/polski-atom/krajowe-skladowisko-odpadow-promieniotworczych

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BTWSelena 2 kwietnia 2022 11:37
2 kwietnia 2022 11:41

Siedem lat to długo. Trzeba będzie bardzo uważać

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 2 kwietnia 2022 11:37
2 kwietnia 2022 11:50

Ja się na atomistyce kompletnie nie znam, jednak zdaje się takich małych elektrowni jądrowych już jest dużo. Na przykład atomowe okręty podwodne i nawodne. Kilka katastrof wprawdzie było, ale nawet w przypadku ruskiego Kurska, gdzież go tam porównać z ruskim Czarnobylem, czy cokolwiek jeszcze te Ruskie mają talent wyprawiać.

Jeśli więc tyle elektrowni atomowych bezpiecznie pływa pod wodą, to pewnie da się bezpiecznie postawić takie także na lądzie z tym, że w kosztorysie ująłbym także system Patriot, czy cuś. Ze względów sąsiedzkich.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 11:41
2 kwietnia 2022 11:53

To na 100% racja.Długo..... Nazwałam to delikatnie "inaczej myślących",ale wiemy bez teorii spiskowej :piąta kolumna,za kasę. W każdym aspekcie.I powiem tak,zaraz po Transformacji miałam znajomych,którzy dostawali wyraźne propozycje przemytu do Polski troszkę tych paskudów. Szukali tzw"dojścia" Byłam tego świadkiem.Nie wiem jak teraz,ale trzeba naprawdę ścisłej kontroli...w tej materii.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @BTWSelena 2 kwietnia 2022 11:13
2 kwietnia 2022 11:55

Cytaty z mediów:

Scholz: Potrzebujemy nowych elektrowni gazowych (październik 2021)

Niemcy uzależniają Europę od gazu? W Gazpromie "strzelały krymskie korki od szampana" (styczeń 2022)

Realizacja celów klimatycznych po niemiecku: zamiast węgla i atomu będzie gaz (maj 2021)

Jest to oczywista oczywistość komu nie podoba się energetyka atomowa, podobnie jak inny niż ruski gaz - ruskim i Niemcom, którzy dali się ruskim spenetrować i uzależnić w stopniu co najmniej zatrważającym. 

 

Ukraina ma największe złoża gazu w Europie, to ogromne pole do współpracy (wrzesień 2021) 

https://energetyka24.com/gaz/majewski-ukraina-ma-najwieksze-zloza-gazu-w-europie-to-ogromne-pole-do-wspolpracy )

Z tego, co mówią znani mi Ukraińcy ich złoża i wydobycie wymagają znacznych środków - mówią jeszcze coś: "wystarczyłoby dla nas i dla was".

Co do tej informatyzacji i cyfryzacji - nieżyjący  już Piotr Piętak, gdy był jeszcze  "z PiS", za "pierwszego PiSu pozwolił sobie na chwilę szczerości o tym, kto zarządzał wtedy bazą PESEL. Było to jakieś dziwne towarzystwo - a jak rząd PiS (wtedy) zażądał kodów i dostępu - to im powiedzieli wprost, iż jak będą wierzgać, to im bazę PESEL wyłaczą.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Wolfram 2 kwietnia 2022 11:55
2 kwietnia 2022 12:01

Albo PiS wyłączny negatywną selekcję, albo będzie po nich. Piętaka pamiętam, pieprzył jak potłuczony...nie wydawał się groźny

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 09:11
2 kwietnia 2022 12:03

Energetyka odnawialna jest bardzo "eko". Na pewno jest to "czysta" energia. :)
Tutaj dla przykladu mamy skladowisko starych lopat wirnikow w Wyoming (juz to kiedys wrzucilem ale moze warto przypomniec):

https://www.wind-watch.org/news/2020/02/05/wind-turbine-blades-cant-be-recycled-so-theyre-piling-up-in-landfills/

 

zaloguj się by móc komentować

Rafael3D @gabriel-maciejewski
2 kwietnia 2022 12:06

Bosak nie należy do Konfederacji Korony Polskiej. To partia G.Brauna. Bosak to Ruch Narodowy, część Konfederacji trzech partii. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 11:23
2 kwietnia 2022 12:06

Nie mogę się doczekać, kiedy Niemcy będą przyjeżdżać po tani prąd do Polski.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Wolfram 2 kwietnia 2022 11:55
2 kwietnia 2022 12:07

Śp. Jacek Drobny dawno temu, gdy jeszcze pracował dla "nafciarzy", opowiadał mi o badaniach tych złóż, że o ile do Polski sięgają, to tak naprawdę są pod Ukrainą. Kto wie, czy właśnie w obliczu rusko-niemieckiego dealu na gazie po linii NS nie nastąpiła polityczna potrzeba zaczopowania ukraińskiej perspektywy gazowej. Z takiego miejsca, zwłaszcza między Ruskimi a Niemcami, do zatrudnienia von Clausewitz'a już stosunkowo niedaleko.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @orjan 2 kwietnia 2022 11:50
2 kwietnia 2022 12:08

Ja też Orjanie nie jestem specem od atomistyki.Lecz świat i technologie idą nieuchronnie do przodu.I można wykorzystywać atomistykę do celów pokojowych. Odnoszę wrażenie ,że najpierw trzeba zrobić czystkę wobec szurniętych polityków. I bardzo ścisłą wprost matematyczną kontrolę.Bo inaczej siedzimy na bombie zegarowej,hmn...raczej jądrowej.

 

zaloguj się by móc komentować



gabriel-maciejewski @Rafael3D 2 kwietnia 2022 12:06
2 kwietnia 2022 12:18

Odnalazłem pańskie stare komentarze. Doradzam wycofanie się z tego miejsca

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 2 kwietnia 2022 12:08
2 kwietnia 2022 12:19

Wywodząc możliwość lądową od praktykowanej możliwości wodnej zwracałem uwagę na brak przeszkód technicznych, lecz niebezpieczeństwa "organizacyjne" oczywiście istnieją. Zwłaszcza w zakresie odpowiedzialności "kompanii" za "koronę", o czym właśnie tutejszy felieton Gabriela i nasze komentarze.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Wolfram 2 kwietnia 2022 11:55
2 kwietnia 2022 12:22

Szanowny Wolframie- ja do tego kanclerza Scholza ,nie mam serca nawet do dyskusji. Z tym głupawym grymasem na gębusi -On nie będzie miał nigdy litości do Polski. To kłamczuch ,jak podczas ostatniej wizyty w Polsce.Powiem tak złośliwie z gazem to Niemcy juz kombinowali w obozach koncentracyjnych.

zaloguj się by móc komentować

orjan @zkr 2 kwietnia 2022 12:03
2 kwietnia 2022 12:22

Robi wrażenie!

W pierwszym rzucie oka na zdjęcie pomyślałem, że ktoś niszczy książki. I chyba nie całkiem się pomyliłem.

zaloguj się by móc komentować

zkr @orjan 2 kwietnia 2022 12:22
2 kwietnia 2022 12:52

No, robi wrazenie. Ale to nie jest tak, ze jestem przeciw poszukiwaniom nowych zrodel energii. W obszarze fotowoltaiki pojawiaja sie ciekawe wyniki. To na razie etap laboratoryjny ale Niemcom sie udalo wytworzyc ogniwa, ktore sa 1000 (tysiac) krotnie wydajniejsze:

Solar cells: Layer of three crystals produces a thousand times more power

a tu artykul:
Strongly enhanced and tunable photovoltaic effect in ferroelectric-paraelectric superlattices

My mamy niezlych fachowcow od chemii ciala stalego, inzynierii materialowej etc wiec spokojnie w tym wyscigu mozemy startowac.

zaloguj się by móc komentować

orjan @zkr 2 kwietnia 2022 12:52
2 kwietnia 2022 13:20

No jasne! Przecież jakieś raptem 170 lat temu (czasy mojego prapradziadka) ropa nieśmiało startowała jako nowe źródło energii. Z tym, że ona uzupełniała a nie delegalizowała wcześniej stosowane źródła energii. Następnie struktura źródeł energii ustaliła się ewolucyjnie. W przypadku dzisiejszych wiatraków i paneli celem ich rozpowszechniania nie jest uzupełnianie źródeł energii, ale rewolucyjna delegalizacja dotychczasowych źródeł i właśnie to wymaga sprzeciwu bo powoduje szkody. Jak każde szaleństwo, bo jest szaleństwem.

Od strony badań i wdrożeń naukowych patrząc, to sam fakt ich rewolucyjnej motywacji napawa pesymizmem co do tempa i jakości rezultatów. Muszą być co najmniej marnotrawne. Ten pesymizm nie jest wyłącznie techniczny, ale przede wszystkim filozoficzny.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @zkr 2 kwietnia 2022 12:52
2 kwietnia 2022 13:46

Tysiąckrotnie  wydajniejsze od czego? Warto przeczytać uważniej...

zaloguj się by móc komentować

atelin @DYNAQ 2 kwietnia 2022 13:46
2 kwietnia 2022 13:53

Poczekajmy na perowskity.

zaloguj się by móc komentować

zkr @DYNAQ 2 kwietnia 2022 13:46
2 kwietnia 2022 13:58

Chodzi o to, ze udalo sie wzmocnic efekt fotowoltaiczny (w porownaniu do czystego tytanianu baru) o 3 rzedy wielkosci.
Lepiej?

zaloguj się by móc komentować

zkr @atelin 2 kwietnia 2022 13:53
2 kwietnia 2022 14:00

> Poczekajmy na perowskity.

Jada z tematem:

https://sauletech.com/technology/

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @zkr 2 kwietnia 2022 13:58
2 kwietnia 2022 14:02

No tak,ale o ile to jest lepsze od  np. perowskitów?

zaloguj się by móc komentować

zkr @DYNAQ 2 kwietnia 2022 14:02
2 kwietnia 2022 14:19

Na przyklad wspomniany tytanian baru jest ferroelektrycznym perowskitem
P.S. Trolujemy notke

zaloguj się by móc komentować

onyx @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 12:11
2 kwietnia 2022 15:01

Wkleję ten wpis Bosaka bo takie ściągnięcie gaci na wizji nie jest częste. To jest jego odpowiedź na cytowany wpis.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @zkr 2 kwietnia 2022 14:19
2 kwietnia 2022 15:03

Tak, trolujecie notkę...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @onyx 2 kwietnia 2022 15:01
2 kwietnia 2022 15:06

On sam jest analfabetą, tylko o tym nie wie

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 15:06
2 kwietnia 2022 16:52

"On sam jest analfabetą, tylko o tym nie wie"

To jest gówniarz, taki sam jak Zychowicz.

Robi wszystko żeby zaistnieć i się uwiarygodnić. Tyle ze Zychowicz robi to swoimi dziełami w stylu "bić się z Rosją cz z Niemcami",

a Bosak kokietuje wpisami na Tłiterze.

Poszedł kiedyś do Wojewódzkiego, a tam siedział ten drugi degenerat Borysewicz z Lady Pank i obaj nabijali się z niego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Szczodrocha33 2 kwietnia 2022 16:52
2 kwietnia 2022 16:55

No, ale jest akceptowalny powszechnie i to jest dramat

zaloguj się by móc komentować

orjan @onyx 2 kwietnia 2022 15:01
2 kwietnia 2022 17:01

Ten "pakiet Bosaka" dowodzi jego niewiedzy historycznej. W jego przypadku jest to szczególnie kompromitujące:

1) Oligarchia feudalna - to, czy w Plsce w ogóle istniał feudalizm jest między historykami sporne. "Za" opowiadali się głównie historycy komunistyczni, bo tak im pasowało do "całokształtu obrazu". K.Bosak jest na na tyle młody, że chyba uczyli go już pogrobowcy tamtych. Akurat w Polsce oligarchia nie była elementem ustrojowym. Zapisany i przestrzegany był zakaz przyjmowania i używania tytułów wyższego stanu jak baron, hrabia, itp. Tytuł książęcy był prostym, "grzecznościowym" przeniesieniem ze stosunków litewskich i rusińskich i żaden np. Radziwiłł nie miał wyższych praw od np. Kmicica. Przewaga jego polegała wyłącznie na ekonomii a nie na ustroju. Dokładnie jak teraz w najpostępowszych konserwacjach i postępacjach.

2) System klasowy - niby czyj i gdzie był wówczas bliższy dzisiejszym wyobrażeniom społecznym nie mówiąc już o zasadach chrześcijańskich?

3) Brak mobilności społecznej? - to kto zaludnił np. Ukrainę? A jeśli chodzi o tzw. awans społeczny, to nie wiem na czym ten K.Bosak wychował się jako Polak. Skoro już bowiem weszliśmy na tego H.Sienkiewicza, to na początku akcji "Krzyżaków" niejaki Hlava jest niewolnikiem, a na końcu akcji rycerzem. Bardziej historyczny Bartosz Głowacki po Racławicach został, czy nie został uszlachcony, to jednak na pewno został oficerem i w dziedziczną własność otrzymał gospodarstwo.

Nad resztą pakietu Bosaka już nie będę się znęcał. Proponuję, aby następnym razem uzupełnił pakiet o konsekwencje zmniejszenia przeciętnej wysokości wzrostu Polaków; pań o 14,1 cm, a panów o 13,6 cm co jest przyrostem tylko za ostatnie 100 lat.

 

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @zkr 2 kwietnia 2022 12:52
2 kwietnia 2022 18:56

Kiedy czytam o takich sensacyjnych odkryciach niemieckich uczonych, będących obietnicę rewolucyjnej przebudowy światowej energetyki,  to przypomina mi się dowcip z czasów realnego socjalizmu o radzieckich osiągnięciach:

"Przed rewolucją nie mieliśmy nic. A teraz mamy tysiąc razy więcej..."

zaloguj się by móc komentować

zkr @Maginiu 2 kwietnia 2022 18:56
2 kwietnia 2022 19:05

> o takich sensacyjnych odkryciach niemieckich uczonych

tu nie chodzi o "niemieckich" tylko o mozliwosci jakie daje ten obszar - jezeli to sie rozwinie to nie trzeba bedzie budowac ohydnych stelazy z panelami fotowoltaicznymi (miniaturyzacja + wydajnosc)

a tu mamy polska uczona, dr. Malinkiewicz i Saule Etchnologies:

https://sauletech.com/technology/

Co Pan na to?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @orjan 2 kwietnia 2022 11:36
2 kwietnia 2022 19:06

No tak. Nie chce być inaczej.

zaloguj się by móc komentować

zkr @zkr 2 kwietnia 2022 19:05
2 kwietnia 2022 19:09

I tu wracamy do tematu notki Gospodarza - jezeli mamy ludzi zdolnych rozwijac tego typu technologie to na ile panstwo powinno wspomagac i chronic tego typu firmy?
Rozwolnosciowcy zaczna krzyczec: "A gdzie wolny rynek?!?"
Niech spojrza na Doline Krzemowa.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @zkr 2 kwietnia 2022 19:09
2 kwietnia 2022 19:16

spokojnie - to jest robota na wiele dziesięcioleci - ważne aby wektor miał dobry zwrot, wtedy damy sobie radę.

W XVII wieku daliśmy się nieco w tym zaskoczyć, to teraz trzeba dużo cierpliwości.

zaloguj się by móc komentować

zkr @kpiotrzk 2 kwietnia 2022 19:16
2 kwietnia 2022 19:19

> ważne aby wektor miał dobry zwrot

to jest najwazniejsze
bo w potencjal ludzi wierze

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @zkr 2 kwietnia 2022 19:19
2 kwietnia 2022 19:23

Dlatego wróciłem do Polski :)))

zaloguj się by móc komentować

Barb @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 11:21
2 kwietnia 2022 19:27

Swietny artykul P. Gabrielu. Przejrzyscie i lopatologicznie.  Moze po stuleciach i my dochrapiemy sie swoich kampani z wplywami poza granicami Polski. Mamy wyscig z czasem wzgledem Niemiec przede wszystkim. Jak zbudujemu siec rur i hubow szybciej niz Niemcy, z surowcami plynacymi od strony Atlantyku, wygramy cala E. Wschodnia lacznie z Balkanami. Dlatego wspolpraca i pzeciaganie Dunczykow na swoja strone widze jako kluczowa sprawe. 

Widzial to tez Kaczynski, ktory nie mial problemow z poswieceniem przemyslu futrzarskiego i wieprzowego na korzysc Danii. To mala cena, za mozliwosc kontroli przeplywu surowcow na E. Wschodnia. Nie wspominajac, ze ta ostatnia akcja Danii wysylajaca bron i  zolniezy na Ukraine to wg mnie takie ciche  polsko-dunskie zaproszenie/obietnica/ Ukrainy do wspolnego rynku transportu surowcow.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Barb 2 kwietnia 2022 19:27
2 kwietnia 2022 19:36

Szkoda, że nikt tego tak nie naświetlił wcześniej. Kompanii nie kampanii...kampania to była wrześniowa. Kompania zaś to udziałowcy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Barb 2 kwietnia 2022 19:27
2 kwietnia 2022 20:15

Fakt,...

...  wpis  swietny,  jak  prawie  kazdy  z  wpisow  CORYLLUS'a  !!!

A  moze  wie  Pani,  co  jeszcze  widzial  ten  nasz  "genius  polYtyczny"  Kaczynski  -  oprocz  powyzszego,  tj.  poswiecenia  polskich  swin  i  norek  -  bo  rada  bym  sie  dowiedziec...

...  smialo,  svp, 

zaloguj się by móc komentować

Peiper @orjan 2 kwietnia 2022 17:01
2 kwietnia 2022 20:21

Przepraszam, ale zakaz dotyczył przyjmowania cudzoziemskich tytyłów dziedzicznych, które przestały już oznaczać funkcję urzędniczą, co więcej osoba przyjmująca od cudzoziemskiego władcy stawała się poniekąd jego lennikiem.

Kto jeszcze wie, że hrabia to kiedyś urzędnik zarządzający hrabstwem (tak jak kasztelan kasztelanią) a baron to lennik samego władcy.

Sienkiewicz to niestety po części bajki pisał - rycerz to osoba, która wzamian za lenno była zobowiązana do konnej służby wojskowej - przy czym w zależności od tego ile ziemi ktoś otrzymał to był zobowiązany do stawienia się w odpowiednim uzbrojeniu oraz sam lub z odpowiednim pocztem zbrojnym. I w dodatku nie zawsze bez dodatkowego wynagrodzenia. Np. król polski za służbę wojskową poza granicami polski był zobowiązany do zapłaty 5 grzywien dla każdej kopii (kopia to 3-5 zbrojnych) a okres takiej słuzby to 40 dni. A o ile dobrze pamiętam Krzyżaków to nie wspomnianie tam było żeby Hlava dostał jakąś "wieś" lub kawał lasu do wykarczowania i sprowadzenia osadników.

Co do zaludniania "Ukrainy" to czy aby nie było tak, że tamtejszy posiadacz "nieużytków" wysyłał swoich ludzi aby sprowadziła osadników?  I zgodę na to musiał nie tylko wyrazić chłop (w zamian za wolniznę - ok 10 lat użytkowania ziemi bez konieczności odrabiania pańszczyzny - czasami nawet i 20 lat) ale także właściel ziemi, którą ten użytkował i za co płacił czynsz między innymi w postaci odrobku zwanym pańszczyzną. A ta zgoda zwykle wiązała się z podarunkiem w postaci złotych i srebrnych monet.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Peiper 2 kwietnia 2022 20:21
2 kwietnia 2022 21:21

O ile ja pamiętam, to rycerz Hlava został panem na Spychowie jako powiernik Zbyszka z Bogdańca, który odziedziczył Spychów po Jurandzie jako legalny mąż Danusi jedynej córki Juranda (z testamentu Juranda).

Natomiast, pozostając w tejże epoce, pod Grunwaldem odznaczyli się także Tatarzy. Osiedlili się głównie pod Grodnem, ich starszyzna na dzień-dobry uzyskała status szlachecki, a wszyscy ci osadnicy otrzymali ziemię z tym, że żon sobie sami poszukali. W każdym razie masz tu Hlavę x ileś tam i te "ileś tam" ma potwierdzenie w źródłach.

Niewiele wcześniej, pod Płowcami pewien chłop został w bitwie ranny w brzuch. Gdy król przejeżdżając zobaczył i dowiedział się o dzielności, nadał na miejscu tytuł rycerski i stąd wziął się jeden z najbardziej rozgałęzionych później rodów herbu Jelita.

Sienkiewicz (Henryk!) nie pisał byle czego, ani bez starannego riserczu. Ja lubię podawać go jako źródło (po skonfrontowaniu danego szczegółu :), bo ten autor akurat odpowiada za ustanowienie masy polskich kodów kulturowych. A takie kody ja uważam za ważniejsze nawet od faktów (o ile nie są sprzeczne z faktami :).

zaloguj się by móc komentować

orjan @Peiper 2 kwietnia 2022 20:21
2 kwietnia 2022 21:36

Aha, zakaz obcych tytułów nie miał nic wspólnego z funkcjami urzędniczymi, bo te funkcje polski ustrój miał swoje własne, rodzime i wyłącznie takie (w miastach było inaczej, bo organizacja miast pierwotnie brała sie z wybrania prawa lokacyjnego). No, ale my tu o szlachcie. Obce tytuły prowadziłyby do stratyfikacji stanu szlacheckiego, czyli do złamania zasady, że gentes (tj. możnowładcy) mieli tyle samo praw i tylko tyle, co każdy szlachcic bez względu na majątek.

Książę Jeremi Wiśniowiecki miał urzędową powagę państwową jako wojewoda ruski. W 1640 r. w jego majątkach było łącznie 7.603 domów, a pięć lat później – 38.000. Przyjmując w jednym domu tylko 4 osoby, mnożąc przez ten przyrost 30.000, otrzymujemy 120.000 osadników w osobnych domach  w pięć lat, a więc nie jestem skłonny przyjąć, iż były jakieś przeszkody w przesiedlaniu się chłopów. Jakieś łatwe do pokonania formalności pewnie tak, ale istotne przeszkody na pewno nie.

zaloguj się by móc komentować

Gumtryk @onyx 2 kwietnia 2022 15:01
2 kwietnia 2022 23:39

Ej, a może jemu jak mówił o "mediach" chodzi o gaz, wodę i tzw. światło :D W Warszawie i okolicach tak to nazywają to może to to;)  

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @orjan 2 kwietnia 2022 17:01
3 kwietnia 2022 00:08

Bosak czytał Dmowskiego i stąd to ma. W 2 tomie "Socjalizm i śmierć" Coryllus daje  cytat z  Dmowskiego, nie pisząc specjalnie kto jest autorem. Czytajac trn cytat ma eię wraż3nie, że pisał to jakiś bolszewik. Gdy w dalszej częsci Coryllus  ujawnia, że autorem jest Dmowski, to się złapaĺem za głowe i podziekowaĺem Matce Bożej za to, że nigdy mnie nie pociagała tzw. narodowa myśl polityczna. 

Bosak wiec wzoruje sie na Dmowskim. Aż chce się zapytac, kiedy lider nowoczesna.pl p. Petru zapisze sie do Ruchu Narodowego albo Bosak do nowoczesnej.pl? Wszak Dmowski użył  pierwszy zwrotu w swojej książce  "nowoczesny Polak"  - czyli taki naradowy bolszewik. 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @orjan 2 kwietnia 2022 11:50
3 kwietnia 2022 00:38

To bardzo istotne spostrzeżenie, to jest technologia wojskowa, nikt cywilnie z tego nie korzysta, więcej, nikt w ogóle z tego nie korzysta, bo te reaktory nie istnieją jeszcze, tylko na papierze. Stąd dziwi ochocze podpisywanie umów przez Orlen i KGHM, osobiście nie wierzę, żeby to doszło do skutku, jedyne, co się stanie, to zmiany w przepisach dotyczących transportu i składowania materiałów rozszczepialnych.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @SalomonH 3 kwietnia 2022 00:38
3 kwietnia 2022 00:48

Bo Anglia rzuciła rękawicę i mówi, że jest gotowa do wojny....stad my jako sojusznik też musimy zaangażować wszystkie siły w rozwój technologiczny. Mogą  to pisjac tylko firmy z dużym kapitałem. Poza tym zlecenie takich spraw spółkom utrudnia pozyskiwanie informacji przez wrogów, bo można się zasłaniać tajemnicą handlową - w przypadku urzędów państwowych jawność jest usankcjonowana prawnie i trudno ją obejść. Czy to źle? Nie. Im mniej postronnych ludzi wie, czym dysponujemy lub nad czym  pracujemy  tym lepiej   

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 09:11
3 kwietnia 2022 01:01

Ależ to nie są żadne rewelacje, tylko sprawy publicznie dostępne. Nie znamy co prawda treści porozumień, jakie nasze państwo i jego spółki zawarły z firmami takimi jak Microsoft, IBM, Google, ale sądząc po dostępie, jaki te uzyskały, nie mogą być dla nas zbyt korzystyne.

Nie bardzo się czuję na siłach wytłumaczyć panu, jakie to ma znaczenie i jaka jest wartość tych udostępnionych zasobów, bo mam świadomość, że prowadzi pan od dekady już chyba portal dyskusyjny na niezabezpieczonej stronie, bez szyfrowania i raczej nie widzi pan w tym problemu. Może jakby się pan zapoznał z oskarżeniami wobec IBM odnośnie udziału, czy też pomocy w Holocauście... Nie wiem, od czegoś trzeba zacząć. Może gdyby Pantera zbadała temat i coś o tym napisała, to przestałby pan się napinać i potraktował poważnie. Zdaję sobie sprawę z tego, że o tych sprawach nie mówi nikt, ani rząd, ani Braun, ani Bosak, ani Michalkiewicz, ani też najbardziej totalna opozycja, żaden twitter o tym nawet nie wspomina, chyba tylko ja jeden na trzydzieści parę milionów widzę słonia w stołowym, cóż, bywa.

Nie reaktory są groźne, bo ich nigdy nie będzie, tylko sposób wprowadzania takich rozwiązań. I to, co one naprawdę wnoszą. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 16:55
3 kwietnia 2022 03:12

"No, ale jest akceptowalny powszechnie i to jest dramat"

Akceptowany jest głównie przez niedowarzonych młodzieńców, bo w taki elektorat celuje.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 3 kwietnia 2022 01:01
3 kwietnia 2022 07:10

Niech pan się napina gdzie indziej. Im szybciej pan to zrobi tym lepiej

zaloguj się by móc komentować


koncereyra @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 08:35
3 kwietnia 2022 10:35

Jeszcze jest Polski Holding Hotelowy:) 

A tak na serio, to o ile można porównywać Orlen do Kopanii Handlowiej, a KGHM do Ungarischer Handel, to już te kolejne byty (holdingi hotelowe i spożywcze - nie). Bo istotną cechą kompanii handlowych jest zdolność taniego egzekwowania monopolu. Tak jest w wypadku paliw i kopalin i np Polskiej Grupy Zbrojeniowej jakby cokolwiek klientom indywidualnym sprzedawała.

Natomiast rynek żywności rodzimej jest o rząd wielkości trudniejszy w organizowaniu go w kompanię, bo przy rosnących kosztach pracy (a to jest i będzie główny element układanki) po prostu braknie dostawców. Tzn holding spożywczy musi być monopolem i monopsonem zarazem (takie "mądre" oznaczające dominajce na rynku sprzedaży i zakupu). Przy wysokiej inflacji za łatwo jest dostawcom przełamywać monopson i wtedy kończy się rumakowanie.

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @SalomonH 3 kwietnia 2022 01:01
3 kwietnia 2022 10:37

We wszystkich poważnych krajach tak się dzieje, że parapańśtwowe firmy wprowadzają rozwiązania omijając imposybilizm rządów. Nawet w PRLu był Polimex Cekop. A z naszego bliskiego sąsiedstwa to oba Nordstreamy nie zbudowali formaline ani Niemcy ani Rosja.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @orjan 2 kwietnia 2022 11:36
3 kwietnia 2022 11:25

"o ile socjalizm jest ustrojem, to kapitalizm jest tylko metodą finansową"

wolny rynek jest metodą finansową. Kapitalizm to coś więcej niż wolny rynek. Kapitalizm to dominacja kapitału pod osloną osób prawnych.

" jako metoda - i tak potrzebuje jakąś "nakładkę" ustrojową [..] było nią chrześcijaństwo "

Chrześciajństwo nie jest ustrojem. Już najprędziej systemem wartości, choć to za mało precyzyjne określienie. Kapitalizm potrzebuje rządów prawa, potrzebuje jakieś izolacji władzy formalnej od gospodarki i od sądów (są jeszcze sądy w Berline). Kapitalizm może działać w ustroju autorytarnym, może działac w demokracji liberalnej a nawet w monarchii konstytucyjnej i oświeconej ("Prusy kraj nieograniczonych możliwości"). 

 

 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @orjan 2 kwietnia 2022 11:50
3 kwietnia 2022 11:28

Ja się na atomistyce kompletnie nie znam, jednak zdaje się takich małych elektrowni jądrowych już jest dużo. Na przykład atomowe okręty podwodne i nawodne.

Tak ale to jest zupełnie inna technologia. Reaktory okrętów wojskowych używają silnie wzbogaconego paliwa. Te cywilne małe reaktory użwają zwykłego paliwa, o niemilitarnym stopniu wzbogacenia. To jest duża różnica w technologii i dlatego tak trudno było te małe reaktory robić.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @gabriel-maciejewski 2 kwietnia 2022 12:01
3 kwietnia 2022 11:29

Albo PiS wyłączny negatywną selekcję, albo będzie po nich. 

Negatywna selekcja ma się w najlepsze a im Naczelnik starczy tym będzie gorzej. Choć już obecnie mamy nową frakcję Morawiecki-Obajtek więc pewnie trochę racjonalniej będą gospodarować kadrami

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @atelin 2 kwietnia 2022 12:06
3 kwietnia 2022 11:30

już tak było w zimę, jak gaz był drogi a węgiel nie:)

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @orjan 2 kwietnia 2022 17:01
3 kwietnia 2022 11:39

 czy w Plsce w ogóle istniał feudalizm jest między historykami sporne. 

Nie to nie jest sporne. Spierać się można czy feudalizm było od 966 do 1795 czy bardziej od 1000-1600. 

Esencjią feudalizmu jest rozproszona, hierarchiczna struktura zależności i egzekucji praw. A nie to czy mówiąc po komunistycznemu pan wyzyskuje chłopa.

System klasowy - niby czyj i gdzie był wówczas bliższy dzisiejszym wyobrażeniom społecznym nie mówiąc już o zasadach chrześcijańskich?

Bosak jak już zauważyliśmy to analfabeta. Juz prędzej powinno sie mówic o systemie stanowym (był w 1RP). System klasowy to pojęcie z epoki industralnej. A krajów gdzie system stanowy był luźniejszy i bardziej liberalny niż w Polsce to trochę było. Np wszystkie mafijne państwa-miasta. Co nie znaczy ze było tam lepiej, bo jak wiemy "praca i powietrze miejskie czyni wolnymi":)

 

Z resztą Bosakowi coś dzwoni: że Rzeczpospolita powstała w 1569r gdy będąca od prawie 200 lat w unii personalnej z Polską Litwa poczuła sie zbyt słaba na wschodzie i w obliczu wymarcia wspólnej dynastii zdecydowała się na odsąpienie Ukrainy Koronie, by ją wciągnąć na wschód w zamian za perspektywy gospodarcze dla szlachy z Małopolski i załatwić przy okazji sprawę wspólnego państwa. Analogia ładnie wygląda, ale próba reaktywacji tego samego modelu dziś jest tak samo głupia jak reaktywacja husarii. Czasy i technologia wymaga adekwatnych rozwiązań. 

 

 

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @SalomonH 3 kwietnia 2022 01:01
3 kwietnia 2022 11:57

Musi Pan tych wymienionych z nazwiska oraz zprzynaleznosci wyedukować nie ma wyjścia dla dobra świata i non profit 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @qwerty 3 kwietnia 2022 11:57
3 kwietnia 2022 16:11

Mam swoje sposoby na ratowanie świata, skuteczne i sprawdzone. Edukowanie tępaków to całkowita strata czasu.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 3 kwietnia 2022 16:11
3 kwietnia 2022 16:17

Czyli dobrowolnie pan stąd nie wyjdzie? Nie ma nadziei?

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @koncereyra 3 kwietnia 2022 10:37
3 kwietnia 2022 16:20

Żaden NordStream z tego nie powstał. Rząd poprzez PKO BP oddał państwowe zasoby informatyczne Microsoftowi. Biorąc pod uwagę fakt, że przodujemy w świecie pod względem policzenia,  spisania i opracowania wszystkiego, co mają i robią obywatele, to jest naprawdę coś.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @gabriel-maciejewski 3 kwietnia 2022 16:17
3 kwietnia 2022 16:24

Raptem mioże jedna na dziesięć pańskich notek skłania mnie do komentowania, a ta jest szczególnie ciekawa. Inaczej być może widzimy różne sprawy, ale to chyba nic złego?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 3 kwietnia 2022 16:24
3 kwietnia 2022 17:09

Ja uważam, że wręcz przeciwnie

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski 3 kwietnia 2022 17:09
3 kwietnia 2022 17:24

To przypadek leczony tylko bezpośrednim kontaktem z przemocą. Nie zrozumie, że wojna już się toczy. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @K-Bedryczko 3 kwietnia 2022 17:24
3 kwietnia 2022 18:07

Ja już swoją dyskusję skończyłem. Jeśli ktoś nie rozumie, to jest jego problem

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @zkr 2 kwietnia 2022 12:52
3 kwietnia 2022 21:09

Jeśli dobrze rozumiem artykuł, to jest tysiąckrotne ulepszenie względem innych ferroelektryków, a nie względem stosowanych obecnie ogniw. Znający się na fizyce kolega tłumaczył mi, że teoretyczna wydajność obecnych, krzemowych ogniw jest ograniczona do około 33%. To znaczy idealne ogniwo w idealnych warunkach mogłoby teoretycznie wykorzystać jedną trzecią energii światła słonecznego; w praktyce ogniwa mają dziś wydajność około 20%. Główna myśl kolegi była taka: jeśli ktoś mówi, że wyciągnie z ogniw więcej niż pięciokrotność wydajności obecnych, to nie wie o czym mówi, bo w świetle słonecznym nie ma więcej energii do wyciągnięcia.

Przy tym kolega tłumaczył, że trwają badania nad zupełnie innymi typami ogniw, które nie będą miały tego ograniczenia do 33% wydajności, i wśród tych są właśnie ferroelektryki, które w teorii mogą przekraczać 33%, ale w praktyce (na dziś, tzn. kiedy mówił mi to kolega) osiągają jakąś setną część procenta. Roboczo zakładam, że to konkretna wartość, ale może kolega miał na myśli po prostu "bardzo mało". Tysiąc razy 0.01% to byłoby 10%, czyli wciąż gorzej niż dzisiejsze ogniwa, ale na pewno dobrze rokuje.

Fizyków z góry przepraszam i zapraszam do poprawienia mnie (jeśli gospodarz za offtopic nie pogoni).

zaloguj się by móc komentować

zkr @tomasz-kurowski 3 kwietnia 2022 21:09
3 kwietnia 2022 21:19

OK, zle przedstawilem temat i za bardzo wchodzimy w szczegoly. Mi chodzi o to, ze jest potencjal w poprawianiu wydajnosci pewnych materialow i uwazam, ze fotowoltaika ma przyszlosc. Mamy niezlych fachowcow, swietne laboratoria i wracajac do tematu notki Gospodarza to jest to po prostu kolejny obszar gdzie mamy szanse konkurowac z innymi graczami na rynku.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @zkr 3 kwietnia 2022 21:19
3 kwietnia 2022 21:43

Proszę się nie przejmować i popieram takie podejście. Ja po prostu jak ten pies Pawłowa reaguję na komunikaty, według których każde badania (szczególnie takie prowadzone przez, w zależności od potrzeb: naukowców radzieckich, chińskich, amerykańskich, niemieckich, itd.) są rewolucyjne, leczą raka, tysiąckrotnie coś usprawniają i ogólnie zmienią świat, bo i w mojej dziedzinie tego sporo :)

zaloguj się by móc komentować

zkr @gabriel-maciejewski
3 kwietnia 2022 22:02

> Proszę się nie przejmować
Ja sie nie przejmuje :) Widze, ze musze popracowac nad komentarzami aby nie "indukowac" pobocznych dyskusji

> Ja po prostu jak ten pies Pawłowa reaguję na komunikaty
Doskonale to rozumiem

> są rewolucyjne
rewolucyjne to bylo dla przykladu wynalezienie tranzystora czy "rozkminienie" struktury DNA

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować